Uw probleem is het onze Mooie taak voor meisjes: bejaarden heioen min Een kanttekening jpUf^a Ds- SchiPPers met verlof Een woord voor vandaag Oegstgeest doet beroep op Vrije Evang. zendelingen Vrije universiteitsdagen in Groningen begonnen TEGENSTELLINGEN IN I.C.Y Een teer belangrijk punt, dat vorige week op het Parijse congres van het Internationaal Christelijk Vakverbond uitgebreid aan dc orde is geweest, was de opstelling van een nieuw beginselprogram voor het I.C.V. Hernieuwde bezinning op de beginselen van het LC.V. was dringend noodzakelijk, omdat het Internationaal Christelijk Vakverbond de laatste jaren een stormachtige groei heeft doorgemaakt en onder de huidige leden ook velen geteld moeten worden, die weliswaar de consekwenties van de christelijke beginselen voor het maatschappelijk leven wensen te aanvaarden, maar die niet de christelijke leer self belijden. Gelet op deze situatie was het van tevoren reeds duidelijk, dat tijdens het congres in grote lijnen twee standpunten naar voren zouden worden ge bracht, namelijk het standpunt, dat voor het lidmaatschap van het I.C.V., de betreffende organisaties de christelijke beginselen moeten onderschrijven en anderzijds het standpunt, dat de leden de consekwenties van de chris telijke beginselen voor het maatschappelijk leven moeten aanvaarden zonder verplicht te zijn de christelijke beginselen self te onderschrijven. De Nederlandse christelijke vakbeweging heeft zich tijdens het congres bij monde van de heren C. J. van Mastrigt en C. A. Bakker op het meest positieve standpunt gesteld. Instemming met dit standpunt betuigde alleen de christelijke vakbeweging van Zwitserland. De vertegenwoordigers van de christelijke vakbeweging van België en Frankrijk en van de Neder landse K.AJL hadden wel begrip voor het C.N.V.-standpunt maar lieten zich minder positief uit De vertegenwoordiger van de Westduitse christelijke vakbeweging distan tieerde zidi echter geheel hiervan en huldigde de opvatting, dat van het I.C.V. een vakverbond gemaakt moet worden van gelovigen zonder meer. Het beperken van de gelovigen tot de christenen werd een discriminatie geacht. In deze richting gingen ook de gedachten van de vertegenwoordi gers van Azië en Afrika. Een meerderheid van de bij het I.C.V. aangesloten organisaties steunt dit standpunt. Aan de hand van deze standpuntbepaling aal nu het bestuur van het LC.V. een ontwerp-beginselverklaring moeten opstellen, welke dan volgend jaar op een buitengewoon congres van het I.C.V. waarschijnlijk aangenomen sal worden. Het vinden van een formule, die voor alle groeperingen aanvaardbaar ls, lijkt nog niet helemaal uitgesloten. Maar de kans is toch wel heel gering, dat het posltlef-christelijk standpunt .zoals dit door het C.N.V. wordt voor gestaan, verplicht gesteld zal worden voor het lidmaatschap van het LC.V. Hiermee zal het LC.V. dan wel op een zeer moeilijk punt aangekomen zijn, zeer zeker in zijn verhouding tot de christelijke vakbeweging van Nederland. Wij willen echter ook weer niet te pessimistisch zijn in onze toekomstverwachtingen. LICHTPUNTEN Tijdens het congres van het Internationaal Christelijk Vakverbond in Parijs heeft namens de Katholieke Arbeiders Beweging in Nederland het woord gevoerd een van de secretarissen van de K.A.B., namelijk de heer W. D. Lelieveld. Wat betreft de organisatorische opbouw van het LC.V. heeft de heer Lelieveld gepleit voor een federatieve samenwerking tussen vier con tinentale organisaties van het LC.V.: een Europese, een Aziatische, een Afri kaanse en een Zuidamerikaanse organisatie. Elke continentale organisatie zou dan haar eigen financiën regelen, haar eigen karakter en verantwoordelijkheid bepalen en daarbij een grote mate van zelfstandigheid bezitten. Een eigen actie-program per werelddeel zou al zonder meer noodzakelijk zijn, omdat bet nu eenmaal onmogelijk is over de hele wereld alle actie-programs onder een noemer te brengen. Hoewel voor de totale organisatie van het LC.V. de chr.