Uw probleem is het onze 1 Een kanttekening D Veel gereformeerden na 1945 geëmigreerd II1BSI Een woord voor vandaag Bisschoppen uit D.D.R, niet naar kerkedag in TWIN! jemrekheMre! 2 ONZERZIJDS DE LAND- EN TUINBOUW k E TOENEMENDE industrialisatie van ons land vervult ook land bouwers met enige zorg. Blijkens de laatste telling van het Centraal Bureau voor de Statistiek i 1956 tot 1959, dus in drie jaren, het aantal personen, werksaam in land- tuinbouw, met rond 58.000 gedaald. Het gaat dus in een vrij snel tempo. Het totaal aantal in de agrarische sector werkxamen xal de 500.000 wel niet meer halen. Moet men rich tegen dere ontwikkeling verzetten? Het zou weinig baten. Bovendien kan Ons Platteland, het steeds lezenswaardige orgaan van de Nederlandse Christelijke Boeren- en Tuindersbond, er terecht op wijzen, dat er door de industrialisatie ook positieve mogelijkheden aan de land- en tuinbouw worden geboden. Dank zij de snel stijgende koopkracht, die het gevolg is van de industrialisatie, worden de afzetmogelijkheden voor onze hoogwaardige land- en tuinbouwprodukten belangrijk verruimd. De landbouwende bevolking ontplooit grote energie. Zij kan zeker niet meer „conservatief" in verkeerde zin worden genoemd. Nieuwe produktiemethoden worden toegepast. Het middel van de rationalisatie wordt met kracht aange grepen. Ondanks de verschuiving van vele werkers naar andere bedrijven, de vermindering van circa 20% arbeid, gelukte het om de bruto-produktie van de land- en tuinbouw met 30% te verhogen. Vooral aan de nijverheidsbedrijven is het te danken, dat de totale Nederlandse export belangrijk steeg. Het percentage van de landbouw in de totale export liep van 1948 tot 1959 terug van 44 tot 33. Maar de totale waarde van de agrarische export steeg van 2000 miljoen gulden tot 3850 miljoen, een accrès van niet minder dan 90%. De arbeidsproduktivitelt nam in dezelfde periode toe met 35%. Deze gegevens geven vertrouwen in de toekomst van onze land- en tuinbouw'. Onze boeren wisten zich aan te passen aan veranderde omstandigheden. Blij ven ons grote rampen bespaard, worden exportbelemmeringen in Europa allengs opgeruimd, dan behoeft, economisch gezien, voor de toekomst van de landbouw niet te worden gevreesd. Mogen intussen de nieuwe omstandigheden er niet toe leiden, dat vertrouwde, christelijke zeden worden prijsgegeven. Evangeliseren in het nieuwe vaderland Na de Tweede Wereldoorlog zijn de Gereformeerde Kerken in Nederland meer emigratie-minded geworden. Terwijl in 1948 een kwart der emigranten tot de ge- gereformeerde gezindten behoor den, zijn de gereformeerden ook nu nog in een hoger percentage onder de emigranten vertegenwoordigd dan onder de bevolking van Nederland. In het drie-maande lijks tijdschrift „Emigratie" vertelt ds. J. Kremer iets over de gevolgen van de emigratie van gereformeer den voor de immigratielanden en voor de gereformeerde kerken in de wereld. De emigratie uit kerkelijk oogpunt be zien, heeft een historievormende en cul- tuurbouwende betekenis voor het betrok ken immigratieland. Van de bijdragen die de Gereformeerde Kerken in Neder land leverden voor de handhaving en verbreiding van het Calvinisme, is de ANDERZIJDS SPIJTOPTANTEN Het beleid van minister Beerman inzak' de spijtoptanten heeft vorige week in de Tweede Kamer nogal veel kritiek onder vonden. De Kamer verweet de minister geen gevolg te hebben gegeven aan een motie, die vorig jaar werd aangenomen, waarin op toelating van meer spijtoptanten werd aangedrongen. De bewindsman toonde echter aan, dat er wel degelijk van een verruiming van bet toelatingsbeleid sprake ia Hij was van mening, dat de barmhar tigheid en de gerechtigheid van do rege ring in evenwicht ia met de verantwoorde lijkheid. Trouw beeft begrip voor bet stand punt van de regering. Het blad schrijft o. m.s „Er ia een verruiming van bet toela tingsbeleid, die niet kan worden weggere deneerd. Er is in het Kamerdebet niet op overtaigende wijie aangetoond, dat de re gering onrechtvaardig of onbarmhartig te werk gaat. sende logelijk worden