dokter regan
Berlioz' Benvenuto Cellini
kon ook nu niet boeien
Tekst is drakerig, muziek
mist het flitsende
Honegger's Judith in
schitterende uitvoering
7
ZATERDAG 17 JUNI 1961
Schaak-vraag 108
I Onderstaande stelling is afkomstig
luit een partij tussen twee ons onbe
kende schakers. Wit speelde vanzelf-
Isprekend op winst zwart zag ech-
jter op ingenieuze wijze kans remise
jte bereiken.
DIAGRAMa
ill
m'iim
ë*is a
m
m z
1
is
m
e tl
r
m
Si 1
R
m
Wit: Ke5, La7, pi a6.
Zwart: Kb5, Tc6, pi b7 en c7.
Opgave j wit aan zet zwart houdt
remise.
Dam-vraag 107
De stelling was deze:
I Zwart: 3,9,12,14,21,22,23,24,25,28.
Wit: 31,32,33,34,37,39,40,42,43,44.
Wit kan aldus winnen: 34—30, 25x45;
44—40, 45x34; 39x10, 28x48; 31—27,
122x31; 37x8, 48x28; 10—4, 3x12; 4x33
en wint
Bridge
A H 9
O V 8 3
V 9 8 6 5 2
642
A H 4
10 4 3
A H 9 5
B 10 7 6 52
O
B 8 43
Zuid speelt een contract van 4 har
ten (10 slagen).
West komt uit met troef 9. Oost
jneemt met hartenheer, maakt vervol
gens hartenaas en klaverheer en
speelt in slag 4 zijn laatste troef na,
I welke in Noord met hartenvrouw
wordt genomen. West maakt de fout
de 3 e troef ronde ruiten 7 af te
>oien. Uit Noord wordt nu ruiten ge-
_>eeld, welke Zuid troeft, waarna ik
de volgende vraag wil voorleggen:
Kan Zuid hierna het spel maken,
lindien hij eèn bepaalde kaart zou mo-
|gen ruilen voor één uit Noord en
welke kaart is dat?
JACK DIAMOND.
Krulstcoord-puzzel
j Horizontaal: 1. bloeiwijze; 5. blaar;
9. vijzel; 11. rijksgrens Cafk.)13. ver
dieping van een huis; 14. scheikundig
element (afk.); 15. twijg; 17. slaap
ziekte; 19. tijdrekening; 20. bijl; 22.
boomloot; 23. akelig; 24. vreemde
munt; 25. voedsel om te lokken; 26.
papegaai in Nieuw Zeeland; 28. voeg
woord; 30. klap; 32. term bij kaart
spelen; 33. meervoud (afk. Lat.); 34.
bode aan een universiteit; 37. voorzet
sel; 38. schadelijk; 40. papegaai als
aanspreking; 41. schim.
Verticaal: 1. welriekende gomhars; 2.
stapelmeter (afk.); 3. soort gebak; 4
bolrond vruchtje (spreekt.); 5. jong
varken; 6. jongensnaam; 7. bijwoord;
8. de Oostmond van de Weichsel; 10.
opgegeven werk; 12. schaaldiertje; 14.
jaarboeken; 16. nevens; 18. bergke-
iten op de grens van Europa en Azië;
'20. vaartuig; 21. graafwerktuig; 25.
vrucht; 27. einde; 29. kunstzin; 31.
'boom; 32. afhangend gedeelte; 35. ge
beente in Gelderland; 36. boom; 38.
nummer (afk.); 39. ga (Eng).
Op era in het Holland Festival
TYERLIOZ' OPERA Benvenuto Cellini is nooit veel geluk beschoren ge-
weest. De eerste uitvoering in 1838, die met veel moeite tot stand
was gekomen, lokte een schandaal wit, en haalde maar drie reprises. Maar
ook alle zorg, die Franz Liszt vijftien jaar later aan de voorstelling van
deze opera besteedde, bleek tevergeefs en zelfs toen de Benvenuto Cellini
in 1913 uitgekozen was om als officiële opening van het Thé&tre des
Champs Elysées te dienen, moest het heel spoedig van het repertoire wor
den afgevoerd.
treedt, kan de zwakheid van dit werk
niet redden.
Waar de oorzaken van dit falen liggen?
Zowel in de tekst als in de muziek. De
tekst is een drakerig geval, waarbij men
i/n. de lach schiet, en de muziek bezit te
weinig die flitsende, fascinerende zeg
ging als b.v. in Berlioz' Damnation de
Faust of in diens Symphonic Fantastiqu-:.
