dokter regan o s m mi Puik van Hollandse tekeningen uit de gulden periode De „Vrije expressie" in haar nobelste gedaante Zestig miljoen verspeeld en een Gouden Beer over Aantal arbeidskrachten stijgt 65.000 per jaar ABASI N 7 DINSDAG 8 AUGUSTUS 1961 Schaak-vraag 130 De dame is als schaakstuk (laten we ons daartoe beperken!) een mach tige figuur. Soms echter raakt ze overwerkt als haar „werkgever" haar te veel wil laten doen en die werk gever vindt dat dan meestal terug als een nul op zijn score-tabel! Zo verging het ook de heer Kash- dan in zijn (in 1932 te Londen ge speelde) partij tegen Maróczy. Dit was de stelling: Jl ili X i A"» 414 AS S£S P BWS OAK Wit: Kgl. Dc2. Tdl, Lc3, Pe4, pi a3. b2, f2. f5. g2 en h3. Zwart: Kg8, Db5. Ta6, Ld8, Pd5, pi •4. a5. d6, e5. f7. g7 en h7. Opgave: wit speelt en wint een pion. Maróczy zag daar namelijk kans toe en won aldus de partij. Hom-i-raag 12!) Dit was de stand: Zwart: 8. 10. 13. 14, 17, 19, 23, 29, 36. Wit: 27, 28. 30. 34. 37. 40. 42, 43, 47. En zo luidt de oplossing: 4741, Echtpaar en 21 mille tegelijk verdwenen De directie van een Amsterdamse ten- tón- en dekkleden fabriek is gisteren tot de ontdekking gekomen dat in het af gelopen weekeinde een bedrag van on- ge\eer f 21.000 uit de brandkast is ver- dwenen. Deze ontdekking werd voor- afgegaan door de mysterieuze verdwij ning van het echtpaar B. uit de hoofd stad. werkzaam op de boekhoudafdeling van dit bedrijf. Toen de heer en mevrouw B.. die bei den sinds een half jaar in dienst van de firma zijn. niet op het kantoor ver schenen. stuurde men iemand ter in formatie naar hun hospita. Deze ver klaarde dat het echtpaar voor een va kantie van drie a vier weken was ver trokken. De huur was voor een maand vooruitbetaald. Dit alarmeerde de di rectie. omdat de heer en mevrouw B. volgens het vakantieschema nog niet aan vakantie toe waren. De brandkast werd geopend en toen bleek dat daarin nog slechts wat klein geld aanwezig was De politie vermoedt, dat het echtpaar B. in de loop van zondag naar het bui tenland is vertrokken. De veertigjarige heer B. en zijn echtgenote stonden bij de firma aangeschreven als „bijzonder innemende personen". Welk een levendige italianise rende figuur Jan Asselyn was, blijkt ondermeer uit deze grijs gewassen tekening in zwart en rood krijt, waarschijnlijk een in Venetië ontstaan stadsgezicht. Opvallend hierin is de tegenstel ling tussen de donker gehouden gebouwen op de voorgrond en de zonnige doorkijk. Bredase ouders van mishandeld kind) niet vervolgd De justitie zal het Bredasche echtpaar 21 23x41 21x3 49*24- niet strafrechterlijk vervolgen. Hun 28- 3x15 via 41 Als zwart 7"larig dochtertje Elisabeth werd kort- zö. oxid via ais zwart aan „n maakt dit geen verschil. Een kleurrijk probleem door de meerslag, keuze van slaan, een plakker, het loswerken van de schijf op 19 en het produceren van astgesteld dat het kind vervuild aar niet direct ondervoed. Het meisje wordt nu nog in een zie- cenhuis verpleegd, maar zal niet meer I in de ouderlijke woning terugkeren. I De Bredasche raad voor de kinderbe- soherming heeft zich over haar ont- Hrtdge fermd. 