POLAROID
dokter regan
BVD werkte half
zonder de
jaar
justitie
Grandioos orkestspel
onder Josef Krips-
Teleurstellend optreden
van Rita Streich
DONDERDAG 29 JUNI 1961
Valsmuntersproces - vijfde dag
(Van onze speciale verslaggever)
Bewogi
en slotwoord
van R.
advocaten geworden. Ook trouwens de dag van de beide als idealisten
bestempelde Trótókisten. Michael R. en Sal S. maakten aan het slot ruim
schoots van hun recht op een laatste woord gebruik. Zeker voor wat R.
betreft, werd het een dramatisch laatste woord. Tot tranen toe bewogen
zei hij het als een eer te hebben beschouwd de verdrukte Algerijnen te
kunnen helpen. Helaas, zo stelde hij, was het maar in zeer geringe mate
mogelijk geweest. Zich tot de officier van justitie wendend, wees hij erop
jat deze hem over één kam scheert met dieven, moordenaars en souteneurs.
,.Dit alles verhindert echter niet dat
gevangenschap voor mij een dubbele
straf is, die ik. zij het met waardig
heid, als een lijden en in vele opzichten
als een kwelling zal ondergaan. Een
beschaafde maatschappij is af te me
ten naar de wijze, waarop zij zwak
ken. zieken en ook gevangenen be
handelt. Sinds jaren voer ik strijd
tegen de doodstraf, levenslange gevan
genisstraf en langdurige opsluitingen"
„In mijn gevangenschap zal ik onge
twijfeld steun krijgen van mijn Al
gerijnse vrienden, ja. van heel Afrika
dat op weg is naar de vrijheid. Neder
land heeft er geen enkel belang bij
zich te scharen aan de kant vai
landen die sinds lang Afrika hebben
onderdrukt".
„Moge onze veroordeling strekken
tot voorbeeld van de werkers
Europa om hun werkelijke solidariteit
te vergroten ten opzichte van de on
derdrukte broedervolkeren. De belan
gen vanalle werkers zijn overal de
zelfde," aUlus K., die met een door
tranen verstikte stem eindigde met
een broederlijke groet aan dc jeugd
en de werkers van Amsterdam, die
vele malen voor zijn vrijlating heb
ben betoogd.
De rechtbank luisterde met grote aan
dacht, zoals zij al deze procesdagen met
bewonderenswaardig geduld heeft geluis
terd. In de zaal en op de publieke tribune
een speld horen vallen. Alge-
as men onder de indruk van de
bewogenheid van verdachte, die alle
procesdage'n haast roerloos zijn berech
ting heeft gevolgd. Alleen door zijn rus
teloze donkere blik gaf hij blijk al wat
gesproken werd met gespitste aandacht
„U veroordeelt me tot het regime
n het gewone recht en tot het regime
n het gewone werk in de Neder
landse gevangenissen", aldus de Griek.
,,lk verklaar dat ik zal blijven
protesteren tegen dat regime, dat zelfs
de in Duitsland veroordeelde O. niet
opgelegd. Zeer zeker heb ik geen
minachting voor m'n niede-gevan-
genen. Ze hebben me een grote dienst
bewezen door me te sterken in mijn
liefde tot de mens en mijn medelijden
met de verdrukte naaste, wat mij o.m.
tot het socialisme heeft gebracht."
Schaak-vraag 113
Een eindspelstudie van C. Duras,
gepubliceerd in 1905 en waard om
vooral door iedere wedstrijdschaker
grondig te worden bestudeerd.
Wit moet, om te kunnen winnen, de
zwarte koning naar een veld drijven
waarop deze schaak komt te staan als
de witte pion promoveert. Bovendien
moet hij een tempo zien te winnen. Al
met al een studie met vele practisehe
toepassingsmogelijkheden.
Wit: Kb4, pi b2.
Zwart: Kh6, pi g7
Opgave: wit speelt en wint.
Dam.traa|< 112
De stand in het probleem van D.
Vuurboom te Glanerbrug was:
Zwart: 2, 11, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 26,
27, 30.
- Wit: 28, 31, 33, 36, 37, 38, 41, 42, 43,
49, 50.
Wit wint aldus: 37-32, 26x39; 33x44,
22x42; 50-45, 27x38; 41-37, 42x31; 36x7,
2x11; 49-43, 38x40; 45x21.
Bridge
H. 9 8 6 5
0984
O 6 3
962
V.
c? 3
H B 9 8 7
5 4 2
V. 10 8
A. 10 4 3
A. H. 7
O A. V. 10
A. H. B.
speelt een contract van 7 Sans-
Alout (13 slagen). West komt uit met
hartenvrouw, welke Zuid met de heer
neemt. In slag 2 maakt Zuid schoppen
aas en speelt vervolgens schoppen 10
na. Hoe kan West nu verhinderen, dat
Zuid het maakt?
