AR-beginsel program eenstemmig aanvaard Uw probleem is het onze KRONIEK mm Vele Nederlanders naar de Vlaamse bijbeldag Vrouw speelt belangrijke rol in emigratieproces Een woord voor vandaag Belangstelling voor de zending blijft toenemen Kunstgebit? De echte vrijzinnigheid is in gevaar i*Y MMNf I (Van onze soc.-econ. redactie) De Christelijke Emigratie Cen trale heeft zaterdag in Utrecht DE OPSTAND Naar aanleiding van de opstand der ge neraals in Alger\je schrijft E1 s e v i e r e Weekblad om.: „Het is wel gebleken, «lat degenen, die bet aan het bewind ko men van Charles de Gaulle een zegen acht ten, gelijk hebben gekregen. Hjj is geen dictator; en hij, bestrijder van Hitler par excellence, was van alle fascistische smet ten vrij. Door rijn moedig optreden heeft hij herhaalde malen de democratie in Frankrijk gered, die onder dreigde te gaan In het gewarrel van partynicht. Het was voor president De Gaulle niet gemakkelijk in te gaan tegen dc wil en de belangen van diegenen in Algerije, die er hun leven en bestaan hebben opgebouwd. Zy doen er verstandig aan op hem te vertrouwen xoals wij er verstandig aan doen ge zamenlijk de conclusie te trekken dat de president niet alleen dc eer van de Franse democratie gered heeft, doch ook een ge vaariyk vuur in Europa heeft uitgetrapt.' „Het vreemde is, dat een man als de geweten generaal Challe het sein tot op stand heeft gegeven. Generaal Challe is niet alleen twee jaren opperbevelhebber geweest van de Navo in Europa, hij geldt als een van de grote militaire kenners van Frankrijk. Hij is wel de laatste man om ondoordacht te handelen. Het is on aannemelijk dat generaal Challe gehoopt heeft op een algemene opstand van het Franse volk hy moet verwacht hebben steun van andere iüde te hebben gekregen, een steun die is uitgebleven. In lijn op treden ligt voor ons het grote raadsel van wat men een avontuur noemt, doch hetgeen in de ogen van generaal Challe nooit een avontuur heeft kunnen zijn, omdat hij al- let is behalve avontuurlijk". In Vrij Nederland schryft dr. L. de Jong o.m. het volgende: „De mislukte rebellie heeft het tegendeel bereikt van hetgeen zij bereiken wilde. Zo heeft de positie van De Gaulle en van zijn rege ring, met name ook van minister-president Debré, belangrijk versterkt. Ze heeft op nieuw het politiek isolement aangetoond van de Franse minderheid in Algerije. Ze beeft het voor die Fransen, die, hoe dan ook, waar dan ook, in Algerije willen blij ven wonen, moeilijker gemaakt tot een dra gelijke verhouding te komen met de nieu we Algerijnse staat, die straks een feit zal rijn. Ze heeft het dat vooral het Franse volk opnieuw aangetoond dat de voortgezette militaire strijd in Algerije tel kens opnieuw leidt tot politieke avontu ren, tot pronunciamento's (en met welk een denigrerende minachting sprak Gaulle dat woord uit!), die, souden sij slagen, geheel los van de bedoelingen der initiatiefnemers, tot ©en militaire dicta tuur souden leiden. De Franse minderheid in Algerijo kan zich nu aan geen enkele illusie meer overgeven. In januari 1960 kwam bet tot de barricadenopsland in Algiers de militaire bevelhebbers hiel den zich toen passief. Nu waren zjj hel die in opstand kwamen en de zaak was in de helft van de tijd beslist. Frankryk heeft de crisis glansrijk doorstaan en deze crisis zal tegelijk zuivering zijn. Men weet nu op welke hevelhebbers en eenhedei men wèl, op welke men niet staat kan mi ken. Straks zal, zo willen wij hopen, de aandacht rich verplaatsen van Algiers nas Evian Gelukkig! In Algiers keek men l. rug in Evian zal men vooruit kijken haar jaarlijkse algemene vergade ring gehouden. Thema van de bij eenkomst was de rol van de vrouw in het emigratieproces. Algemeen was men van oordeel dat het wel slagen van emigratie voor een be langrijk deel van de vrouw afhan kelijk is. Voordrachten over het thema werden gehouden door mevrouw H. Hoekstra- Warner te Hendrik Ido Ambacht (lid ven het dagelijks bestuur van de cen trale voor de Ned. Chr. Vrouwenbond) en mej. H. Scholten te Deo