Stil Curatorium voor nadere vorming predikanten pljlt Twaalf rooms-katholieken in Hongarije veroordeeld Een woord voor vandaag Drie nieuwe docenten voor vakken van prof. Waterink „Fooitraditie" is nog steeds niet verdwenen 2 ANDERZIJDS OP GEBRUIKELIJKE WIJZE De journalist Henk de Jong, de man die meer afweet van wat iemand de „kerkelijke folklore" heeft genoemd, schrijft over een zaak, die vooral hem als verslag- gever van honderden kerkelijke en christelijke bijeenkomsten is opgevallen: menkomsten der mannenvereni- gingen zal de bekende aanduiding wel voorkomen: ..De vergadering werd op de gebruikelijke wijze ge opend". Hoe vaak lees je dat in verslagen van christelijke bijeen komsten! Op de gebruikelijke wij ze. Dat betekent: er werd gezon gen, er werd uit de Bijbel gelezen, er werd gebeden. Zonder dit drie voudig begin kan een vergadering gebed. Als ,,de gebruikelijke wij ze" méér bedoelt dan het aanduiden van een routine-bezigheid, is het een goed gebruik. Helaas, het is vaak anders. In me nig geval kan je het gebruikelijke begin van de ..christelijke" vergade ring niet anders dan een aanfluiting noemen. Dit wordt niet geschreven in een bui van balorigheid. Schrijver dezes bezoekt sinds jaar en dag als ver slaggever vele vergaderingen, spe ciaal .christelijke". Maar zijn er varingen terzake van ,,de gebrui kelijke wijze" doen hem dikwijls verlangen naar vergaderingen, die niet op de gebruikelijke wijze wor den geopend, maar die desondanks wel christelijk kunnen zijn. Een bezwaar is al direct de slech te voorbereiding. De voorzitter heeft niet van tevoren een lied opgezocht en bladert maar wat, om op de klank van het onderwerp af vervallen (bij zendingszaken b.v tijd: ,,A1 de heid'nen door uw han den" enz.) of tot dwaasheden. Van dit laatste herinner ik mij de vergadering der christelijke be- roepsgoederenvervoerders, jaren ge leden. Men had daar de hele dag over vrachtwagens gepraat. Slot zang: „Gods wagens boven 't luch tig zwerk, zijn tien- en tienmaal duizend sterk!" Neem me niet kwa lijk. maar toen de heren dat stich telijk zongen heb ik zitten schud den van het lachen. Dit is „christe lijk cabaret". Ook op de gebeden zou veel te zeggen zijn. Het is gewoonweg ont stellend hoe men het oor van de Allerhoogste Majesteit durft verve len met een opeenstapeling van ge meenplaatsen, onpersoonlijke for muleringen en klungelige exlama- ties. Er wordt wel gezegd dat ge bedskritiek niet geoorloofd is. Ik zou niet weten waarom. Men mag voorzitter verwachten, dat ningswoord. léér dan op zijn ope- altijd 5 de gi voorberei ding (men kiest maar een „psalm- pie"), moet geconstateerd worden dat het gedrag der vergadering soms beneden peil is. God spreekt door zijn heilig Woord. Jawel. Maar wanneer je te laat komt op een vergadering, loop je tijdens het Bijbellezen ge woon naar je plaats, je geeft je buurman de hand en je vertelt hem fluisterend natuurlijk dat ie door treinvertraging wat over tijd bent Want er wordt „toch maar" uit de Bijbel gelezen; dat is niet belangrijk, daar het tot de noodza kelijke entourage behoort, evenals de secretariële mededeling van in gekomen berichten van verhinde- In werkelijkheid redeneert men zo niet. Maar in de praktijk gaat het meestal wel degelijk zo. Ge woonweg uit onachtzaamheid. Men voelt de betekenis van de dingen niet meer aan. En dan wordt „de gebruikelijke wijze" een misbruik. Het valt mij op dat de christelij ke onderwijzers- en lerarenorgani saties op het punt van de openings ritus steeds voor de dag komen met zorgvuldig voorbereide verga deragenda's. Ook de Militaire Bond Pro Rege geeft een goed voorbeeld. Tijdens de Schriftlezing op de jaar vergadering worden de zaaldeuren gesloten gehouden, zodat de verga dering ongestoord naar het Woord van God kan luisteren. Maar dit zijn uitzonderingen. El lendig ging het b.v. toe op de laatst gehouden vergadering van Gerefor meerde predikanten, waar tijdens het gebed de deuren dichtbleven, maar onder het Bijbellezen de vele laatkomers, zwaaiend naar colle ga's. een stoel zochten. Maar wat is belangrijker het spreken van óns tot God, of het spreken van Gód tot ons? Bij de dominees moet je het trouwens niet zoeken. Ik zou rare verhalen over synodes kun nen vertellen en niet alleen van de Gereformeerde kerken. Predikan ten lopen meer dan anderen ge vaar om al te gemeenzaam met Gods Woord te worden. Maar het is meestal