Kampen in het verlengde van wekelijks jeugdwerk SUNIL; KRONIEK SUNIL Een kanttekening WASDAG - SUNILDAG IIIIIB Lutherse Wereldzending confereert in Berlijn Een ivoord voor vandaag Niemöller maakt de Duitsers kregel WASDAG - SUNILDAG 2 ONZERZIJDS KERKELIJK ZELFBEDROG i de kerkelijke gezindten, gebaseerd op de gegevens van de volkstelling van vorig jaar. Vorige week publiceerden wij de opinie van de gereformeerde predikant ds. Toornvliet en het commentaar van het blad De Christen, van de Baptistengemeenten in ons land. Merkwaardig snel hebben de theologen hun oordeel gereed. De werkelijkheid, die zich achter de simpele cijfers verschuilt, Is echter veel rijker geschakeerd en van veel meer factoren afhankelijk dan men op bet eerste gezicht denkt. In dit stadium kan men nog slechts veronderstellingen uiten; aanvullend sociologisch onderzoek is nodig om een juiste verklaring te geven van de ontwikkeling, die in de kerkelijke statistiek tot uitdrukking komt. Wanneer wij ons niettemin begeven in een beschouwing van de voorlopige cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek, dan is dit met schroom en grote voorzichtigheid. Het Is bij dergelijke aangelegenheden altijd een vraag, In welk opzicht cijfers en werkelijkheid overeenkomen. „De cijfers liegen niet", is de leek geneigd t« zeggen. Laten wij ons eens verdiepen in de groep buitenkerkelijken. Het is voor velen een verrassing geworden, dat sinds 1*47 deze groep slechts is gestegen van 17 tot 17,9 procent van de bevolking. Men verkijke zich echter niet op deze nitslag. Als men bijvoorbeeld dit percentage vergelijkt met de situatie in Duitsland, vindt men een enorm verschil. Daar geeft 98 procent van de bevolking op, tot een kerkgenootschap te behoren. Twee procent laat weten, bij geen kerk aangesloten te zijn. „Een vroom land, dat Duitsland", zou men, op de cijfers afgaand concluderen. Toch is er, en dat blijkt uit de godsdienstsociologische onderzoekingen, veel minder kerkelijk meeleven dan in Nederland. Dat men zich niettemin rooms-katholiek of evangelisch noemt, schijnt te moeten worden verklaard uit de omstandigheid, dat Juist daar, vooral wat het protestantisme betreft, de kerken nationale kerken zijn geweest en in zekere zin nog zijn. Kerklidmaatschap te een onderdeel van het Duits-zijn. De mate van kerkelijk meeleven speelt daarbij een veel geringer rol. Als men echter formeel met de kerk breekt, beeft dit meer de betekenis van breken met een nationale Duitse instelling dan met een christelijke geloofsgemeen schap. In ons land is dit, zeker in de periode, waarin de onkerkelijkheid ln opkomst was, anders geweest. Misschien heeft dit iets te maken met het rechtlijnige en dogmatische karakter, dat ons volk steeds eigen te geweest. Vooral de eerste buitenkerkelijken waren principieel buitenkerkelijken. Men brak met de kerk, óf omdat men het christelijk geloof niet wenste te aan vaarden, óf omdat men ernstige kritiek had op de kerk als instituut. De grootste groei van de onkerkelijkheid heeft dan ook voor 1930 plaats gehad, ln dat Jaar was het percentage onkerkelijken reeds 14,4, dus slechts 3,5 minder dan in 1960. De cijfers liegen niet, zegt men. Maar toch wordt juist in déze tijd geklaagd over de grote moeite, die bet de kerken kost, hun mensen bijeen te houden en voor het Evangelie te interesseren. Men moet het maar eens naslaan in de Handboeken Pastorale Sociologie, die onder redactie van prof. dr. W. Banning tot stand zijn gekomen. De godsdienstigheid in alle delen van ons land wordt erin beschreven. De vooruitzichten voor het kerkelijk leven in de toekomst zijn in het algemeen zeer somber. De geringe belangstelling voor de kerk. vooral aanwezig bij een groot deel van de jeugd, óók de platte lands jeugd, zou de verwachting doen wekken, dat over enkele decennia de kerk nog voor slechts een heel klein groepje leden doorslaggevende betekenis heeft. Toch steeg de onkerkelijkheid, althans in de statistiek, nauwelijks. Wat is de oorzaak van dit verschijnsel? Men zal ongetwijfeld moeten spreken van oorzakén, in het meervoud dus» Laten wij enkele mogelijkheden aanroeren. 