Haag (maat schappelijk werkster van de centrale). Mevrouw Hoekstra benadrukte dat eenstemmigheid tussen man en vrouw bij emigratie een eerste vereiste is. Hoewel de vrouw vaak sterk gehecht is aan omgeving, gewoonten en tradi ties en angst heeft voor het nieuwe, blijkt emigratie voor haar in de praktijk toch geen offer te zijn. Aanvankelijke gevoelens van teleurstel ling en heimwee verdwijnen meestal na enkele jaren. Vaak blijkt daarvoor een kort verlof naar het vaderland probaat middel. Mej. Scholten wees er op, dat vrouw zich in het algemeen nog te wei nig laat betrekken in het voorberei dingsproces- Gebrek aan inzicht in het dagelijks levenspatroon in het nieuwe land en geringe kennis van de taal, veroorzaken vaak teleurstellingen en onaangename verrassingen. Ook de vrouw moet zich tevoren instellen od de grote stap. Bij de discussie werd vooral van dachten gewisseld over de vraag welke wijze de nazorg ter hand dient te worden genomen. Algemeen was het er over eens dat hier een taak voor de ontvangende landen. In dit band werd met dankbaarheid kennis ge nomen van de vele activiteiten die de kerken In de immigratielanden op dit punt ondernemen. De voorzitter van de centrale, de heer A. Warnaar uit Waddinxveen, had eerder in zijn openingswoord het be lang van emigratie voor land en volk geschetst. Dat het emigratieproces in verband met de omstandigheden op dc arbeidsmarkt een neergang te zien Seeft, is voor de centrale nog geen re en om beleid en organisatie te wijzi gen. De heer Warnaar wees er op van welk een betekenis de emigratie ook voor de economie van ons land is. De vervoerssector heeft er al van geprofi teerd en in de vreemde ontstaat hoe langer hoe meer belangstelling Nederlandse handelsproducten. e vergadering behandelde voorts huishoudelijke zaken en nam afscheid de maatschappelijk werkster van de centrale. Mej. Scholten wordt hoofd van het bureau van de Ned. Chr. Vrou wenbond. Uit erkentelijkheid voor de wijze, waarop zij haar taak heeft ver vuld, werden haar grammofoonplaten aangeboden. Tot slot werd de televisie film gedraaid, die de NCRV op Eerste Kerstdag uitzond over de emigratie van de Groninger familie Fllkkema. Hemcvinfiswork (Van een onzer medewerkers) Terwijl Nederland enthousiast koniginnedag vierde, trokken de protestanten van België naar Ant werpen om daar de dag van hun gemeenschap, de Vlaamse Bijbel dag te vieren. Voor de zestiende maal kwamen de gelovige Vla mingen bijeen, samen met tiental len Nederlanders die in bussen of met particuliere wagens waren gekomen. De vereniging „Protes tants Nederland" verscheen zelN J. T. w. Th. Hettinga te Oudemirdum; Meyer te Alphen a. d. Rijn: J. Nieuwenhuyzen te Heemstede: E. A. J. Plug te Egmond Binnen; I. de Tombe te Jaarsveld; P. J. van Veen te Leeuwarden; L. J. C. Visbeek te Wychen; M. van der Voet te Den Haag. Bedankt voor Utrecht, als universi- teltspred.: dr. J. Sperna Welland te Rot terdam 'nadere besl.) CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Rotterdam-Kralingen: W van 't Spijker te Drogeham. Advertentie) Als wassen niet meer VERGEELDE WOL EN NO-IRON WEER SMETTELOOS WIT! met een drietal grote bussen in de oude Scheldestad. ■oormalige Gentse onderpastoor, thans gereformeerd predikant te Baar land, ds. M. de Craene getuigde ter in leiding van de blijdschap van het evan- [elie dat hij had leren kennen. Hoofdon- lerwerp van de morgensamenkomst was evenwel de rede van prof. dr. L. W. G. Scholten; ..Christus en het wereldgebeu- 1 de woorden van de :raclitus, die in het 500 voor Christus constateerde dat alles stroomt en niets blijft. Is er wel een vast punt in de wereldgeschiedenis? Die vraag stelde ook reeds Archimedes zich, doch het Griekse denken kon dat •aste punt niet vinden. Het heeft de schijn dat de gebeur tenissen in de geschiedenis en ook in ons leven elkaar geleidelijk opvolgen, een continuïteit is. Maar op een bepaald ogenblik breekt de lijn van de geschiedenis. Wie roept die discon tinuïteit in het leven? Het gevolg is dat we de geschiedenis in