Luisterrijke binnenkomst
in aloude Nijmegen
Twee klassieke tragedies
hoogtepunt muziekfeest
De heer Benneker: jamnier
dat het voorbij is
Anonieme wachtmeester uit
Vlijmen onmisbaar
Heeft moderne opera nog
toekomst i
NIEUWE LEIDSCHE COURANT
ZATERDAG 29 Jl LI 1961
Slot 45ste Vierdaagse traditioneel
DE traditie
dag
(Van onze sportredacteur)
s luisterrijk voortgezet: een zonnige intocht tijdens de laatste
i de Nijmeegse Vierdaagse. Wie kan het zich anders indenken?
Heel vroeg in de morgen heeft de regen een fikse aanval gedaan op het
humeur van de duizenden wandelaars en zo rond het middaguur leek het
r veel op dat de zon de strijd opnieuw zou verliezen, maar toen de kop
in de wandelstoet goed en wel onder de bomen van de St.-Annastraat
uitkwam, scheen de zon in al haar pracht, zodat het voor de meeste lope
en natuurlijk ook voor de toeschouwers weer een feestrijke dag werd.
„Ik vindt het alleen reuze jammer
dat het voorbij is", vertelde ons de
heer Benneker uit Hengelo die reeds
voor de 15de keer van de partij is.
Ik kan me echt geen prettiger va
kantie indenken. Je bent volslagen
uit de dagelijkse sleur van het leven"
Oudjes: Opnieuw
De 77-Jarige opa De Bruin urt Dord
recht hoopt volgend jaar bij leven en
welzijn ook weer van de partij te ziin
evenals de 80-jarike F. M. Köhled uit
Nijmegen met zijn patriarchale baard
„Blaren", vroeg opa De Bruin verbouwe
reerd, „due laat ik aan de bomen hangen
sn waarneer je voldoende traint, komen
m er echt niert af
Het Is me opnieuw een bonte menge
ling van voetvolk geworden. Al dan niet
deelnemer aan de Vierdaagse, al dan
niet muzikant ze hebben het met z'n
allen toch maar weer klaargespeeld er
van te maken dat naar schatting zo'n
kleine 100.000 toeschouwers wist te
boeien. Een rU die geen einde kreeg,
mede doordat vele wandelaars en massa
werden afgehaald door een plaatselijk
muziekkapel of een grote deputatie van
de vereniging waarvan men lid ls.
Kleurig en fleurig in allerlei tenu's
heeft het moegestreden en gepijnigde
wandellegioen de laatste kilometers af
gelegd. De buitenlandse militairen had
den zich juist buiten de stad in gala ge-
Stoken, terwijl de burgorgroepen da*
reeds bij hert vertrek hadden gedaan.
Vergeten werden tijdens die intocht
de zere voeten en de stijve spieren. Men
leek ze niet meer te voelen. Des te meer
wellicht in het begin van de dag toen de
Vierdaagse-lopers naar het Noordelijke
puntje van Limburch marcheerden en
op de deelnemers aan de 30 km na allen
Cuijok passeerden. Voordien was het ge-
hikkig droog geworden, want regen is
maar bij weinigen een gediefde met
gezel.
Het was dan ook niet te verwonde-
en dat de stemming tijdens de grote
militaire rust bij Beers perfect was.
Zo b.v. in het luchtmachtdetachement
uit De Lier o.l.v. sgt Aalsma uit Schie
dam. Helaas had men tijdens de eer
ste dagen twee ploegmaten verloren
maar de negen overblijvenden hiel
den kranig vol. En zo ging het dar
voor de laatste maal in dit jaar op
Nijmegen aan. Na het passeren va
pontonbrug in de Maas bij Cuijck
ontlastten zich nog enkele venijnig*
buitjes boven de hofden van de lopers
maar die vermochten de stemming or
geen enkele wijze beïnvloeden.
