mm m SPLINTER! Amerikaanse teenagers brengen blijde boodschap Enkele kanttekeningen lilESI TOISON D OR Een woord voor vandaag Jachin wil instructeur zondagssclioolwerk NEDO-ME 2 DICTATUUR GEEN GUNSTIG KLIMAAT Op het ogenblik praten Kennedy en Chroesjtsjef met elkaar en velen zullen er hun instemming mee betuigen onder het motto: praten is beter dan schieten! Geen slecht motto als men maar in het oog houdt dat de Rus sische dictator, of hij nu praat of schiet, hetzelfde doel nastreeft en dat is de communistische wereldheerschappij. En dat hij dit doel wil bereiken niet met het militaire apparaat maar met het machtsmiddel van onze tijd dat economie heet. De heer Chroesjtsjef streeft ernaar binnen een betrekkelijk klein aantal jaren in economisch opzicht de Ver. Staten en de Westerse landen voorbij te streven. Daarbij Is zijn uitgangspunt dat het Russische volk zich straks in een welvaart moet kunnen verheugen die minstens gelijk zo niet hoger moet liggen dan in het Westen. Hier vergist de dictator zich waarschijnlijk, omdat welvaart en dictatuur elkaar slecht verdragen. Het welvaartspeil van een volk wordt namelijk niet alleen bepaald door het peil van de grootindustrie het is mede afhankelijk van de agrarische produktie. En hier nu schort het aan in Rusland als gevolg van het systeem. Een systeem dat voorbijgaat aan dit belangrijke punt dat de agrarische bevolking geen direct belang heeft bij een hogere produktie. Het particulier initiatief-wordt niet aangemoedigd maar gedood. Alle mogelijke voorschriften worden gegeven. Er worden cijfers gepubli ceerd betreffende de produktie die geleverd moet worden, maar die cijfers, worden in vele gevallen bij lange na niet gehaald. Dan betekent dat straf. En dus worden de produktielijsten vervalst, klopt de werkelijkheid niet met datgene wat men op grond van deze lijsten meent te mogen verwachten. Ook op andere wijze wordt in eite sabotage gepleegd: men houdt wat achter vap de geteelde produkten, die dan klandestien verhandeld worden. Bij particulieren kan men kopen wat in de staatswinkels niet voorhanden is. Soms loopt men tegen de lamp en dan vallen hoge functionarissen in onge nade! Om dit alles vergist de Russische dictator zich als hij meent voor zijn volk over enkele jaren een welvaartspeil te verkrijgen gelijk aan het Wes terse. De dwangstaat schept nu eenmaal een klimaat dat voor welvaarts spreiding weinig gunstig is! WELVAART GEEN GUNSTIG KLIMAAT Omgekeerd blijkt het zo te zijn dat welvaart geen gunstig klimaat is voor de verbreiding der Marxistische ideeën de ontwikkeling van de Labourpartij in Engeland zij er een voorbeeld van. De Labourpartij heeft niet zo best geboerd de laatste jaren en heeft onlangs weer een gevoelige nederlaag geleden bij de gemeenteraadsverkiezingen. De oorzaak is gezocht bij de innerlijke verdeeldheid In deze partij over de defen sie en over de nationalisatie van bedrijven: vooral op deze punten doet de marxistische invloed binnen de partij zich gelden. Er Is echter nog een heel ander punt, ook al klinkt het op het eerste gehoor wat vreemd: het is de welvaart waarin ook het Engelse volk zich kan ver heugen. Als gevolg van de industriële en technische ontwikkeling groeit het aantal beambten en hoger geschoolde arbeiders in aantal èn in totale loonsom. En juist deze mensen die zich „hoger" gaan voelen dan de „gewone" arbei dersmassa schijnen zich in de Labourgelederen niet meer thuis te voelen. Er is nog iets anders. Vroeger telde Labour zeer velen die ook kerkelijk mee leefden. Maar ook dit godsdienstige element heeft als gevolg van de welvaart aan invloed verloren. Naar mate de welvaart