II Een kanttekening 1 Franse bladen publiceren enquête over dienstbetoon min ontharing depilan Een woord voor vandaag Eist Praag monopolie op voor (le vredesarbeid? Alle Orthodoxe Kerken lid van de Wereldraad? Vo&tang.e.(ló 2 ONZERZIJDS GEEFT DE LAMP NOG LICHT? DE dichter van de 119de psalm verklaart, dat Gods Woord is een lamp voor rijn voet en een licht op zijn pad. Kan de christen, die in deze tijd, met zijn ingewikkelde politieke en sociale problemen, leeft, hem dit nog in oprechtheid nazeggen? Is het waar, dat de Openbaring Gods in natuur en Schrift voor ons werkelijk licht ontsteekt? Elan ons dat licht helpen bij het zoeken naar een antwoord op de vele vragen, die door de maatschappelijke en staatkundige ontwikkeling aan de orde wor den gesteld? Wordt ons inzicht daardoor verdiept? Wijst het principieel de weg die wij moeten gaan? Velen hebben op de gestelde vragen een ontkennend antwoord gegeven. Zij betwisten, dat de Schrift nog iets te zeggen zou hebben dat ons van nut zou kunnen zijn bij ons politieke en sociaal-economische werk. Het Oude Testa ment deelt ons wel een en ander mede omtrent de sociale verhoudingen bij oud-IsraëL Voor een historische studie is dit interessant Maar kunnen wij er wat mede beginnen bij het zoeken naar een antwoord op de vragen die ons vooral bezig houden? En wat het Nieuwe Testament aangaat, kan erkend worden, dat Jezus een groot godsdienstleraar was. Hij kan zekere betekenis hebben voor het gods dienstige en zedelijke leven in engere zin. Maar bij het zoeken naar oplossin gen voor de moderne vragen heeft men, naar beweerd wordt aan Zijn uit spraken weinig of niets. Reeds Fr. Naumann, een der Duitse sociale leiders in de vorige eeuw, drukte het in zijn latere ontwikkelingsperiode heel kras uit: Jezus wist, evenmin als Zijn apostelen, iets van de vragen waarmede wij bezig moeten zijn. Zo komt men mede tot de conclusie, ook van andere zijde wel aanvaard: religie is een zaak van het hart zij behoort thuis in de binnenkamer van ons levenshuis, maar zij heeft hoegenaamd niets te maken met moderne politieke en sociale vragen; de Bijbel kan ons wellicht hier en daar nog stichten, maar meen niet dat ge op grond van bijbelse argumenten iets aanbevelen of afkeu ren kunt op staatkundig of sociaal-economisch terrein. Er is een tijd geweest waarin men van bepaalde zijde verkondigde, dat de Schrift op de pogingen om tot sociale verheffing van de grote massa der arbeiders te komen, eer een belemmerende dan een stimulerende invloed uit oefende. Zij predikte lijdzaamheid, onderworpenheid aan gezagsdragers. Ook werden christenen als vijanden van de cultuur gezien. Het oudste christen dom dacht immers reeds sterk pessimistisch over de mens en diens kunnen. Het predikte wereldverzaking. Het had alleen oog voor het hiernamaals. Het zag uit naar de wederkomst van Christus en hechtte aan het werken hier zo goed als geen betekenis. Het hoopte op verlossing, maar dacht niet aan zelfbevrijding, aan opheffing door eigen krachtsinspanning. Wat zou de Bijbel, een boek dat van deze verlossingsgedachte vol is, hebben te zeggen tot de moderne sociale beweging, die mogelijkheden ziet om, zij het door felle strijd, een nieuwe samenleving op te bouwen, waarin stoffelijke welvaart het deel zal zijn van allen en de zegeningen der cultuur door allen zullen genoten worden? Weer anderen, die de opkomst van het christendom historisch materialistisch poogden te verklaren, zagen het optreden van Jezus als in direct verband staande met de toenmalige sociale verhoudingen. Bij deze groep was Jezus als een der voorlopers van het socialisme in ere. In Zijn naam werd het huidige christendom, zoals men het beschouwde, veroordeeld. Maar ondanks het feit dat sommige woorden van Jezus geprezen werden, werd het gezag van de Christen der Schriften over heel het leven niet erkend. Allengs zijn evenwel vele meningen in meer dan één opzicht opnieuw ge wijzigd. Men staat in brede kring niet meer zo stevig in zijn schoenen ten aan zien van de toekomst, door mensenkracht te bereiken. Een toekomst vol licht en met weinig donkerheid. Vroegere denkbeelden zijn prijsgegeven. Zij bleken onhoudbaar te zijn. Oude