Christ, geref. jongeren
betreuren fusie niet
Een kanttekening
Felle kritiek op bezoek
dr. Fisher aan de paus
PIKEUR
Prot. Jongeren Clubs
in Bennekom bijeen
Een woord voor vandaag
Lutlierse jeugd op naar
75-jarig bestaan
Ag
ILF0RD'b,H°.rf'im
Vrij-evangelische jeugd
in Bussum bijeen
E.E.G. OOK SOCIAAL
TAE EUROPESE ECONOMISCHE GEMEENSCHAP is niet uitsluitend een
economische aangelegenheid, ook al doet de naam dit vermoeden. Het is
een gemeenschap die ook politiek bepaald is en die bovendien een zeer be
langrijk sociaal aspect heeft. Juist voor laatstgenoemd aspect zouden we
aandacht willen vragen.
Na 1945 zijn er vele organisaties in het leven geroepen, die als sociaal-
economisch worden aangeduid. We behoeven slechts te denken aan onze
Sociaal-Economische Raad, het publiekrechtelijk toporgaan van het Neder
landse bedrijfsleven. Het sociale wordt hier in één adem genoemd met het
economische en dit is volkomen begrijpelijk. De geschiedenis van de vak
beweging in de afgelopen 75 jaar heeft duidelijk aangetoond, dat men bij
begrippen als economisch en sociaal weliswaar met twee zaken te maken
heeft, maar dat deze beide zaken elkaar onderling toch zo sterk beïnvloeden,
dat men ze nooit geheel los van elkaar kan zien. Het economische bepaalt
het sociale, maar ook het sociale het economische. Dat geldt ook op Europees
niveau, ook voor een organisatie als de Europese Economische Gemeenschap.
Zo kent de E.E.G. dan ook een toporgaan waarin o.a. werkgevers en werk
nemers samenwerken en dat wordt aangeduid met de naam Economisch en
Sociaal Comité.
Bij de ontwikkeling van de E.E.G. zal men dus zowel naar de economische
als naar de sociale kant van de zaak hebben te zien. Economisch geloven
wij dat de E.E.G. zich naar verwachting, zo niet boven verwachting, ontwik
kelt. De onderlinge handelstarieven worden in snel tempo afgebroken en de
in- en uitvoercijfers geven een ongewone stijging te zien; ook de produktie
is in stijgende lijn. Alleen de landbouw zou genoemd kunnen worden als een
sector waar de integratie nog wel moeilijkheden oplevert.
Maar wordt er nu ook voldoende rekening gehouden met de sociale tegen
hanger van deze economische ontwikkeling op Europees niveau? Wil het
proces van de „eenwording van Europa" ook werkelijk voor de mensen gaan
leven (en dat lijkt ons toch een zeer belangrijke zaak) dan zullen immers
met name de sociale maatregelen dit gevoel van eenheid kunnen versterken.
Drs. D. F. van der Mel, E.E.G.-expert van het Christelijk Nationaal Vak
verbond, heeft op een studieconferentie van het C.N.V., zijn verontrusting
geuit over het trage tempo waarin de E.E.G. ook sociaal verwezenlijkt wordt.
Wij menen dat deze opmerking terecht gemaakt is. Wij noemen als symptoom
het feit dat eind vorig jaar in Rome door de Europese Commissie een agara-
risch-sociaal congres zou worden georganiseerd, maar het congres moet nog
komen. Een juiste datum is nog niet vastgesteld.
Bij het opstellen van het E.E.G.-verdrag is een harmonisatie van het
sociale beleid in de diverse landen overeengekomen. Belangrijke zaken daar
bij waren het afstemmen van de lonen in de verschillende landen op elkaar,
de gelijke beloning voor gelijke arbeid van mannen en vrouwen, het vrije
verkeer van werknemers, het uitbannen van discriminatie in de arbeids
voorwaarden enz.
Wat er in dit opzicht is bereikt steekt wel erg schriel af bij de bijzonder
snelle ontwikkeling van de economische integratie van Europa. Zo zijn er
in ons land bepaald nog geen grote vorderingen gemaakt op de weg naar
gelijke beloning voor gelijke arbeid voor mannen en vrouwen. Ook een stand
punt hierover, met het oog op de Nederlandse loonstructuur, is nog niet be
paald. Voorts nam de Raad van Ministers van de E.E.G. zelfs nog geen besluit
over de uitvoering van de bepaling, dat het verkeer van werknemers in de
aangesloten landen vrij moet zijn. Hiermee wordt bedoeld dat iedere werk
nemer in elk ander land van de Gemeenschap op eigen initiatief een dienst
verband mag aangaan. De eerste overgangsfase om te komen tot volledige
uitvoering van deze maatregel loopt 31 december 1962 reeds af.