Figiiur-piizzecl
Horizontaal woorden invullen die
verticaal dezelfde betekenis hebben:
1. metalen haak; 2. verstand; 3. ge
woonterecht (Ind.); 4. dorp in Gel-,
derland; 5. ontgonnen land; 6. zijtak!
Fulda; 7. zenuwachtig; 8. meisjes
naam; 9. Zweeds stadje aan de Bot-
nische Golf: 10 zijtak Moezel.
Uit volle overtuiging
S., voortdurend sprekend- over zijn
riend R., kwam met een niet minder
uitvoerig slotwoord. Hij herinnerde eraan
hij als Joods onderduiker in de oor-
meer dan hem lief was, heeft ervaren,
waardevol een vodje papier of een
persoonsbewijs kon zijn.
„Toen ik in '58 door de Algerijnen be
naderd werd, ben ik dan ook uit vollo
overtuiging gaan doen wat men mli thans
ten laste legt."
Met kracht protesteerde hij tegen de
handelwijze van de justitie, die van in
beslag genomen bewijsstukken politieke
documenten naar Duitsland heeft ge
stuurd. Het feit dat hü bij de confrontatie
Vaals drie dagen achtereen aan dc arm
n R. gebonden was geweest, noemde
hü „niet netjes" en het lange
kwalificeerde hij als ondraaglijk
muwslopend.
Sprekende over de verradersrol, die
Hompe in deze zaak gespeeld heeft, zei S.-
„Wij zijn geen terroristen en Hompe kan
rustig naar huis gaan.'De publieke vei-
achting, die hem ten deel is gevallen, is
al straf genoeg voor hem. Wij zullen
Hompe, noch de agent-provocateur Z.
haar op het hoofd krenken. Verschillende
len brengen", aldus S.. die als bewijs
voor deze stelling aanvoerde dat een
politie-inspecteur te Amstelveen tegen
hem gezegd had, dat Z. opdracht gehad
zou hebben R. aan Frankrijk uit te leve
ren. Dit zou een zekere dood voor R
betekend hebben, meende S.
Nogmaals drong de Nederlandse Trotz
kist erop aan hem een gelijke straf te
geven als R. „We handelden als één pei-
soon", was zijn mening, „of dit voor of
legen ons pleit laat ik liever aan het
oordeel van de toekomst over."
S. eindigde met de kreten: „Leve dc
Algerijnse revolutie", „Leve de Vierde,
internationale", zonder overigens de pu
blieke tribune tot enige reactie te bren-
Overmacht
Voorafgaande aan het slotwoord van
beide verdachten had het Eerste Kamer
lid mr. G. J. P. Cammelbeeck als politiek
raadsman van R. en S. een pleidooi ge
houden, waarin hij verschillende stellin
gen van de officier van justitie aanviel.
Pleiter noemde de zaak wel degelük een
politieke strafzaak, terwijl ook het beroep
op overmacht uit gewetensnoodzaak zijns
inziens g-motiveerd was.
Dc officier van justitie zou een vol
komen formeel standpunt hebben inge
nomen, Het was de vraag, of dit houd
baar was in een wereld, die zioh op eer
kruispunt der tijden bevindt, terwijl de
maatschappij de verklaring van de
senrechten op supra-nationaal ni
heeft aanvaard. Met de erkenning
het recht van de enkeling is achterhaald
dat de individu zich zal hebben neer
te leggen bij de belangenwaardering
door de staaf, aldus mr. Cammelbeeck.
Het was de taak van de rechter onder
deze omstandigheden het vooroorlogse
begrip overpiacht mee te laten evolueren.
'Hoe zouden wij hebben gereageerd,
Het Haags gerechtshof heeft arresten
gewezen in de korte gedingen, die
tegen het Centraal Bureau voor de Af
gifte van Rijvaardigheidsbewijzen C.BR.
en de samenstellende organisaties waren
aangespannen door de rijschoolhouders
J. A. Hippe uit Amsterdam voor de
Centrale Bond van Rijschoolhouders en
W. E. Snijders uit Den Haag.
Gevorderd werd, dat het C B R. niet bij
uitsluiting rijschoolhouders en instruc
teurs, d'e 'n be* bezit zijn van het va-
dat hem verweten zou zijn de~Nfr morvakdiploma. als getuigen zou toela-
derlandse strafwet overtreden te heb- I ten b'i he* afleggen van de rijproef door
ben terwijl hij hulp verleende tegen j buJ? leerlingen-K
de afschuwelijke pogroms in Duitsland „Door de rechtbank waren dc heren
Indien men in deze tijd zinrijke inhoud "'PP* e" Snijders met ontvankelijk In
wil geven „an het begrip ovennaeh.. „I j oT&hS "ge SchS&fc
moeten erkennen dat deze verdach-
dien hulp ter ondersteuning van ons
verzet in de oorlog in Zwitserland zwaar
zijn bestraft? S. heeft in de illega
liteit gezeten van 1943 tot 1945. Stel
Autorijschoolhouders
niet ontvankelijk in
geding tegen C.B.K.
ten zioh er terecht op beroepen. Door
dwang van buiten werd zodanige inner
lijke dwang op hen uitgeoefend dat er
redelijkheid door hen ge?n weerstand
rt geboden kon worden. In hun eigen
ogen zouden ze, met hun instelling, geen
integere mensen meer geweest zijn, wan-
ze die weerstand hadden opge-
Ten slotte herinnerde mr. Cammel
beeck eraan dat er op dit ogenblik op
hoog niveau diepgaand verschil van
menig is over de vraag, hor Hompe in het
justitiële spel misbruikt is.
