Nederlandse primitieven ONBESCHERMDE JEUGD mzgs Nieuwe uitgaven DE belangrijkste zomertentoonstelling van dit jaar, ja zonder twijfel het meest glorieuze festijn in wondermooie verven, is te beleven in het Singer Museum te Laren. Daar opent zich een voor vrijwel iedereen ongekend rijke wereld: de stralende kleurenwereld van Noord en Zuidnederlandse kunstenaars uit de vijf tiende en de zestiende eeuw. Overglansd door het schildergenie van de Gouden Eeuw staan de oude meesters van een kunsthistorisch hoege naamd onontgonnen tijdperk nog steeds te boek als 'Nederlandse Primitieven', de Larense expo sitie is weer eens een aanwijzing, dat zij op een passender benaming recht hebben. tentoonstelling dat alle stukken Nederlands particulier bezit zijn. Het zal zelfs voor %verzamelaars onze hulde verdie- een openbaring zijn, te zien, hoe- nen. vele kunstschatten uit die tijd zich buiten onze musea toch nóg in het land bevinden. Aangeno men mag worden dat de ..voor raad" hiermede niet is uitgeput. Gezien de geringe waar. dat de mees te tentoonstellings bezoekers langs het betasss 2?„«St- met de ..Primitieven" zullen nog waardevolle stukken het verborgene vertoeven zonder dat hun eigenaars beseffen wat zij eigenlijk bezitten. Een gelukkig gevolg van de ge ringe kennis omtrent de vroege meesters is. dat de meesten van hen nog geen prooi zijn van de internationale prijsopdrijvers en dus voorshands een dankbaar ob ject blijven voor de serieuze niet doorverkopende verzame laar. Eén en ander heeft uiter aard geen betrekking op de al lergrootsten, van wie wij noemen: Jan van Eyck, Rogier van der Weyden. Hugo van der Goes, Hans Memling, Jeroen Bosch de maker te zoeken. Dit zoe ken is overigens een probleem apart, want van menige tentoonstelling stemt de volgorde de wijze van ex poseren niet overeen met de be schrijving in de catalogus, die meest al alpnabetisch is. Maar goed, dit zijn probleempjes de geïnteres- gen, vergt kapitalen. Formidabel Lucas van Leyden. Een werk seerde bezoeker wel deze meesters te bemachti- uit komt. Belang rijker is het. een behoorlijk beeld te hebben van de tijd, waarin de Neder landse Primitieven Maar, zoals de expositie dan hebben geleefd en ook overtuigend demonstreert, gewerkt, welke de van andere, anderen kleine meesters en van kunste- Noord en wat hun naars wier naam wij niet eens geestelijk klimaat kennen, blijkt de creatieve nala tenschap van aanzienlijke waar de bovendien nog bereikbaar boven de Lage Lan- te zijn. De schilderkunstige kw lltelt is vaak formidabel. De wij ze waarop de weinig bekenden en de anonymi (zo'n geleden) hun ver kleurkracht op paneel hebben ge bracht, dwingt diep respect af. Wie ten volle van deze tentoon stelling wil genieten, zal er goed aan doen, zich eerst te oriënteren in de tijd. Helaas hebben de or ganisatoren geen gelegenheid meer gehad, de catalogus van een historische handleiding te voorzien. Alleen al het zoeken naar en het bijeenbrengen van de 155 kunstschatten was een Hercu- leswerk, dat ternauwernood bin den. Onder Philips de Goede ontstaat een economische op bloei en ook een ijfhonderd jaar geestelijk reveil, de n in stralende moderne devotie prachtig Zuidnederland' beeldhouwwerkje ran omstreek.' 