H Uw probleem is het onze Hervormd Schrijven over avondmaalsmijding KRONIEK Kardinaal Wyszynski in conflict met Gomoelka '1 Te weinig opleiding subsidie voor muzikanten Beroepskeuzevoorlichting heeft toekomst ANDERZIJDS GEREFORMEERD-HERVORMD NIEUW-GUINEA Beroepingswerk SSK snel op weg naar 4 miljoen Een woord voor vandaag -i Jaarvergadering V eel medewerking van de N.C.R.V. Chr. Muziekbonden Bisschop Jacobi in dienst in Apeldoorn In het „Gereformeerd Week blad" antwoordt prof. dr. H. Rid derbos op het artikel dat ds. F. H. Landsman in het nr. van 11 maart van Hervormd Neder land" heeft geschreven naar aan leiding van een artikel van prof. Ridderbos over de beslissing van de hervormde synode over de kwestie-Smits. Prof. Ridderbos schrijft in zijn laatste artikel, dat hij wel enigszins kan begrijpen dat ds. Landsman, de man van de procedure, slecht over hem te spreken is. Verder schrijft hij on der meer het volgende: TK geloof dat ds. Landsman en 1 ik het over twee dingen heb ben. Hij spreekt als insider over de procedure-Smits, over de kerk rechtelijke gang van zaken, zoals slechts enkelen in Nederland die kennen. Ik spreek als buitenstaan der over het verschijnsel-Smits, zo als dat de aandacht heeft van heel kerkelijk en theologisch Nederland. Op de vraag, die overal gesteld wordt (men leze bv. de laatste af levering van het R.-K. tijdschrift „Het Schild"): waarom wordt zelfs hier niet ingegrepen? antwoordt ds. Landsman: dit kan niet op kerk rechtelijke gronden. Ik heb als bui tenstaander als mijn oordeel te ken nen gegeven: dat laat de samen stelling van de Ned. Herv. kerk niet toe. Zijn deze beide antwoorden met elkaar in strijd? Ik dacht, dat het eerste eerder een bevestiging dan een weerspreking van het laatste was. Als ds. Landsman zegt: de be slissing is op zuiver kerkrechtelijke gronden genomen en op die gron den kon het niet anders, dan heb ik daarover geen oordeel. Ik las dezer dagen van een hervormd scribent, dat er maar twee Nederlanders in „het ondoordringbaar struikgewas" van de ordinantiën de weg weten nl. „kerkrechtprofessor van Itterzon en synodesecretaris Landsman". Ik neem aan, dat dit wat overdreven is, maar de zaak is blijkbaar niet eenvoudig. Van deze twee experts in de ordinantiën zegt de één dus, dat het niet anders kon en de an der schrijft lange artikelen om zijn g 0ver deze beslis- maken. Daarmee is de procedure voor buitenstaan ders volkomen ondoorzichtig gewor den. Ik blijf er dus buiten of het werkelijk zo is. dat noch het Mo- deramen noch de Synode anders konden handelen, zonder inbreuk te maken op het Hervormde kerk recht. AA AAR gesteld nu eens, dat ds. Landsman en niet prof. van Itterzon gelijk zou hebben en dat dus de beslissing, die men nam. in derdaad de door de ordinantiën aan gewezene zou zijn, vervalt daarmee voor mij het reent om te zeggen: de samenstelling van de Ned. Herv. Kerk laat geen andere beslissing toe en daarom Is er ook geen an dere genomen? Want dan komt toch onmiddellijk de vraag op: hoe komt een kerk aan zulke ordinantiën, die het onmogelijk maken bepaalde ambtsdragers te beletten de kern van het evangelie aan te tasten, zoals prof. Smits dat deed? En wan neer een kerk, laat ons zeggen: door een vergissing of een omissie, zulke ordinanties heeft, hoe kan zij dan na twee Jaar beraad zich in haar hoogste colleges ertoe bepalen te constateren, dat het haar niet mogelijk is in te grijpen, anders dan op de wijze van „het gesprek"? Dat is, naar mijn oordeel, alleen dan mogelijk, wanneer deze omis sie of leemte een punt raakt waar over men het krachtens de samen stelling van die kerk niet eens is en ALS ds. Landsman tegenover de genen die zeggen: laat de Schrift toch boven de kerkorde gaan, antwoordt: dat kunt ge al leen zeggen, als ge geen eerbied hebt voor de rechtszekerheid in de kerk kan hij, formeel gesproken, zéér wel gelijk hebben. Het is best mogelijk, dat de door de ordinantiën gestipuleerde rechtszekerheid niet toelaat, dat in een bepaald geval de Schrift boven de kerkorde zou gaan. Maar als ds. Landsman dit (ik mag hier zijn terminologie wel overnemen) „zonder blikken of blo zen" neerschrijft en voorts ook te kennen geeft, dat nu de procedure eenmaal zó gelopen is van een her nieuwde aanvat van de zaak wel niet* meer komen kan, kan hij toch moeilijk menen mij (en ande- -jjg overtuigd te heb- mii die „rechtsze kerheid" niets zou kunnen schelen. Maar omdat ik mij