Hiiiniiniw
Vijf kerken ontvingen
het Dichterspsalter
tip$ voor
Peek&Cloppenburg
Een woord voor vandaag
Ds. Graafstal voorzitter
Chr. Oranjeverenigingen
Zangclienst gewijd aan
nieuwe psalmberij ming
Hongaarse pater bleef
onschuld volhouden
Oostduitsers
mogen niet
naar kerkedag
1
ANDERZIJDS
HEILIGE HUISJES
Er zijn maar weinig grote figu
ren die hun tijd door hebben, en
die dringénd genoeg naar de Bijbel
luisteren om de boodschap voor het
heden te vertolken. Het blijft altijd
weer de vraag hoever we ons door
de bijbel laten gezeggen, en of we
niet dikwijls bezig zijn met voort te
borduren op opvattingen, die ten
slotte toch ook niet meer dan men
selijke opvattingen zijn, aldus ds.
L. Zwanenburg in de ..Groninger
Kerkbode". Hij schrijft verder on
der meer het volgende:
HET blijkt hoe in een bepaalde
kring iets heilig wordt geacht,
en eerbiedig wordt aangeduid als
het allerheiligste, terwijl anderen
alleen maar uit respect voor hun
medemensen aandachtig toehoren
zonder iets van heiligheid te kun
nen ontdekken. Daar zijn we dan
weer bij de heilige huisjes terecht
gekomen.
Maar wanneer we zo kritisch ken
nisnemen van wat voor anderen
heilig is. mag bij ons toch de
vraag opkomen, of wijzelf wel kri
tisch genoeg tegenover wat onder
ons zo geacht wordt, staan. Dat te-
king komen met zoveel andersden
kenden die geen notie hebben van
het wezen van iemands geloof en
die dat ook op verschillende pun
ten gaan bestrijden.
Heilige huisjes verbranden zon
der meer kan het werk zijn van
mensen die graag stoken en met
plezier naar een brandje staan te
kijken. Het kan echter ook een an
dere betekenis hebben. Wie schoon
maak houdt, wie gaat verhuizen,
zal van alles tegenkomen wat in de
loop van een jaar of zelfs in de
loop der tijden ergens werd opge
slagen en bewaard. Een geduchte
opruiming zou op zijn plaats zijn
omdat er veel bij is wat even
waarde voor ons heeft gehad maar
later voor niemand ook maar enige
waarde zal hebben. Wanneer op de
ze wijze heilige huisjes in brand
worden gestoken kan dat dab ook
de betekenis hebben van het oprui
men van het overtollige, waarmee
we toch niets meer doen.
TN het verleden hebben we altijd
1 te statisch gedacht. Het Woord
van God blijft gelijk. Hoe kan dan
de leer of de zede veranderen?
Waarom kan dan een preek een
goede ouderwetse preek van vijftig
jaar geleden nu niet meer goed
zijn? Omdat er in de redenering
één fout zit. Het Woord van God is
onveranderlijk. Maar dat andere
was het Woord van God niet, dat
was een boodschap, een getuigenis,
gegrond op het Woord van God
voor een bepaalde tijd.
Laten we het nu eens heel sterk
zeggen. Wij staan op de grondslag
van de drie formulieren van enig
heid. Er is geen beter middel om
iemand op zijn zuiver zijn in de
leer te toetsen dan dat men hem
die formulieren voorlegt met de
vraag of hij ze wil ondertekenen.
Er zijn toch maar weinig bezwaren
die werkelijk gegrond waren tegen
ingebracht? Er is toch maar wei
nig aan gedokterd, en dan nog al
leen maar aan art. 36 van de Ne
derlandse Geloofsbelijdenis?
