V°ZR', f"iï e^rssLtzjune: Uw probleem is het onze Herinnering liturgische pioniers blijft bewaard Viering gouden jubileum iiian Heroriëntatie V.G.L.O. beslist noodzakelijk Een woord voor vandaag Gesprekscentrum over „volk en strijdkrachten" t ANDERZIJDS RASSENPRINCIPE Toen een Zuidafrikaan in „Her- vormd Nederland" een artikel lat dat als opschrift had: „Te Jo hannesburg hebben de kerken het schema van het rassenprincipe doorbroken", reageerde hij hierop in dit blad met het volgende in gezonden stuk: HEZÏ optimistische Juichkreet is u allerminst door de feiten beves tigd. Integendeel, als i ondertekend hebben, geheel te desavc keraden het aantal ker- kerk (om van de hervormde kerk maar te zwijgen) die erop toe leggen van de Afrikaanssprekende ker ken. nL de Nederduits Hervormde en in het publiek sinds eind Kerk. onmiddellijk de dag volgen- Eü alle opzichten heftigheid dlstancieerde werd uitgegeven, zich met de grootste an deze bedenkt dei Jiederduitsch Gereformeerde 1 zijn van de W dat de derde Afrikaans- kerkbesturen te dwingen het lidmaatschap van de Wereld raad te bedanken, groeit bij de dag. Heeft men verder in Nederland dan niets gehoord van de ongehoor de laster en verdachtmakingen die de schrijvers van VERTRAAGDE AKSIE nog steeds dag in dag uit, eigen kerkbestuurders -ilïek sinds eind novem ber vorig jaar moeten verdragen? Het is er nog zeer ver vanaf dat ,.de" Afrikaanse kerken de beslui ten van de conferentie van Johan nesburg zullen goedkeuren. Alles .•esultaten, dat twee van de vier gefedereerde Gereformeerde ker- lid zijn van de Wereld- deze wijst op het tegendeel, nL dat het raad. ad is en vijandig staat tegenover wat de Wereldraad wil, als dit alles bedenkt, dan is het alles schema van het rassenbe- ginsel", zoals Dr. Niesel zich uit drukt, eer versterkt dan doorbroken ..De kerken" hebben zich nog al lerminst uitgesproken, dit waren slechts de vertegenwoordigers var twee Afrikaans sprekende ker en dan nog wel i die kerk, e te- kerken r wel 2 het schema van het rassenprincipe doorbroken zouden hebben. Nogmaals integendeel, al het mogelijke en onmogelijke wordt nu hier gedaan om wat betreft de ge delegeerden van de twee Ned. Ge formeerde kerken (die van Trans vaal en de Kaapprovincie), die wel de gemeenschappelijke verklaring LEERTUCHT Naar aanleiding van de veel besproken kwestieSmits schrijft prof. dr. Herman Ridderbos helft - - hun stem zal, als alle tekenen niet bedriegen door de kerken zelf geheel en al verloo chend en gedesavoueerd worden. Hetzelfde is helaas het geval met de sel sprak. Het is de roze schijn v_ woorde optimisme onwaarschiinliflce Kortom: HET IS NIET het onverant- mallee in aarschiinliflce beneaalse gloe- WAAR. zaak daarom van groot gewicht, omdat de be geerte tot toenadering tot de Herv. kerk bij velen onder ons sterk leeft en wij allen allerlei we gen MAAR het probleem nadering is, dat z< kelijke gestalte zal a altijd weer zullen moeten beginnen onze gereformeerde opvatting die men nooit beter kan omschrij ven dan met de woorden van de Hervormde kerkorde: de kerk haar belijden weer- mogelijk met elkaar op te trekken. Dat dh streven legitiem is. is voor mijn besef buiten twijfeL Oók, rij globaal gesproken, geeste zijn. 1 gesprol lijk dichter bij elkaar staan rlijk elkander r althans de Hervormde Syno- ""J zal liever de hele ge- pteren, dan dan in vroeger dagen veelszins het geval was. Des te meer moeten wij. als ge reformeerden, ons bewust zijn, dat wit er ook veranderd is, de samen stelling van de Herv. kerk geen confessionele tucht toestaat. Hier ligt het probleem van de toenadering. Wij zullen evangelie is wel bij ons en niet