Pinksterbeweging Prebihnteh 2jebh D GEESTELIJK LEVEN een man dlc ver_ SRRIE EN JSN 1 Actueel boek over Heilige Geest ZONDAGSBLAD ZATERDAG 20 MEI 1961 Terug naar Pinksteren I geestelijk leven, zoals het „Terug naar Pinksteren" is de roep die vandaag weer opnieuw klinkt. Het is te begrijpen, want in de af- gelopen jaren werd meer dan ooit gesproken de verschraling van ons ge~*-'!" tegenwoordig bij de gerefor ingezonkenheid zoals noemd. Steeds luider worden de stemmen van gewone ge meenteleden die geen genoegen meer nemen met de geestelijke situatie van het ogenblik. Het is duide lijk dat zij meer dan ooit beginnen God meer heeft voor Zijn kinderen. E geruchten die reeds enige weken door de kerkelijke wandelgan gen van ons land gingen VRUCHT VAN EEN NIEUWE BEZINN NG OP WERK VAN DE HEIL GE GEEST -j dan ook de reden dat de nieuwe, vaak sterk anti-kerkelijke ,.geestes"-bewegingen van onze tijd dat een jong gereformeerd zo n macht hebben. Zij komen met woorden als m-edikanf uit hpt ambt wild*. ..zalving ..vervulling", „inwoning", „verzegeling" ambt wilde van de Heilige Geest, zij spreken over wonderen en treden, omdat hy gegrepen is UÏLbSld5^. door de le" van de Pinksterbeweging, blijken gegrond te rijn. De loon kerkelijke onzekerheid stellen zij hun vaste overtui- Vfln de Amsterdamse gereformeerde predikant ds. P. N. Kruyswjjk g^i.tet^èno^r°r^^r^nC blijmo^i^t>0s,ameiSran- (Praeses synode Utrecht), die precies dezelfde naam als zijn vader Ut-' Aegifn2v?"t- onpersoonlii*e grotestads-kerkdien- draagt en pas tien maanden geleden in het ambt werd bevestigd heeft sten de hartelijke sfeer van de kleine kring. *11 j zich teruggetrokken. Als reden werd opgegeven dat hg zich niet langer kon verenigen met de belijdenis en vooral niet met de kinderdoop. HU is niet de enige predikant. Het begon met de Zeeuwse predikant er een stroom van boeken in het diend om lid te mogen worden Engels te verschijnen, zodat Sco- van de Wereldraad van Kerken, field, de man van de bekende Engelse bijbel met kanttekenin- |n Nederland Terug naar Pinksteren II Pinksteren? Is een her- Starrenburg, uit Sluiskil, die gegrepen werd door de beweging -1 de HeiUge Geest nodig Kunnen wij echter terug na en1TeHsVmogeli?k?tpatu^sVegtadafwk8^e^dnvaan »Stromen van Kracht" en de kerk verliet. HU werd gevolgd door de God is de Heilige Geest heeft Hij schrijft: ..^dien gereformeerde predikant in Noord-Holland, ds. A. A. Leenhouts, die nu üige .-■ft...-. iemand echter de Geest van Christus niét heeft die behoort Hem niet toe." (Romeinen 8:9) en in Efeze een belangrUk leider in de pinksterbeweging van ons land is. schrijft de apostel: „In Christus zijt gij toen gij gelovig werd. ook verzegeld met de Heilige Geest „.?.er belofte, die een onderpand is van onze erfenis." Wij worden wel opgeroepen om telkens opnieuw ver- vuld te worden met de Heilige Geest, maar de uit storting op de gemeente kan niet herhaald worden. Pinksteren is de vervulling van het Joodse feest der ijb gen die In fundamentalistische kringen zo geliefd is, toen zelfs schreef: „Meer boeken en bro- ook chures en tractaten zijn in de voornamelijk de oud-Lej laatste twintig jaar van de per- sen gekomen dan sinds de ont dekking van de boekdrukkunst." Dat was 50 jaar geleden. In deze boeken kwamen nieu we termen naar voren, die tot dat ogenblik in de theologie van de Heilige Geest maar weinig ge bruikt waren. Eigenlijk bestond tot op dit moment nog welijks een theologie de Hei- ten. De beweging verspreidde zich Nederland. Het was ger des Heils