Het lijkt ons gewenst, dat in de naaste toekomst juist bijzondere aandacht
wordt besteed aan de sociale harmonisatie binnen de E.E.G. Men dient zich
te bedenken, dat de ontwikkeling naar een Europese Economische Gemeen
schap ook bepaald wordt door de vorderingen op sociaal terrein.
Eerste openbare herdenking 400 jaar N.G.B.
(Van een onzer verslaggevers)
DE thans één jaar oude Bond
van Christelijke Gerefor
meerde Jongerenverenigingen in
Nederland, heeft er geen spijt van
dat de vroegere jongelings- en
meisjesbonden vorig jaar een fu
sie hebben aangegaan. ,,Na dit
eerste jaar van samen optrekken,
kunnen we alleen maar zeggen
dat het ons opperbest bevalt",
verklaarde ds. J. H. Velema te
Apeldoorn, voorzitter van de jeug
dige organisatie, op de bondsdag,
die men op Tweede Pinksterdag
in de Merwedehal van de Utrecht
se Jaarbeurs hield. ,,Wij verlan
gen nog niet naar scheiding van
(vergader) tafel en (jeugd) blad."
Toch heeft men de band met het
verleden niet willen doorsnijden. Dat
bleek wel op deze bondsdag. Degenen,
die de twee organisaties op weg naar
de fusie hebben gebracht, werden na
melijk tot erelid van de nieuwe bond
benoemd en als zodanig geïnstalleerd.
Het waren mej. T. Boersema te
Amersfoort, oud-presidente van de
meisjesbond en ds. M. W. Nieuwen-
huijze te Amsterdam-West, oud-voor
zitter van de jongelingsbond.
Alle andere ereleden van de vroegere
bonden zijn thans opgenomen in een
„ere-raad van oud-werkers", maar zij
die leiding gaven aan de oude bonden en
die con amore hebben meegewerkt aan
de fusieplannen, werden tot het erelid
maatschap verwaardigd. Ds. Nieuwen-
huijze sprak namens de twee gehuldig-
den een woord van dank voor dit eer
betoon.
is hiermee de fusie welke door
dr. J. de Nooy, wethouder van Utrecht,;
in zijn toespraak als zeer verstandig
werd aangemerkt definitief bezegeld
k gaat men gemeenschappelijk de toe-
Toekomst
Wat de toekomst brengen zal, is voor
ieder verborgen. Toch heeft een chris
ten een vaste toekomstverwachting-
Daarover sprak ds. Velema in zijn ope
ningswoord. De boektitel „Kengetal voor.
morgen" was daarbij zijn uitgangspunt.
Ten aanzien van wat „morgen" staat
te geschieden, gedragen sommigen zich
spottend. Zij geloven niet meer in „mor
gen" en daarom leven zij zich „van
daag" volkomen uit.
godzaligheid, het afgestemd zijn
God bij al wat je doet. Dit vraagt
een overtuigde levenshouding. Maar
alleen- een radicaal christendom zal
het uithouden.
Nieuwe bisschop
voor Johannesburg
De anglicaanse bisschop van Zuid-
west-Taganjika, de Engelsman Strad-
ling is benoemd tot bisschop van Jo
hannesburg. Hij is de opvolger van bis
schop Ambrose Reeves, die door de
Zuidafrikaanse regering het land werd
uitgezet. Bisschop Stradling heeft de
benoeming aanvaard.
1BIRI1
DURE BLOEMEN
u*-i
bloemenkwekers. 11 fe I
wik i-V
Met Moederdag zijn de bloemen bijzonder
duur geweest en dat heeft twee weekbladen
aanleiding gegeven tot enkele commen
taren. Elseviers Weekblad schrijft:
„Toen het dan eindelijk zo ver was bleken
•Ie prijzen van onze vlijtig adverterende
bloemisten zo torenhoog te zijn opgeschoten,
dat het kind met zijn spanrdubbcltjes nog
niet aan het dunste tuiltje tippen kon.
Duitsland, zo was het argument van de
bloemisten, had op de veiling, voorafgaand
aan Moederdag, de prijzen opgedreven. Wy
hebben ondanks de onbetwistbare waar
heid daarvan weinig waardering voor de
houding van de Nederlandse bloemen
verkopers. Commercieel gezien hadden zjj
deze hausse kunnen verwachten, en deze
kunnen torpederen op verschillende wijzen.
