Een kanttekening Oostenrijkse Evang. Kerk krijgt meer rechten BIIISB Vanaf september ware socialistische studie" CHEFAROX Een woord voor vandaag Uw opmerking is voor ons een dediging Zweedse bisschop krijgt een nieuw proces BOEKENHOEK 2 DE LOOP DER BEVOLKING HET is nog niet zo lang geleden, dat in meer dan één land, ook ten onzent, door sommige geleerden uiting werd gegeven aan hun vrees voor gelei delijke ontvolking, vooral in de westerse gebieden. De geboortecijfers daalden, de sterftecijfers vertoonden een neiging tot stij gen. Menig geschrift uit de jaren dertig spreekt van een sombere toekomst, omdat de geboortecijfers aantoonden, dat zij in elk geval te laag waren om de bevolking duurzaam op peil te houden. Nederland maakte, vergelijkenderwijs, nog een goed figuur, hoewel ook hier de geboortecijfers daalden. Om een enkel cijfer te noemen: in 1923 was het geboortecijfer per 1000 zielen nog 26,2, maar in 1935 20,2. De gezinnen wer den kleiner. Eveneens nam het aantal kinderloze gezinnen sterk toe. Te Amsterdam steeg dit aantal ln de periode 1920-1930 van 21,8% tot 34,3%. En de hoofdstad was niet de enige plaats waar dit verschijnsel opviel. Ook ln de Zaanstreek en b.v. te Leeuwarden kon men het constateren. In de Friese hoofdstad kon het wellicht ten dele verklaard worden uit de vestiging van oudere personen, die hun agrarisch bedrijf aan jongeren hadden overge dragen. Maar in vele andere gemeenten kon een dergelijk argument niet ter verklaring worden aangevoerd. Er was vóór de tweede wereldoorlog bij serieuze geleerden meer vrees voor ontvolking dan wel voor overbevolking. Maar in de eerste jaren na 1945 kwam er ten onzent de dusgenaamde geboortegolf. Er werden veel huwelijken gesloten die soms jarenlang waren uitgesteld. Ondergedokenen kwamen te voorschijn, hervatten hun arbeid en gaven ook aan hun huwelijksplannen uitvoering. De geboortegolf in de eerste naoorlogse jaren deden bij sommigen de vrees voor overbevolking weer levendig worden. De meesten waren niet bang voor overbevolking van de wereld, maar Wel voor een teveel ln ons kleine land. Wat de wereld betreft, ls er hier en daar een tekort aan productie, ook zelfs in landen met een dunne bevolking. Hier moet hulp worden geboden, ook geestelijke en zedelijke hulp. De geboortegolf van de naoorlogse jaren heeft sommigen mede gebracht tot berekeningen over de verwachte bevolkingsontwikkeling in de komende twin tig jaren. Er wordt in Nederland een toeneming verwacht van S'/j a 4 miljoen zielen, waarbij echter geen rekening is gehouden met de invloed van de emigratie. Aan het cijfer van 3% a 4 miljoen kan dus slechts betrekkelijke waarde worden toegekend. Reeds uit dien hoofde staat het wel vast, dat de bevolkingstoename lager zal zijn. De emigratie gaat door en moet ook door gaan met het oog op onze toekomst Door de gunstige werkgelegenheid van thans mag men zich niet laten verleiden om van emigratie af te zien. Reeds nu zien wij, dat het slechts een betrekkelijk korte periode is geweest, waarin wij van een geboortegolf konden spreken. De aangifte van kinderen voor de eerste klassen der lagere school is belangrijk kleiner dan verwacht, werd. Vit de onderwijskringen kwam reeds het verzoek om bet aantal kinderen per klas te verlagen, ten einde ontslag van onderwijzers te voorkomen. Ook andere berekeningen kunnen slechts onder grote reserve worden aan vaard. Men kan niet alles in rekening brengen. Wie kan zeggen, waartoe de huidige spanningen in de wereld zullen leiden? In verband met de behandeling van de Kinderbijslagwet in de Tweede Ka mer hoorden wij ook weer allerlei beschouwingen over de invloed van der gelijke maatregelen op het geboortecijfer. Wij achten die invloed heel gering, indien men al van Invloed kan spreken. Wie van het huwelijk en het kindertal een rekensom gaat maken, zal wel tot de conclusie komen, dat een kind méér kost dan de bijslag bedraagt. De kin derbijslag moet steunen op