'Terwijl reeds od 13 januari 1960 bij
de politie en de BVD bekend was dat
er vals geld gemaakt zou worden
heeft men de zaak laten lopen. Een
levensgevaarlijke gedragslijn'. aldus
pleiter. Hij meende dat de Amerikaan
se inlichtingendienst er belang bij
heeft gehad R. buiten werking te stel
len, teneinde te verhinderen dat de
Trotzkisten verbindingen met Fidel
Castro zouden krijgen.
Nadat de officier van justitie geant
woord had niet eerder dan 9 juni 1960
vernomen te hebben dat R zich in Am
sterdam bevond, reageerde mr. Cammel
beeck scherp: 'een bedenkelijke aangele
genheid dat de inlichtingendienst dan
zo lang buiten de justitie om heeft ge
handeld'.
Daar de raadsleden stuk voor stuk
aangedrongen hadden op onmiddelijke
invrijheidsstelling van verdachten een
verzoek, waar de officier van justitie
zich niet bij wilde aansluiten ging de
rechtbank in raadkamer. Na ongeveer een
kwartier werd medegedeeld dat het ver
zoek was afgewezen. De uitspraak werd
bepaald op woensdag 12 juli.
Krips weer voor het Residentie-orkest.
De dirigent heeft het een unicum in zijn
langdurige praktijk genoemd, dat hij
voor een Festivalprogramma als dit
slechts drie repetities nodig had en roem
de dc vooruitgang van het orkest in
deze jaren onder Willem van Otterloo
Het was inderdaad gramdiioos wat ons
orkest direct al in het openingsnummer.
Richard Strauss' Don Juan presteerde.
Dwingend legde Krips zijn visie op aan
het orkest, dat feilloos reageerde. Deze
visie is er één, die wordit gekenmerkt
door een felle, welhaast bezeten gela
denheid. De violen zweept hij op tot een
hartstochtelijk vibrato en uiterst inten
sieve streek: ook van de koperblazers
wordit het uiiterste gevergd, maar ieder
orkesrtlid en iedere instrumentengroep
(violoncelli, nouhblazers!) was tegen de
ze (taak opgewassen. Uiterlijk bereikt
Krips d'it met een overwegend verticale
directiebeweging als wilde hij aangeven,
dat de musicus van top tot -teen dooi-
gloeid moet worden Aan het muzische
vuur. Het klinkend geheel dait ontstond
paste zeer wel bij de door Sfcrauss op
geroepen gestalte van Don Juan, al
zullen sommigen van mening zijn, dat
de felheid wel eens ten koste van de
lyriek -ging en op het vinnige af was
geheime diensten hebben R. ten val wil- I Men kan zich indenken.
OMDAT licht zacht, kleuren zonnig
en blij moeten zijn, omdat u niet geplaagd wil
worden door hinderlijke reflecties - daarom..
genwooröig dweept met Bartok, bij wie
het ritmisch element een fel-le belich
ting verdraagt.
Mocht men denken, hiermee de diri
gent te hebben gekarakteriseerd, dan
komt daar de begeleiding van Haydn's
celloconcert en na de pauze Mahlera
Eerste Symphoniie om te bewijzen, dat
Kiriips te veelzijdig >Ls om met enkele
in het oog vallende karakteristie
ke eigenschap te kunnen worden geken
merkt. Zoals hij ons in Don Juan met
één slag midden in het dramatisch ge
beuren plaatste, zo liet hij in het eerste
deel van Mahler Hef thema uit dc na-
luurflarden der houtblazers langzaam
geboren wo-rden. En de verrukkelijke
lichtheid van zo'n Weense wals im het
tweede deel bewijst, hoe een felle aard-
gebondenheid kan omzwenken in een
zwevende lichtvoetigheid. Hoe uiterst
voorzichtig, doordacht en innerlijk' be
luisterd klonken ook verschillende over
gangen in het derde deel. Met dit al
bekroop ons toch ook vaak een glim
lach om het naïeve van deze jeugdige
Mahler, die soms in 'instrumentatie en
zich herhalen van vondsten op hot ba
nale af is en bij wie lengte en inhoud
raieé altijd overeenstemmen. Het gran
dioze slot leidde tot een ovatie voor
dirigent en arkest.
