Uw probleem is het onze Interfïlm heeft nog enorm veel werk te doen Waait een v redesbries je uit liet Vatieaan? Enkele kanttekeningen BUISMAN Een woord voor rand nas Dr. K. H. E. Gravemeijer 50 jaar predikant Duivel terug in de Engelse catechismus VERTICALE PRIJSBINDING JTEN vrij felle discussie is cr op het ogenblik gaande rondom het vraagstuk van de verticale prijsbinding. Er zijn maatschappelijke groeperingen, die het niet onder stoelen of banken steken, dat zij warme voorstanders zijn van de verticale prijsbinding. Maar er bestaan evenzeer andere groeperingen, die zich geopenbaard hebben als fervente tegenstanders. De discussie is aan leiding geweest voor de minister van economische zaken om aan de perma nente commissie Economische Mededinging advies te vragen over de wense lijkheid van de verticale prijsbinding en deze adviesaanvrage heeft waar schijnlijk de discussie over dit onderwerp nog weer extra gestimuleerd. Wat er met het begrip verticale prijsbinding bedoeld wordt, zal niet iedereen op het eerste gezicht duidelijk zijn. Het is een wat ingewikkelde weergave van een toch vrij simpele zaak. Indien namelijk een fabrikant de detaillist bindend voorschrijft, tegen welke prijs hij de artikelen van dc betrokken fabriek aan het publiek ten verkoop dient aan te bieden, dan spreekt men van verticale prijsbinding. Van een horizontale prijsbinding zou men kunnen spreken, indien de detaillisten onderling prijsafspraken zouden maken. Samenvattend zijn de standpunten pro en contra de verticale prijsbinding als volgt weer te geven: De voorstanders, die gezocht moeten worden in de kring van het bedrijfs leven, zowel bij de industrie als de groot- en kleinhandel, zijn van mening dat voor een goed functioneren van de produktie en de afzet, merkartikelen noodzakelijk zijn. Een merkartikel houdt voor het publiek de garantie in van een bepaalde kwaliteit. Aan dit merkartikel verbindt de fabrikant bovendien de vaste prijs voor de consument, zodat het publiek bij de beoordeling van begin. Er zal zich in'de toekomst nog het merkartikel van twee vaststaande feiten kan uitgaan: de kwaliteit en I een veel grotere ontwikkeling gaan CPREKENDE OVER DE FILM 1 heeft Ingmar Bergman eens gezegd: „Op gevaar af weer iets te beweren, dat ik niet bewijzen kan, beweer ik dat wij slechts een minuscuul deeltje gebruiken van een ontzagwekkende macht. Wij bewegen slechts de pink van een reus, een reus die verre van ongevaarlijk is". Het zijn als het ware profetische woordendie des te meer kracht heb ben, omdat zij gesproken zijn door een iverkelijk groot man in filmland. Met de film staan wij nog slechts aan het de prijs. Anderzijds ontstaat hierdoor voor de fabrikant en de handel de zekerheid van een bepaalde omzet; er wordt een bodem in de markt gelegd op basis waarvan zowel voor dc industrie als voor de handel omvangrijke investe ringen en het aantrekken van soms grote aantallen werknemers gerecht vaardigd zijn. Het bedrijfsleven ziet dan ook in de verticale prijsbinding een groot positief maatschappelijk belang. Zonder de vaste prijs voor het merk artikel zou het bestaan voor vele bedrijven te riskant en dus onmogelijk worden. Afschaffing van de prijsbinding, gepaard gaande met wilde prijs acties, zou de ondergang kunnen betekenen van sommige bedrijven. De tegenstanders van de verticale prijsbinding zien het allemaal minder donker in. Zij geloven, dat de consument thans in vele gevallen te veel be taalt, in ieder geval achten zij bij afschaffing van de verticale prijsbinding het risico veel minder groot dat, de consument inderdaad te veel betaalt voor het merkartikel, en voorts geloven zij niet zo erg in de ontwrichting, die voor sommige bedrijven het gevolg zou kunnen zijn van een opheffing van de verticale prijsbinding. Als tegenstanders van de verticale prijsbinding hebben zich uitgesproken de consumentenorganisaties, de verbruikscoöperaties en de werknemersvakcen- tralen. Uier staan twee meningen tegenover elkaar, waarvan moeilijk gezegd kan worden, dat de ene partij geheel ongelijk heeft cn dat de andere partij het gelijk Volledig aan haar zijde heeft. Naar onze mening ligt, zoals dikwijls het geval is, ook hier de waarheid in het midden. Het wordt daardoor echter nog moeilijker, antwoord te geven op de vraag, of de verticale prijsbinding afgeschaft zou dienen te worden, of dat men haar onverkort zou moeten handhaven. Wellicht is er ook hier een tussenweg mogelijk. TE HOGE