1EN I BROOD-GEEN STENEN KRONIEK door ziekte Een kanttekening Aankondigingen uit kerken verwijderd EI91BB DURFT U SPELBREKER TE ZIJN? SUPRIMAL Nobel-prijs voor vrede voor Frau Gertrud Kurz? Een woord voor vandaag Joden willen topconferentie godsdienstige leiders ontharing depilan V&etcu\g.e,is ONZERZIJDS EEN TREK AAN DE FINANCIËLE BEL T4EZE WEEK heeft de Europese Investeringsbank voor het eerst in haar bestaan een beroep op de kapitaalmarkt gedaan. Niet op de kapitaal, markt van Frankrijk, West-Duitsland, Italië, België of Luxemburg maar op die van ons land. Deze voorkeur is een gevolg van het naar verhouding lage rentepeil bij ons. De Europese Investeringsbank dankt haar ontstaan aan de Euromarkt. Dat wil dus zeggen, dat zij is opgericht dóór, maar tegelijkertijd ook vóór, reeds genoemde zes EuromarkOanden. Bij de oprichting heeft bijgevolg ook Nederland aan haar wieg gestaan en zich verplicht in haar kapitaal bij te dragen. En daar het aandeel van ons land op 7,15% was gesteld (voor Frankrijk en West-Duitsland echter elk 30%). nemen wij met bijna 259 miljoen in het aandelenkapitaal deel. Hiervan moest Ys gestort worden, dus ongeveer 65 miljoen, een bedrag dat echt wel de moeite waard is om iets meer van deze internationale bank af te weten. Zulks te meer, omdat nu ook nog een beroep op de geldbezitters is gedaan voor een bedrag van 50 miljoen. Bij elkaar is dat een behoorlijke klont in de financieringspap. Wil de Euromarkt inderdaad tot een grote, krachtige en economisch sterke markt kunnen uitgroeien, dan moeten alle zwakke plekken in de econo mieën van de aangesloten landen worden opgeruimd. Dan pas kan de produktie flink stijgen en de welvaart tot een zo hoog mogelijk peil wor den opgevoerd. Daarom moeten gebiedsdelen die economisch zijn achter gebleven tot ont wikkeling worden gebracht door verbetering van de landbouw, door uitbrei ding van het industriële apparaat, door vergroting van de communicatie middelen; bedrijfstakken die zich moeilijk staande kunnen houden, moeten versterkt worden door uitbreiding en modernisering. Dit alles kost geld, veel geld, dat in het land zelf vaak in onvoldoende mate aanwezig is, althans ter beschikking wordt gesteld. Zijn er nu aan trekkelijke, voor de economie van een land van gTOOt belang zijnde pro jecten en schiet het eigen land bij de financiering tekort, dan kan de Europese Investeringsbank bijspringen in de vorm van geldkredieten dan wel in de vorm van garanties aan andere organen, die bereid gevonden worden voor dit doel een krediet te geven. Van 1 januari 1958, de start van de bank, tot aan heden heeft de Europese Investeringsbank voor 525 miljoen aan kredieten geopend. Voor een bijna even groot bedrag lopen er thans nog onderhandelingen. De bank financiert een project nooit voor 100%. Zij vult slechts aan. Vandaar, dat zij in de periode 1958, 1959 en 1960 slechts voor 16% bijdroeg in de financiering van 15 projecten- Dit is een gemiddelde, want van geval tot geval varieerde de bijdrage van 8% tot 57%. Die projecten lopen sterk uiteen. Voor de vuist weg noemen wij de ex ploitatie van bruinkoolvelden in Italië, de bouw van een kraakinstallatie op Sicilië, de bouw van een waterkrachtcentrale in Zuid-Frankrijk en Luxemburg, de bouw van een fabriek voor dieselmotoren in Italië, de aanleg van kanalen en andere werken voor de irrigatie van een gebied in Zuid- Frankrijk, de bouw van een staalfabriek en een confectiebedrijf in Zuid- Italië, de modernisering van spoorwegen in West-Duitsland. Anders ge zegd: het geld wordt gebruikt voor de modernisering van de industrie, de opvoering van de produktiviteit van de landbouw, de opwekking van meer energie en de uitbreiding van het verkeersnet. Het leeuwedeel van de kredieten vloeide naar Italië (ruwweg 2/3), terwijl Frankrijk ongeveer li van de kredieten aantrok. Nederland ontving even wel nog geen kredieten. De voornaamste reden hiervan