Uw probleem is het onze
Hulpverlening is geen
liefdadigheid
Kerk moet hulpacties
stimuleren
ANDERZIJDS
POTTERS
Lammerts van Bueren
overleden
Een woord voor vandaag
Jeugd van CJ.V. begint
actie voor Farakla
Met servetten
barak bouwen
2
MUTATIERAPPORT
In het vrijzinnig hervormd
blad „Kerk en Wereld" schrijft
ds. A. Faber .naar aanleiding van
het mutatierapport dat de goede
zaak (doorstroming van predikan
ten) zijn inziens door de voorstel
len der commissie op slechte wij
ze wordt gediend, omdat de ge
meenten het absoluut niet zouden
verdragen wanneer de predikant
een van hogerhand thuisgestuur
de herder en leraar wordt. Ver
der schrijft hij onder meer het
volgende:
"VJOGE ik thans proberen het ge-
-L'l stelde probleem terug te bren
gen tot wat meer aanvaardbare
proporties. Het blijft er daarom
ernstig genoeg om. maar dit zou
ons de gelegenheid geven er met
minder emotionaliteit over te spre
ken.
Allereerst dan moeten wij ons
reëel met de gedachte vertrouwd
maken, dat overal in de menselijke
samenleving het gestelde probleem
zich voordoet. Er is nu eenmaal
een klein deel. dat opvalt, een
groot deel. dat rustig en onopval
lend zijn dagelijks werk doet. Mis
kenning van dit feit (en zo bespeur
ik dat in de nota) draagt onnodig
bij tot gevoelens van ressentiment
en tot frustatie. waar wij in de
kerk geen behoefte aan hebben.
Mag ik daar dan zonder sentimen
teel te worden aan toevoegen, dat
een langdurig verblijf van een be
paalde predikant, die een genera
tie lang misschien slechts een of
twee gemeenten heeft gediend, al
daar tot grote zegen kan zijn ge
weest? De nota zwijgt hierover, en
aat beschouw ik als een laakbaar
tekort.
zeker het feit, dat de suggestie
wordt gewekt als zou transplanta
tie zonder meer heilzaam zijn.
Eilieve: men neemt dezelfde mens
met zijn persoonlijke problematiek
mede naar de volgende stand
plaats; er zijn er niet weinigen,
die niet na tien jaar, maar reeds
na één jaar in de nesten zitten.
Het zijn ten slotte steeds weer
mensen, waar men mee te doen
heeft.
Mutatie zal in een dergelijk ge
val maar voor korte tijd helpen;
daarna komt het probleem in ver
hevigde vorm terug, omdat nu de
dwang de verhouding gaat vertroe
belen. Daarvóór had men met het
vrijheidsprobleem ten minste nog
niet te maken. En deze vrijheid
kan mensen tot hartstocht brengen.
Hoe zacht men de zaak ook trac-
teert, men ontkomt er niet aan,
dat de gemeente het gevoel krijgt
in een bepaalde richting geforceerd
te worden. Dat zal ons opbreken.
Wij nemen nu nog maar aan,
dat de pa9tor wel wil Hij im
mers zou vastgelopen zijn. Hoe zou
hij dan niet dankbaar zijn, als de
kerk hem weer zou lostrekken!
houden, stelt de commissie. Nu
komt er een venijnig addertje naar
boven. Dat is een verkapte vorm
van wat de Zwitserse kerk kent in
haar beruchte zevenjaarlijkse stem
ming, ook wel Wegwahling gehe
ten. De gemeente spreekt zich
daar er over uit, of zij de predi
kant nog wel verder als haar her
der begeert. Uiteenzettingen over
dit systeem hebben mij in Zwitser
land altijd het gevoel gegeven, dat
onze kerk toch wel gezegend is, dat
zij deze wet niet kent. Daar gaan
profeten, pacifisten, socialisten, bi-
blicisten, extremisten allemaal door
de molen. Daar gaat de pastor op
zijn woorden passen, daar gaat hij
verjaardagen aflopen om bij men
sen in het gevlei te komen; daar
is het zevende jaar waarlijk geen
sabbathsjaar, maar daar gaat de
zweep er over, en de besïe slaven
drijver is Jan Boezeroen. Hiermee
haalt de kerk eerst waarlijk de dui
vel over de vloer.
T~' s L dan de kerkvisitator gaan
naken of de dominee goed is of
i. Of hij dispensatie kan krij
gen of niet? Of hij blijven mag of
moet vertrekken? Hoe in de hemel
zal de kerkvisitator tot een recht
vaardig oordeel komen? Naar wie
zal hij luisteren? Zal hij vragen
naar het aantal kerkgangers en
naar de opbrengst der collecten?
Dat zijn immers graag gebruikte
graadmeters in de gemeente! Neen,
hier wordt een wijsheid gevraagd,
die men in onze kerk echt niet
aantreft. Dan moet men in een
school voor bisschoppen te leer
zijn gegaan. Onze hervormde speur
neus is hiervoor niet fijn genoeg.
