TUBES Uw probleem is het onze KRONIEK ■■ma Een kanttekening ^Bisschop Newbigin over middelbare taak nieuwe commissie Een woord voor vanduat Christelijke landbouwers bijeen voor overleg Noorwegen strijdt over vrouw in het ambt 2 WEU VERZET, STRIJDKRACHTEN EN VOLK TER herdenking van de aanslag op Hitier (op 20 juli 1944) heeft het West- dnitse leger dit Jaar vijf kazernes genoemd naar de leiden van de Het Is wel merkwaardig dat in Nederland, sinds de afzwering van Philips ln 1581 het klassieke land van het recht van verzet, nauwelijks aandacht aan deze mogelijkheid werd geschonken. Ken uitzondering moet worden gemaakt voor de Koninklijke Marine, die terecht enkele schepen noemde naar omgekomen leden, betrokken bij spion- nage, een werkzaamheid nauw verweven met het verzet. In het bijzonder ligt bier een taak voor de Koninklijke Landmacht, mede omdat de luchtmacht voor en in de laatste wereldoorlog nog niet zelfstandig was, doch onderdeel van de K.L. Waarom wordt bijv. de grote legerplaats bij Havelte niet genoemd naar de Drentse boer Johannes Post, die zich ontwikkelde tot een verzetsman van groot formaat? Zowel het Nederlandse Gesprekcentrnm als de Nationale Raad Welzijn Militairen wijdden een studie aan de verhouding volkstrijdkrachten. Daar bij moet men bet niet laten. Concrete bezinning op het zinvolle uit het verleden van een volk werkt inspirerend en versterkt de morele defensie. En dat Is wel nodig, nu de onlust gevoelens ten aanzien van de defensie sterk zijn door de grote persoonlijke verplichtingen en de dreiging van een atoomoorlog. In verband met het opschrift boven deze kanttekening willen we ook nog wijzen op een ongelukkige motie van de fractieleiders in de Tweede Kamer, die twee jaar geleden werd aangenomen. In deze motie spraken zij uit, dat de beroepsmilltlaren, die aan het verzet deelnamen, niet achtergesteld mochten worden bij hen, die In krijgsgevangenschap waren gegaan. Juister zou het zijn geweest, de beroepsmilitairen uit het verzet zoveel mogelijk gelijk te stel len met de z.g. Engelandvaarders, die nog heden ten dage daarvan de vruchten plukken door vervroegde bevordering en dubbele pensioenjaren. Het laatste Ls een wettelijk recht, doch als men in aanmerking neemt het bijbelwoord dat de overheid de goeden wèl moet doen en dat de verliezen in het verzet vele malen hoger waren dan bij de Engelandvaarders, dan moet toch van een verkeerd beleid worden gesproken. Een burgemeester, politie man of ambtenaar, die in het verzet zijn plicht deed, kreeg toch ook zijn normale „bevordering". De defensieleiding liet de normale ooHogsbevordering, in de voorschriften aangegeven, echter achterwege bij de verzetsmensen. Dit tot verbazing van de velen in ons volk, die dit kleine aantal militairen meemaakte dat aan de verraderlijke gevangenneming wist te ontkomen. Een overheid, die zijn personeel behandelt tegen de geest van de eigen voor- Mbrlftfn to. mott dt to.nd lil ,l»m boe«m steken .1, een werrton- taïïSSte ™d'inï». Oo«* A'a integratie II ereldraad-Zendingsraad Nieuwe regeling In een gesprek met de Engelse correspondent van het bekende blad „Christian Century", heeft bisschop Newbigin, de bekende zendingsleider uit de Internatio nale Zendingsraad iets verteld over de komende integratie van Zendingsraad en Wereldraad. Wat zal de taak zijn van de nieuwe „Commissie voor Wereldzending en -evangelisatie?" zoals de zen dingsafdeling in het vervolg zal heten? Bisschop Newbigin heeft zijn gedachten er al over laten gaan, want hij zal de leider worden als op de derde assemblee van de Wereldraad van Kerken in New Delhi deze integratie een feit wordt. Volgens deze bisschop is het woord ..integratie" niet helemaal juist. De twee organisaties gaan niet geheel in elkaar op. In wezen is de nieuwe commissie een geheel nieuwe schepping, waaraan reeds meer dan zeven jaar gewerkt is. Het doel moet zijn om het zendingswerk te plaat sen in het hart van de Wereldraad, waar het