Uw probleem is het onze KRONIEK Een kanttekening Een ivoord voor vandaag Ds. Niemöller liclit zijn Ben gewraakte woorden toe tic Verkoop ziekenhuizen sticht kranten Tal van sportevenementen in Eurovisie-uitzending EUWi OVZERZIJDS SCHRIFTUURLIJKE BEGINSELEN «taalkundig en sociaal-economisch terrein. Bij dat licht kunnen wij de roede wet vinden. Daarbij kunnen wij de oorsprong en het karakter van het overheidsgezag, de bron van het recht, de juiste verhouding tussen overheid en volk, de grenzen der overheidsmacht, de normen waaraan de overheid bij de vervulling van haar taak is gebonden, leren kennen. De overheid is, naar het Schriftwoord, „dienaresse Gods u ten goede". Het gezag, ook in de staat, rust op een onwan kelbaar, door God gelegd fundament. Men heeft de vraag opgeworpen, of er ook buiten sonde overheden zouden zijn. Men zou dit misschien een theoretische vraag kunnen noemen, is de zonde reeds spoedig na de schepping binnengedrongen. Onze historie la de geschiedenis van zondige mensen geworden, waarin echter ook Gods genade zich heeft geopenbaard. Van speculaties over wat er geschied zou zijn, indien de mens niet gevallen was, willen wij ons onthouden. Maar het gaat niet te ver, wanneer men aan neemt, dat zich ook dan uit bet patriarchale gezag zeker overheidsgezag zou hebben ontwikkeld. Lohman schreef niet geheel ten onrechte: „Zelfs indien alle mensen steeds het goede wilden, sou er leiding nodig zijn, èn omdat allen niet hetzelfde verstand, en ook niet van alles verstand hebben, dus niet allen even goed weten hoe moet worden gehandeld, èn omdat in een mensengroep, die zeker doel wil bereiken, vaak eenheid van handelen nodig is, zodat van twee op zichzelf even geoorloofde handelingen toch slechts êéne toelaatbaar is. Ook in de engelenwereld bestaat, luidens de Schrift, een hiërarchie." Natuurlijk zou bulten zonde geen overheidsmacht nodig zijn geweest, toege rust met politie en justitie, met het zwaard, om overtreders van de orde te straffen. Maar laten wij ons verder van alle speculatie onthouden. De Here heeft het niet nodig gevonden, ons mede te delen wat er gebeurd zou zijn, indien niet geschied ware wat, helaas, wel een feit is geworden. In een wereld waarin de sonde woelt en werkt, komt de vraag aan de orde, of er ook grenzen aan de overheidsmacht zijn gesteld. Alle macht, uitge oefend door zondige mensen, kan misbruikt worden, zelfs het gezag der ouders over de kinderen. Hoeveel te meer zal dit het geval kunnen zijn daar, waar geen liefdebanden trekken. Ook hoge gezagsdragers hebben zich, zoals de historie bewijst, meermalen aan machtsmisbruik schuldig gemaakt. Bij het zoeken naar een antwoord op de vraag, hoe en op welke wijze misbruiken zijn te voorkomen, laat de Openbaring In de Schrift ons niet in de steek. Zij geeft hier aanwijzingen, die slechts tot schade van bet volk over het hoofd gezien kunnen worden. Telkens weer worden overheidspersonen in de Schrift vermaand tot het doen van recht en gerechtigheid, tot het beschermen van het zwakke, van de we duwe en de wees. Gods profeten laten zich hier niet onbetuigd. Van betekenis Is de zgn. „koningswet" in Deuteronomium 17. Men kan niet zeggen dat het koningschap in Israël een absoluut karakter had. Het was aan de wetten gebonden. Israël heeft steeds een gedecentrali seerd bestaan gehad. De oudsten hadden de regelingen voor vele plaatselijke aangelegenheden in handen. De neiging tot absolute machtsuitoefeningen is ook bij Israels koningen wel opgekomen. Men had daarvan slechte voor beelden in het Oosten. Maar er waren, dank zij ook de invloed van de ere diensten en wat daarmede samenhing, in Israël weerhoudende krachten. Psalm 72 geeft een omschrijving van de koningstaak, die terecht sociaal genoemd kan worden. „Hij zal zich ontfermen over de geringe en de arme". „Van druk en geweld zal hij hun leven bevrijden". Van betekenis is hier met name de s.gji. Mozaïsche wetgeving. Wie het Oude Testament leerde lezen bij het licht van het Nieuwe, wie de speciale tijdelijke roeping van Israël verstaat, wie bedenkt dat Israël was een „theocratie", zal zeker niet kunnen en mogen betogen, dat de moderne staten de sociaal-politieke instellingen van Israël zonder meer moeten over nemen. Toch ligt er in het .