viert Vier nieuwe taken voor de hervormde zending KRONIEK w%mww Meningen van anderen ABASIN School met de Bijbel nog harde noodzaak Rusthuis Ger. Gemeenten in Leiden geopend Een kanttekening Een woord voor vandaag 4-voudige werking...] MUa geneeskracht! Chefarine ,4 z ONZERZIJDS KETTINGBOTSINGEN Op de avond van Tweede Paasdag 1960 begon er een lichte motregen te vallen die. vermengd met stof, de wegen glad maakte. Alleen al op de rijks weg tassen Utrecht en Den Haag betekende dit tenminste vier kettingbot singen waarbij zo'n twintig auto's waren betrokken. Op Tweede Paasdag 1961 begon de regen al veel eerder te vallen en veel stof lag er niet op de weg gezien de regenval van de vorige dagen. Deson danks deden zich op deze avond zoveel kettingbotsingen voor dat het aantal gestrande auto's geschat is op tussen de tachtig en de honderd. Afgezien van de materiële schade liep alles betrekkelijk goed af: één ernstig en enkele licht gewonden. Hoeveel kettingbotsingen er geweest zijn in het jaar dat ligt tussen deze beide data, is nauwelijks meer na te gaan: het zijn er vele geweest. Het is dan ook niet overdreven het zo te stellen dat de kettingbotsing het spoelt is dat de automobilist op onze wegen vergezelt! Is er iets tegen te doen? Tegen de eerste kettingbotsing betrekkelijk weinig. Op drukke uren rijden de auto's meestal noodgedwongen in een file. De voorste moet krachtig remmen, om welke reden dan ook de man achter hem remt een fractie van een seconde later en komt ook nog tijdig tot stilstand de man achter hem misschien ook nog maar de vierde is drie fracties van een seconde later en botst op zijn voorganger en in een minimum van tijd is de weg een chaos. Maar dan? In de verte stormen al weer nieuwe auto's aan, ook in file. De voorste ziet het obstakel, remt krachtigen de geschiedenis herhaalt zich. Tenzij de voorste automobilist tijdig in de gaten kreeg wat er aan de hand was en in een langzamer tempo kon afremmen. Zoals gelukkig ook dik wijls gebeurt zodat een chaos als zich nu op de rijksweg heeft voorgedaan, kan worden voorkomen. Over dit laatste gaat het. Is dat op die rijksweg en dan bij avond moge lijk? De situatie is zo dat grote gedeelten van het wegdek slecht zijn, zodat remmen altijd een avontuur is. De bermafscheiding tussen heen- en terug gaand verkeer is onvoldoende zodat men bijna altijd tegen (dikwijls veel tg felle) lichten moet inkijken nog afgezien van het feit dat men dikwijls ook al verblind wordt door het licht van achterop komende auto's die met groot licht rijden! En bij regen speelt dit alles nog dubbel mee. Want: de praktijk leert dat het onder zulke omstandigheden onmogelijk is tijdig vast te stellen dat de rode lichtjes voor ons uit niet toebehoren aan rijdende maar aan stilstaande auto's, al dan niet Ingedeukt. Het krachtige remmen is noodzaak geworden en de kettingbotsing is er weer! Nu was dit de klacht van de politie; dat de automobilisten te weinig let ten op de blauwe en gele knipperlichten waarmee sommige auto's van de rijkspolitie tegenwoordig zijn uitgerust. Deze klacht zal zonder twijfel juist zijn. Blauwe en gele knipperlichten gaan snel verloren in de vele knipperende lichten van haastige automobilisten en bovendien is het publiek te weinig met de betekenis bekend. En er komt nog dit bij: deze auto's staan meestal op de plaats van het ongeluk of zeer kort ervoor om effect te sorteren zou den ze minstens tweeduizend meter vóór die plaats moeten staan. Niet knip perend met blauwe of gele lichten maar voorzien van het bekende bord dat men ook in tunnels ziet als een rijbaan versperd is: verboden in te halen, één file vormen, maximum snelheid 50 km. Twee van deze auto's, snel naar de juiste plaatsen gedirigeerd, kunnen een chaos voorkomen. Deze auto's kosten geld, we weten het. Geld voor de aanschaf en geld om ze te bemannen. Maar kettingbotsingen kosten ook geld, vele tonnen per jaar. En gewonden. En soms mensenlevens. Terwille van dit laatste menen wij dat suggesties als wij hier gedaan hebben op hun bruikbaarheid moeten worden onderzocht Men zal het verschijnsel „kettingbotsing" wel nooit helemaal van de weg kunnen verdrijven, er moet toch iéts tegen te doen zijn!. Een open deur in Afrika (Van onze kerkredacteur) GISTERMIDDAG