dokter regan
Henry Moore zoekt een
nieuwe vormentaal
Bernard Bartelink wint
improvisatieconcours
Ongelooflijke prestatie
van violist Kogan
Variatie op het thema
de vrouw en de vriend
-i/i
Filmcentrum hield in Assen
een Klein Filmfestijn
DONDERDAG 6 JI LI 1961
Stedelijk Museum Amsterdam
gelse beeldhouwer Henry Moore
voor het eerst in Nederland te zien.
Een groep van drie meer dan levens
grote figuren beheerste toen enige
maanden lang het grootste gazon op
Sonsbeek in Arnhem. Het was een
Schaak-vraag II6'
Misschien bent u met vakantie en
verveelt u zich wat dan is hier voor
u een 78-zet! Inderdaad: mat in acht
enzeventig zetten. Het is een probleem
van de enkele jaren geleden gestor-
ven Nederlandse probleemcomponist!
F. W. Nanning en het dateert vani^1^ vc';
1930. Als u niet met vakantie bent!gevaagd,
kunt u er toch ook wel aan beginnen
want deze veelzetten zijn gewoonlijk'
indrukwekkende aanwezigheid, om
dat zij het uitzicht opende op aspec
ten van de plastische kunst, waarvan
men voordien weinig vermoeden
had. Hier was een nieuwe vorm met
«en nieuwe innerlijke spanning en
een nieuwe dramatische expressie.
Tegelijkertijd zei dit werk, dat de
maker afstand had gedaan van alle
Idealisering van de menselijke vorm.
Er was geen totale breuk met de
traditie, die de mens als uitgangs
punt van alle artistieke activiteit be
schouwt, doch er werd niet meer in
de eerste plaats gevraagd, hoe deze
mens mooi kan worden weergegeven,
maar hoe zijn gestalte meer dienst
baar zou kunnen worden gemaakt
aan wat de kunstenaar bezighoudt.
In één opzicht bleek de mens bij
Moore anders te zijn dan andere ver
schijningsvormen van de levende en de
dode natuur. Hij is bij Moore bovendien
een vegetatief wezen een aspect, dat
op de tentoonstelling van zijn werk ln
1953 te Rotterdam werd onderstreept, toen
naast een van zijn liggende figuren een
knoestige boomtak lag. Er was een pa
rallel tussen het lijnenverloop van het
dode hout en dat van de bronzen vrou-
wenvorm. In de liggende figuur was bo
vendien elke herinnering aan ae psycni-
sche verschijningsvorm van de mens weg-
Ruimtelijk
H.I.J. speelt in Arnhem
Vanavond concerteert het Haags In
strumentaal Jeugd Ensemble op uitno
diging van het Arnhems Interscholair
orkest in de grote zaal van Musis Sa
crum. Beide orkesten tezamen zullen
de Duitse Dansen van Van Beethoven
spelen en na de pauze speelt het H.I.J.
zijn eigen repertoire: werken van Boyce,
Vivaldi, Grieg en Kuhlau.
Solisten zijn Maarten Karres en Ru-
dolf Klinkenberg in het concert voor
twee hobo's van Vivaldi. Het geheel
staat onder leiding van Hans v. d. Bij-
laard, cellist in het Gelders orkest te
Arnhem
Wit: Kei, Lgl en Lg4, pi a3, c2, e2,
»3 en f3.
Zwart: Kg3. Th3, Lhl en Lh4, pi a4,
*7, c3, c6, c7, e7, g2 en g5.
l Opgave: wit speelt en geeft mat in
'78 zetten.
Dam-vrauy 115
Dit was de stand:
Zwart: 8, 13, 14, 18, 20. 27. 30, 36.
Wit: 22, 28, 29, 31, 37, 38, 39.
Wit wint als volgt: 39—34, 30x39;
29—24, 20x29; 38—33, 29x38; 28—23,
18x29; 37—32, 27x18; 32x3, 36x27;
3x20, 13—19 (mogelijk is ook 37—32
deze variant volgt hieronder);
20—9, 27—32; 9—4, 19—23!; 4—15 en
wint.
De variant: 3732; 2015,
13—18!; 15—4, 18—23; 4—15 en wint
Bridye
Noord speelt een contract van 1
Sans-Atout (9 slagen).
U zit Oost en na een uitkomst mei
ruiten 3, ziet u de volgende kaarten!
In slag 1 wordt in Zuid ruiten 10
gelegd, West speelt de boer. Noord
neemt met ruitenheer. Hierna speelt
Noord klaverenvrouw na. Welke kaart
moet Oost nu bijspelen?
Gegeven is nog, dat Noord oor
spronkelijk ruitenaas-heer derde had.