-sociale beginselen als duidelijk uitgangspunt zouden moeten blijven gelden, zou er per con tinentale organisatie toch een grotere variatie in uitgangspunt en opzet van het werk mogelijk zijn. Deze suggestie lijkt ons zeer beslist het overwegen waard. De Europese organisatie zal zo in de gelegenheid zijn zich bij voortduur zeer positief in te stellen ten opzichte van de christelijke begin selen en de betekenis van het christelijk geloof en daarbij blijft zij in de gelegenheid via de federatieve samenwerking met de overige continentale organisaties de betekenis van de christelijke beginselen te benadrukken en verder uit te dragen. Deze organisatorische vorm biedt de mogelijkheid minder positief christelijk ingestelde organisaties binnen de invloedssfeer van het christelijk geloof te houden en daarnaast ln eigen Europese huis de norm voor het christelijk organisatieleven zo zuiver en positief mogelijk te blijven stellen. Het zal zo de christenen in Europa mogelijk blijven ook in het maatschappelijke vlak hun apostolaire taak in de wereld naar behoren te vervullen. Deze nader uitgewerkte suggestie, die op het Parijse congres is gedaan, zouden wij gaarne in overweging willen geven. Deze suggestie heeft bovendien nog een andere positieve kant. Organisaties in Afrika en Azië die minder positief tegenover het christelijk geloof staan, worden nu toch gebonden aan het I.C.V. en er van weerhouden zich aan te sluiten bij het socialistische of het communistische wereldvakverbond. Het houden van Afrikaanse. Aziatische en Zuidamerikaanse organisaties buiten de invloedssfeer van het socialisme en het communisme lijkt ons ook een christelijke plicht. Eenvoudige opleiding bejaarden nemen in onze D samenleving een steeds gro- maakt dit WCft VOOr tere plaats in, althans wat de velen mogelijk (Van een onzer verslaggevers) sterkte van hun groep betreft. He laas niet wat de waardering van hun krachten aangaat. Telkens bljjkt weer dat de wereld voor veel ouderen hard is. Iemand die niet meer produceert, wordt van weinig belang voor onze samen leving geacht. Op die manier kan het langere leven, waarvan velen mogen pro fiteren na decennia van arbeid zaamheid, toch een zware last worden, omdat men het gevoel heeft ,,er naast te staan". Daarbij komt voor tal van be jaarden nog, dat zij op hun oude dag het eigen huis verlaten om in een rusthuis of verzorgingscentrum te worden opgenomen. Men is daar vaak wel toe gedwongen, omdat men in meer of mindere mate van anderen afhankelijk wordt. En, ge steld dat men hiertoe financieel in staat ware, personeel is doorgaans niet te krijgen. Het voortdurend groeiende aantal be jaardentehuizen, wijst er op hoezeer de groep ouderen toeneemt, die afhanke lijk zijn van de hulp van anderen. Het komt er dan ook op aan, dat deze hulp op doelmatige manier wordt verleend. Aan het verzorgend personeel dienen dus eisen te worden gesteld. Verschillende organisaties op sociaal en diaconaal terrein hebben zich dit ge realiseerd. In 1956 is daarom zowel van rooms-katholieke- als van protestants- christelijke zijde een orgaan voor de op leiding bejaardenzorg in het leven ge roepen. Sinds genoemd Jaar hebben vijftien honderd meisjes de daarvoor bestemde diploma's verworven. Dit is echter slechts het tiende deel van het aantal benodigde krachten voor het bejaarden- werk! En wanneer men er dan nog mee rekent, dat het verloop in deze sec tor vrij groot is, door huwelijk, over gang naar een andere sector van