Uw probleem is het onze
KRONIEK
Felle discussie over
hervormd persbeleid
Communistisch filosoof
aandacht voor individu
Gouden feest van Geref.
kerk van Venlo
ANDERZIJDS
Ruim 1,5 miljoen
voor Rode Kruis
Anema strijder
voor Christus
Een woord voor vandam
Krijgt Nederland oecumenisc|
Couturier-centrum t
Oostduitse pers
hekelt presidium
Duitse kerkeda|
I
Jezus en
Sommige mensen zijn van me
ning dat een lagere trap van
welstand verkieslijker is voor het
christendom dan de huidige situa
tie, aangezien tn het verleden ie
gebleken dat de mens door ge
brek afhankelijker wordt van God
en zo naar Hem wordt toegedre
ven. Prof. W. Kremer is van
mening dat de vreze des Heeren
geen vrucht van de omstandig
heden is, maar een zegen van
God. In het christelijke-gerefor
meerde weekblad „De Wekker"
schrijft hij hierover ondermeer
het volgende:
'POCH kan de vraag opkomen of
in de Evangeliën niet blijkt
dat de armen bij de prediking van
Jezus op aarde een zekere voor
rang genieten, ja. of niet juist aan
hun adres het evangelie der ver
lossing gericht is. Een enkele blik
in het N. Testament doet ons zien
dat de armen daar herhaaldelijk
genoemd worden. Zegt Christus
niet met nadruk, als Hij optreedt
de
armen
in de Synagoge, dat Hij gekomen
is om de armen het evangelie
verkondigen cn handhaaft Hij
genover Johannes de Doper,"" op
diens vraag of Hij de Christus is,
niet dat dit juist een trek van
Zijn werk is dat de armen het
Evangelie verkondigd wordt? Daar
bij, ln de Bergrede schijnt ook de
voorkeur van Jezus naar de armen
uit te gaan. Bij Lukas worden de
armen zonder meer zalig gesproken
naar het schijnt. Niet ten onrechte
heeft men van het evangelie van
Jezus Christus gesproken als van
,.het evangelie der armen". Is met
dit spreken van Jezus, dat niet iets
nieuws is, maar duidelijk doet
doorklinken wat reeds in het O.
Testament door de profeten gezegd
werd, welvaart zoal niet veroor
deeld dan toch minstens jgevaar-
lljk geacht voor het deelgenoot,
schap aan de schatten en gaven van
het koninkrijk Gods?
NU is naar twee zijden dit spre
ken des Heeren misverstaan.
Niet weinigen hebben hier gelezen
dat de eigenlijke prediking van Je
zus een sociale strekking had. Hij
predikte de verheffing der armen
en sprak zijn „Wee U over de rij
ken uit. Zo heeft men Christus wil
len maken tot een beschermer van
het verpauperde proletariaat, de
profeet die een nieuwe maatschap
pelijke orde verkondigt. Het ko
ninkrijk Gods is dan eerst gekomen
wanneer deze orde doorbreekt en
christenzijn is dan zich voor deze
nieuwe orde inzetten.
Anderzijds heeft men de „armen"
waarvan Christus zo telkens
spreekt willen zien als alleen maar
„geestelijk" armen zonder meer.
Hun armoede heeft met hun posi
tie in het leven niets te maken; het
gaat hier alleen om een geestelijke
gesteldheid, die de burger van het
koninkrijk Gods kenmerkt die hij
ontvangt als een gave van dat rijk
zelf.
Deze uitersten geven echter geen
van beide de juiste zin van het spre
ken des Heren weer. Hij heeft
niet maar het oog op de armoede
in het sociale vlalc van het leven,
maar ook niet zonder meer een
geestelijke gesteldheid die volko
men losstaat van de situatie, waar
in iemand leeft.
LIET gaat hier in het spreken van
■I-l Christus inderdaad om een ar-
moede van bijzonder karakter. De
ze armoede werd enerzijds bepaald
door uiterlijke omstandigheden en
anderzijds aoor de geestelijke ge
steldheid, waarin zij deze doorleef
den. Deze „armen" wisten zich de
minderen tegenover de elite die de
toon aangaf. ZIJ zijn de achteraan-
komers m de ogen van velen. Zij
zitten in vele opzichten aan de on
derkant van het leven.
In het Jodendom van Jezus' da
gen was enerzijds een liberale stro
ming. die zich breed maakte, en
met loslating van de bijzondere
plaats van Israel als volk des ver-
bonds, neigde naar het culturele
en politieke leven. Aan de andere
zijde waren er de Farizeën, die
zich „rijk" waanden voor God door
hun algehele wijding aan de stipte
naleving van de wet Gods. De klei
ne man had daarvoor noch de tijd,
noch het geld.
De „armen" zaten dus van meer
dan één kant in de druk, de verach
ting, en werden tot de achteraanko-
mers gerekend, die door de elite
waren afgeschreven. En zij dragen
de druk daarvan. -Er is een vraag
bij hen: wie wijst ons de juiste
weg? En onder hen waren velen, die
Juist hoopten op Gods ingrijpen. Zij
zijn „arm" in eigen en andyrer
schatting. Meer dan eens worden
zij ook neergebogen, ootmoedigen
genoemd; armen naar den geest. Zij
nebben nog oor en hart voor het
spreken des Heeren. En het is tot
hen dat Inzonderheid de prediking
der beloften van het koninkrijk uit
gaat.
