Uw probleem is het onze Von Thadden-Trieglaff 70 jaar zondag MaRTIMEZ Jiddisj blad voor! Russische Joden Een kanttekening Sanovite Een woord voor vandaa 2 WAARAAN GEVEN WIJ ONS GELD UIT? IEDERE balsmoeder weet tamelijk nauwkeurig wat zij wekelijks uitgeeft. Het is echter niet so gemakkelijk om precies vast te stellen, hoe het totale inkomen in de loop van een jaar wordt besteed. Alleen door dagelijks op te schrijven wat er wordt uitgegeven, komen wij dit aan de weet. Maar wie houdt dit een jaar vol? Toch sijn er wel mensen die dit doen, maar dan op versoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Dit organiseert namelijk van tijd tot tijd een budgetonderzoek. Niet bij alle gezinnen in ons land dit sou veel te tijd rovend en te kostbaar worden maar bij een beperkt aantal gezinnen. Deze week zijn de cijfers bekend gemaakt van het budgetonderzoek, dat van april 1959 tot en met maart 1960 bij 200 gezinnen is verricht. Gemiddeld bestond dit gezin uit vier personen. Het gemiddelde bruto loon was 5135, maar door kindertoeslag, gratificaties, neveninkomsten, rente van spaar gelden enz. steeg bet gemiddelde Inkomen tot 6205 per jaar. Op welke wijze werd dit geld nu uitgegeven? Het antwoord op deze vraag is interessant. Maar veel interessanter nog is een vergelijking met het budget onderzoek van 1955/'56, toen bet gemiddelde inkomen van 250 gezinnen ƒ4974 bedroeg. De uitgaven lagen wat lager, namelijk 6157 en 4881. Het verschil zullen w|j wel als spaargeld moeten zien. Hoe dit ook zij, een feit ls, dat dank zij het hogere inkomen de uitgaven vier jaar later ongeveer 25 zijn gestegen. Al konden de uitgaven dan oplopen, dit wil beslist niet zeggen, dat alle gezinsuitgaven in gelijke mate naar boven gingen. Zo valt het onmiddellijk op, dat de ondervraagde gezinnen in 1955/'56 gemiddeld aan voeding 34,2 van hun totale uitgaven spendeerden en vier jaar later slechts 31,6 Welis waar was het uitgegeven bedrag in geld gestegen, maar deze stijging was minder sterk dan het inkomen was opgelopen. In enkele gevallen was het geldbedrag, dat was uitgegeven, zelfs lager geworden. Zo werd er een jaar geleden voor brood, koek en beschuit, meel- en grutterswaren alsmede vetten en oliën minder geld uitgegeven dan vijf jaar geleden. Hier tekent zich vermoedelijk een verandering In de eetgewoonten af, die voor de betrokken fabrikanten van groot belang is. Wat beschuit betreft, meenden wij dat ook al te mogen opmaken uit mededelingen van een voor aanstaande beschuitfabriek. Gunstiger sijn de omzetten geworden voor de leveranciers van alcoholvrije dranken, vruchtensappen en alcoholische dranken. Het gezin gaf hieraan vorig jaar gemiddeld 59 uit tegen 36 vijf Jaar geleden. Deze stijging is dus groter dan die van het Inkomen; toch maken de uitgaven voor deze dranken nog niet 1 van dat inkomen uit. Ook de uitgaven voor vlees en vleeswaren zijn sterker gestegen dan het inkomen, waardoor lij opliepen van 5,1 in 1955/'56 tot 5,4 in 1959/'60. Hier zien wij dus eveneens een verandering die voor de betrokken leveran ciers van betekenis is. Dan de uitgaven voor de woning. Zij zijn zowaar gedaald van 21,8 nu vijf jaar geleden tot 20,1 vorig Jaar. Ook hier steeg het inkomen dus sterker. Verhoudingsgewijs gaven de gezinnen in deze inkomensgroep zelfs iets minder aan huur uit. Toch vergde die huur vorig jaar nog 7,1 van de totale uitgaven. Ook voor kleding liep het percentage terug: 11,5 in 1955/*56 en 9,3 in 1959/ 60. Zowel voor kleding als schoeisel werd minder uitgegeven, zelfs als wij alleen rekening houden met de geldbedragen. Tot nu toe zijn de percentages gedaald. Het wordt dus tijd, dat wij met de stijgingen beginnen. Een kleine tekent zich af voor de hygiënische en medische verzorging: reinigingsartikelen, algemene lichamelijke verzorging, ziekenfonds, dokter en ziekenhuis eisten wat meer. Alles bij elkaar slokte deze uitgavenpost vorig