dokter regan
mm*
Hoog artistiek niveau
wordt gehandhaafd
Laatste sensatie in
cape-manteau van
Parijs:
Ricci
Muziekfestival van A ix-en-Provence (II)
Programma van klassieke
en moderne kunst
ffiherqolveiT
New York ontvangt eerste
wereld-televisiecongres
En naadloze
japonnen
r1&0Ucf
WOENSDAG 26 JEU 1961
Zwart: 1, 3, 7, 9, 10, 11, 20, 22, 24,
25. 28.
Wit: 12, 16, 29. 33, 34, 35, 39. 42,
43, 48, 50.
Een bijzonder geslaagde Vuurboom-
creatie, een van de beste uit de serie
14 stuks van dese productieve j M^r"
rrerbrup. Een moei- 1
Schnah-vraag 124
In zijn partij tegen een onbekende
had Eckardt (met wit) deze stand be
reikt:
Wit: Kgl. Dd7, Pd6 en Pe5, pi c3,
d4, f2, g3 en h2.
Zwart: Kh8, Dg8, Tb8, Ld3, pi a5,
c4, g7 en h6.
Dank zij zijn paarden kon Eckardt
in drie zetten winnen: 1. Pd6f7t,
Kh8h72. Pf7—g5t!, Kh7—h8; 3.
Pe5f7ï en zwart moest de dame ge
ven voor het paard. Speelt hij 2.
h6xg5 dan volgt mat door 3. Dd7h3.
Bridge
Het juiste bod in het biedprobleem
dat u werd voorgelegd, is: 3 harten.
Als Noord heeft u een goed spel
in handen. Daar Zuid opende met 1
Sans-Atout, zal er waarschijnlijk wel
een manche inzitten, maar welke?
Een bod in de kleur van de tegen
partij vraagt nu in deze situatie om
een goede dekking in harten. Indien
Zuid hierover beschikt, kan hij 3 Sans-
Atout bieden. Inderdaad bood Zuid,
die hartenboer 10 vierde had,
hierna 3 Sans en maakte het spel met
een overslag.
Zó lagen de kaarten:
SPRAKEN wij in ons eerste artikel over het toeristische aspect van het
Muziekfestival van Aix-en-Provence, nu zullen wij de artistieke
waarde gaan afwegen. Want met de Franse zin voor rationeel denken
heeft men wel beseft, dat men goede artistieke waar moet bieden, wil
men de vreemdeling trekken. Dit gebeurt dan ook vrijwel steeds.
muzieken hadden niat die zeer eigen
persoonlijke zegging, al waren ze vaak
bekwaam geschreven. Jacques Charpen-
tier's Symphonie Brève voor strijkor
kest leverde in de hoekdelen een krach
tige ritmische beweging op, maar was
in het langzame tussendeel ronduit sen
timenteel aan het zeuren. Serge Nigg
wist in zijn „Suite de Gulliver" niet van
ophouden en zijn getinkel van hoge
üuittoontjes, klokkenspel en wat dies
zij verveelde al heel gauw zodra
het grapje door had. En toen
duurde het nog zó lang.... Alexandre
Tansman was in zijn Suite „Les Habits
Neufs du Roi" ook vrij langdradig en
het wijze sprookje van Andersen
bleef in de slappe muzikale vertelling
vrijwel niets over. Tegen Marius Con
stant's muziek vielen alle drie in het
Alleen Martinet's Mouvement
Symphonique nr. 5 voor strijkorkest kon
zioh daarbij handhaven door een inte
ressante, duidelijk geformuleerde taal.
typisch Frans-puntig van houding: het
werk van een bijzonder kundig musicus
die iets weet mee te delen.
Marius Constant
Het programma vertoont een menging
an klassieke en moderne muziek, die
n zoverre „normaal" is, dat het moderne
deel hoogstens een of twee keer aan
dod komt Ook hier heeft moderne
nuziek een sleohte verkoop! Maar sinds
ie stichting van het Festival in 1948 Is
iuist dit aandeel sterk ingekrompen
j Want wie dit Provengaalse muziekfeest
1 beroemd gemaakt heeft, is Hans Ros*
'baud geweest. Hij kwam met zijn or-
j kest van de Süddeutsche Rundfunk uit
J Baöen-Baden. gaf hier Mozart-opera's.
Mozart-symfonieën en -concerten en Aix
werd al gauw het Franse Salzburg ge
hoe Rosbaud
componist uit Glanerbrat Een moei- door 2ijn ongemein veelzijdigheid
"tafgstuk wegens de goed uitge- lè v„tolker van moderne muziek is, en
in Aix heeft hij van menig avantgar
distisch werk de wereldpremière gege
ven. Zo groeide Aix tot een begrip, be
faamd in de gehele muziekwereld.
