KRONIEK
vr*¥MiNr;v;i
Ook journalisten willen
een kortere werkweek
Geen christelijk maar
messiaans onderwijs
Verlaging leeftijd voor
weduwenpensioai
Vakbeweging in geweer
tegen kinderbijslag
ANDERZIJDS
THEOLOGISCHE FACULTEIT
DE
Sociale positie
op de helling
JOHAN DE HEER ZINGT
Huidgenezing
PU ROL
Een woord voor vndaag
en
de beschermende basis
voor blijvende schoonheid
2
N
In het vorig najaar heelt de
Tweede Kamer de motie-Bruins
Slot e.a. inzake de subsidiëring
van de theologische faculteiten
aan bijzondere universiteiten aan
vaard. In het Centraal Week
blad" schrijft prof. dr. D. Nauta
dat de Tweede Kamer hiermee te
kennen heeft gegeven dat de sub
sidiëring van deze faculteiten in
principe als een aanvaardbare
zaak moet worden beschouwd en
dat men hun tot dusver bestaan
de uitzonderingspositie wenst op
te heffen. Prof. Nauta acht dit
een uitermate belangrijk winst
punt en schrijft hierover onder
meer het volgende:
WTAAR1N moet de winst worden
eezocht. die ik meen hier te
mogen noemen? In het kort komt
het hierop neer, dat men bereid
blijkt te zijn naast de theologische
faculteit gelijk men haar aan de
rijksuniversiteit kent, een theologi
sche faculteit van een geheel an
der patroon als volkomen gelijk
waardig te aanvaarden en te er
kennen.
Om deze opvatting toe te lichten
oreng ik een geschrift van dr. A.
Kuyper ln herinnering. In 1890
heeft deze een verhandeling gepu
bliceerd over de vraag: Is er aan
de publieke universiteit ten onzent
plaats voor een faculteit der theo
logie? Deze vraag werd door Kuy-
Rer ln ontkennende zin beantwoord.
!ij dacht dan aan theologie in de
eigenlijke zin des woords. ln onder
scheiding van de godsdienstweten
schap, die kenmerkend was voor
de desbetreffende faculteit in ons
land sedert de wet van 1876.
Het is niet nodig in dit verband
het gehele betoog van Kuyper weer
te geven. Ik kan volstaan met het
releveren van enkele onderdelen,
die ons thans belang kunnen inboe
zemen. Volgens Kuyper zou de
staat zich van nagenoeg alle be
moeiing met de wetenschap heb
ben te onthouden, of wel zorg te
dragen, dat elke richting gelijk
recht ontvangt. Hij meende daar
voor drie wegen te kunnen aanwij
zen. Er valt bij die door hem ge
noemde wegen enige nuancering te
constateren.
MAAR steeds komt het er op
neer, dat het onderwijs xelf uit
handen wordt gegeven en op de
een of andere wijze overgelaten
aan de beoefenaars van de weten
schap. Dc staat sou dan hoogstens
geldelijke steun moeten verlenen
aan elke universiteit, voor zover
deze aan bepaalde eisen van deug
delijkheid voldeed.
Kuypers standpunt was, dat de
staat geheel moest breken met wat
hij noemde een stelsel van officië
le staats-orthodoxie op het terrein
der wetenschap: en dat het daar
om van staatswege moest komen
tot alschaffing van de theologische
faculteit gelijk deze deel uitmaakte
van de publieke universiteiten.
Daartegenover nam Kuyper het op
voor de vrijheid van het hoger on
derwijs. De wetenschap zou als
soeverein in eigen kring alles zelf
moeten regelen en inrichten, na
tuurlijk ook wat de theologische
faculteit betreft. De inmenging van
de overheid zou zich slechts tot het
materiële hebben te bepalen.
Kuyper meende, toen hij zijn ver
handeling schreef, dat men van de
bereiking van zijn ideaal nog zeer
ver af was. Blijkbaar leefde hij in
dat opzicht toch ln de verwachting,
dat zijn standpunt een goede toe
komst voor zich had. Hij merkte
onder meer op: ,.Dat vroeg of laat
de theologische faculteit van onze
publieke universiteiten wegvalt, is
sen even zekere als goedgeefsche
profetie: maar hoelang ze naar le
ven nog rekken zal, is zelfs van
verre niet te gissen. Kwijnende zie
ken zijn soms taal".
