i Eenheid van Pinksteren in Den Haag beleefd KRONIEK min Een kanttekening Enthousiaste pinksterbroeder zat naast belijnde calvinist Tegenstellingen tussen kerk en Israël bleven Een woord voor vandaag „Vrijgemaakte kerken zijn bewaard voor de strik" Felle Oostduitse aanval op bisschop Scliarf s ONZERZIJDS VERONTSCHULDIGINGEN AL GERUIME TIJD kent ons zondagsblad een pagina „Ruimte voor ons". Wie die „ons" zijn wordt bij lezing al spoedig duidelijk: jongeren tussen de 17 en 25 jaar die er als „redactie" van deze pagina behoefte aan hebben hun zegje te zeggen tegen leeftijdgenoten en ouderen over alles wat de mensheid beroert. Op die leeftijd pleeg je over te borrelen van kritiek jegens het bestaande en vol te zijn van nieuwe ideeën. Gelukkig maar! Op die pagina is nog niet zo lang geleden een nieuwe rubriek inge voerd onder het voor zichzelf sprekende opschrift „Dwarsfluiteren". Het is dwars, soms heel erg dwars! Het moet menig oudere dikwijls als een dis sonant in de oren klinken. Toch menen wij dat het nuttig is voor die oudere, van de meningen van deze menscn-van-straks kennis te nemen. Nuttig voor ieder zelf want van kritiek kan men leren en nuttig voor het leidinggevend contact dat er tussen de generaties moet bestaan. Zaterdag jongstleden was een van die dwarsfluiters gewijd aan het proces tussen Toon Hermans en de motorclub Assen en Omstreken. Om het geheugen op te frissen: kleinkunstenaar Toon Hermans is door de rechter veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding, omdat hij voor de aanvang van een feestavond voor welke hij was gecontracteerd, was weg gelopen omdat naar zijn mening de omstandigheden van dien aard waren dat hij zijn programma niet behoorlijk kon uitvoeren. Op deze rechterlijke uitspraak gaf de schrijver van de dwarsfluiter een lang niet mals commen taar ten gunste van Hermans. Een der plaatselijke dagbladen nam vetge drukt dit commentaar over, daarbij de naam van ons blad vermeldend maar zonder bijvoeging van de aard van deze pagina zodat het de indruk wekte alsof dit een redactioneel artikel was (bedankt, collega!), het be stuur van de Motorclub kwam in vergadering bijeen en heeft blijkens aan de plaatselijke pers verstrekte mededelingen (niet aan ons!) besloten ons een proces aan te doen als wij niet binnen een gestelde termijn het bewuste artikel herroepen en onze verontschuldigingen aanbifeden. Ten slotte is dan nog vermeldenswaard dat de vet-schrijvende collega in het plaatselijke blad in het schrijven van dwarsfluiter een bewijs ziet dat het „meer en meer, speciaal ook in de sport, gebruikelijk wordt denigrerend te schrijven over het noorden". yO IS DEZE PAGINA „Ruimte voor ons" ineens een principieel-moeilijke zaak geworden. Breidelen wij de jeugd dan wordt zij nauwelijks meer lezenswaard, breidelen wij haar niet dan komen deze dingen voor, want terecht stelt men de hoofdredactie aansprakelijk voor de gehele inhoud van ons blad. Welnu, als hoofdredactie van dit blad zijn wij het totaal oneens met de inhoud van deze dwarsfluiter, zijn wij het totaal oneens met de gebezigde woorden en hebben we alle begrip voor het feit dat de Motorclub Assen en Omstreken zich hierdoor beledigd gevoelt. Wij betreuren dat deze dwars fluiter is geplaatst en wij bieden hiervoor onze verontschuldigingen aan. We vertrouwen dat men in Assen, na lezing van het bovenstaande, iets meer begrip zal hebben voor de achtergronden van deze publicatie. Mogelijk zou zelfs onze collega in het noorden die hierin een aanval zag op zijn (ook bij ons geliefde!) provincies hierin aanleiding kunnen vinden om zijn lezers ook de juiste toedracht van de zaak te