Grote offervaardigheid Chr. gereformeerden Iflfllfli Zo'n heerlijke reep cadeau ÏWATTA Veertig jaar Chr. Bond Schoenmakerspatroons Ook loonakkoord voor beam I) ten in „metaal" Een woord voor r>andaag Duizenden ger. vrouwen op Leeuwarder bondsdag NCBO stuit op verzet bij Vrije Universiteit t ANDERZIJDS GEBED EN VERGADERING Ds. B. J. Aalbers schrijft in het Gereformeerd Weekblad'' een artikel over het gebed in on ze vergaderingen. Ds. Aalbers is van mening dat er aan het pu blieke gebed bij vergaderingen wel enige eisen mogen worden gesteld en schrijft hierover on der meer het volgende: ALLEREERST wijs ik er op dat tal van onstichtelijke situaties 'dat men zc dikwijls niet meer als onstichtelijk aanvoelt kan een teken van ernstige verwereldlij king zijn!) voortkomen uit een ge brekkige of slordige vergadertech niek. Stellig vragen gebed en schriftlezing om enige sfeer. Voor een goede sfeer is allereerst no dig: goede orde. Laat men zorgen goed verstaan baar te zijn. Laat er een bij voor keur gedrukt programma zijn, waar opstaat wat er aan de orde is, en hoé opening en sluiting zul len verlopen. Is dit er niet, laat dan de voorzitter meedelen hoe de gang van de bijeenkomst zal zijn. Zéker wanneer er mensen zijn uit niet-christelijke kring is het aan te bevelen om met enkele woorden uiteen te zetten, waarom men de ze samenkomst opent met gebed en schriftlezing. Het kan ook aan beveling verdienen om een bijeen komst niet direct te beginnen met gebed en schriftlezing, maar eerst een kort openingswoord te spre ken. Daarin zal wellicht ook iets gezegd worden over de doelstelling van de betreffende christelijke or ganisatie of vereniging. Daarop aansluitend kan men dan een pas send schriftgedeelte lezen en daar na bidden. Gebed en schriftlezing vallen dan niet zo plompverloren de samenkomst binnen, maar zijn binnen een zeker kader geplaatst, waardoor zin en betekenis duide lijker uitkomen en men er een ze kere voorbereiding voor kreeg. TTETZELFDE geldt bij de slui- i l ting. Vaak laat men éérst zin gen om daarna nog iemand te ver zoeken te danken, terwijl het be ter is eerst te zeggen dat men nu God wil danken en dan tot slot wil laten zingen. Het ..valt" veel beter om na een gezongen lied op te staan en de zaal te verlaten, dan na de stilte en de concentra tie van het gebed. Ook kan het van belang zijn het lied staande te doen zingen: het zingt niet alleen beter, maar maakt de aanwezigen ook actiever. Dit zijn allemaal maar kleine dingen, maar juist het onver zorgde van opening en sluiting maakt zo'n onstichtelijke indruk. Een andere vraag is of men elke vergadering wel moet beginnen met gebed, schriftlezing en lied, en ook sluiten met ongeveer de zelfde elementen. Ik zou hier wil len waarschuwen voor een zekere doublure. Dikwijls wordt bij het be gin ook nog gezongen. De inhoud van het lied is niet zelden een ge- i het eind ZOU het in veel gevallen niet zin vol zijn om wèl de drie ele menten van gebed, schriftlezing en lied te gebruiken, maar deze te spreiden over begin en einde van de bijeenkomst. Waarom niet be gonnen met bijbellezing en gebed, en geëindigd met alleen een psalm, gezang of ander geestelijk lied. Het gebed aan het begin kan dan de voorbede en de dankzeg ging beide inhouden. Het lied aan het eind kan de functies van dank gebed en lofprijzing heel goed ver vullen. De avondliederen die vaak gezongen worden zijn op zichzelf al gebeden. Denk aan ..'k Wil U o God mijn dank betalen" en „Blijf bij mij Heer". Men kan het ook omkeren en als begin alleen bijv. psalm 123 1 laten zingen, een gebed om hulp van God. Wanneer men dat dan inleidt met de woorden: ,,Wij wil len nu ons gebed zingen", of iets dergelijks, zal ieder ook nog meer bepaald worden bij het feit dat dit lied een gebed is en niemand zal het gesproken gebed dat daarna nog eens zou kunnen komen mis- Het kan ook stijlvol zijn een bij eenkomst te beginnen met een vo tum, zoals ook bij