hier vermelde profetie is tot
heden niet uitgekomen. Het laat
zich ook niet aanzien, dat de theo
logische faculteit aan de openbare
universiteiten gaat verdwijnen of
een gewijzigde inrichting gaat ont
vangen. Veel belangrijker is het
evenwel, dat heel de organisatie
van het hoger, thans wetenschap
pelijk geheten onderwijs een in
grijpende wijziging heeft onder
gaan. Deze wijziging brengt inder
daad met zich mede, gelijk Kuy
per als zijn ideaal zag, een grote
mate van vrijheid voor de beoefe
naars der wetenschap alsmede een
zich terugtrekken van de staat van
dat terrein
Welnu, deze vrijheid betekent te
gelijk het geven van ruimte aan
een ander patroon bij de inrichting
van de theologische faculteit. Een
zodanig patroon, dat naar de op
vatting van Kuyper en de vooratan
ders van de Vrije Universiteit
meer beantwoordt aan wat de be
oefening van de theologie in de
eigenlijke zin Inhoudt, althans be
hoort in te houden.
(Van onze sociaal-economische redactie)
Ook de georganiseerde journalistiek
streeft naar een verkorting van de
werkweek. Gepoogd wordt wekelijks een
vrije dag te krijgen, die bij voorkeur
moet vallen op zaterdag of maandag,
dus aansluitend aan het weekend. On
derhandelingen hiertoe zijn gaande met
de dagbladdirecties.
Dit is medegedeeld door de voorzit
ter van de Protestants-Christelijke Jour
nalistenkring, de heer J. D. Troosthei-
de, op de dertiende algemene vergade
ring, die deze bij het CNV aangesloten
organisatie, donderdag en vrijdag in
Oosterbeek hield.
De heer Troostheide verheelde niet
dat een werkweekverkorting voor jour
nalisten geen eenvoudige zaak is. Dit
temeer met, waar de georganiseerde
Advertentie
op de nieuwste E.P. 45 toerenplaat, welke
ter herdenking van deze grote pionier op
het gebied van het geestelijke lied is
gemaakt
Alzo lief had God de wereld
(bijbelkoor met toespraak)
Bijna bewogen
Heer, een oog dat U slechts ziet
Er is een heuvel ver van hier
bestelno.: CEP 106 6.50
U kunt deze memoriam-plaat beluisteren
en bestellen (ook voor levering p. post)
bij:
Handelmij Johan de Heer
Zonen n.v.
Noordmolenstraat 71 - Rotterdam
Telefoon: 40.4.43.
WEGEN
Het bij de Tweede Kamer ingediende
wetsontwerp inzake wegenplannen en de uit
keringen voor de wegen lokte een com
mentaar uit van Het Vaderland,
waaraan het volgende ia ontleend: „Het
verkeersfonds wordt opgeheven en de Mo-
torrijtuigenbelastingwet wordt niet meet
dan een grondslag voor de heffing van een
bepaalde belasting, zoals we die meer ken
nen. Op zichzelf kunnen we deze ontkoppe
ling die toch al sinds vele jaren min of
meer een feit was, niet redelijk vinden.
De weg en het verkeer aijn van zo alge
mene aard geworden, dat een soort be-
slemmingsbelastiug niet langer op zijn
plaats is, temeer daar de Motorrijtuigenbe
lasting, waarvan de opbrengst voor 1960
>sas geraamd op 155 miljoen en voor 1961
np 171 miljoen, slechts een betrekkelijk
klein deel vormt van de totale opbrengst
uan belastingen in verband met de motor
rijtuigen.
Merkwaardig is overigens, dat het wets
ontwerp niet consequent is, want de mi
nisters zeggen in de memorie van toelich
ting: het totale bedrag der uitkeringen zal
in de komende jaren loc- of afnemen naar
gelang van de toe- of afneming van het
aantal motorrijtuigen. Neemt het aantal
motorrijtuigen bijv. met 10 pet. toe, dan
wordt 10 pet. meer dan het voorafgaande
jaar ter beschikking gesteld. Ook bij de
verdeling van de uitkeringen op de elf
provinciën geldt als een der maatstaven de
opbrengst van de motorrijtuigenbelasting
in de desbetreffende provincie. De ontkop
peling is niet volledig en wanneer dat bij
een motorrijtuig niet het geval is, kan er
ren onheilspellend gekraak ontstaan, wij
zende op ruïneuze gevolgen van gebro
ken tandwielen e.d. Zo is dat ook hier.
Over het algemeen is het nl. zo dat het
wegenbestand ten achter is bij de werke
lijke ontwikkeling. Dit betekent dat ook al
zou er een periode komen, dat een verza
digingspunt is bereikt voor het aantal mo
torrijtuigen, de behoefte aan uitbreiding
Dr. F. Boerwinkel voor leraren chr. v.h.m.o.