Het is dan ook niet juist om zon
der meer uit de prediking van Je
zus te willen aflezen dat net maat
schappelijk op de onderste sporten
van de ladder staan een opstap geeft
voor het koninkrijk Gods.
DE GRONINGER hoogleraar
prof. dr. P. A. van Stempvoort
heeft enige tijd geleden in „Else-
viers Weekblad" een artikel ge
schreven onder de kop „Bekneld
hervormd persbeleid". Hij bracht
daarin scherpe kritiek op de in
houd van het grote blad „Her
vormd Nederland" en het werk
van het Hervormd Persbureau.
Dit artikel heeft nu een vervolg
gekregen in een ingezonden schrij
ven van de voorzitter van de raad
voor de zaken van pers en publi
citeit der Ned. Hervormde Kerk,
prof. dr. A. J. Bronkhorst, waarop
prof. Van Stempvoort dan weer
zijn geladen antwoord geeft.
Prof. Bronkhorst wilde publiekelijk
antwoorden op de kritiek van prof. Van
Stempvoort Elsevier brengt zijn brief
breeduit over drie kolom. „Vreemd",
zegt de voorzitter van deze hervormde
persraad. dat dit „bekneld persbeleid"
dan toch maar meebracht dat van een
non-conformistisch man. als prof. Van
Stempvoort blijkt te willen zijn, in de
laatste drie jaargangen van ..Hervormd
Nederland" niet minder dan dertien ar
tikelen werden geplaatst, waarvan het
laatste 29 oktober 1960. Vreemd dat ln
dit blad, dat vrijwel nooit iets heelt' te
schrijven over de geestelijke verzorging
van de krijgsmacht, de laatste jaren tot
twee maal toe een artikelenreeks over
het werk van de legerpredikanten ver
scheen en op 29-8-'59 een uitvoerig ar
tikel over het werk op Beukbergen en
de Kroeskamp. Vreemd dat prof. Van
Stempvoort niet heeft ontdekt dat in dit
blad, dat met geen woord over de chris
telijke vrouwenorganisaties heeft te
schrijven, onlangs een reeks interviews
heeft gestaan met de voorzitsters van
de grote christelijke vrouwenorganisa
ties, de NCVB incluis, naast vele arti-
REVALUATIE
Vandaag nog enkele commentaren van
weekbladen op de herwaardering van de
gulden. Elsevie rs Weekblad schrijft
o.m.: „Waren er geen andere wegen? Naar
onze mening waren die in ons land nog
in ruime mate aanwezig. Wtf hebben nog
kunstmatigheden te over, die w\j hadden
kunnen opruimen aleer w\j door een
revaluatie ons bedrijfsleven, en vooral ons
exporterende bedrijfsleven in een moeilijker
concurrentiepositie plaatsten. Als wij de
heatedingen willen terugdringen, waarom
gebruiken wij onze zogezegd overkokende
welvaart dan niet om ons woningproblcem
op te lossen en eindelijk tot reële huren te
komen? Onze pachten en grondprijzen zijn
nog steeds kunstmatig veel te laag: waarom
benutten wij onze welvaart dan niet eerst
om reële verhoudingen te herstellen? Kunst
matig ia onze loonpolitiek, in feite ook
onze rentepolltiek waarom gebruiken wij
onze welvaartsriiimte niet eerst om deze
kunstmatigheden uit de wereld te helpen?
Met al die euvelen der kunstmatigheid
blijven wü nu zitten en intussen gaan wij
tot revaluatie van onze munt over. De
import wordt daardoor verruimd en wie
nog goed van vertrouwen is moge op lagere
prgzen hopen en onze export, levens
belang van Nederland, wordt verzwaard
in onbekende mate. Want laat niemand
toch denken, dat 5 procent hogere export
prijzen ook zullen leiden tot een export
daling met precies 5 procent! Wie in
Brazilië of Ghana met zijn offerte S proeent
te hoog is, krijgt nul en niet 95 procent op
het rekest. De invloed van 5 procent duur
der te worden op de internationale mark!
valt niet te begroten.
Dit fs de reactie van Vrij Neder
land: .Jlet valt niet mee om veel wijzer
te worden van al het commentaar dat naar
aanleiding van de revaluatie van de gulden
is verschenen. Men kan zich voorstellen dat
ren veelgeplaagde huisvrouw zich ondanks
de Kamerdebatten nu nog afvraagt of zij
er beter van wordt. Men zou zeggen van
wel, want l>ij elke devaluatie ia zij er
slechter van geworden, omdat, zoals de
deskundigen haar toen onmiddellijk konden
vertellen, de invoer duurder werd. Die
wordt nu ongeveer vijf procent goedkope)
Maar als men dan hoort dat degenen die
naar het buitenland met vakantie gaan.
jveinig van de revaluatie zullen profiteren,
Wn weet men het weer niet. Wie naar
Frankrijk of Spanje gaat, zou er toch iets
aan moeten hebben. Wjj kunnen ons niet
aan de idee onttrekken, dat de gewone man
de voordelen van een revaluatie zullen
ontgaan. Het schijnt nogal moeilijk te zijn
prijzen te verlagen, veel moeilijker dan
om ze te verhogen. Wjj wachten enigszins
sceptisch af."
