Je hebt dus teve dierbaar plekje grond Een bepaalde ruimte 'Ruimte voor ons.... **si)erboclen toec/anc/ Het voornaamste is E: £i IV De tien meest verkochte ZATERDAG 8 JULI 1961 EEN KAMER Wat doe je er meei Wat doe je er in? Wat laat je er in? Dat zijn zo de Eerste Kamer vragen, die elke kamerbewoner op verschillende wijze zal beantwoorden. Vooropgesteld natuurlijk dat er iets te ant woorden valt. Je kunt ook een onnoemelijk saai vertrek getroffen hebben, dat, behalve dat het afgrijselijk gemeubileerd is, geregeerd wordt door een hospita, die jouw antwoorden niet afwacht. Op deze pagina zijn wij echter uitgegaan van vier muren, waarbinnen zich voor een groot deel de ontplooiing van een min of meer vrij jongmens voltrekt. Cees van Dop schreef Verboden Toegang (voor ongenoden), Marianne van Raaij, O, dierbaar plekje grond. Kees van der Velde interviewde binnenhuisarchitecte Jo Elffers en Leo Faase be schreef Een bepaalde Ruimte. Wat laat je er uit? (VOOR ONGENODEN) Krijn van Ankeren rende woe dend de trap op. terwijl hij opzet telijk zijn schocnncuzen tegen de treden liet honken. Wat dach ten ze wel, daar beneden, zou hij niet naar zee mogen. Hm, hij zou eens Iets laten zien, waar de hele familie versteld van zou ataan. Maar ze zullen er spijt van hebben. En met een grote zwaai smeet Krijn de deur van aljn kamertje achter zich dicht en ging voor het raam staan, zodat hij naar buiten kon kijken. De ruimte gebiedt ons. u in het ongewisse te laten omtrent de verdere lotgevallen van onze zilt- bloedige Krijn. Nu wil dit echter niet zeggen, dat wij niets hebben aan het bovenstaande, gefingeer de romanfragment, want dit is zeer zeker met een bepaalde be doeling opgesteld. Wat ons bizonder interesseert, bij dit trieste voorval, is het feit dat deze korzelige knaap begun stigd is, met het bezit van een eigen kamer. We hebben boven dien met deze cliché-gebeurtenis uit jongensboeken aan willen to nen. dat deze uitwijkplaats een noodzakelijkheid was teneinde li chamelijk letsel bij Krijn of één zijner huisgenoten te voorkomen. g" Vooral het eigene Een mens moet een mogelijk- heid hebben om zich te distanci- fijne vraag!! eren van de rest van de wereld. Hel bureau pIaalsen Hij moet een plaats hebben waar hij alleen kan zijn met zichzelf en waar hij, niet gestoord door vragende of vertellende mede- RGENS in het centrum van Rotterdam staat een hoge flat, waar je, als je naar buiten kjjkt, kunt zien hoe blauw geüniformeerde B.B.- mensen over en door de ru ines van het Coolsingelzie- kenhuis klauteren. En in die flat woont en werkt de bin- nenhuisarchitecte mejuf frouw Jo Elffers. Zij ls klein, vriendelijk, beschei den en (dat weet ik uit ervaring) altijd bereid iemand te helpen. ,,Ga maar zitten", zei ze toen ik binnengekomen was, ,,dan haal ik alvast koffie". En als de koffie ge dronken is zegt ze: „Steek van „Waarom heeft u dit beroep ge kozen?" „Omdat ik van mooie dingen houd. Mijn vader leerde ons al vroeg te zien wat mooi was, ook de huishoudelijke dingen, zoals bijvoorbeeld een wijnglas. Ik wilde in een winkel staan om mensen goed te helpen bij wat ze kochten. Dat leek me prachtig. Maar door omstandigheden is daar nooit iets van gekomen. Ik ging naar de huishoudschool en leerde alle mogelijke gebruiks voorwerpen kennen en begon iets te begrijpen van wat ze bete kenden, inhielden. En uit liefde voor wat praktisch is, ben ik ge loof ik binnenhuisarchitecte ge worden. „studie-cel" herber- Inrichting Als er geen visite komt gebruik ik m'n stoelen alle twee tege lijk. Ik ben op eigen terrein. Geuoon niets doen, de krant le- Geen advies ..Komt het wel voor, dat door jongeren uw