„Mozaïsch recht" een Goddelijke Openbaring, waarvan de strekking niet alleen Is voor een bepaalde tijd. „Al wat tevoren geschreven Is, werd tot ons onderricht geschreven". Houdt men de bijzondere positie van het Israëlische volk in het oog, vergeet men niet dat ook de GoddelUke wetgever rekende met tijden en omstandig heden, met de „hardigheid des harten", dan zal men onderscheiden tussen het beginsel en een bepaalde practische toepassing. Gezocht moet worden naar de algemene Godsgedachte, die sich manifesteert in bepaalde tijdelijke regelingen en in speciale, slechts voor oud-Israël volledig geldende voor schriften. Wat is de kern van de wettelijke voorschriften? Zij is niet moeilijk te ontdekken. Kennelijk streeft de wetgever naar het voorkomen van scherpe tegenstellingen tussen de volksgenoten. Hij beperkt het eigendoms- en be schikkingsrecht, vooral ten bate van de arme volksgenoot. Hij beschermt de dagloners, geeft bepalingen omtrent arbeids- en rusttijden, die bij het sluiten van een arbeidsovereenkomst in acht zijn te nemen. Ten slotte beperkt hij ook de slavernij, de persoonlijke dienstbaarheid. Hetgeen in oud-Israël kon, kan niet zonder meer worden overgenomen door de moderne industriestaat. Israël was een overwegend agrarische staat. Eerst later kreeg de handel betekenis. Maar het komt hier aan op de beginselen, op de grote lUn. En dan kan men zeggen, dat er ook voor de moderne ver houdingen wel een en ander uit valt te leren. NED. HEK C1 £al teptngswe NED. HERV. KERK. Aangenomen naar Aarlanderveen: M. Boogert. vic. te Scheveningen. die bedankte voor de benoeming tot voor- inger van de herv. evangelisatie te Hoogezand-Sappemcer: naar Haarlem, (Van onze correspondent in Bonn) ids. NiemöUers preken en voordr.uhten (toezj: ir "„is t,' V<ln ?'S" v»n de koude^vrlog had'^Hgeltre'en! Gravenhaec Immers 'au-Hessen, ds. Martin Niemöller, De zo belangrijke bijzinnen waren door CHRIST .GEREFORMEERDE KERKEN heeft geen kritiek willen uit oefenen op de tiende Evangelische „Kirchentag" in West-Berlin. Dit heeft hü verklaard in een onder houd met de raadsvoorzitter der Evangelische Kirche Deutschlands, praeses Scharf en de Berlgnse probst Schtzka. Aanleiding tot dit gesprek waren door communistische nieuwsorganen gemelde uitlatingen van ds. Niemöller op een voordrachtreis door de communistische oostzone van Duitsland, die met de Ber- lijnse „Kirchentag" samenviel. Deze uitlatingen waren op scherpe kritiek ge stoten zowel in de leiding van de pro testantse kerk in Duitsland als bij leden in West. en Oost-Dultsland. Ds. Niemöl ler zou niet alleen de „Kirchentag" maar ook de politieke leiding in West- Duitsland hebben aangevallen. Ds. Nie möller verklaarde aan prseses Scharf dat hij op zijn reis vooral tegenover de dominees aldaar had moeten mo tiveren waarom hij niet had deelgeno men aan de „Kirchentag". In antwoord op vragen had hij dan gezegd, dat naar zijn overtuiging de ..Kirchentag" in West-Berlijn, onafhankelijk van wat daar ook zou gebeuren, gezien de poli tieke crisis om de stad als „munitiede pot van de koude oorlog" zou worden misbruikt. (In de Oostdultse berichtgeving over Episcopaalse kerk V.S. zet gesprek met methodisten voort Overal ter wereld, maar vooral in de Verenigde Staten, duurt het zoeken naar, de organisatorische kerkelijke eenheid voort. Zo zal de algemene vergadering van de Amerikaanse Episcopaalse i Angli caanse) Kerk zich in september bezig moeten houden met een aantal voor stellen, die verband houden