1. Het sociale vraagstuk te grotendeels opgelost. De proletarische tegenstand tegen de kerk, omdat zij het Christendom wel leerde, maar niet in de praktijk bracht, ontmoet men veel minder dan in de eerste decennia van onze eeuw. Verreweg de meeste arbeiders profiteerden van de verhoging van de levens standaard. 2. Hoewel dus om eerstgenoemde reden een breuk met de kerk minder voor de hand ligt, te een gevolg ervan schijnbaar minder gunstig voor de bevor dering van het kerkelijk meeleven. Toen de welvaart kwam, verdween de strijdmentaliteit, werd wel gezegd. Het is een algemene klacht, dat het moeite kost, de mensen „warm" te krijgen. Dit geldt niet alleen voor de kerk, ook in socialistische klingen maakt men zich hierover zorgen. En ook het Huma nistisch Verbond staat voor de moeilijkheid, dat een grote groep, die zegt, niet tot ren kerk te willen behoren, even weinig animo toont voor toetreding tot het Humanistisch Verbond. De geringe animo voor geestelijke zaken dringt velen niet meer tot een keus. hetzij voor, hetzij tegen de kerk. 3. Het te niet onwaarschijnlijk, dat de verdere losweking van de traditie in vele plaatsen, ook op het platteland, de mogelijkheid heeft vergroot, zijn kerkelijke plichten te verwaarlozen zonder daarom van de zijde der kerkelijke gezagsdragers lastig gevallen te worden. Voor hen, die weinig voor de kerk voelen, is nauwelijks meer aanleiding aanwezig, formeel met de kerk te breken. Het lidmaatschap wordt niet als een knellende band ervaren. Van een formele breuk wordt men nog door psychologische remmen weer houden: men wil zich nog graag christen blijven noemen. Trouwens in de meeste milieu's van onze samenleving wordt deze tweeslachtige houding (het lid-zijn van een kerk zonder „er iets aan te doen") ten volle aanvaard. De noodzaak om met de kerk te breken is dus niet aanwezig, maar in feite ver schilt de situatie nauwelijks van volslagen onkerkelijkheid. 4. Dan speelt waarschijnlijk het geboortecijfer bij de onkerkelijken nog een zij het geringe rol. Evenals de rooms-katholieke groep groeit dank zij het hoge geboortecijfer, wordt de onkerkelijke groep verhoudingsgewijs kleiner dank zij bet zeer lage geboorteniveau, dat hier wordt gevonden. Als dus het percentage onkerkelijken sinds 1947 met 0,9 is toegenomen, moet. gezien het lage geboortecijfer in deze groep, het percentage van hen, die tussen 1947 en 1960 kozen voor de onkerkelijkheid, ongetwijfeld groter zijn. Wie durft thans nog de bewering te handhaven, dat de cijfers niet liegen? Men ga bij zichzelf te rade. of het gegeven, dat hij vorig jaar mei op het telformulier heeft ingevuld, overeenstemt met de werkelijke verhouding tussen hem en zijn kerk. En trekke daaruit een eerlijke conclusie. G.J.O. op nieuwe kamp-paden (Van kerkredacteur) De regen drensde omlaag. De bladeren van de bomen glommen, dikke druppels glinsterden op het mos. De scheerlijnen van de grote tenten stonden strak, maar de jonge kampeerders van de „Wild- wal" trokken zich er niets van aan. „Put your right foot for (het rechterbeen vooruit) zongen ze en een van de tien stak steeds haar linkerbeen vooruit. Maar ook dat hinderde niet. Het zang spel ging door. Ergens «uit het natte bos van Beekbergen klon ken jonge stemmen. Een gejuich ging op in de verte, waar een ver loren spoor weer was ontdekt en even later dook een jubelende schare uit het kreupelhout op. De gezichten glommen, de haren plak ten, de oranje-blauwe das hing als een touw om hun hals. De regen waste de blijdschap niet weg. En ver weg op Terschelling, of in Dwingelo, bij Doornspijk of Om men speelden jonge mensen het zelfde spel en genoten. Het is eigenlijk merkwaardig dat slechts 3000 van de 43000 leden van de Bond van Gereformeerde Jeugdorgani saties. die al lang bekend staat onder de roepletters G.J.O.. maar gaan kam film vertoond die in dit kamp werd op genomen. Dan zullen al die oude her inneringen nog weer eens levend wor den op het witte doek. Zelfs heel jonge kinderen kunnen te genwoordig al een kamp meemaken. De G.J.O. is begonnen met speciale kampen voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Dat zijn echte speelkampen, maar de eerste beginselen van het echte kam peren in de wilde natuur worden daar toch al geleerd. Na twaalf jaar wordt het nog ech ter. Dan komt het bivak-kamp. De jongens hebben hun eigen kamp en ue meisjes eveneens. Maar allen sla pen ze in tenten, terwijl ze meestal in een vast gebouw kunnen eten. In een van de tenten zat een groep meisjes, netjes met de benen onder hun lichaam gekruisd. grote letters te knippen uit gekleurd karton. De tong stak van inspanning net een beetje buiten de dichtgeknepen lippen. Het moest ook heel netjes gebeuren, want vanavond hangen de letters aan de muziektent van Beekbergen en wordt het begin van de kampfilm opgeno men. En niemand wilde dat moeder later zou kunnen zeggen: Die letter was wel wat scheef geknipt. TIK-K.4MPEN Maar het echte kamperen begint toch eigenlijk pas als je veertien bent ge weest, want dan kun je naar een TIK- kamp. De letters zijn een afkorting de woorden Training Individueel Kam peren. Daar leer je Je eigen tent op zetten, daar leer je zelf koken op i primus, daar leer je al die duizend een dingen die je moet weten als Je straks er zelf met een tent op uit zult peren. "Maar misschien is het wel goed «rekken. Daar leer je de praktijk, ook. want die 3000 jongens en meisjes ook J* rh onder de zeventien jaar moeten wor den opgevangen in 68 verschillende kampweken. Meer dan 300 leiders en leidsters zijn er voor nodig om hen een gezellige week te verschaffen. Mijnheer Koelmans van de G.J.O., de secretaris van het kampwerk met wie wij door de vochtige bossen drentelden heeft ervaring. Hij kampeert al met kinderen sinds 1913. Maar hij weet ook te vertellen hoe anders het kamperen nu is dan vroeger. Nog steeds zijn er tenten, nog steeds gebouwen, nog steeds bossen, nog steeds spelletjes, maar het kamp is niet meer zo maar een week uit zijn. Na de oorlog is het kamp- rk meer en meer een onderdeel ge- rden van het gehele jeugdwerk. christen- IN FEBRUARI Daarom kunnen we eigenlijk wel zeg gen dat het kamp al in februari begint. Dan worden de hoofdleiders voor het eerst op een zaterdagmiddag bijeen geroepen om hun eerste lessen te ont vangen En ook op de verschillende verenigingen worden al liedjes en spel letje» geleerd, die straks in het kamp gebruikt zullen worden. F.n het kamp eindigt voor de groep uit Wassenaar, die wij ontmoetten pas op 16 septem ber. Dan begint het nieuwe seizoen van het jeugdwerk, maar wordt tevens de Advertentie kampeerder gedragen. Vrijdag is dan de grote dag. Dan mag je alles zelf doen, helemaal der toezicht, tenminste zonder dat je merkt dat er toezicht is. En dan komt mijnheer Koelmans proefeten. En als het goed gesmaakt heeft, en als de tent keurig netjes staat, en als er geen rommel ligt. krijgen al de acht jon gens of meisjes al naar gelang het een jongens- of meisJes-TIK-kamp is een Met zo'n tik-kaart zijn het nog geen echte kampeerders. De leiding heeft graag dat ze dan nog het volgend jaar naar een kamp dat uitgaat van de Ge reformeerde Jeugdcentrale in Ommen gaan. waar zij nog eens alles wat zij geleerd hebben in de praktijk kunnen brengen. Aan het einde van dat kaïhp kunnen zij dan via de ANWB hun kam- peerpaspoort krijgen. Maar niet alle Jongeren gaan naar dat kamp. Of eigenlijk maar weinigen van hen. Velen denken dat ze er met die tik-kaart al zijn. Slechts 25 van de 125 jongeren uit de tik-kampen volg den die ..na-opleiding". Daarom heeft het bestuur besloten dat volgend Jaar al de jongeren die een tik-kaart hebben ook individueel kunnen komen kampe ren op de terreinen, waarover de G.J.O. beschikt. Zij moeten dan op drie ver schillende plaatsen hun tent opslaan, krijgen als ze zich goed gedragen van de hoofdleider van zo'n terrein een handtekening en kunnen op die manier dan toch hun kampeerpaspoort verdie- NEDEMB MEEST jpWUMPWMgg fettrfrtiÉihiWüa i Op het terrein bij Beekbergen heeft deze week P. C. Notebaart uit Baren- drecht de leiding van het TIK-kamp. Negen en twintig jongens zijn aan zijn hoede toevertrouwd. En dat het ver trouwd is blijkt wel