Met het Haydn-concert oogstte Pierre
Fournier een groot en welverdiend, suc
ces. Deze meestercel'list heeft mot Fran
se gratie deze derde sterk met Wenen
verbonden componist van dit programma
in klassieke rust en met innerlijke blij
heid voorgedragen, waarbij het orkest,
zich na Strauss snel omgtellend. gelijk
waardig aansloot. Dr. W. J. Schmidt
zwemmen 111 zee
verdronken
hoorde het gerechtshc
pleidooien op 23 mei.
In de arresten werden de
ui de rechtbank voor het overgrote
deel bevestigd, weshalve de eisen van de
heren Hipne en Snijders opnieuw niet
ontvankelijk zijn verklaard Zii werden
veroordeeld in de kosten van de gedin
gen.
Historische boerderij
in Don "en afgebrand
T>e brand die gisteren een leerfabriek
in Dongen heeft verwoest, heeft nos»
meer schade aangericht. Omstreeks 12
uur zijn vonken neergekomen op het
dak van een boerderij, die op "00 ft
800 meter van de fabriek is gelegen
Dit dak. uit riett bestaande, heeft vlam
gevat. Het dalk en de bovenverdieping
zijn geheel verloren gegaan. De twes
gezinnen die de boerderij bewoonden
zijn dakloos geworden. De boerderij da
teerde uit 1629 en stond oo de lijst van
monumenten. Waarschijnlijk zal het ge
bouw nu geheel gesloopt moeten worden
Amsterdams stadhuis
kost 50 miljoen
B. en W. van Amsterdam hebben de
raad voorgesteld het door de architecten
prof. ir. J. F. Berghoef en ir. J. J. M
Vegter opgestelde definitieve ontwerp
voor de bouw van een nieuw stadhuis
op het terrein aan de Aanstel, de Zwanen
burgwal en het Waterlooplein te aan
vaarden en B. en W. te machtigen op
drachten te geven voor het bestedings-
klaarmaken van het definitieve ontwerp
De kosten worden geschat op f 750.000.
die men wil bestrijden uit het stadhuis-
fonds.
De totale kosten voor de bouw van
het niieuwe stadhuis worden door de ar
chitecten geschat op vijf big miljoen gul
den, waarvan vijf miljoen voor een on-
dergrondse garage. De inrichtingskosten
zijn hierbij niet inbegrepen. Deze uit
gaven zal men gedeeltelijk bestrijden uit
het stadhuisfonds dat thans bijna
f 19.500.000 groot is.
Na 1 september, de datum waarop
de architecten de volledige gedetail
leerde tekeningen en maquette moeten
inleveren, zal de gemeemteraad over
het definitieve onibwerp een beslissing
Van het Holland Festival
De Kaukasische Krijtkring
morgenavond op t scherm
A LLEEN al de naam Bert Brecht en wordit niet (toegespitst oj> de ca
ts er goed voor, ons voor Toch zullen we de voorstelling goed
morgenavond een belangrijke to- kunnen meebeleven, al zal ook nu wel
neelavond via het televisiescherm weer het geluid op sommige momenten
j ite wensen Oaten, zoals dat aLtyd het
te doen verwachten. Niet omdat is bij reportages uit een schouw -
Brecht op het ogenblik „in de burgzaal. Lost u deze mogelijke moei-
mode" is, maar omdat zijn geniale üjkheid dan op door extra stad tezjjn
.inde kamer en neet door het toestel
kunst die onderscheiding verdient, harder aan zetten gedenk
Wij danken deze voorstelling aan uw buren!
het Holland Festival want. zoals Z»®15 «ez<ss,d', hc* is ce"1,,!.a%,sÏÏÏ'
dart im itwee delen uiteenvalt: het epa-
u al eerder in ons blad hebt kun- sche eerste deel ide vervolging) en
nen lezen, de opvoering is een deel hert toonbeeld (het proces) daarna.
van dit jaarlijkse hans,evenement. SSt
Het zal de V.ARA zijn. d:e ons in spreken en waarnaar het wat moeilijk
directe reportage uit Amsterdam de vajt. ingespannen te luisteren. Laat u.