1520, voorstellende Christus Imon de farizeeër", door nbekende meester uit eikenli vervaardigd. bij de men van Geert Groote en Thomas a Kempis verbon den weten. Het Zuiden is rijker en zwieriger want daar is het hof; de Noorderlingen blijven ach ter; ze zijn ook degelijker. De mens van de Gothiek ondergaat een verandering: hij wordt realist. Hij wil midden in het leven staan, hem zijn de symbolen ook die van de Kerk niet lan ger genoeg. Deze realiteitszin manifesteert zich het allerduide lijkst in zijn kunst. Van de schilders is Jan van Eyck. omstreeks 1390 geboren in Maastricht, de eerste en geen van de na hem komende realis ten zal hem overtreffen. Op de tentoonstelling zijn slechts twee werken aanwezig die in zijn om geving zijn ontstaan, waarvan een zg. ..Christuskop" de indrukwek kendste is. Rogier van der Weyden, de groot- de generatie, is niet vertegenwoor digd. Wel enige van de hem navol gende leerlingen, o.a. Colijn de Co- Piëta van verstil de ontroering en de meester van het geborduurde we nog de aristo cratie van deleer- meester herken- Dan ZATERDAG 8 JULI 1961 ^'Lan&umuliimrum j -• jmtiic lauw ma.ipmoso oé mcutn Aim nrtoif ifuiönn tuam 3C owaOuiraiuim Imjfc' jncmtt mmitr. BtnuttoMMf* .- ufln&nm iitf ffftmn v ttflUoerfytiiniiffliicrü loirfoniiuimcnnoo rniif Oftniprrtv mtcnunftni ïoimn sMWliutnanmwi" ut maun gctttfl plots ton" is tmnii. pf<U" luretnamnmCnw Crofatuwntioftw maar wel dat men hieruit zijn veelzijdigheid kan aflezen als knap colorist, glazenier en ont- Gerard David, de laatste werper van tapijten. Duidelijk grote meester van de Brugse waarneembaar is ook de Italiaan- J -- invloed en Orley's hang naar rijk versierde monumentali- van Calcar. Tegenover de typi- arceringen, sche overgangsfiguur in zijn neergezet. „Aanbidding" lijkt het modern In andere delen zien we verde- aandoende ..Damesportret" eerst re detaillering, hoewel de lijnen na zijn tijd te zijn ontstaan. nog door de dunne verflaag heen- In de bönte taferelen van Ja- komen, cob Cornelisz. van Oostzanen is het maniërisme al enigszins te Deze minuscule opbreng van bespeuren. Dat hij een kundig verf is in het werk van vele Pri- tekenaar was is ook uit zijn schil- mitieven te bewonderen. Daar - derijen af te leiden. Van Jan Gossaert van Mabuse. de eerste die het Italiaanse naakt School, die, aldus werkend, in de Noordelijke Nederlanden in- fantastisch mooie stofuitdrukking troduceerde (hij bezocht daar de bereikt. Of Herri met de Bles. teit. klassieke schoonheden samen met die een voor zijn tijd gewaagde Van zijn leerlingen die later Philips van Bourgondië) is een kleurtegenstelling aandurft in zijn leiding gaven aan de romantiscne fraai renaissancistisch exempel „Jonas en de walvis" en die al richting is dc befaamde schilder, aanwezig. elementen vertoont, waarmee la- graveur, bouwmeester, beelanou- Lang hebben wij stilgestaan ter Rubens beroemd zal worden, wer. ontwerper van tapijten en bij ..De prediking van Johannes Compositorisch en in de verf- schrijver Pieter Coecke van Aelst de Doper", dat de Utrechtse ka- behandeling is ook die andere vertegenwoordigd met twee niet nunnik Jan van Scorel niet heeft Zuiderling. Jan Provoost zeer zo sterke voorstellingen voltooid. Het is daardoor des te knap. En Quinten Matsys, een Ambrosius Benson vraagt de interessanter nmdat ,yij hem nu van rfc vroegste strevers naar aandach, m vijt werken, in zijn werkwijze vrijwel geheel rpnRiManristxsrln» schoonheid kunnen volgen. Sommige figuren toch al prachtig in de rondingen met St. Maa bestaan nog slechts uit louter Orley is ni VOOR U BESPROKEN Opmars der continenten, deel 2, samengesteld door dr. Heln- rich rictlcha. Uitgave Konink lijke Van Gorcum Comp. N. V., Assen. meest zal fascineren en wel door onder het opgelegde levensschema de wijze waarop hij de gehele van de Staat. lijdensweg als achtergrond heet, Een Schorpioen voor een Ei, door mevrouw C. J. Ooms Vinc- kers. Uitgave La Rivière en Voorhoeve Zwolle. Een boek dat ons niet allerlei gruwelverhalen van de Sowjet- de geest iijoen 1weede deel van Opmars der Con tinenten aangekondigd. Inderdaad wordt op vlotte wijze enig inzicht gegeven in de ontwikkeling, die als examenmonster wordt het oog aan het begin 1 die weg gevangen. In steeds hef tiger bewegingen voelt men dan naar het Golgotha op de grond geleid. H S.