jaar 6,5 van alle uitgaven op. Nu komt de post ontwikkeling en ontspanning. Voor ontwikkeling werd in 1955/'56 evenveel uitgegeven als in 1959/'60 (gemiddeld 110) en dat ondanks het gestegen Inkomen. Maar voor ontspanning steeg het percentage van 6,9 tot 8,4, waarbij dan met name genoemd moeten worden vakantie, uitstapjes, televisie, bromfietsen en auto's. Eigenlijk is dit een bevestiging in geld van wat wij zo om ons heen waarnemen: wij zijn in wat beter doen gekomen en het extra verdiende geld gaat ten dele weg aan ontspanning. Echter niet aan ontspanning alleen. Een belangrijker slokop zijn de sociale verplichtingen geweest. De uitgaven hiervoor stegen van 13,6% tot liefst 19,1 en dat vooral door het feit dat er meer belasting betaald moest worden en dat de uitgaven voor spaarverzekeringen meer dan verdubbelden. Bij dit laatste moeten wij niet alleen aan de pensioenpremie denken, maar ook aan de A.O.W. De uitgaven voor kerk en liefdadigheid bleven echter in geld gelijk (gemiddeld ƒ53 per gezin), waardoor het percentage, dat dit bedrag van de totale uitgaven uitmaakte, tot beneden de 1 zakte. De cijfers, van het CBS zijn eigenlijk nog maar voorlopig. In de definitieve publicatie zal aan de orde worden gesteld In hoeverre de veranderingen, die wij hierboven signaleerden, door prijsveranderingen werden veroorzaakt dan wel door een toeneming van het verbruik, dus door een vermeerdering van de welvaart. Maar zelfs deze voorlopige uitkomsten zijn boeiend. Belanghebbenden zullen er daarom goed aan doen ze zorgvuldig te bestuderen. (vader van de kerkedag) (Van kerkredacteur) Rheinhold von Thadden-Trieg laff, de man die de kerkedagbewe- ging in het leven riep, hoopt zon dag zeventig jaar te worden. Deze man, geboren uit een intens gelo vig gezin, heeft meer betekend voor de Duitse Kerk dan waar schijnlijk enige bisschop voor hem. Hij is in de voetstappen getreden van zijn overgrootvader, die een van de mannen van de reveilbe- weging in Pommeren was. Deze edelman heeft het vertrouwen we ten te winnen van alle richtingen in de Duitse kerk en ongetwijfeld zullen velen dezer dagen hun op wachting bij hem maken om hem te feliciteren met deze mijlpaal in zyn leven. Niet altijd is hij een man van eer en aanzien geweest. Van Thadden, zo als hij meestal gemakshalve genoemd wordt, moest zijn goede naam ver spelen om het vertrouwen van de christenen te winnen. In zijn studen tentijd werd hij door een dronken (Advertentie) neem mee! De zuivere vol-tarwe smaak combineert voortreffelijk met Iedere belegging. Ook zoutarm overal verkrijgbaar Vijf kerken lid Herv. Wereldbond De Uitvoerende Raad van de We reldbond van Hervormde Kerken, die deze week op kasteel Oud-Poel geest te Oegstgeest vergadert, heeft vijf nieuwe kerken als lid van de bond toegelaten, waardoor het aantal aangesloten kerken op 89 gekomen De kerken zijn: de United Presbyte rian Church of Pakistan met 130.000 le- Evangelical-Presbytorian Bf i een Spaans ANDERZIJDS Church of Rio Muni kerk Zendmgsgenoot- Kongo; dc United church of Central-Africa In Rhodesia en dc Presbyterian Church of Guyana, die verbonden is met het zendingswerk van de Presbyteriaanse Kerk van Canada Van de 89 kerken, die bij de Wereld bond zijn aangesloten behoort 50 pet. tot de jonge kerken. 22 van de leden- kerken bevinden zich in Afrika. De vol gende vergadering van de Uitvoerende Raad zal dan ook in Afrika worden ge houden. In 1964 vindt de volgende algemene vergadering van de bond in Frankfort a. Main plaats en wel van 3—13 augus tus. De vorige algemene vergadering werd ln 1859 in Sao Paulo gehouden. Advertentie Am heer" onder Ds. Firet directeur Ned. Ger. Jeugdraad De Nederlandse Gereformeerde Jeugd raad. het orgaan voor gemeenschappe lijk beraad en samenwerking van het ge reformeerde Jeugdwerk, leugdzorgwerk en evangelisatie-jeugdwerk, heeft per 1 september u. ds. J. Firet te Amers foort benoemd