uit het feit dat ENGEL\ND-E.E.G. Het Parool noemt het besluit ran Engeland om onderhandelingen te begin nen met de Europeer EeonomUehe Ge- meeiMchap een op «irhielf onvermijdelijk» sprong die ak een moedige politieke daad lunet «orden gekwalificeerd. Hel blad srhrijfl n.m.: „Voor de pragmatiwh den kende Britten «preekt het eucree in de prak tijk ren duidelijker taal dan welk theore tisch beloog ook En in laaMte aanlog i» bet hei onloochenbare eronoini*ebe welala- gen van de geoirenachappelijke markt waardoor de Zea bcaig gijn de Britten la overvleugelen, dat deie Iaatatrn over bun aarzelingen heen deed «tappen. I tie aarielingrn w aren op «irhaelf begrij pelijk genoeg. Londen ia te lang het po litieke, en vooral het financieel eeonomi- aehe middelpunt van de westelijke wereld gewreal, Ie lang vooral ook het centrum van een over «Je gehele wereld verbreid rijk. dat uch tot ern Gemenebe*! ontwik krlde, om gemakkelijk tot het inncht te komen, «lat de negentiende eeuw voorgoed voorhij m, en dat de tweede helft O De Commissie voor de Wereld zending van de Lutherse Wereld federatie vergaderde in Berlijn- Spandau. Meer dan honderd deel- De ligate male lelt. belangrijke ge«chirdkundige gebeur toen wij van diezelfde Churchill in 191 Amsterdam een gloedvol pleidooi voor ropr*e eenwording hoorden? De Britten moeten ons vergeven, dat wij wat sceptisch geworden «ijn. Wij herinneren ong Enge land» houding, toen het plan-Schaman ge lanceerd werd, en toen later gepoogd werd een Europe ae defen«iegemeen«chap tol «tand Ie brengen. Steeds weer kreeg het Europese continent het verhaal te horen van de bijaondere banden van Engeland met gijn Gemenebest. Ook nu atelt Mae- j millan de voorwaarde dat de Europe* Zea rekening houd-n met Engeland» betrekkin gen met de Commonwealth. De Britae pre mier houdt nog altijd vele «lagen om de arm. Zullen de Britten uiteindelijk besef fen dat aij Earopa meer ïodig hebben dan de Gemenebe»tlanden? Misschien hebben »j nu inderdaad begrepen, dat ook aij Euro peanen gijn. Misschien sullen tij bet woord Europa nu niet meer gebruiken alt equi valent van d* term Continent." Het Algemeen Handelsblad giet niet alleen voor onse positie in Europa een groot voordeel van een Britse toetre ding. maar ook voor de gehele positie van on» werelddeel tegenover de andere eonli- nentrn. „In de eerste plaat» denken wij hierbij aan Afrika, hel werelddeel dat «ieh than* traeht te organiseren en oriënteren. Een economische splitsing van Europa sou tegenover Afrika «leehta kunnen leiden tot een bestendiging van die verdeeldheid in A- frika «elf volgen» een overleefd principe, hetgeen tot nieuwe spanningen aanleiding Opleiding Dr. Sovik heeft er de nadruk op ge leegd. dat in het bijzonder aandacht moet worden besteed aan de opleiding van pre dikanten en evangelisten. Vooral Afrika heeft dringend behoefte triand arbeidt. een eeuwenoude traditie, die de politieke oppermacht in bet land legt bij het eigen parlement, bet sijn er-nzo- »«da hinderpalen geweest op de weg Baar de aanfluiting b»j een gemeenschap, die. h«e rwak en onvolkomen dan oog het su pra nationale element erin moge mn, toch nn.lrlijkr politieke versmelting op federa- - - - Ie amml-laa Ook „aseoeiatie van die gebieden, so- zendingsraad van de Lutherse Wereldfe- r»e Tiid De Maasbode vraagt als het verdrag van R ome zich die voor- deratie heeft dit jaar bijna 300 000 gulden k keT vit.ewde .L MoVen wr .mrk/n .telt ia reed. door de «ebeurtenU»en ach- al.» subsidie aan drie nieuwe theologische „n™ .