■■mi; mm KIPPETJE EXTRA /EI KRONIEK gupaI Asser synode: eenheid met Clir. Geref. kerken Prof. Kamphuis: Prof. Jager speelt met vuur Pater Leiiard weerstaat zij li rode rechters Een woord voor vandaag Part. synode wil oplossing van de Hasper-affaire Socioloog II J. v. Zuthem promoveert aan de V.U. X ANDERZIJDS SYNODES Naar aanleiding van de synode der Gereformeerde Kerken, die is gehouden in Apeldoorn, van die der Gereformeerde Kerken (vrij gemaakt) die op het ogenblik nog wordt gehouden in Assen, het algemeen belang schrijft ds. G. Toornvliet in „De diend wordt. Strijdende Kerk" onder meer het volgende: DE kerken hebben de plicht t mee te werken dat de S£ stelling HET behoeft geen betoog dat er zeer verschillend geoordeeld wordt over de Synode. Er zijn lie den in onze kerken, die bij de Roomse opvatting af. een Synode als een zeer hoog college zien. dat met bijna goddelijk gezag de kerk regeert. Ik heb mensen gekend wier levensdroom het was één keer lid van een dergelijk college te mogen zijn. Zij kunnen over een Synode geen woord kritiek horen. Deze overschatting is wel zo fout als het maar kan. Wel wordt over de Synode gesproken als de ..mees te" vergadering, maar dit betekent niet de hoogste vergadering. Al is zij de laatste instantie voor alle za ken van appèl, daarom is zij nog niet de hoogste vergadering. Een synode kan fouten maken en deze zijn daarom zo ernatig omdat ze zich wreken op alle kerken. Dit is in het verleden nogal eens ge beurd, vandaar het dalen van de koers van de Synode-papieren. Best. maar dit sluit geen onfeil baarheid in. Elk Synodelid brengt zijn eigen verleden en standpunt mee naar de Synode. Het is steeds maar de vraag of men de Heilige Geest wil laten doorwerken in de vergadering. Ditzelfde vindt men bij kerkeraden: men bidt altijd om de leiding van de Heilige Geest, maar hoevaak heeft men niet van te vo ren de leiding uit Zijn handen ge nomen door zelf te bepalen wat men doen zou. Wanneer de vrijge maakte Synode vergadert en aller lei verzoeken om toenadering tot onze kerken te behandelen krijgt, maar van tevoren zich schrap zet tegen elke toenadering en op het aambeeld blijft hameren: de Gere formeerde kerken zijn valse kerken, en zij hebben alleen schuld, dan kunnen zij het gebed om de Heili ge Geest wel achterwege laten, trouwens, dan is het de vraag of de Heilige Geest daar nog zijn wil en wordt een Synode veel meer een vergadering van aandeelhouders van een bedrijf in religieuze zaken. Een Synode kan het werk van de Heilige Geest binden en tegen staan. De Heilige Geest werkt im mers ook in de Gemeente. Wanneer vrijgemaakte broeders Er zitten in de Synode mensen, die wandelende encyclopedieën be treffende het Kerkrecht genoemd mogen worden, maar wier inzicht in de geestelijke nood in kerk en wereld in randstad Holland omge keerd evenredig is. Zeker, de Synode is geen volks gen een Synoc liggen, dan is dit zeker i lige Geest en als dan een Synode zou zeggen: Wij blijven op ons standpunt staan, dan is dit kenne lijk een bedroeven van de Heilige Geest. Juist omdat een Synode fouten kan maken, die zo'n grote actiera dius hebben, is de verantwoorde lijkheid van de leden zo groot en is hun oositie niet te oenyden. Vandaar dat wij hierbij een oproep drukking komen. Daarvan is zo goed als niets te zien. Dit komt mede door de wijze van afvaardiging. Er is nu eenmaal een groot verschil tussen randstad Holland en Overij- sel, tussen Overveen en Lutjegast. En juist de plattelandsgebieden bui ten Randstad Holland leveren naar verhouding een veel groter aantal Synodeleden dan het westen. Het laat zich verstaan dat ieder de ge- da chtenwereld van zijn eigen milieu meebrengt en dat daardoor de koers en het kerkelijk leven mede worden bepaald. Als een Synode wijs is. zal zij hiermee ten volle rekening houden. Zij zal erkennen dat wat de liturgie en het zingen van gezangen en de visie op de oecumene betreft, een gemeente van Overveen geheel anders denkt als een gemeente in Duitsland. Daarom moet een synode het niet als een wet der Meden en Perzen beschouwen, dat alles uniform ge regeld wordt. Geef