Uw probleem is het onze Heel het geref. kerkvolk moet in beweging komen Ned. Chr. Reisvereniging ook in 1960 gegroeid Een woord voor vandaag Oost-Berlijn stuurde bisschoppen terug m< itimm Reformatie isoleerde bijbel van mondelinge verkondiging Hebben protestanten de waarheid in pacht? s ANDERZIJDS GEEN DUIDELIJK BELEID De Onderneming, het orgaan van het Centraal Sociaal Werkge vers Verbond, wijdt een kritische beschouwing aan de Memorie van Antwoord van de minister van so ciale zaken aan de Tweede Ka mer over de begroting-1961 van dit departement. Erkend wordt, dat deze memorie een groot aan tal feitelijke gegevens bevat over onderwerpen, die hier en daar in teressant zijn. Toch is de redac tie van het C.S.W.V.-orgaan de gedachte toegedaan, dat de re gering met deze uiteenzetting van haar sociaal beleid nu niet be paald spectaculair voor de dag komt. Over de houding van de rege ring schrijft het blad dan als volgt: Al te vaak verschuilt zij zich achter de verontschuldiging dat nog geen standpunt kan worden be paald. omdat hetzij gewacht wordt op een advies dat gevraagd is aan één der talrijke instanties die in zaken als deze geraadpleegd wor den, dan wel het voornemen be staat aan een dergelijke instantie advies te vragen. Soms ook moet de belangstellen de lezer volstaan met de medede ling dat overwogen wordt of advies zal worden gevraagd. Ook merk waardig weinig zeggende passages treft men in deze Memorie van Antwoord aan. Wat bijv. te -eggen van het vol- Sende antwoord op een vraag over e bevordering van de bezitsvor ming? De minister merkt hierover op. dat het College van Rijksbemid delaars onder bepaalde voorwaar den zijn medewerking zal verlenen aan voorstellen tot het instellen of verbeteren van -vinstdelings-. spaar regelingen e.d. en vervolgt dan: ..De ondergetekende zal verdere initiatieven van het bedrijfsleven voor zover deze voldoen aan de ge stelde regelen gaarne begroe ten." Op een volgende pagina leest men dan toch nog iets meer hierover. Nadat er nog eens op gewezen is dat uitkeringen op grond van winst- delingsregelingen uit de winst wor den gedaan en dus niet ten laste van de loonkosten komen, vervolgt de minister: ..Bepaalde bedrijfstak ken en ondernemingen lenen zich inderdaad mind-r goed tot invoe ring van een regeling van een zo danig karakter". Wij zijn het met deze zienswij ze eens. maar hadden verwacht dat de minister een dergelijke voor velen misschien toch wat onver wachts komende uitspraak met re denen had omkleed. Overspringend op de gepremieerde spaarregelin gen wordt opgemerkt dat zulke premies wèl loonkosten zijn En de minister zegt daarom geen bijzon dere „structurele omstandigheden" te ken.ien, die zich tegen invoering van spaarregeling' i zouden verzet ten. Wat de sociale verzekering be treft valt het op. dat de Minister van Sociale Zaken in plaats van zich erover te verheugen dat het bedrijfsleven hem een duidelijk en efficiënt advies gegeven heeft over de opzet van de arbeidsongeschikt heidsverzekering, zich erover be klaagt dat daar zoveel werk aan vastzit Op deze manier haalt de minis ter de moeilijkheden naar zich toe. Het enige resultaat van de bijzon der ongelukkige formulering van zijn mening over een en ander zal wel zijn, dat de Tweede Kamer gaat aandringen op het niet opvol gen van het advies van het bedrijfs leven. teneinde eerder met een verbeterde invaliditeitsverzekering te kunnen werken. Het wil ons voorkomen dat de minister bij de mondelinge behan deling van zijn begroting alsnog zou moeten toezeggen dat hij meer mensen vrij zal maken op zijn de partement om het aanbevolen plan op zeer korte termijn Xe verwezen lijken. Bijzonder ongelukkig achten wij ook de uitlating van de minister, dat hij niet bereid is tot het op nieuw in overweging nemen van de verdeling van de premie voor de werkloosheidsverzekering over het Rijk en het bedrijfsleven, bij een eventuele verlenging van de uitke ringsduur van de werkloosheidsuit keringen. Deze uitspraak komt erop neer, dat de minister zich op het stand punt stelt dat van oplopende kos