Geen overvleugeling ICV
door vreemde invloeden
Bartiméus breidt zich uit
ZWAARDENAKER
Een woord voor vandaag
Eerste promotie Theol,
Hogeschool - vrijgemaakt
Ds. Maarsingh gepromoveerd
aan R.U. in Utrecht
f gf
Bleekneusje wordt B.B.
(bekoorlijk _bruin)
„Navix Sun Foam''
ANDERZIJDS
PASTOR PASTORUM
,.Er is in de laatste maanden
onder ons nog al wat te doen ge
weest over de pastor pas to rum,
dat wil zoveel zeggen als ziele-
herder van de zieleherders. Dat
komt omdat de vorige generale
synode deputaten heeft benoemd
om een onderzoek in te stellen
naar de vraag of het instituut van
pastor pastorum mogelijk en wen
selijk moet worden geacht.
Een en ander was weer voort
gevloeid uit het bekende rapport
over de stand van het geestelijk
leven in onze kerken, dat enkele
jaren geleden op de synodale ta
fel kwam." Aldus ds. A. I. Kof-
feman in Opdracht en Dienst",
het orgaan van de gereformeerde
manncnverenigingen, en hij
schrijft verder onder meer:
INMIDDELS zijn de deputaten bo-
A zift met hun arbeid. Het is niet
te verwonderen dat zij daarmee zo
maar niet in een paar dagen ge
reed zullen zijn. Er zit immers heel
wat aan vast.
Het behoort ook tot de taak
van deputaten de classis te vragen
hoe zij denken over de pastor pas
torum. Natuurlijk zullen zij niet al
leen de meningen van de kerkelijke
vergaderingen weergeven, maar
ook hun eigen beschouwingen over
deze zaak ten beste geven.
Hoe dat rapport zal uitvallen ls
nog niet bij benadering te voorspel
len. want de een zegt er dit van
en de ander weer heel iets anders.
In de pers, vooral in onze kerke
lijke pers, is er soms welwillend,
soms afwijzend over geschreven.
Ook op de predikantenkonferentie
is deze zaak vorig jaar en enkele
weken geleden aan de orde ge
weest. Wij vinden het jammer, dat
toen, in de enquête, die onder de
predikanten gehouden is, de zaak
van de pastor pastorum gekoppeld
is aan de vragen rondom de muta
tie van predikanten, die al vrij lang
in dezelfde gemeente staan.
Nu heeft dat laatste probleem al
meermalen de aandacht gehad van
onze generale synodes en er is zelfs
enkele jaren geleden al eens een
commissie benoemd van mannen,
die, naar verwacht mag worden!
het volle vertrouwen genieten van
gemeenten en predikanten, maar,
als wij goed zijn ingelicht, heeft
nog nooit een kerkeraad of predi
kant een beroep op deze broeders
gedaan. Daarom willen wij op dat
probleem hier niet nader ingaan.
Bij het afwijzen van de pastor
pastorum wordt in de regel als
argument aangevoerd, dat we dan
teveel zouden gaan in de richting
van de hiërarchie.In de verte ziet
men dan al opdoemen de figuur
van de bisschop of van de superin
tendent en daar zijn wij als gere
formeerden, terecht doodsbenauwd
Maar intussen vragen deputaten
in hun rondschrijven aan de clas
ses hoe in de kerken gedacht
wordt over de wenselijkheid, dat
één of meer predikanten worden
aangewezen om pastoraal kontakt
te onderhouden met alle predikan-
Bij de beoordeling van die wense
lijkheid zullen wij er van moeten
uitgaan, dat een dominee enerzijds
in ons kerkelijk leven geen gerin
ge plaats inneemt, maar anderzijds
ook een heel gewoon mens is. Men
mag dan. terecht, heel veel van
hem verwachten, maar hij is ten
slotte niet een engel uit de hemel.
IE moet maar zien. dat het kerk-
•J bezoek vermindert. Laten we
maar rustig zeggen, dat het kerk
publiek in dit opzicht hard en
wreed is. Het stelt de hoogste eisen
aan de predikant, maar wanneer in
de grote stad een paar straten ver
der een grotere ster te beluisteren
valt laat men eerstgenoemde rustig
voor stoelen en banken staan. En
dan? Als een stadsdominee ziet,
dat hij ..de loop" verliest? Of als
een dorpsdominee bemerkt, dat
zijn gemeente hem na zoveel ja
ren, nu ja, nog wel wil verdragen?
Het is natuurlijk altijd goed, dat
men begint de fout te zoeken bij
zichzelf. Dat geldt ook voor de pre
dikant. Maar er is dikwijls ook heel
wat moed voor nodig om door goed
gerucht en kwaad gerucht altijd
weer verder te gaan.
