Hij voelde zich opgelaten! Voortrekkers Kerk vroeg persvrijheid Franco's regime aan Voorontwerp voor eerste kernenergiecentrale Kunstgebit? Een woord voor vandaag ChefarineA Zaak-Goossens besproken in zevende zittingsweek Schilderij van monnik door abt vernietigd ANDERZIJDS TOTO-GELD De protestantse groeperingen in de Nationale Raad voor Maat schappelijk werk wensen geen geld uit de voetbal-toto in ont vangst te nemen, terwijl de rooms-katholieken, de Joden en de humanisten bereid zijn dit wel te doen. In het ..Christelijk His torisch Weekblad'' schrijft prof. G. C. van Niftrik hierover onder meer het volgende: TNE zaak is ernstig geworden nu de ■L* protestantse groepen van Gere formeerd tot vrijzinnig van deze zaak een beginselkwestie maken en de samenwerking in de toporganen van het maatschappelijk werk drei gen te verbreken. Ik hoor. dat de kamerleden worden bewerkt en bij voorbaat ingelicht hoe de protestan ten erover denken, zodat zij daar mede straks bij de behandeling der totowet rekening kunnen houden. Nu moet ik zeggen, dat ik alle respect heb voor het principe der protestanten, van Gereformeerd tot vrijzinnig. Maar ik moet óók zeggen, dat ik het niet met hen eens ben en dat ik bovendien be twijfel of zij werkelijk de protes tantse mening weergeven. Al deze protestanten beschouwen het totogeld als besmet, onzuiver geld. Zij willen dat niet accepteren. Ik beschouw dit als een bedenkelijk moralisme. Is er nu werkelijk on besmet geld? Deze protestanten zouden wél subsidiëring vanwege de overheid accepteren, als de op brengst van de toto éérst staatskas was gestort. De van het geld via de kas va Zijlstra schijnt het geld tc ren Ik vind zo'n standpunt on aanvaardbaar. HET is stellig waar. dat de Synode der Hervormde Kerk de toto heeft verworpen. Ik heb dat be treurd. Niet, omdat ik ook maar iets voor een toto voel. Dat hele geval kan wat mij betreft achter wege blijven: ik heb er geen be hoefte aan. Maar ik vind het óók niet nodig, dat een Kerk maar di rect gaat protesteren als er zo iets als een toto opduikt. Wij schijnen altijd een bepaald the ma van protest te moeten hebben. Als het geen zondagsheiliging is. dan is het de toto. En als het niet over het dansen gaat, dan maken wij ons druk over het kaartspel. Waarom zijn wij toch altijd zo mo ralistisch. om dan, wanneer wij heb ben ingezien dat er geen houden aan is, het moede hoofd er bij neer tc leggen én mee te doen? Zó immers is het gegaan met het kort geknipte hoofd dér vrouwen; zó is het gegaan met de dans. En zó gaat het ook met de toto. Onder tussen hebben wij met ons mora- i prof lisme wéér een aantal mensen van de Kerk vervreemd. Waarom zijn wij toch altijd sterk in het nega tieve en zo zwók in het positieve? HET lijkt mij pure hypocrisie het geld van de toto onzuiver te achten. Als rijke mensen een grote gift aan de Kerk geven, is ieder een dankbaar en voldaan, ook al kan men weten dat het geld ver worven is door een gelukte beurs speculatie. Zendt de N.C.R.V. geen beurskoersen uit? Is dat allemaal zuiver geld? Waarom protesteren de kerken tegen het gokje van de mindere man en waarom heeft nog nooit één kerk geprotesteerd tegen de goklust, de speculatie zucht van de big boss? De aantal len van de betrokken lieden kun nen hier toch geen principieel ge wicht in de schaal leggen? Het lijkt mij gewenst, dat deze zaak nog eens weer in de Synode komt. Hel is gemakkelijk de Synode te bewegen tot een moralistische uit spraak. als er verder geen belan gen in het geding zijn. Maar als men nu weet. dat de steun voor het maatschappelijk werk, ook voor het kerkelijk maatschappelijk werk in