Bloemen
De mars door de brede, in het geheel
ter beschikking van de wandelaars staan
de St. Annastraat is als vanouds gewor
den Burger en militair werd gul be
deeld met bloemen Er waren ook
fruitmanden en als nieuwste attribuut
kleurige luchtballonnen. Ze ziin
binnen de duizenden. In e?n lange rij
dóe n*a half vier aangroeide tot eer
sloten colonne. Daar was de Reuwijkse
afvaardiging van DES. we zagen WIK
uit Charlois. de heer C A. Hagestoin
Utt Rotterdam dóe voor de achtste keer
van de partij was en zijn vriend Bloten
bung uit IJseelmonde met succes ha:
meegenomen. Boele uit B lnes. Semper
Fiditus uit Den Haag. de studenten
weerbaarheid uit Leid?n en den de heet
J v. d. Fluit, die als 68-jange het in
zijn hoofd haalde maar eens de Vier
daagse mee te doen. Het is hem uitste
kend bevallen op de 40 km. Volgend jaar
maar weer zei hij.
Willen is kunnen
Er zijn er wellicht verscheidencn die
hem dat mtet nazeggen, tenzij zich niet
beter voorbereiden, want een ding is in
deze dagen tooh wel duidelijk aan het
Lont gekomen, alleen zij die regelmatiz
en stevig hebben getraind kunnen de
leuze van majoor b.d. Breunese waai
ken:
Uitvallers: 483
Als zij er niet waren
(Van onze sportredacteur) velen, die hun taak deden, zonder
„*t TS voor ons gewoon dienst, een loper te zien. Steeds wanneer
1 Neen, laat u mijn naam maar er een auto naderde, sommeerde hij
uit de krant. Ik vrrricht hier te- Je sloppen om de raken uit de doe-
woon mijn daïtaak." kfn te doen en het verkeer «onodn
Een uit het Brabantse Langstraat- een t* leiden,
plaatsje Vlijmen gerecruteerde „Neen," zei hij ons. „lastige auto
wachtmeester van politie stond daar mobilisten heb ik vandaag nog niet
gisteren op een eenzaam kruispunt ontmoet. Allen de immers in deze
in het gehucht Katwijk onder de vrij afgelegen contreien komen wc-
rook van Cuijck. ten dat de Vierdaagse wordt ge-
Er waren geen wandelaars en houden. De meestep gaan dan ook
slechts af en toe passeerde er een naar Cuijck om te kijken."
wagen van de militaire verzorging De Vlijmense wachtmeester was
of een official. Dc wachtmeester 's morgens om zes uur van huis ge-
stond er echter niet voor niets. gaan en stond van negen tot twee
Hij had uitvoerige instructies gc- uur op het kruispunt. Daarna kon-
kregen van de postcommandant te den alle wegen weer worden vrij-
Nijmegen; hij en nog meerdere van gegeven.
lijn collf pa's uit het district s-Hcr- _R ,g (jm,,,, vlerdaapse heel
topenbosch, die de Ntjmeetse politie H, w>( p0lMtapm0Bee| „p d, h.,,,
voor een daj kwamen assisteren om Hiaf ni<., a||eim de route ya„ de
de Vierdaagse-lopers alle facUltei- Op alle mogelijke punten
ten te kunnen verlenen, die hen u om ln
Mar de mening van majoor b.d. banrn lelden.
Breunese toekomen. Ue wachtmeester uit Vlijmen die
DE VLIJMENSE wachtmeester u op het plaatje ziet blijft anoniem
was niet de enige die op een maar hij is even onmisbaar als de
eenzaam punt stond om de toe- verzorgers, de EHBO, de stadion-
gangswegen tot het Vierdaagse-par- suppoost en de dame in het afmel-
rours af te sluiten. Er waren er dingsbureau.
verdiende loon te halen: het Vierdaagse-
kruis of een nieuw cijfer. Op de laatste
dag vielen er nog 39 personen uit zodat
het t<;«tale uitvallcnstal op 493 kwam.. Vo
rig jaar was dit 275.
De internationale „meute" Is weer uit
eengegaan met het vaste voornemen er
volgend jaar opnieuw een heerlijk eve
nement van te maken.