Door buiten de veilingen om hun winkels
te vullen met zelf geplukte takken of de
produkten van kleine tuinders. Door zon
der de gebruikelijke winstmarge hun kleine
klanten ter wille tc zijn. Door de dure
bloemen in uiterst kleine maar smaakvolle
arrangementjes te koop te bieden. Alles
ware sympathieker maar vooral ook wijzer
geweest dan nu tussen potten rode cloxi-
nia's en vazen peperdure lathyrus de
kinderen een neen te verkopen. Misschien
had Moederdag dit jaar dc bloemisten geld
gekost. Dat is onprettig. Maar veel meer
geld zal het hun kosten als blykt dat het
volgend jaar de Mocderdagkoopgolf wordt
opgevangen door de boekhandel en de
parfumerie.**
Ook Vrij Nederland vraagt zich af
waarom de pryzen van de bloemen
duizelingwekkende hoogte waren gestegen.
Het blad schryft o.m.: «De Nederlandse
verbruikers zijn nog altyd de belangryk-
sto klanten van de bloeraenkweki
Wanneer wy op een gegeven ogenb
„dank je wel" tegen de bloemen zouden
zeggen zou driekwart van Aalsmeer en een
even groot deel van de bollenstreek wel
op het dak kunnen gaan zitten want dan'
was er voor hen allen aan de export alleen''
ook geen droog brood meer te verdienen.
We zien dat er in de sector van de sier-
tecltgcwas8en en van do bloemisterij een
massa „regelingen" bestaan, waarop zelfs
een dirigistische staat nog jaloers zou zijn.
Zou er nu zoveel bezwaar tegen zijn om
er nog één enkel regelingetje bij te maken?
Men is daarin doorkneed en het kost niet I
zoveel moeite. In dat regelingetje zon dan!
met zoveel woorden moeten staan dat de
Nederlandse klanten tegen een redelijke
prijs van bloemen moeten worden voorzien
en dat pas daarna het buitenland aan bod
kan komen. Een tegenhanger mag men ook
maken om ervoor te zorgen dat de kwekers
tenminste bij een groot aanbod hun kost
prijzen vergoed krijgen. Waarschijnlijk zal
een dergelijke regeling wel precies weer
tot de onmogelijkheden behoren omdat
daardoor dan pas het echte dirigisme te
voorschijn zou komen en we overtredingen
begaan in het kader van ik weet niet
welke overeenkomst of welke gemeenschap.
Dat neemt echter niet weg, dal op de
kwekers en speciaal op hun organisaties
en afzetorganisaties dc taak blijft
ons tijdig voor te lichten dat de bh
duur zullen worden. In andere voorjaren
hebben ze ons nadrukkelijk voorgehouden
„Koop bloemen op Moederdag" en „Geef
moeder een bloemetje". Dat was reclame
die erin ging, geinige dc grote vraag van
dit voorjaar. Wanneer echter de heren, die
deze reclame maken, zich bewust waren
geweest san hun plicht tegenover dc
afnemers, dan hadden we in de week,
voorafgaande aau Moederdag, grote 1.
moeien zien die ons waarschuwen. Zo in
Debat in Engels Hogerhuis
IN DE afgelopen dagen kwam Alexander heeft reeds eerder bij
het tot een felle botsing in het
Engelse Hogerhuis naar aanleiding
van het bezoek van de bisschop
van Canterbury aan de Paus. Het
blijkt meer en meer dat niet ieder
een in Engeland even enthousiast
is over dat bezoek. Heel in het bij
zonder geldt dat voor de leider van
de oppositie (Labour partij) in het
Hogerhuis, viscount Alexander of
Hillsborough, die reeds jarenlang
een baptisten lekenprediker is en
ere-voorzitter van de raad voor
protestantse kerken in het Ver
enigde Koninkrijk. Hij was een
van de sprekers tijdens een debat
over de reis naar Rome dat zes uur
duurde.
Advertentiën
Ritmeester
licht en geurig
in 't heldergele blikje
de trant van: „Alleen een snob koopt
bloemen op Moederdag" of „Voor inko
mens bened n 15.000 gulden dit jaar geen
bloemen".
de aartsbisschop van Canterbury gepro
testeerd. namelijk kort voor deze ver
trok naar Rome. Hij leidde toen een
delegatie die de bisschop kwam vragen
het bezoek af te zeggen. Hij zal gedacht
hebben: Als de aartsbisschop dan niet
in persoonlijk gesprek naar mij wil
luisteren dan zal hij net in het Hoger
huis doen. Tijdens zijn rede beschuldigde
hij de aartsbisschop er van de reis naar
Rome uitzonderlijk goed geënsceneerd te
hebben.
Dr. Fisher, die later zijn afscheidsrede
in het Hogerhuis moest houden, waar
van hij lid is in zijn functie van gees
telijk hoofd van de Engelse Kerk, sprong
op en riep: „Wie zegt dat? Daar had
ik niets mee te maken." Lord Alexander
antwoordde: „Ik zal mijn rede houden,
zoals ik dat wens, en mijnheer de pre
laat zal dat dadelijk wel gaan merken
ook."