beelden op het scherm zal brengen, wanneer u werkelijk belangstelling
Hot heeft geen zin. u alsnog een toe- hebt voor het stuk, uw aandacht dan
lichting op hot stuk te geven, want ,toch niet verslappen, maar bijrt er
hierover hebt u al uitvoerig kunnen moedig doorheen: u moet er immers
lezen in een artikel van de heer J. H. ini;ets Va.n missen! Bovendtfen zit u er
Schouten ïn ons Zondagsblad van 10 niet aQ,ieen om ie luisteren, maar ook
juni j.l. Op 21 ju mi gaf onze toneel- c>rn te kijken; de klinkende namen in
criticus Ev. Grolle een beschouwing je rolbezetting cn de lovende woor-
over de welgeslaagde opvoering in Den den van onzc toneelrecencenit dben u
Haag. waaruit u hebt kunnen verne- tvich hc* beste verwachten,
men hoe het stuk over het voetücht Wy herinneren er nog aan. dat Ber-
kwam. told Biecht „De Kaukasische Krijt-
Toch vallen er bij een televisie-uit- kring" in de jaren 1944—'45 schreef en
zending nog enkele opmerkingen te het voor de eerste maal werd1 op
maken. Ten eerste: het spel is ndet gevoerc) in 1954, in het eigen Berlijnse
bedoeld voor jeugdige kijkers. Ten Waiter van de auteur. Hert i
tweede: u moot rekenen op een lange, vrjj ,meuw stuk, dat in Nederland met
liefst rustige zit. Dilt zijn de belang- enthousiasme is ontvangen, ook
rijkste punten voor de voorstelling-in- °j stond men er dn toneelkringen eerst
de-huiskamer. ietwat behoudend tegenover.
De aansluiting met Amsterdam komt Hopoliik zal het spel bij U in de
na1 h^'! weekoverzich^van de" journaal- smaak vallen en zult u eT een goede
dienst van de NTS. U zult dan een stuk herinnering aan overhouden.
7i»n van pon omvang en een opzet,
-UW/JU
I televisiestudio van de be
perkte oppervlakte zoals de NTS die
totnogtoe beaiit, te verwezenlijken zou
den zijn.
Er treden maar liefst 49 acteurs en
actrices In grote en kleine rollen
op. zodat we terecht mogen spreken
van een toneelmanifestatie. Dat
heel Nederland het voorrecht krijgt,
hiernaar in de rust van de huls
kamer te kunnen kijken, danken
wU aan het medium televisie cn in
dit geval is het zeker een reden tot
dank.
Iets anders
U moet er wed op voorbereid zijn,
dart het hier geen studio-, maar een
toneelopvoering bertreft. hetgeen voor
overbrenging via het scherm nooit zo
gelukkig is. De actie verdeeld zich dan
over de gehele breedte van het toneel
/anavond
Ook de televisie heeft vanavond een
nationaal programma, verzorgd door
de NTS. Na het nieuws, om 8.20 uur
een journaalreportage met flitsen uit
het leven van de Prins, om 8.50 uur
een documentaire over goodwill-rci-
zen van de Prins naar het buitenland
en tot besluit om 9.30 uur het BBC-
amusementsprogramma „The black
and white Minstrel Show."
Bij
GD ZONNEBRILLEN
De 45-jarige mevrouw J. Garrirts
Klaasen uit Huizen is gisteren bij hel
zwemmen in de Noordzee bij de Koog
(Texel) verdronken. Haar blinde. 46-
jarige echtgenoot, "die in de buurt zwom,
kwam tegelijkertijd ingrooit gevaar te
verkeren, maar kon nog worden gered.
0 Het driejarig zoontje van de familie
Van de Berg te Nijverdal is gisteren
om het leven gekomen, toen het on
verwacht de rijweg overstak en door
een personenauto werd overreden.
ners van het bel-canto in ons land reeds
lang gevestigd. De grammofoon-plaat
verricht in dit opzicht een belangrijke
taak, al blijkt telkenmale dat dit medium
ongeschikt is een stem op de juiste
waarde te schatten. Gisteravond echter
kreeg men in de Kleine zaal van 't Am
sterdamse Concertgebouw de gelegen
heid deze stem „In natura" te beluiste
ren in een liederen-recital.
Het is ons vergaan als de toerist die
zijn vakantie-oord vaststelt aan de hand
van een kleurrijke affiche. Een prachtig
zonovergoten landschap, rijk aan de
meest fantastische flora, bewoners in
feestelijke costuums en vriendelijk glim
lachende gezichten. Bij aankomst blijkt
't te regenen, het land is modderig, de
planten verregend en de bewoners slechts
er op uit zoveel mogelijk aan de toerist
te verdienen. Teleurstelling, desillusie,,
ontgoocheling. Wat hadden wij ons veel
voorgesteld van dit recital, met hoog ge
spannen verwachtingen zijn we naar Am
sterdam getogen. Zelden echter is een
recital ons zo tegengevallen, Rita Streich
heeft werkelijk volkomen als liederen-
zangeres gefaald. Noblesse oblige niet
waar, en gezien haar status als zangeres
zou men hier toch mogen spreken van
vocale adeldom. Tijdens het luisteren
dringt zich de vergelijking op met haar
kunstzusters Schwarzkopf en Seefried,
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
Horizontaal: 1. Best-amper. 2. reëel-,
Oene. 3. Andel-Epen. 4. kaal-Ede-ed.,
5. el-N.S.-eer-mi. 6. Lt-Ne-Nr-roe. 7.
pa-Eelde-er. 8. aarde-A.D.-la. 9. droes j
•geen. i
Verticaal: 1. Brakel-pad. 2. een-al-1
taar. 3. Sedan-Nero. 4. te-els-Eece
alleen-les. 6. moeder-dag. 7. peper
de. 8. en-Eem-oele. 9. rendier-An.