™;in?grt''bgicSa*ti'tprh« Ëu£n0^bb.M,dSbTÏ"" ministerie. Hij krijgt verantwoor- Du ae z»* delijk werk. doch de conflicten ^'man f'de staat 'oor- komen zodra hij zich niet meer kan inpassen in het systeem. Dan wordt het een gevecht van de en keling, die zichzelf, zijn gezin en bezit ziet opgaan in het gemeen- schapsdoel. Mevrouw Ooms heeft de figuren, die zij beschrijft eenvoudige K>- aam>i ■^^^ri ^offïnS bo.at"8".itjfJSjirift treffende personen, landen pijnlijk zwijgen. Ge- den brengen ons in de verleiding, blijkt is kruist riim? Nee. gepaard. Vond daarover uit te weiden omdat ze Eeweest het Wederzijds Huwelijksbe- zo interessant zijn. Bijvoorbeeld de nood'in de Russ'ische gemeen- ,.„i„ schap is in de geestelijke sector. Andere schatten In de examenlokalen spoken dode auteurs en levende gaan over de tong. De literatuur leeft daar op een wonderlijke wijze, in prozafragmentjes, ge prepareerde gedichtjes en lite ratuurlijstjes. In de kleine ruimte van nog geen meter, tussen de sterke blik van de docent en de schichtige ogen van de examinandus, verschijnt de Nederlandse literatuur, in perioden ingedeeld, beplakt met etiketten en voorzien van het kleurtje van de tijd van ont staan. De halzen van de meis jes vertonen rode vlekjes van nervositeit. De jongens kijken slaperig of agressief. Willem In dit overzicht hebben wij veel die de Madoc maakte. onbesproken moeten laten Er is Kwestbare schoonheid worejt tot nog menige belangrijke naam te wej ajj> UCiitu_11Jlvc mager zesje, inspiratie voert noemen. Talloze merkwaardighe- troffen Zoals uit haar naschrift J 1 SS fifi jj '"jjjai jfifi blijkt is het vooral haar bedoeling geweest, te beschrijven hoe groot ürdig tonstelling ii ook de lin Helena) aan chiel onder g van deze in Delft gesitueerde schilder behoort tot de boeiendste stukken van de tentoonstelling. Hij schijnt zijn tijd vooruit te zijn geweest in het dieper kunnen pei len van het menselijk gemoed. Aangrijpend is de uitdrukking van smart in de gezichten van de om hun Heer rouwende figuren. De uitbeelding vertoont overeenkom sten met 's meesters ..Grafdraging", die zich in Liverpool bevindt. Als we nu eerst andere Noord nederlanders de revue laten pas seren, intrigeren ons twee pane len van de knappe Jan Joest OQncjót Angst, door Stephanie L'laes- Vetter. Uitgave N.V. Standaard- boekhandel, Amsterdam. De letterkunde is een veld vol strikken, want alles kan je de das aandoen: de eerste vrouw van Hooft, het karakter van Ka- tadreuffe. het Kinderlijck van Vondel, de wending in het son net. de Ierse nachten van Vest dijk, ja zelfs de Vogels en Vis sen van Guillaume v. d. Graft. Rederijkers, landjuwelen, Mui- derkring, Frankische en Britse romans, rationalisme en roman tiek. Ter Braak als romancier en Van Schendel als dichter, de Klucht van de Koe, Esmoreit, Granida, Jephta het Weeuwje uit Viot Hof ban Holland Tlf on miln 10 drog niet zo aardig en waarom de door vele schilders toegepaste niet? Uit wat voor milieu kwam kleurindeling: overwegend bruin ''boek'"dat zeker" aanbevolen Bredero? Hoe zit het met de op de voorgrond, groen in het WOrdt schuilnaam Vasalis? En nu nog midden en blauw voor de achter één vraag en dan kun je gaan: grond. En de kunstmatige plan wie was Vincent Haman? indeling van het landschap. waar- En zo ontstaat het cijfer, een mede Dirk Bouts als eerste brak. parmantig figuurtje, dat de rela- Dan het steeds meer losmaken tie uitdrukt van deze jongen of van de geijkte. vergeestelijkte dit meisje tot wat in de leerboe- wijze van uitbeelden zeer tot ken heet de bloesemgaard der ongenoegen van de clerus. En Nederlandse letteren. Wat heeft de reeds merkbare symptomen hij gemist? Niet zo heel veel. van een naderende hervorming, vindt u wel? een invloed waaraan zelfs de hof- Ja, wat hebben wij gemist, wat schilders van de Habsburger Ka- missen wij, wat :-B Argonautisch avontuur. De le gendarische tocht van Jason en zijn helden, nagereisd door gen padvinders en naver door een van hen, genoemd Or pheus. Uitgave Het boek sluit aan bij de door kennis. die an deze dik wijls omstreden gebieden der aar de bezit. Het graaft niet al te diep. De bijdragen. van de hand van vier scribenten, zijn in het algemeen boeiend, vaak zeer boeiend zelfs. Als men het boek gelezen heeft, is men over een groot aantal interessante zaken be- le personen, landen en vol- gelicht, maar men moet niet denken, dat men dan de hui dige wereldproblemen in zijn zak heeft. Het boek Is uit het Duits ver taald en niet altijd even best. Het is rijk geïllustreerd, en bijzon der instructief zijn de vele beeld en tekstpagina's, waarin op sche matische wijze talrijke bijzonder- heden worden meegedeeld over verteld de landen en volken, die de schrij vers tot onderwerp van hun reis verhalen hebben gekozen. Brink C.R. LUCHTVAARTBOEK VOOR IEDEREEN Luchtvaartboek voor Iedereen, door Hugo Hooftman. Uitgave L. J. Veen N.V., Amsterdam. Negen Hilversumse padvinders van de ..Argonauten-groep" heb ben Griekenland bereisd in een echte Griekse „kaïk". Aanleiding tot deze tocht was de naam van die groep. Jaren- „w(s aw„a lang hebben deze padvinders zich tuur geschreven j i <jeej het Hof van Holland, Ik speelman, het Fregatschip en de Goede Dood. Romp de Ligman en de Kleine Kruisvaart, Majoor Frans en Max Havelaar het r alles aanwezig veel te vertellen zijn de verbijsterend kunstige minia tuurtjes in de kostbare verluchte Hugo Hooftman. in Nederland handschriften. Ruimtegebrek ver- ondertussen wel bekend als ken- hindert ons er dieper op in te ner en beschrijver van vliegtuigen, gaan. geeft in dit populaire en met fo- Wie ons echter tot deze regel tekeningen geïllustreerde op de voet is gevolgd, zal wel rel V zich niet konden onttrekken. Wij hebben nog niet gesproken over de prachtige kleine beeld houwwerken die zo ontroerend 0 getuigen van de devotie en het er niet om bekommerd hoe zij vakmanschap hunner anonieme aan die naam kwamen, evenmin makers. Ook zijn er nog enige als een Rotterdamse voetbalen- gebrandschilderde ruitjes, waar- thousiasteling zich bekommert om onder een kleine Crabeth. En wat Sparta. Tot een hopman voor .j| hem de oude Griekse Argo-my- 1941 de poorten Voor de poorten van Moskou, door Mendel Mann. Uitgave A. W. Sijthoff, Leiden. the tot leven gaat brengen. Deze in beeldrijke taal en met details in mens en na- iman is het eer- trilogie, die te- levensverhaal geeft van Menahem Issakovitsj, een uit Polen naar Rusland gevluchte Jood. Als Hitiers troepen eind poorten van Moskou na deren. behoort ook Menahem tot De