«i.jjss gr,,,,! „m hrt I ximaauchap »an dr Furo verenigd in een eeonomiwh aaneen gr «loten Hpt werk y#n de internationale Zen- marVt vraagt? ATa» het een hi»tori»eh ma Weal-Ewrwpu, kunnen «oeken naar dr nieu (jjg|(ru(] daj wordt gedaan op intercon- meni lorn Churchill m 1910 Frankrijk hn we vormen, waarin eest samenwerking met feSJionele basis blijkt in de praktijk het I«r11irhr *nhod ,«n een unie met En-de Afr»k»an»e en andere oveneeae gebi» -ending»werk zeer te stimuleren Steeds I meer Afrikaanse studenten krygen bo- nemers uit 25 landen waren aanwezig. De L.W.F. is van plan nog twee grote continentale lutherse conferenties te beleggen. Volgens secretaris-generaal dr. Arne Sovik, zijn een Aziatische en een Afrikaanse conferentie in voorbereiding. Het staat echter nog niet vast waar en wanneer deze zullen worden gehouden. Dc derde Afrikaanse lutherse conferen tie zal op uitnodiging van keizer Haile Selassi worden gehouden in Addis Abe ba. de hoofdstad van Ethiopië. Op deze conferentie zal men zich bezig houden met het thema: ..Compagnonschap in de zending". De laatste Afrkaanse bijeen komst heeft verleden jaar plaats gevon den op Madagaskar. Op de bijeenkomst in Spandau houdt men zich bezig met bepaalde vragen en problemen van het werk in Tanganjika, waar Amerikaanse en Skandinavische zendingen niet Duitse samenwerken. De deelnemer» hebben een gelukstelegram verzonden naar de Zweedse professor in de theologie. Beng Sundkler. die een paar dagen celeden als eerste bisschop van de Evangelische Kerk in Noordwest-Tangan- jika. werd geïnstalleerd. Deze kerk is ontstaan uit het werk van de Duitse Bct- helzending. Na de oorlog werd ze ge steund door Zweedse en Deense zendings genootschappen. in samenwerking met Duitse Inmiddels is de kerk zelfstandig geworden. Massaal congres Jehova's Getuigen vandaag begonnen De internationale reeks congressen Jehova's Getuigen loopt deze week Amsterdam en Parijs wat Europa betreft ten einde. Het Amsterdamse congres vandaag begonnen en wordt zondag a Reeds gisteren arriveerden duizenden congressisten, zodat er vlak bij het Olym pisch stadion al een tentenstadje met 4000 bewoners is ontstaan. Er zijn af- uit Nederland verwacht. Er staan 42 besprekingen op het pro gramma. Aan alle ligt de strekking ten grondslag die het thema van de ver gadering vormt, namelijk: ..Verenigde Aanbidders". Hierme- wordt te kennen gegeven dat door de Bijbel te raadplegen en de richUijnen daaruit toe te passen, eenheid mogelijk is onder mensen van allerlei rang en stand. In Amsterdam en omgeving zijn in tussen Jehova's Getuigen gegaan om iedereen uit te nodigen voor het hoogte punt van het congres, de openbare le zing: ..Wanneer alle natiën zich onder Gods koninkrijk verenigen". Zij gebrui ken daartoe 4000 grote en kleine rj biljetten en 350.000 strooibiljetten persoonlijk aan bewoners worden c... handigd. Hiervoor trekken elke ochtend duizenden Jehova's Getuigen Amsterdam Op dit tot nog toe grootste congres u„ xy «ij |etai(fa rta een 1 den gestalte kso krijgen'*. vendien de kans om in het buitenland te studeren. Een bijzondere bijdrage voor de theologische opleiding heeft Duitsland in het kader van de Zendingsraad boven dien gegeven door de actie ..predikanten voor Afrika". Taken Op de laatste zitting heeft de conferentie een serie conclusies opgesteld. Het blijkt nodig te zijn de plaats van de zending in het geheel van de Lutherse Wereldfederatie opnieuw te bestuderen. Dit zal volgend jaar augustus gebcu- De commissie ziet als opdracht de op lading van predikanten voor Afrika en A.-ië en vooral als taak te zorgen dat de bibliotheken van de seminaria van jonge» kerken op peil komen De continentale conferenties die de jonge kerken bijeenbrengen in Afrika en Azië zullen worden voortgezet Bijzondere aandacht zal moeten worden besteed aan de taak van de jonge ker ken ten opzichte van de gezondheids zorg Bovendien worden de kerken van Afrika opgeroepen om jonge mensen te wer ven die opgeleid kunnen worden als predikant, omdat het tekort onrustba rend wordt GESLOTEN KAMPEN Kamperen I» kamperen, denkt men. Het opmerkelijke is dat -ook in het kampwerk van jeugdorganisaties ver anderingen optreden. Tot een paar Jaar geleden organiseerde de G.J.O. alleen maar kampen op vrije Inschrijving. Maar van Haarlem is de victorie be gonnen voor het gesloten kamp. Toen wij gisteren in dc bossen van Beekbergen dwaalden troffen we daar een groot aantal jongens en meisjes uit Wassenaar aan, die onder leiding van de heer C. P. van Elk hun kamp had den. De leeftijden van deze groep van 129 kinderen varieerden van 7 tot 17 jaar. Zij waren allen lid van de ver schillende clubs in Wassenaar en