1 De Newman-dissertatie van W. H. v. d. Pol i DEZE WEEK IN EEN WOELIGE WERELD DE WERELD 25 JAAR GELEDEN 61 19J ZATERDAG 25 MAART 1961 door G. PUCHINGER ze ar iaa :C E! „De kerk was geen kerk. De geest heerschte er niet en mijn hart kon geen sympathie gevoelen nóch voor een kerk, die zo grovelijk haar eigen eer met voeten trad, nóch voor een godsdienst, die door zulk een kerk werd vertegenwoordigd. Het kwam daarvandaan, dat ik het afleggen mijner belijdenis tot den uitersten termijn voor het proponentsexamen uitstelde, en evenmin zal het U bevreemden, dat ik, in de Academiewereld opgenomen, zonder verweer of wapen stond tegen de machten der negatie die mij, eer ik het zelf vermoedde, mijn overgeleverd geloof ontstalen. Het had geen diepte van wortel geschoten in mijn onbekeerd, zichzelfzoekend gemoed, en moest dus wel verdorren toen het aan de verzengende hitte van den twijfelgeest werd blootgesteld. Ik zal niet zeggen, dat ik ooit tot positivisme of ongodisterij verviel, maar van den ouden schat behield ik niets." DR. A. KUYPER „Confidentie", pag. 35. 1873. „O moeder der heiligen! O school der wijzen! O opvoedster der helden! Van wie zijn uitgegaan, in wie gewoond hebben, gedenkwaardige namen uit oude tijden, om de waarheid te verspreiden over de wereld of om haar te koesteren en te verklaren in het vaderland. O gij, bij wie de volkeren in het rond hun lampen hebben ontstoken! O maagd van Israël! Waarom zit gij nu ter aarde en zwijgt ge, als een van de dwaze vrouwen, die zonder olie waren bij de komst van de Bruidegom? Waar is nu de leider in Sion, de leraar in de Tempel, de asceet op de Karmel, de heraut in de woestijn, en de prediker op de markt? Waar zijn uw „krachtige, vurige gebeden", opgedragen in het geheim, en uw aalmoezen en goede werken, die als een gedenkteken oprijzen voor God? Hoe kan het toch zijn, o eenmaal heilige plaats, dat „het land rouwt, want het graan wordt verkwist, de nieuwe wjjn droogt op, de olie ver vliegtomdat de vreugde is weggekwijnd van de zonen der mensen"? „Wee die daghoe kreunen de dieren! Het vee is onrustig, want zij hebben geen weiden, ja zelfs de schapen lijden gebrek." „De Libanon schaamt zich, zijn bossen worden omgehouwen. De Sharon is als een woestijn, en Basan en de Karmel schudden hun vruchten van zich af."" (Joël 1 1018; Jes. 33 9) J. H. NEWMAN „Het afscheid van vrienden". Afscheids- prcdicatie te Littlemore, 19 september 1843. ||ET zal vrijdag 31 maart a.s. vijfentwintig jaar geleden zijn dat onder promotorschap van prof. dr. Maarten van Rhijn aan de Utrechtse Rijksuniversiteit tot doctor in de theologie promo veerde Willem Hendrik van de Pol, op een proefschrift: De Kerk in het Leven en Denken van Newman. De promotie geschiedde cum laude, en daarvoor was, zeker in die jaren, alle reden 1 Wie aan deze promotie terugdenkt zal zich realiseren hoe snel de tijd voortspoedtvan de theologische hoogleraren die destijds aan de promotietafel plaats namen zijn nog slechts Van Rhijn, Severijn en Berkelbach van de Sprenkel (allen emeritus) in leven, terwijl Obbink Sr. en A. M. Brouwer, die beiden opponeerden, reeds sedert jaren zijn gestorven. Ook in die zin is veel veranderd dat de promovendus van vijf entwintig jaar geleden In 1940 tot de Rooms-katholieke Kerk toe trad, en enige jaren later tot priester werd gewijd. Thans be kleedt hij reeds meer dan tien Iaar lang aan de Rooms-katholie- e Keizer Karei Universiteit te Nijmegen een leerstoel in de Phaenomenologie van het Pro testantisme. Deze weinige gegevens hebben in de loop der jaren velen ge schokt: als bij iedere kerkveran- dering zijn banden verscheurd die onlosmakelijk schenen, maar ook waren er vriendschappen bestand en zelfs verdiept van hen die in staat waren de worsteling inzake een overtuiging te plaatsen boven de band aan een kring. Inmiddels is het probleem dat de dissertatie van Van de Pol stelde aan de orde gebleven, en steeds meerderen werden er door geboeid. Tegenover enkelen die door de overgang naar de Rooms- katholieke Kerk van sommige Newman-kenners afgeschrokken werden, staan meerderen die be grijpen dat Newmans invloed van voldoende belang is, ook voor de