HE KRONIEK Graf Esch teleurstelling voor archeologen Actief verzet tegen communisme niet wijs Wetenschappelijke raad kernenergie ingesteld Aantal onderwijzers vrij van dienstplicht Een ivoord voor vandaag Ds. A. Hueting gisteren ten grave gedragen 2 ME ANDERZIJDS EEN-ZIJN In „Opbouw" heeft prof. dr. H. J. Jager enkele artikelen over de kerkelijke eenheid geschreven. Over het een-zijn schreef hij on dermeer het volgende: er verschillende kerken zijn, die oe naam van Gereformeerd voeren, die ook dezelfde Formulieren van Enigheid als accoord van gemeen schap hebben en die toch naast en soms tel tegenover elkaar staan. Waar ligt de oorzaak van de ge brokenheid en waarin bestaat de eenheid? Men zal antwoorden, dat de veelheid van Geref. kerken zijn oorsprong heeft ln de zonde, want die verdeelt en verscheurt. Maar daarmee schieten we niet zoveel op. want de zonde zit ook in de verschillende kerken en toch ver breekt de zonde de daar bestaande eenheid niet. Ik wil wel eerlijk zeg- die bij het nadenken deze kwestie bij mij opkwamen. Een van de oorzaken van de ge brokenheid Is m.i. de misvatting, dat EEN-ZIJN alleen bestaan kan. wanneer de leden der kerk het EENS-ZIJN. Dat is dunkt mij een van de oorzaken geweest van de breuk in 1892. Velen waren het niet eens met bepaalde leringen van Kujrpcr en daarom meende men. dat vereniging met de dolerenden n:ct mocht plaats hebben. Terwijl die leringen van Kujrper niemand bindend werden opgelegd. In de zelfde misvatting ligt ook een der oorzaken van de breuk van 1944. De synode vroeg instemming met de leer van het houden voor we dergeboren. althans niet-bestrijding. Ik was het er niet mee eens. was het er zelfs grondig mee oneens, maar was van mening, dat we daarom toch wel in één kerk kon den zijn. De synode was evenwel van overtuiging, dat allen zich aan dat ..houden voor wedergeboren" moesten conformeren. Men meende, dat eenheid alleen mogelijk was als men het hierover eens was. Dat was m.l. een verkeerde me ning. waarvan velen nog niet gene zen zijn. rtAAR LIGT dunkt mij een fout van heel het Gereformeerden- dom. Vandaar de eindeloze samen- sprekingen met de Christelijke Ge reformeerden. Het is miln overtui ging. dat we nooit e n zullen worden, als we het eerst eens moeten worden. We moeten het wel eens worden daarover, dat de HEE- RE wil dat we samenleven. Maar we mogen best over allerlei dog matische kwesties van mening ver schillen. Zulke meningsverschillen zijn in alle kerken, maar ze bren gen geen scheuring teweeg. Zouden ze dan wel een verhindering mogen zijn voor vereniging of hereniging? Ik noemde zo even de Formulie- Enigheid. Ik hoop, dat al- Belijdenisgeschriften maar zeer ten dele en van de verklaringen weten ze nog minder. Formules van sy noden gaan totaal aan hen voorbij, ze snappen er meestal niets van. ze trekken zich er ook niets van aan. Maar ondertussen bewerken ze scheuring of verhinderen ze ver eniging. waarvoor gebeden en ge werkt moest worden. Het is maar een trieste geschiedenis. TK VRAAG xnij wel eens af A waarom leden van verschillen de kerken wel één kunnen zijn. terwijl se het in alles lang niet eens zijn. En waarom dit bij de kerken niet kan. Ik had een vriend die het in vele opzichten met mij was. Hij dacht anders ken daar wel eens over en over tuigden elkander niet. Toch wisten we ons hartelijk één in het geloof in Jezus Christus. We hadden niet de minste moeite elkander als broe ders en dat wel in volle zin te er kennen. Hij werd ernstig ziek. Een van de laatste keren dat ik hem bezocht sprak hij over de grond van zijn vertrouwen in leven en sterven. Wat was het rust punt van zijn hart? Het Evangelie van de rechtvaardiging van de god deloze of van de vergeving der zonden om des bloeds van Chris tus wille. Hij verwachtte niets van zichzelf, steunde niet op z'n weder geboorte, maar wist zich door het geloof het eigendom van Jezus eigei iristus. Hij Is getroost heenge- geen haar op m'n hoofd mooie rekend zoud gen allen, die daarmee instemmen. zij moeten vereni- daarmee instemmen, we staan voor het vreemde Enigheid als coord van gemeenschap erkennen, terwijl zij toch maar niet een ver band of verbond met andere ker ken van dezelfde Belijdenis willen aangaan Instemming met dezelfde Belijdenis blijkt