In Apeldoorn was
regen op laatste
dag spelbreker
Voor de laatste dag van de Vierdaagse
te Apeldoorn zijn vrijdagmorgen 1095
wandelaars hetzelfde aantal dat don
derdagavond de controleposten passeerdo
gestart. De eerste tippelaar ging om
streeks zes uur op pad. Om half negen
was ook de laatste vertrokken.
Tijdens de start vielen er enkele re
gendruppels. maar het zag er niet naar
uit dat de regen door zou zetten. Er was
weinig wind. Het parkoers leidde in de
richting van Beekbergen. De 30ers gin
gen rechtstreeks naar Hoenderloo. de
40ers en de 50ers deden eerst nog het
plaatsje Loenen aan. Vanuit Loenen ging
het gezamenlijk via Uchelen, weer op
Apeldoorn af.
Het Vierdaagse leger van de Neder
landse Wandelsportbond, dat met Apel
doorn als centrum op de Veluwe zijn
Vierdaagse heeft gehad, kende op de
laatste dag één uitvaller, zodat 1094 wan
delaars dc Apeldoornsc vierdaagse heb
ben uitgelopen.
Ten gevolge van het vochtige weer
waren er echter wel bijzonder veel deel
nemers met blaren. Ofschoon het de
laatste dag goed wandelweer is geweest,
was de intocht in Apeldoorn minder fees
telijk dan andere jaren, door dc regen
Niettemin waren vele familieleden en
supporters van de wandelaars gekomen,
waarvan velen met bloemen.
Uw autokosten gaan omlaag. Stap over op Mobiloil
Special, de motorolie die zorgt voor een perfecte smering
- voor een lager benzineverbruik. En... stap over op
Mobil Special benzine met tetramel, de nieuwe Ameri
kaanse benzine met hoog octaangetal. Nu ook in ons
land steeds meer verkrijgbaar. Met Mobil Special benzine
rijdt U veel meer kilometers. Stap over op Mobil en U
stapt over op besparingen.
Mobil Oil Nederland N.V. Rotterdam
Festival van Aix-en-Provence (IV)
DE
wereldpremière van Henri Barrauds opera Lavtnu»in Aix-t
Provence heeft de directie van het Festival aangegepffn om zich nader
te beraden over de toekomst van de opera. Francis Poulenc, Georges
Auric, om maar enkele van de bekendste Franse componisten te noemen,
houden voordrachten over de problemen rondom de moderne opera. Heeft
deze nog kans van bestaan? Kan de moderne mens de muziekdramatische
kunst in ht algemeen nog waarderen? Zit zijn kritisch èn sceptisch intel
lectualisme hem daarbij in de weg?
Het zijn de vragen, die bij het ver-1
schijnen van elke n-.euwc opera steeda
weer gesteld worden, of he tnu Slra-
w.naki's The Rake Progress of Poulenc's
Dialogues des Carmelites, 0.1. twee van
de bete moderne operas betreft. Een
definitief antwoord werd overigens niet
gegeven door deze muznekautoriteitcn,
wel vele knappe en spitse formulerin
gen, waarm de Fransen ware meesters i
zijn. Aoii het antwoord ligt, dunkt ons.
voor de hand.
Natuurlijk zullen steeds muziekdrama
tische werken geschreven worden. Maar
of deze „houdbaar" blijven, hangt van,
hun kwedi'.eit af. Als ze een stenke in-j
nerhjke waarde bezitten, als ze wat te'
vertellen hebben, dat boven dc tyd uit
steekt, als ae dus voldoende zegguigs-
kraohl. voldoende genialiteit om het
woord dan maar eindelijk te gebruiken'
bezitten, dan zullen alle bezwaren
van de kritische en sceptische mens in
het met verdwijnen. Dan aanvaardt men
heus wel een operafiguur, die „ringen-j
de doodgaat".