kunnen de- tijdvakken. Prof. Scholten sprak als zijn overtuiging uit dat God on danks het schijnbaar zinloze een be doeling heeft met het gebeuren. tekende onze tijd als een tijd die gekenmerkt door aan de ene kant samenbundeling van volkeren en kerken en aan de andere kant een toenemende bewustwording van het nationaliteitsbe sef. Moet een van deze beide in het licht van de Schrift worden veroordeeld? Prof. Scholten meende van niet. Op de pinksterdag worden in velerlei taal (het beide faceiten van het wereldgebeuren en illustreerde de hoogleraar aan twee verschijnselen: Ook predikanten mee met schepen van „Lloyd" en „Nederland" In navolging van de Holland Amerika Lijn, hebben onlangs ook de Maatschappij .Nederland" en de Koninklijke Rotter- damsche Lloyd besloten op hun schepen predikanten en priesters te laten meerei zen voor de geestelijke verzorging van de passagiers. Het zijn de schepen „Oranje". „Johan van Oldenbarnevelt en „Willem Ruys". die 2 k 3 maanden durende wereldreizen maken waarbij o.a. de grote havens ln Australië en Nieuw-Zeeland worden aangedaan. De „Interkerkelijke Commissie voor de geestelijke verzorging op passagiers schepen" waarin de Nederlandse Her vormde Kerk, de Gereformeerde Kerk, de Remonstrantse Broederschap, de Evan gelisch Lutherse Kerk, de Doopsgezinde Broederschap en de Unie van Baptisten genieenten samenwerken, is met de aan wijzing van de predikanten en met de voorbereiding van deze arbeid belast. Ds. W. Oorthuijs. hervormd predikant te Beverwijk, is met de „Johan van Ol denbarnevelt" vertrokken als eerste pre dikant onder deze nieuwe regeling. B. Terwijl in Europa de ontkerstening optreedt is er een merkwaardige drang om het evangelie aan de gehe le wereld te verkondigen en door de wereldzending bloeit het geestelijke le ven in de jonge kerken. Hij zag in deze beide verschijnselen reeds nu een vervulling van Openbarin gen 7 waarin wij naast de 144.000 uit Is raël de ontelbare schare zien uit alle volkeren en natiën en tongen. Sprak prof. Scholten over de zin van de geschiedenis, ln de middagbijeen- k«mst sprak prof. dr. H. Jonker uit Utrecht over de zin van ons leven. Hij roeg zich af of wij ons deze vraag nog wel stellen. De grootste bedreiging van onze maatschappij is dat wij de vi sie op het geheel kwijt raken. Toch komt de vraag naar het „waar toe" dwingend op ons af en op deze vraag wordt verschillend geantwoord. Prof. Jonker noemde vier antwoorden die niet kunnen voldoen: 1. De zin van ons leven ligt in de ge meenschap, in het volk, de staat of de partij. Ethisch gesproken leven we dus voor de naaste, maar in ideologi sche zin opgevat worden we dan sla ven van het idee „volk". In de com munistische wereld zien we dan ook hoe de staat de mens verslindt 2. Anderen menen dat de zin van i leven ligt in de arbeid van hoofd hand. Maar hoe belangrijk ook, de arbeid kan geen antwoord geven op de allerlaatste levensvragen. 3. Weer anderen zien de zin van ons le ven in de verstrooiing, de levensgenie ting, maar het einde is dan leegheid, teleurstelling, verveling. Eigenlijk is deze levenshouding een vlucht weg van het „waartoe". 4. De individualist verklaart dat hij leeft voor zichzelf en voor zijn gezin. Bij zijn televisie is hij slechts toe schouwer van het leven, en geen deel genoot. In al deze antwoorden blijkt een paald aspect van het leven te worden verabsoluteerd en daardoor ontstaat er een vertekend beeld. Maar de kerk van Jezus Christus vindt in Gods Woord het enige ware antwoord: „Wij zijn des Heren", God die de grond van mijn leven is, leidt mij. spaart mij, draagt mij en brengt mij naar Zijn doel. Door gemeenschap met Hem ontvang ik de volheid van het leven, leer ik leven voor de ander, gemeenschap hebben met de ander. Dan krijgt mijn arbeid zin en ook de moeiten krijgen zin. Ik mag in het eeuwigheidsperspectief van het goe de in het leven genieten en zelf krijg lk mijn plaats in het grote geheel want God neemt mij serieus. De druk bezochte avondsamenkomst droeg het karakter van een opgewekte