BOSCH
Uw probleem is het onze
KRONIEK
Russisch bisschop niet
naar de Kerkendag
iffilia
Overbodige angst voor
opkomst grootbedrijf
MARTINEZ
Een woord voor vandaag
Chr. Blinden!>ond dank
zij steun gegroeid
Tweede K.amer stemt in
met T.H. m Enseliede
koelkasten
2
ANDERZIJDS
MODALITEITEN
In „Woord en Dienst", veertien
daags orgaan voor het Hervormde
kerkewerk, geejt de. J. T. Wiersma
onder de titel Modaliteiten en
modaliteiten pers" een beschou
wing over de veelheid van bladen
die op het Hervormde erf ver
schijneni. Van die bladen geeft hij
ook een karakteristiek, waarvan
men kan aannemen, dat deze bij
degenen, die ze redigeren, wel de
nodige kritiek zal uitlokken. Ds.
Wiersma schrijft o.m.:
gemeente kerkelijke organen,
verschillende accenten leggen,
den gelezen. Het zou de rijkdom
van de verscheidenheid in eenheid
ten goede kunnen komen. Maar om
dat onze organen spreekbuis zijn
van een georganiseerde stroming,
is hun karakter méér dan een stem
uit een polyphonisch geheel. Zij
hebben de neiging een solopartij te
geven door de medespelers of te ver-
«eten of bewust te overstemmen,
an krijgt een blad een partijdig
karakter. Het minst wordt deze
aangetroffen, lijkt me, en des te
meer kerkelijke allure krijgt een
blad, bij het „Hervormd Week
blad". Dat is geen toeval. Van de
drie georganiseerde modaliteiten
laat de Confessionele Vereniging
het minst van zich horen. Globaal
genomen -begeleidt en vertaalt het
„Hervormd Weekblad" het leven
en belijden van de kerk op weiwil-
lende wijze. Wel kritisch, maar
dat is alleen maar goed. Alleen ik
geloof dat bet orgaan veel meer
armslag zou krijgen en onbevange-
ner gelezen zou worden als het niet
meer spreekbuis was van de Con
fessionele Vereniging. Altijd heeft
deze vereniging gezegd geen ker
kelijke partij te willen zijn. Zij heeft
ook inderdaad zo veel mogelijk de
ze schijn des kwaads willen ver
mijden. Wordt het geen tijd aan op
heffing te denken, het blad onaf
hankelijk te maken, zijn stem alleen
maar vanuit het Centrum te laten
bepalen en eventueel als blad de
conferenties te beleggen, die nu
door de vereniging georganiseerd
worden? Zou dat niet een dienst
zijn aan een onbevangener samen
leven in de kerk? Mogen we niet
geloven in de kracht van de waar
heid zelf?
De modaltteitenorganisa-
TIES scheppen een sfeer van
onderling wantrouwen, van hele of
halve geslotenheid voor elkaar, van
ongeestelijke strijd soms. Wij ont
moeten daardoor elkaar niet als
leden van één lichaam, maar beoor
delen elkaar volgens het etiket dat
wij onszelf geven en volgens het
beeld dat we op grond daarvan
van elkander maken. Wordt het niet
hoog tijd dat we allemaal gaan zeg
gen: ik ben hervormd en een nader
etiket wens ik niet te dragen, ik
ben hervormd en dat waarborgt
het bestaan van verscheidenheid,
ik ben hervormd en dat is al erg
genoeg naar oecumenische maat
staf. Wij leven in de tweede helft
van de twintigste eeuw. Meer dan
aan vroegere generaties heeft God
ons de schuld der verdeeldheid
doen zien. Maar ook de in Christus
gegeven opdracht elkaar in zelf-
verloochening te zoeken. En ook de
verwachting dat tenminste elkaar
verwante kerken elkaar zullen vin
den. Moeten wij dan niet beginnen
in eigen huis ons te bekeren, ons
zelf ten dienste van het geheel wil
len verliezen, samen vanuit het
ene Centrum kerk zijn? Wie dat
niet wil, degradeert die zichzelf
niet tot wereldse partij? Onze mo
daliteit kan immers nooit doel zijn.
De hoogste genade, die haar ge
schonken kan worden, is, dat zij
instrument is van Woord en Geest,
van de Heer van de kerk. Doel is
Gods wereld, Gods rijk, Gods heer
lijkheid. Zijn we in het lilht van
dit perspectief niet dikwijls bar
klein van allure? ,,In Afrika wen
den méér mensen de christelijke
kerk de rug toe dan er binnenko
men; in het boeddhistische Birma
worden er jaarlijks méér christe
nen boeddhist dan er helienen
christenen worden; de Islsm ver
slaat zijn tienduizenden en wint op
alle fronten, óók in Europa en
Noord-Amerika", schrijft de gere
formeerde predikant J. Blauw in
het pinksternummer van „Her
vormd Nedertand".
