Een woord mor vandaag1
Polikliniek in Tiberias
voor 300 pet. geslaagd
WASDAG - SÜNILDAG
Ruim drie ton
uit busjes
Levensbeschouwing is in
economie van betekenis
WASDAG - SÜNILDAG
SUNIL
Commissie ingesteld voor
studie plaats der ambten
Bestrijding alcoholisme
in Nederland geremd
De Anglicaanse Kerk
wenst meer vrijheid
2
HATTEM
De kerkeraad van de Gerefor
meerde Kerk van Hattem heeft
een verklaring afgelegd, dat hij
de tuchtmaatregelen jegens de
vrijgemaakt-gereformeerden niet
verantwoord acht. De destijds ge
nomen tuchtmaatregelen „mèt
hun tot op heden tastbare conse
quenties, kan en wil de kerkeraad
niet langer voor zijn verantwoor
ding nemen. Dit houdt in dat de
kerkeraad van Hattem allen die
op bovengenoemde grond, door
tuchtmaatregelen zijn getroffen,
vanaf heden wil erkennen als broe
ders en zusters in volle rechten en
als ambtsdragers van de Kerk van
Jezus Christus. De kerkeraad zal
dit, in de kerkelijke weg, op de
meerdere vergaderingen betuigen
en zo mogelijk hun adhaesie zoe
ken." In het „Gereformeerd Kerk
blad voor Drênte en Overijssel"
reageert ds. IJ. K. Vellenga hier
op als volgt:
De tuchtmaatregelen
waarvan te Hattem sprake
was. hebben ook betrekking ge
had op ..ambtsdragers". Het be
richt gewaagt tenminste ook
van een ..vanaf heden willen er
kennen" van bepaalde broeders als
..ambtsdragers". Het komt meteen
in de krant. Dit schijnt mij wat
voorbarig. Want bedoelde ambtsdra-
Ïers zullen in het verleden niet in
un ambt geschorst zijn zonder me
dewerking van de genabuurde kerk.
Het komt mij voor, dat, wanneer
men geschorste en daarna weggelo
pen ambtsdragers weer „wil erken
nen". dit niet gaat zonder medewer
king van dezelfde kerk, wier bij
stand eerst voor hun schorsing
werd ingeroepen. Hiervan werd ech
ter niets gemeld. Er werd alleen
melding gemaakt van een „in de
kerkelijke weg op de meerdere
Hollands betekent dit. dat
de classis en misschien wel aan de
particuliere synode zal gaan ver
tellen wat men gedaan heeft en de
instemming van deze vergaderingen
daarvoor vragen. Maar als die ad
haesie nu eens niet komt?
vrijmakende ambtsdragers niet
een zaak, die een kerkeraad buiten
medewerking van de andere ker
ken, bepaaldelijk niet van de gena
buurde kerk, kan afdoen.
We mogen dus constateren, dat
de gereformeerde kerk van Hat
tem zich, naar we aannemen, onbe
wust. en naar we hopen ongewild,
heeft „vrijgemaakt".
zich bij de synodebesluiten niet
kan neerleggen. Hij is van oor
deel, dat de synode iets heeft ge
weigerd, wat haar door de
H. Schrift geenszins klaarblijke
lijk was verboden. Hierdoor is de
verantwoordelijkheid voor het
voortbestaan van de kerkelijke ge
scheidenheid zijns inziens nu al
lereerst op de vrijgemadkt-gere-
formeerde kerken komen te rus
ten. Hij heeft zijn kerkeraad ge
vraagd of hij in de dienst des
woords van zijn overtuiging zou
mogen blijk geven. De kerkeraad
achtte dit ontoelaatbaar. Ds.
Overeem heeft zich vervolgens in
een open brief tot de gemeente ge
richt en daarna aan de kerke
raad meegedeeld, dat hij niet lan
ger tot de Gereformeerde Kerk
(Vrijgemaakt) te Hattem zal kun
nen behoren, omdat de kerkeraad
het hem feitelijk onmogelijk heeft
gemaakt zijn ambtsbediening
naar wat hij niet anders kan zien
dan zijn roeping, uit te oefenen en
dat hij zich nu zal wenden tot de
kerkeraad van de Gereformeerde
kerk van Hattem. Hierop reageert
ds. IJ. K. Vellenga als volgt:
TK MOGE hierbij twee notities
plaatsen.