evangelisatiemeeting. Het muziekcorps van het Leger des Heils uit Rotterdam verleende zijn zeer gewaardeerde me dewerking. zegeviert zegeviert zegeviert F)IENT de overheid de christe lijke godsdienst te beschermen? Deze vraag vormde het belang rijkste discussiepunt, toen zater dag het Antirevolutionair Partij convent in Utrecht bijeen was om het nieuwe a.r. beginsel- en alge meen staatkundig program vast te stellen. Aanleiding tot de discusrie was een amendement van dc kiesvereniging te Huizen, waarin werd voorgesteld, de en. dat de overheid de christelijke godsdienst beschermt, in net beginsel- aramma op te nemen. Van verschil- zijden rees hiertegen bezwaar. De heer J. Wilschut uit Rotter dam. bracht naar voren, dat het pro gramma veeleer de geestelijke vrijheid dient te accentueren. „De waarheid van Gods Woord wordt verdedigd met het zwaard van de Geest, niet door dat van de overheid." Hij wees erop, dat „beschermen" in de zin van het voorstel-Huizen ook kan betekenen het optreden tegen vrijzinnige prediking. Is dit de taak van de overheid? Dr. J. Schouten waa van mening, dat de allerbeste bescherming van de christelijke godsdienst wordt verkre gen, wanneer de overheid slechts zorg draagt, dat Gods Woord sijn vrije loop kan hebben onder ons volk, welke wens reeds ln het programma wm op- genomen. Hij wees op de moeilijkhe den, die het voorstel-Huizen ln de prak tijk kan veroorzaken. Ds. J. Fokkema stelde hiertegen over dat de wens, door Huizen naar voren gebracht, afkomstig is uit arti- kei 36 van de Nederlands- Geloofsbe lijdenis. Prof. dr. K. Dijk stemde dit ds. Fokkema toe. maar sprak als zijn mening uit, dat art. 39 helemaal met ln de NGB thuis hoort. Ook is het zijns inziens de grote vraag, of dat A.R Partij de gedachte, die in het ar tikel wordt ontvouwd, zomaar moet overnemen. Bovendien, aldus de Kam per hoogleraar, kan de overheid ult- aP»", wat precies de christelijke Dient overheid chr. godsdienst te beschermen? (Van onze parlementsredactie) godsdienst is? Als aan de kerk geen strobreed in de weg wordt gelegd, komt de overheid in dezen haar plich ten voldoende na. meende hij. Dr. W. P. Berghuis, die als partijvoorzitter de bijeenkomst leid de. ontkende niet. dat op dit princi piële punt verschil van opvatting be staat in de A.R.Part ij. Zijns inziens bood de formulering in het ontwerp- program ruimte voor beide opvattin- gen. Hij ontried de aanvaarding van het amendement. Na enig overleg trok Huizen het voorstel in. Onderwijsvrijheid De meeste amendementen, die niet tevoren door het Centraal Comité van A.R. Kiesverenigingen waren overgeno men, werden tijdens de vergadering door de indieners ingetrokken. Dit gold onder meer de wens van het Provin ciaal Comité Friesland, om ln het ar tikel over het onderwijs duidelijk tot uitdrukking te laten komen, dat het bij de vrijheid van het bijzonder onderwijs niet alleen gaat om vrijheid van rich ting. maar ook van in richting. Dr. Berghuis achtte het beter, vast te hou den aan de door het Centraal Comité voorgestelde formulering: vrijheid van het bijzonder onderwijs, zonder toevoe gingen. „Iedere toevoeging aan het woord vrijheid houdt immers beperkin gen in." Ook mr. A. B. R o o s j e n voelde niet voor het Friese voorstel. De term „vrijheid van Inrichting" Is de laatste maanden, in de discussies over de mammoetwet, ontstaan, lichtte hij toe. Hij voorzag onvermoede complicaties, wanneer de Friese wens in het pro gramma zou worden verwezenlijkt. Gehoor vond een wens nlt >-Herto- genbosch. ln het programma aandacht te schenken aan dc noodzaak van ruim telijke ordening. Amendementen om de noodzaak van de herziening van het on dernemingsrecht niet ln het beginsel programma, maar in het programma van actie op te nemen, waren al door het C.C. overgenomen. Voorstellen om ten aanzien van de bezitsvorming het zelfde te doen, kregen geen steun. „Be zitsvorming Is een zaak van zeer ge termijn", aldus dr. Berghuis. Aan het begin van de vergadering had dr. P. G. K n i b b e uit Leiden ern stige bezwaren