dokter regan V» Uitvoeringen geslaagder dan keuze der werken Keuls Ballet: jong ensemble op eenvoudig niveau 7 MAAKDA6 3 JULI 1961 Dam-vraag 114 Het motief 5/46 is zeer in trek (dus: zwarte dam op 5 en witte dam op 46), omdat de Kring voor Damproblema- tiek dit als wedstrijdmotief heeft uit gekozen we hebben er al eerder melding van gemaakt. De heer A. A. Polman heeft er in onderstaand pro bleem zijn krachten op beproefd. In de komende tyd zult u meer compo sities op dit moeilijke thema voorge zet krijgen. mmmm m - a m m m m n M. m WZM. e m L L w /v/a JÉ. mjÊjÊJk ^11 llil Hü IP1 llll Zwart: 7, 9, 12, 13/ 17, 18, 23, 28, Schaak-vraag 114 Dit was de stand in de partij Sva- cinaMiiller: Wit: Kc5, pi d4, e3, f2, g2 en g3. Zwart: Ke6, pi d5, e4, f5, g4 en h5. Zie nu hoe de op winst beluste heer Svacina door zijn tegenstander werd afgestraft: 1f4!2. ef4: (of gf4: waarop eveneens h4 volgt), h4!; 3. gh4:, g3!4. fg3:, e3 en zwart wint dank zij zijn geweldige doorbraak. Bridge De oplossing van het 4-hartenspel is als volgt: Zuid, die nog slechts één slag mag missen, moet het verlies van 2 slagen in schoppen trachten te voorkomen. Gezien Oost's tussenbod van 2 ruiten, dient Zuid de Oostspeler te taxeren op schoppenaas. De meest kansrijke speelwijze is nu, om in slag 6 met klaveraas naar tafel te gaan en uit Noord een kleine schoppen te spelen. Speelt Oost een kleine schoppen bij, dan neemt Zuid met de vrouw en ver volgt met schoppen. Indien West nu schoppenboer of -10 zet, moet in Noord worden gedoken, in de hoop, dat Oost op dat moment schoppenaas sec heeft. In de praktijk behandelde Zuid de schoppenkleur op deze wijze en met succes, want zie hier de kaartverde- ling na de 5e slag. Aldus spelend, verloor Zuid slechts één slag in schoppen en maakte het spel! JACK DIAMOND. Kri« iswoord-puzzel zonder zwart Horizontaal: 1. snoekbaars onder richt; 2. uit naam van meisjesnaam; 3. hevige storm mak; 4. lusthof afkorting van dona ik (Lat.); 5. kloof opschrift ener enveloppe; 6. verdienstelijkheid dansparty; 7. voegwoord gewicht (afk.) muze van het minnedicht; 8. bezinksel onbep. voornaamwoord; 9. bezittelijk voornaamwoord vogel. 234 56789 Verticaal: 1. vis voornaamwoord lengtemaat (afk.); 2. planeet voegwoord reeks; 3. maanstand maal rivier in Rusland; 4. lidwoord meisjesnaam rivier in Afrika; 5. voegwoord meisjesnaam voor zetsel scheikundig element (afk.); 6. rijschool (afk.) korter voed sel; 7. inhoudsmaat bevreesd: 8. en .dergelijke (afk.) leeftijd (Fr.) atmosfeer (afk.) dat is (afk. Lat.); 19. wijnsoort soort onderwijs (afk.) gewicht (afk.). OPLOSSING VORIGE PUZZEL Oplossing: 1. intrige, 2. dinsdag, 3. 'klinker, 4. beminde, 5. benzine, 6. on- (derin, 7. gemalin, 8. platina, 9. meri- inos, 10. slinger, 11. minaret, 12. in- iteger. GJRONIN GEN Geslaagd voor Engel; MO. A: E L Cleromans (Bloemendaal) er U M van Veen (Groningen). Doet. ex. ge. sctü edenis: J Havcrdlngs H: T\E VERTOLKING van geestelijke wer- ken, die uiteraard ook op het pro gramma van het Holland Festival 1961 ontbreken, heeft men voor een be langrijk deel toevertrouwd aan het Ne derlands Kamerkoor. Na de confrontatie met de muzikaal merkwaardige Mis van Rossini, bracht dit koor o.l.v. Felix de Nobel zaterdagavond in een ontstellend slecht bezette zaal van het Concertge bouw te Amsterdam een programma met geestelijke werken van De Victoria, Brit- :n Hendrik Andriessen. De wel zeer geringe belangstelling is wel enigszins verklaarbaar, De warmte zal hier wel licht een woordje meespreken, doch het zwaartepunt komt ongetwijfeld te vallen op de eenzijdigheid en beperktheid van het programma. De 16e eeuwse Spaanse componist Tomós Luis de Victoria, die in 1566 te Rome tot priester werd gewijd, schreef ter gelegenheid van de begrafenis van keizerin Maria (zuster van Philips