PRIJZEN? Bu voordoen. De technische apparatuu" bijv. zal voortdurend verbeterd wor den en het mogelijk maken, dat dc meesterwerken der filmindustrie tot in de kleinste gehuchten, tot in de onontwikkeldste gebieden der aarde, ja tot in de huiskamers zelf op een voortreffelijke wijze geprojecteerd kunnen worden. Denk erom, dat wij tegen die tijd klaar staan om het steeds groter wordend publiek werken voor te zetten van een werkelijke waardewant„deze reus is verre van ongevaarlijk". De zojuist in Utrecht beëindigde zes de internationale oecumenische film conferentie van Interfilm heeft bewe zen, dat men in kerkelijke kring meer en meer de waarde van de film als medium van geestelijke waarden gaat beseffen. Dat bleek wel duidelijk uit de leven- dige discussies, die gevoerd werden rondom het zojuist verschenen rapport „Film en Evangelisatie", waarvoor wij reeds eerder de aandacht van onze le zers hebben gevraagd. Behalve de vele principiële problemen, kwamen er ook een massa praktische moeilijkheden ter sprake. Vooral de twee afgevaar digden uit Tanganyika wezen daarop. De onderwijzer Hezron Mwalapembe een zeer levendig man, vol humor en geestdrift wees op de moeilijkheden van bijv. een voor ons vanzelfsprekend technisch onderdeel: dat van dc pro jectie. Hoe komt zo'n Afrikaans land aan de mensen, die projectie-apparaten kunnen hanteren, om maar te zwijgen van de moeilijkheid of er wel films zijn, die daar door de bevolking begre pen kunnen worden, denk aan de taal barrières en de verschillende gedach tegangen tussen de Westerse cultuur volken en de volken van Afrika, die zo heel anders denken. Dr. Hochstras- ser wees in dit verband op de funeste gevolgen van de z.g. Westerns, die bij de Afrikanen de voorstelling wekken, alsof de blanke mensen niets anders doen dan elkaar over en weer neer schieten. JIJ de vraag, of de verticale prijsbinding voor het merkartikel al of niet af geschaft dient te worden, zouden we een aantal kritische opmerkingen willen maken. Met name uit de kring van het levensmiddelenbedrijf komt nogal wat protest tegen een eventuele afschaffing van de verticale prijsbinding. Dat er inderdaad voor het bedrijfsleven voordelen verbonden zijn aan de verticale prijsbinding hebben wij reeds uiteengezet. De protesten uit deze sector van het bedrijfsleven zijn dan ook begrijpelijk. Ons een ogenblik beperkend tot het levensmiddelenbedrijf, kan de vraag ge steld worden, of opheffing van de verticale prijsbinding ook voordelen zal opleveren voor de consument, met name liet voordeel van grotere concurrentie cn lagere prijzen. Het levensmiddelenbedrijf is immers voor de consument een uiterst belangrijke tak van bedrijf. Het grootste deel van het huishoudgeld van de huisvrouw gaat naar het levensmiddelenbedrijf. 1 heolOglSChe problemen f>n eventueel voordeel is hier echter lang niet zeker. In de eerste plaats om- Ds TeofUo R „an de dat ook onder de verticale prijsbinding de prijzen verlaagd (kunnen) worden, Herrnhuttergemeenten In Tanganyika) maar in de tweede plaats omdat het levensmiddelenbedrijf reeds een scherpe sprak over de theologische problemen, fionmip-oniio Irani iiinn honnaiifan nnir nn hoi nirnnhiilt pTnnfu'inkplhoilriif. con- Symbolen, zei hij, zijn in de prediking niet vreemd en de film werkt ook met symbolen. Principieel moet het dus mo gelijk zijn, dat de bijbelse boodschap door de film wordt uitgedragen. God gebruikt symbolen om de wereld roepen tot haar redding door Jezus Christus, de film echter moet zijn symbolen ook kunnen uitleggen, maar dat is zeer moeilijk, want deze symbo len moeten iets tonen van het „Heili ge". Ds. Kisanji is een groot theoloog (een indrukwekkende aartsvaderlijke figuur) met een grote liefde voor zijn Heer en Heiland. Tegen de film van de jonge Zweedse theoloog Par Sjöder- berg over de zondeval in het Paradijs bijv. voerde hij het bezwaar aan dat deze film wel de gevolgen van de zon deval toont: de strijd van mens tegen mens, maar niet het wezen, want in Genesis 3 gaat het om de strijd van de mens tegen God. Geen hooggeleerde theoloog van enige Europese of Ameri kaanse universiteit had het klaarder en raker kunnen formuleren dan deze diep zwart gekleurde pastor verus, een op rechte herder en leraar. De Engelse mister A. B. Lomas wees erop, dat er tussen de Engelsspreken de landen en de vertegenwoordigers van het Europese vasteland diepgaande me ningsverschillen heersen over wat een ,;oede religieuze film is. Het