Mislukt
Het leek er overigens op, of deze „con
ferences" dienden om de mislukking van
Barrauds La-vinia zo handig mogelijk tc
maskeren Men w-.lde Barraud, die ats
directeur van de Franse radio een in
vloedrijk man is. duidelijk sparen. Maar
al putte de Franse pers zidh uit in be
leefde ontwijkingen, men kon werkelijk
niet ontkennen, dat het wette als een
baksteen gevallen was Men amuseerde
zioh met hte libretto van Félieien Mar-
ceau, dat Frans-puntig en soms regel-
rcoht kludhtig was. maar dc muziek
kwam te zeer in de banaliteiten vat
operettedeuntjes teredht.
Er werd ook bijzonder leuk geac
teerd en Daniel Sorano, de regisseur,
had voor allerlei gekke vondsten ge
zorgd een smijtpartij met tomaten
cn blikjes, waarvan er een per ongeluk
in de orkestbak op het lwofd wan
violist terecht kwam, een knalpottende
scooter, die dwars over het toneel
raasde terwijl Francois Ganeau
kostelijk toneelbeeld had opgebouwd,
een Napolitaanse volksbuurt met wap
perende was aan de lijntjes.
Het verbaal speelt ridh daar af rond
om een groenotnboer. wiens vrouw eer
dochtertje krijgt, dat Lav.mie wordt ge
noemd Bon doodarme journalist met
literaire aspiraties, die om dc oudste
dochter vrijt, maakt ten piertere van zijn
a.s. üdole schoonpapa een berichtje voor
de krant op. waarin hij, om het wait op
te sieren, vermeldt, dat het kind genoemd
is naar de vrouw van Aeneas, Enée in
't Frans En dan gaan de poppen aan
het dansen Wat weien de buurtgenoten
dc dikke groentenboer van Acneas
af' Gcnnaro is boskat door zijn vrouw
bedrogen en „draagt horentjes". Een
wat pikant mopje dus, dat voor een één-
aktcr best geschikt zou zijn. maar voor
drie akten te wem.* stof bezit en daar
door ronduit vervelend wordt. Het wa
ren de hoofdfiguren Marcello Corus, de
groentenboer. en zijn roddelende bswen.
Demse Benoit en Miohel Hamel, plus de
diragent Serge Baudo. die het succes
wegsleepten. En zo werd de pasgeboren
Lavtnia ©en kortstondig leven beechoren.
recitatief gaat als vanzelf over tol dra
matisch ariso en tot aria naarmate de
omolic sterker wordt, terwijl in ha:
koorgedeelte cn ln de ensembles (duet-
tan) de madrigaalstijl zich handhaaft.
Het monodische denken en het polyfone
denken doordringen elkaar In de tus-
senluggende vijftig jaar is het Lully, die
itj Frankrijk een nieuwe opera-vorm
sahept uit Franse en Italiaanse gegevens.
Dc eerste opera van Lully, Cadrnus
Hermlone, daiccrt van 1673 Men w«
hoezeer in de tijd van Lodewijk XIV,
de Zonnekoning, de Franse cultuur heel
Europa beheerst cn overal nagevolgd
wordt. Ook in Engeland, waar Karei II
een bijzonder francofiel vors; was. En
ook na Karei II blijft deze Franse in
vloed bijzonder sterk. Natuurlijk bestu
deerde PurceU de Franse alsook de Ita
liaanse voorbeelden Zij zijn in zijn
ziek aan ta tonen. Maar hij vergat
min de Engelse palyfone train.e e
dit alles schiep hij een nieuwe synthese,
een totaal nieuwe bewogenheid van di
muzikale expressie.
Geniaal
Marcello Cortis was als Gen-
naro, de ijdele, dikke groente
boer, het middelpunt van Lavi-
nia, de komische opera van
Henri Barraud. Furieus veront
waardigd staat hij daar: zou hij
„hoorntjes dragen
tragedies werden het hoogtepunt va:
zuidelijk Festival: Monteverdi's L'Inco-
rnnazlone de Poppea (In de bewerking
van Maliplero) en Purcclls Dido and
Aeneas (in de bewerking van Benjamin
Britten). Onvergetelijke. Indrnkwekken
de belevenissen deze beide opvoerin
gen. En In elk opzicht, muzikaal, ace-
nlsch als musicologisch.