academische plechtigneden wel gebeurt. Zelf heb ik daar goede ervaringen mee bij het begin van de catechisaties, waar immers ook de herhaling van het vele bidden een rol speelt. In Rooms-Katholieke kring maak- ik i de R.K. Volksuniversiteit. Bij het be gin verzocht de voorzitter de aan wezigen op te staan. Daarna sprak hij: „wij openen deze vergadering met de christelijke groet: geloofd zij Jezus Christus!", waarna de vergadering antwoordde: ,,in eeu wigheid. Amen." Aan het eind werd dan niet gedankt. IK zie ook niet goed in waarom repetities en uitvoeringen van chr. muziek- en zangverenigingen altijd met gebed geopend en geslo- H~t moeten worden. Doet men hier herhaling die niet nodig is? Is het niet voldoende het harmoniekorps met een koraal begint, voor de eigenlijke repeti tie? En is het wel zinvol om, na dat men in een koor een groot deel van de avond de lof Gods ge zongen neeft, daaraan ook met woorden in een apart gebed nog eens gestalte te geven? Ik geloof dat wij door deze her halingen, waardoor wij eigenlijk blijk geven niet goed te weten wat we doen, de geestelijke slijta ge bevorderen. Het is dan ook geen wonder dat daar waar men de zin van het gebed bij begin en eind eigenlijk niet meer verstaan kan, openen en sluiten ermee de betekenis heeft gekregen van „nu gaan we beginnen" en „nu kunt u naar huis". Theologische schooldag Apeldoorn (Van een onzer verslaggevers) De collecte, eind januari in de christelijke gereformeerde kerken gehouden ten bate van de actie uitbouw Theologische School te Apeldoorn, heeft tot nu toe een bedrag opgeleverd van 103.889,45. Het gestelde doel: twee gulden per ziel, is niet door alle gemeenten bereikt, al waren er gemeenten die het bedrag overschreden. Aan de kop staat een gemeente, waarvan de opbrengst op zes gulden per lid en dooplid kwam. ds. C. voorzitter van het actiecomité. De heer A. L. de Bruyne, penning meester van de theologische school, die het geld in ontvangst nam, vertelde dat de uitbouw dezer inrichting spoedig kan beginnen. Het wachten is op de bouw vergunning. De uitbreiding komt niet te vroeg. Het tegenwoordige schoolge bouw is 42 jaar geleden in gebruik De uitbreiding bestaat in hoofdzaak uit de bouw van een bibliotheek. Want het boekenbezit is de laatste jaren zo danig toegenomen, dat hier eigenlijk vaT een noodtoestand kan worden ge sproken. Gelukkig heeft het vrouwenactiecomité door middel van busjes jaarlijks een mooie spaarpot te legen ten voordele van de school. Ook ditmaal bood me vrouw De Ridder weer een bedrag aan, te weten 14.000 bestemd voor de uit bouw. In totaal hebben de dames voor dit doel reeds 36.000 verzameld. Daarnaast verstrekte mevrouw De Ridder een chèque ten bedrage van 10.000 voor de aankoop van boeken. Dat is nu al voor de vierde maal. „Men vraagt mij wel eens. of het niet gaat vervelen", zei de bibliothecaris prof. J. Hovius. Maar hij stelde de aanwezigen het geld op te halen!" Intussen verheelde de heer De Bruy. ne niet, dat de betoonde offerzin vooi de bibliotheek op zichzelf nog onvol- K RO-VOORZITTER In lirt algemeen is de r.k. pers tevreden over de benoeming van nir. H. W. van Doorn tot voorzitter van de K.R.O., al be treurt men het, dat de K.V.P. in hem haar De Volkskr schrijft o.m.„Er was een tijd, di Nederlandse katholieken het vanzelfspre kend vonden, dat de priester een leidende rol speelde ,in hun org periisde in liet katholieke emancipatiepro ces is voorbij. De figuur van de priester voorzitter van de katholieke omroep was er ren laatste overblijfsel van, dat nog al te lang gehandhaafd bleef. Bij de K.R.O. zijn ile laat»te jaren belangrijke en drin gend nodige vernieuwingen voorbereid, wanrbij het er'ook en vooral om gaat, dat de honderdduizenden leden meer actief bij hun radio- en televisiebeeld worden betrok ken. Mr. Van Doorn kan, gezien zijn verle den, de geschikte man zijn om aan dit ver nieuw ingsproces leiding te geven. De winst die de K.R.O. boekt