Maar geven de drie formulieren
het levend belijden nu? Wat zou de
reden zijn van de voorkeur die men
heeft voor vrije-stofpreken boven
catechismuspreken? Waarom kan
men nog wel zich vinden in cate
chismuspreken wanneer daarbij
toch meer wordt uitgegaan van
ccn bijbelgedeelte Oan van de letter
lijke tekst van vraag en antwoord?
vaardering.
de ketterijen van de his
torische situatie eenvoudig worden
overgeslagen en de sprong wordt
gemaakt naar hedendaagse opvat-
Bijna was ik vergeten dat ik het
sterk zou uitdrukken, welnu: in ze
kere zin behoort toch wat de kerk
zoveel eeuwen geleden beleed tot
de inventaris die van een schoon
maakbeurt meer moet meemaken
dan even afgestoft en daarna weer
opnieuw neergevlijd te worden.
In een gesprek tussen een Her
vormde en een Gereformeerde ker-
keraad werd aan de orde gesteld
de proeve van belijden zoals die
door de Hervormde synode is op
gesteld. Bij bespreking bleek dat
de Gereformeerden zich in de for
muleringen best konden vinden,
dat ze hunkerden naar de moge
lijkheid dat wij ook nog eens zou
den komen tot een nieuwe belijdenis.
Dit
De
vulling ervan blijkt zeer moeilijk te
zijn. Maar dat hangt misschien ook
samen met het feit dat we aan de
oude formulering toch teveel gezag
en waarde hebben toegekend.
T700R de gemeente is het echter
V noodzakelijk dat we het Woord
van God gaan naspreken op een
nieuwe wijze zoals dat in deze tijd
nodig is. Het is niet alleen nodig
voor de gemeente zelf maar mins
tens evenzeer voor het werk van
evangelisatie. Noch naar binnen
noch naar buiten kunnen we vol
staan met een weergave van de
boodschap in de taal van vier eeu
wen geleden. Daarbij zullen we ze
ker niet experimenteel aan het
werk kunnen gaan. We mogen het
niet zomaar eens gaan proberen en
wagen. En ook zullen we niet hele
maal nieuw kunnen beginnen. Op
het werk van vorige generaties zul
len we verder moeten bouwen.
Toch zou het een ergerlijk vanda
lisme zijn wanneer alles werd neer
gehaald en de opbouw achterwege
blijft. En dat is de grote moeilijk
heid. Wie zal het getuigenis dat
kerk en wereld nu nodig hebben
formuleren? Waar pogingen wor
den aangewend hiertoe te komen,
daar is volle belangstelling en mee
leven op zijn plaats. Maar de slo
pers met lucifers op zak mogen de
waarschuwing in hun zak steken:
Voorzichtig met vuur.
na tien jaar arbeid
(Van onze kerkredacteur)
HET Dichterspsalter is klaar. De
vyf kerken die participeerden
in dit grootse werk ontvingen
gisteren van de interkerkelijke
stichting voor de psalmberijming
uit handen van de voorzitter, ds.
P. D. Kuiper van Sassenheim, de
volledige berjjming van de 150
psalmen, zoals die gemaakt werd
door dichters onder wie ds. W.
Barnard, Heeroma, Schulte Nord-
holt en ds. Jan Wit. Een arbeid
van tien jaar werd aan de kerken
ter toetsing voorgelegd en zoals
ds. F. H. Landsman, de secretaris
van de commissie, het uitdrukte:
„De kerken is'gevraagd om samen
in overleg te treden over de wjjze
waarop het beste en het snelste de
bundel zal kunnen worden be
oordeeld."
De sombere profetieën, dat dit werk
nimmer zou lukken en dat pas in het jaar
2000 de eerste 149 psalmen, psalm 119 uit
gezonderd, gereed zouden zijn, blijken
niet bewaarheid. De dichters zijn in
steeds sneller tempo gaan werken. Deden
zij over de eerste honderd psalmen on
geveer acht jaar, in nauwelijks twee
jaar tijds zijn de laatste 50 psalmen,
waaronder de langste, psalm 119 nu
met 66 coupletten klaar gekomen.
Gistermiddag werd de bundel officieel
overhandigd in het gebouw „De Heuvel"
te Rotterdam. Ds. P G. van den Hooff,
voorzitter van de hervormde synode, dr.