het geding is, komt die zelfde Synode misschien tot een heel andere uitspraak. TK geef de bezwaarden vanzelf- -l sprekend van harte toe, dat het veel schoner en heerlijker zou zijn, wanneer de gelden voor het maat schappelijk werk spontaan uit de beurzen der bewogen volksgenoten naar de kassen der organisaties voor maatschappelijk werk zouden verhuizen. Maar wij weten allen bij ervaring, dat het zo niet gaat. Al thans met voldoende gaat. En wat gebeurt er straks, als de protestan ten principieel blijven? Dan gaan Rooms-Katholicken. Joodse en hu manistische organisaties met het geld van de toto strijken en wij moeten het doen met de opbrengst var. de protestantse milddadigheid?! En dan maar weer bazaars met lo- terijen, opdat het geld zuiver zij! Men moet oppassen met Prinzi- pien-Reiterei. Straks moet men een bittere weg terug bewandelen. Men moet in deze wereld naar het woord der Schrift niet al te goddeloos, maar ook niet al te rechtvaardig zijn. En dan komt bovendien de vraag nog op (maar daarop ga ik nu niet in», welk verband er toch precies ligt tussen de eigen taak der Kerk en het maatschappelijk werk. Het laat mij volmaakt koud of er een toto komt. Maar als er een toto komt. hoop ik. dat veel goed werk in Nederland enige steun moge ontvangen uit de op brengst van een vermaak, dat niet béter, maar ook niet sléchter is dan hetgeen dagelijks aan de Beurs gebeurt. Spanje op neg naar democratie? (Van een onzer medewerkers) Het is algemeen bekend, dat dic taturen geen vrijheid van drukpers kunnen verdragen. Hetzelfde is het geval met de communistische re geringen. Beiden plegen het een voudige volk met propaganda te overvoeren, teneinde individuele opinies de kop in te drukken. „Men liegt een of meer keren, altijd blijft er wel iets van de laster hangen", zei Hitler in zijn politieke filosofie. De Spaanse bevolking leeft al vijf-en- twintig jaar lang onder druk van een uiterst strenge perscensuur. Al die tijd heeft de Spanjaard, die achter de waar heid wilde komen, geen ander middel hiertoe gehad dan het luisteren naar buitenlandse radiozenders, als Vaticaan, Londen of Parift. De pers van het falangistische regime staat in dienst van de regering. Zelfs de directeuren der grote dagbladen worden rechtstreeks door de minister benoemd. Er is geen enkele publicatie Rooms-ka- tholieke lektuur inbegrepen ontsnapt aan de officiële controle! Misbruik der propaganda, en het herhaalde verzwijgen of verdraaien van ware feiten hebben echter een averechtse uitwerking gehad op het volk. De Spanjaard luistert nauwe lijks nog naar de officiële nieuws dienst van Radio Madrid. Evenmin hecht men enig geloof aan de kran- teberichten over de binnenlandse po litiek. De mening van het volk, dat onjuist voorgelicht wordt en dat en masse spe?nd is van onderscheidingsvermogen, wordt gevormd door allerlei valse be richten en geruchten die in het land mond tot mond gaan. Invloed kerk Hoe komt het nu dat de Spaanse Rooms-katholieko geestelijkheid geen be zwaar maakt tegen deze ongewenste toestand? Tenminste één derde deel van de hoge kerkelijke hiërarchie bisschoppen en aartsbisschoppen heeft zijn benoeming aan dit regime te danken. Krachtens het Concordaat met het Vaticaan (1956) ge niet Franco het voorrecht, drie geeste lijken voor te stellen, waaruit de paus er één kiest om een vakant bisdom te bezetten. Zo bevinden deze hooggeplaat ste personages zich in een moeilijke situatie en kunnen zij weinig inbrengen tegen het autoritaire bewind met zijn overvloed aan militaire academies en zijn vijfhonderd generaals. De Spaanse „Führer" gaat onverdroten voort met