is, dat de door de bank gevraagde rente boven ons renteniveau ligt. Met andere woorden: de kredieten zijn voor Nederlandse verhoudingen te duur en daarom niet aantrekkelijk. De bank bezit aan gestort kapitaal de tegenwaarde van 900 miljoen (in goud, marken, francs, lires en guldens). Dit lijkt heel wat, maar het wordt gezien het bedrag aan kredieten dat is verleend en waarover thans nog onderhandeld wordt toch te krap. Daarom dat de tijd is aangebroken om de tweede bron aan te boren: de kapitaalmarkten van een der aangesloten landen. Nederland is hierbij uit gekozen, omdat de rente in ons land In verhouding tot die in andere landen laag is, hetgeen uiteindelijk de geldontvangers weer ten goede moet komen. En zo kon ieder bij ons, die over voldoende contanten beschikte, op 7 juli op een lening inschrijven, welke 50 miljoen groot was. De rente was 4V4%, beslist niet slecht voor de marktverhoudingen maar toch U% lager dan enkele andere leningen uit het buitenland, die kort geleden in ons land werden uitgegeven. De lezer, die ons tot zover gevolgd heeft, zou de indruk kunnen krijgen, dat de Euronese Investeringsbank een geweldige nlaats in de economie van "de Euromarkt inneemt. Dit is beslist niet waar. Zij doet ongetwijfeld nuttig werk, maar het is de vraag, of zij niet nog veel nuttiger werk zou kunnen doen door zich ook buiten de grenzen van de Euromarkt te begeven. Oost-Duitsland tegen Kirchentag (Van onze correspondent in Bonn) De laatste twijfel, dat de Oost- duitse communisten hun protes tantse landgenoten het deelnemen aan de 10e „Evangelische Kirchen tag", die van 19 tot 23 juli a.s. in West-Berlijn zal worden gehouden, zullen verhinderen, is thans weg genomen. De „Volkspolizei" is be gonnen de Kerkedag-affiches van de reclamezuilen en reclame borden te verwijderen. Ook wer den predikanten van Oostberlijnse protestantse kerken gedwongen de aankondigingen en programma's van de Kerkedag uit de kerk portalen weg te halen. Protestan ten der Oostduitse gemeenten zullen geen vergunning krijgen om tussen 18 en 24 juli naar Berlijn te reizen, waar zij van de oostelijke in de westelijke zone zouden kun nen slippen om de Kerkedag bij te wonen. Geen enkele autobus ondernemer in Oost-Duitsland zal gedurende die dagen vergunning krijgen voor een rit naar Berlijn. Ook tegen het vervoer van Westduitse protestanten naar Berlijn is thans de campagne begonnen. De Oostduitse spoorwegen hebben geweigerd om zes extra-treinen met kerkedag-gangers van de Bondsrepubliek via Oostduits gebied naar West-Berlijn te laten rijden. De leidl£g van de Kerkedag wil nu probe ren 20.000 deelnemers naar Berlijn te la ten overbrengen met autobussen, die ge regelde diensten tussen Bondsrepubli- keins gebied en Berlijn onderhouden. Dergelijke regelmatige diensten kunnen de Oostduitse communisten formeel niet verbieden, hoewel zij ongetwijfeld zul len proberen om ook dit massa-vervoer te hinderen. Extra-autobusdiensten zou den zij. evenals extra-treinen, kunnen verbieden. Het is nog niet bekend, wat de hou ding van de leiders in Pankow en haar organen aan de zonegrens, de „Volks polizei" zal zijn, jegens het normale autoverkeer naar Berlijn met deelne- i aan de kerkedag. Formeel kunnen zij dit verkeer verhinderen noch verbie den. De ervaring heeft echter geleerd, dat de „Volkspolizisten" met een over- Westduitse bewust langzaam invulden van formulieren of het afstempelen passen en andere reisdocumenten, het autoverkeer tot enkele tientallen gens per dag kunnen reduceren. Op deze wijze zouden nog vele kerkedag-deelne- mers uit Berlijn kunnen worden weg gehouden. Eerste keer Tot dusverre is de „Kirchentag", ook die van de Duitse katholieken, altijd nog een aangelegenheid over-de-zone-grens- heen geweest. Er hebben aan de kerk dagen altijd deelnemers uit West- en Oostdultsland kunnen deelnemen. Voor het eerst schijnt dit bij de protestantse „Kirchentag" niet