continentale reformatie, om op zijn minst grondig bestudeerd te worden. Erkende grootheid Reeds meer dan een halve eeuw fs Newman een erkende groot heid in de Anglicaanse en Rooms- katholieke Kerk, maar kort na de Eerste Wereldoorlog groeide in de Hervormde Kerk de Newman- interesse. Na de Tweede Wereld oorlog valt er ook binnen het con fessioneel-gereformeerde kamp belangstelling voor Newman waar te nemen, al blijft Newmans pro bleemstelling (vanwege de af stand tussen de confessioneel-ge reformeerde probleemstelling en de vragen rondom de Anglicaans- insulaire reformatie) aan de meeste confessioneel-gereformeer den even vreemd als de specifiek Nederlands-gereformeerde vra gen aan de Anglicaanse geeste lijkheid. Met dat al blijft de worsteling van Newman over de Kerk van belang, en kón deze niet nalaten de wezenlijke belangstelling te trekken van ieder Christen, en wel omdat Newman in zo sterke mate een persoonlijke worsteling onderging, en tevens omdat hij in de kring van de insulaire re formatie problemen stelde en doordacht, die accoorden aansloe gen die sindsdien ook van belang bleken voor de hedendaagse pro blematiek der continentale refor mat! e. Zelfstrijd van Newman Er was een man, genaamd John Henry Newman, een Engelsman die leefde vanaf de aanvang der negentiende eeuw (1801-1890). Zijn vader was bankier, doch de zoon verstond van jongsaf het bij belwoord: ,,Want wat zou het een mens baten, als hij de gehele we reld won, maar zijn ziel er scha de bij leed?" (Matth. 10:26; Mare. 8:36). Daarbij voegden zich een rijke verbeelding, een verfijnd gevoelsleven en een groot ver stand. en aldus waren wel alle voordelen aanwezig om hem een groot man te doen worden, een kunstenaar en tevens een geleer de. Als desondanks ziin examina hem teleurstellen, besluit hij evenals Luther en Calvljn, geen jurist te worden, maar werpt hij zich op de grote vragen van zijn tijd. En gelijk het met allen gaat. die hiertoe de moed hebben, werd ook zijn leven verscheurd de eer ste jaren door twijfel en onrust, en wel kon hij later Augus'.inus naspreken: ,,U de lof, U de roem, o Bron der ontfermingen. Ik werd ellendiger, maar Gij kwaamt na derbij. Reeds naderde meer en meer Uw rechterhand, die mij zou rukken uit het slijk en zou reinigen, maar ik wist het niet". (..Confessiones", Boek VI, Cap. 16) Hoor hoe hij op 10 juni 1833 in zware storm op zee verkerende, uit Sicilië komende, na een hevi ge ziekte, in de Straat van Boni facio ziin vermaarde lied schrijft, door Jacqueline van der Waals vertaald met de woorden: „Leid door den zwarten nacht, die om mij is Mijn Licht, mij voort! Ver is mijn huis en diep de duisternis, Leid Gij mij voort! Schoon ook de toekomst mij verborgen zij. Licht stap voor stap mij met Uw schijnsel bijl Niet immer sprak mijn ziel zo stil to U: „Leid Gij mij voort!" Ik liep mijn weg bij eigen licht, maar nu: Leid Gij mij voort! Mijn zonlicht zonk, maar ach, mijn hoogmoed liet Mijn hart geen rust en 'k vond Uw vrede niet. Uw trouw was mij nabij ook verder, God! Leid Gij mij voort! Langs rots en stro_om, door poel en afgrond tot De morgen gloort. Tot ik hen weervind in der zaalgen koor, Die ik beminde en voor een wijl verloor." Moge Newman zich tegenover dit vers later critisch geplaatst hebben, toch geeft het voor ons vandaag al de tragiek en de glo rie weer van zijn strijd in die jaren, toen hij worstelde met de primaire vragen van de Christe lijke religie. Kerkstrijd van Newman Maar Newman was geen een ling, hij was zoon der Britse Na tie en dienaar van de Engelse Kerk, en hij heeft behoord tot de waarachtig groten die in staat zijn geweest eigen religieuze pro bleemstelling voor een breder front uit te strijden. In het klassieke Oxfo"rd, cen trum van wetenschap, wist hij met ziin vrienden Keble en Pusev de verliberaliseerde Engelse Kerk van die jaren op te roepen tot ge loof en bekering. Sindsdien kan men moeilijk de kerken en colleges van Oxford bezoeken, zonder terug te denken aan de geweldige activiteit waar mede Newman en ziin vrienden in woord en geschrift de A caanse Kerk terugriepen tot Evangelie. Als stomme getuigen staan in OxfonJ nog de gebouwen waar Newman gepreekt