Zij is slapper, levert soms heel banale
fragmenten op. en de inderdaad prach
tige instrumentatie die hier en daar op-
Michael McLiammoir
in en over
Oscar Wilde
FR GAAT TEGENWOORDIG een nieuw
■Lj genre solotoneel ontstaan: de biogra
fische herleving van auteurs. Hadden we
het vorige jaar Shaw als „Lieve Leuge
naar" op het Holland Festival staan,
thans is het Oscar Wilde verbeeld en
toegelicht door de Engelse acteur van
Ierse origine Micheal Mac Liammoir, die
we reeds eerder hier zagen in „Hedda
Gabler" van Ibsen en als de Dauphin in
Shaws „Saint Joan". Een enorm acteur
en van Ierse afkomst, hetgeen veelzeg
gend is, want daardoor leeft hij vanuit
dezelfde geestelijke slagvaardigheid als
Oscar Wilde, de grote in Londen levende
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
1. Peene, 2. Eider, 3. edele, 4. Nelri,
P.'ereis, 6. Jabes, 7. akant, 8. balie, 9.
enige, io. steek.
Fokker Friendship voor
Port. Oost-Afrika
De Koninklijke Nederlandse Vlieg
tuigfabriek Fokker heeft een contract
gesloten met de luchtvaartmaatschappij
voor Portugees Oost-Afrika voor leve
ring van drie Fokker F. 27 Friendship-
veitkeersvliegbuiigen in augustus 1962. Dit
i« het 64ste bedrijf dat F. 27's heeft ge
kocht. Binnenkort mag men meer con
tracten met Afrikaanse luchtvaartmaat
schappijen verwachten.
Jacht voor Prins In besloten kring
alleen de technische commissie e
bouwers zullen daarbij aanwezig zijn
tal op 20 juni op de werf van de N.V.
Nioolaas Witsen en Vis te Alkmaar het
motorjacht, dat daar voor prins Bernhard
in aanbouw is. te water worden gela^
ten. Het is zoals bekend het geschenk
dat de Prins voor zijn vijftigste verjaar,
dag van het bedrijfsleven krijgt.
Ier in wie heel het laat-Victoriaanse Enge
land literair gestalte heeft gekregen. Een
uiterst paradoxale en scherpzinnige geest.
Mac Liammoirs Wilde-avond is dan ook
een groot succes geworden. Hij spreekt
over Oscar Wilde en gaandeweg en onge
merkt voert hij hem sprekende in.
volgt de levensloop van deze zo tragisch
terechtgekomen briljante geest aai
hand van zijn geschriften, romans, toneel
stukken. gedichten en brieven.
Mac Liammoir bracht zijn programma
onder de titel „The importance of being
Oscar", hiermee reminiscerende aan Wil
de's belangrijkste toneelstuk „The im
portance of being earnest", waaruit hij
een fragment voordroeg. Andere frag
menten waren o.a. gekozen uit .Jhe
picture of Dorian Gray" (een Allan Poe-
achtig verhaal), uit het toneelstuk „Sa-
lome" (in het Frans, waarin ook Sarah
Bernhardt het in Parijs heeft gespeeld)
en uit „The ideal husband". Na de pauze,
tijdens waarvan verondersteld werd de
rechtzaak van Oscar Wilde (wegens
homasexualiteit) te hebben plaats gehad,'
besloot Mac Liammoir zijn voordracht
met fragmenten uit Wilde's in
postuum uitgegeven tragische gevange-
nissohrilten „De Profundis" en o.a
aangrijpende in 1898 verschenen „Ballad
of Reading Goal", waarin Wilde zijl
vangenschap beschrijft.
Mac Liammoir is werkelijk in staat ge
weest, de even briljante als tragische
figuur van Oscar Wilde te doen herleven
en met hem heel de sfeer van het En
gelse fin de .siècle.
Ev. Grolle
Men vraagt zich af, waf de Nederland,
se Opera bewogen mag hebben, deze
opera voor een uitvoering in het Hol-
land Festival te kiezen Natuurlijk is het
interessant ermee te hebben kennis ge-
maakt, maar om het ronduit te zeg
gen men had alle zorg en energie beter
aan een ander werk kunnen besteden,
zoals Poulenc's Dialogues des Carme
lites. De conclusie immers waartoe men
na afloop van de voorstelling moest ko
men, was nl. dat men het werk niet zon
der reden steeds weer heeft opgeborgen.
De poging tot herleving, tot rehabilitatie,
is loffelijk en eervol geweest, maar ook
nu tevergeefs.
sahouwbung gepresenteerd werd, uit?