als 't U blieft wat vrijheid vooral in de dingen, die nog niet definitief geregeld kun nen worden. groot gedeelte van onze leden niet naar de rand toe drijven, dan is een grotere vrijheid noodzake lijk. Anders ontstaan er nodeloos spanningen. Wanneer de Synode te gen een intensieve samenwerking op evangelisatiegebied met de Her vormde Kerk zou zijn, gaat ..Jeugd en Evangelie" toch door. maar met het nare gevoel niet meer in het geheel te passen. Wanneer de Sy node tegen gemeenschappelijke diensten met de Hervormde Kerk mde predikanten toch mee door. terwille van hun geweten, maar met een nare smaak in de mond ten aanzien van onze kerken. Wan neer onze kerken de aansluiting bij de Wereldraad van Kerken tegen gaan, gaat het Studentencorps in Kampen toch door met haar aan sluiting bij de Nederlandse Jeugd raad. doch het geeft spanningen die er niet behoefden te zijn. Juist omdat wij niet independent zijn, juist omdat wij de betekenis van de Synode zien en van haar leiding verwachten, vragen zij dit. Trou wens. waarom zou een Synode nu afwijzen wat zij over tien jaar als vanzelfsprekend erkent Durft men bepaalde dingen niet aan alle ker ken op te leggen, omdat ze er nog niet rijp voor zijn. prima, maar dan is de weg van de vrijheid er nog. Een chaos zou het worden, zegt U? Nee als de Heilige Geest leidt is er niet tp vrezen. Hij schept zijn eigen orde. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Rotterdam-Overcchie, vierde pred. pi: J. Blonet te Dedems- vaart; te Biezelinge: A. Sieder, kand. te 's Gravenhage; te Deventer, wijkgem. Voorstad: G. D. J. Dingemans te Rinsu- mageest; te Hengelo-Ov„ vac. M. M. de Jong (toez.): P. Verdam te Beetster- zwaag. Benoemd tot vicaris te Arnhem, voor het werk onder de vrijz. hervormden: mej. J. J. Wijle, kand. te Amsterdam; tot vicaris te Deventer; P. Bijlefeld, vic. te Groningen; tot leraar Duits aan de H.B.S. te Meppel: D. Bender te Zuid broek, die deze benoeming heeft aan vaard en 1 sept. het predikambt zal neerleggen. CHRIST. GEREF. KERKEN Wil- UNIE VAN BAPT. GEM. Beroepen te Staveren: J. Bouritius te 2e Exloërmond. (Van een onzer verslaggevers). Nadat er aan de voorgestelde be sluiten veel geschaafd en veranderd was, heeft de generale synode der gereformeerde kerken (vrijgemaakt) te Assen haar uitspraken inzake de samenspreking met de chr. geref. kerken definitief geformuleerd. Overeenkomstig het voorstel der missie zal men aan de synode der chr. geref kerken (1962) vragen of zij de eenheid tussen beide kerken niet gebo den acht. Want de deputaten der chr. geref kerken hebben nog niet kunnen beamen of er een roeping tot eenheid De synode te Assen sprak echter na drukkelijk uit dat, waar het de roeping der kerk is het Woord te bewaren, de chr. geref- en de geref. kerken (vrij gemaakt) zich. ook blijkens de acte van afscheiding (1834) voor de eis ge steld zien zulks te doen in een eenheid van samenleven. Aan de letterlijke decisies ontlenen wij de passages, waarin de synode be sluit: (Van onze kerkredacteur) Terwijl het besluit van de sy node van Utrecht der Gerefor meerde Kerken om de zogenaamde „Vervangingsformule" terzijde te stellen en de vrijgemaakte Gere formeerde Kerken te vragen om een gesprek in die (synodale) ker ken algemene instemming wekte, schijnt het besluit van de Asser synode om alle contact af te wijzen in de kring van de vrijgemaakte Advertentie GESLAAGD DANK ZIJ RESA-HILVERSUM (Bekende Schriftelijke Cursus) Telefoon 45432 H.B.S., Gymnasium. Onderwijzersakte. AKTEN: Frans, Duits. Engels en Nederlands MO.. Tolkvertaler. Hoofdcorrespon dent. V.T.H.