1 Uw probleem is het onze Joh. de Heer, pionier van het evangelie, overleden Martinez HH KRONIEK Meningen van anderen TIPVANBOOTZ WHIP OP 1,1:1:1! Bakkersgezellen vragen veel verbeteringen Een kanttekening ARTS EN VRIJE ZATERDAG VRIJE ZATERDAG SPELREGELS Subsidie van Nij megen voor studentenflats Een woord voor vandaag r ONZERZIJDS vijfdaagse werkweek met de vrije zaterdag zal het bedrijfsleven zoveel mogelijk zelf moeten verdienen. Dit betekent, dat allerlei extra prodaktiviteit-bevorderende maatregelen genomen dienen te worden om produktieverlles tengevolge van de drie uur werktijdverkorting tegen te gaan. Tot deze maatregelen behoren in sommige bedrijven ook de adviezen aan het personeel, het bezoek aan artsen en tandartsen zoveel mogelijk naar do vrije zaterdag te verplaatsen. Het personeelsverzuim in de bedrijven wordt daardoor tegengehouden, wat de produktiviteit verhoogt. Een dergelijk advies heeft bijv. een Haagse bankinstelling in een circulaire aan haar personeel gegeven. De instelling staat zelfs op het standpunt, dat toestemming voor doktersbezoek in de eerste vijf dagen van de week alleeni gegeven wordt indien de betrokken arts schriftelijk verklaart de patiënt op zaterdag niet te kunnen ontvangen. In „Medisch Contact", het officiële orgaan van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot Bevordering der Geneeskunst, is hiertegen reeds een artikel geschreven. Gevraagd wordt, waarom de arts juist op de weekdag, die voor de meeste Landgenoten een nieuwe vrije dag gaat worden, met extra drukte zou moeten worden belast. Wij vragen ons dit met de schrijver in „Medisch Contact" af. Maar anderzijds vragen wij ook, of het nu weer niet te ver gaat, dat al meer dan één afdeling van genoemde Maatschappij besloten heeft, dat de artsen op zaterdag geen spreekuur meer houden. Redelijker lijkt ons de opvatting van de schrijver in „Medisch Contact", dat op zaterdag een afspraakspreekuur gehandhaafd blijft voor de patiënten, die een deugdelijke reden hebben op die dag een arts te consulteren. Daarbij vragen wij voorts, of het niet aanvaardbaar zou zijn een avond-* spreekuur in te voeren. Plaatselijk zou hierover tussen de artsen en het bedrijfsleven overleg gepleegd kunnen worden. Een avondspreekuur zal aan de wensen van het bedrijfsleven tegemoet komen, en bovendien zijn hieraan voor de artsen ook voordelen verbonden. Drs. H. A. M. Eisen geeft in „De Katholieke Werkgever" van deze week een goede opsomming van deze voordelen. Een beperking van het zaterdagspreek uur zal namelijk de drukte op de andere dagen vergroten en de spreekuren langer doen duren. Invoering van één avondspreekuur per week betekent een betere verdeling van het werk van de arts over de hele week. De gunstige kant hieraan voor het bedrijfsleven is de voorkoming van meer ziekteverzuim op de eerste vijf dagen van de week en de voorkoming van langduriger verzuim per patiënt. Zonder avondspreekuur en een beperkt spreekuur op zaterdag zullen de overige spreekuren immers drukker bezocht worden en zullen de patiënten dus ook langer moeten wachten, met als gevolg meer verzuim voor het bedrijfsleven. Zowel arts als bedrijfsleven zullen hier begrip moeten hebben voor eikaars belangen, en dan is er naar onze mening beslist een aanvaardbare oplossing te vinden. (Van onze kerkredacteur) Gistermiddag is in Zeist op bijna 95-jarige leeftijd over leden de bekende evangelist en leider van de zogenaamde Marana- thabeweging, Johannes de Heer. Hij was nog altijd de hoofdredac teur van het blad „Het Zoeklicht" dat al meer dan veertig jaar be staat. Hij was een radicaal ge lovige, die ten volle aanvaardde wat Gods Woord tot hem zei en die ook de consequenties van dat Woord in zijn leven aanvaardde. Hij was tevens de man die Nederland de boodschap van de laatste dingen weer heeft ge predikt en de kerk bepaald