sociaal werk e.d., spreekt het vanzelf dat er op dit gebied een schreeuwend tekort aan krachten bestaat. meisjes. De opleiding ressorteert namelijk onder het nijverheidsonder- De kosten bedragen 90,per jaar inclusief leerboeken en examengeld. Uit gaande van een lagere-schoolopleiding ontvangen de cursisten enig onder richt in de ziekteleer, eenvoudige psy chologie, geestelijke- en huishoudelijke ling, algemene ontwikkeling. De cur sus eindigt met een examen. Wie ge slaagd is krijgt het insigne van de Ned. Federatie voor Bejaardenzorg, ten teken men bevoegd is het werk in bejaar denhuizen te doen, hulp aan ouderen te geven en lichte verpleging op zich te Verder gaat de bejaardenverzorgsters opleiding. Dat zijn internaatscursussen van twee jaar met in ieder cursusjaar S.P.O.B. Met het oog hierop heeft men op een persconferentie te Utrecht uiteen gezet, wat het werk van de Stichting Protes- tantse Opleidingen Bejaardenzorg (S.P.O.B.) eigenlijk inhoudt. In deze stichting zijn verenigd de Algemene Dia conale Raad van de hervormde kerk, de Raad voor Geref. Sociale Arbeid en de Vrijz. Prot. Centrale voor Maat schappelijk Werk, Men organiseert be- Jaardenhelpsterscursussen en bejaarden- versorgstersopleidingen. De bejaardenhelpsterscursussen wor den op achttien verschillende plaatsen in Nederland gegeven. Ze duren twee jaar en kunnen gevolgd worden door per soneel uit bejaardentehuizen buiten de diensttijden. Elk jaar heeft 150 les uren. De cursussen worden gegeven in huishoudscholen of nijverheidsscholen p|/ terug uit Nieuw-Guinea I i miliinMijla uiirsphuwinr te z LANDBOUW „Bewezen is hoe een moedig en zakelijk beleid, van boer en minister beide, op sichceif de be*te garantie ia", zo bealuit het Algemeen Handelsblad een door aijn landbouwmedev erker geaehreven hoofdar tikel. Een artikel vol lof voor minister Marijnen het waarom van deae lof wordt in onderstaand citaat aldus uiteen- „De bedrijfauitkomaten van de lichte gronden zouden, so hebben de trawanten van het Landbouwsrhap bij de behande ling van de begroting van het departement van landbouw gefulmineerd, nog voor de aanvang van het weideaeizoen 1961 aanto nen, dat de (ieta) lagere melkprijsgaran- tic de doodsteek moest zijn voor gebieden als de Friese Wouden en de zandgronden van Overijssel en Noord-Brabant. Ook de hogere toeslag (ƒ200 per ha.) op die gron den voor graanteelt zou niet kunnen voor komen, dat het nagestreefde inkomen van 5.500 resp. 6.500 per bedrijf als belo ning van ondernemerschap plus eigen werkzaamheid van de boer onbereikbaar Ds. K. A. Schippers, voorheen predikant te Ermelo, maar sinds 1957 docent aan de Theologische Opleidingsschool van de Evange lisch Christelijke Kerk in Nieuw- Guinea, is vanochtend na een af wezigheid van 4 jaar met zijn vrouw en kinderen op Schiphol te ruggekeerd. Hij hoopt na een half jaar verlof naar het eiland terug te keren om zijn arbeid daar voort te zetten. Gedurende zijn verlof gaat hij in Hilversum wonen. ..Er ls voor de kerk een enorme taak op Nieuw-Guinea", zei hij bij zijn te rugkomst. De hulp van buitenlandse kerken is van grote betekenis en drin gend nodig. Er moeten veel mensen heen. Ik denk speciaal aan het zen- dingsonderwijs. Ds. Schippers heeft in de afgelopen 4 laar niet alleen Papoea's les gegeven in de te Hollandia gevestigde Theologi sche Opleidingsschool, maar heeft ook geruime tijd gewerkt in Manokwari en Seroei. Aan de school zijn nu sinds de oprichting 6 jaar geleden 31 Papoea's tot predikant opgeleid. Er wordt les ge- bleef. Van de ontwikkeling der bedrijfMiitkoni- Sten in het «talhalfjaar (november 1960 tot april 1961) met een aanmerkelijk gebruik van veekoeken, met stijgende arbeidslo nen en sombere afzetprognozei, werd in agrarische organisatiekringen het overtui gend bewija verwacht van 'a ministers on verantwoordelijk .