niet kan voor stellen, dat een Synode vanwege het door hiér (menselijke) bepalingen geschapen recht het goddelijk recht in de kerk op een bepaald ogenblik dan maar prijs geeft. Dat kan ik mij alleen voorstellen van een Sy node, die juist over dat goddelijk recht in de kerk het in ae grond der zaak niet eens is. ^AAROM heb ik al- mijn oordeel - „egeven, dat krach tens de samenstelling van de Herv. sing gevallen is zoals zij vieL Als ds. Landsman mij alsnog duidelijk kan maken, dat het niet waar is, zal ik alsnog peccavi zeg gen. Maar dan moethil mij niet slechts uitleg geven van de aard van de menselijke ordinanties. Dan moet hij mij uitleggen, hoe het komt dat deze menselijke ordinanties tot nu toe kunnen frustreren wat voor mij en ik ben er van overtuigd ook voor hem een goddelijke or dinantie voor de kerk is: dat het geheimenis van de verzoening door het bloed van Christus in de kerk niet alleen niet op grove wijze ge lasterd, maar ook niet in onberis pelijke vorm geloochend zal wor den. Pas als hij zou kunnen duidelijk maken, dat deze ongerijmdheid niet gelegen is in de innerlijke tegen strijdigheden van de eenheid der Ned. Herv. kerk, zou hij, dacht ik, het recht hebben mij een bedenke lijke voorlichting te-verwijten. (Van een onzer medewerkers) DE gesteldheid, waarin de ge meente het avondmaal viert loopt uiteen van huivering voor een geheimnis waaraan men vreest zich te bezondigen tot een nuchter heid, die zelfs wel eens bedenke lijk gaat gelijken op slordigheid, zegt een nieuw herderlijk schrij ven van de hervormde generale synode over het Heilig Avondmaal. Volgens een voorzichtige schatting neemt meer dan de helft der be lijdende lidmaten niet deel aan het avondmaal. Is in sommige gemeen ten dit percentage vrij hoog, in andere is het minimaal te noemen. Grote deelname treft men aan in sommige kleine gemeenten in het noorden terwijl in enkele steden in bepaalde wijkgemeenten het avondmaalbezoek stijgende is. De vraag kan gesteld worden of dit laatste een gevolg is van het invoeren van wijkgemeenten, zodat de meer be sloten gemeente als vanzelf een grotere belangstelling stimuleert? De gegevens van het Nieuwe Testa ment maken duidelijk, dat het avond maal maaltijd van de gemeente dient te zijn: gemeenschapsoefening met Hem, die kwam om te dienen. Vandaar dat in de eerste gemeente de „diaconie" begint aan de avondmaalstafel. Wan neer er in Korinthe wantoestanden op treden, vermaant Paulus tot zelfbeproe ving; niet om van het Avondmaal af te houden, doch om het na bekering weer op de juiste wijze te vieren. Zelfs in de oordelen des Heren, die in Korinthe openbaar worden, blijkt nog het verlan gen van de Heer. de zijn van het Laatste Oordeel. Voor do reform'tic Belangrijk zijn de opmerkingen over de deelname van het avondmaal in de eeuwen vóór de reformatie. Want het is beslist onjuist om de „nadere reforma- (de stroming binnen het Ned. Pro- Constantijn. Men kwam voor de vraag: Wat te doen? De algemene belijdenis afremmen óf bet algemeen aangaan aan de dis des Heren? Veelal koos men de laatste weg. waardoor onwettige toe standen door de praktijk werden gewet tigd. Zo verklaarde Srnytcgelt: belijdenis moet else doen, maar elk mag niet ten avondmaal gaan. Zo wordt de openbare de testantisme, die als reactie op de toe nemende intellectualisering v: diking en de verwereldlijkini lectuallsering van de pre- verwereldlijking van het leven der gemeenteleden de nadruk leg de op persoonlijke heiliging en een her vorming van het leven ra k< beoogde) te zien als de oorzaak voor de de gemeenschap der heiligen. Deze kan n de z.g. lief een weekdag ook gestalte ontvangen in de z.g. lief demaaltijd (eventueel op een weekdag» „Door de minder strakke orde wordt (Advertentie) De doe-het-zelver. De man uit het vak. Zij verven graag met SSi, CETALAC Vandaag nog twee commentaren uit week bladen over de kwestie Nleuw-Guinea, naar aanleiding van het doorsnijden van de laat ste band met Indonesië, Elseviers Weekblad schrijft„Toen Soekarno, met terzijdestelling van internationale ge bruiken die zelfs dooi zijn geestverwant llitler nog gehandhaafd werden, Engeland wegstuurde als beschermer van de belangen van Nederland in Indonesië, handelde hij erger dan een dwaas. De Indonesische pre sident wist toen reeds dat er besprekingen gaande waren om de kwestie Nieuw-Guinea te regelen met dien verstande dat aan het zelfbeschikkingsrecht van de Papoea's