II) Officium Defunctorum, een 10-delig werk met het karakter van een Requiem. Gebaseerd op Gregoriaanse motieven is het bestemd voor liturgisch gebruik en de verdediging voor een uitvoering in de concertzaal is aanvechtbaar. Waar zo duidelijk bestemming en karakter voor de hand liggen, ontneemt men aan hetkoorsolisten werk de onmisbare ruimtelijke sfeer door het over te plaatsen naar een con certzaal. De luisteraar die geen affini teit met het Gregoriaans heeft ontgaat ook de muzikale waarde voor zulk een Kand. (Schlldwoude). S M de Ranlt; F Wegkamp (Warnsveld). M G S dc Haan i). J J H Asslng (Losser), L K H Pijlman (Haren. Gr.). Voorber. ex. godgel.: H J Boutmy (Den Haag). B J Boljck (Hei- nenoord). Arlsex. Ie ged.: inej. M E Hijl- kema (Groningen). H J de Bruyn (Ensche de). J B W Snuiverink (Enschede). Bevor. derd tot arts: B J van Stapele (Enschede), Korenconcert in het Concertgebouw Het Huis (in Berlijn) verwekt tumult De korte film „Het Huis" van Louis van Gasteren heeft op het Berlijnse Filmfestival een tumult veroorzaakt, zo als dit serieuze festival tot dusverre niet heeft beleefd. In de film komt een scene waarin een Duitse officier de be- r van het huis, die een verzetsman ls, arresteert en in de tuin tegen een oud stuk muur laat fusileren. Op dat moment begon iemand ln de zaal te schreeuwen. ,,De film moet ver boden worden", riep hij. Ook slingerde hij verwensingen rond aan het adres van Nederland in het algemeen. De orde dienst van het theater greep niet in. Dit bleek een nuttige tactiek want het gaf andere toeschouwers, eveneens Duitsers, gelegenheid tot woedende tegenprotesten. De voorstelling van „Het Huis" was slecht bezocht. Mede door de slechte plaatsing, van de film in het programma ui het festival. Naar verluidt heeft de internationale jury de film tijdens een voorvertoning met bijzondere belangstelling gezien, zo len vermoedde dat „Het Huis" waar schijnlijk met een „Zilveren Beer" zou worden bekroond. Het is de. vraag of deze prijs nog zal worden verleend nu de film inmiddels zoveel politiek schan daal heeft veroorzaakt, temeer daar ook de tweede door Nederland ingezonden korte film, de documentaire ,,De Lage Landen" van George Sluizer, naar de ge ruchten gaan, voor een „Zilveren Beer" in aanmerking heet te komen. Academische examens AMSTERDAM Geslaagd voor het doet. x. scheik.: J C M Hafkenscheid. J E Hel lingman, B de Nooijer (Amsterdam), Th W' Doet. ex. naturk: J A de Vos J Ernst (Amsterdam). Kand. ex. wisk. en ■ÉMBMt me]. M J Joen en Th J M Bordens. H J Wille R Eist. Th A J W ajer. F R Visser (Amsterdam) en J M ortel (Uithoorn). Kand. ex. Italiaans: D J olewijk (Amsterdam). Kand. ex. paeda- giek: mej. H C M Snelting (Amsterdam) i voor kand. ex. economie: M M G Fase, Huetoner. W Hessclmans. W G C M Haack (Amsterdam) en M G Rem (Krommer GRONINGEN Geslaagd voor doet. Boonstri. W Gelderman (Enschede). H F Jansma J Timroer (beide te Groningen). Kand. t. sociale aardrijkskunde: K Bouwer (De oeve, Fr.) en P J W M Lambooij (Leeu- arden). Kand. ex. psychologie: R F Rie- lersma (Leeuwarden). Doet. ex. psycholo- ie: D de Haan (Dokkum) cn J Zweem kroningen). ROTTERDAM Geslaagd voor kand. ex i de econ. wetensch: L A E Seher (Haar- m). L van Hall (Rotterdam). F M Stoe- lemeijer (Voorburg) en R H Maaskant (Rot- Doet. ex. econ. wet.: J A J Klei- Dubbeldam). D A H« (Haag). T P Buteux van der Kamp (Den "aag) en N J Poort (Schevenhvgen). UTRECHT Geslaagd voor not. ex. deel 2: E P M Hoek (Tilburg). Kand. ex. rchten: G Froon (Utrecht). E Wage (Tiel) F Th Derwinkel (Driebergen). Doet. ex. rechten: Sluijters (Utrecht). Doet. ex. rechten: ej. A A van Pelt (Oss). Prop. ex. theo- gie: P Pannekoek (Aalsmeer). J Maasland itrijen). G van der End (Hooigeveen). W Bouw (Ede), me], D E Kemp (ZutPhen), G Gerritsen (Valburg. Gld.) W