De mogelijkheid bestaat ook, dat
er een inzinking komt. al is dat
dan gelukkig een tijdelijke. Ook is
het niet uitgesloten, dat bewijst
de praktijk, dat een dominee zijn
zelfvertrouwen en misschien zelfs
het geloof in zijn zending verliest
en klagen moet met de bekende re
gels uit psalm 142: en alle hoop mij
gans ontviel, daar niemand zorgde
voor mijn ziel.
Kunnen in zo'n geval de ouderlin
gen niet helpen? Geen enkele pas
tor zal de steun, die hem in moei
lijke ogenblikken door zijn ouder
lingen geboden werd, willen ont
kennen. Wat kan een broeder op
ziener soms belangrijke wenken ge
ven, vooral wanneer de mens ge
sierd is met gaven van wijsheid en
takt. Maar dat blijft toch ook voor
ouderlingen een heel moeilijke
zaak. Hij staat er, als 't er op aan
komt toch anders tegenover. Je
moet zelf predikant zijn om de
moeilijkheden van het pastoraat te
begrijpen.
Daarnaast zijn er allerlei moei
lijkheden van persoonlijke aard. Er
zijn predikanten geweest, die moei
lijkheden hadden met hun kerke
raad. Het zou niet onmogelijk zijn
hier verschillende plaatsnamen te
noemen. Wat kan het dan van
groot belang zijn als er eens ie
mand komt praten. Als de zaken
eenmaal op de tafel van de classis
komen is het dikwijls al te laat,
omdat de standpunten dan al zo
zijn vastgelegd. Denk verder ook
aan moeilijkheden in de gemeente.
Wat kan een kleine groep of zelfs
één broeder voor een dominee tot
een obsessie worden. Verder kan
een predikant, net als ieder ander
mens, huwelijksmoeilijkheden heb
ben of zorgen over de opvoeding
van kinderen, waardoor de pasto
rale arbeid ernstig belemmerd
wordt en wat mag dan veel wor
den verwacht van een begrijpend
opbouwend collegiaal gesprek.
ten. die veel kontakt met elkaar
hebben. Wat is dat fijn, wanneer
je elkaar eens rustig en eerlijk de
waarheid kunt zeggen en elkaar
tot steun kunt zijn. Maar dat is he
laas niet altijd zo. Er zijn er on
der de oudere dienaren des Woords
die proberen zo goed en zo kwaad
als het nog gaat hun emeritaat te
halen. Die geen boeken meer kopen,
omdat er geen belangstelling meer
is voor allerlei aktuele problemen
en die zuiver plichtmatig hun amb
telijk werk doen.
Van een oudere kollega hoorde ik
eens bij zijn afscheid, dat hij nu
een hoogtepunt had bereikt, dat
voor hem tegelijk een droogtepunt
was. Toen hij jonger was voelde hij
nog wel eens nattigheid, maar van
lieverlee was hij daar wel bovenuit
gekomen. Het deed hem niets
meer. hij stond er boven. De prak
tijk leert echter duidelijk, dat ze er
niet allemaal bovenuit komen. Er
zijn er ook wel eens, die er onder
door gaan.
Het komt niet zo zelden voor dat
een predikant overspannen is en
de managerziekte is in de domi
neeswereld geen onbekend ver
schijnsel. Daaruit blijkt voldoende,
dat het instituut van dc pastor pas
torum wenselijk is.
Discussie op congres in Parijs
PARIJS Op het wereldcon
gres van het Internationaal Chris
telijk Vakverbond heeft zich een
diepgaande discussie ontwikkeld
over de beginselen van het vak
verbond. Aanleiding tot deze dis
cussie was het feit, dat op het ogen
blik in Azië en Afrika verschillen
de vakverbonden van gelovige ar
beiders lid zijn van het I.C.V., ter
wijl deze arbeiders voor het
rendeel niet-christenen zijn, die
echter toch de christelijke-sociale
beginselen als grondslag voor de
vestiging van een rechtvaardige
sociaal-economische orde wensen
te aanvaarden.
In het nieuwe ontwerp voor statuten
van het I.C.V. wordt bepaald, dat het
I.C.V. de beginselen van het christen
dom aanvaardt als grondslag van de
samenleving. Het stelt zich ten doel de
ze te doen heersen in het sociale en -co-
nomische leven, zodat mede door de ac
tie van het I.C.V. een maatschappelijke
orde tot stand komt, die met r
ginselen in overeenstemming is.