vorig aar maakte hij het mee, dat in Ham- Jurg een Amerikaanse Bijbelse film door de Europeanen bijna uitgelachen was en nu had hij een film van Jan van Hillo in Amerika vertoond en nie mand had maar enig woord van waar dering kunnen opbrengen. Te eenvoudig De Duitse discussiegroep zette bij monde van mejuffrouw Eva Krause uit Düsseldorf uiteen, dat naar hun grtind- liche opvatting de religieuze films maar te zeer van geringe kwaliteit wa ren: te eenvoudig, te zwart-wit, te eenzijdig, te onbeholpen, kortom films, waarvoor men zich eerder moet excu seren, dan hen te vertonen. Misschien klinkt dit alles niet erg hoopgevend. En toch was er wat het gebodene op het gebied van de film voor kerkelijk gebruik betreft, vergeleken bij het vorig jaar te Hamburg een gro te verbetering te bespeuren, terwijl ook de principiële bezinning vorderingen had gemaakt. Het bestuur van Interfilm is zich van de grote principiële en prak tische moeilijkheden ten zeerste bewust. Men weet, dat men zelfs aan het bewe gen van de pink van de reus op het ge bied van de kerkelijke films nog niet eens toe is. maar men weet ook, dat men op de ingeslagen weg noodzakelijk concurrentie kent. Hier bevechten ook op het ogenblik grootwinkelbedrijf, coö peratie en de commercieel samenwerkende zelfstandige kruideniers elkaar bijna op leven en dood. De prijsindexcijfers zijn in deze sector dan ook steeds dalende. Wc geloven, dat hier niet veel méér te concurreren valt, vooral als we ook nog letten op de concurrentie tussen het merkartikel en de niet- merkartikelen. Voor deze sector zal het waarschijnlijk inderdaad gelden, dat bij afschaffing van de prijsbinding een verdergaande concurrentie, die de bedrijven kapot maakt, voorkomen moet worden. Maar is dit niet mogelijk? Evenals de fabri kanten thans reeds voorzichtig zijn met prijsverlagingen behalve bij het door geven van gewijzigde grondstoffenprijzen, zal men ook dan deze voorzichtig heid niet betrachten? En zal de reeds vergaande commerciële samenwerking onder de middenstanders met name in de levensmiddelensector geen garantie zijn tegen onverstandige prijsconcurrentie? Wat betreft andere bedrijfstakken kunnen wij de wenselijkheid van een ophef fing der verticale prijsbinding moeilijker beoordelen, maar indien deze daar wèl wenselijk mocht zijn, dan vragen wij ons af, of voor het levensmiddelen bedrijf eventuele funeste gevolgen van een opheffing van de prijsbinding niet voorkomen kunnen worden. Anderzijds moeten de tegenstanders van verticale prijsbinding zich realiseren, dat afschaffing van de prijsbinding niet alleen maar voordeel zal brengen voor de consument. Dc vaste prijs voor het merkartikel is weliswaar weinig onderhevig aan veranderingen, maar dit heeft zowel een gunstige als een, zo men wil, nadelige kant. Een vaste prijs kan aan de hoge kant zijn, terwijl dc individuele detaillist deze prijs toch niet mag verlagen, de vaste prijs geeft ook dc zekerheid dat er nergens voor dit artikel meer gevraagd mag worden. Afschaffing van dc prijsbinding zal beslist in sommige streken van het land voor de consument een verhoging van een aantal prijzen betekenen. Ook zal men zich moeten realiseren, dat bij handhaving van de verticale prijsbinding de minister ten alle tijde op grond van de Wet op de Economische Mededinging het recht heeft in te grijpen, indien hij meent dat ergens te grove winsten worden gemaakt. Maar dan moet er inderdaad voldoende controle op de prijzen mogelijk zijn. Naar onze mening biedt een afschaffing van de verticale prijsbinding zowel voor- als nadelen. Beide zal men tegen elkaar moeten afwegen om tenslotte naar de zwaarste zijde de beslissing te laten vallen. We hebben thans alleen gesproken over de verticale prijsbinding m het al gemeen. In de praktijk wordt nog onderscheid gemaakt tussen een individuele en een collectieve verticale prijsbinding. De individuele is de verhouding tussen cén fabrikant en dc detaillisten en bij de collectieve prijsbinding gaat het om een groep van fabrikanten, die overeenkomen, dal, wanneer een winkelier voor een bepaald merkartikel een te lage prijs berekent, hij van levering van alle merkartikelen van deze groep fabrikanten wordt uitgesloten. Beide vormen komen in Nederland voor. Een verbod alleen voor de collectieve prijsbinding zal uiteraard minder ingrijpend en bezwaarlijk zijn voor het be drijfsleven dan een verbod voor beide vormen. Bovendien heeft deze zaak nog wel een juridisch