met de her eniging van deze kerk met de Methodis- tenfcerk. In het voorstel wordt gezegd dat het begonnen contact moet worden voortgezet „In de hoop, dat wij uiteinde lijk de organische eenheid in de naair van onze Here Jezus Christus zullen bereiken". Deze algemene vergadering zal ook gevraagd worden om in te gaan op het verzoek om samen met de Presbyte riaanse Kerk een uitnodiging te ver sturen aan de methodisten en de leden van de Verenigde Kerk van Christus tot een gesprek te komen over mogelijke eenheid van deze vier kerken. Dit is het voorstel waar dr. Blake uit Califor- nië vorig jaar mee kwam en toen plot seling in het middelpunt van de belang stelling kwam te staan. Kerk van Schotland erft vijf miljoen Een rijke ongehuwde vrouw, Marion Carmtchael, die in april op 80-jarige leeftijd is overleden, heeft de Kerk van Schotland een half miljoen pond ster ling (ongeveer 5 miljoen gulden) na gelaten „op voorwaarde dat zij tot het protestantse geloof blijft behoren". Haar enige bloedverwant, neef Duncan Car- michael kreeg krachtens haar testament 1000 pond (ongeveer 10.000 gulden" Ds. Niemöller verklaarde verder, dat het doel van de „Kirchentag" het uitdrukking brengen van de eenheid der protestantse christenheid onder het evangelie ook het doel was geweest zijn eigen rondreis langs de protes tantse gemeenten in de oostzone. Hij sprak er zijn blijdschap over uit. dat zij die van de „Kirchentag" terugkeerden niet door de geest van de koude oorlog zijn gegrepen, maar in Berliin een ver sterking van hun geloof hadden ontvan gen. Spoedopleiding voor lagere akten onderwijs tegemoet te komen heeft de regering besloten dat aan enkele kweek scholen in ons land een C-opleiding zal worden gevestigd, die in wezen een spoedopleiding is voor een van de lage re akten Frans. Engels, Duits, Wiskunde en handelskennis. De lessen zullen zo worden gegeven dat de cursisten binnen een jaar klaar zijn voor een eerste exa men en de kandidaat met een niet al te intensieve avondstudie nog binnen een jaar g°reed kan komen voor het twe d: examen. Er worden 15 lessen van 50 minuten per week gegeven. Voor cursisten die gemiddeld meer dan een zeven hebben verkregen by hun eindexamen van de kweekschool kan, indien hun financiële toestand daartoe aanleiding geeft, een tegemoetkoming worden verleend in de kosten van de studie, levensonderhoud de noodzakelijke reis-en verblyfkos- Bernepen te Rotterdam-Charlois: J. Versteeg, kand, te Amsterdam Aange-1 nomen naar Noordeloos: J. Kievit, kand te Apeldoorn, die bedankte voor Den Helder, Eemdijk, Gorcum. Leerdam, Maassluis. Oud-Beijerland, Oudekerk a.d. Amstel, Werkendam. Zaamslag en Zwaag- ■esteinde. GEREFORMEERDE KERKEN. Beroepen te Hoogvliet: J. F M«ndriks te Winterswijk. Het is een vraag die wel eens gesteld wordt: „Waf heb je a nu aan om christen te zijn, om God lief te hebben en u dienen?" Een vreemde vraag. Wel een menselijke vraag, tram de voor wat hoort wat"-gedachte is ons mensen wel aangd boren. En in een tijd als de onze is die gedachte nog hed sterk ontwikkeld ook! Maar desondanks .een vreemde vraag, want een verhoudini die bepaald wordt door geloof, hoop en vooral door de liefdé laat zich in de meeste gevallen niet door de nuttigheidsvraai definiëren. Een moeder houdt van een kind. ook als dat fcinJ haar soms op het hart trapt. Desondanks blijft die liefdei band. En gelukkig zijn de voorbeelden nog talrijk van joni mensen die van elkaar houden zonder over de voordele: tta te denken! Een vreemde vraag maar waarvan ook de christen zii dikwijls maar heel moeilijk los kan maken. Als mens zijn toch al geneigd toe te geven aan de mening dat een ander hi altijd beter heeft dan wij als christen kijken we so; bovendien nog met afgunst naar de mensen die het niet nauw nemen in het leven en die er de vruchten van plukkt in plaats van dat ze er de straf voor ontvangen, zoals