Als leden worden daartoe tot het
I.C.V. toegelaten nationale vakverbon
den. welker actie en program steunen
op de christelijke beginselen en die uit
drukkelijk verklaren het program en de
statuten van het I.C.V. te onderschrij-
In de ontworpen beginselverklaring
Zuiver houden
van christelijk
beginsel
Helpende hand
BOUGIES
ThermoBiastiC
afgestemd op hel hedendaagse verkeer
PROF. DUYNSTEE
n-katholii-Le bladen over het gesprek
prof Duynstee met generaal N.
te iirbben aangehaald, geven we
Het V i
dubbel beleid
liberaal blad d-
vindt dal de regering e
voert. Het blad schrijft:
„Lo« van de vraag of professor Duyn-
stee zelf gelukkig gemanoeuvreerd heeft
met zijn initiatief, kan het hem zeker
niet kwalijk worden genomen, als hij geen
kop of «taart meer aan de Nederlandse
egeringspolitiek heeft kannen ontdekken.
In het
-ekeinde he<
:ulk
dat de mededeling t
Tokio volgens welke president Soekuri
alleen over Nieuw-Guinea wil praten op
ba»i- van de Nederlandse bereidheid di
gebied hoe dan ook over te dragen, in Ne
regeringskring „met oplach-
Stel je
erd
ranger
Indones
cdelijk z.
e plan t(
rrke-
Mar
gelukkig, de verwarring
heft zith in zoverre o|
uiteindelijk
deze Nederlandse regering is niet te vi
wachten dat zij gebruik zou maken van
onduidelijkheid aan Indonesische ka
door zelf initiatieven te ontplooien. Zij rt
geert altijd achteraf, zij probeert o<
weer in het geval-D.iynstee arhtei
grote blijken
wij in Nederland de afgelopen
wel aan iets gewend geraakt.
I'looaheid, die thans „regeren"
oor one Nederlanders helaas
Het Algemeen Handels!
egt er dit van: „Nu de krnitdamp
letrolskrn en het slagveld weer ov<
itn worden, blijken partijen hechter
overdracht. Nederland achter het bolwerV
van het zelfbeschikkingsrecht. Aan betdz
kanten dat staat vast zal men vooi
Prof. Diepenhorst op jaarvergadering
„Bartiméus", het christelijk in
stituut voor blinden en slechtzien
den heeft gisteren haar jaarverga
dering gehouden. De voorzitter,
prof. Diepenhorst heette ieder wel
kom en weidde vervolgens enkele
beschouwingen aan de uitbreidin
gen die Bartiméus in het afgelopen
jaar heeft ondergaan.
Wat Zeist betreft wees hij op het
nieuwe gymnastieklokaaal, dat in tegen
woordigheid van autoriteiten in mei
plechtig in gebruik is genomen, en op
de vergrotingen van de slechtzienden-
wordt gewerkt.
Uitvoerig stond prof. Diepenhorst stil
bij het geheel nieuwe werk voor
achterlijke blinde en slechtziende kin
dertjes op „De Ehze" bij Zutphen, dat
in januari is begonnen. Deze fraaie
buitenplaats is op het ogenblik reeds
geheel bezet met kleine pupillen. Er
draait een noodschooltje maar de plan
nen voor een semi-permanent gebouw
zijn juist gereed gekomen. De spreker
had veel lof voor het doorzettingsver
mogen van allen, die bij deze arbeid
zijn betrokken. De kosten van de be
gintijd waren fenomenaal, maar de
zaak was de grote uitgave waard.
:ijn beginsel pal staan. Een terug is
oor geen van beide partijen mogelijk,
tiaar een vooruit, met liet doel elkander
nidvclds vreedzaam te ontmoeten? Waar-
ilolartikrl
„Ni
uitvoerige
■uw-Guinea
de branding'
ons blad is verschenen, menen wij dit te
hebben aangetoond. Enige weerlegging
heeft ons althans niet bereikt. Andere op
lossingen waarbij het zelfbeschikkings
recht evenmin overboord behoeft te wor
den gezet, laten zich indenken. Met de nodi
ge variaties.
Daarover is men nog lang niet uitgepraat.
In feite is er nog helemaal niet gepraat.
In Djakarta vermijdt men zorgvuldig de
eerste stap op deze weg te zetten. En dat
zal Nederland toch mogen verlangen. In
Den Haag overhaast men zich van de
weeromstuit in dit opzicht bepaald ook niet.
Toch menen wij te welen, dat ook in
Djakarta leidende kringen een oplossing
langs politieke weg zouden prefereren.
