Spaans protestantisme 1 smE EM :M GEESTELIJK LEVEN DEZE WEEK IN EEN WOELIGE WERELD ZONDAGSBLAD ZATERDAG 10 JUNI 1961 De zin van het leven I Telkens in de geschiedenis duikt een vraag op die wel verzwegen, maar niet vergeten kan worden. „Wat is de zin van het leven?" Deze vraag houdt op het ogenblik in het bijzonder de communistische filosofen bezig. Het Amerikaans weekblad Time meent zelfs dat deze vraag onvoorzienbare conse quenties kan hebben voor de marxistische filosofie. In Polen werd deze vraag bijvoorbeeld door een stu dent gesteld aan de communistische filosoof Adam Schaff. „Eerst dacht ik", vertelde deze hoogleraar tijdens een bezoek aan de Verenigde Staten, „houdt hij mij voor de gek? Maar toen ik de tientallen ern stige ogen op mij gericht zag, en de gespannen stil te voelde, merkte ik dat het hen ernst was." Maar deze filosoof kon maar niet zo een antwoord ge ven, zelfs na maanden lang ernstig over deze vraag te hebben nagedacht, heeft hij nog geen antwoord. Wel ontdekte hij dat de marxistische filosofie er gens volkomen faalt, omdat het een levensbelang rijke vraag vergeet Het communisme heeft eigen lijk geen aandacht geschonken aan de individu. De revolutie had geen tijd voor dergelijke nonsens en bovendien heeft men altijd gedacht dat de com munistische gemeenschap de oplossing was voor al le individuele vragen en problemen. i ■MrirtrMtett'irCrtrtrCrttrtrtrirCiii-ttitir-ttiiü-lrCrtitt-ü-Crlr'trttïtti-a-. I Hoe laat het is GROEIT ONDANKS DE DRUK VAN BUITEN Een paar voorbeelden: 10 jaar geleden was er in het noorden van Spanje maar één gemeente van de Spaanse Evangelische Kerk nu zes. En dan zwijg ik nog over de grote groei van de hermanos, de vergadering der gelovigen, aldaar. In Madrid is een nieuwe gemeente aan het ontstaan: twee jaar terug 5, nu 60 lidmaten. Daarnaast heeft de Spaanse Evangelische Kerk daar twee andere gemeenten, die veel groter zijn en bloeien. Ik nam bijvoorbeeld deel aan een avondmaaldienst met pinksteren, die bepaald indrukwek kend was. Het thema van de prediking: „en zij zullen profe teren" was in die omgeving veelzeggend. Immers de r.k. priesterschap blijft het „profeteren" aan zich houden. De zin van het leven II Het gevolg is dat Schaff meent dat het niet langer deze vraag kan omzeilen, want zolang „er mensen geboren worden, leven en sterven, zul len zij deze vraag stellen," die door geen collec tief antwoord kan worden opgelost. Volgens deze hoogleraar moet het Madrid heeft ook het Porvenir, het kinderhuis van de Fliedners. waar alleen al 60 kinderen zijn en waar onderwijs gegeven wordt. De voortgang van dit v/erk is zo sterk, dat er nu een groot gebouw bijgezet wordt om zo tenminste komen Voortgang is ook te merken a maanden. Verrassend scherpzinnigheid. waa overzicht gegeven werd; heerlijk was de zo nu en dan opstijgende lach. Maar om op Barcelona terug te het seminarie der gaan de uitbreiding der Spaanse Evan- prof. Meuleman gegeven colleges -«uJmogelijk ge- gelische Kerk in Barcelona. Men zoeken naar een wetenschappelijk antwoord. Er een systeem van morele normen komen, maar niet iK'tSr'j? "'V." Ui.""g L°U" contact tussen de voorgangers"der van vorig Jaar, I. 11 aen zijn van ae wü van God. Gezocht moet worden verschillende kerken; maandelijks studenten verwacht worden. Aan naar de grootst mogelijke vrede en geluk voor de komt men samen: iets wat wij in deze studenten worden hoge grootst mogelijke massa. ons eigen land niet eens