vertellen. Terwille van de „naam van de journalistiek" waarover hij zich (met re den!) bezorgd toont. Wij voor ons zullen dan blijven streven naar een pagina .Ruimte voor ons" die recht doet aan de jeugd zónder dat ouderen zich hierover beledigd kunnen voelen! ■r (Van een onzer redacteuren) TAE GROTE ZAAL van de Dierentuin te Den Haag bood gisteravond een ongewoon beeld. Overdwars langgerekte tafels, gedekt met helderwit tafellinnen en daarop karaffen zoete rode wijn, kannen heerlijke melk, grote stukken pittige kaas en verse kadetjes. Aan de tafels mensen, verschillend in rang en stand en in geloofsovertuiging: rooms-katholieken en protestanten, belijnde calvinisten en enthou siaste pinksterbroeders, contemplatieve hoogkerkelijken en actieve soldaten van het leger des Heils. Maar in deze verscheidenheid kwam een eenheid openbaar, die men ervaarde als een eenheid in Christus, als een geschenk van de Heilige Geest. Achthonderd mannen en vrouwen, jong en oud, waren bijeengekomen om deel te nemen aan een experi ment, dat was aangekondigd als „bij belse maaltijd" of „oecumenisch lief demaal". Op dezelfde wijze als ten tijde van de eerste christelijke ge meente wilde men komen tot ge meenschapsoefening door de „breking des broods", gedachtig aan de woor den uit het boek der Handelingen, die ook te lezen waren op het meterslan ge spandoek boven de tafel der voor gangers: „En toen de dagen van Pinksteren aanbraken waren allen te- Samen op één plaats". r Het initiatief, een primeur in den lande, vond weerklank: de Haagse bak kers schonken 3000 broodjes, de wijn handelaren 100 liter wijn, de veiling vereniging kleine boeketjes latyrus en het Nederlands zuivelbureau 100 kg kaas. Dit klopt niet „Wat wij vanavond hier doen, kan eigenlijk niet: we zijn nog niet zo ver. Het is theologisch niet verant- NOODKREET De nota van minister ZijUtra. waarir het uitstel van de belastingverlaging wordl aangekondigd, is een noodkreet om ons dui del ijk te maken, dat, om met de ministei te spreken, „de prodnktie zich beweegt lang* de rand van de capaciteit van het produktie-apparaat". aldus schrijft D e Telegraaf. Het blad vervolgt: „Vreemd einde de i waarin gezegd wordt, dat er in ieder ge val in het najaar een wetsontwerp diend zal worden, waarin een vaste ei finitievr datum van het in werking treden van de belastingverlaging is vervat. Te vens wordt de suggestie gegeven, dat die datum 1 januari zal zijn. Met deze belof te en deze suggestie plaatst de regering zichzelf met de rug tegen de muur. de onzekerheid omtrent de te verwachten loononderhandelingen aan het einde va jaar en niet de onzekerheid omtrent het verloop van de conjunctuur en de verder stijging van de defensielasten is dit nam« lijk een gevaarlijke belofte, die in 's ini nisters eigen voorzichtige conjuncluurpoli tiek bijna onbegrijpelijk lichtzinnig is. D regering zal echter moeten beseffen, dat de belastingverlaging er nu aan het eind vrn het jaar in ieder geval moet komen. Hel Nederlandse volk kan niet twee keer achter elkaar op dit belangrijke punt te leurgesteld worden. Het vertrouwen tus sen volk en regering mag niet geschonden De Tijd'De Maasbode, die negatieve beslissing zowel moedig ah moedigend noemt, besluit een coinmi als volgt: „De procedure, die minister Zijlstra met zijn beslissing heeft gevolgd, is ontegenzeglijk brandschoon. Men zou het kabinet al« geheel kunnen verwijten, dat wat krachtiger had kum Hoewel er veel is veranderd die het van de werktijdverkorting ge- inister Zijlstra persoonlijk kan ijt echter niet aanwrijven. Het dictatoriaal optreden ge- In het jaarboek van de Neder landse Zionistische