Heeft de KERKEDAG j SAME EN JAN li nog een ioekomsi <=&e<:D/leeuw" tt Ook in„DeMeeuw"op zondag „non-kerkelijke" diensten ttz op i.««i« ..E« De dichter is uw mond ZONDAGSBLAD ZATERDAG 29 JULI 1961 Staatsprodukt Volgenj een rooms-kathollck weekblad dat in de Ver enigde Staten verschijnt heeft Rusland enige maan den geleden zijn eerste „School van de toekomst" ge opend. Deze school neemt kinderen van enkele maan den aan en geeft ze aan het einde van een zeven tienjarige studie een diploma dat recht geeft colle ges te volgen aan de universiteit. Het doel van dc school is de kinderen niet alleen bepaalde feiten bij te brengen, maar hun hele persoonlijkheid te vor men. Volgens de prospectus wordt het kind „een nieuwe persoon met communistische trekken, ge woonten en een communistische ethiek". In ieder ge val zal dit kind dus geen last meer hebben van de moedermelk en de vaderliefde. Het zal geen gezinsle ven kennen en de staat als het hoogste goed zien. Jaren geleden heeft Aldous Huxley in zijn „Brave New World" al een wereld beschreven waarin het gezins leven verdwenen was, waarin niemand meer uit de toon viel en de kleine groep van intelligentia de grote massa van semidebielen overheerste. Merkwaardig is dat altijd weer in de geschiedenis de aanval wordt gedaan op het gezin. Alles wat iets nieuws wil scheppen moet proberen dat gezin te bre ken. Het gezin immers is de plaats waar het verle den aan de toekomst wordt geknoopt. Zo lang het ge- (Van onze kerkredacteur) „Voor de volgende kerkedag zullen we nieuwe vormen moeten uv.e wereld geschapen vertelde de Engelsman Mark Gibbs ons, die al jaren de leiding cTd. dl. wr.ntwobrd.liJkh.id 'SdÜwSTÏiVo'i h«" v"n d« OMumenbche groep v.n gasten die de kerkedag beroeken. Leiding zoekt naar nieuwe vormen en nieuwe wegen, maar een nieuwe profetie is nodig vrouw, van vader tot kind, van kind tot ouders. Het gezin is de spiegel waarin Gods liefde openbaar wordt toegegeven het is een door de zonde ge barsten spiegel, maar toch een spiegel, want die de echo zijn van Gods liefde. -Wmpiegel liefde kan allee Het gezin verbindt c i met en herinnert c God. Hfj voegde er aan toe: als er tenminste een volgende komt." Deze aanvulling is karakteristiek voor de situatie waarin de kerkedag zich bevindt. Terwijl de duizenden eenvoudige gelovigen uit Dortmund en Dierkshausen, uit Hamburg en Hundekirche genieten van de massa dat verlangen HHPHH En daarom kunnen we nu reeds voorspellen dat de school van de toekomst geen gelukkige scheppen. kende. Wie liteit, van de gemeenschap met andere gelovigen en van de tientallen miskent, misvormt hem. sprekers, maakt de leiding zich ernstig zorgen over de opzet van de kerkedag. heeft zich een merkwaardig voor- spreekt. Altijd heeft voorop ge val afgespeeld in de Oostduitse staan dat het geen congres van stad Dresden. een bepaalde theologische rich ting zou zijn. Maar Duitsland be- Terwijl de kerkedag in Berlijn vindt zich in een theologische om- aan de gang was belegde het wenteling. Langzaam maar zeker communistisch stadsbestuur ter brokkelt de invloed van het Bar- ere van Nlemölier een coctailpar- thianisme af, zoals terecht de ty waar ook bisschop Noth en de Amerikaanse hoogleraar, prof. dr. voorzitter van de regionale syno- F. F. H. Henry maanden geleden de, dr. Johannes, weerden ultge- ook op deze pagina reeds heeft op- nodigd. Beiden zijn zeer Integere