De aanvallen van Lord Alexander
tegen de romaniserende invloed van
de aartsbisschop spleten het Hoger
huis weldra in twee kampen die niets
te maken hadden met de partijforma
tie van conservatief en socialistisch.
De aartsbisschop bleef interrumperen.
Lord Alexander kreeg vooral bijval
toen hij stelde dut de doorsnee Brit
sterk protestants is ingesteld en in
zijn geloof en zijn geweten vrij wenst
te zijn.
Ook katholiek
Toen Lord Alexander dr. Fisher begon
te citeren, die voor zijn vertrek naar
Rome gezegd heeft dat het bezoek slechts
een beleefdheidsbezoek was en dat, hij
de leider van het protestantisme in En
geland zou blijven, sprong de aartsbis
schop van Canterbury op en riep uit:
„Dat is wel waar, maar het is een halve
waarheid. Ik ben een katholiek, ik ben
altijd een katholiek geweest en ik wil
nooit iets anders zijn. Ik ben zowel
katholiek als protestant". Dit keer had
de bisschop de klappers op zijn hand.
Lord Alexander antwoordde: „Het Is
maar wat u onder katholiek verstaat.
Maar als u in de eerste plaats protestant
zijn dan Hij kreeg niet eens de
om zjjn zin af te maken want de
bisschop onderbrak hem opnieuw en
„Het spijt me. maar zo denk ik er
eenmaal over."
Lord Alexander sprak als zijn overtui-
Deed men in de morgenvergade
ring telegrammen verzenden aan de
Koningin en prinses Wilhelmina
(waarin men zeide dankbaar te zijn
voor de leiding der Oranjes
strijd om de vrijheid van het geloof
in de 16de eeuw), 's middags werd
de betekenis van het geloof uitge
beeld en gesproken door enige groe
pen jongeren en mej. M. C. Nieuw-
land te 's Gravenhage, onder de titel
„Houd wat gij hebt".
Ondersteuningsfonds
oud-katholieken
in Arnhem bijeen
In de afgelopen week werd de alge
mene vergadering van het Oud-Katho
liek Ondersteuningsfonds te Arnhem ge
houden, onder voorzitterschap van pas
toor M. J. Aarents uit Amersfoort. De
aartsbisschop van Utrecht, dr. A. Rin-
Je krijgt morgen aan de lijn als'je keI woonde de gehele vergadering bij.
leven toegewijd is aan de Here: datHe' onderstcimlngsitonds. dal de bclan-
hot Vonoatoi gen der Oud K«tho'»**ke Kerk In de
,\eJ r-n0A10OZ m°roen verze- Lj^ zin wll behartigen, zal in 1962
/eerde ds. Velema de vele honderden het 75 jarig bestaan in Utrecht vieren,
jongeren. Het geheim daartoe is de aldus het jaarverslag, waaruit tevens
j blijkt dat de plaatselijke afdelingen
veelal een belangrijke bindingsfactor in
de parochies vormen.
Op deze algemene vergadering werd
it een gift besloten aan het bouwfonds
an de Oud Katholieke Kerk en werden
voorts subsidies verleend aan de orgel
bouw te Arnhem en aan de organisato-
het internationale congres van
oud-katholieken dat in september te
Haarlem wordt gehouden.
Voorts werd besloten de heruitgave
an het „Handboek van Geloofs- en
deleer der Oud Katholieke Kerk"
goedkopere uitgave te bevorderen
en herziening van het Liturgisch
Handboek en heruitgave daarvan te
stimuleren.
Van gedachten werd gewisseld over
de konsekwenties van de vijfdaagse
werkweek voor het kerkelijk leven,
waarbij niet alleen aan de negatieve
factoren, maar ook aan de meer posi-
tieve aandacht werd besteed. Toch zal
de mobiliteit van de bevolking
lange weekend toenemen, wat
bijzonder voor een kleinere kerkge
meenschap problemen schept. Tot be
studering van en rapportering over
het vraagstuk werd besloten. De ver
gadering voelde er niet voor om de
vrije zaterdag tot vergaderdag te
promoveren, mede gezien het gezins-
belang, hoewel een ontwikkeling
die richting werd gevreesd. Een
stel tot verplaatsing van de jaarlijkse
vergadering naar de zaterdag werd
echter slechts met geringe meerder-
M»ord Gods niet, maar geeft zeker- heid verworpen,
heid omtrent dat Woord. Daarom
hoort bij de belijdenis ook leertucht.
Zij moet onverkort gehandhaafd wor
den, tenzij ze In strijd is met de
Heilige Schrift.