-diploma. kerken juist de spanningen ver groot te hebben. Een groot aantal leden verzet zich tegen dit besluit, getuige het feit dat zo- VREEMD In een commentaar over het gevolg van de uitlatingen inzake de «chrootaffaire var jhr. mr. M. van der Goes van Naters ir kringen van het Europese Parleiuen' schrijft Het Vrij* Volk het volgende ..De Hoge Autoriteit van de Kolen en Staal Gemeenschap heeft de voorzitter van Europese Parlement laten weten, dat zij niet in een bepaalde werkgroep van parlement wil verschijnen, al* mr. Vat Goes daar ook aanwezig is. Hij son n lijk in de wandelgangen van het Europese Parlement uitlatingen hebben gedaan, die de integriteit van leden van de Hoge Auto riteit in het geding brengen. Zolang drse „in hoge male onaangename situetie be staat", komt de Hoge Anrotiteit niet in de commissie, al* mr. Van der Goes di overigens »elf geen lid van ds werkgroep is dasr ook is. Wij vinden dese reactie vreemd. Wij delen niet over de juistheid van de beschul diging aan het adres van nir. Van der van Naters. Ook niet over de vraag of de Hoge Autoriteit terecht of ten onrechte boos Maar zelfs als «ij terecht boos zou aijn, lijkt de reactie ons onjuist. Een uitvoerend orgaan kan namelijk te genover eon commissie of tegen een parle ment als zodanig niet dezelfde houding aannemen als een particulier, die gekrenkt kan «eggen: Met u spreek ik niet meer. Df Hoge Autoriteit is verantwoordelijk tegen over het parlement. En het is niet de Ho ge Autoriteit, maar het parlement dat be paalt wie in een commissievergadering aan wezig zal zijn. Een lid van het parlement kan niet door een boycot van een uitvoe rend orgaan, maar ten hoogste door een besluit van het parlement self van overleg in commissies woeden uitgesloten". En het Algemeen Handelsblad schrijft: ..De befajmde schrootaffaire leidt tot allerlei tamelijk onverkwikkelijke tone len in het Europese samenspel. De schroot- fraude het geknoei rondom de Brusselse vereveningskas voor schroot heeft plaats gehad onder de verantwoordelijkheid van de Hoge Autoriteit, die op een onsalig ogen blik in 1954 dese particuliere organisatie van de schrootverwerkende industrie onder haar hoede nam en daarmede de ver antwoordelijkheid voor do „faits et ges tes" ervan aanvaardde. De controle die vooral bij een officieel lichaam noodzake lijk is, heeft hier in voldoende mate ont broken. Vandaar de ellende. Intussen heeft deze zaak een persoonlij ke kant gekregen omdat de integriteit van het lid der Hoge Autoriteit, dat met het toezicht op het Brusselse bureau was be last, in het geding is gebracht. Dit punt heeft de heer Van der Goes Tan Naters, die niet tevreden is met het door de Hoge Autoriteit uitgebracht rapport OYer de schrootaffaire. aanleiding gegeven tot be weringen, die naar hij zegt, niet voor be kendmaking in brede kring waren bestemd, maar die niettemin zijn gebesigd om sijn bezwaren tegen het rapport te versterken De Hoge Autoriteit heeft sioh dese be weringen, ..verhelen die hem bereikten" zoal* de heer Van der Goes eegt, zo hoog opzenomen. dat sij weigert voor de be trokken werkgroep van het Europese Par- lement met de heer Van der Goes te worden geconfronteerd. Het is inderdaad een „hoog" standpunt, Priesterproces in Boedapest Op het ogenblik wordt in Boeda pest een proces gehouden tegen 11 vooraanstaande rooms-katholieken, die beschuldigd worden van pogingen om „een elite van jonge rooms-katholieken" in het leven te roepen, die regeringsfuncties zouden moeten bekleden in een „christelijke republiek". De repu bliek zou gevormd worden met steun van een „buitenlandse mogendheid", zo vermeldt de akte van beschuldiging. Onder de 11 verdachten bevinden zich zeven priesters. Allen op de priester Oeden Lenard na hebben verklaard schuldig te zijn aan ..staatsgevaarlijke activiteit, gericht op de omverwerping van de Hongaarse volksrepubliek". Lenard gaf wel toe dat hij verkeerd had Behandeld door brochures te schrij ven met „een onjuiste inhoud", maar dit was volgens hem geen misdaad. Hij zei dat hü na zijn vrijlating uit de gevange nis een cursus had gegeven over ..chris telijke ideologie". Hij ontkende echter hardnekkig dat hij gepoogd had „een op politiek gebied georiënteerde christelijke elite" te vormen. De president van de rechtbank vroeg hem of zijn geestelijke overheid hem, na zijn vrijlating uit de gevangenis, verlof had gegeven om zijn priester lijke activiteit voort te zetten. Lenard antwoordde dat de aartsbisschop v Esztergom kardinaal Mindszenty •erhinderd wordt zijn plichten uit te oefenen. „Daarom kon ik mijn ver zoek niet indienen." Zoals bekend is kardinaal Mindszenty tegen het einde van de Hongaarse opstand naar de Amerikaanse legatie in Boedapest ge vlucht, waar hij zich nog steeds oe- vindt. Pressie Stop met kneedbaar hout van Ceta-Bever d«t da Hoge Autoriteit inneemt. Wij erken nen het recht van de heer Van der Goe.