Laat ons die niet gaan steken in
zaken waar de gemeente alleen de
verantwoordelijkheid voor draagt.
Wij kunnen o zo spoedig menselij
ke verhoudingen, die als een ny
lonkous zo ragfijn zijn. stuk maken
en trouw diepgaand schenden.
Na het bovenstaande zou de ge
dachte kunnen postvatten, dat ik
voor het werk der mutatiecommis
sie geen goed woord over heb. In
zoverre, dat daar zo leukjesweg de
dwang gehanteerd wordt, is dat
eigenlijk ook wel zo. Maar het zou
onbillijk zijn om de bewogenheid,
de onrust en het medeleven te mis
kennen, die ongetwijfeld schuil
gaan achter de woorden van nota
320.284-4785. Het is juist deze men
selijke factor, die ons noodzaakt
iets positiefs te stellen tegenover
de afwijzing van het voorstel der
commissie.
Corpscongres der Vrije Universiteit
Een hoogtepunt van het corps
congres van de Vrije Universiteit
dat op het conferentieoord „Woud-
schoten" wordt gehouden en in het
thema staat van „de verre naaste",
was de dag die gewijd was aan „de
politieke vormgeving van de ont
wikkelingslanden", de dag die
reeds bij de aankondiging bekend
werd als „de politieke dag". In de
morgen zou luitenant-generaal
Mathon gesproken hebben, maar
daar hij door ziekte verhinderd
was werd zijn plaats ingenomen
door prof. dr. G. Kuypers. 's Mid
dags werd een forum gehouden
over hetzelfde onderwerp.
Prof. Kuypers wees er in de eerste
plaats op dat het bij de politieke vorm
geving niet om onze Westerse politiek
gaat maar om wat de jonge staten zelf
tot stand brengen. Dat zal wel eens af
wijken van wat wij het meest wenselijk
achten. Van belang hierbij is een har
monische ontwikkeling van. de politieke
groepen in het betrokken land. Een ge
leide democratie kan soms wenselijk
zijn in het begin en wordt ook vaak
door de politici uit de Afro-Aziatische
wereld zelf als gewenst beschouwd. On-
Advertentie)
Ook U kunt verlost worden
van die
Bhenmatlsche Pijnen
met Kruschen Salts.
U moet een kuur doen, de Kruschen
Kuur, iedere dag 's morgens de be
roemde kleine dosis. Beroemd - ja -
over de hele wereld, om zijn wondere
aansporende werking op de bloed
zuiverende organen. Die worden met
Kruschen tot hernieuwde jeugdige wer
king gebracht en drijven zo de on
zuiverheden uit. die nu die ondragelijk
snerpende pijnen verwekken.
ATOOM
BEWAPENING
In de Friese Koerier, waarvan hij
huofdrcdarteur i% heeft Fedde Schurer,
Tweede Kamerlid voor dc Pv.d.A., com
mentaar geleverd op de discussie, welke op
het partijcongres van vorige week is ge
houden naar aanleiding van de resolutie,
die zich keerde tegen de eenzijdige atoom
ontwapening en die ernstige kritiek uitlok
te van de schrijver zelf en van zijn me
de-Kamerleden Koopman en Franssen. De
heer Schurer schrijft o.m.: „Buitenstaan
ders moeten wel gedacht hebben dat het
partijbestuur met zijn resolutie en de heer
Ruygers met zijn felle begeleidende filip
pica bezig waren een knuppel tc gebrui
ken om een vlieg dood tc slaan. V
nodig „de eenzijdige atoomontwapening" af
te wijzen, wuar er geen enkel voorstel van
die strekking bij regering of parlement aan
de orde wa»? Het heeft bovendien verwon
dering gewekt dat ter verdediging van een
resolutie welker aanneming bij voorbaat
vaststond, en die men gerust aan de heer
Ruygers had kunnen overlaten, oud-premier
prof. Schermerborn te hulp moest snellen
om met het volle gewicht van zijn persoon
lijke invloed de schaal naar de gewenste
kant te doen doorslaan.
Dit vooral gaf de hele affaire meer sen
satie dan strikt noodzakelijk was geweest
voor een eenvoudige loyaliteitsverklaring
ter gelegenheid van de regeringsverklaring
waarop mr. Burger doelde.
De aanwezigheid van drie recalcitranten
in een grote fractie kan geen serieuze re
den zijn om een belangrijke partij van zulk
een deelname uit te sluiten. En men is met
deze resolutie niet geheel ontkomen aan het
gevaar der verdenking, de vrije menings
uiting in de partij op nogal ver gaande
wijze te willen afremmen. Temeer verwon
dcrlijk van een partijbestuur dat zich vrij
unaniem ingenomen toont met dc houding
ener minderheid in de Britse socialistische
partij, die zich krachtig tegen de besluiten
van de meerderheid verzet Daar acht men
blijkbaar dat ene gezicht van de partij van
niet zoveel belang.