Studentenor ganisatie heeft dra Lea Dasberg een artikel geschreven over het so cialistisch anti-semitisme naar aan leiding van het boek van Dagobert D. Runes: „Karl Marx: a World without Jews." Daarin brengt zij ook de nieuwe verhouding joden- dom-christendom ter sprake. Het artikel zal zeker ook in kerkelijke kringen de aandacht trekken. In feite waarschuwt de schrijfster tegen nieuwe mythen over het jo dendom. Volgens dra. Dasberg vormt het cosmopolitisme een band tussen socia lisme en jodendom, maar het escha tologisch universalisme plaatst beide tegenover elkaar en een van de scherpste verwijten van het socialisme aan het jodendom is wel het joodse nationalisme. „Zowel socialisme als jodendom streven in dezelfde richting, maar vanuit een verschillende moti vering, volgens een ander program en met een andere bedoeling. Beider stre ven is echter absoluut, universeel en alles omvattend. Voor beide is een taakverdeling daarom onaanvaard- De verhouding christendom-joden- dom vormt een verbijsterende analogie met de verhouding socialisme-joden dom. Want ook christenen en joden zijn elkanders rivalen in het eschato logisch universalisme, meent de schrijfster, al zijn hier de beide moti vering irrationeel en ideëel bepaald. optreden! i? het pure voortbestaan van het joodse i dat ui" eigen- weten i«. In feite komt hem slechta lof toe omdat bet fiacale »tootku-»en «lat hij ont worpen heeft on» op conjunctureel gebied voor erger behoedt. Hij voert een conse quent en weldoordacht beleid. Of hij dat ook blijft doen is de vraag. In zijn nota schrijft de minister dat hij deze krachttoer niet „telkens weer" kan herholen. Een daar mee erkent hij de structurele noodzaak van een belastingverlaging voor de toe komst als meer urgent dan het conjunc turele spel dat ermee te spelen valt. Ook deze schijnbare inconsequentie, gesteund door een economische argumentatie, die ons wat zwak en opportunistisch voorkomt, is bij nader inzien verstandig te noemen. Mi nister Zijlstra /.iet af van een tweede expe riment door nu, afgezien van de conjunc turele situatie, een raste datum voor de belastingverlaging in het vooruitzicht te stellen. Inconsequent is dit in zoverre daarmee een slagvaardig conjunctuurwa pen uit handen gegeven wordt. Consequent is het echter tevens, aangezien het de marhtsgroeperingen bij het stellen hun eisen op sociaal èn economisch teri lelt i delijkheden, die de leuze „zelfontplooiing i vrijheid" hun oplegt. Een leuze die wij n alle wederwaardigheden met dit kabint weer bijna vergeten waren." Aduert entte wijs tegen de verworpenheid van Israël kan worden opgevat. Het is duidelijk dat de schrijfster zich hier afzet tegen die stromingen in de christelijke kerk van geen toekomst voor Israël willen weten. Ogen open >t is duidelijk dat in de kerk de ogen meer en meer open gaan voor het Israëlisch toekomstperspectief. Zeker sedert de progoms van deze eeuw is de kerk wakker geschrokken heeft zij haar houding ten opzichte ,_.i de joden sterk gewijzigd. De nieuwe houding werd ook sterk beïn vloed door de rationeel onverklaar bare wijze waarop de zo zwaar be proefde joodse wereldbevolking, ir een luttel aantal jaren tot de helft gereduceerd, in staat bleek te zijn een eigen staat uit te roepen en nog wel op het land der vaderen. De christelijke wereld heeft dit alles niet zonder schokken ervaren. Een nieuwe kijk ontstond op het jood se volk. Het in joodse kringen zo ver foeide „zieltjeswinnen" maakte ir vele protestantse kerken plaats voor het „gesprek van Israël", de predi king van de kruisiging van Christus vroeger vaak in joodse ogen de bron van het anti-semitisme kreeg een ander