stijgt wordt de instelling materialistischer. Materiële belangen schijnen het hoogste doel geworden te zijn. Labour is niet aan die eenzijdige instelling ontkomen met als gevolg dat alle hogere bezieling ontbreekt. Op het vasteland van Europa merkt men trouwens hetzelfde. De marxistische idealen zijn onhoudbaar gebleken en dus zoekt men het in meer televisie toestellen en meer volkswagenaandelen. Nuttige zaken op zich zelf maar onvoldoende als er geen levensbeschouwing meer achter staat. In Nederland kennen we gelukkig christelijk-politieke en christelijk-sociale organisaties. Zij zullen vooraan moeten staan in de strijd tegen de platte ver- materialisering en In de strijd tegen tegenstellingen tussen lager en hoger geschoolden. Zij kennen de band die alleen samenbindt: het gemeenschap pelijk aanvaarden en het gemeenschappelijk beleven van het Evangelie. Want alleen het Evangelie kan ons redden van het geestelijk bankroet dat ons in de welvaart bedreigt. Want: welvaart mag dan geen gunstig klimaat zijn voor het socialisme, het is ook een gevaarlijk klimaat voor het christendom. Men houde er de ogen voor open! „Nauwelijks twee weken nadat prof. dr- A. Querido in de Eerste Kamer had ge waarschuwd; het tekort aan verpleegster* kost mensenlevens, heeft prof. dr. W. G. Sillevis Smitt zijn neurologische kliniek in Utrecht moeten sluiten voor patiënten met schedel verwondingen. Dit simpele feit reeds toont aan hoe hoog de nood is gestegen. Overal in de grote centra van ons land staan ziekenhuisbedden leeg omdat er niet voldoende verpleegsters zijn, terwijl vele patiënten soms maanden op opneming moe ten wachten. Er sal, zoals prof. Sillevis Smitt het uitdrukte, iets moeten gebeuren", aldus schrijft het Algemeen Han delsblad. Het vervolgt: „De vraag is: Wal? Zon der twijfel spelen bij het tekort aan ver pleegsters de primaire arbeidsvoorwaar den ihet salaris) een primaire rol, de se condaire arbeidsvoorwaarden (werktijden, zwaarte van het werk, sfeer in het zieken huis) een secondaire rol. Daarbij mag men niet voorbijgaan aan de veranderde men taliteit, waaruit vele meisjes het verpleeg sterschap niet meer als roeping maar als beroep zien. Dit laatste facet is zeker niet weg te cijferen. Men moet het evenwel als realiteit tegemoettreden en dc nadelige in vloed ring v arbeidsvoorwaarden in het algemeen. Dit lijkt so eenvoudig en toch vordert het gesprek over de salarissen in het geheel niet. Daar zijn vele oorzaken voor op te sommen. Verpleegsters bijvoorbeeld, die een vaste betrekking hebben zonder onre gelmatige nren (een grote groep) voelen niets voor een differentiatie in het loon, waarop vooral de grote en de overheidszie- kenhuizen aandringen. Kleine en particulie re ziekenhuizen, die niet met een tekort aan verpleegsters kampen, voelen weer wei nig voor een loonsverbetering (al dan niet gedifferentieerd), omdat zij er geen behoef te aan hebben terwille van andere zieken huizen hnn kosten te verhogen. De regering ziet zich geplaatst voor het probleem een oplossing te vinden, die zo veel mogelijk belangengroepen kunnen aan vaarden. Men heeft echter de indruk, dat de regering weinig haast maakt met het doorhakken van de knoop. Toch zal dat moeten gebeuren. Men zal de oplossing moeten zoeken in een verbetering der pri maire arbeidsvoorwaarden. In hoofdzaak is het een kwestie van vraag en aanbod." En De Telegraaf merkt onder meer op: „Het tekort aan verpleegsters is een dramatisch symptoom van het tekort aan arbeidskrachten, dat in alle instellin gen en bedrijven heerst en tal van ernstige consequenties heeft. De gezagsverhoudingen worden verstoord; terwijl