een geheel andere gedachtengang. Het is een sociale maatregel, geen maatregel van bevolkingspolitiek. Voor het overige zeggen we met de Prediker: vrees God en onderhoud Zijn geboden, want dit geldt voor alle mensen. Ook in hun huwelijksleven. En moge er gebeden worden om een door Woord en Geest verlicht geweten. Volksraad keurde wet goed De Oostenrijkse Volksraad heeft het regeringsvoorstel voor een nieuwe staatswet waarin nieuwe rechten voor de Evangelische Kerk in Oos tenrijk zijn vastgelegd, een stemmig aangenomen. Dit his torische besluit heeft een eind gemaakt aan de pogingen van de Evangelische Kerk, die ze al sinds 1921 heeft gedaan om de verhouding tussen de Evan gelische Kerk en de Oosten rijkse staat overeenkomstig de moderne eisen wettelijk vast te leggen. In Oostenrijk zijn twee evangelische ker ken. n.l. de Augsburgse Evangelische Kerk, die luthers is en de Zwitserse Evangelische Kerk, die meer her vormd is. Deze kerken zijn in de vo rige eeuw samengevoegd tot een ker- kebond. Het enige recht dat deze bond tot nog toe bezat, was een wettelijke erkenning, die ze had gekregen in het protestantenpatent uit 1861. een wet die werd aangenomen onder Keizer Frans Jozef, waarin de protestanten hun eerste godsdienstvrijheid ontvin gen. )e erkenning van de Evangelische Kerk is de eerste waarborg van de nieuwe wet. Daarnaast wordt haar een volle dige zelfstandigheid toegekend en krijgt ze gelijke rechten als alle an dere kerken en kerkelijke genootschap pen in Oostenrijk. Het wordt de Evan gelische Kerk nu toegestaan deel te ne men aan de oecumenische beweging en lid te zijn van de Wereldraad van Ker- andere oecumenische organi- aties. Rechten De kerk en haar plaatselijke gemeenten zullen zoals alle publiekrechtelijke or ganen worden beschermd op het ge bied van het ambt, de ambtskleding en het beroepsgeheim. De Evangeli sche Kerk krijgt het zelfde aanzien als alle andere kerken en de autoritei ten zijn verplicht haar zo nodig rechts hulp te verlenen. Voortaan zullen nieuwe staatswetten en verordeningen betreffende de verhou dingen van kerk en wereld, haar ter goedkeuring moeten worden voorge legd. Ook kwesties op het gebied van de theo logische fakulteit in Wenen, het gods dienstonderwijs en de kerkelijke jeugd- opvoeding worden geregeld, evenals de geestelijke verzorging van militairen, zieken en gevangenen. Als vergoeding voor de subsidies die haar door het nationaal-socialisme werden ontnomen, krijgt de Evange lische Kerk nu per jaar een toelage van 6.5 miljoen shilling. Bovendien heeft ze het recht gekregen te colleo- teren en kerkelijke bijdragen te heffen, die naar eigen goeddunken zal mogen gebruiken, net zoals de gemeentelijke toelagen die ze ontvangt. Voor de nieuwe wet van kracht is. moet hij nog worden goedgekeurd door de Bondsraad, de vertegenwoordiging van de Oostenrijkse provincies. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen door gadenng Geiden gem.i: xt. J. xi Bov< :iale kerkver- nevela inood- araenoerg; ie Aangenomen naar Schiedam als pred. voor Dyzonuere werkzaamneden: A. D. Klaassen le Huizuui. Beuankt voor *»oordbroek; J. A. Poel stra ie Garnwerü. Benoemd ioi vicaris te Apeldoorn - Het Loo; G. Wispeiwei, Kand. ie Zwolle. GEREFORMEERDE KEKtvEN Beioepen te Bruirusse: A. Verdoorn, kand. te Voorschoten; ie ulrum: A. Groe- newegen te wytKei; ie Cuojiisplaai: j. J. Aangenomen naar n,monoven, als evang. pred.; (J. W. üe Vries te Deventer;, nuar Nykerk, vac. H. Tien: J. Koppe de pred. pl. Beroepbaar ds. E. Zijlstra heeft zijn ar beid onder de gerepartrieerden ihans definitief beëindigd en zal een eventueel beroep gaarne in overweging nemen. Adres: Achterweg 38, Aerdenhout. Benoemd tot leraar godsöienstond. a.d. Geref. Kweekschool te Amsterdam: drs. G. R. Visser aldaar, die deze benoeming CHRIST. GEREFORMEERDE KERKEN Tweetal te Lutjegast. Zutphen en Woer den: H. Biesma, kand. te Lisse en J. P. Versteeg kand. te Amsterdam; te Broek op Langendijk: H. Biesma, kand. te Lisse en W. v. Heest te Emmen; te Ouderkerk a.d. Amstel: J. Kievit kand. te Apeldoorn en J. P. Versteeg, kand. te Amsterdam. Beroepen te Heerenveen: W. van 't Spijker te Drogeham: te Thesinge (accl.): K. Boersma. kand. te Apeldoorn: te Wil- dervank (bij accl.): H. Biesma, kand. te Lisse. Bedankt voor Almelo: P. N. Ribbers te Noordscheschut; voor Den Helder: T. Brienen te Mussel. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen te Nijkerk: A. Kok, kand. te ANDERZIJDS ONTVOOGDING Onder het kopje „Ontvoogding als middel" schrijft de Nieuw.Guinea Koerier liet volgende: „In een Nederlands blad laien we een verhandeling over de verant woordelijkheid van Nederland jegens Nieuw-Guinea. De conclusie kon als volgt worden samengevat: in de jaren 19491955 was het Nederlandse verantwoordelijkheids besef jegens Nienw-Guinea waarschijnlijk sterk overdreven, vergeleken bjj de feitelijke verantwoordelijkheid die toen beetond. Sindsdien is de feitelijke verantwoorde lijkheid van Nederland door de ontwikke ling die Nieuw-Guinea onder Nederlandse j leiding heeft doorgemaakt, veel zwaarder I geworden en wat constateert men nu: een. duidelijk geringer wordend verantwoorde-1 ljjkheidsbeeef. Hoe juist dese conclusie is, behoeft na het optreden van de groep-1 RÜkene en van prof. Duynstee geen betoog i Het ia voor Nieuw-Guinea, en in het bijsonder voor hen die het volk van Nieuw- Guinea vertegenwoordigen, dan ook saak om maatregelen te overwegen die de Nieuw-Guinea belangen soveel mogelijk veilig stellen. Waar het om gaat is, dat het Nederland internationaal-politiek gemakkelijker wordt gemaakt om zijn taak in een of andere vorm in Nieuw-Guinea te blijven uitvoeren. Dit aal slechts kunnen als Nieuw-Guinea airh consequent gaat toeleggen op zijn politieke ontvoogding en zich aan de buiten wereld gaat presenteren als een zelfstandige, actief optredende eenheid, die ter wille van z\jn ontwikkeling (toevallig van Nederland) steun ontvangt, zoals zoveel jonge landen steun ontvangen- Om dit doel te' bereiken moet Nieuw- Guinea in de eerste plaats in concreto voor het internationale forum verschijnen. Het denkbeeld dat in de afgelopen dagen in de Nieuw-Guinearaad is geopperd om papora- delegaties naar het buitenland te zenden kan dan ook met instemming worden be groet. Maar dit moet slechts een begin zijn. Aan de wereld moet tevens dnidelijk ge maakt worden, dat de staatknndige ontwik keling in Nieuw-Guinea op korte termijn reeds tot belangrijke resultaten kan leiden. De tijd dat men kon zeggen: zelfbeschikking of zelfstandigheid binnen tien of vijftien jaar zonder daarbij specificeren op welke punten in de loop van die tien of vijftien jaar reeds overdracht van politieke bevoegd heden dient plaats te vinden, lijkt voorbij. Er zal een plan moeten worden opgesteld voor een „ontvoogding" van Nieuw-Guinea, dat in etappes zal werden uitgevoerd, met een omschrijving van de tuMengelegen doeleinden. Dit plan zal zich noodgedwon gen tot de politieke aspecten van de zelfstandigwording moeten beperken. Ieder weet welke ritico'a dit inhoudt, is ook dnidelijk welke risico's men loopt indien men de politieke ontwikkeling afhankelijk stelt van economische, nl. dat de bnitenwerald (en Nederland bijzonder) er genoeg van krijgt ei Guinea dan maar liever meteen aan zijn lot overlaat Nieow-Goinea zou voorts duidelijk moeten laten aien. dat het geen schuld heeft het „probleem Nieuw-Guinea". Het onomwonden te kennen moeten geven, dat bet evenals Nederland, een normalisatie zijn betrekkingen met Indonesië op prijs Stelt maar dan uiteraard op basis van Zij werd gevraagd een schilderij te wederzijds respect en gelijkwaardigheid, geven dat dan bij opbod in Amerika DE PSALMEN De wacht moet worden betrok ken bij het lied der reformatie, de aloude psalmen. De praktijk leert dat dit wachthouden niet overbodig is. Aldus schrijft de heer C. Brouwer in „Organist en