tot directeur. Ds. Firet is thans wetenschappelijk medewerker en plaatsvervangend directeur van deze r*Ali directeur volgt hij prof. dr. H van Riessen op. die met ingang van d. nieuwe cursus naast zijn b» zender hoogleeraarschap vanwege de Stichting Bijzondere Leerstoelen voor Calvinisti sche wijsbegeerte een bijzonder hoog leeraarschap vanwege deze Stichting gaat vervullen aan de Technische Hogeschool te Eindhoven. Als wetenschappelijk dewerkcr van de N. G. J. R benoemd de heer J. Langeveld Amersfoort. JOOD EN CHRISTEN II Hieronder volgt het tweede deel van een aantal overwegingen die zijn ontleend aan een artikel in „Christ lich-Jüdisches Forum" het blad ran de „Christlich-Jüdi- sche Arbeitsgemeinschaft in der Schweiz" en die ds. K. H. Kroon voor zijn maandbericht „BeJcirbe- noe" van mei heeft samengevat: van het christelijk geloofsbezit heeft echter voor Joden niet tot ge volg, dat zij ophouden joden te zijn. Zij vermogen namelijk niet in te zien. dat de ene God hen uit Zijn verbond en daarmee uit Zijn dienst zou hebben ontslagen; die dienst ls hun nooit opgezegd! Het beslissende keerpunt in de christe- lijk-joodse ontmoeting schijnt nu echter juist daarin aan de dag te treden, dat niet weinig christenen dit met Israël gesloten verbond ernstig beginnen te nemen, zoals anderzijds de joden het nieuwe tes tament als Heilig» Schrift voor dc christenen aanvaarden. Dit is een dialoog is stellig geen vriende lijke conversatie, maar een ,,hard gesprek" want zo alleen maar past het hier te spreken. Verder hebben wij er van uit tc gaan. dat er voor christenen en jodin geen „daar buiten staan" bestaat, maar dat beiden ondanks de den christe nen door Jezus ten deel gevallen verlossing delen van een geheel zijn; een feit. dat wij heden welis waar nog niet ten volle kunnen verstaan, maar dat ons openbaar zal worden wanneer de tijd ver vuld is, d.w.z. wanneer het God moge behagen. heidsbehoefte niet daardoor valt te bevredigen dat men Israël tot het christendom brengt; wel echter mogen wij nu al weten, dat er een saamhorigheid bestaat van de bei de delen van het Volk Gods. die te- pas het geheel vormen. Uit zulk een verstaan zowel van de bijbel als ook van het jodendom ontstond een christelijk bezig zijn, niet met de enkele Jood. maar met de toenadering van het begrip tus sen de gescheiden deelgemeen- schappen van het Volk Gods. Jo den en christenen zijn het daarin met elkaar eens geworden, dat dit begrip niet alleen door een weten van elkaar valt te bereiken, of schoon wederzijdse kennis de voor onderstelling van het gesprek vormt. Door de bestudering der bronnen kan men wel vooioordelen verwijderen 'bij voorbeeld omtrent de „huichelachtige Farizeeën"), maar een echt begrip moet dieper •ngezet worden. De eigenlijke pro blematiek bestaat voor alles daarin dat jodendom en christendom niet slechts twee vrwante religies zijn die een eindweegs met elkaar kun nen samengaan, maar dat zich tegelijkertijd twee geheel verschil lende zienswijzen aan ons voor doen. ZO HEBBEN joden en christenen heden geleerd, tyn dialoog niet te ontwaarden door ae partner met vriendelijke of zelfs heftige woor den te willen overtuigen, maar zij beijveren zich om in de existentie van de ander het eigene altijd op nieuw weer te onderkennen, te toetsen en te beleven. Wij hebben verstaan, dat wij van elkaar moe ten leren. De christenen wijzen de ioden niet slechts terug naar hun belof ten en hun verbond, maar zij vra gen ook naar de vervulling daar van. Met deze vraag wijzen zij de joden tevens de gevaren aan, die Israël sinds het begin van zijn ge schiedenis bedreigen. Vervulling is voor een christen geen probleem meer, omdat hij gelooft, dat hij reeds van de vervulling vandaan in het christelijke leven zichtbaar wordt en of niet juist dit „als on derpand ontvangen heil" (2 Cor. 1 vs 20—221, dat in de concrete christelijke existentie zo zelden valt waar