domweg een kwestie van gebrek aan manieren. Ter wijl men formeel het Woord toch zo in ere houdt. Vele onder het Bijbellezen ter vergadering ijverig doorpennende secretarissen zullen u onmiddellijk kunnen verklaren, dat hun organisatie blijkens artikel 2 van haar statuten „Gods onfeilbaar Woord" als richtsnoer heeft. Maar waarom dan niet tegenover dat Woord de verschuldigde eerbied be tracht? Betuigingen op papier, of woor den, zeggen niet veel. Het komt op daden aan. Talloze rechtzinnige christenen hebben hun mond vol over de uitlatingen van prof. Smits, die het Woord Gods zou aantasten. Maar is nonchalance tegenover dat Woord in de grond der zaak niet hetzelfde? Wie op vergaderingen het luiste ren naar het Bijbellezen aan zijn laars lapt, haalt de Naam des He ren neer. Let er maar eens op hoe vaak dit gebeurt: U zult er van schrikken. Beter nog: voorkom het. En lukt dit niet, dien dan een ver zoek in om „de gebruikelijke wijze" af te schaffen. Besluit Hervormde synode D« generale synode van de Nederlandse Hervormde kerk heeft gisteren, de eerste dag van haar driedaagse zitting op Woud- schoten te Zeist, besloten een curatorium in te stellen voor de nadere vorming van predikanten. Dit curatorium zal fungeren als subcommissie van de commissie voor het theologisch hoger onder wijs. Nu volgend jaar het pastoraal centrum op Heidepark in Doorn eereed zal ko men, worden voorbereidingen getroffen voor een goede organisatie van de predi kantenconferenties, die daar zullen wor- gehouden. Deze conferenties hebben tot doel bü te dragen tot de nadere theolo gische vorming en tot een onderlinge band in het persoonlijk geestelijk leven der deelnemers. Ze zullen de oecume nische horizon moeten verruimen en een meer moderne bewerktuiging van de gemeenten moeten stimuleren. Op de terreinen der bijbelse theologie en de pastorale psychologie zal geregeld voor lichting worden gegeven. Het curatorium krijgt tot taak de voor de nadere vor ming verantwoordelijke functionarissen Advertentie aéée. /net RdTERDDN Conferenties in centrum Zeist advies te dienen bij het opstellen programma's voor deze predikanten- conferenties. Zuid-Afrika Tussen het moderamen van de gene rale synode der Ned. Hérv. Kerk en de synode van de Nederduits Hervormde Kerk in Zuid-Afrika zijn brieven gewis seld over de ontwikkeling van het kerke lijk leven in Zuid-Afrika in verband met het apartheidsbeleid. Deze corresponden tie betreft o.m. het feit, dat de Neder duits Herv. Kerk overwoog de medewer king aan en het lidmaatschap van de Wereldraad van Kerken te beëindigen. Deze kerk heeft thans het moderamen der synode laten weten, dat z(j inderdaad geen vertegenwoordiger naar New Delhi zal zenden en dat ze inmiddels het lid maatschap van de Wereldraad heeft op gezegd. ZU wil de contacten met de alliantie van Hervormde Kerken, met de kerken van Zuid-Afrika en met de Ned. Herv. Kerk wèl voortzetten. De secretaris-generaal, dr. E. Emmen, ;i het zeer te betreuren, dat de Neder duits Herv. Kerk haar roeping als Kerk van Christus in de wereld zozeer ver bindt met de beginselen van de apart heidsidee en met het apartheidsbeleid. Bovenal sprak hij er zijn teleurstelling uit, dat een voorstel tot een nader onderzoek inzake de uitleg van de Hei lige Schrift door de synode van de Neder duits Herv. Kerk is verworpen. Naar aanleiding van deze briefwisse- ng overweegt het moderamen nu op elke wijze het contact met deze zuster kerk nog kan worden gehandhaafd. Dr. Emmen vroeg zich af, of en in hoeverre gezien het bovenstaande nadere correspondentie onder de huidige om standigheden nog zin heeft. KINDERBIJSLAG De Tweede Kamer sal, zoali bekend, volgende week dinsdag het debat begin nen over het ontwerp op dc kinderbijslag- verzekering. Welke beslissing de Kamer van 150 ral nemen is voor het Alge meen Handelsblad geen vraag Het blad schrijft hierover o.m.: „Wat het sympathieke is van de opzet van dc a.o.w.: dat rij is eee „algemene volksver zekering", is bij de kinderbijslag juist vol strekt verwerpelijk. Hetgeen in het ene ge val een natuurlijke zaak is, is in het an dere geval een volkomen onnatuurlijke en onwaarachtige constructie. Het verzet, blijkens verschillende open bare uitingen van hun voormannen door liberalen en obristelijk-historischen tegen de opzet van deze wettelijke regeling gebo den, vindt zijn weerslag in brede kringen van ons volk, tot ver buiten