meer het geval te zul len zijn, ook al zal een enkele Oost duitse protestant, die in Oost-Berlijn woont en vandaar makkelijker naar Westberlijn kan komen er vermoedelijk in slagen om de bijeenkomsten en ver gaderingen in het westelijke deel van de stad bij te wonen. In Oostberlijn zullen alleen kerkdien sten worden gehouden. Alle overige bij eenkomsten zijn verboden. Desondanks heeft de staatssecretaris voor kerkelij ke aangelegenheden van de leiding in Pankow. Hans Seigewasser wiens ei gen zoon overigens naar West-Duitsland is gevlucht openlijk beweerd, dat het een leugen is, dat Oost-Berlijn de „Kir chentag" of Oostduitse deelneming daar aan heeft verboden. Wij hebben onze burgers slechts afgeraden, aldus Seige wasser aan de Kirchentag deel te ne men. Wij willen hen niet in gewetens- conflikten brengen. Geen politiek Ofschoon de Oostduitse communis ten de kerkedag tot een politieke kwes tie hebben verklaard, zijn van de zijde van het kerkedag-presidium allerlei voorzorgsmaatregelen genomen om te verhinderen, dat de politiek, dat is onder de gegeven omstandigheden na tuurlijk voornamelijk de Berlijnse kwestie, ook maar enige rol zou kunnen spelen. Het presidium heeft Pankow de schriftelijke garantie ge- f;even, dat de burgemeester van Ber- ijn, Willy Brandt, als burgemeester van de gaststad niet tot de kerkedag deelnemers zal spreken. Het presidi um had de president van de Oostduit se „Volkskammer". Dieckmann, uit genodigd om als protestant namens de Oostzone een slotwoord te spreken. Dieckmann heeft er niet eens op ge antwoord. Advertentie Probeer eens andere zenuw-middelen, zelfs de duurste welke er zijn. dan komt U tóch terug op Mijnhardt's Zenuwtabletten, omdat deze Uw zenuwen vlugger kalmeren, rustiger stemmen en U de ster blijft. LANDBOUW lo een artikel in Hel Parool komen nog-| maal» de moeilijkheden i.v.m. de Etirope- ae samenwerking aan de orde, wanneer men de rermelling van het gemeenschap-1 pc lijk landbouwbeleid onder de loupe neemt. Vóór juni 1961 had men over een versnel de afbraak van de onderlinge tolmuren moeten beslissen, maar, vervolgt het arti kel: „Dit besluit kon echter niet worden genomen omdat Duitsland die extra verla ging uitsluitend wilde toepassen op indus triële produktcn en Nederland, België, Ita lië en Frankrijk daarbij op de een of an dere manier ook de landbouw willen be trekken. Men zal na dus de beslissing nemen na d<- Dnitse verkiezingen. Dit heeft tot ge volg dat zij dan ongeveer zal samenvallen met een ander besluit dat tegen het eind van dit jaar genomen moet worden, name lijk of men al dan niet tot de tweede etap pe van de overgangsperiode zal overgaan. In het verdrag, dat de zes landen sloten om hun economieën tot een eenheid «amen te. smelten, werd bepaald dat dit zou ge beuren in drie etappes van vier jaar. Bij de overgang van de eerste naar de tweede etappe zou echter eenstemmig geconsta teerd moeten worden dat men voldoende vorderingen heeft gemaakt. Als ook maar een regering vindt, dat de vorderingen on voldoende zijn, dat wordt de overgang een jaar nitgesteld. Daarna kan men nogmaals een jaar uitstel eisen. Het uitstel van een beslissing over de versnelling betekent, dat die extra verla ging van tolrechten aan de onderlinge gren zen zeker niet op 1 januari a.s. van kracht kan worden. Immers, de ambtelijke doua ne-diensten kunnen onmogelijk in enkele we ken tijd al het werk verzetten dat nodig j» om voor de honderden produkten die da gelijks de grenzen passeren, precies bet nieuwe tolrecht vsst te stellen. Het zal dus wel maart of april worden voor men daar mee klaar is. Mocht men inderdaad tot de Tfr«nelling besluiten, dan sullen de zes lan den reed» hun onderlinge douanerechten met de helft hebben verminderd." Tn het Algemeen Handelsblad werd de Duitse houding tijdens het overleg grlaakr: „Wanneer in het afgelopen half jaar geen grote vooruitgang kon worden geboekt i» zulks