volgens bisschop Newbigin practisch en theologisch behoort. De nieuwe commissie zal zich vestigen in Genève. maar ook kantoren openen in New York en Londen, om zo dicht campagne minder goed verloopt. de helft van de zendelingen in de UTOPIA Het nieuwe programma van de Ruwischc romrauimtrirhr partij, dat Chroesjtsjef dere week heeft bekendgemaakt, is door vrijwel alle dagbladen gecommentarieerd. Trouw regt er o.m. dit van: „In dat Ruaaiseh document, dat een nieuw partij programma wil tijn, het derde «indi Lenins programma van 1919, dus in feite een be-j 1 an gr ijk stuk, staat ren passage, waar wei wel erg op moeten letten. Er wordt gezegd leder sal werken nanr vermogen en out-: vangen naar behoefte. Wie bepaalt hier het vermogen? ^»r bepaalt hier de behoefte? De «taal en de «laat alléén. I» er bejer, bewijs voor nodig, dit wat Chroesjtsjef j hier onder de «rhone schijn van het arbei-, dersparadijs als een kasteel tegen het he melblauw «rhildert, in werkelijkheid een j slavenstaat zal zijn? Tereeht was dan ook j functionaris: alles gaat nu in de Sowjetunici vrij worden, behalve de vrijheid. Kr zijn goede en irootse pre«taties van' de Sow jet», zodat liet zeker niet aangaat dit alles als aan de balk geschreven te zien. Maar er is toeh wel een grote afstand ge bleven zowel tussen wat hel We»ten zonder ophef presteert in de vorm van welvaarts staten rn de moeilijkheden, temidden waar van ook ren Chroesjtsjef bleef steken. Men kan dit nieuwe document dan ook niet anders zien dan nis een nieuw brok staatspropaganda, voor drieledig gebruik: naar binnen, naar het Westen rn nanr del kant van de onderontwikkelde volkeren. Dit laatste misschien wel het meest. Op primitieve geesten moet zulk een, propagands wel effect hebben en dat zal Éhroesjtsjef ook bedoeld hebben. Het document houdt ook belangrijke pas sages in over oorlog en vrede. Het belooft „de eenwige vrede", tegen de machinaties j van de nr. 1 geworden onrlngsstoker Ante-! rika in. Velen zien in heel dit program i van Chroesjtsjef een waarborg, dal het gren oorlog zal worden. Dat is ook eigenlijk wel zo, maar met even groot recht kan men redeneren, dat Chroesjtsjef daarom zoveel gebraden duiven in de bomen heeft gehan gen, om later, als het oorlog werd te kun nen zeggen: zie je, dat hebben die groot kapitalisten jullie nu onthoudrn. Ik had het al voor elkaar. Uit het stuk tijn Chrorsj- tsjrfs vredelievende of oorlogszuchtige bedoelingen niet af te lezen. Het besta commentaar op Chroesjtsjef* sprookje, van wie kan men dat krijgen? Van elk der 31.000 vluchtelingen, die in juli Sowjct-Duitsland voor het Westen heb ben geruild." De Nieuwe Rotterdamse Cou rant schrijft hierover: „Opzettelijk isi Chroesjtsjef in het sociaal-eronomische hoofdstuk van zijn programma vaag ge-, bleven, omdat bij tirh niet wil vastleggenj komst. Gouden bergen heeft hij zijn volk beloofd en in 1980 zal de helft van het inkomen van alle Rnssen bestaan nil gratis diensten van de staat, pardon de gemeen schap. En de andere helft? \nor iedereen naar behoefte, zoal» de communistische slagtin het wil? De geschiedenis van de afgelopen veertig jaar heeft juist in de Sow- jetunie geleerd, dat dit deel van de „slogan" het effect van een boemerang heeft. Formeel geldt dit partijprogramma uit sluitend voor de communistische partij san de Sowjetunie, maar in feite is het ook een soort grondwet, een geloofsbelijdei ANDERZIJDS POLITIEKE VERMOEIDHEID In het blad Wapenveld, van de academici uit de kringen van de Gereformeerde Bond, Gerefor meerde Gemeenten en Christelij ke Gereformeerde Kerken schrijft ir. C. de Jonge uit Voor-, burg een artikel over politieke vermoeidheid. Na er op getoezen te hebben dat de tijd voorbij schijnt te zijn dat we voor poli tieke vraagstukken warm lopen, zoekt hij op zijn manier naar de oorzaken. Ir. De Jonge schrijft dan: N/AN het christelijke standpunt bezien is dat niet alleen ge vaarlijk, maar ook in hoge mate merkwaardig. Men zou verwach