voorspellingen zijn niet uitgekomen. Er is, zien wij wel, in de latere jaren ook zekere waardering gekomen voor de geestelijke waarden, die het christendom onder zijn hoede heeft. Wel tracht het humanisme de mening ingang te doen vinden, dat het in staat is, vele zedelijke goederen alleen met mensenkrachten veilig te stellen. Het blijft, ondanks alles wat de jongste geschiedenis opnieuw duidelijk leerde, geloven in de mens en diens kunnen. Het meent God niet nodig te hebben. Maar de teleurstellingen zijn zo groot, dat toch sommigen aan het humanis tisch „geloof" in de mens weer een scheidbrief geven; men kan er niet bij leven en nog minder bij sterven. Over het antwoord op de in de aanvang gestelde vragen spreken wij nog nader. Wij hopen aan te kunnen tonen, dat de lamp nog altijd helder licht geeft. Maar helaas dempen wij vaak het licht. Enige maanden geleden hebben het Franse weekblad „Reforme" en het Zwitserse blad „La Vie Pro testante" een enquêteformulier in hun bladen afgedrukt, waarop vragen voorkwamen naar aanlei ding van het thema „De dienst van de christen in het Europa van van daag". Deze vragen waren opge steld in overleg met de Hervormde Wereldbond, die eind deze maand een Europese conferentie in Zürich belegt over dit thema. Behalve deze beide bekende bladen hebben ook nog dertien andere bladen de vragenlijst gepubliceerd. Er zijn honderden antwoorden binnenge komen die aan de Hervormde Wereldbond zijn overhandigd. Er werden een aantal opmerkelijke antwoorden gegeven, waan samenvatting willen geven: Vraag: Men wrijft de Christenen vaak aan dat ze niet waarlijk altruis- tisch zijn. Men zegt dat ze God en hun naaste dienen hetzij om een he melse beloning te verdienen, hetzij om bekeerlingen te winnen. Is deze be schuldiging volgens u gerechtvaar digd? Het Parijse weekblad Réforme schrijft: ..De lezers hebben bijna una niem deze beschuldiging van de hand gewezen.... Onze daden van dienst betoon is niet gelegen in de hoop op hemelse beloning.... Enkele lezers lie ten evenwel in hun antwoorden kere ongerustheid doorschemeren. Het leek alsof het denkbeeld van een belo ning hun een beetje dwars zat, en dat de motieven voor het evangeliseren de protestantse theologie niet voldoende duidelijk zijn." Vraag: Is u bij machte uw werk en uw vrije tijd aan te wenden in de dienst van God en van de mensen? Of is u van mening dat het onpersoonlij ke en de specialisatie van het moder ne leven dit verhinderen? Le Lien, Lausanne (orgaan van de Vrije Kerk van het kanton Vaud): „In het algemeen vinden o dat het moderne leven KENNEDY-BERLIJN Vandaag laten we enkele citaten volgen uit commentaren op de jongste rede van president Kennedy inzake de kwestie-Ber- lijn. Allereerst De Volkskrant: „Het doel van Kennedy was niet de span ning te verminderen door zijn rede. Hij heeft de zaken scherp willen stellen, om alle illnsiee van het Kremlin weg te ne men. Ghroesjtsjcf dient nit deze bood schap te begrijpen, dat Amerika werkelijk de vrijheid van Berlijn een reden ral vin den tot vechten, als dat nodig zou zijn. Niemand zal in de aankondiging van mili taire maatregelen een voorbereiding op een „rkx «en. De rede had in geen enkel op zicht een oorlogszuchtig karakter. Het was duidelijke taal van een vastberaden man, die oorlog verafschuwt, maar weigert de vrede te kopen voor een hoge prijs. Het is voor Berlijn belangrijk en verheugend, dat Kennedy de wereld niet gerust stelt met vals optimisme. Geruststellend is, dat A- merika en zijn president, in deze crisis de verantwoordelijkheid op zich durft te ne men, welke de grootste mogendheid in de vrije wereld dient te dragen". De Telegraaf merkt ojn. op: „Het valt in dc rede van president Kenne dy to loven, dat hij tevens begrip aan de dag gelegd beeft voor Ruslands historische bezorgdheid voor zijn veiligheid in Cen traal- en Oost-Europa, want daar ligt waar schijnlijk de voornaamste oorzaak van Chroesjtsjcfs nieuwe Berlijn-actie. Cliroesjtsjef weet nu, dat het Westen stand vastig is, bereid is de consequenties van zijn standvastigheid te aanvaarden en te vens dat het Westen tot praten bereid is over alternatieve oplossingen, die aan Rus lands verlangen naar