heeft, mokerslagen toebrengende aan een versteende Kerk Maar de probleemstelling van Newman spitste zich toe op het leerstuk en de praxis van dc Kerk zélf. Het gelukte hem niet van binnenuit ae geest der kerk waar van hij lid was om te zetten; wie is het tijdens zijn leven wél ge lukt? Daarbij werd hii al meer bevangen van de probleemstellin gen die er tussen Canterbury en Rome lagen. In September 1843 besloot hij zijn geestelijk ambt neer te leg- f;en in de Anglicaanse Kerk; wee jaar later zou hij overgaan tot dè Rooms-Katholieke Kerk Afscheidspreek Wie in Oxford vertoeft moet niet vergeten het kleine nabijge legen dorpje Littlemore te bezoe ken, en de kleine Anglicaanse kerk te betreden, waar Newman op 19 september 1843 zijn indruk wekkende afscheidspredicatie hield, waarover Van de Pol ln zijn dissertatie zo volkomen te recht opmerkt: ,,Men vraagt zich af, of wij hier eigenlijk niet meer te maken hebben met een aan grijpend moment in de geschiede nis van de Kerk van Engeland dan in het leven van Newman", (pag. 244). Men zou deze probleemstelling nogmaals kunnen verbreden: Newman formuleerde een aan klacht tegen het officiële kerke lijk leven zoals menigmaal door voeld is in Europa, ook buiten de Anglicaanse Kerk. Tekst van de predicatie was: ,,De mens gaat aan zijn werk en aan zijn arbeid tot aan de avond". (Psalm 104:23). Hoor hoe hij als gewonde zoon de Kerk zijn aanklacht in het gelaat wierp: ,,0 mijn moeder, hoe is dit in U gekomen, dat Ge goede gaven in U hebt uitgestort en Gij kunt ze niet bewaren; en Gij baart kinderen en Ge durft ze U niet toe te eigenen? Ja, hoe is dit in U gekomen, dat Ge de be kwaamheid niet meer bezit om haar diensten te gebruiken, noch een hart om U in hun liefde te verheugen? Hoe komt het dat wat edelmoedig in bedoeling is en te der en diep in toegewijde vroom heid, dat deze Uw bloem zo vol boloften valt van Uw borst en geen thuis meer vindt in Uw ar men? Wie heeft U aldus voorbe schikt om een .misdragen schoot en droge borsten" te bezitten, om een vreemde te zijn jegens eigen vlees en geen liefdevol oog meer te bezitten voor Uw kleine kinde ren? Uw eigen kroost, de vrucht van Uw schoot dat U liefheeft en dat voor U zou willen zwoegen, staart Ge aan met vrees als wa re het een slecht voorteken, of Ge verafschuwt het als een beledi ging op zijn best verdraagt Gij hen slechts alsof zij geen recht hadden op Uw geduld, Uw zelfbeheersing en waakzaamheid, om maar van hen bevrijd te zijn zo gemakkelijk als Gij slechts kunt. Gij doet ze ,,heel de dag ledig staan" met als enige bestaansconditie om ze te verdra gen ofwel Gij smeekt hen heen te gaan naar waar ze meer welkom zijn en geeft ze prijs aan een voorbijgaande vreemdeling, zon der er iets voor terug te ontvan gen. En wat zal van dit alles het einde wezen....?" Maar er was bij dit afscheid ook vrede jegens de broeders die hij in de Anglicaanse achterliet. Aan het einde van de preek weer klonk de groet des vredes in het stille dorpskerkje: Welnu, o mijn broeders, o menselijke en toegenegen harten, of liefhebben de vrienden, indien gij iemand kent, wiens roeping het is geweest, door geschreven en gesproken woord, u enigszins te helpen om aldus te handelen; indien hij u ooit heeft aangezegd wat gij wist of niet wist omtrent uzelf; iemand die uw behoeften of ge voelens u deed kennen en u daar door vertroostte; die u deed be seffen dat daar een hoger dan het dagelijkse leven was en een scho ner wereld dan de zichtbare; of die u een weg van onderzoek heeft geopend of de verslagenen heeft opgebeurd; indien wat hij ooit gezegd of gedaan heeft be langstelling en genegenheid voor hem bij u gewekt heeft denkt dan nog eens in later tijden aan zo iemand, al hoort gij hem niet meer en bidt voor hem, opdat hij in alle dingen Gods wil moge we ten en te: allen tijde bereid zij die te vervullen". Op de enkele vrienden van Newman, die in het kleine kerk- jè aanwezig waren, maakte deze dienst een verpletterende indruk. Eén van de toeschouwers, New mans vriend, Edward Bellasis, schreef erover aan zijn vrouw: „Het zou moeilijk zijn om Je ook maar een enigszins juiste in druk te geven van het gehele ta fereel, de