Ondanks wapengekletter. Ondanks alle
el beseft
dat
■ilita
inflic
I alle.
land en de Papoea's tot nadeel
Nedei
Wat betreft de personeelsbezetting
herinnerde de spreker in de eerste plaats
aan het heengaan van de heer Laansma,
die zich jegens Bartimëus bijzonder ver
dienstelijk heeft gemaakt en die op een
prachtige loopbaan bij het blindewezen
kan terug zien. Hij gewaagde van het
herstel van de heer Stolk en riep nog
maals een hartelijk welkom toe aan de
heer Van der Zwan, het nieuwe hoofd
van de Brailleschool.
Zorgen
g voor de Nederlandse regering, oir
■lf eens officieus haar voelhorens ir
irhting uit te steken? Wanneer onz»
rders daartoe zouden kunnen beslui
De voorzitter merkte op dat er twee
problemen *Un die Bartimëus voor
moeilijkheden plaatsen, nl. het ruimte
gebrek en het voortdurend belangstel
ling moeten wekken bij protestants
Nederland, opdat de stroom van giften,
contributies en legaten, waaraan Bar
timéus zo'n grote behoefte heeft, zal
aanhouden. Men is wel eens bang dat
de verkruimeling van het maatschap
pelijk werk en de veelheid der ge
meentebelangen Bartiméus in het
hoekje zullen doen belanden waar de
slagen vallen. Er is geen speciae kerk
waarop dit instituut terug kan vallen,
bovendien raakt de propagandamarkt
oververzadigd, en ligt het niet op de
weg der vereniging wedstrijden met
uitbundige prU*en te organiseren. Toch
is het broodnodig de belangen van de
v erzorging van blinde en slechtziende
kinderen voortdurend te behartigen.
Prof. Diepenhorst legde er de nadruk
op, dat men van de zijde van de school
en ook van het internaat, tracht
wetenschappelijke ontwikkeling bij te
houden en het beste voor de kinderen te
bereiken. Hij deed een beroep op de
ouders om voortdurend medewerking te
verlenen. Met de wens. volgend jaar
weer in de gelegenheid te zijn om over
nieuwe uitbouw van het werk te kunnen
spreken, besloot de voorzitter zijn toe
spraak.
Nieuwe secretaris
voor Lutherse
Wereldfederatie
De eerwaarde heer dr. Kurt
Schmidt-Clausen is woensdag met
algemene stemmen benoemd tot secre
taris van het hoofdbestuur van de
Lutherse Wereldfederatie.
Het hoofdbestuur, dat dit jaar voor
zijn jaarvergadering te Warschau bijeen
is, heeft hem benoemd. De 40 jaar oude
geestelijke V de derde persoon en de
eerste Europeaan, die deze sleutelpositie
bekleedt in de 14 jaar oude federatie,
"j waarin 62 lu' erse kerkgenootschappen
- in 33 landen verenigd zijn.
Dr. Schmidt-Clausen's beide voorgan
gers hadden de Amerikaanse nationali
teit. Hij werd in 1959 uit zijn gemeente
te Hannover-Wunstorf weggeroepen om
adjunct-secretaris van de wereldfedera
tie te worden. Sinds september treedt hij
op als plaatsvervangend secretaris, om
dat zijn voorganger dr. Carl E. Lund-
Quist om gezondheidsredenen was af
getreden.
een organisatie gekozen
heeft voor het zich laten leiden door de
christelijke beginselen, dan alleen kan
zij als volwaardig lid toegelaten worden
tot het I.C.V. Dit is de opvatting van de
wordt voorts gesteld, dat de in het I.C.V. Nederlandse afgevaardigden van het
verenigde organisaties staan op de grond'-
slag van de christelijke leer en de chris
telijke zedewet en dat zij zich daardoor
bij hun actie zullen laten leiden. Het
I.C.V. als zodanig is echter niet aar
een kerk noch aan een belijdenis gebon
den.
Brug slaan
Aldus enkele citaten uit de ontwerp
voorstellen van de secretaris-generaal,
die op het congres als discussie-basis
dienen. Om echter een brug te bouwen
naar de vakverbonden van gelovige ar
helders, die nog geen christenen ge
noemd kunnen worden, maar misschien
wel voor de drempel van het christen
dom staau en zich in ieder geval aiet
thuis voelen bij het materialisme van
het socialisme of communisme, bevat
h-t ontwerp-beginselverklaring
ontwerp-statuten ook nog andere artike-
ler
Zo zou het I.C.V. er ook naar
ten streven een op christelijke grondsla
ge- berustende vakbeweging ingang te
doen vinden en te verbreiden in alle lan
den. die daarvoor in aanmerking komen,
vooral in die landen, waar een derge
lijke vakbeweging nog niet bestaat.
