■II! Diaconaal jaar vindt steeds meer gehoor 255, met stof kap Ew probleem is het onze KRONIEK IlIBiS „Ongodsdienstig gedrag" van r.k. in Hongarije Een woord voor vandaag Aartsbisdom deelt mee: 180 priesters gingen Belangrijk manuscript gevonden in Amerika t ANDERZIJDS BELIJDENIS EN EENHEID Steeds weer blijkt dat er tut- ten het belijdend karakter van de kerk en haar eenheid een eige naardige spanning bestaat. Deze spanning is in de praktijk een uitermate reële en ons steeds meer kwellende zaak, die niet al leen de gereformeerden kwelt, maar die wij overal tegenkomen, waar men enerzijds de waarheid in de kerk wil hooghouden en an derzijds haar eenheid niet wil prijsgeven. Aldus prof. dr. Her man Ridderbos in het Gerefor meerde Weekblad", waarin hij verder onder meer het volgende eigen kerk levert een duidelijke illustratie van wat ik bedoel. Als resultaat van allerlei strijd, discus sie en overleg zijn onze Synodes indertijd gekomen tot bepaalde be lijdenisuitspraken, eerst in 1905, la ter in 1942 en in 1946. Deze uitspra ken bedoelden de eenheid te beves tigen en te herstellen en hebben dit. vooral in 1905 en ten dele in 1946, ook gedaan. Tevens hebben zij echter, uit oorzaken, die ik thans niet nader behoef te om schrijven, anderzijds aanleiding ge geven tot verdeeldheid, zelfs tot scheuring en tot afkeuring bij an dere kerken, als bijv. de Chr. Ge reformeerde. Resultaat: een toene mend onbehagen in de kerk over deze belijdenisuitspraken, niet al leen en zelfs niet in de voornaam ste plaats van de zijde dergenen, die het er niet mee eens waren, maar vooral van zéér vele ande ren, die zélf geen bezwaar hadden, maar die vroegen: moet terwille van deze uitspraken de eigen kerk verdeeld blijven en de toenadering tot andere kerken verijdeld wor den? Bij dezen was dus niet het waarheids-, maar het eenheidsas pect (wil men: het oecumenisch motief) het beheersende. Mede doordat in de naoorlogse jaren dit laatste aspect véél sterker op de voorgrond is getreden dan vóór de oorlog het geval was. is de aan drang op de Synode van Utrecht 1959 ten slotte zo groot geworden, dat deze de vervangingsformule als belijdenisuitspraak terzijde heeft gesteld. Zij heeft dit louter gedaan om oecumenische redenen. 7 ijv Li tu in geen enkel opzicht over tuigd, dat de dogmatische argu menten tegen deze uitspraken steek houdend waren; veeleer mag men aannemen, dat de meesten derge nen die aan deze terzijdestelling meegewerkt hebben voor zichzelf wisten (en dit ook wel uitgespro ken hebben), dat zij in de bestrij ding van deze uitspraken met een theologie te doen hadden inferieur aan die dergenen, die ze hadden op- (;esteld. Maar in de waarlijk kwel ende spanning tussen het belijdend karakter der kerk èn haar eenheid heeft men tenslotte het laatste as pect van de zaak laten prevaleren boven het eerste. Dat de eenheid naar buiten er tot nu toe niet veel bij gebaat is geweest, doet aan de zaak als zodanig niets af. Men kan er niet uit bewijzen, dat deze be slissing ,,dus" verkeerd geweest is. Want ten eerste is de gereformeer de bereidheid tot eenheid voor de consciëntie der dissidente broeders gelegd en men moet niet denken, dat allen het daar even gemakke lijk mee hebben als de Synode van Assen 1961 En in de tweede plaats moet men niet vragen, in welke spanningen wij, juist vanwege deze oecumenische motieven, in eigen kerk thans zouden leven, wanneer de Synode van Utrecht 1959 de zaak gelaten had zoals zij was. eenheid met de 'berv. midden-ortho doxie velen nvfcer gaat bekoren, omdat men zich nu eenmaal niet tot aan de jongste dag onbijbelse knollen voor zjrn. confessioneel-ge- reformeerde citroenen laat verko pen. Wat daarbij echter in steeds sterkere mate optreedt is de span ning tussen het waarheids- en het eenheidsaspect van het kerkelijk le ven. Ik doel daarmee niet alleen op het voor ons besef geheel onaan vaardbare samengaan met dege nen, die de kerk in haar meest cen trale belijdenisoitspraken weerspre ken. Zolang dit voorwaarde is voor kerkelijke eenheid, is deze eenheid voor ons en ik dacht, dat dit nog wel voor allen in de geref. kerk gold géén probleem. TV'EEN, de