ge- Natuurlijk, autoriteiten werkt. De r snelling van het tempo te bevordi aandrang van de volksvertegenwoordiging op de regering heeft een duidelijk resul taat gehad. Het is ons dan ook niet duide lijk, waarom de Kamermeerderheid zich nog eens in een motie moest uitspreken. Na de kwalifioaties, welke in het debat w geuit, kreeg deize motie het karakter een motie van afkeuring. En een motie van afkeuring zou hebben moeten leiden tot het aftreden nister van justitie, hetgeen ongetwijfeld gro te politieke spanningen met zich zou heb ben gebracht, die licht tot een kebinetscri ais zouden hebben kunnen leiden. Een kabinetscrisis, die momenteel doo niemand wordt gebeerd, omdat bet een ui' sichtloze crisis zou zijn. De Kamermeerdei heid is wel wat lichtvaardig tot een uil spraak gekomen". De Telegraaf vindt, dat de kritiek van de Kamer terecht werd geoefend. Het blad vervolgt: „Niet zozeer omdat minister Beerman, die een soepeler toelatingsbeleid heeft gevoerd dan elk zijner voorgangen absoluut gefaald heeft, maar omdat Neder land jegens de spijtoptanten in de schuld staat. Van Nederlandse tijde is indertijd sterke morele druk uitgeoefend op de Indi sche Nederlanders, voor de Indonesische na tionaliteit te opteren, zo'n sterke druk dat in menig opricht nauwelijks vrije beslissing kon worden gesproken. Men kan toch waarlijk niet zeggen dat de Indo nesische Nederlanders in de gelegenheid waren, de toekomstige ontwikkeling te over- Minister Beerman heeft zijn beleid o.a. verdedigd met de opmerking dat Neder land ook de emigranten niet te hulp komt, •lie- thans weer gaarne naar ons land zou den terugkeren. Dit is een zéér «wak ar gument, want er zou allea voor te zeggen zijn, ook deze categorie de helpende hand te bieden. Ook ten aanzien van emigranten heelt de Nederlandse regering een schuld op zich ge laden door bet ten onrechte len alsof Nederland niet werk zou kunnen verschaffi lijkertijd, via per emigrant gesubsidieerde emigratie-organen, d« toei tenland zo rooskleurig dm deren. Het valt wearzcbi jnliflk waarom Nederland wel kosten noch moeite spaart om Italianen en Spanjaarden hi' lande Ie werk te stellen, terwijl zo vele ge- emigreerde Nederlanders in bet buitenland in behoeftige omstandigheden moeten blij ven verkeren, bij gebrek aan middelen voor de terugreis naar Nederland. Zowel de spijtoptanten als de spijtemi granten hebben recht op onze steun". SCHRIFTPROBLEEM op tweeërlei manier zich laat vertalen, nl. als onfeilbaarheid en feilloosheid. En dat is nu juist In het „Gereformeerd Week- tuigd dat er geen onfeilbare inter- blad" van 7 juli j.L is een brief pretatic van de Schrift bestaat, to- aoMiKiiaaevW ji. Pmf Dr Cv abt Rome dat leert, waarmee het gepubliceerd fxe Pro>- probleern kerk en Schrift opgelost Bnllenburg Wurth vanuit Grand is Exegese blijft een menselijk po- Rapids (V.S.) schreef. Hij ver- g±n om het onfeilbare Woord Gods telt hierin over de daar gehou- m al zijn onderdelen zo goed als den si/node die hij heeft bijge- zij kunnen uit te leggen. Maar juist inoond daarbij komen dan de eigenlijke moeilijkheden, b.v. met de natuur- EEN VAN de punten, die daar wetenschap (b.v. Gen. 1—3) of met op de synode in het centrum de historische kritiek (het synopti- van de belangstelling stonden, was sche vraagstuk: hoe zijn de ver- het vraagstuk van de ..Infallibility schillen in de verschillende evange- of Holv Scripture". Wij schrijven Ueti met elkaar te rijmen?). opzettehjh de .Enselse ^term^^omdat Ieker v00r on„ onze interpretatie van de Schrift, van principieel belang dat wij ge loven. kinderlijk ootmoedig, in Gods ongeveer u« uiuw«c.i., uv onfeilbaar Woord. Maar wij hebben sM, als zodanig Insluit, dat in de bijbel «nÜ,. geen feilen, geen vergissingen kun- «enen dcle °P«elost. nen voorkomen. TVAAROM REES tijdens de be- Naar aanleiding oan dit vraag- sprekingen in Grand Rapids heb besproken: Dat God ons geen onfeilbare interpretatie van Zijn Woord gaf, als op rooms-katholiek standpunt, zou dat niet hierop wij zen, dat de binding aan Gods Woord nooit in de wettische sfeer mag worden