de grenzen van deze twee politieke groeperingen. Dat de fracties van de V.V.D. en de C." over hun fundamentele beswaren tegen de opzet van dit ontwerp souden heenstappen op grond van geheel buiten de merites dit ontwerp gelegen politieke overwegin gen, achten wij ondenkbaar. Samenwerking in de politiek vraagt meermalen offers van de daarbij betrokken partijen, maar er zijn grenzen. Die grenzen worden onze stellige overtuiging overschreden neer ten behoeve van het behoud var tijdelijke politieke samenwerking (want iedere samenwerking in de politiek ten slotte altijd tijdelijk) een volstrekt v werpelijke regeling wordt aanvaard, wa van vaststaat dat wanneer zij eenmaal tot stand is gekomen van af kan. Alleen de V.V.D. en de C.H.U. zullen niet in staat zijn, door hun teg> ontwerp te doen verwerpen. Wij koeeteren echter nog steeds de hoop, dat ook andere leden hun medewerking aan de totstandko ming daarvan sullen blijken te onthouden. Betekent verwerping het einde van de vrijblijvende politieke samenwerking, waarop het kabinetDe Quay steunt en dus kabinetscrisis? Wij hopen vurig van niet, omdat wy een kabinetscrisis aller minst begeren cn wij weigeren dat ook te geloven. Intrekking van het ontwer indiening van een gewijzigd ontwen o.i. verre de voorkeur hebben verd Nu dat niet is geschied, kan echter den erkend, dat een openbaar debat het thans aan de orde zijnde ontwerp in ieder geval het voordeel kan opleveren, dat de kaarten nu openlijk op tafel ko- T--n slotte: over het beginsel van de kin derbijslag kan men als minderheid in dividueel denken zoals men wil, de strijd daarover is nu eenmaal reeds vóór de log beslist. Het is een vrij algemeen t vaarde gedachte In onze moderne „t vaurtsstaat" geworden en bestaat ook al de ons omringende landen. Men zal dat als een realiteit moeten aanvaarden' Het blad De Tijd De Maa d e schrijft over de ernstige moeilijkhe den die met dc kinderbijalagkweatie drei gen te ontstaan het volgende: „Een tijd lang mochten de politiek ge- interesseerden zich gelukkig mogelijk ook ongelukkig voelen met de weten schap dat schrandere, niet aan dogma'i verkleefde lieden, de weg naar een rom promis gevonden hadden. In die richting gingen olthana de geruchten, want de Priester kreeg twaalf jaar Twaalf rooms-katholieken zijn in Boedapest tot gevangenis straffen veroordeeld wegens het samenzweren tot omverwerping van het communistische bewind in Hongarije. De zwaarste straf twaalf jaar werd uitgesproken tegen Istvan Tabody, een priester, die zowel van hoogverraad als van activiteiten tegen de staat werd beschuldigd. Ofschoon hij in het geheim berecht was voor een andere rechtbank werd Tabody Ie vau officiële openbaarheid over deze zaak ia even klein als de langdurigheid, waarmee aij zich nu al jarenlang voort sleept, groot is- Het compromis of noem het een scala -van compromissen op de regeringsgaziude partijen elkaar hoopten te vinden, bestond hieruit, dat d' bijslag voor zelfstandigen soa worden los geweekt nit de algemene kinderbijslagre geling zoals die thans in de vorm var wetsontwerp ter tafel ligt Een dergelijke aparte regeling voor zelfstandigen zon in de ogen van de K.V.P. genade kunnen vin den, wanneer zij en dat is wel open lijk gezegd - aan de eisen van redelijk- beid son voldoen. Aan die norm schijnt inmiddels wel voldaan te rijn Maar ia de moeilijkheid? De moeilijkheid is, dat het wetsontwerp voor een algemene regeling eerst van de baan moet zijn alvorens een nieuw wats- ontwerp, gebaseerd op het genoemde promis, zijn weg naar het Staatsblad kan vinden. Een compromis is altijd iets voorstanders van een algemene kinderbij slagregeling, zoals de K.V.P.-ers over het algemeen zijn, beschouwen als „second best". Men heeft een offer gebracht en dn» gal men waarborgen verlangen die voorko men, dat straks het compromis door de vingers glipt nadat men het huidige wets ontwerp heeft laten schieten. Die waar borgen blijken er wanneer men de neu zen telt maar in zeer geringe mate te zijn. Wil men dus niet tussen twee stoelen op de grond vallen, dan is het voor de voorstanders zaak niet te snel prijs te ge ven wat men nu in de hand heeft, r lijk het huidige wetsontwerp. Nu schuilt ook daar een adder onder het gras omdat de oppositie met betrekking tot dat wets ontwerp amendementen in gedachten heeft zoals bijslag vanaf het eerste en niet vanaf bet derde kind en verder een