Verboom Collum), L A Kopmels Cs-Gravervpolder). compositie. De uitvoering stond zang- technisch op hoog peil, zoals trouwens het gehele concert. Benjamin Britten gebruikt in zijn Mis- sa Brevis het Gregoriaans als uitgangs punt, doch hij laat zich er compositorisch niet door binden. Een zeer onevenwich tig werk met enkele knap uitgewerkte gedeelten (bijv. het Sanctus) doch ook met compositorisch zeer zwakke en uitermate gezochte delen zoals het Agnus Dei. De uitvoering, eveneens o.l.v. Felix de Nobel werd verzorgd door het Haags Matrozenkoor versterkt door de dames van het Kamerkoor. De jongens zongen uit het hoofd en leverden, met uitzonde ring van enkele benauwde momenten in het Benedictus, goed werk en terecht werd dirigent Kees Stolwijk in het ap plaus van de kleine schare aanwezigen betrokken. Een wonderlijk werk met een al even wonderlijke tekst is de Festival Cantate „Rejoice in the Lamb" eveneens van Britten. In de aanvang hoort men het meesterschap van de componist van bijv. „Peter Grimes", doch er zijn ook pas sages dat men zich afvraagt waarom dat muzikaal zo arm werd geschreven. De begeleiding van de tenor-solo is daar een sterk voorbeeld van. Dirigent, koor en ondanks alle inspan ning niet in staat dit werk een over tuigend karakter te verlenen. Men vraagt zich af waaraan Britten het te danken heeft drie werken op dit concert uitge voerd te krijgen, hierdoor versterkte nog de eenzijdigheid. Ook zijn or gelcompositie, Prelude and Fugue kon ns van deze noodzaak niet overtuigen. Met de samenstelling van dit program- ia heeft men geen gelukkige keuze ge had. Gelukkig dat een Nederlands werk niet ontbrak, al kon het qua karakter dan niet de eenzijdigheid doorbreken Het Te Deum van Hendrik Andriessen, i o.i. niet zijn meest representatieve werk vormde het sluitstuk van deze avond. Albert de Klerk speelde Brittens orgel- verrichtte tevens de begelei dingen. Hij deed zulks kundig en zeer muzikaal en zo stond over 't algemeen de uitvoering op een hoger plan dan de composities. Adr. Hager HOLLAND FESTIVAL heeft met Quichote". een „Tanz-Gleichnis", het uitnodigen van buitenlandse bal letgezelschappen geen, erg gelukkige keuze gedaan. Het Poolse Danstheater bracht een teleurstelling en al danste het Ballet van de ,,Bühnen der Stadt Köln" fris en muzikaal, deze groep is nog te jong, staat nog zo aan het begin van de technische opgang, dat het eigenlijk niet in het Holland Festival thuis hoort. Dan verwacht men een hoger .niveau! Leider en choreograaf van deze groep is Aurelio M. Milloss, en alle vier bal letten. die zaterdagavond in de Rotter damse Schouwburg gegeven werden, wa ren van zijn hand. Een zekere eenzijdig heid bracht dit wel mee. Want al gaat Milloss duidelijk van de muziek uit, er ligt in zijn werk de typisch Duitse trek tot zwaarwichtig betoog, tot een soort filosofische „Deutung" en gevoelsdiepte, die in een voor ons onaanvaardbare melodramatiek kan verzeilen. Dan merkt men, hoe slecht de Duitse dans zich kan losmaken van de Labanrichting en hoe weinig Miloss tot het werkelijke dansen kan komen. Misschien laat de kwaliteit van zijn materiaal een grotere dansvirtuosieteit nog niet toe. zodat hij zich wel tot de eenvoudige bewegingen moet beperken. Maar veel variatie zag men daardoor niet. Wel ging er van het optreden van deze jonge dansers iets fris en spontaans uit, en het was ook op vallend. hoe muzikaal ze dansten en hoe vloeiend de beweging al was. In dit op zicht krijgt dit Keulse ballet een uit stekende training. T\E AVOND begon met „La Valse", de J-' „Tanzdichtung". die Milloss op de muziek van Ravel maakte. Hier greep Milloss toch mis! Want de verschrikke lijke ondergang van de Habsburgse mo narchie, die een ware demonische mu ziek bij Ravel ontketend heeft, is niet te vangen in een