kam peerden in clubverband. Iedere club heeft overdag een eigen programma, maar 's morgens scharen alle leden zich om de vlaggemast en luisteren naar het woord uit de bijbel. Ze eten samen, en 's avonds opnieuw houden zij om de vlaggemast hun avondslui ting. Wassenaar is er nu voor het derde jaar in clubverband op uitgetrokken. Men is er enthousiast over. Het blijkt dat de grote variatie in leeftijden in het geheel geen problemen oproept. In de ze gesloten kampen kunnen bovendien jongens en meisjes tegelijkertijd ko men, wat bij de andere kampen niet kan. Gebleken is dat de zomer nu niet meer de tijd van de grote afval van leden wordt, omdat het kamp het ene seizoen overbrugt naar het andere. Bo vendien leren de leden van verschillen de clubs elkaar beter kennen. Nog altijd, evenals voor de oorlog, is zo'n kampweek een gezellige week. Maar meer en meer is het kamp een verlengstuk geworden van de vereni- gingsarbeid. In zo'n kamp kunnen de ze kinderen, die hoofdzakelijk uit ge reformeerde gezinnen komen, leren als christen te leven. En daar gaat het uiteindelijk om. De G.J.O. heeft nu zij bijna 50 jaar bestaat, ontdekt dat ook de vrije tijdsbesteding kan die nen om kinderen en teenagers te le ren met God te leven. De kamoleider kijkt toe. opdat straks de aardaooels bij het eten niet zullen toekijken. Van de gunstbewijzen des Heren wil ik altoos zingen", begint de dichter van psalm 89 te zeggen. We hebben een beetje moeite om hem onmiddellijk te volgen. Wij zijn geneigd te beginnen met onze klachten. Als we bidden hebben we er vaak een heel rijtje van en komen we aan dankzegging weinig toe. fleer, geef me ditfleer, doe toch dat Vaak geven we het recept erbij als we vragen om een uitweg uit onze moeilijkheden. En ergens achteraan komt dan: „En dank u nog wel voor. als we het tenminste niet helemaal vergeten. Hoe komt de psalmist qan die open ogen voor Gods zegen? Het antwoord vinden we in vers 27, waar hij zegt: „Gij zijt mijn Vader". Het geloof voor hem is meer dan het waarnemen van zijn I kerkelijke plichten, meer dan een wekelijkse kerkgang, meer dan een bepaalde levensstijl. Het geloof heeft hem gemaakt tot een kind van God. En als kind zoekt hij de gemeenschap met de Vader. Hij heeft open ogen voor zijn Vader en daarom heeft hij een open oog voor wat God doet in zijn leven. Ook in het nieuwe testament kunnen we zo leven. Dat getuigt de dichter van het lied: „Tel uw zegeningen, tel ze een voor een!" Maar dat kunnen we alleen als we God werkelijk als een Vader hebben leren kennen. Kerkelijke leiders ivïllen met hem gaan praten (Van onze correspondent ln Bonn) De president van de Hessische Kerk, dr. Martin Niemöller, is opnieuw het middelpunt geworden van een ernsti ge controverse in de Duitse protes tantse kerk. Kerkelijke leiders en ook veie leken hebben scherpe critiek uit geoefend op een aantal verklaringen, die dr. Niemöller zou hebben afgelegd tijdens een reis door de communisti sche Oostzone van Duitsland. Daarbij Iaat men als „verzachtende omstan digheid" nog gelden, dat de tekst en inhoud van de redevoeringen en ver klaringen van dr. Niemöller werden weergegeven door journalisten van communistische bladen en nieuws agentschappen. Waarschijnlijk hebben zij uit zijn voordrachten vooral dat gene op de voorgrond geplaatst, wat de communisten goed konden gebrui ken om de splitsing van de Duitse Evangelische kerk, die zij al lang na streven, mogelijk te maken. Zelfs dan blijft er in de redevoeringen van dr. Niemöller nog genoeg over om in kringen der protestantse kerk de Landdag St. Adelbert in Tilburg De St. Adelbert-Vereniging zal dit jaar haar landdag houden in Tilburg 30 september en 1 oktober. Als thema wordt aan de orde gesteld; „Christen-zijn in verbondenheid met de ander". Prof dr. J.Th. Snijders uit Groningen zal dit thema vanuit de psychologie en de sociologie belichten. Prof. dr. A. A. Dondeyne uit Leuven zal een filosofi sche en theologische verantwoording ge- Het programma vermeldt verder een toespraak van mgr. W. M. Bekkers, bis schop van 's-Hertogenbosch, de traditio nele jaarrede van de