Deze buitenlandse resolutie moet men dus
vooral zien in het licht van de actuele bin
nenlandse verhoudingen. Het is kennelijk de
bedoeling van het congres niet geweest de
zaak op de spits te drijven en de ketters
de tong uit te branden. Want datzelfde ron-
gres dat deze resolutie aanvaardde verkoos
de volgende dag met een flinke meerder
heid prof. Roling in het partijbestuur. Dat
dit kon gebeuren en dat de discussie en de
vrijheid van meningsuiting in feite onaan
getast bleven, is veeleer een reden tot trots
dan tot ontsteltenis, en een bewijs dat ten-I
slotte in de Partij van de Arbeid het
woord democratie geen loze klank is. Het'
gaat hier immers om een vraagstuk, dat
pas aan het begin van de denkordc staat,
en dat alle partijen gelijkelijk beroert
Wanneer dit denkproces in de socialisti
sche partij het eerst en het meest zicht
baar worstelt om formulering, dan is dat
slechts een teken dat hier de democrati
sche traditie leeft.
Dat gaat niet zonder hotsingen en kort
sluitingen, maar die vinden toch plaats te
gen een achtergrond van groter onderlinge
verbondenheid dan de bnitenstaander ao op
pervlakkig zou vermoeden.
Moge het de nieuwe voorzitter, de lieer
Suurhoff, gegeven zijn deze innerlijke dy
namiek met haar soms tegenstrijdig schij
nende krachten hijeen te houden in solida
riteit en in vrijheid. Over het gezicht van
de partij hoeft voorlopig niemand zirh on
gerust te maken; dal wordt bepaald door
de meerderheid, en daarover verkeert nie-
Maad ia twijfel.**
Oisfprpn wprd liet corDSConsrGS nuanceerd moest denken. Men kan niet
\jisieren wera nei corpbt-ungres aan aUen dezelfde eisen stellen, al was
„De verre naaste" op Woudschoten
voortgezet met een tweetal lezin
gen van prof. dr. J. van der
Berg over „Bijbelse motivering der
hulpverlening" en van dr. C. L.
van Doorn over „Het sociologisch
aspect van hulpverlening aan
onderontwikkelde landen".
Prof. Van der Berg stelde centraal dat
de gemeente van Jezus Christus in haar
bestaan de gestalte van haar Heer
heeft af te beelden in nederige dienst
aan de naaste. Deze dienst moet zich
ook uitstrekken tot de volken van ande
re werelddelen, ..de verre naaste",
kerken dienen de „Novib" en acties
via de Verenigde Naties te stimuleren.
Dr. Van Doorn vestigde er de aan
dacht op. dat onze hulp ongemerkt voor
beide partijen op een teleurstelling kan
uitlopen. Dit wordt veroorzaakt door het
zelfstandig worden der jonge volken en
onze houding daar tegenover. De onaf
hankelijkheid brengt problemen mee
die diep ingrijpen m de structuur van
de samenleving. De vraag naar econo
mische en sociale ontwikkeling dringt
zich onweerstaanbaar op. De ontwikkel
de landen zullen er naar moeten stre
ven met adequate projecten te komen.
Voor alles moeten wij ons inleven in
de mentaliteit van de Aziaat en de
Afrikaan. De A.A.-landen zijn in alles
zeer gevoelig voor het eigen initiatief,
aldus dr. Van Doorn.
Hij verwachtte voorts veel van een
uitwisseling van gedachten tussen wat
hij noemde ..marginale groepen", dit
zijn sociale groepen die zowel in oost
als in west onder gelijke omstandighe
den leven, b.v. geschoolde arbeiders,
studenten en ondernemers, die bij over
brugging van de kloof tussen de oude
en nieuwe situatie dienstbaar zouden
kunnen zijn.
Vriend der rijken?
In de discussie toonden verscheidene
studenten zich onvergenoegd over de
houding van de kerk ten aanzien van
de huidige welvaart, gezien tegen dc
achtergrond van de nood die elders,
zelfs in eigen omgeving bestaat. Men
zag hierin een parallel met de situatie
uit de jaren dertig, toen dc kerk zich
ook te vrijblijvend toonde ten aanzien
van het sociale vraagstuk. De kerk
blijkt te vaak een vriend der rijken in
plaats van dat zij een waarschuwende
vinger opheft.