geen afbreuk sou worden gedaan. Hij wist toen reedt dat enkele andere mogendheden, waaronder India en Australië, ons zouden willen helpen een redelijke regeling uit te voeren. Juist omdat hij dit alles wist heeft hij de ongewone stap ondernomen de En gelsen te verzoeken niet langer als onze beschermende macht op te treden. Want Soekarno wil de spanningen om het Nieuw- Guinea-vraagstuk niet verminderen, bij wil ze vergroten. Hij wil het Nederland onmo gelijk maken om ooit met Indonesië tot enige regeling te komen. Hij wil in Dja karta propaganda maken met de leuze dat Nieuw-Guinea bij Indonesië behoort in werkelijkheid wil hij het gebied, door hem West-Irian genoemd, volstrekt niet; hij wil slechts de kwestie West-Irian. Vandaar dat, als er een regeling dreigt, hij amok maakt." Vrij Nederland zegt o.m.„Enkele bladen, die klaarblijkelijk een ramp hoven «elke oplossing van de kwestie Nieuw. Guinea ook prefereren, verwerpen een be- heerschap van de Verenigde Naties, omdat Indonesië daar niet van wil weten. Het is ietwat bevreemdend dat deze bladen zich op dit punt zoveel aan de opvattingen van Soekarno gelegen laten liggen. Overigen! mag men zich afvragen of Indonesië zich tegenover de Verenigde Naties dezelfde methoden zal veroorloven als het tegen Ne derland gebruikt Het getuigt nogal van wat argwaan om op dit punt Nederland en de Verenigde Volkeren over één kam te sche ren. Het is dezelfde opgeblazenheid, die ons land in een onmogelijke positie heeft gebracht. Ondanks alle onbehoorlijkheden van de Indonesische regering en ondanks do betuigingen van deelneming die minis ter Luns mocht ontvangen, wordt de situatie er voor ons niet beter op. Dat wij weerloos zijn weet iedereen en Soekarno beter dan wie ook. Maar ondanks alle bittere ervarin gen in Afrika hebben de Verenigde Naties soldoendc prestige om Indonesië enig ont- sag in te bociernen." NED. HERV. KERK Beroepen te Tholen: Iz. Kok te Zeg veld; te Bruinisse: J. v. d. Sar te Pernis. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Maarssen: G. Vesseur te Rockanje; te Glessen-RIjswijk (N.-Br.) en te Zuld-BeUerland: P. C. Koster, kand. te Pernis. Aangenomen naar Dubbeldam: E. van Es, te Rotterdam-N. CHRIST. GEREF. KERKEN Tweetal te Oud-Beljerland: T. Brienen te Mussel en W. van 't Spijker Drogeham. Bedankt voor Alphen a. d. RUn: N. de Jong te Katwijk a. Zee; voor Broek op Langendljk: P. N. Ribbers te Noordsche- schut; voor Zwolle: C. Langbroek te Nieuwe Pekela. BOND VAN VRIJE EV. GEM. Bedankt voor Musselkanaal: J. Enter Jr. te Enschede. (Van een onzer redacteuren) De leden der Gereformeerde Kerk van Rotterdam-Centrum hebben tot dus ver voor de 1 pet. actie van de Stich ting Steun Kerkbouw in totaal een be drag van 113.000 toegezegd. De ra ming voor deze kerk bedroeg 80.000. Het definitieve bedrag zal pas later be kend worden. Het aantal zielen van de ze kerk is 8445. In Vlaardingen werd gisteren bekend gemaakt dat reeds meer dan 100.000 gulden is toegezegd. In deze gemeente van ruim 8000 zielen werden 3000 kaar ten uitgezet. Vlaardingen heeft in de laatste twee jaar reeds 120.000 opge bracht voor de bouw van de nieuwe Maranatha-kerk. Het is helemaal niet onmogelijk dat nog begin deze week een bedrag van 4 miljoen gulden wordt bereikt. Zoals men weet wil de S.S-K. die deze actie heeft georganiseert zeven miljoen bij een brengen. avondmaalsmijding. Zolang de kerk een vervolgde min derheid was, was deelname van alle gelovigen aan de communie tijdens de eredienst regel. Maar met Constantijn de Grote komt de brede volksmassa de kerk binnen en met haar de lauw heid en traagheid. Ambrorius polemi seert tegen hen, die slechts éénmaal in het jaar plegen te communiceren. Een synode in 506 schrijft als minimum voor een communie met kerstfeest, pasen en pinksteren, doch het Late- raanse concilie van 1215 trok zich te rug op een nieuw minimum: de ver plichte paas-communie („zijn pasen houden"). De mijding werd in de middeleeuwse kerk bevorderd o.m. doordat men „ieder beproeve zichzelf" uitlegde als eis tot biechten vóór de communie. Hiertoe was menigeen niet bereid, gelet ook op de onthoudingen daarmee verbonden. Tevens werkte de in 1215 als dogma geformuleerde leer van de wezensver andering van brood en wijn wèl de aan bidding van brood en wijn-, doch niet de deelneming aan de communie in de hand. Integendeel, want men vreesde zich te bezondigen aan het werkelijke li chaam van