JACK DIAMOND
Kruiswoord-puzzel
5 6 7 8 9
)IT ZIJN SINDSDIEN de merkwaar
digste elementen in Moore's werk
gebleven: zijn door de ruimte „aangevre
ten" abstracte vormen, zijn visie op de
mens als ruimtelijke vorm en als vege
tatief verschijnsel. Dat vegetatieve bleef,
ook waar men in zijn gezinsgroepen nog
andere, meer geestelijke aandriften aü
saamhorigheid, geborgenheid en bescher
ming mocht vermoeden.
Wat er nadien op Sonsbeek in Arnhem
i op Middelheim in Antwerpen van
hem werd getoond, leverde geen wezen
lijke nieuwe gezichtspunten op. De ont
moeting met de drie staande motleven
was weliswaar een verrassing, omdat hij
hierin een reminiscentie aan bepaalde
Keltische steles scheen te introduceren,
maar een wezenlijk ander aspect van zijn
oeuvre openbaarde ook deze groep niet.
Abstracte vormen maakte hij al eerder
en de relatie tussen enkele vrij, in de
ruimte staande eenheden was reeds ha
kend.
Nu brengt het Stedclük Museum In
Amsterdam (tot 10 juli) een voortreffe
lijke samenvatting van zijn oeuvre
plastiek en tekening. Het is van belang,
dit laatste te vermelden, want Moore ls
een belangrijk tekenaar, voor wie de lot
gevallen van de mens in de collectiviteit
en als Individu een bron van ononderbro
ken inspiratie vormen. Zijn meesterwerk
In dit opzicht is de lange reeks schetsen,
die hjj tijdens de Blitz (1940-1941) in op
dracht van de Britse regering ln de
schuilkelders van Londen maakte de
zogenaamde Shelter Drawings, die ln 1953
ln Rotterdam te zien waren. Deze schets
boeken zijn thans niet in Amsterdam.
Hier zijn studies van mijnwerkers te zien.
Verder heeft het aanwezige tekenwerk
vooral betrekking op plastiek; de schet
sen zijn voorstudies of eerste invallen, die
steeds worden gevarieerd.
Achtergrond
"DIJ DE PLASTIEK is zeer veel, dat
reeds versoheidene malen werd ge
toond en dat men toch weer met blijd
schap terugziet. Er zijn ook nieuwe ele
menten. Moore. die zich herhaaldelijk met
de decoratie van wanden heeft bezig ge
houden hij ontwierp voor het Time-
Life-gebouw in Londen een prachtige
balustrade met beweegbare abstracte ver
sieringsmotieven en voor het Bouwcen
trum in Rotterdam een gehakte baksteen-
jVa,?» T heeft de laatste laren herhaal
delijk de relatie tussen een of meer fi
guren en een staande wand onderzocht.
Van dit zoeken zijn enkele uitingen ten
toongesteld. Ze zijn op zichzelf en als
element in het gehele oeuvre van Moore
interessant. Maar wij vragen ons toch af,
of hij hiermee eigenlijk niet de ruimte
werking van zijn motieven tekort doet.
Voor zijn plastiek lijkt de achterwand
eerder een storende dan een versterkende
werking te hebben.
Nieuw zijn ook de dierekoppen
merkwaardige scheppingen, waarin zich
inderdaad de kop van een dier laat hei
kennen, maar die in wezen evenzet-
vorm zonder meer zijn als welke uitge
holde steen of andere ruimtelijkheid ook.
Het gaat Moore nu eenmaal niet om het
dier. maar om een bepaalde plastiek. Het
gaat Moore ook niet om een liggende
vrouw, maar om een bepaalde plastische
werking, die er van zulk een vorm uit
gaat.
In zijn jongste liggende figuren heeft
hij dan ook meer en meer afstand ge
daan van de natuurlijke vorm. De ont
zagwekkende tweedelige massa's, die nu
Marie-Claire Alain gaf clit the
ma op voor het improvisatie
concours op het orgel van de
Haarlemse Bavokerk. Het icas
geïnspireerd op de naam van
de restaurateur van het orgel.
ten zich de avond te-
werken van eigen keuze hadden mo- verloot.
inspelen' op het gerestaureerde De opgave
orgel van de St. Bavo Kerk te Haar
lem, traden zij gisteravond voor het
front van de juryOf eigenlijk gezegd
hieven zij juist achter het monumen
tale front van het smaakvol verlichte
orgel, voor aller blikken verborgen.
Zeer terecht wist noch het publiek,
.dat in grote getale de kerk vulde, noch
de jury, in welke volgorde de organisten
Bernard Bartelink (Nederland). Jo van
Eetvelde (België), Gisbert Schneider
(Duitsland» en Taroslav Vodrazka
(Tsjecho-Slowakije) optraden. De activi
teit van de hoorders werd gestimuleerd
door een aan dit improvisatieconcours
verbonden prijsvraag: onder degenen die
blijkens hun ingeleverde formulier tot
Six ten Ehrling als gastdirigent
T EONID KOGAN is de sensatie van het Holland Festival 1961 geworden!