met het aantrekken van mr. Van Doorn, is tegelijk een niet ge ringe verliespost voor de K.V.P. We zijn de laatste jaren al meermalen op het zorge lijke verschijnsel gestoten, dat het uiter mate moeilijk wordt om mensen te vinden, die het katholieke partij- en organisatiele ven op belangrijke posten willen of kunnen dienen. Dr overgang van mr. Van Doorn van de K.V.P. naar de K.R.O. ia hiervan een nieuw bewijs. Na heel lang zoeken heeft de K.RO. dan eindelijk een nieuwe voorzitter gevonden, maar het gevolg is, dat de K.V.P. nu op haar beurt weer op zoek gaat naar een nieuwe partijleider. Er ont staat niet direct een open plaats omdat mr. A an Doorn beide functies nog enige tijd kan combineren. Is dit voor het moment ren aanvaardbare nood-oplossing, beide fiinrties vergen ieder voor zich zoveel, dat men hopen moet, dat de K.V.P. erin zal slagen op korte termijn een bekwame op volger voor mr. Van Doorn te vinden. Eerst dan zal men er ok volledig vrede nee kunnen hebben, dat nu een belangrij ke post in het katholieke organisatieleven is gevuld ten koste van een andere plaats, waarvan de besetting zeker niet minder awaar weegt-. De Tijd De Maasbode aegt er o.m. dit vnn: „Wij zien in dc nieuwe voor zitter veel meer een organisator dan een programmaleider. Misschien is de keuze van juist deze voorzitter een aanduiding voor de richting waarin de structuurwijzi ging van de K.R.O. zal worden beproefd. Misschien. Want het is bekend, dat er wei nig keu* was tussen de kandidaten. Dat er naar een leek zou worden gezocht stond vast. De verrassing is dan ook niet, dat de K R O. een leek wilde hebben, de verras sing is veeleer, dal er een leek is gevon den. l iteraard blijkt het een man te zijn, die zich elders moest vrij maken. Wij er kennen daarvan dc «rhaduwtijde, doch me nen, dat de K.V.P. over meer kandidaten beschikt dan de K R O. deed. De heer Vi Doorn heeft zich beschikbaar gesteld vo de functie, waar men hem op dit ogenblik het meest nodig had, waarschijnlijk in het volle besef van de ondankbaarheid van de nieuwe taak. Want wij kennen elkaar wel genoeg om te weten, dat het roomse pu bliek het als een der voordeleci van de be noeming van een leek beschouwt, ren gemakkelijker mikpunt zal zijn KR O gaat een tijd tegemoet, *a mondigheid in de zin van rijpheid Tan zijn aanhang nog doi moet worden dan door de aanwraigheid van een leek op de voorzitterszetel." FUVPF MOKKA voor 10 Kwatta-soldaatjes Kies b(J Uw winkelier uit: melk, puur, hazelnoot, pinda, mokka en Biskie (20 ct) Secr. J. Hardenhol ridder O.-N. Jubileumfeest Rotterdam m (Van i onzer verslaggevers) TNE HEER J. Hardenbol uit De Bilt, indertijd oprichter en thans veer tig jaar lag secretaris van de Chris telijke Bond van Schoenmakerspa troons, is benoemd tot ridder in de orde van Oranje-Nassau. Dit werd hem gistermiddag medegedeeld in Lommerrijk in Hillegersberg tijdens receptie, die daar werd gehou den ter gelegenheid van het veertig jarig bestaan van de bond. Die receptie was maar een gedeelte m het jubileumfeest. Dat feest begon des ochtends met een samenkomst in de grote zaal van Lommerrijk, waar voorzitter M. de Groot van de jubile umcommissie in zijn welkomstwoord de legende aanhaalde dat iedere schoen maker een theoloog in de dop zou zijn^ •aar hij in het bijzonder de heren J. van Esch. J. Hardenbol en J Vijfhuizen begroette, die reeds van de oprichting af. sedert 1921, lid rijn. Bondsvoorzitter M. Tiemens uit Gro ningen hield de feestrede. Hij schetste in het kort de geschiedenis van de bond en de grote betekenis, die een christe lijke organisatie in onze samenleving heeft kunnen verwerven, hoewel altijd in bepaalde kringen stand bestaat nisa tie vorm. de christelijke orga- Getuigenis De oprichting was geen teken verdeeldheid, maar de oprichters wil den getuigen van hun geloof, ook in de eigen bedrijfstak. De heer Tiemens be sefte dat het kiezen van een christe lijke levenshouding niet