hoofdzakelijk het gevolg van de wei gering van de Duitse delegatie om ook maar één enkele concessie te doen, die de belangen van de Dnitse landbouw enigs zins zou kunnen benadelen. De Duitse dele gatie wil wel een systeem van heffingen op granen en varkensvlees aanvaarden, zoals voorgesteld door de Europese commissie, maar d« Euromarkt-heffingen souden ge heel moeten zijn afgestemd op het Duitse systeem van heffingen. In de kringen van 4» Europese conferentie boorden wij giste- ANDERZIJDS RECREATIE „Soms kan het een eenvoudige ziel toch wel eens te gortig wor den wanneer tegenwoordig som mige lieden voor het forum van ons kerkpubliek met begrippen jongleren alsof het maar niets is. Het enige verschil met het optre den van een goochelaar ligt hier in, dat deze laatste er in het open baar op uit is om ons beet te ne men, terwijl wij dat van de men sen die ik op het oog heb toch niet mogen of willen veronder stellen." Aldus schrijft ds. H. J. Riphagen in de „Gereformeerde Kerkbode' voor de classes Baren- drecht en Dordrecht, en hij ver volgt: op een krantenverslagje ene of andere vergadering, waarop de een of andere meneer zeer wel sprekend ijverde voor de vijfdaagse werkweek. Daarbij bracht hij na tuurlijk ook het probleem van de vrije tijdsbesteding naar voren en bijgevolg ook de mogelijkheden voor ..recreatie", Tot zover klopte het nog. Maar toen ging hij dat woord „recreatie" letterlijk verta len met ..herschepping". Dat klop te desnoods ook nog. hoewel ieder die iets van de taal afweet natuur lijk ook behoort te weten, dat men in vele gevallen met letterlij ke vertaling de basis kan leggen voor een afschuwelijke begripsver warring. Zo ook hier. De heer in kwestie betoogde nl. dat de vrije zaterdag zijn schriftuurlijke grond vindt in het Bijbelse begrip van de „herschepping", dat dus m.a.w. het geloof In de herschepping in Christus vanzelf de vrije zaterdag meebrengt. Ik heb toen alleen maar gezegd: te zot om los te lopen.', maar was verder de zaak alweer vergeten, tot er vanmorgen een drukwerkje met de post kwam dat de emmer deed overlopen. Van de. overigens hogelijk ge waardeerde. Bijbel Kiosk Vereni ging. Er Is een uitgave op komst met de titel ..Recreatie". Daarbij worden ons artikelen beloofd over het begrip recreatie „vanuit de bij belse trits: schepping-zondeval-her- schepping". Wij mogen dus rekenen op een Bijbelse fundering, die in tussen toch zonder meer Tiet aan trekkelijk genoeg wordt geacht, want: „het geheel wordt met pun tigheden, gedichtjes, cartoons en vele foto's tot een begrijpelijk, aan trekkelijk en positief evangelische getuigenis gemaakt" En in de rest van het prospectus wordt het woord „recreatie" ook voorzien van de vertaling die tevens een verklaring is (herschepping). tief is: „Nou moe!" Ik vraag mij in den gemoede af wat men nu eigenlijk voor heeft met deze zonderlinge begrippen- pot. „Recreatie" duidt naar de al gemeen gangbare betekenis de ont spanning van de moderne mens aan, of wilt u: zijn vrijetijdsbe steding mèt uiteraard de mogelijk heden die daarvoor aanwezig zijn of alsnog in het leven moeten geroe pen worden. De Duitser zegt dat neel mooi: Erholung, op zijn ver haal komen. Onder „herschepping" is te ver staan de vernieuwing van de schep ping die God tot stand brengt om haar van zonde te verlossen en van de gevolgen daarvan, het speciale werk dus van de Heilige Geest. Te- Epnover de Remonstranten nader bepaald als: géén herstel van de oorspronkelijke schepping, omdat die herschepping boven de schep ping uitgaat en God hierdoor alles tot volmaking brengt. Tegenover het Doperse dualisme: óók geen tweede schepping. De Dordtse leer regels stellen deze herschepping ge lijk met de wedergeboorte, niet al leen van de mens. maar uiteinde lijk ook van de wereld. Eenmaal maakt God alle dingen nieuw (Openb. 