1 I Tegen de grootmoeder is proces-ver- v,"taUenwedsfrod krijgt u baal opgemaakt wegens mishandeling, als Zuid het volgende spel. Zij bond het kind met elektriciteits- 4 3 2, Ru. A V B 9 6, draad vast en liet het pren op zolder huilen, omdat het naar zij zei zo las- XI. 9 5 4. Oost is gever, niemand kwetsbaar en het bieden gaat onder constant pas sen van Noord-Zuid: Oost 1 harten West 2 schoppen (sterk spel) Oost 3 klaveren West 4 Sans-Atout (azen vragen) Oost 5 ruiten (1 aas) West 6 har ten. Met welke kaart zou u uitkomen? JACK DIAMOND. OPLOSSING VORIGE PUZZEL 1. banier, 2. indruk, 3. kurken. <1 Eisden, 5. sikkel, 6. bekken, 7. tal mud, 8. legaat. 9. bagage. Kruiswoordpuzzel zonder zwart tig Tegen de ouders zal wél proces-ver ba al worden opgemaakt voor overtre ding van de wet op de leerplicht. Zij hidden het kind nooit naar school ge- In het Rijksprentenkabinet GANDER DE mogelijkheden van vrijetijdsbesteding neemt het tekenen een belangrijke plaats in. Er is zelfs sprake van groeiende belang stelling. Niet geheel ten rechte viert daarbij de vrije expressie hoogtij en zulks geschiedt dan vaak onder het motto, dat de kunst van het verleden finaal heeft afgedaan. Dit is een onjuist en schadelijk devies. Van zijn prille begin af neemt de mens voortdurend van anderen over. Hij kijkt af en imiteert. Het is hem onmogelijk, in het eerste stadium van zijn meer kunstzinnige strevingen daarop een uitzondering te maken. Dit natuurwet, enkele moderne theorie iets kan ver anderen. De amateur-tekenaar (en te- kenares) die meestal onder druk van de modegril meent dat het le- De veelzijdige schilder Jan de Bray tekende in 1663 dit profiel portret van een jong meisje, classisistisch uitgewerkt en daarin zo totaal verschillend van het werk van zijn Haarlem se gildebroeder en tijdgenoot Frans Hals. voorgangers hem of Horizontaal: 1. deel van een circus gem. in N. Brabant; 2. stad in Noor- vegen adreskaartje; 3. rij meis jesnaam; 4. stap oogvocht; 5. elk icademische titel (afk.) gewicht 'afk.); 6. insekteneter voegwoord achting; 7. kant dat is (afk. Lat.) arbeidseenheid; 8. andere laam voor Turken muzieknoot; 9. ?ast deel v. e. boom gem. in Noord- Rolland. Verticaal: 1. deur van een wagon rund; 2. zijtak Rhóne eter; 3. glijvoertuig boom familielid; 4. meisjesnaam lichaamsdeel wa terkering; 5. gem. in Gelderland koor van zangers heden: 6. soort kachel water in Limburg; 7. de 11de maand bij-de Joden zot een maal; 8. puntig voorwerp bloed huis lidwoord; 9. kruipend dier rijksgrens (afk.) voorzetsel. haar) taboe is en dus „zelf wat doet", zal zal heel gauw tot de dekking komen, dat de creatieve ader leegbloedit. Zulke amateurs zullen er goed doen, zo rap mogelijk een bezoek brengen aan het prentenkabinet het Rijksmuseum in Amsterdam. Daar is nu een schitterende selectie uit de rijke overvloed van puur Hollandse keningen uit de gouden eeuw. Daar kan de autodidactische tekenaar heilzame transfusie ondergaan door de wezenlijke betekenis van liet begrip „vrije expressie" te ontdekken. Daar leert hij inzien dat ook onze aller grootste kunstenaars zich gebonden wisten, zelfs in hun meest vrije uitin gen. De geestesgesteldheid van hun