grote menigte vrien den van alle kanten gekomen, de weemoedige begroeting, de uiter ste stilte in de kerk, al was zij ook zo vol, dat er stoelen moes- nieuwe jurken en hoeden (New mans afscheidsgeschenk). Voor zover ik kon waarnemen, sprak Newman vóór de dienst niemand aan; men deelde mee, dat de col lecte bedoeld was voor het vol tooien van de nieuwe zitplaatsen van de kerk en het getal van de genen, die het Avondmaal zouden vieren, was honderd veertig. Maar de preek kan ik in het ge heel niet vergeten, de stem, die zo nu en dan stokte, de lange ogenblikken van stilte, de merk bare maar nauwelijks geslaagde pogingen om zich in te houden, waren bijna te veel om te ver werken; Newman sprak zacht, maar duidelijk en klaar, en zijn onderwerp was een half-verholen klacht over de behandeling, die hem verdreef uit de kerk.... Na de preek ontving Newman de communie, maar nam verder geen deel aan de dienst. Dr. Pu- sey consacreerde schreiend het brood en de wijn, en een- of twee maal geraakte hij zo onder de in druk, dat hij niet verder kon. Maar ik kan geen woorden vin den om je ook maar het flauwste idee te geven van de droefenis en het indrukwekkende van het ta* frcel." Dr. Pusey schreef die zelfde dag aan zijn broer: „Ik ben juist teruggekeerd van het kerkwij- dingsfeest in Littlemore, bijna verpletterd van verdriet. De preek was zo echt een preek van Newman, waarin al het persoon lijke helemaal op de achtergrond gehouden werd, maar zij toonde des te klaarder, hoe Intens hij gevoelde, dat men hem niet be greep. Door zijn woorden insinu eerde hij meer een vaarwel dan dat hij het uitsprak. Men kon de mensen horen snikken, en ik, die de dienst verrichtte aan het al taar, kon bijna niet anders dan bedroefd zijn zelfs op dat feest. Maar „de vrede Gods, die alle be grip te boven gaat", was het slot van alles. Als de Bisschoppen toch eens wisten, welke trouwe harten zij braken, toegewijd aan de dienst des Heren in deze Zijn Kerk! Maar toch, in de avond zal >r licht zijn". Conclusies van Van de Pol In het midden der dertiger ja- en heeft de dissertatie van Van Pol de vraagstukken rondom Newman en de Kerk opnieuw aan de orde gesteld, mede in relatie tot de Oecumenische vraagstelling in het algemeen. Hoewel deze dis sertatie reeds weer een kwart eeuw oud is, is ze ook voor de te genwoordig belangstellende een zeer leesbaar en leerrijk boek ge bleven. Het is van belang om hier weer te geven de conclusies waarmee Van de Pol destijds zijn Newman- onderzoek afsloot. 1. Newman heeft zich bij zijn overgang niet laten leiden door motleven van persoonlijken en bijkomstigen aard, maar uitslui tend door een drang „van buiten", die naar zijn vaste overtuiging in de Tegenwoordigheid, de Leiding en de Roeping Gods zijn oor sprong had. 2. Het getuigenis van Newman draagt het specifieke karakter van het getuigenis der christelij ke mystici aangaande de Werke lijkheid Gods. 3. Twijfel aan de realiteit van het „verborgen gebeuren", waar van de mystici door hun woorden en daden getuigen, houdt als noodzakelijke consequentie den twijfel in aan de mogelijkheid van werkelijke Godskennis. 4. Newmans overgang tot de Roomsch-Katholieke Kerk betee- kent, dat de Reformatie niet het eenige en laatste woord heeft, maar dat de Roomsch-Katholieke Kerk als een wezenlijk element in het Providentieele Plan Gods met de Christenheid moet wor den erkend. 5. Op de vraag naar een toerei kenden grond voor absolute ze kerheid ten aanzien van de Chris tusopenbaring heeft Newman te vergeefs een antwoord gezocht in het Protestantisme en in de Kerk van Engeland. 6. De Reformatie op zichzelf heeft naar Newmans overtui ging geen afdoend antwoord op de eigenlijke vraag, waarvoor de menschheid van heden zich in toenemende mate geplaatst ziet: de vraag naar het Bestaan van God en die naar de realiteit van de in deze wereld gegeven Open baringswerkelijkheid. 