zouden menen dat goed zou zijn. Ja, wat baat het u nu dat gij dit alles gelooft! n rr vanavond B De KRO verzorgt het televisiepro gramma dat, na het NTS-journaal, om 8.20 uur begint met de kunstrubriek. Om tien voor 9 weer een show met Max Bygraves en om kwart over 9 een film over Malakka. IIPS UIT HET BUITENLAND I Vanavond dirigeer. Basil Cameron tussen half acht en kwart voor tien het Promenadeconcert, dat de BBC op 434 m. uitzendt. Op het program ma staan werken van Rossini, Haydn, Chabrier. Delius en Saint-Saëns. I Composities van Richard Strauss, Mendelssohn «vioolconcert in e, solist Nathan Milstein) en Beethoven symfonie) staan op het programma, dat het Londens symfonieorkest onder leiding van Georg Solti tussen 7.30 en 9.30 uur uitvoert voor de NDR, 309 m. ANDERZIJDS ■IISII BIZERTA deur van het kerkportaal open. Wat gestommel een man komt bin nen. De deurknop schiet te vroeg uit zijn handen hij ls aan de beweging er van niet gewend en met veel meer lawaai dan gewoon lijk slaat de deur dicht. In één beweging draaien de hoof den van de mensen in de kerk zich naar dezelfde kant. De aandacht geheel van welhaast een ieder richt zich in dit ene moment op de pas bin- nengekomene. Deze staat Twee weekbladen twee meningen. I>e eerste is, onder de kop „Nationalisme", uit Elsevier* Weekblad: „Deser da Ken is er nogal het een en ander over de lissen van Biserta geschreven. Het schynt, dat de Tunesiër* het maar niet kunnen ver dragen dat <l« Fransen hier een sekerc segganaehap beaitten. Wij vragen ons af waarom niet. Tunesië is vrij self» so vrjj dat het twintigduisend tegen Frankrijk rebellerende soldaten herbergt. Wat wil het meer? Men moet leren insian dat nationa lisme geen deugd ia maar een siekte. De eenheid van Europa ia er sens byna aan ten gronde gegaan; de wapperende vaan van het nationalism# srhünt thans de Noordafrikaanse landen todanig te hekoren dat sy elke redelykheid uit het oog ver lieren! De heren Nasser, Ferhat Abhas, Bourguiba en de koning van Marokko mocen wel bedenken dat de Rnssen voor het nationalisme helemaal geen goed woord over hebben. Zij kunnen misschien mei vrucht de studie leien welke destijd» Stalin aan de verhouding communiame-nationalis- mr heeft gewijd." Fn het volgende ia uit V r y Neder land: „Het serieuze, van sensatie afkerige F.ngelse weekblad The Observer, publiceer de een paar gruwelijke foto's van Biierta. Op de ene foto «iet men hoe een heel gr ain van man, vrouw en drie kinderen dood wordt weggedragen; sy rijn allen omgeko men door Frans mortiervuur op de kashah. de Arabische wijk. Op de andere foto tiet men de borst van een Tunesiër, waarop met een tnea of een bajonet het teken van de Jeune Nation, een Franse neo-fa*risti*rhe organisatie, is gekerfd. In een voortreffelijk artikel, geschreven door een edarteur, die ooggetuige was van de gevechten, wordt verteld hoe admiraal Amman de Fran«c tegenactie binnen de perken heeft willen houden, maar hoe het weer de parachutis ten-kolonels ijjn geweest die hun hoekje te t** S.W. A.„ a. Teehuttche Hoge,ch~J Fran c optredea o«k van een weergaloze Eindhoven zal met ingang van het atu- stomp;innigheid geweeet: met de Frans iiejaar :9«2—1963 een bedrijfskundige Tunesische vriendsehap is het nu voorgoed studu richting worden ingesteld. Tot aar. gedaan, en de enige stabiliserend* faetor in het kandidaatsexamen is de studie ge- Noord-AMka is waarschijnlijk in d« hoek Uf* aan de opleiding van bet VREEMDEN IN DE KERK In de Zeeuwse Kerkbode schrijft J. Wattel uit Gaptnge over een probleem dat in toeristenplaatsen telkens toeer aan de orde komt: de ontvangst van vreemdelingen of toeristen door de plaatselijke gemeente. Dat daar nogal veel aan ontbreekt zo hier en daar, kan iedere vakantieganger op het ogenblik ondervinden: anod» preekstoel pinkend het voor-gasten op. Het oog van de gemeente volgt de vreemdelingen naar de