moeilijkheid, waarop ik doel, komt dèn pas, wanneer deze lóatste ernst, deze arlikelen waarmee de kerk staat of valt, niet meer in geding zijn. Hoe zal dèn de verhouding van waarheid en eenheid in (te kerk moeten zijn. Zal dan het uecumesiisch aspect al beheersend moeten zijn? Zoals bij óns gezegd is: wat tot de geref. ge zindte behoort moet ruimte hebben in de geref. toerk en daórom kun nen wij als gjereformeerden naast of ter interpretatie van de 3 for- rnulieren niet iets „extra's" heb- zal men straks óók zo moeten spre ken als het over bredere eenheden gaat dan die van de gereformeerde kerk en gezindte? Zal men, m.a.w. dan tot een belijdenis moeten ko men. die gelden kan voor allen, die nog in wijder of enger verband tot de christelijke kerk gerekend mo gen worden? De drie formulieren zijn dan natuurlijk niet meer als bindende kerkelijke confessie te handhaven. Men spreekt reeds van een evangelische kerk in Nederland, waarin hervormden, luthersen, ge reformeerden van allerlei denomi natie. remonstranten een plaats vin den. Wie met deze gedachte denkt te kunnen spotten. begrijpt niets van de ernst waarmee zij wordt ge steld, begrijpt ook niets van het klemmende argument, dat er ligt in de eenheid van allen, aan wie men de Christennaam niet wil ont zeggen. DE vraag, die overblijft, is enkel deze: moet dan, terwille van de eenheid van de kerk, elk belij den dat méér is dan dat aan het meest centrale van het christelijk geloof uitdrukking geeft, achterwe ge blijven? Zal dan niet alleen de gereformeerde zijn gereformeerde, de lutherse zijn lutherse, de her vormde zijn hervormde „spéciali- té's de la maison" als belijdenis moeten terzijde stellen", maar zal ook heel deze nieuwe kerkge meenschap, op straffe van opnieuw uiteen te vallen, in haar belijden zich een blijvende beperking moe ten opleggen? Zal dus de kerk, terwille van haar eenheid, steeds sterieler, steeds machtelozer moe ten worden in haar belijden? En zullen de inzichten, die de verschil lende kerken in de loop der eeuwen van God menen te hebben ontvan gen, als belijdenis voortaan niet meer kunnen gelden, omdat zij geen oecumenische geldigheid kun nen vinden? Men vatte heel deze problematiek vooral niet als een onwerkelijke toe komst-schildering op. Heel de ten dens, die men in meer dan één kring kan waarnemen om met ter zijde lating van de zgn. „historische kerkelijke posities" de eenheid der kerk te zoeken of desnoods te for ceren in de weg van intercom munie etz. stelt, of men het we ten wil of niet, onvermijdelijk voor deze vragen. Wéér lees je in de kerkelijke pers en de jeugdbladen de oproep, gericht tot jongeren om een jaar van hun leven af te staan voor de diakonie, de dienst aan de naaste. Een bron van inspiratie neer dat er mede uit voortvloeide. De opzet blijft: de geest van dienstvaardig heid bij jongeren opwekken. Ondat menigeen misschien niet be grijpt hoe ook jongens ingeschakeld worden, geven we tot slot enkele zinnen oproep van mej. wika Het is in 1954 in Duitsland begonvoor gemeente nen, toen de kerk jonge vrouwen welke jongens dit werk een jaar kunnen opriep om een jaar te komen iver- (Van een onzer verslaggevers) doen' antwoordt ziv ken in het diaconessenhuis te Jongens, die een bepaalde schooloplei ding hebben afgerond en nu zitten met Neuendettelsau, die historische plek, waar in de vorige eeuw óók het initiatief genomen werd tot christelijk dienstbetoon. De oproep in Beieren bleef niet onbe antwoord. Reeds 2200 meisjes en later ook 800 jongens stelden zich beschik baar. Dat wil dus zeggen, dat in de verschillende Westduitse inrichtingen van barmhartigheid al drieduizend jon ge mensen zomaar een jaar gewerkt hebben. Anders gezegd: er zijn er drie duizend. die iets afweten van het lijden en de hulpbehoevendheid van hun me demens. Want het mes snijdt aan twee kanten. Wie het diaconaal jaar ingaat, moet de gaven van zijn hoofd en zijn handen ge bruiken voor ,.de ander". Maar hij wordt ook zélf door die ander geholpen! Hij gaat weten wat er in deze mooie wereld aan lichamelijke en geestelijke narkjheid te koop is. Misschien geeft het hem een schok (waar hij wel weer