advies gevraagd wordt?" „Zelden of nooit Ze wil len geen advies (maar schrijf dat nu niet zo op. Je kunt dit niet generaliseren.) Ze willen het zelf doen. Zelf boksen en vechten. Ze bij het raam, om onder het studeren naar buiten te kunnen staren, vi «ireueuus „.tvw- opklapbed moet een brede zijn geschonden geest ombouw krijgen. Voor deze om- enigszins kan opkalefateren. P°UY Plaatsen we enige hoge Een kamertje is iets van jezelf, krukken (desnoods voorzien -- - enkele wpldnnrtimmprdp" POST VAN MARJA één of ander vochtbestendige! pre- wij uum «en Paraat aan. Links in de ombouw boek verplaatst maken we een bijdehand ingericht Je boeken staan die jij ze gegeven hebt is het zelfs zo dat wij direct of er iemand een boek vcrpl heeft: er is iets veranderd, danks de niet geringe hoeveel- heid boeken die wij bezitten. Je reinigen, hebt je sigaretten op een gemak- 'Q| Bk kelijk te bereiken plaats liggen (blindelings te grijpen). Je gram mofoonplaten liggen in een be paalde volgorde (die plaat van ,,het Modern Jazz Quartet", met zijn. die kras. ligt onderop). Je wand- versiering heb ie waarschijnlijk Kg zelf ontworpen Je meubilair heb werkelijke handelingen tc bij i Ruimte Gisteren kocht ik Chinese wie- zag laatst iemand in kleder- zowel vanuit de praathoek als roojr (Want het olielampje stinkt dracht die de rokken korter had vanaf dp prrthmnir pr. gemaakt, ze droeg er gewoon ho ge hakken onder. Het maakte een hele moderne indruk, maar toch was het zielig op de een of an dere manier. Vind jij het ook be niet zo krampach tig te doen en het maar rustig weinig •dienen soms) De meeste vrienden en vriendin- schijn gehaald kunnen worden. Aan onze muren hangen we din- over we fel kunnen dis- denken Een roestig fietswiel of dersen ontroerend kitschschilderij tei vin uiaaf niet de spitse vingers van een Chi- ;s achter en de geur doet je te" laten uitsterven? de sprookjes an Gauguin. die wij hebben, zijn meestal wel In het bezit van een kamer- dprWk»ntkW...r.* mPPrt i hebben Soms zou ik wel dcrledikantkleurig meertje op de na willen, jij niet? Maar het Chi- Chi- Prett'8 omdat het de hele dag het voorwerpen als: boeken, gram mofoonplaten, muurversieringen, maar het meubilair wordt meest al tot een stoel en een tafel nf één stoel en een bureau plus de onvermijdelijke horizontale rust plaats gereduceerd. Want ..Taal Ongerief" va daagse woningbouw vaardigen van woningen met be hulp van een duimstok met milli meter-verdeling. Wanneer wij onder zeil gaan, gaat de stoel onder het bureau, want het ogenschijnlijk smalle op klapbed is een onmatige ruimte- verslinder. Door mensen die geen eigen kamer bezitten of hun ka mer met andere familieleden moeten delen, zou deze openhar tige uitspraak als een onuitstaan bare ontevredenheid onzerzijds uitgelegd kunnen worden. Niets is echter minder waar. Wij zijn bi zonder vergenoegd met ons eigen vierkante onbewoonde eilandje in de onrust van de massale men senzee. die Nederland is. Het prettige, is bovendien dat wij naar onze willekeur, een brug naar ons eilandje kunnen slaan ten einde vrienden en te kunnen ontvangen, maar nog maals zeggen wij uitdrukkelijk, naar onze willekeur. Weer doemt echter het zich reeds eerder ver toonde ongemak op: „De Ruim te". We kunnen met handig schip peren en plooien net twee benoe meer, zeggen communistisch blok. Het is zeker dat het onmogelijk veel over gesproken als is in deze kamer tot rust te ko- gevaar, denk men. Daarom houden w< maar bij ons „zeer" kleine, toch zo intieme kamertje. 