21 5). TTET is gemakkelijk in te zien, wat het gevolg Is wanneer deze twee dingen aoor elkaar gehaald worden. Dan is de vrije zaterdag niet minder dan een onderdeel van de vernieuwing van de mens door de Heilige Geest en naar het even beeld van God, niet minder dus dan een postulaat van ons geloof. Wil iemand het werkelijk zó strak trekken? Wat dan te denken van de generaties vóór ons, die door het Seloof hebben geleefd en gearbeid, e hele week door? Zij die dan te kort gekomen aan wat de Bijbel ..herschepping" noemt? En wat te denken van die lagen van de maat schappij voor vie ook in de toe komst de vijfdaagse werkweek een onbereikbaar ideaal zal blijven, eenvoudig omdat de eigen struktuur van hun ambt of beroep die niet toelaat? Rekent u daar ook de do minees maar bij, voor mijn part. die op niemand jaloers zijn en voor zichzelf deze nieuwste sociale maat regel niet eens wénsen omdat ze veel te goed weten dat het met de aard van hun werk niet bestaan- Tot zulke ongerijmdheden moet men wel komen, wanneer men vreemde woorden letterlijk gaat vertalen, en zodoende voor het ene begrip vlakweg het andere in de plaats schuift. Dat zou nog zo erg niet zijn. wanneer we dan van de Bijbelse begrippen maar eerbiedig afbleven. Wie deze hante ren wil, moet in elk geval blijk ge ven van een behoorlijke theologi sche bezinning, of hii verzeilt in de wateren van oppervlakkig, en dus schadelijk. Bijbelgebruik. ren de opmerking: „Er son in de Duitse delegatie heel wat minder tegenstand lijn tegen nieuwe verruimingen van het indus trieel handelsverkeer, maar ook daarbij wordt de Duitse delegatie uitermate diri-, gistisch telkens wanneer een Duits belang wordt getroffen. Men zal onder meer nenkort horen van een Dnits protest tegen de import van Japanse fototoestellen West-Europa." GUN IEDEREEN EEN FIJNE REIS MET Tijdig Ingenomen,reisziekte voorkomen lelijke vragen kunnen worden gesteld naar aanleiding van de causerieën die zullen worden gehouden, om impromp tu-redevoeringen die wellicht met poli tiek dynamiet zouden kunnen zijn gela den. te voorkomen. Publieke discussies hebben slechts in de vorm van cause rieën plaats, niet in die van een debat. De grote openingsgodsdienst van vroe gere kerkdagen is verdeeld over vijf kerken in West en Oost-Berlijn. Er zijn geen politici uitgenodigd, noch uit de Bondsrepubliek, noch uit de Oostzone, noch uit Berlijn zelf. De politieke par tijen is verzocht' aan de deelnemers van de kerkedag geen kranten of vlugschrif ten uit te reiken. Bcrocnin t? sir er k NED. HERV. KERK Beroepen te Middelburg, voor de vrij zinnig-hervormden (toez.): A. van Santen te Drachten, die bedankte voor Bergen op Zoom (toez.); te Bodegraven, vac.- C. v. d. Bosch (toez): L. Kievit te Putten. Aangenomen naar Deventer, wijkgem. Voorstad (toez.): G. D. J. Dingemans te Rinsumageest; de benoeming tot bijstand in het pastoraat te Hoogeloon-Eersel: J. Homan, em. pred .te Made. Benoemd tot hiilppred. te Sirjansland: J. v. Vliet. em. pred. te Breskens; tot vicaris te Ruurlo: mej. T. Barnard, kand. te Leiden. GEREFORMEERDE KERKEN (Vrüg.) Uitgetreden ds. H. den Boeft, vrijge maakt gereformeerd predikant te Schou werzijl. heeft zich met de Gereformeerde Kerken herenigd. Hij is de tweede die na de uitspraken van de Asser synode zijn zijn kerkverband verbreekt. Ds. Den Boeft werd geboren in 1926 en hij werd in 1958 predikant bij de Gereformeerde (Vrijg.) Kerken. Zijn vader, ds. F. A. den Boeft te Helpman heeft reeds eerder het verband met de Gereformeerde ïn de werkgroepen zullen alleen schrif- Kerken (Vrijg.) verbroken. Zwitserland heeft een poging ondernomen om de 70-jarige Frau dr. Gertrud Kurz, die bekend staat om haar werk voor vluchtelingen, een Nobel-prijs te bezorgen. Het initiatief is oorspronkelijk uitge gaan van een groot aantal Zwit serse verenigingen, maar is nu overgenomen door de regerihg van dit kleine bergland. De Zwitserse Bondsraad heeft tenminste het parlement van Noorwegen ver zocht in oktober a.s. mevrouw Kurz voor