ministers, provinciegouver- generaals en bisschoppen te be en, die hij ook'naar willekeur weer ontslaat of naar een onbelangrijke func tie verschuift als zij zich niet naar zijn allesoverheersende wil schikken Toch heeft kortgeleden de bisschop in Ciudad Real, Hervas. een herderlijk schrijven gepubliceerd, dat vanaf alle preekstoelen in zijn bisdom voorgelezen j eist ..zekere persvrijheid en zet zijn verzoek kracht bij door de recente pauselijke encycliek over „De Waarheid" Franco's minister van propaganda heeft zich geroepen gevoeld, het volk „enige uitleg" te geven: hij heeft aangekondigd dat men een „voorlo pig plan tot regeling van de censuur in overweging heeft genomen". Nu is dit allemaal vreselijk vaag. ei geen enkele Spanjaard gelooft iets vai wat Franco's ministers beloven. Men weet van te voren, dat deze campagne voor meerdere voorlichtingsvrijheid op niets zal uitlopen. Een dictatuur kan immers de publicatie niet verdragen van talloze financiële schandalen, de devie- zensmokkel door hooggeplaatste perso nen, en van de geweldige administratieve corruptie van het regime. Het Spaanse volk vraagt zich dagelijks af: Wanneer zal er aan deze regering een einde komen? Wanneer worden wij van dit juk verlost? Men moet evenwel ook voor ogen houden, dat het bewind van generaal Franco voorgoed in de ge schiedenis te boek staat als het tijdperk WEDUWENWET De «taatssecretaris van sociale zaken de heer B. Roolvink, heeft aan de Sociaal Economische Raad advies gevraagd ove een verlaging van de leeftijd waarop d' weduwe aanspraak op pensioen kan ma ken. De SER stelt voor, aan een kinder loze weduwe die veertig jaar of ouder i ala haar man overlijdt, een uitkering te ge ven. Deze leeftijd is thans vijftig jaar Voor weduwen inet kinderen wordt een re geling aanbevolen, waardoor het pension in een aantal gevallen gemakkelijker word verkregen en langer behouden blijft. Het Vrije Volk geeft hierover lie volgende commentaar: „Het zullen mak hetzij door die van de popi i bij die w ïun eigen leeftijd, hetzij doo mieren, niet in aanmerking ko gehuwde vrouw. Een joi voorbeeld 38 jaar, die r kinderen hoeft te zorg 63ste j Een daar telfde leeftijd, die beroepsarbeid verri >an natuurlijk geen aanspraak maken •en uitkering van de weduwenverzeker naar zij betaalt wel premie voor voorziening en als de bovengenoemde sifting tot stand komt zelfs een hogere uie. Het is duidelijk, dat hier een di ninatie van de ongehuwde vrouw dreig mts taan. Dc SER heeft dit ook wel irvoeld. De raad laat zich zeer vaag iver de wenselijkheid van enigerlei c -og graag een villci eligi uitbre ung i 1961 »rdeel, dat dal beeft het parlement ei md geen wijzigingen a ingediende ontwerp. Dat had tevei de praktijk was opgedaan; een vrij meen bezwaar bleek bij de parlementair» behandeling de leeftijd'grens van vijftig jaar te zijn. Daarboven krijgt men blijvenc pensioen tot 65 jaar, het tijdstip, waarop men onder de AOW valt. Daarbened. ren groot aantal gevallen slechts eei detijkc uitkering, omdat werd aang< self i :rretaris Roolvink ook de positii vrouw heeft betrokkei eel óók meer premie S.E.P.