heeft de hervormde raad voor de zending besloten om vier nieuwe zendingstaken te aanvaarden in West-Afrika. In samenwerking met de Parijse en de Bazeler zending en de aan wezige jonge kerken in Senegal, Ghana, Nigeria en Kameroen zullen in de komende maanden minstens 22 predikanten, jeugdwerkers en artsen ingezet worden. Dit is slechts een begin, want als hun werk wordt gezegend zullen zeer waarschijnlijk in de komende jaren nog meer zendelingen nodig zijn. Het is nog niet bekend hoeveel mensen Nederland in de nabije toekomst zal uitzenden, maar het is zeer waar schijnlijk dat ons land voor een zeer groot aantal zorg zal dragen. Nu dit besluit gevallen is zal de hervormde zending uitzien naar de juiste mensen. In de eerste plaats zullen daarvoor zendelingen die uit Indonesië teruggekeerd zijn of zullen terugkeren in aanmerking komen, maar ook nieuwe zendelingen zullen nodig zijn. Dit n;euws werd gisteren onmiddel lijk na de vergadering op een perscon ferentie medegedeeld door de algemene secretaris van de raad voor de zending, mr. S. C. graaf van Randwijk en de secretaris, ds. P. J. Mackaay. De be sluiten waren het gevolg van de studie reis die graaf Van Randwijk en de zen dingsarts Van der Hoorst eind van het vorig jaar naar West-Afrika hebben ge maakt. ANDERZIJDS itiai; ARGELOOS Onder dit kopje schrijft De Volks krant: „Het Verbond van Nederlandse Werkgever» moet het ons maar niet kwa lijk nemen, maar als we het in zijn ver enigingsorgaan minister De Pous horen ver manen om zich toch vooral niet te actief met dc prijzen te bemoeien, omdat die nu na de revaluatie vanzelf wel zullen dalen, dan moeten we onweerstaanbaar aan de passieprekende vos denken. Of is het ver hond nog zo argeloos, dat het in de paas haas gelooft? Wij doen dat al lang niet meer cn we geloven er dan ook niet in, dat de prijzen vanzelf zullen dalen. Er zijn immers de afgelopen jaren voor ren aantal •eetoren wel eens eerder mogelijkheden ge weest om de verbruiker te laten profiteren van goedkopere grondstoffenprijzen. Afge zien van gunstige uitzonderingen die dik wijls nog door ministeriële dwang tot stand gebracht moesten worden is er nook veel van terechtgekomen. Behalve als de concurrentie ertoe noodzaakte. Het verve lende is echter dat die concurrentie vaak zo doeltreffend is uitgeschakeld, dat men nan verlaging geen enkele behoefte voelt. Daarom hopen wij, dat minister De Pous niet alleen actief op de prijzen zal gaan duweh, maar ook nog wat afspraken en kartels onschadelijk maakt. Het argeloze Verbond van Nederlandse Werkgevers ten spijt". Het Vrije Volk gaat nader in op een tweetal punten, welke ir. P. F. S. Ot- ten tijdens zijn afscheid als president van Philips heeft aangeroerd. In de eerste plaats de opmerking: „wij menen onze ver antwoordelijkheid te kennen ten aanzien van de gemeenschap in de landen waar wij werken", in de tweede plaat» de verkla ring: „zou er in dit opzicht in de onder- nemingswercld een manco zijn, dan dienen veiligheidsmaatregelen te worden genomen, die erop gericht zijn het verantwoordelijk heidsgevoel van dc ondernemer voor het algemeen belang te vergroten cn zeker niet door gedeeltelijke verantwoordelijkheid daaraan af te doen". Het socialistische blad schrijft: „Wat het eerste punt betreft sou den wij willen zeggen: gelukkig beseft de leiding van vele ondernemingen inderdaad liaar verantwoordelijkheid voor bet alge meen belang. Maar daar is niet alles mee gezegd. Want ir. Otten schijnt niet te be seffen dat hij hier optreedt als scheids rechter in eigen zaak. „Wij kennen onze verantwoordelijkheid". En moet dan verder ieder maar zwijgen? De moeilijkheid is, «lat het juist als gevolg van de gesloten heid van dc NV's en vooral van dc inge wikkeldheid van de problemen voor buiten staanders zelfs niet of nauwelijks mogelijk is de juistheid van het beleid ook mei betrekking tot liet algemeen belang te beoordelen. Hier ligt juist het probleem: er is bij de leiding van de grote ondernemin- gen een enorme verantwoordelijkheid opge hoopt. Onze democratische filosofie houdt in, 1. dal men niet méér ïnaeht en ver antwoordelijkheid moet concentreren dan nodig i' voor de uitvoering van gestelde taken en 2. dat daar waar verantwoorde lijkheid en macht geconcentreerd aijn, een docHt-Heni. controle be.L.I OJ kot «e- bruik dat ervan gemaakt wordt. De leiding, di. .