heeft bÜ een grotendeels vergeten onder werp. Advertentie de sigaar die directeuren elkaar offreren... Is bet juist zoals bij een bank in Den Haag is gebeurd liet personeel opdracht tn geven voortaan bezoeken aan huisarts, tandarts enz. op de vrije aaterdag af te leggen, teneinde de vijf resterende werk dagen ten volle produktiei te kunnen ma ken Het Vaderland zegt er dit van: „Ernstig lijkt ons het medische bezwaar. Wanneer iemand in het begin van de week zich niet goed voelt, dan zou, laten we zeg gen, do chef van de betrokkene de vraag moeten beoordelen of de man niet tot za terdag kan wachten met naar de dokter te gaan en dat is natuurlijk iets wat ten enen. male verkeerd zou zijn, want degene die deze vraag beoordeelt is een leek. Dit bezwaar zou kunnen worden opgehe ven door aan het betreffende bedrijf een arts te verbinden die beoordeelt of de werknemers op een werkdag wel naar de huisarts mogen. Dit is echter niet zo een voudig, slechts weinig bedrijven zouden over een dergelijke bedrijfsarts kunnen beschikken, bovendien zou de huisarts zelf tegen een dergelijke preventieve controle, lioe deskundig ook, bezwaar maken, om dat aij afbreuk doet aan de vaste ver houding die er bestaat tussen de huisarts en de patiënt die eerstgenoemde zijn ver trouwen heeft gegeven. De huisartsen hebben geprotesteerd, wat heel begrijpelijk ia. De maatregel zou er namelijk op neer komen, dat het zater dagse spreekuur van de huisartsen veel drukker zou worden bezocht, wat lijn recht in strijd is met het streven van de huisartsen en de tandartsen de zaterdag vri| te bonden, althans het bezoek dan zo veel mogelijk te beperken; mede in ver band met het feit dat hun assistenten ook des zaterdags vrij willen hebben. We menen dat bet noodzakelijk ia dat ie der daaraan zoveel mogelijk meewerkt. Het ia torb een algemeen bekend feit, dat het vooral de mensen zijn die zware gees telijke arbeid verrichten en onder hoge druk staan, die veel meer dan anderen be hoefte hebben aan een lang weekeinde ten einde lot rust te komen. We moeten dus oppassen dat de mensen voor wie meer vrijheid noodzakelijk is eigenlijk nood zakelijker Jan voor degenen die de vrije zaterdag bet eerst krijgen en die dat dan ook meer zien als een prettige verbetering van de arbeidsvoorwaarden deze vrijheid niet wordt onthouden. We moeten het zoeken in een beperking van het bezoek, ieder zal moeten proberen slerhta naar «Ie dokter te gaan wanneer hem dat noodzakelijk Toorkomt. Dit is ge deeltelijk een kwestie van opvoeding en in die richting kan de bedrijfsleiding met be hulp van een goed functionerende perso neelsafdeling zeker nuttig werk verrichten. Een geheel andere maatregel zou naar ons oordeel veel racer effect sorteren. Het lichtvaardige bezoek aan huisartsen zou ronder twijfel een natuurlijke beperking on dergaan door het instellen van de zgn. ticket modérateur bij bet ziekenfondswezen, d.i. een beseheiden aanbetaling bij het eerste bezoek. Daar deze maatregel om vele ande re redenen ook uiter-t nuttig is we den ken aan een verlichting van de drukkende financiële lasten van de ziekenfondsen zou men kunnen zeggen, dat de instelling van de vijfdaagse werkweek de noodzaak nm tv streven naar sanering van het zie- kenfondswezen in deze richting aocentu- eert." Het wordt steeds duidelijker, dat het contact met de rooms- katholieken iets is, dat vele mo gelijkheden, maar ook vele moei lijkheden in zich bergt. Overal komt de vraag aan de orde: ge beurt het op de juiste wijze? Moet het niet liefdevoller, posi tiever of feller? Hierover schrijft ds. H. B. Meyboom in (rDe Pro testant" onder meer het volgen de: denk, dan zou ik eerst aan de r.k. ..partner" willen vragen: in dien U het over oecumenische spel regels hebt, wét verstaat U dan onder oecumene? Waarom tracht U - bulten blijvende - aan de an deren spelregels