bij ttü de gescheidenheid reformeerde kerk haar vrijzinnige vleugel ook een strobreed in de weg te leggen. Voor sommige mensen onder ons. Is de constatering van dit feit het bewijs, dat men geen gevoel of be wogenheid kent vanwege de ge- scheurdheid. Het is niet waar. Het is het ge voel en de bewogenheid over het feit, dat hetgeen in de empirische nooit zeggen: het kerk één is telkens één is. En dat hetgeen in Christus immers. En waar het evangelie is. daar is ook tucht, geestelijke tucht, vanwege de macht van het Woord zelf. Vanwege dit alles is er de drang naar meer gc eenheid, gemeenschap. d, naar 1 daden dwara door da het stellen t Het is daarover, dacht ik, dat wij bewogen" moesten zijn. Want hier ligt de grote oorzaak at er na 125 en na 75 jaar (Af scheiding en Doleantie) kerkelijk zo kerk heen. i de dag kan veranderen. Zaterdag en zondag is in de Kloosterkerk te 's-Gravenhage her dacht hoe vijftig jaar geleden in deze zelfde kerk een bescheiden begin werd gemaakt met het werk van de z.g. liturgische beweging. Op 12 november 1911 leidde de toenmabge hofprediker dr. J. H. Gerretsen daar voor het eerst een dienst volgens een van de gebrui kelijke orde afwijkende liturgie. In samenwerking met de Duinoord- gemeente had de liturgische vereni ging een conferentie georganiseerd, waarin de herdenking van een halve eeuw liturgische beweging de le plaats innam. Prof. dr. J. N. Bakhuizen v_.. Brink, hoogleraar te Leiden, gaf een overzicht van w gedaan was. t hij noemde de katholiek-gere formeerde liturgie: het Woord en het die halve Wat Gerretsen voor ogen stond. t een alleenheerschappij van de predikant De elementei aanbidding, belijdenis en belevin de door Christus geschonken gavi braken. Gerretsen wilde het herstel der ge meente in haar eigen geestelijke rech ten en activiteit in de eredienst Daarin mag de voorganger niet domineren. HU heeft slechts het werk te volbrengen dat de gemeente hem te doen geeft. Tn 1912 begon te Rotterdam ds. G. F. Haspels ln dezelfde geest. Daarna kwa- Typisch, dat het steeds wijs, dat het hun nimmer te om door een nieuwigheid weer eens v mensen naar de kerk te trekken. Hoe kwam het, dat de godsdienstoefe ningen iii de hervormde kerk Slseviers Weekblad i de zogenaamde OTEM-bladen i ligt het hieronder volgende i daar- i inzake reclameteleviaie ge heel in de lijn der verwachtingen: „Wat men ook van de •taatateereUritsen Schol- ten en Veldkamp moge denken, niet, dat het hun aan moed ontbreekt. Zij maken deel nit van een regering die wij kritiek niet hebben kannen beaparen. Het pad hei kabinet-De Quay ia niet met rosen atrooid. Het getuigt van visie eo standvas tigheid wanneer een dergelijke regering niettemin een onderwerp in discussie brengt de reclameteleviaie dat wijse tn zal ontmoeten. Het getuigt van nuchter heid en sakelijkheid wanneer men dit derwerp bespreekt op de wijae van de san de Kamer voorgelegde nota. Een r ontdaan van vage culturele filosofieën, nota die nu reeds antwoord geeft op vele bedenkingen die vanuit Hilversum en van daar via de betrokken politieke vertegen woordigers zijn en sullen worden geopperd. Een nota, een goede Nederlandse regering waardig: een weldoordacht, ter zake kun dig stuk, ontdaan van sentimentaliteit, aarzelend rekening houdend met het be staande bet nienwe te atimnleren. Ten slotte, een nota die naar ons gevoelen de Kamerleden sal dwingen zich ernstig te raden, in de sfeer van de nota: rekeni houdend met de belangen van honderddui zenden televisiekijkers die gaarne de keuze uit twee programma's krijgen zonder dst scheppen die noodzakelijk i (Van een onzer verslaggevers) Dat de heftige golfslag van het wereldgebeuren ook nadeint op het terrein van het onderwijs, toonde de heer M. Vlasblom te Monster aan in zijn openingsrede jaarvergadering van d< V.G-L.O.