ten. als gevolg van stijgende werk loosheid in de toekomst het Rijk een kleiner gedeelte wil betalen dan thans naar verhouding het ge val is. Langs een omweg doet Minister Van Rooy hier hetzelfde wat zijn ambtsvoorganger, de heer Suur- hoff, destijds geprobeerd beeft te bereiken. De Kamer zette destijds de heer Suurhoff de voet dwars. De heer Van Rooy had hieruit lering kunnen trekken. Tenslotte nog een enkele opmer king over de paragraaf volksge zondheid. De Kamer had gevraagd naar een voldragen volksgezond- heidsprogram. In het antwoord van de minister wordt gesteld dat zulks een zaak van lange duur zou zijn waarvoor een wetenschappelijke fundering nodig zou zijn. Bovendien wordt de waarde van een dergelijk program enigszins problematisch genoemd. Toch wordt toegegeven dat een en ander niet wil zeggen dat juist in de veelheid van proble men niet gestreefd dient te wor den naar een zekere programme ring. Hierop volgt dan de diepzinni ge opmerking dat dieper liggende en verder reikende vragen moeten worden onderkend. Waarom deze vele woorden en waarom niet ronduit gezegd, hetzij: wij zijn ermee bezig, hetzij: wij voelen er niet voor. Al met al hebben wij weinig ge vonden in dit begrotingsdocument, waaruit de indruk zou kunnen wor den verkregen, dat op het Ministe rie van Sociale Zaken en Volksge zondheid een duidelijk uitgebalan ceerd beleid de grondslag vormt van het werk dat verzet wordt. Het spijt ons zeer dat dit de conclusie moet zijn na de lectuur van dit lang dradige stuk. Ver. tot Herstel Kerkelijke Eenheid „In Utrecht bestond vroeger de Jeruzalem-broederschap die de oudste georganiseerde reisgroep is geweest en reizen naar Jeruza lem organiseerde". Dit zeide dr. A. van Deursen als voorzitter van de Ned. Chr. reisvereniging zaterdag op de algemene vergadering van deze organisatie, die in Esplanade in Utrecht werd gehouden. Vooraf had de voorzitter van de af deling Utrecht, tevens hoofdbestuurslid, de heer D. H. Goedhart de vele afgevaar digden van de afdelingen alle afdelin gen waren vertegenwoordigd alsmede de reisleiders welkom geheten. In zijn openingswoord wees dr. Van Deursen er voorts op, dat het reizen een clement van waarde In ons levensritme is. Het ritme der schepping immers met zijn op en neer, zijn dag en nacht, zijn in- en uitademen, het waken en slapen. i- en ontspanning gaat door in de levensverhoudingen. Na de openingsrede werden een drietal bekende figuren uit de vereniging, die in Vastenbrief van de oud-kath. bisschoppen Ook de oud-katholieke bisschoppen hebben zich gisteren In een vasten brief gericht tot hun gelovigen. Zij schonken daarbij in het bijzonder aan dacht aan het priesterschap van de ge lovigen. Wij stichten de Kerk niet, maar wij worden tot haar geroepen, waar de Heer der Kerk allen nodig heeft als zijn me dewerkers van klein tot groot, van hoog tot laag tot opbouw van het lichaam van Christus in deze wereld. Dat als bouw steen gebruikt worden kan de schijn hebben louter passief te zijn, maar dit is slechts het geval met dode stenen, terwijl de Kerk opgebouwd wordt uit levende stenen, aldus de bisschoppen. In dit verband vermanen de bisschop pen do gelovige om menselijke en al te gemakkelijke kritiek op de Kerk om te zetten in de kritiek van het betere voorbeeld, van het bouwend voortgaan. Voorts wijzen zij erop dat iedere ge lovige geroepen is om een priester te zijn die geestelijke offeranden opdraagt aan God door getuigenis van het geloof en door de Kerk te helpen bouwen mid den in do wereld. Dit houdt in de plicht om de Bijbel te lezen en zich verant woordelijk te weten en te gedragen voor de godsdienstige opvoeding der jeugd, en tevens dat ieder lid der kerk bezorgd zij, dat de kerk ambtsdragers heeft en dat die ambtsdragers kunnen leven en wer ken. Ten slotte wijzen de bisschoppen er op dat het priesterschap der gelovigen op velerlei wijze gestalte kan krijgen, ook de stoffelijke steun aan de kerk en haar werk behoort hier toe. Met name wordt hierbij herinnert aan het bouwfonds voor de restauratie en nieuwbouw 'van kerkgebouwen, waarvoor