op te leggen, die haast allemaal gaan in de richting van: geen rustverstoring meer? Motto: laten wij ophouden met elkaar te bestrijden. We beginnen elkaar meer en meer als broeders te herkennen: laten we elkaar tijd en rust geven voor deze herkenning. De eerlijkheid gebiedt mij deze vraag te stellen. De r.k. Kerk heeft altijd de neiging vanuit haar eigen vesting de zaken van het volk en van de kerken buiten haar te willen regisseren. Wij pro testanten kunnen dit zo niet aan vaarden. Toch gebiedt dezelfde eerlijkheid mij te zeggen, dat vanuit deze ves ting met een merkwaardige moed een nieuwe stelling in volks- en ker kelijk leven schijnt te worden in genomen. Dit vergeten wij protes- stanten wel eens. Waarschijnlijk is deze moed het meest waar te ne men in de Westerse democratieën. Ik bedoel dan niet de moed van critische uitlatingen en schrijverijen in en tegen eigen kamp. Neen, ik denk aan iets als de nieuwe bij belvertaling aan de gezamenlijke bijbel-verspreidingsactie in Den Haag; zo zijn veel meer voorbeel den te geven. Binnen de r.k. kerk van ons land en daar buiten zijn er tallozen, die zich met grote voortvarendheid en bewogenheid in de stroom wagen. DEZE twee gegevenheden, die tegenover elkaar staan, maar elkaar niet uitsluiten, bieden de mogelijkheden en de moeilijkheden, diende op beide zou ik het volgen de bij wijze van experiment willen zeggen: 1. We moeten ons geestelijke zelf beter leren kennen. Deze kennis neemt n.l. bepaald af. Zowel bij gemeenteleden als bij predikanten. Wat zijn de redenen en gronden der Hervorming? In hoeverre la ten we de Bijbel wérkelijk gezag over ons hebben? 2. We moeten de ander met zijn geestelijke achtergrond beter le ren kennen. Ik denk hierbij aan de meer officiële vaststellingen der r.k. leer verder aan de vormgeving daarvan in het liturgische leven der r.k. kerk, maar evenzeer in het zieleleven van de r.k. enkeling. Wat leert de r.k. kerk? Hoe be leeft de r. katholiek zijn geloof? 3. Overeenkomst tussen binnen- cn buitenkant. Dat wil zeggen: geen giftigheid of eigen-gang-gaan van binnen en vriendelijkheid of toegenegenheid naar buiten - wèl eerlijkheid - moed - stelligheid. We weten allen, dat het om ui terst belangrijke zaken gaat. Van deze zaken zullen dan alle zijden naar voren moeten komen. De moed zal daartoe moeten worden opgebracht, ook wanneer het pijn lijk wordt. Stelligheid moet er ook zijn, omdat we jegens de ander hebben te getuigen van de funda menten van ons geloof. Niet de rust is het uiteindelijke doel, maar de belijdenis van het geloof in Je zus Christus. Over deze kwestie van binnen- en buitenkant hoop ik een volgende keer nog wat meer te zeggen. 4. Er moet oog zijn voor de veelomvattendheid van de zaak. De r.k. Kerk maakt het ons moei lijk: ze heeft haar leer èn haar recht - bovendien is de leer zoda nig. dat het geloofsleven zich ener zijds binnen haar perken heeft te houden maar anderzijds zijn vele grenzen vaag (bijv. de volksdevo tie) - aan de andere kant heeft het recht een zeer grote invloed op de vorming van het geloofsle ven. Door dit alles is ook de ziel zorg een zeer. eigenaardige. Maar bovendien: de zaak van de verhou ding protestantisme-r. katholicisme heeft zijn politieke, culturele en sociale facetten. 5. Wij zullen minstens even sterk op de eén-wording der kerken moe ten uit zijn als de r. katholieken. Ook in eigen kamp - dus binnen het protestantisme. Maar evenzeer t.a.v. de r.k. kerk - Het uitgangs punt is overwegend gelijk: de be wogenheid om wat Christus wilde, om de christenheid en om de niet- gelovigen. Het richtpunt is echter zeer verschillend: de huidige r.k. kerk zet wel haar poorten open; maar om der waarheid wil mogen wij daar niet binnengaan. Toch blijft de opdracht: elkaar zoeken, met elkaar spreken, tegen elkaar ingaan, op elkaar botsen, elkaar liefhebben. Géést-driftig; niet geest driftig. Het aperitief voor dames en beren Zo pittig! Zo opwekkend! Per hele fles f 6.15 Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Kootwijkerbroek en te Loon op Zand: L. Doppen berg te Wil- sum (Ov.). Bedankt voor Heusden ttoez.): H. J. de Bie te Alblasserdam: voor Huizen (N.H.), vijfde pred.pl.: Iz. Kok te Zegveld; voor Middelburg, wijkgem. 