REV. G U ILL A U ME Bennekoms streekziekenhuis SARIE EN JM GEESTELIJK LEVEN. 'n blijmoedige activiteit in de Christian Reformed Churches ssapttreaj? ssus ZONDAGSBLAD .-4.1 1 ZATERDAG 1 JULI 1961 Negen jaar dominee in Toronto Gevoel l de krant brom ik De vakantiezon is verdwenen. Een dikke laag wolken onttrekt haar aan ons oog. De wind buldert en slin gert met gulle hand vette regendroppels tegen de ra men van ons vakantiehuisje en snelt dan gierend lachend om de hoek als een kwajongen die een oude man heeft geplaagd. We voelen ons ineens weer oud. De kinderen zitten met ernstige gezichten voor het raam en praten met ernstige stemmen. Ze zitten er als oude mannetjes en vrouwtjes, die plotseling hun levenstaak verloren hebben en alleen nog maar kunnen zitten en staren. Wij volwassenen hebben de krant van eergisteren voor ons en lezen hem voor de derde maal. Zelf ben Ik voor het eerst van mijn leven begonnen aan de scheepvaartberichten en mijn vrouw spelt de beurs koersen. Ze laat de krant zakken en zucht: We heb ben het vorige week ook wel erg getroffen. Ze doelt op de stralenkrans van zonnige zomerdagen toen we joelend door het water holden of lachend stoeiden op het strand. e onbekon ..Wat moet ik doen" de derde keer. Over de rand onredelijk: ..Zeur niet. Ga dan ken." ..Dat heeft de jufflouw mij nog niet geleeld", antwoordt de vierjarige terecht, die ook nog niet ge leerd heeft de ,.r" te zeggen. En ineens besef ik: Wat is ons gevoel toch afhanke lijk van de omstandigheden. Wat waren we gisteren nog onbekommerd toen de zon scheen. En nu het regent weten we met onszelf geen raad. Ik betrap mij er op dat ik al voor de vierde keer op mijn horloge kijk om te zien of het nog geen koffietijd is. Wat gaat de tijd, die de vorige week voorbij vloog nu toch langzaam Ons gevoel verdwijnt met de zon achter de wolken en toch bouwen duizenden hun geloof op datzelfde on stabiele gevoel. Bent u een christen? „Ik voel er zo weinig van." ,Jk ben helemaal niet blij, dus zal ik ook wel geen echt christen zijn." Zo vreet de twijfel langzaam maar zeker onze geloofszekerheid weg. Het is maar gelukkig dat ons geloof niet berust op ons gevoel, omdat ons gevoel afhankelijk is van de omstandigheden. Dan zou de regen ons geloof doen smelten als suiker in een kopje thee. Geloof echt geloof, is sterker dan de omstandigheden, ornaat ge loof het stuur van ons leven is. dat God stevig in handen heeft. Het is niet de vraag of ik me een christen voel. maar of ik een christen ben. En een christen ben ik niet door gevoel, maar door geloof niet zo maar geloof, maar geloof dat geleerd heeft te allen tyde „ja" te zeggen tegen God. Toronto (Canada) te z(jn betekent per dag zo'n 75 km met je ,,car" afleggen, want een predikant moet zyn gemeenteleden in deze wereldstad (1.650.000 inwoners!wel persoonlek kennen. Hij moet weten wat er in elk van ,,zijn" gezinnen omgaat; hjj dient in ze kere zin een dorpsdominee te zijn, omdat anders de band tussen ge meentelid en kerk onherroepelijk losser gaat worden. Wat wilt u: drie kerken met in totaal ongeveer 570 gezinnen in die miljoenen- massa, een stad die, als hij op ons land werd geprojecteerd, in Rotterdam zou beginnen en in Haarlem eindigen Rev. F. Guillaume en echtgenote met twee klein- kinderen (met ouders op bezoek uit Nederland in hun tuin, 163 Glendonti vnne Road. Toronto 9, Ontario. De opname dateert uit 1959. ..Ik ben blij dat God mij ruim negen jaar geleden maar één weg liet zien: CANADA. Want als je al 48 bent en je staat voor de beslissing: blijven in het ver trouwde Amsterdam als grote- stads-domlnee. met een taak. met werk ook dat je toch echt „ligt" en ook bevredigt, óf: pioniers werk gaan verrichten in een je volkomen onbekend, immens land en bovendien nog in de stenen wereld die Toronto heet, dan zegt A de mens in je: Blij! waar je sle dochter, bent, want je weet niet wat je boven het hoofd hangt: of je het allemaal nog óan kunt, of je elas tisch genoeg bent om je aan te eens een heel prozaïsch ding te noemen nog viot zult leren uit je hoofd te preken - in het En gels Rev. F. Guillaume, thans even „over" met zijn vrouw, bijna on vindbaar voor ons in een gezellig houten zomerhuisje bij De Koog op Texel met zijn echtgenote te gast in het gezin van dochter en schoonzoon is. nu hij terug kan kijken, er alleen maar door versterkt in zijn overtuiging dat wij. mensen, als we voor welke beslissing dan ook in ons leven staan, alleen maar de Heer moe ten laten spreken. Natuurlijk, moeilijkheden wa ren er genoeg. Om nu maar even bij dat uit-je-hoofd-in-het-Enge)s- preken te blijven: de „vuurdoop" heeft rev. Guillaume pas gehad toen hij op het naar Rotterdam varende studentenschip Seven Seas plotseling voor de opgave stond dit in een slecht verlichte zaal te moeten doen en het er na§r zijn gade vertelde uitste kend afbracht. „Als je ouder bent, waait de taal je minder ge makkelijk aan. Wat dat betreft ben ik vaak jaloers op m'n jong ste dochter, wier Engelse zinnen op je aankomen als een water- Een der eerste in Hederland LEIDT OP VOOR NIEUW BASIS DIPLOMA Speciaal infernaal voor verpleegsters J Bennekom zullen alleen het pro- algemene ontwikkeling gevraagd „herder en bleem met tot een oplossing kun- gelijk staande met einddiploma gen beleven, nen brengen. Evenmin als de hon- Mulo, teneinde aanpassing te krij- j._ j gen met de zich steeds verder ont wikkelende medische wetenschap. Meelevende kerkmensen Het belangrijkste van ons werk als dominees in Canada is dat het je stimuleert, dat het tevens de impuis vormt tot méér activi teit, dat je in Canada niet te ma ken hebt met die muur van ge wenning, waardoor er ook minder van de beruchte „verschraling van het geestelijk leven" sprake is. De kerkmens in de Canadese Chr. Ref. Church is meelevend, kinderlijk, ongecompliceerd. Ie- vendig. Het kerkbezoek is buiten gewoon goed en het percentage belijdende leden dat aan het Hei lig Avondmaal deelneemt onge kend hoog. De gemeenschap der heiligen w.ordt voortdurend erva- De mensen géven zich ook veel meer aan allerlei kerkelijke taken dan in Nederland. Niet ongewoon is het dat ambtsdragers vier avonden per week in dienst stel len van de kerk en andere leden, bijvoorbeeld voor jeugdwerk of evangelisatie, drie avonden. Alle maal dus zeer bemoedigend en die geestdrift als Klundert-Sneek- Amsterdam - Toronto Rev. F. Guillaume, na zi,.. studie aan de V.U. achtereen volgens Geref. predikant te Klundert, Sneek en Amster dam-West, vertrok in 1953 naar Toronto, waar hij pastor werd van de Second Chr. Ref. Church aldaar. Thans zijn er in deze stad drie kerken: To ronto-First (dr. L. Praam- sma), welke zal worden ge splitst, waarvoor rev. A. de Jager in mei jl. het predikan tencorps kwam versterken voorlopig vervangt hij d Praamsma die herstellende van de gevolgen van een auto ongeval Toronto Second (rev. H. A. Venema) welke binnen afzienbare tijd eve eens aan kerksplitsing toe en Annette Church (rev. Guil laume). Met zijn echtgenote kwam rev. Guillaume over met de Seven Seas, een studenten schip dat Amerikaanse jonge ren voor een verblijf van zes weken naar de oude wereld bracht. Hij trad aan boord als geestelijk verzorger op. De te rugreis zal hij in gelijke func tie aanvaarden met de Grote Beer, welke onder meer emi granten naar de Verenigde Staten zal brengen. Drie van de kinderen Guil laume zijn bij hun ouders in Canada. De oudste dochter, gehuwd en moeder van drie kindertjes, woont Herinnert u zich nog dat de NCRV op oudejaarsavond een gemeen schappelijke dienst uitzond uit de Second Chr. Ref. Church van Toronto en de TT'esterkerk te Hilversum? In Nederland gingen voor ds. J. Goumare (Geref.) en ds. H. Onstcin Hert'.)Foto: Tijdens de dienst in Canada: staande op de preekstoel rev. J. van Kuiken (Ref. Church) en rechts naast hem, zittend, rev. F. Guillaume. Illllllllllllllllll llllllllllllllllllll Verpleegsters- tekort! Het is een woord, dat men bijna dagelijks in kranten en tijd schriften ontmoet, omdat er een pro bleem achter •chuil gaat, waar voor een oplos sing gevonden moet worden. Er wordt gesproken over een noodtoe stand en soms i ook over het „vakman9ohap", dat door het schrijnend tekort een sterke daling zou tonen. Over al In Nederland wordt getracht jonge vrouwen te interesseren voor dit mooie, maar moeilijke beroep. Men heeft het geprobeerd met aantrekkelijke advertenties. Er zijn stemmen opgegaan voor een soort „dienstplicht", «waarover de jeugdredactie op de pagina „Ruimte voor Ons" een paar we ken geleden reeds uitvoerig schreef), en enkele ziekenhuizen in Nederland gaan er toe over zelf de oplossing te benaderen: het bieden van een uitstekende en aantrekkelijke verpleegsters opleiding. Dat wordt o.m. gedaan in het moderne Protestants-Christelij ke Streekziekenhuis te Bennekom tlge ziekenhuis-complex niet eens. Maar de noodzaak van een bete re opleiding wordt hier terdege ingezien en men redeneert zo, dat het van groot nut kan zijn over „eigen kweek" te kunnen beschikken en reeds een eigen op leiding draaiende te hebben, als eventueel andere op dc helling staande plannen werkelijkheid zui derden, die in andere ziekenhui zen hun opleiding krijgen. Zoals men weet, voelt men in sommige kringen van deskundi gen voor een splitsing van de ver pleegsterswerkzaamheden. Aan de ene kant wil men dan ver pleegsters vinden, die in hoofd- Groei Verantwoord Verder stelde de raad vo verpleegstersopleiding een ander karakter te geven, zowel zaak het vprantwnorrlplUk-P «,p,ir tUlucl naruitw te geven, zowei neen genregen. we Kunnen onze •zullen doen Sï mVi taJrS? wat betreft de vorm als de in- Amerikaanse broeders en zusters Toen ik in Canada kwam was er voor de Nederlandse prot. chr. immigranten in feite alleen de de deur Chr. Ref. Church, die zijn ontwik- méér geld de kelingsimpulsen (door het z.g. geheel home mission work) uit de States heeft gekregen. We kunnen zullen doen. Deze meer intellec tueel ingestelden zullen een uitge breide theoretische opleiding moe ten krijgen, waarvoor de toela tingseisen niet licht zullen zijn. Uit deze groep moeten de leiding- niet dankbaar genoeg zijn hun visie: de vorming va basis zal trekkelijk kleine kerkelijke ge meenten te stimuleren. Daardoor dere kant hoefte aan verpleëgsters7 die de eigenlijke ziekenverzorging tot taak hebben. Dit scheiden zal niet gemakkelijk zijn. In Ame- gesteld, dat uitgaat meer ziekenhuizen en dat de antwoording draagt voor de oplei- band met de kerk gemakkelijker bestendigd. De groei: de hoofdverpleegsters. Aan de hijift er erote be- '6 vuui ue opiei- ue groei: m lan waren er ui oi git er groie De ding. Verder is het de bedoeling Canada 10 Chr. Ref. Churches; dat theorie en praktijk gescheiden thans 140 met •verden; praktijk in het zieken- gaat, kan constateren dat er in Canada al een respectabel aantal chr. scholen is; er wordt aan deze zaak hard gewerkt. Zeer vele emigrantengezinnen kunnen hun kinderen naar de chr. school sturen. Alleen: lang niet alle ouders blijken het offer (de school staat meestal niet naast dit onderwijs vergt „n de ouders) te wil len brengen. En daar hebt u dan meteen een specifiek facet van het veelomvattende werk waar voor de predikant in Canada staat. Ook het chr. middelbaar be- onderwijs (High School) heeft de aandacht; in Toronto is de op richting van zo'b1 school in voor bereiding. In Canada kent men nu ook rev. Guillaume is er één van de mentors van een vereniging voor Geref. Hoger Onderwijs, the Association for Reformed