(Van een onzer verslaggevers)
/"\P de jaarvergadering van de
Vereniging van leraren bij het
christelijk voorbereidend hoger en
middelbaar onderwijs, donderdag
te Dordrecht gehouden, heeft dr.
F. Boerwinkel, directeur van de
academie De Horst te Driebergen
een rede gehouden over „Christe
lijk v.h.m.o. in welk pers
pectief?"
Zonder perspectief kan een volk, een
cultuur, een opvoeding niet tot zijn recht
komen. Men raakt dan in een tredmolen
en het einde is verwording. Daarom
dient elke opvoeder en leraar zich tel
kens af te vragen of hij een perspectief,
een toekomstverwachting heeft, van
waaruit hij zijn werk met vrucht kan
doen.
De toekomstverwachting van de meeste
christenen, protestant of rooms-katholiek,
is niet allereerst de verwachting van de
openbaring van het rijk dat Jezus Chris
tus stichten zal. maar het geborgen zijn
van de ziel in de hemel. Daarom hebben
vrede en gerechtigheid nooit de eerste
aandacht van de meeste christenen ge
had, en soms kregen zij helemaal geen
aandacht, omdat de ziel de volle attentie
opeiste.
De secten wierpen zich nu op wat de
christenen verzuimden. Jehovagetuigen
mormonen bijv. hebben een zeer
aardse toekomstverwachting. Zo ook de
„ketterij" van het communisme.
MESSIAANS
Dr. Boerwinkel meende, dat het chr.
v.h.m.o. geen ander perspectief mag heb
ben dan de gemeente van de Messias
heeft: de komst van het messiaanse rijk,
dat nergens anders zal zijn dan op deze
aarde, maar dat op een andere manier
bestaat dan de wereld van heden.
De taak der christenen ia zoveel moge
lijk mensen te ontrukken aan de bede
ling. die op de aarde gericht is, en ben
betrekken ln het messiaanse rUk.
bestaan hangt af van het bestaan van
de ander.
De leraren bij het chr. v.h.m.o. zullen
hun leerlingen moeten voorgaan in het
inclusief denken. Zij zullen de jonge
mensen geestelijk weerbaar moeten ma
ken, opdat zij niet de dupe worden van
valse stelsels.
EENHEID
Mondiale eenheid vergt mondiale
samenwerking en ook de ontmoeting met
andere religies. Voorts zal men de jon
geren moeten helpen bij het vinden van
de juiste houding ten opzichte van de
exponentiële, ongeremde groei van we
tenschap en techniek.
Het bijbels perspectief van het mes
siaanse rijk verbiedt de geestelijke
weg (van het zieleheil) te gaan. Daar
door zouden wij het evangelie voor de
joden onaanvaardbaar maken. En de
bekering van de joden is voorwaarde
voor de terugkeer van de Messias
meende dr. Boerwinkel.
De vergadering, geleid door de voor
zitter dr. D. Barends te Haarlem, was
druk bezocht. In zijn openingswoord
had dr. Barends aangedrongen op meer
samenwerking op internationaal ter
rein.
van de zorg van het wegennet toch voor- Daarom moet christelijk onderwijs mes-
lopifc nog blijft bestaan, maar dat zal dan siaans onderwijs zijn.
niet kunnen omdnt de wet een relatie kent
in»*en het aantal motorrijtuigen en de op
brengt van de motorrijtuigenbelaiting
enerzijds en de hoogte van de uitkeringen
anderzijd*.
Enrrzijdf du» geen duidelijk uitgang!-
punt van de werkelijke behoeften; ander
zijd» ren vage relatie met de opbrrng«t
van de motorrijtuigenhelaMing. waard
menigeen het gevoel zal hebben dat bij
in de mist rijdt.'
Advertentie
BEVRIJDT U
van rheumatiek. spit, ischias, hoofd- en
zenuwpijnen. Neemt daarvoor Togal, het
middel bij uitnemendheid, dat kan baten,
waar andere falen. Togal zuivert dc nie
ren en is veilig voor hart en maag. Bij
apotheek en drogist 0.95, 2.40 en 8.88.
Mr. Oosterhoff nieuwe
medewerker N.C.A.B.
(Van onze soc.-econ. redactie)
Door het bestuur van de Nederlandse
Christelijke Aannemers- cn Bouwvak-
patroonsbond is als medewerker aan
het bondssecretariaat toegevoegd
J A. Oosterhoff. Hl) zal zijn werk
zaamheden bij de N.C.A.B. per 15 mei
1961 aanvangen.