verstaan, waarin de term ..feilloosheid" ons brengt, maar al leen recht verstaan wordt als wij 'fr"« "i.Ztva'n dle 1" de van de vrijheid twee fronten, het front van r_.st„ rii. mp Amerika zo belangrijk is, maar ook voor onze kerken én tegelijk omdat hier zo duidelijk blijkt het verschil in problematiek daar Vil i bij ons. In Amerika heeft de kerk te strij den op twee fronten, het front van de brutale liberale theologie met haar negativistische bijbelkritiek èn dat van het fundamentalisme, waarvoor de onfeilbaarheid, liever nog de feilloosheid van de Heilige Schrift het beginsel bij uitnemend heid is waarom alles zich concen treert en dat dan dikwijls in voor ons besef uiterst formalistische geest. ik des Geestes, die met willekeur niets te maken heeft maar wel ook ten aanzien van het Schriftgeloof alle intellectualisme en legalisme uit sluit? En zou het niet èn in Amerika Al te weinig ziet men nu. meen. in de kringen van onze gere formeerde theologen nog de beteke nis van wat voor ons in Nederland gelijk in heel West-Europa, vooral sinds Bultmann. het eigenlijke cen trale theologische vraagstuk mag heten. nl. het hermeneutische pro bleem van de interpretatie van de Schrift. bewaren ten opzichte van het toch zo bedenkelijke intellectualisme en vooral legalisme van de fundamen talisten, die niet het ge zag Heilige Schrift tè hóóg aanslaan maar veeleer van het eigenlijke ge- de Schrift niets verstaan? kunnen toelaten, dat „in de perife rie" van de Schrift feilen, vergis singen worden aangenomen. Het Men meent dear, menen wij, toch gaat uiteindelijk om de vraag, of nog altijd te veel dat men gereed wu onvoorwaardelijk maar dan ook is als men de onfeilbaarheid der onvoorwaardelijk buigen voor__het Schrift heeft gehandhaafd en men Goddelijk gezag van Gods spreken begrijpt, in alle bescheidenheid zij 'J1 zl'n Woord, alleen dan het opgemerkt, merendeels som- daarmee naar de regels dat mige jongere theologen uitgezon- verantwoorde hermeneutiek of the- derd - nog niet voldolnde. dat dan one der «^ese gepoogd wordt daarna de eigenlijke moeilijkheden elk deel van de Schrift tejnterpre- pas beginnen, nl. als het eron9 hoe hebben wij die Schrift i gaat: n haar verschillende onderdelen uit te leg- S;n? Nu zijn wij als protestantse eologen, ln Nederland evengoed als in Amerika, van zelf ervan over- teren naar zijn eigen aard. Aldus schreef Prof. Dr. G.Brit tenburg Wurth vanuit Grand Ra pids. ■Uen Voor psychiatrische patiënten is geen plaats in Apeldoorn De directeur van de gemeentelijke ge neeskundige- en gezondheidsdienst te Apeldoorn, dr. J. S. Stratingh. heeft er in het thans verschenen jaarverslag over 1960 van zijn dienst, zyn spijt over geuit dat in deze gemeente van overheidswege geen enkele mogelijkheid bestaat een acuut psychisch gestoorde patiënt, die gevaren oplevert voor zichzelf en zijn omgeving, ook maar voor een paar dagen te kunnen afzonderen. Vooral 's avonds, 's nachts en op zon dagen, aldus schrijft hij o.m., zijn de poorten van de psychiatrische inrich tingen nog minder toegankelijk dan op andere dagen. Sterk te betreuren, noemt dr. Stratingh het dat bij de nieuwbouw van het Juliana Ziekenhuis, waaraan thans met grote voortvarendheid wordt gewerkt, zelfs geen rekening wordt ge houden met het tot stand brengen van een kleine psychiatrische afdeling. Voor vrouwelijke patiënten zijn de opname mogelijkheden nog altijd schier onover komelijk groot. Uniecollecte De jaarcollecte voor de scholen met de E e' her't de volgende bedraden opgebracht: Muntendam 143.80. W^- dendorp 152.--. Wijnieterp 305.60. Rumerwold 181.75. Enter 1-183.05. Eibereen 840.35. Scherpen zeel 440.62. Well-Ammerzoden 60.--. Lopik 166,25. Montfoort 164,35, Renswoude 390.25. Heerhugowaard 158.50, Amsterdam- Zunderdoro 150.-. Breezand S70.~. Laren 590,10. Nieuw-Vennep 790.30 Bodeeraven 1.792.80. Den Bommel 1.443.60. Hoornaar 384.32. Lexmond 847 -. Noorden 658.50. Spijkenisse 1.150.-. Vianen 398.97. Bruinisse 875.