choreografie, die neer komt op een slechte menging van Le spectre de la rose en La Somnabule! De muziek suggereert hier groepen dansers, die spookachtig vervagen, ronddwarre- len in een naderende katastrofe! In de volgende choreografie „Bildnis des Don voor Petrassi hier en daar interessante muziek schreef, raakte Milloss gevaar lijk op de melodramatische weg. En als Winfried Krisch de hoofdrol niet zo goed gedanst had zonder evenwel iets te suggereren van de diepe tragiek in de Don Quichote-figuur was de aandacht heus niet geboeid gebleven. Hierna waren wij zeer benieuwd, wat Milloss gemaakt had van „Scchönberg's Orkestvariaties. Hoe iets van de wonder lijke kleuringen van deze gecompliceer de twaalftoonscompositie in de dansbe wegingen om te zetten Hoe de inlassing van het B.A.C.H. weer te geven? Nu in het algemeen waren deze „Wand- lungen" wel geslaagd, en men vond in derdaad de contrapuntische ingewikkeld heden terug in het dansbeeld, dat in strak wit-zwart gehouden was. Maar het was ons wat te statisch, soms wat te verstard. Toch als experiment achten wij deze „Wandlungen" zeker de moeite waard, en Milloss heeft de muziek van Schön- berg heel nauwkeurig bekeken. pEN VROLIJKE danscomedie diende als uitsmijter: „Pulcinella", op de welbekende muziek van Strawinski, die men hier dus volledig, dus ook met de drie zangers, hoorde. En dit werd de allerbeste prestatie van het Keuls Ballet, dat ongecompliceerd, opgewekt danste, terwijl de enscenering alleraardigst er uit zag. Het Utrechts Stedelijk Orkest, onder leiding van Miltiades Caridis, werkte aan deze uitvoering mee c.i deze jonge Griek se dirigent had duidelijk met het orkest de partituren gestudeerd. De noten kwa men er zo ongeveer wel uit en dan mag men, gezien de moeilijke Schönberg, Petrassi, Strawinski en Ravel, wel te vreden wezen. Dinsdagavond a.s. komt het Keulse Ballet met het zelfde programma in K. i W. Dra. H. E. Kokee- i den Berge Geslaagd Te Delft werd het diploma mulo-B behaald door mej. M. C. de Raadt (Voorburg) en de heer G. (Voorburg). het Holland Festival bracht het Ballet van de Opera uit Keulen de première van „Wandlungen". Antilliaans premier naar New York en Nederland Premier E. Jonckheer van de Neder landse Antillen is gisteren van Willem stad naar New York vertrokken en zal vervolgens voor dienstbesprekingen naar Nederland reizen. Over de aard dier be- sprekingen worden nog geen mededelin gen gedaan. Britse televisie: minder reclame Ook de Britse commerciële televisie (ITA en dochterondernemingen) heeft de omvang van de reclameboodschap pen besnoeid. Het blijkt, dat er allengs minder naar de reclameprogramma's wordt gekeken en daarom heeft men de bakens een beetje verzet. De reclame wordt iets spaarzamer toegepast en de boodschappen zullen korter van duur Mede aanleiding hiertoe is de toe nemende ontevredenheid betreffende de commerciële televisie in Amerika. Daar is geen enkel programma vrij van ad vertenties. In de Amerikaanse pers wordt tel kens meer gefulmineerd hiertegen. Nu heeft het bekende tijdschrift Time, dat een oplaag van miljoenen exemplaren heeft, in een groot hoofdartikel gezegd, dat Amerika een voorbeeld moet ne men aan de Duitse televisie, die een half uurtje reclame vóór het officiële avondprogramma uitzendt. „Het Duitse programma", aldus het blad, „heeft het voordeel dat het verder niet door bedrijven wordt gefinancierd, maar uit kijkgelden. Op deze wijze heeft de programmaleiding niets te ma ken met de wensen van het publiek, maar kan de uitzendingen vrij opbou wen en dat is een benijdenswaardige situatie". U ziet hieruit, hoe er anders kan worden gedacht oVer de „volkomen vrijheid van handelen", die de televi- sie-organisaties wordt toegedacht Maar of er in landen die reclame vrije televisie hebben nu helemaal geen rekening behoeft te worden ge houden met de wensen van het pu bliekwij durven dat te betwijfe len! Lange tv.