Advertentie
Eervolle benoeming
prof. Wulfften Palthe
De International Academy of Astro
nautics. die haar hoofdzetel heeft in Pa
rijs, heeft besloten om prof. dr. P. M.
van Wulfften Palthe, directeur van het
Nationaal Luchtvaartgeneeskundig Cen
trum te Soesterberg. te benoemen tot lid
van de academie en wel van de afde
ling life scientists. Prof. Van Wulfften
Palthe is de tweede Nederlander, die de
eer te beurt valt in deze academie te
worden opgenomen. Het vorig jaar werd
dr. Ir. J. M. J. Koot uitgenod
te treden tot de afdeling tech
tenschappen. Dr. Kooy behoorde tot de
eerste groep buitenlandse geleerden, die
m het verband van de internationale
ruimtevaartacademie werd opgenomen.
Zoals bekend fungeert prof. dr Theodor
von Karman als voorzitter van de aca-
ésmie.
(Advertentie)
Roggebrood is Itkktr
Breng eens wat afwisseling in de
broodmaaltijden. Zet zo nu en dan
Ten Hoeve's ROGGEBROOD op tafel.
Gezond en voedzaam voor jong en
oud.
Trage eters worden grage eters. Rog
gebrood is stevige kost en toch uiterst
licht verteerbaar. Goed voor de spijs
vertering.
LET OP DE NAAM TEN HOEVE OP
ELK PAKJE.
Ten Hoeve, meer dan een halve eeuw
roggebroodbakkers.
Neem morgen een pakje. UW BAKKER
HEEFT HET.
VRAAG HET UW. BAKKER
Adam Schaff. een vooraanstaand Mar
xistisch theoreticus in Polen, is van me
ning dat het communisme de strijd om
de geest van de mens gaat verliezen
tenzij de communistische filosofie zich
gaat bezig houden met het probleem van
het Individu en diens bestemming.
In twee artikelen in het weekblad
Przeglad Kulturalny (Cultuuroverzicht)
bepleitte hij een fundamentele wijziging
in de traditionele Marxistische denkwijze
en verweet hij de communistische filoso
fen veronachtzaming van kwesties die
betrekking hebben op „de zin van het
leven".
Volgens hem hebben „idealistische" te
enstanders van het communisme tot
lusver een monopolie op dit belangrijke
>unt Er is een fout begaan door zulke
oelangrijke cn waardevolle kwesties over
te laten aan ideologische tegenstanders
door erover te zwijgen, meent hij.
Schaff is de voornaamste Poolse partij-
Geref. Zendingsbond
naar Kenya
Ook de Gereformeerde Zendings
bond (G.Z.B.) krijgt een nieuw zen
dingsterrein. Op dezelfde dag dat de
zendingsarts dr. F. C. de Waal uit
Makassar terugkeerde, arriveerde
ook de delegatie van de G.Z.B. die
onderhandeld had over de overname
van een zendingsgebied in Kenya op
Schiphol. De directeur van de G.Z.B.,
ds. J. de Lange, vertelde bij aan
komst dat zijn zending vanaf 1 juli
a.s. de verantwoordelijkheid zal over
nemen van het zendingswerk in het
district Eldoret.
Dit is een werk dat zijn oorsprong
vond in een emigratie van Zuidafrikaan-
se boeren naar Kenya, waar zij poog
den een nieuw bestaan op te bouwen.
In 1908 werd daar een Ned. Hervormde
Kerk gesticht. Twintig jaar geleden be
gon deze gemeente met zendingswerk,
maar dat is zo gegroeid dat de groep
3.anken die dit werk steunde het niet
.anger kan dragen.
Het ligt in de bedoeling dat begin 1962
de Lunterse predikant ds. C. J. P. Lam
naar dit veld zal vertrekken, terwijl
waarschijnlijk nog dit jaar de verpleeg
ster mej. G. Stuurman zal vertrekken
om zich ergens ln een ziekenhuis in te
werken.
„Onderweg" met
pasen
Het paasnummer van het gerefor.
meerde evangelisatieblad is verschenen,
maar ziet er eerder uit als een folder
dan als een blad. Grote foto's maken
deze uitgave aantrekkelijk. Een bijzon
derheid is dat er kennelijk overleg ge
weest is met radiopredikanten. Het the
ma van dit blad dat alleer. al
een oplage van 200.000 exemplaren
Amsterdam zal verspreid worden is
„U komt er wel uit." Dit is tevens het
morgen van de Zwijndrechtse predikant,
ds. S. v. d. Veen. over het „Konvent
van kerken" en van ds. G. Toornvliet
lover Radio-BloemendaaL
theoreticus en dogmaticus. Zowel tijdens
als na het Stalinistische tijdperk was hij
de belangrijkste verdediger der orthodoxe
communistische opvattingen, ook ln de
revisionistische periode na de revolutie
in Polen van oktober 1956.
In Intellectuele kringen te Warschau
toonde men zich verbaasd over de plot
selinge wending in Schaffs benadering
der Marxistische filosofie. Men verwacht
te dat de beide artikelen door de ortho
doxe Marxisten in en buiten Polen onder
vuur zou worden genomen.