te nemen, voor de joden ongeloofwaardig blijft, juist omdat de christenheid alleen theologisch maar niet in de werkelijkheid deze verlossingszekerheid uitstraalt. Voor Israël bestaat anderzijds het gevaar om op de vervulling bij tij den ongeduldig vooruit te lopen in- plaats van haar in geduld te ver wachten. aan een vermeende, van het chris tendom uit geziene bestemming te herinneren, maar ten overstaan van de gehele wereld en daarmee ook van Israël in de geest van Je zus te leven. Hem te volgen en dus christen te sijn. Want alles wat de kerk doet en haar leden doen is een getuigenis tot Israël, hetzij een goed of een slecht getuigenis. Of de kerk verheerlijkt de naam van Jezus of zij lastert hem door wat zij doet. Zo kan dus de christelijke ge sprekspartner van zijn joodse part ner ervaren, hoe dit joodse volk zijn God en zijn gemeenschap al tijd weer opnieuw trouw blijft, zon der dat men zich da.irom toesluit voor een gesprek, dat met een zui ver hart wordt gevoerd. Wij willen elkaar niet „bekeren", maar wij willen elkaar aansporen om datge ne te belichamen wat ons is opge dragen. Een christen, die werkelijk christen is. zou voor de joden een verwijt moeten betekenen, een aan leiding om werkelijk aan zijn jood se bestemming te voldoen. Dan zijn er weliswaar ook in de toekomst christenen en joden, maar zij schikken zich tot eenheid. Zij blijven voorshands nog wel ge scheiden. maar zij worden tot ge scheiden broeders in de geest van dat oude testament, dat aan beide partners behoort. Niet weinig joden en christenen weten m deze tijd. dat zij eenmaal tot volledige eenheid zullen gera ken, niet wanneer het de mensen goeddunkt, maar wanneer God hen beiden zal verlossen, de joden en de christenen. medestudent uitgedaagd tot een duel. Hij weigerde en dat was het toppunt van schande in de studentenwereld van die dagen, die doordrenkt was van een geest van valse moed, en valse eer. Von Thadden werd voor zijn mede studenten een filistijn Dat echter zijn christenvrienden zijn houding hebben gewaardeerd, bleek later. Na zijn doctorstitel in de rechten te hebben behnald in 1920 werd hij gekozen tot president van de Duitse christenstu dentenbeweging. Weer later werd hi zelfs vice-president van de Wereldbon< van christen-studenten. De Jaren tussen 1920 en 1930 waren voor hem rustige jaren. Na zich eerst als advocaat te hebben gevestigd, nam hij al spoedig de leiding over van een groot buiten Vahnerof en later over de uit gestrekte landerijen van zijn eigen fa milie. In zijn kerk nam hij een vooraan staande plaats in. Reeds als jongeman werd hij gekozen in synodale bijeen komsten tussen oudere mannen die in het verleden leefden en hun tijd niet begrepen. LIJDEN Von Thadden is een man die door het lijden niet gespaard is. In de jaren van het Hitler-bewind was by een van dr mensen van de „Bekennende Kirche' die voor Hitler en zijn trawanten niet wilden bulgen. Hij moest al spoedig het lot delen van een man als dr. Martin Niemöller en vele anderen en kwam in de gevangenis terecht. Als de oorlog uitbreekt, wijzigt H zijn tactiek ten opzichte van de Vele kerkelijke leiders, ook Von Thad den. worden vrijgelaten en opgeroepen tot dienst. Deze reserveofficier trekt Europa door en wordt benoemd tot „orts- kommand'ant" van de Belgische univer siteitsstad Leuven. Hij is waarschijnlijk de enige Duitser die na de oorlog met open armen weer is ontvangen m het eens door hem bezette gebied. Toen hij in 1947 weer in Leuven kwam, richtte men zelfs een feestmaal voor hem aan. Von Thadden werd benoemd tot erebur- d'at de Gestapo alle studenten wilde gevangennemen, waarschuwde Von Thad den de rector-magnificus. Alle studenten wisten een veilig heenkomen te vinden. Vor» ThndA»-, rmrlimc* in rl" rurlogsja er riric vnn zijn vijf zoons. Zijn zuster w->rdi geven. u genomen, omdat zij mede schuldig zou zijn aan de aanslag van 12 januari 1944 op