„De Waarheids-
de Gereformeerde Bond o.a.~ zei:
„Indien het de heersende geest niet
gelukt ons af te zonderen, of te
verpulveren, en dit is niet zo
spoedig bereikt, als tve standvastig
blijven in het geloof en desnoods
ook willen lijden voor de zaak des
Heeren is er een schone roeping
voor ons weggelegd", dan geeft
me dat het beklemmende gevoel
dat we een kijvende familie zijn,
samen zittend in een klein kamer
tje van een heel groot huis, welks
andere bewoners wij sèmen het
beste zouden moeten geven, dat
ook ons overgeleverd is. Mag voor
zo'n goddeloze familieruzie het ge
laden bijbelse woord „lijden"
worden gebruikt? Zijn hier niet
proporties uit het oog verloren?
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Schoonhoven, 2e pred. pl.
T. Langerak te Vinkeveen.
Bedankt voor Huizen (N.H.), vijfde
pred. pL (toez.): P. J. Bos te Sprang
(N.Br.).
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Leerdam: G. Vesseur te
Rockanje.
Bedankt voor Rotterdam-Delfshaven,
als evangelisatie pred.: H. J. v. Duinen
te Zwijndrecht
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Almelo: P. N. Ribbers te
NoordscHeschut
Van 21 tot en met 26 juni organiseert
de Vrije Universiteit een zomercursus
voor een groep van 35 Amerikaanse stu
denten van het Gordon College, Beverly
Farms, Massachusets. De groep staat
onder leiding van dr. David L. Franz,
die in de cursus 1954 1955 aan de V U.
theologie heeft gestudeerd. De cursus
word't ingepast in een trip door Eu
ropa, welke een speciaal doel heeft, nl.
een confrontatie met de wijze waarop in
Europa door de verschillende christelij
ke instanties wordt gewerkt. Het thema
voor deze cursus is „Geloof en weten-
Synode te Assen
Bewerking van Catechismus
zal worden voortgezet
In hedendaags
Nederlands
(Van een onzer verslaggevers)
ciaal daartoe benoemd depu-
taatschap in de Geref. Kerken
{vrijgemaakt) bezig aan een be
werking van de Heidelbergse Ca
techismus. Overeenkomstig
door de synode te Spakenburg in
1958 gegeven opdracht tracht men
dit leerboek der kerk in heden
daags Nederlands over te zetten.
De thans zittende synode te Assen
„Ontoelaatbaar
huichelachtig
Slllll
RONSELARU
Over het onlangs verschenen rapport van
de Sociaal-economische raad inzake hel
ronselen van arbeidskrachten geeft D e T g d
De Maasbode het volgende com
mentaar: „Een meerderheid van de S.E.R.
wil aan het ronselen van arbeidskrachten
een einde gemaakt zien door een verbods-
wet Deze wet zou de ondernemende figu
ren, die zich verrijken met het zwarte
pieten op de schaarse arbeidsmarkt straf
baar willen stellen. Ook werkgever*, die de
dure geronselde arbeidskrachten in hun
bedrijf laten werken, zouden strafbaar
moeten zijn. En de arbeider, die zich laat
ronselen? Hjj niet.
Waarom eigenlijk niet? Wel, zegt het
S.E.R.-rapport, omdat dc arbeiders dikwijls
in een dwangpositie verkeren en zich laten
ronselen om een redelijk inkomen te ver
krijgen. Zou men hen, evenals de werk
gevers, strafbaar stellen, dan handelt men
alsof hun economische positie gelijkwaardig
ia aan die van de werkgevers, hetgeen een
fictie is.
Wjj Vinden dit een gevaarlijke dood
doener. Wat bedoelt men met „een gelijk
waardige economische positie"? De werk
gever neemt toch niet uit liefhebberij dure
geronselde werkkrachten in dienst? Wel
beeft men gelijk als bedoeld wordt, dat een
werkgever, gezien zijn economische positie,
vaak beter in staat is boete te betalen dun
een arbeider. Maar zolang gezwegen wordt
«ver de strafmaat, die men onderscheide-
Ijjk voor dc strafbare werkgever en de
werknemer in gedachten heeft, is ook met
die opmerking niet meer gezegd dan een
kind, dat nog nooit van de S.E.R. gehoord
heeft, reeds kan welen.
De S.E.R. wenst dus zeer bewust de
arbeiders, hoe willig zij zich ook laten
ronselen, niet strafbaar te stellen. De raad
poogt het streven van deze arbeiders naar
een hoger loon dan zij volgens de c.a.o.
zouden kunnen verdienen juridisch en
sociaal goed te praten. Wat men bij ronse
laars en werkgevers misstappen noemt, laat
men by de arbeiders doorgaan voor het
streven naar een „redelijk inkomen". Dit
lijkt ons een klap voor de bestaande c.a.o.
en een kwaljjkc aansporing voor arbeiders
die zich niet laten ronselen. Maar goed,
het zjj zo.