resterende plaatsen. den in enige gereformeerde kerk in ons steeds meer voor toeristen openliggende Zeeland? Informeer eens in je omgeving. Kijk eens met een kritische blik om je heen. Wees een keertje te gast in je eigen kerk alsof Je een buitenstaan der was. Dat is echt gezond. Ik verzeker je, dat je merkwaardige ontdekkingen doet! Het ls niet mijn bedoeling voor bij te gaan aan do hartverwarmen de gastvrijheid van vele kerken en kerkjes in steden en dorpen. Dat lerlijk zijn. Maar het meest verward door zijn wat overluide binnenkomst, hulpeloos en bedremmeld onder al deze blikken, die hem opnemen, nieuwsgierig, koeltjes taxerend. „Een vreemde' zeggen die ogen, die hem meedo genloos als stralenbundels uit vele zoeklichten gevangen houden. De vreemdeling doet enkele pas sen naar voren, een aarzelend zoe ken naar een plaats. Op dat ogen blik staat de koster achter hem. tikt hem fijntjes op de schouder en wijst naar een klein lampje, er gens terzijde van de preekstoel. „Als dat brandt kunt u gaan zit ten Tot zolang zijn de plaatsen al leen maar voor onze eigen mensen". Wat onthutst over zijn tweede fout in zo korte tijd wijkt de gast schielijk terug en gaat staan op de hem toegewezen plek bij de deur. Weldra voegen zich andere bezoe kers van buitenaf bii hem Vele malen moet het groepje opschuiven en manoeuvreren om doortocht te verlenen aan de „eigen mensen", die met vaste koers op hun plaats kerken bijvoorbeeld de grote stroom van mensen-met-vakantie ontvan gen, niet iets om gerust over te zijn- Trouwens, de manier van ont vangen en ook die van uitgeleide doen, zijn vrijwel geheel vergeten gebieden in onze kerk Vooral in meer zuidelijk gele- Sen landen treft men in vele kerken e gewoonte aan, dat de dominee na i hand gééft, het plein is daar ontmoeting en ge- Het portaal een plaats meenschap. In plaats daarvan vind je in on ze kerken nog vaak een listig op gestelde collecterende diaken bij de buitendeur. Die doet mij altijd den ken «al zal deze gedachte wel hoogst ongepast zijn) aan de gids, die ona rondleidde in de Valken- burgse grotten en ons op zeer be minnelijke wijze, als geheel voor zijn genoegen, alle bijzonderheden toonde, doch die by de uitgang een ander mens werd. zich omdraaide, haast gebiedend de hand ophield cn met oen venijnig-hebbcrigc blik je het geld bijkans uit de zak keek. Ik verkies by de uitgang de hand uitgestoken ten groet, boven die. welke de collectezak hanteert! to»1- L füttA kcW#4f toch zonljüZ— Raad van persman aan zending In een artikel, dat werd toege zonden aan alle bladen die zijn aangesloten bij de persdienst van de Wereldraad van Kerken, schrijft de vroegere leider van de persaf deling, John Garret, over de nood zaak dat zowel in oost als west de boodschap van het evangelie moet worden vertaald in de taal van de eenvoudige mensen. Fel valt hij sommige kerkelijke leiders aan die er nog niets van hebben be grepen en komen met zinnen als: „De mens moet getransformeerd worden door een levende confron tatie tussen het evangelie en zijn eigen existentiële situatie." „Geen wonder", zegt Garret, „dat in Kan journalist mij vroeg: Wat heeft dit allemaal voor zin voor de melkboer van Kansas City?" Garret vraagt zich af hoe* tijdens de derde wereldassemblee van New Delhi de oecumenische leiders in contact kun nen komen met het levende boeddhisme, hindoeisme of islam. Hij legt er sterk de nadruk op dat alle volkeren steeds meer in het bezit komen van radio, tv. en kranten. Garret schrijft: „Foto's, gesproken woord en verhaaltjes betekenen meer voor het overgrote deel van de wereld bevolking, dan wat in druk verschijnt. Boven de hoofden van hen die naar New Delhi komen, hangt een beangsti gende vraag. Waarom geven wU duizen den en nog eens duizenden guldens uit aan scholen en ziekenhuizen in de niet- westerse wereld? De meeste zullen on getwijfeld door de nationale regeringen worden overgenomen. In andere scholen en ziekenhuizen zal het niet langer mo gelijk zijn om de boodschap van het evangelie uit te dragen. De wij Sticht kranten Garret komt dan met het voorstel, om al deze dingen nu maar reeds te ver kopen en het geld te gebruiken om t.v.