aspect. Wij hebben ons hier echter slechts beperkt tot het maken van enkele kritische opmerkingen bij de verticale prijsbinding in het algemeen. (Advertentie) KOFFIE HOE OOK GEZET... ALTIJD BETER MET (ook als 't poederkoffie is) EICHMANN Onder bet molto „Bevel is bever schrijft Vrü Nederland: „Eichmanns ver dediger, dr. Servatlus, beeft in verskillende interview» medegedeeld, dat zijn cliënt zal aantonen dat hü alleen maar lieve en heelt uitgevoerd. En verschillende verslaggevers bÜ hel proces zijn hier ingevlogen. Kan dat onbeduidende mannetje in zijn glazen huisje «elf al die gruwelen hebben uitge dacht? De aanklager is erin geslaagd aan Ie tonen dat dit onbeduidende mannetje meedogenlozer wa» dan Hitier -n Himmler. Als het aan hem had gelegen, waren ook nog de mensen met twee Joodse groot ouders geliquideerd en de deportaties wa ren sneller verlopen. Het is nogal vreemd dat men dreigt af te gaan op dc indruk, die Eichmann nu maakt. Zijn grote organisa torische talenten heeft hij gebruikt om een gruwelijk bedrijf zo efficiënt mogelijk uit te oefenen. Zoals bijna alle oorlogs misdadigers heeft hy meer gedaan dan hem was opgedragen. En hij werkte met enthousiasme." Elscviers Weekblad zegt: „Dc procureur-generaal van dc Israëlische rcchl- liunk waarvoor Eichmann terechtstaat, heeft het lot van onze Nederlandse landgenoten die vergast zijn op klemmende wijze in herinnering gebracht. Het is goed dat ook dc jongere generatic nog eens verneemt wat is geschied. In liet algemeen kon men zeggen «lat over dc schuld van de verdachte niels vaststaat aleer dc rechterlijke instan tie het vonnis heeft uitgesproken. Hier is het anders. Wij hebben liicr met een stuk oorlogsrecht te doen. Het vervult ons met grote voldoening dat onze vrienden die in de gaskamers stierven toch nog een stem hebben gekregen op een plek die ons allen dierbaar is." In Athene is overleden de 74-jarige be kende Griekse theoloog dr. Nicolas Louvaris. Hij was geruime tijd minister van onderwijs en godsdienstzaken van Griekenland. Aartsbisschop Theoklitos van Athene leidde de begrafenis. Onderwijsbenoeraingen Benoemd tot onderwijzer of leraar: aan de Oir. Kweekschool te Emmen: M. H. van Haaren te Rotterdam: aan de Burg. Aten-school te Schoonhoven: P. Dool te Leiden, K. van Essen te Gouda. W. Koen te Krimpen aan de Lek. B. A. de Wijs te Made, W. H. Evers te Ju li anadorp. Curasao. Aan de Chr. Technische School te Sneek: U. Hooge- veen te Smilde, Y. Ringnalda te Sneek, L. Huisman te Sneek: J. Kronemeijer te Sneek en T. T. Meijer te Groningen; aan de Pr. Ireneschool te Goes: D. de Kok te Goes; aan de Ichthusschool te Alphen a.d. Rijn: G. A. Kuylenburg te Veenendaal; aan de Immanuel-school te Alphen a.d. Rijn: D. W. v. d. Kouwe te Zuidwolde (Dr.); aan de Hervormde school te Ede-Z.: H. J. Kelder te Balk brug: aan de Geref. school te Sliedreoht: Ph. v. d. Giessen te Gorinchem; aan de Hervormde school te Wekerom: J. Gou weloos te Renkum en L. Riemens te Wolfaartsdijk; aan de Chr. Nat. school te Genderen: R. Houtsma te Leersum; aan de School m.d. Bijbel te Waardhui zen: H. A. Arentsen te Zwolle. moet doorgaan, want alleen door een hartelijke samenwerking van allen aan wie Kerk èn Film ter harte gaan, kan men zich toerusten voor de grote toe komst. die voor de film (en daarom ook voor de kerkelijke film) is weggelegd. Geen filmprijs In dit besef, dat men er nog niet is, heeft „the Board of directors" van In terfilm besloten dit jaar nog geen oecu menische filmprijs uit te reiken voor de film in kerkelijke dienst, maar zich be perkt tot de toekenning van een „eervol le vermelding" voor de film „Adam en Eva" van de Zweedse student Par Sjö- derberg. Ik voor mij geloof, dat deze jongeman met zijn werk althans voor het kritisch ingestelde Europa op de goede weg is. Het filmlicht moet voor ons uit het hoge Noorden komen. Deze eervolle vermelding moge Par Sjö- derberg een aansporing zijn op de inge slagen weg voort te gaan. Hij had zijn film opgehangen tussen twee grote Bij belwoorden: het „de aarde was woest en ledig" van Genesis en ,,Wij ver wachten naar Zijn belofte nieuwe heme len en een nieuwe aarde, waar gerech tigheid woont" uit de Tweede Petrus- brief. Zo tussen zondeval en weder komst staat het getuigenis der Kerk, ook op het gebied van de film. „De (film)reus is verre van onge vaarlijk", zegt Ingmar Bergman en In terfilm is zich daarvan bewust. Daarom preekte ds. A. Dronkers uit Utrecht, (die binnenkort