P. G. Kunst, assessor van de gerefor
meerde synode, ds. J. M. Lindeman na
mens de Remonstrantse Broederschap,
ds. C. M. de Vries voor de evangelisch-
lutherse synode en mevrouw T. Terpstra-
Bierman namens de doopsgezinden ont
vingen hem uit handen van de voorzit
ter ds. P. D. Kuiper, die tevens voorzit
ter van de gereformeerde synode is.
Vele leden van het groot-moderamen
de hervormde synode war
zig, het moderamen van de gereformeerde
synode was zelfs voltallig en ook uit de
andere kerken waren velen gekomen om
de officiële overdracht bij te wonen.
MOEILIJKE WEG
Ds. Kuiper werd bijna lyrisch toen
hij van de oude berijming stelde dat
„het kleed van de taal niet meer dra
van maar een belemmering
vormde voor de boodschap. Hij hoopte
dat de kerken deze proefbundel ook
inderdaad in de eredienst zullen be
proeven. Hij was echter niet van me
ning dat dit Dichterspsalter zonder
moeite een zegeweg zal gaan.
Volgens ds. Kuiper betekent dit
beproeven „dat zU wellicht een moei
zame weg zal gaan, want zfj zal op
haar pad ontmoeten de gehechtheid
aan wat bijna 200 jaar de kerkzang
heeft beheerst."
Hij noemde niet het veel grotere be
waar binnen zijn eigen, de Gerefor
meerde Kerken, die op de komende
synode van Apeldoorn zich opnieuw zul
len moeten uitspreken over haar ver
houding tot de dichter van het Psalter-
Hasper, dat eens in het verleden bijna
tot officieel kerkboek was verklaard.
EENSTEMMIG?
De nadruk in deze dienst werd gelegd
op de eenstemmigheid waarmee deze
,e bun(jei tot stan(j js gekomen,
wij mogen niet vergeten dat er een
aantal zij net dan kleinere psalm
zingende kerken zijn die niet hebben
meegedaan. Onofficieel was er wel iemand
namens de Christelijke Gereformeerde
Kerken aanwezig, maar het ziet er niet
naar uit dat deze kerken het Dichters
psalter spoedig zullen invoeren. Ook de
Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) en
de Gereformeerde Gemeenten, zowel als
de afgescheiden groep van Gereformeerde
Gemeenten, de Christelijke Gereformeer
de Gemeenten en de Oud-Gereformeerde
Gemeenten zullen deze psalmen wel niet
NIEUW-GUINEA
Zoals bekend heeft de Indonr»Urhf mi-
i«ter van .buitenlandse zaken, dr. Soeban-
rio, die president Soekarno op zijn we-
heeft vergeaeld, in Djakarta het
ren en ander gezegd over het Amerikaanse
-landpunt ten opzichte van Nederlands
Nieuw-Guinea. Hij zou bij de besprekingen
n Washington de indruk hebben gekregen.
reldi
Amerika
bezw,
legen
maken, als Indonesië de zeggenschap
Nieuw-Guinea zou verwerven. Naar aanlei
ding hiervan schrijft De Volkskrant:
..Minister Soebandrio bedoelt met deze ver
klaring ongetwijfeld de schijn te wekken,
dat Amerika in feite aan de kant van In
donesië staat. Torh is daarvan bij het
overleg tussen Soekarno en president Ken
nedy niets gebleken. In hi
Dan
t "kan"!
aitgegei
r Nieuw-Guin
rden
erd zelf»
klaringen, die de Nederland:
buitenlandse zaken van zijn kant voor het
Amerikaanse standpunt heeft afgelegd. Mi
nister Luns kon zeer positief zeggen, dat
de Verenigde Staten de doelstelling van de
Nederlandse politiek volledig onderschrij
ven: Amerika is, evenals Nederland, van
mening dat ook de papoea's het reeht
moeten hebben om zelf over hun eigen toe
komst te beslissen. Die verklaring van mi
nister Luns is niet van Amerikaanse kant
weersproken, dat is een reden te meer om
erop te kunnen vertrouwen, dat minister
Luns het bij het rechte eind had Dat Ame
rika er niets tegen heeft als Nieuw-Guinea
bij Indonesië zou komen, zegt op zichzelf
nog niets. Het gaat erom. of Amerika ook
tegenover Indonesië heeft laten blijken, dat
het van mening is, dat dit niet tegen de
wil van de papoea's mag gebeuren. Als
dat inderdaad het geval is heeft dr. Soe
bandrio het Indonesische volk onvolledig
voorgelirht. Want om dat zelfbeschikkings
recht gaat bet nu juist."