nog niet voldoende te zijn voor echte eenheid. Het schijnt ook nog nodig te zijn, dat men het eens Is in verklaring van de Belijdenis. Tot in kleinigheden toe. Weer diezelfde misvatting dunkt mij dat men het in alles eens moet zijn om één te kunnen zijn. Dat komt er praktisch op neer. dat de leidende theologen het eens moeten worden. Want een groot deel der gelovigen kent de Chi gaan twijfelt aan zijn behoud. Hoe is het mogelijk dat er wel persoonlijke verbondenheid en één heid kan zijn. hoewel men het in alles lanf niet eens is, terwijl dit tussen kerken wel onmogelijk schijnt? Zou dat niet hiervan ko- dat wij elkaar niet binden weinig resultaat hebben, omdat daar theologische discussies wor den gevoerd? T^E EENHEID der kerk bestaat m.L niet in het eens-zijn in theologische vragen. Als wij en de Christelijke Gereformeerden met vereniging zullen wachten tot de samensprekende theologen het in alles ongeveer eens zijn. dan zal er van die vereniging nooit iets komen. En dan zal er van her eniging met de met-vrijgemaakte kerken ook nooit iets komen. Als we het in alles eens moeten zijn, dan komen er niet minder maar steeds meer kerken. Wat wel nie mand een aanlokkelijk vooruitzicht zal vinden. De eenheid bestaat ook niet daar in. dat alle leden van de kerk de zelfde zeden of gewoonten hebben. Want die zijn anders in het Noor den dan in het Zuiden. Ja in één plaatselijke kerk zijn de zeden ver schillend. Als ik de kerkgangers eens bekijk dan zie ik onder hen dragers van zeer ouderwetse kle ding naast figuren, die naar de laatste mode uitgedost zijn. Ze gaan naar dezelfde kerk, en vor men best een eenheid, ofschoon hun zeden en gewoonten wel niet alleen in kledij zeer verschillend zullen zijn. Zo zou ik meer kunnen noemen. Maar liever wil ik nog de vraag steHen. waarin de ware eenheid dan wel bestaat? Niet in gelijkheid van meningen, niet in gelijkheid van zeden en gewoonten, niet in gelijkheid van stand en ontwikke ling Maar in eenheid des GE LOOFS en ln eenheid der LIEF DE en in eenheid der HOOP. Lilje tot Oostduitse christenen BeroepillgSWerk In een uitzending voor de West- duitse televisie heeft de bisschop van Hannover, dr. Hans Lilje, verklaard, dat de christenen in de Oostzone niet naar de wapenen mogen grijpen. Hij stelde met na druk, dat er een onoverbrugbare kloof tussen christendom en mar xisme is, die de christen tot ver zet oproept Maar dat wil niet zeggen, dat daaruit een massale, bloedige, gewelddadige tegenstand moet ontstaan. Woordelijk antwoordde de bisschop, die de plaatsvervangende voorzitter van de Duitse Evangelische Kerk is en de voorzitter van het moderamen va^ Bond van Duitje Lutherse Kerken hem gevraagd werd of de christenen in het communistische Oost-Duitsland niet alleen gebruik moeten maken van passieve verzet, maar ook van actieve: „Ik wil mijn broeders aar andere kant van de grens niet in vaar brengen door eenvoudig „ja' zeggen. Maar ik denk het wel. In de stc plaats echter denkt de waarachtige christen nimmer aan geweld. Dat is niet zijn opdracht De tegenstelling is in wezen zo scherp dat niets die overbrug gen of oplossen kan. In onze discussies over de marxisti- conclusie gekomen dat christendom marxisme onverenigbaar zijn. Maar dat betekent niet dat de christen daaruit de conclusie kan trekken dat hij daarom geroepen wordt tot een massaal en bloedig verzet. Integendeel, hij wordt opgeroepen om onder die omstandighe den zijn geloof te bewaren. Bovendien zou ik onder de huidige omstandigheden niemand de practische raad willen ge ven om naar de wapenen te grijpen. zou helemaal geen wijs - zijn als do kerk van oost en west zich vrijwillig in een westelijke en oostelij ke kerk zou splitsen om een moed willige splitsing door het communisme te voorkomen, antwoordde de bisschop: ..Beslist niet. Als God het straks mis schien toestaat dat de leden van de bei de kerken elkaar niet meer kunnen ont moeten. zal de kerk daardoor niet on dergaan. Maar wij zullen brengen." Natuurlijk kwam ook in het gesprek de verhouding tot Martin Niemoeller ter sprake, die moedwillig de kerkedag heeft geboycot en een demonstratieve reis door de Oostzone heeft gemaakt. Bisschop Lilje werd gevraagd, wat hij daar van dacht. Subjectief menselijk gesproken, denk ik