In de eerste plaats deze. dat de
raad van de vrijgemaakte kerk te
Hattem precies hetzelfde deed als
wat in de 40-er jaren door verschil
lende gereformeerde kerkeraden ge
daan moest worden. Hij heeft nl.
ds Overeem belemmerd aan de ge
meente mee te delen, dat deze het
niet met de synodale beslissing van
Assen eens was. Hier ging wel geen
schorsing mee gepaard, maar schor
sing is wezenlijk niet anders dan
belemmering in ambtelijk optreden.
Zulk een belemmering paste de
kerkeraad toe. Hij verbood ds. Over
eem te zeggen wat hij dacht van de
synodale beslissing. Dat vond de
kerkeraad „ontoelaatbaar". Dat was
het inderdaad. Een ambtsdrager
mag niet aan en in de gemeente
gaan verkondigen wat tegen het
oordeel van de kerkeraad indruist.
Dat is kerkverscheurend. Zowel nu
als in 1944. Het is aangenaam te
bespeuren, dat de vrijgemaakte ker
keraad van Hattem dat besefte. Als
ik het In dezen met de kerkeraad
eens ben, betekent dit niet, dat ik
mij ..vrijmaak'", maar dat ik met
dankbaarheid de herontwaking van
goed gereformeerd kerkelijk besef
Zo ééns als ik het in dezen ben
met de kerkeraad, zo óneens ben
ik het met de handelwijze van ds
Overeem. Want ik d.->*ht, dat hij
ook wel bij ondertekening van een
ondertekeningsformulier beloofd zal
hebben ik weet niet hoe het daar
ginds toegaat, maar neem het
maar aan dat hij noch openlijk,
noch bedektelijk iets zou leren wat
maar dat hij, mocht hij in enig punt
bezwaard zijn, dit in de kerkelijke
weg aan de orde zou stellen. Het
was stellig niet aangenaam voor ds.
Overeem, dat hem niet toegelaten
werd van zijn persoonlijk gevoelen
blijk te geven. Maar de kerkeraad
droeg hem niet op leugens te ver
tellen, in welk geval hij instantelijk
had mogen weigeren aan de op
dracht te voldoen. Het ging alleen
over een synodaal besluit, dat ds.
Overeem onjuist scheen. Wanneer
hij dat onjuist en onduldbaar acht
te. had hij dat met de kerkeraad
deugdelijk behoren uit te praten en
verder de kerkelijke weg behoren te
bewandelen. Als hij de kerkgemeen
schap, waartoe hij behoort, en
waarin hij toch ook de kerk van de
Here Jezus zal beliiden, liefhad, was
dat de weg. En dan was het be
slist niet de weg om een „open
brief" aan de gemeente te publice-
Ieven schijnt er wel zeer ver
ward. De gereformeerde kerk her
stelt er lieden in het ambt. die niet
meer tot deze kerk behoren, de vrij
gemaakte kerkeraad handelt goed
gereformeerd, gelijk men in de
„gebonden kerken" pleegt te doen,
en de vrijgemaakte dominee doet
precies hetzelfde als wat tal van do
minees. die zich in de 40-er jaren
vrijmaakten, deden, en e^hr'ift te
menen, dat dit van aanbeveling is
bij eventuele wederkeer tot de ge
reformeerde kerk. Het heeft alle
maal met gereformeerd kerkelijk
besef weinig meer te maken.
Het is verzeild in de wateren van
Sevoelens, sympathieën en antipa-
lieën Het is eigenlijk gezegd een
wonder dat er nog maar drie kerk
ten zijn, die beweren
i met de drie Formu
lieren.
Zestiende Kerk-en-Israël-dag
(Van een onzer verslaggevers)
,,Van de polikliniek in Tiberias
kunnen we zeggen dat dit werk
voor driehonderd procent
slaagd is. Toen het zendingshos
pitaal daar werd opgeheven, om
dat het door de nabijheid van
nieuwe ziekenhuizen overbodig
was geworden, hielden we toch
de polikliniek aan. Dat is een
succes geworden. Tegen de ver
wachting in zqn het vooral Joodse
patiënten, die hier komen."
Deze mededelingen deed ds. J. H.