gaat promoveren op het onderwerp: De religieuze film) gister morgen in een oecumenische dienst in de Domkerk over Lucas 11 33-36; „De lamp van het lichaam is het oog...", in welke dienst Pasteur Henri de Tienda uit Frankrijk, Oberkirchenrat dr. Gerber uit Armstadt, ds. P. M. Luca uit Amsterdam en Rev. Teofilo Kisanji uit Tanganyika hem assisteerden ir Schriftlezing en gebed. Een waardig be sluit van een conferentie, waarin allen van welke landstreek of kerk ook een drachtig en broederlijk tezamen waren om zich te bezinnen over het getuige nis der Kerk ten aanzien van het mas samedium de film. Voor Interfilm is er nog enorm veel arbeid te doen, want men is nog pas bezig met de pink van de reus. EV. GROLLE. De houding van het Vatieaan rooms-katholieke parochiegeestelijken tegenover de protestanten in Italië 8311,611 De ™>™-»«thoiieke deelnemers is ingrijpend gewijzigd, hebben leiders van de Waldenzenkerk in Italië in de afgelopen weken be kend gemaakt. Ds. Ernesto Assayot sprak in dit verband zelfs van een vredesbriesje dat vanuit Rome be gint te waaien. De veranderde houding houdt verband met het komende bisschoppelijk concilie dat de Rooms Katholieke Kerk spoedig hoopt te organiseren. Maar in Rome zijn de protestanten ge neigd er heel anders over te den ken. In Turijn werden bijvoorbeeld de pro testanten van verschillende kerken uit genodigd om een samenkomst te bezoe ken die door rooms-katholieken was belegd en waar kardinaal Bea, hoofd van het „secretariaat voor de eenheid van de christenen,, sprak. Een derge lijke uitnodiging is heel opmerkelijk, omdat de Waldenzen reeds kort nadat zij hun eigen kerkgemeenschap vormden in de twaalfde eeuw tot ketters werden verklaard. Volgens berichten van protestantse zijde heeft kardinaal Bea ip deze samen komst over het verlangen aan beide kanten naar een herstel van de kerke lijke eenheid gesproken, maar waar schuwde hij zijn gehoor bij het zoeken van deze eenheid al te optimistisch te zijn. Volgens hem kan in onze tijd slechts gezaaid worden, wat later moet worden gemaaid. De protestanten zullen waar schijnlijk niet uitgenodigd worden aan het concilie deel te nemen, omdat het een eigen zaak van de Rooms-Katho- lieke Kerk is. Zij zullen echter volko men op de hoogte worden gehouden van de ontwikkelingen tijdens het concilie. Toon past niet meer Ook twee rooms-katholieke theologen hebben in de afgelopen weken in sa menkomsten van de Waldenzen gespro ken. Volgens de predikanten hadden deze rooms-katholieken zelfs praktisch om een spreekbeurt gevraagd, terwijl zij enkele maanden geleden, nog nauwelijks hadden durven spreken, als zij een uit nodiging hadden gekregen. Een van deze theologen prof. Don Bellini zei dat de toon van het concilie van Trente niet meer past in het huidige tijdsgebeuren. In andere steden komen iedere twee weken de protestantse predikanten met werden speciaal voor dit doel door kar dinaal Montini uitgekozen. Zij bestude ren in de stad Milaan bijvoorbeeld het evangelie van Marcus. De Waldenzen zegge hoüding Van rooms-katholieke zijde bij zonder belangrijk is. omdat daaruit blijkt dat de, rooms-katholieken zelf het voor beeld willen geven om te komen tot een grotere openheid in het gesprek. Volgens hen is dit een bewijs dat het de rooms-katholieken ernst is als zij willen spreken over eenheid. Verzet in Rome Terwijl de Waldenzen in het noorden in Italië iets van een nieuw vredes briesje voelden, werden dezer dagen In Rome nog weer eens herinneringen op gehaald aan de kille houding van de rooms-katholieken tijdens de Olympische Spelen, die heel veel kwaad bloed ge zet heeft bij de protestanten. De kwestie kwam weer ter sprake toen rond Pasen een rapport uitkwam, waarin eindelijk melding gemaakt werd van de doods oorzaak van de Deense wielrenner Knud Jensen. Het blijkt dat hij niet is overleden als een gevolg van het innemen van stimulerende middelen die hem door zijn trainer werden verstrekt, maar dat hij overleed aan een hartaanval. Jensen stierf in het Olympische dorp. Een pre dikant die de stervende wielrenner wil de bezoeken, kreeg geen vergunning om het dorp te betreden. Pas vier uur na het overlijden werd hij toegelaten. De schuldige was de rooms-katholieke geestelijke Nicola Pavoni. die opdracht nad de geestelijke verzorging van alle spelers ongeacht hun geloof te regelen. Ondanks het feit dat de Italiaanse Fe derale Raad van Protestantse Kerken bij herhaling er op aandrong dat ook een