officier G. E. Polman die in Engeland door de pinksterge meente werd gegrepen en deze leer begon te prediken in Neder land. Een ander is de voorgan ger van® de Gemeente Gods in Rotterdam. P. v. d. Woude, een gelovig man die zich afzijdig houdt van extreme elementen. Men stichtte een aantal gemeen- tot 1 eenheid kwam Enige tijd later was het de vrij-evangelische predikant van Bergum in Friesland, ds. J. W. meente verliet en voorganger van een gebonden, verenigd tot het Lichaam'van Christus óp pinkstergemeente in aarde. Wie nu tot geloof komt krijgt zijn plaats in Leeuwarden 1s. En an- dat lichaam. Paulus zegt: „Want door één Geest, zijn deren, zegt men, staan wij allen tot één lichaam gedoopt.... en allen zijn wij op het punt de kerk te hoeft te worden, kan pinksteren herhaald worden. Met pinksteren werden de individuele gelovigen samen- i Chi vergaderd waren hoorden, blies God als het Zijn adem des levens in dat nieuwe lichaam, zoals Hij eens zijn adem blies in de modderige neusgaten van de uit klei geformeerde Adam. Terug naar Pinksteren III De grote vraag is niet: „Terug naar pinksteren". De gemeente van Christus, kan niet terug. Het volgende KDte feest op de kerkelijke kalender - y" toe theologische bewe ging die „zijn duizen den reeds heeft versla gen". Onder gewone ge meenteleden is de in vloed van deze bewe ging die veel spreekt over de Heilige Geest, over tongentaai en over de gaven van de Geest, over gebedsgenezing nog veel sterker. Vrijwel al le synodes van de laat ste jaren van vrijwel alle kerken die de kinder doop kennen, hebben zich moeten uitspreken over gemeenteleden die zich hebben laten we derdopen. Er is zelfs een vrij groot aantal BH PHH ambtsdragers ouder- genoemd 'bracht de "Heilige Geest lingen en diakenendie wel ter sprake, maar alleen in zich hebben laten weder- verband met andere onderwerpen zoals de rechtvaardigmaking en de heiligmaking. Hij heeft geen apart deel van zijn Institutie dopen. Sommigen van hen zijn uit het ambt ge treden, anderen zijn nog steeds ambtsdragers. Ge het nimmer, omdat individualis me hoogtij vierde. Een aantal morele duikelingen van voorgan- f;ers deden de beweging in ons and ook geen goed en tot het einde van de laatste wereldoor- kleine weinig be- wijd aan het werk lige Geest. Rond de meenteleden hebben zich ling (evenals nu in Nederland) laten schrappen uit de ging het voornamelijk langrijke groep de Hei- vijftien gemeenten. boeken van hun kerk elk jaar weer is het aan tal overgangen uit de gevestigde kerken naar de Heilige u de pinkstergemeenten persoonlijke dagelijkse leven Na de oorlog komt er plotse ling een opleving van de pink stergedachte. Deze werd het ov. eerst gevoed door het blad de vervulling met de Heilige ..Kracht van Omhoog", dat geje- 1 het de christenen. Daarom kwamen ook al spoedig ter sprake de ga de Heilige Geest. Pau- .eviticus 23) is het feest der bazuinen vol gei God 1 tien da- wijst op het einde. Zoals de beide eerste twee feesten vervuld zijn zullen ook die feesten hun ver vulling krijgen. De grote vraag is dus niet: Hebben wij de Geest? Veeleer moeten we stellen: Heeft de Geest ons? Wij weten dat de Geest er is, maar leven wij naar de Geest, overgegeven aan de wil van God? Petrus zei op een gegeven ogenblik tegen God: „Geens zins. Heer." Dat zijn ook de woorden die ons le ven vaak beheersen. Aan de ene kant leven wij ons eigen leven en- klinkt tegen Gods wil ons „geens zins"; aan de andere kant willen we toch vasthou den aan het „Here,", we durven God niet volko men de