1 zijn er aan gehecht, ja, het is de heden- langzamerhand een deel van hot vpr. geworden. Een symbool van de zijn, dan beslotenheid. pen en Er ko- gevaar, auns maar aan iiDei. het Misschien bestaan mandarijnen iei* .Y aar met lange staarten alleen nog zal x tekenfilmpjes u ccn op ^et verlaten strand rit- wordt se'en papieren, het zand ruist er- ir een tegen (hoe zeg je dat precies Tibet begrijp je me?) en sommigen zul- Dc Nederlandse regering: heeft vo rige week bij de ministerraad voor de EEG een voorstel inge diend tot samensmelting van de drie uitvoerende organen der ge meenschappen: EKSG, Euromarkt vriendinnen Inderdaad regering, een goed voor stel, wk.it het gaat zo niet laoger. Fijn dat u het na zelf inziet, le gemeente-werklieden in Sint Philipelvnd hebben liever geen vijfdaagse werkweek. Dat bleek uit ceu ondersoek dat vorige weck Vooral ver weg :oel zijn omdat het een- UB PP of andersom. Of hou jij nald Duck, net zoals bruin suède Vkk VCe^ m?ns?n vakan- jasjes hier meer klederdracht tte nebben om je^ heen? Dat mental journey. De vakantie doen van twee jaar geleden. Op dezelfde plaats, op bijna dezelfde data, met bijna dezelfde mensen. Je kunt natuurlijk nooit iets over doen. Daarom zal het wel senti menteel worden. Want de herin nering is geslepen, de scherpe hoekjes ben je vergeten als dit een goede beeldspraak is. Hoe kom ik ineens van China op vakantie? Het is heerlijk, de vakantie, alleen is lui-zijn nog aantrekkelijker, als je veel te doen hebt. Dit is een stokoude wijs- fel heid. merk je 't ook? Het was Op de ochtend van mijn twaalfde verjaardag werd ik wakker in mijn eigen kamer, het kado van die dag. Voor het eerst hoorde ik, doezelig loskomend uit de diepzeenc- vels van een droom, de ge luiden: mussen, vlakbij nu, auto's verder weg nu en daarna de mensen in het huis zelf, die wakker werden, praatten, liepen en kranen opendraaiden. De muren maakten alle geluiden nieuw, het was als een hoorspel. Voor het eerst had ik geen deel aan de gemeenschappe lijke bedrijvigheid van elke morgen. Ik lag met mijn handen onder mijn hoofd op een rozig ei landje. Het licht dat de gor dijnen doorlieten, was roze en mijn stemming dreef op roze. Alles op mijn kamer was roze, omdat ik roze was en alles was van mij. Mijn ademhaling was de enige. Die vier muren hadden de gehele nacht om mij heen gestaan. Ik was voor het eerst van mijn leven alleen in een zelfverslerde e Een eenzaamheid, die ik daar na ontelbare keren heb ge zocht. Om te huilen in de gordijnen. Om ergens tegen te trappen. Om te lachen en alle speelgoeddieren te om helzen en ze te vertellen dat de wereld mooi is. Om iets uit te piekeren met m'n han den in m'n schoot. Om op de grond te liggen met m'n ge zicht diep weg, want er was niets meer, geen tranen zelfs. Ais je klein bent kun jc met gekregen snoepjes of met ccn zere vinger naar mama lo pen. Toen ik ander verdriet en ander geluk kreeg, werd dat mijn kamer. Mijn kamer vijf jaar lang een spiegel van mijn gedach ten, een driedimensionaal dagboek. Eerst waren het de uitgewolde lammetjes, 'n uit gezaagde Pinoccio, wat inge lijste plaatjes, dingen die mooi waren en die je aan vaardde. Er stond een roze poppebedje naast mijn bed. Ik herinner me nog de gera nium die Tilos heette en die elke avond stond te smeulen met zeven rode bloemen. Nu heb ik een plaat van een ijzeren vrouw aan de muur, een constructie met een holle rug en zilveren armer en een oude Franse plaat uit Les Nobles psaumes d'Homère. Vijf jaar geleden zou ik mijn tong er tegen hebben uitge stoken. heb geen tijd om geranium- bloemen te tellen. Er staan nu kaktussen, stekelig en zonder naam, maar wel prak- Ik heb twee stoelen voor als er visite komt. Ais er geen vi site komt gebruik ik ze. Alle twee tegelijk. Ik ben op ei gen