Uw probleem is het onze KRONIEK mm Wereldraad publiceert zijn geschiedenis Oostduise prot. bisschop mocht niet naar Berlijn Een woord roor vandaag De heer Joh. van den Berg (79 jaar oud) overleden School met de bijbel' werkt aan de 83e Uniecollecte 2 ANDERZIJDS VRIJE ZATERDAG In de kerkbode van de Gere formeerde Gemeenten in Rotter dam, schrijft ds. A. Ver gunst ovèr de vijfdaagse werkweek onder meer het volgende: IN de eerste plaats moet gewe zen worden op de geweldige veranderingen, die in de maat schappij ach hebben voorgedaan. De aard van de arbeid in de fa brieken, de voortgaande industriali sering, de komende automatisering, hebben in de hand gewerkt en zul len in de toekomst meer en meer in de hand werken, dat de mens in zijn arbeid meer en meer een verlengstuk van de machine wordt. Ik denk aan een bezoek, dat ik in Amerika eens bracht aan een grote slachterij. Ik zag daar men sen die in het slachtproces niets an ders deden dan een steek geven; de hele dag door deden zij niets an ders dan een bepaalde steek ge- varken na varken kwam voor deed in dit proces niets anders dan twee oren afsnijden; de hele dag door deed hij niet anders dan van een varken twee oren afsnij den. En zo zette deze arbeid zich voort totdat aan de andere zijde van de lopende band een man de blikjes worst in een doos zette, hij deed niets anders: de machine tel de veertig of vitftlg blikjes; deze gingen automatisch in de doos en deze man zette de doos op een an dere transportband, die deze dozen weer verder transporteerde. Deze arbeid is niet creatief meer; in feite is deze arbeid mensonwaardig; de mens wordt een stuk machine. Deze arbeid is geestdodend van karakter. Het geeft geen vervul ling. Daaruit is o.a. ook voortge vloeid het streven naar werktijd verkorting. Want laten wij niet ver geten dat de werktijdverkorting niet iets van de laatste tijd is. Men heeft lang geijverd voor een 48-urige werkweek en nu zet zich ditzelfde streven voort in verdere verkorting van de arbeidstijd, waardoor de zaterdag in zijn geheel vrij komt Wanneer wij daartegen principiële bezwaren willen maken, moeten wij die dan ook niet ma ken tegen een arbeidsweek van 48 uur? Ik vermag dit niet in te zien, dat wij met een beroep op Gods Woord ons kunnen verzetten tegen een verkorting van de arbeidsduur. TJTER gaat niet op om te zeggen. -IA dat er in het vierde gebod ge schreven staat, dat men 6 dagen moet arbeiden. Want het gaat in het vierde gebod niet om die zes dagen, dat men arbeidt, maar om die éne dag, die aan de dienst des Heeren in het bijzonder gewijd moet zijn. Dat gebod luidt dan ook: Gedenk de Sabbathdag, dat gij die heiligt Wat ook gij arbeidt op die zes aagen. de zevende dag zal des Heeren zijn. Indien men toch zich aan dit gebod vasthouden wil om de vijfdaagse werkweek te veroor delen, dan moet men ook een vrije zaterdagmiddag veroordelen, want dat is dan evenzeer met dit gebod in strijd. Want dan houde men zich aan de zes dagen en moet men er geen vijf-er-een-halvc-dag van willen maken; dan veroorde- le men ook het met vakantie gaan, want daar is in die zes dagen ook geen ruimte voor. Ik meen, dat men niet op deze wettische" wij ze zich tegen de vijfdaagse werk week verzetten kan. Betekent dit echter, dat ik zonder meer een voorstander van dit streven ben? In genen dele. Ik zie in dit stre ven wel degelijk gevaren en zelfs zeer ernstige gevaren. Het is voor mij een uiting van een materialis tische levenshouding, waardoor de •tijd, waarin wij leven gekenmerkt wordt- Men streeft in alle opzich ten maar naar een welvaartsverbe tering en jaagt naar een materiële vooruitgang. Men wil meer verdie nen en meer vrije tijd om meer en meer zichzelf te kunnen uitle ven. Want wat streeft men met de ze vrije zaterdag na en wat doet men er mee? Zullen het niet bij uitstek de dagen van de uitgaande mens worden? Het zogenaamde ..weekenden" zal erdoor toenemen. Men wil een gelegenheid hebben om zichzelf uit te leven en dat is het waartoe de vrije dag dienen moet, over het algemeen gespro ken. Zal niet juist de ontheiliging van Gods dag erdoor in de hand gewerkt worden? Vrijdagsavonds uitgaan en zondagsavonds thuisko- Men zal deze vrije zaterdag MEN kan gedurig lezen over het probleem van de vrije-tijds-be- steding. Velen weten daarmee geen raad en hebben niets, waarmee zij deze vrijetiid op een nuttige en positieve wijze weten te vervullen. Maar zullen wij daarmede deze gang in het maatschappelijk