Slingersteen
dit jaar vier eeuwen geleden,
dat de Nederlandse Geloofsbelijdenis
door Guido de Brés werd „aangeboden"
Filips II, door dit geschrift over
tuur van het kasteel te Doornik te
slingeren, waar de landvoogdes ver
blijf hield.
Op verschillende plaatsen en manie
ren zal dit feit herdacht worden. De
chr. geref. jongerenbond opende op zijn
bondsdag de rij. Het was ds. B. van
Smeden te Amsterdam-West, die In een
rede uiteenzette wat de betekenis van
de N.G.B. Is.
De belijdenis groeide uit de praktische
behoefte om in het kort uiteen te zet
ten wat de „nye leere" was; tot wering
van de laster en tot steu* voor het eigen
geloofsleven.
Velen eren deze belijdenis als een mo
nument uit het verleden, zonder deze
belijdenis voor het heden te aanvaarden.
Men wil geen belijdeniskerk zijn maar
een belijdende kerk- D.w.z.: een kerk
met een belijdenis als een dynamische
Het gevaar bestaat voor een kerk,
dat ze haar belijdenis in de ijskast
legt, waar ze wel goed bewaard
blijft, maar geen levende functie ver
vult. De belijdenis moet meer lijken
op een slingersteen. Zoals zij in 1561
in een pakje, verzwaard met een
steen, over de kasteelmuur te Door
nik werd geslingerd. De belijdenis
moet de wereld in geslingerd worden.
Maar ook in de kerk, ook in het eigen
hart. Er zou in de gemeente heel wat
minder verwarring zijn over vragen
betreffende kinderdoop, pinkstergaven
e.d. als men zijn belijdenis kende.
Meer nog: als men die belijdenis ook
zelf zou leren nazeggen.
ging uit, dat de Engelse Kerk in de
laatste decennia in leer en praktijk steeds
Rome. T<
te reformeren, onderbrak dr. Fisher hem
met de woorden: „Ik streef naar de
reformatie van iedere kerk, ook die van
Rome."
Afscheidsrede
Kerk protestants zal blijven in de bete
kenis die hij aan het woord „protestants"
geeft. Hij meende dat zijn bezoek aan
Rome de vriendschap had gestimuleerd
tussen de paus en hem. Door het bezoek
konden heel wat spanningen worden
weggenomen, en heel wal hindernissen
worden geslecht die de weg naar betere
betrekkingen tussen de beide kerken
versperden. De mogelijkheid is geopend
van een open gesprek tussen de Kerk
van Rome en de Anglicaanse
open gesprek tussen de
e en de Anglicaanse en andere
protestantse kerken.
Zo eindigde het Hogerhuisdebat over
de reis van de aartsbisschop van Rome,
dat begonnen was met een appel van
de Earl of Arran om de nog steeds
voortgaande strijd in bladen over deze
reis nu eindelijk eens te beëindigen. Zes
uur duurde het debat en of het werke
lijk beëindigd is? De tijd zal het leren.
(Van een medewerker)
Voor de elfde keer in successie
vierde de Federatie van Protes
tantse Jongeren Clubs in Neder
land haar jaarlijkse Pinkster
conferentie op de „Dikkenberg"
bij Bennekom. Deze landelijke
ontmoeting mag zich in steeds
grotere belangstelling verheugen.
Ongeveer 240 jongeren waren dit
jaar, gedeeltelijk reeds vrijdags te
voren, grotendeels echter zaterdag
middag, samengekomen.
De leiding der conferentie berustte bij
het dagelijks bestuur der Federatie, spe
ciaal bij haar voorzitter, de heer E. G. A.
Martens uit Den Haag. Traditiegetrouw
had zaterdagavond de grote ontmoetings
samenkomst plaats, waarop vele van de
22 vertegenwoordigde afdelingen hun
bijdragen ten beste gaven. Deze avond
Wika. J. Koolhaas van het secretariaat
van de sectie Jonge Kerk der Ned. Herv.
Kerk voor. Het thema van de conferentie
was overgenomen van de Assemblee van
de Wereldraad van Kerken die straks in
november in New Delhi haar derde grote
samenkomst houdt. De zondagmiddag
was gedeeltelijk voor openluchtspel en
andere „out-door" aktiviteiten ge
pland, maar moest door de regen in zaal-
werk worden omgezet, hetgeen de stem
ming allerminst bedierf.
Gelukkig maakte het maandagzonnetje
veel goed. De P.J.C. is een jongerenorga
nisatie, uitgaande van Indische Neder
landers, die ook vele niet-Indischen on
der haar leden telt en nauwe samenwer
king heeft met de Jonge Kerk der Ned.