Alleen vragen wij ons af waarom het pu
bliek dan iedere keer als er iets met de
arbeidsvoorwaarden gaande is, voorgespie
geld moet worden, dat men de zaken haar
fijn berekenen kan en berekend heeft.
Waarom zijn zwarte lonen immoreel en
gevaarlijk voor de conjuncturele situatie
wanneer zij door werkgevers betaald wor
den en waarom noemt men ze redelijk zo
gauw een werknemer ze bedingt? Deze
kronkelredenering maakt de zwaarwichtige
theorieën en instituten, die wij rond de
loonpolitiek hebben opgebouwd, tot iets
lachwekkends. Aanvaardt men in ons land
liet instituut van de c.a.o. en handelt men
er naar, niet alleen in theorie maar ook in
de praktijk? Of worden wjj vaak, ernstig
cijferend en overleggend, slechts voort
gestuwd door voldongen feiten, waaraan
wjj niets durven of kunnen en soms wel
licht ook moesten veranderen? Als dat
zo is, en hoe vaak Ijjkt het er niet op, hoeft
dat niet per se iets verwerpelijks genoemd
te worden. Het is een realiteit Verwerpelijk
wordt de zaak pas wanneer men dié reali
teit door middel van een dubbele moraal
poogt goed tc praten. Daar is de S.EJR. nu
wel aan toe."
Het V r ij e Volk merkt hier o.m. over
op„De vraag waarom mensen zich in onze
maatschapppjj laten ronselen vindt xyn
antwoord in het feit, dat de geronselden
veelal méér geld contant in handen krij
gen dan gewone arbeider* niet zelden
als gevolg van e-a combinatie van ontdui
king van sociale wetten en ontvangen van
zwart loon, of als het werk in Duitsland
betreft van de hogr lonen, die Duitse
ondernemers voor tijdelijke arbeider* be
talen. De „koppelbasen" vergaren aldns
niet zelden inkomens van vele tienduizen
den guldens.
VOORZITTER CHR. TEXTIELBOND
„Wij hebben als ondernemers acht
te slaan op de ontwikkelingen die
zich voordoen. De tijd waarin wij le
ven is dynamisch en met een rustig
en gezapig leven redden wij het niet.
Wij zullen de strijd om het bestaan
moeten aandurven. Daarbij behoeven
wij ons niet in een angstpsychose te
laten brengen alsof het voortschrij
dend grootbedrijf onze positie in kor
te tijd radicaal zou kunnen ondermij
drecht, gisteren in zijn openingsrede op
de jaarvergadering van die detaillisten-
bond in Apeldoorn. De heer Heerema
vond dat wijziging van distributiemetho-
den geen verkeerde zaak is, maar een
zaak die door de ondernemers in het
midden- en kleinbedrijf bestudeerd moet
worden, opdat zij hun werkmethoden
kunnen aanpassen.
De heer Heerema kreeg bijval .voor
zijn woorden van V.U.-hoogleraar prof.
mr. P. Borst, die ter jaarvergadering
Sak erver de strijd van het midden- en
einbedrijf. Prof. Borst wees op de re
volutionaire veranderingen in distribu
tiemethoden. waarvoor de middenstand
is geplaatst. Steeds groter wordt het
aantal zelfbedieningszaken, filiaalbedrij
ven, shopping-centers en postorderbe
drijven. Het grootbedrijf dringt steeds
- op.
collectiviteit vermag, aldus de hoog
leraar. In het midden- en kleinbedrijf
heerst nog teveel de gedachte dat men
het alleen wel af kan als individuele
ondernemer. Wil de middenstand gelij
ke kansen houden ten opzichte van het
grootbedrijf, dan mag het wel eens wat
meer samenwerking betrachten.
Volgens prof. Borst zal het midden-
en kleinbedrijf zich moeten toeleggen
op gezamenlijke inkoop en reclame.
Collectief zal men de research en de
opleiding ter hand moeten nemen. De
midden- en kleinbedrijven zouden eigen-
Advertentie
Dat is begrijpelijk als men weet dat dc
„onderaannemers" bijvoorbeeld in Duits
land ƒ300 per werkweek van één arbeider
ontvangen en 125 a 150 per man uit
betalen. Ook na aftrek van vervoerskosten,
sociale premies als die al betaald wor
den! en andere kosten blijft dan be
hoorlijk wat over, zeker als men weet, dat
sommige onderaannemer* 50 a 100 pende
laars exploiteren.
Het merkwaardige is, dat het in ons goed
gereglementeerde land niet moeilyk is
xich als „onderaannemer" te vestigen.