Minutenlang heeft men hem gisteravond in de Kurzaal ovaties ge
bracht. Men huldigde een der grootste violisten van deze tijd. Zijn tech
niek grenst aan het ongelooflijke, een meesterschap van superieure kwa
liteit, waarmede hij wonderen kan verrichten. Zo het Vioolconcert van
Sjostakowitsj te kunnen spelen, het op deze wijze boven de materie te
verheffen, iedere moeilijkheid (en het zijn er vele!) zo glansrijk overwon
nen te hebben, zo muzikaal, zo virtuoos, zo grandioos, dat is alleen
talent der talenten gegeven.
Dit uit 1955 daterend» opus van Sjos
takowitsj is een merkwaardig werk. Be
slist geen. baanbrekende compositie, zelfs
niet vrij te pleiten van banaliteiten en
atavismen al kan men hem niet direct
epigoort noemen. Het spreekt zeker
eigen taal wellicht onder buiten
muzikale invloed met enige gebonden
heid, doch, en daar ligt de hoofdzaak,
meesterlijk geschreven voor het instru
ment. Hier schuilt de essentie van een
festival, het presenteren van iets nieuws
door een top-solist. Doch de medewerking
aan een concert door het Residentie-Or
kest mag zich niet blijven beperken tot
een festival-bijdrage, ook het wintersei
zoen heeft behoefte aan een dergelijk
glanspunt.
Sjostakowitsj zo meesterlijk, Bach zo
bedroevend. Werkelijk, het is voor ons
een onopgeloste vraag gebleven hoe dit
mogelijk is. Leonid Kogan speelde n.l.
met zijn echtgenote Elisaveta Gilels het
Dubbel Vioolconcert van Bach in de
meest wonderlijke vertolking die we
ooit van dit werk hoorden. Twee razend
snelle hoekdelen, een romantisch mid
dendeel en technisch middelmatig, zeker
wat betreft de vrouwelijke helft van dit
duo. Een front-aanval op Bach met dit
prachtige concert als inzet en slachtoffer.
Een dergelijke Bach-weergave kan men
niet vergeven, de vertolking van Sjosta
kowitsj maakte echter wel heel veel
goed.
De hulde die wij hierboven aan Kogan
brachten zou de figuur van gastdiri
gent Sixten Ehrling op de achtergrond
dringen, zulks zou een onbillijkheid zijn.
Niet alleen dat hij beide concerten uit
stekend begeleidde (jammer dat hij de
solisten in Bach niet afremde) doch ook
in beide andere werken van het pro
gramma maakte hij een kundige indruk.
Zijn directie is weloverwogen en rustig
en met zijn korte slag weet hij zijn
als liggende figuur worden aangeduid,
zouden het resultaat kunnen zijn van de
werking van welke onmetelijke natuur
kracht ook. Het zijn grote, vrijwel amorfe
brokken brons, met een haast impressio
nistische behandeling van de huid
maar desondanks toch niet meer zo over
tuigend voor zijn visie ais zijn vroegere
werk, waarin hij zich een der grootsten
van onze dagen heeft getoond.
tenties duidelijk te maken en te ver
zelijken. De Mendelssohn-Ouverture
Midsummer-Night's Dream" werd een
schone droom, meeslepend en gevoelig-
romantisch. Ehrling bracht van Karl-
Birger Blomdahl de Derde Symfonie, zijn
hartstochtelijk pleidooi was een betere
zaak waardig. Een nerveus werk, met tal
van wisselingen in stemming, tempo
De Russische violist Leonid Kogan,
die gisteravond de concertgangers
in het Scheveningse Kurhaus in
verrukking bracht.
ritmiek, doch in uitdrukking
tonigheid onderhevig. Het spel
gan stelde dit alles echter in de schaduw,
zijn optreden was de glorie van deze
Festival-uitvoering!
Last but not least het Residentie-Or-
kest. De veeleisende partituur van Blom
dahl beheerste men volkomen
overtuiging, een voortreffelijke prestatie.
Ook in de begeleiding van het Viool
concert gaf men de solist gelegenheid
uit te blinken, het gehele ensemble was
uitstekend op dreef en deelde na afloop
terecht in de hulde.
de deelnemende orga
nisten was gedurende circa 15 minuten
Fantasia en Fuga te improviseren
ien thema van de Parijse organist»
Marie-Claire Alain, die tijdens de ko
mende Zomeracademie een interpretatie-
zal leiden. Als een soort postume
hulde aan de in oktober overleden direc
teur van de Deense firma Marucussen.
die de restauratie verzorgde, had zij het
thema voor Fantasie èn Fuga gebouwd
op diens naam Sybrand Zachariassen,
met dien verstande, dat de negen letters
van deze naam, die met de naam van
een muzieknoot overeenkomen, als zo
danig werden genoteerd en door tussen
voeging van vrij gekozen verbindingsno
ten tot een goed klinkend geheel werden
saamgesmeed. Het begin van het fuga
thema werd op deze wijze identiek met
het reeds vele malen in de muziekge
schiedenis gebruikte thema op de naam
Bach (bes-a-c-b, in Duitse benaming b-a-
:-h).