-COMMISSIEBESLU1T Nuttig vermogen: 50.000 kiloWatt Een studiecommissie van de N.V. Samenwerkende Elektriciteits- en Produktiebedrijven (SEP) heeft besloten tot het maken van voorontwerp voor een in Neder land te vervaardigen kernenergie centrale, werkend met een kokend water reactor. De Amerikaanse General Electric Company zal een groep Amerikaanse deskundigen ter beschikking stellen, die teza men met een daartoe naar Ameri ka te zenden groep vertegenwoor digers van de Nederlandse elektri citeitsbedrijven voor het maken van dit voorproject zullen zorg dragen. De te ontwerpen centrale zal worden ingericht en in haar grootte worden gedimensioneerd, dat zij tevens kan dienen om zoveel mogelijk gegevens omtrent de optimale econo- van het toe te passen type re actor te verkrijgen, welke gegevens door extrapolatie ook voor eventueel later te bouwen grotere centrales van dit type van nut zouden kunnen zijn. Volgens voorlopige berekeningen zal de te ontwerpen centrale een nuttig elektrisch vermogen van ongeveer 50.000 kiloWatt krijgen. INDUSTRIE wil als het ontwerp :al worden verwerkelijkt bij de bouw ran de centrale zoveel mogelijk de Ne derlandse industrie betrekken. D.w.z.: haar niet alleen met de fabrikatie van de klassieke onderdelen der centrale te belasten, maar haar ook de vervaardi ging van de kerntechnische onderdelen op te dragen, haar aldus in de gelegen- (Advertentie) Met Dentofix zit het steviger Dentofix vorm! een zocht, beschermend laagje en houdt hef kunstgebit veel vaster en veiliger op zijn ploots. Hef zit prettig en men kan rustig eten, lachen, niezen en spreken, in vele gevallen even gemakkelijk als met een natuurlijk gebit. Dentofix ver mindert de voortdurende angst voor los- roken en verschuiven van het gebit en voor verwonding von het gehemelte Den- A.R.-deputateii over beginselprogram (Van onze parlcmcntsredactie) De antirevolutionaire partij wijdt z; terdag een buitengewone deputatenver- gadering aan dc vaststelling van nieuwe beginsel- en algemeen staatkun dig program. De bijeenkomst wordt ge houden in het gebouw Tivoli te Utrecht. Na de openingsrede door de voorzit ter van het centraal comité van a.r.- kiesverenigingen, dr. W. P. Berghuis wordt het onlwerpprogram besproken. Tijdens dc middagbijeenkomst zullen de voorzitter van de a.r. Tweede Ka merfractie dr. A. H. J. S. Bruins Slot de minister van financiën prof. dr. J. Zijlstra en prof. dr. H. Jonker een toe spraak houden. De heer Willem Berk- hemer declameert. De christelijke mu ziekvereniging Maranatha uit Utrecht verleent muzikale medewerking. Het woord, dat de apostel Paulus in de stad Corinthe spreekt, brengt, zoals dat altijd het geval is met de prediking van het Woord van God, scheiding. Op een gegeven moment heeft Paulus er genoeg van. De Joden verzetten zich tegen de bood schap, die hij brengt en gaan zelfs lasteren. Dan, zo staat er in Handelingen 18, schudt Paulus zijn kleren uit en zegt tot hen: „Uw bloed zij op uw hoofd; ik ben er rein van, voortaan zal ik mij tot de heidenen wenden." Velen zullen het optreden en de woorden van de apostel zwaar overdreven hebben ge vonden. Zoals wij dat nu ook vinden, als een predikant wat erg scherpe woorden spreekt. Maar hier scheiden zich de geesten. Wie het Woord, van God, het Evangelie van zonde en genade, verwerpt, moet het ten slotte zelf weten. De Joden kennen nu de boodschap. En de actieradius van het Evangelie is veel groter dan deze Joodse groep. Nog een hele wereld ligt open als arbeidsterrein en straks komen de hei denen aan, uit alle windstreken, om hun leven over te geven aan en in dienst te stellen van God. Er komen momenten, waarop het Woord van de Heer wordt teruggenomen en aan anderen wordt gegeven. Als de éne mens om welke reden dan ook „nee" zegt tegen God, dan krijgt de ander het aan bod. Niets kan de loop van het Evangelie tegenhouden. Het lijkt, of God zegt: „Graag of niet. Als u Mij afwijst, dan ga ik een deur verder!" van de grootste binnenlandse rust en vrede, die Spanje de afgelopen honderd vijftig jaar heeft gekend! Degenen die iets verder doordenken, zeggen: En wat zal er daarna komen? Herstel van de