gemerkt De invloed van de ex- personen. Belden weigerden. Zij treem-vrijzinnige Bultmann neemt gingen uit van de gedachte dat hand over hand toe in theologen- de Oostduitse regering geen enkel kringen, maar lang niet in de recht had om de kerkedag te ver- kringen van de eenvoudige man. bieden. Daarom wilden zij ook Ook daardoor groeien leiding en niet deelnemen aan dit feest ter leden uit elkaar, ere van Nicmöller. Opmerkelijk was het op deze -i tiende kerkedag dat de theologi- Leken-tneoiogen scbe eenheid ontbraJc. In vijf ker- Een tweede kloof werd open- ken In West-Berlljn werden ope- baar, namelijk die tussen leek en ningsdlensten belegd. De toeloop S™l5t0eWkD|enk"St™.,toi: h" ~*te°1V'n '"d W" Hij is de vrucht v.n het veïtaS- '"o™ d"1 h«ls °v" ko!> vijl gen van dr. Reinhold von Thad- kerken moesten worden geopend. Een zoeken naar perfectionls- den-Trieglaff en anderen naar een in al deze kerken werd gepreekt de doortocht door de Jor- me is daaraan niet vreemd, In het restaurant heeft men ook ge legenheid rustig mal elkaar problemen te bespreken. Men stoord. Dese drie maar het is duidelijk dat er der j groeiende tegenstellingen zijn in de Duitse Kerk. De kerkedag werd in de loop dan ook steeds daan van Israel. In de t kerk reünie gjt-iru.- n- rr -j- werkelijk mede- werd het wonder ge-entmythologi- d. .irett krlnS. D. elfde Duitse dl 'bT*LZ'uZ° kerkedag zal in Dortmund wor- kerkedag steeds meer in de han- bisschop Lilje), werd gezegd den gehouden. Aan die kerke dag zal als de situatie zicb niet onmiddellijk wijzigt een strijd vooraf gaan, die veel fel- het kerkinstituut geko- dat het wonder er helemaal niet en is. toe deed, maar dat het ging om Terwijl Heinrich Giessen, een de les van de geschiedenis, weer van de secretarissen-generaal, twee jaar geleden nog hamerde een andere prediker maakte van oo bet anmbeeici van do leken- het verhaal een allegorische Ier is dan de politieke strijd die beweging, noemde hij de kerkedag voorstelling, of legde juiste ster- zicb afspeelde om de kerkedag van Berlijn. "'J, ook de predikanten, super- dsr van God onder deie onover. slechts de leken horen maar ook de predikante intendenten, Oberkirchenrats komcnlijke moeilijkheden, of ge- In ieder geval heeft de afge- bisschoppen of wat de Duitse Kerk bruikte dit wonder om een mora- lopen kerkedag een diepe, diepe ai meer heeft op haar hiërarchi- ,m „,(la kinnf ophmrht tussen rie oacifis- cKo Wh hnron hii el- hserend verhaaltje te vertellen. BIEDT RECREATIE IN CHRISTELIJKE GEEST de rest van de kerk. De tegen stellingen waren er al lang maar altijd is er in het verleden ge zocht naar wat samenbindt. Men heeft elkaar niet op willen geven. Dat is nu wel geschied. Niemöller heeft zich geheel van de kerKe- dag afgewend. Hij heeft een eigen tournee georganiseerd in de Oost zone en wilde niets met de ker kedag te maken hebben, Gollwit- zer die genoemd wordt als de op volger van Karl Barth, wilde niet zover gaan. Hij heeft verschillen de malen gesproken in grote L-ii- belstudiesamenkomsten. Maar ook hij heeft zijn bedenkingen. Hein rich Vogel uit Oost-Berlijn weiger de evenals Niemöller verhaaltje te vertellen, riep hij uit. Dat is Vakmensen hielden de refera- heel mooi gezegc maar het ziet ten de verschillende werkgroe- er naar uit dat de kerkelijke lei- pen. De onderscheidene thema's ding steed3 meer de leiding van zjjn reeds maandenlang