Hitier. Moedig wandelt deze directrice van een meisjeskostschool naar het schavot, waar zij wordt onthoofd. Haar laatste woorden zijn: „Maak een einde, o Heer, maak een einde aan al onze nood.'' Von Thadden ls inmiddels overge- hj door de liussen gevangen genomen en .aai een con. ^u. nip ge sleept ergens aan de kust van de Noordelijke IJszee. Door mishandelin gen worden zijn stembanden geraakt en een hele serie operaties hebben hem nauwelijks kunnen helpen. Hij spreekt met een schorre, bijna gebro ken stem. LEKENLEIDER En toch vindt hij ook in dat kamp eer een taak. een christelijke taak. Hij bemoeit zich met dc persoonlijke ziels zorg voor zijn medegevangenen en hij doet het met zegen. Het is dan ook geen wonder dat hij bij ziin terugkeer in het westen al weer spoedig een plaats krijgt het kerkelijk leven. Weer wordt hij gekozen als vice-voorzitter van de We reldbond van christen-studenten. In 1948 wordt hij lid van het Centraal Comité Wereldraad van Kerken. Weer een jaar later richt hij zich tot de Duitse gelovigen om te komen tot een protes tantse ,.leken"-beweging. Daaruit wordt in augustus 1950 de kerkedagbeweging geboren die haar wieg vindt in Essen. Zyn grote landgoed Trieglaff In Pom- jeren ls verdwenen achter het yzeren gordijn en in bezit genomen door com munistische gebieders. Maar hU *lndt een nieuw „landgoed", „dc tuin des He ren" waaraan h(j *ün krachten kan wy- den. Tien grote kerkedagen heeft hy voorbereid en geleld. De grootste was wel die van Leipzig waar in de slotsamen- komst welhaast 650.000 mensen byeen i. De leus van Von Thadden ls de onder de kansel weer ln contact te brengen met de man op de kansel. Zy horen by elkaar weet hy. Zyn levens taak ls geworden de kerk tot nlouw leven Er is dat wonderlijke tweegesprek tussen de rijke man de gelijkenis en vader Abraham. Die rijke man sloeg, gestoei ven zijnde, in het dodenrijk zijn ogen op onder de pijniging^ en zag van verre vader Abraham en Lazarus (de artfe* Lazarus) in zijn schoot. Dan loopt het gesprek aldus: PP De (nu niet meer rijke) man: Dan vraag ik u, vader, gij Lazarus naar het huis van mijn vader zendt, want ik hi vijf broeders. Laat hij hen dan ernstig waarschuwen, dat oq zij niet in deze plaats der pijniging komen." Abraham: „Zij hebben Mozes en de profeten, naar hen moe 1 zij luisteren." De man: „Neen, vader Abraham, maar indien iemand vt de doden tot hen komt, zullen zij zich bekeren." Abraham: „Indien zij naar Mozes en de profeten niet luist ren, zullen zij ook indien iemand uit de doden opstaat, zv niet laten gezeggen!" Verstaat ge de zin van deze gelijkenis? Wie werkelijk God in het reine wil komen, die moet dat niet uitsteli en die moet niet wachten op welk wonder dan ook. Die nemf de Bijbel, Gods Woord. Die vouwe zijn handen en spreeli met God. En die zoéke het gesprek met zijn naaste OW0Q klaarheid te krijgen in wat niet duidelijk is. Maar dan mof> ge wérkelijk willen! De beeldhouwer Knud Knudsen heeft Reinhold von Thadden- Trieglaff raak getypeerd in een bronzen buste. De lijnen van het lijden staan diep gegroefd in het gezicht, maar zij slagen er niet in de blijdschap van het geloof weg te wissen. kunnen doen dan aan de vorige. Midden in de geweldige voorbereidingen moest hy opnieuw worden geopereerd. Daarom heeft hij de teugels misschien minder goed in handen kunnen houden dan eigen lijk nodig was. Had hij de touwtjes be ter in handen gehad, dan waren vele moeilijkheden rond de voorbereiding van de tweede Berlijnse Kerkedag van vorigs maand' misschien voorkomen. Het is duidelijk dat Von Thad den binnen niet al te lange tijd zal moeten worden opgevolgd. Nie mand schijnt nog te weten wie die opvolger zal zijn. Het zal echter niet meevallen een man van het formaat van Vê?n Thadden te vin den. Van hem kan met recht ge zegd worden, wat Christus ook van Nathanael zei: „Waarlijk een Duit ser, in wie geen bedrog is". Rector magnificus te Groningen benoemd GRONINGEN. 