tijd, ook het „woelen naar verandering", hun persoonlijke eigenschappen en aanleg, alsmede hun velerlei technie ken waren de band!en waaraan niet konden on/tJkomen. Onwillekeurig of opzettelijk stelden zij zich open voor de invloed van anderen en v. voegden zij soms nieuwe aspecten toe aan een eerder verworven techniek die op haar beurt, al dan niet gewij zigd, navolging vond. Door een zich immer perfectione rende vaardigheid van geest en han den en in voortdurende wisselwerking tussen kunstenaars en hun „constigh werok" ontstond de luister, waarvan thans een 153-voudLge glinstering aan wezig is dn het Amsterdamse prenten, kabinet. Zinverukkend Het spreekt vanzelf dat de expositie niet alleen van nut is voor de amateuris- tjsdhe tekenaars die de kunst willen af kijken en voor degenen die het begrip „vrije expressie" nog al te eenzijdig - tóipreteren. De tentoonstelling is zon dermeer ook zinverrukkend belangstellende nieUokenaars. bovendien een kostelijk object voor kunsthistorische studie een bezigheid die niet het monopolie van wetenschaps mensen behoeft te zijn. De tentoonstelling prachtig vlag vertoon bij het derde lustum van het Nederlands-Belgisch cultureel akkoord en eerder gehouden te Brussel om vat werkstukken van ruim tachtig Hollandse meesters uit de bloeitijd, een periode die overigens niet parallel loopt met de zeventiende eeuw, maar zidh juister laat omlijsten door de jaar tallen 1575-1675. Aan het begin staan Hendrick Golt- zius, Jacques de Gheyn en Abraham Bloemaert. Anders, hoewel toch ook in de zestiende eeuw geboren, waren o.a. Hendrick Cornelisz. Vroom, Gerard ter Borch de Oude, Hendrick Avercamp. de Rotterdammer Willem Buytewech, Claes Jansz. Visscher. Frans Hals, de Hage naar Hendrik Goudt, Rembrandts leer meester Pieter Lastman, en dan Seghers, Esaias van de Velde, Moüjn, Saenredaro en Jan van Goyen. W aardevol boek T ANGER nog zou de stoet worden van in de zeventiende eeuw geboren kunstenaars. Om enkele grote namen te noemen: Salomon van Ruysdael, Lie- vens, Dou Van der Helst, de Rot terdammers Herman en Cornells Saft- leven, Willem van de Velde de Jonge, Adriaen en Isaac van Ostade, Aelbert Cuyp, Paulus Potter, Jan Steen, Metsu, Bega en Hobbema. De grootste van allen, Rembrandt, la op de tentoonstelling met negentien bladen vertegenwoordigd. Maar ook het werk van de kleine meesters en van de minder bekende kunstenaars geeft veel te genieten. Het zou te ver voeren, de zeer vele facetten van een zo grote reeks tekenaars aan een bespreking te on derwerpen. Algemeen bekend is, dat de meeste van hen veeleer hun roem te danken hebben aan hun schilde rijen. Minder bekend is nog steeds, dat zij juist in hun tekeningen het openhartigst en het best te benade ren zijn. Daartoe biedt de tentoon stelling unieke mogelijkheden, voor al voor degenen die het er voor over hebben, de waardevolle, uitvoerig beschreven catalogus aan te schaf fen FREIES FERNSEHEN LOST OP Het ls gedaan met de Westduit- Met deze speculatie op een goede toe- se commerciële televisie-onderneming komst zijn echter dc 60 miljoen ge- „Freles Fernsehen", de maatschappij die Investeerde marken i het