overheen komt). In elk geval echter zal hij zijn leven lang profijt trekken van deze kijk op de dia- konia van binnenuit. Voor de kerk is het van wezenlijk belang, dat dit werk van naastenliefde bij een deel van haar leden bekend is. Nu ook Den Haag 16 deelneemsters. Een jaar la ter waren er 45. De stad van het Initia tief, Utrecht, stond toen niet meer al leen. Rotterdam deed ook mee en 13 van de 45 gingen daar werken. In 1960 had Utrecht er 31 en Rotterdam 16. Dit jaar begint ook Den Haag. Te Haarlem is al enkele jaren iets derge lijks aan de gang, uitgaande van de Hervormde Vrouwendienst. Maar hier heet het „practisch jaar" en is het al leen bestemd voor meisjes met minstens mulo-diploma als vooropleiding. De groep telt daar ten hoogste 15 meisjes. Zoals men ziet, is „de provincie" nog niet vertegenwoordigd. Toch zijn er di verse meisjes uit het oosten en noorden reeds als „diah" aan het werk geweest. Maar nieuwe mogelijkheden op dit ge- - - - - - :_;n |T_# Informatiecentrum Er is wel een landelijke commissie, maar deze wenst beslist niets anders te zijn dan een informatiecentrum. Geen overkoepeling, geen centraal orgaan, geen leidinggevend instituut, plaats waarJ!-' kent. fungeert het op een eigen manier. Men kan in dit jaar ook geen diplo ma verwerven of een verpleeg-be- voegdheid enz. En met uitzondering dan van Haarlem worden geen ei sen inzake vooropleiding gesteld. Het diaconaal jaar staat open voor alle jongeren van 17 tot 30 jaar. Het ver plicht tot niets. Niemand wordt ge dwongen om na dat jaar verder te gaan in verpleging, sociaal- of maat schappelijk werk. Het kost ook niets. De deelneemsters krijgen 50.- per maand zakgeld. Mogelijkheden De werkkring van de „diahs" is heel verschillend. In Rotterdam komen ze in ziekenhuizen, kindertehuizen en bejaar dencentra. In Utrecht is de variatie iets groter. Revalidatiecentra, kampen voor sociale jeugdzorg, opleidingsinternaten voor gehandicapte kinderen en inrich tingen voor chronisch zieken horen daar ook tot de mogelijkheden. De mannelijke jeugd er zijn al en kele aanmeldingen kan b.v. terecht in psychiatrische inrichtingen, in het opvoedingswezen, in jongensinternaten, de sociale jeugdzorg en verder eigen- c in alle takken van arbeid waar hun vrouwelijke collega's emplooi vinden. Inspiratie Ds. J. C. van Dongen fe XJtrecht, die indertijd in Nederland het initia- nam, ziet in het diaconaal jaar doordat het geheel vrijwillig geschiedt en bron van inspirerende kracht voor gemeente en samenleving. Want de jongeren worden niet zonder meer op het werk losgelaten. Veel van het werk is trouwens, omdat men niet ge schoold is, niet meer dan „dienen van hen, die moeten dienen". Ervaren leidsters rusten de jongeren toe. Daar- houdt men in Nederland de groe pen klein. Er is voortdurend contact door de voorbereidingsweek, samen komsten in groepsverband (in Utrecht eenmaal in de twee weken) en slui tingsdagen. Velen meer dan de helft van de deelneemsters besluiten na het dia conaal jaar een werkkring in de sector der barmhartigheid te zoeken. Wie dit niet doet, wordt er niet kwaad n aangekeken. Het diaconaal jaar is bepaald niet in het leven geroepen om het personeelstekort in inrichtingen te verkleinen, al zou het prettig zijn wan- PRESSIEGROEPEN Het volgende citaat is uit De Tele graaf: „Eindelijk heeft een lid van de re gering het eens in het openbaar gesegd: mi ni «ter ZijUtra heeft op de deputatenverga- dering van de A. R. Partij het een oniuive- re verhouding genoemd, dat de regering èn in het overleg met het bedrijfleven èn in het overleg met de volksvertegenwoordiging steeds weer deaelfde mensen ontmoet. De gewraakte methode ia zo langzamerhand overbekend. Een voorzitter of secretaris van een vakbond stelt een aantal ei«en, die tot een gesprek met de regering leiden. Als de kwestie in het semi-publiekrechtelijke or gaan, de Sociaal-Economische Raad, aan de orde komt, spreekt de vakbondsvertegen- w-oordiger een geducht woordje mee, en als de regering dan nog niet zwicht, dan wordt door dezelfde persoon, maar nu in zijn func tie van Kamerlid, in het parlement een de bat uitgelokt of een motie