er het mijne van en dat is niet veel. In zoverre kan ik begrip opbrengen voor Martin Nie moeller, omdat hij een van onze dap perste mensen t*. Ik ben echter hele maal niet gelukkig met zijn reis door de zone en ben ook van mening dat de christenen in Oost-Duitsland helemaal niet zo blij met zijn toernee geweest zijn, als hij wel heeft gedacht. besluit Krachtige bestrijding van pijn of griep zonder de maag van streek te maken! ledsr tablet Chefarlne „4" bevat 4 beroemds geneumlddelen, die elk afzonderlijk In de hels wereld beroemd zijn geworden. Een van deze middelen Is Chefarox en dient In het bijzonder om de maag te beschermen. Ook zij die een gevoelige maag hebben kunnen zonder be zwaar Chefarlne „4" gebruiken. Het Is sen ideaal middel om pijn ot griep snel sn doel treffend te bestrijden. r Chefariite.4 ^HHttrrTP77TrrnT777TW L BÊKBBr.iir.ks.'-iiimKBÊBL llllll BORGWARD Df Borgward-fabrirkrn in Bremen zullen binnenkort, soalt gemeld, hun poorten gaan «luiten, hetgeen betekent dat meer dan 1J.OOO merendeel* geschoolde arbeider* werkloo* worden, of te werk ge*teld tullen worden in bedrijven, waarin lij voorlopig geen gebruik kunnen maken van hun niirhe capaciteiten. De lea, die hieruit worden geleerd, ia volgen* De T graaf, dat self* op de top van een hoog conjunctuur een bedrijf te gronde kan gaan, ook al beitaat er een reer grote vraag naar gijn produkten en i* de leiding tech nisch voor haar taak berekend. Ala te wei nig aandacht wordt gcachonken aan andere problemen, van financiële of eommerciélc aard, dan i» ren déraillement mogelijk kan ook overheidssteun geen redding m betekenen. Een apeling van het lot wil, dat de o\rr Europee automobielfabrieken het nieuw* met andere ogen sullen hetien, omdat voor de toekom*! een overcapaciteit in de Euro- pe«e automohielproduktie niet uitgesloten ii Ilrt takrnleven ei-t, ook voor grote ror rern«, nog «teed» de allergrootrte in»par ning, op «traffe van ondergang. De Volkskrant aegt er dit van„De ineenstorting van een mainmoetconcern al de Borgward-fabrieken heeft niet alleen li de Bondrepubliek een »chok veroorzaakt De oorzaken. die tot dit ernstige bedrijft failliet in het naoorlogse We«l-Dnit*l«nd hebben geleid, in een periode dat bijna geen prodnktiehedrijf mankracht genoeg beeft om aan de whirr tomelose vraag m goederen te voldoen, mijn wel ro ongrvi bekend. I»e leiding van het bedrijf. gee< eentreexd in een enkeling, heeft een aan ernstige beleidsfouten gemaakt. liet feit dat fouten van enkelen ralke de«a«tren>e gevolgen hebben, ia bepaald t hut-end en mag ook door het Nederlandi bedrijfsleven al» een ernstige waarschuwing worden genomen. De waarrhnwing name lijk, dat ook in een met welvaart overspoel de conjunctuur, een onderneming ten onder kan gaan al» het de leiding aan wijsheid, voorzichtigheid en verantwoordelijkheid ontbreekt. Ervaring h»eft geleerd, dat jniet In riodea van boogronjunctuur door onderne mingen gemakkelijk de ba»i* v« gang kan worden gelegd. Steed» weer moet geconstateerd worden, dat al te veel bedrij ven de atijging van He vraag op de voel willen volgen door overhaaste uilbreidinj van de produktiecaparileit die dan kort» tijd later «trurtureel niet geheel of «elft helemaal niet verantwoord blijkt. In kot afwegen van het aanbod tegenover de hui dige en vooral toekomstige vraag, whuilt voor iedere ondernemer uiteraard het ty pisch* ondernemenrisiro. Maar mei groeten der ondernemingen beperk' ririro rich niet tot dit enge begrip. Het tawit dan overhuifd door de groeiende Bij Koninklijk Besluit is thans ingesteld een wetenschappelijke raad voor de kernenergie. Tot de instelling van deze raad is over gegaan, zo deelt het ministerie van onderwijs, kunsten en wetenschap pen mee. omdat de vele activitei ten, die zowel nationaal als inter nationaal, op het gebied van de nucleaire wetenschappen worden ontwikkeld, het gewenst maken te beschikken over een permanent terzake kundige wetenschappelijke adviesinstantie. In dit verband mogen ln herinnering worden gebracht de grote verdiensten door de cornmiMie K jyver en de com missie-Kramers als adviescommissies ad hn- op d:t gebied bewezen Daar het gemis van een permanent advlesllchaam rich ateeds sterker doet gevoelen, wordt vooruitlopend op een eventuele