reden om de tocht te gaan de tienduizenden Russische maken was de overdracht het batig saldo van de manifes- biliseerd tatie ..Hellas in de hulp als de kaleidoscoop met enbare mogelijkheden: rom denk je dat .is dit -romantiek of zou je het tot zakelijkheid rekenen. werkje aardige inkijkjes m de reeds hebben begrepen, dat luchtvaartkeuken. Hij heeft het Singer Museum een w; over zweeftuigen en supersonische grandiose collectie te zien is; een verkeersvliegtuigen, over de Lock- stuk cultuurgeschiedenis dat vol- w hpwpp«t heed Starfighter. de Douglas DC-8, komen Hp Pnlrlfpr Fripnrf^hin snnrtvlipe- HfBRdeze tocht t ti, als boek uitgegeven. Het heeft het Rusland v,,,:»® vpipr geen litteraire pretentie onrechte buiten veler een eoed stuk i< de Fokker Friendship, sportvlieg- gezichtsveld is gebleven. Dank zij JY w f - liik tuigen, toekomstige» atoomvl.eg- de grote medewerking van part:- want net is iris, vroiijx. tuigen etc. Voor iedereen, die ge- culiere verzamelaars zal deze „_.„h_pvpn met vaart ïnteresseerd is in de luchtvaart boeiend ingerichte tentoonstelling enthousiasme van de deel- allerijl worden gemo- 1 zijn nieuwe vader- Hilversum" voor land te verdedigen tegen de Duit- technische school se horden. Aan de hand van zijn Griekenland, die werd gebouwd merendeels trieste beleve- heeft de schrijver een le- ardig beeld gegeven van sland van twintig jaar ge- het leden en in het bijzonder van de goed stuk jongensli- Russische mens. Als gevolg hf* door de NOVIB. Het logboek met intense devo tie g eschilderde „Man van Smar ten" van Rogiers Haarlemse leerling Dirk Bouts, die ongeluk een zeer persoon lijke stijl zou ont wikkelen. Wij komen bij de kunstenaar Een ietwat fragmentarische ro man met rooms-katholieke sfeer over een jonge vrouw, die tijdens het verblijf van haar echtgenoot in het buitenland zwanger wordt van ppn andere man. Dankzij een en de zorg van karakter omstandigheden niet ieder aannemelijk zijn. De schrijf ster durft de aangeroerde pro- de noodnaam blemen niet helemaal a UC UlCUrtC PdnClJjAUCIU WPPt wat wilde Forum eigenlijk, heeft in^; Maria Dermoüt nog meer ge schreven, hou je van de experi mentelen, waarom staat hier „trots en wenend" en niet „trots maar wenend", waarom voelt de dichteres zich bedroefd en goed? Ze kunnen je alles vragen en je moet alles weten. En dan zit daar nog zo'n meneer of me vrouw bij, die in de koffie zit te roeren en van wie je elk ogen blik een nog verwarrender vraag kunt verwachten. Want tussen de drie hoofden in leeft de litera tuur als 'n onberekenbaar en re deloos monster, onschadelijk voor de twee ondervragers, vij andig of vals vriendelijk jegens de examinandus. „stuk verd van de tijd" worden met een schuifelende. aarzelende vinger aangewezen en een verle- al te veel aaneenschakeling van informatieve wetenswaardigheden, tiende zeker een verhevigde belangstel. dee|nemers aan deze tocht straalt deerd de v lillende e» f trs- elke blad2yde. E„ er spreekt ncn v liv tot gevolg hebben. e(jn ge20nd 3ealisme ult^ eell TON HYDRA open oog t a anti-semitische tendenzen 1 romantisch. rechtuit land, wordt de hoofdpersoon van deze roman na een succesvolle opklimming tot officier gedegra- verbannen naar de mij- de OeraL hart. Meester der virgo inter virgines (van de maagd onder de maagden) heeft ge geven. De Piëta oppervlakkige op wordt gesproken binding „slechts" huwelijk, dat de wet is voltrok- gen stem daarboven praat expressionisme en vitalisme, en moderne zake- ngh en Mulisch, Hermans, Vroeg- Vestdijk, Wil- •o-romantiek