bestel kunnen keren? Ik meen van niet Ik geloof zelfs, dat wij dan evenzeer van een ne gatieve houding blijk geven. Ik kan mij er niet aan onttrekken, dat velen, die bezwaren tegen de vijf daagse werkweek als zodanig ma ken, eigenlijk niet goed weten, hoe deze dag op nuttige wijze te ge bruiken. Het is immers niet zo, dat men op deze dag niet arbeiden mag. Wel terdege. Niemand kan u dat verbieden. Ge krijgt echter de gelegenheid om arbeid te ver richten. die ge anders niet verrich ten kon. Ik meen, dat wij juist door ons voorbeeld zullen moeten laten zien, hoe een degelijk ge bruik van deze dag te maken. Wan neer het voor ons alleen maar een vrije dag wordt, een dag van niets doen, van ledigheid, dan zal het ge wis een dag des duivels worden, zoals voor zovelen, die Gods dag misbruiken, deze een zonde-dag bij uitstek wordt. Wanneer echter deze vrije dag een dag wordt, die men tot nuttige en nodige arbeid gebruikt, wat zou het dan een ze gen kunnen zijn. We horen zo dik wijls de klachten van mensen, dat zij door het leven zozeer in beslag dat tot geestelijke opbouw zou kun nen dienen. Zou men dan daartoe deze dag niet kunnen gebruiken? De geschiedenis van de Wereld raad van Kerken in de afgelopen zeven jaar is het onderwerp van een nieuw boek dat door de We reldraad is uitgegeven als voor bereiding voor de derde assem blee van New Delhi, die dit na jaar wordt gehouden. De titel van dit boek is „Evanston to New Delhi," (Van Evanston waar de tweede assemblee werd ge houden, naar New Delhi). Tevens is de geschiedenis ver schenen van de Internationale Zendingsraad. Het eerste boek omvat in het Engels 288 pagina's, het tweede 47. de Wereldraad als geheel van de verschillende afdelingen. Boven dien wordt een hoofdstuk gewijd aan de Oostaziatische Christelijke Conferentie die ongeveer een jaar geleden werd ge houden. Daar waren toen vele kerken uit het Verre Oosten vertegenwoordigd. Aan het boekje is een aanhangsel toe gevoegd van biina honderd pagina's, dat de 23 belangrijkste documenten bevat, die in de loop van deze zeven jaar zijn gepubliceerd. De voorzitter van het Centraal Comi té van de Wereldraad, dr. Franklin Clark Fry, schreef het voorwoord, ter wijl de secretaris-generaal de inleiding schreef. Daarin merkt deze op dat in weerwil van de vele onderwerpen die in de afgelopen jaren aan de orde zijn gekomen, bepaalde thema's telkens te rugkeren. Hij merkt onder meer op: 1. De raad van kerken is werkelijk tot een Wereldraad uitgegroeid. (Advertentie) Vermirlooi n niet dit Bhiimitiseh* Pijnen Anders kant U straks niet meer op of neer... Begin morgen die bloedzuiverende Kru- schen-kuur, om zelf te ondervinden en al spoedig! hoeveel beter ge U voelt naar lichaam en geest. Want ook Uw stemming heeft van Rheumatische Pijnen zo te lijden. Eigenlijk vergallen die pijnen Uw hele leven, belemmeren U in Uw doen en laten. En dat terwijl hulp voor 't grijpen ligt. Neem toch Kruschen. De kleine dagelijkse dosis doet wonderen. Op Uw hele gestel. 2. De zendingstaak van de kerk heeft in de afgelopen jaren een steeds be langrijker plaats gekregen in het werk van de verschillende studiegroepen en afdelingen. 3. Deze tweede periode (van de twee de tot de derde assemblee) wordt ge kenmerkt door een hernieuwde aan dacht aan de roeping van de kerken om tot eenheid te komen. 4. De Wereldraad is zeer nauw betrok ken geweest bij de strijd om recht vaardige en vreedzame verhoudingen tussen de volkeren- Het is mogelijk om een aantal con clusies te trekken uit de vier feiten die deze tweede periode kenmerken. De eer- is wel dat de raad sinds de vor ming in 1948 ..een onafscheidelijk deel is gaan uitmaken van het leven van de ledenkerken". Institutionalisering Dr. Visser 't Hooft schenkt ook aan dacht aan de verinstitutionalisering", in zekere zin zowel noodzakelijk als natuurlijk is". Hoewel dit bepaalde vragen oproept, voegt hij er aan toe: ,,Het is een levensvraag geworden of de Wereldraad van Kerken als organisatie het geschikte instrument is om het ge meenschappelijk doel dat de kerken zich stellen op oecumenisch en inter nationaal gebied te verwezenlijken." „Het is de taak van de Wereldraad," aldus dr. Visser 't Hooft in zijn inlei ding, „om zowel een „teken van een vollere openbaring van de Una Sancta," als ,,een stem van de kerken en tot de kerken", te zijn, want „de kerken vor- in de raad iets anders en iets dan de optelsom van de onder scheidene kerken