regeling ln de kernenergiewet bij het onderhavige Koninklijk Be sluit een voorlopige regeling getroffen ▼o de onafhankeiljke advisering op dit gebied. Er van uitgaande, dat de kernenergie uiteraard met uitsluitend op zich zelf kan worden beschouwd, is bepaald, dat de raad bij zijn advisering de verhouding tot en met de ontplooiing van andere gebieden van wetenschap in acht neen.t. De raad dient voorts desgevraagd me de van advies over zuiver wetenschap pelijke en wetenschappelijk-techniscne Advertentie getting lotion aangelegenheden op andere gebieden der natuur- en technische wetenschappen Van deze mogelijkheid kan gebruik wor den gemaakt naarmate de behoefte als zodanig om afhankelijk advies zich ook op deze gebieden doet gevoelen en de gekozen opzet aan de verwachtingen blijkt te voldoen. De raad zal voorlopig met een vierle dige bevoegdheid zijn belast. Dat is in de eerste plaats het uitbrengen van ad vies over aangelegenheden van zuiver wetenschappelijke en wetenschappelijk- technische aard betreffende de kernener- ioniserende stralen, zowel a regering als aan de commissie atoomenergie met het oog op de be leidsvoorbereiding. als aan instellingen instanties zoals het Reactor Centrum Nederland, de Stichting voor fundamen teel onderzoek der materie (F.O.M.), de instellingen van wetenschappelijk onder wijs, particuliere laboratoria enz. Van Mn de mogelijkheid, dat ook particuliere la boratoria de raad zullen inschakelen, niet uitgesloten maf worden. Voorts zal hij adviseren inzake de sa menwerking tussen de op dat gebied werkzame instellingen, alsmede het uit brengen van advies en het verlenen van hulp ten behoeve van de sub a genoem de instanties bij de opstelling van werk programma's. ontwikkelingsplannen enz. Daarnaast adviseren inzake de coördi natie van de nationale en internationa le activiteiten met het oog op de af stemming van de Nederlandse program ma's op buitenlandse, de uitwisseling over en weer in verband met de uitvoe ring. de bezetting van commissies enz. en advies uitbrengen over de opleiding. Minder aktenbezit bij ulo-leerkrachten Oec. avondmaalviering in Amsterdamse geref. kerk In de gereformeerde Woestduinkerk te Amsterdam is zondag op initiatief de gereformeerde kerkeraad een oecumenisch avond gevierd. De voorganger was ds. W. van Boeij- die onder zijn gehoor de deelnemers an het oecumenisch werkkamp had »t van half juli tot half augustus in de Amsterdamse Jordaan wordt gehouden. Zij zijn afkomstig uit Europa, de Ver enigde Staten en Afrika en behoren o.a. tot de Methodistische, de Lutherse. Ang licaanse en de Ned. Hervormde Kerk en de Doopsgezinde Broederschap. Met hen zaten tien leden aan van de Gereformeerde Kerk. bij wie de buiten landers die dag te gast waren. Aan deze viering was een korte voorbereldings- NED. HERV KERK Aangenomen naar Berkhout: A. Ver- straaten te Wormcr c a het beroep van de generale synode, als pred. voor bui tengewone werkzaamheden (vlootpred.) A. L. van Melle. kand. te Goes, naar Nieuwland en Oosterwijk: C. J- v. d. Broek te Ridderkerk Bedankt voor Tienhoven: A. v. d. Bo ven kamp te Engwierum: voor Bar- neveld. noodgem.: R. J. IJbema te Har- denberg. GEREFORMEERDE KERKEN Tweetal te Oosternijkerk: B. Fidder. kand. te Emmen en J. Rowaan, kand. te Zeist. Beroepen te Minnertsga: J. J Brink man. kand te Hecrde: te Hoofddorp: drs J. Vlaardingerbroek te Grijpskerke. te Krabbendijke en te Oosternijkerk: B. Fidder. kand. te Emmen. Benoemd tot hulppred. te Hoofddorp: S. Oegema. vlootpred. te Haarlem. Aangenomen naar Eindhoven, vac. A. Vellema: drs W. v. d. Zwaan te Amers foort GEREF. KERKEN (VRIJG.) Tweetal te Hijken: p. Deddens, kand. te Kampen en A. Kamer. kand. te Rot terdam. CHRIST. GEREF. KERKEN Tweetal te Alphen a d. Rijn: G. Blom te Meerkerk en J v. Doom te Tholen. Beroepen te Haamstede en Kerkwerve: H Biesma. kand. te Lisse. die bedankte voor Wildervank: te Wildervank: J. P. Versteeg, kand. te Amsterdam. Aangenomen naar Nijmegen: Th. Rut- ters te Enschede. Bedankt voor Edmonton 'Alberta. Ca nada». Free Chr. Ref. Church: J. P- Geels, te Haarlem-C. Dr. Victor Wiesskopf directeur-generaal van de C.E.R.N. Dr. Victor F. Wiesskopf. hoogleraar in de natuurkunde aan het Massachusetts Institute of Technology, heeft vandaag