finan ciering van deze regeling uit de schatkist die voor het kabinet wellicht weer nie aanvaardbaar zijn. Zo staat men dus voo een dilemma, dat zowel verwerping vai het oorspronkelijke wetsontwerp als de ver werping van bet compromis een bedret ging voor het kabinet vormt. De situatie blijkt te ontstaan, dat eet rhristelijke partij, die men alleen met eni ge goede wil geen splinterpartij zou noe men, als een wispelturige kobold op di wip zit In weinige handen ligt de bealis- sing over het al dan niet voortzetten van bet zo sterk op dreef komende christelijk- sociale beleid. Een salto mortale aan de zelfkant van de democratie". maandag met zijn metgezellen ge confronteerd om het vonnis aan te horen. Bijzonderheden over zijn zaak zijn niet bekendgemaakt. Tot acht jaar werd veroordeeld Oe- doen Barlay. die een der kopstukken van de z.g. christelijke frontorganisatie werd genoemd. De openbare aanklager beweerde, dat alle veroordeelden of tot deze or ganisatie hadden behoord óf er kennis van hadden gedragen. Zij zouden ge streefd hebben naar vervanging van het communistische bewind door een chris telijke republiek. Te dien einde, zo werd gezegd, had den zij op onwettige wijze een korps van jeugdige katholieken opgeleid, die bij een eventuele regeringswijziging de leidende posten zouden gaan bekleden. Barlay werd in 1958 voor 20 maan den geïnterneerd wegens activiteit te gen de staat. Deze tijd zal tezamen met de vijf maanden, die hij in hechtenis heeft verbleven, in mindering worden gebracht. Niet bekend Lenard. veroordeeld tot ze' een half jaar, was de enige van de elf, die In het openbaar werd berecht en die getracht heeft zijn onschuld aan te tonen. Hij werd In 1953 uit de gevange nis ontslagen, nadat hij een deel van zijn straf wegens activiteit tegen de staat had uitgezeten. Tijdens het proces, dat zes dagi heeft gednurd, raakte hij iu heftige woordenwisseling met rechter Istvan Blmbo; het werd hem toen zonder wegen duidelijk gemaakt, dat sai werking met de rechtbank zou kunnen leiden tot verlichting van het vonnis. Deze opmerking kan erop wijzen, dat de verdachten lichtere straffen werd be loofd in ruil voor vergemakkelijking van de taak van de staat om hun schuld te bewijzen. Lenard hield echter vol, dat hij geen misdaad had begaan en dat hij alleen geprobeerd had de Bijbel te onderwij zen. Hij betwistte de verklaringen var twee getuigen a charge en gaf slechts toe. dat hij gedwaald had bij het schrij ven van sommige pamfletten van „foutieve inhoud". De andere vonnissen luidden: Laszlo Emodi: zeven jaar; Endre Foldi, (in genieur en vroeger theologisch student): zes en een half jaar; dr. Laszlo Ikvai: zes jaar; Geza Havass, priester (opvol ger genoemd van Barlay in de toplei ding): vijf en een half jaar; Gyula Me- ronyi (gewezen cisterciënzer monnik): vier en een half jaar; Gabor Nobilis, (statisticus): vier jaar; Miklós Hontvari (mijningenieur en gewezen monnik): drie en een half jaar; (priester): drie jaar; (arts): twee en een half jaar,. Verscheidene veroordeelden, wier leef tijden varieerden van 25 tot 50 jaar, zijn al eerder gestraft wegens zo beweerde activiteit tegen de 6taat. Ofschoon een aantal van de 23 getui gen a charge van wie sommigen zich in arrest bevonden verklaarden dat de verdachten de jeugd aan het communis- trachtten te onttrekken en pamflet van een samenzwering om de regi omver te werpen minder serieus. Of de verdachten inderdaad de leiders zijn geweest van een katholieke subver sieve organisatie is niet duidelijk gewor den. Vele tientallen andere namen kwa men tijdens het proces en het is wel dnidelljk, dat er nog meer processen in de maak zijn. Deze zijn misschien tegen belangrijker personen gericht en zouden in het geheim kunnen plaatsvinden. tar; Gyorgy Kolley. r; dr. Zoltan Galdi Zending Tijdens de middagzitting hebben twee leden van de raad voor de zending, namelijk mr. S. C. Graaf van Randwijck n ds. P. J. Mackaay, een en ander mee- :edeeld over de stand van zaken met strekking tot de zending in West-Afrika. Mr. Van Randwijck is met de arts P. -• van der Horst naar dit gebied ge- In het algemeen, aldus mr. Van Rand wijck, kan men zeggen, dat deze West- afrikaanse gebieden geen revolutie heb ben meegemaakt bij het proces van de dekoloniserlng. Daardoor zHn veel feo dale toestanden blijven bestaan, die eigenlijk afgeschaft dienden te worden. Het communisme poogt er