7. De opkomst en verspreiding van het Liberalisme (Modernis me) binnen de meeste reformato rische kerken was voor Newman een symptoom van een radicaal gewijzigde situatie, waarin het correctieve getuigenis van de Re formatie op zichzelf onvoldoende blijkt te zijn voor de bewaring van het algemeen christelijk ge loof. 8. Newmans geloof in de Roomsch-Kathollekc als de Eéne Heilige Katholieke Kerk was uit sluitend gebaseerd op het voor hem evidente feit, dat alleen in deze Kerk de mystiek-sacramen- teele Openbaringswerkelijkheid door alle eeuwen en over heel de wereld haar eenheid, innerliiken samenhang, Identiteit en contlnu- itelt heeft bewaard. Zijn geloof was niet gebaseerd op elementen, die behooren tot de louter men- schelijke zijde van de empirische werkelijkheid der Kerk. Daarom kon deze laatste aan zijn geloof ook geen afbreuk doen. 9. De Eenherd van de Kerk en de onderlinge samenhang harer deelen hebben, volgens de Roomsch-Katholieke Kerk. van het eerste begin af aan hun sa- cramenteele uitdrukking en waar borg gevonden in de volle en on onderbroken gemeenschap met den Stoel van Petrus, tevens het centrale Openbaringsorgaan, door middel waarvan de Kerk (naar Christus' belofte) tot aan het eind der dagen gevrijwaard blijft te gen dwaling aangaande de feite lijkheid en de interpretatie van de volle Openbaringswerkelijkheid van Christus. 10. De eventuele erkenning van de Eéne Kerk door hen, die zich afgescheiden hebben, moet, naar Newmans getuigenis, gebaseerd op eigen levenservaring, van de zijde van de Kerk worden voor bereid door een vernieuwde be zinning op en vertolking van haar diepste Wezen onder afwijzing van het menschelijke, dat aan de manifestatie van haar Wezen in den weg staat. 11. De eucumenische beweging ontleent haar zin en beteekenls aan het herleefde bewustzijn van de noodzakelijkheid van een con- creet-aanwijsbare. mystiek-sacra- menteele Eenheid. 12. De eucumenische beweging zou haar zin en beteekenis ver liezen. indien zij het getuigenis van een bepaalde kerk (in casi' dat van de Roomsch-Katholieke) ten aanzien van den weg tot her stel dier Eenheid a priori buiten beschouwing zou laten. (.pag. 295- 296). Newman en Kuyper De visie die Van de Pol in zijn dissertatie geeft op Newman en zijn problematiek was sterk door drongen van eigen levensproble matiek, en deze werd in 1936 ge kenmerkt door de fase: op weg naar Rome. Het is begrijpelijk dat prof. dr. H. Th. Obbink daar op tijdens de promotie gewezen heeft. Maar het boek is er. vanwege zijn constructief karakter niet minder om. Dat weet een ieder die Newmans Apologia, voor het eerst in het Nederlands vertaald door prof. Aurelius Pompen O.F.M. en een vijftal jaren gele den in pocketeditie verschenen, heeft gelezen. Deze Apologia pro vita sua, door Newman in 1865 geschreven, bevat de geschiedenis van New mans religieuze denkbeelden, met als centraal gegeven zijn over gang naar de Rooms-Katholieke Kerk. Het boek behoort naast de Con fessiones van Augustinus, de Tlschreden van Luther en de Pensées van Pascal tot de meest persoonlijke religieuze zelfbe schrijvingen. De problemen Inzake de Rooms- Katholieke Kerk stellen wij én locaal én temporeel geheel an ders dan Newman het deed, maar de persoonlijke zieleworsteling die Krachtproef nog geen krachtmeting Sowjetunie wint niets bij tweede Korea - Op de achtergrond: rood China - Reddende hand van Engeland? BIJ de beoordeling van de situatie ln Laos moeten we twee dingen goed in het oog houden. Om te beginnen mogen we als vaststaand aannemen, dat de Sowjetunie welbewust streeft naar verovering van Laos en vervolgens de rest van Zuld- oost-Azlë. door middel van de z.g. nationale bevrijdingsoor logen, die door haar worden ge propageerd. Minder zeker is evenwel, of de Russische leiders zo ver willen gaan met hun steun aan de rebellen, dat het conflict in Laos tot een tweede Korea uitgroeit. Dat zU heel ver willen gaan, ls duidelijk. Zij willen daarmede het Westen op de proef stellen, als het kan de Ameri-, kanen van hun bondgenoten isoleren, zowel ln Europa als ln Azië en op die wü*e voorkomen, dat stappen worden genomen tegen een communistische machtsovername ln Laos. Tegen deze achtergrond dient men dan ook het optreden van president Kennedy te zien: hij laat ener zijds de Russen niet ln het on zekere over de wijze, waarop hn zal reageren, als Laos achter het ijzeren gordijn dreigt te ver dwijnen. En de voornaamste be doeling