Het ligt ln de bedoeling, dat hij na
een inwerk-perlode van enige maanden
per 1 september 1961 zal worden be
noemd tot adjunctsecrataris. Aanvan
kelijk «al hij Mr. E. J. de Roo ter
zijde staan ten behoeve van de juridi
sche bijstand aan de leden. In het ka
der van een meer definitieve werk
verdeling zullen hem daarnaast te zij
ner tijd ook andera werkzaamheden
worden toevertrouwd.
De hefr Oosterhoff is thane als Juri
disch medewerker verbonden aan de
Dr. Kuyperatichtlng te 'i-Gravenhage.
Christelijk cn messiaans betekenen
eigenlijk hetzelfde, maar deze woorden
hebben een verschillende gevoelswaarde
Het woord christelijk heeft deelgehad
aan een devaluatie. Dit blijkt wanneer
men bijv. de gangbare aanduiding „chris
telijke voetbalcluo" vervangt door „mes
siaanse voetbalclub".
Zo wordt men zich bewust in welke
geladen situatie men staat, als inplaats
van over christelijk onderwijs gespro
ken wordt over messiaans onderwijs.
NIET MEEDOEN
Messiaans onderwijs geven betekent:
niet meedoen aan deze aeon, niet geloven
aan de afgoden van deze wereld. Want
het rijk is van Christus. De bezettende
macht in de wereld heeft zijn D-day al
gehad door de opstanding des Heren,
maar de V-day moei nog komen.
Helaa? is het officiële christendom zo
zeer gebonden aan het cultuurpatroon
van deze aeon, dat het vaak achteraan-
komt, zoals indertijd bij het opkomende
industrialisme.
ANDERS DENKEN
Er is op dit ogenblik voor dc mensheid
cén allesbeheersende vraag: hoe voor
komen wij een oorlog, die met gebruik
making van de modernste vernietigings-
middclen het leven op aarde onmogelijk
maakt? Dat kan alleen wanneer er een
heid Is.
Ziehier een totaal nieuwe situatie. Een
heid ontstond steeds door het samen
optrekken van verschillende landen tegen
een ander land. Zo is ook de Nederlandse
eenheid tot stand gekomen. Maar bij een
toekomstige oorlog zal de vernietiger ook
zelf te gronde gaan.
Nodig is een andere wijze van den
ken. Niet meer het exclusieve, maar
het inclusieve denken. D.w.z. niet de
ander willen verwijderen of vernieti
gen, maar hem helpen om tot zijn be
stemming te komen. Want ons eigen
Advertentiën
'journalistiek zich op het standpunt stelt
dat ook in de toekomst de zaterdag
geen krantenloze dag behoort te zijn.
Vooral de kleinere redacties zullen er
in eerste aanleg moeite mee hebben.
Daarom zal het in sommige gevallen
gezocht moeten worden ln langere va
kanties of in een geldelijke compensa
tie. Doch de PCJK-voorzitter zou voor
al die compensatie slechts bij hoge uit
zondering toegepast willen zien. ,,De
journalist moet een kind zijn van zijn
tijd," zei hij. „Daarom zal zijn werk
patroon niet al te sterk mogen afwijken
van het werkpatroon der mensen om
hem heen."
Hoge eisen
De voorzitter van de PCJK kondigde
aan dat dit jaar de sociaal-economische
positie van de journalist op de helling
zal moeten. Daarbij gaat het vooral om
de vraag of men bereid is te erkennen
dat dc moderne journalistiek zeer ho
ge eisen stelt aan haar beoefenaren
en of men bereid is de consequenties,
die hieruit voor de sociaal-economische
positie van de journalist voortvloeien,
te aanvaarden. Consequenties, die ook
betrekking hebben op de werving en
scholing van toekomstige vakgenoten.
Als het antwoord positief is, zal er
naar wegen móeten worden gezocht om
dit zw£
brengeï_
Sprekende over de financiële positie
van de journalist, zei de heer Troost
heide het te betreuren dat er nog zo
veel bedrijven zijn. waar nog geen
winstdelings- of tantièmeregeling is in
gevoerd. „Het afgelopen jaar is een bij
zonder goed jaar geweest, voor nauwe
lijks een bedrijf uitgezonderd," zo con
stateerde hij. „Maar in onze sector heeft
menige werknemer daar bitter weinig
van gemerkt."
Vakopleiding
Volgens de heer Troostheide schuilt
er veel waarheid in de steeds meer ge
hoorde opvatting dat voor het gros der
Journalisten een opleiding op universi
tair niveau noodzakelijk zou zijn. Dit
niet zo zeer om de feitelijke kennis, die
men zich door studie eigen maakt,
maar vooral omdat de gecompliceerd
heid van onze samenleving ook van de
journalist een analytisch denkvermogen
vergt, een vermogen om een zaak we
tenschappelijk aan te pakken.