ingediend. Met de- se motie gewapend kon hij dan wederom aan een nieuw overleg met de regering deel nemen, nadat hij in de tussentijd ook nog eens via onze zuilenradio en -t.v. heeft ge tracht de nodige pressie uit te oefenen. Het beroep van bestuurslid van de vakbond is een eerlijk en eerzaam beroep, maar het kan nooit meer inhouden dan het behartigen van particuliere of groepsbelangen. Dege nen, die dit beroep uitoefenen, zouden uit sirhself de wijsheid en het fatsoen moeten bezitten, dezelfde belangen niet ook nog eens te verdedigen als Kamerlid, in welke functie gij immers verondersteld worden en gehou den zijn het algemeen belang te dienen. Een minister, «elf niet voortgekomen uit, noch stennend op een pressiegroep, heeft de za ken nu eens duidelijk in het licht gesteld. Men kan er zich slechts over verwonderen, dat dit al niet veel eerder door een politicus is geschied, want de huidige situatie is door en door verwerpelijk". Het Algemeen Handelsblad is nogal gebeten op dr. Berghuis, die zoals bekend op de drputatenvergadering van de ARP enkele opmerkingen heeft gemaakt' over het gebrek aan eerbied voor ministers en andere hooggeplaatsten. Het blad schrijft o.ra.: „Heeft de voorzitter van een belang rijke politieke partij in deze crisistijden nu werkelijk niets beters te doen dan zich af te vragen of de burgers wel voldoende eer bied hebben voor de overheid? Wellicht, dat dit in de gezapige negentiende eeuw een uiterst interessant vraagstuk was. Maar in de turbulente wereld van 1961? Het tijdsbestel waarin wij leven biedt toch waarachtig wel belangrijker proble men! Erger evenwel is dat de redenering van de heer Berghuis de plank volkomen misslaat. Immers, wat aan het minister schap gezag verleent is uitsluitend het persoonlijke optreden van diegenen, die Aanklager in Boedapest: BOEDAPEST 13 juni (as.press) De openbare aanklager in de Hongaarse hoofdstad Boedapest heeft in zijn requisitoir elf rooms- katholieken die terecht stonden wegens contra-revolutionair werk, bandieten genoemd. Hij keerde zich in het bijzonder tegen pater Oden Lenard, de enige van de elf die geen schuld bekend heeft en die de vorige week vrijmoedig zijn verzet tegen het regime ver dedigd had. Kelemen betoogde dat het werk var de elf beklaagden anti-godsdienstig was omdat het episcopaat onder leiding var aartsbisschop Jozscf Groesz hun optre den veroordeeld had. Het episcopaat heelt zich verscheidene maanden gele den In een openbare verklaring van de beklaagden gedistancieerd. Over pater Lenard die in 1948 tot zes Jaar gevangenisstraf werd veroordeeld wegens ondergronds werk. zei de openba re aanklager Laszlo Kelemen: „Lenard probeert het hof te misleiden zoals hij ook de jeugd misleid heeft. Maar hij heeft tenminste enige feiten toegegeven Help Uielf èn Uw ttielbaren alt d« (luur)bnnd. Houdt altijd Rennies bij de hand. Dan kan overtollig maagzuur U niet deren. Eén of twee Rennies doven Uw pijn als er iets verkeerd valt. Ze zijn gemakkelijk onopvallend ngens «t zijn. In dit opzicht la burger zich niets wij«m Zijlstra zou in honderd maal Jelle ku md welke familiariteit ran ons ie zonder dal als d. iele onder zou lijden. Maar er collegae van hem. welke wij duizend maal met het epitheton ornans „minister" zou den kunnen aanduiden, zonder dzt onze le zers hen als prominente leden van het hui dige kabinet zouden beschouwen. Wa» er gemeenzamer wijze van benadering jegens onze vroegere premier denkbaar dan in de vorm van het zoetsappige „vader" Drees? Wij persoonlijk hebben ons aan die zoel- sappigheid altijd een beetje geërgerd. De heer Drees zelf vermoedelijk ook. Maar aan zijn autoriteit heeft hei niet de minste afbreuk gedaan. Integendeel!" een poging tot celvorming onder de jeugd en de vermenigvuldiging van andelijke vlugschriften. Dit behoort ker niet tot een gerechtvaardigd ideolo gisch verzet tegen het marxistische terialisme". Kelemen beschuldigde de beklaagden, onder wie zich verscheidene geestelijken bevinden, de leiding te hebben va contra-revolutionaire organisatie, jonge rooms-katholieken opleidde leidende functies indien een christelijke Hongaarse republiek gevestigd