zelf." Het boek zal op de derde assemblee of ficieel als een rapport van het Centrale Comité worden aangeboden. Binnen een maand zullen er een Duitse en een Fran se vertaling verschijnen. R.k. en vredesconferentie Praag beledigde kerk en Christus A.V.R.O. De voorzitter van de Algemene Vereni ging voor Radio-Omroep (A.V.R.O.), jhr. Th. Röeil heeft een fluitconcert, een enorm lawaai en laid getwist tijden» de jaarver gadering van deze vereniging, die saterdag in Haarlem werd gehouden, niet kunnen voorkomen, In een kritisch commentaar schrijft de Nieuwe Rotte ae Courant hierover: „Een straffe regie beeft de jaarlijkse algemene verga dering van de A.V.R.O. in het Concert gebouw te Haarlem niet có luidruchtig doen verlopen ale die van vorig jaar te Aasen. Door die straffe regie is het een merk waardige vertoning geworden, zowel visueel si» auditief. Alle stemgerechtigden hadden met bestuur cn officiële gasten op het po dium plaatsgenomen. De belangstellende le den die tijdig tien dagen voor de ver gadering bun toegangskaarten hadden aangevraagd mochten uit de zaal de stelling volgen. Van de stemgerechtigden heeft er slechts één gedurende enkele *ni- 1 nuten het woord gevoerd om iets over he voorstel te ^gen. Het kostte bem moeite, liet woord te krijgen. Volgens statuten en huishoudelijk regle ment was alles waarschijnlijk keurig in orde. Men kan zich voorstellen, dat het bestuur van de A.V.R.O. alles beeft willen doen om herhaling van de smakeloi van vorig jaar te voorkomen. Men kan zich echter eveneen» voorstellen, dat ook dege nen die het baldadig optreden van de le den van het actiecomité veroordelen, pijn lijk getroffen waren door het van weinig tact en inzicht getuigende optreden van dc De commissie van onderzoek, door het be stuur van de A.V.R.O. ingesteld om de door het actiecomité geformuleerde gri nader te onderzoeken, heeft aan het de van haar rapport dit bestuur o.m. overweging gegeven „een meer psychologi sche aanpak van diverse problemen, zich bij het besturen van een dergelijke grote vereniging voordoen". Het rapport is eerst op 10 juli jl bij het secretariaat van de vereniging binnengeko men. Men beeft dus waarschijnlijk nog niet voldoende tijd gehad, zich op dit ad- De hele kwestie zouden wij als een inter ne verenigingszaak kunnen beschouwen ah de A.V.R.O. door haar functie en door haar positie als gebruikstrr van overheidsgel den niet tevens het karakter had van ecu publiek orgaan. Als neulrnle vereniging is zij minder geïnstitutionaliseerd, dotrdoor kwetsbaarder dan de andere „algem< omroeporganisaties. Door deze grotere kwetsbaarheid manifesteert zich in haar ook duidelijker de onmogelijkheid koppeling van omroepbedrijf aan „vrije" vereniging een onmogelijkheid die v de andere omroeporganisaties in gelijke te geldt. Het optreden van het actiecomité bei op een misverstand, voortvloeiend uit de reeks van misverstanden, waarop hel gehe le Nederlandse omroepbestel in aijn huidi ge vorm berust. De malcontenten in de A.V.R.O. bewijzen de publieke zaak geen dienst. Het door pij- na dictatoriaal lijkend optreden zijn zwait- te camouflerend bestuur van de A.V.R.O. doet dit evenmin. Het heeft op zijn best bewezen, dat de verenigingsronn geen ga rantie is naar onze overtuiging ook niet kan zijn voor een democratische slruc- Er van verdachtnaar Kirchentag te gaan De communistische autoriteiten van de Oostzone van Duitsland zijn tot actie overgegaan in hun stre ven de Oostduitse protestanten te verhinderen deel te nemen aan de Evangelische Kirchentag, die tus sen 19 en 23 juli a.s. in Berlijn zal worden gehouden. Op de Auto bahn naar Oost-Berlijn op Oostduits gebied dus hield de volkspolitie, de auto aan van de protestantse bisschop van Greifs- wald, dominé Friedrich Krumma- cher. Hij werd „ter voorlichting over het Oostduitse verbod voor de Kirchentag in Oost-Berlijn", ontboden naar het communistische districtsbestuur in Rostock. Bisschop Krummacher, die was verge zeld van zijn vrouw, heeft hieraan geen gevolg gegeven. Hij is teruggekeerd naar zijn woning in Grelfswald. De legi timatie-bewijzen werden hem en zijn vrouw afgenomen. De communistische regering in Oost-Berlijn heeft inmiddels laten weten dat alle Oostduitse protes tanten, die ervan worden „verdacht" de een aanval te moeten doen op V.P.R.O. Wat de door hem veronderstelde moeilijke financiële positie van deze orga nisatie met haar plan voor een nationale omroep heeft te maken is ons niet