accent. Zelfs heeft de hui dige paus van Rome in een aantal ge beden wijzigingen laten aanbrengen, opdat ook hier geen sprake meer zou zijn van discriminatie. Er is zelfs nu sprake van waardering van het joodse volk. Tegenstellingen Dra Dasberg stelt echter dat de kerk in haar geschiedenis geprobeerd heeft om de toekomst van Israël te omzeilen door de nadruk te leggen op de ellende van de joden. Dat zou bewijs zijn van de verworpenheid en dus tevens het bewijs dat de toekomst aan de kerk is. De kerkpolitiek heeft ten opzichte van de joden zich steeds door dit principe laten leiden: de tuchtiging der joden mocht hun voort bestaan niet in gevaar brengen, maai er mocht ook geen plaats zijn voor hun voorspoed. De schrijfster stelt zelfs dat alle maatregelen hiertoe ge troffen op concilies en alle grovere uitschieters van het ongeletterde volk (kruisttochten, bloedsprookjes. ver volgingen, enz.) dat deze nuancering niet kon vatten, gebracht kunnen worden onder de noemer van het theologisch anti-semitisme. Toch kan volgens dra Dasberg niet de conclusie getrokken worden dat de twee grootste vijanden van de joden de christenen en de socialisten zijn. Integendeel. De christelijke kerk en het socialisme zijn de enige twee grote internationale bondgenoten van de staat Israël (en van de joodse wereld bevolking in het kielzog daarvan). Het socialisme van thans is niet gelijk dat van de tijd van Marx en de chris telijke kerk niet gelijk aan de kerk van de middeleeuwen. Maar al t veel gewijzigd de ideologie en dus de fundamentele tegenstellingen zijn ge bleven volgens de schrijfster. Beroepingsiverk NED. HERV. KERK Beroepen te Leiden, studentehpredi- kant: J. A. Eekhof te Beverwijk; te Aar- landerveen. toez: A. J. Binsbergen. vic. te Utrecht: te Loon op Zand: T. Lekker- kerker, vic te Luntercn. Bedankt voor Loon op Zand: W. Vroeg- indeweij te Bleiswijk; voor Renkum; J. Koele te Nijkerk. CHRIST. GEREF. KERKEN oord, er zou eerst een diepgaande studie, een periode van bezinning en kennismaking en schuldbelijdenis aan vooraf moeten gaan." ds. A. Klamer de avond, nuchter kelijk. ..Maar Christüs breekt door o: grenzen heen. Hij at met tollenaren zondaren en dat was ook theologisch niet verantwoord. Het was ondemocra tisch en onfatsoenlijk. Wij zitten hier achter de tafel een hervormd predi kant. een gereformeerde dominee, een r.k. priester en ik en wij zijn het he lemaal niet met elkaar eens. Maar het vreemde is dat wij elkaar telkens tegen in. als wij de Heiland willen vol gen. Hij wil ons bij elkaar zien. Ds Klamer wekte de aanwezigen op Ti „niet te doen aan de -omantiek an de oecumene, maar om nuchter te jn" en hij vervolgde met: „Wij zijn hier bijeen om als de eerste christenen bij brood en wijn gemeenschap fenen. Laat uw buurman daarom niet links liggen maar praat met hem. Praat nwel niet alleen over de kerk, want zitten hier niet voor de kerk r de wereld. Wij zijn hier bijeen als kinderen van één vader, maar dat we verschillen, blijkt al direct als we straks hardop het „Onze Vader" bid den; de protestanten doen er wat lan- sr over dan de rooms-katholieken..." Toespraken Tijdens de maaltijd, die geanimeerd verliep, lazen pater Jelsma, ds. G. Toorn vliet. gereformeerd predikant te Bloe- mendaal en dr. C. P. van Andel, her vormd predikant, enkele gedeelten uit Handelingen 2. Joh. 14 en Joh. 15 en hielden korte toespraken. Dr. Van An del zag in het oecumenisch liefdemaal een wegnemen van de beletselen, waar door de Heilige Geest kan doorbreken, terwijl pater Jelsma er op wees dat door de aanwezigheid van de Heilige Geest de ene Kerk van de Ene Heer wordt voorbereid. Ds. Toornvliet