« om bepaalde dingen te bespreken, maar dan ter plaatae waar zulks dienstig is, het geen in dit geval wil aeggen de betrokken werkgroep in kennis te stellen van die ver halen, niet de«e in de wandelgangen aan willeikeurige partijgenoten mede te delen. De zaak *ou dan ter plaatse waar het rap port wordt onderiocht uit de doeken kun nen worden gedaan, hetgeen de Hoge Au toriteit toch op prijs moet stellen. Noch de heer Van der Goe« noch de Ho ge Autoriteit hebben door hun optreden hun gezag o.i. werkelijk versterkt, sleehtz een nieowe onverkwikkelijke noot in dear onver kwikkelijke zaak van de hoge toren ge- jeven. antwoordde hij: „In de materia- istische maatschappij waarin wij leven, vordt op het indivtau pressie uitgeoefend iroor sommige mensen is het, als gevol) can die pressie moeilijk om een kim officieel voor godsdienstonderwijs te doen inschrijven. Ik gaf dus privé-godsdienst- onderwijs en waarom zou dat in strijd met de wet zijn?" Op de opmerking van de rechter dat hij illegaal een verzameling theologische werken had verborgen in een sofa zei de priester: „Ik ken geen enkele wetsbepaling waarbij het verboden is boeken in een sofa op te bergen". Onder doodse stilte hoorde de stampvol le zaal toe. toen rechter Bimbo tien be klaagden die reeds bekend hebben, stuk voor stuk vroeg of ze Lenard schuldig achtten. Elk van hen zei „ja" terwijl Lenard doodstil en kaarsrecht luisterde. Het proces heeft thans drie dagen ge duurd. Men verwacht dat het door an dere processen zal worden gevolgd die ten doel hebben de Rooms-Katholieke Kerk in Hongarije tot volledige gehoor zaamheid aan het communistische be wind te dwingen. Maandag worden de zittingen voortgezet. Eerste promotie aan Theol. Hogeschool der vrijgemaakten Binnenkort zal aan de theologische ho geschool te Kampen de eerste promotie plaatsvinden. Sedert de generale syno de der vrijgemaakte Geref. Kertcen van Enschede (1945) het promotierecht der hogeschool erkende, zijn reeds verschei dene doctorale examens afgelegd. De eerste promovendus is drs C. Trimp. vrijgemaakt geref. predikant te Voor burg. wiens dissertatie de titel draagt ..Om de oeconomie van het welbeha gen". De dissertatie handelt over de idee der Heilsgeschichte in de Kirch- liche Dogmatiek van Karl Barth. Als promotor zal optreden prof. dr. L. Doe- kes. De publieke promotie wordt gehou den op donderdag 29 juni. Drs. C. Trimp werd geboren in 1926, studeerde theologie aan de hogeschool te Kampen, legde daar het kandidaats examen af en aanvaardde op 11 febr. 1958 het predikambt te Twijzel (fr). Hij diende vervolgens de kerk van Middel burg en staat sinds 12 maart van dit jaar in Voorburg. In 1958 slaagde hij voor het doctoraal examen. Van zijn hand verscheen reeds een studie de uitverkiezing onder de titel: ..tot levendige troost Zijns volks". de ontstane situatie te bespreken. Ook het getuigenis van de vier vrijge maakte academici, dat wij gisteren pu bliceerden. sprak duidelijke taal. Opmerkelijk is het bovendien dat er tussen de professoren aan de Theologi sche Hogeschool van Kampen een vrij scherp verschil van mening blijkt te be staan. getuige het artikel van prof. J. Kamphuis in de rubriek „Kerkelijk le ven" van het blad „De Reformatie." Prof. Kamphuis reageert op een arti kel van prof. dr. H. J. Jager in diens blad „Opbouw"; daarin had deze ge schreven dat hij door „de bespreking en het besluit van onze synode in Assen te leurgesteld" is. Uit het artikel in „Opbouw" bleek bo vendien dat prof. Jager nog geen moge lijkheid zag om een contact te beginnen dat zou kunnen leiden tot hereniging, maar „daarom had men de broeders van de overkant toch wel kunnen ont vangen?" Tevens verzet prof. Jager zich kennelijk tegen, wat men buiten de vrijgemaakte kerken aanvoelt als. de wel zeer zelfverzekerde toon die wordt aangeslagen als de