verantwoordelijke personen aich abnormaal grote inspannin gen getroosten, gaat bij anderen de plichts betrachting zienderogen achteruit; de pro duktie is aanzienlijk geringer dan zij zou kunnen zijn, indien slechts meer arbeids krachten ter beschikking waren en de kwa liteit van de afgewerkte produkten laat in een niet gering aantal gevallen te wensen Het is de dwaasheid ten top dat Neder land onder deze omstandigheden blijft voort gaan de emigratie te subsidiëren. Dank zij een verhoogde subsidie zijn de emigratie- autoriteiten er o.a. in geslaagd in het afge lopen jaar nog 5500 personen te doen emi greren naar Canada, dat ruim 700.000 werk lozen telt. overeenkomende met meer dsn 10 procent van de Canadese beroepsbevol kingen. De minister van Sociale Zaken kwam vo- houdt uw zenuwen in bedwang Contact-vrijgemaakten beleggen bijeenkomst Dat niet iedereen in de vrijgemaakte Gereformeerde Kerken even enthousiast is als prof. Kamphuis over het besluit om de gereformeerde broederhand te weigeren en het verleden met de man tel der liefde te bedekken ié nu reeds duidelijk. Het blad „Contact" dat de groep vrijgemaakten omvat die graag een gesprek zouden willen hebben om klaarheid te 'krijgen over velerlei vra gen zijn ernstig verontrust over de gang van zaken bij de synode van Assen. Zij hebben besloten op 24 juni a.s. 1 een te komen in Hotel Gijtenbeek Zwolle, waar mr. W. C. van Zwieten van Utrecht zal spreken over: „Onze sy node over samenspreking." In hetzelfde nummer waarin deze oproep staat, is ook een ingezonden stuk opgenomen waarin de heer R. Schierbeek te Gro ningen een oproep plaatst om een der gelijke samenkomst te houden. Daar den zij die zich niet bij het besluit de synode kunnen neerleggen zich kunnen bezinnen op wat hen nu te doen staat. Advertentie rig jazr juli tot de conclusie dat het wel een» gewenst zou kunnen zijn, de emi tiepolitiek te herzien. De toen door deze niïter ontplooide activiteit bestond uit het vragen van een advies aan dc Raad de Emigratie. Deze belanghebbenden heb ben na tien maanden nog niets van zich la ten horen, welke vertragingstactiek de ir nister blijkbaar in alle gemoedsrust a Het lijkt wenselijk, dat de minister doorbrengt in een ziekenhuis of althai in een bedrijf waar dag in dag uit prest ties moeten worden geleverd die geen u stel kunnen dulden". Reeds vier maanden in Europa Europese jeugd lijkt zo weinig zelfstandig „Mü is opgevallen dat de Euro pese jeugd zo veel minder zelf standig is dan de Amerikaanse. De Hollandse jongeren vormen mis schien de enige uitzondering!" De 19-jarige Amerikaan Jim Wead zwijgt even. Hij kijkt een beetje verschrikt alsof hij iets verkeerds gezegd heeft en voegt er dan haastig aan toe: „Begrijp me goed, dit is niet als kritiek bedoeld, want ik geloof ook dat de jongeren hier dieper op de dingen in gaan dan Jim is een van de zes Ameri kaanse teenagers die naar Europa zjjn gekomen om hun leeftijds genoten te laten zien dat geloof niet noodzakelijkerwijs iets is voor oude mensen. Alle zes, het zijn vier jongens en twee meisjes, zijn ze net van de middelbare school af. Een paar gaan reeds naar junior college, dat te vergelijken iet de laatste twee jaar van een gymnasium. Alle zes zijn ze ook een ijverig lid geweest van een middelbare school-bijbelclub, een soort blijmoedige C.J.V. met een sterk evangelisatorische Deze clubs zijn in Amerika ontstaan toen Youth for Christ, de jeugd voor •Christus-beweging, daar ontdekte dat te veel ouderen en te weinig teenagers naar de samenkomsten kwamen. In plaats van nog langer gezellige evange lisatiesamenkomsten te beleggen met de beste musici begonnen zij