kennen, gesteld; want als men ergerts Maar juist op dit punt zal het communisme vast lo- Een dergelijke samenkomst maak- overtuigd is, dan is het wel pen. In de woorden van Schaff ligt reeds besloten te ik ook in Madrid mee bap- dat hij niet gelooft dat er een systeem te vinden tisten, hermai is waarbij alle mensen het grootst mogelijke ge luk deelachtig zullen worden. Er zullen altijd ui ccii door de staat en het geluk vergeten groepen predikant gegeven persoverzicht kunnen het Spaanse pinkstergemeente hield e blijven. Maar God biedt meer. Hij biedt niet het grootst mo gelijk geluk aan zoveel mogelijk mensen. Chris tus heelt gezegd: „Mijn vrede geef ik u." Godde lijk geluk is mogelijk voor alle mensen, want God wil niet dat iemand verloren gaat, zegt Petrus en Jezus is gekomen, omdat God „zo lief de wereld heeft gehad". Bij God zijn er geen vergeten groe pen. Er is niemand te goed of te slecht, te arm nf te rijk, te gezond of te ziek, te groot of te klein, die niet deel kan hebben aan de genade van Christus. Want uiteindelijk is de zin van het leven niet om zo gelukkig mogelijk te zijn. Dat zou betekenen dat wij ons gaan vast klampen aan ons geluk en dat wij ons gaan te weer stellen tegen alles wat ons geluk in de weg staat. Dat betekent dat wij zelfs oorlogen zullen gaan voeren om ons geluk te verdedigen. Maar daarmee verspelen we juist ons geluk. Zo is het altijd gegaan in de geschiedenis. Het gaat er niet om hoe gelukkig wij zijn, maar of God Zijn plaats in ons leven kan innemen, of wij deel hebben aan Zijn geluk, want dat is het volmaakte geluk. lieke reilen en zeilen der laatste ik ook daar de noodzaak, dat de predikanten van de ter dege gevormd moeten zijn. op- bijbel- dat zij de confrontatie is-katho- In de paar dagen, die ik in Malaga heb De Trouweloze, door Ewald droom hebben beschreven. Mand. Uitg.: J. H. Kok N.V., menen, dat alles pleit vooi Kampen. zeer concrete opvatting vai boek Hosea. Maar ook hebben wij de 'goede voortgang en uitbreiding kunnen zien. Niet alleen in het aantal leden maar ook in de of fers, die men brengt om het ker kelijk leven in stand te houden. De bijdragen zijn in zeven jaar verachtvoudigd. Denk niet, dat dit door toenemende welstand komt, want die is bepaald niet groot. Een grondsalaris van de predi kanten van 250 per maand is bijv. beslist niet om over naar huis te schrijven. En de gemeen te bestaat in Spanje niet uit wel- gcstclden. Neen, er is een sterke wil om zelf al meer de kosten van het kerkelijk leven te dragen. Dat kan nog lang niet, noch bij de Spaanse Evangelische Kerk, noch bij de andere kerken en groepen, noch bij de R.K. Kerk. want die krijgt grote bijdragen van de staat, dat loopt in de mil joenen peseta's. Die wil om zélf de „zaak" te gaan financieren blijkt ook uit het feit. dat de bijdragen uit de ge meenten aan de landelijke kerk in de laatste zeven jaar vertwin- tigvoudigd zijn. En zo kan ik doorgaan met voorbeelden. Om eens iets heel anders te noemen: door de uit- Wij de corruptie en de gestolen luxe "endlngen v,n Trens World Radio «on in de hogere kringen dit alies (vroeger Tanger, nu Monte Carlo) getuigt van een zeer diepgaande xljn er alleen al in de maand art 500 aanvragen om Bijbels Ds. H. M. Meyboom, de predikant directeur van het Protestants Centrum in Utrecht, woonde een conferentie bij van de Spaanse protestanten. In dit ar tikel beschrijft hij de groei van de kerk in dit rooms-katholieke land en tevens