vrijmaking gesteld wordt met de wil van God. Jager zegt alleen maar: „Of de Heere in 1944 reformatie heeft gegeven zal de toekomst leren." Vooral tegen deze laatste woorden keert prof. Kamphuis zich. Hij schrijft ..als de vrijmaking in de mist wordt gezet de toekomst moet het zeggen, wat zij is zou dan niet ook daar een van de wortels onzer r ten kunnen liggen? Wie zou door betuiging niet onbevredigd zijn. Hoeveel onrust wordt daardoor niet wekt en aan de gang gehouden? Hoe velen die met ons mee gingen, verlieten ons in de loop der jaren, nadat ze ons verontrust en moe gemaakt hadden door dit spelen met vuur." En hij vervolgt: „Ik meen ook wel be kend met twisten en moeiten te zijn. Op velerlei wijze doen wij elkaar driet aan. Ook door eigenzinnigheid eigengereidheid, door kortzichtigheid onverstand. Maar we doen elkaar óók verdriet aan. wanneer niet dankbaar rechtuit van het werk des Heeren gewag wordt gemaakt, zoals Hij het geschon ken heeft. Dat wordt zeker een „aan doen van verdriet", wanneer de beken tenissen aangaande het werk des Heeren wat worden weggeduwd op de wijze als hier in Opbouw geschiedt: „men spreekt mij al te vlot van reformatie en ve lossing en wederkeer tot het Woord' Over de algemeenheid van deze stelling klaag ik. En haar juistheid in het on derhavige geval ontken Ik. Maar ik vraag van de schrijver er vooral aan dacht voor, dat het voor zijn broeders, die zo danken, een zaak van verdriet is door een broeder, die zij hoogachten, als al te vlotte bidders en lofzeggei volke te worden voorgesteld. 1 Aan de eerstvolgende synode der chr geref kerken de vraag voor te leg gen of zij, na de inmiddels zo veel mo gelijk tot afronding gekomen besprekin gen der deputaten mèt haar van oor deel is dat, waar het de roeping der kerk is het Woord te bewaren, de chr. geref- en de geref kerken (vrijgemaakt» zich ook blijkens de „Acte van Af scheiding of wederkering" voor de eis gesteld zien zulks te doen in een een heid van samenleven; en zo deze vraag ontkennend mocht worden beantwoord, of zij aan deputaten ad hoe wil mede- welke daarvoor de gronden zijn. ^Deputaten te benoemen met op- De ingevolge de opdracht der sy node van Spakenburg (1958) aangevan- gen, maar nog niet naar het door we derzijdse deputaten aanvaarde i gram voltooide bespreking te vervolgen teneinde zoveel mogelijk vóór de a.s. chr geref synode het voorgenomen pro gram af te wikkelen en aldus die sy node temeer in staat te stellen tot een oordeel over de bovengenoemde vraag te komen; alsmede na die synode even tueel de uitvoering van het gespreks programma te voltooien, gericht op het bereiken der van God geboden eenheid der gelovigen; B: Met genoemde deputaten van de chr. geref. kerken wegen te zoeken, welke tot de geboden en begeerde ver eniging kunnen leiden; C: Contact te houden met de plaat selijke geref kerken (vrijgemaakt) die samensprekingen voeren met de plaat selijke chr. geref kerken; D: Van hun bevindingen te rappor teren aan de eerstvolgende generale sy node en in hun rapport ook de vraag beantwoorden, hoe huns inziens de verhouding tussen beide kerkengroepen ten aanzien van de roeping tot eenheid te omschrijven is, mede aan de hand van het gevraagde antwoord der chr. geref. synode. Om het meeleven en gebed voor de- aangelegenheid te bevorderen, zal het destijds hierover ter synode van Spakenburg geschreven rapport ver- Advertentiën Zwellingen of knobbels ■an de grote teen. Een doeltreffende behandeling van knobbels of zwellingen aan^de grote teen, die toegepast. Is nu onder de naain Dalet Balsem verkrijgbaar. Dalet Balsem heaft een drie- erklng: 1) verjaagt krijgbaar gesteld worden. Volgende week zal de synode gele- [enheid geven voor commissiearbatd. ten komt weer in plenaire zitting b:y en dinsdag 20 juni. Geref. werk onder chinezen gaat door De deputaten voor het zendingswerk, dat vanwege de Gereformeerde Kerken onder de hier te lande verblijvende Chi nezen en oosterlingen verricht wordt, delen ter voorkoming van misverstand mede. dat uit de aanneming door ds. W. Fijn van Draat van een beroep naai de Gereformeerde Kerk van