Eredienst", als begin van zijn ar tikel waarmee wel niet ieder het eens zal zijn. MEERMALEN is in ons blad er op gewezen, dat de wacht be trokken moet worden bij het lied der reformatie, de aloude psalmen. De practijk leert dat dit wachthou den niet overbodig is. Honderd zes en twintig psalm- briefjes (dus ongeveer twee en een halve jaargang) lieten wij nog eens door de handen gaan, om zo tot een overzicht te komen van het ge bruik der Psalmen en Gezangen in de eredienst. Wij stellen direct vast. dat we met de gegevens van deze psalm- briefjes niet kunnen generaliseren. Maar toch laten zij wel iets van het geheel zien, temeer omdat de ze 126 psalmbriefjes afkomstig zijn van ongeveer twintig predikanten. Bij het in gebruik komen van de gezangenbundel is meermalen de vrees uitgesproken, dat de aloude psalmen wel eens door het nieuwe lied op de achtergrond konden ko men. De liturg kreeg immers een heel wat groter repertoire, en het nieuwe trekt toch altijd meer dan het overbekende. Het was Juist dit laatste, dat ons een duik deed nemen in de psalm briefjes. met de vraag: hoe zal de verhouding zijn? Het eerste, wat direct opviel, was, dat er op de 126 briefjes zes waren waar geen gezang op voorkwam. Volgens mijn kerkelijke opvoeding zou dit kunnen betekenen: 120 lich te en 6 zware predikanten: maar dit laten wij nu maar rusten.. zangen die niet op de briefjes voor kwamen): van de 150 psalmen kwamen er 44 niet aan bod; dus een 30 procent. Van de 59 gezangen kwamen er 6 niet op de briefjes voor, dus een 10 procent. Wij laten het bij deze enkele cij fers, waardoor duidelijk gedemon streerd wordt de opmars der gezan gen. Ik wil niet generaliseren. Ik be doel niet te zeggen: zo is de ver houding nu overal. Maar wel wil ik met het bovenstaande duidelijk zeggen: onze waakzaamheid is ge boden. Het blijkt maar al te vaak, dat een liturg gemakkelijker naar een gezang grijpt dan naar een psalm, terwijl door een psalm hetzelfde be ter vertolkt zou worden. Meermalen maakten wij meé, dat de ..Godsregering" het centrum van de prediking was. Maar in plaats dat de gemeente haar antwoord op de prediking kon geven met psalm 99, werd het gezang 41, terwijl psalm 99 niet eens op het briefje voorkwam. Het zijn juist deze dingen, die telkens voorkomen. Ik vraag: waarom moet dit? Het nieuwe is hier toch niet beter dan het oude? speurtocht tegenkwa dat deze briefjes in totaal 947 op gaven bevatten. Hiervan waren 673 aan de psalmen, en 274 aan de ge zangen toebedeeld. Verhoudingsge wijs ontdekt u hier reeds een klei ne voorsprong van de gezangen. Groter wordt die voorsprong, als wc letten op het aantal uitvallers (we bedoelen de psalmen cn ge- op de lippen der gemeente leg gen met een platvloerse melodie van Gezang 45, als er nog een Psalm 150 is, met zovele andere? Waarom zullen wij ons geloof uit zingen in het fanfare-achtige ,,'k Heb geloofd en daarom zing ik", gez. 47, als er nog een Psalm 27 7 Genoeg, het bovenstaande geeft duidelijk aan, dat het gezang wer kelijk in opmars is tegen de Psalm, lied van de eerste orde. Daarom collega's: de wacht hou den bij het góede kerklied, ons psalmboek. Controleer de verhoudingen op uw psalmbriefje: en vernietigt dit belangrijke stukje papier niet te vlug. Bij een overmatig gebruik van het nieuwe lied zullen wij organis ten zeker met onze liturgen moeten samenspreken. om met nen samen de wacht te betrekken bij onze ou de psalmen, met hun mooie melo- Uit de duim gesogen Billy Graham in kwaad «erueht Kort geleden heeft een internatio naal persbureau het bericht ver spreid dat Billy Graham, de Ameri kaanse gangster Mickey Cohen 50.000 gulden had aangeboden als hij een van zijn bijeenkomsten zou bijwonen. De bekende evangelist, die op het ogenblik in Engeland is zou zelfs "000 gulden hebben aangeboden als man zich zou bekeren. Deze gege vens'werden openbaar door het getui genis ran een ran de vrienden van Cohen voor een Amerikaanse recht bank. Het