Maar Rosbaud heeft door een ernstig»
ziekte helaas veel van zijn werkzaam
heden moeten opgeven, óók het Mu
ziekfestival van Aix. Dc componist
e B o u 1 e z nam toen zijn taak
even over en verraste iedereen met zijn
groot dirigeertalent. En in dit festival
net de Weense dirigent M1 -
G i e 1 e n, die de Mozart-opera's
„Cosi fan tutte" en „Die Zauberflöte"
alsook Baoh's Johannes Passion leidt.
Naast hem staan de Franse dirigenten
H 5 3
C? B 10 6 2
O A H B 4
f B 6
West kwam uit met hartenvrouw,
maakte hartenheer en vervolgde met
schoppenboer. Zuid nam in de hand
en sneed met succes zowel op klave
ren- als op ruitenvrouw. Hierna kon
Zuid nog veilig een slag in harten
ontwikkelen en maakte 10 slagen.
JACK DIAMOND.
Gezegde-puzzel
Gevraagd 7 woorden van elk 7 let
ters. Als men de eerste letters van
de gevraagde woorden van boven
naar beneden en de laatste letters
eveneens van boven naar beneden
leest krijgt men op de kruisjes een
zegswijze.
IXX beneden in iets.
2 XX zoon van Zeus,
held van Ar-
gos.
3 XX landvoogd in
het oude-
Perziè.
4 XX trommelslager.
5 XX in oorlogstijd:
tijdelijk be
slag op sche-
udo
v a u x, de Spanjaard Amtonio d
Almeida en Karl Münchinger
uit Stuttgart. Ook meer dan één orkest
werkt mee, het Parijse Orchestre de 1*
Société des Concerts du Conservatoire,
het Radio-orkest van Nice en het
Nederlands 'Kamerorkest.
Duurder
Dit alles heeft het Festival wel duur
der gemaakt voor de organisatoren, nl.
het Casino" van Aix. Hier zijn
cijfers en het is wel interessant, deze
gegevens te vergelijken met het Hol
land Festival. Het budget ligt nl. vrij
wel gelijk, misschien iets lager, nl. *120
miljoen (oude) frank. d.i. 900-000 gld.
Maar het Holland Festival duurt vier
weken tegen dat van Aix drie
beperkt zich niet tot alleen muziek. De
ontvangsten van de voorstellingen be
dragen 40 tot 45 miljoen. Daarbij komen
de programmaverkoop, de giften
de Amis du Festival (de Vereniging
Vrienden dus) en de 3 miljoen subsidie
van de Franse regering. Het Casino be
taalt bet jaarlijks tekort van 15 miljoen
of 120-000 gld.
Kan dit zo voortgaan? Monsieur Roger
Bigonnet, president-directeur van het
Casino, trekt een wat zuur gezicht, als
het hem gevraagd wordt. Meer subsidie
wil hij, een eigen theater bouwen naast
de door Cassandre zo handig ontworpen
„Bühne" in de binnenhof van het Aarts
bisschoppelijk Paleis, Aix' „vreemdelin
genindustrie" op deze wijze krachtig
stimuleren. Van de bezoekers zijn 20
procent buitenlanders, 40 pet Fransen
buiten Aix en 40 pet Fransen van A:"
en omgeving. Bovendien groeit het
tal buitenlanders met de dag. Het geld
rolt ruim, te oordelen naar de zeer hoge
entreeprijzen en de lang niet malse con
sumptieprijzen! Dus gaaf Monsieur Bi
gonnet toch maar met het Festival door.
Het „Casino" heeft immers in het zaken-
leveó van Aix heel veel vingers in de
pap'
Hoog peil
Tegen deze achtergrond speelt zich
dus het Festival af: een uitstekend ge
organiseerd muziekfeest van uitnemend
artistieke waarde. En dat bewees al
dadelijk het eerste concert, dat wij ir
Aix meemaakten. Het Radio-orkest var
Nice speelde onder leiding van de vin
nige en alerte Serge Baudo een concert
van Franse moderne muziek. Twee wer
ken trokken aller aandacht: de Suit
„Turner" van Marius Const an
en dc Mouvement Sympho-
n i a u e van Jean-Louis Mar-
het was Marius Constant,
Nu dan de voor ons bijzonder belang
wekkende compositie van Marius Con
stant, de 36-jarige componist van Roc-
ise origine, leerling van Tony Aubin
en Olivier Messiaen. Wij kenden al werk
van Constant, zijn radiofonisch ballet
„Le joueur de flute", die in 1952 de
Prix d'Italia won, zijn ballet Haut-
Voltage, zijn „Cyrano de Bergerac", dal
grote danser-ohoreograaf Roland
Petit ten tonele voerde en een enorm
succes in Parijs behaalde, zijn Pi
concert uit 1957. een uitnemend stuk
muziek.