ten dot de toestanden zo veranderd zijn dat de huidige maatschappij op zijn minst in enkele karakteris tieke punten zou beantwoorden aan de voorwaarden die men in het verleden als een absolute noodzaak zag. De met vuur verdedigde be ginselen zouden allang geen begin selen meer moeten zijn. maar uit gegroeid tot een bouwwerk dat waardige. Die beginselen zijn niet uitgegroeid tot een maatschappelijk bouwwerk. Integendeel, zo we ooit van een christelijke maatschappij hebben kunnen spreken, nu kunnen we het zeker niet. De beginselen zijn ineen geschrompeld tot een stel regels waar men óf geen raad meer mcc weet óf die men zelfs niet meer als fundamentele groot heden ziet. OM eens enkele punten ann te stippen: Hoever is de SG P. Sekomen met de konkrete voorstel- ?n voor de toepassing van art. 38 der N.G.B.? Veel horen we daar niet meer over. En dat is te be treuren omdat dit politieke facet deze partij haar bestaansrecht kon geven. Op dit gebied is men ech ter niet veel verder gekomen dan de stand van zaken zoals die was bij de oprichting van deze partij. Een grote vermoeidheid doet zich hier zien en men poogt allen het oude te behouden door een zorgvul dige verdeling van de kopstukken over de verschillende kerken om in ieder geval de kiezers niet te ver liezen. Dit geldt echter niet alleen voor deze partij. Ook de andere christelijke partijen bevinden zich in een impasse omdat men niet goed meer weg weet met het be grip christelijke politiek. Ook hier 'n vermoeidheid die men niet ken de toen men nog. ieder op zijn ma nier. dacht daadwerkelijk met christelijke politiek bezig te zijn. werking, dat men wel niet over de hele linie maar wel aan beide kanten ziet, ook een gevolg van de vermoeidheid? Een gevolg van het gevoel dat het niet langer meer gaat? Dat er iets moet ge beuren omdat het anders afgelopen is met de christelijke politiek? Aan de ene kant is het een verblij dend verschijnsel dat men niet meer tegen elkaar maar met el kaar wil werken. Het ls echter minder fraai als het alleen een ge volg van de vermoeidheid is. Ten zij men erkent: We hebben allen gefaald, we hebben de aansluiting gemist, laten we samen gaan be- zLnnen op wat ons te doen staat. En dat betekent niet dat we ons allereerst af moeten vragen hoe we de kiezers mee moeten krijgen, maar dat vraagt een bezinning op de situatie. Een bezinning die niet zo eenvoudig is omdat er teveel veranderd is om zelfs maar bij het recente verleden aan te knopen. Hier is zeker een heroriëntering nodig omdat het christendom meer en meer een minder vanzelfspre kende zaak wordt in de Nederlandse samenleving. De vraag zai daar bij gesteld moeten worden of wc christelijke politiek moeten bedrij ven of dat we als christenen poli tiek moeten bedrijven. Dat hangt nauw samen met het feit dat de politieke ontwikkelingen hebben aangetoond dat we met het formu leren van beginselen wel eens naast de werkenjkneid kwamen te staan, omdat de natuur soms ster ker was dan de leér; omdat begin- scien door mensen afgeleide stel lingen zijn, gemaakt aoor mensen die staan in nun eigen tijd gn met hun eigen geschieoenis. Daarmee wil ik geen kwaad zeggen van de beginseien op zich. zander uit gangspunt zal men niet kunnen weriten. Maar we moeten niet, na dat we de beginselen uit de bijbel neDbcn afgeieid, het Woord siui- door de beginselen al- IIET KON wel eens zijn, dat we 1A door de beginselen vergeten zijn dat God ln iedere situatie ons wat te zeggen heeft en dat we ver geten zun om naar God zelf te luisteren. Daarom zijn we zo ver moeid geraakt. Want we nebben het zelf wuien doen met onze eigen visie. En dan laden we een last op ons die met te dragen is. Hier zui len we ons moeten oekeren en er kennen dat we gefaald hebben. We zijn vermoeid geraakt door de last konden dragen. zijds bestrijden, soms ondermijnen, van eikaars activiteiten. Een be zigheid die lang niet altijd opbou wend was en daarom bij velen nog gevoeld wordt als een dreiging