attendeerde op het ge- Kunt U door een GEZWOLLEN GROTE TEEN geen MODERNE SCHOENEN dragen LIS Unesco bevordert l.o. in Afrika De Unesco, de opvoedkundige, weten schappelijke en culturele organisatie van de Verenigde Naties, heeft woensdag de grote lijnen aangegeven van een ambiti eus programma om de miljoenen Afrika tenminste lager onderwijs te ge- Een conferentie van 2 ministers onderwijs te Addis Abeba werkt plannen uit. die een drastische verande ring teweeg zullen brengen in het onder- wijspatroon van Afrika. Met de verwe zenlijking van deze plannen zal 25 jaar gemoeid zijn. aldus heeft de Unesco te Parijs bekendgemaakt. Volgens de desbetreffende plannen zal het aantal lagere scholieren in Afrika in de komende vijf jaar met ruim 27 pro cent toenemen. Het percentage der mid delbare scholieren wordt voor dezelfde periode op 15 gesteld. Op het ogenblik volgen in tropisch Afrika circa 10 mil joen kinderen lager onderwijs. De lessen 3 de middelbare scholen worden door iO.OOO kinderen gevolgd. Krachtens het 25-jarenplan zullen alle kinderen lager onderwijs kunnen genie ten. terwijl 15 procent middelbaar en 2 procent hoger onderwijs zal kunnen vol- van een gevoel van knusheid en geborgenheid, waardoor men zou kunnen vergeten dat Christus tot ons komt in de ander. Elke tafelrede werd gevolgd door ge- ?d en door samenzang, die werd on dersteund door een koortje, gerekruteerd de vrijwilligersploeg van de Plein- actic „Samen delen", een godsdienstig lengd samengestelde groep, die in >mbere buurten van Den Haag sa- met de bewoners huisjes en hofjes opknapt. Wat ons betreft had het aan tal toespraken en gebeden beperkter kunnen zijn, zodat er meer gelegenheid had bestaan tot onderling gesprek. Ds. Klamer slaagde er in met enkele losse opmerkingen een ongedwongen sfeer te scheppen. Samen belijden Tegen het einde van de maaltijd werd gemeenschappelijk het Apostoli- uitgesproken, waarbij ds. Klamer lakoniek opmerkte: Het behoort tot de nuchterheid, tot de humor van de oecumene, dat we niet precies dezelf de woorden gebruiken. Het kan zijn iu door uw buurman een beetje _\iar raakt. Dat is de realiteit van deze avond". Zijn voorspelling kwam uit; een netje tegenover ons raakte de draad van de r.k. versie van het credo kwijt als gevolg van het protestantse belij den om haar heen en zij gaf het glim lachend op. Maar een vlotte zakenvrouw naast ons merkte op: „Nou, dat verschil valt nogal mee". Na de geloofsbelijdenis volgde een genaamde offergang, ter bestrijding de onkosten. Er resteerde nog schuld van 600, maar ds. Klamer kende er op dat dit bedrag niet on« zienlijk zou worden overschreden. Hij deelde mee dat de helft van het over blijvende bedrag ten goede zou komen aan „Samen delen", terwijl de andere helft zou worden bestemd voor de hon gerbestrijding in de onderontwikkelde ge bieden. De avond werd besloten met zang en zegen. Morgen getuigt de christelijke kerk in alle landen: „Gij zijt de Trooster, die ons leidt, de gave, die ons God bereidtde bron, waaruit het leven vloeit, het vuur, dat heel ons hart doorgloeit!" Dat lied kan zijn een lied van lof, maar ook een grote leugen. Het feest van Pinksteren is Gods beslissende offensief op de menselijke geest van eigenwaan en eigendunk, van zelfgenoegzaamheid en grenzeloos zelfvertrouwen. Wie meent geen Trooster nodig te hebben kan Pinksteren niet vie ren. Wie denkt, dat het op Pinksteren gaat om de overwinning van de goede menselijke intenties op de geestelijke verwor ding, waarvan de kranten vol staan, die moet dit feest maar schrappen uit zijn zakagenda. Pinksteren is het sluitstuk van Gods bemoeiing met de wereld. De