Wat ons in zyn muziek altijd bevalt,
de durf om muziek te maken, met
een felle kleur te werken, bondig iets
te zeggen in een taal, die origineel
die zin, dat erin experiment en traditie
gemengd worden tot een nieuw en
'acht resultaat. Men wordt onmid
dellijk verrast en geboeid en men blijft
dit, omdat Constant de gave heeft zijn
muziek in een heldere vorm te gi
Daardoor is zijn werk ook niet te lang
en, wat zelden gebeurt, men wenst het
afloop graag nog eens te horen, hel
nader te bekijken. Al deze kwaliteiten
had ook de Suite „Turner", een drietal
„essays", schetsen, geïnspireerd op doe-
van de grote Engelse schilder, nl.
„Rain, Steam and Speed", „Portrait of
himself" en „Windsor". Een bijzonder
e kleuring hoorde men door het
ingenieuze gebruik van het instrumen
taal ensemble van veertig solisten, dat
deze partituur voorgeschreven wordt,
terwijl het spel van de stemvoering de
„interne" muzikale beweging extra
levendigt.
Holland Festival
des te meer, omdat het een concert van
het Nederlands Kamerorkest was. He'
een avond in de tuin van 't klooster
Sint Louis en wij genoten oprecht var
de stilte en de rust, ondanks de vele
bezoekers. Maar over dc uitvoerin;
konden wij ons onmogelijk verheugen
Szymon Golöiberg, die het orkest leiddt
natuurlijk als solist optrad, vervie
alle reeds zo vaak gesignaleerde
narigheden: haastige veel te snelle
tempi, slordige afwerking, scherpe, ge
knepen en onzuivere loonvorming, kort-
een spelbeeld, gespeend van elke
rust en duidelijkheid. Op deze wijze
Bach's Zesde Brandenburgse Concert er
diens E-dur Vioolconcert te horen, wa
geen genoegen en wij vingen de nodig!
kritische woorden van onze Franse col-
.egae op! Badings' Symfonie voor strijk
orkest had daarom een betere introdue-
erdiend, maar men bleek toch ge
interesseerd te zijn. Het haalde een be
leef dheidsapplausje, evenals de Symfo-
nietta van Milhaud. Met Mozart's speel-
n onbevangen Serenata Nobturna
K.V. 239, kwamen de handen van hel
publiek los en Goldberg liet zelfs het
laatste deel herhalen! Maar alweer
hoe ontbrak hier elk evenwioht in de
weergave!
Wij hoorden evenwel van Mademoi
selle Elisabeth Brasseur, de eminente
leidster van de „Choers du Conserva
toire de Paris" en van haar eigen koor
„Les Ohoers Elisabeth Brasseur" (van
de grammofoonplaat wel bekend!), dat
het N.K.O. veel beter gespeeld had in
de begeleiding van Monteverdi's Opera
L'Incoronazione di Poppea". waarover
wij later zullen berichten. Onze teleur
stelling over dit concert kon zij qyeri-
gens ten volle delen. Zouden de heren
Reinink en Diamant, voorzitter en
secretaris van het Holland Festival, die
wij op deze avond zagen, dit alles óók
gehoord hebben
Dra. H. E. Kokee—van den Berge. I
Het zou werkelijk de moeite waard
z(jn deze muziek in ons land te intro
duceren. Ze zal dc „doorsnee-luisteraar"
niet afschrikken door een consequent
avantgardisme, ze bevat zulke krachtige,
meeslepende muziek, dat ze iedereen
dadelijk aanspreekt.
En het zou misschien voor het komen
de Holland Festival de moeite lonen
Marius Constants werk, dat in septem
ber as. op het Festival te Venetië uit
gevoerd zal worden, te introduceren: dit
keer een werkelijk experimenteel stuk,
waaraan een recitant, een klein ballet
een solistisch ensemble cn een orkest
meewerken. Hij past hierin een pro
cédé toe, dat ook Peter Schat in zijn
Promenades et Symphonies gebruikt
nl. een improvisatie op een gegeven
patroon, zoals hij ons vertelde. Maar
dodecafoon wordt het niet: hij gebruikt
uit het twaalftoonsysteem alleen dat
gene, dat op het moment nodig is. „Con
sequent doorgevoerd levert het systeem
geen muziek op", merkte hij heel te
recht op. Zeiden wij niet, dat Marius
Constant gezonde muziek schrijft'
Wij hoorden nog een concert, helaas
Acht dagen in november
JN het komende najaar, van 4 t/m 11 november, zal in New York het
eerste wereld-televisiecongres worden gehouden. Reeds nu is bekend,
dat president Kennedy het congres zal openen en dat direct na hem
Adlai Stevenson, de Amerikaanse ambassadeur bij de UNO, het woord
zal voeren. Afgevaardigden uit 40 landen zullen een zeer lange en be
langrijke agenda doorwerken. Ook Nederland zal vertegenwoordigd zijn.
drachten worden gehouden, welk*
daarna in discussie komen.