de jon geren zelf actief te maken. Teenagers werden opgeroepen om zelf onder hun vrienden te gaan evangeliseren. Uit die actie ontstonden bijbelclubs op de mid delbare scholen en deze club-beweging is uitgegroeid tot een van de grootste jeugdorganisaties van de Verenigde Staten met clubs aan bijna iedere school. Eigen leiding De clubs worden allen geleid door middelbare scholieren zelf. Hoogstens is er een oudere adviseur, maar ouder dan dertig is hij toch meestal niet. De leden komen wekelijks bij een. Zij zingen veel opgewekte evan gelisatieliederen, getuigen wat Chris- :oor hen is gaan betekenen, belo ven, als ze goed lid willen zijn, om iedere dag de bijbel mee naar school te brengen als een uiterlijk bewjijs van een innerlijk bezit. De samen komst heeft als hoogtepunt meestal een toespraak van een van de jonge ren zelf, waarin gesproken wordt over de bijbel en het practische geloofsle- af z.„--o maar door dit nieuwe clubwerk werd het in Amerika een teenager-beweging, waarop alles is afgestemd in de loop der jaren. Een van de zes jongeren vertelde ons gisteren; „Tot onze verba zing ontdekten we in Europa dat hier alles jeugd is wat onder de 45 is. Maar iemand die al over de veertig is die is toch veel te oud voor een jongen van vijftien. Zo iemand zou zijn vader kun nen zijn. Daar is een veel te groot ver schil. Wij menen dat teenagers het bes te bereikt kunnen worden door teen agers. Wereldtaak Deze christen-teenagers wisten zich verantwoordelijk voor hun vrienden, toen was het maar een kleine stap m de verantwoordelijkheid voor de jeugd van de wereld. Zo ontstond het plan een team te vormen dat de Europese jeugd uit eigen ervaring kon leren hoe andere jeugd voor Christus gewonnen kan worden. Natuurlijk moest er een dergelijk team geselecteerd den. Jonge mensen werden bij elkaar gebracht, die samen tevens een muzi kaal team zouden vormen. Het gevolg Is dat nu een sextet, quartet, trio, duo en solist bijeen zijn, een pianist, accor deonist en vlbraharplst, terwijl de jongens tevens nog trompet en Fran se hoorn speelt. Het doel is de Europese jongeren te activeren om echt daadwerkelijk voor Christus te gaan leven, om de studie tijd te gebruiken, om medeleerlingen voor Christus te winnen. Het team heeft samenkomsten gehouden op middelbare scholen, in kerken, Youth for Christ- rallies belegd, straatsamenkomsten ge houden en in Brussel trokken ze met een groepje protestantse Belgische jon geren zelfs de café's binnen op de wij ze van het Leger des Heils om daar wat te spelen, te zingen en tractaten uit te delen. Zij hebben steeds gelogeerd bij Euro pese jongeren. Soms bij rijke soms bij arme gezinnen en hebben geprobeerd om zoveel mogelijk een' te worden met de jeugd die zij leerden kennen. „Het is niet ons doel Amerikaanse teenagers (Van onze kerkredacteur) te kweken", vertelde de dertig-jarige leider Wendy Collins ons, „maar om de Franse jongeren Franse christe- en van de Arabische jongeren Ara bische christenen te maken." Begon in Beiroet De tocht begon in Libanon in de stad Beiroet en dat is tot nu toe het hoogtepunt gebleven. Van te voren was contact opgenomen met de rector van een middelbare school, die colle ga's predikanten en jeugdleiders bij een riep om met het team kennis te maken. Die eerste avond sloeg zo in dat in de kortst mogelijke tijd de deuren van scholen en kerken open gingen. In 24 dagen hadden deze jon geren 81 samenkomsten. In scholen spelen en zingen zij en vertellen zij wat het geloof voor hen betekent. In tegenstelling tot de gewoonte van Youth for Christ om in rallies de mensen te vragen om voor Christxis te kiezèn, wordt alleen