Geest, Die met wonder lijke tekenen neerdaalt in de mensen, raakt de harten, buigt die om en overtuigt van gerechtigheid en oordeel. Wie zich niet wenst uit te leveren, die verliest het leven, hoe humaan en harmonisch dat leven ook is. Er is maar één bron, waaruit het échte leven vloeit. Elke andere bron levert brak water en raakt vroeg of laat verstopt. Pinksteren stelt ieder mens voor de keuze: uit welke bron wilt u leven? De keuze is niet moei lijk. Het gaat in het leven tenslotte maar om een paar belang rijke dingen, die we niet kunnen ontlopen. En één daarvan is dit: wilt u de gave van de Heilige Geest accepteren of niet? Ds. Van Bruggen op Synode: (Van een onzer verslaggevers) Nadat in de vergadering der generale synode der gereformeerde kerken (vrijgemaakt) te Assen het besluit gevallen was geen enkel contact met de gereformeerde kerken aan te gaan, vereiste de wijze waarop de eigenlijke be sluiten ter kennis van de synode Apeldoorn gebracht zullen worden, nog een hele discussie. Een eigen aardige suggestie kwam in alle ernst van ds. J. Meester te Am- sterdam-Z., namelijk om het be sluit door enkele afgevaardigden dezer synode persoonlijk aan de synode te Apeldoorn te doen over handigen (Van onze correspondent te Bonn) De hoop, die men in kringen der protestantse kerk in Duitsland had gekoesterd, dat de verkiezing van de in Oost-Berlijn staande en in de z.g. „Duitse Demokratische Repu bliek" woonachtige dominee en „prases" Scharf tot opvolger van bisschop Otto Dibelius als raads voorzitter der E.K.D. zou leiden tot een verbetering van de betrek kingen tussen de krek en de (com munistische) autoriteiten in de Oostzone van Duitsland, gaat lang zamerhand verloren. Ook prases Scharf is thans het mikpunt ge worden van heftige aanvallen in de (gecontroleerde) Oostduitse pers.. Tot dusver had de pers hem ontzien. Nu gooit het officiële partij-orgaan der S.E.D., ..Neues Deutschland", hem voor de voeten, dat hij de kerk-politiek van zijn voorganger tegenover de Oostduitse staat voortzet. Ook prases Scharf is nu ineens een „Nato-bisschop" (vanwege het door de synode jaren geleden goed gekeurde zielszorgverdrag met de re gering in Bonn) en loopt aan de leiband van het Westduitse ministerie van de- Aanleiding tot deze plotselinge maar overigens geenszins onverwachte aanval is de Kirchentag, die medio juli in Berlijn zal worden gehouden. Met zijn besluit deze Kirchentag toch in Berlijn te houden inplaats van in Leipzig welke stad de communistische autoriteiten in Oost-Berlijn hadden voor gesteld heeft prases Scharf (zo zegt „Neues Deutschland") „de politiek der rustverstoring" voortgezet. Ofschoon de bijeenkomsten in het ka der van de Kirchentag een volkomen Advertentie onpolitiek karakter hebben, schuift „Neues Deutschland" het presidium van de Kirchentag en prases Scharf in de schoenen, dat zij .,de rust en veiligheid hoofdstad Berlijn" willen versto- (Berlijn geldt voor de regering van Oost-Berlijn als de hoofdstad van de z.g. „Duitse Demokratische Republiek"). „Neues Deutschland" ziet de Kirchen- tag-bijeenkomsten als militaire en re vanchistische propaganda, waar de Bonnse regering achter zit- „De mannen die achter prases Scharf staan willen daarin de christelijke bur gers van de D.D.R. betrekken", aldus het partijorgaan. De implicatie van deze woorden is wel duidelijk: de commu nistische autoriteiten in Oost Berlijn zul len met alle mogelijke middelen pro beren te verhinderen, dat ook protes tanten uit de Oostzone aan de Kirchen tag deelnemen. De aanval van Walter Ulbrichts pro paganda-machine op prases Scharf is het antwoord op de verklaring van het