De entourage van het galapuibliék, waar-
onder zioh de bu;tenlandse burgemees
ters, die hier op bezoek zijn, bevonden,
alsook het overvloedige applaus van de
aanmoedigende „claques", die bravo
ebc. riepen, gaven de oppervlakkige in
druk van een groot succes. En dit alles
stimuleerde natuurlijk wel de aandacht
van de zaal, en vuurden ook de presta
ties van de executanten aan. In een
„normale" voorstelling, wanneer deze
sdhone schijn er niet bij te pas komt,
zal het werk evenwel volledig wegzak-
De drie Fransen die voor deze Hol
land Festival-presentatie waren te hulp
geroepen, hebber, zioh tot het uiterste
geweerd om de zaak de verloren zaak
te redden. De dirigent George Prétre
poogde het Franse tempo, dat van natu
re sneller en levendiger is dan het Hol
landse, aan het orkest, koor en vocalisten
op te leggen, hetgeen hem slechts zeer
ten dele lukte. Het opera-orkest sspeelde
slordig en grof, het koor raakte een pas
aöhter en de Nederlandse vocalisten, die
allen enige moeite met de Franse uit
spraak hadden, konden het ternauwer
nood bijhouden. Het vuur, de esprit, ds
opzwepende vaart, waarmee Prètre deze
zwakke Berlioz-muziek aanvaardbaar
wilde maken, ontaardden nu in soms
verbijsterende klankexplosies, in grof
effectbejag. De accenten vielen zodoende
preoies ernaast en dus verkeerd. En dan
werd alles, muziek, actie, zo afschuwe
lijk lelijk, zo banaal!
PEN kras voorbeeld van dit afglijden
J-J naar het „van dik hout zaagt men
planken", was de tenor Nicolai Gedda,
die de titelrol, de beeldhouwer Benve
nuto Cellini, uitbeeldde. Deze Zweedse
zanger, die werkelijk een schitterende,
krachtige stem bezit en die ook acteren
kan, was de enige, In staat om de oor
spronkelijke visie van de dirigent te rea
liseren.
Hij is sinds enkele jaren aan de Parijse
Opera verbonden en kent de Franse sfeer,
de Franse musiceertrant Maar ook hij
liet zich steeds verleiden tot epateren, tot
overdrijven, en dan dwong hij zijn stem
tot de uiterste kracht, dan overschreeuw
de hij zich. De aardige, wat peinzende
aria in de derde acte, waarin Cellini
smachtend naar het ideale rustige her
dersleven verlangt, werd er uit gesmeten
als gold het een eerste klas heldenaria.
Hier had regisseur Marcel Lamy moe
ten ingrijpen. Lamy had terecht in zijn
toneelbeeld nadruk gelegd op levendig
heid. op felle contrastwerkingen. Zyn
..volksscènes" waren vol beweging en
boeiden ontegenzeggelijk, zoals in de
Carnavakscène van de tweede acte, die
hij heel vindingrijk had opgelost door
deze in twee delen te knippen en met
de Ouverture Carnaval Romain te over
bruggen. Alleen was de bonte revue van
verklede personages, van ballet (bijzon
der slechte choreografie overigens), op
een ruimer toneel beter tot haar recht
gekomen. Maar de personages liet hij in
ouderwetse stijl acteren, met overdreven
pathetische gebaren, die daardoor hun
doel voorbijschoten. En het verhaal van
Cellini's liefde tot de schone Teresa loopt
toch al langs de alle platgetreden paden!
Daarbij kwamen dan nog de eveneens
traditionele costuums en décors van
Francois Gancau, die smaakvol waren,
maar ook in de gedegen operastijl.
ONZE Nederlandse zangers hebben zich
kranig gehouden. Antoinette Tie-
messen zong de Teresa en haar op zich
zelf niet erg mooie stem kon de colora
turen in de grote aria van de eerste acte
best aan. Jess Walters gaf de figuur van
Fieramosca, de medeminnaar van Cellini,
enige omlijning, Cornelis Schell als Bal-
ducci, was een barse vader voor de
schone Teresa en de kleinere rollen wa-
voldoende bezet. Alleen kon regisseur
Lamy ons niet overtuigen van zijn op
vatting de partij van Ascanio, voor mezzo
sopraan bedoeld, door een tenor te laten
zingen. Dit is een regelrechte misgreep.
Zo trok het bonte leven van Benvenuto
Cellini in festivalaankleding voorbij. De
kennismaking zal geen sterke herinnering
achterlaten.