42
Adam ging intussen een eindje de heuvel op.
Naar het noorden en naar het oosten toe lag de
morgéndauw nog over de dalen uitgespreid en het
gras aan zijn voeten was er nog vochtig van. Er
hing een vaag rookluchtje om hem heen; het kwam
van een plek waar Raleigh zijn werk moest zijn
begonnen. Ergens blaatte een kalf en in een boom
die al volop in het zonlicht stond, krasten een paar
kraaien. Uit het struikgewas stapte parmantig een
kip te voorschijn, bleef vlak bij Adam stilstaan en
begon op de dorre grond te pikken.
Gedurende enkele ogenblikken vergat hij de
toorn jegens zijn broer die in zijn hart was opge
komen.
Dit was een wereld die hij kende, een reine en
•rije wereld. Dit was zijn eigen landstreek en de
nensen die zich nu in de omgeving op de slecht
onderhouden paden voortbewogen, waren zijn
landslui.
Nu begon er dichtbij in een ceder, een eekhoorn
.an tak tot tak te springen om ten slotte van achter
de stam van de boom naar hem te blijven kijken
Een schaduw gleed langs zijn voeten; het was een
valk die voorbijschoot om op de hoogste top van
een bladerloze noteboom even te blijven zitten
iegen. Hier heerste vrede, maar daarginds,
naar het zuiden toe, aan de andere kant van di
smalle, schuimende rivier wachtte het onheil!
Onheil wachtte hem; met onheil zou hij te kam
pen hebben! En Delmus, zijn broer was er de oor
zaak van! Gedurende enkele ogenblikken over
viel hem een hevige angst
Maar hij vermande zich al spoedig. „Neen, ik zal
mijn leven niet door hem laten verwoesten!" riep
hij luid. „zelfs mijn eigen broer zal mij niet te
gronde kunnen richten!"
Met een angstkreet sprong de eekhoorn achter
de stam vandaan om diep in de schaduw van de
kruin te verdwijnen en de valk liet zich meevoe
ren door de wind. Adam schopte een ronde, witte
steen de heuvelhelling af en staarde de kleine
lawine van stenen na, die erdoor ontstond. Hij
balde de vuisten.
Delmus was de rotte plek in het gezonde lichaam
van de familie R^gan; zijn broer was het zeer dat
door
Helen Topping Miller
er uit moest worden gesneden. Kaïn was hij, er op
uit zijn broeder te vermoorden!
„Vader, ik ben blij dat je bent heengegaan",
prevelde Adam, „voor het eerst sinds je dood, ben
ik dankbaar dat je cr niet meer bent!"
Met Claude aan het stuur hobbelde en gleed het
kleine vrachtwagentje eindelijk het oude heuvel
pad af. In de truck rook het naar die sterke drank
lie hier in deze tijd niet mocht worden gemaakt
en Adam vroeg zich af of hij niet een van dif
flesjes ether die hij bij zich had open zou maken
im er de bodem van het wagentje mee te bespren
kelen. Als ze eens werden aangehouden! Maa;
Claude scheen in het geheel niet bang. Geduren
de de hele rit, tot aan de rivier, ontmoetten zü
geen levend wezen.
Claude was erg praatziek cn al spoedig bleek hei
dat hij vol grieven zat. „Jij bent tenminste iets
geworden, Adam", sputterde hij, „maar bij mij
thuis willen ze maar niet begrijpen, dat ik ook een
kans verdien. Ik kan toch niet mijn hele. leven
lang hout verslepen of wat koren verbouwen op
de magere grond van een heuvel waar je jezelf
de helft van de tijd aan de struiken moet vast
houden om niet naar beneden te vallen. Niet dat
ze thuis dom zijn. Dat zijn ze beslist niet. Titus zit
voortdurend met zijn neus in de boeken en Paul
al net zo. En ze willen zelfs een radio aanschaf
fen. Heb jij al eens zo'n ding gezien, Adam?"
„Ja, in Memphis waren er al heel wat. Je hoort
er van alles door en bij de nieuwste heb je zelfs
geen koptelefoon meer nodig."
„Het toestel dat wij in de catalogus zagen, werkt
op batterijen. Zo gauw men die dam hier gebouwd
zal hebben, zullen we hierboven ook elektriciteit
kunnen krijgen; maar vader staat daar nogal wan
trouwend tegenover, hij denkt, dat door al die
draden, het huis wel eens zou kunnen afbranden.
Ja, zo achterlijk is vader nu eenmaal; hij heeft
maar het liefst dat alles gaat precies zoals het bij
zijn geboorte of liever nog bij de geboorte van
grootvader ging." Op dat ogenblik nam de auto
een scherpe bocht, zodat de hele bagage van Adam
naar de andere kant van de wagen schoof. „Zitten
er breekbare dingen in, Adam?" vroeg Claude.