Helaas moest de kringvoorzitter tot
zijn leedwezen constateren dat de eer
der door hem gedane suggestie, om een
journalistiek baccalaureaat aan de
Vrije Universiteit in te stellen, zonder
weerklank is gebleven. Ook is er nog
steeds niets gekomen van een journa
listieke vakopleiding volgens de plan
nen die daarvoor al jaren bestaan.
De heer Troostheide besprak voorts
nog de rechtspositie van journalisten
werkzaam bij radio en TV. Hij onder
steunde ten volle de eis dat deze jour
nalisten qua honorering gelijk gesteld
behoren te worden aan hun collega's
bij de landelijke dagbladen. De kring-
voorzitter betreurde het, dat nog altijd
hierover niet rechtstreeks met de Fe
deratie van Ned. Journalisten wordt
onderhandeld, doch met de administra
tieve vakbonden.
Vakcentrale
Uitvoerig is op deze algemene verga
dering gediscussieerd over verschillen
de zaken. Daar was bijvoorbeeld een
motie ingediend door de afdeling Zuid-
Holland-Zuid en Zeeland, waarin ern
stige bezwaren werden geopperd tegen
het neleid van het CNV.
De bezwaren hadden met name be
trekking op het optreden van dit vak
verbond -iij de toepassing van de vrije
re loonpolitiek en op de menings- en
besluitvorming, zoals die binnen het
■CNV tot stand komt. Nadat bleek dat
het Pestuur reeds over een aantal aan
de orde gestelde zaken met het vak
verbond ln bespreking is, werd de mo
tie uiteindelijk ingetrokken. In een vol-
(Advertentie)
Huidtulverhetd Huldgezondhaid
Puistjes verdrogen door Purol-poeder
Martin Buber gereed
met nieuwe Duitse
bijbelvertaling
De 83-jarlge professor Martin Buber
van de Hebreeuwse Universiteit van Je
ruzalem is gereedgekomen met een
nieuwe Duitse bijbelvertaling. Hij heeft
35 jaar aan deze vertaling gewerkt en
speciaal aandacht besteed aan de fone
tiek om daarmee de wezenlijke bedoe
lingen van de Hebreeuwse tekst zo
dicht mogelijk te benaderen.
Jongerencontactraad
De politieke Jongeren contactraad zal
vrijdag 7 april in de raadszaal van het
stadhuis een openbare vergadering hou
den. De heer K. Salomonsen van de
J.O.V.D. zal een lnleid'lng houden over
de E.E.G.
Advertentie
Wees modern,
verf met gemak.
Neem Ceta-Bever
CETALAC
gende algemene vergadering zal het
kringbestuur nader verslag uitbrengen
over cie besprekingen.
Aan ie orde kwam voorts een rapport
over de positie van de christen-journa
listen, werkzaam bij publiciteitsmedia,
die zich niet uitdrukkelijk als christe
lijk aandienen en hün apostolaire taak.
Ook werden verschillende huishoudelijke
zaken afgedaan en verenigde men zich
met een enigszins gewijzigde opzet van
de huidige bomilo-regeling in de cao.
De heren H. W. van aen Brink uit Gro
ningen en K. Barendrecht uit Voorburg
werden .n het bestuur gekozen.
Aan het slo- van de tweedaagse con
ferentie op De Pietersberg" hield prof.
dr J. C. Hoekendijk, hoogleraar aan
de rijksuniversiteit van Utrecht, een
voordracht onder de titel: „Experiment
morgen" In het licht van Goede Vrij
dag gaf de hoogleraar een profetische
analyse van de positie van christen
dom, kerk en oecumene ln de toekomst.
Het was een voordracht die zeer veel
indruk maakte.
„Hij is verschenen aan Petrus", zegt Plus in zijn brief
aan de Corinthiërs van de opgestane Hend. Het is maar
zo'n klein zinnetje en de enige zin in dëijbel die spreekt
van een speciale ontmoeting tussen Chrus en Petrus na
de opstanding.
Deze ontmoeting is een vervolg op de trax van Petrus. Hij
had de Heiland verloochend, in het opeaar verloochend,
maar hij kreeg in het persoonlijk gesprehergeving.
Dat is misschien wel de allermooiste vrul van de opstan
ding. Wij zingen zo graag onze opstandqsliederen in de
trant van „de dood is overwonnen"maaallemaal moeten
we nog sterven. De opstanding is de gartie, dat ook wij
die in Christus sterven zullen opstaan, me de dood is nog
niet onttroond.