lijkheid, Mourini Hadewych Renaissance 900MMM000MM0000000000000M00MM0MMMMM0WM00M0MM0MM0MMMMM0MM00MMM000MM0MM00M0MMM000MM0M0M0M Derde roman van Maud Frère Van de derde roman van Maud Frère, een Frans-talige Belgische schrijfster. La Gre- nouille, (uitg. Gallimard) is zo juist een vertaling in het Ne derlands verschenen onder de "ële.zorg; titel Het heerlijke leven. De Franse titel was niet te hand haven en raakt trouwens niet en zijn een paar jaar jonger zusje. Jeannot, wonen samen met hun va der. een zakenman en de huishoud ster Valérie. vanwege haar boven matige lelijkheid door de kinderen t haar echtgenoot, die door zijn de Kikker genoemd. Ze geeft hun larmoyante woorden en mani sinds jaren liefdevol alle mate- bij zijn broer wroeging heeft wekt. Ook Jeannot, die al te heeft gezien, zal naar een kost school gaan. maar eerst nog eer beslag heerlijke vacantie hebben met va> :n zijn der en broer. Aan Valérie, veria- Valérie zelve heeft ten door ha(ir sinds jaren riële zorg. primitief n verschaffen. Leiding ontbreekt vol- school gaan, komen. De vader wordt ir 11~" genomen door zijn zaken liefdesaffaires. Valérie zei kerngedachte van het de zaterdag gereserveerd vooi haar minnaar, een getrouwd man Dat alles ontgaat René en zijn zus je niet. Eensdeels hebben ze a vroeg hun geestelijke ongerept heid verloren, anderdeels zijn z< kinderlijk genoeg om zich Moreel gezien, is deze roman et ongevaarlijk, omdat ze. zon- ver* der een enkel onwelvoeglijk woord, veel het normbesef verzwakt. Uit litterair oogpunt beschouwd, is La Grenouille nog onrijp werk, brokkelig gebouwd en psycholo- in'wel ats üisch wankel. Hoe vaag staat dc zowel ais .,nric.rfi„1lllr ,,nnr n« pn hnp nn. boek. De Nederlandse ontleend aan een toevallige zin op de laatste bladzijde, klinkt uitnodi gend, maar ligt nog verder van de geest van het verhaal. Een juiste titel zou zijn geweest: on beschermde kinderen of jeugd zonder leiding. Gemengde indruk fantasieën, die niet frisheid, dit aantrekt. Elementen hun leeftijd zijn. René wordt, omdat zijn liefde voor dc piano hem tot een slechto leerling maakt, naar een pensio- uit het leven schrijfster moeten verwerkt zijn het meisjesfiguurtje, in haar kin derlijke dromen, in het spel van haar verbeelding, dat ze als ernst vaderfiguur geloofwaardig is de onverwachte zelfmoord van Valérie! In het ta lent van de schrijfster ligt zeer zeker een belofte, maar hier is ze niet ingelost. De vertaling door Estaban Lo pez is aanvaardbaar en de tech- de jeugdige nische verzorging door de Rotter damse uitgever Ad. Donker vlek keloos. Maar dit compliment is overbodig. het boek een zekere Normloos leven 'wee moederloze kinderen. die zich afspelen om haar heen, leven de schrijfster zich het ziet ze alleen de buitenkant. De meest heeft verdiept, blijft geeste- kern v veertienjarige jongen, lijk eenzaam achter. Ze leeft mee niet door beroerd. Maar ze zijn er dam. v.d. P. Maud Frère, Het heerlijke le- n. Uitgave Ad. Donker, Rotter- Vrouwcnarts uit Czernowltz, door K. Sprlngenschmid, Uitga ve Zuid-Hollandse Uitgevers- Maatschappij. Den Haag, Ver taling J. Delslng en F. J. Schö- Olle op de golven, door W. Aan Mancius. Uitgave N.V. dc Arbeiderspers, Amsterdam. De aankondiging op de binnen kant van de papieromslag wekt indrukken die noch de schrijver noch de uitgeefster hebben be doeld, dat het uitsluitend sensa tieroman zou zijn. Met een „half bloed" als slechte figuur, en dat is niet juist, hoewel er voor een pakkende intrige is gezorgd. Het boek