-groep der Prot. Chr. On derwijzersvereniging, zaterdag te Utrecht. Heel de pedagogische didactische wereld is in beweging dit laat het v.g.l.o. allerminst onbefoerd. Over de plaats, die het v.g.l.o in de. toekomst zal innemen, wordt veel nagedacht, nu er naast de bestaande schooltypen nieuwe worden gevormd. De heer Vlasblom herbaalde wat hij op vorige jaarvergadering had gezegd, namelijk dat het toekomstig v.g.l.o. eenvoudig beroepsgericht onderwijs i deel i kennis nemend vin hel t de i |oe- ■ultorele doeleinden. De ingeslagen v - Wij hopen dat bun doel bereiken". Vrij Nederland i afgesloten om nog eomn er Ie kannen geven. Daarom bel aftreden als Kamerlid van prof. Rora- me: „Ons enige beswaar logen de lalloie artikelen over bet heengaan van professor Romme als Kamerlid is, dat «ij teveel op necrologieën leken. Zijn grote verdiensten zijn breeduit geschilderd, bij ons niet in dat wij aijn sullen horen. Hj heeft het belangrijkste i zijn werkzaamheden afgeschoven. blijkbaar al hij i de i •ls de beroemde oude generaals McArthur, in de vergetelheid weg t ken. Vitale mensen nemen niet zó gemak kelijk afacheid. Hel parlementai r geworden door z (Van een onzer verslaggevers) rerstard waren en slechts een catech atieachtig karakter hadden? Prof. Bakhuizen van den Brink vei klaarde dit uit de volksaard, die b.\. gewoon was om in de kerk knie- te bidden maar wel in kleine huis samenkomsten. waar men onderling het geestelijk leven trachtte te verdiepen Bovendien liet een historisch elemeni - der reformatie van alle praal en uiter lijkheid in de kerk had een eeuwenlange nawerking. rretsen was de eerste practische ...Jeuwer, Vóór hem hadden J. H. Gunning. E. F. Kruijf en A. Kuyper al jeken over de eredienst gepubliceerd. In 1920 zette ds. H. W. Crentzberg met zijn stichting van de* Duinoordkerk (tussen Den Haag en Scheveningen) de practische vernieuwing krachtig in, na dat hij reeds enige jaren eerder te IJmuiden een kerk naar Engelse trant had laten bouwen. De Duinoordkerk werd de werkplaats der liturgische be zinning en vernieuwing. Later ook de ge restaureerde kerk te Ginneken. Nadat de Duinoordkerk in 1942 door de Duitsers was afgebroken, trok de Duinoordgemeente als evacué in de Kloosterkerk. Daar bleef zij en in dit historische gebouw, waar de oorsprong van de liturgische beweging ligt. heeft zij haar definitief verblijf gevonden. De kerk, thans in haar oude staat ruggebracht staat er als de kroon op een halve eeuw werken voor eerherstel van de eredienst. In 1921 ontstond de Liturgische Ver eniging, gesticht door ds. Crentzberg en prof. dr. G. van der Leeuw. Van de eerste leden zijn nog in leven de em« riti-predikanten B. ter Haar Romen van Ginneken en dr. G. W. Oberman Na Gerretsen als gro der Leeuw de vernieuv geweest. Deze arbeid bleef niet zonder resultaat. de nieuwe kerkorde i begin. Wij moe- Waarom moest Johannes de Doper zo'n vreemde en tegelij- t kertijd vreselijke dood sterven? Wie het bijbelse verslag van zijn dood leest, blijft met die onbeantwoorde vraag zitten, i Pas Christus geeft enkele hoofdstukken verder Zijn antwoord i op dit lijden en Hij geeft het als Hij spreekt over Zijn eigen lijden. De discipelen vragen Hem naar Elia, van wie de schriftge leerden zeggen, dat Hij eerst moet komen voor de Messias komt. Hun vraag is eigenlijk: Als TJ de Messias bent, waarom is hij dan nog niet gekomen (Mattheüs 1710-13)? Christus wijst op Johannes de Doper en zegt: „en zij hebben hem niet 1 erkend". j Johannes werd