«t Pkiiip» word! ,,,errn I. én voor de werknemer» én voor de gehele volksge meenschap van zeer grote betekenis, zon der dat beide daar enige directe seggen- srhap in hebben. Waar bet «n» om gaat 1 H. lnrlinr tl BEACTIE Wou hervormde zijde neemt men het op voor prof. Ridderbos, die naar aanleiding van de be slissing van de hervormde synode inzake prof. Smits, een nogal fel artikel schreef, dat niet minder fel werd beantwoord door ds. F. H. Landsman in „Hervormd Ne derland". In dit blad gaf ds. Landsman op 18 maart een ver volg en een aanvulling van zijn artikel. In reactie op deze aan vulling schrijft ds. H. G. Groene- woud in het ,Jlervormd Week blad" onder meer het volgende: W'E zouden hierop niet reageren, als ds. L. deze gelegenheid niet aangreep om ook hervormden te vermanen over hun schrijven n.a.v. van de kwestie-Smits. Voor we hier op ingaan, één enkele opmerking over het gedeelte dat prof. Ridder bos betreft. Dat vangt zo aan: „Het artikel van prof. Ridderbos bracht verwijdering tussen hervormden en gereformeerden." Dit is niet juist. Het is zó: Het besluit van 't breed- moderamen om prof. Smits zijn be voegdheden als van een emeritus niet te ontnemen, dat bracht ver wijdering tussen gereformeerden en nervormden. En het artikel van prof. Ridderbos was daarvan een teken. Ik breng deze correctie aan. omdat er iets mee verbonden moet worden, nl. dit: Het besluit van oei breed-moderamen inzake prof. Smits bracht ook afstand tussen het breed-moderamen der herv. synode en tal van leden der Herv. Kerk, juist omdat deze laatsten de Herv. Kerk van harte liefhebben. Dat is ook de reden, waarom hervormde bladen nogal bewogen over deze zaak hebben geschreven. DS. Landman constateert een neiging ..om in het openbaar kritiek te oefenen op wat anderen zeggen en doen, die niet tot onze enge kring van geestverwanten ue- horen". Dit laatste zij verre van ons. Beslissend is niet de vraag of iemand tot onze enge kring van geestverwanten behoort, maar of nij o.l. recht handelt. En ik begrijp niet. hoe het feit dat iemand een ..andere verder-reikende veran:- woordelijkheid draagt" dan wij, op zichzelf reden tot kritiek kan zijn. Het hangt er alleen maar vanaf, wat hij zegt en doet. Maar 't feit dat iemand een verder-reikende verantwoordelijkheid draagt verheit hem ook niet boven de kritiek. Doch dit terzijde. Waar het om gaat. is de neiging, in het openbaar kritiek te oefenen. Wij hebben kri tiek geoefend, inderdaad. Maar: daarvóór hebben we positief uit de kerkorde aangetoond, welke weg in de zaak van prof. Smits gevolgd moest worden. Men heeft dit wei- gefundeerd advies niet opgevolgd. Is het ongeoorloofd, dat we nu achter af dan ook onze bezwaren uiten? Bovendien, als we het niet openlijk mogen doen. hoe dan wel? De enige weg die ons open staat, is die van ons eigen blad. Ds. Landsman hou- de me ten goede dat ik niet veel geef voor de mogelijkheid van ..broederlijke samenspreking"; ik herinner me verschillende samen- sprekingen, w.o. een met o.a. het breed-moderamen der synode. Ik heb daarvan niet de herinnering behouden, dat men toen broederlijk op onze bezwaren inging en voor zover ik heb kunnen nagaan heeft 't ,-ok niets uitgewerkt. Bij een dergelijke bespreking gaat het ons er heus niet alleen maar om, ons eens even uit te spreken. WE zijn dus wel op openlijke kri tiek aangewezen. Wil ds. L., •ioor ons die als zonde aan te re kenen, ons de mond stoppen? Wat moeten we dan? Meezingen in het koor, tegen overtuiging en geweten in? En het terrein, m.a.w. het kerkvolk, open laten voor de be ïnvloeding van een pers die alles aanprijst wat de kerkelijke organen rloen? Ds. L. wil toch niet uitslui tend een pers van de enge kring van zijn geestverwanten? Dat zou nog erger zijn dan de kritiek die nij laakt. We nemen aan dat ds. Landsman het zo niet bedoelt, en dat hij toch wel kan waarderen dat er in de kerk mensen zijn, die zelfstandig denken en oordelen en hun mening durven zéggen ook. In elk geval: wij beschouwen dit als onze verant woordelijkheid voor héél de kerk. Trouwens, ds. L. zegt zelf: „Eer lijke en open kritiek kan niemand ontberen." Ik meen. dat wij niet anders doen. En