Kir- chentags-presidium. dat de erediensten en de bijeenkomsten van de werkgroe pen die over verschillende kerkelijke problemen zullen discussiëren, toch in beide delenvan Berlijn zullen worden gehouden. <De communisten in Oost Ber lijn kunnen op grond van het viermo- gendheden-statuut kerkelijke bijeenkom sten in hun deel van de stad niet ver bieden). Juist om alles te vermijden, wat de communisten als provokatie zouden kun nen brandmerken, heeft het presidium er van afgezien één grote godsdienst oefening als opening van de Kirchentag op 19 juli te houden .Inplaats daarvan zullen in vijf kerken in West- en Oost Berlijn gelijktijdig kerkdiensten worden gehouden. Deze felle aanval van de com munisten was de aanleiding dat giste ren het moderamen van de synode van de Duitse Kerk onder voorzitterschap van prases Scharf bijeen kwam om de nieuwe situatie te bespreken. Jaarvergadering GPV Het Gereformeerd Politiek Verbond zal op 23 mei in het gebouw voor kuns ten en wetenschappen te Utrecht zijn al gemene vergadering houden over pre sidium van de heer W. G. Beeftink uit Groningen. In de morgenvergadering ko- men de huishoudelijke zaken aan de or de. In de middagvergadering zal ds. J. Meilof, (vrijgemaakt) gereformeerd pre dikant Rotterdam-Ysselmonde spreken Kinderbijslagverzekering. Deze gedachte werd echter aanstonds door prof. H. J. Schilder verworpen, daar het te vreemd zou zijn om zélf af- Apeldoorn te Assen wilde ontvangen! Ds. J. van Bruggen te Assen sprak als iraeses der synode een woord van dank- iaarheid over de genomen beslissing. Er bestond veel belangstelling voor deze zaak, al betekende zulks niet. dat dit het belangrijkste agendapunt was. Voor de kerken is niet de organisatorische een heid van het meeste belang, maar de zui verheid der prediking. Heel de discussie over deze aangele genheid was een worsteling om volle ernst te maken met het zich gedragen naar het Woord des Heren. Er lag een strik verborgen in het verzoek der sy node van Utrecht, meende ds. Van Brug gen. Maar de vrijgemaakte kerken zijn niet gegaan in de weg, waarin men haar wilde hebben. Het besluit zal repercus- wekken, maar de synode heeft niets anders willen doen dan de Heiland zoe* Ds. Van Bruggen herinnerde er aan, dat sommigen wel eens spreken van de zigzag-koers der synodes van de „ge bonden kerken". Dat lijkt misschien zo, maar het is wel degelijk een vaste koers. Het is in elk geval een koers, die niet gericht is op het vergaderen der ge meente van Jezus Christus. Tot „hen die buiten staan", richtte ds. Van Bruggen een oproep om zich bij de ware kerk te voegen, waarvan de belij denis spreekt. Bezoek leider van Ramakrishnazending Swami Ranganathananda, hoofd van de Ramakrishnazending uit New Delhi, zal van 25 tot 29 mei een bezoek aan Neder land brengen. Hij zal hier een aantal voordrachten houden over cultuur, gods dienst en filosofie in India. De Rama krishnazending werd 55 jaar geleden op gericht met het doel de universele grond slagen van de Vedanta. de heilige schrift van de Hindoes, te verbreiden. Zij heeft niet tot doel. het hindoeisme zelf te pro pageren; men wil zoals de Rama krishnazending dat formuleert van de christen een betere christen maken en van de hindoe een betere hindoe. De mode schrijft elegante, punligi voor. Maar, Indien U aan een ge/wei ~oi" knobbel aan de grote teen lijdt, kunt U ze niet dragen. Dalet Balsem zal U snel van deze hinderlijke en pijnlijke aandoening ver lossen. Dalet Balsem bezit een opmerkelijke Inwerkingskracht, die zijn drievoudige wer king op de oorzaak van de kwaal verklaart: 1) Verjaagt de pijn. 2) heft de aandoening op. 3) Vermindert de hinderlijke