De samenwerking met andere vrije
vakorganisaties, die niet bij het I.C.V.
zijn aangesloten, zou bevorderd moeten
worden voorzover deze samenwerking
niet strijdig is met de grondslagen er
doelstellingen van het I.C.V.
Uit al deze verklaringen blijkt wel,
i er door het I.C.V. uitermate belang
rijke besluiten aioeten worden genomen
die beslissend zullen zijn voor de ver
dere ontwikkeling van de Internationale
christelijke vakbeweging. Enerzijds wil
het verbond onverkort zijn principieel-
christelijk uitgangspunt handhaven,
maar anderzijds wil men niet onbarm
hartig die groeperigen de deur wijzen
die misschien nog aarzelen, maar zich
toch aangetrokken voelen tot het werk
de christelijk-sociale beweging. De-
laatste houding zou ook in strijd zijn
met de Evangelische boodschap. Maar
minder duidelijk stellen en hante-
van het principiële uitgangspunt
bergt de mogelijkheid in zich, dat het
verbond op den duur door andere niet-
christelijke invloeden wordt overheerst.
Kerkelijk maandblad
voor blinden nu ook
op de geluidsband
Het kerkelfjk maandblad voor blinden
„De Levende Kerk" verschijnt nu reeds
bijna vijf jaar. Vele nlet-zienden hebben
zich er op geabonneerd. Het blad bevat
het nieuws en andere artikelen van ker
kelijke aard uit de verschillende Prot.-
Christelijke Kerkgenootschappen lp bin
nen- en buitenland. Van af 1 juli a.s. zal
„De Levende Kerk" ook op de geluids
band verschijnen.
Talrijke blinden beschikken thans
over een bandapparaat en door middel
van dit toestel zullen zij in staat zijn zich
op de hoogte te houden van alles wat er
in de kring der Kerken gebeurt Het blad
zal per maand één uur gesproken tekst
bevatten.
De abonnementsprijs, zowel voor de
braille- als voor de gesproken uitgave,
bedraagt 3.per jaar. De werkelijke
kosten liggen veel hoger, doch dank
zij de financiële steun van kerkeraden
cn particulieren is het mogelijk de prijs
op dit nevau te handhaven,
op dit niveau te handhaven,
de Stichting Kerkelijke Lectuur in
Braille. Bandoengstraat 25. Groningen,
onder vermelding of zij dit braille- dan
wel het gesproken blad wensen te ont
vangen.
Dit werk kan worden gesteund door
storting van een bijdrage op postrekening
no. 968272, ten name van de Stichting
Kerkelijke Lectuur in Braille, Javastraat
141, Nijmegen.
Lutherse conferentie
Kloof r.k.-prot.
steeds nauwer
Op de conferentie in Warschau van
het bestuur van het Wereldverbond
Lutherse Kerken hebben verschil
lende sprekers dinsdag het nauwer
worden van de kloof tussen het pro
testantisme en het katholicisme toege
juicht.
Dr. Kurt Schmidt-Clausen uit Hann-
/er, de secrtaris van het verbond, zei
dat de betrekkingen tussen Rome en de
overige christelijke kerken „een stadium
hebben bereikt, dat nog nooit in de ge
schiedenis bereikt is".
Hij deelde voorts in een door hem op
gesteld verslag mee, dat de Wereldraad
van Kerken en de Wereldzendingsraad
één geheel zullen worden. Het staat vrij
wel vast dat beide organisaties in no
vember te Nieuw Delhi tot een geheel
zullen worden samengesmeed, zo ver
klaarde hij. Ook de orthodoxe kerken
het Oosten streven naar integratie
willen tevens nauwer samenwerken
met de andere kerken binnen het ver
band van de Wereldraad.
er zich echter ook wezenlijke ver
anderingen voltrekken, die blijvende ge
volgen hebben, kunnen wij echter nu nog
niet vaststellen, aldus Schmidt-Clausen.
Beroepingswerk
NED. HERV KERK
Beroepen te Middelharnis, vac. T.
Poot: J. Bon te Wierden: tc Rotter
damVreewijk: W. Pelleboer te Wage-
ningen.
Aangenomen naar Rotterdam-Over-
schie. vierde pred. pl.: J. Blonet te De-
demsvaart.
GEREF. KERKEN (VrUg.)
Bedankt voor Brampton (Ontario-Ca
nada): J. F. Heij te Drachten.
GEREF GEMEENTEN
Drietal te Dordrecht en te Middelhar
nis: de kandidaten L. Huisman. A. Kok
i G. Schipaanboord.