vaste voet te krijgen, maar zijn invloed is nog gering! De nieuwe zelfstandige landen in dit gebied willen zich niet bij een van de blokken aansluiten. De houding ten op zichte van het Westen is naar de mening mr. Van Randwijck r.let onvrien delijk. Voor de zending is in Senegal een open deur. In Zuid-Nigeria is veel versplintering en in Noord-Nigeria veel geloofszending Deze fundamentalistische zending staat evenwel zwak tegenover Islam. De raad voor de zending hoopt ir deze gebieden predikanten, jeugd leiders en medici (onder andere voor geesteszieken) te kunnen uitzenden. Men zoekt dus niet als vroeger een eigen terrein, maar men wil in deze gebieden samen met anderen aan het werk gaan. Herdenking Dr. Emmen heeft verder medegedeeld, dat vooraanstaande leden van de Her vormde Kerk en de Gereformeerde Ker ken in ons land een comité hebben ge vormd ter voorbereiding van de herden king van het feit, dat 400 jaar geleden de Nederlandse Geloofsbelijdenis in ge bruik werd genomen. Deze herdenking zal op 2 november worden gehouden. Een voorstel van het moderamen een circulaire aan de kerkeraden te zen den, waarin de bijzondere aandacht de plaatselijke gemeenten voor de Ne derlandse geloofsbelijdenis wordt ge vraagd, werd aangenomen. De synode heeft gisteren dr. C. A. de Ridder uit Gennep beroepen als predi kant voor buitengewone werkzaamheden, als studie-secretaris van het Nederlandse Protestantse Convent. Dr. De Ridder zal zich bezighouden met vraagstukken be treffende de verhouding Reformatie- Rome. Bü de uitvoering var* zijn op dracht zal hij terzijde worden gestaan door een adviescommissie, bestaande uit vertegenwoordigers uit diverse protes tantse kerken. Voorts heeft de synode de volgende benoemingen gedaan: tot lid en voorzit ter van de raad voor de herderlijke zorg; prof. dr. H. Linker uit Utrecht; tot lid penningmeester van de raad voor de ver houding van Kerk en Israël J. Fritzsche uit Badhoevedorp; tot lid van de raad voor de zaken van kerk en samenleving mr. C. Gievense. directeur van het insti tuut Vormingswerk voor het bedrijfsle ven; tot lid van de raad voor de verhou ding van Kerk en Israël ds. G. Blok uit Muntendam, en tot leden van de raad voor het jeugdwerk ds. R. J. Mooi uit Zuidwolde en ds. J. D. Coenraad uit Den Haag. Universteit mag over kerk beschikken Burgemeester mr. G. van Hall heeft maandag als president-curator van de Amsterdamse universiteit, een overeen komst met het college van kerkrent- meesters der Evangelisch Lutherse Ge meente te Amsterdam ondertekend. Bij deze overeenkomst wordt bepaald, dat de universiteit de eerste tien jaar de be schikking krijgt over de Lutherse kerk aan het Spui als aula en senaatskamer. De universiteit zal het gebouw vijf werkdagen per week mogen gebruiken. De Lutherse gemeente houdt de beschik king over de kerk op zon- en feestda- De overeenkomst betekent voor de universiteit een gedeeltelijke oplossing het ruimtegebrek en voor de Evan gelisch Lutherse Gemeente een verlich ting van de financiële lasten, die het bezit van een monument als de Luther- kerk met zich brengt. Tiende nationaal chr. schoolcongres Het Groot-Comité tot het houden van Nationaal Christelijke Schoolcongressen heeft zijn tiende congres vastgesteld op maandag 30 en dinsdag 31 oktober a s. in Bellevue, Leidsekade te Am sterdam. Het algemene onderwerp van dit congres (dat zal worden geleid door mr. dr. K. de Vries, directeur van de christelijke kweekschool te Lei den) luidt: „De moderne cultuur en de christelijke school: uitdaging en woord". Prof. dr. ir. H. van Riessen te Delft zal op maandagmiddag het onderwerp Dr. W. Sleumer te Amsterdam zal op dinsdagmorgen trachten het ant woord van het christelijke onderwijs te genover de eisen van de moderne cul tuur te formuleren. Na de rede van prof. Van Riessen zal een forum, waarin zitting zullen heb ben vertegenwoordigers van zakenle ven, industrie, wetenschap, kunst en Solitiek, het ingeleide onderwerp be- andelen. Na de rede van dr. Sleumer wordt het congres in acht studiegroe pen verdeeld. Op dinsdagmiddag zul len de voorzitters van deze groepen de vragen en opmerkingen bespreken, waarna een algemene discussie zal worden gehouden. Oeciun. conferentie op 16-17 september Op 16 en 17 september a.s. zal op d Pietersberg te Oosterbeek een oecumen. sche conferentie worden gehouden. Zij zal op zaterdagmiddag worden geopend door