Christus. Het zien van de hostie kwam hoe langer hoe meer in de Jen bleef van verre staan en troostte zich met de gedachte, dat het ook dan door het geloof een geestelijk ontvangen mogelijk bleef. Herstel De reformatie herstelde de bijbelse avondmaalsleer en -praktijk; aaxzelin- fen en weerstanden werden overwonnen, e opbloei van het geloofsleven kwam tot uitdrukking in getrouwer avond- maaisbezoek, geheel in de lijn van de Ned. Gel. Bel. art. 35, die de avond maalsviering ten nauwste verbindt met de belijdenis van het geloof in Christus. Daarom vermaande de Dordtse synode van 1618-1619 om alleen „die bekom merd zijn om de zaligheid hunner zie- len" toe te laten tot de voorbereidings catechisatie voor het avondmaal. Wanneer een volwassene werd ge- doopt, beloofde hij ook in het gebruiken van het heilig avondmaal te zullen vol harden. Toen echter de reformatie haar beslag steeds meer kreeg en het voor velen een plicht of traditie werd tot de kerk toe te treden, deden zich gelijke moei lijkheden voor als in de 4de eeuw na geloofsbelijdenis ontkracht. Tijdens belijdeniscatechese zwijgt de vermaning, maar daarna zet zij in met de waar schuwing tegen het „onwaardiglijk" eten en drinxen. De prediking werd in sterke mate „kenmerken-prediking". In deze te waarderen zorg voor de rechte viering werkte men echter in de hand, dat de gerichtheid op de beloften Gods in het evangelie overwoekerd werd door een overmatige bekommernis om de subjectieve gesteldheid van de mens, waardoor in feite de vrijmoedigheid om te geloven en toe te gaan tot het avond maal werd bemoeilijkt. Terwijl de geest der Verlichting in de 18de eeuw het rekende te behoren tot het recht èn de plicht van ieder christen deel te nemen aan de maal tijd, die Jezus in rijn paedagogie had ingesteld, beschouwde het 19de eeuw- se modernisme dit sacrament als een symbolische handeling, die men bleef verrichten meer uit traditie dan uit overtuiging. In onze tijd mag gesproken worden van hernieuwde aandacht voor het reformatorisch belijden. Achtergrond Het schrijven van de synode maakt onderscheid tussen „motieven" en „oor zaken" voor de avondmaalsmijding: de eerste zijn de beweegredenen en uit vluchten die men bewust aanvoert ter verontscnuldiging van zijn afblijven van het avondmaal; de tweede treden door gaans niet in het bewustzijn maar zijn daarom des te werkzamer. Motieven als: niet heilig genoeg, niet bekeerd, er moet iets mee een mens gebeurd zijn, de bijbel denkt er niet zo gemakkelijk over (vaak ook reactie op vervlakking bij 3ndere christenen), vrees om zich een oordeel te eten en te drinken.... Hoewel eerbied en gevoel van on waardigheid volkomen op rijn plaats zijn „mogen wij toch het avondmaal niet alleen benaderen met een eenzijdig accent op de heiligheid van het sacra ment en een daaraan beantwoordende heiligheid van de avondmaalgangers" en niet zo de heiligheid Gods en Zijn liefde scheiden, dat het sacrament niet meer zou zijn teken en zegel van Gods ge nade-beloften: de Heilige is nederge daald tot zondaren. Achter het motief, dat de hoofdzaak het geestelijk eten en drinken is en dat dus de uiterlijke viering niet no dig is, ligt wel als oorzaak het spiri tualisme. Ook het rationalisme en het individualisme leiden tot verwaarlo zing van de avondmaalsviering. „Her leving van de gemeente als avond- maalsgemeente is alleen mogelijk wanneer alle eenzijdige accenten op heiligheid en mystieke ervaringen, op moraal en gevoel wegvallen en de ge meente, bevrijd van haar stroefheid, opnieuw leert leven met elkander uit het geloof dat Christus onze zonden droeg, en de bron is van het nieuwe leven." Prediking Alleen door het avondmaal in de pre diking (de gemeente leeft van avond maal tot avondmaal en dit is geen „kwartaalsmoeilijkheid"!), de cateche se (verband tussen doop, belijdenis en avondmaal) en op huisbezoek voortdu rend op de juiste wijze te belichten, kan de sterke ban van verkeerd gerichte tra dities worden doorbroken. De Heidel- bergse Catechismus behandelt het avondmaal bij de verlossing en Christus' bevel „doet dat...." wijst niet op een wettisch moéten, maar op een ootmoe dig mógen deelnemen. „Wij etaleren niet ons geloof.... God etaleert Zijn be loften in Christus." Tal van treffende opmerkingen wor den gemaakt, waarmede wie pastoraal heeft to arbeiden zijn winst kan doen, b.v. het onderscheid tussen zelfverze kerdheid en zekerheid; tussen de vre- e des Heren