lukt het ons naar zijn smaak niet altijd evengoed, laat hij dan bedenken, dat wij het doen uit het besef van verbonden heid met de kerk. DS. L. verwijt de kritici dat zij het beleid van de generale li chamen „naar beneden praten". We kunnen dit omkeren, en hem verwij ten, dat hij met dit oordeel het op treden der kritici naar beneden praat. Dit gebeurt wel eens. Het is mij niet onbekend, dat het optreden van sommige personen ook uit onze kring naar beneden wordt gepraat, door hun allerlei persoonlijke min der edele motieven toe te dichten. Is het ook niet naar beneden pra ten van de kritiek, wanneer men, insinuerend, spreekt van de nei ging, „afbrekende kritiek te oefe nen op anderen die niet tot onze enge kring van geestverwanten be horen. of een andere, verder rei kende verantwoordelijkheid hebben te dragen dan wij zelve hebben te torsen". Hier zouden wij van hem willen vragen, wat hij van de kritici vergt: „Geloof ook van ons, dat wij te goeder trouw zijn, en dat ons het welzijn der hervormde kerk niet minder ter harte gaat dan u." Ik ben er van oyertuigd, dat wan neer deze houding ten aanzien van de kritici wat meer werd gevonden en wat duidelijker tot uiting kwam, we in ons hervormd kerkelijk le ven een heel eind verder zouden zijn. Ds. L. moge bedenken, dat het toch wel heel moeilijk uit kwade trouw en uit neiging om naar bene den te praten en af te breken, kan zijn, wanneer mensen die vanaf rond 1930. dus lang voor het optre den van prof. Kraemer, heel veel tijd en arbeidskracht gaven voor herstel der Hervormde Kerk, thans bezwaren uiten. Neen. naar beneden praten willen we niet. Maar men kan ook naar- beneden-besluiten, en naar-beneden regeren; men kan nl. besluiten ne men die beneden het peil der kerk liggen, die de kerk naar beneden trekken. Geschiedt dat. dan kunnen wij onmogelijk naar boven praten, ln de zin van toejuichen. Maar eigenlijk willen we met onze kritiek toch wel naar boven praten. We willen terug naar het kerkelijk peil. Daarom open bespreking van een zaak die heel de kerk aangaat en interesseert. Daarom ook een ande re handelwijze inzake prof. Smits. Het meest noordelijke land waar de hervormde zending hulp gaat bieden is Senegal. Er zal een zendingspredikant worden beroepen, die zich zal vestigen in de hoofdstad Dakar. In dit land heeft jaren lang de Parijse zending een zeer moeizaam werk gedaan. Men heeft zelfs wel gezegd dat het het terrein was van haar nederlagen. De enige grote vrucht kwam. toen een kleurling zendeling jaren geleden beweging zag onder de stam der Bambara's, ont vluchte slaven die in christelijke kolo nies bijeengebracht werden. In de loop der jaren zijn velen van hen door hu welijken en om andere redenen weer teruggevallen in het mohammedanis me. Toch is er nog een kleine kerk overgebleven, die in Dakar een eigen kliniek heeft en een post om lectuur te verspreiden. De predikant zal door de protestantse gemeente daar worden beroepen, maar hij zal een echte zen dingspredikant moeten zijn in die mos lim-wereld. Hoewel graaf Van Randwijk geen grote directe vruchten op dit werk ver wacht, gelooft'hij dat hier grote mo gelijkheden liggen. Deze moslim-wereld is niet meer zo keihard als men wel eens gedacht heeft. l\oord-Ghan« Het tweede nieuwe terrein ligt in het noorden van Ghana, waar nog betrek kelijk weinig zendingswerk is gedaan. De jonge kerk van Zuid-Ghana voelt zich voor dit gebied verantwoordelijk en heeft om hulp gevraagd. Op het ogen blik werken hier voor de Parijse zen ding en de Schotse presbyteriaanse zen ding ieder drie arbeiders. Er is ge vraagd om twee zendingspredikanten in te zetten en een wika van De Horst, die zich speciaal zal moeten toeleggen op het werk onder de middelbare scho lieren, waar een geheel nieuw arbeids terrein is. Voor bet eerst in de zendingsgcschle- denis /al in dit gebied ook een zen deling-psychiater worden ingezet. Hij zal verbonden worden aan het zendings ziekenhuis in Agoko. Gebleken is dat vooral dc intellectuelen van Ghana sterk behoefte hebben aan psychiatri sche zielszorg. Bovendien is behoefte aan nog een gewone arts. In dit gebied zal nog echte pioniers zending bedreven kunnen worden. Graaf Van Randwijk ontdekte hier een dichte wildernis van onafzienbare afmetingen, zoals hij