Laren (voor het werk onder de verstrooiden in Zwitserland) beslist niet mag wor den afgeleid, dat dit stuk zendingsar- beid ten einde loopt. Juist de laatste tijd hebben zich allerlei nieuwe per spectieven geopend. Deputaten hebben dan ook onmiddellijk stappen genomen om in de aanstaande vakature te voor zien. Zij hebben zelfs goede hoop. dat binnenkort de naam van de opvolger ds. Fijn van Draat in dit belangrij- Steeds weer staat men versteld van de enorme activiteiten van de apostel Paulus. Hij is wereldreiziger van groot for maat. Wie bedenkt onder welke moeilijke omstandigheden in zijn tijd moest worden gereisd en welke gevaren er van alle kanten dreigden, die krijgt diep respect voor zijn ruste loze activiteiten! Auto's en vliegtuigen waren nog niet uitge vonden. En van gebaande wegen was er nog lang niet overal sprake. Natuurlek: Paulus was een gedrevene, een door God gezondene. In hem verbreidde het Evangelie zich meer dan in wie ook over de oude wereld, in de toenmalige metropo len en in de havensteden. Hij had een stem gehoord en -vanaf dat moment bezielde hem maar één ding: die stem volgen, waar die hem ook voerde. En dat was Gods beslissing: Hij koos deze man om de mensen op te roepen tot zelfbezinning, tot een bewuste keuze tussen aanvaarding of verwerping van het aanbod van genade. En overal waar Paulus het Woord had gesproken kwam er scheiding van geesten. Hier vierde het Evangelie zijn triomfen, daar was het ploegen op rotsen. Dit Evangelie is de eeuwen door zó werkzaam geweest en is dat nu nog: waar het wordt gebracht loopt het uit op een dringende oproep tot keuzebepaling: kiest u heden wie u dienen zultGod of satan. Dat is geen simplificatie, maar, ook in de gecompliceerdheid van ons moderne leven, de een voudige waarheid! Synode Apeldoorn moet zich uitspreken Terwijl de Nederlandse kerken woensdag a.s. in Rotterdam de nieu- psalmberijming, het zogenaamde „Dichterspsalter" aangeboden krij- worstelen de Gereformeerde Kerken opnieuw met de problemen rond, psalmberijming van d.s. H. Has- per. Dit is een oude kwestie die nim mer volkomen is opgelost. Nu heeft de particuliere synode van de Gere formeerde Kerken in Noord-Brabant en Limburg zich er over uitgespro ken om te komen tot een oplossing van het geschil tussen de stichting „Geestelijke Liederen uit de schat van de kerk der eeuwen" en de ge reformeerde synode. De zaak was aanhangig gemaakt door de classis Almkerk, waar ds. W. Graaf van Almkerk zich steeds verdediger van ds. Hasper heeft betoond. Nadat een bepaalde formule ring weer was teruggegeven aan de classis besprak de particuliere synode gisteren in openbare zitting een nieu we formulering, die genade in haar ogen vond. Uit deze formulering bleek dat stichting „Geestelijke Liederen zich steeds niet neerlegt bij de eslissing, die niet met twee tegen stem is genomen in 1958 zodat er nog altijd een conflict bestaat tussen de stichting en de Gereformeerde Ker ken. De stichting stelt dat zij door toezeg ging van deze kerken is gestimuleerd tot het doen van grote uitgaven, zon der dater overeenstemmende Inkoms ten tegenover bleken te staan. Toen Gereformeerde Kerken besloten mee te gaan werken aan de interker kelijke commissie van dichters bleef de stichting met een financiële strop 300.000 zitten. De particuliere synode besloot zich te ke werk "kan worden bekend gemaakt, richten tot de generale synode Aan de Vrije Universiteit is gister middag de heer II. J. van Zuthem uit Arnhem gepromoveerd tot doctor in de economische wetenschappen op een proefschrift over de integratie van de onderneming als sociologisch vraagstuk. Promotor was prof. dr. G. Kuiper Hzn. Dr. van Zuthem is bedrijfssocioloog bij de AKU en is de laatste tijd bin nen de christelijke vakbeweging nogal naar voren getreden met beschouwin gen over de plaats van de beambte in de onderneming. Hij heeft in zijn dissertatie een inzicht willen geven over de mogelijkheden en grenzen van de integratie van de onderne ming, gezien uit sociologisch gezichts punt. In de dissertatie wordt geconclu deerd dat in het algemeen de sociale integratie