Herv. Kerk. Haar arbeid kenmerkt zich
door de speciale frisse wijze, waarop ze
haar gemeenschappen opbouwt. Het lijkt
niet uitgesloten, dat de gedachten, waar
deze beweging van uitgaat haar bijdrage
zullen leveren bij alles wat zich reeds als
een nieuwe vorm van Christelijke Jeugd
beweging aankondigt.
Dit is één van de rijkste aspecten van Pinksteren: dat d?
Vader-kind-relatie werkelijkheid wordt. Als er geen Heilige
Geest bestonddan zou geen mens tegen een almachtige God
Vader kunnen zeggen en dan zou die zo intieme relatie, die
blijvende nabijheid van een Vader onbestaanbaar zijn. U moet
zich eens realiseren wat dit voor consequenties zou hebben;
de christelijke godsdienst zou één van de vele religies zijn,
omdat dat geheel enige, dat zeer persoonlijk aangesproken
worden van de mens door God, eruit zou zijn verwijderd. Want
die Heilige Geest getuigt nu met onze menselijke geest, dat
wij kinderen van God zijn. En dat betekent de geborgenheid
zonder welke het mensenleven niet kan bestaan. Dit is een
geborgenheid los van de uiterlijke omstandigheden. Zij is er
vaak juist als die omstandigheden slecht en ellendig zijn. Kin
deren van God: u moet zich toch vooral niet verbeelden, dat
u daarvoor te groot bent geworden en dat u geen Vader nodig
zoudt hebben! Als u op dat standpunt zoudt staan, dan impli.
ceert dat zonder meer, dat u kind bent van een andere vader
de vader van de leugen. Noem hem maar precies bij zijn wart
naam: de duivel. Daartussenin ligt niets. Er is geen neutraal
terrein. Zo gezien dwingt Pinksteren ieder van ons tot de be
wuste keuze: accepteert u de Geest van God, die u God aU
Vader leert kennen, of houdt u het bij de geest van de aj-
grond?
medewerkers)
bogen op de grootste toogdag
van alle jeugdorganisaties, maar
wel op de oudste. Reeds sinds 1887
komt de lutherse jeugd met Pink
steren bijeen om de bondsvergade
ring van de jeugdbond te houden
en samen gezellig bijeen te zijn.
Dit jaar waren er 170 deelnemers
aan het congres dat bijna drie da
gen duurde.
Na de broodmaaltijd heette de voor
zitter, drs. C. Schroder, de leden wel
kom. Hij vertelde traditiegetrouw wat
het motto zou zijn voor het komend jaar.
Gekozen werd: „Het werk is klaar, wer
ken maar." Op zondagmorgen leidde ds.
H. J. A. Haan de feestelijke dienst met
de viering van het Heilig Avondmaal,
waaraan vele jongeren deelnamen. De
tweede pinksterdag werd begonnen met
een korte dienst, de zogenaamde „met
ten" waarin drs. C. Schroder voorging.
Ondanks het vroege uur was de opkomst
uitstekend. Hierna hield ds. J. J. W. Gun
ning een referaat over de betekenis van
het bondsmotto, waarop een korte dis
cussie volgde.
Op zondagmiddag werd de bondsver-
Beverwijk. De financiële
situatie van de bond bleek niet 2o erg
gunstig te zijn. Er is een tekort dat in
het komend jaar door de verschillende
afdelingen zal moeten worden wegge-
werkt.
NIEU
I
den—
7.1E
Een voorstel om te komen tot oprlch- °pe^,
jeugdkoren van 12—16 jarigen zal «raa
besproken worden met de Lutherse Werk-!
groep voor kerkmuziek. Er vonden en
kele mutaties plaats in het bondsbestuur.l 201
De heren J. Kooiman en A. J. W. Onsmanj laars
werden opgevolgd door H. Schoemaketi Ac
n C. A. van Katwijk. De volgende bonds-
/ergadering zal in Hilversum worden gc- Pie
houden. Tevens zal ln 1962 het 75-jarl|i De
bestaan gevierd worden op feestelijke q
mei
De zaterdagavond stond in het teken
in ontspanning. Een zeer gewaardeerd
cabaretprogramma bracht een parodie
op de opera. Zondagavond werden filmt
vertoond en op tweede pinksterdag werd
in het Pan-bos te Valkenburg een bont
programma door de leden opgevoerd. Er
werden discussiegroepen gevormd die
ieder een apart facet van het bondswerk
bespraken. Met een traditioneel bonds-
diner werd dit pinksterweekend besloten.