-reportages Wimbledontennis Op vrijdag 7 en zaterdag 8 juli as. zal de NTS lange reportages geven van het internationale tennistoernooi in Wimbledon. Vrijdags duurt de uitzen ding van 2-7.05 uur, dan zijn de finales heren enkelspel en de halve finales da mes dubbel en gemengd dubbel aan de beurt. Zaterdags wordt de reportage, die dan van 2-6.45 uur duurt van 5 tot 5.30 on derbroken voor het AVRO-kinderpro- gramma U kunt die dag kijken naar de finales dames enkel, heren dubbel, da mes dubbel en gemengd dubbel. Commentaar voor Nederland wordt gegeven door Willem O. Duys en Her man Kuiphof. Palachou op tv. Opnieuw zal de gevierde Parijse chansonnière Patachou voor de Neder landse televisie optreden en wel in een amusementsprogramma dat op de avond van zaterdag 8 juli a.s. gegeven wordt in de feesthal van de tentoonstelling „Nü.. Breda 1961". De KRO zal die avond van dat programma tussen 9.10 en 10.20 uur een rechtstreekse repor tage verzorgen. Patachou is dan buiten landse gast tussen vele Nederlandse artiesten. Verdi's Simon Boccanegra meer orkestraal dan vocaal FIE LEIDING van het Holland Festival heeft zich dit jaar bijzonder be ijverd, min of meer vergeten werken eer nieuwe kans te geven. Daartoe behoort ook Simon Boccanegra van Giuseppe Ver di, dat na de successen van Rigoletto Tro vatore en Traviata tussen 1851 en 1853 1857 te Venetië tamelijk koel werd ont vangen. Ook nadat het tekstboek 24 jaar later door Boito was herzien, wist dit verhaal van de kaperkapitein, die Doge van Genua werd, niet repertoire te hou den. Maar de heropvoering enkele maan den geleden door de Nederlandse Opera werd een opmerkelijk succes en zaterdag avond was het Festivalpubliek te Am sterdam in de gelegenheid voor het eerst of bij herhaling zijn standpunt in dezen te bepalen. En naar de luide ovaties te oordelen was men zeer met het werk genomen. Nu zyn cr ongetwijfeld enkele facto ren, die deze uitvoering tot een bijzon der waardevolle maken, en wel het kestrale aandeel en het toneelbeeld. An- tal Dorati, die ook de regie voert, weet het orkest van de Nederlandse Opera tot ongekende hoogten op te en costumes van Tonina Dorati zijn historisch zeer doordacht en smaakvol. Wat de solisten betreft: Jess Walters geeft vocaal en scènisch een opmerke lijke creatie van de goudsmid, later ver- 45 „Kom hierheen, Grover." Vastbesloten verbrak Adam de betovering. „Steek je handen in deze pan en borstel ze met deze borstel en zeep, vijf minuten lang; je kunt op de klok kijken Tante Martha we hebberl een lamp nodig en iemand om die vast te houden." „Dat zal ik dan wel doen," zei Claude gedienstig „En dan flauwvallen zeker en het hele huis in brand steken!" snoof zijn moeder. „Mei, zet die lamp zo, dat Adam er het meeste licht van heeft En dan eruit met jullie allemaal!" ,Ik zal die lamp wel vasthouden," zei Rafe rus tig. „Ik val niet van mijn stokje." „Neef Adam, laat mij het doen," smeekte Claude, ..ik ben heus geen doetje al ben ik een Laughlin." „Als je viel, zouden we bovenop je moeten gaan staan," zei zijn moeder. Haar stem klonk ietwat gedempt, want Adam had een doek om tante Martha's mond en neus gebonden. Ook voor Gro ver maakte hij een masker. Martha begon opeens te giechelen. „Als Delmus nu opeens wakker werd, hij beslist denken, dat de Ku-Klux-Klan aan zijn bed stond." Zorgvuldig goot Adam wat alcohol in een kom. sneed met een schoon mes de geschilde aardap pelen in kleine, gladde cilindertjes die hij ter dikte van zijn vinger uitholde en daarna in de alcohol dompelde. Vervolgens borstelde hij zijn handen en stak ze in de handschoenen die tante Martha voor hem openhield. Jodium. Wat zag die buik eruit! Het was één donkerblauw oppervlak