veiligheid tegemoet komen". De Tijd De Maasbode schrijft: „Dat de spanningen in de wereld, sinds bet onderhoud van Kennedy en Cliroesjtsjef in Wenen begin juni, reeds aanzienlijk gegroeid zijn, is geheel te wij ten aan de houding van de Russische pre mier. Dit toonde Kennedy nog eens duide lijk aan. „De bron van alle moeilijkheden en spanningen in de Wereld is Moskon, niet Berlijn", zo merkte hij tereoht op. De-si tuatie in Berlijn vormde geen bedreiging van de wereldvrede, tot Chroesjtsjef de ou de Berlijnse kwestie als aanleiding gebruik te voor een zenuwenoorlog tegen het Wes ten, zoals hij dat in november 1958 ook ge1 daan beeft. De Berlijnse crisis heeft Amerika nu ge dwongen de defensie te versterken. Kenne dy vraagt grote offers van zijn volk, om zijn land paraat te doen zijn. Maar zijn drastische maatregelen «uilen geen paniek stemming veroorzaken. Zij zullen slechts het vertrouwen in het leiderschap van de president versterken. Kennedy beseft ten volle de grote verantwoordelijkheid die op liet ogenblik op hem rust. Als leider van de gro >tste westelijke mogendheid heeft hij een grote .jacht, en hij is bereid die macht te gebruiken. Kennedy constateert, dat Berlijn geeu ANDERZIJDS EEN NADER WOORD In een kader van 1 juli namen wij onder de kop portret" een artikel over waarin stond dat de voormalige gereformeerde pre dikant van Schildwold, P. N. Kruyswijk jr., voorganger was geworden bij de pinkstergemeen ten. In zijn getuigenis in het blad ,Jtracht van omhoog" zou hij een scheef getuigenis gege ven hebben van de gereformeer de theologische opleiding. Deze jonge predikant, die om zijn nieu we geloofsovertuiging uit het ambt is ontheven, heeft ons thans naar aanleiding van dat artikel het volgende geschreven: Achteraf begrijp ik wel enigs zins; waardoor dit misverstand ont staan is. Men verwachtte van mij een verklaring van mijn ontheffing uit het ambt van gereformeerd predikant. Maar ik bedoelde met mijn getuigenis daarentegen slechts een beeld te geven van mijn per soonlijk leven met Jezus voor en na mijn bekering. Dat is immers een getuigenis. Als ik nu daarin sprak van theologen, dan meende men dat ik daarmede de gerefor meerde theologen bedoelde. Dat ls echter onjuist. De meeste hedendaagse theolo gen beschouwen de bijbel als een boek waarin Gods Woord staat, maar dat zelf een menselijk boek is. Zij beschouwen de meeste oud testamentische geschiedenissen als onhistorisch en de meeste vervul de profetieën als pas nadien uitge sproken (b.v. over Josia 1 Kon 13:2, zie 2 Kon 23:15, 16). Zo was ik ook, voor mijn beke ring. En zo had ik ook geen gere formeerd predikant kunnen worden, want deze schriftkritiek wordt daar niet toegelaten. Aan de Vrije Uni. versiteit wordt geleerd dat de bij bel Gods Woord is, en geheel be trouwbaar is. Eerst na mijn beke ring heb ik dit van hen kunnen waarderen. Want de Here heeft mij juist uit het moeras van de kritische theologie getrokken, door mij te laten merken dat de bijbel voor 100 pet. waar en betrouwbaar is. En Hij liet mij na mijn wederge boorte steeds meer van zijn Ko ninkrijk zien (vgl. Joh 3:3). Gods Woord bleek „levend en blijvend" te zijn. Vergeving, vernieuwing, overwinning over de zonde bleek allemaal nu nog mogelijk te zijn. Genezing, kracht van tekenen en wonderen, al wat God in Zijn blij vende Woord beloofd heeft, bleek nu nog normaal te zijn. Als Jezus 1900 jaar geleden gebedsverhoring beloofde aan wie ,,in Hem blij ven", dan geldt dat nu nog. Als de Heilige Geest zijn normale uitin gen heeft laten beschrijven, in 1 Cor 1214, dan wil Hij zich ook nu nog zo uiten. Gods Woord is juist daarom zo heilig en heerlijk, dat het „blijvend" is! Toen de Here mij dit liet mer ken, volgde mijn bekering. Ja, als je inziet dat Jezus nog steeds de- zelde liefde en kracht openbaart als 1900 jaar geleden; als je merkt dat de „bezetenheid" van toen geen primitieve verklaring van waanzin is maar een reële inwoning van reële boze geesten, dat die ook nu nog veel voorkomt, maar dat Jezus ook nu nog wonderlijk daarvan bevrijdt; dan herkrijgt Gods Woord ineens zijn volle ge zag. Dit evangelie kun je niet aan nemen zonder jezelf helemaal aan de Here Jezus te