werd door de eerste organist, die
de beurt was, in enigszins monotone re
gistratie en moderne harmoniën opge
diend. In de Fuga liet hij veel gelijk
soortige stemmen en weinig toonsoort
overgangen horen, zodat de kwaliteiten
van het orgel in deze compacte, wat
trage klankmassa weinig tot uiting kwa
men. No. 2 verraste ons daarop met veel
meer fantasie en variatie in ritme en re-
gistratie. De modulerende tendens leidde
tot steeds weer verrassende vondsten, s
ook in de gekozen pauzen. No. 3 liet in
zijn Fantasie het eerste deel van het i
thema vrij langdurig unisono in octaven
horen met stretti en sequenzen, recitati- v
Vanavond op liet scherm
Vanavond kunt U, wanneer U zich en ander afgespeeld, want de kapitein
bij het televisiescherm zet, een stukje blijft niet onbemind achter. Bovendien
Frans boulevardtoneel zien. Het betreft spreken schoonvader en zuster ook nog
,De Waternimfeen van de minder een woordje mee.
sterke stukken van de in Frankrijk zeer Hoewel Achard zijn stuk aankondigt
populaire schrijver Marcel Achard, van als een komedie, heeft hij er toch een
wie U onlangs eveneens van de zekere wat sentimentele tragiek aan ten
VARA die ook nu weer de uitzending grondslag gelegd en dit alleen brengt
verzorgt het spel .jilalbourough trekt het spel op een wat beter niveau. U
ten strijde" hebt kunnen zien. maakt die betere ondergrond op uit de
Houdt U van zeer luchtig amusement, weJ nitsc,,d zu" cn Wel
^'Snïtm.once.debdutcn moor
moioujk glêr" auk vK1 in do» op- <tae jjnd jjd verwachten en
voering. Goed apel mag ,U in, elk gevat
r een vraag.
Ulsen ontmoeten als de_jonge
raaixlesport en
atletiek
verwachten, want aan boord van het intrige „-hier
binnenvaartuig „De Waternimf' zult U antwoorden is echter
Henk van Ulsen ontmoeten als de jonge
pasgetrouwde kapitein, Femke Boers-
ma als zijn ontrouwe echtgenote Ma
rinette en Ton Kuyl als zijn vriend
Sylvestre.
Dit zijn drie acteurs, die wel wat we
ten te maken van een stuk, ook wan
neer het niet zoveel inhoud heeft.
Achard, de auteur, houdt van grap
pigheden en dat hij humor kan spuien 'a^cs
blijkt wel uit het feit dat hij daarvoor J-iu
prijs heeft gekregen. Ook
geeft
Op de middag van zaterdag 15 juli
i.s. zal de NTS twee directe sportrepor-
Eurovisie ovefnemen. Om
5 er aansluiting met Ascot
r dc Race King George
°De Waternimr heeft humor. Wanneer VI en de Queen Elizabeth Stakes, paar-
U die ténminste kunt waarderen, want densportevenementcu van grote
een van de grappen in dit stuk is. dat de maardheid. Aad van
kapitein voortdurend spreekwoorden daarbij commentaar
verhaspelt. Niet origineel dus en. wan- Om half vier wordt dan overgescha-
neer dat niet met veel verve wordt ge- keld naar het White City Stadion in
speeld, gewoonlijk lichtelijk irriterend. Londen voor een reportage van de
Het verhaal op zichzelf heeft al AAA-kampioenschappem Aan dez*
evenmin veel om het lijf. De jonge strijden
kapitein, wat onhandig
adoreert zijn vrouw en is
dering voor zijn vriend e
gaan er tenslotte
Niet erg verheffend dus.
Eer het echter zover is. heeft zich
aan boord van De Waternimf het een
KRO betrekt cle
luisteraar in
beoordeling
Ter gelegenheid van het 35-jarig jubi-
ook de Nederlandse
stuntelig, atleten Eef Kamerbeek en Kees Koch
vol bewon- deel. Hierbij verzorgen Lenny Klijn en
deze twee Frits de Ruyter het commentaar.
>n vandoor.
•navond
Het toneelstuk voor deze avond, ver
zorgd door de VARA, is „De Water
nimf" van Marcel Achard. Het komt
om 9 uur op het scherm. Vooraf om 8
uur het NTS-journaal en om 8.20 een
televisiebezoek aan dr. W. Drees.
visch-declamatorisch én scherpe registers. - £eejf de KRO voor het komende
No. 4 verwerkte het thema direct toe- winterseizoen een wedstrijd vnnr mm-
cata-achtig om het daarna canomsch te w"iLC
exposeren. In dc Fuga bereikte hij wel
een grootse orgelistiek.