niet gedood, omdat hij door God in de steek j gelaten werd. Hij werd vermoord, omdat hij zijn plaats aan Gods zijde had ingenomen. Zo als hij werd vermoord en moest lijden, zal ook Christus moeten lijden en worden vermoord. Hij deelde slechts in de verguizing van Christus en dus van God. In de dood van de profeten zien we de diepten van de zonde. In de haat tegen Gods knechten de haat van de mensheid j tegen God zelf. Op die momenten blijkt, dat de mens eigen- lijk de waarheid niet wil horen, de waarheid dat hij niet tot 1 God kan komen, dat hij God in de weg staat. De wereld is I over lijken gegaan en gaat nog over lijken om de vinger van God, die beschuldigend op hem gericht is, te breken. En j toch bleef God een God van liefde. den Brink. Want de kerk is het lichaam van Christus en hiervan maakt de 1 ■nde kerk slechts een deel uit. Nog leeft de kerk te veel ln afge tenheid en sleur wat haar eredienst treft, „Wij vieren niet, wij knielen niet, ren Hem niet met tamboerlji Voor een kerk ls de eredl niet minder dan haar belijdenis en 1 wordt nog te weinig wetenscha] lijke beoefening van de liturgie gevon- len. Ook maakt de gemeente onvoldoen de gebruik vanar rechten op dit ge- is niet alleen iets den. God ter harte ga: ging van hèmèls g'eestelijk lë- - de kerk toe en met de kerk God en Heer, omdat Hij met liturgische handboekjes, waarvan aan vankelijk niet de gemeente maar de i liturgische jeugddiensten het meeste p fijt hadden. Een lange strijd was nodig om elke ge dachte, als zou liturgie slechts opsiering en verfraaiing van de kerkdienst zijn, weg te werken. Het was vooral Van der Leeuw, met zijn publicaties o.a. het boek Litur giek, 1940 die oproep tot bezinning op arakter van de eredienst. is tegenwoordig. God is s midden" -• niet visies zien als twee legpuzzels. de stukjes nooit onderling passen. I komen goede platen van wanneer m< elke puzzel zijn eigen stukjes geeft. Want in de grond van de zaak ligt er geen conflict. Er zijn twee visies op het wereldbeeld. De bijbel schrijft de schepping; de geologie gaat het ontstaan van de wereld na, Zo vormt ook de evolutietheorie geet bedreiging van het geloof; zij is een geheel eigensoortig spreken. al de eigen geen de geestelijke dig woord zeggen. Elke wetenschap zijn begrenzing, waarbij de resul- niet met eikaar in strijd behoe- pingsschooi moeten zijn die geestelijk nog niet t<. der voortgezet onderwijs. leerlingen de niet toe zijn 'ijs. •.g.l.o.-school be- die i i het ver- Tenslotte •temd voor leerlinge... laten van de school geen andere inrich- l van onderwijs gaan bezoeken. Een ander is ook vastgelegd in een nota betreffende het v.g.Lo. van de A.N.O.F. Hiervoor is een omschakeling vooi vele v.g.l.o.-scholen nodig. Daarna za de instelling deze scholen. Maar al te vaak ken hier leerkrachten, die niet v.g. minded aijn en die geen moeite c om zich door cursussen te laten scholen. Hierdoor wordt de v.g. school van binnenuit bedreigd. Aanpassing ongewenst dat het dorp Eemnes het middelpunt van Nederland is. Maar met evenveel recht houdt een econoom, een politicus, een historicus vol. dat Amsterdam of Den Haag het middelpunt van Neder- Hoe behandelen stukken van Get sohool? Over deze - de eerste hoofd- Genesis op de v. hield de handeling der hoofdstukken een nogal genuanceerde i denken verft, referaat, dat de be de «chepping Enerzijds .ld, waarb len worden "zond werd eertijds dan ook niet ge- Met de renaissance komt ook de leven trek. Voor was het een genoegen aijn taktiek te bespieden, wat aijn beste tegenstander» ▼aak niet verhinderde in aijn vallen te lo pen. Alleen een gr®0» mensenkenner kan een groot parlementariër