algemene voorzit ter. mr. F. J. G. Baron van Voorst tot Voorst, een ontvangst door het gemeen tebestuur van Tilburg, een diner, een gedialogeerde heilige mis, en een Bra bantse koffietafel in Hilvarenbeek. Lutherse negerkerk zelfstandig De Duitse Lutherse Kerk in Zuid-Afrika heeft de banden met de moederkerk in Duitsland verbroken en heeft zich als de Lutherse Kerk van zuidelijk Afrika onafhankelijk gemaakt. Het besluit hiertoe werd genomen tijdens de zeventiende synode van kerk. die in Paarl werd gehouden. I voorzitter van de synode, pastoor vc Delft van Stellenbosch, werd tot voo zitter van de nieuwe kerk gekozen. Bijbelgeleerden in Jeruzalem bijeen In Jeruzalem zijn bijbelgeleerden va- overal ter wereld ook uit Nederland bijeengekomen voor bestudering onderwerpen als de Dode-Zeerollen de apocricven zowel als kunst en folklo- an het Joodse volk en de techniek het verwerken van gegevens. Het n een duizendtal christelijke zowel als Joodse geleerden die het derde we reldcongres voor Joodse studies in de Hebreeuwse Universiteit bijwoonden. Er werden twee ..jubilea" herdacht na melijk de 2500ste verjaardag van het edict van de Perzische koning Cyrus waarbij de Joden toestemming kregen uit de Babylonische gevangenschap naar hun land terug te keren en het feit dat 800 Jaar geleden de rabijn Benja min van Tudela (Spanje) zijn reizen begon waarvan het verslag van groot belang was voor de Joodse geschiedenis. Er werd ook studie gemaakt van het grote bijbel-project van de Hebreeuwse Universiteit, de samenstelling van een Hebreeuwse bijbel waarin alle bekende interpretaties en de jongste oudheidkun dige gegevens zijn L>^„„wyyy»y.>S SïSjjjjjj ,y vyyyyaj WASMIDDEL Meer predikantsplaatsen in Ned Herv. Kerk In de Ned. Hervormde Kerk is he aantal predikantsplaatsen in de periode januarijuli 1961 met 15 vermeerderd en thans gestegen tot 2125. Het aantal standplaatsen vermirtderde met 3 en be draagt nu 1272. Het de modaliteit hoort steeg van 324 tot 327. dat midden-orthodoxie van 1446 tot 1485 Het aantal vrijzinnige predikantsplaat sen daalde van 320 op 317. Het aantal vacatures steeg van 193 tot 201; 53 behoren tot de vrijzinnige groep. 99 tot de midden-orthodoxie en 49 tot de Geref. Bond. Van het aantal vacatures zijn onvervulbaar, waarvan 33 van de mid den-orthodoxie. 23 vrijzinnigen en 9 v de Geref. Bond. Onderivijsbenoemingen Benoemd tot hoofd aan de School met de Bijbel te 's-Gravenmoer: G. Rot huizen te Den Haag; aan de chr. nat school te Groede <Z.): H. Koopman t> Monster: aan de chr. b.l.o. te Arnhem T. Tjadcns tc Arnhem; aan de chr. schippersschool te Groningen: S. IJ. Zeelstra tc Enschede: aan de Pr. Be- atrixschool tc Nijverdal: J. Marquart te Niiverdal; aan dc nog te openen l.o- nool te Papendrecht: M. Dijk te Pa- indrecht; aan de Pr. Julianaschool te apendrecht: A. de Jager te 's-Heer Arendskerke en aan de chr. 1 o. te Zandvoort: A. L. Moll te Hilvarenbeek. Benoemd tot onderwijzer aan de chr. uloschool te Vriezen veen: H. H. Wan ders te Vriezenveen; aan de chr. nat streek uloschool te Nieuwlande: J. Lemstra te Nieuw-Weerdinge; aan de Kon. Wilhelminaschool te Maassluis: J. Dozeman te Pernis; aan de chr. nat. aan dc School met dc Bijbel te Hars kamp M. Spaan te Den Haag; aan de chr. nat. school te Oldebroek: K. Voge laar te Berkel en Rodenrijs; aan de hr. nat school te Siegerswoude: K Fe i al- Tuindorp-Oostzaan en aan de Ebcn wer-1 Haëzerschool te Jaarsveld: L. J. Riet- veld u Vlist. vraag te doen rijzen, of de Hessische „Kirchenprasident" nog langer accep tabel is voor de kerk. Men vond het in de protestantse kerk geen bijzonder gelukkige gedachte, dat dr. Niemöller op reis ging in de Oostzone. Hij is een van de weinige Westduitse pro testantse leiders, die het is vergund com munistisch Oost-Du itsland te bezoeken en er te prediken. Dat is wel tekenend voor de sympathie die hij in Pankow Een „niet" Dr. Niemöller heeft echter ook de „Kirchentag" zelf aangevallen. Dr. Niemöller, die zich op het standpunt i heeft gesteld, dat de protestantse kerke lijke leiders naar Oost-Duitsland moeten gaan wanneer Oostduitse