GEREFORMEERDE ZENDINGSBOND sarie EN JfiN D NOORSE ZENDINGSRAAD GEESTELIJK LEVEN. begint werk in Kenya Vertaling DEZE WEEK IN EEN WOELIGE WERELD ZONDAGSBLAD ZATERDAG 18 MAART 1961 Loon en last Wij hebben U gevolgd, zegt Petrus tegen Christus kort voor Hij naar Jeruzalem gaat om daar gekrui sigd te worden. Hij maakt zijn zin (Marcus 10 28) niet af. maar het is duidelijk dat hij wil vragen: ,,Wat levert het ons op?" Wij noemen ons christenen, volgelingen van de Chris tus: komt ook bij ons die vraag weieens op: „Wat heb ik er aan?" Onze tijd vraagt gauw: „Wat le vert het me op?" We spreken over functionele kleu ren, functionele muziek, waarom dan ook niet over een functioneel geloof? Het merkwaardige is dat Christus op deze vraag in gaat. Hij zegt niet dat ons geloof „geen verdiensten heeft", en dat ons volgen „alleen maar genade" is en we dus ook niets te verwachten hebben. Het tegendeel is waar. Christus zegt: „Hij ontvangt hon derdvoudig terug," huizen, akkers en familieleden. Met andere woorden: God bekommert zich om ons. Als Hij Zijn kinderen zegent, dan zijn dat maar niet alleen geestelijke zegeningen, maar ook materiële. Er wordt echter een woord aan toegevoegd. De vol geling van Christus krijgt dit alles met „vervolgin gen." Ieder die Christus ten volle wil volgen, zon der op eigen ongerief en eigen verlies te zien, komt ook in moeilijkheden. God zit niet stil, maar de dui vel zit ook niet stil. Zegeningen en vervolgingen zijn ons deel. Loon en last de vrucht van ons geloof. Deze twee dingen mogen niet van elkaar gescheiden worden. We mogen niet onze aandacht op het ene feit concentreren ten koste van het andere. Er is een theologie vandaag, waar in voor het „loon" bijna geen plaats meer is. Er is een angst voor goede werken, omdat alles „uit genade" is en we vergeten dan dat wij behouden zijn „om goede werken te doen", zoals Paulus zegt. Maar er is ook een theologie vandaag, die zo uit de zegen van Christus wil leven, dat er voor de ver volgingen geen plaats meer is. voor de strijd niet en voor de ziekte niet. Die theologie is even eenzijdig en even gevaarlijk als de eerste. In ons leven kruisen deze twee lijnen elkaar: Loon en last vallen over el kaar heen. Ook in uw leven? Het jaar 1961 heeft de Gereformeerde Zendingsbond, meestal afgekort als G.Z.B., een nieuwe taak op de schouders gelegd. Juist op het ogenblik dat een oude taak geheel schijnt te zijn afgelopen. Deze zending heeft tot nu toe ge werkt op Celebes, maar een van beide artsen, dr. F. C. de Waal, keerde de vorige maand reeds terug en de vrouwelijke arts, dokter E. van Riessen, en de verpleegster, zuster G. C. van Hooff zullen ook binnenkort terugkomen, omdat hun visum is afgelopen. Terwijl deze beide vrouwen reeds denken aan hun terugreis naar Holland, zijn drie andere zendelingen bezig om zich voor te bereiden op een nieuw werk in Afrika, in een van de weinige landen dat nog niet geheel zelfstandig is: Kenya. De hervormde predikant van Lunteren, ds. C. J. P. Lam, de verpleegster mej. G. Stuurman en de Zeister leraar H. van 't Veld hopen nog dit jaar of begin volgend jaar hun nieuwe taak te beginnen. f Hei getuigenis droeg van de boeren vrucht Kerkeraad van de zendingsgemeente te Eldoret met twee predikanten. ook uit de Lutherse wereldfederatie Nergens ter wereld heeft het besluit van de Internationale Zendingsraad om een fusie aan te gaan met de Wereldraad van Kerken zoveel opschudding en verzet teweeg gebracht als in Noorwegen. Tot nu toe heb ben zich eigenlijk slechts twee zendingsraden tegen integra tie verklaard, namelijk