Hoewel wij in het algemeen geen be
wondering hebben voor regelingen zo
als de meerderheid van de S.E.R. nu voor
steltdie alles verbieden tenzij men een
vergunning heeft, en hoewel het voorstel
v*n de meerderheid vry ver gaat (men be
hoeft dc bepalingen niet te hebben
overtreden om uitgesloten te worden, de
vergunning kan ^1 worden geweigerd als
men de bepalingen sal overtreden) achten
wij de te bestrijden misstanden so ernstig
en de controle bij elk ander systeem zó
moeilijk, dat het systeem van de meerder
heid naar onze mening de vworkeur
Het is nn aan staatsserretaris Roolvink
om snel spijkers met koppen te slaan".
lijk gezamenlijk één grootbedrijf moe»
ten zijn wat deze zaken betreft. Ze zou
den eensgezind de persoonlijke service,
die ze hun klanten geven, moeten uit
buiten in public relations. De P.B.O.
biedt voor dit alles grote mogelijkhe-
Ter jaarvergadering; bleek voorts dat
de textieldetaillisten niets voelen voor
een afschaffing van de verticale prijs
binding, zoals door de consumentenorga
nisaties wordt voorgestaan. Zij beschou
wen dit systeem, waarbij de fabrikant
de verkoopsprijs vaststelt, als een doel
matig middel ora tot een rustig zaken
leven te komen. Dat bet concurrentie-
streven door dit systeem zou worden
belemmerd, achten zij onjuist.
Een andere actuele zaak, waarovei
werd gediscussieerd, betrof de vijfdaag
se werkweek. Dat het winkelpersoneel
graag op zaterdagmiddag vrij wil zijn,
wordt door de ondernemers begrepen.
Maar daar staat tegenover dat de za
terdag nog altijd een belangrijke ver
koopdag is. Winkelsluiting op zaterdag
middag is daarom alleen verantwoord,
als de gehele winkelstand, inclusief de
warenhuizen, daartoe besluit, zo meent
de Chr. Textielbond. Om oneerlijke con
currentie tegen te gaan, zal een wijzi
ging van de Winkelsluitingswet noodza
kelijk zijn.
Nieuwe Testament
weer in twee talen
Binnenkort zullen twee vertalingen ge
reed komen van het Nieuwe Testament,
namelijk in het Kamberaas en het
Wewewaas, twee talen, die op Soemba
worden gesproken. Met de vertaling zijn
belast prof, dr. L. Onvlee, hoogleraar aan
de Vrije Universiteit en oud-taalgeleerde
op Soemba, vanwege het Nederlands
Bijbel Genootschap en ds. P. iuyendijk,
emeritus missionair predikant van Soem
ba te Ermelo. Zij leggen thans de laatste
hand aan de tekst en zijn bezig deze ge
reed te maken voor de drukker.
Wereldraad vraagt
Portugal met doden
op te houden
Het dagelijks bestuur van de We
reldraad van Kerken heeft een be
roep op de Portugese regering ge
daan „om af te zien van opzettelijke
acties, die de dood en verminking van
duizenden Afrikanen in Angola ten
gevolge hebben", zo is donderdag in
Genève bekendgemaakt. In de verkla
ring een van de krachtigste die
ooit door het dagelijks bestuur van
de Wereldraad is uitgegeven wordt
gezegd dat Portugal „onvermijdelijk
de sympathie en het respect van an
dere landen zal verspelen als het zijn
huidige politiek niet opgeeft".
Billy Graham bij
koningin Elizabeth
op theevisite
De evangelist Billy Graham en zijn
echtgenote Ruth hebben gistermiddag
op Buckingham Palace de thee gebruikt
met koningin Elizabeth II.
De koningin had Graham al eerder
ontmoet op tuinfeesten. Ook heeft Gra
ham vroeger op haar invitatie gepreekt
in Windsor Chapel te Windsor.
Graham heeft juist een evangelisatie
kruistocht in Manchester beëindigd. Van
avond vertrekt hij naar Glasgow waar
hij zaterdagmiddag zal spreken in het
Ibrox-stadion, het thuisveld van de voet
balclub Glasgow Rahgers. Er worden
100.000 personen verwacht. De Britse
spoorwegen hebben extra-treinen inge
legd. Er zal een koor van 1.000 man mee-
Ook in 1955 heeft Graham in Glasgow
een kruistocht gevoerd. Zondag zal hij
vanuit Glasgow voor de televisie spre
ken. Maandag spreekt hij in Belfast in
Noord-Ierland een openluchtbijeenkomst
toe.
spel
B1
ISSCHOP Johann Wendland
van de Russisch Orthodoxe
Kerk, die zetelt in Berlijn-Karls-
horst, heeft ontkend, dat hij zou
hebben toegezegd te zullen deel
nemen aan de in Berlijn te hou
den Kerkendag. Hij acht dit deel
nemen een „voor het christelijk
geweten ontoelaatbaar huichel
achtig spel".