zou zijn. Gaat de moderator der Schotse Kerk niet naar Rome Tot het hoofd van de Kerk vat Schotland is dinsdagavond het drin gend verzoek gericht rijn voorgeno- bezoek aan de paus af te ge- De raad van ouderlingen te Glasgow besloot met een kleine meerderheid, dat de moderator, dr. Archie Craig, niet naar Rome behoort te gaan, voor dat alle raden van ouderlingen in Schot land daarover geraadpleegd zijn. Ds. John R. Gray veroorzaakte hoor baar verbazing, toen hij tijdens de bij komst van de raad eraan herinnerde, hoe de Kerk van Schotland als leer stelling aangenomen had, dat de paus „een zoon des verderfs, de man van de zonde en de anti-christ" was. Het werd. :i hij, wellicht tijd. dat deze 17de luwse zinnen afgeschaft werden. „Laten wij erkennen dat de paus niet de anti-christ is. maar eenvoudigweg het hoofd van een andere kerk. Eerst en niet eerder kan de moderator hem een bezoek brengen," aldus ds. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Bedankt voor Krimpen a d. Lek: H. A. Labrie te Den Ham; voor Wezep: E. J. Schimmel te Oud-Beijerland; te Lopper- sum: G. Scheper te Naaldwijk. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Lemmer: J. Wolven te Urk. Aangenomen naar Waarder: C. W. de Bruijne te Vries (Dr.). CHR. GEREF. KERKEN Tweetal te Zeist: A. Hilbers te Leeu warden en W. de Joode te 's-Grj hage-Z.; te Den Helder: T. Briencn te Mussel en M. Drayer te Drachten. Bedankt voor Artesia (Californië» Bakker te Driebergen. Benoeming Bij K.B. is dr. J. Hoekstra benoemd tot gewoon hoogleraar in de afdeling der scheikundige technologie aan de Techni sche Hoge School te Delft om onderwijs te geven in de algemene scheikunde. De we hoogleraar is adviseur van de ■president van de raad van bestuur de N.V. Philips te Eindhoven. Zomerconferentie C.H.U. De Christelijk Historische Unie zal op 6, 7 en 8 juli op „Woudschoten" in Zeist haar zomerconferentie houden. Voor 6 juli staan op het programma de opening van deze conferentie door mr. J. W. van Gelder en een toespraak van mr. H. K. J. Beernink over: „De politieke toe stand Op 7 juli zal prof. dr. G. V. van trik spreken over het onderwerp: „Bond genoot of slaaf", drs. J. W. van Hulst zal op 8 juli een inleiding houden over: „Een politieke visie op de jeugdsituatie in Ne derland". De belangrijkste vergadering van Indiaanse opperhoofden sedert de oor logen tussen de roodhuiden en de bleekgezichten is gisteren in de univer siteit van Chicago gehouden. Afge vaardigden van bijna alle vermaarde stammen, zoals de Sioux, de Navajo's en de Zwartvoetindianen, hebben er de vredespijp gerookt. In de Ver. Staten i 350.000 volbloed Indianen. Als de personen van gemengd bloed meetelt, zijn er ongeveer 800.000. die tijd bijzonder productief. Jongens, die nog niet tot een beroeps keuze konden komen, hetzij vóór, het zij na de militaire dienst. In zo'n jaar doe je veel nieuwe ervaringen op en kun je een betere beslissing nemen. Jongens, die dit werk interesseert en die het wel eens „een jaartje" willen proberen. Het kan zijn, dat het jaar je hiermee een voorbereiding geeft tot een opleiding voor jeugdleider of maatschappelijk werker. Jongens, die voor één jaar kennis wil len nemen van de moderne vormen van diaconaat. Dit doet je later be wuster en actiever in eigen kerk staan. Advertentie TtamintfttrrL De schuldbekentenis van de profeet Jona wordt door de bemanning van het schip, dat hem, op de vlucht voor God, naar Tarsis moet brengen, geaccepteerd, maar niet onmiddel lijk de consequenties, die hij daaraan verbindt. Als jullie mij in het water gooit, zal de orkaan bedaren, zegt Jona. Inplaats daarvan zetten de mannen zich aan de riemen. Maar hoe feller hun gevecht tegen de elementen is, des te heviger loeit de storm. En dan staat er zo opmerkelijk: „Toen riepen zij tot de Here en zeiden: Ach Here, laat ons toch niet vergaan om het leven van deze man en leg geen onschuldig bloed op ons, want Gij, Here, hebt gedaan zoals U behaagde." U kunt natuurlijk zeggen, dat deze smeekbede vanwege het verwachte resultaat tot de God van Jona was gericht, een god, die voor de scheeps bemanning één van de vele goden was. Maar