Beroepen te Vlaardingen kand. L.
uisman; te Rilland-Bath kand A.
Kok; te Gorinchem en te Waardenburg:
kand. G. Schipaanboord.
C.N.V op het congres in Parijs. Wan
neer een organisatie nog niet zover is,
dan is aansluiting niet mogelijk, maar
wel kan het in bepaalde gevallen ge
wenst zijn dat het I.C.V. toch de hel
pende hand biedt om zo'n organisatie
bijv. te weerhouden van aansluiting bij
het socialistisch of communistisch we
reldvakverbond I
In een dergelijke organisatie zal men
dan ook de kans moeten hebben meer
vorm en inhoud tc geven aan dc chrls-
telijk-sociale gedachte. In de thans
ontworpen statuten wordt deze situatie
nog onvoldoende geregeld. Te denken
zou bijv. zijn aan de instelling van eei
buitengewoon lidmaatschap voor derge
lijke organisaties, waarbij men wèl kan
meepraten in het I.C.V., maar geen
stemrecht heeft en dus voorlopig nog
niet mee beslist over de gang
leemt vaker
Ook dit is een „eigenschap" van de wet van God, dat zij
ons, mensen, wijsheid schenkt. Wijsheid aan de onverstandige,
zo staat er in Psalm 19, en het is maar het beste, dat u en ilt
ons als zodanig beschouwen. Dat voorkomt namelijk, dat
ons zouden koesteren in wijsheid, die niet meer is dan eigen,
wijsheid. Als u dit wat sarcastisch mocht vinden, dan wilt
misschien wèl bedenken, dat échte wijsheid maar bijzonder
dun gezaaid is, hoe prettig het ook is een wijs mens te om-
moeten! Ware wijsheid heeft dus alles met de wet van God
te maken. Die zet ons namelijk op onze plaats èn in de relatii
tegenover God èn in de verhouding tot onze medemensen,
Zij maakt een eind aan onze waandat wij wijzer zijn dm
God en niet minder aan de illusie, dat wij met onze wijshèii
anderen moeten lastig vallen. De wijsheid, die de wet van
God ons, onverstandige mensen, schenkt, is het bezit var.
degenen, die vóór alles die wet erkennen en er hun leva
aan willen onderwerpen. Wie dat niet doet zal onverstandig
blijven en dus ook niet mogen rekenen op de wijsheid, dit
Gods gave is aan hen, die eigen wetten prijsgeven. EchU
wijsheid komt van boven: zij is van goddelijke oorsprong,
Maar zij is slechts bestemd voor degenen, die voortdureM
vragen naar de wil van God.
Ds. C
Trimp uit
Voorburg ontving
doctorstitel
(Van onze soc.-econ. redactie)
^ESTIEN jaar nadat de generale
synode van Enschede der Ge-
ref. Kerken (vrijgemaakt) aan
haar eigen opleidingsinrichting te
Kampen het ius promovendi toe
kende heeft aan deze Theologische
Hogeschool vandaag de eerste pro
motie plaatsgevonden. Het was de
Voorburgse predikant, ds. C.
Trimp, die de doctorale waardig
heid verwierf. De belangstelling
voor deze gebeurtenis in het vrij
gemaakte kerkelijke leven was zo
groot, dat de plechtigheid niet in
de aula van de school, maar in de
Lemkerzaal moest worden gehou
den. Ds. Trimp verdedigde een
proefschrift getiteld: „Om de oeco-
nomie van het welbehagen". Pro
motor was prof. dr. L. Doekes, ter
wijl als paranymfen fungeerden
ds. D. v. d. Houdt te Uithuizermee-
den, zwager van de promovendus,
en de heer P. Trimp te Amstelveen.
Het 242 pagina's beslaande proef
schrift van ds. Trimp (dat verschenen
is bij Oosterbaan en Le Cointre te
Goes) wil een analyse geven van de
idee der „Heilsgeschlchte" In de Klreh-
liche Dogmatik van prof. dr. K. Barth
Ethiek der ivetten in Deuteronomium
(Van een onzer medewerkers)
..Onderzoek naar de ethiek van
de wetten in Deuteronomium" was
de titel van het proefschrift, waar
op ds. B. Maarsingh, hervormd
predikant te Soest, vanmiddag is
gepromoveerd tot doctor in de
Theologie, aan de Rijks Universi
teit te Utrecht. De promotor was
prof. dr. Th. C. Vriezen en als pa
ranymfen fungeerden de heren ds.