De jury. bestaande uit Jeanne Demes-
sleux (Parijs), prof. Anton Helller (We
nen) en Albert de Klerk (Haarlem)heeft
de Amsterdamse organist Bernard Bar
telink als winnaar aangewezen. Daarmee
ls de wisselprijs, die verleden jaar naar
Oostenrijk ging, wederom ln Nederlandse
handen gekomen.
Bartelink speelde bet laatst. Het eerat
zat achter het orgel de Duitser Gibert
Schneider, daarna de Tsjech Janoslav
Vodrazka en als derde speelde de Vla
ming Jo van Eetvelde.
Dr. W. J. Schmidt
vond
De NCRV ineemt U vanavond in de
Nederlandse troepen
in La Courtine
Bij prachtig weer is woensdag een
Nederlands troepencontingent van on
geveer 1.500 man en 300 voertuigen uit
Oirschot via Mourmelon en Nourges in
het kamp van La Courtine aangekomen.
Vrijdag wordt een tweede, nog groter
contingent verwacht. Bij de eerste
groep zijn eenheden van de 42ste in
fanteriebrigade en de garderegimenten,
onder commando van generaal-majoor
D. C. de Vries.
De reis door Frankrijk is zonder moei-"
lijkheden verlopen. In het kamp is ook s
een aanzienlijk aantal Centuriontanks 2
en zwaar materieel, dat per trein was J
gezonden, afgeleverd,
ponisten en tekstdichters uitgeschreven
onder de titel „Tournooi van het lichte
lied". De inzendingen moeten vóór 1
oktober onder motto binnen zijn en bij zomeravondserie „Man en paard"
de beoordeling van de liedjes zullen mee op tournee, tussen 8 en 9.20 uur.
ook de luisteraars betrokken worden. Daarna poetst Lex Karsemeyer de
Alle inzendingen, die naar het oor- oude plaatjes nog eens op en om 10
deel van de KRO voor mededinging uur zijn er weer opnamen van dc in-
naar de prijzen er is een eerste prijs ternationale orgelimprovisatiewedstrij-
van 2000 en een tweede van 1000 be- den in Haarlem. Om 11.30 uur kunt
schikbaar gesteld in aanmerking ko- U luisteren naar een reportage van
men, zullen in de komende winter wor- de zomerconferentie dn Zeist van de
den uitgezonden via de radio. In de Chr. Hist. Unie.
studio zal dan een jury, gevormd door Het AVRO-programma vermeldt om
Alex de Haas. Dolf van der Linden en g05 uur concert van het Holland:
René Sleeswijk jr. (René v. Vooren) de Festival, gegeven door het Residentie
liedjes beoordelen. Elk jurylid kan één opleest onder directie van Sixten Ehr-
stem uitbrengen. ling en met medewerking van de vio-
De radioluisteraars mogen ook een liaten Leonid Kogan en Elisaveta Gilels.
stem uitbrengen en het liedje dat daar- y hoort dit duo jn een dubbelconcert
bij het hoogst genoteerd wordt krijgt er van j}ach Verder worden werken van
twee stemmen bij. In de slotuitzending Mendelssohn cn Blomdahl uitgevoerd,
beslist dc jury, welke inzendingen be- jn de p3Uze omstreeks 8.40 uur is er
kroond worden. De leiding vam de wed-
strijd berust bij Manus Willemsen,
hoofd van de muziekafdeling van de
KRO en Ton Kool.
11 l
Programma voor morgen
Ev. Kirchentag
in Eurovisie
Hilvc
Gisteren en eergisteren heeft
de Oecumenische Stichting Filmcen
trum in Assen een „Klein Filmfestijn" ge
houden. Dr. J. Naardink, voorzitter van
het Drents Genootschap, opende deze
filmdagen in gebouw Dc Kern, waar zij
met medewerking van het Drents Ge-
Adr Hager nootschap en de Stichting opbouw Dren-
Horizontaal: 1. de onderwereld
(Myth.); 5. stad in Opper-Italië; 10.
oude lengtemaat; 11. evenwijdig; 13.
Rom. keizer; 15. staatsbedrijf (afk.);
16. leerling, mededinger; 20. priem;
22. dorpje onder de Overijsselse gem.
Gramsbergen; 23. uitroep; 25. tegen
stelling van vroeger; 26. Rom. ge
schiedschrijver; 27. telwoord (Eng.);
28. onbep. voornaamwoord; 30. ver
ouderd woord v. ivoor; 31. veevoeder;
34. slede; 35. zijtak Elbe; 37. vogel;
41. lidwoord; 42. zijtak Rhóne; 43.
oorzaak.
Verticaal: 1. gem. in Overijssel; 2.
biersoort: 3. heldendicht; 4. welaan;
5. familielid; 6. aansporing: vooruit
dan toch; 7. Royal Licence (afk.); 8.
pepermuntolie; 9. voegwoord; 12.
zuiver; 14. brede, grove lat; 17. scha
ker van Helena; 18. interest; 19. stad
in Italië; 21. stad in Frankrijk a. d.