Gr olie te Utrecht, secretaris van de
Raad voor de verhouding van Kerk
en Israël op de toogdag van deze
Raad, woensdag in Wassenaar gehou
den.
Ofschoon het werk in Tiberias ge
schiedt in samenwerking van de Schot
se kerk, de Hervormde kerk en de Ge
reformeerde kerken wordt de kleine
medische afdeling geheel door her
vormden beheerd. Hier werken de
dames komen handen te kort. De po
likliniek in Tiberias zo schreef zr.
Steller in een brief, die op de toog
dag werd voorgelezen heeft een goe
de naam. Vaak verwijzen artsen in
de gewone ziekenhuizen hun patiënten
naar dokter De Jonge.
Sinds het zendingshospitaal als va
kantieverblijf en conferentieoord ge
bruikt wordt, genieten hier ook de Ne
derlandse en andere Europese gas
ten medische verzorging. Want velen,
die niet gewend zijn aan het klimaat,
lijden een paar dagen aan stoornii
etc.
De gereformeerde predikant ds.
M. Snoek heeft het „pastoraat" in het
vroegere hospitaal. Daarnaast is hij el-
NEDERLANDS
m QUNIL
imiiktf wVIllh
Protestantse Unie
belegt conferentie
De Protestantse Unie heeft besloten
haar jaarlijkse zomerconferentie dit
maal te houden op de Ernst Sillem-
hoeve te Laage Vuursche. Als spreker
zal optreden de Groninger predikant ds.
P. j. Bruijn, die als onderwerp heeft
gekozen: „Gecamoufleerd materialis
me". De Amsterdamse predikant ds.
P. F. Th. Aalders zal in de middagver
gadering spreken over: „De vrije 2
terdag, zegen of vloek voor ons volk'
Neem Boldoot mee
De bekende, verkwik
kende Boldoot Eau de
Cologne In sportieve,
platte relsflacon 1.65
(Van een onzer verslaggevers)
Hulp woensdagmiddag naar de Harmo
niezaal in Groningen getogen om daar.
i gezellige bijeenkomst, te worden
bepaald bij hun busjesactie en enige i
teressante onderwerpen. De president
mevrouw M. J. v. a. Veen-Öuvekot
Groningen, constateerde, terwijl zij de
volle en feestelijk versierde zaal over
zag. dat de V.U. bij de vrouwen nog al
tijd een warme belangstelling vindt.
Dit blijkt ook uit de resultaten van de
actie. De presidente ging zo eens even
na hoe die resultaten zich sinds 1948
het jaar waarin er voor het laatst VU-
dagen in de Martinistad zijn gehouden
hebben ontwikkeld. Toen waren er
26.889 spaarsters die 34.900,- bij elkaar
brachten. Dit bedrag is. via 109.650 bus-
i de titel van het referaat, dat me
vrouw S. F. Marseille-Van Vulpen te
Groningen voor de dames hield. Zij
haakte hiermee in op 1 Petrus 3 vers 4
en wees erop. dat het uitwendige sie
raad, dat de vrouw graag draagt, in
overeenstemming dient te zijn met haar
Innerlijk leven. De VU is ook een vrouw.
Fen vrouw, die altijd maar moet ge
ven. In het uitwendige heeft de VU wei
nig sierlijks, hoewel haar historie rijk
is. Maar. gedragen door de liefde tot
Christus en Zijn wereld, Is zij een sie
raad.
Mcj. prof. dr. B. Siertsema, die, voor
dat zij naar de VU kwam, als lectrix
aan het University College te Ibadan in
Nigeria werkte, zette uiteen wat er on
der algemene taalwetenschap verstaan
moet worden en met welke vragen zij,
die zich met deze wetenschap bezig h'-«-
den, te maken krijgen. De algem e
taalwetenschap, d;e een uitgestrekt ter-
Drs. A. J. van der Meer op V.U.-dag
(Van een onzer verslaggevers)
De grote V.U.-ontmoeting in
Groningen is gistermorgen begon
nen en wordt vandaag vervolgd
met het houden van de algemene
vergadering waarop de jaarstuk
ken zullen worden behandeld en
redevoeringen zullen worden uit
gesproken.