De mededeling van de weigering
door de bisschop is afkomstig van het
Oostduitse persagentschap ADN, dat
een bericht van Wendland wereldkundig
heeft gemaakt, waarin o.m. staat te
lezen, dat de bisschop met grote ver
bazing heeft kennis genomen van be
richten uit de Bondsrepubliek als zou
hij hebben meegedeeld gevolg te zul
len geven aan de uitnodiging tot deel
neming aan de Evangelische Kerken
dag. Hij hoorde ervan tijdens een ver
blijf in Nederland, waar hij een ver
gadering van het presidium
ferentie I
de.
„In werkelijkheid-heb ik zo'n toezeg
ging nooit gedaan. Dat kon reeds hier
om niet, omdat ik de officiële uitnodi
ging pas na mijn terugkeer uit Neder
land ontving", zo staat te lezen in de
Oostduitse mededeling, waarin ook ont
kend wordt, dat bisschop Wendland een
bedenktijd van een week zou hebben
gevraagd en daarna een mondelinge
toezegging zou hebben gedaan.
Europese kerken bijwoon-
Redenen
Volgens ADN heeft Wendland zijn
weigering aan de Kerkendag deel te
nemen medegedeeld in een brief aan
de president van de Duitse Evangeli
sche Kerk, dr. Scharf, en aan dr. Hil-
debrandt. Dat antwoord kwam hierop
neer, dat de voorgenomen Kerkendag
in West-Berliin reeds voordat hij is
begonnen de bestaande spanningen tus
sen de beide delen van Duitsland heeft
doen toenemen.
„In plaats van het gevoel van ver
trouwen en vriendschap tussen de
christenen van Oost- en West-Duitsland
te bevorderen Is deze Kerkendag een
nieuwe bron van wantrouwen, vijand
schap en verbittering geworden. Het
deelnemen daaraan zou voor mij een
voor het christelijk geweten ontoclaat-
br.ar huichelachtig spel rijn, waar nog
bij komt, dat men mijn naam heeft
misbruikt voor politieke doeleinden nog
voordat ik mijn beslissing tot bet al
of niet bijwonen van de Kerkendag
openbaar had gemaakt", aldus het
standpunt van bisschop Wendland.
heeft besloten deze bewerking te
doen voortzetten.
Dit besluit kwam er niet zonder
slag of stoot. Inzonderheid ds. J.
Faber te Schiebroek verklaarde
zich tegen het omwerken van de
Catechismus.
Men kende zijn bezwaren reeds, daar
de kerkeraad van Schiebroek-Hillegers-
berg-C. naar aanleiding Van de versche
nen proeve der Zondagen 1 tot en met
12 dc synode verzocht had deze arbeid
af te breken. Te Schiebroek overwoog
men, „dat de Geref. Kerken (vrijg.),
gelet de belijdenisverzaking en de oe-
cumenistische poging tot belijdenisreduc
tie die helaas allerwege kunnen worden
opgemerkt, uiterst bedachtzaam moe
ten zijn bij elke redactiewijziging van
haar belijdenisgeschriften en liturgische
formulieren, opdat deze wijziging geen
verzwakking van de belijdenis der ker
ken betekene of als zodanig kan worden
uitgelegd"
Verder vees Schiebroek erop, dat
het confessionele geding met de Geref.
kerken voortduurt en dat bij dit geding
tekst en uitleg van de formulieren der
kerken betrokken zijn; de tekst moet
dan ongewijzigd blijven. De nieuw-ont-
worpen Zondagen 1-12 laten al zien, dat
een ver doorgevoerde modernisering de
zakelijke inhoud maar moeilijk onaan
getast kan laten.
Tenslotte meende de kerkeraad van
Schiebroek, dat het appèl der vrijge
maakte kerken op andere kerken, die
met haar de drie Formulieren van
Enigheid bezitten, door de invoering
van gemoderniseerde formulieren aan
kracht zal verminderen; ja de invoe
ring zou een nieuw punt van verschil
aan reeds bestaande kunnen toevoegen.
Andere stemmen
Er waren ook andere stemmen. Bijv.
uit Hoogeveen, waar de kerkeraad ver
zocht de bewerking voort te zetten-. De
deputaten hadden dit al uit eigen be
weging gedaan en zijn klaargekomen
tot en met Zondag 22.
De commissie ter synode, die hierover
bij monde van ds. E. Teunis te Mon.
ster rapporteerde, wilde niet opzij gaan
voor de bezwaren van Schiebroek, ook
nadat ds. Faber deze nog eens had toe
gelicht.