Resultaat 1960
De inzamelingscampagne van het Ne»
derlandsche Roode Kruis heeft ln 1960
een gunstig resultaat gehad. Voor de
eerste maal werd een bedrag van an
derhalf miljoen gulden overschreden.
Er werd namelijk door het Nederlandse
volk 1.547.260 (vorig Jaar 1.475.417)
bijeengebracht. In dc gemeente Den
Haag werd gemiddeld per Inwoner het
dubbele gegeven van wat per hoofd van
de bevolking der steden Amsterdam en
Rotterdam aan bet Roode Kruis ten goe
de kwam (resp. 24,4, 12,5 en 11 cent).
Van de elf provincies was het bedrag
in Zuid-Holland het hoogste met
208.659. In de provincie Zeeland werd
60.484 bijeengebracht en in Noordhol
land 153.348 (de cijfers van Den Haag,
Rotterdam en Amsterdam zijn in voor
gaande cijfers niet opgenomen).
De afdeling, die in 1960 procentsge-
wijs van het streefbedrag 1 per ge
zin). het meest bijeenbracht was St.
Philipsland in Zeeland met 508 procent.
In Zuid-Holland was dat Ooltgensplaat
met 236.4 procent en in Noord-Brabant
Dinteloord met 190,5 procent.
In de „grote stedenwedstrijd" werd
de afdeling Den Haag voor de twaalfde
achtereenvolgende maal eerste met 80,
procent van het streefbedrag.
Subsidiëring van
inaatsch. werk onder
ongehuwde moeders
In de staatscourant van 10 maart
wordt een voorlopige subsidieregeling
met toelichting gepubliceerd, op grond
waarvan de minister van maatschap
pelijk werk het maatschappelijk werk
ten behoeve van ongehuwde moeders
kan subsidiëren.
De nieuwe regeling gaat er o.a. van
uit dat de hulpverlening aan deze bij
zondere groep speciale kennis en erva
ring vereist terwijl ook rekening moet
worden gehouden met het feit. dat om
begrijpelijke redenen bij voorkeur de
hulp wordt ingeroepen van functiona
rissen buiten het eigen woon- en leefmi
lieu. In het kader van deze regeling is
o.a. subsidiëring mogelijk van tehuizen
voor ongehuwde moeders, voor zover
het geen tehuizen voor justitiële plaat
singen betreft
kelen over de CJVF enz. Hoe kan het
ook anders als de voorzitster van een
der grootste hervormde vrouwenorgani
saties (niet de HVD) lid van de dage
lijkse redactie is. Waarom is het ineens
een geborneerd standpunt van Her
vormd Nederland als het de IKOR-pro-
gramma's wekelijks aankondigt, terwijl
dit op niet ander6 dan een afspraak be
rust van de kerken, die bij de Oecume
nische Raad zijn aangesloten in ver
band met het feit dat het IKOR geen
omroepvereniging is en geen eigen pro
grammablad neeft Het werk van de
omroeporganisaties wordt met belang,
stelling gevolgd, hun muziek- en t.v.-
programma's onpartijdig beoordeeld."
Prof. Bronkhorst beëindigt zijn brief
met de woorden: „Trouwens als het zo
bekrompen toeging als prof. Van Stemp
voort zijn lezers wil doen geloven, was
het volstrekt onbegrijpelijk hoe het her
vormde pnblictteitswerk 15 Jaar na de
oorlog nog altijd stevig overeind staat,
zij het dan niet op een zuil."
Antivoord
Prof. Van Stempvoort blijkt van deze
vrij felle woorden niet heel erg geschrok
ken te zijn. Hij trekt geen woord in
van wat hij heeft geschreven en voegt
er nu aan toe onder meer na er op
gewezen te hebben dat hij die dertien
artikelen alleen maar geschreven heeft
om zijn pleidooi voor een breed beleid
te onderstrepen: „De aandacht besteed
aan de geestelijke verzorging van de
krijgsmacht, staat In geen verhouding
tot de aandacht besteed aan het strikt-
hervormde apostolaatswerk. Zou de
raad het verhoudingspercentage over
b.v. de-laatste tien jaren durven te pu
bliceren? Ik vrees van niet. Het niet-
eigen-kerkelijke werk laat men rustig
in een donker hoekje staan. Speciaal
de gereformeerden worden vergeten.
Maarmen is zeer oecumenisch."
De opmerking dat het werk van de
omroepverenigingen met belangstelling
wordt gevolgd noemt de Groninger
hoogleraar „een publieke leugen". Hij
citeert nog uit twee brieven naar aan
leiding van zijn artikel ontvangen,en uit
een stuk uit de „Zeeuwse Kerkbode".
Dan volgen „twee verbaasde vragen"
van prof. Van Stempvoort: „Hoe kan ie
mand die al meer dan zeven jaren in
Brussel werkt (en daar hoewel overbe
zet, prachtig werk doet) nog voorzit
ter van een voor de geestelijke conjunc
tuur zo gevoelig lichaam als een raad
v?of pers en publiciteit in Nederland
zijn? Tenzij de ziel ook van deze raad
eeltig geworden is. En: Hoe kan men
een secretariaat van de synode combi
neren met het hoofdredacteurschap van
een weekblad als „Hervormd Neder-
land"? Dit laatste ls een dagtaak: moet
dit tenminste zijn „wil men niet, zoals
onlangs een van mijn collega's overko
men is, deze na bijna twee maanden
op zijn brief met bezwaren antwoorden.