Op een van de wetenschappelijke sa
menkomsten, die vandaag werden be
legd. iieeft drs. A. J. van der Meer.
secretaris van het Verbond van Protes
tants-Christelijke Werkgever? in Neder
land. een referaat gehouden over „De
taak van de ondernemer in de samen
werking met de ontwikkelingslanden, hij
meende, dat de functie van dc onder
nemer in het economisch proces in de
economische theorie dikwijls op simplis
tische wijze wordt weergegeven. Hij be
toogde voorts, dat van belang is iat
in de leer van de economisch- orde de
levensbeschouwing, als uiteindelijk be
palend voor de keus van deze orae, een
rein beslaat en raakvlakken heeft met
tal van andere wetenschappen, tracht
een antwoord te geven op de vraag: wat
is taaL Zij onderzoekt de systematiek
van de taal en dat dit veel interessants
kan opleveren, daarv-n zijn de „vrou-
van de VU" nu vel overtuigd.
grote rol speelt. Hij achtte de economi-l
sche orde van bijzondere betekenis voor
de samenwerking tussen industrie- en
ontwikkelingslanden. De ondernemer .s
betrokken bij het geven van vorm en
irhoud aan de gewenste economische
de, waarbij de verhouding tussen o\
heic! en ondernemer een van de belang
rijkste punten is. Dit geldt zowel in de
industrie- als in de ontwikkelingslanden
Drs. Van der Meer was van mening,
dat de bilaterale vorm van samenwer
king (dus van land tot land) een bruik
baar kad-.- is voor het bedrijfsleven om
zijn bijdrage te leveren aan de verhef
fing van het welvaartspeil in de ontwik
kelingslanden.
Onder de titel „Buiten zinnen" hield
dr. A. C. Lit, die als zenuwarts verbon
den is aan de Stichting Veldwijk te Er-
melo, een beschouwing over eenzaam
heid en ziekte. Algemeen wordt de een
zaamheid van de geestelijk gestoorde
opgevat ais icn gevolg van zijn ziekte
maar dr. Lit toonde aan dat de ervaring
dit oorzakelijk verband minder aanne
melijk maakt.
Het zomercongres van de Calvinisti
sche Studenten Beweging wordt dit
jaar van 23 tot 2 september gehouden
„De Blue Werelt" te Lunteren.
De onderwerpen die ter sprake zullen
worden gebracht zijn onder meer:
christelijke pers; verzuiling: zending;
mens en bedrijf. De referenten zullen
ziin dr. J A. H J. S. Bruins Slot. prof.
dr. J. P. Kruyt, prof. dr. J. P. A. Mek-
kes, prof. dr. J. H. Bavinck, prof. dr. Maesstr. 33. Amsterdam.
ke avond beschikbaar om de gasten
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Pernia: (vac. J. v. d.Sar):
toez.: J. P. van Rhoon te Ermelo; te
Wieringermeer: S. Tymstra te Retren
chement; te Loppersum: dr. P. J. van
Leeuwen te Eelde; te Nieuwland en
Oosterwijk: C. J. v. d. Broek te Ridder
kerk.
Aangenomen naar Loon op Zand: J.
Lekkerkerker te Bergambacht.
>r Gouda: L. Blok te Ca-
,,B loedtheologie"
Dat waren de zakelijke mededelingen
betreffende een onderdeel van het werk
van Kerk en Israël.
Voor het overige van de dag kregen
de talrijke bezoekers van deze zestien
de toogdag, zwaardere kost te verteren.
Ds. P. F. Th. Aalders te Amsterdam
leidde een liturgische dienst ter ope
ning van de dag. Naar aanleiding van
Jesaja 52: 15 „Hij zal vele heidenen
besprengen" (Statenvertaling) sprak hij
over de verzoening door het bloed van
Christus.
Er is in en buiten de kerk altijd ver
zet tegen de „bloedtheologie". Dit be
wijst, dat men geen oog meer heeft
voor de schuld. Wie niet van schuld
wil weten, zal ook niet van bloed wil
len horen.
Het eind is dan, dat men Christus
terzijde plaatst. Zijn plaatsbekledend
werk wordt gereduceerd tot een huma
nistisch begrip „solidariteit", gelijk
men ook niet langer weten wil van
Gods gerechtigheid, maar liever spreekt
over zijn barmhartigheid.