1 (toez.): G. J. Rijks te Oosterland (Zld.) GEREFORMEERDE GEMEENTE Bedankt voor Vlaardingen en Klaas waal: A. Ver gunst te Rotterdam-C. OUD-GEREF. GEM. Beroepen te Scheveningen: L. Ge braad te St Philipsland. Advertentie uw schoenen blijven rtlooi metjeren zolen I De gemeenteraad van Nijmegen heeft in principe besloten aan de Stichting Universiteitshuis een bedrag van 183.000.- te verstrekken als aandeel in de bouwkosten, ƒ2.341.456,-. voor twee studentenflats. Deze flats, die zullen verrijzen aan de Berg en Dalseweg te Nijmegen, zullen huisvesting bieden aan 160 studenten. B. en W. van Nijmegen zullen nog met de Stichting Universiteitshuis overleg gen in welke vorm de bijdrage van de gemeente het best gegeven kan worden. Inmiddels is officieel bevestigd, dat zeven van de acht intellectuelen die in Madrid terecht stonden, zijn vrijgespro ken. De achtste, Anton Menchaca, burg graaf van Bahia Honda, is tot een jaar en een boete van 25.000 pesetas veroor deeld. Hij zal echter K§arschijnlijk gratie krijgen. Voor de radio werd deze oude grijs aard, die tot bijna het einde van zijn leven nog vitaal bleef, een ..groot evan gelist" genoemd. Hij was dit echter niet uit eigen verkiezing. Zijn leven was sterk beïnvloed door de beroemde op wekking van Wales in 1905. Ook in Ne derland brak plotseling nieuw leven baan. Deze opwekking was het begin van de Nederlandse tentzending, die uit groeide tot een massa-evangelisatiebe- weging. waaruit later de Maranatha-be- weging voortkwam. Weinigen zullen echter weten dat De Heer toen reeds een ..leven achter de rug had". Hij had tot zijn veertigste niet stil gezeten. Zijn jonge idealen hadden iets merkwaardig moderns. Hij droomde er van om zich op 55-jarige leeftijd uit zijn zaken terug te trekken, zich ergens in een bosrijke streek te vestigen en zich te gaan wijden aan zijn eigen liefhebberijen. Het zijn de idealen van de gemiddelde Amerikaan van onze tijd. Inderdaad trok hij zich toen uit zaken terug, maar alleen om meer tijd te hebben voor het evangelie. GEEN SMID Hoewel hij begonnen was in de smid se van zijn vader, was het al spoedig iedereen duidelijk dat de jonge Johan nes beslist geen smid zou worden. Hij had maar voor één ding belangstelling en dat was muziek. Zo kwam hij bij een muziekhandel terecht. Weinigen we ten dat hij in de dagen van Speenhof een zeer gewilde liedjesschrijver was en dat zijn liederen zelfs nu nog wel eens opduiken. Zelf had hij alle rechten al lang afgestaan. Hij wilde niet meer herinnerd worden aan die periode van zijn leven. Zijn orgelstudies wilden ook niet zo geweldig vlotten. Ondanks ijverig stude ren, leerde hij eigenlijk nimmer vlot lezen van muziek. Hij speelde er maar een beetje op los en vond zijn eigen accoorden. In evangelisatiesamenkom sten was hij echter een goed begelei der, omdat bij alles uit zijn hoofd kon spelen. Toch schreef hij later van zich zelf dat nij nooit verder was gekomen dan een „matig musicus". BEKERING Johannes de Heer was niet onkerke lijk van huis uit. Zijn ouders en later zijn stiefmoeder waren zeer eenvoudige, maar trouwe gelovigen. Toch zei het geloof hem niet veel tot hij tot de vol komen zekerheid van het geloof kwam. Het merkwaardige is dat deze evange list op wie vaak kritiek is geweest, om dat hij ,.de mensen zomaar zou willen bekeren"^ zelf geen „plotselinge beke ring" neéft gehad. De dood van zijn oudste dochtertje zette hem aan het denken: de preek in de St. Laurens te Rotterdam van