monarchie? De m< chisten zijn weinig talrijk, terwijl het volk onverschillig staat tegenover prins Juan Carlos de Borbon. Niemand weet, wat de toekomst voor Spanje zal bren gen. Krachtige bestrijding van pijn of griep ledar tablet Chefarlne „4" bevat 4 beroemde geneesmiddelen, die elk afzonderlijk In de hele wereld beroemd zijn geworden. Een van deze middelen Is Chefarox en dient In het bijzonder om de maag te beschermen. Ook zij die een gevoelige maag hebben kunnen zonder be zwaar Chefarlne „4" gebruiken. Het Is een Ideaal middel om pijn of griep snel en doel treffend ta bestrijden. - heid stellende op het eigenlijke gebied in de kerntechniek ervaring op te doen. D? commissie ;s van mening dat eer ezenlijke bijdrage tot dc oplossing var het vraagstuk van de toekomstige ener gienood eerst zal kunnen worden ver kregen. nadat de Breeder-reactor to ontwikkeling zal zijn gebracht. Immers kernenergiecentrale werkend met n de tot nu toe toegepaste typen reactoren, waaronder dc kokend water reactor, kan slechts een half procent van urn nuttig worden gebruikt. Dit enigszins omvangrijke elektri- citeitsproduktie in economisch opzicht onaanvaardbaar. Mede omdat het nog 'vele jaren zal du- :n voordat tot toepassing van Breeder- ;actoren zal kunnen worden overge gaan. is de commissie van oordeel dat het alle aanbeveling verdient voorontwerp van een kokend v. actor te beginnen. Over dc kosten van het project Is op het ogenblik niet veel bekend. Wel Is ze ker dat zij lager zullen liggen dan de prijs die de SEP twee jaar geleden moest betalen voor een in Amerika te kopen kernenergiecentrale. De gc kosten r* als bekend Minister opent kamp voor schippersjeujd De minister van maatschappelijk werk, mejuffrouw dr. M. A. M. Klompé, heeft gistermiddag in Hattem by Zwolle het vijfde nationale schippers-jeugdkamp ge opend. In haar openingsrede zei de mi nister het verheugend te vinden, dat er mensen zyn. die zich het lot van het schippersgezin aantrekken. Immers, deze gezinnen dreigen geïso leerd te worden in de hen omringende maatschappij. Er moet gestreefd wor den. aldus de minister, naar integratie van deze bevolkingsgroep, die in Neder land 80.000 zielen omvat. Als hulpmiddel noemde zij het houden van kampen be- In verband met deze laatste opmerking vroeg zij tijdens een rondwandeling, of het niet mogelijk is in de toekomst ge mengde kampen te houden van wal- en schipperskinderen. Zij bracht hukte aan de initiatiefnemer, de Zwolse onderwij- Kroon die mededeelde, dat het kamp mogelijk was geworden door de financiële medewerking van 76 instellin- •n. beaTyven en particulieren. Uit alle delen van het land zijn onge ler 370 schipperskinderen naar het oude Veluwse stadje gereisd om in de mooie omgeving van een week vakantie te ge- Het kamp wordt gehouden op het Leemkule terrein waar dank zij veel me dewerking en financiële bijdragen waar schijnlijk binnen afzienbare tijd' een grote kantineloods uit de noordoost- polder zal worden neergezet, waarmee het centrum een permanent karakter krijgt. CSB belegt weer zomercongres Generale Synode der Geref. Kerken (Vrijg.) De generale synode van de Ge reformeerde Kerken (Vrijge maakt) heeft zich in de afgelopen zittingsweek in Assen voorname lijk bezig gehouden met de moei lijkheden die gerezen zijn tussen de missionaire predikant ds. S. J. P. Goossens en zijn zendende kerk te Zwolle, alsmede de scheuring die op het zendingsveld te Soemba is ontstaan. De vorige generale synode van Bun schoten-Spakenburg had zich ook al met deze zaak bezig gehouden en onder meer uitgesproken, dat de terugkeer van as. Goossens naar Soemba onjuist was