rug toe te keren. Wij zijn in onze tijd het radicale geloof kwiit, dat evenzeer met God rekening houdt als met de feiten van iedere dag. God is niet langer de eigenaar van ons hartehuis. In plaats daar van hebben we Hem ingeblikt staan in de kelderkast, klaar voor het gebruik. En daar neemt God nimmer genoegen mee. De grote vraag is of wij God weer alles durven laten zijn. Dat is het antwoord op de ineezonkenheid van ons kerkelijk leven, op de verschraling, op de lauwe geest van onze tijd. Durven wij weer opnieuw en in volle overtuiging te zeggen: Niet ik, Heer. maar Gij. Toch mogen we niet stellen dat deze beweging als een gesloten front bezig is een aanval te on dernemen op de kerk. Zij open baart zich zowel binnen als bui ten de kerk, in extreme en zeer rustige vormen. Het beste kan de beweging gekenmerkt worden door een hernieuwde bezinning op het wezen en het werk van de Heilige Geest. Een dergelijke bezinning is niet nieuw, maar wel kunnen we zeg gen dat zij na een geschiedenis van meer dan een eeuw plotse ling in Nederland opgang maakt. Evenals de Reformatie haar voor lopers had, heeft ook deze bewe ging voorlopers gekend. Reeds in 1856 schreef de Engelsman Wil liam Arthur zijn boekje „Tongue of fire", (Tongen als van vuur), formeerde onderwijzer, die in de pinkstergemeente tot bewust ge loof gekomen was, maar deze be weging later weer verlaten had, zonder evenwel gebroken te heb ben met de theologische gedach- een opwekking in de Even wordt in India het dagelijks tverk onderbroken voor het gebed. Voor deze eenvoudige gelovigen is er geen onderscheid tussen ons dagelijks leven en ons geloofsleven. Dat is juist de les die de her nieuwde bezinning op het werk van de Heilige Geest ons leert. i be- 0 .„or cebedsffene Een Engelse chiards en een baptisten predi kant pastor R. Brown uit Chica go spraken in kleinere kerkelijke en andere samenkomsten en wek- Dt. W. GLASHOIWER stergebeuren. Dit boek kwam te 5. Het zou nog bijna veertig uren voor men zich vooral de angelsaksische wereld ging bezig houden met de prak tische consequenties van de leer van de Heilige Geest. Tegen het einde van de vorige eeuw begon gaven van de Geest. De vraag rees of wij nog steeds deze ga- langde n ven kunnen bezitten en waarom kerken, ze in het kerkelijke leven niet meer op de voorgrond treden. Deze negen gaven zijn dan: de gave van wijsheid, kennis, geloof, genezing, krachten (wonderen), profetie, onderscheiding der gees ten, tongentaai en vertaling van tongentaai. Eigen benen Tot het begin van deze eeuw was het een beweging binnen de seerd door een comité kerken die eigenlijk ontstond in Henk van den Brink en de her- het kielzog van de evangelisatie- vormde leider van „Tot heil des beweging van mannen als Moody volks" in de Amsterdamse Jor- cn Sankey. Door hun prediking daan, de heer F. A. Stroethoff, kwamen velen tot een levend ge- (tevens redacteur van het blad loofsleven en begonnen zich af te ..Oogst") de meeste invloed had- vragen wat de basis van het ge- den. De tournee trok geweldig loofsleven was. Uit de evangeli- veel belangstelling, vooral ook sa tie groeide dus een verdiepte omdat het stond in het teken van belangstelling voor het werk van de gebedsgenezing, de Heilige Geest. Dez. beweging kreeg evenwei „StfOmen V3H Kracht fn!L ®S£.e?l nieuwe dimensie in Dit accent veranderde door het 1906. Tijdens een samenkomst in bezoek van een Canadese predi- een negerkerk aan de Asuzastraat ker Leonard aan ons land. Hij Lo$i Angeles begonnen plotse- verklaarde geen