het ambt van directeur-generaal va CERN. de Europese organisatie kernonderzoek, aanvaard. Professor Wiesskopf. een vooraanstaand theoretisch natuurkundige, zal deze func tie twee jaar bekleden. Hij is de opvol ger van de Britse dr. John B. Adams die het ambt sinds april 1960 heeft be kleed. dienst in het werkkamp voorafgegaan, naar calvinistische ritus, in aanwezig heid van enkele ouderlingen. Een angli caan en twee orthodoxen mochten van hun kerk aan dit avondmaal niet deel nemen. De buitenlandse gasten verklaar den dat het gebruik om het avondmaal zittend rondom de tafel te vieren hen het meest had getroffen. Ministerie van defensie deelt mee: Oplossing voor Zuidhollandse eilanden De staatssecretaris van defensie heeft aan de staatssecretaris van onderwijs, kunsten en wetenschap pen, drs. G. C. Stubenrouch mede gedeeld, dat aan de onderwijzers, die in het afgelopen schooljaar uitstel van eerste oefening hebben genoten voor het vervullen van een onder wijsbetrekking, thans vrijstelling zal worden gegeven, indien aan de volgende voorwaar den wordt voldaan: Het uitstel moet in de eerste plaats zijn verleend, omdat bU het onderwijs een plaats werd ingenomen, welke beslist niet onvervuld kon worden gelaten. De desbetreffende onderwijzers moe ten op deze plaats ook thans nog onmisbaar zijn en in hun vervanging moet op generlei wijze kunnen wor- De vrijstelling dient bij de burgemees ter te worden aangevraagd. Tot en met het schooljaar 1963/1964 zal de vrijstelling een tijdelijk karakter dragep. daarna zal zij voorgoed worden verleend en zullen deze onderwijzers niet meer behoeven te voldoen aan de eis van het werkzaam blijven aan de school, ten behoeve waar van hun uitstel werd verleend voor het schooljaar 1960/1961. Voorts heeft de staatssecretaris van defensie medegedeeld, dat voor het schooljaar 1961 1962 aan een beperkt aan tal onderwijzers uitstel van eerste oefe ning kan worden verleend, indien de be trokkene een vacature vervult of gaat vervullen aan een twee- of driemans- school bij het gewoon-, voortgezet- of uitgebreid lager onderwijs in Zeeland, op de Zuidhollandsc eilanden of in een afge- gen gehucht ln het overige gedeelte van het land. Evenals voorheen zal in zo ruim moge lijke mate vervroegd verlof worden ver leend aan dienstplichtige onderwijzers, die een functie willen gaan vervullen bij een school voor lager onderwy3. Uiter aard zal hierbij rekening moeten worden gehouden met de wettelijke minimum- duur der eerste oefening, terwijl in ieder afzonderlijk geval zal worden nagegaan of de militaire dienstbelangen zich niet in al te ernstige mate tegen vervroegde huiswaartszending verzetten. Paulus verstaat de kunst om de moeilijke vraagstukken, in die tijd moeilijk en in onze tijd moeilijk, tot heel simpele grondwaarheden terug te brengen. Een voorbeeld hiervan: het sociale vraagstuk. Toen slavernij, in onze dagen ook principieel een bijzonder ingewikkeld complex. Paulus zegt dit tot de slaven: „Wat gij ook doet, verricht uto werk van harte, als voor den Here en niet voor mensen; gij weet toch, dat gij van den Here tot vergelding de erfenis zult ontvangen! Gij dient Christus als heer." En dit zegt hij tot de werkgevers: „Heren, betracht jegens1 uw slaven recht en billijkheid; gij weet toch, dat ook gij een heer in de hemel hebt!" En dit tot beiden: „Want wie onrecht doet zal zijn onrecht terugontvangen, en er is geen aanzien des persoons!" Het klinkt allemaal heel simpel. Tè simplistisch? Kan de werknemer hiermee het vraagstuk van de staking niet aan en weet de werkgever hieruit niet hoe hij aan moet met hetj vraagstuk van de medezeggenschap? Inderdaad, de Bijbel is: geen sociaal handboek. Maar ook bij zulke vraagstukken is het goed terug te gaan naar de grondwaarheden: recht èn j billijkheid moeten de verhoudingen beheersen. En bij allen de wetenschap, dat ons werken is dienst aan God. Een zendingsnestor ging heen (Van een medewerker) zonder vrucht. „Maar eenmaal zullen wij slagen", zo verzekerde ds. Baarda en hij heeft gelijk gekregen. Nog maar 27 jaar oud vertrok ds. Hue ting in 1896 naar zijn arbeidsveld om werkzaam te zijn onder de Tobelorezen. Reeds kort daarop brak aldaar een op stand uit tegen het Nederlandse gezag. De gemoederen waren zeer