Dra. H. E. Kokee-van den Berge
Frontale botsing
eist een dode
Op de rijksweg Roermond—Horn is
een personenwagen uit Vlaardingen bij
een inhaalmanoeuvre in frontale botsing
gékomen met een Duitse vrachtauto uit
Düsseldorf. De 34-jarige bestuurder van
de personenwagen C. Lichtendahl uit
Vlaardingen was op slag dood. Zijn wa
gen werd volkomen vernield. De Duitse
vrachtautochauffeur had de tegenligger
zien aanikomen en remde nog uit alle
macht, maar kon de botsing niet voor
komen. Daarbij kwam de zware wagen
met aanhanger op de linkerkant van de
weg en kantelde. De Duitse bestuurder
werd licht gewond, evenals zijn bijriider
Politiedag voor
de radio
Maandag staat het radio-programma
van de AVRO voor een groot gedeelte
in het teken van de politie. In de eer
ste plaats worden tal van uitzendingen
verzorgd voor de deelneming aan de
negende Politie Brabant Rit onder het
motto „Attentie P.B.R. 9" en verder
wordt een ochtenduitzending <8.15 uur)
gewijd aan de verhouding „Politie-pu-
bliek". zijn 'er grammofoonplaten-
programma's, die door de politie-men-
sen werden samengesteld of aange
vraagd (8.20 en 10 uur v.m. en 11 uur
n.m.) en om 12 uur speelt de Amster
damse Pólitiekapel onder leiding van
inspecteur-kapelmeester Joh. K. Pinkse.
Causerieën zijn er ook (om 12.20 en
1.15 uur) en 's avonds om half negen
wordt Hilversum 2 aangesloten met de
grote schouwburg in Tilburg, waar ter
gelegenheid van de Politie Brabant
Rit een gevarieerd programma wordt
aangeboden.
„Negen heit de
klok" terug
Het KRO-programma „Negen helt
de klok", dat tot juni 1954 een van
de populairste amusements-uitzendtn-
gen van de radio is geweest, komt
weer terug. Voor zaterdag 24 juni a.s.
hebben Jan de Cler, Alexander Pola
en Emile Lopez een nieuwe „Negen
heit de klok" gemaakt en dit zal dan
de 223-ste uitzending worden.
Dit programma keert terug als on
derdeel van de viering van het 35-
jarig bestaan van de K.R.O. Het was
woensdag 7 juni n.L vijfendertig jaar
geleden, dat te Utrecht de akte werd
verleden, waarbij de Katholieke Radio
Omroep officieel de stichtingsvorm
kreeg.
In „Negen heit de klok" kunnen de
luisteraars de kennismaking hernieu
wen met de „Freule", „Kris. Kras en
Kruimeltje" en „de familie van Tutte".
Gaat kleuren-tv. in
V.S. opleven
Nadat er verleden jaar een volkomen
stilstand was ingetreden In de aan-
maak van kleuren-televlsleontvangers
in Amerika, omdat deze onverkoopbaar
bleken te zijn, hebben nu drie grote
concerns en enkele kleinere firma's
weer kieurentoestellen aan de markt
gebracht. De prijzen voor deze ontvan-
gers zijn driemaal zo hoog als die voof
een gewoon zwart-wit-toestel.
Dit betekent echter, dot er toch een
izekere prijsdaling valt te constateren
en -daarom Ihébben die industrieën het
nog eens .geprooeend. Het aantal kleu-
renuitzandingen is sterk verminderd,
maar men hoopt dat deze ook zullen
worden uitgebreid wanneer het pu
bliek opnieuw belangstelling gaat to
nen voor de dure toestellen.
Op deze wijze zou er een opleving in
de Amerikaanse kleuren-tv kunnen ont
staan. Het valt de Amerikanen moei
lijk, hun positie van eerste televisie,
land aan Japan af te staan en daar gaat
het. wat de kleurentelevisie betreft, op
het ogenblik to<Jh naar toe.
Essays over de
televisie
Zoals wij u reeds eerder meldden,
zal de NTS op 2 oktober aherden
ken, dat tien jaar geleden de eerste
uitzending van deze stichting de ether
inging. Dat vindt men reden genoeg,
zich te verheugen en er wat feeste
lijks van te maken.
Zo zal er op 2 oktober een officiële
herdenkingsbijeenkomst in Hilversum
worden gehouden en in de maand okto
ber zullen nog enkele evenementen
volgen. Plannen hiervoor zijn nog in
bestudering.
Ook wordt, op initiatief van de NTS,
een bundel wetenschappelijke essays
over televisie uitgegeven. Een redactie
raad. gevormd door de heren prof. dr.
M. Rooij (voorzitter), prof. dr. A. Ol-
dendorf. prof. dr. J. Koekebakker en
ds. C. Aalders, neemt de verantwoorde
lijkheid voor deze uitgave op zich. Om
streeks de datum van het tweede lus
trum zal de bundel bij de uitgeverij Van
Gorkum en Comp. N.V. te Assen ver
schijnen. -
Op 31 mei a.s. zal het tien Jaar ge
leden zijn, dat de stichtingsakte van de
Ned. Televisie Stichting in Hilversum
werd verleden.