achter is gebleven bij de normatieve integratie. Een toenemen de sociale integratie zal moeten wor den bereikt met behulp van o.in. com municatie. Dr. van Zuthem ziet de ver antwoording van het management voorts als een der meest geëigende middelen om de integratie derneming te doen toenemen. Een van de toegevoegde stellingen van dr. Van Zuthem luidt: „Na de kabinetscrisis van 22 december 1960 is door de Anti-Revolutionaire partij onvoldoende voorlichting gegev< ver de achtergronden van het con flict." Een andere luidt: „In de wet op de ondernemingsraden dient bepaling te worden opgenomen, in periodieke bijeenkomsten van de werknemersleden van de raad met het personeel van de onderneming verplicht worden gesteld", de: „Gemeentekringen moeten grote betekenis worden geacht 50.000 gulden voor geref. zending A/JET mijn man ga ik naar een trouwreceptie. Het ligt in de zakelijke sfeer, dus is het niet zo aantrekkelijk. Ik stamel conventionele geluk wensen en zie een bruidje als een fee. Heel blond, heel tenger, heel lief. Zo'n type dat mij, met de koperen bruiloft al ver achter me, het gevoel geeft verlept en tobberig op schoenen maat 44 rond te lopen. Heel kinderachtig, want iedere leeftijd heeft zijn eigen charme, zeggen we braaf op on ze vrouwenvereniging, maar ondertussen glim lacht daar dan maar zo'n nimf en sta ik 'n beetje mokkend alleen met een glaasje nat, want mijn man moet zo nodig met een ander praten. Geen mens in de buurt om eens even stoom af te blazen. Geen mens? En komt daar Theo niet aan? Het kan niet erger. Theo is ergens burge meester en spreekt altijd over zijn ontvangertjes, zijn gemeentenaartjes en zijn publieke werkjes, alsog hij koning in kabouterland is. Nou vooruit. „Ha, die Theo, alles wel?" Enzo voort. We zijn juist beland bij het blindedarmpje van zijn secretarisje als zich een narrig-uitziend man bij ons voegt, die Theo blijkt te kennen. Na de kennismaking volgt wat beleefde conversatie in de trant van „binnen niet zo koud als buiten", waarna Theo af, mij achterlatend met .zijn ken nis. H\j heet De Goede, waar zijn gezicht niet veel meer zijn karakter verdenk van zwartgalligheid. Met de allure van een agent van politie vraagt hij: „Ik hoor, dat u Van Rijsdijk heet, bent u dan die mevrouw van die malle verhaaltjes?" Ik bevestig het. Hebt u een hond?" Ook dat beaam ik. „Kinderen?" 't Lijkt wel of ik met een besmette lijke ziekte in quarantaine moet en hij onbeleef de vragen mag stellen voor een kaartsysteem. Het gaat iets van een klucht krijgen en daarom speel ik mee. Triomfantelijk biecht ik drie kinde ren op. Het toppunt komt echter als hij vraagt: „Bent u getrouwd?" Ik schijn wel een louche in druk te maken! Een hond en drie kinderen en dan niet getrouwd. „U bent ook een grapjas, zie ik er zo onge remd uit? Natuurlijk ben ik getrouwd". Ik,voel V o,ztaiAQ.e.is en hem denken, dat je het toch maar nooit weet met die artisten tegenwoordig en dan zegt hij ernstig: „Ik wil eens met u praten". Dat we daar al een dikke tien minuten mee bezig zijn. is een kleinigheid, die hem ontgaan is. „Mevrouw, u schrijft allerlei malle dingen over uw hond, uw kinderen en uzelf. Waarom? Denkt u dat het geestig is om in de krant te zetten, dat uw hond acht kippen doodbijt? Een gedegen ar tikel wil er bij mij altijd wel in, maar voor al die nonsens van u heb ik geen woorden". Dat klopt, want hij zwijgt, rood van opwinding. .Ach meneer De Goede, doet u nu niet zo boos tegen mij, ik heb die kippen eerlijk vergoed hoor. En zal ik u eens een diep geheim vertellen?" Hoe waardeloos hij mij ook vindtvoor een ge- Apeldoorn om te komen tot synode op haar agenda moeten plaatsen dat zij langs de juiste kerkelijke weg tot haar komt en omdat de inzendingster- mijn pas op 1 juli a.s. sluit. Reeds jaren vecht ds. H. Hasper de emeritus-predikant van 's-Gravenhage voor een oplossing.Voor hem is deze gehele kwestie uitgegroeid tot een Drei- fus- of zelfs schroot-affaire. Het is dui delijk dat er ook in de Gereformeerde Kerken mensen zijn die deze moeilijke kwestie graag zien opgelost. Chr. Oranjeverenigingen beleggen jaarvergadering