die van de Kongo, (waar de situatie eigenlijk al weer totaal veran derd is en waar de Wereldraad van Kerken geweldig veel hulp de Noorse Raa3 zal verlaten. Ooic stuur van een van de grootste Lutherse zendingen van Noorwe gen heeft reeds in december be sloten zich uit de Noorse raad te rug te trekken als er ook maar enig contact zal zijn met de We reldraad. Het verzet wordt vooral geleid door de secretaris-generaal van deze zending, Tormod Vagen, die tevens voorzitter van de Noorse raad is. Hij heeft reeds gewaar schuwd dat als het besluit wordt aangenomen om toch enige band met de Internationale Raad te geboden heeft) en Noorwegen. Maar het integratiemuisje, schijnt nu een wel heel lang staartje te krijgen. De meeste zendingen van Noorwegen zijn Luthers en ook aangesloten bij de zendingsorganisatie van de Lutherse Wereldfederatie. De vraag is nu gesteld of het ook niet noodzakelijk wordt het lid maatschap van de L.W.F. op te zeggen. De discussie over deze kwestie is een heel langdurige geworden. Oorspronkelijk lag het in de be doeling dat de Noorse Zendings raad in februari zou beslissen of hij nu hij zijn gewone lidmaat schap bij de Internationale Zen dingsraad wil opzeggen nog wil onderhou- De beslissing is echter uitge steld tot 19 mei. Vorige herfst werd bijna eenstemmig besloten om het volle lidmaatschap met de Int. Zendingsraad op te zeg gen, maar over deze nieuwe vraag ziin de lijk verdeeld. Verdeeld Vooraanstaande lutherse leiders het bestuur van de grote Santal Zending heeft zich tegen een band verklaard. Kritiek De leden die echter wel een band willen bewaren, hebben scherpe kritiek op het standpunt van de tegenstanders. Zo schreef bisschop Birkeli, die tot voor kort voorzitter was van het Noors Zen dingsgenootschap, dat zij die geen contact willen hebben met de Wereldraad dan ook hun lid- Hij schreef dit, omdat de tegen standers hebben gezegd dat: De Wereldraad van Kerken zich niet houdt aan haar bijbel se basis, de deur opent voor de vrijzinnige theologie aan de ene kant en voor de Orthodoxe en Koptlscbe Kerken aan dc ande re. De Wereldraad een super- kerk dreigt te worden. De Wereldraad een kortslui ting teweeg gebracht heeft in de verhouding tussen de oudere westelijke kerken en hun doch ter-kerken op de zcndlngsvel- den. Bisschop Birkeli schreef dat als zij bang zijn voor de vrijzin- vindt men zowel bij de voorstan- nige theologie zij zich ook afzij dig moeten houden van ders als de tegenstanders van een losser contact. Het hoofdbe- therse Wereldfederatie Lu- geen deel moeten uitmaken van de ra den op de zendingsvelden. Bezwaren Anderen hebben zich echter al weer verzet tegen de gedachten van deze Lutherse bisschop op grond van het feit dat de L.W.F. „de Heilige Schrift erkent als de enige bron en de onfeilbare norm voor alle kerkelijke leerstellingen en de kerkelijke praktijk en in de belijdenissen van de Lutherse Kerk een echte openbaring ziet van het Woord van God." Prof. Wisloff. die evenals bis schop Birkeli hoogleraar aan een theologisch seminarium is, schrijft dat de Wereldraad een dergelijke positieve uitspraak niet kent. De oorzaak van dit gebrek is volgens hem dat de Wereldraad ook de Orthodoxe en Oud-katholieke Ker ken omvat,, en nu een poging on derneemt om ook toenadering te zoeken tot de Rooms Katholieke Kerk. „Deze kerken", schreef hij, zullen nooit toestaan dat in de basis van de Wereldraad de Heilige Schrift geplaatst zal wor den boven de kerkelijke traditie." Maar prof. Wisloff voegde er aan toe dat zijn vertrouwen in de L.W.F. in de afgelopen maanden ernstig is ondermijnd. Hij noemt twee redenen: 1. Dc studiecommissie die ls Ingesteld door de federatie om te komen tot een inter-confessl- onele studie, van andere kerken cn die begonnen is met een stu die die kan leiden tot een her waardering van de Rooms Ka tholieke Kerk. Dit kan wel zeker lelden tot een verzoening met Rome meent prof. Wisloff. 