Na het NTS-journaal, komt eerst
de NCRV-actualiteitenrubriek „Memo"
uw aandacht vragen en daarom wordt
onder regie van Paul Cammermans de
muzikale comedie „Rozegeur en Mane
schijn" op het scherm gebracht, een
blijspel met liedjes, waarvoor Jelle de
Vries de teksten schreef.
vanavond
De Nederl. Opera heeft ter ere
van het Holland Festival de opera
van Berlioz, Benvenuto Cellini,
uit de- kast gehaald en weer een
kans tot herleving gegeven. Daar
bij is kosten noch moeiten ge
spaard. De vermaarde Zweedse te
nor Nicolai Gedda vervulde de ti
telrol en zijn tegenspeelster was
Antoinette Tiemessen in de rol van
Teresa.
Post voor de
ooievaar
„Liefe oppasser, wilt u dit brief
je geven aan de swarte ooievaar
Ik wil zo graag een swart broer
tje hebben." Zo schreef Bobje, 6
jaar aan de diergaarde in Rotter
dam. Het gebeurt nogal eens dat
de ooievaars in „Blijdorp" post
„Liefe ooievaar", schreef Mary-
Ann". Ik ben gauw jarig. Ik wil
zo graag een zusje hebben. Ik heb
al vier kleertjes voor ons babytje.
Anne-Marie moet het helen
De secretaresse van de dier
gaarde schrijft alle gegadigde
t,rouw terug: We. hebben het doorr
gegeven aan de ooievaar. Hij kan
niets beloven, maar zal z'n best
Militaire samenwerking
Belgrado-Djakarta
De ministers van verdediging van
Zuid-Slavië en Indonesië, de generaals
Gosjnak en Nasution, hebben te Belgra
do een overeenkomst ondertekend voor
technische samenwerking tussen de
strijdkrachten van beide landen en een
verdrag erver Zuidslavische wapenleve
ringen. Tito en Sukarno waren hierbij
tegenwoordig.
rpoT DE van het gewone repertoire af-
wijkende werken, die de leiding van
Holland Festival 1961 heeft gekozen,
moet ongetwijfeld het oratorium „Judith"
van Arthur Honegger worden gerekend.
Wij kennen in Nederland „Le Roi David",
dat andere werk op een oud-testamentisch
gegeven, waarmee deze protestantse Zwit
serse componist in 1921 veel opzien baar
de. Opmerkelijk was de doorbreking van
de oude oratoriumstijl, het loslaten van
afgesloten aria's en recitatieven en het
uitvoeren van een spreekstem.
Ongeveer tien jaar later bereikte Ho
negger met deze compositiewjjze en tal
rijke nieuwe vondsten een ongeëvenaard
hoogtepunt in het eveneens ten onzent
bekende .Jeanne d'Arc au bücher". Daar
tussen in slaat Judith uit 1925, dat wij
zwakker achten dan beide eerder ge
noemde werken. Het is of Honegger nog
even op de in „Roi David" verkregen
routine voortdrijft, zoals b.v. blijkt uit
de aanroepingen tot Jehovah en de
strijdzangen, maar nog niet de rijke af
wisseling van „Jeanne d'Arc" heeft ge
vonden.
Er zijn twee versies van „Judith", n.l.
één in opera-vorm en één als oratorium.
Het verschil, vooral in de tweede acte,
ligt voornamelijk hierin, dat de rol van
Holopherues, de leider der Assyriërs, die
de Joodse stad Bethulië aanvallen, in de
tweede, in Haarlem uitgevoerde versie,
geen zang- maar een spreekrol is, waar
door Honegger een aantal bladzijden van
zijn partituur heeft laten vervallen of
gewijzigd heeft.
Wanneer wij nu de vraag onbesproken
laten, of de heruitvoering van dit werk,
dat indertijd o.l.v. Evert Cornelis kort na
de wereldpremière voor het eerst in Ne
derland werd gebracht, wel al de kosten
en moeite loont, dan willen wij voorop
stellen. dat Henk Spruit het Radio Phil-
harmonisch Orkest, waarmee hij nu reeds
sinds 1948 vergroeid is. en het Groot Om-
32
„Ik kan me dus onder je hoede stellen.had
Adam haar geplaagd. „Het is waar, zo'n grote
jongen als ik heeft aan één moeder niet genoeg."
,Je bent echt een groot, verwaand en met zich
zelf ingenomen kind, Adam!" had zij geantwoord.
„De wereld zal je nog aardig toetakelen als je je
grote sentimentele hart niet tegen haar harnast."
Mócht hij aan een vrouw denken? Hij kon al
evenmin een vrouw gebruiken als twee linker
benen. Verwarde hij niet de liefde die hij zijn
moeder toedroeg, met de kristalheldere liefde
emotie zelf?
Op zekere dag had de kleine dikke Reinbeck
langs zijn neus weg gezegd: „Jij en Mac, dat
wordt nog eens wat, Adam! Zeg. je moest haar
niet zo aansporen; je weet toch wel dat ze oud
genoeg is om je moeder te kunnen zijn?"