dc gemakke lijkste weg zou bieden. Toch achtte hij het lidmaatschap van een christelijke organisatie een feest. De bond heeft be hoefte aan mannen en vrouwen die zich hun christelijke roeping ten volle zijn bewust. Wel is meermalen gezegd, dat de tegenwoordige bondsleden minder beginselvast zouden zijn dan de heer Tiemens het niet eens: huis en gezin zijn aangepast aan de te genwoordige tijd zonder aan het beginsel afbreuk te doen en ook voor de bond is een vergelijking met vroeger niet mogelijk. Het be ginsel blijft afgestemd op Gods Woord en de bond geeft nog steeds een positief antwoord op de vraag: waarom een christeUjke organisa tie? Dat antwoord ligt in de onon derbroken relatie tussen de Leven de God en de mens en de plicht van de christen tot waakzaamheid voor deze relatie. Interkerkelijk Van de aanvang af heeft de bond een sterk interkerkelijk karakter, dat duide lijk weerspiegeld is in het hoofdbestuur. De bond is conservatief als het gaat om het beginsel. Maatschappelijk heeft, aldus de heer Tiemens, de bond telkens het bewijs geleverd, vooruit te zien. Even bleef de heer Tiemens stilstaan bij de groei van de bond, die in de aanvang vier hoofdbestuursvergade- ringen per jaar kende en nu in tal besprekingen, vertegenwoordigingen andere vormen van overleg werkzaam is. Voor de oorlog werd er veel ver richt in het vrijwillige vlak. dit is thans niet meer mogelijk. Maar dit brengt het gevaar mede. dat de leden nu teveel aan de bestuurders overlaten, waarte gen de heer Tiemens meende te moeten waarschuwen. Verantwoordelijkheid moe ten de leden nog altijd zelf dragen. De doende is voor de goede voortgang van het werk. De theologische hogeschool heeft jaarlijks een tekort, waardoor zij genoodzaakt wordt haar kapitaal aan te spreken. Zou men de drie jaarlijkse •collecten wat weten op te voeren, dar behoefde de school niet met een na delig saldo te werken. Familiefeest De schooldag droeg weer het karak- ter van een kerkelijk familiefeest, zoals de rector der school, prof. dr. J. van Genderen het in zijn openingswoord ty peerde. Wederom was de grote kerk te Apel doorn met haar 2500 zitplaatsen ontoe reikend om allen een plaats te verschaf fen. Machtig klonk het aanvangslied Psalm 122 uit zovele monden. Prof. Van Genderen vertelde dat de school in het afgelopen jaar veel goeds mocht ontvangen. Drie studenten slaag den voor het kandidaatsexamen en trok ken de gemeente in. Vermoedelijk zul len er dit jaar opnieuw drie zijn. Het predikantentekort wordt echter n moeizaam ingelopen. Aan de nagedachtenis van één der vier in het laatste halfjaar gestorven predikanten wijdde prof. Van Genderen een kort woord, namelijk aan ds. R. E. Sluiter, vroeger predikant van '«-Gra vendeel, de oudste emeritusdienaar. Hij was met de vroegere legerpredi- kant H. Janssen de eerste, die na 1892 Gedurende veertig jaar was ds. Sluiter curator en penningmeester der school. Dat het meeleven met de school zich niet tot het binnenland beperkt, bleek uit een telegram van de missionaire predikant M. Boertien uit Jeruzalem en uit de door prof. Hovius overgebrachte groeten van de „church-day" kerk dag der zusterkerken in Canada, die hij had bezocht. Sprekers Ter vervanging van ds. C. den Her. tog te 's-Gravenhage-West. die Dlotse- ling verhinderd was. trad de curator ds. I. de Bruyne te Rotterdam-C. als eer ste spreker op. Hij nam dezelfde titel voor zijn onderwerp als ds. Den Her tog had gekozen: „Een vergeten hoofd stuk". Er ziin diverse vergeten hoofdstukken in de Chr. Geref. kerken meende ds. De Bruyne. Zij hebben veel zegeningen ge noten maar ër gaat weinig werlkracht naar buiten van deze kerken uit. Dat komt misschien omdat het hoofdstuk der liefde een vergeten hoofdstuk dreigt te worden. De liefde Gods moet in de prediking vooropstaan. Want wat is de prediking anders dan wijzen op het van liefde kloppend Vaderhart Gods voor arme zon daren? De liefde Gods is ook de bodem waar