Gisteren namen wij een commentaar
over uit het Algemeen Handels
blad naar aanleiding van de opmerkin
gen. die dr. Berghuis op de deputatenver-
gadering van de ARP had gemaakt over
het ontbreken van respect voor overheids
functionarissen. Genoemd blad heeft nu
drie vragen voorgelegd aan Wim Kan.
wiens naam door dr. Berghuis -in dit ver
band werd genoemd. Op de vraag, of Wim
Kan aanleiding vindt de aanmerkingen v.ut
dr. Berghuis ter harte te nemen luidde
zijn antwoord: „Ja zeker, zij vormen wel-
liisht de stof voor een nieuw cabaretliedje."
En op de vraag, of hij gevaar ziet van
„grensoverschrijding" bij de politieke hu
mor of juist eerder bij de uit misvatting
geboren vrees voor humor bij politici, ant
woordde Wim Kan: „Men kan die grens
niet overschrijden zonder gevaar voor
eigen leven. Als onze politici bang zouden
zijn of worden voor de humor (wat ik niet
aanneem) en aich daarom bepaalde beper
kingen zouden opleggen, dan zou het ca
baret een veel belangrijker taak verrichten
ui onze maatschappij dan ik ooit had dur-
Katwijk tot synode
over kwestie-Smits
Ook de hervormde gemeente van Kat
wijk heeft zich gericht tot de generale
synode van de Nederlandse Hervormde
Kerk waarin zij haar grote bezorgdheid
uitspreekt over de manier waarop door
de synode de kwestie-Smits is behandeld.
De gemeente schrijft: ..De Centrale
Kerke: aacf der Hervormde Gemeente te
Katwijk aan Zee betuigt unaniem adhe-
OVERHEMDEN
Terlenka
„Scala" met truon-boord uit een stuk
Tricot nylon
100 o/o ventilerend, blijvend wit
Nylon os luxe
Nylon superextra zware kwaliteit
SPORTSHIRTS
No-iron
Ideaal voor vrije tijd en vakanti©
13.'
12.'
16.'
spoedig zingen.
Het zal geheel liggen aan wat de
kerken nu zullen besluiten of zij de
bundel ook inderdaad in'de eredienst
zullen beproeven. Opmerkelijk is dat
de vorige synode van de Gereformeerd
de Kerken nog een zekere aarzeling
heeft betoond, en de eerste proef
bundel van 110 psalmen toen nog niet
vrij gaf voor gebruik in de ere
dienst. Zal de synode-Apeldoorn dit
wel doen? Als het aan het moderamen
ligt waarschijnlijk direct, maar het
muderamen maakt de dienst niet uit.
In de Hervormde Kerk zal het de
vraag zijn wat de kerken van Gere
formeerde Bond-signatuur zullen
doen. Hoewel dr. H. Schroten een zeer
belangrijk man is geweest in deze
berijming hij toerd door Barnard
zelfs de Saul onder de profeten en de
Samuel onder het tempelpersoneel
genoemd ziet het er niet naar uit
dat de Bond nu zo heel erg op deze
bundel zat te wachten.
POSITIEF
De voorzitter van de Hervormde sy
node liet zich echter zeer positief uit.
ag in deze bundel een vernieuwing
de psalmen. Hij hoopte dat vele
onbekende psalmen nu weer zouden gaan
leven. Hij verheugde zich er ook over
dat het strofische psalmlied bewaard is
gebleven voor de liturgie en nu weer
een functie kan vervullen in het alle
daagse leven van de gemeenteleden. Bo
vendien was hij van mening dat deze
arbeid toch ook een oecumenische daad
dagen een roep naar
eenheid, een zoeken naar eenheid, maar
deze interkerkelijke commissie heeft een
daad van eenheid gesteld.