de voorzitter van de Oecumenische Raad in Nederland, prof. dr. W. F. Dankbaar. Des avonds zal dr. E. Em men het onderwerp „Wat verwachten wij van New Delhi?" inleiden, wa het onderwerp in gespreksgroepen eenheid, getuigenis en dienst zal worden behandeld. Na de kerkdienst op zondag morgen volgt een nabespreking ir gespreksgroepen. Zondagmiddag staan op het programma de onderwerpen: „Kerkherenigingen in Amerika", in te leiden door ds. H. J. de Kievid, e „Kerkherenigingen in India en Ceylon' in te leiden door dr. Th. B. W. C. Gramberg. Men kan zich opgeven bij het bureau van de Oecumenische Raad, Janskerkhof 15 te Utrecht. In het oude Rome lieeft men wèl geweten, dat er op een goede dag een zeer bijzondere gevangene was gearriveerd Het gehele keizerlijke hof en ook de bevolking wist al spoedig, dat de apostel Paulus meer was dan een gewoon man, die als zovele anderen hier zijn recht kwam zoeken. Het opvallende was namelijk, dat de meeste volgelingen van de apostel juist door die gevangenschap van Paulus vertrouwen hadden ge kregen om met des te meer moed en zonder vrees het Woord van God te spreken. Maar nu bleek, dat er tussen die volge lingen heel wat verschil van mening was. Paulus schrijft dat in een brief aan de Philippenzen. Er waren er, die Christus uit liefde verkondigden, maar ook, die dat deden uit eigen belang, met de onzuivere bedoeling Paulus de gev&ngenschap i zwaar te maken. Welke nu precies hun motieven waren Waarschijnlijk meenden zij, dat Paulus niet het échte Evan-, gelie preekte en dat zij de waarheid in pacht hadden, dat zij veel beter de mensen konden leiden. Paulus gaat er niet tegen in. Voor hem is dit het belangrijkste: Christus wordt verkondigd. Natuurlijk: die bijbedoelingen blijven voor reke ning van die groep volgelingen, maar wat zij brengen is het Evangelie. Het is, of Paulus wil zeggen: kijk toch niet naar de man, maar naar de Boodschap, die hij brengt. Daar gaat het om. Om een beeld te gebruiken: een richtingaanwijzer kan vermolmd of verroest zijn, maar let daar niet op; kijk alleen naar de weg, die hij u wijst! Derd 7.15-7 In verband met de emeritering van prof. dr. J. Waterink hebben Direc teuren van de Vrije Universiteit en kele docenten moeten aantrekken om les te gaan geven in de tot voor kort door prof. Waterink gedoceerde vak ken. Dr. S. D. Fokkema, thans lector, is benoemd tot gewoon hoogleraar voor het onderwijs in de algemene psycholo gie én de methodenleer, terwijl drs. P. J. D. Drcnth en drs. J. de Wit wer den benoemd tot wetenschappelijk hoofdambtenaar met leeropdrachten voor de psychodiagostiek, kinderpsy chologie, pedologie en de speciale pe dagogiek. Prof. Waterink zelf kreeg een leeropdracht voor het onderwijs in de theoretische psychologie. Dr. Fokkema werd in 1925 te Utrecht geboren. In 1951 legde hy aan de Vriji Universiteit het doctoraal examen in di psychologie af. In 1954 volgde zijn pro motie op het proefschrift „Psychologische beschouwingen over het leren vliegen en over het onderzoek naar de geschiktheid als vlieger". In 1957 werd hij benoemd tot leider van het psychologisch researchla- boratorium der Vrije Universiteit. Dr. Drenth werd in 1935 te Appelscha geboren. In 1958 legde hij het doctoraal examen in de psychologie af aan de Vrije Universiteit: in 1960 promoveerde hij op het proefschrift „Een onderzoek naar de motieven bij het kiezen van een beroep" Chr. Bond van Kapper sper soneel Armenzorgis verouderd Dr. Drenth werd in 1959 benoemd tot we tenschappelijk ambtenaar aan de Vrije Universiteit. Drs. De Wit werd in 1928 te Voorburg geboren. In 1933 legde hy aan de Vrije Universiteit het doctoraal examen in de psychologie af. Na enige jaren werkzaan te zijn geweest als psycholoog aan de Stichting voor Geestelijke Volksge zondheid in Noord-Holland, werd hij in 1957 benoemd als adjunct-directeur van het Paedologisch Instituut te Amsterdam. Andere benoemingen Tevens hebben Directeuren der Vrije Universiteit dr. D. C. Renooy te Amstel veen, directeur van de Nederlandsche Handel-Maatschappü, benoemd tot bui tengewoon hoogleraar in de faculteit der economische wetenschappen voor het on derwijs ln de staathuishoudkunde. Dr. Renooy werd in 1908 te Sprang ge boren. Hij studeerde economie aan de Nederlandsche Economische Hoogeschool te Rotterdam, waar hij in 1930 het doc toraal examen aflegde. In 1951 promo veerde hij aan de Vrije Universiteit