(Advertentie)
Vejo-bestuur werd verjongd
(Van een onzer verslaggeefsters)
„Het is mijn vreugde altijd te zijn, in mijne Heiland, Jezus is
mijn....", zongen de meer dan vierhonderd jongens en meisjes die
uit alle delen van het land naar Bussum waren gekomen vol enthou
siasme op de vijftiende toogdag van de jeugdorganisatie van de Bond
van Vrije Evangelische Gemeenten, de zogenaamde Vejo. Op deze
dag traden de voorzitter en de algemeen adjunct uit het bestuur en
werden zij opgevolgd door twee jongere leden.
is op deze bondsdag veel en van
harte gezongen- De stemming was op
perbest en de kwinkslagen waren niet
van de lucht. In de morgenvergadering
vond de bestuursoverdracht plaats en 's
iddags was er een amusementspro
gramma dat werd verzorgd door de
voordrachtskunstenaar Jan Oosterwel-
der uit Amsterdam en door het gezel
schap „De Rovoz" uit Hilversum.
,Jioudt wat je hebt", was het onder
werp waarmee ds. Jac. Verboom van
Dordrecht afscheid nam als bondsvoor
zitter. Vanaf de oprichting heb ik de
voorzittershamer gehanteerd en ik
vind het niet erg om nu heen te
gaan, want vijftien jaar is lang genoeg
om leiding te geven. In deze vijftien
jaar is er een nieuwe generatie met
een nieuwe visie en nieuwe verlangens
opgestaan, aldus ds. Verboom.
Het jeugdwerk is in deze tijd moeilijk
ook in de andere kerken, maar wij heb
ben het nodig om elkaar vast te houden
en te steunen zolang de strijd in de we
reld er is. Het doel van onze Vejo is de
jeugd zelfstandig maken en ontwikkelen.
Hierbij mag de jeugd niet te veel naar
de ogen gekeken worden. De jeugd wil
een eigen standpunt en verwacht dit
van ouderen. Het bestuur van de
Vejo heeft altijd getraoht zo te hande
len. Wij hebben ons eigen jeugdwerk en
het is velen tot zegen geweest. Ds. Ver
boom eindigde met te zeggen: „God ge-
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Amsterdam-Osdorp: A.
J. Schneider, jeugdpred. te Amsterdam;
te Krimpen a.d. Lek: H. A. Labrie te
Den Ham; te Middelburg, vac. P. F. Th.
Aalders: D. van Boven te Tricht.
Bedankt voor 's Gravenhage. vac. J.
J. Ph. Valeton. D. v. d. Werf te Sneek.
Benoemd tot vicaris te Lemele: H.
Voortman, kand. te Hellendoorn.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Hafkema-Opeinde: W. J.
de Ruiter te Idskenhuizen; te Rijsoord,
vac. H. J. Knauff: Th. W. A. Rijper te
Vianen.
Aangenomen naar Laren (N.H.): Ph
Stoffels te Rilland-Bath.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Advertentie
RUSTIG EXAMEN
Mijnhardt's Zenuwtabletten
Gegrond oplO-tallen jaren ervaring
START
„Wij gaan door", zei de nieuwe bonds
voorzitter, ds- M. N'tjkamp uit Gouda.
De jonge predikant is jarenlang lid ge
weest van het hoofdbestuur van de Ve
jo en heeft ook zitting ln het modera-
men van de Oecumenische Jeugdraad,
zodat hij op de hoogte is van het i
derne jeugdwerk.
Wij mogen niet ophouden vandaag,
hij. We moeten de Heer volgen in een
heid met anderen. Niet alleen met de
vrije evangelische gemeenten uit ande
re landen, maar ook met de andere
Nederlandse kerken. De oecumene moet
ons hart hebben en we moeten bereid
zijn tot dienen. De nood waarin vele
duizenden jongeren verkeren is een uit
daging voor Christus' gemeente; onzt
overvloed komt hun gebrek ten goede.
In Jezus' voetspoor moeten we onbe
krompen open staan voor heel de
reld, aldus ds. Nljkamp.
De algemeen adjunct, de heer J.
Zwankhuizen, wordt opgevolgd door Dick
Müller, die wegens ziekte niet aanwezig
kon zijn. De heer Zwankhuizen kreeg
als afscheidsgeschenk een vulpen er
potlood en ds- Verboom een ladenkast-
ie-.
Convent gevormd voor
het strandpastoraat
In de westhoek van Schouwen is dezer
dagen tot stand gekomen het convent
voor strandpastoraat. Het convent dat
een interkerkelijk karakter draagt, is
een voortzetting van de werkzaamheden
die aoor de gereformeerde evangelisatie-
commissie van Haamstede sedert 1950
zijn verricht. Het werk zal zich in het
komende seizoen voornamelijk concen
treren op twee punten in de westhoek-
Westenschouwen en Renesse. Op beide
punten zal een kiosk komen voor inlich
tingen en lectuurverkoop en versprei
ding. Tevens zijn de kiosken centrum
voor kinderclubwerk.