De conferentie is belegd door de
Amerikaanse National Academy of Te
levision, met steun van de Amerikaanse
televisie-industrie, de vereniging
Amerikaanse omroeporganisaties e
Europese Radio Unie <ERU>.
Er
voor dit eerste wereld-televisie-ontmoe
ten. Daarom tracht men ook de Sowjet-
de landen van de Intervisie
Andere agendapunten zijn meer be-
ran doeld voor direct gemeenschappelijk
de overleg. Deze betreffen om. de finan
ciële aspecten van de televisie naar ver
agenda opgesteld schillende principes, de opheffing 1
belemmeringen van technische aard bij
internationale programmatie, de ont
wikkeling van het wereld-relais door
ver te krijgen, dat zij afgevaardigden middel van ruimtesatellieten, codes bi.)
zenden naar New York, opdat men dan programmauitwisseling, internationale
de internationale vraagstukken
nieuwsuitwisseling -
breed mogelijke kring kan behandelen, internationale contacten
Naast de kathedraal de Saint-Sau-
veur, waarin Bach's Johannes
Passion gegeven wordt, staat het
Aartsbisschoppelijk Paleis. In dc
grote binnenhof is door de schil
der-ontwerper Cassandre tegen de
muren aan een kostelijk open
luchttheatertje gebouwd. De in
gang is helemaal met prachtige
oud-Franse tapijten gemaskeerd
en met de verlichting doet dit alles
als een sprookje aan. Al het ver
keer wordt door de polite streng
op een afstand gehouden, opdat
geen „verkeerd geluid" de muziek
kan onderbreken. Alleen op de
krekels is niet gerekend en die
laten zich horen!
erband.
Verder v
betekenis
De Sowjetunie heeft nog geen
gezegd op de uitnodiging.
President van de vergadering,
voor nu al tenminste 40 zittingen zijn voeding
gepland, wordt Ed Sullivan, een Ame- gebied,
rikaanse tv-producer van groot formaat,
die er op kan bogen dat een wekelijkse
l men ook spreken over de
in de televisie bij de op-
de jeugd en op politiek
i hem het i
i al i:
,2.3®ar heeft gelooft n,et dat elk agendapunt
iedere voordracht tot
met tot recht
uitgehouden en het nog altijd doet.
Sullivan noemt het congres een ..acht- zai komen, maar dat is ook niet de be-
daags college" waarin de volgende doeling: deze eerste conferentie dient
aspecten van de televisie aan de orde een algemeen oriënterend karakter te
zullen komen: kunst, wetenschap, be- hebben, opdat er nieuwe vergaderingen
stuursactiviteiten, econmie, contacten op wereldniveau uit kunnen voort-
de regering, nationale opvoeding vloeien.
Men hoopt, in breder verband
en contacten met de zakenwereld.
Over al deze onderwerpen van prak
tische en ideële aard zullen voor-
die de ereprijs wegsleepte. De andere een. dat ons teleurstelde en dit trof ons I
(Van onze moderedactrice)
PARIJS, woensdagochtend.
IERRE BALMAIN komt nu al
vele jaren met zijn collectie on
der een zelfde naam uit: Jolie Ma
dame de France. Hij heeft daarmee
in het vluchtige rijk der mode een
traditie gevestigd, die onverganke
lijk schijnt. Balmain heeft sterk een
eigen stijl en houdt daaraan vast
Hij zou wel dwaas zijn een geheel
andere te lanceren, want hij heeft
de grootste kring van particuliere
klanten van alle Parijse couturiers
Hij is dan ook de enige die een ca
bine, een team mannequins, heeft
waar de leeftijden niet zo tussen de
zeventien en vijfentwintig jaar lig
gen, maar tussen de 32 en 45.
Ieder seizoen weet hij door kleine ver
anderingen zijn collectie te vernieu
wen, maar het resultaat is altijd het
zelfde: chique, eenvoudige smaakvolle
toiletten, die iedere vrouw graag wil
dragen. Pierre Balmain heeft bij zijn
collectie een inleiding geschrev
wat snorkend klinkt, maar w
kern van waarheid bevat.