10 augustus. Bij koninklijk besluit is benoemd tot rector magnificus aan de Rijksuniversiteit te Groningen, voor de tijd van vier jaren, professor dr. F. H. L. van Os, hoogleraar in de farmacognosie, galenische phar- macie en receptuur. De nieuwe wet op het wetenschappe lijk onderwijs heeft de benoeming van de rector magnificus voor een periode van vier iaar mogelijk gemaakt. De se naat van de universiteit heeft naar wegen gezocht om het vierjarig rectoraat moge lijk te maken, zonder de belangen van onderwijs en de tradities te zeer in het gedrang te brengen. De senaat heeft nu een regeling ont worpen die erop neerkomt ö'at de voor vier jaren benoemde rector magnificus zich in hoofdzaak zal bezig houden met bestuursaangelegenheden. Hy zal in zUn taak terzijde worden gestaan door een pro-rector die ieder jaar zal wisselen, en die zich in hoofdzaak zal wijden aan het contact met de studenten. De senaat heeft tot pro-rector voor het komende jaar benoemd prof. dr. H. d'e Vos, hoogleraar in de faculteit der God geleerdheid. Kremlin geeft meer culturele vrijheid (Van een onzer medewerkers) Aan de Moskouse Tsvetnoy Boulevard, op de vijfde verdieping van het gebouw waarin het Rus sische, leidinggevende literaire blad Literaturnaya Gazetta zijn kantoren heeft, is plaats gemaakt voor een nieuw blad dat zal ver schijnen in het Jiddisj, in de taal die sinds de tijd van Stalin voor het geschreven woord ten streng ste was verboden. De Joodse we reld kijkt vol belangstelling uit naar dit nieuwe periodiek dat twee-maandelijks zal verschijnen en dat Sowiet Heimland zal heten. weer de gelegenheid krijgen hun geestes- produkten in de Joodse volkstaal te pu bliceren. Het zal ook de eerste keer zijn dat het isolement van de Joodse bevol king zal worden doorbroken, doordat zij een eigen krant heeft. Niet minder dan 130 Jiddisje schrij vers hebben toegezegd aan het blad te zullen meewerken. Sowiet Heimland zal tevens proza en poëzie van auteurs die zich in het Russisch uitdrukken, op nemen'in het Jiddisj, om deze geschrif ten ook toegankelijk te maken voor de Joden die Jiddisj spreken. Men schat dat de Jiddisj-sprekende Joden het 6e deel vormen van de Joodse gemeenschap in de Sowjet Unie die ongeveer drie mil- Ïsen zielen telt Hiernaast zullen wer en worden uitgegeven van Feffer, Hal kin, Bergelson en anderen, van wie ve len onder Stalin zijn terechts esteld en die later posthuum eerherstel hebben ge kregen. Joodse grafstenen uit bestrating opnieuw gewijd Joodse grafstenen, die ln 1939 door de nazi's als bestrating zijn gebruikt, zijn ln een ontroerende plechtigheid te Drobin, ten noordoosten van War schau, opnieuw gewijd. Van de 20 aanwezigen waren slechts 4 Joden. De rest van de Joden van Drobin is door de nazi's omgebracht of gevlucht om nooit meer terug te keren. De stenen zijn op de oorspronkelijke plaats van het Joodse kerkhof van Dro bin weer in de grond geplaatst. Voor rabbijn Abraham D. Ferrer, een Amerikaanse rabbi, die te Drobin Is ge boren, betekende de plechtigheid de vervulling van een droevige taak. Hij is zelf de enige van zijn familie, die in leven is gebleven nadat zij tijdens de oorlog naar het concentratiekamp te Auschwit2 werden gevoerd. Ferrer is de vorige maand in Polen aangekomen om een onderzoek in te stellen naar de slachting van de Joden van Drobin te Auschwitz en verkreeg officieel vergunning voor het verwijde ren van de grafstenen uit het plaveisel van Drobin. Concessie Het is een grote concessie die Kremlin doet met toestemming te ven voor de uitgave van het Jiddisf blad. Het gehele Joods culturele leve krijgt trouwens de laatste tijd in Rui land meer kansen, nadat gedurende i le jaren iedere Joodse uiting de k werd ingedrukt, soms zelfs op bloedi# wijze. Hoewel het eeiste nummer v? Sowiet Heimland in september slechj in een oplage van 25.000 exemplaw zal verschijnen, is