tegen het nieuwe pro gramma ontvouwd. Hij meende, dat thans op geruisloze wijze een verloo chening van de a.r- grondbeginselen zou worden doorgevoerd. Hij miste in het programma krachtige oppositie te gen net dirigisme. Met de nieuwe for muleringen kan men alle kanten uit. De voorbereiding was onvolledig en ge brekkig, aldus dr. Knlbbe. Dr. Berghuis had in zijn korte op* ningswoord uiteengezet, dat het niet d bedoeling is. een officiële toelichting c het programma te geven. Wel won ernaar gestreefd, ln de toekomst een handboek over de antirevolutionaire po litiek het licht te doen zien. In zijn antwoord aan dr. Knibbe zei de partij voorzitter, verder uitstel van de behan deling van het programma ongewenst te achten. „Iedereen heeft gelegenheid gehad, bij zijn kiesvereniging opmerkin- 5en in te dienen, die, zo ze steun von- en, in de vorm van amendementen •an het Centraal Comité konden wor- :ezonden- Dr. Knibbe staat met Advertentie Onverbeterlijke optimisten zijn het, die denken, dat de mens goed van aard is. Als u hen wijst op het onrecht en de ellende, de haat en de corruptie in de-wereld, dan wordt dat wel toegegeven, maar dan wordt tegelijk ook op de keerzijde van de medaille ge wezen: we zijn in sociaal opzicht de laatste eeuw enorm vooruit gegaan, in zeer vele landen kan elke burger zijn recht zoeken, we gaan met steeds meer geld en middelen de bevolking in de onder ontwikkelde gebieden helpen en de arbeider is niet langer het schromelijk misdeelde kind van de rekening.Wij moeten wel bedenken, dat verder redeneren op deze manier weinig of geen zin heeft. Het is n.l. niet mogelijk om het „bewijs", dat de mens van nature goed is, te leveren door een soort van balans op te stellen, waarop aan de ene kant zijn verkeerde eigenschappen en aan de andere kant zijn deugden tegenover elkaar worden gezet. De Bijbel zegt het vlijmscherp: „Er is niemand, die goed doet!" In zes woor den de allerscherpste veroordeling van de mens. En zelfs degeen, die van de Bijbel niets moet hebben, zal toch, als hij wat dieper op de zaak wil ingaan, aan dit harde woord uit Psalm 53 enige aandacht moeten besteden. Het rekent zonder meer af met de op vatting, dat, met alle fouten en slechtheden, de mens toch nog zo slecht niet is en dat hij, hoe langer de tijd voortduurt, steeds meer zijn vergissingen zal inzien Zendingsdag Gerei. Gemeenten Eerste predikant Pinksterconferentie geref. evangelisatie Van 23 tot 25 mei komt het Ver band van Evangellsatlecommissies van de Gereformeerde Kerken weer bijeen op Woudschoten. Op de dinsdag na Pinksteren wordt de Jaarvergadering gehouden, waar ds. J. C. Jonkers uit Delft 's middags hoopt te spreken over het onderwerp: „Waarin wij als christenen anders?" Avonds begint de conferentie. Dr. Lothar Coenen uit Duitsland zal (in het Nederlands) spreken over: „De kerk en het evangelie in deze tijd". De volgende ügt ds. H. H. r.'ealkant voor het vormingswerk, het woord over: ..Jeugd- en gezinswerk", terwijl de mid- bestemd is voor creatief spel. Herman Ridderbos wordt Ingeleid en in discussiegroepen besproken wordt. De vragen die in de groepsdiscussie naar i komen zullen donderdagmorgen in forum-gesprek behandeld worden De conferentie wordt besloten door de evangeliste mej. A. H. Everhard uit Haarlem, onder het thema: „Gods be lofte voor ons en ons werk". Voor na dere informatie en opgave van deelname wende men zich tot het Evangelisatiecen- trum Amsterdamsestraatweg 37, Baarn. De rijksvoorlichtingsdienst deelt me de, dat in het overleg tussen de rege ringen van Suriname, de Nederlandse Antillen en Nederland uiteindelijk is besloten, dat de rondetafelconferentie in Den Haag zal worden gehouden en dat de besprekingen op 29 mei zullen beginnen. Van Nederlandse zijde zal hieraan worden deelgenomen door de vice- minister-president, drs. H. A. Korthals de minister van buitenlandse zaken, mr. J. M. A. H. Luns, de minister van justitie, mr. A. C. W. Beerman, en eventueel de minister van defensie, ir. S. H. Visser. Mot Dontoflx zit hot steviger