terrein. Ik heb schemer- lamplicht, nuchter grote lamplicht, olielamplicht en kaarslicht. En bijna elke nacht - strikt privé - dc maan. Ik heb een onbeschrijfelijke, constante rommel waar nie mand uit wijs wordt, waar niemand per slot uit wijs hoeft te worden. Ik heb veel vriendinnetjes die stuk voor stuk een veel grotere kamer hebben. Er is er geen een die zo'n boetecel, „blokhut", re- laxroom en ,,droom"-keuken heeft als ik. Nergens anders zou ik m'n haar woelen cn „stik allemaal" zeggen. Ner gens anders dan in m'n eigen doen (en ook dat moet je niet ge neraliseren) toch niet wat je zegt." „Zou het geld hierbij dan geen rol spelen?" „Och, als ze geld zouden hebben, kopen ze wat an ders. Een tent om te kamperen of iets dergelijks. Dat heeft meer praktisch nut dan het advies van een binnenhuisarchitecte". „Wel ke fout wordt volgens u het meest gemaakt bij de inrichting van een kamer?" „Dat zou je het best zo kunnen zeggen: de mensen zien het te détail-achtig. Neem de kle ding. Hoeveel mensen zijn er niet, die een das kopen, alleen omdat ze die das op zichzelf mooi vin den. maar als ze thuis komen blijkt die mooie das helemaal niet bij het mooie kostuum te passen. Het is één ruimte die je moet in richten, niet een verzameling hoekjes". Kostbaar? „Hoeft de inrichting van een kamer kostbaar te zijn?" „Wat is kostbaar? Men vindt vaak alles te duur, het hoeft helemaal niet kost baar te zijn. Een grammofoon plaat van 10, vinden ze niet duur, maar twee bussen beits om een vloer mooi te beitsen vin den ze weer wel erg duur. Of neem de ijsjes en sigaretten. Nee, het geld hoeft echt geen bezwaar te zijn." „Welke meubelen lijken u het meest geschikt voor de „tiener?" „Moeilijke vraag, kun je niet zeg gen. Ik kan toch niet een of an dere fabriek aan gaan prijzen? Na de oorlog was er alleen rotan te krijgen. Dit was voor de ontwer per de gelegenheid modellen te creëren, die in onze tijd pasten. Zo zijn er nog steeds goede mo dellen in de handel. De mate riaalkosten zijn in verhouding met hout laag en 't is vlot, leuk en ge zellig. (Wist je dat rotan meube len aan de haak gewogen worden en dat naar het gewicht de prijs bepaald wordt?) Maar ja, je hebt ook heel slechte en spotgoedkope rotan meubelen. Na een half jaar haal je jc kousen open aan dc spijkers die eruit steken en ook het rotan zelf zit overal los. Maar dat hoeft niet. Neem nu de ze stoel, dit is ook rotan. Die maakte ik twaalf jaar geleden en er mankert nog niets aan." Afdwalen Er wordt koffie gebracht en ter wijl buiten de B.B.-mensen zich met ongelooflijk veel enthousias me uit een raam door een lange slurf laten glijden om onderaan door luid juichende collega's tc worden opgevangen, dwaalt het gesprek af: van rotanmeubelen via tapijten, affiches, nogmaals naar roken en ijs eten. om ten slotte bij de basisformule van de Wereldraad voor Kerken te be landen Het is inmiddels later gewor den dan afgesproken was. „Welke eisen stelt u aan wandversie ring?" „Dezelfde die je aan het gehele interieur stelt. Wat je op hangt, daar moet je van houden, daar moet je contact mee hebben en zodra het je niets meer doet, kun je het beter weghalen. Ik heb eens gelezen van een binnenhuis architect. die bij een gezin kwam om het interieur te verbe teren. Tegen de schoorsteen hin gen wel vijftien plaatjes en foto's. Toen zei die architect tegen die mensen: ..Sluit u uw ogen eens en zeg wat daar hangt." Nie mand wist het. Het hing er vanaf hun trouwdag. Belangrijkst? „Wat vindt u het belangrijkst voor een kleine kamer?" „Dat je er nooit meer in zet dan je beslist nodig hebt. Je kunt op een kleine kamer nu eenmaal niet veel zware fauteuils