nooit verder heeft gebracht dan „in oprichting" te zijn, maar daarbij niettemin 60 miljoen mark heeft ver- Op de dezer dagen gehouden algemene vergadering is besloten, de maatschappij te ontbinden. Dit is dan het droevig BerlUn. onlangs gehouden, werd een van de korte documentaires welke „Freles Fernaehen" Inzond. „Gesicht von der Stange" getiteld, bekroond met de Gouden Beer. Aan wie dit stuk nu toekomt. Is de vraag. In elk geval slet de Gouden Beer treurig toe, hoe een Illusie ln rook op- in, want nu tot liquidatie is beslo ten komt er nog maar weinig terug van al dit geld. Tot liquidator is benoemd Arno Seeger uit Bad Godesberg. Er ls echter een merkwaardige om standigheid: tijdens het filmfestival i einde van een groot avontuur, begon nen. toen de West-Duitse Bondsregering enkele jaren geleden besloot om zelf een tweede televisieprogramma te gaan exploiteren en dat op commerciële basis. Dat besluit werd later door de recht bank te Karlsruhe als onwettig aange merkt en dus teniet gedaan. Van dit vonnis werd „Freies Fernsehen" het slachtoffer. De maatschappij had intus sen echter een grote staf van personeel aangesteld en voor maanden program ma's klaargemaakt en op de band gezet. Deze programma's worden nu voor een groot deel opgekocht door de West- Duitse omroeporganisaties en vele per soneelsleden hebben ook daar weer werk gekregen. Commentaar Benarde momenten J?EN benauwd ogenblik werd hel gis- Lj teravond voor de NTS-vcrslagge- ver en -nieuwslezer Koen van Hoc- wijck, toen aan het begin van het NTS- journaal de 's middags via de curotiisie- uitwisseling overgenomen beelden van de Sovjetpremier Chroesjtsjcf, die een lange redevoering hield, niet op dc beeldbuis kwamen. Van de een half uur tevoren beëindigde rede had een tolk aantekeningen vertaald en deze waren haastig tot een vrij goed lopend geheel bij elkaar gebracht. Koen van Hoewijck had echter nauwelijks gelegenheid ge kregen ze even vluchtig door te nemen en als de film nu maar gedraaid had, zou hij zich rustig hebben kunnen con centreren op de tekst. Helaas kwam er stagnatie in de beeldoverbrenging en zo doende zat h(j voor de griezilige taak a l'improviste, terwijl heel Nederland naar hem keek, de aantekeningen voor to dragen. Niettemin redde hij er zich kranig uit en voor wie luisterde klon ken die enkele haperingen en dat beet je zoeken naar verbindende woorden wel menselijk. Een benard moment beleefden we als kijker tijdens de kunstrubriek van de KRO, die later volgde en wel toen Maurits Dekker fëljdiWèfé 1 vanavond g Voor het dinsdagse filmprogramma zorgt de AVRO. nadat de NTS tus sen 8 en 8.20 uur het nieuws heeft uitgezonden. Begonnen wordt met de actualiteitenrubriek en om 8.30 komt de bekroonde film „Vieren maar" van Herman van der Horst (over de visserij) op het scherm. Hoofdfilm '8.55 uur) is „Rhapsodie in Blue", ge maakt naar het leven van de com ponist George Gershwin. vanavond In het muziekprogramma dat de KRO vanavond uitzendt, geeft do Belgische tenor Lode Devos om half 9 een zangvoordracht. Hij koos daar voor liederen van moderne compo nisten. Om 9.35 uur gaat het Lim burgs symfonie-orkest onder direc tie