worden, want de strijd van het Binnenhof, die vaak ook spel is, eist diep inricht in het karakter van de teren«t«nders- Dat beeft Romme. Dik wijls hebben wij ons aan hem geërgerd, zo als in de Indonesische kwestie. Waarom beeft dew «oherpeinnigste der politici ao laat ingezien dat buitenlandse factoren, niet Nederlandse gevoelen» en verlangen*, be- »li«M>nd waren? Dat het land veel hem te danken heeft, »taat vaat Vela ciale maatregelen waarvoor de PvdA heeft gevochten, «ouden moeilijker tot stand aijn gekomen tonde- rijn steon. Niemand heeft harder voor de brede basis gewerkt dan hij, aoala Mj s«U beeft gezegd tuurwetenschap teld, gemeten klopt het bijbel* wordt i En d t overeenkomstig ir Dan ontstaan i de kerk. kerk het loodje m Momenteel betn Giet nie .iloof er. e vragen gesteld door paycho- cockologie. Maar achter het Ijzeren gordijn b.v. zijn deze dingen nog actueel. Moeten we, als we aan de onfeilbare inspiratie van de bijbel gelo ven, uitsluitend vaathouden aan het bij belse wereldbeeld? Dr. Van Minnen ontkende dit Maar men moet de dingen uit elkaar hou den. De bekende synode van Assen. 1928, heeft dat niet gedaan. Men wil dan de bijbelse visie en het natuurwe tenschappelijk beeld pasklaar maken. Dat lukt nooit. Men moet die beide vóór t Hierop heeft Kuyper inl lacht gevestfgd en eeuwen voot Calvijn het reeds bij zijn uitleg Genesis. Beide theologen hebben er {ewezen. dat de wetenschap haar n terrein heeft. De theologie mag de natuurwetenschap geen schrijven, Classis Doorn wil wijziging van de hervormde kerkorde Volgens een bericht in het „Ge meerd Weekblad" <Uitg. Bout» hee hervormde classicale vergadering van Doorn met algemene stemmen een voor stel aanvaard om er by de generale synode op aan te dringen een wijziging te brengen in ordonnantie 11. Zoals )m de procedure-Smits gebleken is n emeriti-predikanten en eervol slagen predikanten, die de rechten emeritus hebben, niet onder de ïaamde leertucht-artikelen. De clas sis Doorn stelt nu voor om deze artikelen zodanig uit te breiden, dat het duidelijk is. dat ook zij in de toekomst daaronder historicus vol. Haag het mi< land is. Want het gaat hier in feite geheel verschillende zaken. "~'t moet men bedenken bij het elen van de eerste hoofdstukken Genesis. Elke aanpassing aan wetenschap en omgekeerd is juist Geref. Kerken van Zuid-Afrika ook uit Wereldraad De algemene Synodale commissie v _e Nederduitse Gereformeerde Kerken de Oranje Vrijstaat heeft er zaterdag bij Nederduitse Gereformeerde Kerken Transveaal en in de_Kaapprovincie op aangedrongen CHRIST. GEREF. KERKEN reetal te Zuidland: M. Baan ..ht en E. Venema te Zwijndre wie laatstgenoemde is beroepen. te Zwolle: C. Nieuwe Pekela. ct voor EL C. v. d. Ent t GEREFORMEERDE GEMEENTEN synodale commissie verwerpt be- i land c t zich niet 1 blanken blijvend het recht werking in de regering houdt waarvan zij staat gerechtvaardigd kan w De commissie zegt dat de Nederduitse Gereformeerde Ke plaatsen achter de raad van Kerken wezen liberalistisch, humanistisch, dernistisch en socialistisch. Ds. A. N. Tonsbeek overleden Beroepingswerk NED. HERV. KERK t de gemeente haar rechten i denken. Want liturgie geïnteress de dienst irgie is" zelf al réveil, beweging. Gerretsen en Van der Leeuw in de Apostelkapel der Kloos terkerk. Zaterdagavond vierde men de hoofddienst naar een pas verschenen ontwerp van de liturgische kring. Vrijstelling a.o.w. voor predikanten niet mogelijk De staatssecretaris van sociale i_ ken en volksgezondheid, de heer B. Roolvink, heeft de kerkeraad van de vrijgemaakte Gereformeerde Kerk van Uithuizermeeden meegedeeld, dat een regeling waardoor predikanten