Een teveel aan synodale bestuurswijs
heid kan bovendien nooit gunstig wer
ken op de zozeer gevraagde openheid
van het blad. Waarom een theoloog eind
redacteur? Zij kunnen veel, maar de
eindredactie van een weekblad? Ik denk
voor zo'n functie meer aan de mannen
of de vrouwen van het „vergeten
ambt".
Prof. Van Stempvoort beëindigt dan
zijn artikel met «en goede raad aan de
hervormde raad voor pers en publici
teit: „Haal de bezem er eens door,
maar publiceer niet teveel verweer-
schriften."
Op de nieuwe algemene begraaf
plaats te Zeist is zaterdagmiddag het
stoffelijk overschot ter aarde besteld
van de woensdag aldaar op 85-jarige
leeftijd overleden dichter en schrijver
Seerp Anema. Ds. P. Kuyper, gere
formeerd predikant te Zeist, hield ir,
de aula een meditatie, waarin hij de
overledene beschreef als iemand, die
veel stryd heeft gekend.
„Deze strijd heeft Anema voorname
lijk gestreden op het terrein van de
esthetiek. De schrijver wijdde o.m. een
studie aan Salomo's Hooglied, waar
over hij een vierdelig standaardwerk
liet verschijnen. Op dit werk is des
tijds de kritiek niet uitgebleven. Noch
tans heeft Anema, al werd dit door
zijn lezers niet altijd begrepen, immer
gestreden voor de eer van Gods naam",
aldus spreker. „Zyn werk was meer
dan een hobby; het werd in dienst van
Christus verricht".
Aan de groeve sprak ds. Kuyper de
geloofsbelijdenis uit, waarna een zoon
van de overledene dankte voor het be
toonde medeleven.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Kantens (Gr.): H. v.d.
Laan. kand. te Voorburg.
Bedankt voor Deventer, zesde pred.
pl.J. Noordmans te Tjamsweerd.; voor
Wezep: C. Vos te Bennekom.
GEREFORMEERDE KERKEN
Aangenomen naar Leiden, vac. dr.
F. H. von Meyenfeldt: E. Haverkamp
te Minnertsga, die bedankte voor Veen-
dam en Zwolle.
Bedankt voor Wetsinge-Sauwerd: H.
Langenburg te Drijber.
Benoemd tot hulppred. te Zaandam,
wijk Zuid: H. G. Meynen, em. pred. en
hulppred. te Oostzaan.
GEREF. KERKEN (VRIJGEMAAKT)
Bedankt voor Bunschoten-Spakenburg,
vierde pred. pl.: W. G. de Vries te Lei
den.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Tweetal te Veenendaal, vac. W. Heer-
ma: T. Brienen te Mussel en M. W.
Nieuwenhuijze te Amsterdam-W.
Beroepen te Apeldoorn-Z.: W. de Joode
te 's-Gravenhage-Z.
Bedankt voor Maassluis: J. C. van
Ravenswaaij te Scheveningen.
UNIE VAN BAPT. GEM.
Bedankt voor Hengelo (O.), tweede
pred. pl.: J. Broertjes te Utrecht
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Beroepen te Scheveningen: A. F. Hon-
koop te Goes.
Frans comité voor
Chateau Méridon
Dezer dagen is in het Institute Neer
landais te Parys geïnstalleerd het Fran
se comité voor het volkshogeschool-
werk. zoals dat Dlaats vindt op het
chateau de Méridon door de voorzitter
der vereniging tot stichting van volks
hogescholen, prof. dr. H. D. de Vries
Reilingh.
De heer Sadi de Gorter, attaché voor
pers en culturele zaken bü de Neder
landse ambassade te Parijs, hield een
causerie over de betekenis van de we
derzijdse contacten tussen Frankrijk en
Nederland. De heer Jean Laborey. een
der leden van Franse comité sprak
zijn waardering uit over de gestage
wijze. waarop de Nederlandse volks
hogescholen sedert 1946 talrijke Fransen
ontvangen hebben. Niet minder dan 8297
Fransen namen deel aan een der 234
cursussen, die als onderdeel van het
Europese volkshogeschoolwerk in Ne
derland werden eehouden. Voorts leidde
deze samenwerking met de volkshoge
scholen en de stichting uitwisseling en
studiereizen voor het platteland er toe,
dat 489 jonge Fransen een stage van 3
of 6 maanden in Nederland vervulden.
De heer Albéric Gombert sprak als
directeur van Méridon, over de grote
rol. die het Franse comité zal kunnen
vervullen, om voor de honderden Neder
landers. die naar Méridon komen, de
kennismaking met de Franse cultuur en
de Franse bevolking nog intensiever te
maken, dan thans reeds het geval is.
Sedert 1946 namen ruim 9000 Nederlan
ders deel aan cursussen od Méridon.
Madame Salvy wees od de stimulerende
werking, die nersoonliike ontmoetingen
met jonge Nederlanders op Méridon
voor Franse studenten hebben gehad.