ge- Met name de kerkeraad van Den Haag-zuidwest, op wier territoir ds Goos sens nu woont, kwam tegen deze uit spraak in verzet, maar ook verschillen de kerkleden hadden bij de synode van Assen geappeleerd. Na brede discussie ging de zaak voor nader beraad naar de commissie terug. Opnieuw in behan deling genomen, gaf ze wederom aanlei ding tot urenlange beraadslagingen. Het slot was, dat de synode op voorstel van de commissie, met zeventien tegen drie stemmen en niet minder dan elf ont houdingen uitsprak, dat na bestudering van de brieven van adressanten de nood zakelijkheid niet was gebleken om de ge wraakte uitspraken van de synode van Bunschoten-Spakenburg te veranderen of an te vullen. Vijf ouderlingen-synodeleden deelden mede. dat ze de verantwoordelijkheid de gevallen beslissing niet konden aanvaarden en verzochten daarvan re kening in de acta. De synode behandelde ook een ek van de kerk van Hoogvliet. Name lijk dat ze alle kerken zou opwekken om voor kerkbouw in deze snel groeien de burgerlijke gemeente steun te verle en deputaten zou benoemen vorming van een fonds voor kerkbouw de Randstad Holland. De synode sprak uit, dat Hoogvliet allereerst hulp moet ontvangen van de classis Schiedam en dat de betrokken classes en de particu liere synoden hulp moeten verlenen bij kerkbouw in de Randstad Holland. Fonds vorming achtte de synode niet nodig. Met algemene stemmen verenigde zij zich met de voorgestelde conclusies, waarbij de afgevaardigde van Zuid-Hol land huiten stemming bleef. In verband met het feit. dat de asses- t, ds. E. T. van den Born enkele we ken verhinderd was de zittingen bij te koos de synode bij tweede vrije stemming in zijn plaats als In de achtste zittingsweek, die zondag I. is begonnen, komt het rapport van deputaten voor contact met de Chris telijke Gereformeerde Kerken aan de r hog« •om beeft de SER er irh bereid Ic verklaren eventueel aan ongehuwdi impensatie moet worden geboden .inspraken «taan. Voor ongehuwd, rouwen is daarbij al een* gedacht aai en verlaging van de AOW-lerftijd van 6 ot 60 jaar. Het is een zaak, die zeker d landacht verdient." een pijp vol genoegen Wie de pijp tot een van z'n goede vrienden rekent doet dat ook met Voortrekkers - de lichte, door-en-door rijpe tabak, die het pijproken tot een puur genoegen maakt. NIEMEYER garandeert de kwaliteit Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen naar Amsterdam, wijk- gemeente Tuinstad-Osdorp: A. J. Schnei der, jeugdpredikant aldaar; naar Gorin- chem, vac. P. M. van Galen: C. v. d. Bos te Bodegraven. Bedankt voor Hasselt: M J. G. Velden te Nieuwpoort; voor Rotterdam- Vreewijk: H. van Niel te Nunspeet. Benoemd te Zeist tot bijstand in pastoraat, wykgemeente nieuwe-kerk: G. J. Bosman, seer. N.C.S.V. aldaar. Ds. L. G. Vogelaar te Meedhuizen heeft besloten ontheffing te vragen van zijn ambt. Hij gaat werken op de gemeente secretarie van Nieuw- Leusden en zich toeleggen op gemeentelijke administratie. Deze beslissing van ds. Vogelaar is zuiver persoonlijke aard. „Afgezien welke standplaats ik momenteel ook hebben, had ik deze stap toch gedaan" aldus deze predikant. Hij kwam in in Meedhuizen en was voorheen een jaar vicaris te Nieuwe-Pekela. GEREFORMEERDE KERKEN' Aangenomen naar Bolnes: W. L. Mulder te Niewolda; naar IJsselmuiden-Grafhorst, tevens ziekenhuispredikant in d^ classis Zwolle: L. de Nood, godsdienstleraar tc Utrecht, voorheen predikant te Papen- drecht; naar Rijsoord: Th. W. A. Rijper te Vianen. Bedankt voor Utreoht-O., vac. Laarman en voor Almelo, 4de pre. pl. Goumare te Hilversum; voor Ee: W. L. Mulder te Nieuwolda: voor Zaltbommel: L. de Nood