de >gde ring kunnen krijgen, niet in uitzicht kan worden gesteld. De kerkeraad van Uithuizermeeden cas van mening, dat predikanten vrij gesteld behoorden te worden van pre miebetaling a.o.w. De raad heeft, mede een aantal zustèrgemeenten, bij riêid een verzoek om vrijstelling ingediend. Nadat het verzoek werd af gewezen. heeft de kerkeraad zich tot de Koningin gewend met het verzoek tot vrijstelling c.q. voorlegging van deze zaak aan het Europese Hof voor de :chten van de mens. In zijn antwoord zegt de staatssecre taris. dat de opzet Het Nederlands Gesprekscentrum heeft gisteravond en vandaag in de „Pietersberg" in Oosterbeek een conferentie gehouden over „Volk en strijdkrachten". Het ging er niet om tot conclusies te komen of resoluties aan te nemen, maar alleen om de mening van de deel nemers te horen, zo zei de secre taris van het centrum, drs. J. G. der Ploeg, in zijn openings woord. Hij herdacht kort de vorig Christ.-geref. jeugd een weekend bijeen (Van o Chrlstelijke-gereformeerde jongeren waren het afgelopen weekend bijeen in het conferentieoord „De Tempel" om samen te spreken over het christen zyn in de huidige wereld. Voorzitter F. G. Stafleu uit Den Haag kon een 80-tal jongeren zaterdagavond begroeten waarbij dr. W. H. Velema uit Leiden een referaat hield over „De christen in de wereld". De spreker ba seerde zijn uitgangspunt op een 9-tal jaar overleden heer Evert Ver-1 meer, die nog had meegewerkt aan de samenstelling van de brochure ver volk en strijdkrachten. Deze brochure is eind 1960 versche nen en vormde nu het onderwerp van bespreking. Twee van de samenstel lers. luitenant-generaal b.d. C. Giebel en drs. J. M. M. Hornix, hebben in leidingen gehouden. Luitenant-genetaal Giebel zei te menen, dat de. wrijvings punten tussen burger en het leger meer in de verbeelding dan in de werkelijk heid bestaan. Er bestaat geen grote a- militaire instelling, zei hij. De bekend- ii£££? SS >ok al is het contact tussen bur gers en militairen gering. Hij noemde het een verzuim van ml- itaire zijde om dit contact niet te vln- len en te verdiepen. Sinds de laatste jaren valt er echter een belangrijke' verbetering te bespeuren. rijk Gods. Deze taik is de voortzetting van de in het paradijs gegeven cultuur- opdracht. Daarom heeft een christen in i van deze kwestie aan het Europe- Hof. zegt hij. dat dit hof ingevolge het verdrag van Rome van 4 november 1950 een zaak slechts kan behandelen, nadat de Europese iristus geen macht in deze wereld heeft en alsof Hij de zijnen geen opdracht geeft als tegen het an der. alsof een Christen vanuit de Gee6t en de vrijheid van Christus alles aan kan en met de zonde eigenlijk niet meer te rekenen zou hebben. Hierbij neemt de gedachte van de gemeenschap, waarin •n voor elkander verantwoordelijk is de sterken de zwakken te dragen heb ben. een belangrijke plaats in. Zondagmiddag heeft ds. H. Toorman uit Den Haag ingeleid „De Christen en geloof". Allerlei vragen kwamen mijn i behi wat moet Beroepen te [oogendoorn U regering, aldus >egd deze kwestie Plaats kerkedag nog niet beslist Nog altijd weet jende kerked: gehouden. De in Duitsland zal worden tsland die hun best garantie schijnen te willen geven Westduitse vrijheid hebben nog steeds geen resultaat opgeleverd. Tijdens het af gelopen weekeind werden de besprekin- medegedeeld dat de communisten nog geen garanties hadden verstrekt dat iedereen uit het westen de kerkedag zou kunnen bijwonen als hij in Oost-Duits- land, waarschijnlijk Leipzig, zou worden gehouden. De besprekingen zullen echter in de loop van deze week worden voort gezet. zijn 'positieve opdracht en taakaanvaar rhoeteh -komen. Gew worden tegen het ovc -- bet een ten koste ;var ander;: dus zowel tegen afwyzing M macht in dit le- alsof generaal Giebel noemde drie hoofdoor zaken voor het gemis aan begrip tussen volk en strijdkrachten. Namelijk bet, feit. dat het doel en het wezen van do strijdkrachten onvoldoende bekend zijn,; dat er een innerlijke tegenzin tegen; krijgstucht bestaat en aversie tegen de moderne oorlogsvoering met kernwa-, land draagt, zo vond hij, ook al met bif tot het verhogen van het aanzien van het leger. Dat er tegenwoordig in La- Courtine (Frankrijk) wordt geoefend if al een enorme verbete i staan is daarmee gemoeid en dat ziel het volk in het algemeen niet ifi. Hel wordt emotioneel niet potentiële gevaren, geraakt dreigen, nei u nodig, dat de zin van het geheel on* niet "ontgaat en daarom moét het Ne derlandse volk meer interesse tonen voo| da is maal. Want die bestaat toch evenzeei tegen het bajonet, aldus spreker. Maa» deze wapens zijn noodzakelijk, anderj zouden wij geplaagd worden door Rust sische bajonetten en kernwapens en onj derworpen worden aan een tegenstan der, die geen scrupules kent. Daaroni moeten wij in feite dankbaar zijn voof jMÉ enige middd de orde o.m.: i en hoe ken ik mijn behoud Hoe krijgen we God terug nze levenshouding in deze i De heer B. H. Molenaar te Den Haag. id van het hoofdbestuur verzorgde de ivondsluitimgen. Twee studiebeurzen voor Noorwegen De Noorse regering heeft twee beur zen beschikbaar gesteld voor Neder landse studenten of jonge leraren voor het volgen van een der zomercursussen lan de „International Summer School' sussen kcrc ven en wei uvei cunuui, geschiedenis, taal, literatuur, kunst, mu ziek en aardrijkskunde van Noorwegen, internationale betrekkingen (van Noors onderwijssysteem in No< in elke samenleving oorbeeld noemde h? i de militair, zei drs. Hoé og. Wij moeten bi voor het leger, dl en met weinig mii De jeugd moet meel voorgelicht worden over het leger. A<| wondering hebben om het leger tot een werkelijk wape der democratie, J baarheid te mal de burger is nodif icstluik. dit onderweg Advertentie VOX-SPOELWORM MIDDEL i «ree, resultaat I ft) 'raag: Er is weer sprake van. dat is het niet duidelijk hoever Willemsbrug te Rotterdam hoger ten strekken. Het beste is et worden gemaakt. Ik herinner caat te nemen, die de zaak kan on- nog goed de vorige keer, dat dit derzoeken en vervolgens zo mogelijk doden vóór gracht 317, Amsterdam, telefoon 34691 de drempel wordt^ gedragen. Dit der eerste werkzaamheden was de verwijdering van de mooie Romeinse cijfers, die het geboortejaar van de brug aangaven. Nooit heb ik begrepen waarom dit geschiedde. >digê**stappèn" kan nemenT is een afweergebruik. Hét dragen of gymnasium* en'h.B^S. en wat Vraag: Is het waar. dat de dracht springen over de drempel zal geschie- fchil tussen HB.S. A en B.? in een olifant ver- den om volgens, het oude volksgeloof igen aren olifant duurt 1924—1925 was het noodzakelijk al- weduwe. Zij heeft geen onmondige de geesten rTiet te storen. Antwoord: l) In tijdsduur d noïTü U'S irmsMT kW* Sd'^aTorSl' de" Ptant ge' "dtf men Vh'dfgA asï regLia ueiuesi wutueu. j. ,.i_„ vorens de brug werd opgevijzeld kinderen en wordt dit jaar 50 verschillende belangrijke onderdelen Heeft zij recht op AWW? te vernieuwen. De brug is toen tevens Antwoord: In dit geval is er verbreed, waardoor ook de zitjes, uit- recht op AWW. wanneer zij niet inva- bouwen op de pijlers met stenen ban- lide wordt (in welk geval zij ken. kwamen te vervallen. Zowel aaU recht krijgt) zal zij wel moeten u 50 jaar. Antwoord: De clivia is - onderricht krijgt in de klassieke l (Latijn. Grieks en desgei op de H.B.S. nie.. aandacht gegevi In het Diaconessenhuis te Groningen emeritus-pre- N. Tonsbeek. J Kethel diende. dikant uit Helium, ds. die hervormde emeritus-pre- n. ds. A. N. Tonsbeek. 