de Nobel-prijs voor de vrede in aanmerking te laten komen. Frau Kurz is leidster van het* interna tionale secretariaat van de „Christelijke vredesbeweging", een pacifistische or ganisatie, die in vele landen van de we reld vluchtelingen bijstaat en verzoenend wil werken tussen de politieke fronten. helpen om in Zwitserland huis te vinden. Zij bouwde toen een or ganisatie op die de joden opving die voortgedreven door de stoomwals van het nationaal-socialisme over de Zwit serse grenzen veiligheid zochten. Het blad „Christ und Welt" schrijft bijvoorbeeld in een uitvoerig artikel over deze opmerkelijke figuur: „Ieder wil zij helpen politieke en niet-poli- tieke vluchtelingen, communisten uit Duitsland en Russen die gevlucht zijn voor de sowjets, joden, orthodoxe ge lovigen uit Oost-Europa, protestanten, atheïsten, rooms-katholieken. Zij hielp 20.000 Duitse en Oostenrijkse joden, la ter nog een zelfde aantal Franse joden, die allen een nieuw leven in Zwitser land vonden." Persoonlijk j dat de- een verblijfsvergunning en noodwonin gen. Zij zette zich in voor iedere enke ling die van huis en haard verdreven was. Door de wijze waarop zij met ken nis van zaken de verschillende proble men wist op te lossen, won zij al spoe dig het vertrouwen van de regering en de vreemdelingenpolitie. In 1942 deed zij iets wat honderden, zo niet duizenden, het leven redde. De joden uit Frankrijk zouden naar de gas kamers worden gedeporteerd. De Zwit serse grenzen waren gesloten. Het hoofd van het departement van justitie was er gens met vakantie. Frau Kurz zocht hem op in zijn vakantieverblijf en be zwoer hem de grenzen open te stellen. Vervolgden konden toen de vrijheid vin den." Na de laatste wereldoorlog was haar werk niet afgelopen. Europa was inl weging en weer kwamen duizenden vluchtelingen Zwitserland binnen, meesten van hen kwamen in aanraking met het werk van deze Zwitserse vrouw, Door haar toedoen kon 1200 Hongaar se vluchtelingen in 1956 asiel worden ver leend. Op het ogenblik bekommert zij zich hoofdzakelijk om de slachtoffers van de Algerijnse strijd. Bovendien zet zij zich via haar vredesorganisatie in voor charitatieve acties bijvoorbeeld op Sicilië. Reeds tien jaar lang brengt zij ieder jaar oorlogsverwonden in Zwitserland bijeen voor gezamenlijk overleg. De ge zant van West-Duitsland heeft haar het ereteken van het Rode Kruis overhan digd, de universiteit van Zurich schonk haar vorig jaar een eredoctoraat. Zal het Noorse parlement haar dit jaar de Nobel-prijs voor de vrede schenken? Gods geboden ze zijn de richting wijzers langs de levensweg van de christenen toch verdwaalt hij. Toch moet de slotregel van psalm 119, de psalm waarin zo hartstochtelijk de lof van Gods inzettingen en Gods geboden wordt bezongen, eindigen met de constatering: „Ik heb gedwaald als een ver loren schaap Is het dan een hopeloos pogen? Is het onbegonnen werk te zoeken naar een christelijke levensstijl? Zo is het niet. De constatering: „Ik heb gedwaald als een verloren schaap is de inleiding op deze bede Zoek Uw knecht, want Uw geboden vergeet ik niet!" Ge zijt namelijk niet alléén op die levensweg God is er ook. En telkens en telkens weer zoekt Hij die verloren en ronddolende schapen op. Brengt Hij ze weer terug naar de smalle maar enige weg die ten leven leidt. „Want Uw geboden vergeet ik niet" dat zijn de laatste woorden van deze lange psalm en ge moet u wel realiseren wat dit betekent. Morgen is het zondag en dan worden in de j kerken Gods geboden voorgehouden aan de gemeente. Als ge daar niqt heen gaat, morgen niet en volgende week niet j en zo goed als nooit, dan zijt ge moedwillig bezig te proberen Gods geboden wél te vergeten. Ge maakt het dan God wel moeilijk te geloven dat ge Hem liefhebt. Schweitzer erevoorzitter Dr. Albert Schweitzer heeft zich ,st®md h®eft d? oproep voor een derge- lijke conferentie te leiden. Eisendrath heeft Bombay aanbevolen