De bewerking is nog niet voltooid en
zal pas definitief getoetst worden wan
neer zij gereed komt. Het appèl der
kerk op andere kerken, die dezelfde be
lijdenisgeschriften hebben, wordt niet
verzwakt wanneer men maar vast
houdt aan de oude inhoud. Het gaat er
niet om een ander belijdenisgeschrift
op te stellen, maar om de Catechismus
met dezelfde Inhoud over te zetten in
hedendaags Nederlands.
De gronden tegen het voortzetten van
dé bewerking ingediend, zijn volgens de
commissie niet genoegzaam om de ar
beid af te breken. De synode onder
schreef in meerderheid dit oordeel, zodat
de bewerking voortgang zal vinden. De
synode zal haar openbare zittingen her
vatten op dinsdag 4 juli.
Ook dit behoort tot de christelijke grondwet: één in liefde
betoon, één van ziel, één in streven, zonder zelfzucht of ijdeI
eerbejag; in ootmoedigheid de ander uitnemender achten dan
zichzelf; niet slechts letten op het eigen belang, maar ook op
dat van anderen. De apostel Paulus schrijft dit aan de chris
tenen in Philippi en daarmede ook aan ons, die gaarne met
de christen-naam wensen te worden aangesproken. Onze
overtredingen van al deze „grondwettelijke bepalingen" zijn
legio. En misschien kan de vraag rijzen, of al hetgeen hier
wordt genoemd dan typisch christelijk is! In de geest van
liefdebetoon, van ootmoedigheid en het dienen van de belan
gen van anderen willen ten slotte de humanisten toch ook
werken! Paulus geeft aan al die „kwaliteiten" een diepere
dimensie, wanneer hij samenvattend spreekt over de gezind
heid, welke ook in Christus Jezus was. Hij, God zelf, heeft
Zich ontledigd, volkomen weggeschonken, de gestalte van een
dienstknecht aangenomen. Dat heeft Hem het leven gekost.
Tot die gezindheid roept hier de apostel op allen, die in
Christus' voetstappen willen treden. En dat is tegelijk het
kardinale verschil: het gaat niet primair om het effect van
onze ootmoedigheid en ons dienen van de anderen, maar om
de gezindheid, waarin wij ons geven. Ook hier beslist het
hart. Wanneer twee mensen hetzelfde doen kan dat toch groot
verschil maken. Op dit punt is de Bijbel onverbiddelijk
TTET stemt ons tot grote dank-
baarheid dat wij het belang
rijke werk dat, in het algemeen
gesproken, de grote massa niet
aanspreekt, dank zij de financiële
steun van duizenden van onze
trouwe donateurs, konden blijven
verrichten en uitbouwen. Dit wil
niet zeggen, dat onze financiën ons
geen zorgen baarden.
Dit staat vermeld in het verslag over
1960 van de Nederlandse christelijke
blindenbond, dat zojuist is verschenen
het bestuur tevens melding
maakt van de vele contacten, die op
vergaderingen, weekends enz. en bij de
persoonlijke bezoeken konden worden
gelegd tot heil van de betrokken lotge-
De acties ter verkrijging van de no
dige middelen voor het verstrekken
van bandrecorders breidden zich ge
stadig uit, zodat vele van de leden in
het bezit gesteld konden worden van
zo'n apparaat. Ook de cursussen in
stoklopen, koken en naaien werden re
gelmatig georganiseerd. De stichting
„Het Louis Braille fonds" van de N.C.B.
kon vele leden hulp bieden bij stu
die en aanschaf van lectuur en band
recorders. In het vorig jaarverslag
werd reeds melding gemaakt van de
uitgave in braille van Kramers Vreem
de Woordentolk. Ter bestrijding van
:eer hoge kosten, die aan zo'n uit-
zijn verbonden, werden door par-
MAÏZENA
DU RYEA
maakt Uw groenten zo lekker.
DEN HAAG. De plannen van de
regering om in Enschede een derde
derde technische hogeschool te stich
ten hebben de instemming van de
meerderheid der Tweede-Kamerleden.
Dit blijkt uit bet voorlopig verslag
over het wetsontwerp, waarin deze
plannen zijn neergelegd.
Vele leden waren het met de voorstel-
n eens, vele andere leden eveneens,
al gevoelden deze reserve ten aanzien
van het karakter van de nieuwe instel
ling. Verscheidene leden echter spraken
zich niet uit tegen de stichting van een
derde technische hogeschool, doch zouden
willen aanbevelen daar pas later toe
over te gaan, omdat zij het onmogelijk
achtten, thans de leerstoelen voldoende
te bezetten.
Weer andere leden waten weinig over
tuigd van de noodzaak van spreiding van
het wetenschappelijk onderwijs in de
naaste toekomst. Zij achtten het beter,
dat er een klein aantal inrichtingen is,
die goed geleid worden dan een groot
aantal kleine. Bij een goede organisatie
zou het huns inziens niet onmogelijk
zijn, de noodzakelijke uitbreiding op te
vangen binnen de natuurlijke groei van
de bestaande inrichtingen.