verhit over de komst van een nieiAv aangesteld, maar door de inboorlingen niet geaccepteerd hoofd. Midden in de nacht trad een jonge In de ouderdom van ruim 92 jaar is de eeuwige rust ingegaan ds. A. Hueting, een van de oudste, zo niet de oudste, zendingspredikanten van de Ned. Herv. kerk. Hij mocht op een lang en vruchtbaar leven terugzien en is tot op hoge leeftijd groen en fris gebleven. Wie zich het beeld van ds. Hueting voor de geest roept, denkt niet alleen aan Halmaheira, waar hij zo lang en gezegend heeft gewerkt, maar wordt er ook duidelijk bij bepaald hoezeer het leven van onze zende lingen is als een zaaien met tranen. Welhaast 34 jaar heeft deze dienst knecht onder de tropenzon ge arbeid en op de dag waarop hij mocht terugzien dat hij voor zestig jaar uitgezonden werd ds. Hueting was toen hij ging een jongeman van 27 jaar kon het getuigenis niet anders luiden dan: „Ik was een werktuig in Gods hand.' Een stem uit de praktijk had hem ge grepen en hij gaf zich met zijn gehele persoonlijkheid voor het werk van de zending. Op de jongelingsvereniging, ..Elk gezond jong mens kan zendeling worden". Het bracht bij Hueting een ge voelige snaar aan het trillen en kort daarop begaf hij .-zich .naar Utrechtse zendingsschool, waar hijvin vijf Jaar» JHHi_ hueting zen. opvolgen. Deze was reeds hoog bejaard en had tal van jaren in de zending op Halmaheira gewerkt, naai kiek mee! Grote HUNTER fotowedstrij'd „Vader en Zoon"! 150 Prijzen van f.1000.- tot f.25.- Zie affiches; Sigaret..? HUNTER! Vijfdaagse schoolweek gedurende zomer? Een commissie van het N.V.V. is van mening, dat een aanpassing van de lagere school aan de vijfdaagse werkweek niet behoeft te worden afge wezen. Het belang van een dergelijke aanpassing ziet zij voor de zomerperi ode evenwel aanmerkelijk duidelijker dan voor de rest van het jaar. Daarom zou volgens de commissie kunnen wor den overwogen om een vijfdaagse schoolweek in te voeren gedurende de zomermaanden. Deze conclusie steunt mede op de overtuiging, dat reeds thans het gevaar bestaat, dat onder de druk van de vijfdaagse werkweek het absentisme op zaterdag zal toene waardoor het onderwijs zou kunnen den ontwricht. Minder kostbaarheden dan verwacht Geen Romein maar Romeinse in andere zes graven, die eerder in deze omgeving zijn aangetroffen zit^in d^iagè^e^kt^Fmn?' iï jSaÏÏd ZoaIs bekend is dateren de graven van%44 in 1057 tot 36% in i960; dc over-luit het begin van de jaartelling, eenkomstige percentages voor de lagere jj, de grafkuil. *o bleek uit het onder akte Duits rijn 39 en 32: Engels 45 cn 40 zofk is Mn houten kist geplaatst, die handelskennis 30 en 26 Alleen het ongeveer 2.15 meter lang cn 1.70 meter Archeologen van de Rijksdienst voor oudheidkundig bodemonder zoek in Amersfoort hebben in het laatste Romeinse graf dat enkele °TcltklSt maanden geleden in het Brabantse Esch is blootgelegd, minder kost- 8] krEien |nUct aangetroffen. Het Is ge baarheden ontdekt dan in de MAARVERSTEYIGEk houdt uw kapsel mooi in model PER HACON VOOR J 4 «HANDELINGEN bezit van de lagere akte wiskunde bleef vrijwel gelijk (20%L I Dit blQkt uit de zojuist verschenen pu- i blikatie van het Centraal Bureau voor de l Statistiek: ..Statistiek van de bcvoegd- heden der leerkrachten bij het lager on derwijs I960' Het gemiddelde aantal ..ulo-akten" 'moderne talen, wiskunde, handelsken nis» dat een ulo-leerkracht bezit, bedroeg in I960 1,71. tegen 1.99 in 1957 en 2.42 in 11953 Pi) het openbaar uJ.o. ligt dit ge middelde aktenbezit per leerkracht op 1 72. hi) he* prnt christelijk iets hoger op 1.78 en bij het roomskatholiek iets lager. nL op 1.64. Nieuw aangestelde leerkrachten bezaten gemiddeld slechts breed is gewekt en die vervaardigd van 4 cm dikke eikenhouten planken. De begraving heeft niet, zoals werd verwacht, betrekking gehad op een ver mogend Romein, maar op een vouw. die overleden moet zijn tegen het eindo van de tw«ede eeuw en wier gebeente ge cremeerd is. De crematie bleek niet te zijn bijgezet in een kistje, maar lag ver spreid langs de binnenzijde van een der wanden van de kijt. Alle stukjes crematie waren bedekt met een bruine vrij dikke aankorsting. Op de plaats waar zich de Crematie be vond. werd bovendien een langwerpig. eerKraenten oezaten gemiooeia