die andere vormen aan kan nemen als het tot een samenwerking komt. Misschien denkt mr. Beerman hier wel aan als hij bij een samengaan van A R. en C.H.U^tf Als we dit belijden zal het ons gaan leven dat Christus een ieder tot zich roept die vermoeid en belast is. Dan zullen we er weet van krijgen dat de Heer van de hemel en aarde ons roept om Zijn Naam te belijden op dit ter rein waarin Hij op de wereld bij uitstek gediend wil worden. Als we daar naar luisteren zal Zijn kracht in onzo zwakheid worden de laatste par- volbracht. wereld werken in organisaties die nu de Internationale Zendingsraad zijn i gesloten. Programma Bisschop Newbigin zal zijn best doen om deze nieuwe commissie niet op te laten gaan in de jungle van oecumenische organisaties. Volgens hem moet de commissie erkenning vinden voor theologische bezinning op zendingsvraagstukken en voor de degelijke leiding die z\j aan de kerken en de zendingen geeft. Met bewijs van ons succes zal straks niet zijn hoeveel adviezen wij gegeven hebben aan kerken en zendingen maar hoeveel nieuwe zendingstaken wij op onze schouders hebben genomen." Bisschop Newbigin zette tijdens het interview heelin het kort uiteen wat zijn programma is voor de komende In de eerste plaats meent hij dat de sociologische tafel omgedraaid moet worden. De oudere kerken moeten niet langer de jongere kerken met tisch oog bezien, maar omgekeerd. So ciologen van jonge kerken moeten naar onze westerse landen komen oir daar bepaalde kerkelijke studies t* verrichten, opdat zij onze oude pro blemen weer eens met nieuwe ogen zien. Zo kunnen vragen aan de orde komen naar bijvoorbeeld de achteruit gang van het kerkbezoek in de grote steden, de opdracht van de kerk ten opzichte van de totaal vervreemden, enzovoort. In de tweede plaats zal de commis sie aandacht moeten gaan schenken aan de mannen die zendeling zijn, maar niet van professie. Men heeft van hen gezegd dat zij de sleutel zijn van het moderne werk van de kerk. Hoe kunnen bijvoorbeeld jonge mensen in geschakeld worden, die graag hun ta lenten en hun tijd willen geven, zon der dat zij officieel gaan behoren tot het leger der zendelingen? Dan zal een studie gemaakt moeten worden van de dienst van de kerk in de wereld. Wat voor een dienst wil men de jonge kerken toevertrouwen in hun wereld? Welke dienst past het beste? De dienst moet zich aanpassen bij de omstandigheden en dat houdt in dat de plaats van de kerk in de oosterse wereld wel eens een totaal andere kan zijn dan wij gewend zijn ln het. wes ten. schoolexamens Luther-uur sluit contract met LWF (Van onze parlementsredactie) Op het ministerie van onderwijs, kunsten en wetenschappen wordt ge werkt aan een nieuwe regeling voor de eindexamens van de gymnasia en h.b.s.-en. Staatssecretaris Stubenrouch streeft ernaar, deze regeling nog voor of in elk geval kort na het begin van het nieuwe leerjaar in het Staatsblad te brengen. Zoals men weet, kwam de staatsse cretaris vorig jaar met een regeling, die zowel in onderwijskringen als in het parlement tot grote ontstemming aan leiding heeft gegeven. Om tegemoet te komen aan het groeiende tekort aan ge committeerden en deskundigen bij de eindexamens, bepaalde de bewindsman, dat voor bepaalde vakken de rapport cijfers als maatstaf zouden dienen er, dat voor andere vakken, met name de moderne talen, een keuzeregeling zou gelden. De keus zou echter niet liggen bij de leerlingen, maar bij de gecommit teerde en pas kort voor het examen zou aan de leerlingen worden meegedeeld, in welke vakken zij zouden worden ge ëxamineerd. Juist dit laatste deed de kritiek los barsten. De staatssecretaris reageerde op deze kritiek door intrekking van zijn omstreden examenregeling. Hij kondigde aan. zich nader op de materie te zullen beraden. Binnenkort is dus het resultaat van dit beraad te verwachten. Tijd niet rijp voor herenigingsconcilie bijeenkomst van studenten in de fi losofie en theologie in het Westduitse stadje Koenigstein