Wat betreft het openen van de mogelijk
heid, aan de economische hogescholen
een faculteit der rechtsgeleerdheid in te
stellen hetgeen eveneens in het wetsont
werp wordt voorgesteld, wordt in het
voorlopig verslag op Verscheidene gion-
den twijfel aan de wenselijkheid geop
perd. Od een aantal Dunten werd de mi
nister nadere informatie gevraagd.
Advertentie
Héb weit u&ikock£& mexk Ui Qwopn
Mede door de grote vlucht welke
het Gesproken Bock heeft genomen,
aldus het jaarverslag, baarden de
financiën van de Ver. Christ. Braille
bibliotheek veel zorgen en het zal in
de toekomst noodzakelijk blijken te
zijn een leidinggevende figuur aan te
trekken. Wij hopen en vertrouwen
dat dit een blinde kracht zal zijn.
Over de financiën zegt het verslag,
dat het jaar 1960 moest worden afge
sloten met een klein nadelig saldo door
dat de ontvangen donatie-gelden niet
het peil van 1959 hadden bereikt.
Aan het einde van het verslagjaar
telde de bond 846 leden, waarvan 57
jonger dan 18 jaar, tegen 783 leden op
1 januari 1960.
Uit een gehouden enquête blijkt dat
ongeveer 25 procent van de leden een
vrij beroep uitoefent, terwijl 20 procent
in Werkinrichtingen verblijft. Ongeveer
41 procent van de leden verrichten geen
De bondsdag van de Bond zal op
donderdag 29 juni worden gehouden in
het Hervormd conferentiecentrum
„Boschlust" te Zeist. In de middagbij
eenkomst zal ds. R. Bakker uit Rotter
dam een lezing houden over het onder
werp: ,,De terugkeer der Joden in het
licht van de profetieën", die zal wor
den omlijst met zang van Dé van
Oenen.
Vrije weekend schept
problemen voor
de zondagsscholen
Ds. Ter Schegget uit Amsterdam heeft
woensdag op het congres van de Neder-
landsche Zondagsschoolvereeniging, dat
in Arnhem is gehouden, gesproken over|
de verantwoordelijkheid ten opzichte
van het Zondagsschoolwerk. Deze scho
len bestrijken thans een totaal van 400.000
kinderen. En hoewel het aantal leden
de N.Z.V. ruim 12.000 is, houdt de
groei van het ledental op geen stukken
na gelijke tred met de groei van dr
Nederlandse bevolking. De vrije zater
dag, waardoor vele gezinnen tijdens het
weekeinde vertrekken, maakt de zaak
er" voor de Zondagsschool ook al niet
beter op. aldus ds. Ter Schegget. „Wij
hebben jonge mensen nodig, die zich
met overgave willen wijden aan het
Zondagsschoolwerk. Wat wij nodig heb
ben is, dat wij letten op het hedendaag
se levensgevoel en op het huidige levens
klimaat. dat vaak wordt gekenmerkt door
;n grote angst," aldus de predikant.
's Middags werden drie inleidingen ge
houden over De Bijbel, een vergeten
boek. Hierover spraken ds Ter Schegget,
dr. Van Leeuwen en prof. dr. J. Bronk-
horst uit Brussel.
Eerste kerk in
O.-Flevoland
Nog deze
der Oostelijk Flevoland de eerste kerke
lijke gemeenschap worden gevormd. In
het dorp Dronten zal dan een Gerefor
meerde Kerk worden geïnstitueerd. De
gemeenteleden, in Dronten. Ketelhaven
cn Roggebotsluis, ressorteren onder de
kerk van Kampen. Generale deputaten
de Geref. Kerken hebben voorge
steld, dat de synode van Apeldoorn, die
deze zomer gehouden wordt, zal beslis-
of de nieuwe kerk tot dc classis Har
derwijk of tot die van Zwolle zal be-
Vraag: Ik heb steeds last
vlekken in mijn was, wam
een nacht in het sop staat; zij
uit als roestvlekken. Ik heb
galvaniseerde teil en bovendien doe ik
doek in. Desniettemin ont
staan "er vlekken. Middelen tegen
roestvlekken helpen niet. Bleekwater
geeft evenmin baat. Is hiertegen een
middel?
Antwoord; Het ontstaan van zeep- ,,°r<c
vlekken is te wijten aan het lange
ken van het wasgoed. Drie uur
ken is voldoende. De vlekken Kan
verwijderen door het goed
christelijke jeugd- dezelfde wijze als waarop de olie
verenigingen voor Rotterdam naar de Roer wordt
n? Bestaan er boek- gevoerd? De olie moet 30 meter stij- moet mijn bruto-inkomen zijn um aait
jes met deze adressen en waar kan gen, terwijl het water dertig .meter geslagen te worden in de inkomsten-
men de adressen van Hervormde cn omlaag moet stromen, of misschien belasting? Bijverdiensten heb üc niet.