- cn radiostations op te zetten en om kran ten en tijdschriften uit te geven, die het evangelie direct in de taal van het ge wone volk kunnen verbreiden. Garret roept op tot een verenigde christelijke strategie op dit punt. Hij roept New Delhi op te zorgen dat op ieder continent een centraal oplei dingsinstituut komt voor christelijke journalistiek. Vanuit deze centra zul len dan verhalen, materiaal foto's be schikbaar gesteld moeten worden voor de verschillende bladen. Garret is er bladen die worden gesticht geen kerke lijke bladen moeten zijn. De christelijke Journalisten moeten ze uit eigen vrye erantwoordelijkheld uitgeven. Zij sullen Ie kerkelijke leiders dan soms een en schok bezorgen dnor de wQse waar op zij hun lezers voorlichten over poli tiek, sex. andere godsdiensten, handel. voort. Maar dat is juist bun taak. Daardoor blijft de circulatie op peil. i i Mensen die proberen het evangelie :Jde taal van het volk en ..populair" In de komende weken zullen tal van Europese sportevenementen in Eurovisie worden uitgezonden en de NTS zal verscheidene daar van relayeren. Het zijn specifieke zomerspor ten, die in internationaal verband worden bedreven, met daartussen, op zaterdag 19 augustus, een re portage van de in Zwolle te hou- vanavond i 8.15 v het I De NCRV herhaalt hoorspel „De Hand", een verhaal uit Hongkong, door Rob Geraedts. Maria Kalamkarian geeft om 9.25 uur een pianorecital met werken van Tsjai- kowski en om 10.40 uur begint de avondoverdenking. I De Ramblers gaan om 8.05 uur spe len voor de VARA. Aansluitend het klankbeeld over de Vlaamse auteur Felix Timmermans en om 9.05 uur muziek van Jerome Kern op de plaat. De sopraan Maria Stader is soliste bij het Overijssels Filharmonisch or kest, dat tussen 9.35 en 10.30 uur wer ken ten gehore brengt van Haydn, Mozart en Schubert. Commentaar Originele muis De AVRO heeft ons zaterdagavond in haar televisieprogramma een voor treffelijke amusements show van de Duitse tv laten zien. Hierin trad de te^ivisiemuis Mike Molto, die een tijd lang de glorie is geweest van het Ita liaanse kinderprogramma, nu tezamen met Titia Hohenfels als „presentator" op. Een heel originele vondst, deze muis, die door camera-effecten van hoge kwaliteit kunstig in het beeld werd opgenomen. Trouwens, het ge hele programma was fris en knap in elkaar gezet. Weer eens heel iets an ders, dat de kijkers in Nederland wel bevallen zal rijn. Hetzelfde kan niet u-orden gezegd van de eenacter ,JIarlekinade" van Terence Rattigan. die we in directe reportage uit het Centraal Theater in Amsterdam zagen. Er zal op de inhoud van dit spel. een ondeugende charge van de inmiddels toch wel legenda- ie; overtuigd dat de risch peu>orden luchthartigheid A' den landenwedstrijd zwemme| NederlandVer. Staten. We beginnen op zaterdag 12 augustt met een directe reportage van de Sd pentine Regatta in het Londense Hy<i Park, roeiwedstrijden waaraan ook Nfl derlanders zullen deelnemen. Aad Leeuwen zal commentaar geven bij i Eurovisiereportage, die dan tussen 3 5 uur op het scherm komt. Op zaterdag 19 augustus volgt tussen 3.30 en 5 uur de reportage de Zwolse zwemwedstrijd Nedcrlanl Ver. Staten, waarbij Piet Mulder Piet Duinker het commentaar ver We blijven bij de zwemsport op 1 dag 25 en zaterdag 26 augustus, bij I overnemen van Eurovisie-reportages i Blackpool jn Engeland, waar zwemploJ gen uit Europa en uit Amerika elkaq ontmoeten in wedstrijden. Vrijda; avonds wordt er tussen 8 en 8.30 v uitgezonden; het NTS-weekoverzicl verschuift dan naar half 9. De uitzenï tijden voor zaterdag zijn nog vastgesteld. Ook op zaterdag 26 augustus zulle! enige reportages worden uitgezonda van de wereldkampioenschappen v rennen die dit jaar in Zwitserland t den verreden. De NTS neemt daarvo,.