maar gezegd dat zij die meer van dit werk of van het geloof willen weten hen na de bij eenkomst maar moeten aanklampen. In Griekenland ging alles veel moei- imer. In Athene ging slechts één school van de Grieks-Orthodoxe Kerk voor hen open. In de provincie Macedonië ing het echter beter en leerden ze veel iriekse jongeren kennen door kerkelijke bijeenkomsten. In Rome daarentegen konden ze weer geweldig veel contac ten leggen. Verder waren ze tot op heden Duitsland, onder andere in Berlijn, ar vele deuren open gingen, in Methodisten van Italië zelfstandig De nationale synode van de Italiaan se Methodisten Kerk heeft de Britse Methodisten Kerk gevraagd om zelf standigheid. Ze vroeg dit precies honderd jaa het begin van de methodisten zending in Italië op de zesdaagse bijeenkomst die verleden week werd gehouden ter gelegenheid van het eeuwfeest. De histo rische zitting werd bijgewoond door on geveer 70 delegaties uit geheel Italië en werd gevolgd door feestelijke bijeen komsten waarvan de dankdiensten het hoogtepunt waren. Het feest werd ook gevierd te Ivrea ln Noord-Italië. waar de Britse zendeling Henry Piggott in 1861, als eerste zendeling begon. 'n streepje vóór... ■^stifthouders tot in de punt verzorgd! van zending is. Stuk voor stuk vinden ze dat het de kosten en de moeite waard is geweest. We hebben zelf ontzettend veel geleerd en we geloven dat we jonge ren hier ook iets hebben kunnen leren. Dit zal niet het laatste team van teenagers zijn dat naar Europa komt. Een tweede team is reeds vanuit de Verenigde Staten onderweg naar Zuid- Amerika. In de loop van het volgend jaar zullen zeker nog 12 a 13 teams ge vormd worden. Maar de leider hoopt ook dat Europese jonge mensen zelf teams zullen vormen. Hij meent dkt ook deze landen verantwoordelijk kunnen zijn. Naar zijn inzicht is het het beste als ieder land trekt naar een land dat net beetje lager op de economische lad der staat. Zo zal zeer waarschijnlijk een Duits team naar Oostenrijk gaan, een Libanees team naar andere Arabische landen. Of er ook een Nederlands team teenagers naar een ander land zal trekken? Dat zal in zekere zin afhan gen van de contacten die. zij in de ko mende dagen maken. Naar Rotterdam Oorspronkelijk lag het niet in de be doeling dat zij Nederland zouden bezoe ken. Zij meenden dat in ons land al dan genoeg gedaan werd op den, konden ze naar Dordrecht komen, waar jongeren geheel uit eigener bewe ging reeds een bijbelclub voor middelba- scholieren hadden gevormd en nu kun- ii zij ook twee dagen naar Rotterdam komen. Ondanks het feit, dat Youth for Christ vanavond in de Rivièrahal een grote ral ly heeft belegd met een Amerikaans team, besloot het plaatselijke comité deze teenagers uit te nodigen om maan dag en dinsdag in deze havenstad te komen. Overdag zullen zij verschillende scholen en inrichtingen bezoeken en dinsdagavond zullen de jonge mensen spelen, zingen en spreken in de Prinse- kerk voor een rally, die bedoeld is als een echte jeugdrally van en voor teen- Ook in Dordrecht Ze zijn namelijk al in Dordrecht geweest, waar ze een aantal muloscho- len hebben bezocht en drie avonden lang bijeenkomsten verzorgden in een zal. Allemaal zijn ze het er over eens dat de Hollandse jeugd nog het meest op de Amerikaanse lijkt. Het heeft de ze jonge mensen vooral verbaasd, hoe weinig zelfstandig vooral de Zuid- europese jongeren zijn, hoe zij nog tot bijna de leeftijd van twintig jaar vast zitten aan de schortebanden van der. „Zij studeren en spelen op zater dag misschien een spelletje voetbal," zei een van het team, en verder doen ze niets. Ze beseffen niet dat de jeugd de toekomst heeft en