bespro- de kerkedag in handen neemt. ben jn vormingscentra. Eberhard zeggen de leken teleurgesteld. Schulz schrijft in de Frankfur- Opmerkelijk is bijvoorbeeld dat ter Allgemeine dan ook, en naar de man. wiens naam vorig jaar onze mening terecht: „Een vrouw eigan fiuiSfCrend werd genoemd als de beklaagt zich over het feit dat opvolger van Von Thadden-Trieg- de referaten veel te intellectualis- laff. dr. Klaus von Bismarck, dit tisch zijn. Zij heeft gelijk. Maar jaar helemaal niet aan 'bod kwam overal elders In onze congresse en geen enkel referaat heeft ge- rende eeuw ook wordt gedaan: houden. Von Thadden-Trieglaff is Men lost de problemen even een oude man. Hij heeft in een gauw op als men ze kan stellen, concentratiekamp zijn stem ver- De snelle groeps-psychoanalyse loren. geen enkele operatie heeft heeft ook het protestantisme in West-Berlijn te komen. Door afwijzende houding hebben zij van do test van de kerk geïso leerd. dat het presidium him vraag of hij hij de volgende ker- alle moderne gevoelsuitingen het die de wereld kent." Maar dui delijk is het dat er verzet komt de r die c (Van een onzer verslaggevers) tie-, conferentie centrum „De Meeuw" in Brlel- Ie kunnen laten gaan, want we weten dat ze daar goed ver zorgd worden en dat ze in de zelfde sfeer als thuis hun vakan tie kunnen doorbrengen." Dat zei een moeder uit Heerlen, die Vertrekken rn een oatc met haar man drie Hink uit de cnkele Jaren later werd* znj moiien uil ijci. jjxcoiuiuui i.i,.. van de kerkedag de gelovigen ®laagde leken heus niet gemakkelijk, want het om treedt hij als christen vaak acbter het ijzeren gordijn in een ding stichtingsbestuur heeft heel wat persoonlijk in contact met zijn - -»■- - weerstanden moeten overwinnen gasten en uit die gesprekken vloeit dan meestal een geeste- lc lluuucu. lijk gesprek v°°rt- **eel het presidium zo duizenden Oost- VonThadden v..,»- voor bet aan de gedachte riiiinrpel christelijk recreatiecentrum Ja rii-nlAn l*. Rri^lla rTActnltl ct met rijn moeiujk p„rke, heelt gebracht Maar een opvolger is met gemak- geaprekken door J, kerkedag toch In Berlijn kei k gevondem vandaar (onhe- een geene- houden. zij „„en „lis dat mis(!) de strijd om de macht kerkelijke lei- len problemen die in Duitsland te laten werken, leven, opvolger is niet gemak- O lid 611 IlieUW fijnzinnige wijze haar kritiek ge spuid heeft namens velen, daar van zijn wij overtuigd. Dit was de enige plaats waar in het openbaar kritiek gehoord kon worden op de kerkedag. De jongeren willen Inderdaad nieuwe wegen. Zij mixten een jazzcombo met een echt ouder wets Posaunenchor in hun pre sentatie van psalm 107 op de laatste zaterdagavond. Daarbij gingen zij lang niet zo ver als wij soms wel gewend zijn in Nederland, want het jazzcom bo had meer weg van Pepping en Buxtehude dan van Arm strong. Er komt toch echter voor al bij de jongeren verzet tegen het altijd maar weer houden van wetenschappelijke referaten, het altijd maar weer plannen van discussiegroepen, die eigenlijk geen discussiegroepen zijn, om dat men in een samenkojnst met 5000 tot 8000 mensen nu eenmaal niet tot discussie kan komen. Profetie ontbreekt Over twee jaar wordt de kerke dag belegd Jn Dortmund... als er al een volgende kerkedag komt, voegde men er in Berlijn aan toe. Heel wat kloven zullen overbrugd moeten worden, heel wat tegen stellingen verzacht. Toch zal men niet slagen met