-. Tho'®n 59 01 Totaal van 675 lokale comité's 428.095.13. verleden jaar 376.193.98. In Berlij n geraamten van Hugenoten? De Westberlijnse politie probeert de weet te komen hoe in de funda menten van een fabrieksgebouw, dat in de Tweede Wereldoorlog verwoest werd. de geraamten kunnen liggen ongeveer 100 mensen, die een ge .eden de laatste adem uitgeblazen moeten hebben. Het fabrieksgebouw verrees streeks 1880 ter plaatse. Oude bewoners uit de buurt zeggen te geloven, dat er in de buurt eens een oude Franse hu- genotenkerk heeft gestaan. Misschien is het fabrieksgebouw boven op de be graafplaats van die vroegere kerk neer gezet. In de 17de eeuw zijn sommige hugenoten naar Berlijn <*evhichL Unesco-beurzen voor studie in Polen De regering van Polen heeft onder' auspiciën van de Unesco tien beurzen voor studie op het gebied van Sla vische studiën aan een Poolse uni versiteit ter beschikking gesteld. Ook Nederlanders kunnen voor deze beurzen in aanmerking komen. De stu die kan verricht worden over: geschie denis van Polen, Poolse filologie en Sla vische filologie. Kandidaten moeten een universitaire graad bezitten en een goe de kennis van een der volgende talen hebben: Frans. Engels, Duits of Rus sisch. Enige kennis van de Poolse taal is wenselijk. Voorkeur zal worden ge geven aan personen, die reeds enig zelfstandig onderzoekingswerk op het desbetreffende gebied hebben verricht. Het bedrag van de beurs is een lage van 2.400 zlotys per maand, ter wijl voor vrije huisvesting in een stu dentenhuis zal worden zorggedragen. Vrijstelling van collegegeld wordt ver leend alsmede vrije medische verzor ging, De reiskosten komen in principe voor rekening van de kandidaat. De maximum duur van de beurs is vast gesteld op twaalf maanden. Weeshuis te'Nijkerk binnenkort 325 jaar In september 1961 zal het 325 ja emigratie van hun leden zeker een der belangrijkste. Er wordt in deze kerken een grote offervaardigheid gezien om het kerkelijk leven in de desbetreffende immigratiegebieden op gang te helpen en te stimuleren. Na de Tweede Wereld oorlog is tot en met het jaar 1959 hier voor door de Nederlandse Gereformeer de Kerken meer dan 600.000 gulden bij eengebracht. Dit geld is gebruikt voor het verstrek ken van lectuur aan emigranten, voor het zenden van predikanten naar Australië, Nieuw-Zeeland en Zuid-Ameri- ka waarheen na de tweede Wereld oorlog al zestig gereformeerde predikan ten met hun gezinnen zijn geëmigreerd voor het betalen van pensioenpremies voor predikanten, voor de aankoop van pastorieën, voor de steun aan hulpbe hoevenden in Australië en Nieuw-Zee land, voor de kosten van de geestelijke verzorging van emigrantensehepen waarvoor een 150-tal predikanten in de loop der jaren met de schepen is mee- gevaren en voor hulp aan het Theo logical College in Geelong. De gereformeerde levensbeschouwing heeft op vele emigranten van gerefor meerden huize een stempel gedrukt Wanneer zit eenmaal een plaats in hun nieuwe vaderland hebben gevonden, worden zij zich van hun roeping bewust, en gaan de betekenis van hun emigratie voor de kerk en voor Gods koninkrijk Inzien. Dan worden activiteiten ontwik keld, die in overeenstemming zün met de Bijbel en met de beste tradities van het Calvinisme. Canada Een sprekend bewijs hiervan is de geschiedenis der Christian Reformed Churches in' Canada. Toen de gerefor meerde emigratiestroom in 1946 naar dit land begon te vloeien waren er nog r 14 kleine Chr. Ref. Churches, die :n ongeveer 2400 zielen telden. In echter waren er 132 kerken met on geveer 50.000 zielen. In Canada wordt spontaan geofferd n eigen predikanten te kunnen beroe- ;n en gelden bijeengebracht om eigen kerkgebouwen te stichten. Men zet ac ties op touw om christelijke scholen op te richten, er is belangstelling voor een christelijke vakbeweging en een steeds groter wordende jeugdbeweging trekt de jongeren naar zich toe. De Christian Reformed Churches zijn zusterkerken de Gereformeerde Kerken in Ne derland. Australië In Australië en Nieuw-Zeeland was de situatie na de Tweede Wereldoorlog de emigranten wel geheel anders. Hier was geen kerk, zoals in Canada, waarin ze zich thuisvoelden en die hen met