daar weten we niets van en dat is een oordeel, dat niet waar gemaakt kan worden. In ieder geval: Jona wordt opgetild en in zee gewor pen. Het is de mannen duidelijk geworden, dat hun levensbe houd afhangt van hun vreemde passagier. En zij wórden behouden: op hetzelfde moment dat Jona door de golven is opgeslokt houdt de orkaan op en wordt het volkomen rustig. En aan boord is het feest: er wordt geofferd en de mannen doen geloften. Zij vrezen God met grote vrees, zo staat er. Als andere mensen stappen zij straks aan land: God geeft hun leven een andere, totaal onverwachte koers. In de afgelopen jaren zijn negen rooms-katholieke priesters over gegaan tot een protestantse kerk en zeven van hen zijn als predi kant werkzaam. Bovendien zijn nog 180 andere priesters uitgetre den. Dit is een mededeling van het aartsbisdom van Utrecht, die een antwoord wilde geven op de geruchten van de laatste tijd dat zeer vele Nederlandse priesters, hetzij seculieren hetzij regulieren zich bij een protestantse kerk aan sluiten of zelfs predikant worden. Officieel heet het verder in dit schrij ven dat verspreid wordt door het rooms- katholiek persbureau: Een voor enkele maanden door het aarts bisdom ingesteld onderzoek heeft uit gewezen, dat er van alle in leven zijn de Nederlandse priesters op dat ogen blik negen waren overgegaan tot een of ander niet-katholiek kerkgenoot schap en dat er van deze groep zeven als bedienaar van de godsdienst werk zaam waren, waarvan drie in het bui tenland. In totaal waren er op het ogenblik van het onderzoek 180 uitgetreden Neder landse priesters. Niet alleen zijn in Ne derland woonachtig. Het blijkt dus dat een uiterst klein getal naar een of an der niet-katholiek kerkgenootschap overgaat. Bij bovengenoemde getallen moet men er rekening mee houden, dat er volgens statistische gegevens per 1 januari 1957 13.500 priesters waren, namelijk 5000 seculieren, 4500 regulieren in Nederland en 4000 regulieren in het buitenland Het bovengenoemde getal van 180 uit getreden priesters bedraagt dus 1,3 pro cent, aldus deze-officiële mededeling. In een hoofdartikel schrijft het rooms- katholieke dagblad „De Volkskrant": .Ofschoon men kan spreken van een laag Beschrijving van de vermiste Pentateuch De enige beschrijving van de vermiste Pentateuch uit de befaam de tiende-eeuwse Aleppo Bijbel Codex, die onlangs via een geheime weg uit Syrië naar Israël is ge bracht, is gevonden. De beschrij ving van de vijf boeken van Mozes was opgeborgen tussen manuscrip ten in de bibliotheek van het Joodse theologische seminarium van Amerika. Dr. Semoi Greenberg, de vice-presi dent van het seminarium, was van me ning dat het twaalf pagina's tellende manuscript, dat met de hand is ge schreven. een belangrijke bijdrage le vert voor de publikatie van de eerste definitieve uitgave van de Hebreeuwse bijbelse tekst. Het manuscript werd gevonden door prof. Goshen Goldstein, die aan dc Brandeis universiteit in de V.S. gast colleges geeft in de Semitische talen. Hij was op zoek gegaan in de biblio theek van het seminarium, nadat de codex verleden jaar was teruggevon den. De codex was in 1947 zoekge raakt, waarschijnlijk toen de synago ge in Aleppo in Syrië, waar de codex zich bevond, bij anti-Joodse relletjes, in vlammen opging. De bijbelse tekst van de codex werd nagenoeg onbeschadigd teruggevonden, uitgezonderd enige passages uit de Pen tateuch, die uit de codex waren scheurd. Prof. Goldstein, die is verbon den aan de Hebreeuwse universiteit te Jeruzalem werd belast met het onder zoek van de codex. Daarom zocht hij materiaal dat het mogelijk zou maken de vermiste passages uit de Pentateuch te herschrijven in de oorspronkelijke taal i stijl. Manuscript Het manuscript dat thans is gevonden in de bibliotheek van het Joodse semi narium is geschreven door Jacob Sa- pir, een vermaard Joods reiziger uit de negentiende eeuw. Omstreeks 1860 heeft hij de codex zorgvuldig onderzocht en nauwkeurig genoteerd welke verschillen hij opmerkte tussen de codex en andere bekende bijbelrollen. Zijn manuscript bevat de enige gegevens over de Pen tateuch uit de codex, die er zijn. De codex is bijzonder