verklaard. Prof De Vries, die verbonden is aan het Oos ters Instituut te Rome, zei, dat de „on aanvaardbare voorwaarden van de Or thodoxe Kerken" de bijeenroeping van dergelijk concilie voorlopig onmoge- maken. Hij zag voorts in de ver splintering van de Orthodoxe Kerken, die maakt dat niemand uit naam van alle Orthodoxe Kerken kan spreken, een van de voornaamste hinderpalen voor de hereniging van de R. K. Kerk en de Orthodoxe Kerken. Telkens komt ge dat aspect weer tegenbelangrijker darm het nu, het leven hier op aarde, is het straks, het leven inj heerlijkheid. Zelfs in dat toch wel heel speciaal aardse: de K] werkverhouding heer-knecht, wijst Paulus op het straks:! gij weet toch, dat gij van de Here tot vergelding de erfenis zult ontvangen!" Tot vergelding Paulus schreef hier aan de slaven en dug, is dat woord vergelding een heel begrijpelijk woord. Zo accepteert Paulus de bestaande sociale verhoudingen met"** alle daaraan verbonden fouten en tekortkomingen. Maar en dat is belangrijk hij accepteert ze niet zonder meer.,^^ Uitdrukkelijk stelt hij, dat die verhoudingen beheerst moeten worden door recht en billijkheid. En hij laat er geen twijfel over bestaan: zonder aanzien des persoons wordt het onrecht gestraft. Desondanks zal er onrecht zijn. In het licht van onze tijd is de slavernij zoals Paulus die kende een bitter onrecht misschien zullen in de ogen van onze kinderen onze sociale verhoudingen onrecht zijn, EZ Hoe dit alles zij en dat is het waar Paulus u hebben wtl: wordt zie die sociale strijd als voorbijgaand. De erfenis die u wacht als christen is belangrijker dan elk sociaal goed! wJJ 2 Room' Vo] Bond Honger dreigt in Kenya Bu Op 15 juli hebben Kenyase ker ken Afrikaanse en Europese boe ren bijeengeroepen in het land bouwcentrum van Kenya, de Rift vallei, om de verontrustende pro blemen die door de droogte der laatste jaren in de voedselproduk- tie zijn ontstaan, te bespreken. Dit is de eerste maal in de geschiedenis dat de Kenyase Raad van Kerken blanke en niet-blanke vertegen woordigers van de landbouw bij een heeft gebracht. Ongeveer tachtig procent van dc i nomie van Kenya wordt gevormd door de landbouw en 200.000 mensen zijn er in werkzaam. Gedurende twee jaar heeft het in Kenya echter nagenoeg niet meer geregend en honger en werkloos heid lijken hierdoor onvermijdelijk. In de Rift-vallei vindt het grootste deel van Kenya's landbouw plaatr en men ver wacht dat in deze vallei, waar nu reeds in sommige gebieden gebrek wordt ge leden, werkloosheid en honger om streeks september hun intrede zullen doen. Na de oproep van de Kenyase Raad van Kerken zijn in de welvarende ge meente Nakuru vijftig christelijke grondbezitters en kerkelijke leiders bij elkaar gekomen om de huidige politieke de communisten. Prof De Vries sprak situatie die zo onzeker is en de komen- „het heimwee naar de here-1 de economische crisis onder „Christus voor de volkeren", of zoals het ook wel heet het „Luther-uur" uit zendt, heeft een overeenkomst gesloten met de radioafdeling "van de Lutherse Wereldfederatie om in Afrika en Azië samen te gaan werken op het gebied van radio-evangelisatie. Het Luther-uur is een uitzending van de streng orthodoxe Lutherse Kerk van de staat Missouri in de Verenigde Staten. Deze kerk heeft zich tot nog toe nimmer bij de Lutherse Wereldfederatie willen aansluiten, omdat daarin te veel vrijzinnige leden zijn. De vrucht van deze overeenkomst is dat het nieuwe Lutherse radiostation in Addis Abeba, de programma's van het Luther-uur in alle talen van Afrika en een aantal van Azië zal uitzenden. Dit nieuwe radiostation hoopt einde van dit jaar zijn uitzendingen tc beginnen. Voor deze uitzendingen betaalt hety Luther-uur bijna 200.000 gulden om de y iutheranen van de Wereldfederatie helpen bij de bouwkosten. Vanaf volgend jaar zullen zij een bepaald bedrag beta len om de onkosten te dekken. De curatoren van de Universiteit van Amsterdam hebben prof. dr. E. Mor- inrgo. tot dusver buitengewoon hoog- eraar in de Italiaanse taal- en letter- leunde aan de Universiteit van Amster dam met ingang van 1 augustus 1961 benoemó' tot gewoon hoogleraar in deze vakken. Op de benoeming is de ko ninklijke bekrachtiging verkregen. fa/* ftjKr hmm zok'J lerk Beroeninsswi NED. HERV. KERK Bedankt voor Zuilichem-Nieuwaal; P. M. v. Breugem, kand. te Stolwijk. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Koudekerk a.d. Rijn: G. M. W. Steen te Marknesse. Publieke opinie steeds meer vóór De vrouwelijke predikanten schijnen in Noorwegen steeds meer gewaardeerd te worden. Uit een enquête die onlangs in Noorwegen is gehouden, bleek dat 72 procent van de Noorse bevolking de vrou welijke predikanten gunstig ge zind is; 16 procent is tegen hen en 12 procent heeft geen uitgesproken voorkeur. Een gelijksoortige enquête die in 1946 werd gehouden, vertoonde een geheel ander beeld van de publieke opinie ten opzichte van de vrouwelijke pre dikant; toen was 47 procent er voor. 44 procent er tegen en 9 procent had Ber^e K? no* «e, te Loosdrecht. gestreden over de vraag of een vrouw het ambt van predikant mag bekleden. CHRIST. GEREF. KERKEN De sociaal-democratische krant „Ar- Bedankt voor Lutjegast. Woerden en| beiderbladet' Zutphen: H. Biesma. kand. te Lisse. enquête een de strijd. „In een democratische land moet het individu zich buigen voor de publieke opinie", aldus het blad. „Dit is de grondslag van ons gehele socia le systeem." is h' ,Var. In zaken betreffende leerstuk ken en de theologische toepassing daarvan en in gewetenskwesties, kan de mening der meerderheid nooit be slissen. De vraag naar de waarheid kan niet beantwoord worden door de publieke opinie". Zij die tegen de vrouwelijke predikant zijn. tonen zich op het ogenblik hef tig verontwaardigd over de benoe ming tot predikant van de 59-jarige mevrouw Ingrid Bjerkas. Haar pogingen in een vacante gemeen te te worden, aangesteld, faalden al le, doordat 'geen enkele gemeente haar als predikant wenste. Ten slot te heeft het gouvernement de kandi date, een weduwe met drie kleinkin deren., benoemd tot predikant in de gemeente Berg. op het eiland Senja, ten zuidwesten van Tromso. Nakuru waren verwijderd. Verscheidene kolonisten die niet aanwezig konden zijn doordat ze te ver weg woonden of niet gemist konden worden op hun boerderij, zonden een brief, waarin ze hun mening over de verschillende problemen gaven. Geen toeval We moeten de hand van God zien in hetgeen er op het ogenblik gebeurt en in de ernstige economische gevaren die door de misoogsten worden veroor- zaakt, aldus ds. Paul Fueter, de alge meen secretaris van de Kenyase Raad van Kerken. Het zal ons dichter bij el- kaar brengen, wanneer we bedenken dat God heeft toegestaan dat deze din gen gebeuren. Ds. Fueter zei aan het eind der vergadering van mening te zijn dat men de toekomst in Kenia rus- tig tegemoet zal kunnen gaan met de principes _cn ideeën die op deze bij'een-1 komst naar voren zijn gebracht. Een Afrikaanse landeigenaar was vati, I mening dat er niets te vrezen valt wan- het land maar goed en onzelfzuch-. succesrijke Europeaanse boer, die langs besloot zijn grondbezit te verdub- beien, vond dat het uitbuiten van het* land in strijd is met Gods gebod de i de te onderwerpen opdat z' ten voort zal brengen. haar vruch-I Een Kikuyu meende dat geen enkele weldenkende Afrikaan het ln zijn hoofd zal halen een Europeaan zijn goed be bouwde land af te nemen en het onder Afrikanen te verdelen, omdat bet go- zicht van de een wit is en van de ander zwart. Minderheid De voorzitter van de vergadering, de j bisschop van Nakuru, Neville Langford- j Smith, gaf aan het eind der bijecu- S komst in het kort een opsomming vaiL-J de gezichtspunten die in de vergadering i ar voren werden gebracht. Hoewel een zeer kleine groep zijn, die sterk de minderheid is, aldus de bisschop, het goed om er aan te denken welke rbazingwekkende dingen minderheids- loepjes in