God wil echter, „bloed zien", e
dat niet aanneemt, zal God niet
schouwen. Zonder de besprenkeling met
het verzoenend bloed van Christus kan
men tot de Vader niet komen.
In het verlengde van wat ds. Aal
ders uiteenzette, lagen de beschouwin
gen over het plaatsbekledend offer. Dr.
L. A. Snijders te Zv/olle sprak over het
plaatsbekledend offer in het Oude Testa
ment. Ds. S. P. Tabaksblatt te 's-Gra-
venhage belichtte het plaatsbekledend
offer bij het volk Israël; en dr. K. H.
E. Gravemeyer te Wassenaar handelde
over het plaatsbekledend offer van
Christus als de enige troost in leven
en sterven.
De toogdag, geleid door ds. H. Dek
ker te Amsterdam, voorzitter van de
Raad voor Kerk en Israël, werd o.a.
biigewoond door ds. P. G. van den
Hooff te Hilversum, praeses van de ge
nerale synode der Ned. Herv. kerk.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Siddeburent M. E. van i
Heesen te Meliskerke; te Andel N. Br. i
C. W. Plooy, kand. te Soest.
Beroepbaarstelling: de classis Leiden
heeft prep. geex. en beroepbaar ver
klaard de kandidaten: M. van der Hei
den, Hoofdstraat 108 en Jac. J. Kuiper,
Hoofdstraat 89, beiden te Sassenheim.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Middelharnis: M. Baan
te Dordrecht.
Beroepbaarstelling: Aan de Theolo
gische School te Apeldoorn slaagden
voor het kand. examen en zijn door
het curatorium beroepbaar verklaard
de heren: H. B sma. Veldhorststraat
46 te Lisse, K. Boersma, Rembrartdlaan
29 te Apeldoorn en J. Kievit, Archime-
desstraat 53 te Apeldoorn.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Beroepen te 's Gravenhage en te
Naaldwijk: A. Kok, kand. te Rotterdam;
te Oostkapelle en te St. Annaland: G.
Schipaanboord, kand. te Leiden; teMid-
delharnisU L. Huisman, kand. te Zwijn-
drecht.
pmwuiiiiwMg
NEUS
MEEST
GEBRUIKTE
De christen als vreemdeling op aarde wie is dan de „blij.
vende bewoner", de ingezetene dus van deze aarde In psalrfi i
119 vindt men ze steeds aangeduid als „de overmoedigen"j
Zij zijn de mensen die, volgens de psalmdichter, zijn afge-%\
dwaald van Gods geboden. Telkens vindt men hen genoemd
ze smaden en verachten de christen; ze bespotten hem;
wrijven hem leugens aan; ze verdrukken hemtelkens weet%
komen deze woorden terug. En telkens weer klampt de dichtersi
zich vast aan Gods wetten en geboden om niet
de fouten dezer overmoedigen te vervallen. Ook hun fouten5
worden opgesomd: ze leven zonder God; ze liegen en bedrieg
gen; hun hart is vol van winstbejag; ze buiten hun macht
jegens de zwakken.
Dat zijn dus de zaken die de vreemdeling-op-aarde, de chrU-
ten, niet doet. Of anders gezegd: de christen voelt zich bij die
overmoedigen niet thuisHoe kan het ook anders: alle over
moed smelt immers weg als men zichzelf geplaatst weei
tegenover de oneindigheid van Gods almacht. De mens dit l
meent dat God wel uit zijn levensboek geschrapt kan wordenI
is een dwaas en de dichter van deze psalm noemt hen dan
ook „de vervloekte overmoedigen".
Zo is het. En nu moet u kiezen
Bondsvergadering Vrije Ev. Gemeenten
Bloedproef is onvoldoende geregeld
„In Nederland wordt de bestrij
ding van het alcoholisme geremd
door het feit, dat jurist en arts
wat betreft het vaststellen van
het alcoholgehalte in het bloed,
elkaar de bal terugkaatsen. Dit
in tegenstelling met de wettelijke
voorschriften, die hierover in de
meeste landen van Europa gel
den", zo betoogde dokter J. J.
Speelman, als arts aan de chr.
psychiatrische inrichting „Den
nenoord" verbonden, gistermid
dag op de 58e algemene vergade
ring van de Gereformeerde ver
eniging voor Drankbestrijding,
die in het gebouw „Irene"
Zuidlaren werd gehouden.