Marne; 24. gem. in Zuid-Holland; 29.
meisjesnaam; 32. bloedhuis; 33. Ier
land; 34. meisjesnaam; 36. gem. in
Gelderland; 38. per expresse (afk.);
39. lidwoord (Fr.); 40. slede.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
1. assistent, 2. omstreeks, 3. domi
cilie, 4. legertros, 5. scharnier, 6. pro
fessor, 7. toerental, 8. roekeloos, 9.
menigmaal. De plaatsnaam is AM-
M&RSTOL.
A8
Ongeveer een week nadat Delmus werkelijk be
gon te herstellen, zag Adam op een koude namid
dag waarop het al wat sneeuwde, zijn moeder on
stuimig in actie komen. Er reed een auto het erf
op, stopte zo dicht bij het waterreservoir als geen
enkele Regan ooit gedaan zou hebben en er stapte
een jonge, corpulente vrouw uit. Ze droeg een ver
sleten imitatie-bontmantel en een rode vilten hoed
met brede rand die bijna tot op haar schouders
hing. Ze had een verfrommeld bosje namaak-
viooltjes op haar mantel gespeld. Op haar groen»
schoenen met hoge hakken liep ze behoedzaam
door de modder naar de keukendeur.
„Zij is het!" riep Ruby ironisch uit.
Liza die voor enkele ogenblikken het toezicht
op Delmus aan Martha had overgelaten, was in
de keuken bezig bonen uit te zoeken; ze had er
een hele schoot vol van. Toen ze Ruby's uitroep
hoorde, sprong ze zo plotseling op, dat alle bonen
over de vloer vlogen. Vliegensvlug was zc buiten
en met opgeheven vuisten gilde ze. „Maak dat je
van hier wegkomt, Marge Morgan! Maak dat je
wegkomt en zet nooit meer een voet hier op het
erf, hoor je?"
Niemand verstond wat Marge van onder haar
rode hoed uit zei. Adam wilde naar de deur. maar
Ruby hield hem terug.
„Laat moeder begaan!" beval zij. „Laat moeder
die heks verjagen, hoor je?"
„Maar zij is de vrouw van Delmus", zei Adam,
„ze is van ver gekomen en het ziet er naar uit
dat het zal gaan sneeuwen."
„Laat moeder dit zaakje afhandelen!" Ruby's
gezicht was hard als steen. „Dat schepsel zal geen
voet hier in huis zetten, zolang Delmus bij ons is
en moeder en ik voor hem zorgen. Heeft zij hem
niet hardhandig uit de auto gezet toen hij gewond
en bijna dood was, en is zij daarna niet. met een
vaart vertrokken?"
Adam haalde de schouders op en ging weer zit
ten. „Het is moeders huis", gaf hij toe, „maar er
is een manier om de dingen te doen".
„Vertel dat Marge, wil je?" snauwde Ruby. „Zij
kan wel een lesje gebruiken in wat past en niet
door
Helen Topping Miller
past. Je hoeft geen woord tegen moeder te zeggen,
zij weet wat ze doet." Ruby zette het strijkijzer
met een smak op de kachel.
De auto daarbuiten reed achteruit, slipte in de
modder, startte opnieuw, kwam weer in beweging
en koerste niet Marge de poort uit.
„Ik heb haar duidelijk gemaakt waar ze heen
kan gaan", zei Liza toen ze de keuken binnen
kwam.
Haar ogen schoten vonken en haar mond was
een droge spleet. Was dit de vrouw die hij ge
hoopt had nog eens in zijde en fluweel te kunnen
kleden? Was dit zijn moeder? Een vreemdelinge
kwam zij hem voor. Een vreemdelinge met wilde
ogen en verwarde haren, deze kleine venijnige
vrouw die nu een bezem pakte om de bonen bij
elkaar te vegen en die daarna ging zitten en de
aanwezigen uitdagende blikken toewierp. „Laat
zc maar eens iets zeggen als ze durven! Laat ze
mijn beslissing maar eens durven bekritiseren!"
„Ze had hem tenminste een schoon nachthemd
kunnen brengen", zei Ruby om de pijnlijke stilte
te verbreken.
„Ik zou het hebben verscheurd en verbrand",
zei Liza.
Toen de schemering viel kwam Rafe buiten
adem het erf over. Hij probeerde zijn modderige
schoenen op de mat voor de deur schoon te
vegen.
„Adam", zei hij toen hy in de keuken stond,
„Grover stuurt me. De kleine is ziek, Kroep of
zoiets. Hij kan haast geen adem meer krijgen.
Moeder is doodsbenauwd. Grover zal je betalen
wat je maar wilt."