Scienti- 'n 11.400 fic Studies, bedoeld voor christen studenten die een wetenschappe- op een consolidatie op basis van de huidige situatie wat het aantal Immigranten betreft. Met andere woorden: er wordt in ieder geval niet meer op een emigranten- stroom gerekend, zoals men die meegemaakt heeft. Toch uitbreiden De uitbreiding van de gemeen ten gaat evenwel door: gevolg van het feit dat de kinderen van de immigranten hoeveel grote gezinnen zijn juist niet „over"ge gaan? volwassen worden, ge zinnen stichten, op hun beurt kin deren krijgen. Wat men óók dui delijk kan constateren is dat de Nederlandse immigranten in het Canadese volk worden opgenomen het z.g. assimilatieproces vol trekt zich derhalve. Het komt reeds voor dat Nederlandse jon gens met Canadese meisjes trou wen, dat Canadese jongens met Nederlandse schonen het geluk gaan delen. Wanneer het één van de levenspartners blijkt te betref fen die tot een andere dan de Chr. Ref. Church behoort, dan is het regel dat de banden met ge noemde kerk het sterkst blijken Een andere factor welke op die assimilatie wijst is dat er steeds minder kerkdiensten in het Ne derlands worden gehouden. Toen rev. Guillaume in Toronto kwam was het wat hij noemt fifty- fifty: iedere zondag een Engelse en een Nederlandse dienst. Nu is het elke maand als volgt: twee zondagen uitsluitend Engelse diensten en twee zondagen „half om half' en dan die Nederlandse diensten alleen nog maar op ver zoek van de oudere emigranten èn niet te vergeten van de Dutch visitors (de bezoekers uit Neder land). Het wederzijds elkaar be zoeken neemt namelijk steeds grotere vormen aan. Canadees geworden Samenvattend: onze Nederland se emigranten maken het over het algemeen goed in Canada, ook in kerkelijk opzicht, want de situatie in Toronto mag gerust kenmerkend voor Canada worden genoemd. Typerend hiervoor ach ten wij de uitspraak van rev. Guillaume, die op onze vraag: „En als u nu aan uw emeritaat toe bent, komt u dan terug naar Nederland?", het volgende ant woord gaf: „Wei eens een poosje misschien, als ik het beleven mag en er dc gelegenheid voor krijg. Maar ik blijf natuurlijk in Canada; daar ben ik thuis, dat is m'n vaderland geworden!" rika kent men" het "systeem de „schooled nurses" en de „prac tical nurses" al tal van jaren. Of dit ook hier op dezelfde manier ingang zal vinden, wordt in krin gen van deskundigen betwijfeld. sters de praktijk in gaan, zullen de geografische begrenzing! zij eerst drie maanden een zui- "1* J- J- ver theoretische opleiding krijgen het instituut. Tijdens de prak- trekkelijk kleine gemeenten dus lijke opleiding volgen aan één der wat de leden beslist niet wat J V.S. Canadese universiteiten. Deze ganisatie is begonnen met eens per jaar een driedaagse studie conferentie te beleggen. Gelovige tijktijd van drie jaar zal de theo rie worden gegeven in speciale Naar een betere opleiding studieweken, terwijl in de perio- tuur uen tussen deze weken repetitie cursussen zullen worden gevolgd. Ref. Churches of North America docenten houden daar dan refera- In het buitenhuis de „IVester Eng" zal de protestants christe lijke verpleegstersschool te Ben nekom worden ondergebracht. wordt intussen wel gestreefd. Zo is bijvoorbeeld op verzoek van het ministerie van sociale zaken Op deze manier hoopt en volksgezondheid door de Voor- reiken dat de leerling veel lopige Verplegingsraad een rap- J SsA 'WÉ port samengesteld over een der gelijke opleiding: het rapport Ba sis Diploma Verpleegster. Hierin wordt als toelatingseis voor de opleiding met als kerkelijk Jeruzalem: Grand Rapids, U.S.A. De struc tuur is dezelfde als die van de Geref. Kerken; alleen kent men in Amerika geen particuliere sy node, wat rev. Guillaume een ge len Het idee dan tot nu toe het geval worden beschouwd als leerling en minder als werkkracht. Dit rapport heeft allerwege gro te instemming gekregen, maar er is twijfel over de vraag, of, ge zien het bestaande tekort aan verantwoord is. Momenteel zien Nederlandse immigranten, velen meer in het invoeren van de nieuwe opleiding naast de oude. Hoewel de voorstellen uit het rapport nog niet door de regering uc|> jc-mmnc-vuc.