„0_0_ tussen 6.55 en 7.50 uur semi- en kwarï® finales voor profs en amateurs in hndvlag stadion te Zürich over en van 10.10-10.C over uur de finales sprint amateurs. f Op dinsdag 29 augustus kunt u kijkef naar de finales achtervolging prots u. dezelfde wedstrijden, 's avonds tussen IJ en 11 uur en óp woensdag 30 august tussen 9.30 en 10.30 uur naar de fin^, les stayers profs en achtervolging i Tenslotte op zaterdag 2 seplemberi reportages van de wereldkampioen schappen wegwedstrijden amateurs of nattig] het Bremgarten circuit te Bern. Bij h00p Radioprogramma ilversum II 402 m. KRO: 7.00 Nws. m. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.f i. 8.18 Gramm. 8 50 V.d. vrouw. 0.35 WJ 1. 9 40 V.d. Jeugd. 10.00 V.d klei itlg? 12 30 Land- ïd. 12.33'Gram. 13.00 Nws 13 20 Gram. 13.35 Lichte r 14.35 Voor de plattel d< reldvreemheid van toneelspelers, wel behoorlijk kritiek zijn geuit. Het werd overigens goed gespeeld cn was het aankijken zeker waard, al neigde het geheel inter naar de klucht dan naar het blijspel. De tweede aflevering ran het spel bewijzen hoe nen doorgeven. De boodschap blijft - veranderlijk, die is geen mythe. Maar meenschap met andere christenen Gods daden moeten met de gave van de zamenlijk gebed zal hen evenwichtig verbeeldingskracht worden verteld. De houden cn zij zullen toekomstige gene- moeilijkheid met de meeste christenen I raties beïnvloeden. r eens achter" was pret tig om naar te kijken. Dit spel zal het wel doen op het scherm, vooral als de nieuwe quizmaster Peter Ciele i zich waf meer op de achtergrond houdt. Maar gezegd dient te worden, dat zijn presentatie, zoal wat erg stvfjes. toch vriendelijk en welle vend is. 20.55-22.20 Speelfili Nieuwe studie aan T.H.-Eindhoven Vraag: Enige maanden geleden ont ving ik uw advies omtrent mijn klim opplant. waarvan ik een blad hierbij insluit. Ik heb uw advies nauwkeurig opgevolgd, maar de plant gaat dood, terwijl die van de buren het goed doen. Is het mogelijk mij te helpen? Ik be schouw het als een soort sport om de iout te vinden en te overwinnen. de bonte exemplaren hebben och tendzon cn meer licht nodig. De ka mertemperatuur moet koel zijn atmosfeer mag niet droog wez de winter vcrwarme men de kamer a tig. doch de bonte klimop kan Kardinaal Van Roey |5K' overleden De SenaaUcommlagie voor bulter landee betrekkingen heeft het wetsont werp van president Kennedy goedge keurd on het Amcrikaanee vredeacorpa op permanente basis te brengen en be voegdheid te verlenen bet eerste Jaar ar 40 miljoen dollar voor uit te geven. De doodsengel gaat door het kardi- ^^^■nalencollege Nauwelijks zijn dc kardi- 19 werkUxigkun- nalen Tardini en Canali in Rome be- dig ingenieur Daarna zal ook aan niet- graven of in België overlijdt de aarts- technische vakken aarxficht worden be-, bisschop van Mechelen. kardinaal Van steed «ander meer organisatie. Juridische Roelj in de leeftijd van 87 Jaar. Deze kennis, psychologie en sociologie». kardinaal werd vooral in de oorlogsjaren Het instellen van deze bedrijfskundige bekend door zUn verzet tegen dc Bel- ------ gische fascistenleider Leon Degrelle. Na de oorlog verzette hU rich vooral tegen de onderwijshervormingen van de s«5cia- listische minister Leo Collard. Het aan tal kardinalen is door dit overlijden te ruggelopen tot IL tl lik ingenieursdiploma onder- i bespreking in de „Commis- i. In dc ren. Men moet matig water geven en niet gieten als de grond nog zwart ziet. Indien dToge atmosfeer is, kan u m bloemenspuit het blad ems een douche- beurt geven. In de winter mag de plant slechts weinig water krijgen, maar men zorge dat het blad niet verdroogt. In het voorjaar en in de zomer moet men om de drie weken kunstmest ge ven. In de winter geve