die zelf op Ce lebes en op Sumatra nog niet had le ren kennen. Wel is reeds ingezien dat dit pionierswerk op nieuwe wijze zal moeten worden gedaan. De zelfstan dige kerk mag niet het einde zijn van het zendingswerk, maar de gedachte van de zelfstandige kerk zal van meet af aan voorop moeten staan. In Nigeria werkt reeds de Nederlan der dr. W. A. Bijlefeld, die samen met de Brit Ciossley is ingezet in het kader van een geheel nieuw project de „Islam in Afrika". Zijn taak is om de daar werkende zendingen en naast de meer kerkelijk georiënteerde zendingen is hier ook bijzonder goed contact met de geloofszendingen en de jonge ker ken te nelpen om de islam beter te leren doorgronden. Graaf Van Randwijk ontdekte dat dr. Bijlefeld in dit gebied bijzonder belangrijk en goed werk doet. Hij ar riveerde met deze islamkenner in een zendingsziekenhuis in Moesasa. De artsen en verpleegsters vielen dr. Bij lefeld bijna om de hals, want hij kwam als geroepen. De leider van de christelijke kolonie van Haussa's daar, was net de vorige dag bij hen zijn nood komen klagen, omdat hij ge sprekken over het geloof had gehad met islamitische stamgenoten en ei genlijk met zijn mond vol tanden had gestaan. Het dorpshoofd werd onmid dellijk geroepen en kreeg privé-onder- richt, waarvoor hij uiterst dankbaar wasIn dit gebied is gevraagd om twee zendingsartsen. Zi(id-K«ineroeii Het vierde nieuwe gebied ligt in Zuid- Kameroen. Daar is in het bijzonder hulp gevraagd voor het werk oniéer de Bamilekcstam die zojuist ccn heftige burgeroorlog achter de rug heeft, tus sen de revolutionairen van dc stam en de meer traditiegezinden. Dit gebied heeft de Parijse en hervormde zending gevraagd om drie zendingspredikanten voor de opbouw van de jonge kerk, om vier zendingspredikanten voor evange lisatiewerk, om een zendingspredlkant voor de nabijwonendc Bamounstam, om een jeugdwerker, een docent voor de theologische opleidingsschool, om twee zendingsartsen waarvan een chirurg, om een rondreizende zendingsarts cn enkele verpleegsters. Met de Parijse zending zal nog na der worden overlegd evenals met de niet de bevoegdheden vsn de leiding te verkleinen, maar een effectieve controle te creëren op het gebrnik, dat van die be voegdheden wordt gemaakt. De sin „Wij kennen onse verantwoordelijkheid" is al» democratische verantwoording niet voldoen- Het ziet er naar uit dat de gerefor meerden hun streefbedrag van zeven miljoen gulden voor de kerkbouw gaan halen. Na een actie van ongeveer een maand is nu reeds meer dan 5 dé. Aan dit probleem i« ir/Otten in iij«J miljoen gulden toegezegd, terwijl de i«-I toezegii rede helaas zeil» niet toegekomen". I toezeggingen nog steeds binnen komen. Basler Mission voor de andere gebie den welk aandeel hervormd Neder land in al dit werk zal hebben. Dit alles is echter slechts een eerste stap en in de vrij nabije toekomst zullen nog veel meer zendingsarbeiders en daarom ook financiën voor al dit werk nodig zijn. Dit aTes wil niet zeggen dat hiermede nu het werk in Indonesië volledig be ëindigd is. Evenals de gereformeerde zending zal Nederland blijven helpen waar mogelijk Het betekent wel een ge heel nieuwe arbeid, met geweldige mo gelijkheden. maar die ook een geheel eigen aanpak zal vergen. Daarom zullen ook de zendingsarbeiders die reeds in Indonesië hebben gewerkt en daarheen niet meer kunnen terugkeren een her scholing ontvangen. Een vereiste zal zijn dat zij actief de Engelse of Franse taal beheersen De' hervormde zending weet op de goede weg te zijn, ook al zal nog heel wat studie gemaakt moeten worden van de nieuwe projecten. Er resten nog tal van vragen die om beantwoor ding smeken, en dat is gisteren in de bijeenkomst van de raad voor de zen ding ook heel duidelijk gebleken. Maar dat de zending op de goede weg is bleek ongewild uit een gesprek van de Afrikaanse methodisten-predikanten tijdens de synode van de jonge Me- thodistenkerk in Kameroen. De Ne derlandse afgevaardigden hadden dui delijk gemaakt dat zij wilden samen werken met de jonge kerken en in het kader van hun werk. Een Engels zendeling hoorde de ene predikant te gen de andere zeggen: „Deze kerels verstaan de nieuwe tijd". Al zal Nederland dan geen ge heel eigen terreinen meer kunnen bemoederen het zal samen