geven. Dan kan men ook niet meer onder Jezus' bergrede uit: heb je vijanden lief, bid voor je vervolgers, leen uit zonder op vergelding te hopen, wees volmaakt zoals je hemelse Vader volmaakt is. Dan moeten we wel ernst gaan maken met het kruisigen van onszelf, met onze weder-gebóórte en met onze wan del in een werkelijk nieuw leven. Want als Gods beloften blijvend gebleken zijn, dan geldt dat ook voor zijn radicale wu voor ons le ven. Maar dan geldt dat óók voor de belofte, dat de Here dit door Zijn Geest zelf in ons vervullen wil (vgl. Rom 8:4). Wie dit evan gelie hoort, kan uiteindelijk slechts twee dingen doen: zich radicaal bekeren of zich verharden. Moet ik hierom nu breken met de Gereformeerde Kerken? Wei neen; ik ben ook lid gebleven. Het „volle evangelie" hoeft ons niet te gen een kerk te keren. Want bij dit „volle evangelie" hoort óók de boodschap van de eensgezind heid en van de liefde! Ik heb ook in mijn getuigenis met geen woord gerept over die kerk. Ik heb er ook niet mee gebroken. Al leen dit is gebeurd: uit het Woord werd mij de eigenlijke be tekenis van de doop duidelijk. Daar door kon ik de kinderdoop niet meer aanvaarden en bedienen. Daarom moest ik uit het kerkelij ke ambt. Maar dat houdt niet in, dat ik mij nu als voorganger heb aangesloten bij een nieuwe organisa tie, kerk of secte. Ik wil dienaar van Jezus blijven, nu ten dienste van Alle leden van de Gemeente, het lichaam van Christus, inclu sief gereformeerden en pinkster- broeders. O, laten wij toch éllen die een heid zoeken! Door elkaar niet te veroordelen, maar ons allen te buigen over de Bijbel, i melijk obstakel is voor christelijk die nen in de wereld.... Maar verschillende groepen gemeenteleden zien wel in dat specialisatie grotere problemen heeft ge schapen bij het totstandbrengen van menselijke contacten, en dat de men sen vaak bekneld raken tussen de eisen van hun werk en die van hun godsdienst. Toch kan men de moeilijkheden over drijven. Een lezeres waarschuwt voor de mogelijkheid dat men te bang is voor het onpersoonlijke. Als het waar is dat Onze Vader in het verborgene ziet, dan is niets wat we doen, hoe persoonlijk het ook mag lijken, hem verborgen." Vraag: Europa beheerst niet langer de wereld. Maar kan zij nog verant woordelijkheden van internationale aard voor zich verwachten? En zo welke gebieden en op welke wijze? „Wij menen dat Europa de wereld het best kan dienen door voor bepaalde waarden in de bres te staan, en dat zij daartoe slechts in staat is indien die waarden onwrikbaar aanwezig zijn in haar eigen leven. We kunnen ze samen vatten in een woord dat voor vele men sen diepe ondertonen heeft: „persona lisme". Als we het zo zien heeft de christen een heel bizondere rol te spe len; we noemen drie aspecten: hij moet verkondigen en in zijn eigen leven be wijzen, dat mensen nog zonder vrees en in blijdschap kunnen leven; hij moet verkondigen en met zijn eigen voorbeeld bewijzen dat de mens aan de infectie van het geldverdienen en de zondvloed eigen voorbeeld bewijzen dat ren zijn om weerstand te bieden politieke propaganda... Zo moet Europa in de bres staan in de wereld voor de waarden van het „personalisme". Dit antwoord, van een groep protestantse academici te Brussel, werd gepubliceerd in het Belgische weekblad Paix et Li- berté (Brussel). Persoonlijke visies De visie van ccn maatschappelijk wer ker Het publiceerde de uitspraak van ds. Reynald Martin, directeur van hel protestants Sociaal Centrum te Genè- ve: „Christelijk dienstbetoon moet dus danig worden georganiseerd dat men ongeschiktheid in elke betekenis van dat woord te lijf gaat. Maar bet pro fetische moet altijd prioriteit hebben boven het institutionele.... De Christen moet blijven vragen wie tegenwoordig de mensen zijn die in het bijzonder bedreigd worden en kwetsbaar zijn, en op wie de Heilige Schrift voort durend de aandacht richt J~ lovigen." De visie van een dokter: Le Messager Social (Genève) ontving dit antwoord van dr. Paul Tournier: „Er woedt een ware strijd tussen het dienstbetoon van instellingen en per- La vie Protestante publiceerde ook: soonlijke dienst, waarin de dokter ge roepen wordt zijn rol te spelen. De op