op het proefschrift „De Nederlandse emis- siemarkt van 1904 tot 1939". Promotor as prof. dr. F. de Roos. Dr. Renooy is om. werkzaam geweest in het Nederlandsch Economisch Insti tuut en aan de sociaal-economische afde ling van de N.V. Philips' Gloeilampen fabrieken te Eindhoven. Dr. H. A. Brasz, sinds 1959 als weten-iuur: schappelijk'hoofdambtenaar A aan de jtrijtl Dr. Brasz werd in 1923 te Ambt-Vollen- hove geboren. Na enige tijd werkzaam te zijn geweest aan de gemeentesecreta rieën van Nieuw-Leuzen en Leersum en aan de provinciale griffie van Zuid-Hol land, werd hij in 1948 verbonden aan de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, Waar hij tot 1959, laatstelijk als admini" strateur in algemene dienst, werkzaam In de dertiende algemene jaar vergadering van de Christelijke Bond van Kapperspersoneel (in Den Haag gehouden) heeft de' voorzitter, de heer A. van Tien hoven eraan herinnerd, dat bij de nieuwe c.a.o. „het verval" werd afgeschaft. Hij stelde vast, dat in het algemeen de nieuwe lonen met instemming zijn ontvangen en dat de kappersbedienden hun inkomen hetzij zagen stijgen of hetzelfde zagen blijven. In dé praktijk is echter gebleken, zei hij, dat het moeilijk schijnt te zijn van een traditie afscheid te nemen. traditie was het geven en aannemen verval en het daarop volgende „pot mijnheer" of dergelijke. Het is te betreuren, dat blijkt, dat er nog steeds klanten zijn, die menen het personeel met een fooi te moeten dienen en dat er kappersbedienden zijn, die bereid blijken het oude „pot van me- neer" met een „dank u" te beantwoor den, aldus spreker. Erger wordt het echter als de kap persbediende door de patroon wordt ge- dwoDgen de cliënt ter wille te zijn en op de oude wijze zijn of haar dankbaarheid van deze betoonde „armenzorg" te moe ten loven. Die cliënt nam hij het niet kwalijk, want die heeft een foutieve me- nlng, maar die werkgever nam hy het wèl kwalijk. Die weet beter en hU weet bovendien, dat de werknemer ln moei- Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Beek L. (centrale gemeen te mijnstreek): J. C. Muller, zendings- Sred. te Oegstgeest; tot predikant voor yzondere werkzaamheden (studiesecre taris Ned. Prot. Convent); dr. C. A. de Ridder te Gennep. Aangenomen naar Biczelinge: A. Sie- ders te 's-Gravenhage; naar Middelburg: D. van Boven te Tricht, die bedankte voor Lunteren Herv minderheidsgroep) GEREF. KERKEN Beroepen te Zuid-Beijerland: A. Ver schoor te Vlissingen: te Krabbendijke: A. Verdoorn, kand. te Voorschoten; te Oudega W. en Bruchterveld: W. Stolte, kand. te Alblasserdam. Examens. Aan de Theol. Hogeschool te Kampen slaagde voor het prop.examen de heer J. Blokland te Mortsel (Antwer pen). Aan de Johannes Calvijn Academie te Kampen slaagde voor het doct.i CHR. GEREF. KERKEN Tweetal te Nieuwe Pekela; P. N. Rib- bers te Noordscheschut en K. J. Velema te Hoogeveen. Beroepen te Den Helder: T. Brienen te Mussel: te Kerkendam: F. Bakker te Driebergen. VRIJE EVANG. GEMEENTEN Beroepen te Zeist: A. J. Buurman te 's-Gravenhage. Vast loon Volkomen in overeenstemming met het bepaalde in de c.a.o. vond hij het betalen van een vast loon. Destijds is op verzoek van één der partijen deze mogelijkheid in de c.a.o. gekomen verwachting was, dat maar in e< zonderlijk geval van deze mogelijkheid gebruik zou worden gemaakt. De praktijk was echter anders en de heer Van Tien hoven vroeg zich af, of hierdoor het prin cipe van de nieuwe c.a.o. geen geweld wordt aangedaan. „Want", zo zei hij, „de sociale bepalingen van de c.a.o. worden nu door de werkgever gebruikt voor doeleinden welke gemakzucht zouden kunnen worden genoemd: bij het vragen van vast loon wordt in 99 van de 100 gevallen administratieve lijkheden als oorzaak voor de aanvraag genoemd." Hij hoopte, dat dit verschijnsel, even als dat van het nog aannemen van ver val, tot de „kinderziekten" van de nieuwe loonopbouw zal behoren en een aflopend karakter zal hebben. In verband met het feit, dat het kap- persbedrijf de vijfdaagse werkweek nog niet kent, zei de heer Van Tienhoven: „Het loonsysteem is nu gunstig vergelijkbaar met andere bedrijfstakken en noopt dus niet meer tot het verlaten van het vak. Het zal dus zaak zijrs geen nieuw gunstige factoren te scheppen" Hy van mening, dat de oplossing, althans voorlopig, moet worden gezocht in het sluiten op de zaterdagmiddag en de maandagmorgen. Tot besluit deelde de