™. w zijn erkend, en er dus ook nog voei^g iedereen het; hier groeide geen subsidie wordt verstrekt, wordt deze gang van zaken wel gestimuleerd door het ministerie. Algemeen verwacht men, dat subsidiëring over één of twee jaar zal volgen. Dan zullen waarschijn lijk op bepaalde plaatsen in Ne derland speciale opleidingsinstitu ten voor verpleegsters worden op gericht en gesubsidieerd. Hierop vooruitlopend zijn reeds ed_ ChurchK Ooi enkele ziekenhuizen met de eigen er~ n~'7 77°2D opleiding begonnen. Zoals in Ben- Ue ontwikkeling nekom, waar de leerlingen Eenheid was er Toen rev. Guillaume in 1953 in Toronto kwam telden de Chr. Ref. Churches aldaar Hervormde, Gereformeerde, Chr. Gerefor meerde, Vrijgemaakt Gerefor meerde en Vrije Evangelische immigranten. Wat ervaring: die wonderlijke band van aan één Avondmaalsta fel te mogen zitten! Alleen deze ervaring al vergemakkelijkte zo- het je-thuis-te-voelen. En e iedereen het; hier groe eenheid, die we in ons eerste vaderland voor onmogelijk zou den hebben gehouden. Tot ook andere denominaties uit Nederland in Canada hun ker ken gingen stichten: de Hervorm den i Reformed Church), de Chr. Gereformeerden (Free Chr. Ref. Church), en de Vrijgemaakt Ge reformeerden (Canadian Reform- Ook is er inmiddels de studenten te confronte ren met wat we nu maar ge makshalve zullen noemen het studeren bij het licht van de Schrift. Om u enig inzicht te geven: binnenkort zullen op een te houden studieconferentie spre ken prof. dr. ir. H. van Riessen uit Delft over een wijsgerig on derwerp,' prof. dr. J. Duyvenee de Wit uit Boemfontein (Z.A.) over een biologisch onderwerp en dr. H. Runner uit Grand Rapids over een staatkundig onderwerp. Op volle kracht vooruit f"EN KEERPUNT doet zich naar twee richtingen gelden. Innerlijk, omdat je tot de ontdekking komt dat alles toch niet zo grauw en hopeloos is, als het er uitziet. Je vat om zo te zeggen nieuwe moed, en dat heb je heel hard nodig in ons werk, waar je soms jaren vergeefs uitkijkt naar 'n licht puntjewaar je maar doortobt omdat het je opgedragen is en je geen vaandelvlucht wilt begaan, doch waar je tegelijk snakt naar één levensteken. Een mens kan niet altijd zaaien, Ai. - - ##2 zaaien, zaaien althans van nature kan hij dat niet: hij Allemaal „UClOVigeil moet 't wél kunnen. Heerlijk, als er dan iets te oogsten valt! Het initiatief voor dc Benne- komse opleiding ging uit van de medische staf. Zij ging met het idee naar het ziekenhuisbestuur, dat toestemming gaf de aanwezi ge mogelijkheden te onderzoeken. Dit gebeurde en zes notabelen uit Ede en Bennekom vormden het bestuur voor de „Protestants Christelijke Verpleegstersschool". De ..Wester Eng", een groot bui tenhuis in Bennekom. werd aan gekocht, om te worden ingericht als internaat. Zuster C. van Door nen. die een opleiding heeft ge had aan de Hogere Verpleegsters school in Utrecht werd tot direc trice benoemd. Mevrouw G. C. Lanting-de Jon ge. die de propaganda voor deze opleiding mede verzorgt, heeft er ons het een en ander over ver teld. Zij is zelf arts en haar echt genoot is specialist in het Streek ziekenhuis. Het is de bedoeling, dat de leerlingen in de „Wester Eng" eerst enkele maanden een theo retische opleiding zullen ontvan gen. De kosten daarvan zullen 200 gulden bedragen en komen voor eigen rekening. Gedurende de drie volgende praktijkjaren zullen de verpleegsters ieder jaar voor één maand naar het internaat terug keren. om hun opleiding te vol- Propaganda Mevrouw Lanting en de