de geschiedenis, met Gods hulp, reeds tot stand hebben gebracht. Wij zijn het er over eens. aldus de spreker, dat het gouvernement er voor moet zorgen dat de landbouw wordt i verbeterd, zodat betere resultaten zul len worden verkregen. Het gouvernement moet over de gehele linie een politiek gaan voeren die tot gevolg zal hebben dat de landbouw- methoden zullen worden verbeterd. Dit kan worden gedaan door het de y40* boeren mogelijk te maken belangrijke heer leningen te sluiten en door hen tech- blad nische bijstand te verlenen. ding Het eigendomsrecht moet worden be- kerk schermd, zo was de vergadering van ]ld h mening, en onbillijkheden uit het verv B leden moeien worden recht gezet. 'dft Een man die zijn farm opzettelijk heelt Hari laten verlopen of het land heeft ge- bruikt om er mee te speculeren of om 'ruu er roofbouw op te plegen, heeft vol- gens pnorele maatstaven geen rechf leert meer op dat land en dit behoort wet- j (elijk te worden doorgevoerd. Afrikanen die geen grond bezitten e zich opnieuw willen vestigen, moeten daarin volledig worden gesteund en «e zij moeten de kans krijgen dit op re- deel delijke voorwaarden te doen. aldus dé tie. bisschop in zijn samenvatting. j/< In Kenya hopen de christenen dat q meerdere bijeenkomsten in andere een- der Rift-vallei de christen-boeren 11 beide rassen bijeen zullen brengen, ven hel mr gelijk zal maken samen te een spreken en eenstemmig te handelen als y ,,he' zout der aarde", om de landbouw- gemeenschap en het gouvernement ten goede te '-leïnvloeden. heej jef erblrr niet komen %an ilr kant hiiui, maar van Zui«l*lavift. Tito, aldu- ander* landen. On*e. partijprogramma, is de belichaming var twijfelt! heeft Chroesjtsjef *r mee beoogdrevisionisme, mals de Verenigde Statn fijn geiag tegenover alle communisten te j belichaming rijn van het kapitalisli versterken, vooral ook tegenover Mao, van imperialisme. Geen van heide is juist. •lie dieori' hoofdstuk O' geschriften over de ti*che landen welke aanvaard. Maar het j« gelukkig was met dit ma zal lijn. Het grootste gevaar tijn mede door China i« hekend dat Man niet manifest en het is de et het partijprograin- De Anglicaanse aartsbisschop van Kaapstad, Joost de Blank, heeft dc ..pistoolclubs" die de laatste maanden gevormd worden door blanke In „Goede Hoop", het officiële orgaan van het bisdom Kaapstad, schreef De Blank dat de blanke vrouwen in plaats van naar pistolen te grijpen iets opbou- wends en positiefs zouden moeten doen voor de verbetering van de rassenver-l houdingen, zodat wapenen nodig zijn. dan in op de eerste dag van de maand, waarin men 65 jaar wordt. In de regel wordt gelijktijdig met het aanvraagformulier voor de A.OAV. door de Raad van Arbeid een aanvraaglor- war*Vitroënsap.**Me'n moet de beisen muiier voor de ouderdomsrente op heen. Antwoord: Nodig zijn 500 gram bes sen. 6 dl. water. 65 gram (ruim 4 eet lepels) suiker, liefst basterdsuiker. - Men moet de bes._.. fijnmaken met een vork grond en zeven. Vervolgens verdunne men het sap met het water en voege de gerolde bladeren met raffia vast. Voor ting brengen. Wellichtziet m. een vlotte bcwortclinc zette men er kan« de vlek te verwijderen. Raad van een lezer: Om mieren uit tuin te verdrijven is een goed mid- I de geplakte zegels uitgereikt zodat naderhand beide u keringen ge- kan in beide gevallen zamenlijk worden uitbetaald. Of op i 1 vlotte bcwortcling volgens een hoes van plastic i n. De stek wordt dan op een plaats in de zon gezet. Beworteling ael het enkele druppels citroensap bij- wanne ie riranic -mnet zo koud mogelijk ljcl beste ge kelder droog? doen De drank anoet zo koud mogelijk worden opgediend. Heeft bessen en wil men het bij het Vraag: Het is bekend dat de bloeder- ziekte thaemophilie) overerft via de moeder. De ziekte kwam voor in het gezin van de laatste koning informeren bij de instantie. Antwoord: Door de abnormaal grote je> Aifmisus XIII, die gehuwd echter veel het bedrijfspensioen uitbetaalt. Als regenval van het vorige jaar is hier ecnier veti bjjver- j_._ i.