2. Dc tendens om van de fe deratie een Lutherse Wereldkerk te maken zoals duidelijk blijkt uit wat een van de leden van de commissie voor theologische zaken van de L.W.F. in de af gelopen maanden geschreven heeft. Hij doelt daarbij op ar tikelen van prof. Peter Brun- ner van Heidelberg. Anderen verzetten zich tegen deze idee- en maar de tendens is er dan maar toch, volgens prof. Wis loff. De discussie is nog lang niet af gelopen, en het is nog helemaal niet zeker, wat Noorwegen in de toekomst zal gaan doen. Duide lijk is het echter wel dat de Noor se zendingsraad zich naar alle waarschijnlijkheid geheel van de Internationale Zendingsraad zal afkeren, of er komt een scheuring en krijgt Noorwegen twee zen dingsraden. Voor hen zal het een nieuw werk zijn, maar dat wil niet zeg gen dat er nog niets gebeurd is op het zendingsveld om de plaats Eldoret. Reeds jarenlang wordt er het evangelie verkondigd; er zijn al drie zendingsgemeenten gesticht; er zijn elf scholen; er is een polikliniek; er zijn drie ne ger-predikanten en een groter aan tal evangelisten; in 't kort: er is reeds een jonge kerk, die echter graag de hulp aanvaardt van de Nederlandse broeders en zusters. Deze jonge gemeente Is de vrucht van het persoonlijk getui genis van boeren uit Zuld-Afrika die zich op die merkwaardige hoogvlakte in Kenya vestigden om er een nieuw leven te beginnen. Zij bouwden reusach tige farms op, waarbij zij zich gingen specialiseren op de verbouw van mals en tarwe en van een boom waarvan de schors gebruikt wordt bij het looien van leer. Getuigenis Samen vormden deze blanken de vrijwel geheel zelfstandige Ned. Gereformeerde Gemeente van El doret. Het moeten werkelijk gelo vige boeren geweest zijn, die wis ten dat God niet alleen hun God wilde zijn, maar ook van de hei dense bevolking om hen heen. Zo wonnen zij de eerste negers door hun persoonlijk geloofsgetuigenis. Zij begrepen echter al spoedig dat er meer moest gebeuren en de kleine gemeente, die in haar beste dagen nimmer meer dan ongeveer een kleine twee hon derd gezinnen heeft omvat, beriep een zendeling, de heer Ey- bers, die dit jaar van een wel verdiende rust gaat genieten. Het werk ging al die jaren uit van een zendingscommissie uit de ker keraad van die plaatselijke ge meente van Eldoret. Dat het werk niet zonder vrucht is gebleven blijkt uit de jonge kerk die er nu is, verspreid over drie gemeenten, namelijk in Eldo ret, Platteau en Kitale. Maar het werk groeide de gemeente over het hoofd. De last werd te zwaar en toen het ogenblik kwam dat er een opvolger gevonden moest wor den voor de weleerwaarde heer Eybers (zoals hij daar wordt ge noemd) hebben de broeders van de kerkeraad en de leden van de gemeente de voorhoofden gefronst en gezegd: „Wat moeten we doen?" Scholen Bezoek In die tijd waren twee vertegen woordigers van de Gereformeerde Ds. S. Meyers, voorzitter van de G.Z.B., in gesprek met twee predi kanten en enkele leden van de Ned. Gereformeerde Kerk van Eldoret, die tot nu toe dit zendingswerk leidde. universiteit op de taal, die hij daar straks zal moeten spreken, het Swahili. Maar als hij eenmaal op het zendingsveld is, zal hij ook aandacht moeten besteden aan de stamtalen die in het ge bied