en „angst" voor God. .,Er kan wel degelijk sprake zijn van een te weinig aan vrees en van een te vanzelfsprekende vrijmoedigheid. Maar de vrees voor het heilige mag geen bijgelovige angst worden, b.v. in een verkeerd verstaan van 1 Korinthe 11 30, zU blijve naar haar aard en be tekenis diepe eerbied voor het heilige." Liefdemaaltijd Op de juiste wijze gevierd wordt het Avondmaal een sterke beleving van ieder gemeentelid er toe gebracht lied en woord, gebed en Schriftlezing, ontmoeting en gesprek zijn bijdrage te geven tot het geheel. Ma' ~rig| aanbeveling ook niet liefdemalen toe te laten en leden van andere kerken, opdat de gemeenschap en de vreugde van de gemeente zich ook aan anderen zal mededelen. Daar bij blijft een relatie met het Avond maal. Dit is ook geen begrafenismaal maar een vreugdemaal, een profetie van het eeuwig bruiloftsmaal van het Lam gevoerd in de vreugdevolle ver wachting van de komst van het Ko ninkrijk in volle heerlijkheid. Het ge mis van deze vreugde bij vele avond maalsvieringen en de sterke voorkeur in bepaalde ikringen voor - de avond maalsviering op de Goede Vrijdag als herdenking van de dood van Christus wijzen er op, dat de gemeente nog te weinig weet van een levende Heer Die komt!" Naast het schone oude avondmaals- formulier bevat het ontwerp-dienst- boek nieuwe formulieren, die het ge- meenschaps- en het verwachtingska rakter van het Avondmaal nadrukke lijker onder woorden brengen en die rekening honden met de uiteenlopen de „ligging" van de hervormde ge meenten. Kan het avondmaal gevierd wor den zonder lezen van enig formulier? „Dreigende misvattingen ten aanzien van de betekenis van het avondmaal, de wijze van Christus' tegenwoordig heid, de voorbereiding op de maal tijd maken een bijbelse onderwijzing wel noodzakelijk." Dit herderlijk schrijven is aandach tige overweging waard. Advert entiën De twee machtigste mannen van Polen, de rooms-katholieke primaat kardinaal Wyszynski en de leider van de communistische partij Gomoelka zijn openlijk met elkaar in botsing gekomen juist een maand voordat er in Polen verkiezingen zullen worden ge houden. De kardinaal sprak zon dag in een vastenpreek met klem de beschuldiging die Gomoelka zaterdag had geuit tegen als zou het Vaticaan trachten zijn vijan dige houding tegenover de Poolse volksrepubliek over te brengen op de Poolse hiërarchie. De kardinaal zei, dat het beslist on juist is dat cr in Polen onder invloed van het Vaticaan een systematische strijd tegen de staat wordt gevoerd. Hij bestreed tevens de verklaring van Gomoelka op een verkiezingsbijeen komst dat in Polen de r.k.-kerk niet zou worden vervolgd. De kardinaal wees in tegendeel op enkele organisaties die ten doel hebben het atheïsme in Polen te verbreiden. Nog geen uur na de verkiezingsrede van Gomoelka heeft de kardinaal zater dag verklaard, dat de r.k.-kerk niet zou ontkennen dat zij een opstandelin- ge is. De rede van Gomoelka, die zei dat de Poolse bisschoppen met hun ziel in het Vaticaan vertoeven, maakte een eind aan de verwachting, dat de staat met omzichtigheid zijn verhouding tot de rooms-katholieke kerk zou behande len in de periode voor de verkiezingen. In de rede die Gomoelka zaterdag hield zei hij, dat normalisering van de betrekkingen met West-Dultsland slechts mogelijk is, wanneer de Bonds regering definitief afziet van haar ter ritoriale aanspraken. De voorstellen van Adenauer hebben slechts ten doel Oost-Dultsland op te slokken, aldus Go moelka. In politieke kringen In Bonn wordt de els van Gomoelka, dat West-Duitsl&nd do Oder-N'elsse-UJn als definitieve oost grens erkent betreurd, daar dit uitge sproken standpunt een Duits-Poolse toe nadering onmogelijk zou maken. Ande ren menen echter, dat het met de Pool se eisen niet zo'n vaart ral lopen en wijzen daartoe op de verklaring van de Poolse minister van buitenlandse za ken, die een gematigder standpunt in neemt. Advertentie KRABT UW HOND 00K7 DEX- VERDELGINGS LOTION BEAPHAR - RAALTE Naarmate Christus dichter bij Golgotha komt, gaat Hij vaker spreken in gelijkenissen. Het is alsof Hij maar niet duidelijk kan maken, wat Hij wil en daarom steeds weer gebruik moet maken van wat Spurgeon noemde: de vensters van de preek. Zo'n venster laat niet de wijde omtrek zien. leder raam heeft een beperkt blikveld en zo is het ook met de gelijkenis. Neem bijvoorbeeld het verhaal van de heer van de wijngaard in Mattheus 20, die de hele