De referent ging uit in zijn betoog
over „verslaving" van prof. Querido en
overwoog, dat zowel het moderne snel
verkeer als alcoholische middelen, de
mogelijkheid tot verslaving geven kun
nen, zó, dat de gevolgen catastrofaal
zijn. De taak van de geheelonthouders
verenigingen om de volksgezondheid in
dezen te dienen in preventieve zin werd
door dokter Speelman uitvoerig uiteen
gezet. Hij wees ook op de grote beteke
nis van uniformiteit in bestrijdingsmaat
regelen in internationaal opzicht. Bij het
onderkennen van de gevaren van alco
hol bij het verkeer dient de christen,
besloot dokter Speelman zijn v<
a gids te zijn.
niet de enige, die aandacht
wijdde aan de vragen van alcohol en
snelverkeer, want de voorzitter, ds. C.
M. v.d. Loo van Soest, wierp in zijn
openingswoord de vraag op of het vraag
stuk van het moderne verkeer met zijn
vele dodelijke slachtoffers en de predi-
het zesde gebod niet een nieuw
ging, de heer J. Feetsma te IJmuiden,
tot ere-lid.
Na de afdoening van het agendum
sprak ds. S. G. Bloem, geref. predikant
te Sappemeer, een opwekkend slot
woord over „Geroepen tot vrijheid".
(Van onze kerkredacteur)
De Bónd van Vrijê Evangelische
Gemeenten heeft een commissie
ingesteld om een diepgaj
studie te maken van de plaats van
de ambten in de gemeenten. In het
bijzonder zal de commissie aan
dacht moeten besteden aan de
plaats van de lerend-ouderling in
verhouding tot die van de herder
en leraar. De vraag is of de lerend-
ouderling de sacramenten mag be
dienen.
ken. Dat bleek vooral toen het voorstel
Apeldoorn in bespreking kwam oir
.eden van het zogenaamde Comité
de bond, het moderamen, herkiesbaar
te stellen. Zij waren dit tot 1957. Het
Comité had een prae-advies uitgébrach
waarin zij zich achter dit voorstel plaats
te, maar de vergadering ging er niet
mee akkoord Met overweldigende meer
derheid beslisten de afgevaardigden dat
voor het Comité een regelmatige door
stroming en aantrekking van nieuwe
krachten belangrijker is dan de continuï
teit van het wérk.
In de morgenvergadering was reeds
besloten om over te -gaan tot de instel
ling van een commissie voor de bestu
dering van dé plaats van de ambten in
de gemeenten. De Vrije Evangelische
Gemeenten hebben een eigen Theologi
sche School in Utrecht die zorgt voor de
opleiding van de predikanten. Maar ook
de ouderlingen hebben het recht om in
de gemeenten voor te gaan, twee ge
meenten (Kampen en Zaandam) worden
zelfs door n iet-predikanten bediend. De
king
probleem is. Niet nieuw, maar wel'in
dringende mate voor ons geplaatst
waar het verkeer toeneemt in intensiteit
en snelheid. We zijn er. aldus spr., van
overtuigd, dat er meer nodig is dan een
heer te zijn in het verkeer. Daar komt
voor de christen nog bij. dat we ook
zuilen moeten rekenen met het dienen
van elkaar, dienen in liefde, want al
leen daardoor reeds zou veel leed en
ergernis voorkomen worden. In de pre-
dikin» <-
deze
De
vsecretaris en penningmeester
goed Het rapport van het hoofdbestuur
inzake de situatie in de vereniging en
enkele maatregelen van re-organisatie,
waarover dit college zich door een com
missie van deskundigen had doen voor
lichten, werd door de vergadering na
bespreking vastgesteld.
De vergadering benoemde de verleden
jaar afgetreden secretaris der vereni-
Vele predikanten
in Angola gedood
Volgens een bericht van het generaal
secretariaat van de Methodistenkerk in
Londen zijn er van de 165 Afrikaanse
methodisten predikanten en evangelis
ten in het Portugese Angola, tijdens de
onlusten 17 voorgangers gedood.
Negentig voorgangers worden vermist,
an wie zeer velen waarschijnlijk ver
moord zijn. Nog deriig predikanten zijn
gevangen genomen. Dc rooms-katholie-
ke Portugese regering heeft *de schuld
van de onlusten vooral toegeschreven
de methodistenzendelingen en predi
kanten.
maar londer dal dc wijiliinjen aan h<
E JftSTSK/B: c's^XW"-' voorgelegd.