van Andri Ricu werken van Al- bcniz en Granados spelen en daarna hoort u geestelijke liederen en oud» volksliederen, gezongen door het A Capellakoor Cantores uit Brugg®. Plm. 10.20 uur herdenkt Annie Salo mons de Vlaamse auteur Felix Tim mermans. De AVRO herhaalt om 8.05 uur het amusementsprogramma „Plezier op d'oude Pier" en vervolgt om 9 uur de serie over het TNO. Om 10.05 uur is er een uitvoering van de tweede sonate voor viool en plano van Enes- co, door de violist Georges Encrco dc pianist Dinu Lipatti. I TIPS uit hrt bultrnl.nd woord kwi en van deze kwaliteit ook niet ontblo te toespraak klonk zoveel verbitterd heid door, dat het bijna pijnlijk werd om aan te horen. De auteur hekelde niet alleen Zijn critici, maar ook ver schillende uitingen van moderne kunst, maar had ten slotte de altijd wat on aangename opgave, zijn eigen werken "o^t'uUveerin, ven tu o,d„d«, «J™ van het programma waren door de KRO niet zo gelukkig gekozen. hel Promcna- kalmeert de zenuwen zonder slaap te verwekken! Prins Bernliard weer terug uit Mexico Om kwart over zeven vanochtend ls prins Bernhard, die de vorige week naar Mexico reisde om daar de 22e verjaar dag van prinses Irene bij te wonen, op Schiphol teruggekeerd. Na een kort op onthoud reed hij per auto naar Soester- berg om in de loop van de dag met de koninklijke Friendship-machine naar Italië te vliegen. Daar zal hij zich na een onderbreking van bijna een week weer bij zijn overige familieleden voegen, die in de villa bU Porto Ercole in de buurt van Napels van vakantie genieten. Op 1 januari 1981 zal Nederland 14,4 min. inwoners tellen als er jaar lijks 10.000 personen meer emigreren dan er binnenkomen en 14.15 min. inwoners als dit overschot 20.000 per sonen per jaar zou bedragen. Dit blijkt uit in het maandschrift van het C.B.S. opgenomen berekeningen om trent de toekomstige loop van de Ne derlandse bevolking (19611981). Op 1 januari 1961 had Nederland een bevolking van bijna 11.53 miljoen zielen. Voor 1 januari 1966, 1971 en 1976 wor den, zonder aftrek van emigratie-over- sahotten bevolkingstotalen berekend van ruim 12.28 min., ruim 13.01 min. en 13.81 min. Bij e enjaarlijks emigratie overschot van 10.000 personen dienen deze aantallen verminderd te worden met resp. 58.000. 113.000 en 179.000 en bij eenzelfde oversohot van 20.000 met s»p. 106.000. 226.000 en 358.000. Rekening houdende met natuurlijke groei en bij gelijk blijvende beroepsper centages, zal de totale beroepsbevolking ln de komende 20 jaar van ca. 42 min. tot 5.5 min. personen toenemen ofwel gemiddeld met 65.000 personen per Jaar. 76 Mac ging in de deuropening zitten. Liza bewoog zich niet. Er heerste diepe stilte in het huis. „In het huis waar Adam geboren werd", dacht Mac. Waarschijnlijk was het in datzelfde bed. Hier in deze kamers was hy opgegroeid In de huwe lijksnacht, toen Adam fluisterend in het donker haar over zijn moeder had verteld, had zij meer dan Adam vermoedde geleerd over de knaap die met dit kleine vrouwtje lachend in de bergen had gedwaald om bessen te plukken. Liza lachte altijd, had hij gezegd, al de Laughlins lachten altijd Maar nu lachte zijn moeder niet