^knijpen" van de prijzen. Na de toesegging aan het Kamerlid mr. Th. Brouwer (kvp), in overleg met het Landbouwschap op to kort mogelijke ter mijn de behaalde bedrijfsresultaten te la ten uitrekenen door het L-E.I. en deze be kend te zullen maken, groeide merkbaar de overtuiging, dat mr. Marijnen in de val aou lopen. Op voorhand werd, juist vanuit de zg. vertegenwoordigende instanties van de lichte gronden, de rampagne voor het nieuwe melkprijsgarantiejaar alvast ge- De cijfert zijn er nu. De onheilsprofe ten. die 22 miljoen meer geëist hadden ▼oor de zandgronden, worden geconfron teerd met de gelukkige omstandigheid dat het boeren ink omen op die bedrijven rond 20 procent hoger blijkt uit te komen bij de door hen so gedocumenteerd!be streden garantieprijzen 1960-'61. Ondanks loonstijging, ondanks bescheiden prijzen voor varkens en pluimvee en ondanks de strengere nadruk op de noodaaak van een scherpere berekening der rrntabiliteit. Niet alleen werden de ministeriële rerwaehtin- ygehonoreerd, maar zijn aandrang om i het Nederlands i Moeilijk het Ma- Het wordt wat moeilijk om Papoea- leerlingen te vinden, omdat er op Nieuw-Guinea ook in ander opzicht hard gewerkt wordt aan de ontwikke ling van de bevolking. Ds. Schippers pemeer; C. Gros sprak in dit verband over de primaire middelbare School (PMS» in Hollandia, die zeer veel Papoea-leerlingen aan trekt, maar toch nog steeds te weinig. Dit jaar zullen 19 leerlingen de vierde en hoogste klasse verlaten, maar er staan 140 vacatures open voor hogere opleiding. Ook in andere plaatsen zul len deze scholen worden geopend. voldoende waarschuwing te zijn om zo snel mogelijk te werken aan het korp» van bijstand voor de Indi sche Nederlanders, van wie er nog steeds honderden ln Nieuw-Guinea zijn. ZIJ voelen zich niet prettig en zouden graag een garantie hebben, indien ze ooit naar Nederland zouden moeten of willen gaan, aldus d Schippers. Beroepingswerk Schimmel te Oud-Beijerland; te Wezep: J. Vermaas te Veenendaal; te St. Philips- land en te Wilnis: J. J. de Heer te Baby- loniënbroek; te Leeuwarden, vac. W. Bartlema (loez.): A. Mol te Steenderen: te O. cn N. Niedorp (toez.): H. M. Stam, vic. te Drimmelen; te Nieuwolda: M. H. Boogert, vic. te Scheveningen. Aangenomen naar Amsterdam als stud, pred., vac. dr. G. van Leeuwen: mr. A. A. A. E. A. Voerman, legerpred. te Breda. Bedankt voor 's-Gravenhage, wijkgem. 33 in wording: W. P. ten Kate te Delft; voor Giessendam-Nederhardinxveld, twee de pred. pl.: T. Langerak. te Vinkevee Beroepbaarstelling kand. J. M. c Raad te Hei- en Boeicop is beroepbaar. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Hasselt: A. Verdoorn, kand. te Voorschoten. Aangenomen: naar Kingston op manie. Ref. Church: J. F. H. v. d. Bom te Sydney. New South Wales, Australië, voiu heen te Groningen. Examens aan de V.U. slaagden vooi kand. examen theologie M. Berg te Sap- te Voorburs; M. J. Vos i laude en J. Weitkamp te Hardenberg. In Nieuw-Guinea wordt een onbeha gelijk gevoel waarneembaar over de uittocht naar Nederland. Dit dient zakelijker te denken bleek volkomen verantwoord. De prijzen van veekoeken daalden ten gunste van de boer met rond 10 pet; de mengvoeders voor pluim vee mei 3 pel., terwijl kun*tmeatprijaen laaiden met 6 pet voor de stikstof en 8 pet. foafor redelijk GEREFORMEERDE KERKEN (VrUg.) Examens aan de Theologische Hoge school te Kampen slaagden voor het kand. examen: J. D. Wielenga, Lumeijstr. 26a, Rotterdam: voor het prop.ex.: W. G. Rietkerk te Lisse en C. van Spronscn te Taber. Ontario. Canada, tijdelijk te steeg. kand. Bedankt voo te Dordrecht. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen tc Naaldwijk en 's-Graven- zande: A. Kok, kand. te Rotterdam. KmImifllnlcnmn'ri 'JTn'ufi7 mi'II«"voor de I E#n Belgische uitgever heeft be p w 7 ii.ij sloten een manuscript te publiceren dat iï™. j l'V Z" ,b" ""fïi il I SU In januari 1957 van Patrice Loe. 6.600 had „beloofd 6.900 (tegen a-6«.0) moemba heeft gekregen. De titel van voor het Overijsselse zand en ƒ8.000 (te-jhet manuscript luidt: ..Wordt Kongo, gen 6.500) voor Brabantse lichte gronden." bat land van da toekomst, bedreigd?" 200 theoretische lessen en een aan de ze lessen aangepaste praktijkstage op §rote ziekenafdelingen van een bejaar- encentrlim of in verpleegtehuizen voor langdurig zieke bejaarden. Bijscholing De S.P.O.B. geeft ook nog een bij scholingscursus, bestemd voor kader (directies) van bejaardentehuizen. Hier gaat het niet om een examen ter ver krijging van een bepaalde bevoegdheid, maar om een breder inzicht in de vele vraagstukken, waarmee deze arbeid de werkers heeft overvallen. De ontwikke ling van de bejaardenzorg is zo snel gegaan, dat voor een rustig beraad de tijd aanvankelijk ontbrak. De bijscholingscursussen worden ge geven tijdens achttien gespreksdagen. Niet minder dan vijfendertig onder werpen uit de praktijk van het werk komen daar aan de orde. Voor helpsters cn verzorgsters gel den echter de eerstgenoemde cursussen. Voor meisjes valt hier mooi werk te doen. En waar de cursussen toch ook gericht zijn op dc eigen vorming tot mens heeft men ook persoonlijk baat bij de hulp, die men aan bejaarden ver- Sprekend over leven-als-christen stuit men al spoedig op de uitdrukking „leven als een vreemdeling op aarde". Ook in het begin van psalm 119 komt men deze woorden tegen. „Ik ben een vreemdeling op aarde", zegt de dichter en hij laat er op volgen: „verberg Uw geboden niet voor mij." Er blijkt dus een verband te zijn tussen dat leven als een vreemdeling en Gods geboden. Een verband dat niet zo moeilijk te ontdekken valt: de mens die deze aarde bevolkt is van nature geneigd zich niets aan te trekken van God of van Gods geboden. Sterker: van nature is hij geneigd God en zijn naaste te haten. De mens die als christen wil leven zoekt precies het omgekeerdewant hij zoekt de vervulling van Gods wet in het liefhebben. Liefde tot God en liefde tot de naaste dat is zijn christelijke levenswandel. En dus wordt hij in deze samenleving als een vreemde" beschouwd. Een vreemdeling die opvalt door zijn gedrag en die je ook niet helemaal serieus kunt nemen! Dat is echt niet zo'n eenvoudige zaak, want vele mensen kunnen er niet tegen als „een vreemde" beschouwd te worden door hun medemensen. Maar er is geen compromis! Bondsvergadering Vrije Evang. Gemeenten (Van onze kerkredacteur) De Hervormde zending heeft een beroep gedaan op twee vrije evangelische zendelingen om mee te gaan helpen op Nieuw-Guinea. Beiden zijn onlangs van hun zendingsgebied Samosir in het Batakland teruggekeerd. Dit werd medegedeeld tijdens de jaarver gadering van de Vrij-Evangelische zending, die nog altijd Samosir- zending wordt genoemd, hoewel daar geen zendelingen meer werk zaam zijn. Dé vergadering vormde een onderdeel an de jaarlijkse bondsvergadering van de Bond van Vrije Evangelische Ge meenten, die op de Ernst Sillemhoeve wordt gehouden. De jonge predikant ds. M. Vink hoopt begin september naar Nieuw-Guinea te vertrekken om daar docent te worden aan de evangelisten- school te Ransiki, 90 km ten Zuiden van Manokwari. Deze school is gesticht door de jonge evangelisch-christelijke kerk in Nieuw-Guinea Ds. Vink hoopt op september as. afgevaardigd te worden in de Vrije-Evangelische kerk te Rot terdam-Centrum. Ds. L. Flier hoopt hem spoedig te volgen, maar wil graag eerst nog een korte studie