van deze krachtige hou ding is: te vermijden, dat dc krachtproef, die thans aan de gang is tussen Moskou en Washington, uitgroeit tot een krachtmeting op het slagveld. Grote vraag Aan de ene kant zien we dus de Russen, die met militaire middelen een politieke oplossing van het conflict in Laos willen forceren en hierbij naar het zich laat aanzien heel ver willen gaan. En aan de andere kant vindt men de Amerikanen, die bereid zijn. zich met mili taire middelen te verzetten te- gen pogingen van de Sowjet unie. Laos een regime op te leggen, dat dit land binnen de invloedssfeer van het commu nistische blok zou brengen. Het ls een situatie, waarin de Rus sen als het ware te beslissen lebben over vrede of oorlog in Zuidoost-Azië. En het is nu maar de vraag, welk voordeel Chroesjtsjef van een militair conflict naar het voorbeeld van Korea meent te kunnen ver wachten en welke nadelen dit hem kan bezorgen. Gevaar De nadelen lijken dan wel zwaar tegen de voordelen op te wegen. Voordelen heeft een der gelijk conflict eigenlijk hele maal niet, want wat zouden de Russen ermee kunnen winnen? Echte oorlog in Laos gedesillusioneerd door wat het of- uit de pagina's van zijn Apologia ons tegenvlamt is aangrijpend. Wat Nederland betreft geloof ik dat de Apologia van Newman maar met één werkje te verge lijken ls, met de Confidentie van Kuyper uit het jaar 1873. Evenals Newman nam ook Kuy per zijn uitgangspunt betreffende het kerkelijk vraagstuk in de be strijding van het Liberalisme, het nis j"~ gedesillUL Ficlële kerkelijke leven te bieden had. Kuyper schreef in zijn „Confi dentie": „In de kringen waarin ik mij bewoog, heerschte, de goe den niet te na gesproken, een streng conservatisme, orthodox getint, maar zonder den echten gloed, gespeend aan geestelijke veerkracht. Er sprak geen stem uit de diepte, geen stem uit de verta der historie in de openba ring van het gemeenteleven." (pag. 44). Deze regelen had ook Newman kunnen schrijven, want in wezen ondervond hij als die naar der Anglicaanse Kerk de zelfde teleurstellingen als Kuyper ln de Hervormde Kerk van de vorige eeuw. Nog later, jaren later, ontmoet men opnieuw Kuyper en Newman op het zelfde pad. Beiden poog den in de tweede helft der vorige eeuw in wetenschappelijke vorm een Christelijke wetenschap te funderen. Kuyper deed het met zijn driedelige werk Encyclopae dic der Heilige Godgeleerdheid (meer bestreden dan gelezen!), Newman met zijn lezingencyclus, later gepubliceerd onder dc titel Idea of an University (1852). De vraag mag gesteld worden of men deze parallelpunten van Kuyper en Newman voldoende recht gedaan heeft. Wanneer men echter eenmaal de moeite heeft genomen de gevolgen van de in sulaire reformatie te bestuderen, zijn ongetwijfeld merkwaardige punten van vergelijking tussen Newman en Kuyper op te som men, hoezeer Kuyper met zijn kerkelijke pluriformiteltsleer (scherp bestreden door pater Bensdorp) een geheel andere weg is gegaan inzake de Kerk dan Betekenis Tot het méér bekend worden van Newmans problematiek heeft vijfentwintig jaar geleden de dis sertatie van Van de Pol in Her vormde kring een belangrijke bij drage geleverd. En waar Van de Pol vandaag gedurig bezig is met het bestuderen van het conflict Rome-Reformatie, in de hoop dat het protestantisme bereid zal zijn een hernieuwde eenheid binnen de muren van Rome te aanvaarden, kan het ook thans om meerdere redenen van belang zijn deze dis sertatie in herinnering te bren gen. In Augustinus' leven liggen Ro me en de Reformatie nog ineen gestrengeld. Bij Thomas en Cal vljn gaan Rome en de Reforma tie leerstellig en systematisch uiteen; terwijl Rome en de Re formatie in Ignatius en Luther hun grootste mannen van de daad leveren. Maar sindsdien heeft wellicht ln geen mensenhart de worsteling tussen Rome en de Reformatie een zo aangrijpende gestalte ge kregen als bij John Henry New man. Dat hij een Anglicaan was, betekent tevens dat wij de Angli caans-Insulaire situatie voor goed in ons gezichtsveld moeten be trekken! De mogelijkheid daar van te hebben aangetoond ls één der verdiensten van de dissertatie van Van de PoL Zij kunnen toch moeilijk aanne men, dat de Amerikanen