Claudio Monteverdi, tets Jongere tijd
genoot van Shakespeare, schreef zijn
„Kroning van Poppea" in 1642. Henry
Purcell. zijn ..Dido and Aeneas" in 1989.
hoe de ontwikkeling van dc opera
m deze bfjna vijftig Jaar verlopen is,
kon men r*i zelf ontdekken. Monteverdi,
dc stoutmoedige baanbreker en eerste
voltooier van de opera-vorm, versnelt
in dit werk urt zijn laatste levensperiode
dc Florentijnse reokataef -stijl en de
meerstemmige madrigaalstijl tot een
mauw* eenheid. Het zeer expreaeieve
En d t vindt ln „Dido and Aene;
geniale vorm. Snelle akkoordwissolm-
gen, een sterke chromatiek, uitgebreide
versieringen van dc melodiek. een bij
zonder uitdnskkmgsvol parlands alle»
dient om de gevoelens van de pcisona-
I ges zo dramatisch mogelijk te tekenen
i En hoe genutal, met welk een pjycho-
logisch inzicht maken zowel Monteverdi
i als Puroell van de klassieke figuren le-
I verude, menselijke wezens Beiden om-
I lenen immers de stof aan de antieke we
reld. Montveerdi, of liever zijn tekst
dichter Busencllo, nam een s'uk ui
Tacitus' Annalen tot libretto - het ver
haal. hoe Nero zijn vrouw Octavia voor
Poppea verstiet en zijn opvoeder. d<
wijsgeer Seneca, tot de ..vrijwillige'
dood veroordeelde. Nahum Ta te, Pur-
cells librettist, werkte een sUik
gilius' Aeneas om hot fragment, dat
Aeneas in Carthago, het rijk
riingin Dido, beland- en ondanks zijn
liefde voor haar verUekt op bevel van
de goden Hoe scherp komen deze verre,
schimmige figuren voor ons
dank zij de kracht van dc muziek
de troortcJoze verlatenhend van Dido,
die aan het afscheid sterft, dc voorname
woede cn mbuohtiTK* van de verstoten
keizerin Octavia. die met een wrprome
grandezza haar dood tegetnoet gant. de
wijsgeer Seneca, che uit zijn wyshcid de
kracht put voor het sterven.
Manr er moet ook aan toegevoegd
den. da t*ie voortelling van bc.de .«pe
ra's subliem was. Michel Crochot had 1©
Inooronazione di Poppea geplaatst in
Romeinse poort en de figuren m
klassieke Romiense gewaad gohuld. Het
geheel was een smaakvolle vermenging
van antiek, renaissance en empire
voor de medtweritors had men de juiste
vocalisten uitgezocht: de sensuele
zo sopraan Jane Rhode* voor Poppea. Te
re.v. Berganza voor Octavia een aan
grijpende creatie de krachtig z.nge-n-
de Robert Massard voor Nero. Giorgio
Tadco, een prachtige basbariton, vo«.r
Seneea, en ook de kleinere rollen waren
uitmuntend bezel. In dc orkestbak zat
het Nederlands Kamerorkest, dat onder
Bruno Bartoletti werkelijk voort re ff olijk
begeleidde.
Pierre Dervaux had dc opvoering
Purcell» opera Dido and Aeneas in
den genomen in uitermate bekwame
handen. Hij transformeerde hot Neder.