Ds. Landman deelde mede dat na deze
bundel geen nieuwe proefbundel zal
verschfnen. Hy hoopte dat deze ook
werkelijk door de kerken zal worden
beproefd. Evenals bij het verschijnen van
de proefbundel van de 110 psalmen werd
ook nu medegedeeld dat kritiek kan
worden ingezonden bij het secretariaat
van de Interkerkelijke stichting. Alleen
is het secretariaat van adres veranderd,
het is nu het adres van de hervormde
synode, Carnegielaan 9 te 's-Gravenhage.
VIER UITGEVERS
De bundel wordt uitgegeven door vier
Nederlandse uitgevers namelijk Veenman
Zonen, Zomer en Keuning, het Boe
kencentrum en Jongbloed, terwijl ook
•katholieke uitgever Paul Brandt
belangstelling heeft getoond en vergun
ning kreeg een gedeelte van de oplage
it te geven.
Het boekje is zeer eenvoudig gehouden.
aar de psalmen werden met de melo
die uitgegeven zodat het gehele boekje
voor kerkelijk gebruik geschikter is dan
de oude proeve van 110. De muziek is
geschreven in de viool-sleutel en heeft
geen maatverdeling, omdat deze bij de
oude muziek ook ontbrak. De authen
tieke muziek is aangehouden. Deze uit-
KLEINE FEILEN
Een teleurstelling is het dat de
psalmen die reeds klaar waren geheel
zijn opgenomen zoals zij ook opge
nomen staan in de proeve van 110. De
kritiek die sedertdien is binnengeko
men is kennelijk in deze bundel nog
niet verwerkt, zodat wij nog altijd
zullen moeten zingen als we deze
bundel tenminste gaan beproeven
fleer ik ben benard" (psalm
561); „Hij is mijn tegenweer" (psalm
62:4) en we zullen ook in psalm 58
nog steeds het stro in plaats van het
kaf in de wind verloren laten gaan,
Zo zijn er bij een eerste blik meer on
volkomenheden te noemen. Het is be
slist niet mooi in de tweede regel van
psalm 150 te moeten zingen: „Looft,
Hem heel zijn hemel om." Dat om is
hier geen voegwoord. In psalm 102:5
laten we geen bloem, maar het gras
verleppen. In psalm 53 laten we het
„gebinte van het leven" bewegen.
Waarschijnlijk zullen de schoolkinde
ren er wel van maken „gebeente."
Maar over het geheel genomen past
deze berijming veel beter bij de ritmi
sche melodie dan de oude. Er zijn prach
tige coupletten bij en moeilijke proble
men zijn soms op schitterende wijze
opgelost. Want laten we eerlijk zijn:
hoe we ook over deze publicatie den
ken, deze dichters hebben een giganti
sche taak volbracht.
Nu is hij dan ter toetsing aan vijf
kerken voorgelegd. Zal dit ook inder
daad gebeuren? De dichters hebben de
laatste maanden haast achter hun werk
gezet om zo spoedig mogelijk klaar te
komen. Wij hebben echter niet de in
druk dat de kerken met evenveel ijver
de proeve van 110 getoetst hebben in de
afgelopen jaren. Na een eerste opleving
van zaïigdiénsten hoorden we de laatste
maanden maar bitter weinig van di
Dichterspsalter. Zal het weer zo gaan'
De bundel komt op een verkeerde tijd
uit. Iedereen gaat met vakantie. Zullen
de kerken na de vakantie nog wel weten
>r een psalter is aangeboden?
Jona en de visEr is in de loop van de tijd héél wat over
te doen geweest! Moet men het symbolisch opvatten, dat ver
blijf van drie dagen en drie nachten in de ingewanden van
de visof moet men het precies zo opvatten als het er staat
„En de Here beschikte een grote vis om Jona in te slokken",
zo lezen we. U kent misschien het verhaal van die man, die
voor de voeten werd geworpen, dat er zoveel onzin in de
Bijbel slaat, dat allerlei geschiedenissen doodgewoon niet
werkelijk gebeurd kunnen zijn. De man zei: „Ik had het nog
geloofd, als er had gestaan, dat Jona de vis had ingeslikt!"