bericht heeft echter nog een vervolg. Het verslag had betrekking op een bepaalde zitting van de recht bank. Niet gemeld werd later dat de volgende dag tijdens het kruisverhoor deze vriend van de gangster bekend had het bericht uit zijn duim te heb ben gezogen. In Engeland deed het verhaal de ronde dat Graham koningin Elizabeth een bedelbrief heeft gezonden die niet bepaald uitmuntte door goede smaak Studentencorps Kampen De senaat van het studentencorps van de Theologische Hogeschool te Kampen, deelt ons mee, dat er in zijn persbe richt betreffende de inschrijving v het novitiaat. ccn fout is geslopen. Deze inschrijving is niet zoals zij t__ der vermeldde, bepaald op 26 november, op 26 september, des namiddags het gebouw van de Theologi- Tot directeur van de nieuwe stichting voor Interuniversitair Sociaal-weten schappelijk Onderzoek te Amsterdam is benoemd dr. P. Kouwe, soclograaf van de gemeente Enschede. Advertentie Drastische maatregelen in Oost-Duitsland In de Sow jet-zone Duitsland heeft de sta secretaris voor de hogescholen bekend gemaakt, dat vanaf september de „ware socialisti sche studie" zal beginnen. Dat wil zeggen, dat de middelbare scholieren die hun eind-exa men met goed resultaat heb ben afgelegd niet meer direct daarna naar de universiteit mogen gaan, maar eerst ten minste een jaar in een genatio naliseerd bedrijf moeten wer ken of twee jaren in het „na tionale volksleger" dienen. In september komen alleen stu denten aan bod, die in 1959 hun eindexamen hebben gedaan. Er is in oktober 1957 een verordening in de raad van ministers. over het praktische jaar voor adspirant-studen- ten afgevaardigd, maar de bepalin gen daarvan konden in de afgelopen ja- slechts in beperkte mate worden toegepast. Voor de studie-commissie der universiteiten werden van 28.000 adspirant-studenten er 16.000 toegela ten. alsmede 8000 die van de vakscho len kwamen. Er zijn in de Sowjet-zone vele jonge- jn, die medicijnen willen studeren. Volgens het plan voor 1961 kunnen ech ter slechts 2166 studenten in de medi cijnen. 480 voor tandheelkunde. 195 voor pharmacie en 230 voor veeartse nijkunde worden toegelaten. Ondanks icute gebrek aan artsen wordt het tingscijfer laag gehouden. Ener zijds omdat men liever heeft dat er r technische vakken worden geko- ingenieurs maar ook om door nauwkeurige selectie aan de hand de in de afgelopen jaren opgeda ne ervaringen oppositionele stromingen onder de studenten in de medicijnen te gen te gaan. Dwang Voor de technische faculteiten wer den sedert 1954 weliswaar vele nieuwe plaatsen geschapen maar er is gebrek aan belangstellenden. Er is gebrek aan studenten in de landbouw, economische wetenschappen en mijnbouw. Teneinde echter toch aan het in het almaéhtige plan voorgeschreven aantal studenten komen, hebben adspirant-studenten i de jaargang 1959—'60 die gevraagd hadden medicijnen te mogen studeren, kort en bondig de mededeling gekre gen, dat zij verplicht zijn aan de tech nische hogeschool in Maagdenburg de bouw van zware machines te gaan le- Aan de plan-verplichtingen wordt door dergelijke draconische maatrege len voldaan, maar het is de vraag of het dan ook goede ingenieurs worden. Een aantal professoren van de Oost- duitse technische hogescholen hebben ln de afgelopen weken op voorzichtige wijze van hun bezwaren tegen deze maatregelen doen blijken. De rector van de hogeschool voor het bouwwezen Maagklachten? i genczenda laag op de maagwand verkocht kon worden. Het geld gebruikt worden voor het onderzoek naar oorzaken van hartziekten. Hoe het bericht in de wereld gekomen is is niet duidelijk. Wel is inmiddels duidelijk geworden dat Graham nim mer een dergelijke brief heeft ver zonden. In Kottbus, Dr. Goering, wees er ook nog op, dat het verplichte jaar in de industrie geen gunstige invloed had op de studie aan de hogescholen. Hij verklaarde letterlijk: ,,De tot dus ver opgedane ervaringen hebben aange toond, dat de studenten tijdens hun praktijk-jaar de op de school verwor- kennis niet vorder kunnen toepas en ontwikkelen. Daarom moeten wij in Kottbus speciale seminaria oprich ten waar bijles aan de studenten van het eerste semester wordt gegeven. De Oostduitse communistische par tij toont weinig neiging zich te storen aan dergelijke bezwaren. Walter Ul- bricht verklaarde onlangs: ..Het dia lectische materialisme alsmede het marxisme-leninisme zijn als enige wetenschappelijke wereldbeschouwing aan de zes universiteiten. 