protestanten niet naar het westen mogen een stand punt. dat men kan respecteren heeft het nodig gevonden de „Kirchentag" te betitelen als een „niet in de geschiedenis der kerkdagen". Ook sprak hij in de Oostzone over de oorlogspsychose, die in i West-Duitsland zou heersen, Ook dit moet wel koren zijn geweest op de molen van Walter Ulbricht, die het de wereld zo i wil voorstellen alsof de Bondsrepubliek één groot militair kamp is dat zich gereed maakt voor de onverhoedse aanval op de z.g. „Duitse Demokratische Republiek" teneinde op deze wijze de hereniging van Duitsland met geweld te forceren. Ook met deze uitlating heeft dr. Nie möller de communistische propaganda goede diensten bewezen, het aanzien van West-Duitsland evenwel ernstig geschaad, om van dat der protestantse kerk nog maar niet te spreken. De uitlatingen van dr. Niemöller hebben ook bU de protes tanten In de Oostzone ernstige veront waardiging gewekt. Zoals dr. Niemöller sprak Is men daar gewend de commu nistische bonzen te horen spreken en zeker niet een kerkelijke leider uit het vrije westen. Een tragedie De Westduitse minister voor Duitse Zaken, Ernst Lemmer, verklaarde naar aanleiding van de Niemöller-redevoerin- gen, dat het voor een christen, die de werkelijke verhoudingen in de Oostzone kent. treurig is zoiets te horen uit de mond van een zo bekende man als dr. Niemöller. De vroegere minister van bin nenlandse zaken. ex-C.D.U.-er en tegen woordige S.P.D.-Bondsafgevaardigde (als mede lid der synode), ds. Heinemann uitte twijfel aan de juistheid van de weergave door de communistische kran ten en nieuwsagentschappen van de uit latingen van dr. Niemöller. Freiherr von Heyl, vroeger lid van het presidium der „Kirchentag" en de Hessische synode sprak als zijn overtuigende mening uit. dat de woorden van Niemöller de kerk ernstig hebben geschaad. Hij noem de Niemöller „een tragedie". „Ik weet al precies, wat hij zeggen zal. n.l. dat hij verkeerd is begrepen en verkeerd ge citeerd. Er moet toch echter een mani.er ijn om dit te verhinderen". De leiding van de „Kirchentag" heeft erklaard met ds. Niemöller een persoon lijk gesprek te willen voeren. De secreta ris-generaal der „Kirchentag", dr. Gie- sen, sprak de hoop uit, dat het tot een vergelijk zou komen. „Op zijn opmerking, dat de Kirchentag ln BerlUn een niet zou zUn geweest, weet ik een goed ant woord". aldus dr. Glesen. „Nieten heeft nodig om dingen bfj elkaar te hou den. De Kirchentag heeft dat gedaan." De voorzitter van de liberale „Vrije Demokratische Partij", dr. Erich Mende, zeide, dat de manier, waarop Niemöller in de Oostzone verwarring heeft gesticht, schadelijk is voor de Duitse politiek en de kerk. Gesprekken En wat zegt ds. Niemöller zelf? In een interview met de Dresdener krant „Die Union", het orgaan van de Oostduitse zo genaamde C.D.U. (die met dr. Adenau ers C.D.U. niets anders dan de naam ge meen heeft), wees hij de op hem in West- Duitsland uitgeoefende critiek van de hand. Met zijn voordrachten in de Oost zone had ook hij alleen maar willen bij dragen tot de saamhorigheid van de christenen in West en Oost. Hij eiste, dat er een einde zou worden gemaakt aan het „onbijbelse en onchristelijke front- denken" in de protestantse kerk. Het zou kunne tl zijn, dat ook de leiding der protestantse kerk in Duitsland enige eisen aan Niemöller heeft te stellen. Behalve het presi dium der „Kerkedag" heeft ook de leiding der kerk in Berlijn-Branden- burg waar bisschop Dibelius. de vroegere voorzitter van het mode- ramen der E.K.D., en Niemöllers voor naamste tegenstander besloten Niemöller tot een gesprek uit te no digen. De gehele protestantse kerk in Duitsland zal zich de vraag moeten stellen, of met deze persoonlijke ge sprekken met de prominente Nie möller wel alle consequenties zijn ge trokken, die zijn uitlatingen en hou ding noodzakelijk maken. Rvroprtiri asivprlt GEREFORMEERDE KERKEN M. W Steen te Marknesse. Aangenomen naar Ee. Fr. G. F. Sinia te Spijk. Gr. Bedank i voor Zuid-Beijerland: J. Spoelstra te Tilburg. CHRIST. GEREF. KERKEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2