dag door arbeiders huurt en tegen het einde van de dag hen allemaal hetzelfde loon uitbetaalt Het verhaal wordt verteld als Petrus vraagt naar het loon dat hij en de andere discipelen zullen ontvangen voor het volgen van Jezus. Christus zegt als het ware met dit verhaal: Er is loon, maar het loon wordt niet uitbetaald naar de hoeveelheid werk die verzet is. De oogst moet worden binnengehaald en naarmate de dag vordert, wordt het noodzakelijker, want niets mag op het veld blijven staan. De heer kijkt niet naar het werk dat verzet is, maar naar wat niet gedaan zou zijn als hij die an dere arbeiders niet had gehuurd. k Christus wil als het ware zeggen dat Hij ons niet uitbetaalt naar wat wij gepresteerd hebben. Hij verwacht het beste van ons, en dat beste is onze overgave aan Hem, om door Hem gebruikt te worden. 1 (Van een onzer verslaggevers) Te Amersfoort heeft de Neder landse Federatie van Christelijke Muziekbonden haar jaarvergade ring gehouden, geleid door de voorzitter, de heer Y. Woudstra uit Valthermond. De federatie heeft een goed jaar achter de rug, zoals bleek uit het jaarverslag van de secretaris, de heer P. J. Verhoef uit Berkel. Want 1960 was een jubeljaar; de federatie vierde toen onder veel belangstelling haar vijfentwintigjarig bestaan. Zeer roemde de heer Verhoef de me dewerking en financiële steun van de Ned. Chr. Radio Vereniging. „Federatie en N.C.R.V. pogen zo samen in ons volk de christelijke muziek te doen klinken tot eer van God", zei de heer Verhoef, met welke woorden de verga- 0 dering met applaus haar instemmln| oi betuigde. e Namens de N.C.R.V. sprak de heerjjrli Wessel Dekker zijn dank uit voor hat waarderend getuigenis. Hij verklaarde dat de N.C.R.V. voor haar radio, en tv- uitzendingen op dit gebied belang heelt bij goede muzikanten en dat zij voor der vorming daarvan graag een steentje bij- draagt. Ro< Prof. Waterink in Utrecht: De heer Woudstra maakte in zijn openingswoord gewag van de terug- lopende belangstelling voor de har monie- en fanfarekorpsen, die hier en daar gemeld wordt. Hij zei er van overtuigd te zijn, dat de belangstel ling blijft wanneer er maar gewerkt wordt. STIMULEREN 'Aan de federatie zal het niet liggen, want er wordt veel gedaan om hel thousiasme te stimuleren. De vraag naar nieuwe composities, die soms wordt gehoord, blijkt niet zo groot zijn. Dit vertelde de heer Rocus van Yperen, die verslag uitbracht van het werk der muziek-adviescommissie. Er zijn de laatste tijd maar weinig goede,., werken gecomponeerd en van hetgeen de: De beroepskeuzevoorlichting heeft toekomst Tot deze conclusie kwam prof. dr. J. Waterink zater dag in Utrecht, waar hij de feest rede hield op de bijeenkomst ter gelegenheid van het veertigjarig jubileum van de „Christelijke psy chologische centrale voor school en beroep". Prof. Waterink meent, dat vfo nog maar aan het begin staan van de ont wikkeling van de beroepskeuzevoorlich ting en dat er steeds meer mogelijk heden zullen komen om adviezen te krijgen. Hij verwacht, dat ln de komen de tijd zal blijken, dat het beroeps- keuzewerk sterker het vertrouwen heeft gewonnen van scholen, ouders en be drijven. In de voorlichting ziet prof. Wa terink ook een uitstekend middel om de afstand tussen jeugd en bedrijf te over bruggen. Hij meent wel, dat er naast advies ook veel meer voorlichting over beroepen gegeven dient te worden. HU zei in dit verband, dat er in Nederland talloze beroepen en uitstekende oplei dingen bestaan, waarvan het overgrote deel van de jeugd nog nooit heeft ge hoord. Prof. Waterink merkte voorts op, dat men geleidelijk zal gaan begrijpen, dat de beroepskeuze-instanties in staat zijn, het „mensenareaal" waarover de natie beschikt, een zo nuttig mogelijke plaats te geven. Daardoor zal, volgens hem, ook de behoefte om het werk te steunen groter worden. HU vestigde de aandacht op het grote belang van het bestaan van particuliere bureaus. Deze zijn, naar zUn oordeel, beter in staat om als vrienden en helpers van de ge zinnen op te treden dan de officiële in stanties. Ook voor vele jongeren noemde hij een goed contact uitermate belang rijk. Veel jeugdigen zijn „moeilijk" omdat ze geen toekomst zien, aldus prof. Wa terink, maar wU kunnen ze tonen dat er ook voor hen een toekomst is als zy> maar daar terecht komen, waar se wer kelijk op hun plaats zijn. H(j meent, dat daarom de psycholoog-adviseur te vens pedagoog moet zijn en dat het pe