Nu kunt u natuurlijk van mening verschillen over dit sterke
antwoord, als u maar wel bedenken wilt, dat er zich tussen
hemel en aarde heel wat dingen afspelen, die ongelooflijk
zijn! Als hier een man op de vlucht is voor God, dan moet hij
zeer hardhandig tot de orde worden geroepen en dan gebruikt
God een niet-alledaags middel. Is het tegenwoordig soms
anders? God heeft heel wat méér mogelijkheden om Zijn doel
te bereiken dan wij in onze verwatenheid denken! In ieder
geval komt Jona op het laatste nippertje tot bezinning. Hij
heeft een bijzonder wonderlijke plaats nodig om God weer
te vinden. „Uit de schoot van het dodenrijk schreeuwde ik",
zegt hij later. God hoort hem en als een opnieuw gebo
rene staat hij aan het eind van de drie dagen en drie nachten
op het strand.
Er zijn twee dingen nodig voor
het voortbestaan van het Neder
landse volk: godsvrucht en het
zichzelf zjjn en blijven. Dat zei
gisteren de tweede voorzitter van
de Bond van christelijke oranje
verenigingen in Nederland, de heer
J. H. Bögeholtz op de bondsdag
1961 in Baarn.
Advertentie
Pracht handen
T"be,5a Hamea-Gelei
Suède vesten
met zuiver wollen tricot rug
Stretch nylon anklets 9
per 2 paar voordeliger 2
per paar 1."
omdat hiermede bij de eerst be
handelde en eventueel opnieuw te behan
delen gevallen inzake de leertucht. de
eerste richtlijnen gegeven zouden zijn
voor de behandeling van dergelijke
Christus bnterende ergenis gevende uit
spraken in de kerk.
Tien jaar hadden de dichters nodig
om dit psalter te dichten. Hoeveel ja
ren zullen er voor nodig zijn om het
te beproeven? En hoeveel jaren om
de ingebrachte kritiek te verwerken
en hoeveel jaren eer dit psalter of
ficieel wordt aanvaard, als het ooit
zover komt? De dichters zijn klaar
maar het grootste werk komt nog en
in de komende jaren zal blijken of
dit dichtwerk geïnspireerd is of maak
werk. De tijd is een goede zeef en
daarom moeten we maar niet al te
haastig zijn.
Heeft dit plaatje profetische betekenis? De voorzitter van de gerefor
meerde synode, ds. P. D. Kuiper, bood gisteren in zijn functie van
voorzitter van de interkerkelijke stichting voor de psalmberijming'de
voorzitter van de hervormde synode de proeve van het Dichterspsalter
aan. Het is de eerste foto waarop de voorzitters van de twee grootste
kerken van ons land elkaar zo vriendelijk ontmoeten, zelfs ook al is
het nog niet als voorzitters.
Van onze muziekredactie.
In aansluiting op de onder auspi
ciën van de Interkerkelijke Stichting
voor dé Psalmberijming gehouden
bijeenkomst, die woensdagmiddag in
het gebouw ,,De Heuvel" plaatsvond
en waarin de gereedgekomen nieuwe
berijming van alle psalmen aan de in
de Stichting vertegenwoordigde ker
ken officieel werd aangeboden, werd
er des avonds in de Laurenskerk een
zangdienst gehouden welke onder
Wilhelms. is op 20 km afstand
celona bij het dorp Castelldefels met
zijn motor dodelijk verongelukt. Hij was
tegen een boom gereden. Het slachtof
fer maakte een vacantietocht.
Tien van de elf rooms-katholie-
ken die in het grootste proces
sinds de opstand in 1956 in Honga
rije terecht staan als contra-revo
lutionairen hebben gisteren oot
moedig om clementie gevraagd.