voorganger te z _x._ u-t de pinksterbeweging, maar leerde dat het mogelijk is dat gelovigen alle negen gaven van de Heilige Geest, die Paulus 1 Corinthe 12 noemt, kan ont- vertegenwoordiger van de pink sterbeweging. Zijn genezingssa menkomsten in Den Haag en Gro ningen trokken duizenden en lig gen ons nog vers in het geheu gen. Kort daarop begon zijn tolk de heer Maasbach zelf ook grote evangelisatie - genezingssamen komsten te houden, te dopen en groeide dè beweging die ook bin nen de kerken sterk de aandacht trok, uit tot een eigen beweging buiten de kerk om. Scheiding der geesten Het ziet er evenwel naar uit dat deze buitenkerkelijke bewe ging haar grootste bloeitijd heeft gehad. Insiders beginnen ten minste op te merken dat zich langzaam maar zeker een scheu ring voltrekt. Aan de ene kant zijn er de oudere pinkstermensen die rustig voortgaan en zich van alle nieuwelingen niet al te veel aantrekken. Aan de andere kant staan de nieuwelingen die steeds extremer worden. Er wordt reeds gesproken van Oud-pinksteren, dat naar rustiger banen zoekt, 'en de Schrift wil la ten spreken, en van Nieuw-pink- steren, dat zich meer en meer af tekent als de extreme vleugel en waarvan mannen als Maasbach, Rose in Doorn, en Karei Hoe kendijk de leiders zijn. Tegen hun methoden en boodschap be gint meer en meer verzet te ko men; terwijl zij van hun kant zich steeds meer keren tegen de gevestigde kerken, felle kritiek uiten op de starre dogmatiek, en eisen dat de gelovigen zich la ten wederdopen. Het is duidelijk dat de extreme vleugel zich steeds meer gaat vastbijten in een eigen aparte dogmatiek, steeds meer de nadruk gaat leggen op het spre ken in tongen. De mensen van de rustiger vleugel verwijten hen dat zij teksten doorknippen om eigen opvattingen te verdedigen en niet meer onbevangen luiste ren naar de bijbel. Ook het blad „Kracht van Om hoog" dat nu geredigeerd wordt door een broer van Henk van den Brink, namelijk Jo van ,den Brink, (eveneens onderwijzer) neigt steeds meer naar deze ex treme vleugel. Het ziet er naar uit dat de pinksterbeweging bui ten de kerken uiteenvalt in twee bewegingen, die duidelijk te genover elkaar zullen komen te ling gelovigen in tongen te spre ken. Het was alsof er een sidde ring door deze bijeenkomst ging. Men noemde dit de „geestes- doop", waarover Johannes de Do- een nieuw verstaan van het werk van Gods Heilige Geest per reeds sprak. Dergelijke bij- vangen. Door middel van hand- zondere gebeurtenissen waren al oplegging deelde hij deze gaven eerder voorgekomen in samen- zelfs uit. Een van de eersten die komsten maar vanuit deze kerk door deze prediker gegrepen werd het een vaste georganiseer- werden, was een pianiste uit Youth df die_?i^.h ?L®po?dig f.or Christ, Elma van Riemsdijk, H" opmerkelijkste verschijn- ben ds. Glashouwer de ogen ge sel van onze dagen is wel nnpnH vnnr d» trpwplditfe waard* dat de leken zich meer bezig Geest. Deze samenkomsten heb- drew Murray, die zijn theologl- samenwerking met pinkstermi sche opleiding in Utrecht ontving, sen. Een eenzijdige bezinning op betbewijs1 va het werk van de Heiliee Geest Geest De medewerkers aan „Vuur" overtuigd dat naast te verliezen. Het zal nodig zijn die geheel brak met de jeugd- evangelisatiebeweging om zich te gaan wijden aan de verkondiging van deze nieuwe leer van de ne- gen gaven van de Heilige Geest. Vrij kort daarna werd de kunst- houden met de bijbelse leer Het Anis,erdamse contact van het werk van de Heilige uitgegroeid tot een landelijk t„_ Geest dan de theologen. In