raad en daad bijstond. De emigranten aanvankelijk niet van plan een eigen kerk te stichten en sloten zich aan bij de reeds bestaande kerken. Bij nader in zien bleek echter dat er in deze kerken te veel was dat niet in overeenstemming met hun eigen levensbeschouwing was. Het gevolg hiervan was dat zij de Re formed Churches van Australië en Nieuw-Zeeland stichten: een kerk met typisch Calvinistische trekken, die met de Gereformeerde Nederlandse Kerken vriendschappellijke betrekkingen onder houdt en deze op financieel gebied veel dank verschuldigd is. De Australische gereformeerde kerken hebben nu onge veer 6000 zielen en samen met de Nieuw- Zeelandse emigrantenkerken hebben ze veel ondernomen. Er is een opleidings centrum voor predikanten in het leven geroepen en radio uitzendingen van het ..Back to God hour", met grote evange lisatiemogelijkheden zijn ter hand ge- Zuid-Amerika In Zuid-Amerika, en wel Argentinië ..1 Brazilië, liggen de verhoudingen an ders. De emigranten hebben hier hun Hollands karakter in taal, leefwijze en gebruiken sterker gehandhaafd. Het kleine aantal kerken behield de band met de Gereformeerde Kerken in Neder land. waarvan ze, verenigd als de clas sis Buenos Aires, een onderdeel zijn. De jonge generatie, geboren in Zuid- Amerika. voelt de band met Nederland echter niet zo sterk meer. Op het ogen blik zoekt men een mogelijkheid vorming van een kerkgroep van eigen denominatie te komen. Het verwijt dat het Calvinisme zo dikwijls is gemaakt, n-1- dat het ilch isoleert van anderen, kan ten zien van de emigrantenkerken v hand worden gewezen. Deze kerken komen wel met klem op voor het ge zag van de Bijbel en maken ernst met de reformatorische belijdenis, maar daarnaast zijn ze er ten diepste van overtuigd dat ze de volkeren temid den waarvan ze een plaats hebben gekregen, met de boodschap van het evangelie moeten Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Elspeet-Uddel (2e pred. >1.): T. Langerak te Vinkeveen; te Den laag wijk gemeente 32: P. Holst te Rot terdam-Charlols. GEREFORMEERDEE KERKEN Beroepen te Wissenkerke (vac. M. C. Kersten): C W. Plooy, kand. te Soest: Westmaas: J. Rowaan, kand. te Zeist. Bedankt voor s' Gravenhage-Oost (vac. C. van den Brink): J. van Reeven i Utreoht-Ziuid CHRIST. GEREF. KERKEN Tweetal te Zwaagwesteinde: H. Bies- la. kand. te Lisse en J. Kievit, kand. te Apeldoorrn. Beroepen te Papendrecht: J. P. Ver steeg, kand. te Amsterdam. Bedankt voor Haamstede-Kerkwerve: W. Drechsler te Vlissingen. BOND VAN VRIJE EV. GEM. Aangenomen naar Winschoten: B. Sijl, kand. te Huizen CN.H.) Voor de arbeid onder de hier te lande studerende Chinezen en Oosterlingen te Leiden zal als opvolger van ds. W. Fijn van Draat, die naar Zwitserland ver trekt, als hulpppredakant wordën be noemd de heer A. Hofman, theologisch kandidaat. Na gehouden examen is tot de studie _j,n de Theologische School te Apeldoorn togelaten de heer J. Dol. Aan de heren M. de Boer en G. Leen- cfertse, die aan de Theologische School slaagden voor het tweede gedeelte van het kandidaats-examen, werd preek con sent verleend. R.K. Kerk wijst psychoanalyse af De Rooms Katholieke Kerk heeft aan priesters en leden van religieuze orden de toepassing der psychoanalyse verbo den. Dit is bekendgemaakt door de Con gregatie van het Heilig Officie. Voorgeschreven wordt dat deze gees telijken slechts in zeer ernstige geval len en dan nog met toestemming van hun bisschop een psychoanalist mo gen consulteren. Het Heilig Officie (het hoogste orgaan van de kerk in zaken van geloof en ze den) is het niet eens met hen die me nen. dat een psychoanalytisch onderzoek nodig is voor priesterstudenten. Volgens het Vaticaanse blad Osserva- tore Romano heeft het Heilig Officie dit voorschrift uitgevaardigd omdat de psychoanalyse soms leidt tot zeer ge vaarlijke meningen over het zondigen tegen het zesde gebod (gij zult niet echt breken). Ten slotte verklaart het Heilig Officie dat de kerkelijke censors de uiterste voorzichtigheid moeten betrachten bij de beoordeling van geschriften over het zesde gebod. Dit