van enige maanden afma ken. Deze beide zendelingen worden niet uitgeleend aan Oegstgeest, maar zullen in gezamenlijke verantwoorde lijkheid door de beide zendingen wor den uitgezonden. De vry-evangelische i zending heeft voorts een zendingszuster in Zuid-West-Afrika, een zendeling in Djakarta, de bekende zendings-consul ds. F. Bos, een verpleegster op Malakka en een zendeling in Noord-Rhodesia. Veel belangstelling De bondsvergadering was een van de grootste van de laatste jaren omdat een groot aantal belangstellenden de verga deringen bijwoont. De jonge gemeente van Beverwijk werd in de Pond opgeno men, terwyl in het afgelopen jaar drie verenigingen tot stichting van een Vrije- Evangelische Gemeente werden opge richt, nl. te Deventer, Scherpenzeel en Emmeloord. De gemeente Amersfoort slaagde erin een kerkgebouw te kopen en twee nieuwe kerkgebouwen werden in gebruik genomen. Vier gemeenten hopen binnenkort met de bouw van een nieuwe kerk te beginnen. Er werden twee nieuwe predikantsplaatsen gesticht, terwijl de bond dit jaar Huize Enkstein Meppel. De heer C. Duvekot uit nam afscheid van de bond na deze jarenlang als vice-voorzitter van het Moderamen gediend te hebben. Dc voor zitter van het comité, ds. D. W. Veld kamp, dankte hem hartelijk voor het vele werk dat hij in de loop der jaren heeft verricht Op deze eerste vergadering schonken de afgevaardigden in het bijzonder uitvoe rig aandacht aan de financiële omstan digheden van de predikanten. De com missie van het pensioenfonds ontwerpt plannen om tot een betere pensioen voorziening te komen. Deze plannen zullen zeer waarschijnlijk in september kunnen worden afgerond en zullen dan aan een volgende of een extra bonds vergadering worden voorgelegd. De „Stichting-1946", het fonds dat hulp behoevende gemeenten helpt predikan ten een redelijk salaris te geven, stelde voor om het minimum-salaris te ver hogen van 5.000.tot 6.000.Dit voorstel werd met algemene stemmen aanvaard. Een referaat van prof. Schippers Op de eerste der twee Vrije Universiteitsdagen, die vanochtend in „De Harmonie" te Groningen zijn begonnen, is een besloten wetenschappelijke samenkomst gehouden, waarop prof. dr. R. Schippers, hoogleraar aan de theologische faculteit der V.U., een refet-aat heeft gehouden over: „Mythologie en eschatologie in 2 Thessalononicenzen 2 17". De hoogleraar behandelde het vraag stuk wat te verstaan is onder het obsta kel van de openbaring van de mens der wetteloosheid, waarbij hij inging op de rol van het voorteken in de eschatologie (leer van de laatste dingen). De teksten over het obstakel werden besproken in het brede verband van de gehele peri- coop. Daarbij werd ook gebruik gemaakt van gegevens die de Dode Zee-rollen bieden. Daaruit bleek volgens de referant, met name, dat de term: het geheimenis der wetteloosheid niet moet worden verstaan als het complex van verborgen activitei ten van de antichrist gedurende een lan ge periode van wachten op de weder komst van Christus, maar als een tech nische term, die de onberekenbaarheid van het goddelijke tijdschema accentueert. Prof. Schippers sprak over een schijn- problematiek, die ontstaat uit het mis verstand omtrent de aard van het voor teken. Zij ontstond, zo betoogde hij, door dat men zich vertrouwd maakte met de gedachte van een uitblijven der gebeur tenissen, die als definitieve .voortekenen eschaton (het laatste) werden op- met brandend maagzuur moet U 'n einde maken. Kennies nemen! En vandaag ermee beginnen. Dan geen zorg meer over pijnen door overtollig maagzuur. U blust die brand met Rennles prompt. Makkelijk in te nemen en nog smakelijk óók. Vraag ze bij Uw apotheker of drogist. tegen brandend maagzuur 'gevat en dientengevolge ging stellen dat Paulus