"lij zegt: „Onze Jolie Madame is gefor
tuneerd. maar daar ze geen O.W.'er is
kent ze de grootste luxe, die bestaat
die van dc eenvoud. De stoffen waar
mee ze zich kleedt; het bont waarir
ze zich wafmt als ze uit de slee var
haar auto stapt, zijn van de best'
kwaliteit en de details hebben eer
fijnheid, waardoor ze de aandacht
trekken, terwijl ze juist niet op effect
zijn gemaakt. In één woord, zoals alle
mensen die werkelijk rijk en werkelijk
elegant zijn, draagt ze kleren, die haai
volkomen bewegingsvrijheid laten er
voeren, werkelijk gemakkelijk al haar
dagelijkse werk zou kunnen doen
iren geleden heeft de kleermaker Rena'
I iets geheel nieuws ten tonele gevoerd
de naadloze japon. De stof was schuit
genomen en het model leek om hei
lichaam geslagen. Hij had weinig, oi
liever helemaal geen succes, maar ni
opeens komen de Parijse
ermee alsof het iets heel r
Balmain heeft het er zich niet gemak
kelijk mee gemaakt. Het materiaal ij
bijna steeds schuingeknipt en de mou
wen zijn heel lang aangezet, terwij
de schouder een raglanidee heeft. De
tailleurs hebben korte, van voren aan
sluitende manteltjes, die kraagloos zijn.
maar wel een sjaal hebben. De rokken
zijn even klokkend. Evenals bij de
japonnen is er absoluut een neiging
om de lichaamslijnen meer aan te
duiden, maar echt helemaal aangesloten
is het model nooit. Er blijft een zekere
soepelheid in de taille en vooral in
de rug sluit de japon of het tailleur
jasje pas strak op de heup.
De mantels zijn veelal aan twee zijden
draagbaar. De sluiting is bijna steeds
asymmetrisch. Heel bijzonder was een
grijze tweedmantel bezet met grote
vierkante stukken zwart persianer. Tus
sen de bontruiten waren smalle reep
jes mantelstof zichtbaar, die weer ver
sierd waren met een lijntje bont. Een
verrassend effect! De bontstukken wa
ren wel dertig centimeter in het vier
kant.
Bij de avondtoiletten waren de lijfjes ge
heel geborduurd met kraaltjes. Hei
lijfje schittert dus en de rok waaiert
uit. Er was een schitterend cxemplaaj
in een zwart witte ruit. maar verder
meer grootbloemige dessins. Alle kleu
ren gebruikt Balmain. maar w
Jacques Griffe
TTET was jammer, dat Jacques
-O- Griffe niet de schitterende
kleuren van Balmain of Cardin ge
kozen had, maar vast hield aan
doffe tinten. Zijn collectie was ove
rigens voortreffelijk. Ook hier bijna
steeds schuinverwerkte materialen
in de „naadloze" japonnen.
Bovendien hebben de modellen dikwijls
een „enroullement" een glad vallend*
..omslagdoek", die met een slip af-
hangt. Vooral gemakkelijk moet de 1
kleding zitten. De mantels hebben dan
ook een zekere soepelheid. Ze sluiten
op één schouder en het voorpand hangt
verder wat losjes of kan naar keuze
verder omgeslagen worden. De rokken
hebben ditmaal een loopsplit opzij voor
aan de kant. De split reikt tot halver
wege de heup en heeft een „inkijk"
van hetzelfde materiaal als de japon.
De japonnen zijn in een vage prinsesse-
lijn met enigszins klokkende rok. Ook
is de klokkende rok wel met incru
staties even onder de normale ceintuur
hoogte aan het lijf gezet. De ingezette
band heeft dan een zigzag lijn.
De avondjaponnen hebben panden van
waaierplissê, die van onder de armen
uitspringen tot brede waaiers beneden.
Het voorpand en het rugpand zijn glad
en lopen laag in de rok dus in een
punt uit. Dit idee was trouwens ook
bij de middagjaponnen le zien.
\ls kleuren veel zwart, zwart-wit, kas
tanjebruin. paarsblauw, rabarberkleur
en wat hard blauw
Nina Ricci
DE ontwerper van Nina Ricci, de
Belg Frangois Crahay, heeft
ditmaal zichzelf overtroffen en een
collectie gemaakt, die in Parijs aan'
de top kan staan.
De tailleurs hebben korte jasjes, die net
even tot over het middel reiken. Ook
hier geen kragen maar een sjaal.
Aardig was het pakje, waar de sjaal
aan één zijde met drie grote zwarte
knopen op de zijsluiting geknoopt was
en tot de mantelzoom viel. Merkwaar
dig zijn de modellen, waarbij het man
teltje maar één mouw heeft. Aan de
andere kant is het een cape model! Het
effect is alleraardigst, hoe vreemd het
ook moge klinken. Ook de lange man
tels hebben dit idee en worden dan
ook cape-manteau genoemd.