duide lijk. Dat dit plan slechts een propaganda troef zou zijn was een aantijging, die me van een zo ordelievend man als de voor zitter van de A.V.R.O. niet zou hebben ver wacht". De Telegraaf noemt jhr. Röell in één adem met dr. Van Rooy, de oud- minister van sociale zaken. Het blad 'hrijft: „De overeenkomst tussen de twee ars on en is dat beiden niet in staat wa rn hun beleid in een openbare vergadering te verdedigen. Zij misten één of meer van igenscbappen die hiervoor noodzakelijk >a)s kei iel vai psychologisch i repliek l ivoeien het Bisschop Krummacher was overigens ..iet eens op weg naar de Kirchentag; hij wilde in Oost-Berlijn een conferentie Oostduitse bisschoppen bijwonen, van hij voorzitter is. De bisschop pen Jaenicke en Mietzenhaim zijn in middels ongehinderd in Oost-Berlijn aangekomen. De handelwijze van de communistische machthebbers tegen bis schop Krummacher heeft onder de pro testanten in Oost-Duitsland ernstige rust vex-oorzaakL In West-Berltjn is sinds gistermiddag het presidium van de Evangelische Kir chentag in aanwezigheid van de voor zitter van de Raad der Evangelische Kirchen in Duitsland, praeses Scharf, vergadering bijeen. Het beraadt zich over, welke konsekwenties moeten worden getrokken uit de maatregelen van de regering in Oost-Berlijn. Er schijnt te worden overwogen of het onder deze omstandigheden niet beter is de gehele Kirchentag af te gelasten, aangezien met verdere belemmerende maatregelen tegen deelnemers moet -eau den gerekend. In het presidium is het gisteren tot heftige debatten gekomen. Een beslissing wordt pas vandaag verwacht. De com- munisten hebben alle Kirchentag-bijeen- komsten in Oost-Berlijn verboden. Het is niet bekend, of dit verbod zich ook uit strekt tot de godsdienstoefeningen, die in de Oostberlijnse protestantse kerken zouden worden gehouden. School te Paron vond eindelijk een directeur De vele vrienden van de chr. school te Paron bü Sens, die lezers zijn van de „Lettres de Paron" waren in het laat ste nummer op de hoogte gesteld van de moeilijke omstandigheden, waarin het bestuur zich bevond. Er moest een nieuwe directeur benoemd worden en maanden zoeken was men er steeds niet in geslaagd de juiste persoon te vinden. De wet eist, dat de directeur Fransman is, terwijl men uiteraard tege lijkertijd iemand zoekt, die het chr. derwijs welgezind is. Het bekende Roomse blad Osserva- tore Romano heeft in een hoofdartikel een felle aanval gedaan op de vredes conferentie van Praag. Protestanten zou den daar onbewust mee hebben gewerkt aan de „sowjet-vervolging van de rooms- katholieke broeders". Volgens dit blad heeft vooral de kerkelijke gezant van de patriach van Moskou een bittere aan val gedaan op de Rooms Katholieke Kerk. Er zou een resolutie zijn aangeno men waarin stond dat Vele rooms-katho- lieken, die op vrede hopen „gewetens conflicten hebben die worden uitgelokt door de houding van hun kerkelijke leiders". ------- Letterlijk staat in de nog al, generalise rende resosultie: ,,In dit verband ons gedwongen te zeggen dat overweldigend aantal medechristenen van het rooms-katholieke geloof, die verlangen naar vrede delen en die sa ons zich inspannen om de catastrofe de hete en de koude oorlog te komen, in een gewetensconflict zijn ge raakt door de houding van vele van hun kerkelijke leiders. Een aantal kerkelijke leiders, en bepaalde kringen in het Vati- caan, bevorderen helaas het voortbe staan van de geest van de koude oor log." Het hoofdartikel vervolgt dan: ..Hoe wel vele westelijke kerkelijke leiders zich onthielden van stemming of tegen stemden, moet toch worden opgemerkt dat zü zich in verband hebben laten bren gen met een motie die wederom Chris tus beledigt." Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Tzum: J. de Waard te Nes _a Wierum; te Hendrik Ido Ambacht: C. Bezemer te Zierikzee. Aangenomen naar Beek (L.), centrale gem. mijnstreek: J. C. Muller, zendings- pred. te Oegstgeest; naar Wieringermeer: S. Tijmstra te Retranchement. Bedankt voor Zoetermeer. tweede pred. 1.: J. Hovius te Dordrecht. Toegelaten tot de evangeliebediening: E. J. Alberts. James Cookstraat 1, Am sterdam, is beroepbaar: P. Bijlefeld, Van Hamelstraat 17, Groningen; P. Feen- stra, Nijland (Frl.)C. van Gelder, Stad houderskade 58. Amsterdam, is beroep baar; L. J. Geluk, Anstoteleslaan lb. Zeist, is beroepbaar: A. Griffioen, Julia- nalaan 60, Huizum Frl.)is beroepbaar; J. A. Heldring, Hervormde Pastorie, Steenderen; S. Nijdam, Thomsonlaan 6. 