niet-rooms-katholiek met de leiding zou worden belast, werd dit steeds ge weigerd. Toen de spelen al aan de gang waren werd zelfs geweigerd dat pre dikanten de spelers bezochten. Uiteindelijk is er een topconferentie gehouden waaraan onder meer een van de presidenten van de Wereldraad deel nam, bisschop Santé Umberto Barbieri van Buenos Aires en de president van het Internationale Olympische Comité. Toen kregen predikanten eindelijk toe stemming het dorp te betreden, maar toen was het al bijna te laat, want de spelen duurden nog maar een week. Het rapport over de dood van Jensen heeft al deze dingen in Rome nog weer eens in herinnering gebracht en aan leiding gegeven tot gemotiveerde be schuldigingen tegen priester Pavoni. Men zegtdat de mens nooit eenzamer is geweest dan in deze tijd, juist nu de afstanden zijn weggevallen en de con- j tacten tussen de mensen dus veel intensiever kunnen zijn. De eenzaamheid van de moderne mens is gevolg daarvan, dat de gemeenschap haar beschermende en koesterende functie heeft verloren, ja in vele opzichten zelfs opgehouden heeft te bestaan. Psychologen en sociologen komen tot deze conclusies j en hun rapporten zijn somber gestemd: de mens is alléén en 1 i)i de eenzaamheid van zijn misschien enorm drukke bestaan I staat hij zonder band met de ander, al zit hij elke dag tussen] de mensen, in zijn flat, links en rechts, beneden en boven... En toch rijst de vraag, of het hier alleen maar een tijdsver schijnsel betreft. Is de mens niet gedoemd eenzaam te blijven, behoort het niet zijn mens-zijn? En als dat zo is, moeten we die eenzaamheid dan niet als een noodlot aanvaarden? De vraag waarom het gaat is ten diepste, of de mens die van j vroeger èn die van nu soms is afgeraakt van de bronnen, waaruit hij moet putten om mens-in-de-gemeenschap te zijn. Ontzettend grote en dure woorden, zegt u misschien. Vandaag alleen deze voor u en voor mij indringende vraag: zijn wij j mensen ten prooi aan eenzaamheid, omdat wij de relatie tot de grote Bron, tot God, hebben doorgesneden? Herdenkingsdienst in Giessen-Oudekerk (Van een onzer correspondenten) "PkE fraai gerestaureerde her- U vormde kerk van Giessen- Oudekerk was gistermorgen stampvol, toen dr. K. H. E. Grave meijer, de predikant die in de oorlogsjaren zoveel voor de Neder landse Hervormde Kerk heeft be tekend, da kansel beklom. Het werd een bijzondere dienst, want het was precies 50 jaar geleden dat deze geestelijke leider zijn eerste preek op dezelfde kansel hield. De 78-jarige voorganger stelde na drukkelijk vast dat het niet zijn bedoeling was een herdenkings rede te houden. Hij wilde het her denken beperken tot de kleine kring van de zijnen en tot de binnenkamer. „Ik maak", zo zei dr. Gravemeijer, „gebruik van het recht om niet te jubileren." Inderdaad beperkte dr. Gravemeijer zich tot enkele aanduidingen, zijn jubi leum betreffende. Op deze dag een zondag jubilate in het kerkelijk jaar wilde hij in zijn preek slechts iets la ten doorklinken van de eigen dankbaar heid in de jubeltoon van de gemeente. Als tekst koos hij Jesaja 40:1: Troost troost mijn volk zal uw God zeggen" en wat er verder volgt. Bij de behandeling van dit schriftgedeelte stel de hij het volk Israël centraal. Tot dit volk werden de tekstwoorden in de eer ste plaats gericht. Het uitverkoren volk van Israël heeft een bewogen geschie denis: Het Oude Testament, dat daar van verhaalt, wordt wel eens de „Jo- denbybeï" genoemd en velen stellen het ten achter bij het Nieuwe Testa ment. Men is er zelfs wel toe overge gaan laatstgenoemd boek afzonderlijk uit te geven en te verspreiden. Dit is zeer te betreuren. Het Oude Testament, de Tenach is van onschatbaar belang, o.m. omdat het de Thorah(wet) bevat. De Tenach is de bijbel geweest van Je zus en de Apostelen en zij hadden er genoeg aan; alles staat er in en het Nieuwe Testament sluit er op aan en ontvouwt alles nader. Sprekend over het lot van het volk Israël zei dr. Gravemeijer, dat hun te rugkeer naar het land van belofte mede gezien mag worden als een teken van de heilshandelingen Gods. De beloften voor Israël zijn altijd aan het land ver bonden geweest. Hij verhaalde van een ontmoeting met Messias-belijdende Jo den een groep waar de kerk veel te weinig van afweet en zijn aanzit ten aan hun Paasmaaltijd. Nooit tevo ren had hij zo verstaan wat het bete kent om bij brood en beker Christus' lijden te herdenken. De houding van de christenen t.o.v. de Joden was volgens