De opstanding is echter tevens de garantiein de vergeving,
meer nog, het bewijs dat wij nu op dit momt die vergeving
deelachtig kunnen worden. God laat ons it met de zonde
last op ons hart rondlopen. Christus opoaarde zich aan
Petrus om de gemeenschap te herstellen i God wil Zich
aan ons openbaren.
(Van onze sociaal-economische redact)
Het moet niet als uitgesloten worden beschouwcdat de Sociaal-
Economische Raad de regering zal adviseren de lctydsgrens voor
de uitkering van het weduwenpensioen krachtens dAlgemene We
duwen- en Wezenwet te verlagen van 50 tot 45 jaaötaatssecretaris
Roolvink heeft enige t(jd geleden de S.E.R. om advl gevraagd over
eventuele wenselijke wijzigingen van de wet. Ooke Sociale Ver-
zekerings Raad heeft een dergelijke adviesaanvrage ttvangen, maar
dit college acht zich niet competent om over geiemde leeftijds
grens te oordelen, omdat het naar zijn mening hfr gaat om een
sociaal-politieke aangelegenheid.
De adviesaanvragen van de staatsse
cretaris houden verband met de toezeg
ging van de regering in oktober 1959 ge
daan, toen tengevolge van de kabinets
crisis geen uitgebreide behandeling van
de wet mogelijk was. Gelet op de wen
selijkheid van spoedige Invoering heeft
het parlement toen zijn goedkeuring ge
hecht aan de wet, na de belofte van de
regering, dat eventuele wijzigingen van
de wet. t.z.t. nog onder de loep geno
men zouden worden. Verwacht mag
worden, dat het S-E.R.-advles thans
niet lang meer op zich zal laten wach
ten en dat de regering nog dit Jaar met
(Van onze sociaal-economische redactie)
In de kring van de vakbeweging wordt het onaanvaardbaar ge
noemd, dat er een definitieve kinderbtfslagregeling voor zelfstan
digen komt, die gefinancierd zou worden uit de algemene middelen.
De kwestie is op het ogenblik plotseling actueel geworden, omdat
het er op begint te lyken dat het kabinet het thans by de ^Tweede
Kamer ingediende wetsontwerp voor een algemene kinderbijslagwet
zal terugnemen. De bedoeling zou zjjn een gewijzigde wet bij de
Kamer in te dienen waarmee een meerderheid in de Tweede Kamer
wel zou kunnen instemmen. Zoals bekend is een dergelijke meer
derheid niet te verwachten voor het thans bestaande wetsontwerp.
Geen dubbele premie
voor werknemers
Bij de vakbeweging groeit de vrees,
dat een eventueel nieuw wetsontwerp
ter definitieve regeling van de kinder
bijslag zal neerkomen op een handha
ving van de huidige situatie voor de
werknemers en invoering van een rege
ling voor zelfstandigen, geheel of ge
deeltelijk te financieren door de pchat-
kist.
In de kring van de christelijke vak
beweging is men de gedachte toege
daan, dat dan de werknemers een dub
bele premie te betalen krijgen. De kin
derbijslagpremie, die de werkgever
voor de werknemer betaalt, wordt
daarbij gezien als ingehouden loon en
bovendien zou de werknemer dan nog
via belastingen en schatkist moeten
bijdragen in de kinderbijslag voor de
zelfstandigen. Ook het N.v.V. keurt dit
standpunt af. De N.V.V.-secretarls. de
heer A. H. Kloos schrijft over deze
kwestie in De Vakbeweging, het kader
orgaan van het N.V.V.
„Het zou voor de werknemers onaan
vaardbaar zijn, indien zij de pre
mie moeten opbrengen voor hun ei
gen kinderbijslagregeling, terwijl
zij bovendien nog eens via de be
lastingbetaling moeten bijdragen in
de kinderbijslag, die de zelfstandi
gen voor niets uit de algemene
middelen ontvangen" aldus de heer
Kloos.
Voor de werknemers zou een derge
lijke oplossing slechts aanvaardbaar
zijn, indien de overheid in de pre
mie voor de loontrekkers overeen
komstig zou bijdragen, zodat ruim
te beschikbaar komt voor loonsver
hoging".
Maar dan zal de schatkist open moe
ten, zo schrijft de heer Kloos ver
der en daarmee moet „het-num-
mer van het gezelschap De Quay,
de belastingverlaging komen te ver
vallen."
eventuele wijzlgingsnrstellen bij de
Kamer zal komen.
Met name bij de ttbeweging is men
sterk geporteerd vooten verlaging van
de leeftijdsgrens, wrboven uitkering
aan weduwen dient ,aats te vinden.