„Neen, alleen maar instrumenten en wat ver
band en dergelijke. Ik kon hier wel eens praktijk
moeten uitoefenen en ik heb dus mijn gereedschap
maar meegebracht."
„Waarschijnlijk zul je je broer moeten oplappen.
Naar wij gehoord hebben moet Delmus er nogal
slecht aan toe zijn. Zou je niet iets van zijn ge
meenheid kunnen wegsnijden?"
„Jammer genoeg, Claude, is de chirurgie zover
ïog niet," zuchtte Adam.
„Zeg eens, Adam, denk je dat ik dokter zou
unnen worden, of advocaat of iets dergelijks?"
roeg de jongen op droefgeestige toon.
„Om dokter te worden, zou je nog acht jaar
loeten studeren en de studie wordt steeds moei
jker. Je zou, geloof ik, beter rechten kunnen
Joen; met rechten kun je desnoods in de politiek
gaan, als je daar iets voor voelt. Ik voor mij voel
daar niets voor. Zou je vader je willen laten stu
deren?"
„Ik heb idee van wel, Vader is trots, net als alle
Laughlins. Maar het lijkt me dat ze de laatste tijd
niet veel meer hebben om trots op te zijn." De
jongen wierp een steelse blik naar achter in de
wagen waar het zo naar alcohol stonk. „Nu raken
ze die rommel nog aan het uitvaagsel van de maat
schappij kwijt, maar als op een goeie dag het alco
holverbod wordt opgeheven, wie zal dan nog dit
minderwaardige goedje willen kopen?" „Adam",
zei hij na enige ogenblikken van stilte, „je zult
mijn vader en mijn moeder bij je thuis ontmoeten.
Wil je dan niet een goed woordje voor mij doen?"
„Maar natuurlijk", zei Adam ernstig.
i Wordt ver I d
vergelijking echter die men spoedig
loslaat omdat Streich het peil als lie
deren-zangeres niet weet te behalen.
Waar ligt de oorzaak? Laten we voorop
stellen dat Rita Streich een coloratuur
sopraan is. op dit terrein weet zij te
épateren. Ten tweede is zij opera-zangc-
daar dus waar spel en zang samen
gaan. Haar zang is echter niet in staat
zonder spel te bekoren, zij mist n-.l. de
affiniteit met het lied. De liederen die
luohtig en onbezorgd van aard zijn, waar
de componist de stem a.h.w. heeft la
ten dartelen komen zodoende het meest
geslaagd over 't voetlicht. Een meer dra
matische tekst, een gedragen melodie
voor Rita Sreich onoverkomelijke
struikelblokken. Het resultaat is opper
vlakkigheid of gekunsteldheid, beide ge
vallen zijn funest voor het' lied. De af-
isselende uitdrukking die zij dan in
haar bruine ogen brengt kan een der
gelijke verloren zaak niet redden, men
zingt nu eenmaal met de mond en het
hart en niet met de ogen.
gezien van een hinderlijke nervositeit in
de Haydn-aria, moest toch worden vast
gesteld dat de liederen van Mozart,
Schubert en Brahms onder het middel
matige bleven. Het klonk alles even op
pervlakkig. met in het hogere register
enkele niet fraaie, scherpe tonen en een
ontoereikende laagte. Het publiek dat
het nodig oordeelde na ieder maar dan
ook werkelijk ieder lied te klappen,
werkte er nu niet bepaald toe mede de
zangeres gelegenheid te geven zich te
concentreren. De liederen van Hugo
Wolf benaderden nog 't meest het wer
kelijke karakter, een lied als „Die Be-
kehrte" bijv. wist de roem van deze zan
geres nog in enigermate te rechtvaardi
gen. De Moessorgsky-liederen (mooi ge
zongen) schoten in voordracht tekort, de
coloraturen in de twee Strawinsky-com-
posities waren prachtig, evenals in het
Amor-lied van Straus. Met het laatste
lied dat zij vah Strauss zong zouden we
willen zeggen „Dein Lied erklang, ich
habe es gehort". We hebben het gehoord
zijn teleurgesteld naar huis gegaan.