Lands Kamerorkes tin een pittig, snel eo
levendig, reagerend enaemble. een lust
om te horen! Hier had men het toneel
beeld cn de kostuums de stijl van Pur-
cells tijd gegeven en de storm
betoverde, dringende boe heel ingenieus
opgelost Teresa Bergana was Dido. cn
rij wis hrt ook. de tragiertis verlaten
vrouw. Haar uitbeelding in de beroemde
„Lament" ging ieder door het merg. zo
magnifiek, zo diep doorleefd gaf rij de
gevoelens van de stervende Dido weer
Ernile Belcourt zong de partij van Aeneas
en dit was naeó gctioc] bevredigend, al
was hij de enige, die het Engels ver
staanbaar u. tap rak Bijzonder moo; rong
bet koor van bet Panjae Conservato-
N.V SLAVENBURG'S BANK
burgerlijke stand van
Leiden
GEBOREN: Maria Margarclha dr v
A Jansen en B Spanhaak; Anke
Margot dr v M J de Bock cn A G
Sjouke; Frank zn v A Zweistra en
G van Helden; Dirk zn v J Bcutick
en C Koopman; Roberto Paul zn v
H v d Linden cn C J R.ethovcn. GÜs-
bcrjha dr v J H van Houten en W M
Gal: Cornells zn v .1 den Haan cn
P H v d Kraan; Johannes zn v M
Hsiwoot en A Ouwohand; Arend
v Ha ndrika m IJ F
de Geest; Wilhclmina Frcdcrica Her-
mandina dr v A B Schreiner en J
Vermont; Hcndrika Johanna Maria
dr v J A de Kok cn H J M Noorder-
vliet; Adolf zn v J Bloemendal *o
E A I I.
OVERLEDEN. H Bosman 81 jaar
wed van J Rodenburg; J Bruning, 61
Jaar, echtgen v S J Koopman*: L D
van Esmond, 75 jaar. echtgen v .1 J
v d Broek; G Hermans, 79 jasr, man;
J C Caste lijn, 25 jaar. man; J A J
Hendriks, 93 jaar. man; A J van
Vliet, 71 jaar. vrouw.
ONDERTROUWD: J Ouwerkerk en
J W M Visser; P M van Leeuwen er
W A Kattestaart; W Gijsman en C M
Hermans; W D A Strijk en E J M
Ko6tcr, A J van LUttden en J Dek
ker; H Stikvoort en H P Mcindcrg;
M van Leeuwen en P G Bontje; J T
Straathof en E J de Wolff; A C Boei
en J C Ju; J A van Vliet en M J
Habraken; D Ma rek en T M Hop; P
G van Ocveren cn R A Moes. J P H
F van Rooij en M C J de RornUn
Amsterdamse wisselmarkt
AMSTERDAM, 2« Juli Londen
10 02V-10.03%; New York 3 59V«—3 59',;
Montreal 3.48X—3 48\; Parijs 73 3!'.—
73.261 Brussel 7 21»i-7 22W. Frankfort
90.21'r—90 26'.. Stockholm 69 64—69 09;
Zurich B3.25')9S-301». Milaan 57.88L-
S7.93"4; Kopenhagen 51.89(4—51.94»»; Os-
50.141»50.1914; Wenen 13.92»*
93'»; Lissabon 12 50V«—12.518V
Pluvier (motoren) Eerste 9 mnd. oma et
25 pet geatrgen, vooral door buitenland
(specjaal motoren aan rijwielfabriekcn)
Po-soneelsêcosten vooral gestegen. Pro-
duktie in Ecnmen aangevangen. Scher
pere concurrentie op bromfieUmsrkt. Be-
vredigend resultaat verwacht.
Uitzending dienst in
Willibrordkerk te
O» *gst geest
De kerkdienst, die morgen om half elf
in de Willibrordkerk :e Oegstgeest be
gint. zal door het 1K.OH worden uitge
zonden. Ds. G. F. Callenbacfa zal de pre
dikatie houden en ds. J. KL Hoekstra zal
de liturgie verzorgen.
De dienst zal worden bijgewoond door
de bezoekers van het Europees Oecume
nisch Jeugdcongrcs dat op Oud-Poclgeeft
plaats heeft en dat als thema heeft „Eufri-
ka, twee werelddelen onderweg".
De kertedienst van morgen is in twee
delen gesplitst Na dc gewone dienst be
staat er name1 ijk voor de technici gele
genheid de radio-apparatuur uit de kerk
weg te nemen Dun pas volgt de bedie
ning van het Heilig AvondinuaL
Markt- en visserij berichten
k.. KW 141-103'k.. UM M—15 k.', IJM
se—Al k.. DM 71— l 1 k. Prijzen maatjes
haring groen 151—160. maatjesharing klein
4770—95, maatjesharing «root 36 SO—38
volle haring 50.1O—51.70, »teurharlng «®.#0.