Prof. Van der Berg wees er in de
beantwoording op, dat men in deze ge-
„LINIA"^®
MENTHOLPrUtTS
TèjJer» hoest en Keelpir
Uitwerkincf frappantJ
UNIECOLLECTE
De uniecollecte heeft de volgende be
dragen opgebracht:
In Zuidhorn 443,75, Terzooi 338,
Tietjerk 449.50. Twijzel 244.25, Twij-
zelerheidc 147, Tijnje 231,50. Tzum-
marum 180, Veenwouden 392,90, IJlst
240, Westerbork 862.25. Zuidbarge
f 419.25, Zwartsluis 307.20, Winterswijk
1.542,48. Zaltbommel 62.24. Slikker
veer 1.172,56. Sommelsdijk 647. Stad
aan 't Haringvliet 510,50,
827,75. Streefkerk 1.050.
veen 1 059.45. Nieuw en St
Stolwijk
Waddinx-
Joosland
31.36, Serooskerke 560, Veere 219,
Zierikzee 1.002,30, 's-Hertogenbosch
687.19.
Totaal van 500 lokale comité's
305.208.03, vorig jaar J 272.824.10.
hij wel van mening dat de kerk hierin
over het algemeen een duidelijker ge
luid kon laten horen. Overigens wees
hij nog op de publikaties over deze pro
blematiek van de Oecumenische Raad
van Kerken.
Dr. Van Doorn vestigde er naar aan
leiding van een desbetreffende vraag
nogmaals de aandacht op dat wij ons
bij de hulpverlening niet moeten uitle
ven maar inleven. Wij zullen het nog
teveel ,.wel eens even klaarspelen". Dat
wordt door degenen die ontvangen noch
op prijs gesteld noch geaccepteerd.
Slechts van een ontmoeting op voet van
gelijkheid kunnen wij voor de toekomst
enig heil verwachten.
Zuid-Slavië wenst
betere betrekkingen
met de R.K. kerk
Volgens een in Belgrado gepubliceerd
jaaroverzicht van de Zuidslavische fede
rale executieve raad, had deze voorge
steld onderhandelingen te openen met
vertegenwoordigers der Rooms-Katjio-
lieke Kerk in Zuid-Slavië om tot norma
lisatie der betrekkingen tussen de staat
en de katholieke gemeenschap te komen.
Deze 'besprekingen zijn echter niet door
gegaan, omdat de bisschoppen geen toe
stemming van het Vaticaan hebben ge
kregen.
Niettemin, zo gaat het jaaroverzicht
verder, zal de executieve raad elk initia
tief van het episcopaat met betrekking
tot deze normalisatie in overweging
nemen.
Zich verheugend over de goede be
trekkingen tussen de staat en de overige
godsdienstige gemeenschappen, consta
teert de Zuid-Slavische regering met vol
doening, dat ook de Rooms-Katholieke
Kerk in de loop van het afgelopen jaar
vorderingen in die richting maakt.
De diplomatieke betrekkingen met de
paus werden in 1952 door de Zuid-Sla
vische regering verbroken in verband
met de ..onvriendelijke houding van het
Vaticaan" tegenover Zuid-Slavië.
In Zeist is maandagavond op 89-jarige
leeftijd overleden dr. J. Lammerts van
Bueren. oud-president-directeur van dc
Heldring Gestichten in Zetten.
Johan Lammerts van Bueren werd in
1872 in Utrecht geboren. Hij studeerde
theologie aan de Unversiteit in de Dom
stad en was na zijn promotie in 1901
achtereenvolgens als predikant voor de
Nederlandse Hervormde Kerk werkzaam
in Bunnik. Rotterdam en Amsterdam,
ïn 1914 volgde hij dr. H Pierson op als
president-directeur van de Heldring Ge
stichten. een centrum voor opvoeding
en onderwijs in Zetten. In deze gemeente
stichtte hij onder meer het observatie
huis De Arenhorst en twee tehuizen voor
ongehuwde moeders: Het Veldhuis en
Pella. Ook bracht hij de landbouwhuis-
houdschool in deze gemeente tot grote
ontwikkeling.
Dr. Lammerts van Bueren vestigde
zich na zijn emeritaat in 1937 te Zeist,
waar hij vele jaren de functie van wet
houder van sociale zaken bekleedde. Ook
was hij voorzitter van de toenmalige
Middernachtszending, thans de Hendrik
Pierson Vereniging. Voorts was hij
president van de Federatie van Instel
lingen voor de Ongehuwde Moeder en
haar Kind. en mede-oprichter van de
Rekkense Inrichtingen te Rekken.
De begrafenis zal donderdag 30 maart
's middags om half twee geschieden op
het kerkhof de Vluchtheuvel in Zetten,
na een rouwdienst die zal worden geleid
door ds. Ter Linde, predikant te Zetten.
ze hulp is te vaak ondoeltreffend. Een
voorbeeld daarvan noemde prof. Kuy
pers de situatie in Zuid-Korea die hij
typeerde als een vrijwel failliete zaak
ondanks de twee miljard dollar die de
Verenigde Staten ter beschikking hebben
gesteld. Daarentegen hebben de Noord-
Koreanen kans gezien een levensvatba
re staat te creëren, aldus prof. Kuypers.