heer Van Tienhoven mede. dat ln het kappersbedrijf in 1960 13.983 personen werkzaam waren en wel 3274 mannen en 10.708 vrouwen. Ongeveer 4500 personen i lid i i vakorganisatie. Einde voorbereiding oecumenisch concilie Gisteren is de slotvergadering gehou den van de centrale commissie ter voor bereiding van het oecumenisch Concilie, De commissie heeft sinds 12 juni verga derd. De prelaten, die de vergadering bij gewoond hebben zullen morgen door de Paus ontvangen worden. De centrale commissie heeft o.a. sproken de op te richten commissie het oecumenisch Concilie, de lijst deelnemers, de onderwerpen, de m; waarop gestemd zal worden en de taal die op het Concilie gebruikt zal worden. Van Vaticaanse zijde wordt vernomen dat het latijn waarschijnlijk de officiële taal zal zijn, maar dat uitzonderingen ge maakt zullen worden voor deelnemers met een beperkte kennis van die taal. Het oecumenisch Concilie, dat bekend zal staan als Vaticaan II, zal over onge veer een jaar in Vaticaanstad beginnen. Mr. K. Helder naar voorlichting G.U. Amsterdam Mr. K. Helder te Amsterdam is met ingang van 1 augustus a.s. benoemd tot voorlichtingsambtenaar van de universiteit van Amsterdam. In deze nieuwe functie zal hy worden belast met de interne en externe voorlich ting. De heer Helder heeft als bemid delaar tussen justitie en pers in Am sterdam gedurende bijna acht jaar pionierswerk verricht Als zodanig werd hij aangesteld door de commis sie samenwerking justitie, politie, pers Er wordt nog gezocht naar een opvol ger voor deze functie. Prof. Gollwitzer Barths opvolger? Var Prof. Helmut Gollwitzer, hoogleraai in de theologie te Berlijn, staat op del voordracht als opvolger van prof. dr.I Karl Barth aan de universiteit van Ba- «»tr zei. Hij verklaarde tegenover de Evange- Klem lische Pressedienst, dat er tot heden nog geen verzoek tot hem is gericht, maar dat het hem bekend was, dat de theo- logische faculteit van de universiteit van Bazel hem als Barths opvolger heeft voorgedragen. Een beslissing is echter nog niet genomen. Zending profiteert van geschenk voor Cliroesjtsjef Toen president Eisenhower vorig jaar een bezoek zou brengen aan de Sow- jetunie wilde hij bij premier Chroesj- tsjef niet met lege handen komen. Zijn cadeau zou bestaan uit een grote in de Ver. Staten gebouwde motorboot. De reis ging echter niet door en dus verviel ook het geschenk. Thans is een goede bestemming voor de motorboot gevonden: zij is aangekocht door West Allis United Presbyterian Church in Milwaukee, die het vaartuig zal bieden aan een Presbyteriaanse dingspost aan de Gila-rivier in Ethio pië. De boot zal per schip worden zonden langs de St. Laurens-ze van Milwaukee naar Port Soedan aao de Rode Zee, waarna per trein verder vervoer naar Khartoem in de Soedan volgt. Rev. R. Byron Crozier, predikant van de West Allis Church, die bij de valschermtroepen heeft gediend, zal naar Khartoem vliegen en de boot vf de Nijl naar de Gila-rivier varen. Mormonen bergen bun documenten in bergkloof In een diepe bergkloof, dertig kilo meter ten Zuiden van Salt La'-:e City in dc Ver. Staten, zal binnenkort in het graniet een enorme ruimte worden uitgehouwen voor het opbergen een groot aantal historische documen ten van de Kerk van de Heiligen der laatste dagen, de Mormonen. Vin lange tunnels zullen grote kelder ruimten met elkaar in verbinding wor den gebracht en in deze ruimten zullen niet alleen documenten worden opge borgen, maar zal ook gelegenheid zijn microfilrïls te vervaardigen. Men hoopt op deze wijze waardevol le geschriften te bewaren voor het ge val zich grote rampen mochten voor doen. De ingang tot de grotten zal zich bevinden op de plaats, waar honderd jaar geleden het graniet vandaan werd gehaald, dat werd gebruikt bij de bouw van de grote Mormonentempel in Sail Lake City. Nederlands monument werd in Djakarta omgehaald Op last van de Indonesische regering is in Djakarta op ceremoniële uijie een bronzen gedenkteken van 900 kilo, dat herinnerde aan de strijd van de Nederlanders in Atjeh op Noord-Sum»- tra, omvergehaald. Honderden vrijwil ligers uit leger en bevolking hielpet) mee om het monument, een triomf* rende vrouwenfiguur om te halen. Het gedenkteken maakte deel uit van n nu verwoeste Nederlandse vesting het centrum van Djakarta. Op deze plaats zal een nationale moskee worden gebouwd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2