de tact van predikanten, die elkaar g€Zonde' bÖbelse beleving van de de- sectarische namaak ook naoorlogse tijd zijn er eigenlijk op regelmatige tijden in Baarn Heilige Geest mogelijk is. Zij wil de bijbel luisteren om de pinksterbeweging ging men en het motto in haar vaan- de^ droeg: „Terug naar pinkste ren". Met andere woorden: De pinksterervaring moet in onze da gen opnieuw beleefd worden. En T>JJ meestal wordt dan gesteld dat schilder Karei Hoekendijk get het bewijs van de doop met de pen en weldra ging de leiding werk van de Heilige Geest Heill«e Geest is bet spreken in Van Elma van Riemsdijk over in staat in het eevaar het perspectief vreer"^e tongen, een merkwaardi- zjjn handen. Deze groep ging zich staat in het gevaar het perspectief ge Ulting van - schljnbaar naaf hgt b,ad da«* zjj uitfaf onsamenhangende klanken. „Stromen van Kracht" noemen, dat ook theologen aandacht aan Sinds 1906 verspreidde deze Kenmerkend voor de beweging is dit thema gaan schenken. De pinksterbeweging die vooral dat zij nog steeds de nadruk legt kerk zal in haar theologie ant- streeft naar emotionele geloofser- op het bezit van alle negen ga- varingen zich over de gehele we- ven van de Heilige Geest, maar reld. Een Noorse methodisten pre- ook dat de leiders in navol; -tftrtrtrtrtrtrtr-lrtr-trtrbirtrtr-trtc-trtftrtririrh-trirtrtrtrtrtrtrirh-trtrCftr-Crtrir-trtrCrirtr-tr 1 Ja of nee. ,jKan ik óók nog trouwende vraag van een vrouw, die jarenlang met opeenvolgende mannen heeft g samengewoond; die de nodige kinderen gekregen heeft en ■tt reeds op 't punt staat om grootmoeder te worden; die aan 5 de andere kant toch nog 'n stuk onder de veertig is, en die er uitziet als 'n blozend bruidje aan het begin van haar 4. 2 levenOp zo'n vraag moet je antwoord geven, snapt U? jx Kort en krachtig, en één van beiden: ja of neen. Er bestaat jj. jï geen tussenweg. Er bestaat zelfs niet die mogelijkheiddie elders bestaat: dat men namelijk zo'n verzoek eerst eens 0. •g aandachtig ontleden gaat,, en het pro en contra academisch in een onderling gesprek tegen elkander afweegt. J over dit leerstuk schrijven, ne- voor„uters ,.n phiksterse, v ten, en vrije kringen. In de geza- melijk de uitgave van Kok, zie j 6 B. menlijke bijbelstudie wordt elder, en het boekje vsn Woel- ,„d„hl ,„cho„k„ „a, derlok: „Vin de Heilije Geest d, hl)bel „„en h„(, ov„ d, en van Zijn werk." Nog altijd geestesgaven, de doop met de zwijgen de theologen, maar er Heilige Geest etc. De groep Is nu is een groeiend aantal predi- uitgegroeid tot een dertig k veer- kanten die zich opnieuw zijn U| voorgangers, gaan bezinnen. ZIJ hebben zich samengebun deld rond een maandblad „Vuur," dat gesticht werd als een jeugd blad door de jeugdvicari» Wim W. Verhoef van Voorburg, die nu reeds enige jaren predikant is te Hoenderloo. Hij was woord moeten geven op vragen die in deze nieuwe kerkelijke en te leren onderscheiden tussen buitenkerkelijke pinksterbeweging dikant T. B. Barrat, plantte haar wat bona fide en wat surrogaat worden opgeroepen. De kerk zal over naar Europa. Het opmerke- Hun werk heeft invloed. Maar voorlopig ziet het maak. De Hervormde Kerk heeft beweging wilden weten. Maar ook bewijs _._lgmg Leonard moeite hebben met de kerkelijke leer van de Drieëenheid, zij stellen bovendien dat het spreken ïn tongen het het bezit Uit de praktijk van een MAATSCHAPPELIJK WERKSTER dan naar de theologen, naai mensen in de kerkbank dan 1 de mensen in de katheder er de kansel. Vuur" Theologie Inmiddels groeide het blad „Vuur" van een