uit de bekering opbloeit. Wie God liefheeft, heeft ook de broeders lief. Hij zal de pijn der gescheurdheid voelen en om Christus wil de broeders zoeken. De liefde moet de kerk beheersen. Niet omdat zij haar levensdoel zou vin den in de organisatie der kerk maar omdat zij haar rijkdom in Christus vindt. De liefde voor Christus moet de kerk er ook toe dwingen om mannen vol des Heiligen Geestes te zoeken, die het evangelie willen verkondigen. Een voortdurend gebed daarvoor is ook een eis der liefde. Prof. L. H. ,van dor Meiden, emeri tus-hoogleraar, opende de middagsa menkomst, waarin prof. dr. B. J. Oostenhoff het belang der exegese, en ds. H. van der Schaaf de waarde van de catechismus toelichtte. President curator ds. M. W. Nleuwenhuijze sloot de schooldag. Advertentie heer Tiemens was dankbaar dat de standigheden zich in de afgelopen i tig jaar grondig hebben gewijzigd. Hij besefte dat dit niet de verdienste van de bondsleden is en dat de bond bij de ze mijlpaal slechts mag vragen: Heere. wat wilt Gij dat wij zullen doen? God riep in 1921 de oprichters tot de daad, aldus de heer Tiemens. Deze roep is er nog steeds. Na een koffietafel kregen de samen gekomen bondsleden de gelegenheid, tot de receptie, waarop velen het woord voerden, Rotterdam te zien door mid del van een rondrit per autobus, een be zoek aan de diergaarde Blijdorp cn een bezoek aan de Euromast. De dag werd besloten met» een diner en een feest avond. Houding College Rijksbent idclelaars onzekere factor (Van onze soc.-econ.redactie) OOK VOOR de beambten werk zaam in de metaalindustrie is thans overeenstemming bereikt over een loonsverhoging per 1 juli a.s. en per 1 april van het volgend jaar. In de Centrale Commissie voor de beambten in de metaalin dustrie, waarin zowel werkgevers als werknemersvertegenwoordi gers zitting hebben, is men het eens geworden over een loonsver hoging van 5V2% per 1 juli en van 3*^ per 1 april 1962. Zoals bekend is jl. maandag overeen stemming bereikt over een loonsver hoging voor de handarbeiders in de metaalindustrie, welke gemiddeld onge veer gelijk is aan de percentages voor de beambten. Voor de nahdarbeiders heeft men echter een centenverhoging aangehouden van resp. 10 en 5 cent per uur om hiermee speciaal de lagere in komens tegemoet te komen. De loonsverhoging voor de beambten dient berekend te worden over de sala risschalen in de c.a.o. In de metaal industrie zijn ongev»cer 60.000 beambten werkzaam. De voorstellen tot loonsverhoging, die in beombtenkring zeer goed ontvangen zijn. zullen op zeer korte termijn bij het College van Rijksbemiddelaars ter goed keuring worden ingediend. Het is vrij wel zeker dat wanneer de loonsver hoging voor de handarbeiders in de metaalindustrie zal worden goedgekeurd ook de beambten op een fiat van het College mogen rekenen. Hoe de belde loonvoorstellcn In de kring van het College zullen worden ontvangen, valt nog moeilijk te zeggen. Terecht kan men zich afvragen of hel bereid zal zijn thans ook reeds een loonsverhoging per 1 april van het vol gend jaar goed te keuren. Wat betreft de loonsverhoging van net volgend jaar zou voorts nog opgemerkt Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Garderen: A. J. Wijnma len te Maartensdijk: te Huizen (N.H.): P. J. Bos te Sprang. Bedankt voor Blijat B. van Blanken te Nieuweschans. GEREFORMEERDE KERKEN Bedankt voor Dokkum en voor Veen- dam: W. v. d. Zwaan, predikant bij de inrichting van het departement van jus titie te Amersfoort. GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt) Aangenomen naar Bunschoten-Spaken- _,j. Timmerman Opperrabbij n verlaat uit protest Z.