met ge lovigen van andere landen en ande re kerken en samen met de jonge kerken die er zijn op het zendings- veld een eigen verantwoordelijk heid kunnen dragen. Advertentie kalmeirt ds zenuwen zonder slaap to vorwokkonl De ontkenning van Pasen is niet iets van onze moderne tijd. Als u het Paasverhaal leest, ontdekt u al vlug, dat het begint met een omkoperij om het feit van de opstanding maar zo scherp mogelijk te loochenen! De bewakers van het graf, ooggetuigen van wat zich daar in die hof bij Jeruzalem heeft afgespeeld, staan nog te trillen op hun benen, als zij voor de vergadering van godsdienstige autoriteiten naar waarheid verslag uitbrengen. Er wordt zwaar gezucht, maar het besluit valt: ontkennen, domweg ontkennen. En de bewakers stil houden met geld, veel geld, als ze maar willen vertellen, dat de volgelingen van Jezus het stoffelijk over schot hebben weggenomen, terwijl de bewakers sliepen Het is in de gegeven situatie de beste oplossing: stelt u zich voor, dat die godsdienstige leiders het verhaal hadden geloofd en verder verteld! Het is dan wel een minder fraaie oplossing maar goed: wie in het nauw wordt gebracht, kijkt niet zo nauw. De ontkenning van Pasen is doorgegaan. Nóg zijn er velen, die zeggen, dat dood dood is. Misschien geloven zij het zelf niet, maar als zij iets anders zeggen, dan weten zij, dat dit voor hun leven zeer ingrijpende consequenties met zich brengt. Misschien geloven anderen op wetenschappelijke gronden, dat een dode niet levend wordt. Nee, zo ver hebben wij het nog niet gebracht. Het is dan ook beslist geen men selijk ingrijpen, maar goddelijke handeling. Wie Pasen ont kent, beledigt God zeer ernstig! Unie hield jaarvergadering Uitgangspunt van catechisatie moet worden herzien (Van een onzer verslaggevers) Overeenkomstig een lang jarige traditie heeft de Unie „Een School met den Bijbel" in haar vaste zaal van het gebouw voor Kunsten en Wetenschappen te Utrecht daags na Pasen weer jaarvergadering gehouden, ditmaal voor de 82ste keer. Als gewoonlijk kwamen hier velen, die het chris telijk onderwijs in de een of an dere vorm dienen. In Leiden werd gistermiddag het rusthuis van de classis Am sterdam der Geref. Gemeenten officieer geopend. Het is gevestigd in het voormalige rusthuis van de Geref. Kerk aan de Hooigracht, dat leeg kwam toen de Geref. Kerk enkele jaren geleden een nieuw rusthuis opende aan de Witte Rozenstraat. Direct hierna is de Leidse Geref. Gemeente in classicaal verband besprekingen begonnen, die eind 1959 resulteer den in de aankoop van het pand Hooigracht 38. Tijdens een grondige verbouwing er moest zelfs een nieuw trappenhuis worden aangebracht is de capaciteit van het gebouw uitgebreid van 25 tot 40 bedden. Het interieur van het rust huis is bijna onherkenbaar veranderd en gemoderniseerd. De ongeveer 25 ka mers zijn smaakvol opgeknapt en ook de eet- en conversatiezaal mag er in alle opzichten zijn door haar moderne inrichting evenals de bijzonder doel matige keuken. Het rusthuis heeft een achteruitgang aan de Middelweg en be schikt ook over een tuin. Er is ruimte gereserveerd voor een verpleegzaal en een rouwkamer. Door de grote belangstelling, die er van de zijde der bejaarden bestond voor het rusthuis, heeft het bestuur na overleg met de stichtingsraad al vóór de officiële opening een aantal bejaarden gelegenheid gegeven hun kamers te be trekken. Directrice is zuster Kersbergen. Ter gelegenheid van de opening werd middags een bijeenkomst gehouden in het kerkgebouw van de Geref. Ge meente aan de Nieuwe Rijn. Eerste spreker was ds. K. de Gier uit Den Haag, die opmerkte, dat tientallen ja ren van besprekingen vooraf zijn gegaan aan het thans gereed gekomen rusthuis. Omstreeks 1925 zou de classis in Lisse een rusthuis laten bouwen de grond was al gekocht. Toen dit door omstan digheden niet doorging, viel de keus op Den Haag. Het bestek lag ten slotte al klaar maar de oorlog gooide roet in het eten. Ten aanzien van het rusthuis aan de Hooigracht, waarmee eindelijk een punt kon worden gezet achter het plannen maken, zei ds. De Gier, dat hier be wezen is. dat er van iets ouds nog heel wat moois is te maken onder deskundi ge leiding. Hij dankte allen, die er, op welke wijze dan ook, aan hebben mee gewerkt. De Geref. Gemeente van Lei den schonk het serviesgoed voor het rusthuis en de Geref. Gemeente van Lis- se de keukeninrichting. Er ontbreken nu nog twee dingen, aldus ds. De Gier: een naam voor het rusthuis én een ditatie had gehouden naar aanleiding van Marcus 6:31 „Rust een weinig", spraken achtereenvolgens wethouder S. Menken fdie met wethouder S. M. Stolp het Leidse gemeentebestuur vertegen woordigde), ds H. van Gilst (namens Ledenvergadering a.r. en c.h. kringen De AR.