louter organisa torische verandering aan te bren gen. Als wij ons oor goed te luis- altijd in een afweerhouding tegen het oude piëtisme dat zo'n zegen bracht, maar zo sterk is doorge slagen. De Duitse kerk leeft nog altijd in de ban van het oudere liberalisme. Zij heeft gebroken met die oude conclusies, die het bijbels getuigenis eenvoudig als verouderd afwezen. Maar deze kerk heeft zich niet bekeerd van haar dwaalwegen. Zij zoekt nu een nieuwe gedach- tenwereld op te bouwen en daar ligt ons bezwaar. Zij luistert te weinig naar Gods openbaring. Het Is een redeneren vanuit de eigen gedachtengang naar de bij bel toe, in plaats van onze eigen gedachtengang door de bijbel te laten bepalen. En wie niet uit de openbaring kan spreken kan niet profeteren, en daar ontbreekt het ln de Duitse kerk vooral aan. dat i te richten in Brielle gestalte kon komt het ([even- Het gemeentebestuur ver- zonder vrc cende medewerking, de Briele- een goed naren verleenden financiële steun korte dagsluiting. tit*! van*andere zijden in geheel Zeer nadrukkelijk stelt de heer w^fZetu^s°e°n ^st^en ^es" tcTverte"een'buntcer heeft.het, .Uiid doen niet wordt gekenmerkt door alsóf hij sprak voor de a.a?.t?1»,,^.rhb*0tnIV bevolking van Oost-Duitsland. Het De kerkedag krijgt te maken zijn hebben ""J,"..'tantSfiSSES tegendeel Wijkt waer te zijn. Ve- met nos oen dcrSe proWw». zal de kerk gaan? misschien het vierde domïneV of* bisschop zijn functie probleem dat zal moeten wor- overnemen? Geen van hen heeft den opgelost voor er een kerke- het gezag waarover deze eenvou- d Dortmund kan worden ge- dige christen beschikt. Mcuwe wegen en nien- Geen profetie aantal kerkellj- kluiten ge>choten Jongelui, een cre»taei..l j-bouwd, v,n waar- den van het ta vnk.nlieetemmlng ^'oo,hebben n„r hem - - biet getut,terd. M.ar bovendien doen, uitgaat. het overigens niets het buitenland, maar hun kroost onder^geb^cjiwd^Jieukens voelde meer voor een heerlijke vakantie van veertien dagen, misschien zelfs Iets langer, aan de boorden van het Brielse Meer. Die Jongeren tussen dc exclusief restaurant veertien en achttien jaar waren bijzonder zitji er al meer geweest kantoortje en enkele kleine re zaaltjes en nu is een nieuwe uitbreiding tot stand gekomen, namelijk een prachtige aanbouw de conferentiezaal met een Wijdingsdiensten Daarom heeft hij ook in samen werking met Gerlog Hoekstra, een maatschappelijk werker van de Nijenburgh. die gedurende de zo mermaanden de heer Van Spron- 'MM00000000000000000000000000****00000000000' zon^erheid. Er zijn honderden pa's en mi'i, die als men hen er naar vroeg hetzelfde zouden zeg gen. Duizenden jongeren en ook ouderen hebben sinds 1953. toen „De Meeuw" voor het eerst de poorten opende, in dit centrum hun vakantie doorgebracht. Bin nieuwirig en modernisering dc slaapzalen, zodat men nu 180 aCn assisteerde, het plan opge- deze Llm- Kasten *an ontvangen. Ook zijn Vat om op zondagmorgen wij- nog enkele gezinskamers met dingsdiensten -ir-J— toegevoegd. houden. Om personen beurten gaan daarin voor de heer Pauwels, secretaris van de Het kampeer- en caravanter- stichting „De Meeuw" en gewc mstaat ook in het teken di« belangstelling. Honderden men sen kunnen er een plaatsje vin den. Ze komen heus niet alleen nun vaxanue aoorge-oracm. r.n ze hnn"n't Ijï.'rV Wnr»nUn«.r!lf« evangelisatie-ouderling gestaan en dat geldt ook onverminderd te zoeken naar een posltief-christclijkc stijl in de recreatie, omdat daarin juist een opbouwende en evangeliserende taak ligt. Het is bijsorrder gezellig ln „De Gezelligheid De heer W.F. vsn Spronsen zwaait in dit centrum als direc teur de scepter. Hij Is een vrien delijk man. die bijsonder goed Brielle en de ffET is sondagmorgen. Op de :cr W I'. van Spronsen. kampeerplaatsen aan het .D'^d^J,t.