S. kooistra, hervormd predikant
te Puttershoek en B. de Beer, arts
te Noordwijk aan Zee.
t proefschrift, dat 184 pagina's
beslaat, is door de schrijver opgedra
gen aan zijn gezin. De stof is
negen hoofdstukken verdeeld en
een twintigtal aanhalingen en opmer
kingen en een uitvoerig literatuurover
zicht gecompleteerd. In het begin var
zijn studie wijst de schrijver er op,
dat het bij zijn onderzoek is begonnen
om dc wetgeving in de Pentateuch.
Hij wil de aandacht vestigen op de
wetten in Deuteronomium en het sche-
dat hij heeft opgesteld komt enigs-
overeen met dat van de tweede
tafel der tien geboden.
Aan de hand van de exegese van
Deuteronomium gaat de schrijver na
wat het typische van dit bijbelboek
is. In het eerste hoofdstuk wordt de
bescherming van het leven bespro
ken, in het tweede huwelijk, sexuali-
tcit en gezin, liet derde hoofdstuk is
gewijd aan de bescherming van de
sociaal zwakken en in het vierde
wordt de slavernij besproken. Het
vijfde hoofdstuk handelt over de be
scherming van het eigendom en het
zesde over het koningsrecht. In het
zevende hoofdstuk wordt dc houding
tegenover andere volken nader be
zien, waarna de auteur in het acht
ste handelt over terminologie en
„Formgeschichte", om met een
hoofdstuk over dc ethiek van Deu
teronomium zijn studie te besluiten.
Eigen weg
Door aan de hand van de exegese
van Deuteronomium na te gaan wat
het typische van dit boek is, wordt
een indruk verkregen van dat wat er
in de wereld van het Nabije Oosten
leefde op het gebied van de wetgeving
in ethisch opzicht. De schrijver laat
zien in hoeverre Israël daarbij een
eigen weg is gegaan. Niet alleen de
overeenkomsten tussen Israël en de
omringende volken zijn belangrijk,
doch vooral ook de verschillen, waar
door men het typisch Israëlitische te
zien krijgt. In het onderzoek naar de
ethiek van Deuteronomium krijgt men
ten slotte datgene te zien waarin dit
boek een eigen lijn trekt, een eigen
visie heeft en een bepaald doel na
streeft: daarom is het de auteur uit
eindelijk begonnen. Het laatste hoofd
stuk behandelt de formele kant van
de wetgeving in Deuteronomium, in te
genstelling tot de voorgaande hoofd
stukken die gewijd zijn aan de mate
riële zijde der wetten.
Dr. Maarsingh hoopt er door zijn stu
die aan te hebben meegewerkt, dat het
ng van de ethiek van het Oude Tes-
...ïnt en in het bijzonder die van het
boek Deuteronomium, meer zal worden
geaccentueerd. Aan het proefschrift zijn
21 stellingen toegevoegd, waarvan er
hier twee volgen: 18. Voor de afwijzing
van de doodstraf kan men zich niet op
het zesde gebod in zijn letterlijke beteke
nis beroepen. 21. Wanneer er bij het be
roepingswerk een nauwere, samenwer
king tussen de gemeente en de kerk is
gewenst, is het nodig, hierbij visitatoren
in te schakelen.
Dr. Berend Maarsingh werd in 1916
geboren in Stadskanaal. In deze plaats
bezocht hij de Christelijke H.B.S. en
in Doetinchem bereidde hij zich aan
het gymnasium voor op het staats
examen, waarna hij in 1935 student
werd in Utrecht. Zijn eerste gemeen
te was Wijnjeterp, waar hij in 1941
door zijn schoonvader, wijlen ds. S.
Kooistra, in het ambt werd bevestigd.
In 1944 vertrok hij naar Ternaard,
en in 1947 naar Coevorden. In 1952
werd hij predikant te Soest waar hij
nu nog werkt. Dr. Maarsing is onder
meer praeses van de classicale ver
gadering van Amersfoort.
Geref. verbond
waarschuwt
ambtenaren
Het Gereformeerd maatschappelijk
verbond deelt in een communiqué onder
meer mede, dat het een beroep doet op
het overheidspersoneel, dat werkzaam is
bij de belastingdienst, zich te onthou-
werd door de schrijver opgedragei
de nagedachtenis van zijn vadet,
De dissertatie is uitgegeven met steui
de Stichting „Afbouw" te Kampen
De stof is door de schrijver in vijl
hoofdstukken ingedeeld. Een samenvat
ting, zowel in het Nederlands als
Duits, een uitvoerig overzicht v
geraadpleegde literatuur en een curri
culum vitae completeren het geheel.