leert de Bijbel ons heel duidelijk: dat we in het leven moeten kiezen. Kiezen tussen het dienen van God en van..., laten we het zo zeggen: van eigen goden. Telkens en telkens weer komt ge deze verplichte keuze tegen. Als Jozua a/scheid neemt van het volk Israël nadat het Kanaan in bezit genomen heeft, dan zegt hij: .kiest dan heden wie gij dienen zult: öf de goden die uw vaderen aan de overzijde der rivier ge diend hebben, öf de goden der Amorieten in wier land gij woont maar ik en mijn huis, wij zullen den Here dienen!" Gelijke woorden leest men uit de mond van Elia als hij op de berg Karmel staat: „Indien de Here God is, volgt Hein na; maar indien het Baal is, volgt hem na!" En de woorden van Jezus: „Gij kunt niet God dienen en de Mammon!" Besef het wel: ge ontkomt niet aan die keuze. Sommigen lachen daarom en zeggen, dat ze helemaal geen behoefte heb ben aan kiezen en dat ze dat ook niet van plan zijn dan hebben ze in feite gekozen en wel tégen God. In zijn hier boven aangehaalde afscheidswoorden laat Jozua daarover geen enkele twijfel bestaan. „God is een heilig God en Hij is een naijverig God", zo zegt hij. Heilig en naijverig God neemt geen genoegen met de helft. „Wie niet mèt Mij tg, die 13 tégen Mij!" denk aan deze woorden van de Heiland. De bapt. zending kan Portugese wreedheid in Angola bewijzen Het Baptistisclie Zendelingenge nootschap heeft verklaard over een grote hoeveelheid bewijsmateriaal te beschikken waaronder ooggetuige verklaringen betreffende Portuge se wreedheden tegen de inheemsen an Angola. Het genootschap heeft deze verkla ring gepubliceerd in antwoord op een ontkenning van zulke wreedheden door het Portugese ministerie van buiten landse zaken. i willen dienen. De bisschoppen en andere protes tantse kerkleiders in Oost-Duitsland hebben het hoofd gebogen voor de druk van de communisten en zullen niet deelnemen aan de grote protes tantse bijeenkomst die hier komende week gehouden wordt, aldus wordt vandaag door kerkelijke autoriteiten meegedeeld. Verwacht wordt, dat ongeveer 15.000 af gevaardigden van Oostduitse kerken aan de bijeenkomsten zouden deelne men die woensdag beginnen. Oorspron kelijk zouden in Oost-Berlijn enkele bijeenkomsten gehouden worden, maar deze werden verboden door de commu nistische autoriteiten. Functionarissen van de Kirchentag in West-Berlijn hebben meegedeeld, dat de Oostduitse bisschoppen hebben la ten weten dat zij de Kirchentag niet zullen bijwonen en dat de plaatselijke Kirchentag-comrrussies op non-actief gesteld zijn. De commissies zouden zorgen voor bussen voor de kerkleden om naar de Kirchentag. die vijf da gen zal duren, te gaan. De westelijke kerkelijke leiders hebben meegedeeld, dat men hiertoe overge gaan was omdat men van de commu nistische autoriteiten de verzekering had gekregen dat niet opgetreden zal worden tegen individuele personen die op eigen gelegenheid naar de Kirchen tag gaan. Op deze basis, aldus de leiders, hoopt men nog steeds dat verschillende Oost duitsers in staat zullen zijn de Kir chentag bij te wonen. Waarnemers achten het echter onwaarschijnlijk dat veel kerkleden zullen komen nu hun leiders niet gaan. Men verwacht ech ter wel dat 20.000 Westduitsers zullen komen. Inmiddels heeft de kerkelijke leiding van de kerk van Berlijn-Brandenburg. die gemeenten in geheel Berlijn een gedeelte van Oost-Duitsland om vat zich in een schrijven gericht tot de voorzitter van de ministerraad van de D.D.R. Grotewohl. Daarin wordt gezegd: De kerkelijke leiding van de kerk van Berlijn-Brandenburg die de Tiende Duitse Evangelische Kerkedag ver zocht heeft om in Berlijn bijeen te komen, is door het verbod van de po litiechef van Oost-Berlijn ernstig bena deeld. Zij betreurt deze maatregel en verzet zich tegen de grond waarop dit besluit werd genomen. Zij moet zich ernstig verweren tegen de verdacht makingen en deze volledig afwijzen omdat bij de voorbereidingen van de kerkedag ernstig gestreefd is om ge heel buiten de politiek te blljve De brief is ondertekend door de schop van Berlijn-Brandenburg Dibe- lius en de