worden gesproken en dat zijn er niet weinige. Daar is het Nandi, het Kikoejoe, het Elgeyo en het Kitosh om er maar een paar van de voornaamste te noe men. Ds. De Lange, met wie wij een paar uur over dit nieuwe werk spraken, is echt dankbaar voor de nieuwe kansen die worden ge boden. Maar vooral is hij dank baar dat het werk zo met de vol komen instemming van de leden van de jonge kerk kan beginnen. Zij staan er achter en dat is al een prachtig begin. Maar dit nieuwe werk betekent niet, dat nu het werk op Celebes geheel vergeten zal worden. Met grote dankbaarheid kon ds. De Lange zeggen, dat mochten de Klap op vuurpijl Zendingsbond in Zuid-Afrika op zoek naar een nieuw zendingsveld. Zij hoorden van de moeilijkheden, reisden op de terugweg naar Ne derland even langs en in de zo mer van het vorige jaar boden zij aan het werk over te nemen. Begin van dit jaar vertrokken ds. S. Meyers en ds. J de Lange naar Eldoret om over een even tuele overname persoonlijk te gaan onderhandelen. Het nieuwe terrein is ongeveer 150 kilometer lang en 40 kilometer breed, ligt op een hoogvlakte 2300 meter bo ven de zeespiegel en heeft een prachtig klimaat. Het opmerkelijke van de on derhandelingen is wel dat deze niet alleen gevoerd zijn met de zendingscommissie en de kerke raad van de blanke Gereformeer de Kerk van Eldoret. Ook de lei ders van de zendingsgemeenten ziin in de overdracht gekend. Ds. De Lange als directeur van de G.Z.B. en ds. A. Meyers als voor zitter hebben verschillende malen met hen vergaderd. Toen bleek dat zij zich zeker niet maar als lammeren lieten leiden. Zij wil den weten waar zij aan toe wa ren. Soms hebben de beide Neder landse predikanten elkaar met wat verbazing aangekeken, omdat hun vragen zo werkelijk „to the point" waren. Ze voelden zich weer alsof ze het peremptoir exa men ondergingen. De vragen be perkten zich echter zeker niet tot de theologische achtergrond. Er werd ook nadrukkelijk geïnfor meerd wat deze jonge kerken konden verwachten op onderwijs gebied, op medisch gebied, etc. JTN TOEN OPEENS kwam destijds de klap op de vuurpijl; tf- de donderslag uit heldere hemel; of hoe men dat noemen toil. Sarie's moeder en Jan's vader woonden met hun talrijke kinderen zo'n jaartje samen. Het liep alles even goed, indien men tenminste geen eisen stelde op het gebied van trouw- tt- boekjes, 'n Prettig gezin waar we zo nu en dan eens binnen- wandelden, zonder dat daar overigens 'n bepaalde reden voor 5 toas. Je ging er niet heen omdat Jantje in geen weken op de club geweest was: omdat Pietje op de groep niet te harden viel; omdat Kareltje gapneigingen vertoonde; of om- g dat het kampgeld van Loesje maar niet voor mekaar kwam. Neen, een prima gezinnetje met orde en regel en helemaal *5- geen kortsluitingen. Je stapte er aan omdat 't er gezellig was. g En al die tijd waren we ziende blind, maar dat merkten we j> pas achteraf. Uit de praktijk van een MAATSCHAPPELIJK WERKSTER Er liggen grote mogelijkheden. Er zijn op het ogenblik elf scho len, die echter niet verder gaan dan de vierde klas. De negers drongen sterk aan op scholen voor oudere kinderen en het ligt dan ook in de bedoeling dat zo spoedig mogelijk twee scholen ge sticht zullen worden die de vijf de tot en met de achtste klas omvatten. En daarna zal er een kweekschool moeten komen, De verpleegster zal in de toe komst gaan werken vanuit pen polikliniek. Op het ogenblik is het nog niet zeker of er op korte termijn een ziekenhuis zal moeten worden gebouwd. Het zal sterk afhangen van de ontwikke ling van het werk van zuster Stuurman, maar