KATWUK AAN ZET.. 30 juli Vangst-
bs rich ten uit volle r-r: Adeco: KW 1
k.. KW S-j k.. KW 6—1 k KW 0—5 k„
KW 10k KW 233 k.. KW *7—1 k.. KW
IJS3 k.. KW 16H4 Kotv KP: KW
40—3 kKW «3—2 k. KW 44—1 k KW
S-'i—6 k KW HO—3 k Duoa: KW 22-2 k..
- k KW 93-0 »u
KW
KW 1
■PHMWHHPHI v 7o kkw 74—20
k KW ITS—100 k gemlOOeldri vanfft.
Schevcnlngen IS k. Katwijk 3 k.
DMITIDEN. 29 Juli BesommingenKW
S—IS lt»i. KW 747900. KW 51— l«2n. KW
20, KW 105— 1M0. KW 109—1330. KW
KW
21—1550. KW
-UVI. KW (12—1740. KW
«10. DM 545460.
Markten
appelen 9—13. andtj-vi
—220. siamboncn 93—
kookte kroten 40, rod
tomaten 2576,
llngen 24.20. rr
zllvrrulcn 3«.
100 stuk») 1042, sU 3 30—1. boapeen 25-
kool (per 100
AU 7.70—4).S(
ks> Al 37-60. An 23.
—35. ffw 30, boapeen
Ballet
Aan PurceU's Dido and Aeneas ging
een klein ball«< vooraf, door Jamne
Charrat gezet op Monteverdi's CombatU-
mento di Fanvredi e Clorinda. Janc
Bcrbie zong de tnk.st van Torquato Fas-
90 en het Nederlands Kameroraest
der Pierre Dervaux voorde de mu
urt, waarbij onse onvolprezen Janny
Wering de c la vee imbcl partij uitstekend
speelde Claude Bessy danste de Ck>rin.
de en Attilio Lab;.- de Fancredi. heel
mooi en elegant van st(jl en met
perfecte balans. De c-«mb£naL:c van deze
belde werken op één avond voldeed
zeer wel, zoals trouwens ook al op
vonag Holland Festrva] gebleken was.
toen ook beide muzieken na elkaar
werden gegeven. En ook tone had Ja
mne Oharrat voor de dhoroografie ge
zorgd. die zij voor dit Franse festival
let* had bljgcnijld en Iets vecfljnd.
Nu rosten ons nog enkele ockeetcon-
corten. waarover wij in een volgende
brief aulieo beriobten
Dra- H. E. Kokee-vao den Berge
100 kr<
blauwt
kool 718. krombckki
"10220, komlti
4*<-aharb«i
tuinbonen 11.
100 stul
4—12 selderf] (prr 100 bos) 4 4u.' petsrashe
'per 100 boa, 32O-2J0. rode bi-en (s«r
u'iUr.1 w*1' J« Aanvooren. «aapmi
34.000 kg. waarvan |o 00 kg voor export
«tuk*.
27 Juli Groen levelling:
4bMleni _fo|
'j. Idem II 30. idem
afw. 94. alles per
78. gr jt 7-.. Cl»
24. E 56.
AAR. 3g Juh O rocntsvelkng
any bonen j.»7—:.;7 Usm II 149—126. m.
atak 27—97, '"«kprtns» nbonen 85—129,
sUnprlnseaMobomn 771.00. wagenaars
72. witte pronkers 741,01. tomaten A 97—
72. Idem H «3-7.'., Wem C 22-34. Wem CC
5,-^»7. rtMtJvW 9— «iiprrn 31—23. ld.
zuring 14. aanlap-
2. prei 38. uien 13.
pelen 7—17. Idem k
rode kool 10. komk
kg. »la 4-7. blo. *..oi A '778, Wem B
1 -33. komkommen 13—
selderij 2. boakroten 8,
*i> -12. t.oaposn 33. al
lo* per bos; peren: kruWenlcrapircn OU sui
kerperen 27 krawick 2d, yelow
13—27.
P«r kg. bloemst.
12.^ alias per