dagogisch advies moet aansluiten bU de levenshouding en de levensbeschouwing van bet gezin en de jonge mens zelf. Prof. Waterink wees ook op enkele gevaren die de toekomst van do be roepskeuzevoorlichting bedreigen. Hij verklaarde in dit verband, dat er altijd ruimte zal moeten zyn voor de vrije wilsbeslissing van de ouders en hun kinderen en voor het intuïtieve enthou siasme voor een beroep. De wetenschap is niet onfeilbaar, zo zei hij. Men zal, volgens hem, ook moeten oppassen voor een overschatting van de efficiëncy, om dat men anders robots „kweekt". HU meent, dat de mpns pas werkelijk ge lukkig is, als hU ongeveer tegen de top van zijn kunnen aanwerkt. Men zal dus geen beroepen moeten adviseren die de man by wyze van spreken met de han den in de zakken afkan: De mens moet in de gelegenheid worden gesteld om ze kere overwinningen te behalen. Tenslotte bestaat, volgens prof. Wa terink, het gevaar, dat de beroepskeuze zo wordt georganiseerd, dat ze vast komt te liggen in een raam van wetten en nfcvenwetten. De beroepskeuze kan, naar zUn mening, slechts werkelijk iets betekenen, wanneer ze vrij wordt uitge oefend in een vrije samenleving. Bisschop dr. Jacobi, van de Evange- lisch-Lutherse Kerk in Duitsland, zal een bezoek brengen aan Nederland. Zon dagmorgen 9 april zal hij de gast zijn van de lutherse gemeente van Apel doorn. Dr. Jacobi zal in de' morgen dienst voorgaan in de kerk aan de Parkweg, waarbij de plaatselijke predi- werd uitgegeven op advies der com missie bestaat geringe interesse. Een belangrijk punt op de vergado ring bleek het subsidiebeleid te zijn. Er bestaat een rijksadviescommissie, waarin de vier landelijke organisatie) zitting hebben. In deze commissie, waarvan mr. Becht, burgemeester van Tilburg, het voorzitterschap be kleedt, worden de belangen der ama teur muziekvereniging en bij de over heid bepleit. Van de minister ontvangt men veel medewerking. Er was dit jaar tiendui zend gulden méér subsidie besobikbaar ten bate der opleiding van muzikanten., dan vorig Jaar. Desondanks is deze sub- sidie veel te laag. (Voor de leerlingen van de chr. federatie kon slechts twee a drie gulden verstrekt worden). Wil ma de leerlingen enigszins scholen, dan zou de minister tienmaal zoveel subsidie moeten verlenen. ONDERWIJS Het ware van betekenis het muziekonderwijs op de lagert scholen, dat nu nog maar sporadisch wordt gegeven, algemeen invoering vond. De aanvulling van de gelederen der muzikanten blijft een grote moei lijkheid, mede door het gebrek opleidingsinstituten. Deze bestaan slechts in Friesland, Groningen en Noord-Holland, al bestaal er daarnaast op vele muziekscholen ge legenheid om onderricht voor blaas instrumenten te krijgen. De heer B. de Vries te Groningen, ad-I. mlnistrateur en propagandist van de fe-P' deratie, deelde mee dat de landelijke commissie van samenwerking der ver schillende organisaties streeft naar uni-L forme examens voor amateur-muzikan-r ten. I Mj kant, ds. K. v. d. Braak, als liturg zalL fungeren. Zondagavond 9 aprjl zal der1 bejaarde bisschop een voordracht overt*' de situatie in de Evangelische Lutherse! Kerk in Oost-Dultsland houden. Dr. Ja- lil cobi is over deze situatie en het lot der; kerk in de oostzone goed geïnformeerd:lo voor hij bisschop werd, was hij gerui-|R me tijd super-intendent in Berlijn. Vraag: Hierbij sluit ik een blad in van een plant waarvan ik graag de naam wil weten. Kan ik de top van deze plant afsnijden en haar opnieuw laten wortelen? Door bladverlies is na melijk de stam kaal geworden en in de top zitten 14 blaadjes. Bestaat dan de mogelijkheid, dat de stam weer uit loopt? Antwoord: De plant draagt de naam sanchezia nobilis en komt oorspronke lijk uit Brazilië en Peru. Als kamer plant voldoet zij zeer goed. Zij is be stand tegen veel zon, wanneer zij er aan gewend is. Als de bladeren slap gaan hangen, moet men haar uit de zon halen. In de winter moet men haar in een niet al te warme kamer plaatsen. Voortkweking geschiedt door middel van stekken. Oude planten moet men in het vroege voorjaar terugsnoei en en verpotten in een voedzame bloe- mistengrond. De plant verlangt veel water en wekelijks .en beetje kunst mest. Het stekken geschiedt als volgt: U neemt een stek uit de top van de plant van ca. 10 centimeter lengte en plaatst deze ln een glas water. Wan neer de worteltjes zich gevormd heb ben. plant u de stek in een goed mengsel bladaarde en voorziet baar