men geen mest. totdat de nieuwe groei zichtbaar wordt 'Men mag alleen verpotten als de groei te wensen overlaat en dan in het vol gende grondmengsel: drie delen gras- zodengrond of goede aarde, twee delen oude koemest en een deel bladaarde. Stekken kan men door terugsnoeien van aijscheuten op toppen. De stek lekkage zijn hierin bruine kringen ont staan. Is het mogelijk deze te verwij deren? Witten helpt niet. Antwoord: Na de reparatie moet u wachten tot de plekken door en door droog zjjn. Pas daarna kunt u witten. Dit drogen duurt in de regel veel lan ger dan men aanneemt, doordat het water, dat zich tussen het plafond be vindt. afgesloten is en niet gemakke lijk verdampt. Als de plek goed droog is. is in de regel twee maal witten voldoende, maar soms is het gewenst dit drie maal te doen. Alleen wanneer teer- of roetwater deze plekken heeft wordt op een flesje water gezet en na het wortel schieten gepoot in bovenge noemd grondmengsel. Indien u boven staande regels in acht neemt behoort het goed te gaan. Vraag: In mijn bezit is een renais sance kolom satijnnotenhout, die oor spronkelijk zwart gepolitoerd was. De politoer neb ik eraf geschrapt, zodat de kolom nu van blank hout is. Na een passend basement en kapitaal er bij gemaakt te hebben wil ik het ge heel kleuren met ammoniak beits. On gelukkigerwijze is een schaaltje ma chine-olie omgevallen en voor een deel in de kop van de kolom getrokken. D? tijd droog zaagsel gezet in de hoop. dat de olie veroorzaakt, is het nodig deze te isole- eruit zou trekken. Het resultaat is ni- ren. Hiervoor is een speciaal preparaat hil. Wat moet ik doen? Nat maken verkrijgbaar in de verfhandel. Hier- kan niet omdat de kolom in drie de- 1 overheen kan men gewoon witten. geprobeerd. i de inkl van rubber'tempe.s? Antwoord: Men gebruike een oude Antwoord: Wanneer de olie eenmaal j tandenborstel met spiritus. Door ge in het hout getrokken is. dan is zij i bruik van beniine wordt het vuil hard praktitch mat me,r t, verwilderen. tr rabber Door de olie neemt het hout geen beits meer op. Het enige raiddel lijkt v'««= In ome slaapkamer treHen one van de nood een deugd te maken meermalen de u hierbij tnegeaon- cn het gehele hout te olièn. In de re-den kevertjes aan. Wat lijn dit voor gel ia het nog wel mogelijk het hout kevertje»? Waar komen rij vandaan te politoeren, maar dat U een üjdro- «n hoe komen rij in de a aapkamer? vende berigheid en ln hoeverre de vlek Zijn rij achedelljk? Zo la. In welk op- hinderlijk zichtbaar zal blijven, hangt Hoe kunnen zij bestreden wor- van de aard van het hout at en te- den? Zi) komen elleen voor in de vens van de vraag in hoeverre de olie slaapkamer. in het hout is getrokken en zich heeft) Antwoord: Dit zijn snuitkevertjes. binnenkomen. Zij zijn onschadelijk e tasten de linnenkast ook niet aan. Al zij hinderlijk zijn, ls het boste bestri; dingsmiddel DDT in poedervorm of eel ander insectendodend middel. Vraag: Wat is een absorptie-koelkaS cn hoe werkt dat systeem? Is er ooi poDulair wetenschappelijke lectuü over compressor- en absorptie-koelkal ten? Antwoord: De koeling berust op verdamping van koolvlocistof. in dit gel val ammoniak. De hiervoor nodigf warmte wordt aan de inhoud koelkast onttrokken. BuiU-n de ka j wordt de damp weer gecondei «waarbij warmte vrij komt) cn naar binnen geleid. Bij de absorptië kast wordt de gasvormige ammonia] geabsorbeerd door wrate He. wordt dan elektrisch verwarmd, door de ammoniak in gasvorm ontwijli naar de condensor De ammoniaf wordt daar weer vloeibaar naar de verdamper terug. De krinJ loop is dan weer gesloten. Lectuil over koelkasten is ons niet bekem^ Wél kennen wij een boek techniek door Inge Veenhal en uitgeg» ven door uitgeverij Stam te Utrecht] prijs 17.50. T Vn»i verdeeld Idie door de geopende ramen het huis Broerstraat 11, Amsterdam.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2