™ l±" ro^.™ Brielse Meer btj de veer,toep de conferentiezaal, te Brielle ontwaken de vakan- 01 SVtftuï en todi^eïï"S °»k ht' lijk te brengen, en dus de aanwe- rijke terrein en in de gebou- zigen te wijzen op Christus, die wcn van hct christelijk recrea- rondige mensen „n h.t cuHar«l centrum „De Meeuw" begint Meeuw", h>-t recreatiecentrum ge- met zijn gasten - jong en oud springen. Met mede- bouwd op het meer dan honderd weet t jaar oude bastion, dat destijds werking dienst moest doen om Brielle, dc in het zo Invalspoort van Holland en het terzijde staan, organiseert hij al- achterland te beveiligen tegen lerlel a agressie van vreemde legers kruis gestorven is om hen voor ecuwig gelukkig te maken. Er wordt door de aanwezigen f. h»PPSd.n in Hp tijdens deze diensten niet gezon- bedrijvigheid te heersen. In de gen. Dat heeft gedaan. Er komen ontbilt velen, die gen psalmen gezangen kennen. Mensen dus, daan in de tenten en caravans, die nooit in de kerk zijn geweest. Dan ^,^„5 homt uit de luid- Die vindt men vooral onder de kampeerders. Wanneer men nu sprekers op het terrein orgel- die zijn ar- gaa' zingen, dan voelen deze spei Feike Asma speelt Jan ment gevormd is. Daarom laat te burght is onze God". Er vol- »r- eetzaal gebruiken de gasten het 1 datzelfde wordt ge- Schuchter Heel schuchter is 1 lk ben niet vreemd neem mij slechts als uw mond uw tong uu7 stem j sprekende voor uw oren j wat kan er inniger tezamen horen? j laat mij toch wonen in uw lichaam j deel mij mee j ja heel uzelf al wat uw adem voedt gewaarwordingen geur fcfcmJc j zichtbaarheid wat gij ook tast met vingers met uw geest wat ook aan p\jn en r\jkdom in u schuilt het zij van my j ik deel u mee INGE LIEVAART luidsinstallatie Plaatjes - Deenik. massale koorzang, duo's door Kees Deenik en de Vlaar- ï.u.ïiff'mfn °l!dS,'n„::rd"r d'n*" ,usJes f'"»»"1- u" ,s adem hr.it love den Here der luistert men «snuscniu na,r. d„ de „ijdlns,dienst Heren De rr.ctle, «p dit «IJdtoouur- he|,nn.„: tje, waarin nooit langer dan tien toch ook Uit de praktijk van een MAATSCHAPPELIJK WERKSTER Zo scharen de vakantiegangers van „Dc Meeuw" zich minuten le.prokeu wórdt .IJn bij- u Jong en oud - uit ^°°rd toc"'Lok woe" Sen kerk- kerkdienst, zonder verblijdend. Vele intieme de^ntm^en^e'earavans."uit de tc£{? io0ffP2VnCekeT-keraadC deaaSchoconi i4\.srinfnbo^n ^drnwi^^iCi^rgade5^ Ln_ misschien in Nederland in deze zomermaan- F'i"' den diensten worden belegd zon- de der enige kerkelijke binding, lou- thuls gaan. Ze sijn dur^iPW Meeuw" over een dieptepunt heen- geholpen. Dat Is een verblijdend noojt Iets, een zegen op deze ln zwak- cezir held verrichte arbeid. Het chr. recreatie-, ronferer rn cultureel centrum „De Meeuw" is gelegen op een oude vestingwal rn biedt een prachtig uitlicht op het Brielse Meer. Links op de foto siet men dc conferentie1 tvaar de u ijdingsdiensten uor gehouden, en rechts het res rant, dat enkele ueken geleden geopend is. bedehuis gezien bebben. Rustig gaan ze de (cr en "ajleen orr[dat