De Bond van Chr. Oranjeverenigin gen in Nederland houdt op woensdag 14 )uni 1961, in gebouw „Astoria" te Baarn zijn algemene ledenvergadering. Deze vergadering vangt aan om 10 uur en zal geopend worden door de 2e voor zitter, de heer J. H. Bögeholtz. De voor zitter van de afdeling Baarn, de heer W. Stein, zal een welkomstwoord uit spreken en daarna volgt de rede van de 2e voorzitter. Hierna zullen de huishoudelijke pun ten worden afgehandeld, o.a. notulen, jaarverslagen, begroting, enz. Vervol gens zal een voorzitter van de bond worden gekozen in de vacature van de overleden voorzitter mr. P. Wessels. Als kandidaten zijn naar voren geko men, ds. C. M. Graafstal te Ermelo, Herv. legerpredikant en ds. P. H. de Kleer, ger. predikant te Scheveningen. Voor G.J.O. naast Brandts presidente Vandaag vergaderde het dagelijks be stuur van de G.J.O. met voor het eerst, in de nu bijna 50-jarlge geschiedenis van deze organisatie, een presidente in zijn midden. Het is eigenlijk een wonderlijke zaak, dat de G.J.O- die ruim 2100 lei ders en meer dan 2200 leidsters omvat en werkt ten behoeve van bijna 20.000 jongens en ruim 21.000 meisjes tot nu toe aan de top slechts een voorzitter kende. Na de verkiezing van mevrouw M. J. van der Veen-Schenkeveld, echtgenote van een van de Zwijndrechtse predikan ten, maakte het Bondsbestuur aan deze toestand een einde, door het nieuw' ge kozen bestuurslid naast de voorzitter, dr. J. L. P. Brants te Emmen, te be noemen tot presidente. Mevrouw Van Hor Veen is geen vreemde in de G.J.O. Zij was voor haar huwelijk een aantal jaren als vrijgesteld secretaresse werk zaam en heeft grondleggend werk ver dicht ten aanzien van de leidersvorming van deze organisatie. Ook na het ver laten van de Bond als secretaresse bleef zij tot nu toe meewerken in enkele me thodiek-commissies. integratie van de kerk, indien zij de een taak krijgen op het terrein het apostolaat en diaconaat." Voor de promotie van de heer Van Zuthem bestond veel -belangs Als opponenten traden op de nc ren Van Dijk, Van de Kooij Gaay Fortman, alsmede de Amster damse Gereformeerde predikant E. de Vries. Prof. Kuiper gaf tenslot te blijk van de waardering faculteit voor de studie van dr. Van Zuthem en hoopte dat dit niet laatste wetenschappelijke bijdrage de jonge doctor zou zijn. Na afloop van ontvangen van een gift van 50.000~ guï de promotie werd dr. Van Zuthem den, ten behoeve van het op te zetten door velen gelukgewenst. Ilectuurwerk in Brazilië. de Gereformeerde heirn is hij wel te porren, er komt een nieuws gierige gloed in zijn ogen. Fluisterend onthul ik: „Weet u, meneer De Goede, u vertelt het niet ver der hè, maar er zijn schrijvende vrouwen, die kijken niet op een kippetje, ze fantaseren er weieens een paar bij". Het rood van zijn gezicht wordt nu paars. „Be doelt u bedoelt u dat u er maar wat op los liegt?" „Nou lieg, nee liegen doe ik niet, ik dik wei eens wat aan en laat soms wat weg en verder „Verder mevrouw, verder heb ik me vergist; die verhalen zijn niet mal, maar u, ti bent mal. Iemand, die er prat op gaat het met de waarheid niet zo nauw te nemen, is niet normaal en hoort - m deze maatschappij niet thuis; u moet maar een poosje naar een tehuis voor overspannen moeders dat lijkt me voor die kinderen van u ook beter". Hij verdwijnt en ik hoor hem nog vaag iets mompelen; over schapen van kinder en-met-zo'n- moeder. De bruid staat nog steeds te stralen als een kerstboomengeltje. Ik mok niet meer over mijn voorbije jeuad, word ontroerd door de hare. Ze denkt alles van het leven te weten, maar weet ze, dat er zure Goedes rondlopen? Nee, dat weet ze niet. Ach, laat haar wat stralen en blond en jong zijn. En bruid, misschien ga je later ook nog wei eens wat schrijven. Zul je je dan niet laten ont moedigen als een zekere De Goede je mal vindf Adviseer hem de beursberichten te lezen; die xoorden gepubliceerd zonder jus, zonder dubbele bodem of een kippetje extra. Maar gooi jij er gerust maar eens een kip of wat teveel tegen aan hoor. Kan jou 't schelen. MINK VAN RIJSDIJK.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2