geeft het oude thema van sutwaterliefde, nu eens niet de Oost maar naar de West. De bekende sfeer op een passa giersboot naar de tropen waar slecht gesloten en reeds los ge rammelde huwelijken het plotse- ling begeven en nieuwe banden genten te worden aangeknoopt, soms voor dienst te het leven en waar vreemde din gen kunnen gebeuren. De held en zijn wat te vele heldinnen zijn hoogstaande niet-godsdienstige De kapitein is een zwak dokterromans. De Roeïhcense gy naecoloog Jan Lujka stelt de lief de voor zijn beroep, boven de po- -- litiekc gevaren, die hem het ge- de zoutwaterliefde, hele boek door bedreigen. Dit heeft tot gevolg dat dokter Lujka herhaaldelijk in Roemeense en Russische gevangenissen terecht komt. De enige mogelijkheid voor de adellijke dokter handen van politieke blijven, is ten slotte c nemen in het machtige Duitse le ger van 1940. Tussen het geratel van geweren en bet gedonder van kanonnen maakt de dokter liefdes mee, die alle drie ongeluk- getekende figuur, en de ontkno- kig aflopen. Ter geruststelling zij P'ng wat te gemakkelijk. De vermeld dat aan het slot alles schrijver wijdt ernstig aandacht toch nog goed afloopt. aan het probleem der apartheid. Hoewel het verhaal nogal zwak Ondanks zijn zin voor avonturen I ril beschrijft hij ook graag het kab- is, weet de schrijver door kundige karakterbeschrijving de lezer toch te boeien. Of Jan Luj ka de beste vrouwenarts van Czernowitz, of de Duitse militair of de displaced person is. steeds weer weet Springenschmid de fi guren aannemelijk te beschrijven. Goede tekeningen van Karei babbelende leven 1 Monntollve, door Lawrence Durrell, Uitgave A. W. Sijthoff, Met dit damesportret bewees drempel van de vijftiende nan vergeestelijking heejt plants g> Al» de bramen rijpen, door Johan Ilidding. Uitgave J. H. Kok, N.V.. Kampen. Hidding vertelt zeker niet on aardig. doch de compositie van zijn nieuwe boek is zwak. Er ko men té veel toevalligheden in voor en er worden té veel per sonen tijdelijk even een rol toe bedeeld. waarvan de lezer dan later niets meer verneemt. Een Het derde deel van een quadri- ander bezwaar is. dat de vertel- logic. Het zijn de belevenissen trant te doorzichtig is, waardoor van een jong Brits diplomaat, die in vele gevallen de afloop al be- ecn ietwat ziekelijke liefde opvat kend is, voordat de schrijver de voor ccn Egyptische en waar- kans krijgt het te vertellen, zo- schijnlijk daardoor voor Egypte, als hij het graag zou willen doen. Hij deelt het lot van alle diploma- Doch nogmaals: Hidding kan aar- ten door her- en derwaarts gezon- dig vertellen en daardoor is ook den te worden tot eindelijk de dit keurig uitgevoerd boek wel verlangde post in Alexandrië hem prettig om tc lezen. Overigens geschonken wordt. Heel het mys- brengt bet niets nieuws. Het boek terieuze oosterse leven met om- brengt ons in het gezin Toren- koperij, intriges, zwoele atmns- baan, dat een boerderij bewoont feer en onbegrepen beleefdheden in het (Drentse?) landbouwge- golft over en om hem. Zijn ge- bied. Er gebeurt heel veel liefde is verloren gegaan. Zijn droomvrouw is een dikke door de pokken geschonden hysterische oude vrouw geworden. Een boeiend fascinerend boek. dat echter doordrongen is van een trieste noodlotssfeer. op één dag drie kinderen in het huwelijk treden en een zoon dan toch eindelijk gelukkig verloofd is. eindigt de schrijver zijn verhaal, waarin alles leuk en gemoedelijk en zonder bijzon dere hoogtepunten is verlopen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 19