45 hoge scholen en 254 vakscholen van de D D R. bepalend. De studie daarvan vormt tijdens de gehele studententijd de grondslag voor al het wetenschap pelijke en technische werk". En daaraan moet men zich dus houden. Begin maar bij het begin van de bijbel: het loslaten van God en het zich niet storen aan Zijn geboden, betekent altijd onheil voor de naaste. In de geschiedenis van Kain en Abel is dat direct duidelijk. Kain wordt boos op God „zeer toornig" staat er zelfs. God waarschuwt hem dat het fout zal lopen: dat de zonde hem in haar greep gevangen zo! nemen. En wat doet Kain? Uit verzet tegen God vergrijpt, hij zich aan zijn broeder. De naaste wordt de dupe van de opstand van de mens tegen God. Minder duidelijk maar in feite toch precies hetzelfde is het bij de zondeval: en de vrouw zag dat de boom goed was om van te eten, en dat hij een lust was voor de ogen ja dat de boom begeerlijk was om daardoor verstandig u worden, en zij nam van zijn vrucht en atde zondi tegen God. En onmiddellijk volgt er: en zij gaf ook haar man die bij haar was en hij atde zonde tegen de naaste. Het laatste voorbeeld is als gezegd heel wat minder duidelijk dan het eerste, want de vrouw betrok haar man erbij „met de beste bedoelingen" zoals dat heet. En dat is nu juist het kardinale punt: die menselijke „beste bedoelingen" zijn dikwijls niet Gods bedoelingen! Felle brief aan rode politiechef Oostberlijns predikant is verontwaardigd Vandaag komt in Berlijn het presidium van de Duitse kerke- dag bijeen om te bespreken wat er moet gebeuren nu Oost-Duits land kennelijk ook van plan is om ook de kerkelijke samenkomsten in het kader van de kerkedag in Oost-Berlijn te verbieden. Tot nu toe was aangenomen dat op grond Advertentie STRIJKT GEMAKKELIJK Ommekeer in smaadbrieven-kivestie Er zal een nieuwe rechtzaak tegen de Zweedse bisschop Heian der moeten worden gevoerd. Met deze beslissing van de Zweedse ho ge raad is een ommekeer gekomen in de zaak tegen deze bisschop die acht jaar geleden wegens het schrij ven van smaadbrieven werd ver oordeeld en zijn zojuist ontvangen bisschoppelijke zetel verloor. Op een van deze smaadschriften wer den vingerafdrukken van hem ge vonden, maar door de jaren heen heeft deze bisschop steeds volge houden dat hij niet de schrijver van de brieven was. De zaak dateert uit de tijd van de ver kiezingen van een nieuwe bisschop voor de Zweedse staatskerk in de provincie Werken met leer, deel 2, werkmetho de, werkstukken, door A. Duyser en A. H. Scheerder. Uitgave J. Muusses N.V., Purmerend. Nederlandse Volksliederen, deel 1. Uit gave Nederlandse Vereniging voc Volkszang, Gevers Deynootweg Scheveningen. De muiterij op de ..Bounty", door Charles Nordhoff en James Norman Hall. Trilogie. Nederlandse bewerking H. van Loon. Uitgave J. H. Gottmer, Haarlem. Een kroon van goudpapier. 25 spel letjes voor poppenkast en kindertoneel, door Jo Kalmijn-Spierenburg. Tekenin gen Jaap Beekman. Uitgave J. N. Voor hoeve. Den Haag. Dertien Vlamingen, proza bijeenge bracht en ingeleid door Ivo Michiels. Uit gave De Bezige Bij, Amsterdam. Mijn zuster de negerin, door Cola De- brot. Uitgave De Bezige Bij, Amster dam. Geref. jongeren nemen zeilcentrum in gebruik Dc gereformeerde jongeren kunnen trots zijn op hun nieuwe zeicentrum. Zaterdag j.l. werd het officieel in ge bruik genomen. Het is ondergebracht in de voormalige gereformeerde pasto rie van Ijlst, ligt aan breed water goed voor