„Dat zou dan een wereldwonder zijn!" had hij
gesnauwd. „Mac was bij mijn geboorte precies
jaar?"
2o zo! Heb ik je geraakt, ouwe jongen? Regan,
je zult me toch niet willen vertellen...."
„Dat je je met je eigen zaken moet bemoeien!
Ja, dat wil ik je wél vertellen."
Waarom was hij toen zo kwaad geworden? Nu.
terwijl het schemerdonker over het landschap viel
dacht hij er nog eens over na. Zijn toorn had niets
van de betovering gehad waarvan je in de boeken
las of waarover je in allerlei liedjes hoorde. Het
was Ellen McCarty beroerd vergaan en zij was
de fijnste vrouw die hij ooit had ontmoet! Er was
nu een maand verlopen sinds het oude schip de
Mary B. Collins in de lucht was gevlogen en in
die maand was hem veel duidelijk geworden. Nu
wist hij, hoe afhankelijk hij van Mac was geweest:
haar goedkeuring, héar aanmoediging en haar
rustige kracht hadden een man van hem gemaakt.
En nu wist hij ook, dat hij nooit geheel zichzelf
zou zijn, zonder haar.
door
Helen Topping Miller
Hoe was het eigenlijk J. Stanley Feil vergaan,
toen hij nog met Ellen getrouwd was? Adam leun
de bij die gedachte op de met pluche beklede zit
ting achterover en klemde onbewust de tanden op
elkaar. Zou de rustige bekwaamheid, waarvan Mac
steeds blijk gaf. Feil hebben geprikkeld om zich zo
wrevelig, zo wreed zelf, tegenover haar te ge
dragen?
Adam had er zich eens op betrapt te hopen dat
de beurs ineen zou storten en Feil daardoor ten val
zou worden gebracht. Dan zou die man eindelijk
eens beseffen, wat het was zich te moeten
buigen, zorgen te hebben en zich te moeten be
krimpen. Maar ook nu weer, terwijl hem dit in
viel bedacht hij, dat als het Feil slecht zou gaan,
het moederlijk gevoel in Ellen McCarty, dat haar
tot zoveel nederigheid in staat stelde, daardoor ge
prikkeld zou worden.
De nacht viel. Toen de trein een klein stationne
tje binnenliep en stopte kwam er een negerbe
diende met broodjes, pastei en koffie. Adam gaf
vijfendertig cent voor zijn avondeten uit.
„Het is een hele tijd geleden dat ik pastei ge
geten heb", zei Adam tegen de neger. De man
grijnsde hem met zijn blinkend-witte tanden aan.
„Mijn vrouw heeft ze zelf gemaakt, baas. Je
bent zeker lang van huis weggeweest, is het niet?"
„Veel te lang", zei Adam.
„Daarginds eet niemand zoals het hoort. Ik ben
er ook een tijdje geweest en ik zou toen hebben
willen sterven om onze eigen kost weer eens te
mogen eten. Het seizoen doet er niks toe, en geld
ook niet. Nog meer koffie, baas? Een extra beker
gratis!"
„Wat heb je daar aan je hand?" vroeg- Adam
naar het vuile verband wijzend dat de man er om
heen droeg.
„Geklemd. Hier onder aan de duim is een gat
Mijn vrouw heeft er terpentijn em varkensvet opge
daan. Zal wel over zyn."
Adam keek naar de akelige, open wond- in de
handpalm. „Dat zal ontsmet moeten worden en je
zal een paar injecties moeten hebben", zei hij. „Ik
weet het, ik ben dokter".
De ogen van de neger gingen wijd open. „Zou
je het niet kunnen versieren, baas? Ik moet nog
meerijden tot Little Rock, ik ben pas overmorgen
thuis."
„Wacht even hier. Ik zal de conducteur vragen
of hij iets heeft om je te verzorgen." Adam stond
op. Hij had alleen maar een stethoscoop bij zich,
een geschenk van Mac bij zijn vertrek. „Het eerste
instrument voor je nieuwe loopbaan, Adam", had
zij gezegd. Even later had hij zich afgevraagd
zich niet ervan bewust dat het uit jaloersheid
was of zij er indertijd ook een aan J. Stanley
Fell had gegeven, toen dié zijn loopbaan begon.
Had hij nu maar alle instrumenten uit het zie
kenhuis tot zijn beschikking. Hij vond de conduc
teur ergens achter in de trein op een bankje, maar
de man had geen verbandkistje voor eerste hulp.
„Maakt u zich geen zorgen over die man", zei'
hij. „Iedere zaterdagavond lopen die zwarten ver
wondingen op, maar dood gaan ze niet."