Adam stond op, deed de instrumenten waarvoor
hij bezig was een passend etui te maken, in het
koffertje. „Ik ga mee, Rafe", zei hij. Praat me niet
van betalen. Ben je te voet?"
„Ik heb gerend. Het is niet zo ver."
„Het is bijna een mijl. Neem de wagen van
Martha, Adam", zei Ruby. Mel is met Claude sa
men op de truck naar huis gereden."
„Ik loop wel," zei Adam. „Ik ben er zo."
„Rafe, hier is een kop hete koffie," zei Liza. „Ga
even zitten en drink dit uit. Adam zal wel naar
de baby gaan kijken."
Het was difteritis! De grauwwitte, draderige
neerslag op de ontstoken slijmvliezen versperde,
het kleine keelgat. Wild beten de kleine tandje^
van de tweejarige baby op de lepel waarmee
Adam het tongetje omlaag hield. „Laat hem maar
gillen, zei Adam tegen de moeder die helemaal
overstuur was, „als hij krijst raakt hij dat goedje
uit zijn keel kwijt. We moeten onmiddellijk voor
een antitoxide zorgen. Kun je nu direct rijden.
Grover, heb je benzine?"
„Ja, minstens vier gallons."
„Zouden ze de antitoxine in het stedelijk zie
kenhuis hebben?" overlegde Adam hardop. „Pak
hem in een warme deken, mrs, Purdy," zei hij op
het kind wijzend. „We zullen hem erheen brengen
en maar hopen dat ze ons daar aan die rommel
kunnen helpen."
„Hij zal kou vatten. Hij is al zo verkouden!"
huilde de moeder.
„Pak het kind in, Myrtle, zoals de dokter je
heeft gezegd." zei Grover bits.
„Ik houd hem wel vast. Rijd jij maar Grover.
Kom jochie, gedraag je fatsoenlijk. We zullen je
wel gauw van dat zere keeltje afhelpen."
„U laat hem toch niet alleen daarginds achter,
dokter!" jammerde de moeder.
„Neen hoor, we brengen hem mee terug. Zo,
kleintje, nu gaan we een eindje rijden. Hou je
maar aan die oude dokter Regan vast."
(Wordt vervolgd)
--gengebed (HI
weging 8.00 Nws 8.18 Gram 850 V d huls
vrouw 9.35 Waterst 9.40 Gram 10 06 Idem
1055 Idem 11.0 V d zieken 11.40 Gram
Als de 12.00 Mid-
De slotbijeenkomst van de Evangeli- dagklok-noodlklok 12.04 Gram 1250 Land-
sche Kirchentag, die dit jaar In Berlijn mïï
wordt gehouden, wordt in Eurovisie 13 v 'd vrouw nyg Gram 14.50 Kamer
uitgezonden. De NTS zal deze uitzen- mu2 15_i5 Gram 15.30 V d zieken 16.30
ding. op zondag 23 juli a.s. van half Zangrecital 17.00 Boekbespr v d jeugd
vier tot vijf uur. overnemen. 17.15 Kinderkoor 17.40 Beurdber 17.46 Koor-
Za.n8gi0 Rep WimbKdon 1850 Zij
wereld met ons. klai
ingsuitz: Het emigratie
l Luyk 19.00 Nws 18.11
1850 Polit lezing 19.40 Tour de France 1961
21.05 Gram met comm 21.40 Jong oud -
wig. godsd gedadhtcnwlsseling 2156
I Pianorecital 22.25 Boekbespr 22.30 Nws
f 2.40 Gram (23.10—23.20: Gehuwden en hun
lezing) 33.5324.00 Nws.
ersum n, 298 m. 1007 kc/s. VARA:
iws 7.10 Gym 7.20 Gram 8.00 Nws
i 9.00 Gym J
0 Gram. V.
gesprok
VARA: 10.20 Gram 1050 Promcnadc-orkes
en sol 11.00 V d kleuters 11.15 Kerkorgel
U.40 Gram. AVRO: 12.00 Lichte muz 1228
egeringsuitzUitz
the gehouden worden. Dr Naardink wees j
op het veelal oppervlakkig en sensatio-
neel karakter van de films, die in dc
bioskopen worden vertoond en bepleitte
de noodzakelijkheid van film vorming in
Drenthe. Een van de organisatoren, die
op dit gebied werkzaam zijn, is de
Stichting Filmcentrum.
Doel van dc filmdagen is belangstel- I
lenden uit de hele provincie een beeld
van het werk van deze stichting te geven.
Gehoopt wordt, dat uit het Klein Film
festijn een filmvormingskursus zal voort
komen.
Het programma van de middagvoor
stelling. die o.a. werd bijgewoond door
J. Cramer. Commissaris der Konin-
in de Provincie Drenthe, bestond uit
de korte Nederlandse film .Piccolo, Saxo
en Compagnie" en „Come Bach Africa"
(„Het drama der apartheid") van Lionel
Rogosin.
De eerste avond heeft de heer P. J.