en zo venijnig opgezwol len, dat de navel haast niet meer te zien was. Hot duidelijk dat de infectie zioh naar alle kanten had verbreid. Daarginds, in Omaha, zouden ze zo'n geval al direct op de baar leggen die klaar stond voor de autopsiekamer. J. Stanley Feil zou de schouders ophalen en brommen: „Waarom zouden we daarin snijden? De man is praktisch dood." Maar als hij, Adam, er alleen voor stond, met Mac aan zyn zijde, zou zy hem de scalpel in de hand drukken. Een andere zuster zou de klok in bewe ging zetten. De anesthetist zou bevestigend knik- iken. „Alles in orde, dokter; vooruit maar." Tot zijn grote opluchting vond hij maar twee ge perforeerde plekken in de ingewanden. „Je durft heel wat darmen uit een mens te snij den merkte Rafe op toen de beschadigde stukken -~®*ï pan vielen Helen Topping Miller Toen hij het mes in de richting van het menselijk vlees liet zakken, klonken er snikken rondom hem heen. Snikken die samensmolten tot een grauwe afschuw. De lamp wankelde in Rafe Pur- dy's handen en Martha hield het flesje ether recht op, zodat er geen druppels meer uitvielen. „Ga door met die ether, tante Martha!" snauwdi Adam haar toe. „Dat doe ik al," jammerde zij, „maar hij is a1 lood!" „Hij is niet dood! Ga door met die ether op die vatten te gieten.'1 „Ja Adam." Ondanks al haar moed de moed v-an de Regans beefden haar handen. „Hier Grover. Hou dit hier vast. Hou het zo open :n hou het goed terug." „Het zijn darmen als van een varken!" gromde Grover. „Ik heb nooit geweten, dat de mensen dar men hadden net als een varken. Zie eens Adam. het bloedt." „Dat komt in orde. Vergeet niet te druppelen, tante Martha. Hou vast. Grover, laat het je niet ontglippen." „Ja, ik houd het." Een stoot, een golf van stank, een klik. „Je hebt hem!" riep Grover bewonderend uit. „Je hebt de kogel." „Vooral nu niet loslaten! Ik moet deze gescheur de plek in orde brengen." „Hij zou sterven als het binnen in hem bleef', zei Adam. „Hou nu hier vast. Grover, tot ik die einden aan elkaar gevoegd heb." „Hij duwt er die aardappel in!" riep Grover. „Een stuk aardappel duwt ie in die darm!" „Dat is om ze te beletten in elkaar te zakken. Als die aan elkaar gevoegde einden naar wij hopen vergroeid zullen zijn, dan verteert dat stukje aard appel wel en dan zullen zijn ingewanden weer net co goed zijn als vroeger", zei Adam. Zorgvuldig hechtte hij de einden van de zilver- glanzende darm met nauwkeurige steken aan el kaar. Er was niemand om de naald met een ge steriliseerd tangetje aan te geven; niemand om de spons aan te reiken. Vlakbij was alleen de hijgen de en hevig transpirerende Grover en Adam wist dat ook hyzelf ontzettend hijgde en zweette. Er was hier zoveel infectie dat het wel eens op buik- vliesontsteking kon uitlopen! Dit hier was Delmus! Dit was de broer, die hy vervloekt had en om wie hij nu zweette, kreunde cn vocht. Delmus de kwade plek in het familie complex van de Regans. Delmus, de broer die een man had gedood! Nu omwille van zichzelf, moest hij zorgen dat die broer niet stierf. Hij richtte zich op en zei: „Laat nu maar los, Grover. Ik ga afsluiten. Maar ga door met die ether, tante Martha. Hij is niet zo heel ver buiten bewustzijn en ik ben er niet op gesteld dat hij be gint te janken voordat dit gat dicht is." „Kan ik dit ding hier wegnemen?" vroeg Grover. „Natuurlijk. Neem het weg. En ga maar een luchtje scheppen." ,,'n Vijf en veer tiger!" Grover pakte het kogeltje en draaide het tussen zijn vingers rond. „Die vent schoot met goed spul!" (Wordt vervolgd) pel, Bazaine, Manessier! trouweling van de Doge. Ook Ugo Trama viel op door zijn nobele zang in de rol van Boccanegra's schoonvader. Maar het zwakke punt in deze uitvoering acht ik het stemmateriaal van Aurelio Oppicelli in de titelrol en Antoinette Tiemessen als zijn