gestencild blaad- steld of de predikanten van déze een dissertatie, je uit tot een gedrukt blad, dat bijbelstudiekring en van „Vuur" lijk schrijven „De kerk en de anderen gestimuleerde zogenaam- Vooral in de begintijd werden een ae pinkstergemeenten," dat wij de fundamentalisme, dat ook uit groot aantal studenten in Utrecht tar reeds eerder bespraken en toe- begin 1900 dateert wilde van deze door deze nieuwe beweging ge- op juichten. Maar dit schrijven houdt beweging niets weten De pink- grepen. Een van hen was de theo- geen theologische bezinning in en sterbeweging vormde een geheel logische student W. W. Verhoef, die is in onze tijd juist zo nodig, eigen gemeenschap van plaatselij- die later de stichter werd van Daarom is prof. dr. H. N. Ridder- ke kerken, die het lang niet al- het blad „Vuur" (zie elders op bos zo vertelde hij ons. van plan tijd onderling eens was en in deze pagina). „Stromen van bij zijn studenten aan te dringen bijna 400 verschillende groepen Kracht" werd een beweging bin- op een dissertatie over deze din- is uiteengevallen. De oudste groe- nen de beweging, gen. Maar er is meer nodig dan pen worden met de jaren rusti- Een geweldige vooruitgang boek- 5 behoefte ger de kerken te de pinkstergedachte toen Os- hen hebben inmid- born naar Nederland kwam. Ir in aanvraag inge- tegenstelling tot Zaiss was hij een g zijn, maar niet blijven steken de in het „straatje van de theolo- van „Stromen van Kracht' Reeds spoedig zag hij in dat deze met de Heiiigë Geest* eigen lijk* sectarische groep allerminst bij houdt, een werkelijk open bijbel leefde. In plaats van zich teleurgesteld g^hap! terug te trekken, begon hij zich meer en meer gaat het ook aandacht schenken aan de verkondiging van deze bood- Er i groot gevaar dat een naoorlogse HET enige uitgebreide boek over de Heilige Geest dat in de lige G< tijd Is echter steeds meer te bezinnen op dergelijke bezinning leidt tot een n°gr^®,op d® hoekbandelis^ te van deze dingen?" ingen 1 iikant •erkrljgen is het verzamelwerk onder redactie van prof. dr. J. HRB8R8I u* ctmui H- Bavinck, dr. P. Prins en prof. z„t ds. Gla,houwer, „d.n geaó BrUI™b"r« """J1' WERD TE VROEG GEPUBLICEERD dingen gebeuren. Het gaat 1 1 door de film blijven, dat het volle boek van ruim 450 pagina's werd dicht bij de* bijbel f"cbeve" do~IreitWiS^fi»Mreln ma-historisch, een woord dat de soonlijk hart Drs. A. B. W. M. elie u leek misschien zal afschrikken. Kok sc' eb- VhL Hier wordt «esproken over de met de Bavinck. Vooral het laatste hoofd- Geest in de verschillende perio- doen levensvragen. De uitspraak }ÜU" ™gehLJ™ dlnkfn het oorspronkelijk werd opeen looft zette hem aan het denken op hcrv£rmde bodem. is liet Het blad is dan ook m „elkaar" geworden. Hoewel het oorspronkelijk werd opgericht a no' h'.el„*clu«' den van de christelijke kerk Het blad hel de vraag .telt: ..Hebben wij derdc dedl u he, Jr8ktlsche Vla contacten met Herman Zaiss V"?«! iPZr*"'.' nil kerkelijk éad' toei? de Heilige Geest ontvangen?" Het ?prë,kt ovV de Heil Geest h'd v'"d"f geschreven kunnen belijden van de kerk. bv. inter* heUssekerheld en ?u gebr'e'k IS ambt. de genadem.ddelen, de ,«e, st ds. vertrouwen in de macht van de Kok schrijft: stromingen l___. J aan het werk Gods voor lopen wij gevaar het werk Gods in ons te verwaarlozen door op Roomse wijze het gebruik van de kerk. het de uitwendige genademiddelen oldoende te achten." De nen is. toeft de belangstelling van predikanten en van gewone lid maten nog niet zo sterk gegre- Ben was door de leer van de