als stad waar de conferentie eventueel gehouden kan worden. bereid verklaard als erevoorzitter te fungeren van een topconferentie van geestelijke leiders. De rabbijn Maurice N. Eisendrath, voorzitter van de Unie van Amerikaanse Hebreeuwse Gemeenten, verklaar de dit in de sabbathdienst van de 12de internationale conferentie van de wereldunie van de progres sieve joodse leer. dan ooit oneens. Het is de taak van de godsdienst om door haar morele geboden de staatshoofden te bewegen het eigen belang ondergeschikt te maken en hun onderhandelingen te bespoedi gen opdat de wereld niet vernietigd wordt door het indrukken van een 'top." „Wij leven in een periode, waarin de Joodse vredesvisie dodelijk bedreigd wordt, maar als mensen, als gods dienstige beweging hebben wij in onze respectievelijke landen en op het we- „Wij moeten uit het dwangbuis van het verleden breken en ons thans a- reid verklaren tot vrijwel elke opoffe ring, die nodig is om de grote slachting die op het ogenblik dreigt, te vermij- J ;n", voegde hij hieraan toe. Het idee Van een topconferentie van geestelijke leiders werd in 1959 door Ei sendrath te berde gebracht na een we reldreis en besprekingen met leiders van de Islam, het Boedis mé, het Mohamme danisme, het Hindoeisrae en het Shinto- isme. Bovendien heeft hij gesproken met vooraanstaande mensen van de verschil lende christelijke geloofsrichtingen. Sindsdien heeft Eisendrath gestreefd aar een conferentie. Daarvoor heeft hij Schweitzer benaderd, die erin toege- Indiase bisschop mag Oost-Duitsland niet bezoeken Oost-Duitsland houdt de grenzen dicht, niet slechts voor mensen uit het westen, maar nu ook voor een lutherse bisschop uit India, die een eredoctoraat had ver kregen van een Oostduitse theologische universiteit. De Indiase bisschop Rajah Manikam die in Warschau deel nam aan de vergaderingen van het Uitvoerend Comité van de Lutherse Wereldfederatie werd door de Theologische Faculteit van de Oostduitse universiteit van Halle uit genodigd om op de terugreis van War schau langs te komen en een eredocto raat in ontvangst te nemen. Deze bisschop i bovendien een zendingsconferentie Leipzig bezoeken. Plotseling is ech ter ondanks het eredoctoraat het vi sum van deze bisschop voor Oost-Duits- land ingetrokken. ZWELLINGENI AAN DE GROTE TEENI Een succesvol middeltje tej knobbels en zwellingen aan grote teen is nu verkrijgbaar onder de naam Datet Balsum. Dalet Balsum dringt diep 'n de huid door. verlicht de pijn op y wonderbare wijze, heft d doening en opzwelling oi krijgbaar bij apothekers drogisten. Modern, snel en mild, veilig en reukloosi Voorlichtingsweek van Utrechtse universiteit De Utrechtse universiteit belegt even als de andere jaren weer een voorlich tingsweek en wel van 10 tot en met 14 juli 1961. Iedere dag van 9.00 tot 12.30 uur en op woensdag bovendien van 14.00 tot 16.00 uur zal de voltallige commis sie voor de voorlichting zitting hebben in het hoofdgebouw van de universiteit, Domplein 29. Vertegenwoordigers van het studentenleven zullen aanwezig zijn, om de zaak van die kant te belichten. Tevens is verschenen het boekje „Stu die-inlichtingen" waarin uitvoerige ge gevens te verkrijgen zijn over de stu die te Utrecht. Dit boekje wordt kosten- loos verstrekt door Bureau Studentenbe langen, Kromme Nieuwe Gracht 27 te Utrecht. Voor aankomende studenten zullen bovendien nog op 31 augustus en 1 september oriënteringsdagen ge houden worden. Tiende oecumenisch jeugdcongres in juli Onder het thema „Eufrika" twee werelddelen onderweg" wordt op het kasteel Oud-Poelgeest van 19—31 ju- li, het 10de Oecumenische Jeugdcon gres belegd, waarvoor ongeveer 45 deel nemers uit tien verschillende landen i worden verwacht. Sprekers op dit con- j gres zullen onder meer zijn de jour- nalist E. Boogerman. mr. H. F. Ma- j koeloe. mr. J. J. van der Lee en dr. E. Townsend-Coles uit Rhodesia. i. Ver- Studentencorps Kampen De