1 Mullem, hoofdredakteur van Critisch
Filmbulletin, gesproken over „Hoe moe
ten wij een film leren zien". Ter illus
tratie werden vertoond „Variatonen über-
Filmthema", Der Filmschnitt" en
„De Ballade van de Hoge Hoed,,.
Men - Three Ways" en „Battle Hymn'
Douglas Sirle. Laatstgenoemde film werd
als smalfilmpremière voor Nederland te
Assen door Filmcentrum vertoond. Het is
dc geschiedenis van de Amerikaanse pre
dikant Dean Hess, die als oorlogsvlieger
dc tweede wereldoorlog deelnam cn
later in Korea tal van weeskinderen het
leven redde. Een bijzonderheid is. dat
deze film wordt uitgebracht op cinemas
cope 16 mm. De zaal van het gebouw De
Kern was maar net breed genoeg om
plaats te bieden aan het cinemascope-
doek, waarop geprojecteerd werd.
Het Klein Filmfestijn, waaraan door
175 mensen werd deelgenomen, werd af
gesloten met de vertoning van „De Rode
Ballon" van Albert Lamorisse cn „Cana
da, Het land der Zwarte Beren" van Cu-
gen Schumacher, Mejuffrouw J. Boer.
direktrice van Opbouw Drenthe sprak het
slotwoord.
De 24-jarige stuurman J. Kuiper
van de Delfzijlse coaster „Amtonia" is
vannacht overboord gevallen en ver
dronken. De kustvaarder lag bij een
fabriek in Grauw om bout te lossen.
landbouw 12
uinbouwmeded 1253 Sport cn
Openluchtklanken 13.00 Nws
Land-
progni
13.15 Meded en gram 13.25 Beursbcr 1350
Metropole-ork 14.00 Kamcrork 14.46 Voor
dracht 15.05 Liedjes en Koek cn cl. hoor-
spel. VARA: 16.00 Gram 16.30 V d zieken
17.00 Madrigaalkoor 17.20 Dansmuz 17.50
9.45 Op bezoek bij anderen, gesprek 20.00
Nws 20.05 Boekbespr 20.10 Literaire IczlnR
2020 Voordracht van gedichten 20.35 On
derwijs als basis, lezing 20.50 Wereldlede,
railsten. lezing 21.00 Gram 21.55 Poëzie
met comm 22.15 Buitenl weckovcrz 2250
Nws. VPRO: 22 40 Zorg om de mens. ge
sprek. VARA: 23.00 Soc nws ln Esperanto
23.10 Muziek-revue 23.55—24.00 Nws.
Televisieprogr. NTS: 14.00—19.05 Euro
visie: Tenniskamp Wimbledon 20.00 Week-
GRAMMOFOONPLATENPItOGRAMMA
DRAADOMROEP
dr 4r lijn
Vrijdag 7 juli 1961 van 18—20
Camllle Saint Saëns: Ouverture „La Prin-
cesse Jaune" (6 min.). Orchestrc des Con.
eerts Lamoureux olv. Jean Fournet. II.
Jules Massenet: Scènes Pittoresques (17
min.). Marche. Air dc Ballet. Angelus. Fète
Bohème. Orkest van het Theatre National
de léOpcra Comique oh-, Andrè Cluytcns.
III. Jacques Offenbach: ..Les Conté#
d'Hoffmann" (2e en 3eb edrljf en naspel.
71 min.), opera in drie bedrijven, een voor
spel en een naspel op tekst van Jules Bar
bier. Medewerkenden: Hoffmann. Raoul
Jobln. tenor; Olympia. Renèe Doria. so
praan; Giulictta. Vina Bovy. sopraan: An-
tonla. Georl Boué. sopraan; Een stem. Si-
mone Borghèse, mezzo-sopraan: Stella, H«-
lèna Delahaye. spreekrol; Nicklaussc. Ka-
nély Revoil mezzo-sopraan- Musc, Rcnee
Faure, spreekrol; Llndorf. Louis Musy, ba
riton: Coppellus, Andrè Pernet, bas; Da-
pertutte, Charles Solx. bas; Miracle, Roger
Bourdin, bariton; Spalanzanl. Rcnè Lapel-
lctrie, tenor; Sch-lemll, Charles Cambon.
bariton; Crespol Andrè Philippe, bas; Na.
thanaël. Raymond Amadc. tenor; Luther.
Andrè Vessières. bas; Hermann. Camllle
Mauranne. bariton: Andres. Cochenille,
Frantz en Pitlchinacclo Bourvil. tenor
Koor cn Orkest van het Théatrc National
dc l'Opèra Comique. Dirigent: Andrè Cluy
tcns. IV. Georges Bizet: l'Arléslenne Sui
te nr. 1 (17 min.). Prélude. Menuetto. Ada-
gletto, Carillon Orkest van da Weusi
Staatsopera oiv. Marlo RoaaL