's-Gravenhage, is beroepbaar; J. M. de Raad, No. 41, Hei- en Boeicop, is be roepbaar; J. A. Scholten, Pieter Lan- gendijkstraat Cl, 's-Gravenhage; J. Scho- neveld. Van Renesselaan 15, Zeist; I. J. Walpot, Sabotagelaan 84, Groningen; W. M. Weenink, Willem Schoutenstr. 24III, Amsterdam, is beroepbaar; C. van Win gerden, Frisialaan 25, Harderwijk, is be roepbaar; G. J. Wispelwey, Groot Wezen laan 37, Zwolle; P. C. Wolfskeel, Jut- faasseweg 137h, Utrecht. Beroepbaarstelling: drs. M. J. Top, GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Katwijk a. Zee, vac. I. F. Nawijn: B. G. Mees ten Oever te Wageningen. Beroepbaar: ds. H. den Boeft is beroep baar verklaard in de Geref. Kerken, door de classis Warffum, na gehouden coll. doctum. Ds. H. den Boeft was laats telijk pred. bij de Gereformeerde Kerk (Vrijg.) te Schouwerzijl. Adres: Horra Siccamasingel 90 te Groningen. Geen beroep kan kand. J. M. R. Dier- anse in overweging nemen wegens zijn studie. Hij wil de kerken echter dags graag dienen. Zijn adres querrestraat 28, Den Haag. Gisteravond heeft de rector-magnificus van de Universiteit van Amsterdam, prof. dr. J. Kok, de internationale zo mercursus geopend van de Nederlandse universiteiten, die van 1127 juli in Am- er het a World Community". Aan de cursus die wordt georganiseerd door de Netherlands versities foundation for International Co-operation (NUFFIC), wordt deelge nomen door 56 studenten afkomstig uit 14 landen. Naastenliefde men treft er prachtige staaltjes van. Van christenen God zij dank, ja! Maar ook van mensen voor wie de bijbel een gesloten boek is. Ook van mensen die Gods Naam alleen maar als gedachteloze vloek gebruiken. Zelfs van mensen die God en Zijn Woord bewust buiten hun leven gesloten hebben. Zij zijn in het vervullen van dat tweede grote gebod: „Gij zult uw naaste liefhebben als uzelve", vaak de christen ten voorbeeld! Uiteraard vertellen we hier niets nieuws. Zo min als de ver klaring hiérvan enig nieuw element bevat; immers, dat het zo is bewijst temeer dat God Zich met deze wereld bezig, houdt. En dat Hij deze wereld leidt op Zijn wijze en volgens Zijn plannen. God laat deze wereld niet los en God laat de enkele mens niet los. Noem het „Gods gemene gratie" of geef er de term aan welke ge wilt maar besef ere erken dat het zo is. Die mens die God buitensluit en zijn naaste toch liefheeft hij vervult dusdoende in dat gehele raderwerk van deze we reld de taak die God hem te doen heeft gegeven. Misschien laat God die mens zijn zoals hij is terwiÜe van u, christen. Om u tot ootmoed te brengen; om u met te groter intensiteit te geven aan het dienen van God en de naaste. Om met te groter overtuigingskracht die naaste tot God te brengen! In de leeftijd van 79 jaar is gisteren tot ridder i-erleden de heer Joh. van den Berg, bekende en gaarne geziene verschijning in het scheepvaartbedrijf alsmede in het gereformeerde kerkelijk en vereni gingsleven, in het bijzonder van Rot terdam-Centrum. Bij heel velen geacht, om zijn ijver, zijn bijzondere werkkracht, zijn accu ratesse, doch niet minder om zijn vrien delijke persoonlijkheid en om zijn van groot geloof getuigende levenswandel. heeft de heer Van den Berg zich op derscheiden gebied bewogen en daar een vooraanstaande plaats ingenomen. Rotterdammer van geboorte, was de heer Van den Berg reeds op jeugdige leeftijd in dienst getreden bij de firma Ruys Co. Hij doorliep alle rangen, eerst bij Ruys Co, later bij de firma Ruys Zonen, directie van de Rotter damse Lloyd, om in 1925 bij deze firma procuratiehouder te worden. In 1928 volgde zijn benoeming tot chef-de-bu reau en in 1932 kreeg hij daarbij nog de leiding over het administratiekantoor Wm. en B. Ruys. In mei 1950 mocht hij onder grote belangstelling zijn gouden jubileum bij de firma Ruys vieren. In 1935 reeds hadden zijn verdiensten er kenning gevonden door zijn benoeming Secretaris van Bapt. Wereld Alliantie bezocht Nederland De secretaris der Baptisten-Wereld Al liantie, dr. J. Nordenhaug, die eer oriëntatiereis door Europa maakt, be zocht dezer dagen Nederland, waar hi; in Amsterdam besprekingen heeft ge voerd over de bouw van dc Gedachte- niskerk in Amsterdam-West, die daar met steun van baptisten uit alle landen verrijzen zal. Ook bracht hij een bezoek aan het baptistenseminarium De Vinkenhof in Huis ter Heide. De Baptistenwereld Al liantie zal bijzonder veel aandacht be steden aan het