zich militair zullen laten verslaan, door welke tegenstander dan ook. Zelfs wanneer zij er niet in zouden slagen, zich in Laos zelf staande te houden, dan zou hun machtige Zevende vloot de vijand geen ogenblik rust gun nen en hem vernietigende sla gen kunnen toebrengen. Boven dien zou het gevaar bestaan, dat een dergelijke strijd niet tot Laos alleen beperkt zou blijven, maar dat de Amerikanen zou den overgaan tot het doen van aanvallen op vliegvelden en op slagplaatsen buiten het land, zo als in Noord-Vietnam en com munistisch China. Dan zou een bijzonder ernstige situatie kun nen ontstaan, waaraan ook de Russen bepaald geen behoefte hebben. China Het Russische optreden in Laos staat bovendien niet op zichzelf. Men moet dit ook zien tegen de achtergrond van het Russisch-Chlnese conflict, dat bijgelegd heet te zijn, maar in werkelijkheid ln alle hevigheid voortwoedt. Dc Sowjetunie wil een greep doen naar macht en Invloed in Zuidoost-Azië niet alleen om de positie van het Westen te verzwakken, maar ook en vooral om communis tisch China de voet dwars te zetten. Het is in de afgelopen weken steeds meer opgevallen, dat de Russen in Laos op een eenzaam avontuur uit zijn, dat zij de Chi nese communisten angstvallig overBl buiten hebben gelaten en dat zij erin geslaagd zijn, com munistisch Noord-Vietnam los te weken van Rood China. De Rus sische hulp aan de pro-commu nistische opstandelingen in Laos wordt via Noord-Vietnam gele verd. Men zal er in Moskou dan ook weinig voor voelen, de vor deringen die men tot dusver in Laos (en Noord-Vietnam) ge maakt heeft, in de waagschaal te stellen ter wille van een nut teloze en gevaarlijke krachtme ting met de Amerikanen. Korea Juist de overeenkomst, die een dergelijke krachtmeting zou hebben met de zinloze oorlog in Korea, moet de Russen tot de overtuiging brengen, dat zij er beter aan doen, zich niet in een nieuw militair avontuur te stor ten. Zij zullen zich herinneren, dat de Koreaanse oorlog, be gonnen als een Russische po ging om de positie van de Sow jetunie in het Verre Oosten te verstevigen tegenover commu nistisch China en in mindere mate ook tegenover Japan en gen, wat in één keer aan hun neus voorbij zou kunnen gaan. Soevannah Phoema was zo als men weet premier van Laos in de periode, waarin pa rachutisten-kapitein Kong Leo in de hoofdstad Vientiana de la kens uitdeelde. HIJ kon goed overweg met de communistische Pathet Lao-beweging, die in de afgelopen acht jaren met mili taire en andere hulp uit Noord- Vietnam een formidabele strijd macht heeft opgebouwd. Toen echter het grootste deel van het pro-westerse leger van Laos er in slaagde, Kong Leo en de zijnen uit Vientiane te verdrij ven, nam Soevannah Phoema de wijk naar het neutralistische Cambodja, in afwachting van de dingen, die zouden komen. nationale figuur te zijn. die Laos nodig heeft: hij helt zo zeer over naar de kant van de pro-communlstl?che rebellen, dat de oplossing, welke hij aan de hand heeft gedaan op niets an ders neerkomt dan volledige ca pitulatie door de pro-westerse regering, die de steun van het koninklijke leger van Laos, van do meerderheid van het parle ment en van de koning zelf ge niet. Slepend Deze houding van prins Soe vannah Phoema staat een oplos sing een politieke regeling van de problemen van Laos in de weg. We hebben er enige tijd geleden op gewezen, dat het niet verstandig zou zijn van de Amerikanen, als zij op een mi litaire beslissing in Laos zouden aansturen, zonder de mogelijk heden onderzocht te hebben, die een politieke regeling zou kun nen bieden. We schreven toen, dat in Laos alleen maar een po litieke regeling zou kunnen lei den tot oplossing van de gere zen moeilijkheden. Dat was in januari, toen Eisenhower nog president was en John Kennedy zich aan het voorbereiden was op de moeilijke taak, die hem te wachten stond. We kunnen ons afvragen, of in de ruim twee maanden die sindsdien verstreken zijn, vol doende ls gestreefd naar het uit werken van een politieke rege ling. We menen te mogen aan nemen, dat dit inderdaad is ge beurd, maar dat men tenslotte de stellige overtuiging heeft ge kregen, dat de zaken slechts slopende werden