Teleurgesteld, doch ook met hoop. Wel
licht krijgt Rita Streich nog eens de ge
legenheid zich te revancheren in een, voor
haar geschikte opera-rol. Hopelijk zal
dan de faam die zij bezit op werke
lijkheid kunnen toetsen aan haar kwali-
Felix de Nobel, .lied-begeleider bij uit
stek, had wel wat Streich niet had n.L
het juiste gevoel voor het lied. De zan
geres betrok hem telkenmale nadrukke-
in het applaus, dat was meer dan
geste, dat was de dank voor de steun
die hij haar als begeleider in ieder lied
gaf. Adr. Hagcr
Gooise zilverdicf in
kraag gepakt
De vermoedelijke dader van de in de
laatste tijd in Het Gooi gepleegde zilver-
diefstallen is gearresteerd. Het is de 40-
jarige handelsagent W. P. uit Amster
dam. De aangehoudene heeft reeds enige
veroordelingen aohiter de rug. Hij keer
de juist terug van een inbraakje en had
een reistas bij zich, waarin de politie
zilveren voorwerpen en inbrekersge-
?isioaD aantrof.
m Van 8 uur af kunt u over beide
zenders een nationaal programma
horen ter gelegenheid van de ver
jaardag van Prins Bernhard. Zoals u
al weet, zal het programma over Hil
versum I aan de serieuze kant rijn en
dat over Hilversum II luchtiger van
toon. Over beide zenders kunt u om
8.05 uur een toespraak door minister
mr. Luns horen, om 9 uur een
beeld over Prins Bernhard en om 9.35
uur een militaire quiz. Tijdens een
cabaret over Hilversum II <8.10 uur)
concerteert over de andere zender het
Radio Filharmonisch orkest en tijdens
taptoe en lichte grammofoonmuziek
over Hilversum II hoort u via Hil
versum I een operaconcert en kamer
muziek. Om 11.45 uur in beide pro
gramma's dagsluiting door ds. M.
Nijkamp.
Programma voor morgen
VRIJDAG 30 JUNI 1961
Hilversum I, 402 m. 746 kc/s. NCRVj
7.00 Nws 7.10 Gram 7.30 Gewijde
8.00 N
Gram
L0.45
12.00 Lichte
10.15 Morsendienst 1
11.15 V d oudere luistcri
—wx.w ...uz 12.30 Land-
meded 12.33 Gram 12J53 Gram of act 13.00
Nws 13 15 Promenade-ork 13.45 Gram 14.05
Schoolradio 14 315 RadiophilharmorklSlO
Strijktrio 15.40 Vocaal etis 16.00 Vraag
gesprek over de tuinbouw 16.15 Gram 16.43
Gram 17.00 Voordracht 17.20
ienniskamp Wimble-
:corps 18.20 Gram 18.50 Re-
- - id minder
cr brandoorza-
-19.10 Huismus
10.30 Radiokrant 19.50 Liederen 20.15 Ge-
var progr 21.25 Lichte muz 21.55 Wijd als
de wereld, lezingen 22.15 Gram 22.40 In
de Muze»val, muzlk
Orgelimprovisatii
Nws
Hilversum II, 298 m. 1007 kc/s. VARA:
7.00 Nws 7.10 Gym 7.20 Gram 8.00 Nws
8.18 Gram 9 00 Gym v d vrouw 9.10 V d
vrouw 9.30 Gram 9 40 schoolradio. VPRO:
10.00 Dit en het andere, lezing 10 05 Mor
genwijding. VARA: 10.20 Gram 10.30 Me-
tropole-ork 11.00 V d kleuters 11.15 Kla-
OÖ" Kamermuz 14.15 Voordracht 14.35
Kamermuz 15.05 Gevar progr. VARA: 16 00
Muzik lezing 16 30 V d zieken 17.00 Gram
17.20 Lichte muz 1750 Act.
18.00 Nws 18.15 Pollt lezing 18.25 Tour de
France 1961 18.35 Lichte muz 1855 De
puntjes op de i. praatje
nto 23.10 VcrgclU-
GRAMMOFOONPLATENPROGRAMMA
DRAADOMROEP
(over de 4c lijn)
Vrijdag 30 juni 1961 van 18—80 uur: I.
Daniel Auber: Ouverture ,Fra Dlavolo".
Symphonle Orkest van Radio Berlijn olv.
Paul Strauss: II. Jacques Offenbach: ..Lei
Contes d'Hoffmann" (voorspel en le bc.
drijf), opera in drie bedrijven, een voor
spel en een naapel op tekst van Julc*
Barbier. Medewerkenden Hoffmann.
Rauol Jobin. tenor: Olympln. Rcnóe Do.
dCvina Bovy,
pras
Simor
Georl Boué, s
Ben
Stella. Hrtlèno
Nicklausse. Fancly Revolt, i
Muse. Rcnée Faurc. sprcekrol: Lindorf
Louis Musy. bariton; Coppcllus. AndH-
Pernct. bas; Miracle Roger Bourdin. ban
ton: >palanzanl. René Lapelletrie. tenor
Schlemil, Charles Cambon. bariton; Cre-
spel. André Philippe, bas: Nathanaël. Ray
mond Amade. tenor; Luther. André Ves.
sières, bas: Hermann. Camllle Mauranne
bariton; Andrès, Cochenille Frantz cr.
Pltichlnacclo, Bourvil. tenor. Koor cn Or-
i Théfttre National rle 'Opéra
Adolphc
olv. Anat
Dirigrnl
André Cluytens. III
>le Fistoulert.