Gereformeerde kerkeraden vimden? iets minder bij zeer hoge vloed. Antwoord: Het loon van uw kinderen
Antwoord: Enige der voornaamste Antwoord: Inderdaad wordt de ver-
zijn: Christelijk Jongerenverbond,^ Sin- vulling voor het grootste gedeelte door
..In dienst der Kerk'
Vriezeveen; Bond voor Geref.
verenigingen. Amersfoortseweg 49,
Huis ter Heide, Bond voor Geref.
Vrouwenverenigingen, Steynlaan 8,
Een afzonderlijk boekje hierover is
aers van een minderjarig mnu, u«i me?r
buiten de woonplaats intern werkzaam i j? in ^y11®1"8®118 Nedcr-
j' aangezien u geen loonbelasting betaalt
behoeft u zich geen zorgen te maken
Herv. Mannen noeg niet uitvoerbaar, omdat en der- voor inkomstenbelasting.
Grensweg 22. gelijke leiding een grote doorsnede Vraag: Wij hebben een huidenlanv
Dit zal wel niet ineens ge
beuren, maar het is het enige middel.
Vraag: Is het mogelijk, dat de ou
ders van een minderjarig kind,
het gehele netto-loon laten over
maken? Op grond J!*
mogelijk"
ct. landse almanak voor iedereen, kerke
rt lrjke jaarboekjes, zoals van de Geref.
Kerken, de Geref. Kerken (vrijge
maakt), de Geref. Gemeenten, de Chr.
Geref. Kerken, Adressen van de Her-
Het kind komt dus prak
tisch niet ten laste van de ouders.
Antwoord: De ouders kunnen, als
zij het ouderlijk gezag hebben, eisen, y°pnde kerkeraden
dat het netto-loon (natuurlijk behou
dens zakgeld aan hen wordt overge- Verkelilk ^'andboek
maakt. De bedoeling is dan. dat zij *-er*ellJk Handboek.
dit geld voor het kind beheren, of op
een sDaarbankboekje voor het kind hebben, dat de verontreiniging of mis-
vastzetten. Artikel 1638f van het Bur- schien beter vergiftiging
bekend niet verkrijgbaar, wel die
1e predikanten in Van Alphens Nieuw del
Lerkelijk Handboek. de leveranciei
Vraag: Ik meen wel eens gelezen te ku.nt krijgen. U kunt inlichtingen
- bij „Raventa Helmond"
moeten hebben en dus zeer pekapje. dat 20 jaar oud is. Hoe
duur zou worden. Een enkele fabriek maken wij dit het beste schoon?
heeft soms een afwateringsriool, waar- Antwoord: Voor het schoon -naken
in een man rechtop kan lopen. Een van een lampekapje van huid gebrui-
betere oplossing is het water eerst te ke men een lauw sopje van gewone
reinigen. Dit wordt tegenwoordig ook huishoudzeep. Helemaal helder zal het
steeds meer toegepast, al zal het nog a*
wel even duren voordat er owel bij
fabrieken als bij steden en dorpen vol
doende zuiveringsinstallaties gebouwd
Vraag: Hoe reinig ik het beste een
raventa-vloerbedekking?
Antwoord: De fabrikant van deze
vloerbedekking heeft een specnal mid-
de handel gebracht, dat u bij
lom bruin en minder doorzichtig
wordt
Vraag: In één mijner grammo
foonplaten is een „slag". Hierdoor
danst de pick-uparm op de plaat,
waardoor een kloppend geluid ontstaat.
Hoe kan ik de plaat recht krijgen?
Het is een normale 45-toerenp!aat.
redelijke kans
>ord: U heeft c
gerlijk Wetboek bepaalt, dat de beta-
veroorzaakt wordt
Vraag: Welke zijn de adressen der Roerbekken i
Vraag: Mijn gezin bestaat uit zes
personen- man. vrouw, cn vier kinde
ren, waarvan er drie boven de zestien
jaar zijn en in loondienst werken. 2ij
betalen dus loonbelasting. Het vierde
kind gaat school cn is tien j
op Voor dit kind ontvang ik kinderbij- den.
Z83SS!S***£? kor dc plaat op een glasplaat
ion te leggen en deze onmiddellijk
weg te halen zodra zij recht is. U
noet er geen boeken of andere voor
werpen ter verzwaring op leggen. Men
moet de plaat ook niet vastpakken,
maar met glasplaat cn al wegnemen
:n in de schaduw leggen zodat de
alaat weer kan afkoelen en verhar-