In dit proefschrift gaat de auteur it
op de motieven, welke aan het gebruib.
het woord „heilsgeschiedenis" in dK*1
re theologie ten grondslag liggenfcnap
het eerste hoofdstuk een orients e Leii
tie te hebben geboden geeft ds. Trimptestuii
het tweede hoofdstuk een breedvot ijeuw
rige analyse van <te functie van
i het begrip „Heilgeschichte" ie»,
■tp nntrmatiptr van Rarth waar.*1"'
genoemde Dogmatiek van Barth,
na in het volgende hoofdstuk Barthjp
concept wordt geconfronteerd met dehfl
hermeneutiek van R. Bultmann. Het iouw
vierde hoofdstuk is gewijd aan ee^ct p
overzicht van de consensus van Bartl[
en G. v. Rad ten aanzien van de her
meneutiek van het Oude Testament.
Conclusie
Zon
den van steun aan alle actie, die schadt
doet aan de uitvoering van de overheids
taak, dan wel het wettig gezag vt
overheid kan schaden en aantasten.
In het bijzonder geldt dit beroep, ai-
dus het communiqué, hen die zich willen
onderwerpen aan de Heilige Schrift all
Gods Woord.
Het bestuur van het Gereformeerd
maatschappelijk verbond is overtuigd
dat een aantal verbeteringen in de rechts
positie van de lagere en middelbar»
ambtenaren dringend gewenst is.
gevoelen zal het verbond ter kennis
de minister van financiën brengen.
Het verbond verklaart verder dat het
.acties met een demonstratief, provo
cerend en in beginsel revolutionair
karakter" als een strijdmiddel voor een
bona-fide vakbeweging ontoelaatbaar
acht.
bet ideale zonnebrand-schuim,
is nieuw voor zonnebadend Nederland.
„Navix Sun-Foam" geeft in rccord-tijd een
prachtige cgaal-bruine huid. De handige
automatische druk-op-de-knop-sproeier
spuit een dun laagje schuim dat gemakkelijk
is uit te strijken. Geen verwaaien, dus extra
linig! Geen „plakkerig" of „zanderig"
:voci. Heel weinig NAVIX SUN FOAM
al voldoende voor heel veel zon. Doe als
jizenden die „Navix Sun-Foam" reeds ken-
rn en wordt record-bruin in recordtijd!
Heel weinig NAVIX SUN-FOAM
is voldoende voor heel veel zonl
is
hee
In het slothoofdstuk geeft ds. Trimp le ko:
zijn conclusie: hij handhaaft het oor-gevels
spronkelijke standpunt en accentueert, laderc
dat de roeping van de Gereformeerd» icschu
theologie blijft klemmen tegenover dt
Rad.
voort te arbeiden, in exegese en dog-*"
matiek, aan de ontvouwing van de rijk
dom 'van Gods normatieve en presenW)jerlst!
openbaring omtrent Zijn werk en welbe- eh,
hagen, ten dienste van de prediking et !-m
het geloof der kerk en tot lof van Hem
Die Zijn Naam verbond aan dc ge*
schiedenls van Zijn werk en in de hls-
torie Zichzelf heeft gerechtvaardigd aü'oor
de levende God.
Levensloop
Ds. Trimp heeft aan zijn dissertatl
vijftien stellingen toegevoegd, waa
wij de veertiende vermelden,
luidt: ..Het is in overeenstemming
de Heilige Schrift en in de lijn der h
derland het zich tot ereplicht rekene:
torie, indien de Geref. Kerken
ter bevordering a. van haar vrijhei:
van eredienst en b. van het karakte
der offergaven harer leden, met
wettige middelen wijziging van de wei
algemene ouderdomsverzekering te be
vorderen in deze zin, dat haar dlena-
des Woords niet langer gedwongen
worden aan genoemde verzekering deel
te nemen."
Ds. Trimp werd 18 januari 1926 (e
Amsterdam geboren. Hij bezocht he:
gymnasium van het Hervormd lyceum
aldaar en studeerde aan de Theologi
sche Hogeschool te Kampen. Op 11 fe
bruari 1951 verbond hij zich aan de Ge
ref. Kerk vrijgemaakt te Twijzel, welke
gemeente hij op 6 februari 1955 met die
van Middelburg verwisselde. Op 12
maart van dit jaar verbond ds. Trimp
zich aan de kerk van Voorburg.
maakte enkele malen deel uit var
particuliere synode en was ook lid
de generale synode van Bunschoten-
Spakenburg 1958. Ds. Trimp schreef
m. «het boek „Tot een levendige Troost
Zijns volks". Hij is medewerker
..De Reformatie" en secretaris va
redactie van „Lucema", Geref. interfa
cultair tijdschrift.
Teres;
land I