dat de jeugd steeds meer verantwoordelijkheid moet gaan dragen." Van hun missie zijn ze heilig overtuigd. De teenagers worden steeds belangrijker, vertelden ze me. Kijk maar in Amerika. De mensen die op hoge posten staan worden op steeds jongere leeftijd geroe pen. Daarom moeten zij ook jonger voorbereid worden op die taak van lei ding geven." Een van de anderen zei: „Ik heb het vaak horen zeggen dat teen agers teenagers moeten bereiken met de boodschap, maar deze filosofie voor mij op deze trip steeds meer wer kelijkheid geworden." Zelf betaald Zij hebben heel wat over gehad deze tocht van vier maanden. De r ten hebben zelf het geld voor de tocht moeten verdienen. Een van hen, Charles Buffham van Grand Rapids, heeft zelfs vijf banen tegelijk gehad naast zijn schoolwerk om het voor elkaar te k-:- §en. Hij speelde in het Grand Rapi ymphonie-orkest, hij gaf muziek sen, hij werkte als loopjongen bij fotograaf, hij leidde een zangkoor, hij schreef reclame-aankondigingen v een plaatselijk radiostation. Ondanks alles slaagde hij toch voor zijn eindexa men. Anderen werden geholpen door hun kerk en de kerkelijke jeugdvereni ging of zelfs door een aantal kerken, die op deze manier hun steentje bij wil den dragen aan wat toch ook een Alle volken zijn als niets voor God, zij worden door Hem beschouwd als nietig en ijdel". Eeuwen geleden heeft de pro feet Jesaja dit uitgeroepen en het was toen nodig om de juiste afstand weer vast te stellen tussen God en de volkeren. Maar deze woorden hebben niets van hun betekenis ingeboet. Niet, dat God de ondergang van de volkeren wil. Het tegendeel is het geval: in de lof van de volkeren komt Hij tot Zijn eer. Zij bestaan niet voor zichzelf, maar vinden hun bestemming in de dienst aan Hem, Die de tegenstellingen en al het rumoer in het volkerenleven gadeslaat. Hij weet ook alles af van het topgesprek in Wenen tussen Kennedy en Chroesjtsjef. Hij kent hun diepste beweegredenen en opvattingen, als zij spre ken over de toekomst van de wereld. Wie mocht denken, dat die in de handen ligt van deze twee mannen, vergist zich. Nog altijd wordt de wereld vanuit de hemel geregeerd, al zal uit veler mond een hoongelach klinken, als hun dat wordt gezegd. In die regering gebruikt God mensen. Zij zijn door Hem voor een onmetelijke verantwoordelijkheid gesteld. Hun daden zijn, van puur menselijke zijde bezien, bepalend voor het lot der volkeren. Wenen is een ontmoetingspunt van grote betekenis. Maar God schrijft de geschiedenis door men sen, die zich daarvan bewust zijn. Zij moeten antwoorden op de vraag, of zij God zien en belijden als de Heer der wereld of niet. De gereformeerde zondagsschool vereniging „Jachin". die gister avond in Concordia te Gouda haar jaarvergadering hield, acht de aanstelling van een deskundige instructeur (trice) bijzonder urgent. Deze dient vanuit het Evangelisa tie-Vormingscentrum dus in nauw contact met andere takken van evangelisatie door middel van cursussen, instructie-dagen, gesprekken etc. in de vorming, in structie en voorlichting van de vrijwillige zondagsschoolmedewer kers (Vers) een groot aandeel te hebben. De financiële middelen, en het ontbreken van subsidies maken het „Jachin" evenwel on mogelijk zo'n instructeur te benoe men. Wendy Colling met de zes Amerikaanse teenagers twee van hen werden in de afgelopen maand net twintig, de anderen zijn jonger die nu reeds vier maanden door Europa trekken om teenagers hier te vertellen dat het geloof ook zin heeft voor jonge mensen. De zeven leden vertegenwoordigen zeven verschillende kerkelijke groeperingen, maar één Heer. De generale deputaten voor de evan gelisatie