neerzetten. Dan maar kussens op de grond. Overigens kom je in weinig jon geren-kamers iets goeds tegen Ze slapen en ze eten wel, maar ze wonen toch niet. De ouderen die van plan zijn een gezin te stichten, moeten belangstelling krijgen om zich voor te bereiden op eigen inrichting. En in een goed ingerichte ruimte, daar kom je graag. Dat werkt ontspan nend en ontspanning is nu een maal nodig na het werk dat je gedaan hebt". Een kamer inrichten wil zeggen, een bepaalde ruimte bepalen naar je eigen karakter. Een kamer bin nenkomen is daarom het herken nen van een vriend of vijand, het proeven van een sfeer, het ruiken van de geur en het opmerken van details die je al of niet liggen. Een kamer is een klein gebied van ruimtelijke ordening, een werkplaats voor de geest, die een droog vertrek van zes vlakken om vormt tot een warme, levende re aliteit, die uit alle hoeken spreekt. Een kamer is een begrensde Neem nu deze stoel. Die maak te ik twaalf jaar geleden. Man- ruimte en ook de muren moeten, op zichzelf en in het geheel pas send ingericht worden. Vaak gebeurt dit nog met sma keloze afbeeldingen van het ver vlakte prototype van de sexbom, met stenen of ijzeren figuurtjes, verkrijgbaar in iedere winkel voor huishoudelijke artikelen of met een tot schemerlamp omgebouw de wijnfles. Dat kan een persoon lijk trekje zijn maar het getuigt van weinig originaliteit. Meestal ademt iedere steen zo'n kamer een koele onpersoon lijkheid en de kamer schiet als levensruimte in zijn taak tekort, d.w.z. de bewoner heeft zichzelf niet in het vertrek geprojecteerd. Teken desnoods het behang vol, of haal de oude perkamenten lamp van zolder. Doe wat je wilt, maar doe niet wat iedereen doet omdat men zo nodig modern moet zijn. Iemand die slordig is, zal dus vaak een rommelige kamer hebben. Hobbies worden op de muur geopenbaard, het doet allemaal niets toe. Er staat een plant spichtig te vergroeien in de schaduw cn fles in de hoek vervuilt, de deur is dicht, het raam open, op een tafel liggen snuisterijen verspreid, een prop valt op de grond, er lig gen boeken op de grond. Het gor dijn beweegt in de wind en de ra dio staat zacht aan. Er staat een foto op het bureautje en een plaat van de KLM hangt aan de muur. Een trui hang over de stoel. De ruimte is gevuld met gedachten. De gedachten van iemand die in de stoel zit cn leest. Er valt as van zijn sigaret op de vloer. raadsvergadering ter •ek. De lieden houden het liever bi; onde. Wij verzoeken de regeri reet een onderzoek te laten Jen naar het functioneren der com municatiemiddelen en pojtverbin- dingen. Hier is iets niet in orde, menen vrij te mogen veronderstel len. •pceiaie reden zaterdagochtend zondag op straat. ik schrok het slaapstaking of een verdraaiing di- van de wijzers van de klok, of itel- de zon die onverwacht vroeg op- om- kwam cn ik de enige spelbreker. Maar 't was de vijfdaagse werk week, van alle forums, enzo. Lek ker actueel. Dag. word jij ook maar niet bruin? Net als je Marja. En urenlang praten. Het komt er niet op aan, 1 J* hebt de tijd en je hebt een kamer. 1. Wheels The String Alongs 2. Hello Mary Lou Ricky Nelson 3. Are you sure Elvis Presley 4. Non, je ne regrette rien Edith Piaf 5. Baby sitting boogie Buzzy Clifford 6. Run Away Del Shannon 7. In a little Spanish town The Blue Diamonds 8. Temptation Everley Brothers 9. But I do Frogman Henry 10. Blue Moon The Marcels Op veler verzoek (duizenden brieven bereikten ons uit alle delen van de wereld) prolongeren wij ais onze bloed eigen topper „My home is my Kast". Ditmaal gejodeld door de Züricher Zimmerleute.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 20