waarschijnlijk is het, dat in de toekomst ook een van de beide artsen die nu uit Makassar terugkeren of een an dere arts daar zal kunnen gaan werken. Lectuurwerk De leraar Van 't Veld gaat speciaal voor het lectuurwerk en schuldiging voor. In die da gen wisselden we nog al eens van stafleiders. Dat is altijd het nare van ons werk: er is geen continuïteit. Er komen nieuwe jeugdleiders en nieuwe jeugdleidsters omdat de oude het niet meer aankunnen, en van de nieuwelingen moet je óók maar weer afwachten hoe zij 't er zullen afbrengen. Bovendien worden de allerbeste weggezogen door overheidsdiensten en bedrijven, en je moet steeds weer van voren af aan beginnen. Geloof me, dèt is de ramp voor alle club- *- huizen in ons lieve vaderlandje, waar toch al veel te weinig mensen hun arbeid en aandacht willen geven aan hun mede- jj. mensen, die in de volkswijken wonen! En bij zo'n onafgebroken wisseling van medewerkers verlies je de rechte blik op gezinnen en gezinsproblemen; het dringt trouwens nauwelijks tot je door dat dergelijke nieuwelingen de voorgeschiedenis van elke fami- lie niet kennen en ook niet kunnen kennen. Maar aangezien ver- g ontschuldigingen altijd weer zelfbeschuldigingen zijn, ga ik op J dit vraagstuk maar niet verder in. ö- IN IEDER geval, op 'n dag voor club spreekt Sarie haar zo- P veelste leidster aan en deelt haar iets mee over „baby" en „trouwen". Die zoveelste leidster heeft op dat moment haar g. handen vol met 't in 't gareel brengen van een horde meisjes, g- en slaat op deze mededeling niet direct acht. Ze beseft ook ter- nauwernood hoe verbazingwekkend 't is wanneer een Blik- staartje 't werkwoord „trouwen'' gebruikt. Maar aan de andere j*. kant is er iets ze weet zelf niet wat dat haar in Sarie's rj- doen en laten opvalt. Dat Sarie 'n schat van 'n meid is dat J is haar sinds geruime tijd duidelijk. Maar wat is er ook weer 3. met haar ouders aan de hand? O ja, eindelijk herinnert ze zich g. iets vaag: die zijn niet wettelijk gehuwd; die leven zo maar in het wilde weg met elkander. O, en dan meent ze te snappen wat g Sarie probeerde te vertellen: die ouders gaan dan dus toch g trouwen, nu er een baby komt. Over dat inzicht doet ze 't volle ö- uur dat de club duurt, want je hebt je aandacht verder wel bij de kinderen zelf nodig: je kunt heus niet in stilte gaan medi- teren over 'n ontvangen bericht. En als het uur om is, houdt ze iSarie even achter, want je moet bij zo'n ouder wordend meisje toch voldoende attentie schenken aan haar kleine geheimpjes, S" is het niet? S „Zo," zegt ze dus opgewekt en leidsteraohtig-verantwoord. g. „En je krijgt dus 'n broertje of zusje? Vin je 't fijn?" Over. het trouwen rept ze vooralsnog niet, want dat is per slot van reke- ning denkt ze meer 'n kwestie, die de volwassenen aan- gaat en niet de kinderen. ze dan. „Maar of ik 'n broertje of zusje krijg, weet ik niet!" voegt ze er weifelend aan toe met 'n snoetje, dat zich afvraagt g- waar de leidster die informatie vandaan heeft. fi- „Maar je zei toch iets van 'n baby!" zegt de leidster rap. Eigenlijk te rap, want nu verraadt ze alleen maar dat ze straks niet goed geluisterd heeft naar Sarie's aankondiging van groot g- nieuws. „Nee," zegt Sarie. „Ja! Ik krijg er zelf eentje. Jan en ik, wèet g u! En we gaan trouwen! Net als die juf van vroeger hier. En ook in de kerk. En dan komt u ook, en alle meisjes!" Ze stelt 't ö- allemaal maar even vast; ze regelt bij voorbaat het hele huwe- lijksprogramma, ceremoniemeesteresje van haar eigen plech- tigheden. j}. „Maar kind!" zegt de leidster „Wat