werk in Europa. Dr. Nor denhaug wordt vergezeld door zijn se cretaris. Cyril E. Bryant, directeur van de baptisten-wereld alliantie nieuws dienst. Terwijl nog maar nauwelijks be kend is dat ook de 82ste unie collecte meer dan 400.000 heeft opgebracht, begon de „Unie, een School met de Bijbel", al weer aan de voorbereiding van de vol gende collecte, die jaarlijks wordt gehouden. De opbrengst is bedoeld om de christelijke scholen van ons land te steunen. Een folder die ter gelegenheid van deze nieuwe collecte is uitgegeven gaat op twee opmerkingen, die telkens er worden gehoord: L De Uniecollecte is niet meer nodig sinds het bijzonder onderwijs de fi nanciële gelijkstelling verwierf. 2. Het heeft geen zin te collecteren, om dat er plaatselijk reeds zovele collec ten worden gehouden en een behoor lijke opbrengst, gelet op de behoefte, niet kan worden verwacht. ■men het christelijk onderwijs mag beschouwen als een kwestie plaatselijk belang; alleen christelij ke scholen voor buitengewoon lager on derwijs hebben nog niet alle de volledi ge financiële gelijkstelling en verschei dene dezer scholen moeten in vele geval len jaarlijks belangrijke bedragen bij passen om in de niet door subsidieën gedekte uitgaven te voorzien.... Het christelijk schippersonderwijs kan niet worden verzorgd zonder een belangrij ke steun van particuliere zijde." Aandacht wordt nog gevestigd oi feit dat de middelen niet toereikend zijn vele christelijke kleuterscholen, dat lagere scholen soms worstelen met kleinere of grotere tekorten, maar ook dat christelijke scholen in het buitenland toch ook steun verdienen. Op de tweede opmerking wordt gerea geerd met de woorden dat de Unie niet vraagt om grote giften. Het christelijk onderwijs is groot geworden door velr kleine bijdragen. Deze collecte wordt bij voorkeur ge houden in de maand september. Het een huis aan-huis-collecte en waar niet mogelijk is. worden kerken of e dere vergaderbijeenkomsten ingescha keld Aan de collecte behoort „ure des gebeds" vooraf te gaan. (Advertentie) »r hierdoor houdt de overeenkomst di op. Minister Vu Rooy gaf, toen hij tot het ministerschap werd geroepc olie functie op als burgemeeatei Eindhoven. Bovendien is bekend dat hij binnenskamers met aijn hoofdambtenaren aeer goed kon samenwerken. Jhr. RÖell bekleedde duarenlegen geen kele functie van betekenis en van e van zijn medewerkers is tot dusver i gebleken. Integendeel, de wijze waarop hij twee belangrijke medewerkers, de herei Siebe van der Zee en Karei Prior, heeft behandeld, heeft ontwrichtend ge* Er ie nog een verschil: mr. dr. Van Rooy heeft zijn functie ter beschikking gesteld, jhr. Röell, die eerder te kennen had ge geven in 1961 te zullen aftreden, blijft voor lopig in functie. Sir. dr. Van Rooy. op wie een zwar< druk werd uitgeoefend om als sluitpost var de kabinetsformatie Ie dienen, heeft ciji functie opgegeven in het belang van hel land. Jhr. Röell, die is aangesoeht door perso nen, die een zwakke leiding prefereren, denkt er niet aan het belang van de eer tijd» krachtige en bloeiende omroepveren: ging te laten prevaleren". De ervaring heeft geleerd, dat derge lijke prot. christenen bijna niet te vin den zijn in Frankrijk. Vrijwel zonder uitzondering zweren de protestanten bij de openbare, zgn. neutrale school. Daar zij reeds veel moeite hebben hun kerken te onderhouden, is het hun niet duide lijk te maken, dat men ook nog offers wil brengen voor een school met de Bijbel De gedachte van een vrije chr. :hool, die als „voorhof van de kerk" au fungeren zegt hun niets of roept de grootste weerstand wakker. Des te meer is het bestuur van Paron dankbaar, dat zij op het allerlaatste ogenblik de man gevonden heeft, die de geest zoals door het bestuur gewenst en beschikkend over de nodige diploma's en capaciteiten in september de leiding van ae school op zich nemen wil. Het ls een nog ionge man van 34 jaar, die zes jaar lang de leiding had van een grote school in Algiers, tegelijkertijd vonden wij ook een onderwijzeres van chr. beginselen, zodat samen met mej. Jeltema, die al vier jaar aan Paron ver bonden is, het personeel voltallig is om in september de kinderen te ontvangen. Ouders in Nederland, die hun kind de dir. lagere school met internaat te Paron willen laten volgen, gelleven zich te richten tot de directrice van het inter naat mej. R. van Oosten, Chateau de Paron par Sens (Yvonne). i de orde van Oranje Nas- Daarnaast was er zijn