Het applaus was op de eerste show niet
van de lucht.
Daar „eenvoud" op het ogenblik het
parool is, zijn er in de collectie vel*
twecdmantels te vinden, die. met
nertz zijn gevoerd!
In deze collectie veel fluweel en vooral
grijze tinten, verder abrikoos. Chinees
blauw, moccakleur, donkerder bruin
en wat groen.
pen.
X tropische
gerplanten.
X slotrede.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
Verticaal: 12. Nostradamus.
N.-Guinea-Raad
contra Jouwe
en De Rijke
Bij de behandeling van een motie van
wantrouwen, ingediend door het lid van
de Nieuw-Guinea-Raad, de heer Bonay,
tegen de raadsleden Jouwe en De Rij
ke. heeft de raad de houding van beid»
leden afgekeurd. Tegen de heer Jouwe
werden 13 stemmen uitgebracht cn 11
te zijner gunste, bij een onthouding. Te
gen de heer De Rijke werden 12 stem
men uitgebracht en 11 voor, bij 2 ont
houdingen.
In dc vergadering van de raad
15 juni had de heer Bonay een motie
van wantrouwen ingediend tegen de he
ren N. Jouwe en mr. J. O. de Rijke,
waarin werd gesteld, dat zij als leden
van dc huishoudelijke commissie van de
raad een onrechtmatige invloed zouden
hebben uitgeoefend bij de benoeming
van een griffier van de raad. De motie
was ondertekend door 19 raadsleden. Er
werd toen een commissie van onderzoek
ingesteld, die gisteravond haar verslag
uitbracht. Er komen nu twee andere le
den in de huishoudelijke commissie.
65
Thuis was de spanning op aller gezichten te le
zen. Hoe bezorgd keken zijn moeder en Ruby! Del
mus' sarcasme werd steeds venijniger.
„Ben je heus niet van plan iets voor hem te doen.
Adam?" vroeg Ruby toen ze even met hem alleen
,Wat zou ik voor hem kunnen doen? Ik heb hem
n een wond genezen, die eigenlijk dodelijk had
moeten zijn. Telt hij dat voor niets?"
„Help hem hier weg te komen. Hij wordt gek,
zo opgesloten hier in huis; dat duurt nu al zes
weken. En hij maakt ons allemaal nog gek boven
dien".
„Moet ik hem misschien Old Blue en het zadel
geven? Hoever zou hij met het beest komen, op
de manier waarop hij het zal berijden? Mij heeft
indertijd ook niemand geholpen om weg Ite ko-
Toen ik naar Omaha moest, heb ik met goe
derentreinen mee moeten rijden. Maar ik wilde er
komen en ik kwam er."
„Delmus had nooit jouw vastberadenheid.
Adam," zei ze. „Hij was altijd een slappeling en
moeder verwende hem omdat ze er jaloers op was,
dat vader jou voortrok. En wat ik het vervelendste
vind, is, dat Delmus weet dat moeder nog wat geld
op de bank in de stad heeft staan. Ik ben bang, dat
hij net zolang zal zeuren totdat zij het hem geeft."
„Hij krijgt het beetje geld dat zij heeft, nietl"
zei Adam grimmig. „Dat geld is voor haar. Zij kan
het nog eens nodig hebben."
„Ik weet niet hoeveel moeder bezit. Ik weet al
leen dat Rafe daar telkens alles heenbracht wat
zij niet absoluut nodig had. Jij moet maar eens
met haar praten Adam".
„Ik zal eens met Delmus praten!"
„Dat zal alleen nog maar meer ruzie geven, dat
weet je immers. Moeder zal het, net als altijd,
voor hem opnemen. Misschien", zei ze bitter, „was
het beter geweest, dat je niet naar huis was ge
komen."
„Delmus zou dood geweest zijn als ik niet geko
men was. Had je dat dan gewild, Ruby?"
A door
Helen Topping Miller
„Het is gemeen, dat weet ik, maar je kunt je
niet voorstellen hoe beroerd alles is. Vader werd
ons ontnomen, maar TJelmus bleef leven om one
allen le kwellen,"
Terwijl hij die avond laat weer met de oude
dokter Ringo bezig was hij had toch maar be
sloten de puncties te verrichten herhaalde hij bij
zichzelf wat hij Delmus zeggen zou. Hij zou kort
maar krachtig zijn. Zonder vijandigheid. Toegeven
zou hij niet. Hij was zo verdiept in zijn gedachten
en tevens in zijn werk dat hij, toen hij de naald
terugtrok, nauwelijks de zwakke stem van de dok
ter hoorde.