Als Jezus Christus voor de laatste keer naar Jeruzalél
trekt met de dood voor de ogen, blijven de teleurstelling
Hem niet bespaard. Neem bijvoorbeeld Marcus tien, dcfê
worden drie teleurstellingen beschreven, die alle drie Z-
hart moeten hebben gewond.
Het begint al met de vraag van de Farizeeën. Zij kom^
Hem vragen naar het recht van scheiden, maar zij infei
seren zich helemaal niet voor het antwoord. Het gaat
er alleen maar om Christus in een theologische strik te uanJ
Er staat: zij „vroegen Hem om Hem te verzoeken". Dtfnü
zijn het geen verzoekingen door de duivel, maar door mensj
Het is echter duidelijk, dat de Boze lagen legt.
Eigenlijk doet het antwoord van Jezus op deze vraag er i
toe. Men mag nooit een antwoord op een pertinente sfrf
vraag gebruiken om er een theologie op te bouwen. De kfi
waar het hier eigenlijk om gaat is, dat Mozes schreef: „n
het oog op de hardheid van uw harten". Daarmede wordt
wetgeving van Mozes op zijn plaats gezet. God gaf 2
wetten, omdat de mens niet wilde gehoorzamen. De u|
toont aan, dat wij zondaars zijn. Daarom moest er m\
Christus om wat wij niet konden te doen.
Uit binnen- en buitenland waren
in het afgelopen weekeinde voor
aanstaande oecumenische figuren,
uit de reformatische, de oosters-
orthodoxe en de rooms-katholieke
wereld, bijeen op het landgoed
Schapenduinen in Bloemendaal.
Deze conferentie, een eerste ont
moeting met een besloten karak
ter, diende tot bezinning op het
werk van wijlen abbé Paul Cou
turier uit Lyon en op de zeer
eigen oecumenische activiteit, die
daarop gevolgd is.
De sprekers over christelijke eenheid
„in het voetspoor van abbé Paul
Couturier", zoals het algemene the
ma luidde, waren diens oud-leerling
père Beaupère uit Lyon, en Coutu
riers vriend en biograaf père Villain
uit Parijs.
Père Mlchalon, die te Lyon het werk
o
van Couturier voor de eenheid
voortgezet was verhinderd. Hij wh
vervangen door mejuffrouw M. Blip
van de abdij van Schotenhof.
De conferentie stond onder leiding f
de predikant der Waalse gemeente
Haarlem pasteur Baudral, promf%
van Couturier's apostolaat in Net
land. |U
M
Men deelde ons mee dat op deze ij,
ferentle, de mogelijkheden om onderL
terkerkelijke leiding te komen tot
oprichting van een oecumenisch (r
turlercentrnm, nader zfjin onderzo
Een beslissing hieromtrent heeft de
ferentle gezien de vele aspecten
een degelijke opzet nog niet
Kleutergebitten
controleren
Op de vandaag in het stadhuis te Hil
versum gehouden jaarlijkse algemene
ledenvergadering van de Nederlandse
Vereniging voor Sociale Tandheelkunde
heeft de heer G. J. H. Hofte Koesveld,
directeur-arts van de Provinciale Over
ijsselse Vereniging „Het Groene Kruis"
de suggestie geopperd om te komen tot
kleutertandzittingen. De financiering
hiervan zou volgens hem moeten ge
schieden als bij de schooltandzorg, na
melijk 75 ziekenfonds en rest gemeen
te. De provinciale besturen zouden voor
een beginkapitaal zorg moeten dragen.
Het zou wenselijk zijn, zo besloot hij,
tot kleutertandzittingen te komen, waar
de gebitten van de kleuters 3 x per jaar
worden gecontroleerd en behandeld. Dit
kan het Deste via de consultatiebureau-
ruimtes geschieden en daar de kinder-
hygiëne provinciaal is georganiseerd,
ook het beste provinciaal worden opge
zet. Ook pleitte hij nog voor opleiding
van jeugdtandverzorgsters.
(Van onze correspondent)
Onder grote belangstelling en in
tegenwoordigheid van tal van au
toriteiten en genodigden heeft de
Gereformeerde Kerk te Venlo za
terdagmiddag ter gelegenheid van
haar gouden feest, een herden
kingsbijeenkomst gehouden.
Deze sfeervolle bijeenkomst, waaraan
een Duits koor muzikale medewerking
verleende, stond onder leiding van ds.
J. C. Everaars predikant van de jubi
lerende kerk. Met eerbied en dankbaar
heid herdacht ds Everaars in zijn her
denkingsrede ds. H. Dekker als de grond
legger van de Gereformeerde kerk in
Limburg, alsmede zijn opvolgers. Ook
gewaagde spreker van de grote dank
baarheid voor wat in de afgelopen 50
jaren is bereikt en voor de medewerking
van de overheid.
Als voorzitter van het jubileum-bouw.
comité bood de heer J. J. Looyen ver
volgens als feestgeschenk een bedrag aan
van ƒ8.140,57 dat door verschillende
akties oijeen is gebracht ten behoeve
van de uitbreiding der vergaderruimte
voor de jeugd. Ds. Everaars deelde nog
mede, dat het totale bedrag van het
bouwfonds nu is gestegen tot 10.640.
Hierna volgde een lange rij van spre
kers. Ds. J. Struys, predikant van de
Ned. Hervormde gemeente te Venlo,
wees er op. dat de rook van 50 jaar
geleden is opgetrokken en dat er thans
vriendschappelijke relaties zijn ontstaan.