meer en dat was door hém gekomen. En Mac wist, dat zij moest proberen haar man en zijn moeder van de druk die op hen lag, te bevrijden. Gespannen keek zij toe, toen zij laat in de middag de auto terug zag komen en haar hart sprong op toen zij Adam achter het stuur zag zit ten. Ruby kwam ademloos naar binnengestoven, haar ogen vlamden. „Zij heeft zich niet bewogen", stelde Mac naar gerust. „Adam is buiten. Hij wil niet binnenkomen", zei Ruby boos. „Hy wil alleen maar weten of je klaar bent om mee naar huis te gaan". „Hy zal binnenkomen", zei Mac grimmig. „Vertel jij het hem dan alsjeblieft. Toen ik het erover had, schudde hij alleen maar het hoofd". Ruby keek dreigend. „Hy maakt me nog gek met zijn koppigheid!" Mac liep naar de wagen waarvan de motor nog steeds draaide. Zij stak haar hand door de ven steropening naar binnen en haalde het sleuteltje uit het contact Daarna opende zij het portier en maakte een gebiedend gebaar. „Kom. Adam!" beval ze botweg. Hij schudde toet hoofd. „Zy zal me niet willen zien, Mac." „Maar ik wil jou zo niet zien alsmaar ver stoppertje spelend. Koim uit die wagen, Adam. Ik heb geen zin om erover te redetwisten." door Helen Topping Miller Het zal daarbinnen maar weer op ruzie uit- daaien. Waarom zullen we dat riskeren, Mac?" Tot dan toe had ze noga] bars gesproken, maar nu had zij zich weer in bedwang. „Adam," zei ze zachter, „als je niet naar haar toegaat, maak Je drie men ongelukkig. Je moeder, jezelf en my. Weet je dat?" Hij keek haar bevreemd aan. „Zie je dat niet in, Adam?" Hij aarzelde. „Je doet er beter aan, het bij te leggen. Adam. je zou het jezelf nooit vergeven, als je nu niet naar binnenging. Zij is ziek en zij is je moeder. Denk je heus, dat we gelukkig zullen kunnen zijn. als je haar vergat?" „Haar vergeten? Zo ligt het niet." zei hij lang zaam. Maar tegelijk stapte hij uit, nam zyn kof fertje en ging achter haar aan het huis in. „Ik wist wel dat je het zou doen." zei Ruby darikbaar. Bij de slaapkamerdeur liet Mac Adam voor gaan. „Moeder Regan," zei ze, „hier is Adam." Er kwam geen antwoord. Op het kussen ging het hoofd met het donkere haar, waardoor nog nauwelijks een grys streepje zat, zwakjes van rechts naar links. Adam nam haar hand om do pols op te nemen. Toen hij hem teruglegde, stoot te Liza een zwakke kreet uit. Mac keek naar hem. „Laat Adam haar borst bekloppen," zei Ruby, „zij is erg bang om aangeraakt te worden." „Geef ons wat meer licht," zei Mac. Ruby trok het gordijn van een van de vensters op, zodat het licht van de lente-namiddag rijkelijk naar binnen stroomde. Liza bracht een hand voor de ogen. „Zij kan het licht niet verdragen," fluisterde Ruby, terwijl zij het gordijn weer vlug neerliet. Mac boog zioh met Adam samen over de zieke. „Zie je het, Adam?" zei ze zachtjes. Hij knikte. „Wat is er?" vroeg Ruby met angst in de ogen. „Wat heeft moeder?" „Het is haar milt. Ruby" zei Adam. Het waren de eerste woorden die hij sprak sinds hij in huis was. „Hebben mensen dan ook een milt?" vroeg Ruby naïef. „Natuurlijk," zei Mac, „en zij doen soms dingen die er heel slecht voor zijn. We zullen wat bloed moeten aftappen, nietwaar Adam?" Adam