„Wat heb je gevonden?"
„Volkomen helder vocht dokter. U kunt het zelf
zien."
„Zou op tuberculose kunnen wijzen. Strychnine.
Dat heb ik nodig. Geef het me, Trypheny. Daar
in mijn tas."
„Vooruit. Geeft u het hem maar," zei Adam tot
Ringo's zuster.
„U laat hem dus nu tóch zichzelf wat voorschrij
ven, Adam?"
„Ik weet, miss Trypheny, dat dokter Ringo in
één minuut meer van dit geval snapt dan ik in
een jaar. En ik ben niet van plan ooit over een
diagnose, prognose of behandeling door dokter
Ringo voorgesteld, te twisten."
„Een hele speech, jongen," zei de oude dokter
plagend. „Nadat je me eerst gedwongen hebt een
hoop rommel in te nemen die ik niet nemen wilde,
beroep je je nu op mijn oordeel!"
Toen Adam het erf voor zijn ouderlijk huis op
reed en Old Blue op stal zette, wist hij wat hij
tegen Delmus zeggen zou.
Het was nog niet helemaal dag. Vermoeid sloop
hij naar zijn kamer en kroop in bed. hopend dat
er niet op zijn deur geklopt zou worden en dat
geen oude, schrille stem roepen zou: „Dokter, het
is voor mijn vrouw! Kom vlug!"
Toen Ruby hem wakker schudde was het al vol
op dag. Zij scheen vreselijk opgewonden. „Sta op,
Adam. Vlug! Er is iets heel beroerds aan de hand!"
Hij sprong uit bed, greep zijn schoenen en sok
ken en wreef zich de slaap uit de ogen. Toen pas
drongen haar woorden goed tot hem door; ze trof
fen hem, alsof iemand hem koud water in het ge
zicht gooide.
„Iets beroerds?" vroeg hij. „Heeft Seaton zich
.veer bedronken?"
„Neen! Neen!" Zij gaf hem zijn hemd aan.
schiet op. Rafe raakte tussen de cirkelzaag; zijn
hand is er bijna af. Grover wacht met zijn wagen
op je. En moeder en Delmus zijn naar de bank."
Hij schoot haastig in zijn kleren. „Waarom heb
je ze niet tegengehouden?"
„Ik kon niet. Moeder wilde niet naar me luis-
leren! Ik moest me maar met mijn eigen zaken
bemoeien, zei ze. En had ik zelf, sinds vaders
dood. hier geen tehuis gehad? En intussen spande
Delmus Old Blue voor het rijtuigje. Hij heeft eerst
nog geprobeerd om de truck op gang te brengen,
maar die heeft al een hele tijd geen dienst meer
gedaan en de accu is leeg."
„Hij heeft dus de brutaliteit gehad het karretje
van dokter Ringo te nemen0 Ik moest hem de nek
omdraaien!" bromde Adam verontwaardigd.
„Maar nu moet ik eerst naar Rafe. Waar is hij?
Thuis?"
(Wordt vervolgd)
elkaar te kunnen leren, maar ook, tot
meer onderlinge programma-uitwiss»-
ling te kunnen komen. Ed Sullivan
zeide hierover: „Wat ons betreft:
Amerika wil niet alleen verkopen,
maar ook kopen en niet alleen onder
wijzen, maar ook leren."
Wat de Nederlandse deelneming aan
het congres betreft, daarover staan de
plannen nog niet vast. Bij nadere infor
matie bleek ons, dat de Amerikaanse
uitnodiging niet alleen aan de NTS,
maar ook aan alle vijf de omroepver
enigingen persoonlijk werd gericht.
Verscheidene leidende figuren in de
Bussumse televisiewereld tonen grote
belangstelling voor deze New Yorkse
bijeenkomst; met name Dick Simons,
hoofd van de televisiesectie van de
NCRV, heeft veel interesse.
Men overlegt thans binnens
kamers, welke Nederlandse afge
vaardigden onze nationale televisie
zullen vertegenwoordigen. Het op
geven van de namen heeft echter
;nog geen haast en voorlopig schui-
;ven de verschillende vakanties be
slissingen als deze nog even op de
lange baan.
vanavond
Met de actualiteitenrubriek Televi-
sier begint na het NTS-journaal om
8.20 uur het AVRO-programma. Om
half negen de sportrubriek, om 8.55
uur aansluiting met Knokte» voor het
liedjesfestival en om 9ÜÖ tfür nog een
documentaire over Japan.
Staatssecretaris
in La Courtine
Dc staatssecretaris van defensie, de
heer M. R. H. Calmeyer, die maandag
te La Courtine is aangekomen. heeft
gisteren een nieuwe fase bijgewoond
van de grote Nederlandse manoeuvres
Ook vandaag heeft de heer Calmeyer
nog verschillende diensten in het kamp
bezocht.