belangrijk voor christelijke, islamitische en Jood se geleerden, doordat het boek de oudste en meest authentieke tekst is van de bijbel in het Hebreeuws. De codex werd in de tiende eeuw ge schreven door Aaron ben Alher, die in die tijd de vermaardste masoreti- sche geleerde was. In de zestiende eeuw werd de codex naar Syrië over gebracht en daar geplaatst in de sy nagoge van Aleppo. Het boek werd daar zo angstvallig beschermd, dat zij per eeuw slechts aan drie geleerden werd getoond. percentage, zal het cijfer toch voor vele katholieken een schok zijn Maar de feiten zijn aanwezig en de feiten moeten onder het oog worden gezien. Wat wij hierbij nooit mogen vergeten is, dat ieder geval ook een zwaar menselijk drama in houdt. Zij die priester worden, hebben zich geroepen gevoeld, hebben de wijding ontvangen, hebben geluk gekend in het gevoel geroepen en gewijd te zijn. Zij, die heengaan doen dat om zeer uiteenlo pende redenen: het kan een crisis zijn in hun geloof, het kan een conflict zijn met een overste, het kan een ontmoeting zijn met andere mensen tot wie zij zich aan getrokken hebben gevoeld op een ma nier, die met hun priesterlijk leven niet te verenigen is. Voor een katholiek blijft altijd bestaan, dat zij die heengin gen de priesterlijke wijding hebben ont vangen en daarvan het onuitwisbaar merkteken in hun ziel meedragen. Een katholiek kan, wanneer hij deze feiten en deze cijfers leest, alleen maar hopen en bidden, dat God degene die de zware priesterlijke verantwoordelijkheid draagt, zijn hulp mag blijven geven en dat zij De laatste dagen van Pompei door Edward George Bulwer Lytton. Neder landse bewerking Tim Maran. Fla mingo-reeks. Uitgave H. Meulenhoff, Amsterdam. Rokken en broeken, verhalen van Guy de Maupassant. Verzameld en be werkt door Ank van Haaren. Flamin go-reeks. Uitgave H. Meuelenhoff, Am sterdam. Van dolle, drieste, dwaze dingen, door Honoré de Balzac. Bewerkt en bij eengebracht door Tim Maran. Flamin go-reeks. Uitgave H. Meulenhoff, Am sterdam. Nederland, een ongewone reisgids j door onbekend Nederland met tips voor I tochten per autö, op de fiets of te voet naar mooie plekjes en vreemde be zienswaardigheden, door dr. J. M. Fuchs. Uitgave Broekman en De Me- ris. Amsterdam. Vrouwenschool, waarin opgenomen Robert en Geneviève, door André Gide. Vertaling Jef Last. Anker-boek. Uitgave Ad. Donker. Rotterdam. An Irishman's difficulties with the Dutch language, by Cuey-Na-Gael. Elf de druk. Uitgave V. A. Kramers, 's- Gravenhage. Strijd om Rome, door Felix Dahn. Nederlandse bewerking An Schulte. Uit gave V. A. Kramers. 's-Gravenhage. De klokkenluider van de Notre Dame, door Victor Hugo. Nederlandse bewer king Gerda van Stedum, Uitgave V. A. Kramers. 's-Gravenhage. De soldaat, door Maxim Gorkij. en De dame met het hondje, door Anton Tsjechow. en andere verhalen uit de Russische wereldliteratuur, bijeenge bracht door B. C. Kuitert. Uitgave H. Meulenhoff. Amsterdam. Wat spelen we onderweg? Spelletjes, raadsels en puzzels om kinderen bezig te houden in auto. trein en bus. door dr. Lastpost. Uitgave G. J. A. Ruys, Bussum. Middcn-Italië met Napels. Capri, Pompei en omgeving Rome. Elsevier- reisgids. Uitgave Elsevier, Amsterdam. Midden-Italië met Florence. Pisa, As- sisi en Sardinië. Elsevier-reisgids. Uit gave Elsevier, Amsterdam. Rossy. dat krantenkind, door A. Rut gers van der Loeff-Basenau. Illustraties Rein van Looy. Vierde druk. Uitgave Ploegsma, Amsterdam. Igloo s in de nacht, door Hans Ruesch. Vertaling Dick Ouwendijk. Derde druk. Uitgave N.V. Standaard-Boekhan del. Amsterdam. De menseneter van Nowawes en an dere verhalen, door J. B. Charles. Tweede druk. Uitgave De Bezige Bij, Amsterdam. De commando's van admiraal Cana- ris, de verrassingsoorlog der Divisie Brandenburg, door Will Berthold. Ver taling J. Boonman en H. G. J M. Hen- driksen. Uitgave Nederland's Boekhuis, Tilburg. Vraag: Is er in witlof evenveel tamine als in andijvie? HPHH Antwoord: Voor alle groente- en afknijpen. Maar dan zoudt fruitsoorten geldt, dat het gehalte aan vitamine C des te groter is naarmate dit voedsel verser 'Ml verhit en minder a steld. Hierop