opende zijn koffertje. Zijn bewegingen hadden iets van iemand die nog maar half wakker is. „Hou jij haar hand even vast, Ruby," beval hij. „Hou hem stevig vast, want dit zal haar een beetje pyn doen." „Oh!" riep Ruby toen het scherpe mesje een druppel bloed te voorschijn bracht Mac ving die druppel op een van de stukjes glas op, legde daar een ander stukje overheen en pakte dat dubbele plaatje zorgvuldig in. „Nog een," zei ze. Adam nam weer Liza's hand, een door de zon gebruinde, kleine hand. Daarmee had zij bessen geplukt langs de heuvelhellingen en ze had er dode slangen mee opgehangen om het te doen regenen. Die hand had zo dikwijls een kleine jongen gesteund (Wordt vervolgd) Bij een permanent emigratie-over schot van 20.000 per jaar en als men rekening houdt met toenemend dagon derwijs, zou de toeneming 1 min. in plaats van 1.3 min. bedragen en het ge middelde per jaar dalen tot 50.000. De ze gemiddelden zullen voor de opeenvol gende vijfjaarlijkse perioden niet con stant zijn. Zo zullen in de komende ja ren de hoge naoorlogse geboorte jaargan gen in de beroepsbevolking worden op genomen. Dit betekent dat voor 1961-1966 (migra- tie enz. buiten beschouwing gelaten) re kening moet worden gehouden met een grotere toeneming, namelijk van ca. 400.000 in totaal ofwel een gemiddelde van 80.000 per jaar. Bij een maximale correctie voor migratie en voor toene ming dagonderwijs zou dit gemiddelde dalen tot ca. 65.000. De omvangrijke op neming van jongeren in de beroepsbe volking zal in de eerstkomende Jaren mede tot een verjonging leiden. Zonder onderwijstoeneming zal het percentage 15—24 jarigen, dat thans ca. 27 pet. van de totale beroepsbevolking bedraagt, kunnen oplopen tot ca. 30 pet. in 1966 Arbeidsmarkt is nog zeer krap (Van onze sociaal-economische redactie). Hoewel eind juli de geregistreerde ar beidsreserve iets bleek te zijn gestegen, ls de krapte op de arbeidsmarkt tocb eerder toegenomen dan gedaald. De stij ging van de arbeidsreserve werd name lijk veroorzaakt door het aanbod van Jonge arbeidskrachten, die in juli hun schoolopleiding beindigden. De geregistreerde arbeidsreserve van mannen steeg in juli van 21.460 man tot 24.813 man. De bezetting van de aanvul lende werken onderging een verdere da ling van 2.644 tot 2.195 man. Het aantal Ingeschreven werklozen steeg van 18 816 tot 22.618. Van de stijging van het aanbod mei 3.353 mannen had 84 procent betrekking op jonge arbeidskrachten, met nam» bouwvakarbeiders, metaalarbeiders en kantoorpersoneel. Voorts deden zich in de bouwvakken enkele ontslagen voor als gevolg van het tekort aan bakstenen. J terwijl in de landbouw dc verplecgwerk- zaamheden afliepen, doch dc oogstacti- viteitcn als gevolg van het slechte weer >g niet waren begonnen. Hoe krap de arbeidsmarkt nog altijd ls, blijkt wel uit het aantal openstaand# aanvragen. Eind juli werden 97.819 man- 47.285 vrouwen gevraagd. Vorig jaar juli bedroeg die vraag 73.933 man- 41.383 vrouwen. Ook sinds eind Juni van dit Jaar nam de vraag naar man nelijke arbeidskrachten met ongeveer 6000 to#. Illl' 9 Om te luisteren i deconcert moet u om /.au uur ai- stemmen op de BBC, 464 