voorzitter van de synode, die de opvolger van Dibelius als lan delijk bisschop voor Oost- en West- Duitsland is, praeses Scharf. Zomerconferentie N.O.I.B. Op 13 en 14 juli is op Kasteel Nij. enrode te Breukelen de elfde zomer conferentie van het Nederlands Op* leidings Instituut voor het Buitenland gehouden. Het gespreksthema luid de: „Levensbeschouwing en Levens praktijk". Als eerste gaf dr. J. P. van Praag, voorzitter van het Humanistisch Ver bond, zijn mening over dit onderwerp. De niet-religieuze mens moet zijn le ven verdiepen, door te verwerkelijken wat in beginsel in de mens aanwezig Prof. dr. J. de Graaf van de Rijks universiteit te Utrecht, die het onder werp benaderde vanuit het protestants- christelijke standpunt, was van mening dat men eenvoudig gelooft omdat men het niet kan laten. Als het geloof zich openbaart, is er weinig plaats meer voor een levensbeschouwing. Prof. dr. N. C. A. Perquin w; laatste spreker. Om waarachtig te Ie- ven, zo betoogde hij, moet de mens par tij kiezen. Advertentie Interview van predikanten Bijeenkomst voor buitenkerkelijken in Amsterdams Concertgebouw Experiment van de N.C.R.V. ER bestaan plannen medio september waarschijnlijk de 15-de in 't Amster damse Concertgebouw een bij zondere interkerkelijke avond voor buitenkerkelijken te beleg gen, waarin de N.C.R.V. een be langrijk aandeel zal hebben. Mocht de avond aan de verwach tingen beantwoorden, dan zal een radio- en/of televisieuitzending hiervan volgen. De leiding van deze samenkomst zal in handen zijn van de bekende auteur van romans en hoorspelen, de heer Aart Romijn, die in de hoofdstad één der leidende figuren is van het Open Deurwerk (diensten voor buitenkerke lijken in het Victoria Theater). De predikant voor het radiopasto raat, ds. A. Klamer, zal spreken: ver der zullen de Amsterdamse predikan ten ds. W. A. Smit (Herv.) en ds. W. van Boeijen (Geref.) worden geïnter viewd. Muzikale medewerking aan deze avond zullen verlenen het meisjeskoor van de N.C.R.V. Sweet Sixteen, dat enkele, speciaal voor deze avond ge schreven (geestelijke) liederen ten ge hore zal brengen en Jules de Corte. Het geldt hier een experiment. Mocht het slagen dan wil men meer van zulke samenkomsten in de ether gaan bren gen. N.V. Tib«kiftbritk j. Gr Nijkerk Dit weeshuis herbergt op het ogenblik vier Nijkerkse wezen en voorts 40 kin deren uit alle delen van het land, die daar door instellingen voor de kinderbe scherming worden geplaatst. Het 325-jarig bestaan zal gevierd den met een reünie op zaterdag 22 juli. Voorts is er een officiële ontvangst autoriteiten op het gebied van de derbescherming en een receptie o] i terdag 2 september. Vraag: Wat is de beste manier om brood, bijvoorbeeld krenten- of rozij nenbrood in een gasfornuis te bakken? De ene zijde van het brood pleegt veel hoger te zijn dan de andere en ook de beide uiteinden van het brood rijzen onregelmatig, zodat men een misvormd brood krijgt. De gasvlam men zijn even hoog en de thermo staat staat tussen 2 en 3. De baktijd is vijf kwartier. Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Antwoord: Brood bakken is een kunst, die men alleen leert beheersen door oefening en zorgvuldig acht ge ven op hetgeen men doet. zodat men naderhand m staat is vast te stellen, wat men mogelijk fout heeft gedaan. Men moet zich dus niet laten ontmoe digen en doorgaan tot men de kunst perfect verstaat. Wij zullen nog even uitgebreid de methode bespreken. Wellicht vindt u dan een aanwijzing. het onvoldoende rijzen van het brood is toe te schrijven. Bij het bakken van brood gebruikt u altijd gist. Van meel, melk en gist wordt een zogenaamd zetsel gemaakt. Maak in het meel een kuiltje, waar in u een deel van de lauwe melk (of melk met water) giet. Hierin kruimelt u gist en wrijft dit tussen duim en vingers in de melk geheel fijn. Met staat dat u in een kuiltje van meel rustig een kwartier laat rijzen. Maakt u het in een pan of kom, zet die dan liefst afgedekt op een enigszins warme plaats. Het is goed. het meel vooraf enigszins te verwarmen in een kom in de oven; meel