-Kieskrlngcentrale en de C.H.- Kamerkring houden op donderdag 6 apTil in Pulchri Studio in Den Haag een ge meenschappelijke ledenvergadering. Sprekers zullen zijn de minister van volkshuisvesting en bouwnijverheid, mr. J. van Aartsen en de minister van economische zaken, dra. J. W. de Pou3. Kerk en Israëldag in Wassenaar De Hervormde Raad voor de Verhou ding van Kerk en Israël zal op woensdag 5 juli zijn jaarlijkse „Kerk en Israël-dag" houden op het landgoed Ter Veken in Wassenaar. Het hoofdonderwerp van 'deze dag zal zijn „De Verzoening". de classis Amsterdam), ds. J. H. de Boer (Geref. predikant te Leiden, die mede namens zijn Chr. Geref. collega het woord voerde) en ouderling Ouds hoorn hun gelukwensen uit. Wethouder Menken uitte zijn erkente lijkheid voor wat op rde.-Hooigracht' tot stand is gekomen, ds. Van Gilst- sprak van een blijde dag voor de classis, ds. De Boer bracht op sympathieke wijze naar voren wat de Geref. kerkgenoot schappen ondanks vele misverstanden en verschillen met elkaar gemeen heb ben bovendien kwam hij met de idee het rusthuis op grond van Psalm 92 de naam De Palmboom te geven en ouderling Oudshoorn bood een groot vloerkleed aan voor de conversatiezaal van het rusthuis. Ds. C. Molenaar uit Moerkapelle sloot de bijeenkomst. Conferentie-oord van herv. geref. jeugd in Ermjlo wordt geopend Het nieuwe conferentie- en vakantie centrum van de Bond voor Ned. Her vormde Knapenverenigingen op Gerefor meerde Grondslag, Drieërweg 124 te Ermelo, zal zaterdag april officieel in gebruik worden genomen. Het gebouw biedt plaats voor 80 per sonen en bevat twee grote slaapzalen elk van 40 bedden (eventueel voor gemengde groepen), een grote hal, een conferentie zaal, een keuken en een winkel. Oorspronkelijk zou de opening op 8 april plaatsvinden, doch dit is op voor stel van de aannemer enkele weken uit gesteld. Zwaar karweitje voor Haarlemse padvinders Ongeveer 75 Haarlemse padvindsters en padvinders zullen donderdag 6 april een ongeveer zes meter lange heipaal door het centrum van Haarlem torsen onder het mc^to „Haarlem een vierde technische hogeschool". Op de Grote Markt wordt door de districtscommis saris van de Vereniging de Nederlandse Padvinder opdracht gegeven deze eerste paal voor de hogeschool ter plaatse op te richten. Het karwei, dat in het kader van de actie „heitje voor een karweitje" wordt verricht, zal door de burgemeester van Haarlem met de traditionele „hei tjes" worden beloond. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Alkmaar, vac. G. C. Tromp: G. Jukema te Nijverdal. Aangenomen naar Bergen N.H. (toez.): D. Visser te Zaandam: naar Den Andel Gr. (toez.): G. W. Santman, vic. te Amersfoort. Bedankt voor 's-Gravcnhage, wijkgem. 31—32: A. van Es te Hengelo Ov.; voor Hasselt: J. v. Drenth te Ooltgensplaat. Beroepbaarstelling: R. Crouwel, v te Utrecht, Goedestraat 34, is beroep baar. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Westerlee Gr.: M. Kievit, kand. te Numansdorp; te Coevorden: W. v. d. Kolk te Kitchener Ontario Canada, Chr. Ref. Church, voorheen te Beilen. Aangenomen naar Enschede: J. Dondorp te Hattem. die bedankte voor Koudekerk a. d. Rijn. Bedankt voor Nijkerk, vac. H. Tien: A. G. Kornet te O. en N. Wetering. CHRIST. GEREF. KERKEN Tweetal te Amsterdam-Z.: W. van 't Spijker te Drogeham en K. J. Velema te Hoogeveen. Beroepen te Woerden: W. de Joode te 's-Gravenhage, die bedankte voor Apel- doorn-Z. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Tweetal te Amsterdam-C.: Chr. van Dam te Rotterdam-Z. en A. Elshout te Utrecht, waarvan eerstgenoemde is be roepen. Wat de Unie bedoelt: financiële steun verlenen aan, en propaganda ma ken voor de school met de bijbel, kwam weer tot uiting in de rede van de voorzitter, prof. dr. K. Dijk te Drie bergen, over de vraag: „Wat is de school met de bijbel?" Het propageren van «jeze school blijft nog altijd harde noodzaak, vooral nu door sommigen langzamerhand het verschil tussen de school met de bijbel en de openbare school-met-bijbelonder- richt minder scherp wordt gezien. Prof. Dijk zette uiteen wat het ver schil tussen beide scholen is. Voor de school, waar de bijbel niet een faculta tieve toevoeging, maar uitgangspunt van heel het onderwijs is, ijvert de Unie. Door middel van het blad „School en Huis" en de onweerstaanbare activi- teit van haar propagandist, de heer N. Henkels, tracht de Unie haar taak te volbrengen. Jammer genoeg is de situa tie plaatselijk niet overal zoals zij be hoorde te zijn. Intussen telt de Unie blijkens me dedelingen van de secretaris mr. J. J. Hangelbroek 1031 locale comité's; een vermeerdering van elf comité's j vergeleken bij het vorige jaar. De opbrengst der Uniecollecte-1960 bedraagt tot dusver (van 541 comi té's) .f 361.453,16. zijnde ruim 25.000 meer dan in 1959. SECULARISATIE Over het onderwerp „Secularisatie en het evangelisch antwoord" sprak op de ze vergadering prof. dr. H. Jonker te Utrecht. Deze onderscheidde de secula- j risatie der godsontkenning en de secu larisatie van de ont'goddelijking. De eerste vorm van secularisatie de botte ontkenning van het godsbe staan op wetenschappelijke gronden vindt men niet veel meer. Een veel zwaarder probleem voor kerk en school is de absentia Dei: men mérkt niets van God. Als reformatorisch gelovigen behoeft men zich over de „secularisatie der ontgoddelljking" niet te verontrusten. Men had de wereld en daarin sommi- I ;e personen en instanties vergodde- .ijkt. Dat dit meer en meer verdwijnt, is alleen maar toe te juichen. De overheid heeft niets goddelijks. Maar onder oude volken en zeker on der het moderne heidendom van de dictatuur, worden mensen als afgoden op een voetstuk gezet. De reformatie heeft zich hiertegen gekeerd. Er zijn mensen, die de grapjes van Wim Kan op de regering moeilijk kunnen waarderen en eigenlijk niet ■geoorloofd vinden. Maar Wim Kan vermag de spot te drijven met de overheid, aldus prof. Jonker, omdat die overheid niets goddelijks heeft. Wel ziet de reformatie de overheid als dienares van God maar tegelijker- tijd kan zij de overheidspersonen met humor bezien. Echte humor sluit trou wens erns\ niet uit maar in. Het evangelisch antwoord op de se cularisatie is de terugkeer tot Woord en Sacrament, tot het eigenlijke en we zenlijke van de geloofsbeleving. Daar mee toegerust kan men de wereld in. In verband hiermede stelde prof. Jonker de vraag of het godsdienst onderricht op school en catechisatie niet herzien moeten worden; zodat men niet meer begint bij de schepping maar bij het centrum der godsopenbaring: Bethlehem, Golgotha, opstanding. Het is een Griekse wijze van denken om van het zijnde terug te keren naar het zijn. Maar in de evangeliepredi king van Paulus wordt niet terugge gaan naar de God der schepping maar naar de God der verlossing. De scheppingsgedachte is geen uit gangspunt maar sluitstuk. Zoals ook Israël niet over God sprak als Schep per. maar als de God van Abraham, Izak en Jacob. DODEN HERDACHT Op de rede van prof. Jonker volg de een interessant debat, waarin naast onderwijsmensen ook theologen (prof. dr. G. P. van Itterzon, prof. dr. B. J. Oosterhoff en ds. A. Oliemans) naar voren kwamen. Een Zuidafrikaanse delegatie was ter vergadering aanwezig: namens deze voerde prof. 7" het woord. J. Mulder uit Pretoria In zijn' jaarrede had prof. Dijk enige personen herdacht, die in het voorbije I jaar aan de Unie ontvielen: de heren H. Booy, E. de Jong Azn, P. van Tui nen en J. van der Waals en de hoogle raren G. Ch. Aalders en J. Ridderbos. Advertentie 4 middelen tezamen werken aneller, krachtiger en langduriger. In dc hele wereld wordi tegen pijn en griep meer en meer een combinatie van middelen gebruikt. De 4 middelen van Chefarine „4"- elk op zichzelf al beroemd helpen elkaar en werken daardoor bij zonder weldadig. fcjHBBZX22!EGBBBL Tegen pijnen en griep. Geschikt voor de gevoeliQile maag, wint die wordt beschermd door hel bestanddeel Chelaro». 20 libl. 10.80. Voordelige gezinsverpakking 100 tabl. 13.50,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2