beginners, zei de burge meester en biedt plaats aan 45 cursisten en instructeurs. Het zeilcentrum werd heel officieel terdagmiddag in gebruik genomen. De acht boten van het zeilcentrum lagen voor de oude pastorie en boven de pastorie wapperde al spoedig de vlag van het Gereformeerd Jeugd Centrum ten teken dat het officiële gedeelte voorbij was en de pret kon beginnen. Burgemeester Cavaljé verklaarde zich verheugd over de komst van dit zeil centrum.IJlst, zei hij. is als water- sportcentrum nu niet bepaald onver deeld gunstig gelegen, maar biedt daarentegen het voordeel van breed vaarwater, waarop het vooi ginnende zeilers goed oefenen is. Een nadeel van het nieuwe zeilcentrum is dat de strook grond tussen rijweg en vaarwater particulier eigendom is. maar niet van de gereformeerde jeugd. De omwoners hebben meebetaald aan de beschoeiing en hebben daar recht op een landingsplaats- De boten kunnen dus niet recht voor de pastorie komen te liggen, wat in zekere zin een han- De zeilcentrum beschikt over een aantal kleinere slaapzalen enkele kamers, grote recreatiezaal annex eetzaal. Strangnas Plotseling kwamen er smaad brieven tegen de tegenkandidaten van ds. Heiander in omloop. Deze hadden kenne lijk hun werk goed gedaan, want na een tweede vrije stemming werd ds. Dick Heiander tot bisschop gekozen. Onmid dellijk na de verkiezing ontdekte men in politielaboratorium vingerafdrukken bisschop Heiander op een van de brieven. Hij werd onmiddellijk in staat "an beschuldiging gesteld. Helandcr werd veroordeeld, maar nlm- er trof men een rechtstreeks bewijs tegen hem aan. De aanwijzingen waren echter volgens de rechters sterk genoeg om aan te tonen dat hU de brieven in derdaad had geschreven. .Daar kwam bij dat de nieuwe bisschop wel zijn onschuld volhield, maar niet in staat was een mo gelijke schuldige aan te wijzen. Sedert de uitspraak heeft Heiander voortdurend gevochten voor een nieuw proces, omdat er fouten bU het onderzoek zün gemaakt. Nieuw proces De verslagen van het proces zijn in middels al aangegroeid tot 13.000 pagi na s. Het besluit om een nieuwe rechts zaak te beginnen werd maar inet krappe meerderheid genomen, namelijk met vier tegen drie stemmen. Het besluit werd genomen op grond van het feit dat in de loop der jaren andere feiten ontdekt zijn. die men tijdens het proces nog niet wist en omdat door dc politieautoriteiten fou ten zyn gemaakt bij het onderzoek. In de derde plaats werd rekening gehouden met het feit dat de deskundigen het bij het onderzoek niet met elkaar eens waren. De Zweedse pers begint zich reeds af te vragen wat de gevolgen van bijvoorbeeld vrijspraak zullen zijn. Hei proces zal pas in oktober of no vember gevoerd kunnen worden, maar de consequenties houden nu al vele journalisten bezig. In verband met de uitspraak is Heiander ontzet uit zijn ambt van bisschop. Bovendien is er reeds lang geleden een nieuwe bis schop gekozen. Zal Heiander straks recht kunnen doen gelden op de bis schopszetel? Voor de Ztoeden is he maar gelukkig dat tegen het einde vat het proces Heltnder 66 jaar en daar mede als bisschop pensioengerechtigd zal zijn. Maar dan komt nog altijd de vraag naar voren of Heiander over deze acht jaar recht heeft op het bisschop pelijke salaris. Sinds het proces om de nalatenschap van de luciferkoning Ivar Kreuger in 1932, heeft geen proces meer zo in de aandacht gestaan als de smaadbrieven- zaak van deze bisschop. Over het alge meen is de Zweedse pers het er echter over eens dat aan het Zweedse rechtsge voel recht is gedaan door de afgezette bisschop een nieuw proces te gunnen. van de Oostduitse grondwet de communisten deze diensten niet' konden verbieden, maar het ziet er naar uit dat ze het wel degelijk i b van plan zijn. In het bijzonder zal het presidium zich ook bezig houden met de uitspraak van de politiechef Eikemeier dat „de kerke dag in het teken van de koude oorlof staat en de situatie tussen de beide delen van Duitsland