eilige Geest en de consequentie voor ons dagelijks leven. De scheuring er. de strijd om het Verbond leefde nog te sterk in de Gereformeerde Kerken in 1949. Het zag er toen zeker nog In teeenstellintr niet naar uit dat slechts een X tpiort tiental iaren later het werk van (4b TToiltctö riaoct Uol ctocnrnlr „en as. Glashouwer ook Heilige Geest. Het bock eindigt „radicale evangelie", dat boodschap heeft voor de m< zijn totaliteit, naar lichaam en geest. Contactkring Van Vlaardingen vertrok deze predikant naar Amsterdam, waar hij in aanraking kwam met pre- ook boeken uitgeven die ilch met Het staft slechts de rijkdom be- dit onderwerp ln het bijzonder Gods Geest uit. Het werk is de Heilige Geest het gesprek de dag zou zijn. Daarom heeft dit boek nog al tijd een boodschap voor onze tijd. Ook al is het eigenlijk no dig dat er nog een aanvulling meenschap" het geloof, het gebed schrijvers hebben bewust gezocht en de heiligmaking. Onder de naar de iuiste middenweg en den «esproken die nu de gemoe deren bezig houden. Eigenlijk Binnenkort zal nog een gerefor- stopt zijn, zodat het werk van de Geest zleh niet ln zijn heerlijk heid openbaren kan... Het Is voor de kerk van onze dagen van het meerde predikant toetreden. Boeken de heiligmaking. Onder schrijvers vinden we vrijwel al lemaal bekende namen uit gere formeerde kring: dr. C. Bouma, dr. A. de Bondt, dr. P. Prins, ds. A. Rignalda en ds. A. Mer- kelijn, die allen reeds zijn over- De redactie wil ln de toekomst dikanten 1 voorganger» paalde kringen. Zij kwamen op bezig houden. Een gezette tijden bij elkaai zamenlijk de bijbel te bestuderen en te bidden. Het grote doel was samen te zoeken naar de werkelij- km bijbelse kracht van de Heilige uitgaven komt over enige tijd van de pers. Het Is het boekje tament, de Heilige Geest van de be de Geest in het Oude Tes- „ent. in de leer van Chi Handeling 2. in de res j Handelingen, in de brieven kende Zuld>frlk»n,e prediken! Openbaringen, Het tweede deel J. Couvee: inmiddels hoogle- raar geworden predikanten als wordt, dr. A. D. R. Polman en dr. H. delijk deeld in drie delen. Het eerste M. Matter, en predikanten als ren geen populair werk behandelt exegetisch de plaats dr. N. J. Hommes, ds. P. N. mm J Kruyswijk, ds. W. A. Wiersinga, ds J. Overduin De meeste na men garanderen reeds dat dit geen dor dogmatisch boek is, sprankelend en levend, ge it boek nog een vier de deel worden toegevoegd: „De Heilige Geest en het persoonlijk werk in ons." Een uitbreiding dus van het slothoofdstuk van prof. dr. J. H. Bavinck. Want eigenlijk is de grote vraag van Te vroeg Dit boek is gemakkelijker te wtni-plrpn H&+ is Qus. - lezen dan emeriti predikanten als juist voor onze tijd bijzonder ac- tueel en daarom is het juist op merkelijk dat het nog wel dui- de afgelopen ja- delijk dat het ren geen popuiair wei* 13 gewor- Vljijnc den. Dat komt misschien omdat het een verzamelwerk is. en om dat het geen enkele poging doet een systematische uiteenzetting te geven van de Heilige Geest. Het komt waarschijnlijk vooral. Zijn zalving. Zijn doop. Zijn ver- vijftig jaar geleden ds. An- wordt genoemd dogmaticch-dog- richt op bijbel en op het per- dat dit boek t« vroeg versche- „De Heilige 'Geest", onder re dactie van prof. dr. J. H. Ba vinck. dr. P. Prins en prof. dr. G. Brillenburg Wurth. Uitgave J. H. Kok te Kampen. VOLKSWIJK is nooit aca- demisch en ze noteert zelfs J reeds een weifeling in de be- t antwoording van haar vragen als een afwijzing. Dat wil niet t zeggen dat er geen verdere j overleggingen