de moeilijkheden die zij onder gaan. Hij wijst op onze Nederlandse verantwoordelijkheid om onze broeders in het geloof in Spanje te helpen. Ds. Meyboom is tevens secretaris van de Nederlandse Vereniging „Het Evan gelie in Spanje", Prins Hendriklaan 10a te Utrecht (giro 315800), die hulp ver strekt aan de protestantse kerken in Spanje. Spanje is een blij land, een ro mantisch land, een land vol kleur utagnetten klin- de i toeristen zich kunnen vergapen aan Spaanse schoonheid zo althans staat het in de folders van de reisbureaus. Maar dat is slechts de buitenkant. Geestelijk is Spanje een lauw land, waar de Rooins-Katholieke Kerk nog haar macht uitoefent, maar tvaar het gewone volk elke interesse in godsdienst allang kwijt is. Maar het is tevens een land waar het werkelijke geloof in Jezus Chris tus niet in aanzien staat, tiaar de protestant zonder rechten moet leven, maar waar ondanks de druk van buiten de kerk van Christus groeit. De figuur van de profeet Ho- sea heeft in de loop van de tijd ge, Trouweloze, gebaseerd op dit volledige national. „„1» Bijoelboek, met enige gereser- Maar hPt mepst vele theologen en met-theologen ve'erdheld ter hand= genomen. Toen wij het gelezen hadden was antece- die gereserveerdheid verdwenen: dit boek heeft ons de wat myste- Hosea veel nader itudië en van een zich volkomen inleven in die merkwaardige sfeer, welke voorafging aan de u,t Spanje gekomen, geboeid. Deze wonderlijke per soonlijkheid. denten zo weinig bekend i aparte plaats in de rij Maar het de wijze, waarop in dit boek God door Hosea Zijn volk het oordeel aankondigt. Misschien is hier en Waarom daar de kleur wat te donker; er de druk ir Tegen druk in i: groeit tégen van de Oudtestamentische profeten geboren bracht. Ewald Mand. in Estland 00fc sprake van uitzicht, het boek Hosea leest. Omdat kinderen, willen ze de s Mg&ns 0™e E:T^z~n ferr middelbare school volgen in het dracht ontving te trouwen met kening gegeven i daarmee tempeldeerne het levende symbool te zijn van Israels ontrouw aan God. Sommi gen hebben dit bevel en de op- deloze tempelbedrijf, volging ervan beschouwd als - psychologisch Hij wist Hosea zijn tijd achtergrond Zijn beschrijvingen t het god- I„n de po litieke situatie, van de tegenstel lingen tussen de pro-Egypte- en abstracte aaak - Hosea aou dan de pn>Assyrië-groep. vin de el- door God. Een van de meest grijpende gedeelten vonden deze profeet, dat over Hosea's laatste optreden, verantwoord, als hij zijn drie kinderen mee neemt en profeteert met alle geven.kracht, die in hem is. De stijl van dit boek is van uitstekend ge halte en de vertaling (uit het Engels door Jacoba M. Vreugden- m°et houden, wil hij zijn baan het onderricht moeten volgen een cijfer, dat werkelijk mee spreekt, voor krijgen. Omdat een inspecteur van poli tie. die tot geloof komt, dit in zijn gezin en zijn werk totaal geheim derwijs, politie, departementen, gemeentelijke administratie staat open voor protestanten. Omdat men geen drukpersvrij heid heeft niet alleen de pro testanten niet, maar niemand. Maar de protestanten mogen geen Bijbels, gezangenboeken. kerkbla den enz. laten drukken. Ze zijn er wel, maar dat is een andere zaak. Bovendien: ze zijn er nog altijd niet genoeg en menige boete is al betaald. Omdat men geen „propaganda" mag maken dus niet mag evan geliseren. Voor een regelmatige samenkomst op een nieuwe plaats moet een vergunning worden aan gevraagd. Voor de bouw van een kerk idem. En