Dentoflx vormt een zocht, bejchermanr loagie en houdt het kunstgebit voel vaste- en veiliger op zijn ploots. Het zit preitig en men kan rustig eten. lochen, niezen en spreken, m vele gevallen even gemakkelijk als mei een natuurlijk gebit. Dentofu ver mindert de voortdurende angst voor los roken en verschuiven van het gebit en voor komt verwonding van het gehemelte Den folix houdt ook ae adem fris Geen vertrekt spoedig (Van een onzer verslaggevers) J)E gereformeerde gemeenten heb ben op Koninginnedag haar jaarlijkse zendingsdag weer gehou den. Men kwam bijeen in de Mer- wedezaal der Jaarbeurs. Naar de voorzitter van de zendingsdeputa- ten, ds. H. Rijksen te Gouda, in zijn openingswoord meedeelde, was de belangstelling dit jaar weder om groter dan in 1960. toen er vierduizend mensen op dit zen dingsappel verschenen. Het liep deze keer tot de vijfduizend. Onder degenen, die door ds. Rijksen soeciaal werden verwelkomd behoorden enige personen uit Merksem bij Antwer pen. In deze geheel r.k. plaats heeft de evangelist der gereformeerde gemeenten de heer D. P. Polder, twee jaar gele den een begin gemaakt met de „binnen landse zending" onder de roomse bevol king. Deze arbeid wordt zeer gezegend. De samenkomsten, waarin predikan ten van de gereformeerde gemeenten voorgaan, genieten veel belangstelling. De laatste keer telde men daar. veertig r.k. inwoners van Merksem, hetgeen opmerkelijk mag heten; want door een andere kerkgemeenschap is jarenlang gepoogd om te Merksem voet aan de grond te krijgen, echter zonder enig Isultaat. Manifest van Zwingli-bond De Zwingli-bond, de „Vereniging der Hervormde Kerk. Ook in andere pro- testantse kerken in Nederland is een be weging naar rechts aan de gang. waardoor ook daar een geestelijk klimaat groeit, dat door vrijzinnig-protestanten steeds der aanvaard kan worden. In het manifest wordt er op gewezen dat door deze gang van zaken steeds meer modern-denkende christenen van de ker ken vecyreemden. De Zwingli-bond spreekt als zijn oordeel uit, dat geen lovige van welke gezindte ook mag onttrekken aan de noodzaak open samenwerking als gelijkwaardige partners in verscheidenheid. met alle anderen, van welke kerk of religie ook. Verder, dat betere vooruitzichten voor de mensheid alleen mogelijk zullen zijn zodra men niet alleen gebruik maakt van vooruitgang en ontdekkingen op prak tisch, materieel en technisch gebied, maar ook op het terrein der geestelijke ontwik keling de uitkomsten van het moderne denken aanvaardt als verworvenheden, die God de mensheid schonk tot waarach tige vooruitgang. Ten slotte, dat Indien de kerken voortgaan op de genoemde weg. een cata strofale ontchristelijking van cultuur er. moraal te wachten staat, wat tot volko men chaos zal voeren. De Zwingli-bond heeft daarom besloten een beroep te doen op het Nederlandse volk en de kerken in net bijzonder zich er rekenschap van te geven, dat niet in allerlei geloofsbe- schouwingen, maar in het dienen van God in naastenliefde en barmhartigheid de kern gelegen is van de werkelijk- ehnstelijke religie. van wezenlijk-vrijzinnige protestan ten" zoals deze bond zich officieel noemt, voelt zich ongerust over de theologische groei naar rechts. De bond heeft in de afgelopen jaren her haaldelijk gewaarschuwd tegen de nieuwe kerkorde van de Hervormde Kerk, die volgens zijn inzicht te be krompen is, maar het verzet is steeds vruchteloos gebleken. Daarom heeft de bond een manifest opgesteld, ge richt aan het Nederlandse volk en de kerken in het bijzonder, waarin gezegd wordt dat het echte christen dom in gevaar is. De bond overweegt, dat per 1 mei 1961 de Hervormde Kerk krachtens haar kerk erde zal moeten weren en uitbannen al wat haar belijden weerspreekt en dat ook los van het volledig gaan functioneren van de leertucht per 1 mei door het vol komen on- en anti-vrijzinnig klimaat van de kerkorde reeds een preventieve wer king der leertucht is uitgegaan, waardoor er bij vrijzinnige predikanten een vlucht uit het ambt gaande is en er nauwelijks werkelijk-vrijzinnige