ds. Van Nes, wees hem de weg. De oude evangelisatie-beweging Jeruël gaf hem de blijdschap van het geloof en de Adventisten leerden hem de bijbel lezen. Pas de opwekking van Wales opende voor hem nieuwe moge lijkheden om als evangelist de bood schap van het blijde evangelie aan ieder die het maar wilde weten te ver kondigen; toen begon hij landelijke be kendheid te krijgen. Het ls opmerkelijk dat deze evange list nimmer een kerkelijke, maar ook geen antikerkelijke figuur is geweest. Hij bleef zijn leven lang hervormd en wordt ook vanuit de hervormde kerk van Driebergen begraven. Toch heeft de kerk eigenlijk nimmer raad geweten met zijn prediking en zijn persoon. BUNDEL Dat begon eigenlijk al met de uitgave van zijn liederenbundel die inmiddels al een oplage heeft van anderhalf mil joen. Toen hij had leren inzien dat de wettische houding van het adventisme met zijn sabbaths-dienst de boodschap van de bijbel tekort deed, kwam hij te recht bij de evangeliserende broeders van Jeruël. Hij trok er mee op uit om straatsamenkomsten te houden, evange lisatiediensten te leiden en middernacht zending te doen. In die tijd kwam hij tot de conclusie dat het maar lastig was dat er zoveel verschillende liede renbundels waren. Toen hij eens door een Londense straat liep tijdens een zakenbezoek aan Engelands hoofdstad, zag hij daar een liederenbundel met 801 gees telijke liederen voor ongeveer f 1.50. Meteen besloot hij dat Nederland ook zo iets moest hebben. Dagen en nach ten werkte hij aan de eerste uitgave. De eerste oplage werd zelfs door twee drukkerijen tegelijkertijd ge drukt en kwam precies op tijd toen het opwekkingsvuur ook in Nederland ontbrandde. Zijn bundel bevatte psal men, gezangen cn eenvoudige geeste lijke liederen. Ze waren zo getoonzet dat eenvoudige organisten de liederen konden spelen en al spoedig werd de bundel zo populair dat er nauwelijks in ons land een harmonium was of die bundel stond er wel op. Fel is de kritiek geweest op zijn mu zikale geesteskind. En die kritiek is nog fel. In kringen van kerkorganisten is hij nog tteeds taboe, maar in de krin gen van eenvoudige gelovigen nog im mer geliefd en de bundel wordt op het ogenblik meer verkocht dan ooit. Een onlangs verschenen nieuwe en enigszins gewijzigde uitgave, was in enkele maan den lijds al weer uitverkocht. PREDIKING De kerk heeft ook altijd moeite ge had met zijn prediking, dat gold reeds in de jaren voor en tijdens de eerste wereldoorlog toen de grote evangelisa- tietentsamenkomsten werden gehouden en hij met grote overgave de mensen begon uit te nodigen om tot Christus te komen. Sterk legde hij er in zijn prediking de nadruk op dat Christus voor allen is gestorven en al spoedig kwam hij in conflict met kerkelijke lei ders die er sterk de nadruk op legden dat Christus alleen voor de uitverkore nen is gestorven. Van dat laatste wilde hij niet weten. Hij hield zijn leven lang vast aan de uitnodiging van Christus ..Komt allen tot Mij, die vermoeid en beladen zijt". De kerk kreeg het nog moeilijker toen hij steeds meer ging wijzen op de we derkomst van Christus en zijn werk uit groeide in de richting van wat genoemd werd de Maranatha-beweging. Johannes de Heer was een chiliast, die zich be riep op de oudste kerkvaders en de bijbel. Lang voor er een staat Israël was. predikte hij dat Israël eens weer naar zijn land zou terugkeren. Graag predikte hij over het duizendjarig rijk, waarin Christus in alle vrede en ge rechtigheid op de aardse troon van Je ruzalem zou regeren. Zijn maranathaboodscbap heeft Jo hannes de Heer vooral uitgedragen door zijn blad „Het Zoeklicht". Het ls nim mer de spreekbuis geworden van een afgescheiden kerk, zelfs niet van een straf georganiseerde beweging. De Heer vond zijn gehoor in alle kerken en heeft ongetwijfeld geestelijk veel betekent voor randkerkelijkcn en onkerkelijken. Er