gehouden om een politieke regeling door mid del van een militaire overwin ning te kunnen opleggen. Op scherp Zodra de Chinese communis ten zich met de strijd gingen in laten, verdween de Russische In vloed In het noorden van China (Mandsjoerlje) en Noord-Korea als sneeuw voor de zon. En toen de strijd beëindigd was (na de dood van Stalin) kwam men ln Moskou al spoedig tot de ont stellende ontdekking, dat com munistisch China zijn positie te genover de Sowjetunie in be langrijke mate had versterkt. Dezelfde steen Heeft de Sowjetunie dus al «en dringende reden, zich niet voor de tweede maal aan de zelfde steen te stoten, zij heeft er ook alle belang bij, dat zij zich niet in één slag onmoge lijk maakt bij de volken van Zuidoost-Azië. Wanneer zij het ln Laos zou laten aankomen op een militaire krachtmeting, waarin zil zelf (en niet commu nistisch China) duidelijk één der partijen zou zijn, dan zou zij zich onmogelijk maken bij lan den als Inaig, Birma etc. en de leiders van deze staten toch weer in de armen van de Chi nese communisten drijven. En dit laatste is nu juist iets. wat de Russen tot elke prijs wil len voorkomen. Men zal zich wat dit betreft herinneren, dat Chroeajtsef zich vorig jaar in het conflict tussen India en Rood China tegen ieders verwachting ln niet zonder meer achter de communistische leiders in Pe king heeft geschaard. Waarom Waarom zouden dc Rusten het ook eigenlijk op een militaire krachtmeting laten aankomen? De pro-communistische strijd krachten hebben reeds belang rijke delen van Laos in handen. Als de Russen erin slagen, dc strijd gaande te houden, zonder lat regelrecht op een beslissing wordt aangestuurd, kunnen de rebellen hun positie in de gebie den, die zij beheersen, consoli deren en onderlussen druk uit oefenen op de landen, die een politieke regeling voor Laos moeten uitwerken. Etappes De Russan, die bereid zijn voorlopig in zee te gaan met de neutralistische prins Soevannah Phoema, kunnen in etappes krij- Zo ver ls het nu in elk geval gekomen. De Russen hebben de kwestie Laos op scherp gezet. Zij hebben als het ware de Amerikanen en de andere lan den, die nauw betrokken zijn bij de ontwikkelingen* in Zuidoost- Azië uitgedaagd om hun woor den, met betrekking tot de si tuatie in Laos uitgesproken, om te zetten ln daden. Kennedy heeft er geen twijfel over laten bestaan, dat hij voor niemand en voor niets zal terugdeinzen om te verijdelen, dat Laos ach ter het ijzeren gordijn wordt ge trokken en de Russen weten nu echt wel, waar zij aan toe zijn. Koel en berekend als zij zijn, zullen zij er zich wel voor wach ten, hun vingers opnieuw te branden. Zij hebben nog andere potjes op het vuur staan en in Laos hebben zij bepaald geen slechte papieren. Als zij nu genoegen nemen met een tijdelijke rege ling, al was het maar met een soort wapenstilstand, kunnen «ij bij de volken van Zuidoost- Azië een goede beurt maken; zonder hun positie In Laos zelf ook maar enigszins te verzwak ken. Engeland Engeland heeft de Russen reeds de helpende hand toege stoken. In een nota aan de Sow jetunie heeft het enkele voorstel- len gedaan, die tegemoet komen aan de eisen, die de Russen zelf hebben gesteld. Daarin is spra ke van een onmiddellijke bijeen komst buiten Laos van de wa penstilstandscommissie. waarin India, Polen en Canada zitting hebben. Deze commissie zou een nieuw internationaal gesprek over Laos moeten voorbereiden en de voorwaarden voor een be stand moeten uitwerken. Daar na zou een conferentie moeten worden gehouden van de veer tien landen, die Cambodja enke le weken geleden heeft voorge dragen en die regelingen zouden moeten opstellen om Laos te neutraliseren en te pacificeren. Deze voorstellen genieten thans de steun van de Verenigde Sta ten, die er zich zoals bekend maandenlang tegen hadden verzet. Deze door Engeland voorge stelde regeling heeft ook de in stemming van de landen van Zuidoost-Azië en er la reden om aan te nemen, dat de Sowjet unie na de krachtige taal die Kennedy gesproken heeft, deze gelegenheid tot consolidatie van haar positie In Zuidoost-Azië niet voorbij zal laten gaan. t i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 13