lossing hangt af van de voortdurende waakzaamheid van hen die de wet ten maken, van het medische beroep en van elke andere beroepsorganisa tie. In het laatste ressört is hét Me Kerk die de openbare mening over de ze kwesties moét voorlichten." Een Oostenrijkse arts wees in het Refor- miertes Kirchenblatt van Weneh met nadruk op „de overdreven specialisa tie van onze eeuw" die „niets bij draagt aan de mens. ook al is hij een deel van de menselijke mierenhoop". Geloofszending kan opnieuw beginnen De geloofszending Africa Inland Mis sion, kan haar werk in de Kongo her vatten. Deze zending, die voor de om wenteling in dit land honderd en twintig zendelingen had, heeft al weer 45 zen delingen aan het werk. Een zélfde aan tal zendelingen bevindt zich nog in Oost- Afrika. Zij kunnen ook onmiddellijk aan het werk gaan, zodra zij het land weer binnen kunnen komen. De Kongolese regering is kennelijk van plan om met de zending samen te werken, vooral waar het gaat om onder wijs en de medische verzorging. De autoriteiten zijn opmerkelijk sympatiek, meldt deze zending. De grootste verandering heeft plaats gegrepen in de verhouding ten opzichte van de Kongolese kerkelijke autoritei ten. De verhouding is goed, maar het is duidelijk dat de Kongolezen zich niet langer afhankelijk van de zendelingen voelen. Zij staan klaar om zelf het werk aan te vatten. Het is duidelijk dat de plaatselijke kerkelijke leiders er inderdaad in geslaagd zijn vele zende lingen te vervangen. In mei hebben de Kongolezen in hun jaarlijkse kerkelijke vergaderingen ech ter met nadruk gesteld dat zij de zen delingen vragen om terug te keren. Sindsdien konden 45 zendelingen hun werk weer opnemen, zij het dat zij „geïsoleerd probleem" is. Hij houdt reke ning met de mogelijkheid, dat de commu nisten plotseling op een onder front van de koude oorlog een offensief ontketenen, en dat is dan misschien ook wel de voornaam ste reden voor zijn versterking van het A- potentiee Rotte merikaanse De Nitll rant ten slotte „Zeer nadrukkelijk heeft de president ge steld, dat in geval van oorlog deze „bij de Amerikanen tbuia wordt gebracht, w. dat het Amerikaanse volk direct het slachtoffer zal worden van oorlogshandelin gen. Kennedy heeft met zijn rede een mid denweg bewandeld. Hij heeft geen noodtoe stand afgekondigd, maar wel een nui: ke uitbreiding van de strijdkrachten bekend gemaakt, (voorlopig) geen bclastingvcrhi ging gevraagd, maar versterking van h> oorlogspotentieel. De president heeft zorgvuldig voor gewaakt een oorlogspsychi se op te wekken, maar hij is ook niet i zijn schulp gekropen. In zijn eigen wool den luidt het „Geen paniek beheerst oi handelen, maar ook geen bangheid". De stelling van een oude wijsgeer: „Eet die vrees veroorzaakt kan niet vrij van vrees" heeft Kennedy tot de zijne ge maakt." De visie van een politicus: Van Alix Jaccard. burgemeester sainte-Croix: „Geplaatst in hebmiddel- punt van een buitengewoon gevarieer de gemeenschap... probeert de chris telijke magistraat in het licht van het Evangelie oplossingen te vinden voor de problemen die hij tegenkomt. Maar het feit dat onze politieke partijen men sen bijeen brengen die gelovige kerk mensen, onverschilligen of volstrekt ongelovigen kunnen zijn, heeft zijn uit werking op onze beraadslagingen. De besluiten zijn derhalve compromis meer of minder bevredigend, mat dragen tenminste het merkteken de aanwezigheid van hen die het Christelijk dienen zijn toegedaan. De ze mensen weten dat ze onvolmaakte schepselen zijn, en dat ze dientenge volge vaak onnutte dienstknechten zijn." Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Nieuw-Helvoet (toez.): S. Nijdam te 's-Gravenhage. Aangenomen naar Grouw (toez.): H, Groeneveld te Lippenhuizen; naar Ter- wlspel-Tynje: kand. H. J. Zoethout te Drogeham. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Bergen theim: H. Boeft, voorfieen predikant Geref. Kerk CVrijg.) te Schouwerzij]. CHR. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Onstwedde: kand. K. Boersma. die bedankte voor Thesinge. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Genemuiden: A. Hof- ïan te Zeist. Tweetal te Scheven ingen: A. Elshout te Utrecht en A. Hofman te Zeist. Advertentie Modern, snel en mild, veilig en reukloosi „Zalig zijt gij wanneer men u smaadt en vervolgt en liegende allerlei kwaad van ji spreekt om Mijnentwil. Verblijdt u en verheugt u, want uw loon is groot in de hemelen...." Aan deze laatste der zaligsprekingen gaat de wereld minachtend voorbij. Ze vindt het een theologische constructie voor de stumperds in dit leven, fatalistisch en dom. Het „laat onj eten en drinken en vrolijk zijn, want morgen sterven wij" lijkt een heel wat betere raad! Is de levenshouding van de gelovige christen fatalistisch Verre van dat! Deze week hebben we gewezen op de activi- teiten van Esther en Mordechai echt geen stumperds dit bij de pakken neerzaten, hopend op een beter leven na dit leven. Met al hun energie èn met al hun geloof in de almach tige God grepen ze de moeilijkheden aan, stonden ze midden in het dreigende en bedreigde leven. Geen sprake van fatalisme! Zo moet ge het wel zien: deze laatste der zaligsprekingen ii een theologische constructie, een kil raamwerk als er pan onze kant geen bezieling is. Maar „ge wordt gesmaad om Mijnentwil", zegt Jezus de activiteit van de christen omdat hij christen is brengt dit geraamte tot brandend leven. En in die levensstrijd is het geloven in God het machtigste wapen van de christen. Samen niet God het is de zin van uw leven! Hongaarse aanval op de Wereldraad Hoewel de leiders van de Praagse christelijke vredescon ferentie herhaaldelijk en met na druk hebben gezegd dat zij het werk van de Wereldraad van Kerk niet willen doorkruisen, gaan nu achter het ijzeren gor dijn stemmen op die willen ver hinderen dat de Wereldraad zich zal uitspreken over thema's die in Praag worden behandeld. Het duidelijkst komt dit tot ui ting in een artikel dat door een Hongaarse lutheraan werd ge publiceerd in het lutherse blad: „Evangelikus Elet." De schrijver dóet daarin een felle aanval op de voorzitter van de commis sie voor internationale zaken van de Wereldraad, dr. Frederick Nolde. in verband met een verklaring die hij in de Amerikaanse staat Pennsylvania heeft Brunner: Raad wordt beïnvloed door communisme Trouw in het voetspoor van de Russisch-Orthodoxe Kerk heeft ook de Roemeens-Orthodoxe Kerk zich bij de Wereldraad van Kerken gemeld om lid te worden. Dit is in Genève bekend gemaakt door metropoliet Justinus van Moldavia namens patriarch Justinin van Boekarest. De aanvraag zal door de ledenkerken van de Wereldraad besproken worden op de derde as semblee die einde van dit jaar te New Delhi wordt gehouden. Dan zullen de aanvragen van nog acht kerken, waaronder drie kleine groepen van pinkstergemeenten worden behan deld Nieuwe leden moeten met een meerderheid van twee derde van de stemmen worden aangenomen. De Orthodoxe Kerk van Roemenië om vat volgens de officiële cijfers ongeveer 72 procent van de zestien miljoen in- :rs van het land. Zij is de vierde kerk Roemenië die zich als lid bij de We reldraad meldt, want de Hongaarse Lu therse Kerk van Roemenië, de Protes- tantse-Evangelische Kerk en de Tran- sylvanische Hervormde Kerk zijn reeds lid. De metropoliet Maxhnos, die de aan vraag in Genève officieel overhandig de deelde tevens mede dat de Wereld raad gevraagd zal worden officiële waarnemers te zenden naar de pan orthodoxe conferentie die eind septem- Deze confèrentie is voor de Wereldraad eveneens van belang, omdat daar zeer waarschijnlijk aangedrongen zal worden bij de Orthodoxe Kerken, die nog geen lid van de-Wereldraad zijn, om ook toe te treden. Het is namelijk, vernemen we, niet onmogelijk dat de gehele orthodoxe wereld aan het werk van de Wereldraad wil gaan deelnemen. Hoewel over het algemeen het toetre den van de Russisch-OTthodoxe kerk en andere zusterkerken tot de Wereldraad wordt toegejuicht, zijn er ook stemmen opgegaan die zich fel daartegen verzet ten. Zo heeft onder andere de bekende Zwitserse hoogleraar Emil Brunner een artikel geschreven in de Neue Züricher Zeitung, waarin hij de Wereldraad be schuldigt dat hij in de macht is geko men van de communistische wereld. Hij veroordeelde de Wereldraad sterk om dat plaats wordt ingeruimd voor de Oos- tèrs-Orthodoxe Kerken. Prof. Brunner had ook