Van belang hierbij lie vraag, tot wel
ke leeftijd een vrouinog kan worden
opgenomen in het anidsproces en dus
zelfstandig ln haar oierhoud kan voor
zien. Ook Hiernaar \rdt op het ogen
blik op verzoek va staatssecretaris
Roolvink een onderzfc ingesteld.
Door het C.N.V. Jsndertljd bij dc
vaststelling van het E.R.-advies aan
de regering over eenveduwen- en we
zenwet reeds een lerijdsgrens voorge
steld van 45 Jaar. Op et ogenblik gaan
er al stemmen op onde leeftijdsgrens
zelfs te verlagen tot jaar. Naar de
mening van sommigelis het voor een
vrouw boven de 35 j» al vrijwel on
mogelijk om te schaken naar liet be
drijfsleven om hier nt eens te begin
nen met het opbouweivan een positie.
Verlaging van 50 tot Jaar zal naar
de mening van de Soole Verzekerings-
Raad jaarlijks een exti bedrag vergen
van 23 miljoen, wa een verhoging
van de premie inhoui van ongeveer
'A pet. Voor verlaging an de grens tot
40 Jaar zou f 32 mlljen extra nodig
zijn en voor 35 Jaar 7 miljoen. Voor
de overbrugging van 6 tien jaar van
45 tot 35 Jaar Is dus schts 14 mil
joen per jaar nodig.
Prof. dr. W. C. van Uolk, hoogleraar
in de theologie aan de ijksuniversiteit
in Utrecht, is gisteren vor twee maan
den naar Amerika vertreken. De hoog
leraar ontving een uitndiging van de
theologische faculteit in Kale om de in
Amerika zeer bekend, zogenaamde
Shaffer-Lectures" te Widen. In aan
sluiting daarop zal hfj en aantal uni
versiteiten en colleges tezoeken en ln
verscheidene plaatsen prken. Prof. Paul
MLnaer, die een Jaar eleden aan de
Rijksuniversiteit in U'echt gasthoog
leraar is geweest, heeft e reis van prof.
Van Unnik f ga|' Ml
grotendeels voorbereid.
(Advertenie)
WITTE MIUIS
DE -ecJtte PI](STILLER
Bij reumatiek, Jicht of spierpijn
brengt Witte Kruis snl verlichting.
In te nemen naar pereonlijke__
voorkeur: tabletten,
poeders
of cachets.
WITTE KRUIS
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Nieuwland-Oosterwijk: J.
T. Doornenbal te Oene; te Zullichem-
Nieuwaal: W. Vroeindeweij te Bleiswijk;
te Almen: A. van Roon te Pijnacker.
Aangenomen de benoeming te Vlaar-
dlngen tot leider van het te creëren
nieuwe Jeugdwerk: wika I. Kandcl te
Utrecht.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Berllkum: H. K. Poelman
Azn. te Amemulden; te IJmuiden: B. G.
de Valk te Heerenveente Colijnsplaat:
J. de Waard, kand. te RIJsoord.
Aangenomen naar Melbourne, Australië,
Reformed Church: T. J. Hagen te Deven
ter; naar Roodeschool: P. C. Koster, kand.
te Pernis; naar Amsterdam-Osdorp-Slo-
tervaart: J. G. Marseille te Groningen-N.
Bedankt voor St. Jacobl-Parochie,
Giessen-Rlfswijk NB en voor Zuld-Beijer-
land: P. C. Koster, kand. te Pernis; voor
Bolnes: J. Wessel te Rotterdam-Fefjenoord.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Beroepen te Leiden: A. Vcrgunst te
Rotterdam-Centrum.
Bedankt voor Zaandam: P. Honkoop te
Ycrseke.
UNIE VAN BAPT. GEMEENTEN
Beroepen te Den Helder: G. Vegter te
Rotterdam-Centrum.
DOOPSGEZINDE BROEDERSCHAP
Beroepen te Beverwijk: G. Wassing te
Dantumawoude,
OEREF. GEMEENTEN IN NEDERLAND
Bedankt voor Brulnisse: T. Dorresteljn
te Opheusden.
OUD-GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Schevenlngen: L. Ge
braad te St. Philipsland.
n n
Het is een stralende voorjaarsdag, zo'n dag
die je optimistisch maakt en je doet veronder
stellen, dat het morgen en overmorgen weer
warm en mooi zal zijn.
Nu moet ik natuurlijk, volgens de adat van het
huisvrouwengilde, met dekens en bedden gaan
sjouwen en emmers met een lekker sop bereiden,
maar ik deserteer en val voor de bekoring van
een dag eruit. Gewoon, helemaal alleen, voor
mijn egoïstische genoegen, eruit.