dochter Maria. Zeker, beiden zijn in het operavak zeer goed geschoold en zij weten wat zingen en acteren is, maar in dit bel canto viel toch meer het accent op het „canto" dan op het „bel", omdat de eerste een te ruig en de tweede in het hoge register een te scherp timbre heeft Maar een winstpunt was weer de tenor Angelo Bartoli, die als de geliefde van Maria in stem en spel overtuigde. Het koor had een belangrijk aandeel in de handeling en leefde ook mimisch goed mee. Dr. W. J. Schmidt Moderne muziek Een interessant plan is Philips-Phono gram bezig uit te werken. Uitgaande van de gedachte, dat het vrijwel niet moge lijk is de moderne muziek in al haar vele stromingen te bestuderen, wil Philips- Phonogram een reeks platen uitgeven, waarop de hedendaagse toonkunst in de wijdste omvang is vertegenwoordigd. Zo krijgt men inderdaad een uniek repertoire van moderne meesterwerken cn daarmee een scherp overzicht van wat deze eeuw in de muzikale wereld gebeurd is. En dat is van uitermate groot belang. Van dc huidige orkestrepertoire maakt de moderne muziek een zeer klein per centage uit. zó klein, dat de doorsnee concertbezoeker nooit de gelegenheid krijgt met de moderne muziektaal ver trouwd te raken. Alleen door veelvuldig horen kan men in deze gedachtewereld thuis raken. Met muziek is het nu een maal anders gesteld dan met de beelden de kunst. Een werk van Mondriaan of Manessier kan men steeds gaan be kijken in een museum of op reproduc ties. Maar muziek moet uitgevoerd wor den, steeds opnieuw tot klinken worden gebracht door anderen. En dat gebeurt niet. Deze lacune nu vult de grammo foonplaat En daarom is deze serie mo derne muziek zeer belangrijk. Wat gaat men dan uitgeven? Schön- berg's vroege werk, als „Erwartung'. diens klassieke voorbeeld van dodecafo- nie, de Suite voor 7 instrumenten, maai ook zijn laatste werk, de opera „Mozes en Aaron". Anton Webern is natuurlijk ook vertegenwoordigd en Alban Berg, zowel met de „Wozzek" als met de „Lulu"! Van de avantgarde staat Boulez' ,,Le Marteau sans maitre" op de plaat. En dan neemt uiteraard Strawinski een voorname plaats in: men krijgt hier zijn gehele ontwikkeling te horen! Ook de nict-seriële componisten ko men aan bod: Hindemith met de Nobilis- slma Visione. Orff met de Carmina Bu- rana, Menotli met zijn opera The Me dium. En de clectronische muziek wordt ook vastgelegd: Varèse. Badings Het worden in het geheel 18 platen, die in 14 albums worden meegegeven. En deze albums krijgen een bijzonder mooie heus. n.l. reproduktie's van mo derne schilderkunst, zoals Corneille, Ap- Snip en Snap niet op liet scherm Er is enige verwarring ontstaan over de amusementsprogramma's, die de VARA in het komende winterseizoen op televisie zal brengen. Doordat de naam René Sleeswijk is gevallen bij het contracteren van orkest- en ballet leden die medewerken aan de Snip cn Snap-revue, hebben sommige bladen menen te kunnen berichten dat deze revue voor de camera's zou komen. Dit is echter niet het geval, want de VARA overlegde met René Sleeswijk Ir., ook bekend als René van Vooren die in Tierelantijnen voor de KRO-radio optreedt. Deze René produceert niet de Snip en Snap-revue en de VARA had ook niet de bedoeling, deze revue op het scherm te brengen. Salzburger Festspiele toch op televisie Het loopt niet zo hard met dc bezui nigingsmaatregelen van de Oostenrijkse omroep, als het zich aanvankelijk liet aanzien. Verschillende maatregelen, die aangekondigd werden, zijn al opgehe ven voordat zij konden worden uitge voerd. Zo ook die, de Salzburger Fest- spiele betreffende. Besloten werd, dat deze vanwege de kosten niet door radio en televisie zouden worden uit gezonden, maar gezien de vele pro testen in binnen- en buitenland is dit besluit teniet gedaan. Dc Festspiele zullen door beide media als