^aiair hm rentezcgels houdt in het algemeen De Blank zei dat hem bij zijn recente maken, dan raden bezoek aan de VS was opgevallen dat Voorlichtingsbureau geen enkel daar de grondwaterstand tijdelijk hoger Hoeveel raad. Koninginnegracht 42 te 's-Graven- premie voor geweest dan normaal, waardoor het gehoren de'Voedings- A.O.W. meer te betalen en het plakken best mogelijk is. dat de kelder vochtig Van twe publiciteit kreeg dan flat over de pis- hage. giro 363081. de folder „Bereiding °PyraaK. Ik bcn jn het bezit Advertentie Duyvis 169 SANDWICH SPREAD vruchtensappen" aan te voor het bedrag van 5 cent. Hierin treft u ccn uitgebreide voorlichting op dit gebied. Men denke ook aan porto-kosten. Vraag: Binnenkort word ik 65 ji oude ficusplant. die ik graag zou wil len stekken. Hoe kan ik dit het beste Antwoord: Om een ficus i moet deze min of meer in ct stand komen, daar stekken prinses uit het huis van Hannover, ■eel zoons zijn er uit dit huwelijk ren en wie hadden die afwijking? -« -o- -------- - -T«,„ twee weet tk dat zij gestorven zijn geworden hoewel deze oorspronke- na ecn aut0-ongeluk. Een derde moet lijk misschien droog was. Het enige nng jn |6ven z,jn. \Vas er nog een vier- wat u doen kunt. is voor een zo goed de? En hoe js het met de drie dochters mogelijke ventilatie onder de vloer te gegaan? Zijn zij gehuwd cn hebben zij r -li. 1 -♦ .x de ventila- .Duyrf,* dandicirh Spread: lekker op t.v.-macks, een welkome af wieteling op de boterham. NU 00K IN werd. prompt op zijni—H9 A.O.W. uitbetaald kreeg. Is dit urw mij ook mogelijk? En krijg ik dan te- dan gelijkertijd de rente voor de geplakte af c zegels? Krijgen wij dan het bedrijfs pensioen ook vooruit voor drie maan den" Als ik blijf werken, hoeveel mag jj||g uulll„eic dan bijverdienen? Moet ik dan nog scherp zand. si ga zegels plakken A.O W Antwoord: Als de A O W. tijdig, bij voorbeeld zes weken voor uw 65ste ver- laardag. wordt aangevraagd, dan pro- de meeste Raden van Arbeid het ró in te riehten. dat de eerste uitbe taling op de verjaardag zelf kan ge- schreden. Het recht op uitkering gaat de plant wal droog. Na enkele weken snijde men :n stek onder een blad vrij schuin ai en liefst op het al houtige gedeelte, daar men dan 'minder last van rot zal hebben. Om het z.g. bloeden tegen te dompele men het ondereind tr .vuciu zand. sigarenas of houtskoolooe dan gekort der. Ook de wond op dc oude slam aldus behandelen Vcrvol- orgen. In elk geval moet rr„. 6 tieroosters open houden, waardoor de ben geërfd stekken wind vrij spel onder de vloer heeft, rusttoe- om tocht binnenshuis langs de vloer an een tegen te gaan. kunt u de kieren tus- de vloer en de plinten dicht ma- Kinderen gekregen die de kwaal heb- i Antwoord: Inderdaad is een der s van Alfonsus XIII tengevolge i baomophilie hij een ongeluk over- bij flinke vorst roosters tijdelijk moet vooral niet voldoende af. Alleen mac u de ventilatie- vergetcn deze weer tnneer de vorst voor- gens plaatse men de stek i water om te wortelen, wat meestal zeer goed gaat. Zodra de wortels voldoende uitgegroeid zijn. kan men dc stek op potten in voedzame grond Ook kan men het stekje in een pot met zandi- bet1 ge grond zetten. Daar de bladeren nog- ten verwijder ik op een e plastic lijm" Behande- tonsil n en kokend water heeft twee ingeboren eigenschap lijden. Over net algemeen lijdt alleen een man aan deze afwijking. Bij vrouwen is zij bui- i tengewoon zeldzaam De mepste man nen die daaraan lijden sterven voor het huwelijk Men meent dat zij alleen door vrouwen wordt overgebracht. Al- i liet geholpen Antwoord: Het enige middel dat 'neid 'oorgeschreven wordt voor verwijde- 'lekken van nlastic lijm. is XIII had zoor de oorlog zijn overleden. I Jaime deed wegens doofstom afstand van zijn rechten en Prins Juan werd daarop troonopvol- i water. Als dit geen ben kinderen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2