predikanten meer aankomen. De Zwingli-bond deelt mede dat reeds velen bedankten voor het lidmaatschap Intussen kreeg vanzelfsprekend de uitwendige zending op deze dag de meeste aandacht. De theologische can- dldaat G. Kuyt, wiens opleiding nage noeg voltooid is, hoopt binnen afzienba re tijd als eerste zendingspredikant van de gereformeerde gemeenten uit te gaan. Hij zal zijn werkterrein op Nieuw-Gui- nea vinden. Mej. Zonneveld zal hem als verpleegster vergezellen, zodat ook wij iets af te betalen van de schuld c zer gemeenten tegenover het blinde hei dendom. Sprekende over het zendingsbevel, door Christus aan zijn kerk gegeven, vestig de ds. Rijksen er de aandacht op, dat zending niet is een moeizaam optornen tegen hoge machten in de hoop dat er nog eens eentje zal worden toegebracht. Christus heeft verklaard, dat aan Hèm gegeven is alle macht in hemel en op aarde. Zijn overwinning mag het uit gangspunt van alle zendingsarbeid zijn. Dat de kerk de opdracht gekregen heeft om het evangelie der vrije ge nade aan alle volken te brengen, wil nog niet zeggen dat zij die roeping steeds heeft vervuld. Door de gerefor meerde gemeenten is dit niet geschied en daarom is men zo dankbaar, dat er nu een mogelijkheid komt. Want een kerk die geen zending drijft, verkom mert tot secte en heeft ook geen be- cekenis meer voor de eigen omgeving. De heer Kuyt voerde ook het woord. Uitgaande van de evangelie verkondiging door Petrus aan Corne lius, stelde hij vast dat de Here voor de prediking der bekering ten leven eerst Zelf de mensen moet in winnen. God gebruikt voor die prediking geen engelen. Volgens zijn orde van werken bedient de Here zich van nietig mensen- kroost. Omdat de heer Kuyt niet meer de ge legenheid zou hebben om alle gemeen ten af te gaan, verhaalde hij op deze zendingsdag hoe er tien jaar geleden in zijn leven een machtige omkeer plaats had. De Here „kwam Tot hem te spre ken" en hij kreeg de klare toezegging des hemels, dat hij nog eens zou uit gaan om aan de heidenen het evangelie te brengen. Bijzonder gelukkig achtte Onder diepe stilte hoorde de verga dering deze woorden aan. Nog verschillende andere sprekers betraden het podium: ds. C. Molenaar te Moercapelle, ds. H. Hofman te Zeist, ds. K. de Gier te "s-Gravenhage en ds. dat God zijn raad uitvoert, ook al zou men Hem ongehoorzaam zijn. Niemand mag zich ervan afmaken door te zeg gen. dat God Z.jn uitverkorenen wel kent Inderdaad kent God ze. maar ons zijn ze niet bekend en daarom moeten wij tot de heidenen gaan. Zo niet, dan zal het woord der schrift in vervu'ing gaan. dat hoeren en Tollenaars de kin deren des koninkrijks zuilen voorgaan in het rijk Gods. Evenals vorig jaar maakte de jeugd commissie kerkbouw tie Gouda van de gelegenheid gebruik om uit deze familie dag der gereformeerde gemeenten munt te slaan ten behoeve van de gemeente in de kaarsenstad. die geen kerkge bouw, bezit. V*at1 nieuw %Ratten- muizén-V pasta vlokken ROEIT ZE GENADELOOS UIT Vr«M: Moet een sansevllrie el» d,Cember 1940; op 1 jonuert 1054 17 voorjaar verse aarde hebben en wan- tot 29 pet. (naar gelang acht jaren voor een neer kan men deze stekken? Antwoord: Verpotten van de sa viéra is alleen nodig, wanneer plant uit de pot i» gegroeid. De ver- april 1960 20 pet. meenteklassen); op 1 september 1955 se- 5 pet; op 1 augustus 1957 25 pet. voor de alle vooroorlogse duur cher is redelijk, maar die twintig jaar oud worden. "f" ~~A rof nars _Spa£je °ok alen keer per jaar met prachtige vele andere: op 1 ®r palingen en zo ja, smaken deze an- t'-6 alle woningen ders dan onze palingen? Antwoord: Ook in Spanje komt pa- het blad. Het dunne stengeltje is vol zijn dieren, met uitlopende stekjes. De moeder is niet zo groot, maar bloeit een paar oranje- ling den gezonden. Dr. Knibbe staat zijn denkbeelden kennelijk alleen." Het convent was vrij vlot met de be handeling van de amendementen ge reed. Er waren er meer dan tweehon derd Ingediend. Een aantal van 27 wa» niet door het Centraal Comité overge nomen. In zijn slotwoord