's Middags werd in een forum hetzelf
de onderwerp aan de orde gesteld. Hier
in hadden zitting mr. Biesheuvel, mr.
Heldring, prof. Kuypers en de heer Van
Randwijk, terwijl als voorzitter optrad
prof. De, Gaay Fortman. De centrale
vraag was: „Waarom dient aan de
minder-ontwikkelde landen hulp ver
leend te worden?" Mr. Heldring zette
uiteen dat men beter de ethische mo.
tieven op de achtergrond kan houden.
Het Westen zal meer begrip ontmoe
ten indien het verklaart dat zijn steun
aan de onderontwikkelde landen gedic
teerd is door puur eigen belang. Ook
Europa geloofde na de oorlog niet dat
het Marshall-plan uitsluitend liefdadig
heid was.
Nuchter
De heer Van Randwijk was van me
ning dat iedere verdenking van liefda
digheid moet worden vermeden. Als wij
de zaak nuchter bekijken moet men
constateren dat reeds 20 jaar geleden
krachtdadig had moeten worden bijge
dragen in een ontwikkeling van de Oos
terse landen. Onze plicht thans is dan
ook niet meer dan een „nabetaling".
Hulp is geen liefdadigheid; het is een
plicht de wereld bewoonbaar te maken.
Mr. Biesheuvel benadrukte dat het
vraagstuk in de eerste plaats een
ethisch probleem is. Voor een christen
politicus mag het eigen belang nooit de
voornaamste reden tot hulpverlening
zijn. Prof. Kuypers zag dc hulpverle
ning als een in de Bijbel neergelegde
cultuuropdracht. Wij hebben, aldus prof.
Kuypers, als taak gekregen de gehele
wereld te ontwikkelen cn niet alleen het
Westen.
In hoeverre is de Westerse democra
tie een geëigende staatsvorm van de
ontwikkelingslanden? Zo luidde een vol
gende vraag. Mr. Heldring antwoordde
hierop dat Westerse landen wat dit be
treft zeker geen voorwaarden bij de
hulpverlening mogen stellen. Ik zou mij
kunnen voorstellen, aldus mr. Heldring,
dat wij hulp verlenen aan communis
tische landen om zuiver politieke rede
nen zonder dat wij het communistische
stelsel als zodanig aanvaarden. Het is
trouwens de vraag of de Westerse de
mocratie de alleen zaligmakende rege
ringsvorm is. De heer Van Randwijk
voegde 'hieraan toe dat de enige garan.
tie voor een functioneren van de de
mocratie niet is gelegen in wetten en
regels doch in de mentaliteit van de
burgers. Wij kunnen die nooit aan an
dere volken opleggen.
Neutralisme
Een discussiepunt was verder in hoe
verre, het neutralisme een positieve fac
tor is bij het bewaren van de vrede.
Mr. Biesheuvel meende dat het niet
aan de neutrale landen doch aan de
Westerse politiek te danken is dat de
koude oor'o? nog niet ov^r^e^aan in
eerj werkelijk» oorlo® stu
denten oefenden ernstige kritiek uit op
de politiek van het Westen ten aanzien
van de ontwikkelingslanden. De vraag
werd gesteld of christenen zich Dij even
tuele hulpverlening niet moeten distan
tiëren van deze politiek daar het Wes
ten zich reeds talloze malen gecompro
mitteerd 'heeft, door zijn houding ten
aanzien van de onderontwikkelde landen
Als derde spreker richtte mr. Itty.
secretaris van de jeugdafdeling van de
Wereldraad van Kerken te Genève,
zich tot het congres. Hij sprak over:
„Cooperation With the Western World"
en schetste de gevoelens en de houding
van het ontvangende land. Hij onder
scheidde drie reacties. Een kleine groep
wenst helemaal geen hulp, omdat men
het buitenland wantrouwt. Er is vrees
voor nieuwe afhankelijkheid. Een ande
re, eveneens kleine groep, wenst hulp,
van wie dan ook. Men beschouwt dit
dan als het afbetalen van een schuld.
Verreweg de meesten echter, onder
wie ook spreker zelf, stellen hulp op
hoge prijs, mits deze frank en vrij ge
geven wordt. Hulp mag nooit gepaard
gaan met politieke, economische, cultu
rele of zelfs ook maar religieuze expan
sie. „Als christenen hebben wij hulp te
verlenen omdat onze medemens Gods
schepsel is en uit dezelfde genade leeft
als wijzelf". Het christendom heeft in
Azië en Afrika opnieuw de aandacht ge
vestigd op de materie. Dit heeft een
„revival" teweeg gebracht in de ande.
re wereldgodsdiensten, juist op dit punt.