Dit negeren van de adat is niet best, ik weet
het, daarom zou ik ook zwaar gesluierd en ver
momd ons dorp in alle vroegte langs achterpaad
jes moeten verlaten. Want je maakt je, behalve
dat het niet best is, ook volkomen belachelijk
om, zonder dat er iemand jarig of ziek is in de
familie, gewoon omdat het mooi weer is, toe te
geven aan uitgaansdriften.
Alsof er geen schoonmaak bestaat/
Maar ik vermom me niet, integendeel, ik trek
in een uitdagende stemming mijn nieuwe man
telpak aan. Mijn man bezwijkt voor mijn bede
lende ogen en staat me voor deze dag de auto
af, maar kijkt wel zorgelijk als mijn optimisme
rover gaat dat ik het autodak opendraai. Maar
zijn eega kennende probeert hij een gezicht te
zetten alsof hij alles énig en leuk vindt, wetend
dat ik in deze status voor geen rede vatbaar ben.
Helemaal zichzelf verloochenen kan hij echter
niet, hij moet, ondanks de goede voornemens om
mij geen strobreed in de weg te leggen, toch
vragen: „Waar ga je eigenlijk heen?"
Hij móét dit eenvoudig vragen, niet omdat
hij me deze dag niet gunt, hij gunt me wel een
week, maar het is voor hem nu eenmaal onvoor
stelbaar, dat je ergens heen tijgt zonder nauw
keurig een route uitgestippeld te hebben, laat
staan, dat je domweg op je gaspedaal trapt, niet
wetende of je nu bij het volgende kruispunt links-
of rechtsaf zult slaan.
Zijn vraag: „Waar ga je eigenlijk heen?" is
dus geen echte vraag, maar een inleiding tot op
bouwende kritiek en goedbedoelde adviezen.
Gelukkig houden de tjilpende vogels en mijn
nieuwe mantelpak mijn goede humeur stevig vast
en ik zeg: ,,'ic Heb er geen idee van. Lekker
Voatatxg.e.&S
blauw is de lucht hè?" Dan blijkt weer dat tk
een man uit duizend heb, want hij kijkt me
vertederd aan en schudt lachend zijn hoofd, zo
van je-doet-maar. Dan rijd ik hard toeterend het
hek uit en hoewel dat luidruchtige gedoe hem
altijd buitensporig ergert, wuift hij zijn armen
bijna uit het lid. Dan toer ik zomaar in het wilde
wat weg.
Langs voorjaarstuinen, langs waslijnen vol de
kens. Ik voel geen wroeging, alleen maar tinte
lende vreugde.
Tegen het einde van de middag zit ik op een
boulevardterru$je en nip langzaan aan een kop
koffie, het laatste extraatje van deze dag, want
het wordt weer huistoe-tijd.
Een paar tafeltjes verder zit een mij onbekend
heer, die mij beleefd-vrolijk groet. Terwijl ik pie
ker waarvan ik de man moet kennen, groet ik
terug. Dan neem ik afscheid van de zee, reken
koffie af en juist als ik weer op de boulevard
sta, schiet de onbekende man mij aan en vraagt:
„Poppie, ga je mee dansen vanavond?"
In een flits schieten talloze vragen door mij
heen. Ziet hij me aan voor een ander? Of is
Poppie een soortnaam voor vrouven, die spon
taan „graag" zeggen bij zulke uitnodigingen? Zie
ik daar dan naar uit? Of zit het in het terug
groeten?
Dan kijk ik hem hautain onderzoekend aan en
ik ben ineens overtuigd, dat hij gewoon een bru
tale avonturier is. Ik voel me dodelijk beledigd,
zwijg en negeer hem. Hij loopt volhardend mee
naar de auto en vraagt belangstellend of poppie
altijd zo stuurs kijkt, waarop poppie in de auto
klimt en vlak voor zijn neus „wegscheurf'.
Ik laat me door dit rare incident niet beïn
vloeden, rijd stralend terug en kom als een nieuw
mens weer thuis, waar ik uitgebreid verslag doe
van mijn tocht; over het vreemde avontuur zeg
ik niets.
's Avonds vraagt mijn man: „Waar ga je mor
gen heen?"
Dan vertel ik, dat ik hem bijna kwaadwillig
had verlaten en ik besluit met een zedig mond
je: „Wat ik morgen ga doen? Morgen gaat Pop
pie schoonmakenl"
MINK VAN RIJSDIJK
Advertentie
Endocil vloeibare crème
Endocil cleansing tonio
Endocll dagcrème
Endocil nachtcrème
RZORGINGSPREPAR A^E_N VA N j>. O R G A N O
N
O s s