heerlijk!'' Het eerste g- stamelt ze. en het tweede zegt ze met alle enthousiasme dat ze g zo gauw bij elkaar kan vegen. Ze is echt een prima leidster. WTJKPREDIKANT deuren daar plotseling weer open gaan en mochten de huidige zen delingen of andere zendelingen een visum krijgen, zij daar di rect weer ingezet kunnen en zul len worden. De band met de To- radja-kerk Is niet afgesneden, ook al bestaat die op het ogen blik eigenlijk nog maar alleen uit een geregelde briefwisseling. Toen ds. Voges, de laatste Duitse predikant in de Amsterdamse luther se gemeente, voor het eerst in het Nederlands zou preken (het was in het Oudeliedenhujs) handelde hij over Petrus* wandeling op zee. Hij riep toen uit: „O, wat werd Petrus beroerd!" (Ds. Voges bedoelde: ontroerd.) Ziet 0Hze ''"Vader Het Onze Vader, door dr. J. W. Schutte' Nordholt en ds. J. T. Wlersma. Uitgave Het Wereld venster, Baarn. Een zeer bijzonder boekje over het Onze Vader. Als pocket. Dr. J. W. Schulte Nordholt bespreekt in de eerste helft een en ander uit oude prent- en dichtkunst, met beden van het Onze Vader als on derwerp. Goede reprodukties zijn hierbij afgedrukt. In het tweede gedeelte geeft ds. J. T. Wiersma gedachten over de verschillende delen van dit heilige gebed, ge dachten die rustig en stil lezen vragen en waard zijn. Een mooi bezit dit boekje, en een goed ge schenk bijvoorbeeld bij het doen van openbare geloofsbelijdenis. Uittreding van Zuid-Afrika niet onherroepelijk - Apart heidspolitiek van middel tot doel - Nog hoop op ver anderingen - Referendum en verkiezingen kunnen uit komst bieden. T~iE uittreding van Zuid-Afrika uit het Gemenebest wordt pas over enkele maanden een feit en is niet onherroepelijk. Het land is niet uit het Geme nebest gezet, maar wil dit zij het dan onder zware druk uit eigen verkiezing verlaten. Dit dienen wij voorop te stel len bij de beoordeling van de stap, die premier Verwoerd in de afgelopen week in Londen heeft gedaan. Zolang Zuid-Afri ka nog geen republiek Is, blijft bet lid van bedoelde volkeren gemeenschap en blijft de mo gelijkheid bestaan, dat als ge volg van bepaalde thans nog niet te voorziene gebeurte nissen, kan worden teruggeko men op het bcslnit van deze weck, dat Zuid-Afrika in alle opzichten dreigt te isoleren van de rest van de wereld. Het ia ni. niet uitgesloten, dat pre mier Verwoerd op de een of an dere wijze het volk van Zuid- Afrika gelegenheid wil geven. zich uit te spreken over het ingrijpende besluit, dat de Unie voor nog groter moeilijkheden zal plaatsen, dan waarmee zij thans reeds te kampen heeft. Dat kan gebeuren vla een refe rendum of door middel van ver vroegde algemene verkiezin gen. Binnenlands Het zou niet juist zijn, de moeilijkheden, die met betrek king tot de apartheidspolitiek van premier Verwoerd zijn ge lezen, louter of voornamelijk te zien als uitingen van een con flict tussen Zuid-Afrika en een groep Afrikaanse, Aziatische en andere landen. Al of niet voort zetting van deze apartheidspoli tiek is niet alleen en niet in de eerste plaats een internationaal nrobleem. Deze politiek is ook en vooral een binnenlands pro bleem waarover lang niet alle olanken in de Unie van Zuid- Afrika het eens zijn. Wanneer het zo was, dat de blanke bevolking van de Unie een gesloten front zou vormen tegenover de buitenwereld, dan zou er thans weinig hoop meer 2?jn op de mogelijkheid, dat zich .