Mr. Itty legde er voorts de nadruk
op de hulp vooral multilateraal en via
de Verenigde Naties te geven. Dit
wekt een groter vertrouwen in de onbaat
zuchtigheid. Hij waarschuwde het Wes
ten om wat het met de ene hand geeft
(een procent van het nationale inko
men) niet weer met de andere hand,
in casu economische machtsblokken als
de E.E.G.. dubbel terug te nemen. De
onderontwikkelde landen stellen zich
over het algemeen vier sociale doelein
den: vrijheid, ordening, gerechtigheid en
vooruitgang. Voor elk van deze doelein
den is een andere regeringsvorm de
meest optimale. Het is niet alles of
niets, deze doeleinden dienen met el
kaar in evenwicht gebracht te worden,
aldus mr. Itty.
Beroepingswerh
NED. HERV. KERK. Beroepen te
Benoemd tot hulppred. te Willems
oord: mej. M. Ch. de Wilde, vic te
Blankenham.
GEREFORMEERDE KERKEN. Be
dankt voor Waarder: J. P. Dondorp te
Kattem.
Examens: aan de V.U. slaagde -voor
het kand. ex. theologie: R. J. van der
Veen te Delft.
Christus schildert geen erg optimistisch beeld van de laatste
dagen van de wereld voor Zijn wederkomst. Het is geen
beeld van vooruitgang, maar van tweedracht en verdeeld
heid, van verzet tegen de ware boodschap van het evangelie.
Oorlogen, revoluties, valse profeten, vervolgingen van de
kerk, dat zijn de kenmerken van de eindtijd.
En dan ineens, zonder overgang, klinkt het: „En dit evangelie
van het Koninkrijk zal in de gehele wereld gepredikt worden".
Midden in die onrustige wereld klinkt het evangelie van rust,
dwars door die oorlogsdreigingen heen zal de vrede worden
geproclameerd. Midden in de hongersnoden zal ook worden
gesproken over het ware Brood des levens. Groter contrast
is niet denkbaar.
God wacht niet tot rustiger tijden. Gods stem klinkt als de
golven bruisen. Het evangelie moet gehoord worden, want
het evangelie is het antwoord niet alleen op de nood van het
hart, maar op de nood van de wereld.
Hier ligt de taak van de kerk. Juist in dergelijke tijden trekt
de kerk zich zo vaak terug in haar kerkgebouwen, gaat zij
haar activiteiten beperken tot de eredienst en tot consolidatie.
Maar God zegt, de opdracht is het evangelie te ■'prediken.
De wereld moet het weten, dat God Heer is.
(Van een onzer redacteuren)
DEZE week starten de clubs
voor jongens en meisjes tot
zestien jaar van het Christelijk
Jongeren Verbond een actie om
het echtpaar Blankers te Farakla
in Griekenland aan een barak te
helpen. Onder het motto „Kali
sperra voor Farakla" (Goedendag
voor Farakla) zullen zij trachten
om nog vóór pinksteren tenminste
50.000 speciaal bedrukte servetjes
te verkopen.
De actie wordt georganiseerd door de
Wereld Wijd Werk-Commissie van het
C.J.V., welke commissie binnen het ver
bond de daadwerkelijke 'aandacht vraagt
voor zending en oecumene. Verleden
jaar deed zij dit onder meer door een
actie te voeren voor de vluchtelingen in
Hongkong en het jaar daarvoor een ac
tie voor een Boys Town in Madras.
Beide acties werden een groot succes,
zodat de verwachtingen met betrekking
tot de nieuwe actie hoog gespannen
zijn.
Het echtpaar Wim en Jo Blankers is
in opdracht van de Wereldraad van
Kerken naar Griekenland gegaan om
een bijdrage tot de sociale en culturele
verheffing van de bevolking te leveren.
Wie Griekenland thans bereist, kan zich
vaak moeilijk voorstellen dat dit land
van zo grote betekenis voor de westerse
beschaving is geweest een land met
een poëzie en een proza, die nimmer in
schoonheid werden overtroffen, geschre
ven in een taal, die geacht wordt de
mooiste te zijn, welke de wereld ooit
heeft gekend.
Thans is Griekenland het armste
land van Europa. Slechts een vijfde ge
deelte van z'n grondgebied kon in cul
tuur worden gebracht. Meer dan 20 pet.
van de acht miljoen zielen tellende be
volking verdient niet meer dan acht
gulden per week. In de restaurants
werken vaak jongens voor geen grotere
beloning dan twee maaltijden per dag.
(Advertentie)
Beschuit is licht en toch zo vol energie.