De elfde beklaagde, pater Odon
Lcnard, die het gehele proces zijn
onschuld volgehouden heeft, wei
gerde het laatste woord.
..Ik ben het min of meer eens met
hetgeen mijn verdediger gezegd heeft.
Ik heb hieraan niets toe te voegen",
zei pater Lenard, die reeds van 1947
tot 1953 vastgezeten heeft wegens on
dergronds werk.
i De beklaagden, onder wie zich vier
geestelijken bevinden, wordt ten laste
gelegd jonge rooms-katholieken opge-
te hebben voor leidende functies
indien een christelijke Hongaarse repu
bliek gevestigd zou worden. Dc vreemd
ste schuldbekentenis legde de 48 jaar
oude geestelijke Geza Havass af, die
beschuldigd wordt de organisatie ge
leid te hebben.
..Ik weet nu dat van China tot Hon
garije er een nieuwe soort therapie in
het recht opgeld doet. In deze lan
den wordt er van afgeweken de mis
dadiger te bestraffen en probeert men
hem tc genezen. Dit nieuwe facet be
wijst hoe diep de socialistische mense
lijkheid gaat. Nooit meer in de toe
komst zal ik aan de andere kant staan.
Ik zal voortaan onder dit systeem le
ven als een positieve burger."
Er zal maandag vonnis gewezen wor-
leiding stond van dr. H. Schroten, die
tevens voorganger van deze dienst
was.
Dat er in brede kring belangstelling
voor deze ingrijpende vernieuwing be
staat, bewees wel de opkomst, want het
kerkgebouw was voor het grootste ge-
deelte^met een zeer aandachtig audito-
De Gemeentezang o.a. van Psalm
89:6 en 7 en Psalm 72 vers 1.5,6
toonde soms nog enige weifeling er
ging tot vertraging van het tempo. In
psalmen echter waarin het Rotte's
Christelijk Gemengd Koor in afwisse
ling met de Gemeente zong en die boven
dien centraal werden geleid door Adri-
aan C. Schuurman, waren de resultaten,
ofschoon de cantor soms nog zeer dui
delijke gebaren moest maken om het
juiste tempo vol te houden, zeker posi
tiever. De algemene indruk, die men in
deze zangdienst kreeg was overigens al
met al bemoedigend. Wel bleek, dat men
zich enige moeite zal moeten getroosten
om met de nieuwe psalmen-versie ge
heel vertrouwd te geraken.
Doch dit zal zeker niet te vergeefs
zijn, want onzes inziens is deze ver
nieuwing een grote verbetering, daar
evident bleek, dat het zingen van psal
men thans zowel tekstueel als rit-
misch-muzikaal veel aan uitdrukkings
kracht en spontaneïteit heeft gewonnen.
Behalve in de reeds genoemde psal
men, deed Rotte's" zich onder lei
ding van zijn dirigent Laurens
Wingerden bovendien op een uitste
kende wijze horen in Psalm 8 vers 1
en 3 op Franse tekst, in een harmoni
satie van de zestiende-eeuwse com
ponist Claude Goudimel. Ook werd
door het koor nog zeer goed uitge
voerd Psalm 75. eveneens in Franse
bewoording en wel in een polyfone be
werking van Sweelinck.
George Stam. die de Gemeentezang
begeleidde speelde bovendien
Baarn was voor de viering van deze
dag uitgekozen omdat de afdeling in
deze plaats dit jaar veertig jaar bestaat.
Waarom een Christelijke bond van
oranjeverenigingen? zo vroeg de heer
Bögeholtz zich af. Om daardoor te ge
tuigen dat Nederland en Oranje slechts
kunnen welvaren door God en de
christelijke beginselen voor te staan.
Het felle rood is weliswaar wat ver
bleekt, aldus spreker, maar dit wil niet
zeggen dax het bestaan van onze bond
daardoor overbodig zou zijn geworden.
Spreker merkte op dat de oranjeliefde
sinds de oorlog in Nederland is toe
genomen. Hij memoreerde voorts het
overlijden van de voorzitter van de
bond, wijlen mr. P. Wessels uit Rijswijk.