overi ge Bennekomse initiatiefnemers zijn enthousiast voor dit plan. Naar alle protestantse scholen in Nederland zijn folders verzonden en reeds zijn veertien aanmeldin gen binnen. Als dit er twintig zijn kan de opleiding in oktober gaan beginnen. De minimumleeftijd werd op 18 jaar gesteld. Veertien en twintig, het zijn ei genlijk maar magere cijfers. Dc zickenhuisleidlng is er evenwel blij mee, want in vele ziekenhui zen staan zalen leeg, ondanks het feit. dat er patiënten zijn, die dringend moeten worden opgeno- De noordzijde van het prachtige siekenhuiscomplex te Bennekom. hun driejarige eersten het nieuwe Basis Diploma Verpleegster zullen ontvangen. Maar vóór alles blijft nodig de wil van jonge vrouwen om zich aan het verpleegsterswerk te wij- doch dat de meesten „van diver se pluimage" die al in de Chr. Ref. Church waren, deze trouw bleven. Er is gelukkig menwerking, vooral op het gebiea van het chr. onderwijs. het kerkelijk jaarboekje Met energie wordt ook het jeugd- en evangelisatiewerk aan gepakt. Het jeugdwerk bloeit: er wordt degelijk gewerkt en het streven is er op gericht tot een eigen jeugdblad te komen. Het evangelisatiewerk, altijd al zeer moeilijk, is dat in Canada wel in het bijzonder. De gemid delde Canadees wil namelijk bij een kerk behoren, betaalt er ook zijn bijdrage aan, maar laat die kerk vaak verder voor wat zij is. Men acht het „onfatsoenlijk" niet bij een kerk te behoren, zodat, wanneer evangelisatiewerkers proberen contacten te leggen ze steeds de stereotiepe reactie ver nemen: „Ik bén geen ongelovige, want ik behoor tot die en die kerk Heeft met name de diakona- kerk le zorg niet veel te maken met de gevolgen der omvangrijke werkloosheid in Canada? Dat is Uit de praktijk van een MAATSCHAPPELIJK WERKSTER ]\/TAAR 'n keerpunt heeft ook ■L"- invloed op de uitwendige gedragingen. Opeens komen Therma en ik tot 'n nieuwe activiteit. Er valt zoveel te doen. Als men maar even meebere- kent: de familie Thomassen, de weduwe Slaker, de huiseigenaar, het jonge bruidspaar, plus het mogelijk bruidspaar, dat uit haar moeder en zijn vader bestaat. We kunnen echt niet blijven stilzitten. We kunnen nu onmogelijk blijven afwachten of al die uiteenlopende mensen van plan zijn om op onze spreekuren te verschijnen. In géén geval zal zich de huiseigenaar onder hen bevinden. Huiseigenaren zitten niet meer om huurders verlegen: ze vieren welhaast het zilveren jubileum van de hoogste onaantastbaarheid. Een jubileum dat we hen overigens beslist niet misgunnen: ook zij of hun voor vaderen hebben andere tijden gekend! Goed, we gaan er dus op uit. En denk niet u herinnerend wat ik over dit thema voor enkele maanden schreef dat ik voorophol, en 'n tegenstribbelende Therma hardhandig méé- sleur. Het is eerder omgekeerd. Sarie en haar moeder zijn nog maar net de voordeur uit, of ze zegt al: „Ik ga achter die inwoning aan Nederland al herhaaldelijk heeft de 110 Chr. Ref. Churihes lanès Inderd"d i! ME, Te vrijzinnig Door het verpleegsterstekort is het bijvoorbeeld mogelijk ge weest. dat in Amsterdam oude mensen, die blind waren gewor den. een jaar in duisternis moes- De kerkeraad houdt zich beaig met ten leven, voordat zij konden wor de vraag of er bij een overatro- den opgenomen in de oogheelkun- ming op zondag reddingswerk mag dige Uiniek waar ze voor opera- vrorden gedaan. Een paar kerke r..d>led„, .ijrer tejen. ren p..r J™, Mijn er voor. Dominee wij»t er op j^ce_ veertien of twintig van dat Cbrutus op de Sahrath toch ook menaen heefl genezen. Waarop een der oudele kerkeraadaleden opmerkt: „Ik had het a toch al een» eerder willen vragen, dominee, maar wa* de Here Jezus op sommige punten niet lata la ▼rijnnnig?'