Wim en Jo Blankers hebben zich ge
vestigd in Farakla op Ewia, het groot-
ste van de ontelbare eilanden en eiland-
jes in het zuiden en zuidoosten van
Griekenland. Men treft er een vijftig J
gezinnen aan, waarvan de hoofden ge-
middeld niet meer dan 350,per jaar
verdienen. Wim en Jo hebben een oud i
huis opgekalefaterd en zijn aan het i
werk gegaan. i
Regelmatig kan men Wim Blankers
aantreffen in het armetierige koffie
huis, waar de dorpelingen allerlei za-
ken plegen te bespreken. Hij heeft
hun verteld hoe zij uit melk boter kun- j
nen bereiden, hoe zij door gemeen- j
schappelijke aankoop van een goede
„beer" hun varkensstapel kunnen ver- j
beteren, hoe zij groente kunnen wec
ken, welke soort kunstmest het meest
is aan te bevelen en wat niet al. Maar
bij praten heeft hij het niet gelaten. J
Hij is kassen gaan bouwen voor de
verbouw van aardappelen, die zonder
meer op de rotsachtige bodem geen
wortel willen schieten, doch die het
wel doen wanneer zij, na enige tijd
kasculture te zijn geweest, worden
overgeplant. Van stenen, die voor het
grijpen lagen, is hij varkenskotten in
elkaar gaan zetten om een einde te
maken aan het rondlopen van de var
kens in de woningen.
De bewoners van Farakla vonden
het eers maar vreemd, doch de voor-
uitstrevenden gingen al vrij spoedig
het goede voorbeeld volgen.
Bij dit alles zit Jo Blankers niet stil.
Zij verzamelde meisjes en jonge vrou
wen om zich heen om hen rokken en
bloezes te let en naaien en vormde een
club van kleine meisjes voor het ver-
vaardigen van raffiawerk. Er valt daar j
in Farakla veel werk te verrichten. Het
clubwerk gebeurt thans allemaal in de
woning van het ondernemende echtpaar.
Een van de kamers is daarvoor spe
ciaal ingericht, doch deze is eigenlijk
veel te klein.
Daarom ziet men met verlangen uit
naar een barak, die voor club- en ver
enigingswerk kan worden gebruikt en
waarin ook eer dorpsbibliotheek kan
worden ondergebracht. Het Griekse I
ministerie van o„ k. en w. heeft daar- i
voor reeds een aantal boeken toegezegd I
in de hoop dat de bevolking van Farakla
een grotere belangstelling zal krijgen
dan 1hans in het dorpscafé waar men
hele avonden zit te praten aan de
dag wordt gelegd.
De jongens en meisjes van het Chr.
Jongeren Verbond zullen opnieuw met
enthousiasme aan de slag gaan om ook
deze actie tot een daverend succes te I
maken.
A. Zoutewelle ten
grave gedragen
(Van onze correspondent)
Op de algemene begraafplaats brach
ten gistermiddag velen de laatste eer
aan de heer Antonie Zoutewelle.
De heer Zoutewelle was 37 jaren lang
onderwijzer aan de Chr. Ulo aan de
Westerstraat te Gorinchem. Hij had een
bijzonder talent voor organisatie. Naast
zijn dagelijks werk had hij dan ook nog
tal van andere functies, in verenigingen
en commissies.
Plaatselijk genoot hij bekendheid als
directeur van de cursus voor aanne- I
mers, als voorzitter van de Christelijke
Scholenbond en van de Chr. Technische
school. Ook had hij zich met alle krach-
ten ingezet voor de bouw van de Ge-
reformeerde Johanneskerk.
Aan de groeve sprak ds. W. G. Schee-
res. die een ding troostend vond. na-
melijk dat de Christus hetzelfde heeft
doorgemaakt, ter verlossing van de j
mensheid, dus ook voor de ontslapene.
Namens alle verenigingen en commis
sies sprak de heer Tiggelaar, voorzitter
van de Vereniging voor Christelijk Ulo
onderwijs, waarvan de heer Zoutewelle
deel uitmaakte.
Leerlingen van de school zongen nog
„Veilig in Jezus armen".
Vraag: Tot grote ergernis van mijn
vrouw blijft ons eenjarig hondje verha
ren. Het dier krijgt tweemaal per dag
eten, namelijk 's morgens bruin brood
mét thee en 's avonds bruin brood met
rijst en groente, gekookte vis of milt.
long of hart. 's Morgens geef ik het
een theelepel levertraan. Het dier
krijgt geen snoep of zoetigheid. Ligt
het soms aan de samenstelling van het
voedsel?
Antwoord: Zonder het dier gezien te
hebben is niet te zeggen wat de oor
zaak is van het voortdurend verharen.
Het beste is zich tot een dierenarts te
wenden.
Vraag: Vorig jaar heb ik een ama-
ryllisbol gekocht, die later aan twee
bloemenstengels zes en vijf kelken
gaf. Na de bloei heb ik de stengels af
gesneden en geleidelijk aan heb ik de
plant minder water gegeven, waarna
ik haar sinds het najaar droog heb la
ten staan. Nu vertoont zich een nieu
we scheut. Hoe moet ik nu verder han
delen?
Antwoord: Thans moet u de grond uit
de pot verwijderen en tevens ook tus
sen de wortels van de plant weghalen.