de bisschoppen dit jaar een sterke actie willen voeren. Geen beslissing Duitse kerkedag Het presidium van de Duitse ker kedag heeft zaterdagavond nog geen beslissing genomen over de stad waar de kerkedag dit jaar zal worden ge houden. Besloten werd eerst nog na der contact op te nemen met ver schillende leden van de synode die vandaag begint De beslissing zal woensdag as, worden genomen. herdacht. Het waren de heren D. W. Ok- ker uit Dordrecht en J. Wierda uit Leeu warden, alsmede mevrouw P. Schotte uit Den Haag. Een woord van dank sprak dr. Van Deursen tot de heer J. Groene- wold van Groningen, die zijn functie bestuurslid der afdeling Groningen we gens het bereiken van de 70-jange leef tijd heeft neergelegd. Bij de behandeling van de huishoude lijke zaken maakten de afgevaardigden het het bestuur niet lastig. Het jaarver slag kreeg vlot fiat van de vergade ring. Hieruit bleek dat het aantal leden verder was gegroeid tot bijna 31.000 en dat 9354 leden een of meer van de 354 reizen zijn meegegaan. Het aantal dagen steeg van 89804 in 1959 tot 90760 in 1960. Aan de reissommen werd in totaal 1.878.908.95 uitgegeven. Het financieel verslag en de begroting leverden geen moeilijkheden op, evenmin als het ver- snigingsorgaan „Ons reisblad", dat aller- wege lof ontmoette. Uitbreiding zal zo mogelijk worden gegeven aan het aantal vlieg- en gezinsreizen. Bij de bestuurs verkiezing werden de aftredende be stuursleden, de heren R. P. Baas en J. Vos uit Den Haag, alsmede mr. R. H. van Houten uit Amsterdam met grote meer derheid van stemmen herkozen. Het reis plan 1961 werd besproken en goedge keurd. waarna tenslotte werd besloten de volgende algemene vergadering in Am sterdam te houden. (Van een onzer verslaggevers) ,JHet moet ons te doen zijn om het onder Gods zegen genezen van kerkelijke wonden. De Heer der Kerk gedoogt ons dralen nietwan neer het gaat om het herstel van de êenheid tussen broeders en zusters met een zelfde gerefor meerde belijdenis. Daarom moet er blijdschap zijn bij een moge lijkheid tot bezinning over de gebroken gemeenschapdie de verkondiging van het evangelie steeds meer krachteloos maakt." Innerlijk bewogen sprak ds. H. J. Zwarts, geref. predikant (vrij gemaakt) te Den Haag in zijn rede: „Waarom samenspreking? tijdens een samenkomst van de afdeling Den Haag van de Ver. tot Herstel van de Kerkelijke Eenheid der Geref. Belijders zater dagmiddag in de Valkenboschkerk gehouden. „Is er de werkelijke bereidheid bij elkaar te komen?" vroeg ds. Zwarts zijn talrijke toehoorders met klem. Alleen dan kan er sprake zijn van een samen- spreken tussen de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt en synodaaL Het is geen kunst om in een discussie de duivel te laten schaterlachen. We moeten eerlijk, maar ook teer met elkaar omgaan. Het is niet goed om hen, die pleiten voor een gesprek te verdenken van kerkelijke on trouw, evenmin is het verantwoord fiolen van toorn over hen uit te gieten. Er is namelijk geen andere mogelijk heid, ondanks de „eenheidsangst", die bij sommige vrijgemaakten aan het licht komt Alleen wanneer we de fei ten noemen, aldus ds. Zwarts, kan de atmosfeer in deze droeve zaak worden gezuiverd. In ons huiselijk leven en bij het zaken doen praten we het als er kwesties zijn, toch ook uit? Sinds de vrijmaking is er geen synode geweest of de samenspreking stond op de agenda, maar ik ben er vast van over tuigd, zo riep hij uit, dat de wens tot sa- menspreken van uit het kerkvolk op de tafel van de synodes moet worden gelegd De laatste anderhalf jaar zijn de kerken in beweging gekomen. Er is een evan gelisch verlangen om elkaar te ontmoe ten. Wie niet wil moet er eerlijk voor uit komen, maar hij zal dit aan de voet van het kruis moeten brengen. Niet schipperen Er zUn vrijgemaakten volgens deze predikant die alleen al om het woord „samenspreking" afwijzend staan. Z t denken dan aan onderhandelen en schip peren. Maar zo Is het niet. Alleen eer naar Gods wil eerlijk waar het fout is geweest schuld belijden loopt uit op een schriftuurlijke verzoening. Anders