kritiek op de Wereldraad omdat hU de gevaren van een atoomcatastrofe zou beschreven heb ben in termen die Moskou volkomen in de kaart spelen. Terwijl de gevaren van een atoomoorlog worden aangedikt, zo stelde hy wordt met geen woord gespro ken over het gevaar van het communis me zelf. Zyn artikel heeft een felle dis cussie doen losbarsten, waarhjj zelfs rooms-katholleke journalisten zich opge worpen hebben als verdedigers van de Wereldraad. Drs. J. J. Tigclielaar naar Kenya Drs. J. J. Tigchelaar, die- drie jaar lang predikant van St. Anthoniepolder is geweest is geheel in dienst van de Gereformeerde Zendingsbond getreden. Hij zal worden uitgezonden naar Ke nya. waar de G.Z.B. een nieuw zen dingsterrein heeft gekregen. Drs. Tigchelaar zou oorspronkelijk worden uitgezonden naar de Toradja- kerk op Celebes. De Indonesische rege- ber op Rhodos zal worden gehouden, ring heeft echter geen __.r de Lutherse synode van die staat. Hij heeft daar onder meer ge steld dat naar zijn inzichten de Verenig, de Staten ook als de Geneefse onderhan delingen over het stopzetten van de atoomproeven geen resultaat zullen heb ben, toch hun atoomproeven zullen moeten stopzetten. Maar tevens hij stelling tegen het voorstel v: Sowjet-unie, die een vorm van c le voorstelde, die in wezen geen e zekerheid biedt. Het blad is het eens met het voorstel van het stopzetten van de atoomproeven, ook als de onderhandelingen mislukken, maar het valt Nolde fel aan, omdat hij geen vertrouwen heeft in het Russische voorstel. Nolde heeft zichzelf volgens de Hongaarse schrijver in een doodlo pende straat gemanoeuvreerd en schijnt te vergeten dat de krachtsverhoudingen in de wereld zijn veranderd. In ieder geval hebben de christenen die deelna men aan de conferentie van Praag, vol gens deze Hongaarse lutheraan, met ont steltenis kennis genomen van de verkla ring van Nolde, tWoordelijk wordt in liet blad voorts gezegd: „Na de algemene christelijke vredesconferentie in Praag moet ooi; dr. Nolde inzien, dat de Wereldrad van Kerken, niet meer het enige forum is waarvoor de christenen over de tuele problemen van de mensheid kun. nen discussiëren. Langzaam maar ze ker zal hat zo worden dat de Praag se beweging voor dergelijke gesprek ken zich meer zal eigenen. Ieder zal," zegt de schrijver nog, „moeten erken nen dat wij bij het nemen van besluiten op de algemene christelijke vredesconferentie, de uitingen van de wereldchristenheid onafhankelijk van iedere organisatie kritisch hebben be sproken." Wat sommige oostelijke christenen dan wel onder vrede verstaan en hoi eenzijdig hun ideeën zijn, blijkt wel ui' een ander artikel in hetzelfde blad Vil de hand van dr. Qttlyk, de rector val dé Lutherse Theologische Academie Boedapest die ook schrijft over Praagse conferentie. „Het is nu duide lijk waarheen God ons leidt," schrijft deze Hongaar. „God staat aan de kant van de vrede, aan de kant van c bouw, aan de kant van een vreedzame coëxistentie, aan de kant van een geza menlijk samenwerken van oost Voor de Hongaarse christenen bete kent de strijd voor de vrede dan „van zelfsprekend de toegewijde opbouw van het socialisme" (lees communisme). Het ziet er niet naar uit dat zijn inzich ten 'n het westen een uitgesproken gun stig onthaal zullen vinden. Het ziet er wel naar uit dat rijn woorden de weste lijke christenen nog huiveriger zullen maken om verder te gaan op de weg van Praag. Zelfportret als legkaart, door Hella S. Haasse. Derde druk. Uitgave De Be zige Bij, Amsterdam. Maquis, door George Millar, Verta ling A. Schusler-Van der Eb, Tweede druk. Corona-boek. Uitgave F. G. Kroon- der. Bussum. Jacht op de Bismarck, door Frank Brenciand. Vertaling K. J. A. Meester, kapitein-luitenant ter zee. Corona-boek. Uitgave F. G. Kroonder Bussum. Cluny Brown, door Margery Sharp. Vertaling J. Schraver. Tweede druk. Corona-boek- Uitgave F. G. Kroonder, Bussum. In het hol van de tamme leeuw, door Olaf J. de Landell. Tweede druk. Coro na-boek. Uitgave F. G. Kroonder, Bus- Drie gebloemde dekens, door Ester Lindin. Henriëtte Leypold. Tweede druk. Corona-boek. Uitgave F- G. willen Kroonder Bussum. 