hem in menig op zicht laakbaar; zij hebben het er naar gemaakt dat vele orthodoxe Joden op „Vroinvenbelaiigen"' wil medewerking verlenen bij kandidaatstelling De afdelingen van de Nederlandse ver eniging voor vrouwenbelangen zullen voor de komende gemeenteraadsverkie zingen een conceptprogramma opstellen voor de vrouw en dit aanbieden aan de politieke partijen. Waar dit moeilijkhe den geeft, zullen zij meewerken aan het kandidaat stellen van vrouwen voor de gemeenteraad. Dit besluit is genomen op een tweedaagse algemene vergade ring, die de Nederlandse vereniging voor vrouwenbelangen in Oosterbeek heeft gehouden. De bijeenkomst stond onder leiding van mejuffrouw drs. A. de Waal. „Er zijn tal van vraagstukken, waarbij de vrouw gelijkwaardig moet samenwer ken met de man", zo zei de voorzitster, „bijvoorbeeld hoe de vrouw opinie vormend kan werken bij het opstellen van een programma voor de gemeente raadsverkiezing, bij een kritische be schouwing over de echtscheiding cn de omscholing van de vrouw". de grond spuwen als zij de naam van Jezus horen uitspreken. De Joden zijn, daarvoor vervolgd. Maar Revius zegt het anders in zijn bekende gedicht: 't. En zijn de Joden niet, Heer Jesu, die.1 U kruisten". Het is nog altijd niet zo zoals het zou moeten zijn dat de j kerk de Joden tot jaloersheid verwekt. Men heeft nog geen oor voor Israël en daarom kan ook het woord niet gespro ken worden dat gesproken zou moeten worden. Toch zal het tot een gesprek moeten komen. Als uitgangspunt zou daarbij kunnen dienen het tekstwoord, dat gesproken wordt tot de Joden en tot ons, de Gojim. Nadat dr. Gravemeijer zijn tekst ver der had uitgewerkt eindigde hij zijn preek met het citeren van psalm 48: 1 „Want deze God is onze God". Op ver- j zoek van de jubilaris werden de toe- j spraken beperkt. Alleen ouderling N. F. L. van Slijpe voerde het woord namens I kerkeraad en gemeente. Hij haalde een aantal herinneringen op en sprak over de bijzondere binding welke er altijd geweest is tussen deze predikant en zijn eerste gemeente. Als jubileumgeschenk zal aan dr. Gravemeijer een schilder stuk overhandigd worden: een gezicht op Giessen-Oudekerk. Het ziet er naar uit dat de anglica nen in hun geheel vernieuwde cate chismus toch plaats zullen gaan inrui men voor de duivel. Toen vier maan den geleden de catechismus werd op gesteld en aan de kerkelijke vergade ring werd voorgelegd, bleek dat met geen woord melding werd gemaakt van de duivel. Er wordt wel gesproken over het „verkeerde" en liet „kwaad" maar niet over de duivel. Het gevolg was een stroom van ar-'j U-kelen, ingezonden stukken in kerkelijke bladen en ongeveer 500 amendementen op de catechismus. De commissie die deze catechismus heeft opgesteld isnu bezweken voor de geweldige aandrang en stelt aan de volgende kerkelijke ver gadering voor om de duivel toch alsnog in de catechismus op te nemen, al wordt er geen afzonderlijk vraag en antwoord aan hem besteed. In het antwoord op de vraag: „Wat deden je peetoudérs voor je bij de doop?" stond oorspronkelijk het antwoord: „Zij beloofden in de eerste plaats dat ik af wijzen zal alles wat verkeerd is en zal strijden tegen het kwaad." Nu in de ge wijzigde versie zal dit antwoord luiden: ..Zij beloofden in de eerste plaats dat ik de duivel en al wat kwaad is zal weer staan." Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Sexbierum, toez.: B. W. Steenbeek te Terwispei; te Waddinxveen: J. Verwelius te Oldebroek. Aangenomen naar Hasselternyveen: A. van Dorssen. vic. te Utrecht; naar Oudemirdum. tbez.: G. J. Tijsseling te Suawoude. Aangenomen dc benoeming tot bijstand in het pastoraat te Bergeyk N.-Br.: dr. M. v. d. Voet a.s. emeritus-predikant te 's-Gravenhage. Bedankt voor Rotterdam vac. M. L. W. Schoch: G. H. Wolfensberger te Den Hoorn op Texel. GEREFORMEERDE KERKEN Aangenomen naar Benschop-IJsselstein: F. J. Scholten te Oosterend, Texel. Reroepbaarstelling de pait. synode van Zuid-Holland-Oost heeft opnieuw beroep baar verklaard de heer J. F W. Erd- mahn, die van 1930 tot 1945 predikant is geweest te Haastrecht. GEREF. KERKEN (VRIJGEMAAKT) Beroepen te Veendam: H. de Vries te Sneek; te Sappemeer: F. van Deursen te Barendrecht. CHRIST. GEREF. KERKEN Tweetal te Veenendaal, vac. W. Heer- ma: C. Langbroek te Nieuwe Pekcla en C. Verhage te HUversum-Centrum. Beroepen te Oud-Beijerland: J. Kamp man te Rijnsburg. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Bedankt voor Amsterdam-Centrum: Chr. van Dam te Rotterdam-Zuid; voor Leiden en voor Waardenburg: C. Ver- gunst te Rotterdam-Centrum. Vraag: Hoe komt het, dat mijn aza lea. wanneer zij 's zomers buiten staat, volop knop en blad heeft, 's winters in de kamer wel gaat bloei en. doch al het blad laat vallen? Antwoord: De azalea heeft behoef te aan een lichte plaats, doch mag niet in de zon staan. Veel azalea's mis lukken omdat zij te vroeg op een warme plaats gezet worden. U mag een azalea pas dèn in een verwarmd vertrek plaatsen, als de bloemknoppen zichtbaar worden. Het verlies aan blad de dienst welzijnszorg van het leger, verzorgd door het gezelschap van Frans van Dusschoten. Gaarne zou ik het adres van dit gezelschap willen weten. Antwoord: Men kan zich wenden tot de heer F. van Dusschoten, Sophialaan 53. Amsterdam. Vraag: Hoe komt het, dat er tegen woordig veelal geschreven wordt: „Hun die inlichtingen kunnen verstrekken", terwijl ons altijd werd geleerd; „Zij, die inlichtingen kunnen verstrekken"? is waarschijnlijk te wijten aan te wei- Is dit een nieuwe taalvorm? nig water en tevens gaat de accli- matisatie in het begin gepaard met bladverlies. De plant heeft verder be hoefte aan vochtige lucht, die u kan nabootsen door sproeien met een nevelspuit. Deze is in dc bloemenwin kel te koop. Men moet haar gieten met lauw water. Eens ln de twee tot drie weken moet men de plant met pot en al onderdompelen in een bak water totdat de pot niet meer borrelt. Wanneer men de pot uit de tuin haalt, moet men wekelijks twee maal sproeien of de plant onder de douche zetten en aok weer lauw water ge ven. Vraag: In de krant las ik een ver slag van een cabaretvoorstelling voor Antwoord: Neen. Vermoedelijk moet het door u aangehaalde zinsgedeel te luiden: „Hun, die inlichtingen kun nen verstrekken, wordt verzocht, enz." „Hun is namelijk derde naamval en staat dus voor „aan hen". Tegenwoor dig komt meer en meer in zwang de term: „Zij. die inlichtingen kunnen ver strekken, worden verzocht." Dit is of ficieel fout en zou eigenlijk officiee) betekenen dat deze mensen in verzoe- duidt erop, dat het vreemdelingen wa ren, afkomstig uit het land der Philistij- nen en uit Kreta. De Philistijnen wa ren volgens Amos afkomstig van Kaph- tor, waarmede waarschijnlijk eveneens Kreta wordt bedoeld, hoewel dit niet vaststaat. Vraag: Mijn vaas van ruw aarde werk laat sinds enige tijd water door. Hoe kan ik deze waterdicht maken? Antwoord; Door behandeling met waterglas. Vraag: Hoe komt het, dat onze hoog geroemde roomboter na de oorlog dik wijls een zure smaak en reuk heeft en waarom is deze nog steeds zoutloos? Antwoord: Dat de roomboter dik wijls een zure smaak en reuk heeft, kunnen wij niet beamen, want derge lijke verschijnselen wijzen niet op goe de kwaliteit. En de keuringsdienst zou iets dergelijks streng bestraffen. Wel is het waar, dat vroeger do smaak van roomboter iets afweek van de tegenwoordige, tengevolge van het king worden gebracht. Maar wat thans feit, dat zij thans een behandeling on fout is, kan in later jaren goed wdr- den. Vraag: Wat betekenen de woorden „Plethi" en „Krethi" in de Bijbel? Antwoord: De Krethi en de Plethi vormden de lijfwacht van David. Dit dergaat, die haar beter houdbaar maakt. Het is niet juist, dat de room boter altijd ongezouten is. De vraag naar gezouten boter is betrekkelijk ge ring, doch zij is in de handel Vraag: Kunt u mij ook zeggen, of een woonwinkelhuis ook onder dc prijs- beheersing van de huurwet valt? Antwoord: Inderdaad wordt de huur van een woonwinkelhuis beheerst door de huurwet. Een woonwinkelhuis wordt gerekend tot de bedrijfspanden, waar voor in het algemeen een huurverho ging van niet meer dan 15 procent werd toegestaan bij de laatste verho ging- Raad van lezer; Een geel geworden pitrieten wieg kan men weer spier wit te krijgen met sterk bleekwater. Is de wieg erg geel geworden, dan moet men enkel bleekwater gebruiken. Vraag: Heeft u een recept om een goede kop mocca te zetten? Antwoord: Voor mocca moet men de allerbeste koffie gebruiken. Dit in verband met de geur. Men rekene voor één persoon op het gebruik van 1 lood koffie en dl. kokend water. Overi gens is de wijze van zetten gelijk aan die van koffie. Een lood weegt 15,4 gr. Vraag: Welke houtsoort is het meest geschikt om gestookt te worden in open haarden? Antwoord: Alle houtsoorten zijn ge schikt, maar beukenhout is het beste en tevens het duurste.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2