Met woorden van waardering sprak hij
het vele werk dat de heer Wessels
jarenlang voor de bond heeft gedaan.
Hij noemde diens heengaan een groot
;rlies voor de bond.
Ook bracht de heer Bögeholtz de
tachtigste verjaardag
fYlllln me'en zonder zon
PIGMA-DERM
steegh (in april), de oprichter
bond, in herinnering en sprak uy« uc
warme liefde waarmee deze emeritus
predikant steeds heeft gestreefd naar
uitbreiding van de bond die thans 55
afdelingen telt.
Tot voorzitter van de bond werd met
grote meerderheid gekozen ds. C. M.
Graafstal. hervormd legerpredikant in
Ermelo. Voorts werd besloten de vol
gende bondsdag in Den Haag te houden
omdat dan de christelijke oranjevereni
ging „Bijbel en oranje" hier haar 90-
jarig bestaan viert.
Na de vergadering bood het gemeen
tebestuur van Baarn de bondsdag-
gangers een ontvangst aan.
„Neues Deutschland", het orgaan
van de Oostduitse communistische
eenheidspartij, heeft gemeld, dat
Oostduitsers geen toestemming zul
len krijgen om de in juli in West-
Berlijn te houden kerkedag van de
Duitse Evangelische Kerk bij te wo
nen. Reeds eerder heeft de Oostduit
se regering een verbod uitgevaar
digd voor het houden van bijeen
komsten in Oost-Berlijn.
klaard. dat de kerkedag
;lde p"
Op de openings
dag zullen in Oost- en West-Berlijn
elk vijf kerkdiensten worden gehou
den: alle andere openbare bijeen
komsten e.d. zullen uitsluitend in
West-Berlijn plaats vinden.
Waarnemers in West-Berlijn verklaar
den. dat als de Oostduitse regering
inderdaad voor Oost-Duitsers een ver
bod zou uitvaardigen om de kerke
dag in de westelijke sector van Ber
lijn bij te wonen, zij de grens tus
sen Oost- en West-Berlijn tijdens de
dagen van 19 tot 23 juli wel mag
sluiten.
„Neues Deutschland" heeft de West-
duitse regering en de kerkelijke lei
ders ervan beschuldigd van het con
gres gebruik te maken om nieuwe
spanningen uit te lokken, met het
oog op de komende onderhandelingen
over West-Berlijn.
Dr. Kurt Scharf. die als opvolger van
bisschop Otto Dibelius is gekozen tot
voorzitter van de kerkeraad, heeft
reeds zijn voornemen te kennen ge
geven de ..militairistische en wraak
zuchtige politiek van zijn voorganger
te zullen volgen", aldus het Oost
duitse orgaan.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Gouda: vac. P. P. J. Mon
ster: L. Blok te Capelle a. d. IJssel; te
Loon op Zand: J. Lekkerkerker te Berg
ambacht.
Aangenomen naarHattem: W. A Poort
te Neerbosch-Hees; naar Hees-Nijmegen:
B. Dagevos te Hattem
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Eindhoven als ev. pred.:
C. W. de Vries te Deventer.
Beroepbaarstelling: De classis Coevor-
den heeft prep. geëx. en beroepbaar ver
klaard: B. Fiddcr te Emmen, Wilhelmi-
nastraat 7, tel. 05910—2563, die terstond
CHRIST. GEREF. KERKEN
Tweetal tc Haamstede-Kerkwerve: A.
W. Drechsler te Vlissingen en D. van
Wilsum te Dedemsvaart.
Ds. J. Wit, die zelf de dichterlijke
bewerking van de Psalmen 41 tot en
met 50 in opdracht kreeg toegewezen,
vertelde een en ander over „Het werk
aan de nieuwe psalmberijming". Of
schoon hij dit op een zeer luchtige ma
nier deed, zal het de toehoorders wel
duidelijk geworden zijn. dat de meer
dan tien-jarige arbeid, die de dichters
g zich moesten getroosten, zeker niet een
-1 sinecure was.