sprak dr. Berghuis zijn blijdschap erover nlt, dat de behandeling van deze amendemen ten op een zo voortvarende wijze was verlopen. Op 10 Juni zal de a.r. depu- tatenvergaderlng zich nog over het ont- werp-programma uitspreken. ,,De aan vaarding ervan betekent niet, dat nu de etndelljke ontwikkeling van het a.r. denken Is bereikt. Onze samenleving verkeert immers ln een overgangsfase", besloot dr. Berghuis. door stekken van het blad. Bij het ujk verpotten snijde men de wortelstok in verklaring afgeeft; bovendien kan men stukken doch zó, dat er aan ieder stuk een beroep op de huuradviescommis- een stek blijft. De wonden moet men sie doen als de woningen bepaalde ge- met houtskool bestrooien. Het stekken breken vertonen), feschledt door stukken van ongeveer Raad tot 7 cm te snijden van het volwas sen blad en deze enige uren te laten en in bladaardc met scherp lijk De smaak is nagenoeg ge- kleurige lampions. Mijn plant vertoont nog geen knopjes en wordt zo slap, dat zij naar beneden gaat hangen. De plant staat dag en nacht voor een groot raam Vraifr: Leopold nii«4". pas met zijn huidige gemalin getrouwd twee-maai wanneer is de eerste prins uit dit hu- welijk geboren? "0e *1.ee.t d^z? plant de andere dag lauw twee-maal in de week mest. deze plant en hoe moet haar behandelen? bestaat ;oede methode: men legge de ja Ie strijkplank en legge op de scheur iets groter stuk plastic. jgen,_r. zand te stekken. Wanneer men deze of het gat laatste methode toepast, dient men Hierop plaatse men een stuk pai wel te bedenken, dat een op deze nier verkregen stek de gele rand liest. Deze lean men alleen behouden, het wanneer men de eerste manier toe past namelijk het scheuren van de wortelstok. Vraag: Mijn looninkomsten bedra- gen 5000 per Jaar 1 ®p Laken. Vraag: In de keuken hebben wij gele cocosmat, waarin nogal wat vlek- ken zitten. Wij hebben ed lauw beerd om Hatp pmit tr Antwoord: De naam kamerlinde is inderdaad juist en de Latijnse bena ming is sparmannia africana. Zoals de onke- :eiten rvolgens neme men een goed lauw beerd om deze eruit te krllecn 6h©taastuk nlnstf© *elkens als dc mat weer droog wordt. Pief- Dan ztt het stuk plastic komen de vlekken terug. Wat zouden wij moeten doen? i bovendien ont- lles eenrn- runnen uitgroeien tot be een maar ken- Tegenwoordig zijn die niet zo groot worden en al eerder bloeien. Er zijn soorten, die 's win ters bloeien, en voorjaarsbloeiers. Da gelijks geve men de plant wat water. Antwoord: In het algemeen kan men °m de week kunstmest en eenmaal per ii~..er het biad ten dus it- pat» - I - goed vast op de jas, het is glad laat niet meer los. Vraag: Wie is de zanger van de plaat: „Zij zoeken zich zelf niet"? cocosmatten goed schoon krijgen door week een sproeibeurt over het blad. Het lied begint met: „Is daar een ze af te borstelen met een vet zeep- Na half mei dient men de plant vang ik jaarlijks 220 aan rente. Word hart vol verlangen; Jezus gaat heden sopje. Hierna moet men goed naspoe- minste nu aangeslagen ln de inkomstenbe- voorbij". len met schoon water. Geeft dit geen rting? Antwoord: De zanger is de heer J. resultaat, dan probere men eens met Antwoord: Als de netto-inkomsten Buurman, dr. Plesmanstraat 11, Zwijn- een behandeling met Kek droogschuim. weken rurt te gcvci uit renten de f 200 overtreffen, wordt drecht u inderdaad aangeslagen in de inkom- stenbelaating. Vraag: Hoeveel en welke huurverho gingen zijn er sinds de oorlog voor een middel waarvoor vele vlekken be- - Vraag: Wij hebben een pincher zwijken. Mocht dit niet baten, dan is mertemperatuur. Dat het blad slap ongeveer anderhalf jaar oud. Deze het enige middel een nieuwe mat te gaat hangen, vindt zijn oorzaak v Vraa,g: Eind september heb ik --.«ebr Jde i •P®. pinchers komen uit naam weet ik niet. De plant is nu ruim haar desgewenst met pot en al buiten voor alle woningen gebouwd voor 27 Duitsland en Oostenrijk. Een leven»- een halve meter hoog en is heel vol in in de tv n plaatsen en in de volle

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2