die wordt lang niet altijd gegeven, al begint men meer door de vingers te zien. Omdat men geen huwelijk mag sluiten buiten de R.K. Kerk of buiten toestemming van de R.K. Kerk (en de overheid) om. Tenzij men protestants gedoopt is. Helper Gebrek Uit de praktijk van een MAATSCHAPPELIJK WERKSTER danks druk van buiten (politiek) ondanks de voortgaande Europese integratie, (ik kan me voorstellen, dat men in Engeland geprotes teerd heeft tegen een op Spanje lof-tuitende rede in Madrid door één der Engelse ministers) on danks ook de deplorabele geestelij ke toestand der R.K. Kerk zelf. Dié kan alleen maar spreken van ontkerstening, onverschilligheid, afval. Omdat, tenslotte, er een vreemde, ongrijpbare samenwer king tussen R.Ki Kerk en staat, en r.k. geestelijkheid en plaatse lijke of regionale overheid is. Je kunt dit zien aan het kloos ter met internaat, dat gebouwd is bij het millioenen peseta's en vele levens gekost hebbende „dal der gevallenen" (ter herdenking van de in de burgeroorlog gesneu velden). Of aan de lof, die bis schop Herrera van Malaga Franco bij zijn komst in Malaga onlangs heeft toegezwaaid. Terwijl Herre ra juist één van de vooruitstre vende bisschoppen is of was. Of aan de geheime, maar niet meer geheim bijvende, activiteiten van de merkwaardige Opus Dei-orga nisatie (een verborgen r. katholie ke leken-vereniging), waarvan ve le leden deel uitmaken van de re gering. Groei, maarEr is ge brek. Niet gebrek aan blijdschap en moed. Maar aan jnensen en geld. als het ware gezicht, een lendige sociale verhoudingen, i J. W. de Groot) laat niets niet kwijtraken. Want geen enkele openbare betrekking bij leger, on- Wij kunnen dit gebrek aan men sen niet rechtstreeks verminderen. Want het is zonneklaar, dat het Spaanse protestantisme alleen maar zich verder kan ontwikkelen door Spaanse mensen, die van hun geloof getuigen. Alle evangelische kerken in Spanje zijn daar diep van overtuigd. Echter, aan het gebrek aan geld kunnen wij wat doen Ik bedoel dit: het seminarium der Spaanse Evangelische Kerk moet verder van de grond komen de predi kanten en voorgangers moeten Sarie's moeder is weer in kalmer vaarwater gekomen. „Maar hoe kom je aan 'n eigen huis?" vraagt ze nuchter en zakelijk. Dat is nog steeds de brandende kwestie voor ontelbare paartjes in Nederland, laat staan zo'n jaar of wat geleden toen de woningbouw maar niet op gang scheen te willen komen. Daarom klinkt in haar vraag ook 'n tikje meewarigheid plus 'n tikje wijsheid-der-ouderen door en ze kijkt min of meer triomfantelijk ons kringetje rond. Ze is ervan overtuigd dat niemand daaraan nog gedacht heeft, Sarie en Jan in de laatste plaats. Ik ben daar tussen twee haakjes nog niet zo zeker van, ook al zet Sarie voor deze gelegenheid zo'n blank onschuldig snuitje op dat 't echt niet blanker of onschuldiger kan. Of misschien berust mijn twijfel juist wel op die voorgewende onnozelheid. „Misschien weet ik wat.. zegt Therma, en ze doet me denken aan een linksbuiten, die van de rechtsbinnen 'n diagonale schuiver krijgt voor geschoteld, waaruit linea recta gescoord kan worden. Want I Therma is geen meisje, dat in I andere omstandigheden ooit iets „mischien weet": ze weet de dingen precies of ze houdt er duidelijk. Ook dit hebben Sarie en geloof maar vrij dat Sarie zelf de nu komende suggestie a«m de hand heeft gedaan! „Misschien weet ik wat. Die mensen van Thomassen, hier in de straat, verwachten nu hun derde kindje en