en de andere Nieuwtestamentische auteurs, die er over sohrijven, de anti christ voorstellen als „het organische eindprodukt van een gekerstend-ontken- tende wereld". Dientengevolge moet (vol gens prof. Schippers) ook worden ver worpen de gedachte, dat in de bijbelse Apokalypsen een „organisch" proces met eindproduktcn als resultaten van een historische ontwikkeling wordt voorspeld. Dit komt volgens de hoogleraar name lijk aan het licht wanneer de bedoeling van de gehele passage goed wordt ge zien. De passage weerlegt het standpunt van mensen, die de heilsvolheid vereen- vereenzelvigen met de heilsvoleinding, heden en toekomst niet meer onderschei den en stenen dat de Dag des Heren zig was. Deze mythologische benadering van de boodschap der voleinding schakelt, zo be toogde de referent, de tijd uit. Paulus weerlegt haar met een Apokalyps. Daar bij schakelt hij wel de tijd in, doch niet een profane tijd. Want daardoor zou, aldus prof. Schippers, de apokalyps wor den tot een reportage-vooraf van toekom stige gebeurtenissen. Paulus geeft echter, besloot de hoogleraar, een apokalyps, arin de tijd as Gods tijd wordt inge schakeld en danzodanig, dat de spanning der verwachting de gedachte van een „uitstel" der wederkomst van Christus verteert. V.U. krijgt docent in de homeopathie De heer A. van het -Riet, arts te Den Haag, is als privaat-docent toegelaten aan de Vrije Universiteit te Amster- dam. om onderwijs te geven in de ho meopathische geneesmiddelenleer, in de cursus september 1961 tot septem ber 1962. De aanvraag tot toelating is uitgegaan van de Vereniging tot Bevor dering der Homeopathie in Nederland. buitenlandse universiteit studeren. Prof. Verkade nam afscheid van T.H. Onder grote belangstelling heeft prof. dr. ir. P. E. Verkade, hoogleraar in de organische chemie aan de Tech nische Hogeschool te Delft, vanmiddag zijn afscheidscollege gegeven. Hij gaat het hoger onderwijs verlaten wegens het bereiken van de leeftijdsgrens. Prof. Verkade schetste in zijn college de ontwikkeling van de organische schei kunde in de laatste vijftig jaar en de Organisatorische problemen rondom de toekomstige ontwikkeling. Hij zei te hopen dat er een verbetering zal komen in wat hij noemde „de aller bedroevendste salariëring van de hoog leraren", waardoor het moeilijk is men sen uit de industrie voor het hoger on derwijs aan te trekken. Vervolgens werd de» hoogleraar gehul digd. In zijn slotwoord zei de scheidende hoogleraar, dat het hem spijt het hoger onderwijs te moeten verlaten. Dat hij de Technische Hogeschool verlaat, spijt hem echter niet. „Want door verambtelijking bureaucratie is het een instelling ge worden, waarin voor het personeel wei nig kan worden gedaan en de promotie kansen gering zijn". Benoeming Het bestuur der Sint Radboudstich- ting heefl besloten in de vakature, ont staan door het eervol ontslag van prof. dr. I. J. M. van den Berg. als bijzon der hoogleraar aan de Rijksuniversiteit te Utrecht voor het geven van onderwijs in de logica, de metaohysica. de ziel kunde en de ethica, te voorzien door de benoeming van pater dr. C. Kwant te Eindhoven. Vraag: Wat is dc n de plant, taling geschieden ten huize van de blad insluit? Ik wilde schuldenaar, in dit geval de huurder, haar graag wat vertakt hebben. Zij Vraag: Vóór 1940 heb ik ln de tuin groeit steeds maar in de lengte. Hoort van mijn huurder een houten hek laten dit zo? Hoe kan ik haar stekken? plaatsen, niet als erfscheiding, maar Antwoord! Uw plant heet latshedera als scheiding tussen siertuin en grint- lizei ol wel kleinbladige vingerplant. Zij pad. Moet ik deze onderhouden en ver- ook struikvormig laten groeien. Wanneer zij te hoog is. kan men haar gerust insnoeien cn stekken op een glas water