m. Basil Cameron dirigeert dan het Londens symfonie-orkest, dnt werken van Haydn, Ravel, Shostakovich en Stra- winsky uitvoert. uitge voerd door het BBC-symfonicorkest. het BBC-koor en solisten, allen on der leiding van Sir Malcolm Sargent, kunt u beluisteren als u om 8 uur Brussel Nederlands, op 324 m., kiest. Programma voor morgen AUGUSTUS mi m. 746 ke/a. NCRV: 7.00 Nw» 7.10 Gram 7.30 Gewild# muz 7.50 Meditatie 8 00 Nws 8.15 Radiokrant 8.3» Gram 9.00 V d zieken 9.» Waterst 9.40 V d vrouw 10.10 Gram 10.15 Morgendienst 10.46 Radio lllharm ork 12.05 Gram 12.30 Land- en tulnbouwmeded 12.33 Dames- atrljkork 12.53 Gram of act 13.00 Nw# 13.15 Lichte muz 13.40 Gram 14.00 Kamer mui 15.» Gram 15.40 Volksmuz voor plano 16.00 V d jeugd 17.20 Lichte muz 17 40 Bcursbcr 17.45 Het Spektrum. 18.00 Mannenkoor 18» RVU: Nleuwa over aterren en melkwegstelsels - 1. door dr H Groot 10.00 Nws en weerteer 19.10 Logcr des Hellsmuz 19.30 Radiokrant 10.30 Muzik lezing Omr ork en cello (in de pauze om 21 15—31.35 Licht progrj 22.» Nwa en SOS-teer 22 40 Avondover denking 2255 Platcnnleuwa 23 55—24 00 Nwa. Hilversum II, 7.00 Nw» 7 10 G 8.16 Gram 8 40 V d kind 8.55 V d t 9 00 Gym v d vrouw 9.10 Gram. VPRO: 10.00 Inleiding tot het pastorale gesprek (X). lezing. VARA: 10.» Gram 10.40 Kerk- orgelconc 11.00 RVU: Enkele bchingrijk» aspecthen van de aChUderkunst In deze eeuw. I Het Expressionisme. door P C J Reyne 11.» Gevar progr 12.00 Metropol*- ork en solist en klein koor 12.» Land en tulnbouwmeded 12 33 V h platteland 113.18 Orgel en zang kunstmaan, lezing 14,00 Omr ork 15 05 Verkeer tussen men- a#n. toeapraak 15.15 V d Jeugd j6» Mez- zo-aopraan en plano 17.00 Tl pa voor toeris ten 17» Regeringsul tzHet emigratie- praatje van H A van Luyk '.8 00 Nws en comm 18» PoHtlekapel 18» Act 10 oo V dkleut ers 19.10 Draai- orgelmuz 19 20 VARA-Varla en gram VPRO 19» V d Jcugq. VARA: ».00 Nws 20.08 Gram 25 Gram 2! 10 Zomeravond-con trasten. klankbeeld 21.45 Gesproken por tret 22 00 Lichte muz 22 Soort 22 Nw» 5 2315 Gram Gram 23.5524 00 Nws. |igr. NTS: 17.00 Int JeugdJourn I 740 V d Jeugd. NTS: ».0U roven. VPRO: Medisch* ».45 Folkloristisch progr 21» Do- KRO 17 1. tiorutivh nr Medisch* cumbentalr progr GRAMMOFOONPLATEN PROGRAMMA DRAADOMROEP Ulnj ugustua 1991 der Woche iHalleU). Ork*»t - Fisher), EnekiiT^a U e tzP#g*~o'i dem: My happincs* iBerganJHS,. U1H» Jan Garterr. All the things you are (Kern), idem, Tc qulero (Halletzi Orke*t Fmrtn AI,pUlplu*>*0 (Gleti), Idem; San Antonio Rose (WUIet. Orkest Jan Carber; *°«?dby«' 'Bocagel. idem; k^t rJLi?J"u IModugnoi. Or kest Ensln Halletz; Tu n'as pas txès bon caractere .AJbano» Idem M«ln#(GM- Gallo; Colombians tn Mario Ea- ~Z. ra na da (Laral. ÖftaT»;n I*n«° mil tal re (Kntachen (Marey) Frt?» J?" L# .qu'.u ,lf chjt Orkest Fra nek Pourcei (Plchaud). f'amenca iSablcaal, Sablca cudero - Le lanceur de ïu.JClalre Plctiaud; is? ,css,. »-v-iu Lu, ,D,«urlti. CompwSïï Co^Suf,"' ch-r«'n iBonf.i iK nuKJZ.* W—WHH H.M.rl ss 'EK; SrHhJUleeVM Norman Luboff Cholr- Cal yöXX">B,;ï" to you (Cahni. wllh the blue. i'S D^c.Urf Cahni Nat King Co']. Summer

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 7