Het convent ls mede bestemd om de
arbeid onder Duitse toeristen te bevor
deren. In het seizoen 1961 zal een Duitse
predikant gedurende twee maanden in
de westhoek aanwezig zijn. Hij zal kerk
diensten in de Duitse taal verzorgen en
Fastoralc en andere arbeid verrichten,
inancieel is de Du'tse kerk voor deze
arbeid verantwoordelijk.
Het convent heeft als voorzitter de
Sereformeerde predikant van Haamstede,
s. C. M. Boerma. het secretariaat wordt
verzorgd door de hervormde predikant
van Burgh ds. F. Don.
Billy Graham kwam
in Engeland aan
Dr.- Billy Graham is vandaag in Er
geland aangekomen voor een grott
campagne van twintig dagen in Man
chester. Hoewel zijn vorige campagnes
langer hebben geduurd, zal deze actie,
die vooral is gericht op de industrieste
den, veel intensiever zijn dan in hei
verleden.
„We willen de mensen in de indus
trie bereiken", zo zei Graham gisteren
door de telefoon terwijl hij op de Queen
Mary de Engelse wateren binnenvoer
zullen grote aandacht bestede
de jongeren omdat zij vandaag nil
door de kerk bereikt worden. Ik heb gt-
lezen dat slechts een percent van di
jonge mensen in Engeland naar de kerk
gaat. De kerken hebben geen contacl
meer met hen en dat is in Amerika
hetzelfde."
De openingsbijeenkomst wordt volgen
de week maandag gehouden in het voet
balstadion van Manchester en zal bij
gewoond worden door zeker 55.000 men
sen. De kosten van de campagne zijn
geraamd op 8000.000 gulden en zullen be
streden worden uit de giften.
Kanselboodschap van
overleden predikant
In de hervormde kerken van Over
ijssel is zondagmorgen een kanselbood-
chap voorgelezen van de provinciale
•erkvergadering van de Nederlands
Hervormde Kerk. Deze boodschap is
het laatste stuk, dat geschreven is door
de op 13 mei Dlot^eling overleden voor
zitter van de kerkvergadering in Over-
lissel. ds. H. G. Bleeker uit Marknesse.
In' de kanselboodschap wordt met on
gerustheid gesproken over het feit, dat
velen zich van de kerk afkeren en
slechts weinigen door het getuigenis der(
gelovigen tot de kerk getrokken worden.
Het is noodzakelijk, aldus de boodschap,
zich juist op het pinksterfeest af te
gen of niet juist de verdeeldheid
de kerk mede oorzaak is van veel half
heid naar binnen en van geringe werf
kracht naar buiten.
In de kanselboodschap wordt erop
aangedrongen als kerkeraad en als ge
meenteleden te komen tot contact met
de andere kerken ter plaatse, teneinde
zo veel mogelijk ..samen de dienst aan
de wereld te verrichten in opdracht van
de Heer".
Vara-landdag in
Apeldoorn gaat door
ondanks beswaren
B. en W. van Apeldoorn hebben de
gemeenteraad hun standpunt kenbaar
gemaakt met betrekking tot een brief,
die het college enige tlid geleden heeft
ontvangen van de „Nederlandse vereni
ging tot bevordering van de zondags
rust en de zondagsheiliging" te Ede
In deze brief werd bezwaar gemaakt
tegen de door het college aan de Vara
verleende vergunning om od zondag 25
juni in Berg en Bos een landelijke bij
eenkomst te houden. In hun schrijven
aan de raad zeggen B. en W dat alles
in het werk wordt gesteld om de bij
eenkomst zo rustig mogelijk te laten
verlopen. De Vara heeft toegezegd bij
haar organisatie ernaar te zullen stre
ven de zondagsrust zo veel mogelijk te
ontzien.
De landdagen, zoals de Avro en de
Vara die in Apeldoorn organiseren, al
dus zeggen B. en W.. zijn voor deze
gemeente van grote propagandistische
waarde. Er heeft naar aanleiding van
een reeds eerder ontvangen verzoek van
het ministerie en van predikanten van
de hervormde gemeente van Apeldoorn
nog overleg met de Vara plaats gehad
om een zomerfeest op een zaterdag te
nouden maar verandering van de da
tum bleek niet meer mogeliïk, omdat
de burgemeester van West-Berliin, Wil
ly Brandt, die op het zomerfeest zal
komen spreken zich alleen oo 25 juni
kan vrij maken. Op de reeds aan de
Vara gegeven toestemmmg tot het hou
den van een landdag op 25 juni kan der
halve niet meer worden teruggekomen.
De ligging en de beslotenheid van Berg
en Bos zu"en er. naar B. en W. vertrou
wen, toe bijdragen dat aan de zondags
rust zo min mogelijk afbreuk wordt ge
daan.