ze krijgen 'n nieuwe woning toegewezen. Nu zitten ze nog in bij Moeder Slaker. Die kennen we goed en de huis baas kennen we ook goed en de Thomassens kennen we boven dien helemaal goed. Als we daar nu eens achteraan gingen ..O ja", zegt Sarie braaf. „En 't is nog 'n leuk huisje ook!" Misschien als het minder verstandig van haar om zo pardoes te laten blijken dat ze helemaal op de hoogte is van het pandje waarover Therma orakelt. Haar moeder kijkt althans even wat achterdochtig. „Ken je 't dan?" zegt ze wat wantrouwig. „Sjaan en ik zijn hier toch vroeger samen op ballet ge weest!" antwoordt Sarie, en trekt snel weer haar blanke onschuld aan. „Ik kom er toch ook nog wel eens. En laatst met de wielerronde, hebben we d'r nog samen op de venster bank gezeten!" Om de laatste opmerking bewonder ik Sarie mateloos, want tijdens dit jaarlijkse sportevenement pleegt iedereen op elke denkbare plaats te staan, te zitten, te han gen of te lopen zonder zich van iets rekenschap te geven dan van wat er op straat gebeurt. De renners eisen alle aandacht op: de uitlopende koprijders, het peloton en de staartnummers, die respectievelijk alles op alles zetten, volstaan met elkaar in de gaten te houden, of door pech gekweld te worden. Hals rekkend slaat men het gebeuren gade: wie de leiding neemt en wie afvalt, wie plotseling de sokken erinzet, en wie de genadeslag van 'n lekke band moet incasseren. Weet men on der zulke omstandigheden ooit precies, waar men staat of zit of loopt of hangt? Het is best mogelijk dat Sane en d'r moe der een onderdeel van het tafereel hebben gade geslagen van af Sjaan's territorium, maar dat zal haar moeder zich werke lijk niet herinneren. Wat dat betreft ligt Sarie dus op haar manier ook weer aan de kop van deze spreekkamerwedloop. „Ik zal eens met die Sjaan Thomassen en haar man gaan praten!" zegt de maatschappelijk werkster, „Het lijkt me net wat voor Sarie en Jan. Precies wat ze nodig hebben: 'n goeie frisse kamer, en 'n keukentje ook nog „En met 'n slaaphoek!" vult Sarie trots aan, deskundig van alles en nog wat op de hoogte. „Dat zal anders wat kosten!" zegt haar moeder pessi mistisch. „Zoveel brengt Jan ook niet in!" Als moeder zijn de weet ze dergelijke bijzonderheden precies, en wat verdie nen zeventienjarige jongens per slot van rekening?! „Maar die slaaphoek dat zijn eigenlijk alleen maar uit gebroken bedsteden!" Sarie schakelt snel in 'n lagere versnel ling over. „Gunst is het zo laat als het hier op de klok staat?' zegt ze er meteen overheen. Ze weet wel beter. Onze klok ken zijn erfstukken van verre voorgeslachten en ze lopen zeer eigenzinnig, maar nooit gelijk. We wachten altijd nog op n firma of vriend of lezer, die ons aan electrische exemplaren wi! helpen. Ondertussen weet die rakker wel hoe laat het is: tijd om op te stappen en aan de slag te gaan. En dus houden we moeder noch dochter tegen als ze ineens haast krijgen om 't eten te koken. Hoe beter dat uitvalt, hoe positiever ook Jan's vader zal reageren op alle plannen. Zo laat is hetl WIJKPREDIKANT. De kerk spreekt (zichzelf tegen) Nauwelijks heeft de Episco paalse kerk van de Verenigde Staten een motie aangenomen waarin zij de regering van haar land vraagt om de dood straf af te schaffen, of de Chris tian Reformed Churches van Oost-Ontario in Canada richten zich tot haar regering om te vragen toch vooral de doodstraf te handhaven aangezien de bij bel duidelijk uitspreekt dat de dood de straf