-Afrika De opperrabbijn van Zuid-Afrika. dr. Louis J. Rabinowitz, die verscheidene malen tezamen met christelijke voor gangers en afzonderlijk stelling heeft genomen tegen de apartheid van de Zuidafrikaanse regering omdat de apartheid in strijd is met Gods wetten, zal binnenkort Zuid-Afrika verlaten om zich in Israël te vestigen. Opperrab bijn Rabinowitz die zei niet te ver trekken om verantwoordelijkheid te ont lopen heeft enige weken geleden aan gekondigd Zuid-Afrika de rug te zullen toekeren als de apartheid extreem wordt doorgevoerd daar hij geen bur ger wenst te zijn van een land waar discriminatie wettelijk is geregeld. Dr. Rabinowitz gaf voorts als zijn mening te kennen dat de moeilijkheden waaronder de Joodse gemeenten in Zuid-Afrika gebukt gaan zullen toene men. Reeds thans zijn er twaalf rab bijnenvacatures in het land die ni,et be zet worden omdat geen zichzelf respec terend rabbijn zich onder de huidige omstandigheden in Zuid-Afrika laat be roepen. Prof. Diepenhorst werd voorzitter reclassering Tot voorzitter van de Vereniging van Reclasseringsinstellingen is in de plaats van mr. E. L. M. H. baron Speyart van Woerden benoemd prof. mr. I. A. Diepenhorst, rector magnificus van de Vrije Universiteit te Amsterdam, en lid van de Eerste Kamer. Er worden zoveel woorden gesproken op de wereld, dat wij er moe en murw van worden. Uit alle hoeken en windrich tingen klinken de stemmen, de éne al méér biedend dan de andere. De wereld wordt getiranniseerd door woorden, die de menselijke geest bespringen. En niemand weet tenslotte meer wat hij moet geloven. Wat is waarheid en wat is leugen in al die woorden? En omdat velen al lang elke poging tot onder scheiden hebben opgegeven worden zij cynisch. Het eindigt bij het uitsluitende geloof in zichzelf, als het einde van alle wijsheid. Dat klinkt allemaal erg somber, maar het is niet anders. En bovendien is het voor steeds meer mensen een on mogelijkheid weg te vluchten van al die woorden en al die stemmen. Wie pleit voor momenten van stilte en voor plaat sen, waar geen woord wordt gehoord, schijnt voor een onmo gelijke zaak te pleiten. Misschien zijn ze ook minder nodig, wanneer wij beginnen ons anders in te stellen op de dingen, die ons bezighouden. U moet n.l. nooit vergeten, dat tussen alle stemmen, die ons omringen en tussen alle woorden, die over ons worden uitgestort, altijd een bepaalde stem te on derscheiden is, die geheel afwijkt van alle andere. Als u zegt, dat dit niet zo is, dan adviseren wij u dringend de Bijbel eens te lezen. Daar hebt u niemand bij nodig, want de woorden daarin spreken voor zichzelf. Misschien zegt u: daar heb je het weer, wat een goedkope oplossing! Als u het in ernst pro beert zult u heus anders spreken! In vijf gebouwen bijeen Het gezang van enkele duizen den vrouwenstemmen klonk giste ren als één lied, en weerkaatste als het ware over Leeuwarden. De tonen werden gevormd in Harmo nie, Beursgebouw, Pelikaan-, Koe- pel- en Schanskerk, waar de Ge reformeerde vrouwenverenigingen op hun 24ste bondsdag de lande lijke werkvergadering bijwoonden. Het thema „Bedroeven en verblij den van de Heilige Geest", werd belicht door prof. dr. J. T. Bakker te Kampen, drs. G. Y. Vellenga te Apeldoorn, ds. J. L. Wielenga te Hilversum, ds. D. van der Meulen te Amstelveen en prof. dr. A. D. R. Polman te Kampen. De N.C.R.V. verleende medewerking door de toespraak „Geladen" door de bondspresidente, mevr. W. M. Ridder bos-De Rooij te Amsterdam, uit te zen den. Verder droegen het meisjeskoor „Scheppingsgaven" uit Bergum, het groot jeugdcentrale koor uit Huizum (Leeuwarden-zuid) en het Huizumer kin derkoor een steentje bij. De bondsdag werd besloten met een openluchtsamen komst op het Zaailand, waar onder lei ding van de heer S. Tiemersma en met begeleiding van het muziekkorps „De Bazuin" te Tzummarum werd gezon gen. „Waarom gaan we naar de kerk?" In haar toespraak onder het motto „Ge- Iaden" stelde de bondspresidente deze vraag, terwijl ze de basis van haar be toog verstevigde door ccn „geladen accu" als symbool te kiezen. „Mis schien mogen wc zeggen dat door de zegen onze geestelijke accu geladen is. We gaan uit in de wereld met de be lofte van de Heiland: Ik ben met u. En hierdoor worden we