Daarna moet u de plant overpoten
in een nieuw grondmengsel en op de
schoorsteen plaatsen. Wanneer de nieu
we bloemstengel zichtbaar wordt, moet
u weer wat water en in de bloeitijd
volop water geven en eenmaal in de
week kunstmest.
Vraag: Wat betekent het woord ,,pic-
tologie"?
Antwoord: Pictologie is afgeleid van
het Latijnse woord „pingere" of schil
deren en het Griekse woord „logos"
dat hier leer of kennis betekent. Men
zou dus zeggen, dat de betekenis schil-
dersleer is, maar hier wordt beeld-
schriftleer bedoeld.
Vraag; Wij hebben een fles of glas
met glazen stop, gevuld met zelfge
maakte abrikozen op sap. De fles werd
zoals gewoonlijk goed gesloten, maar
nu is er naar het schijnt nat tussen
de sluiting gekomen, zodat wij deze
niet meer open kunnen krijgen. Hoe
zou dit het beste kunnen geschieden?
Wij hebben er heet water boven op
gegoten, maar tevergeefs. Daarna heb
ben wij zonder goed gevolg de fles on
dersteboven in heet water gezet. Ver
volgens hebben wij van boven in de
rondte, op de plaats waar de stop vast
zit, geklopt. Ook hebben wij de sluiting
met een spiritusvlammetje verhit, en
geprobeerd de stop met een fijn gilet-
temesje te openen.
Antwoord: Uit uw beschrijving ma
ken wij op, dat u alle gangbare mid
delen heeft beproefd, doch tevens me
nen wij eruit op te maken, dat dit niet
op de meeste effectieve wijze is ge
schied. Probeer het nog eens als volgt:
Koel eerst de stop zoveel mogelijk af,
liefst met ijs «gestampte ijsblokjes uit
de koelkast bijvoorbeeld). Wanneer de
stop goed door en door koud is, laat
u een straal heet water op de hals van
de fles lopen, dus aan de buitenzij
de, waar de stop in de fles klemt. De
stop is dan koud en gekrompen; de
hals wordt heet en zet uit. Op deze
wijze ontstaat een weinig ruimte waar
door de stop los komt. Inderdaad ver
groot het abrikozensap, dat aan de stop
zat, de moeilijkheid omdat de suiker
daarin als kleefmiddel werkt. Het wis
selbad ijs-heet water kan de fles doen
springen. In dat geval is de fles wel
open, maar dan moet men voorzichtig
zijn en vooral oppassen voor mogelij
ke glassplinters in het abrikozensap.
Vraag: Komen kleine zelfstandigen
ook in aanmerking voor kinderbijslag
en krijgt men deze reeds bij het eer
ste kind? Zo ja, tot wie moet men zich
dan wenden?
Antwoord: Inderdaad kunnen kleine
zelfstandigen kinderbijslag ontvangen,
maar deze bijslag gaat niet in bij het
eerste, maar bij het derde kind. Bo
vendien is deze bijslag gebonden aan
een inkomengrens. Heeft men een, ho
ger inkomen dan 3500 en slechts drie
kinderen, dan heeft men geen recht op
de kinderbijslag. Heeft men vier kinde
ren, dan is de grens 3700, bij vijf
kinderen 3900. bij meer kinderen
klimt de grens telkens op met 200
per kind.
Men moet zich wenden tot de raad
van arbeid..
Vraag: Hoe komt het. dat in stro
mend water (rivieren e.d.) ijsafzetting
op de bodem geschiedt, waarna het ijs
als grote schotsen naar boven komt,
terwijl in stilstaand water de tjsvor-
ming van boven begint?
Antwoord: Bij stilstaand of nagenoeg
stilstaand water zakt het water met
het grootste soortelijk gewicht naar
beneden en het lichtere water komt
naar boven. Nu heeft water van 4 gra
den Celsius de grootste dichtheid en het
grootste soortelijk gewicht. Op de bo
dem van sloten en plassen kan men
dus dikwijls water van 4 graden Celsi
us aantreffen, terwijl het lichtere op
pervlakte water dus 's winters bevriest
en 's zomers door de zon verwarmd
wordt. In rivieren stroomt het water
vrij snel en wel aan de oppervlakte
sneller dan aan de bodem in verband
met de wrijving van dit water met de
bodem. Het gevolg hiervan is een in
tensieve menging van het water,
waardoor de temperatuur in de rivier
neiging heeft overal gelijk te worden.
Daar water, wanneer het in sterke be
weging is, minder gemakkelijk bevriest
dan water dat minder in beroering is,
zal het water op de bodem van de ri
vier dus eerder bevriezen dan het woe
lige water aan de oppervlakte. Bij het
bevriezen vermeerdert het volume,
waardoor het soortgelijk gewicht af
neemt. Het ijs, dat nu op de bodem ge
vormd is. krijgt op een gegeven mo
ment voldoende drijfkracht om zich
van de bodem los te scheuren en
komt dan als een compleet ijsveld
naar boven.