1924 de hervormde ge- "e. 3 februari 1892 Ds. Tonsbeek werd I geboren en werd in 1918 - gemeente Hindelopen bevestigd. Na Ke thel vertrok hij naar Ferwerd en daarna naar zijn laatste gemeente Appingedam, die hij bijna dertig jaar diende. Op 1 mei ging hij met emeritaat HU vestigde HH in Helium als hulpprediker. Ds. Tonsbeek was vele jaren lang voor- zitter van de provinciale kerkvergade dering^vi 1 op sociaal terreinheeft hU "bel werk generale synode. Ook heeft MJ belangrijk Zo heeft hU meegewerkt de zijde van de Boompjes als a zuidzijde bevonden zich aan de zijde van de brug twee siertorentjes, door een toog met elkaar verbonden. In het midden van de toog. onder het daarop bevestigde stadswapen, stond ik de: dige, wat ouderwetse kamerplant. Zij PP de H.B.S niet vormt geen bloemknop, wanneer ze H.B.S. wordt meer aandacht regelmatig aan de groet gehouden aan moderne talen dan op wordt. Van oktober tot eind februari naslum en vooral meer aand -chappen. Op het gyri in de laatste drie leel geel cocoskleed Is ling moet zij haar rusttijd mag dan slechts zo vee. vangen als nodig is om verschrompe- ■komen, waarbij de in Romeinse cijfers het jaartal 1874. Antwoord: akje boter gevallen en de boter In de bloeitijd moet men haar gere- geeft a vrij diep ingedrongen. Hoe moet geld bemesten om de wejk. en veel tweede te verwijderen? water geven. De stekken Vórmen zich ^happi U kunt de botervlekken 'gaÉ betten met een vetoplossend middel stekken een afmeting hebben van on- :ra of vlekkenwater). U moet van geveer 15 centimeter, kunnen zij wor- bultenkant van de vlek naar bin- den verwijderd (door scheuren) en wetej schappen. Op de H B.S. heeft men j de laatste twee leerjaren een splitsirt - B, Op A va„ het zwaj zij grondig gerestaureerd zouden moe- de buitenkant van de vlek naar bin- den vei ten worden en men tevens de brug nen toe werken en ook de omgeving opgepot een moderner aanzien wilde geven, van de vlek met het vetoplossend grond, deze torentjes toen ge- middel behandelen om Daarmede verdwenen tevens sloot overgenomen vai heid ln deze omgeving die sloot dempen. Daar op deze sloot, betekent dit - extra kosten. Kunnen wij deze op de buurman vertalen? Antwoord: Zonder nadere gegevens erking wordt geheel verdwei Vraag: Welke betekent de bruideg. heid de i de woning Vraag: In mijn bezit bevind _m premielf* Bevordering de vlek een premielot tepunt op moderne talen en handel wetenschappen, op B op wis- en nf voedzame blad- tuurkundige vakken. 8) In voortgezette studie, gymnasium a zijn nodi mens in godgeleerdheid t wijsbegeerte, gymnasium recht 5 -p '.cerdheid. 3 Lands Weerba: tudie. DiDloma P .Xenl um a en b vol tekenis heeft h«t, heid. uitge"geven 1 mei 1871, serie H.B.S." B voor geneeskunde, tandhei ;om na de huwe- 2235 nr. 33. afgestempeld 1936. Kunt kunde, wis- en natuurkunde, natuil bruid over de u mij mededelen, of de uitloting nog kundige aardrijkskunde, aan de tecf „ïlng draagt? Is dit steeds geschiedt en of bedoeld lot in nische en de landbouwkundige ho-f og een gangbare gewoonte? de loop der jaren is uitgeloot" ■- - Antwoord: De drempel is volgens kan ik inlichtingen verkrijgen' chrijnen I waarschijnlijk in het oude Antwoord: U kunt inlichting roncsgeioot de verblijfplaats der uitgeloot? Waar school, terwijl de dipl /erkrijgen? sium a en b of H.B.' inlichtingen krij- geven tot examen in i bij de firma C. Blatt, Keizers- andere studiétakken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2