voor de moorde naar is. een behoorlijke bibliotheek krijgen er moet geld zijn voor uitreik- lectuur de gemeenteleden zelf moeten boeken over het evangeli sche geloof kunnen lezen. Of wat anders: sommige kerkewerkers moeten een vervoermiddel heb ben: jeugdwerk (bijv kampen) moet beter kunnen draaien. In kindertehuizen moeten voorzienin gen kunnen worden getroffen en kleren moeten worden gekocht. Of weer wat anders: er is maa' één illegaal huisje voor ouden van dagen, dat financieel moeilijk draait, ook al omdat er geen en kele ouderdomsvoorziening in Spanje is. Kerken moeten kunnen worden gebouwd, huizen of verdie pingen ervan moeten kunnen wor den gekocht of afbetaald. Och, zo zou ik kunnen doorgaan. Maar da* doe ik niet. Alleen hoop ik, dat U waiv neer U naar Spanje gaat ook zult proberen daar een kerkdienst van een Spaanse evangelische ge meente bij te wonen. En dat U diep zult willen nadenken over hoe U financieel kunt helpen. Voor na dere gegevens over beide kunt U altijd bij ons terecht. De middelen, waar Chroesjtsjef mee werkt Overeen komst tussen Laos en West-Berlijn Dreigen met geweld om Westen te intimideren Listig spel om zonder strijd doel te bereiken. DF Jongste ontwikkelingen In Laos zijn wel typerend voor de betrouwbaarheid van het woord van Chroesjtsjef. Het was nog maar enkele dagen geleden, dat de Russische premier in We nen tegenover de Amerikaanse president Kennedy verklaarde het met hem eens te zijn, dat het bestand in Laos moet wor den nageleefd, toen troepen van de pro-communistische Pathet Lao met zwaar geschut berlt namen van het fel verdedigde bolwerk van de regeringstroe pen. Padong. Van strategische betekenis was deze overwinning niet. want het w as een enclave In door de Pathet Lao veroverd ge bied In de Vlakte der Kruiken. Het moest door de lncht worden bevoorraad en de strijd om Pa- dong had dan ook iets weg van de gevechten, die in 1954 om de Franse vesting Dlenblenphoe ln Vietnam werden geleverd; de bergvesting was een symbool geworden voor de verdedigers van Laos. die hun land voor een communistische machtsover name willen behoeden. De val van Padong was dan ook een morele slag, die in Laos, maar ook in Genève, hard is aange- Middelen Met deze en dergelijke midde len werkt Chroesjtsjef Hij zal het in Laos zeker niet op een oorlog laten aankomen, omdat die voor hem geen enkele zin heeft en hij heel goed weet. da\ een dergelijke plaatselijke strijd gemakkelijk kan uitgroeien tot een oorlog op grote schaal, die niemand onder controle kan houden. Tegenover Kennedy zou hij nebben verklaard, geen bft- lang te hechten aan strijd „aan het einde van een lange toevoer lijn". maar dat als de Ver enigde Staten dit verkozen te doen zuiks de zaak van de Amerikanen was. Daarbij zin speelde hij klaarblijkelijk op Laos. De Russische premier schermt dus met de mogelijkheid. dat de Sowjetunie eventuele Ameri kaanse interventie ir. de strijd in Laos niet onbeantwoord zal laten. Maar dit betekent nog niet, dat het zo ver zal komen, want hij zal zich binnen de grenzen blijven bewegen, die Kennedy met betrekking tot Laos getrokken heeft. En wat hij niet in een keer kan berei ken. probeert hij in etappes in de wacht te slepen. Wat Laos betreft: het gaat er steeds meer naar uitzien, dat er een herha ling optreedt van wat op de Ge- neefse conferentie van 1954 is gebeurd, nl. dat een verdeling van het land in een communis tisch en een niet-communistisch gedeelte het al