rijkelijk van water en wekelijks van een portie kunstmest. Wanneer u de plant ulttopt, zal de stam zeker gele genheid krijgen uit te groeien. Immers, veel voedsel gaat verloren in de hoge stam. Wanneer u de plant iets korter maakt, kan dit voedsel gebruikt wor den voor het uitspruiten op de scheuten, die zullen uitbotten. Vraag: In december hebben wij een in 1958 gebouwd huurhuis betrokken in de gemeente B (vierde klasse), waar voor wij 5,65 betaalden met inbegrip van 0.30 vergoeding voor waterver bruik. Op 31 maart 1960 betaalden wij 7.27, waarin een verhoging van de waterprijs met 0,27 begrepen was. De huurprijs moet toen dus 6,70 zijn geweest. In januari heeft de hulsbaas bij de huuradviescommissie huurver hoging aangevraagd. In het afschrift van zijn aanvraa rij 31 maart 9,50 ter niet inbegrepen», vervolgens neD ik een bezoek van de huuradviescom missie gehad. In juni 1960 is de repa ratie van ons huis begonnen en in no vember voltooid. Hoeveel huur moet ik nu betalen en Is navordering mogelijk? Antwoord: Als u In december 1959 5.65 betaalde met inbegrip van 0,30- water, dan was de huurprijs 5.30. Aangezien de gemeente tot de vierde klasse behoort, was huurver hoging niet mogelijk geweest zonder een verklaring van de huuradviescom missie, dat de woning niet bepaalde gebreken vertoont. De eigenaar had dus slechts 5.65 kunnen vorderen plus 0.30 0,27 naar boven afgerond tot 0.30» vergoeding voor de verhoogde waterprijs. Nu hindert dit laatste niets als liet huis geen gebreken vertoont, maar uw brief wijst er wèl op. dat er gebreken zijn geweest. In dit geval huur wordt dan 5,30 plus 20 pet., Is 6,70 plus 0,60 voor waterverbruik, tezamen 7,30. De eigenaar ver klaart, dat er een huurprijs van 9,50 zonder water betaald werd. De onjuist- hiervan zal de huuradviescommissie onmiddellijk blijken. Toch vragen wij ons af, of er hier niet enkele factoren in het spel zijn, die in uw brief niet vermeld werden, omdat u daarvan niet op de hoogte was. De huuradvies- commissie zal u ongetwijfeld daarover inlichten, althans in haar advies of beschikking. Vraag: Wij zijn van plan een huisje te kopen voor ongeveer tienduizend gulden. Wat is nu het beste: dat wij al les onmiddellijk contant betalen of er een hypotheek op nemen, met het oog op de belasting? Hoe hoog zal de be lasting zijn? Antwoord: Hoe hoog de belasting zal zijn is niet zonder meer gegevens te zeggen. U moet namelijk de huur waarde nemen als bruto-opbrengst van het huis. Daarvan kun u de vaste las ten, onderhoudskosten e.d. en een af schrijving van 15 procent der huur waarde in mindering brengen. De daarna overblijvende netto-opbrèngst moet u tezamen met de overige inkom sten aan de belasting opgeven. Wat u daarover betaalt, hangt dus af van de grootte van uw totale inkomen en dit bedrag is dus niet zo maar te bepa len. Neemt u nu een hypotheek, dan moet u de betaalde rente ook als kos- ten van de bruto-opbrcngst van het bepaalt de htrnradvieseommlssie met huis aftrekken. Maar daartegenover Zijn die rentepercentages nu gelijk, dan p maakt het ten aanzien van de belas-i ting geen verschil. Ontvangt u minder rente, dan betaalt u wel minder be lasting, maar dat komt dan, doordat u|& ook minder inkomen geniet. Is de ren-j te hoger, dan betaalt u meer belasting.jp maar om de verblijdende reden, dat U] meer inkomen heeft. p Vraag: Hoe verwijderen wij het bes te een vlek van koffie met melk en suiker uit een middengrijs hoteltapijt? ingang van welke datum de huur met 20 procent verhoogd mag worden. De staat, dat u dan rente zult trekken van het niet in het huis gestoken geld. Antwoord: U kunt de vlek eerst bet ten met lauw water en vervolgens mei alcohol (96 pet.). Zo nodig moet u de behandeling enige malen herhalen. Vraag: Ons dochtertje werd 6 maait 14 jaar. Op 1 april zal zij acht jaar lang school gegaan zijn. Nu zit zij in de zesde klas. Kan zij nu 1 april de school verlaten, terwijl het leerjaar loopt tot september? Antwoord: Volgens de wet mag uw! dochter de school pas verlaten aan' het einde van het nu lopende leerjaar, I Vraag: Mijn vader is invalide en zit veel thuis. Nu wil hij een hond aan schaffen. Zou het mogelijk zijn vrij stelling van hondenbelasting te krij gen? Antwoord: De hondenbelasting wordt plaatselijk geregeld, zodat men op hel gemeentehuis zal moeten informeren, of er een vrijstellingsregeling bestaat-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2