is alleen een band met zijn blad, een band die er nu nog is, getuige bet feit dat de Zoeklicht-toogdagen nog al tijd duizenden bezoekers trekken. Onge. twijfeld mag gezegd worden dat Johan nes de Heer de boodschap van het chi liasme nieuw leven heeft gegeven in ons land, maar ook dat door zijn pre diking de kerken zelf meer aandacht zijn gaan schenken aan de toekomende dingen. De eschatologie is niet langer een vergeten onderwerp. Nog eenmaal zal hij spreken tot de gelovigen van ons land. In verband met zijn overlijden heeft het stich tingsbestuur van „Het Zoeklicht" be sloten opnieuw een plaat uit te brengen waarop behalve liederen, die hij reeds vroeger voor de plaat zong, ook een korte evangelie-boodschap door hem wordt gebracht. Reeds twee platen zijn na oorlog opnieuw van hem uitgekomen, maar „Jezus ging voor hen uit", schrijft Marcus als hij een beschrij ving gaat geven van de laatste tocht naar Jeruzalem. Wat een verschil is er tussen Hem en Zijn discipelen. Hij gaai rustig, hoewel Hij weet wat er zal gaan gebeuren. Zij gaar, bevreesd. Misschien misbruiken we de tekst, maar is het niet zo om leven lang? „Hij gaat voorop." Christus heeft ons niet ge vraagd dit te doen of die opdracht te vervullen. Hij vraagi ons alleen maar Hem te volgen. Nog nimmer heeft Hij iemanc gevraagd iets te doen, wat Hij zelf niet heeft gedaan. En in de eerste plaats gaat Hij voorop naar het kruis, waa\ de laatste strijd gestreden moet worden. Hij gaat niet voorof als een voorbeeld. Hij leidt ons niet als schapen naar d( slachtbank. Het is geen „Ik val aan, volg mij", zoals eew_ Karei Doorman riep in de Javazee, toen hij zijn hopelozL strijd begon. Christus ging voorop om de deur te openen. Hij werd voo\" ons zelf de deur naar een nieuw leven, dat hier op aardt reeds begint en in Zijn heerlijkheid pas in volheid wordi ervaren. spreken. Zo is het mogelijk nog eens te luiste ren naar deze pionier van het evange lie. Reeds in het eerste nummer van zijn blad schreef hij: „De tijd van ge moedelijke beschouwingen en stichtelij ke stukjes is voorbij; daarvoor is de tijdstroom te geweldig. „Die gedachte heeft zijn leven beheerst. Het geloof was werkelijkheid voor hem. Daarom was hij de eerste die in een tent durfde te gaan getuigen van Christus, de eerste die voor de radio het evangelie predikte, de eerste die het geestelijk lied op de grammofoonplaat uitbracht. Zo was hij een pionier van het evangelie, die in de voorste ge lederen streed van de kerk, soms zelfs het contact met de achterban dreigde te verliezen. Hij was een man met een hoekig karakter zoals hij zelf eens schreef men verweet hem dat hij te schema tisch was en de theologie niet in een zo hoekig en schematisch ge heel kan worden gevat. Maar ongetwijfeld is hij een man ge- weest, die voor vele duizenden in op deze derde plaat zal'hij nog eens'ons land tot rijke zegen was. Op 91-jarige leeftijd sprak Johannes de Heer voor het laatst in een openbare samenkomst, tijdens de Zoeklicht-toogdag die in Den Haag werd gehouden. Hij was toen nog geweldig kras voor zijn leeftijd. Vorig jaar echter kreeg hij tegelijk gordelroos en waterpokken en sindsdien namen zijn krachten steeds verder af. b s Korter werken of. G meer vakantie (Van onze soc.-econ. redactie) P- De werknemersorganisaties nw het bakkersbedrijf hebben dte werkgevers gevraagd om zes dad gen extra vacantie in het staande zomerseizoen van 1 ju% tot 1 september voor het perso neel, dat nog niet profiteert vaiu de werktijdverkorting of een vrijty zaterdag. Dit zou zowel voor dl bezorgers en de bakkers-bezorgertP als voor het winkelpersoneel moe ten gelden. De c.a.o. voor het bak kersbedrijf loopt op 1 juli a.s. afc Andere wensen die de werknen mersorganisaties hebben kenbaai gemaakt ter opneming in de nieu we c.a.o. zijn: Lonen en toeslagen met 10 pels verhogen en de