(Wordt vervolgd.)
roep Koor, dat bij de repetities door
Memdert Boekei was geleid, voortreffe
lijke pleitbezorgers waren. De technische
volmaaktheid en algemene muzikale scho
ling van dit apparaat, dat door Henk
Spruit met zeer vaste hand en geïnspi
reerd werd aangevoerd, is zeer groot Dat
men soms in de Gemeentelijke Concert
zaal nauwelijks kon onderscheiden, wat
de tenoren en bassen eigenlijk zongen,
zal wel grotendeels op rekening moeten
worden geschreven van de componist, die
hier en daar het koor achter hoorn- en'
trompetgeschal als achter een koperen
muur laat verdwijnen.
Berthe Monmart. een Belgische drama
tische sopraan, die in de Parijse opera
steeds meer de aandacht trekt, gaf een
sterke vertolking van de titelrol. Ook
Elisabeth Lugt. die haar als „dienares"
bijstond, heeft haar sporen in werk van
Honegger reeds verdiend en vervulde
haar kleine rol kundig en intelligent. De
spreekstem van Raymond Géróme is voor
ons zo met de werken van Honegger ver
bonden. dat we ons haast geen andere
kunnen denken.
Voor de pauze klonken nog de Ouver
ture „Alceste" van von Gluck en de
Trois Nocturnes van Debussy. Henk
Spruit bleek een bijzondere affiniteit tot
dit Franse oeuvre te hebben. Zowel de
diffuse stemming van Nuages als het
meer uitgelatene van Fêtes kwam in deze
orkestrale uitvoering voortreffelijk zaal-
waarts en het vrouwenkoor vocaliseerde
in het laatste deel (..Sirènes") zo boven
aards schoon, dat we zielsblij waren niet
als Odysseus met was in de oren voorbij
de Sirenen te moeten varen, maar de
haast benevelende evocatie uit deze
woordloze wereld van golvende deining,
die a.h.w. uit het niet opkomt en in het
niet verdwijnt.- bewust mochten ervaren.
De belangstelling was beperkt, maar
wie er waren lieten het niet aan nadruk
kelijk huldebetoon ontbreken en de ge
bruikelijke bloemstukken voor solisten
en dirigent verhoogden de feestelijke
aanblik.
Dr. W. J. Schmidt
Europese politici
op bezoek
De werkgroep van de raadgevende
vergadering van de Raad van Europa
die zich bezig houdt met de betrekkingen
van die vergadering met de nationale
parlementen, heeft twee dagen in Den
Haag vergaderd.
Drie Nederlandse politici, mr. P. J. Oud
(wd), mr. P. A. Blaisse <kvp) en jhr
mr. M. van der Goes van Naters (pvda)
hebben voor de leden van de groep uit
eenzettingen gegeven over de Neder
landse parlementaire geschiedenis en
verhoudingen, vergeleken met die in
West-Duitsland en Engeland, waar de
werkgroep bij vorige gelegenheden heeft
vergaderd.
Voorts hebben de griffiers jhr. mr. J.
W. Röell, mr. A. F. Schepel en mr. J. L.
Kranenburg inleidingen gehouden over
de Nederlandse parlementaire procedure.
De werkgroep, die wordt voorgezeten
door de Oostenrijkse socialist Karl Czer-
netz, is tijdens haar bezoek in het Sche-
veningse Kurhaus ontvangen door de
beide kamerpresidenten en in kasteel
Oud-Wassenaar door de staatssecretaris
van buitenlandse zaken. dr. H. R. van
Houten.
Safe gekraakt In Toronto hebben
dieven gisteren een safe van een juwe
len importeur opgeblazen en diamanten
ter waarde van naar schatting een half
miljoen dollar gestolen. Waarschijnlijk
hadden de mannen zich in het gebouw
laten insluiten.
Vanavond om 8 uur brengt de KRO
populaire klassieken. Het Radiokamer
orkest speelt onder leiding van Maurits
van den Berg en met medewerking van
Debora en Boukje Land, piano. De Ma
rinierskapel concerteert om 8.05 uur in
het VARA-programma en om half tien
worden bejaarde melodieën weer te
voorschijn gehaald in het programma
„Hoe vindt u het?"
Programmi voor morgen
ZONDAG 18 JUNI 19«1
Hilversum I, 402 m. 746 kc/s. NCRV:
8 00 Nws en weeroverz 8.15 Orgelrecital
8.30 Morgenwijding 9.15 Gram. KRO: 9 30
Nws 9 45 Koorzang 10.00 Gram 10.35 Kla
vecimbelrecital 10.55 Inleiding Hoogmis
11.00P lechtige Hoogmis 13.15 Gram 12.30
Buitertl comm 12.45 Liederen 13.00 Nws
13.05 De hand aan de ploeg, lezing 13.10
De Wadders. hoorapel 13.30 Strijkork 13.50
Boekbespr 14.00 Holland Festival 1961: Fil-
harm ork. koor en sol 15.45 Gram 16.00
Sport 16.30 Vespers. IKOR: 17.00 V d Jeugd
7.15 Oecumenische zangdlenst 17.45 Men
sen. lezing.