het voor de Joi se gemeenschap in Rusland toch v_ groot belang dat het Kreml de postkai toren in Rusland heeft opgedragen a' nementen op Sowiet Heimland t< drie roebel per jaar te accepteren. Ook andere Jiddisje publikaties thans in de Sowjet Unie mogelijk i worden. Binnenkort zal door MosjC Bregovsky, de expert in Joodse fot klore, een boek worden samengestelf waarin 150 Jiddisje liederen zullen woi den opgenomen. De Russisch—Joods zanger Nachum Lifschitz heeft toe stemming gekregen een toernee tfkenh: maken langs de Joodse gemeenten. OoiKees worden nu regelmatig concerten gegaksim ven van Joods folkoristische muzieljerd vinden er Joodse toneeluitvoering^tus)' plaats en zal er een Hebreeuws woon"' denboek worden samengesteld. r™1" Wending l*®™ Hoewel het nieuwe blad in hoofdzaak311 een literair geschrift zal zijn en de re dactie in handen is van Aaron Virgeliqrtus, die vele jaren de getrouwe woordvoe?i2 ai der van het Kreml was in Joodse aangas gelegenheden, betekent de uitgave val 27 Soweit Heimland toch een gunstige wen-in ding in de grillige politiek van ae Sow-tv«, jet-autoriteiten, ten opzichte van de JoJ7 f: den. Op alle mogelijke wijzen heeft hef,' Kreml de laatste dertien jaar gepoogc"sac de Joodse gemeenschap haar Jood-zijrr? K te doen vergeten en ofschoon ze de"3® Joodse godsdienst nog even sterk tegen-en werkt als voorheen, betekent dc uitga-vrijd ve van het blad een aanmerkelijke verb) vi ruiming van het Joods culturele levenjkanl dat in feite sinds 1948 geheel was lamf. dii geleg.J Dit is tevens de erkenning vainm de Sowjetrussische regering dat zij Joodse bevolkingsgroep hoezeer ze dal. ook heeft gepoogd, niet los heeft kun, nen maken van haar verleden. Op het godsdienstig gebied zet de re^Tl gogen, de meeste in de Oekraine. Ii Moskou zijn er maar drie, terwijl er3C voor de tweede wereldoorlog veertij: waren en de Joodse bevolking er toet n kleiner was dan nu. In 1960 moesten op-»nii nieuw 14 synagogen hiui deuren sluiten, auos Verscheidene organisaties hebben iq «ai de laatste jaren het Kreml gevraagd dtuw Joden in het land meer vrijheid te ge ven. o.a. door culturele manifestaties te staan en weer een Joodse pers in he:y -leven te roepen. Wanneer het KrerrJL_ antwoordde, dan was dit steeds met d teneur, dat de Joden in het land vow dige vrijheid bezaten, maar aan een e, gen Joods cultureel leven geen behoef te gevoelden omdat ze volkomen aan he. Russische volk en de Russische cultuun waren geassimileerd. Deze uitleg werd niet alleen van d* hand gewezen door de Joodse organisi ties in Israel en daar buiten, maar oi door verscheidene communistiscl partijen zoals die in Polen en Fran, rijk. Op cultureel gebied heeft de Rui sische regering thans een coneessi. gedaan, die in feite betekent, dat haai politiek van wegcijfering van de Jooc" se gemeenschap is mislukt. Op god: dienstig gebied volhardt ze echter haar gedrag. Vraag: Graag zou ik de betekenis willen weten van de volgende uitdruk kingen bij de officiële koersnoteringen van de Vereenigmg voor den Effecten handel: 1> bied. 2) lal. 3) ged. en bied. 4) ged. en lat 5) exd. 6) Nederland '58 1000—4Vi. v.k. 103, le tape -, 1. gen.t. 103. 71 Converteert), obl. A.K.U. 4?i v.k. I37V4, 14.05:136li. Antwoord: 1» Bied. betekent bieden. Er is namelijk een bod op de bedoel de effecten gedaan ter hoogte van de vermelde notering, maar er zijn geen zaken gedaan tegen deze koers. 2) Lat. betekent laten. Tegen de ver melde koers zijn een of meer perso nen bereid het effect af te staan, maar er waren geen kopers tegen die koers. 