Veehouder steekt
buurman dood
De rijkspolitie heeft gisteren dc 54-
jarigc veehouder Wiebe van der V., uit
Marum aangehouden, omdat hij gister
morgen zijn buurman, de 28-jarige ge
huwde Anne van der Wijk, vader van
twee kinderen, met een hooivork zoda
nig heeft gestoken dat deze kort daar
na aan de bekomen verwondingen is be-
Er bestond al enige tijd onenigheid
tussen beide mannen. Gistermorgen was
een onbeduidende kleinigheid de oor
zaak van een felle uitbarsting. Toen
Van der V. met een wagen vol kuilgras
langs de wagen van zijn buurman reed,
stormde deze, volgens de verklaring van
verdachte, op hem af en sloeg hem met
een stok op het hoofd. Van der V. greep
toen in drift de hooivork en stak toe
Het slachtoffer werd in de borst ge
troffen. Zwaar gewond liep hU naar dc
nabije boerderij van de heer G. Renk»-
ma. Daar zakte hij in elkaar en be
zweek hij aan de verwondingen.
/anavond
Bij de NCRV kunt U tussen 7.50 en
8.40 uur luisteren naar verpozingsmu-
ziek van grote oomponisten, gepre
senteerd door Jaap Geraedts. Aan
sluitend een belangrijk concert van
het Holland Festival: uitvoering van
dc cantate no. 60 van Bach en dc
Requiem Mis van Mozart, door het
koor van de Ned. Bachvereniging, de
solisten Annette dc la Bye, Aafje
Hcynis, Arjan Blanken, David Holle-
slelle en de organist Albert de Klerk,
tezamen met het Utrechts Stedelijk
orkest. Dr. Anth. van der Horst diri-
gceri.
Dc VARA begint met een vrolijk
programma met eerst wat muziek door
- mdis-
i 9.15
schakelprogramma met enige
Nederlandse vakantie-oorden. Om
10.40 uur kunt U dan nog luisteren
naar het Strijkorkest Benedetto
Marcello, in werken van Dall' Abaco,
Vivaldi en Marcello (Holland Festi
val).
Programma voor morgen
Hilversum I, 402 m. 746 kc/s. ICHO: 7 00
Nws 7.15 Gram 7.45 Morgengebed en over
weging 8.00 Nws 8.18 Gram 8.50 V d huls
vrouw 9.35 Waterst 9.40 V d jeugd. NCRV:
10.00 Gram 10.15 Morgendienst 10.45 Gram.
KRO: 11.00 V d zieken 11.45 Gewijde mux
12.00 Middagklok-noodklok 12.04 Gram
12 25 V d boeren 12.35 Lar.d- cn tulnbouw-
meded 12.38 Gram 12.50 Act 13.00 Nws
13.15 Zonnewijzer 13.20 Gram. NCRV: 14.00
Am us muz 14.25 Omr ork cn solist 15.30
Gram 16.00 Verkenningen in dc Bijbel 16.20
Zangrecital 16.50 Gram 17.00 V d Jeugd
17.30 Gram 17.40 Beursbor 17.45 Jazzmuz.
18.00 Mctropole-ork 18.30 Lichte mui 18.50
SOS-ber
ekbespre-
23.30 Gram 23.55—21 00
1007 kc/s. AVRO:
L VPRO^ 7.5
s
Morgenwijding 1
:rs 11.00 Huishoudelijke ba-
.15 Omr ork 11.45 Lezing
2 00 Orgelspel 12.30 Loiul-
:ded 12.33 Lichte muz 13.00
ed of gram 13.25 Beurst.cr
3.30 Koperork 14.00 Pianorecital 14.40 V u
vrouw 15.00 Viool en plano 15.30 Dc dame
op de achterste rij, horspoel 16.05 Lichte
muz 16.30 Voordracht 16.45 Orgelspel li,
V d jeugd 17.30 Gram.
18.00 Nws 18.15 Dansmuz 18.55 De gespro
ker. brief van Albert Mllhado 19.00 Gram
19.30 Sportpraatje 20.00 Nws 20.05 Kamcr-
ork en solist 20.50 Klimop In Astroy. hoor
spel 22.05 Lichte muz 22.30 Nws cn beurs-
ber van New York 22.45 Act 23.00 Sportact
23J0 Zangfestival van Knokke 23.55—24.no
Televlsleprogr. NTS: 20.00 Journ. NCRV
tenissen 20-30 Fllmbespr 20.50 Uw zoon
20.20 Kanttekeningen bij feiten cn gebcur-
Jack, TV-spel 22.35 Dagsluiting.