'VERWIJL ik met een mond vol klemmen en prop- pen zit te lijden, zegt de borende tandarts op- gewekt: „Op uw leeftijd, mevrouw, trekt over het algemeen het tandvlees wat weg, u moest het eigenlijk twee maal per dag een halfuur met onverstaanbaar woord) stevig masseren". Het is natuurlijk tactloos van zo'n man om je dit mee te delen, terwijl je muurvast zit en alleen maar ongearticuleerde klanken kunt uitstoten. Als mijn mond weer ontdaan is van al die folterwerktui- gen en ik weer praten kan zeg ik heel duidelijk: „Zo, twee maal een half uur masseren, dat is een heel uur per dag". Hij schijnt te denken, dat ik alleen maar hardop reken en voelt niet het pro test achter de woorden. Hij pakt een vrolijk tubetje, waar het onverstaanbare woord in zit en biedt me dit hoffelijk aan. Als ik tegen de wind in naar huis fiets maak ik eens balans op van alle dingen, die ik op mijn leeftijd zo vreselijk nodig moet doen. De kapper vindt drie maal een kwartier haar- borstelen een dringende eis. Op mijn leeftijd schijnt er boven op je hoofd iets niet meer te deugen. Volgens hem beperk je dit met grondig borstelen tot het minimale. Ook hij heeft z'n bevel laten vergezellen van een tube. (,,'t Is wel even een uitgaaf, mevrouw, maar het is erg zuinig in gebruik!"). De pédicure is van mening, dat mijn voeten verzakken, ook al weer niet zo best, maar vier keer per dag 10 minuten voetgymnastiek en hoe troostvol het euvel ontwikkelt zich waar schijnlijk niet verder. Een vriendin, die schoonheidsspecialiste is, con. stateerde laatst dat ik een aankomend onderkin netje heb. Met een natte lap moet ik mezelf nu twee maal daags vijf minuten bepetsen, zodat het onderkinnetje niet de kans krijgt om volwassen te worden. Ten slotte had de oogarts een poosje geleden kri tiek op mijn traanbuizen en nu wil deze goede man, dat ik drie maal per dag een kwartier met en mijn hoofd achterover ga liggen oogknipperen. Nou tel maar op, dat is bij elkaarpakweg drie uur, nauwkeurig geteld drie uur en twintig minutenzolang ben ik dus verplicht, ik mag wel zeggen medisch verplicht (op de kapperstube staat óók dat het medicinaal is) mezelf te knij pen, te petsen en te mishandelen. En dan te we ten dat, als ik naar de keelarts ga, ik stellig zal horen, dat ik drie maal daag x minuten moet gor gelen, terwijl een bezoek aan de heilgymnast kwartieren vol kniebuigingen en buikspieroefe ningen zou opleveren. En dat allemaal vanwege de leeftijd en de aftakeling. We leven in een verlichte eeuw, waar het nor maal geacht wordt, dat een mens uren en uren aan body-cultuur doet. Want het lichaam is zo overbelangrijk gewordendat we er zelf in gingen geloven. Maar behalve het goed te conserveren vege lijf heb ik ook nog een gezin, een man, een huis (en warempel ook nog een ziel). Ondertussen zit je dan toch met je verant woordelijkheid ten opzichte van je body en serieuze mensen je nou serieuze adviezen geven, kun je die toch ook weer niet helemaal negeren. Het is duidelijk, dat ik geen drie uur kan persen uit een toch al overvolle dag, maar een paarden gebit, doorgezakte voeten, verlept haar en onderkin is toch ook niet je-dat. Wat precies gebeurt, als ik het ogenknipperen achterwege laat, weet .ik niet, maar stel je eensvoor, dat ik na verloop van tijd niet meer zou kunnen huilen! Een vrouw moet op gezette tijden toch eens een huilbui hebben? Al was hei alleen maar om eens echt getroost te worden. Nee, huilen wil ik in ieder geval kunnen, daarom be sluit ik het oogknipperen als urgent geval voor rang te geven Uit de rest van de tuerkzaamhe- den zal ik een keuze moeten doen. Hoe en wat is me nog niet recht duidelijk. 's Avonds wat moet je anders? zoek ik steun bij mijn man: „Zeg, vind jij het erg, dat ik een onderkin krijg?" Het antwoord is nuchter, niet lief: „Kind, dat krijgt iedere vrouw op jouw leeftijd". Deze opmerking veroorzaakt een acute huilbui- Ik vind mezelf echt zielig; al die voorschriften en adviezen en dan nog zo'n man bovendien. Ter wijl ik ongeremd en hartverscheurend zit te grie nen, constateer ik ondertussen tot mijn grote ge ruststelling, dat mijn traanbuizen nog perfect functioneren. Dat is ook wat waard op mijn leeftijd. MINK VAN RIJSDIJK.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2