moet dus de huisvrouw tenne te draaien letten; dit is belangrijker dan onder- ongunstiger stand ten opzichte linge verschillen tussen de groente- pjk betere resultaten geeft B. U krijgt teveel energie binnen, men niet met de dokter te raadplegen! waardoor de begrenzer uw toestel gaat afkniiDen. Maar dan zoudt u eieen- Nraag: Bij sterke verhalen over kou- lijk op beide antennes even goed moe ten ontvangen. Uw opstelling is goed. minder wordt Wij denken, dat oorzaak A de schuldi- de lucht blootge- ge is. Probeer ook eens de buitenan- ute dijken of ae winters uit vroeger tijd werd door familieleden verteld, dat het bij de ge- 1 Prinses Beatrix hard 1 boorte ..„.u v».c- zend weer was. Volgens mijn herinne- vloer eei, ring was het helemaal niet koud, maar nr^ Lq. betrekkelijk zacht met harde wind. soorten. Verder is bij groente de wezigheid van mineralen van groot be lang en die komen in verschillende groepen in wisselende hoeveelheden Vraag: In 1959 kochten wij nieuw radiotoestel met ingebc FM-antenne voor goede ontvangst van sterke of nabije FM-zenders. Ten einde een maximum profijt van FM- zenders te trekken, hebben wij een af zonderlijke FM-antenne gericht haaks op Lopik geplaatst, maar dit leverde Vraag: 's Nachts kan ik niet slapen vanwege de jeuk op mijn rug. Ik lig dan uren achtereen te woelen en mijn man heeft toch ook zijn rust hard no- dig. Ik gebruik wel eens menthol jeuk- ngebouwde maar da! htlP.' I1"-. Wat oorzaak en hoe kan ik dit tegengaan? Dikwijls voel ik mij ook draaierig en duizelig. Wat is hiervan de oorzaak en wat het middel? Wie heeft gelijk' Antwoord: Op 31 januari 1938. de geboortedag van H.K.H. Prinses Bea trix, was het voor de tijd van het jaar bijzonder zacht met weinig wind. Vele mensen liepen bij het vernemen van het bericht zonder jas of mantel naar buiten en de rook der kanonnen, die de saluutschoten losten, steeg vrijwel recht omhoog. Vraag: Mijn zoontje heeft overgege ven op mijn zwart veulen bontjasje. water toestemming opneemt en niet zo vaak vernieuwd.be hoeft te worden, en niet dikker dan ongeveer 8 mm? Antwoord: Betonvloeren kunnen het beste belegd worden met linofelt. "Men krabbe de vloer zo goed mogelijk schoen en gebruike vooral geen vilt- papier. daar dit vocht aantrekt en vasthoudt, waardoor er onder de vloer bedekking schimmel ontstaat Dus men legge het linofeit zomaar op de beton- aardige geluidssterkte oordelen, aangezien hij uw gestel i op. Moet de FM-antenne anders ge richt worden, b.v. in de richting var. andere zwakkere of verdere FM-zen- dérs en zo ja. in welke richting? Antwoord: Het is wel verwonderlijk, dat de buiten FM-antenne minder goe de resultaten geeft dan de ingebouwde. Dit kan maar aan twee oorzaken lig gen: A. Er is iets mis met de toe voerkabel (lint) en/of de aansluiting, de kent. Heeft men van dergelijke schijnselen veel last, dan moet zich tot de dokter wenden. Tegen jeuk kan men eenvoudige maatregelen men. zoals karnemelk drinken, wol direct op de huid dragen Wat het slapen gaan de rug afwrijven met ders is er niet veel eau de cologne, maar als het werke- Vraag: Wat kan lijk ernstig is en er verschijnselen van duizeligheid enz. zijn, dan wachte Antwoord: Vermoedelijk zal de zure lucht op den duur wel verdwijnen. Het geen beste lijkt ons het jasje zoveel moge lijk te luchten (buiten in de wind), an- j_ te jjQpp het beste leg gen op een enigszins vochtige beton- kamervloer? Iets dat geen vocht Vraag: Kunt u mij ook zeggen wan neer de Raad van Arbeid in werking is getreden? Antwoord: De Raden van Arbeid zijn ingesteld bij de Radenwct van 1913. Zij zijn in werking getreden op 3 december 1919. Vraag: Kan de huurder van een pand inwoning nemen met of zonder stemming van de verhuurder? Is toestemming nodig om wijzigingen ie brengen in het gehuurde en kafl men een gedeelte verhuren als kan toorruimte? Antwoord: Men mag zonder toestem ming inwoning nemen, zo dit niet bij de huurovereenkomst verboden is. maar men doet dit op eigen verant woording. Zonder toestemming mag men geen wijziging aanbrengen in liet verhuurde of de bestemming verande-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2