dan niet in een akkpord vastgelegde resultaat Bedoeling Chroesjtsjef heeft ook tegen Kennedy gezegd, dat hij er geen belang aan hecht, de regering van Laos communistisch te ma ken en dat hij gaarne zijn steun zal geven aan een neutraal re giem. Maar ook hier bedoelt de Russische premier iets anders dan hij zegt. Hij vindt het niet nodig de regering van Laos on middellijk communistisch te maken en wil voorlopig genoe gen nemen met een zgn. neu trale regering. In hoeverre communistisch China de hand heeft in het schenden van het bestand in Laos, valt moeilijk te beoorde len. Het zou inderdaad in de kraam van Mao Tse Toeng te pas komen, wanneer hij Chroesj tsjef in Laos en als gevolg daar van ook in Genève en op ande re internationale conferenties zou kunnen dwarsbomen. Het is mogelijk, dat dit in Padong al het geval is geweest. Dit neemt echter niet weg. dat zolang dit niet vaststaat we van de gedachte moeten uitgaan, dat de Sowjetunie en in het bijzonder Chroesjtsjef, voor deze be- standsschending verantwoorde lijk moet worden gesteld. Berlijn Wat voor Laos geldt,, heeft mu tatis mutandis ook betrekking op West-Berlijn. Chroesjtsjef zou Kennedy te verstaan heb ben gegeven dat hij als hij dat wenst een oorlog om dit stadsdeel kan krijgen. Deze krachtige taal uit de mond vaD de Russische premier geeft op pervlakkig gezien te denken. We moeten echter evenals in het geval van Laos een we zenlijk onderscheid maken tus sen een verklaring van Ghroesj tsjef en één van Kennedy. Wan neer de Amerikaanse president de Russische premier waar- schuwt, dat het Westen 'bereid is om West-Berlijn te vechten, dan meent hij dat werkelijk, maar hoopt hij, dat zijn waarschuwing een preventieve werking zal hebben. .41» Chroesjtsjef een dergelij ke waarschuwing tegenover Kennedy laat horen, dan meent hij dat niet ernstig, maar tracht hij in eerste instantie de Ame rikaanse president te intimide ren om vervolgens maatregelen te nemen die erop gericht zijn, de mogelijkheid van het uitbre ken van een gewapend conflict om West-Berlijn uit te sluiten. Verdelen Ook in een ander opzicht is er overeenkomst tussen het Rus sische optreden in Laos en dat met betrekking tot West-Berlijn. In Laos heeft de Sowjetunie een kernachtig optreden van de Zuidoost-Aziatische verdragsor ganisatie kunnen voorkomen door de westelijke mogendheden tegen elkaar uit te spelen. Frankrijk voelde helemaal niet» voor een militair avontuur in zijn voormalige kolonie, de Brit ten aarzelden als steeds en pre sident Kennedy stond ten slotte vrijwel alleen. Chroesjtsjef maakte dankbaar gebruik van het gebrek aan eenheid tussen de westelijke mogendheden, aan vaardde in principe een Brits bemiddelingsvoorstel, ontnam Kennedy daardoor cfè mogelijk heid om handelend op te tre den en ging rustig zijn gang in CHROESJTSJEF ....een graat ln zijn keel... is het grootste deel van het land in handen van de pro-communis tische Pathet Lao-beweging en is er van een goed gecontro leerde wapenstilstand nog steeds zelfs geen sprake. Het tegendeel is het geval. Geruchten Met West-Berlijn wil Chroesj tsjef eenzelfde spelletje spelen. Er doen allerlei geruchten de ronde over Russische plannen, een vredesconferentie te beleg gen. waaraan zou worden deel genomen door alle landen, die tijdens de tweede wereldoorlog tegen Hitler-Duitsland hebben gevochten. De bedoeling van die conferentie zou zijn, een vredes verdrag te sluiten met de beide Duitslanden, omdat