hebben evenwel hun volle me dewerking toegezegd en stellen voor de ze arbeid een deel van de noodzakelijke gelden beschikbaar. Na overleg met de deputaten voor de evangelisatie is een actie op touw igezet om aan de beno digde gelden te komen. Tot nu toe heeft deze actie helaas nog geen grote resultaten opgeleverd. In zijn jaarverslag zei secretaris D. Gnodde uit Zaandam, dat de methodiek van het zondagsschoolwerk tegenwoor dig vrij moeilijk is. Het bestuur heeft zich daarom tot de Gereformeerde Jeugdraad gewend met het verzoek om een doeltreffend onderzoek dn te stel len. De heer Gnodde zei. dat er in het verenigingsblad „De Herdersfluit" geen liederen met notenschrift opgenomen kunnen worden. De vrij lage abonne mentsprijs laat niet toe om deze extra kosten te maken. Men zal trachten de ze leemte op te vullen door liederen ■met „cijfers" te plaatsen. Op het uit geversbureau van Jachin heerste in het afgelopen jaar grote activiteit, aldus de heer Gnodde. Penningmeester C. J. van Tol becij ferde in zijn jaarverslag een batig sal do van f 422. Hij zei, dat dit bedrag veel te laag was om het werk van dé zondagsschool verder uit te dragen. Ds. Van der Sijs stelde, dat in vele gemeenten de samenwerking tussen de kerkeraden en de evangelisatiecommis sies wel wat te wensen overlaat. Er ■moet -veel meer organisatie in komen. „Hier zit een stuk zegen voor de gehe- gemeente i :ei ds. Van der Sijs. Op een desbetreffende vraag ant woordde hij, dat de aan te stellen in structeur tijdens de weekends leiding en instructie zal geven, opdat voor al le zondagsscholen in Nederland één richtlijn verkregen wordt. De instruc teur zal ook het gehele land doorisrui- gemeentes waar dat nodig is, zal hij het zondagsschoolwerk mee helpen stimuleren. Ds. Van der Sijs zei. dat dit werk zich wel eens zodanig kon uit breiden. dat er in een ommezien van tijd misschien wel vijf instructeurs no dig zouden zijn! Voorlopig hopen w» van harte, dat we alvast één instruc teur kunnen aanstellen, zo besloot hij. Advertentiën Transparante kleurlak van Ceta-Bever Beroepingswerk NED. HERV. KERK Ahngenomen naar Vriezenveen: C. Batenburg te H.I. Ambacht; naar Pernis. vac. A. Groenenboom; C. den Engelsen te Rilland Bath. GEREFORMEERDE KERKEN Aangenomen naar Bloemendaal: P. N. Kruyswijk sr. te Amsterdam. Bedankt voor Nijkerk, vac. H. Tien: A. Reen te Alkmaar. JflND, jij ziet jezelf niet", zei mijn grootmoe- der vroeger tegen me, als mijn kritiek op mensen rondom weer eens al te onbarmhartig werd. Ik herinner me nog goed, dat ik dan een wee gevoel kreeg ergens in mijn ruggegraat; ik vond het een vervelende opmerking. Je ziet jezelf niet. Maar vandaag bezie ik me extra goed en ik ben niet ontevreden. Ik ben op weg naar een schoolreünie en dan wil je natuurlijk zo voordelig mogelijk voor de dag komen. De haute-coiffurevingers van de kapper hebben iets groots verricht, met zorg heb ik me gekleed en me luxueus besprenkeld met de res tanten van het moederdag-geurtje. Echt iets om je op te verheugen, zo'n dag; in de trein gezeten repeteer ik de namen van klasge noten, die me vanaf een 30 jaar oude foto aansta ren. Karei, Marietje, Henk, Cokkie, Miep, de mees te herinner ik me nog goed. Wat zal er van ieder een geivorden zijn? Alleen van Peter weet ik, dat hij in de oorlog omgekomen is, verder heb ik met niemand meer contact gehad. Met gespannen verwachting stap ik de feest zaal binnen, waar het al roezemoezig en rokerig gezellig is. Dan zie ik ineens Karei; o Karei, dit kan toch niet. Je was zo'n enig jochie, je had een Chinese moeder en dat gaf je in onze ogen een bijzonder cachet, je had daardoor iets