veelvuldige ac tiviteit op kerkelijk terrein en in het verenigingsleven. In zijn jonge jaren was de heer Van den Berg lid van de beken- je gereformeerde jongelingsvereniging ..Timotheus", alsook van het bondsbe- stuur van de Nederlandse Bond van Jon gelingsverenigingen op G.G. Te zamen met de heren R. Coulander en L. A. van Gunsteren schreef hij het werkje ..Wen ken voor het verenigingsleven" en in 1908 deed hij met de heren H. J. en Frits Tollig de eerste liederenbundel van de Jongelingsbond verschijnen. Jarenlang ook was de heer Van den Berg ouderling bij de Gereformeerde Kerk van Rotterdam-Centrum. Werk zaamheid werd ontwikkeld in de be kende gezangenkwestie. Zijn referaat in 1914, getiteld „Het Nieuw-Testa- mentische lied", is de stoot geweest tot de oprichting van een kring van belangstellenden in de verrijking van het kerkgezang. Jarenlang heeft de heer Van den Berg voorts het pleit gevoerd voor het parochiestelsel in de grote-stadskerken. Een actief aandeel heeft hij gehad in het streven van de Gereformeerde Kerk van Rotterdam, de woeker te bestrijden door middel van een soort voorschotsysteem met renteloze aflossing. Genoemd moet stellig ook worden zijn aandeel in het streven naar er kenning van het promotierecht aan de Theologische School te Kampen. Hij mocht het genoegen smaken, dat zijn zoon, prof. dr. J. van den Berg, thans hoogleraar aan de vrije Universiteit te Amsterdam, als eerste aan de acade mie van de Calvijnstichting te Kam pen het doctoraal examen aflegde (cum laude) en als een der eersten (even- n laude) aldaar de doctorstitel behaalde. Ook op het sociale terrein heeft de heer Van den Befg zich bewogen. Zo was hij gedurende zeer vele jaren be stuurslid, en gedurende een aantal ja ren bovendien voorzitter, van het Zie kenhuis Eudokia. Bij zijn aftreden werd hij benoemd tot erelid van het bestuur. Lange tijd ook was hij voorzitter van de contactcommissie van alle Rotter damse particuliere ziekenhuizen. Bij heel velen zal de nagedachtenis »n deze rechtschapen man met zijn nimmer aflatende toewijding en blij moedig geloof blijven voortleven. Dc teraardebestelling heeft plaats za terdag te 1 uur op de begraafplaats Crooswfjk te Rotterdam. Vrijzinnig-protestanten tegenover synode De Centrale Commissie voor het vrlj- zinnig-protestantisme heeft, zo deelt het in een communiqué mede, kennis genomen van het besluit van het Breed Moderamen van de Generale Synode van de Nederlandse Hervormde Kerk van 20 juni 1961, om prof. dr. P. Smits de bevoegdheden als van een emeritus predikant te ontnemen. De Centrale Commissie is ervan overtuigd, dat dit besluit in strijd is met de geest van vrijheid en verdraag zaamheid, die in de kerk van Christus dient te heersen. De Centrale Commissie acht dit besluit voor de zaak van het vrijzinnig-protestantisme bijzonder be treurenswaardig en gevaarlijk, niet al leen met het oog op de positie van het vrijzinnig-protestantisme zelf, maar ook omdat hierdoor het vertrouwen in de mogelijkheid van de kerk om leiding te geven aan het geestelijk leven in deze tijd. in brede kring zowel binnen als buiten de kerk is geschokt. Bovendien wordt hierdoor de zo nodige samenwer king der kerken en der geloofsovertui gingen in hun verscheidenheid bedreigd. Vraag: Vorig jaar kocht ik een machinaal gebreid of geweven „echt" wollen vest. Dezer dagen moest ik het wassen. Ik heb het behandeld met synthetische zeep, niet gewron gen en goed uitgedrukt in schoon wa ter, vervolgens liggende laten drogen. Daarna bleek het nogal wijd te zijn uitgerekt. De mouwen zijn 15 tot 20 cm te lang. Is er een middel gel niet veel meer aan te doen. Men zou het nog eens kunnen overwassen in een iets warmer sop en het daar na op dc gewenste maat vastgespeld te drogen leggen. Wellicht helpt dit iets, Anders zal men het vest uit el kaar moeten halen en op de gewens te maat weer vaststikken. Vraag: In mijn jeugd leerde ik het lied, waarvan de eerste regels lui den: ..Eens dwaalde ik verstoken van licht en van kracht. Mijn lust was dc wereld, mijn afgod haar pracht. Nooit dacht ik aan Jezus of Golgotha's kruis... Ik leerde het omstreeks 1902 op de school van meester Meynen, Schoolholm, Gro ningen. Is er iemand die mij inlich tingen kan geven? Misschien iemand van mijn vroegere klasscgenoten. In 1903 vertrok ik uit Groningen naar Antwerpen en ontmoette nooit meer iemand uit mijn schoolklas. Vraag: Ingesloten blad is van een stek, die jaren geleden uit