In staat ge steld het bevel: Gaat dan heen en maakt alle volken tot mijn discipelen, te gehoorzamen". In Leeuwarden voor duizenden vrou wen en over het gehele land via de radio in honderden gezinnen, klonken deze woorden als een stimulans voor nigingswerk. want aldus de presidente: „We moeten in de ruimste betekenis van het woord een zegen voor anderen zijn en hiervan moet het werk der vereniging een deel vormen. Dan zal er een voortdurend gebed om de wer king van de Heilige Geest in ons hart, zijn. Als we deze zegen gelovig aan vaarden, zullen we geladen in het le ven staan. Ook het werk op de vereni gingen moet tot Gods eer zijn, want uit Hem en door Hem en tot Hem zijn alle dingen." Voor personeel zelfs geen arbeidsreglement (Van onze soc.-econ.redactie) ONTSTEMMING is er gisteren in de algemene vergadering van de Ned. Chr. Bond van Over heidspersoneel uitgesproken over de onmogelijkheid te komen tot een rechtspositieregeling voor het niet-docerend personeel aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Het gaat hier om ongeveer 1200 mensen, voor wie thans zelfs geen enkel arbeidsreglement bestaat. Een andere reden tot ontstemming was het feit, dat de N.C.B.O. de pas volledig is afgesneden om te komen tot een vertrouwens- of dienstcommissie voor het perso neel van het V.U.-ziekenhuis ter bevordering van een" goede ver houding onder het personeel en de directie. Ruim tien jaar heeft de N.C.B.O al po gingen in het werk gesteld te komen tot een rechtspositieregeling voor het niet- docerend personeel van de V.U., zoals leden van de wetenschappelijke staf, la boranten, typistes enz. Maar alles is tot nog toe vergeefs geweest. Er is een com missie in het leven geroepen onder voor zitterschap van prof. mr. P. J. Verdam. Er is een arbeidsreglement opgesteld met bijlagen. Er is een reglement ontworpen voor een in te stellen commissie voor ge organiseerd overleg, die op een nader door het college van directeuren van de V.U. vast te stellen datum zou gaan wer ken. Het reglement is zelfs al aan het personeel ter kennis gebracht, maar daar- secretaris van de N.C.B.O., de heer W. Wieringa, mee. Wèl is de N.C.B.O. aan gewezen als de enige organisatie, waar mee het college van directeuren eventu eel bereid is samen te werken in een com missie van overleg. Het gesprek tussen de N.C.B.O.-verte- genwoordigers cn de directeur-genees heer van het V.U.-zlekenhuls over de in stelling van een zg. dienst- of vertrou wenscommissie verliep aanvankelijk in een bUzonder goede sfeer. Na de aanstel ling van de directrice, aldus de heer Wieringa, is echler ook hier de zaak mis gegaan. De N.C.B.O. heeft er geen entree meer en er is geen mogelijkheid van overleg. De heer Wieringa sprak hierover zijn teleurstelling uit, omdat hij juist van me ning is, dat de christelijke vakbeweging een belangrijke bijdrage kan leveren om te komen tot een goede geest en goede verhoudingen onder het personeel, wat in een ziekenhuis zo uiterst belangrijk is. In deze tijd van schaarste aan personeel kan de christelijke organisatie de animo tot het werken in ziekenhuizen stimule ren. vooral als het gaat om een christe lijke instelling, maar er zal dan ook een gespreksbasis moeten zijn. Als voorbeeld hoe het niet moet, noem de de heer Wieringa de diaconessenhui- zen, waar de meisjes moeten afzien van alle voordelen van de sociale verzeke ringswetgeving, indien zij in dienst tre- kunnen worden, dat een voorstel van de regering met het S.E.R.-advics ook tegen het volgend voorjaar vrfj zeker verwacht kan worden. Ook deze huur verhoging zal dan voor dc werknemers in de lonen gecompenseerd dienen te worden. Inmiddels is er een gesprek tot stand gekomen tussen vertegenwoordigers van de N.C.B.O. en de Bond van Diaconessen- huizen. Overeengekomen is het volgend jaar op de kwestie van de sociale ver zekering nader terug te komen. Dr. A. Kuyper De heer Wieringa vroeg zich tenslotte af. of met betrekking tot het personeel van de V.U. en het V.U.