•eranderingen in Zuid- ka gaan voordoen. Nog hoop van de nationalistische leider, die de apartheidspolitiek van zijn voorganger dr. Malan van middel tot doel heeft gemaakt. Middel Toen de nationalisten nu on- geveef dertien jaar geleden aan de macht kwamen, hebben zij onder leiding van premier Da niel Malan de apartheidspoli tiek ingevoerd. Deze politiek was toen bedoeld als middel om net onderscheid tussen de ras sen wettelijk te regelen, zonder Jat drastisch behoefde te wor den ingegrepen in de toen be staande situatie. De voornaam ste motieven van Malan hebben dan ook gelegen in het voorko men van een vermenging tus sen blanken en zwarten, als ge volg waarvan het blanke bevol kingsdeel in Zuid-Afrika lang zaam maar zeker gedoemd zou zijn, in de zwarte massa on der te gaan. De door Malan Ingevoerde apartheidspolitiek was gericht Nu dit niet zo is, nu een groot deel van de bevolking van de Unie niet achter Verwoerd en de zijnen blijkt te staan en er zelfs in de gelederen van de eigen Nationale partij van de premier onenigheid blijkt te be staan over een drastische door voering van de apartheidspoli tiek nu is er nog hoop. dat Je gebeurtenissen van het afge- 'open jaar en in het bijzonder van de week die achter ons ligt. zullen leiden tot belangrijke wij zigingen in de officiële rege- ringspolitiek van Zuid-Afrika. Maar dan zal eerst een ander de plaats van Verwoerd als pre mier van de Unie moeten inne men, Met een referendum kan dit niet worden bereikt. Daar voor zijn algemene verkiezin gen nodig, waarbij de bevolking zich in volle vrijheid moet kun nen uitspreken over het beleid op een strenge doorvoering van het rassenonderscheid, maar behoefde niet noodzakelijk tot rassendiscriminatie te leiden. Dat dit laatste ten slotte wel het voornaamste kenmerk van de apartheidspolitiek is gewor den, kan men dus bepaald niet geheel op rekening van dr. Ma lan schrijven. Te star Er wordt ons Nederlanders wel eens verweten, dat wij van de verte uit ons een oordeel aanmatigen over de situatie in Zuid-Afrika. Men kan echter niet langer volhouden dat dit zo is als wij aan de hand van verklaringen en geschriften van Zuidafrikaanse staatslieden en politici, die het dan eens niet met de politiek van Verwoerd eens zijn, maar die toch met de neus beven op de ontwikkelin gen in hun land hebben gezeten, jen beeld geven, van wat zich in de afgelopen dertien jaren heeft afgespeeld. En we komen dan in de eerste plaats weer te rug bij dr. Malan, die een boek heeft geschreven over zijn ervaringen op de weg naar Afri kaner volkseenheid, een boek, dat kort na zijn overlijden in ons bezit is gekomen. Uit dit geschrift blijkt over duidelijk, dat premier Malan zich tot het uiterste heeft ver zet tegen de benoeming van Strljdom tot zijn opvolger ais premier. Malan gaf de voor keur aan de oude Havinga, om dat de veel jongere Strijdom wat de apartheidspolitiek be treft een veel te starre houding aannam. Bergafwaarts Als het aan Malan had gele gen. zou Strijdom nooit premier zijn geworden en zou Verwoerd na het overlijden van Strij dom niet diens opvolger zijn ge weest. Nadat Malan de teugels uit handen heeft moeten geven vanwege zijn hoge ouderdom is het met de apartheidspolitiek bergafwaarts gegaan en werd zij van middel tot doel gemaakt. Dit doel is: handhaving van de suprematie van het blanke ras, •en koste van het zwarte, hand having ook van de bevoorrechte positie, die de blanke minder heid op economisch gebied in neemt tegenover de zwarte meerderheid. Is deze politiek ai verwerpe- Ii ik vanuit de christelijke le vensovertuiging, zij getuigt bo vendien van een volkomen ge brek aan werkelijkheidszin In een tijd, waarin bet gehele Afri kaanse continent in beweging is en de zwarte volken niet lan ger genoegen wensen