Zuid-Afri- ka meegebracht werd. Het is nu een grote plant geworden en heeft paars rode bloemen. Hoe moet ik deze plant behandelen? Antwoord: Dit is de hibiscus sinen sis. var. punicus plenus, die vaak uit groeit tot een heester, ofschoon zij ook als kamerplant gekweekt wordt en dan klein blijft. Ze verlangt veel zon en voedsel cn wekelijks kunstmest. Vroeg in het voorjaar kan men de plant terugsnoeien en dan weer nor maal stekken. Vraag: Ik heb een ster van Beth lehem. Verleden jaar zijn er hon derden knopjes aangekomen en thans draagt zij nog geen tien bloempjes. Deze winter heb ik haar tot 5 cm afgeknipt en vervolgens rustig laten staan. In het voorjaar gaf ik elke dag een beetje water en zij is nu 8 tot 9 cm mooi groen, maar er komen telkens gele blaadjes aan. Zij staat op noordoost voor het raam en des morgens tot 12 uur in de zon. Hoe moet ik haar behandelen om weer bloemen te krijgen? Antwoord: Als de Ster van Bethle hem in een zonnige kamer staat, heeft zij veel water nodig. Als zij /oor een zonloos venster staat is een maal gieten "per dag voldoende. In de groeiperiode van maart tot zes weken na de bloeitijd geven men ge regeld wat vloei- of kunstmest, 's Win ters snijde men de stengels terug en beware de plant in een koel. zonnig vertrek. Door kopstekken vochtige bladaarde, een deel klei- zodengrond met scherp zand en met een glazen potje overdekt. Het mooi ste is 3 tot 5 stekken in één potje te zetten, waardoor men eerder een vol le plant krijgt. Als ze zichzelf niet vertakken, moet men de kop er uit nemen en deze eventueel weer als stek gebruiken. Vraag: Als de man gestorven is en de gehele nalatenschap aan zijn vrouw heeft vermaakt, komt dan bij het overlijden der vrouw de gehele nala tenschap aan haar eigen familie? Antwoord: Kennelijk is het huwelijk kinderloos gebleven. In dit geval komt de nalatenschap bij het overlijden van de (langstlevende) vrouw aan haar eigen familie, indien zij althans niet oppieuw trouwt en geen testa ment maakt. Vraag: Wat is het adres van de stichting Nederlandse Vereniging tot adoptie van schepen (de Nevas), voor zitter J. C. G. de Graaf? Antwoord: Het adres van de N.E.V.A.S. luidt: Postbus 158, Schie dam, telefoon 66597. Vraag: Mijn dochtertje heeft een blazer van rode gabardine. Bij het uitleggen van de zomen ziet men nu een donkere streep. Hoe kan ik deze streep het beste verwijderen? Ik heb wel eens geprobeerd een vlek uit dit jasje te verwijderen met Tri maar toen ontstond er een kring. Antwoord: Dergelijke strepen moet men uitwassen in een lauw sopje van zeepvlokken of synthetisch wasmid del. Als u het niet aandurft om het jasje zelf te wassen, geef het dan in Behandeling bij een goede wasserij. Vraag: Iedere ochtend ongeveer wat vroeger, zending in het Duits. Gaarne wil ik weten van welk geloof of sekte deze uitzending is. Even na de preek wordt het adres opgegeven als Leo Jans.... (adres en straat weet ik niet) te Bazel. Er wordt in het Duits gesproken en gezongen. Antwoord: De uitzendingen in het Duits van radio-Luxemburg gaan uit van een organisatie „Christus fur alle Welt". Zij is van protestantse hui ze. U kunt verdere bijzonderheden vragen aan Hans Poetsc Postfach 1778, Osterdeich 89, Bremen-23. Vraag: Het huis, waarin ik woon is op 27 april onbewoonbaar klaard. Ben ik nu verplicht de volle huur te betalen? Andere mensen in het dorp, wier huizen onbewoonbaar zijn verklaard, behoeven slechts de halve huur te betalen. Heb ik ook recht op verhuiskosten, want over een half jqar moet ik er uit zijn. Wij behoeven nergens het zeil op te ne men, want het huis is zo vochtig, dat alles verrot. Antwoord: Indien de huur vorig jaar verhoogd was, behoeft u zelfs minder dan de huur te betalen, daar de woning onbewoonbaar is ver klaard, en dus alle naoorlogse huur verhogingen zijn vervallen. De eige naar is niet verplicht de verhuiskos ten te betalen. Vraag: Op het blad van de klim roos tegen de scheidmgsmuur van mijn tuin, op de knoppen en de sten gels. ontstaat een soort schimmel. Wat is hiertegen te doen? Een blad is in gesloten. Antwoord: Deze witte aanslag kunt u op dc volgende wijze bestrijden: Neem 75 tot 100 gram Californische pap op tien liter water en meng dit goed door elkaar. Hiermede moet u de roten bespuiten. Bij voorkeur zou dit in mei moeten geschieden. Zo no dig herhale men deze behandeling met een mengsel van 20 gram Californi sche pap.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2