jeugdlonen aanpas a sen. Regeling van de lonen voor heig vrouwelijk personeel. Verkleining van de verschillen in beloning tussen de diverse gemeen teklassen. De nachttoeslag moet voortaan on- beperkt gelden. De extra betaling voor overuren moet minstens op 25 pet. gebracht worden. Evenals bij ziekte moet ook bi.' ongeval de uitkering na zes weker op 100 pet. gebracht worden. Vaststelling van de werktijd vooi bezorgers in volledige dienst op 41 uur per week. Handhaving van het recht op va kantietoeslag bij langdurige ziekte of ongeval. Een extra vergoeding voor bak kers, die plotseling als bezorgd dienst moeten gaan doen. Gratis verstrekking van bedrijfsj kleding. Van de zijde van de Bond van Chr - Bakkerspatroons in Nederland is reedt verklaard, dat het niet mogelijk is dl werktijd te verkorten en bovendien noi een aantal van deze wensen in te wl) 0 ligen zonder de broodprijs te verhogen De minister van economische zaken zoi o dan doorberekening moeten toestaan Overigens zijn de bakkers van menini ji dat de broodprijs binnen niet te lanp tijd toch omhoog zal moeten tengevol ge van de import van duurdere Frans- tarwe. n Om tot verkorting van de werktijd te komen wordt in bakkerskring de mogt) lijkheid overwogen voor de zaterdal „noodhulpen" aan te trekken. Op de: g duur zullen echter de openingstijden oj zaterdag via een wijziging van de Wi» kelsluitingswet verkort dienen te woij den. De mogelijkheid van meer vrijt tijd op de rustige maandag wordt afgt j wezen, omdat dan de werkman op dins dag nog met brood van vrijdag naai zijn werk mopt. Wel wordt voor de z«- terdag gedacht aan de verkoop op vaï- tc standplaatsen evenals in de vakan} tie (dus geen bezorging aan huis) e: aan wijksanering. Onmisbaar voor hef bakkersbedrijf zal echter ook zijn ee: verdere opvoering van de produktivltei) door verdere concentratie van de be drijven, collectieve reclame, gezamer, lijke inkoop en gebruikmaking van dl parallellisatie-mogelijkheden (verkooj van andere levensmiddelen). Vraag: Is er eens een bisschop van Utrecht geweest, die moest vertrek ken omdat hij ging trouwen? Deze vertrok naar Goudriaan omstreeks 1260. Het was een zekere Vianen. Staat er in Vianen een kasteel, waar de graaf van Vianen woont? Antwoord: Inderdaad is er een bis schop geweest, die tengevolge van zijn huwelijk moest vertrekken. Dit was bisschop Gijsbrecht van Vianen. Het jaartal is juist. Thans woont er geen graaf van Vianen meer te Vianen. Het enige wat er nog over is van het vroegere kasteel (omstreeks 1790) is jen stukje van een poort. Vraag: Hoe kan ik een ammonia- vlek krijgen uit een tamelijk nieuwe leren portefeuille? Antwoord: U zult de vlek niet meer kunnen verwijderen. Mogelijk dat u met tetra nog enig resultaat krijgt. Men neme dan een watje, niet te vochtig en deppe hiermede de vlek. Na deze behandeling zal men de porte feuille moeten wrijven met was (eerst de plek inwrijven en de was laten in werken. daarna de gehele portefeuille met was behandelen, liefst van wat donkerder kleur dan tevoren). Vraag: Wanneer iemand, die door Sociale Zaken onderhouden wordt, een uitkering krijgt van een levensverze kering, moet hij dan daarvan kennis geven? Zo ja, wordt er dan geheel of gedeeltelijk beslag op gelegd? Antwoord: De onderhoudsgerechtig de moet van alle veranderingen in zijn financiële toestand kennis geven. Of er met het verkregene rekening wordt ge houden, zal deze dienst moeten beoor delen. Dit hangt ook af van de groot te der uitkering. Vraag: Wat houdt het vetorecht in de Verenigde Naties precies in? Ik weet wel dat het bij voo-keur door Rus land gebruikt wordt. Antwoord: De vraag betreft kenne lijk artikel 27 van het Handvest der Verenigde Naties. Dit schrijft voor, dat besluiten van de Veiligheidsraad over alle andere aangelegenheden dan procedurekwesties genomen moeten worden met een