trap op naar de conferentiezaah z-jn je jC)S voor hUn medeva- kaal, d.ej.1 bij de vorige dag Dan betreedt de heer W. F. kantiegangers willen doen. Soms nog zjjn koffie dronk, binnen Spronsen het smalle podium. zjjn bet interkerkelijke diensten. is niet in stemmig zwart. Hij vroirrr pvpnwel zoals in ..de slBPlc- Die ons het eerste heeft liefgehad Die ons het eerste heeft lief had. door N- Baas. Uitgave J. oorhoeve, Den Haag. __il. Er wordt gebeden en uit de bijbel gelezen en er wordt een korte toespraak gehoudeD. Heel indringend, recht op de man af. Tekst voor deze overdenking is Lucas 18 16 en 17 „Laat de kinderen tot Mij komen en ver enwei zoals vat wij zouden kunnen Deze vakantiediensten zijn een „non-kerkelijke dien- iZcgeri Maar zij kunnen^een zorg hindert niet; want 1 willen misbruiken voor Waar moeten we ze plaatsen? ^^"zomef^róbfeem^oo^'de kef- Hoe moeten de officiële erkende daTno'g lang niet U opgelost, kerken er tegenover staan? Dat omdat het door geen van de ker- geha N. V luuuc*» -w B«reSa e» Kgcoifla ornaat net uuui «GCii van uu Voor het verUlen van de bijbel- mgezi is het Koiünkr jk Goas. j, vragen die in de toekomst ken afzonderlijk opgelost kan rpr^'lh.nPnA«flhd.'r?^ "X.ÏÏ «k.r trr sprake zullen moeten dc .\mstcrdamse evangelist een een kind. zal het voorzeker niet komen. Als steeds meer mensen De plaatselijke gemeenten al- bijzondere gave ontvangen en ont- binnengaan". vakatieoorden zullen gaan opzoe- leen kunnen samen een uitweg v ikke ld Dat maakt ook het lezen Het is stil in de zaal. Er wordt d vinden en het wordt tijd dat in .n dit boek boeiend en treffend aandachtig geluisterd naar dc kOT XUllra^^ meer van oez. v,ie pU.tsen da gemeenten sa- Deze veertien toepassingen - woorden van de heer Van Spron- ..kerkorde-loze diensten worden rnen gaan komen en xlch gaan want dat zijn het doen de le- sen. Nog geen tien minuten duurt belegd. Zij overschrijden kerk- bezinnen op hun taalt ten opzich- in Kn'nn! hoi ixvpn van van- Ha tnesoraak. Als het laatste 7H bereiken menige van vele vakantiegangers klinkt weer *renz*"- bereiken menige in hun woonplaaU. Het i» al lang luidspreker. Het buitenkerkelijke die voor een niet meer voldoende te zeggen: zingt: „Alles wat ogenblik van bezinning het lo- De kerkdeuren staan toch open. zichzelf ontmoeten, woord is weggeëbd Een" boek als dit worde door ve- gezang uit dc luids I.J.E.-ko< daag Een len gekocht ca gelezen. rütrtrtrtrtrtrirb-irtrtrtrtrk-trtrtrtiirirtctrtctrtrtotrtrlrtrtrtrk-trti-ü-trtcklrüïrtrülcü-tr j Zo-Zo ft 70 ÈN? vraag ik, als Therma de kavier weer binnen- g komt. Ik ben aan 't werk, ik zit met een of ander inge- wikkeld probleem en ik moet mijn aandacht aan 't papier voor me gevenik kijk daarom niet op, maar ik ben toch 5 wel heel nieuwsgierig of de zaak in kannen en kruiken is. rf Pas als ze niet direct antwoordt, zie ik in haar richting. Ze 4 is op de eerste stoel de beste neergevallen en ze biedt geen innemende, laat staan een maatschappelijk verantwoorde 4 aanblik; er ligt een trek van intense afkeer op haar gezicht a en die gelaatsuitdrukking gecompleteerd door de sporen van 5 'n hevige regenbui, door hopeloos afgezakte schouders en 'n g paar verpieterde haarsprieten is dermate in strijd met haar ij- normale verschijning dat enkele conclusies om zo te zeggen 4 voor het grijpen liggen. Bovendien ontsnapt één enkel wal- 5 gend woord haar mond en