verscherpt." Inmiddels heeft reeds de Oostiberlijn- se predikant, propst D. Grüber, zich tot Eikemeier gericht naar aanleiding van deze bewering. De brief is duidelijk ge noeg. Grüber schrijft namelijk woorde lijk: „Deze basis voor dit verbod doet als een belediging, om niet te zeggen als be drog aan. Ik geloof dat de houding van mijn geloofsvrienden, zowel als mijn ei gen houding zo duidelijk is dat wij deze opmerking niet onweersproken kunnen laten. U kunt er verzekerd van zijn dat wij nooit aan een zaak zouden meewer ken, die maar in de geringste zin de aan leiding kan zijn om een koude-oorlog- stemming te kweken. U kunt geen enkel bewijs vinden dat wij ook maar een en kele maal aanleiding hebben gegeven om te beweren dat wii niet zouden streven naar de verzoening van de beide delen van Duitsland, en van de gehele wereld. Ik behoef u de namen van de mannen niet te noemen, die nog duidelijker dan ik, zich in dit opzicht hebben uitgespro ken en die toch ook hebben gezegd dat zij aan deze kerkedag willen medewer ken. Wij zagen allen in deze kerkedag een mogelijkheid om de kloof in Duits land te overbruggen en mensen uit Oost en West zowel als uit de gehele wereld in de enige stad bijeen te brengen waar dat mogelijk is en dat is voorlopig nog Berlijn. Wij zijn mannen die op deze manier de hereniging en de vrede willen dienen, ieder offer willen brengen en die ook in het verleden onze bereidheid heb ben getoond om ons volledig hiervoor in te zetten en offers te brengen". Tijdens kerkedag Alle bi jeenkomsten in Oost-Berlijn verboden (Van onze correspondent) De hoofdcommissaris van politie in (communistisch) Oost-Berlijn Eike meier heeft „in het belang van de rust en orde en de handhaving van de vrede" alle bijeenkomsten verboden, die tussen 19 en 23 juli a.s. in het ka der van de tiende „Evangelische Kir- chentag" in Oost-Berlijn zouden wor den gehouden. Dit is in zoverre een slag in de lucht als het presidium van de „Kirehentag" toch al niet van plan was om behalve godsdienstoefeningen in de protestantse kerken van Oost- Berlijn bijeenkomsten in het commu nistische stadsdeel van Berlijn te or ganiseren. Het verbod van generaal-majoor Ei kemeier heeft geen betrekking op deze godsdienstoefeningen, aange zien de vrije uitoefening van gods dienst een van de dingen is, die in het nog altijd geldige viermogend- hedenstatuut voor Berlijn gegaran deerd zijn Het is evenwel mogelijk, dat de politieorganen in Oost-Ber lijn ook zullen proberen om de pro testanten te hinderen bij hun kerk bezoek. De communistische machthebbers in Oost-Berlijn hebben de „Deutsche Bundesbahn" reeds verboden een zestal extra treinen met kerkedag- bezoekers uit West-Berlijn door het gebied van de communistische oost zone te laten. De twintigduizend be zoekers uit West-Duitsland, die niet op eigen gelegenheid naar Berlijn reizen, zullen met autobussen en vliegtuigen naar de voormalige Duitse rijkshoofdstad worden ge bracht. In de motivering van zijn verbod noemde generaal-majoor Eikemeier de „Kirehentag" een „bijeenkomst van de koude oorlog", die „voor po litieke doeleinden wordt misbruikt". Voorts een „provokatie", die gezien de „onderhandelingen over een vre desverdrag met de beide Duitse sta ten en over de vreedzame oplossing van de Westberlijnse kwestie" niet kan worden toegelaten. Geen beschavingsleer meer aan universiteit De Columbia universiteit heeft haar leergang in de beschavingsleer van de moderne tijd voor gevorderden van de lijst der verplichte vakken voor 2e jaars studenten geschrapt. De reden is. dat de huidige beschaving te ingewikkeld is ge worden. In een rapport constateert de faculteit met leedwezen dat de leergang het slachtoffer is geworden van het feit. dat de sociale wetenschappen zich zozeer in technische en gespecialiseerde richting bewegen, dat omzetting van de technische in gewone taal niet meer mogelijk is.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2