en bloem moet u op een droge plaats bewaren. Het zetsel mag nooit op een tochti ge plaats gemaakt of neergezet wor den. De melk mag niet te warm zlin, anders doodt ze de gistcelletjes die la ter, doordat zij zich vermeerderen, het brood moeten doen rijzen. Is het zetsel voldoende gerezen, dan moet U de andere bestanddelen toe voegen. zoals de rest van de melk, ei, zout, vet of boter, rozijnen, enz. en alles flink met de hand kneden. Hoeveel melk precies gebruikt moet worden, hangt af van wat er verder in het deeg verwerkt wordt. In elk geval houde men bij het toevoegen van de melk er rekening mede, dat het deeg samenhangend moet worden en niet mag blijven kleven aan han den, pan of kom. Het kneden moet lang en krachtig met de volle hand geschieden, niet alleen met de vin gers. Is alles flink bewerkt, dan wordt het deeg in de vorm gedaan, waarna men het nog ongeveer een uur op een warme plaats moet laten rijzen, be dekt met een doek of papier. Gedu rende het rijzen mag vooral niet aan de vorm gestoten worden en er mag ook 'geen tocht bij komen. Is het deeg voldoende gerezen, dan wordt het heel voorzichtig in de oven geschoven, die voor brood bakken goed heet moet zijn. Het deeg mag met langer dan drie kwartier in de oven staan. Is het dan nog niet genoeg gaar, dan was de oven niet warm genoeg en dan zal het brood binnenin met geheel Vraag: Tot welk adres moet men zich wenden om een kind uit een vluchtelingenkamp op te nemen? Antwoord: Men kan zich wenden tot de Nederlandse Kinderuitzending van het Huisvestingcomité" te 's-Herto- genbosch. Vraag: Waar vind ik lectuur over de Muiderkring? Antwoord: Een standaardwerk is nog altijd ..Tesselschade Roemers en haar vrienden" van Van Vloten (1852). Het is bij elke universiteitsbibliotheek en ook bij de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag te krijgen. Voorts kan men raadplegen ,,Üit den Muider kring" (1935) van P. Leendertz en ,,P. C. Hooft" (1951) door Van Tricht. met stolpplooien. Nu heb ik daarvan een costuumrok gemaakt. Na deze herhaalde malen te hebben geperst en nadat ik de rok naar de stomerij heb gezonden, ben ik er niet geslaagd de plooien er uit te krijgen. Deze zijn nog duidelijk zichtbaar. Hoe kan ik dit verhelpen? Antwoord: Het zal uiterst moeilijk, zo niet onmogelijk zijn de plooien te verwijderen, wat gebeurt er name lijk als er plooien in een lap stof ge perst worden? Doordat men met een vochtige doek perst wordt er onder het hete strijkijzer stoom gevormd. Tegelijkertijd drukt het strijkijzer de vouw in de stof. Omdat de wol door de stoom tijdelijk de veerkracht heeft verloren, springt de stof niet terug, maar blijft in de vouw. Als de stof geheel is afgekoeld, is de veerkracht van de wol teruggekeerd en deze houdt de vouw nu voor goed in de stof vast. Het zou misschien mogelijk zijn de vouwen wat minder zichtbaar te ma ken door elke vouw afzonderlijk on der een natte doek stevig te persen en tegelijkertijd de stof enigszins te rekken en glad te trekken. Wij vre zen echter dat het resultaat de moei te niet zal lonen. Vraag: Nog steeds pers ik koelhuis appelen met de sapcentrifuge uit. Is het vitaminegchalte door bewaring in het koelhuis achteruitgegaan? En 20 ja. hoeveel? Loont deze bewerking nog de moeite voor de gezondheid oi kan men beter sinaasappelen gebrui- toestand. Door het uit persen vermindert dit gehalte nog. Vitamine C kan men het beste trek ken uit verse groenten en citrusvruch ten als sinaasappels en grapefruit. Vraag: Ik bezit een vierjarig» hond. Nu is onlangs een zwerfkatje binnengelopen, dat steeds in huis wi' zijn. Het is doodsbenauwd voor de hond en ook het omgekeerde is hel geval. Hoe kan ik deze twee het bes te aan elkaar gewennen? Al mijn po gingen bleven zonder resultaat. Antwoord: Met wat geduld zal het U ongetwijfeld gelukken hond en k»t aan elkaar te gewennen. Zodra het katje de lucht van het huis heeft aan genomen. zal de hond er niet vijan digs meer in zien en dan is U al een eind op weg. Doe niets te haastig, laat

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2