siecnw onregelmatigspoor gezien Dit-welwaar- 8 akfe Het relatief grote aantal nieu-j schijnlijk op het vergaan van een kleding- we leerkrachten verklaart voor een be- siulr lanfr, rt„l da <1.1,nj van het totale Tj« bOiaven heeft behoord een :aktenbezi' veelkleurige armband (of halsketting?), Bij het glo.. v.g.lo en blo. bleek bestaande uit twee snoeren van kralen, verantwoording voor "r werkgelegenheid'hef afctenbexit der -ndeiwuzcra vruwddie v«>r het merendeel vervaardigd iffn der werken ia het bednjL" I ge la aifck Kuwel die voor het merendeel vervaardigd sffn t Een grnte scherf van een ruwwand iraa giaa «4 glispnl» Maal aagi bnuatnjam-i' Ogmarkaiuk lukt deze te conserveren en grotendeels ln de oorspronkelijke volgorde aaneen te rillten. Ze zijn rond (groen, roodbruin, blauw, okerkleurig. wit cn verzilverd», langwer pig rond (donkerbruin en wit) en lang werpig in de vorm van een schilddak iwit. tweemaal doorboord» Een biconi- sche kraal is van goud. en de veertien achtvormige platte, zwarte 'bruine) kra len. die tweemaal doorboord zijn. waren wellicht van git gemaakt Aardewerk Aan aardewerk is gevonden: 1. Een licht bruine kruikkamfoor met platte oren. De hp moot reeds beschadigd, zijn geweest toen de amfoor in het graf werd geplaatst. De opening bleek ge heel afgesloten door ijzerroest. Dc inhoud bestaat uit een Rrotc hoeveel heid vloeistof met veel bezinksel. 2 Een deukbekcr van witte aarde met blauwgrijs „vernis". Deze is aan de bui'enzijde. rondom de deuken, la barbotine. versierd met kleine streepjes en blaadjes. 3. Een scherfje van een blauwgrijs „geverniste" jachtbvker van witte aarde met een gedeeltelijke afbeelding van 4. Een grnte scherf van een ruwwandig. dat hierop aan do binnenzijde vele stukjes houtskool waren neergelegd. Ai6ez,en van sterk verspreide parti- ketljes houtskool, die kennelijk secun dair in de kist zijn geraakt, is nergens elders in het graf houtskool gevonden. Verder zijn sporen ontdekt van een houten met rode verf beschilderd kistje. Hierbij zijn geen voorwerpen te voor schijn gekomen. Vermoedelijk heeft in het graf nog een tweede rood beschilderd kistje gestaan. In de nabijheid van de sporen die op dit laatste betrekking heb ben. is bladgoud gevonden. Dit materiaal is echter uiteengevallen. Van andere stukken bladgoud is er een circa 8 bij 6 cm groot. Aangezien het materiaal waarop dit goud bevestigd moet zijn ge weest. vergaan is. bestaat er weinig kans dat de oorspronkelijke functie en de eventuele reliëfversiering nog achter haald kunnen worden. In de nabijheid van dc crematie kwam een zadeldakvormig stukje puimsteen aan het licht, waarvan drie vlakken ge heel glad zijn. Raadselachtig De meest raadselachtige vondsten be staan uit een nog niet gedetermineerde organische stof. een kurkachtig materi aal. Hiertoe behoren o.m. twee voor werpen die zolen lijken te zijn met spits toelopende punten. Uit hetzelfde mate riaal vervaardigd zijn diverse langwer pige stukken, o m. twee die resp. 24.5 en 15.5 lang en 4.5 en 3 cm breed zijn. In het graf ia geen glaswerk, brons of barnsteen aangetroffen. Behalve de stop van de kniikamfoor Is de enire vondst van Ijser een rechthoekig, geheel ge- axyéaord plaat)*. in het wit uit het donker i ren. Het was de toewan blanda, ds. Hue ting, die eens met de opstandelingen kwam praten, al ging het Tobelorees hem d^n ook moeilijk af. Maar hij predikte het evangelie en hij won de harten. Honderden kwamen des anderen daags om meer van die wondere boodschap van de zendeling te horen. God opende deu ren. het werk van de oude ds. Baarda ging rijke vruchten dragen en bij tien tallen heeft ds. Hueting christengemeen ten mogen institueren. Ds. Hueting ver zuimde zijn kansen niet: er kwam een j kweekschool en ook een ziekenhuis. Hueting zag de kerk groeien tot een zelf standige gemeenschap met meer dan dertigduizend zielen. Van dorp tot dorp ging de evangelie* boodschap verder. Ze resulteerde ook hierin, dat een van de voornaamste lei ders, die in opstand was gekomen, met zijn gehele familie tot het christendom overging, dat heidense cultus-voorwerpen openlijk verbrand werden en men het catechetisch onderwijs zocht. Een en an der leidde er ook toe, dat er belangrijke verbeteringen kwamen in de sociale toe