3) Ged. en lat. betekent gedaan rente geeft, een vorige koers had van ke firma's aanwezig. In 103, dat deze bij de eerste prijsopga- lijk ziekenhuis weet men i geen notering had en bij het slui- adressen zijn. de effectenmarkt weer 103 no teerde. Deze koers dat een obligatie j I waard is; 1 Vraag: Hoe kan men het beste een 103 betekent vaasje lijmen zonder dat de lijm te duizend gulden veel zichtbaar wordt? Antwoord: Bij het lijmen is het 7) Dit wil zeggen, dat een convcr- zaak de uitgedrukte lijm direct weg teerbare 4^4 pet. oblieatie gemeene Kunstzijde Unie een vorige koers had van 137 en om 14 uur 5 een koers van 136'g. Een converteer- te vegen, daar deze spoedig opdroogt en dan moeilijk te verwijderen is. Men kan echter proberen de lijmres- ten voorzichtig weg te krabben aandeel kan worden verwisseld. Bijvoorbeeld: Men moet 2000 bijbetalen om voor ee ti van 1000 een aandeel zelfde N.V. van 1000 te ontvangen, ven, die het leven Een koers van 137% betekent, dat de beschrijven? prijs van het effect 1372,50 is. een het gelijmde vaasje de druk beter kan 1000 of doorstaan. i obliga- Vraag Zijn er over de houtworm de- (anobium striatum) boeken geschre- de bestrijding wel en verlaat meestal eenmaal op de! dag voor korte tijd het nest. Zij voed'J zich met wier, blad, gras en in hetl water aanwezige insecten. Vraag: Hoe verwijder ik een doow dringende transpiratiegeur uit kleding,: daar wassen en luchten niet helpt? Gaarne wilde ik dit ook weten voofl kleding, die niet gewassen kan wor-' den (en voor schoenen). Antwoord: Het aangewezen middeL is ammonia. Niet-wasbare stoffen kan1 men afnemen met een spons, gedrenkt - water met een scheut laten. Dit betekent dat een effect te- koers van 136'» dat het waardeoanic-r gen de bedoelde koers is aangeboden 1361.2a kost. Vorige koers wil zeg en dat er ook zaken zijn gedaan te- gen. dat het effect bij de sluitinf gen die koers. Het aanbod was ech- de vorige J ter groter dan de vraag, zodat nog noteerde, een aantal verkopers tegen die koers wilde laten. Vraag: Waar kan in de vorige beursdag de genoemde koers secten in huis, F. Zacher. Die Vor- i bied. betekent gedaan en deren opgeven voor bandrecorders ten deel petroleum rats-, Speicr.er- unh Materialschadlin- ge (Berlin 1927). Bestrijding kan ge schieden door een mengsel deel Wasbare kleding kan men geheel int die oplossing onderdompelen. Het is|d echter zaak de bestrijding bij de bron te beginnen. Hiervoor zijn veel goede middelen in de handel en als deze niet helpen, brenge men eens een bezoekj aan de huisarts. Sterk transpirerende! voeten dient men elke avond na was-le sen en drogen te deppen met forma-fc 'ine. Men moet niet wrijven of masse-fc ren. aangezien een vochtige huid snelt ke stuk gaat. Elke morgen moet men de voeten en de binnenkant van de schoe- bestrooien met talkpoeder en da-|Le effecten verkocht en er was ook bruikleen? nog meer vraag tegen die koers, maar .Antwoord: Hiervoor zou men zich het aantal effecten schoot tekort kunnen wenden tot de Ned. Centr. 5) Exd. betekent ex dividend. De Vereniging voor Gebrekkigenzorg. Kei- koers moet worden betaald zonder dat zer Ka re. weg 1" de coupon voor het dividend Vr-i£.- Waar kan ik een oliespuit- Ten sokken of kousen aantrekken. en daar- Vraag: Tengevolge van ziekte vi de gaatjes dicht te stoppen met nam ik pas veel later van het ovi J~,ilijden van de bekende kunstschilder P.*_ v.d. Hem. Nu wilde ik gaarne weten wanneer en waaraan hij gestorven is, hoe oud hij was en waar hij begraven werd. Antwoord: De kunstschilder P. vd.Ja kruisvereniging gezien dat zij tijdens het broeden van Hem is 24 april 1961 overleden op 75-S je in de gaatjes te spuiten stopwas Deze behandeling na tien dagen herhalen. Vraag: Hoe lang moet •eciaal le- broeden voordat de kuikens uit het t komen en hoe krijgt de moederzwaa in de broedtijd voedsel? Ik heb niet een ziekebed op het nest is geweest. Antwoord: De broedtijd is 26 tot dagen met een kleine speling r de Staat der Nederlanden, die 4% pet. beien. In grote plaatsen zijn dergelij- de zijden. De voedt zich zelf jarige leeftijd en is begraven a'gemene begraafplaats. Kerkhoflaan 'yii te 's-Gravenhage. De doodsoorzaak ii

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2