I1 i Vermoedelijk j jIM
aarden en drs. g. Puchin-
In elke Hero vruchten
drank proeft u dat unieke
verrukkelijke fruitaroma.
En... Hero heeft de
smaak voor elke smaak.
'Neem dus Hero,
bestel dus Hero.
Steeds weer die
verrassing van
een weergaloos-
fijne, koele
verkwikking.
Steeds weer
die ontdekking
dat Hero
een klasse
apart is.
Geniet vaker
van Hero!
Uitlating van Engelse aartsbisschop
„Toen de nieuwe aartsbisschop voorkomen dat de situatie uit 1928 zich
van Canterbury, dr. Ramsey, ver
leden week bij zijn inwijding zei,
dat de Anglicaanse Kerk in Enge
land een grotere vrijheid wenst in
haar handelingen en in het veran
deren van haar eredienst, klonk dat
bijna als een bedreiging." Dit is
het commentaar dat de conserva
tieve „Daily Telegraph" heeft ge
geven naar aanleiding van de op
merking die de nieuwe Anglicaan
se primaat heeft gemaakt over de
verhouding van kerk en staat in
Engeland; een opmerking die al-
lerwege veel opschudding heeft
verwekt.
Reeds aan de vooravond van zijn In
wijding had dr. Ramsey, in een inter
view voor de televisie, gepleit voor een
grotere volmacht voor de kerk om haar
godsdienstige orde, die in het algemene
gebedenboek is vastgelegd, te verande
ren met toestemming van de kroon,
het
kerk hiermee
herhaalt. In dat jaar wees het Lager
huis n.l. de volledige tekst van een ge
wijzigd gebedenboek af. De kerk kreeg
slechts het recht de nieuwe bewerking
binnen de kerk te gebruiken, maar ze
bet Lagerhuis beloven, dat de
tekst, die stamde uit
u blijven.
gebruikelijke
1662 geldig zo
Verzwakken
Het is waarschijnlijk dat de kerk nu
uiterst voorzichtig enige iithurgische
vernieuwingen in zaj voeren, zoals ze
dat, met goedkeuring van de bisschop
pen, op het gebied van de doop al heeft
Sedaan. Op deze manier kan haar post-
.e van staatskerk wat worden ver
zwakt, zonder dat de traditionele ver
binding tussen staat en kerk, waar dr.
Ramsey zich uil principe tegen heeft
verklaard, wordt verbroken.
De Daily Telegraph, die over deze
kwestie het duidelijkste commentaar
heeft geleverd, herinnert eraan, dat
de aartsbisschop met zijn uitlating
nieuw leven heeft ingeblazen aan een
strijd die stamt uit de reformatie en
die sindsdien eigenlijk nooit is geëin
digd.
De macht over de kerk van Engeland
is eertijds van de paus overgegaan op
koning Hendrik VIII en later heeft het
parlement een deel van deze bevoegd
heid geërfd. Hoewel de macht van het I
grote vraag is of deze ouderlingen die
als lerend-ouderling een gemeente die
nen in him gemeente de sacramenten
mogen bedienen. F.
Kracht L
Ook werden nog een aantal mindengt
belangrijke besluiten genomen. Zo za!
ds. I. L. Uijtersohout, de gevangenis-
predikant die tweede predikant met een^
'bijzondere opdracht is van de gemeente
Apeldoorn, voortaan zijn werk in op- u
dracht van de Bond verrichten. Hij zal'
echter als predikant aan Apeldoorn ver
bonden blijven. Een voorstel van de ge-
meente Kampen werd aangenomen
waardoor voortaan de emeriti-predikan
ten op kosten van de bondskas de bonds
vergadering zullen kunnen bijwonen.
In zij slotwoord legde de voorzitter,
ds. D. W. Veldkamp, van Hilversum,
vooral de nadruk op de geweldige ver
anderingen die zich in onze tijd voltrek-!
zo stelde hij, maar wij mogen niet
geten dat wij behoefte hebben aan de-,
zelfde God.
Hij zag vooral de noodzaak voor een
vernieuwing van de innerlijke kracht,
die alleen geschonken wordt door de!