meerderheid van ze ven stemmen, waaronder de stemmen van vijf permanente leden. Als één van deze vijf niet voorstemt, is het be sluit niet aangenomen. Elk van deze vijf permanente leden heeft dus een soort van veto-recht. „Veto" is een La tijns woord en betekent: „Ik verbied het". Het is dus het recht om een bepaald besluit van een college te ver hinderen. Vraag: Heeft het zin tramkaartjes te sparen? Zou men b.v. op deze wij ze invalidewagens kunnen sparen voor invalide kinderen? Antwoord: Tramkaartjes hebben voor zover wij weten, geen andere waarde dan die van oud papier, zodat sparen geen zin heeft. Natuurlijk zou den zeer oude en zeldzame exempla ren in trek kunnen komen bij verza melaars, doch voorzover wij weten worden zij niet gespaard, zoals postze gels verzameld kunnen worden. Vraag: Wat is het adres van de om roep Brussel (Vlaams)? Antwoord: Het adres van de Vlaam se radio is: Institut National de radio- diffusion, Place Eugène Flagey 18, Brussel. Vraag: Wij bewonen een flat op de eerste verdieping. Boven ons is nog een woonlaag. Het gehele complex Js centraal verwarmd. Daarom lopen er in onze woning verwarmingsbuizen naar onze bovenburen. De constructie in de plafonds is dusdanig, dat de bui zen door een kokertje lopen met als gevolg dat er steeds iets ruimte ls tus sen kokertje en verwarmingsbuis. Soms hebben wij last van enig onge dierte, in hoofdzaak naar wij me nen een zilvermotje. Het heeft een rond kopje. Het lichaam loopt puntig uit als van een vis. De kleur is meest al zilverachtig, soms zwart. De groot te is ongeveer een centimeter en de diertjes lopen razend snel. De zwarte zijn meestal wat groter dan de zilver achtige. De mogelijkheid is niet uitge sloten dat deze diertjes tussen de vloe ren verblijven en door het kokertje onze woning binnendringen. Gewoon lijk merken wij ze alleen 's avonds en 's nachts op en dan in hoofdzaak in het verwarmde toilet en de badka mer, maar soms in andere kamers, meestal als de buren een bepaald ver trek goed hebben schoongemaakt. Wat is hiertegen te doen? Antwoord: Beide soorten dieren kan men bestrijden met nourycid, dat in handige spuitbussen te krijgen is bij de drogist. Men moet dan oppas sen bij etenswaren. De zilverkleurige diertjes zijn zilvervissen. Zij zijn niet schadelijk, maar ze leveren geen pret tig gezicht op en men kan ze beter uitroeien voordat zij zich vermeerde ren. Vraag: Wij hebben een modern ameublement met een bekleding van vinyde of vinyl (schrijf ik het zo foed?), iets tussen plastic en leer inj Ju heeft onze kleine meid op dt lichtgrijze rugleuningen met een ball point grote krassen en halen getekend Wat we ook geprobeerd hebben om die te verwijderen, niets hielp. Het hui» houdelijk adviesbureau raadde ver dund bleekwater of spiritus aan, docb we hadden geen succes. Vim, lodai line en ether hebben we al gepro beerd. Is er een middel dat helpt' Antwoord: Wanneer u op een watjf wat zuivere alcohol (96 pet.) druppel kunt u de bekleding weer de oorsproi»' kelijke kleur geven. Ook met tetra kunt u succes hebben. Vraag: Onze poes is een lief dier! maar schuw en wantrouwig als zij wal medicijnen moet innemen. Zij lijdt reeds lang aan maden, kleine tamelijl dikke wormpjes, die zij nogal eens ii huis verliest. Wormkoekjes helpen niet afdoende Het dier is verzot op kaas en meC zegt dat dit het kwaad in de hand werkt. Als voedsel krijgt het dier ma tig kattebrood, warm geweekt brood af en toe wat melk, wat pap als ha vermout enz. Op eigen houtje gaa' het dier soms op jaent op muizen ol waterratten. Antwoord: In dit geval is het niel raadzaam zelf te dokteren. Daaraat zijn reeds heel wat huisdieren te gron de gegaan. Gaat u liever naar de die renarts, die de juiste medicijnen en d( nodige ervaring in de toediening vat geneesmiddelen he^ft.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2