mogelijk zouden zijn. maar de wezenlijke beslissingen op bepaalde punten moeten t onmiddellijk en duidelijk genomen worden. Dus: ja of nèè! Nu ik er zoveel jaren later over zit te schijven, zie ik duidelijker dan destijds de vele factoren, die haar deze vraag hebben kunnen ingeven. Wat ging er op dat moment precies r in Sarie's moeder om? Waarom stelde ze me voor dit dilem- TT/AS het omdat ze opeens jaloers geworden was op haar VV eigen dochter, die op zulk een totaal andere wijze de toe- komst tegemoet wilde' treden? Merkte ze nu voor het eerst dat zijzelf in haar toch beslist niet onbewogen leven toch iets heel belangrijks gemist had: het allerbelangrijkste? Misgun- r de ze haar dochtertje die nieuwe aanpak, en kwamen daaruit voort al die tegenwerpingen en bedenkingen van een te du- re trouwerij, en van niet gedoopt zijn. en van een gemis aan volwassenheid? En probeerde ze. nu al die bezwaren wegge- blazen waren, op een andere wijze die dochter deze primeur j van echt netjes trouwen en overtrouwen af te snoepen door 't zelf ook te doen? Dat was één oplossing van de puzzle die haar houding me stelde. Toegegeven, niet zo'n onbaatzuchtige! Of was het omdat ze eigenlijk in de grond van haar hart d'r leven lang gehunkerd had naar óók een echte trouwdag, net zoals die bruidjes beleefden wier portretten in de krant komen te staan, of wier foto's op dressoirs en schoorsteen- mantels in lengte van dagen getuigenis aflegden van wat zij aan plechtigheid en wijding ondergingen? Had alleen maar het I feit dat haar moeder en grootmoeder evenmin trouwden haar op dit kale pad der liefde zonder trouwboekje gedreven en had ze dat in stilte toch betreurd? En zag ze nu alshet- ware opeens een achterdeurtje om toch nog voor het ouder- worden in de veilige havens van de burgerlijke en kerke lijke stand binnen te lopen? Nog al romantisch, hè? r\F weer anders: Sarie ging maar niet alleen met Jan trou- wen, ze moest dat noodgedwongen wel doen. Was haar moeder daarom bang dat zich nu bepaalde toeziende en be- schermende instanties met haar huishouden bezig zouden gaan houden? Er moest toch wel wat mis in haar woning zijn ging ze zich derhalve bedreigd voelen, en besloot ze alsnog tot een huwelijk, waardoor iedere aanvechtbare situatie een tenminste wettelijke basis zou krijgen? Probeerde Sarie's moe- der enkel maar slim het hoofd te bieden aan lastige potte- kijkers? Weer niet zo mooi, deze oplossing! Of laatste mogelijkheid voorzover ik het thans kan over- zien had Sarie's voornemen alshetware een ijzeren gordijn voor moeder's ogen doen splijten? Begon ze een totaal an- J der soort toekomst te ontwaren waar ze tot nu toe steeds blind 1 voor was geweest? Kreeg deze moeder plotseling weet van het belang van een maatschappelijke, en van een wat nog 5 meer zegt hogere Orde en ordening? Zocht ze de breuk met een traditie die ze thans plotseling onderkende als rauw 1 e.n Plat. en zocht ze aansluiting aan een andere traditie wier 1 liefelijkheid ze Opeens zag schemeren door de besluitvaardig- 1 heid van haar dochter heen? Ongetwijfeld de mooiste verkla- l ring van het geheim! I Jaren later kun je er op je studeerkamer, al schrijvend, x over napeinzen. Als de vraag zelf je onverhoeds bespringt in r de praktijk van 't leven kun je dat niet. Dan is en blijft het: ja of nèè! 5 Ik heb „Ja!" gezegd. „Ja. U kunt óók trouwen. Wilt u 5 dat?" Die vraag stelde ik er prompt achteraan; ik geloof dat die noodzakelijk WIJKPREDIKANT

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 18