het is geen uan die lippen passend 4 woord. Ze zegt: poeders!" Een duidelijk woord is dat niette- min wel. 4 „Zo!" constateer ik -— „Dat was dus mis „Het was mis, en ik heb zin de boel er bij neer te gooien", belijdt ze. „Het zijn allemaal van die, dieZe zoekt naar een variatie van haar eerste beeldende uitdrukking, vindt 'm niet en zegt derhalve opnieuw: „Loeders. Ik kan ze niet meer zien. Ik zou ze met hun koppen tegen mekaar kunnen slaan. De een is nog gemener en lieder- lijker dan de ander!" Ze kijkt me aan met de wilde verachting van 'n wereldhervormster. ZOzeg ik ter afwisseling „Nou, gelukkig dan dat wij zelf stukken beter zijn, niet? Dat is dan tenminste éën st, al is 't een schrale!" Ik denk: ze moet eerst i het hele verhaal wel op d< g heeft ze met niet één ti géerd; ze is beslist voor 't moment uitgeschakeld. Ik buig i maar weer naar 't dossier op de tafel; 'n dossier, dat trouwens ook over „loeders" gaat en dat allesbehalve opwekkend is. „Zo!" zegt Therma achter m'n rug. „Zozo zó!" Net als 'n heel verre echo uit Tyrol, die jodelkreten heel laat heihaalt De vergelijking gaat trouwens niet op, want de echo klinkt aanmerkelijk harder dan mijn stem en bovendien nog veel vinniger ook- Dan kwakt ze de deur dicht en is weg, de gang weer Ln. En ik moet voor de zoveelste keer in m'n leven afwachten wat er nu gebeuren gaat. want er zijn diverse moge lijkheden. Ze kan naar huls gaan en daar haar ervaringen zien te verwerken; ze kan er voor goed tussenuit marcheren; en ze kan volstaan met 'n stevige douche en herboren te voorschijn komen. Toen we het huis bouwden hebben we van die douches gezegd dat ze mooi waren voor de kinderen, als ze gesport hadden en van wege de algemene hygiëne die wel eens ietwat te kort komt, maar in de loop der tijden hebben we ervaren dat deze celleties het meest dienst doen om kwaadaardige katers van stafleden weg te spoelen. De een neemt ze steenkoud en de ander bloed heet; het is 'n paardemlddel, maar probaat ook. En aangezien ik geen buitendeur hoor slaan, houd ik het er maar op dat ze deze therapie toepast. KEN tijd later komt ze weer binnen. „Hèhe!" zegt ze te- i vreden „Dat lucht opEn dan krijg ik het hele verhaal te horen, maar 't woord loeder is uit haar vocabulaire j verdwenen. Ze vertelt rustig en precies wat ik in de beide voor- i afgaande artikelen al beschreef; ze beschikt weer over de nodige dosis zelfspot en humor. Voor dc zoveelste keer is thans wat haar betreft een catastrophe afgewend. „Maar wat doen we nu?" besluit ze haar verhaal „Zal ik 't bij volkshuisvesting probe- i ren?" Maar we weten beiden evengoed dat ze daar het zoveelste nummer zullen zijn van de zoveelste lijst. „Misschien moeten we ook wel eens niets doenzeg ik J aarzelend „Ik heb er op een of andere manier toch nog moed j op dat het in orde zal komen. Welbeschouwd hebben we Opoe i Slaker wel erg overvallen. Die kan wel opeens nee zeggen, maar laat haar dat met rusi? Moeten we haar niet de kans geven het verleden te overwinnen?" „Gaat u met haar praten. Therma suggereert het half, j vraagt 't half. 5 ..Ik geloof van nietMaar ik ben evenmin zeker van mijn taak. x „Zo zegt "ITierma en piekert verder en vat daarmee de •- hele situatie trouwens samen. Want het is echt 'n geschiedenis 5 van zo-zo: je weet niet precies wat je er aan hebt! WIJKPREDIKANT 3

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 14