Hij vroeg zich echter af of we over 50
jaar weer terug moeten komen om geluk
te wensen óf dat we dan bijelkaar feest
moeten vieren
Namens de r.b. gemeenschap compli
menteerde pastoor-deken M. Strijkers,
die er op wees dat we niet zo ver van
elkaar staan als men wel denkt. De grote
vijand van ons is echter het ongeloof. HU
herinnerde aan het streven naar samen
werking en hoopte dat deze samenwer
king en waardering mogen groeien. Burge
meester De Gou van Venlo bood namens
het gemeentebestuur gelukwensen aan.
Men ts geneigd bU een kleine kerk van
een minderheid te spreken. Dit achtte
spreker tegen de achtergrond van de
oecumenische gedachte echter niet juist.
WU prijzen ons gelukkig, dat we ook ln
ons zuiden protestantse kerken hebben,
hierdoor ontstaat begrip en waardering
en rUpt het oecumenische inzicht ook
tegen gevaren die ons van de zUde van
de antichrist belagen. Tenslotte sprak
ook nog dr. H. Dekker, 'zoon van de
eerste gereformeerde predikant ln Lim
burg.
Het besluit van het presidium tes
de Duitse kerkedag om deze grofv
tweejaarlijkse conferentie toch s
Berlijn te houden en niet in Leij*
heeft het misnoegen opgewekt van1,
kranten in Oost-Duitsland. De k#
ten schreven reeds dat opnieuw f
bleken is dat de Duitse christe
dansen naar de pijpen van de
taire kliek in de kerk. Onder i
werd- gezegd: „De kerkedag in
lijn zal net als de beruchte confef'
tie van evangelisten onder misbr'
van het christendom de spanninger
en om Berlijn weer opnieuw verser?
pen en staat ontspanning en een
de verstandhouding in de weg."
Het is nu bekend geworden, dat
Oostduitsers visa wilden verstrel
aan 10.000 bezoekers uit West-Duit
en aan 5000 uit West-Berlijn. Bovei
zouden nog 1000 visa verstrekt woi
voor oecumenische leiders elders uil
wereld.
Op de vraag of er ook visa verstP,
zouden worden aan kerkelijke leifO*
als bisschop Dibeüus, Lilje, Kunsten
prof. Thielicke werd gezegd, dat zijp
hoorden tot de ongewenste vreemdé
gen die zeker geen visum zouden krüier
De opvolger van Dibelius. de niê|
bisschop Scharf uit Oost-Berlijn,
nog gepoogd om een overeenstem™^
te verkrijgen, maar het ls ook hem
gelukt L
E
Nieuwe vereniging
Surinaamse student^
Op 6 maart is in Amsterdam ontkel
den de Surinaamse Studenten VeLn
ging, afdeling Amsterdam. Deze vr
niging werd op 2 mei 1948 door enf
Surinaamse studenten In Amsterdam!
gericht. Alle bescheiden van de veir!!
ging zijn overgedragen aan een nil f
opgerichte vereniging, de Verenif0®
van Surinaamse Studenten in Ami
dam. Het bestuur bestaat uit: mej^
van der Geld, voorzitster, U. W. Ir"
bron, secretaris en H. Lamur, penn~
meester.
De V.S.S.A. stelt zich o.m. ten <rn.
De behartiging van de belangen vai
Surinaamse studenten in de ruimst#^
van het woord. Hieronder verstaatle
Het vertegenwoordigen van de J:
naamse studenten in Amsterdam K<
groep; het oprichten en instandho^",
van een lokaliteit: voorts alle ander£
tiviteiten welke dienstbaar zijn aar0
aelangen van de Surinaamse stude#^
Oe bevordering van de stoffelijke»'"
geestelijke belangen van Surinamese
mede die der Surioamers in het
meen. Dit tracht zij te bereiken lok
door het organiseren van wetensch«|
lijke voordrachten en geregelde dti
sies over het al hetgeen voornoemde»
langen raakt. 6e:
Vraag: Wanneer ik als kamerbewo
ner een huis koop (geen nieuw) mag
ik dan een gedeeite daarvan zelf bewo
nen? Geeft huisvesting daarvoor toe
stemming als bij of na aankoop een
gedeelte leeg is of leeg kamt?
Antwoord: Uit Uw brief maak ik op,
dat het hier een ander huis betreft,
dan het huis waarin U thans een ka
mer bewoont.
Wanneer de koop het huis betreft,
waarin U een kamer bewoont, kan al
les blijven zoals het is. omdat U ver
gunning heeft die kamer te betrekken.
Komt er meer ruimte vrij. dan is U
afhankelijk van toestemming van bur
gemeester en wethouders om het vrij
gekomen gedeelte te bewonen. Hier
over zijn geen voorspellingen moge
lijk.
Wanneer het een ander buis betreft,
ls het raadzaam een voort>ehoud te
maken in het koopcontract en informa
ties ln te winnen bij het bureau huis
vesting der betrokken gemeente.
Vraag: Hoe kan ik het beste een
moet dit zand steeds verversen tot de
vleK is verdwenen.