Senaat van het Corpus Studioso- rum in Academia Campensi „Fides Quaerit Intellectum" deelt belangheb benden mede, dat de inschrijving voor het novitiaat, betreffende de cursus 19611962, bepaald is op 26 november 1961, des namiddags 3 uur, in het ge- bouw van de Theologische Hogeschool, Oudestraat 6, te Kampen. J?LKE ochtend loopt er een oude heer langs ons huis. Hij loopt behoedzaam en stram. Waait de wind uit het noorden, dan heeft hij een duffel aan van een type dat men niet veel meer ziet, maar hij blijft er een heer in. Is het zomer, dan hangt de duffel zeker thuis op een knaapje en doet hij zijn wandelingen in een zwart jasje, wat glimmend aan de ellebogen, maar toch keurig niet 'morsig of slordig. En soms, als het heel warm is. heeft hij uit zijn klerenkast, die zeker motvrij is en naar kamfer ruikt, een lustre jasje gehaald. Op zijn hoofd draagt hij, hoe dan ook, waar de wind ook vandaan komt, hoe warm de zon ook brandt, een bolhoed. Zijn verschijning heeft iets curieus, zonder dat hij belachelijk is. Hij heeft iets zeer aparts en een allure in zijn manier van lopen, die respect inboezemt. Zijn peinzende ogen geven de indruk, dat hij denkt bóven de kleine dingen vah elke dag uit. Ik ken hem niet, weet zelfs niet waar hij woont, en daarom zin ik al een poos op een kans eens een praatje met hem te maken. Vandaag vind ik de moed om hem aan te spreken: terwijl ik wat wied in mijn tuin, probeer ik via de makkelijke conversatie over het weer contact met hem te krijgen. Hij voelt voor mijn toenaderingspoging kenne lijk niets, wan* hoewel hij zwierig de bolhoed voor mij licht, antwoordt hij niet', maar wandelt ge concentreerd verder. Jazeker, geconcentreerd. Hii loopt wel. maar hij ziet de zon niet. hij ziet mij ook niet bewust, hij denkt aan iets, is met iets bezig dat hem helemaal in beslag neemt. Hij wil daarbij niet gestoord worden door onbenullig heden als het weer. Mijn belangstelling voor hem wordt hierdoor nog groter. en Misschien is hij een uitvinder en is hij peinzend en rekenend de laatste hindernis aan het nemen Het kan ook zijn, dat hij een groot schaker is en deze wandeling 's morgens op dokters advies doet, maar al zo bezig is met zijn kastelen en paarden dat hij eigenlijk alweer thuis is, achter zijn schaak bord. Misschien is hy ook alleen maar een dromer die nu op een leeftijd gekomen is dat dromen ongelimiteerd mag. Dromen zijn zo broos, daar mag je je ook niet in mengen. Hoe dan ook, hij is een boeiend mens. Terwijl ik nog aan hem denk, komt mijn zoon de tuin in en vraagt: „Weet je wie die man is met dat hoedje?" „Nee, jij wel?" „Nee, niet precies, maar we noemen hem altijd de broodjespikker. We schelden hem nooit uit. hoor, maar iedere morgen als de bakker bij De Jong koffie drinkt, pikt hij een broodje uit de kar. De bakker weet het wel. iedereen weet het, maar hij is zielig, zegt de bakker, en daarom doet de bakker maar net of hij het niet weet en daarom schelden wij hem ook niet uit, omdat ie zielig is. Maar hij blijft natuurlijk toch een brood jespikker." „Aardig van de bakker om die man iedere dag dat broodje te gunnen. Misschien is hij wel erg arm en heeft hij honger, dan bén je ook zielig, vind je niet?" „Nou, echte honger heeft hij niet, hoor, want hij eet maar een paar hapjes zelf op. Hij wandelt altijd naar de bank bij de kerk en als hij dan poele-poele roept, komen die twee snert-ganzen van de koster en daar voert hij de rest aan op. De bakker zeqt, als je daarvoor een broodje pikt ben je zieligGeen uitvinder, geen schaker of dromer, maar een afgetakelde zonderling, die de grenzen niet meer kent en iedere morgen op weg is naar zijn broodje voor de ganzen. De bakker heeft gelijk, hij is zielig. Ik ben blij, dat deze bakker mijn bakker is, om wat hij tegen de kinderen heeft gezegd, en omdat hij brood geeft brood, geen stenen. MINK VAN RUSDUK.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2