18.00 Het geladen schip, lezingen 18 30 De
kerk a
act 18.40 Kan ik u hel
pen NCRV: 19.00 Nws uit de kerken
19.05 Gram 19.30 Gemeenschap der heili
gen lezing. KRO: 19.45 Nws 20.00 Cabaret
20.30 Act of gram 20.35 Promenade ork
en sol 21.30 Triptiek voor moord, hoorspel
(2) 22.15 Gram 22.25 Boekbespr 22.30 Nws
2240 Avondgebed 22.55 Gram 23.55—24.00
Nws.
HUv«
8.00 Nv
9.45 Geestelijk leven, lezing. VPRO: 10.00
•V d jeugd. IKOR: 10.30 Ned Herv Kerk
dienst 11.30 Vragenbeantw. VPRO 11.45 Ber
uit de kerken. AVRO: 12.00 Gram 12.30
Meded 12.32 Orgelspel 13.00 Nws 13.20 Verz
progr v d strijdkrachten 14.00 Boekbespr
14.20 Oude muz 15.00 Fllmpraatje 15.15 Pia
norecital 15.45 Gram 16.00 Llohte muzkk
16.30 Sportrevue. VPRO: 17.00 Nieuwe we
genlezing 17.15 Voordracht. VARA:
17.30 V d jeugd 1750 Nws. sportultsl en
sportjourn.
18.30 Gram 19.30 Cabaret. AVRO: 20.00
Nws 20.06 Nederl lichte muz 20.45 Zin en
onzin ln goede manieren, lezing 21.00 Dan*,
muz 32,00 Sopraan en piano 22.30 Nws en
meded 22.45 Act 23.00 Zang en plano 23.20
Met de Franse slag 23.55—24.00 Nws.
gen. VARA: 20.00 De wereid van vandaag.
Programma voor maandag
MAANDAG 19 JUNI 1961
Hilversum I, 402 m. 746 kc/s. NCRV:
7.00 Nws 7.13 Gram 7.30 Gewijde muz 8.00
Nws 8.10 Radiokrant 8.30 Gram 9.00 V d
zieken 9 35 Waterst 9.40 V d vrouw 10.10
Gram 10.20 Theologische etherleergang
11.05 Viool en plano 11.35 Voordracht 11.55
Gram 1235 Voor boer en tuinder 12 30
Land- en tuinbouwmeded 12.33 Lichte muz
12.53 Gram of act 13.00 Nws 13.15 Prome
nade ork en koor 13 56 Gram 14 05 school
radio 14.36 Wedstrijd progr 15 55 Gram
16.00 Bijbeloverdlenking 16.30 Kamermuz
17.00 V d kleuters 17.15 V d jeugd 17.30
Gram 17.40 Beursber 17.45 Regeringcultz:
Hela gebied van de Zuld-Paclflc, door mr
dr H J Roelhof.
16.00 Orgelspel 18.30 Oude muz 19.00
!!"k?r J9 19 Kinderkoren 19.30
45 De Toegoe-
Nws
Radiokrant 19.50 Gra_.. PHMH
nezen. klankbeeld 21.05 Metropole ork 2: 25
Strijkkwartet 22.00 Volk en staat: parle
mentair comm 22.15 Gram 22 30 Nws en
SOS-ber 22.40 Avontiovendenktnc 22 55
BocktKjspr 23.06 Jazzmuz 23.35 Gram 23 55
Hilversum II, 298 m. 1007 kc/s. AVRO'
7.00 Nws 7.10 Gym 7.30 Gram 7.30 Meded
7.32 Gram 8.00 Nws 8 15 Politle-publiek.
praatje 8.20 Gram 9 00 Attentie PBR 9. rep
9.05 Gym v d oudere luisteraars 9.15 De
Groenteman 9.30 Gram 9.39 Meded 9 4o
.00 Me-
12.33 Instx sextet en sol 13.00 Nws 13.15
Crimineel comm 13.20 Meded of gram 13 25
Beursber 13.30 Rijkspol kapel en mannen-
e!4'00 Planorecltal 14.30 Verz progr
15.20 De man die doorreed, hoorspel 16 00
Gram 1730 Gram 1730 Mil comni
H-25 Attentie
18 50 Openbaar Kunstbezit
19 00 Strijkkwartet 19.45 V d jeugd 20 00
Nws mos Lich.e muz „30 Ccv.r p",,
k muziek-
22 30 Nwi
22.15 Act
O.oo Journaal
Televlsieprogi
weeroverz. AVRO: 2030 Act 30.30 „«ru,,,
D°o™n,.,r