gewoon lijk worden uitgezonden. U zult zich herinneren, dat de diri gent Herbert von Karajan juist van wege zijn afkeer van camera's en mi crofoons tijdens de altijd op hoog peil staande uitvoeringen en opvoeringen verleden jaar ontslag heeft genomen als leider van het festival. Bijna zou zijn ontslag voor niets zijn geweest! Er zullen ook manifestaties aangebo den worden voor Eurovisie, maar het is nog niet bekend, welke. Com mentaan Schertsverhaal Wie het op de hoogzomeravond van zaterdag binnenshuis moest of kon uit houden, zal zich best geamuseerd heb ben met de aardige eenakter ,£)e me tamorfose van Chester Brown", die dc KRO uitzond. Het was prettige ontspan ning na een zeer warme dag, men be hoefde maar te kijken en tc luisteren en zich niet het hoofd te breken over problemen. Een schertsverhaal naar het oude, goede gegeven: de verlegen jongeman die een kranige figuur wordt. Ditmaal echter niet dol-kluchtig met sensatio nele ontknoping, maar een werkelijk humoristisch geval met een kostelijke directeursrol van Jan Retèl. Vooraf was er voor de tweede keer de Max Bygraves-show, die het wel doet op het Nederlandse scherm cn be sloten werd met een spannend Hitch- cock-drama, dat wel wat doorzichtig was, maar de liefhebbers van criminele geschiedenissen het volle pond gaf. Al dus een heel aannemelijk programma voor de zaterdagavond. i/i f I vanavond 0 Het televisieprogramma dat dc VPRO na het NTS-journaal uitzendt begint om 8.20 uur met een documentaire over het eindexamen van de film academie. Daarna spreekt de arts A. C. van Swol over het menselijk oog en om 9.10 presenteert Simon van Collem zijn Oude Draaidoos. Om 9.35 uur de laatste uitzending in de serie „Inleiding tot de dans". Om 10.30 uur vertoont de NTS een journaalfilm over de Tour de France. vanavond 0 Tussen 8 en 9.10 uur zendt de NCRV het hoorspel „Fiat Voluntas" een herinnering aan de dichter De Ge- nestet, geschreven door Will Bar nard, uit. Aansluitend van het Hol land Festival een orgelconcert door Albert de Klerk in de St. Bavo te Haarlem en om 10 uur parlementair commentaar. 0 Met een liedjesprogramma opent dë AVRO om 8.05 uur de avonduitzen ding. Na wat gevarieerde muziek is er om 10 uur een kort concert door het Concertgebouw Quintet, dat een werk van Badings speelt. Om 11.15 uur: muziek van Strauss. Programma voor morgen DINSDAG 4 JULI 1961 HM8P1 850 V d huls vrouw 9.35 Waterst 9.40 Schoolradio 10.10 V d kleuters 10.25 Lichtbaken, lezing 10.33 Gram 11.00 V d vrouw 1150 Gram 11.50 Volaan.vooruit, praatje 12.00 Middag klok-noodklok 12.04 Ben Je zestig? 1250 Land- cn tuinbouwmeded 1253 Lichte mui 13.00 Nws 13.15 Zonnewijzer 1350 Platon- meuws 13.40 Lichte muz 14 00 Gram 14.35 V d plattelandsvrouwen 14.45 De witte hel, hoorspel 1550 ZiekcnJof 16 00 V d zieken van de Sociale gedochte in de literatui U. door dr A Saalborn 19.00 Nws 19.10 Act 1955 Tour de France (herh) 1955 Gram 20.30 Opcramuz 2150 Tour de Fran- Dagopenlng. AVRO: 8.00 Nws 8.15 Grar 0.00 Gym v d vrouw 9.10 De groenteman 0.15 Gram 9.40 Morgenwijding 10.50 V d kleuters 11.00 Pianospel 11,15 V d zieken 12.00 Instr kwartet 1250 Regeringsul Iz: Ultz v d landbouw 12.30 Land- en tuin bouwmeded 12.33 Mil onk 13.00 Nws 13.15 Medcd on gram 13.25 Beursber 13.30 Dans. muz 14.00 Strijkkwartet 14,40 Forum 15.10 Theaterork on solist 15.30 Van mens tot mens. lezing 15.45 Pianorecital 16.15 Gram J J iniskamp te Nws 20.05 Gi 16.15 Pianospel 18.30 Lichte le 19.06 Gram .45 Het gesticht. hoorspel 22.00 Reisindrukken muziekland, muzikale lezing 2250 Cram 22 30 Nws cn beursber van New York 22 45 Act 23 00 Gram 23.55—24 00 Nws. Televisleprogr. NTS: 14.15—15.00 en 16.13 —17.00 Tour de France. NTS: 1950 Intern agrarisch nws 20 00 Journ 20.20 Fllmprogr

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 7