Heilige Geest, die Christus Heer maakt;
"^"AN de zijde
SPOORWEGEN
„Een Duits grapje", noemt Trouw, de
situatie bij de Nederlandse Spoorweg
onderstaand citaat:
LIET kost wéinig moeite om van de di-
A rectie van de N S. te geloven, dat zjj
het veroorzaakte ongerief betrenrt. Het li
echter wel jammer dat deze directie
slecht in geslaagd is, de oorzaak va
desastreuze vertragingen meer begrijpelijk
te makeo voor de gedupeerde reizigers
Deze hadden aanvankelijk althans enij
houvast aan hetgeen zij in wachtkameri
en zo op de perrons hoorden mompelen
over een „model-actie". De spoormi
zouden hun ontevredenheid over d
beidsvoorwaarden tot uitdrukking hebben
gebracht door geen stap harder te lopen
dan strikt nodig is. Soortgelijke uitingen
kon men trouwens ook in ingezonden stuk
ken lezen. Het leek dus een, ao al niet
bevredigende dan toch een aannemelijke
verklaring, toen er uit de directiekamer
geen overtuigender nitleg kwam.
de directie zowel als
akbonden is deze ver
klaring nu echter duidelijk tegengesproken,
'akbondsleider noemde het invoeren
e nieuwe dienstregeling „een blun
der". De directie gewaagde van bijzon
dere factoren welke het goed functioneren
'e krap-opgezette dienstregeling heb-
erhinderd. Daartoe behoren: een te-
aan j irsoneel (van 1400 man), de
vijfdaagse werkweek, en extra-drukte door
het bijzonder '"-aaie zomerweer.
echter de toewijding .an „het spoor-
olk" zo adrukkelijk als verklaring
Van de ernstige vertragingen buiten geding
gesteld, moeten wc toch vel eens aan
i Duits grapje uit de Hitlerperiode den
ken. Een conferencier liet in een volle
ihouwburgzaal de lichten uitdraaien. Hij
ging toen met een brandend k-.arsje lange
de stoelenrijen, beklom weer het duistere
podium en concludeerde: „aan het volk ligt
dan moet het wel aar de leiding
liggen."
„Wederom is het betere de vijand van
het goede gebleken", vindt de Nieuwe
Rotterdamse Courant, waarna het artikel
aldas vervolgt:
.Omdat het nu eenmaal onmogelijk is
opeens terug te schakelen op de oude toe
stand, heeft dc directie zich genoodzaakt
gezien een aantal ingrijpende maatregelen
ijds moeten helpen het
leed enigermate te verzachten, maar die
anderzijds toch geducht in eigen vlees
De spoorwegen zijn een diensten verle-
lend bedrijf en het moet toch wel erg
pijn doen, als men de dienstverlening moet
gaan beperken, niet omdat personeel-
schaarste er toe drong, noch omdat de vijf
daagse werkweek het noodzakelijk maakte,
aar omdat -oen een verkeerd spoor is
lan berijden.
Dat facloren huiten de invloedssfeer van
bedrijfsleiding het zo duidelijk maken,
dat het spoor verkeerd is, mag eigenlijk
instig worden begroet, imr-ers de ve
le bezwaren zijn nu onmiddellijk en in he-
ge mate aan het licht gekomen.
Het is nu maar te hopen, dat de direc-
e de grootheid zal hebben om te erken-
:n, dat zij op verkeerd spoor is geko-
en en er niet een misplaatste prestige
kwestie van gaat maken. Wij geloven dat
de N.S. hun gehele goodwill kunnen terug
winnen als zij openlijk erkennen zich te
hebben vergist en dat zij voornemens zijn
to spoedig mogelijk weer het normale
ipoor te gaan berijden."
parlement sinds 1919 is beperkt tot een
veto. was dit veto in 1928 toch voldoen-
le een nieuw gebedenboek af te wijzen.
De Daily Telerranh schrijft woor
delijk: „In de reformatie kreeg dc
Kerk van Engeland dc ene tyrannic
voor de andere In de plaats. Ze heeft
hiervan een status overgehouden die
ze niet ten volle meer wenst, geniet
of gebruikt. Het Is ongetwijfeld tijd
aan deze verwarring een einde te ma
ken."