-ziekenhuis niet in strijd gehandeld wordt met de gedach ten. die de grondlegger van de V.U., dr. A. Kuyper, had over samenwerking en overleg. Met veel Instemming citeerde de heer Wieringa tenslotte nog een der stellin gen van dr. Spronk, voorzitter van de groep V.U.-personeel van de N.C.B.O., die onlangs aan deze universiteit promoveer de. Dr. Spronk had aan zijn proefschrift de stelling toegevoegd, dat personeel werkzaam bij een christelijke instelling, geroepen Is het werk van dc christelij ke vakbeweging principieel te steunen. De heer Wieringa had er waardering voor, dat dr. Spronk deze stelling ge handhaafd had niettegenstaande de te genkanting van verschillende hoogleraren. Eredienst Alvorens de presidente aan dit gedeel te. de kern van haar betoog, toe was. ging ze nog nader in op de betekenis van de eredienst. Ze wees er onder r op dat een kerkdienst twee as pecten heeft: we houden een kerkdienst om de eredienst uit te oefenen en om de Here door Zijn woord en Geest in ons te laten werken. Vervolgens meende spreekster dat deze twee dingen niet los van elkaar te denken zijn en dat het Jinddoel de eredienst is. „Het gaat om het gemeenschappelijk eren van God met gebed, zingen, collecte en preek. Als we het zó zien krijgt de preek een minder zwaar accent; de preek is een déél van de dienst." De presidente zei verder dat de eredienst niet slechts be perkt is tot de zondag. In dit verband meende ze: „Elke zondag wanneer we op de drempel staan om het gewone leven weer te beginnen, is er de zegen. We weten evenwel maar al te dikwijls feen raad met die zegen." Ter verdui- elijking werd daarna het voorbeeld van de zegen, waarover in de bijbel zo dikwijls wordt gesproken, aangehaald. "De hemelvaart o.m.) Tenslotte merkte spreekster nog op dat de dienaar des woords het instrument is waarvan God Zich wil bedienen om Zijn gemeente te zegenen. „De zegen die elke zondag in de kerk wordt uitgesproken is méér dan een zegenwens of -bede. maar men ontvangt hem alleen als men hem in het geloof aanvaardt." Bedroeven Ds. D. van der Méulen te Amster dam laten we het thema ..Bedroeven en verblijden van de Heilige Geest- vertolken. De predikant begon met te zeggen dat ieder de betekenis van be droeven en blii-gemaakt kent en meen de dat van alle kanten gehoord wordt dat het in de kerk maar droevig ge steld is. „Wordt de Heilige Geest mis schien bedroefd door ons en buiten de kerk verblijd?", zo vroeg hij. In dit verband noemde spreker enkele teksten uit de bijbel, waarin ook het bedroeven naar voren komt: „Zij waren tegen Zijn Geest weerspannig", „Zij deden Zijn Geest smarten aan" en „Dooft en blust de Geest niet uit". „Van verblijding", aldus de predikant, „heb ik geen teken kunnen vinden." „Wij mogen blij ziin door de Heilige Geest". Wel zag hij een voorbeeld van goddelijke blijdschap in de gelijkenis van het verloren schaap woorden van Johannes de Doper de bruid, de bruidegom en de vriend van de bruidegom. Spreker at tendeerde er vervolgens op, dat de Hei lige Geest bezig blijft tot allen gesteld zijn onder de gemeente der uitverko renen en stelde de vraag: Staan wij het werk van de Heilige Geest ook in de weg? Het antwoord hierop: Ja, elke dag. h^?!a2! Ue mnre,"e *"st «n ons werkt mi? I °fe8t noo,t *«n ö*«m- blik \akantie. Verder onderzocht spre ker de gedachte of de Heilige Geest sterker in de secte dan wel In de kerk werkt. „De meeste deining is ontstaan .jver de gaven van de Geest als ge bedsgenezing etc. Dc Heilige Geest wil 131 dat wc gewoon lief hebben. Ds. Van der Meulen gaf daar na een variatie op een uitspraak van Salomo: Wie zich zelf overwint is ster ker dan Osborn. „Dc Heilige Geest voorkomt liever dan dat hij geneest!". Hij besloot met er op te wijzen, dat ook in gezinnen waar men bijv. gere formeerd of hervormd is, dikwijls ge bedsgenezing voorkomt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2