standen. Toen Hifeting kwam was er op Halmaheira met zijn vele en moeilijk te bekeren heidenen maar een kleine chris tengemeente, die van zendeling v. Dijke. Velen hebben bij deze zendeling ook genezing gezocht voor opgelopen ver wondingen en men maakte daarvoor rei zen per prauw vele dagen lang, want immers dc blanke heelmeester kon hel pen. Ernstige aanvallen van tyfeuze ma laria brachten ds. Hueting en zijn gada aan-de rand van het graf en maante een verpleging in het zendingshospitaal te Ternate noodzakelijk. Maar ze mochteu herstellen en weer het werk ter hand nemen. Opnieuw mocht ds. Hueting een opstand bezweren nadat hij de raad van enkele Chinezen om te vluchten naar een ander eiland, waar nog meer Europeanen vertoefden, in de wind geslagen had. Een gesprek met de oudsten in hun landstaal brak de spanning en wekte nieuwsgierig, heid om meer te weten van het christen dom. Velen waren bereid zich te laten dopen en zo kon de zending het werk aanvatten. In 1906 kwam het echtpaar met een verlof van twee jaar en in 1908 ging het opnieuw naar Halmaheira. Maar het zou van korte duur zijn, want ds. Hueting werd overgeplaatst naar Boe roe, een grotendeels tot bekering ge komen eiland. Met vernieuwde energie maakte de zendeling zich de landstaal eigen. Contact kwam er maar moeilijk en waar men de toewan blanda zag naderen ging men op de vlucht, de jungle in. Het feit, dat men overgegaan tot het christendom en komend tot de kerkdiensten, toch thuis aan oude hei dense gebruiken vasthield, was daaraan niet vreemd. Maar ook hier wist ds. Hueting de weg te vinden naar het hart van de bevolking. Het christendom moet zijn stralen kifnnen zenden naar de mensen, maar ze moeten er zich voor openstellen, zei Hueting. Wie on der een tentje gaat zitten wordt niet bruin, voegde hij er aan toe. Vijftien jaar heeft zendeling Hueting op Boeroe gewerkt en er onder vaak ontmoedigende omstandigheden zijn beste krachten gegeven. Ernstig dia beticus geworden, moest de zendeling in 1930 voorgoed repatriëren. In 1931 kreeg ds. Hueting eervol emeritaat. In 1934 ging zijn vrouw hem voor naar een beter Vaderland. Van rusten wist ds. Hueting ook toen nog niet. Tien jaar is hij daarna nog werkzaam geweest als ziekenhuis-predikant in het Stads en Academisch ziekenhuis te Leiden. Ook met de pen heeft ds. Hueting zich verdienstelijk gemaakt voor het land. dat zijn liefde had. Hij schreef twee boeken, resp. getiteld .De zen dingsgeschiedenis van Halmaheira' en .De zendingsgeschiedenis van Boeroc'. Ook heeft hij volksverhalen van Hal maheira te boek gesteld, in zijn verlof tijd een omvangrijke dictionaire ver vaardigd en een grammatica verzorgd. Door de Ned. Herv. Kerk worden geen zendingsarbeiders meer naar Hal maheira uitgezonden. Het werk van de Utrechtse zendingsvereniging is bij de invoering van de nieuwe kerkorde op 1 mei 1951 door de kerk overgenomen. De spanningen, die sedertdien zijn op getreden niet in de laatste plaats rond om Nieuw-Guinea, maakten het na 1950 niet meer mogelijk om zendingsarbei ders op Halmaheira te plaatsen. Maar de verhouding en het contact met de kerk aldaar is goed en vanuit Neder land steunt men haar met subsidies, studiebeurzen, enz. Ook is de gemeente van Utrecht niet neer de zendende kerk. want het contact iet de kerk op Halmaheira wordt thans onderhouden door de gemeenten in dc provincie Limburg. Het is niet belangrijk. Christus' kerk is geplant en deze kerk drijft nu zelf zending onder meer dan vijftigduizend heidenen en twintigduizend mohammedanen. Dat werk blijft in stand. ant de Here der kerk zorgt voor Zijn eigen zaak. Hij werkt door mensen en dat mocht gisteren, toen het lichaam van ds Hue ting op de dodenakker te Utree»it geaaid werd. dankbaar worden getuigd. Veel heeft de Hervormde Kerk aan ds Hue- zijn werk te danken. Hij heeft ge pionierd onder uiters' mocilüke .unstan- digheden. Maar hij bleef op zijn post. omdat hij zich geroepen wist Zijn zaaien met tranen is. als bij zovelcii. die met hem in de zending hun leven verteerd hebben, veranderd in wederkomen met gejuich. Opgenomen in de wolk der ge tuigen zullen allen, die in de zending werkzaam zijn. Hueting en zijn arbeid met eerbied blijven gedenken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2