Vraag: Ik heb een mooi kamerplant-
Je. De naam weet ik niet. maar ik
sluit een blad in mijn brief. Dit staat
al vijf maanden in een gewoon ver
warmde kamer. Ik geef het bovenop
water op kamertemperatuur. Tot nog
toe deed de plant het prachtig maar
de laatste dagen valt er elke dag één
blad af. Wat zou de oorzaak zijn?
Antwoord: De plant heet peperomia
magnofolia foLvar. en komt oorspron
kelijk uit Brazilië.
Zij verdraagt een droge kameratmos
feer en vraagt een lichte niet-zonnige
standplaats, 's Zomers moet zij veel
water hebben. Een maal in de week
moet men het blad sponzen of afstof
fen met een zacht stofkwastje.
In het voorjaar en de zomer moet
men wekelijks kunstmest geven.
In de winter moet men niet te veel
water geven en zeker geen mest.
Stekken geschiedt door het afnemen
van zijscheuten. Deze plaatse men in
een flesje water voor een zonnig ven-
ster en na het wortelschleten kan men
scheur in een plastic regenmantel net- deze oppotten in een grondmengsel van
twee delen bladaarde, twee delen oude
jes dicht maken?
Antwoord; Bij de drogist kan men
plastic lijm kopen. Aan de onder- en
bovenkant kan men dan een stukje
doorschijnend plastic plakken. Men be
denke echter dat doorgaans de lijm na
enige tijd weer los laat.
Raad van lezer: Voor verwijdering
van petroleumvlek uit een kleed be-
s'aat ook een ongevaarlijk middel.
Men stroole droog wit zand op de vlek
en daarin trekt dan de petroleum. Men
koemest en een deel schelpzand.
Wanneer men het bovenstaande in
acht neemt, zal de plant de bladeren
niet laten vallen.
Vraag: Hoe en van waaruit worden
de tramwissels bediend?
Antwoord: De wissels van de elektri
sche tram worden bediend door de
wagenbestuurder. Kort vóór de wissel
ls op de bovenleiding een schaats aan
gebracht Komt da stroomafnemer
(beugel, pantograaf) van de tram met
die schaats in aanraking, dan kan de
bestuurder door al dan niei de motor-
stroom in te schakelen de wissel naar
rechts of links laten bewegen.
De stroom naar de motoren van de
wagen stelt via de schaats op de bo
venleiding een relais in werking (er
gens in de buurt in een kastje tegen een
paal of buis gemonteerd) en deze op
haar beurt bestuurt de elektromagne
ten van de wissel op de juiste wijze.
Vraag: Hoe hoog mag een spaarte
goed zijn om nog vrij te blijven van be
lasting?
Antwoord: Het spaartegoed behoort
tot het vermogen van de spaarder en
is voor belasting slechts van belang in
dien het gehele vermogen met inbe
grip van het spaartegoed hoog genoeg
is om onder de vermogensbelasting te
vallen.
Voor de inkomstenbelasting is slechts
de rente van het spaartegoed van be
lang Valt men onder de inkomstenbe
lasting dan moet ook het kleinste ren
tebedrag worden opgegeven.
Voor de inkomstenbelasting wordt
geen aanslag opgeiegd indien het zui
ver inkomen niet meer bedraagt dan
8000, het onzuiver inkomen voor
minder dan ƒ8000 bestaat uit aan loon
belasting onderworpen Inkomsten uit
één bron en voor niet meer dan 200
uit andere inkomsten.
Vraag: Hoe kan ik een witmarme
ren toonbankplaat blank houden?
Antwoord: Men kan het marmer op
frissen met een papje van poetspoeder
met citroensap. Daarna moet men met
water en zeep naspoelen en vervolgens
Soed afspoelen met schoon wK
locht het nodig zijn, het mair6
weer te polijsten, dan kan men fei
mengsel nemen van 88 gram teify
tijn, 2 gram lijmwater en 10 gram®£
te was. Met dit mengsel op eenf'
nellen doek. kan men het ma ie:
stevig opwrijven. Daarna moet llro>
nawrijven met dezelfde doek.
Vraag: Onlangs volgde ik een L,
op van Tip parade om een panf="
te persen met een in koud stijfse111
ter natgemaakte doek. Het pak isP°
rig geworden maar mijn strijkijzer
van onderen helemaal bruin. Hoe 1
ik die aanslag verwijderen? f r
Antwoord: De bruine aanslag op?r
strijk vlak van het strijkijzer zal
verdwijnen, wanneer U dit behae&
met een lanje met spiritus. )ec
Vraag: Bij welke instantie m%
zijn om een geldig legitimatiebeu»
te krijgen? Het behoeft niet directtL
paspoort, een bewlls van NederlanT
schap of een toeristenkaart te zijn.r.
gaat slechts om een legitimatie
binnenland voor inning van gelde4011
afhalen van aangetekende stukken.'
lang is zulk een bewijs geldig?
Antwoord: Aangezien U hierbifl:
hoofdzaak met de posterijen zal tel.
ken hebben, kan U het beste op'
postkantoor een legitimatiebewijs j
gen. U moet dan in persoon vera^d
nen en twee goedgelijkende pas(4,„
meebrengen. De kosten bedragen lfl
tig cents.
Zo'n bewijs kan U onbepaalde
gebruiken, en aan te nemen valt,
ook andere instellingen hiermede ge
gen zullen nemen.