geheimzinnigs en vaags, maar nu, nu ben je een morsig mannetje geworden met een rafelige sigaar en een zegelring tn een dikke middelvinger. Teleurgesteld slik ik Karei door en slenter ver der, op zoek naar Marietje. Marietje was een aar dig meisje, hoewel ik in mijn herinnering nog de penetrante vislucht ruik, die onlosmakelijk met haar verbonden was. Haar moeder was weduwe en had een viswinkeltje. Je was lief Marietje, met je lange vette vlechtenmaar ja, wel altijd met die lucht.... En dan zie ik haar, Marietje is Marie gewor den. groot en vormloos, niet te geloven hoe een mens toch veranderen kan. Eén ding is hetzelfde gebleven, de vislucht van Marietje omringt nu Ma rie; ik hoor, dat zij nu dat winkeltje drijft. Je^ ziet jezelf niet. Marie, ruik jij jezelf ook Daarna zie ik Henk, die ik eerst helemaal niet herken. Hij is psychiater geworden en loopt met ontledende ogen tegen iedereen vriendelijk te doen. Hij heeft wel iets dat ontzag inboezemt, maar dat was vroeger al zo; hij had op Java ge woond en op zo'n onwezenlijk grote boot gevaren, waarvan een kartonnen plaat in de klas hing. Hij Vo&tang.&&s en praatte over katjang, als je voor 5 cent olienoten had mogen kopen. Ik maak me zo snel mogelijk van Henk weer los, want alles valt eigenlijk toch een beetje tegen vandaag en ik wil niet dat hij met zijn klinische blik mijn teleurstelling opmerkt Dan wordt de conversatie gestaakt voor het op treden van een goochelaar. Ongeïnteresseerd kijk ik naar het gejongleer met stokken en ringen. Na het applaus buigt kwasi bescheiden een zwaar ge- pommadeerd hoofd. Voor hij verdwijnt krijgen we nog een koude beroepsglimlach en dan stapt hij op zijn lakschoenen het toneel af. Als iemand me dan vertelt dat dit Tjitte is, stik ik bijna van ver bazing. Tjitte? Hij was de enige jongen, die op klompen naar school ging, niemand durfde hem ermee te plagen, want als zo'n klomp uitging was de mep nooit mis. Tjitte heet nu Matthieu en loopt op lakschoenen. Henk zal het met zijn psychiatrische kennis wel allemaal kunnen verklaren denk ik. Ach heden, en daar is Cokkie. Zij was een soort apart, oliedom maar met een bontjas en glacé handschoenen, waarmee ze materieel zo ver boven ons uitstak, dat ik nu nog voel hoe hevig kinderja- louzie kan zijn. Ze is nu erg aan een vermage- ringsdieet toe. maar verder nog even duur als toen, met veel glinsters en schitters. Ik mis Miep nog steeds. Hoe zou zij geworden zijn, met haar spillebenen en eigenwijze mops- Een half mensenleven is verstreken en nu zien we elkaar dan weer. Aardappelmeelfabrieken, steenbakkerijen, Flo- ris V en „alle man van Neerlands stam" bonden ons samen. Maar 't is allemaal voorbij, je hebt geen band meer. O, de stemming is heel geani meerd, maar als de herinneringen opgehaald zijn ben je uitgepraat. Er kruipt iets van weemoed om hoog, want deze dag brengt toch niet wat ik ver wachtte. Dan krijg ik een harde hand van een dunne tanige vrouw, die Miep blijkt te zijn. Ze zegt, met dezelfde mopsneus van vroeger in de wind: „Zeg ben jij Mink niet? Mens, wat ben jij...eh...veran- derd". Ze is op het laatste moment nog net te beleefd om te zeggen ,,wat ben jij oud geworden", maar haar ogen spreken klare taal. En ineens begrijp ik weer precies wat mijn grootmoeder bedoelde met haar „Kind, je ziet jezelf niet", want het zinnetje is nog niet af, er hoort nog achter zoals een ander je ziet". Aan deze grootmoederlijke wijsheid trek ik me weer helemaal op uit mijn teleurstelling van de ze dag en ik hoor mezelf vriendelijk zeggen: VeranderdJa, we worden een daagje ouder MINK VAN RUSDUK

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2