tot er wortels zichtbaar wor den. Dan moet men deze poten in een goed grondmengsel. Vraag: Kunt u mij helpen aan het br^dtljd koV dien dit hek" in vervallen toestand komt moet de verhuurder voor onderhoud en vernieuwing zorgdragen. Dat het aanschakelen van een TL- buis evenveel stroom zou kosten als drie uur branden is niet juist. Wèl ls gedurende het ontsteken de stroom- sterkte anderhalf maal de normale stroomsterktc, maar door de korte tijd (meestal drie, hoogstens vijf seconden) dat het ontsteken duurt, is het hier door veroorzaakte energieverbruik wer kelijk wel te verwaarlozen. Een bere kening moge dit verduidelijken waar bij een tarief van 12 et/kWh is aange Laat men een TL-buis gedicht: „Geen geloof zo rein en heilig als 't geloof in Cristus is, 't Maakt mij meer dan vrij en veilig in het dal der droefenis", enz. Antwoord: Dit gedicht ls ons onbe kend, maar er zullen zeker lezers zijn Vraag: Wat zijn de voor- en nadelen 40 Watt 1 uur branden, dan kost dit w. -p.- 40/1000 maal 12 ct is 0,48 ct. Een maal aansteken gedurende 5 seconden is 5 3600 maal 1% maal 40 1000 maal 12 ct is 0,001 ct. Voor de kosten van een uur branden kan men dus 0,48 0.001 is 4800 maal aansteken. die helpen kunnen. Vraag e Antwoord: T. L.-buizen hebben als voordeel een zeer gering stroomver bruik cn een lange levensduur. Indien op een kantoor of in een fabriek over dag voortdurend licht "moet branden, dan kunnen zij een enorme besparing e.d. verzorgt de P.T.T. dit voor U ook zonder dat U dit vraagt en daarom berekent de P.T.T. een gulden voor het inklaren Aangezien de P.T.T. de term „inklaringsrecht" gebruikt, kan dit de indruk wekken, dat dit een be drag is, hetwelk U voor de invoer verschuldigd is. Dit is onjuist, de in voer zelf is vrij. Vraag: Vader is hartpatiënt cn heeft geen inkomsten. Nu willen wij als kinderen samen onze ouders on derhouden. Moet daarvoor ook belas ting of A.O.W.-premie worden betaald? (Zij zijn beneden de 65 jaar)? Antwoord: De ondersteuning, welke de kinderen aan de ouders betalen vormt voor de ouders geen inkomen de inkomstenbeli Nederlands Letterkundi Documentatiecentrum, Groenmarkt 1. Den Haag. Vraag: Ik ben eigenaar van een huis. dat ik verhuurd heb. Moet ik de huur ij de huurder halen of t de huur te brengen? het op de stroomrekening betekenen. In de huishouding, op de gang of trapportaals waar slechts heel kort verlichting no dig ls, raden wij de TL-buizen af, niet alleen omdat zij duur in aanschaf zijn, maar bovendien omdat het voortdu rend aan- en uitschakelen de levens- 1 beïnvloeden, i TL-buizen is tenzij dit anders in de overeenkomst de kleur van het licht, dat bij deze bij de douane aangifte doen IJ i- T_JIUiU..Snjg^ ZQ geej jg aJs Jjjj jjg gioej. Vraag: Ik ontving twee exemplaren ting, loonbelasting of de A.O.W. Voor a;it-- de kinderen vormt deze ondersteuning echter een buitengewone last, evenals hoge kosten voor ziekte, dokter en medicijnen of de premie van een ziek tekostenverzekering (in veel gevallen). Wanneer het totaal dezer buitengewo ne lasten een bepaald deel van het inkomen te boven gaat. kan het be trokken kind daarom aftrek verzoeken van de door hem verschuldigde loon- stenbelasting. Een belasting- Amerikaanse krant. Er voldoende port betaald. Desniettemin moest ik aan de P.T.T. een gulden inklaringsrecht betalen. Was dit juist? Bovendien, boeken en kranten zijn hier vrij van invoerrechten. Antwoord; Het inklaringsrecht is geen invoerrecht en geen belasting. Wanneer uit het buitenland iets aan U gezonden wordt, moet U dit hier te lande invoeren. Daarvoor moet U jf Inke de adviseur kan hier goede raad gev hoe men deze buitengewone last het beste in rekening brengt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2