te nemen met overheersing door de blan ken. Verschil Nu heeft Verwoerd dus het verzoek, Zuid-Afrika straks ook als republiek deel te laten uit maken van het Gemenebest, in getrokken. Hij deed dit omdat olie andere leden van deze vol kerengemeenschap zich openlijk wensten te distanciëren van de rassendiscriminatie in het land van Verwoerd. Men keerde zich dus niet tegen het rassenonder scheid als zodanig, maar tegen de achterstelling van het ene ras bij het andere. Hieruit mag men conclude ren, dat de landen van het Ge menebest nog begrip kunnen op brengen voor het rassenonder scheid, dat aanvankelijk het voornaamste kenmerk van de apartheidspolitiek is geweest, maar tegen de uitwassen zijn, die •ie uitvoering van deze politiek in de afgelopen jaren te zien heeft gegeven uitwassen, waartegen ook leden van Ver- woerd's Nationale partij herhaal de malen hebben gewaarschuwd. Vorig jaar hebben we in dit verband nog uitvoerig gewezen DE VILLIERS GRAAF ln de oppositie op de afwijkende mening, die Paul Sauer destijds als waarne mend premier van Zuid-Afrika er op na bleek te houden een mening overigens, die geen genade kon vinden in de ogen van Verwoerd, toen deze in de politieke arena terugkeerde na hersteld te zijn Van de zware verwondingen, welke hij bij een aanslag op zijn leven had opge lopen. Sauer en anderen kre gen geen gelegenheid, hun op vattingen verder uit te dragen, hetgeen echter niet betekent, dat zij zich sindsdien hebben ont popt als voorstanders van de politiek van Verwoerd. Oppositie Belangrijk was de reactie van Sir de Villiers Graaf, leider Jan de grootste oppositiepartij: de Verenigde partij, die eens door maarschalk Smuts werd geleid. Hij heeit behartigens waardige wooraen gesproken. „Thans moet het iedere Zuid afrikaan toch duidelijk zijn, hoe alleen en geïsoleerd ons land rtaat als gevolg van dertien ja ren nationalistisch bewind. Bij de volksstemming van oktober jl. sprak een overweldigende meer derheid van de kiezers zich voor de republiek uit in de verwach ting, dat wij in het Gemenebest zouden blijven. Dat geloof was een gevolg van herhaalde verze keringen van Verwoerd en diens partij, dat Zuid-Afrika in het Ge menebest zou blijven en dat verlenging van het lidmaatschap slechts een formaliteit zou zijn." „Het volk is ernstig misleid" aldus sir De Villiers Graaf, die Verwoerd uitdaagde, het volk van Zuid-Afrika gelegenheid te geven, een uitspraak te doen over het beleid van het natio nalistische kabinet. Verplichting Als Verwoerd verstandig is, laat hij het zo spoedig mogelijk aankomen op een raadpleging van het volk, zoals door de lei der van de oppositie is voorge steld. Hij is dit verplicht aan het volk van Zuid-Afrika, dat voor de republiek heeft gestemd, omdat een meerderheid de laat ste banden met Engeland wilde verbreken, zonder gevaar te lo pen, het lidmaatschap van het Gemenebest te verliezen al- Jians dat meende men op gezag van Verwoerd te mogen aanne men. Nu deze bewering niet juist blijkt te zijn geweest cn Zuid- Afrika niet langer deel zal uit maken van het Gemenebest, zo dra het officieel een republiek is geworden, dient dc bevolking nogmaals in de gelegenheid te worden gesteld, haar mening via dc stembus kenbaar te ma- Ken. Een referendum zou hier «1 goed werk kunnen doen. De beste remedie zou evenwel zijn het uitschrijven van vervroegde verkiezingen, die de mogelijk heid bieden, een uitspraak te verkrijgen over het totaalbeeld dat het beleid van Vcrwoerd in de afgelopen jaren te zien heeft gegeven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 18