* Zo doet Toronto zich aan u voor als u deze miljoenenstad per vliegtuig nadert. het land omvang rijk. En: het leven in Canada is hard. Meermalen komt het voor, dat werknemers die drie of vier iaar tot volle tevredenheid bij J hun principalen hebben gearbeid op een vrijdag bij de loonbetaling moeten vernemen dat op hun diensten vanaf maandag as. geen prijs meer wordt gesteld. Dan sta je. volledig hulpeloos, in een land dat weinig sociale be scherming kent Onmisbaar Natuurlijk treft die werkloos heid ook de mensen van de eigen gemeente, maar voor hen meer algemeen gesproken: voor de Nederlandse immigranten is de situatie bepaald niet alar merend. Integendeel, het aantal ontslagen dat aan Nederlandse immigranten wordt aangezegd is. gezien op het totaal, opvallend gering. De redenen hiervoor zijn voor ons nationale bewustzijn be vorderend: de Nederlanders heb ben in Canada een bijzonder goe de naam. Ze kregen in korte tijd de taal onder de knie, volgden de nodige cursussen en werkten zich volhardend op in blijvende posi ties. Daarom willen de werkge vers in Canada ze generaal genomen niet meer missen. De werkloosheid heeft geleid tot het teruglopen van het aantal immigranten. Ja. sinds een jaar kan men eigenlijk in Canada wel van een volledig tot staan komen van de lmmlgrantenstroom spre ken. Wat betekent dit nu voor de toekomst, kerkelijk gezien? Dat de kerken zich hebben ingesteld dienstbereid thuiszitten onder het motto „Zuster Therma, ziet ge nog niets komen?" verwisselt voor het andere van even dienstbereid rond te gaan om de trage loop der din gen iets te versnellen. Neen. neen. het is iets gans anders. In feite is het zo dat Therma en ik beiden in ons hart zijn geraakt. Maar zoals ikzelf voel dat ik deze week blijder, sterker zal kunnen getuigen over het geheim en de waarde van de zegen, zo weet Therma dat ze in staat is om iets voor deze beide jongemensen te ondernemen. Misschien moet ik het anders zeggen. Als je maar zaait en zaait en nog eens zaait dan ga je op de duur min of meer oud-testamentisch denken. Het is de wet, die je door laat zaaien, maar tegelijk heeft de wet de neiging om zich terug te trekken op de tempel, op het heiligdom. En het heiligdom komt. oud-testamentisch gezien, niet naar de mensen toe. Het heiligdom verkeert veel meer in afwachting wie er al of niet op zal komen dagen. Het heiligdom, dat doet me denken aan priester Eli, die op z'n stoel zit en belangstellend kijkt naar eventuele bezoekers. Sommigen doen gewoon en dan houdt hij zijn mond. Anderen doen ongewoon en dan verdenkt hij hen van dronkenschap. Maar 't is gewoon uitgesloten dat Eli zelf een reisje door Israëls landouwen zal maken. Waarvoor zal hij zich die drukte op de hals halen? Iedereen weet het adres PAS IN het nieuwe testament wordt de zaak grondig omge draaid. Herinnert u zich de minister van financiën van Ethiopië, die naar Jeruzalem kwam om te aanbidden? Dat is nog de oud-testamentische lijn: je moet er 'n verre reis voor over hebben om contact met God te krijgen. En als je dan in de tempel bent, blijkt er dat je in de voorhof der heidenen moet blijven, en dat je als eunuch eigenlijk helemaal buiten- gestoten blijft. Maar op de weg terug staat er iemand 'm op te wachten: Filippus. Die klimt naast de minister op zijn rij tuig en legt hem Jesaia 53 nader uit. En die Filippus doet dat omdat de middelpuntzoekende krachten zijn vervangen door middelpuntvliedende. Want Jezus heeft de discipelen naar alle windrichtingen gestuurd, en het heiligdom komt in hen naar de mensen toe. Daarom gaat Therma vaartzetten. En haar eerste bezoek j geldt dan Opoe Slaker. Die is immers de grendelstelling, die eerst genomen moet worden. Zwicht deze, dan zijn de overige hinderpalen gemakkelijk op te rollen. En Opoe Slaker zal zich toch ongetwijfeld snel laten overtuigen door een zo fleurige en blijde maatschappelijk werkster? j WIJKPREDIKANT j

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 14