er van een hereniging geen sprake meer kan zijn. tenzij de westelijke mogendheden bereid zijn de Westduitse bondsrepubliek aan het Sowjetblok uit te leverejj. Mocht deze conferentie mis lukken het lijkt onwaarschijn lijk dat zij gehouden zal wor den dan zou Chroesjtsjef ein delijk willen overgaan tot het sluiten van een afzonderlijk vre desverdrag met het communisti sche regiem in de Sowjetzone van Duitsland. Dan zouden de moeilijkheden in West-Berlijn een aanvang nemen en het Wes ten voor een beslissende keus worden geplaatst. En dan zou moeten blijken, of de drie wes telijke mogendheden het werke lijk zo goed met elkaar eens zijn over de noodzaak, de vrijheid van West-Berlijn zonodig met geweld te verdedigen. Engeland Het is geen geheim, dat er grote onzekerheid bestaat over de houding, die Engeland in zo'n geval zou aannemen. We heb ben hier vorige week reeds op gewezen, mede aan de hand van een artikel van de Ameri kaanse columnist Joseph Alsop en het ziet er niet naar uit dat in deze merkwaardige en op de duur gevaarlijke houding van Engeland na het bezoek van Kennedy aan Macmillan veran dering is gekomen. Het wordt langzamerhand vervelend om jaar in, jaar uit te blijven wij zen op de ondermijnende invloed die de Britse politiek op de po sitie van de vrije wereld heeft. Telkens en telkeps voelt Enge land zich geroepen om een be middelende rol te spelen, om zich bij voldongen feiten neer te leggen, omdat zoiets van reali teitszin getuigt en om de weg van de minste weerstand te zoe ken en genoegen te nemen met schijnsuccessen. Als we heel eerlijk zijn, rea liseren we ons, dat de situatie, zoals die thans in Laos is voor een belangrijk deel te wijten is aan het optreden van Engeland na het ogenblik, waarop Ken nedy Chroesjtsjef had gewaar schuwd, dat hij gewapenderhand in Laos tussenbeide zou ko men als het land in communis tische handen dreigde te gera ken. Toen het Britse bemiddelings voorstel in de lucht bleef han gen en de Russen rustig hun gang bleven gaan in Laos, had er iets moeten gebeuren. Maar de Britten lieten zich aan een lijntje houden en zoals we hierboven reeds constateerden Kennedy was aan handen en voeten gebonden, waardoor hij niet tot actie kon overgaan. De facto Een dergelijke situatie kan ontstaan, als Engeland bereid is, na het sluiten van een afzonder lijk vredesverdrag tussen de Sowjetunie en het communis tisch regiem in de Sowjetzone van Duitsland tot de facto-erken- nin§ van de zgn. Duitse Demo cratische Republiek over te gaan. Ulbricht. de filiaalhouder van Chroesjtsjef in Oost-Ber- lijn, heeft vorige week reeds aangegeven, langs welke weg hij een regeling van de Berlijn- se kwestie denkt te bereiken. KENNEDY actief ondanks rugklachten Er zal geen oorlog nodig zijn. want aan de rechten van de westelijke mogendheden zal niet worden getornd. Alleen: alles moet eventjes worden vastge legd in een akkoord tussen de zgn. Duitse Demokratische Re publiek en de betrokken lan den en als dat gebeurd is, zal er geen vuiltje meer aan de lucht zijn. Het is overigens wel erg jam mer, dat Ulbricht zich niet over de toekomst van West-Beril.'n wilde uitlaten en dat hij er niet bij verteld heeft, wat hij denkt te gaan doen, als het Westen eenmaal afstand heeft gedaan van de Russische garanties met betrekking tot him rechten in West-Berlijn en zich aan de „genade" van de Oostdultse communisten hebben overgele-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 18