zwelling ragen. Overtuig Uze modeschoenen kun- TEDER mens is natuurlijk min of meer ego- 1 centrisch. Ik ook. In mijn goede momenten be zie ik dat ironisch, in mijn slechte zie ik niets en verveel mijn omgeving met wat ik op dat mo ment belangrijk vind. Maar aangezien de mees te mensen zo leven voel ik me niet zo schuldig en haal ik mijn schouders op over mijn mede mens, die mij ook niet spaart met zijn verha len, die ik maar matig vind. Zo heb ik mij altijd lichtelijk geërgerd aan hon- denverhalen. Iedere bezitter van een hond meent, dat zijn naaste gebiologeerd wordt door verhalen over zijn hond. Eindeloos dramt men dan door over die hond en over hoe schrander, hoe trouw en hoe waaks hij is. Niet dat ik iets tegen een hond heb, maar sinds een verre nicht van me haar haar geverfd heeft in de kleur van haar troetel, geloof ik dat een hond in zijn consequen ties vrij decadent kan zijn. Vooral toen verre nicht mij ook nog vertelde, dat ze een mantel pak laat maken, vanwege het droeve feit, dat ze beslist niets om aan te trekken heeft als ze met haar lieveling naar de hondententoonstelling gaat. Ziet u, dan krijg ik de kriebel, niet van de hond, maar yan de nicht, die zich zo mateloos aanstelt. Overigens geeft een hondententoonstelling geen aanstoot. Want waarom zou er wel een schaak kampioen en geen hondenkampioen mogen zijn Maar de vrouw van de schaakkampioen is het gemakkelijker gegeven om gewoon te blijven dan het vrouwtje van een hondenkampioen. Wonder lijk is dat. Ik herinner me nog een familiereünie, waar iemand zijn hond zo nodig mee naar toe moest nemen in een voor die dag speciaal met nieuw cretonne bespannen hondenmand, loaarin op een dito kussen de hond de hele dag vadsig hond lag te zijn, vals grommend zodra iemand op een meter afstand van hem kwam. En geef hem eens ongelijk tussen al die bloemen in zijn ntand. Via een hond kan een mens zonder veel en moeite een kei van een snob worden. Deze laat ste gedachte houd me nogal bezig, want als ik al toegeef egocentrisch te zijn, de idee om een egocentrische snob te kunnen worden slaat alles. Want al kan ik het zelf nauwelijk geloven ik heb een hond sinds kort. Niet zomaar een hond. maar een indrukwekkende, met een dieet en een stamboom. Een hond met speciale borstel werken in een toilettas en een tuig, dat er ook niet om liegt. Door een vreemde samenloop van omstandig heden heb ik hem gekregen, compleet met al zijn roerende goederen. En nu niets menselijks is mij vreemd moet ik mij stééds beheersen om niet over hem te praten. Ik kan het haast niet laten om iedereen te vertellen hoe schrander, hoe trouw en hoe waaks hij is. Ik merk soms ineens daarbij in ongeïnteresseer de ogen te kijken, misschien dat ik hier steun uit op doe in de strijd tegen mijn egocentrisch- zijn. Maar weet u, hij is ook zo enig en dat hij acht kippen doodgebeten heeft van onze buurman, die ons na deze slachting nog maar koel groet, heb ben we hem graag vergeven. En dat we nu al twee dagen op de tocht lopen in huis, omdat de stank maar niet weg wil, die onze nieuwe huisge noot importeerde, nadat hij tot over zijn oren in onze blubbersloot sprong, is een kleinigheid, waar we niet over kniezen. Al zijn we allemaal wat hoesterig, dat wel. Nu praat ik alwéér over mijn hond, ik beken dat ik egocentrisch ben. Maar ik hoop vurig, dat ik geen snob word. Wat mijn haarkleur betreft loop ik geen ri sico, want het onbestemde grijs van zijn vacht zou me maar oud maken.... IJdele snob, egocentrische ijdeltuit.... er woelt wat in die vrouwenpsyche! Maar mijn hond is enig. MINK VAN RIJSDIJK

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2