te Utrecht. CHRIST. GEREF. KERKEN Tweetal te Zaamslag: G. Blom te Meer kerk en W. F. Laman te Hamilton. Ont. Canada. Aangenomen naar Artesia, Cal. Old. Christ. Ref. Ch.: F. Bakker te Drie bergen. Bedankt voor Apeldoorn-Zuid: M. W. Nieuwenhuijze te Amsterdam W; vooi Hillegam: D. van Wilsum te Dedems- DOOPSGEZINDE BROEDERSCHAP Aangenomen naar Nijmegen: J. Wie- ringa te IJlst. UNIE VAN BAPT. GEM. Bedankt voor Den Helder: J. Bouritius te Tweede Excloermond. Het zomercongres van de Calvinisti sche Studentenbeweging wordt van 28 augustus 2 september a.s. gehouden op het conferentieoord ..De Blijde We- relt" in Lunteren. Congresvoorzitter is drs T Jongsma. arts te Groningen, en bijbelstudieleider ds. W. C. van den Brink (Renkum'. Op het congres zal dr. J. A. H. J S. Bruins Slot een voor dracht houden over ..taak en positie der christelijk-nationale pers", en re feraten zullen worden gehouden door: prof. dr. J. P. Kruyt en prof. dr. J. P. A Mekkes over ..verzuiling verar ming of verrijking?", prof. J. H. Ba- vinck over „Zending: gisteren, vandaag, morgen. Heeft zij nog toekomst?", en prof dr H. R Wijngaarden over ..De christelijke visie op de mens in het be- werd geboren, processies georganiseerd drijf. Drs. G. Puchir.ger zal een eau- Ie begioeting mogelijk te serie houden over „Vier grote iou>-np-1 maken Gedviwnde zijn vakantie ver- listen: Groen, Kuyper, Colijn, Schilder", bleef de bisschop bij zijn zuster te Goch. Ex-Nederlandse bisschop mocht niet naar Holland De onlangs tot bisschop benoemde rooms-katholieke geestelijke Th. van den Tillaart. een Nederlander die a*e Indo nesische nationaliteit heeft aangenomen, is na een vakantie van ongeveer negen maanden weer naar zijn missiegebied op Timor vertrokken. Gedurende al die tijd verbleef Van den Tillaart in het Duitse grensplaatsje Goch. omdat hij van de Ino'onesische autoriteiten niet ons land mocht betreden. Sedert de souvereini- tëitsoverdracht heeft deze priester de Indonesische nationaliteit aangenomen. Na een langdurig verblijf in Indonesië, wiid'e hij zijn familie en zijn vroegere dorpsgenoten wel weer eens ontmoeten. Door het Indonesische verbod was er slechts één mogelijkheid om in contact te komen. nl. zij die de bisschop wilden zien. moesten maar naar Goch komen. Zelfs werden er door inwoners van elke plaats Van den Tillaart J~ïE abt van een Schotse landschap in de Schotse niet aan de openbaarheid abdij m de buurt Hooglanden en het meest moest worden prijsge- het oog lopende ken- Edinburgh, pater waarop Maria is afge beeld in een Schotse kilt (het rokje van Hooglan ders) te vernietigen. Dc schilder geven. Het is op mijn uit drukkelijk bevel vernie tigd, zei hij. Ik vreesde dat mensen het verkeerd wat ermee moest gebeu ren. openbaar getoond. Men gaf toe, dat het hele conceptie vai doek grote artistieke ver diensten had. Het stelde het gezin pan Jozef rooms-katholiek, zouden interpreteren, als het ooit buiten de abdij zou worden gezien. Pater Gabriel wilde niet over de beslissing van zijn overste spre ken. maar een kunsthan delaar tc Edinburgh, die het pater Gabriel beschouwt De als een zeer begaafd het schilder, betreurt het dat hij niet in de gele genheid is geweest zich een oordeel over te Ongepoetste schoenen, afkeurende blikken, slechte indruk weg zelfvertrouwen! U kunt zich geen ongepoetste schoenen veroor loven. Daarom Erdal: in 1 minuut een mooiere glans, die langer blijft. De beroemde Erdal-pelikaan geeft goede raad doek hinderde de abt na er lang over te heb- gedacht kwam hij tegen een bergachtig tot de conclusie, dat het vormen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2