ls het contact steriel en is een nieuwe strijd het gevolg. merkte ds. Zwarts een aantal toehoorders na deze toespraak op: de Here wacht met Zijn spreken tot ops ook niet tot wij eerst schuld hebben beleden. Over het terzijde stellen van de ver vangingsformule door de synode van Utrecht in 1959 zei hij dat de verschil lende uitleggingen hierover bewijzen dat de ultsnraak van de synode niet geheel duidelijk is. Het gesprek hierover dient worden voortgezet. Binding en afzetting Bij de toenadering zal het gaan om de grote vraag of de gereformeerde synode liet recht had van binding en afzetting en deze vraag zal een direct antwoord dienen te hebben. De syno- dalen moeten echter ons wantrouwen begrijpen en ons verdriet over menige schorsing en afzetting. De vrijgemaak ten moeten van goede trouw uitgaan. Laten wij het wederzijds bovenal niet van de synode verwachten. Heel het kerkvolk moet er aan meewerken, waardoor er op de kerkeraden een grote verantwoording komt te liggen. Kerkrechtelijk moeten we niet te veel formuleren. Toch zal er over de nieuwe kerkorde bij de synodalen grondig ge sproken moeten worden. Als vrijgemaak ten zien we hierin hiërarchische tenden- zen. Wat de tuchtmaatregelen van 1943/44 betreftzal er eenstemmigheid moeten komen over de „zaak kandidaat Schil der" terwijl de schorsingen van de pro fessoren Schilder en Greydanus opnieuw bezien dienen te worden onder het aspect van wederzijdse tolerantie. Zo zijn nog wel enkele kwesties (Wereldraad vaA Kerken. I.C.C.C. enz.) maar ge noemde lijkt me het voornaamste, aldus ds. Zwarts. Hoofdzaak is echter, dat we samen bidden en werken. Breken met alle on gerechtigheid in eigen hart en kerk en geen ogenblik rust hebben onder deze droeve verdeeldheid. Alleen in deze weg kunnen we het aan de Here overlaten. Uit de vragen en opmerkingen van bleek, dat het verlangen naar toenade ring bij allen leefde en hen ernstig be zighield. Ds Zwarts ging op verscheidene suggesties dieper in en merkte nog op: het beleven zullen, weten we niet, indien we rustig en gelovig voort gaan zal God zijn zegen geven. Het openingswoord in deze samenkomst werd gesproken door ds. C. Gilhuis, ge ref. pred. van Den Haag-Oost, terwijl ds. H. Toorman, chr. gef. predikant van Den Haag-Centrum een slotgebed uit sprak, waarin hij Gods zegen afsmeekte over het werk gedaan voor kerkelijke eenheid onder alle gereformeerden. M. Zwartsenberg overleden Te Groningen is op 81-jarige leeftijd overleden de heer W. Zwartsenberg, di recteur van de N V. Modemagazijnen. Zwartsenberg. die op tal van terreinen vooraanstaande positie bekleedde, was hij o.m. geruime tijd voorzitter het bestuur van de Chr. vereniging Middelbaar Onderwijs, voorzitter de Oranjevereniging „Oranje Nas- prot. chr. werkgevers en van de stichting Industrieflats, voorts bestuurs lid van de stichting „Groot Bronswijk" te Wagenborgen en van de Commissie t tot Oprichting van een prot. chr. Ver pleeginrichting. Ook maakte hij deel uit van het bestuur van het Diaconessen- huis en van de vereniging „Het Tehuis". In vele andere maatschappelijke en ker kelijke organisaties nam hij eveneens een vooraanstaande plaats in. Jarenlang ook was hij lid van-de Ka mer van Koophandel en t dood voorzitter van de Commissie Vesti gingswet. De heer Zwartsenberg w Ridder in de Orde van Oranje Nassau. Als Lot en Abram in Genesis 13 uit elkaar gaan vestigt Lot zich bij Sodom. Hij gaat leven op de rand van de zonde, als het ware. Telkens weer vragen mensen: „Mag ik dit of dat doen als christen?" Die vraag weerspiegelt een bepaalde mentaliteit. Als je ronduit „néén" zegt, antwoorden ze: „Maar die en die doet het ook" en ze doen het toch. De vraag komt tien tegen een niet voort uit het verlangen om niets te willen doen, dat hun geestelijk leven schaadt, maar uit het verlangen om zoveel mogelijk te kunnen doen en toch nog te blijven geloven. Ze willen leven aan de rand van de wereld, neeru beter aan de rand van wat de Bijbel werelds of aardsgezind noemt. In wezen is deze vraag de uiting van een aards- gezind hart. We zien hoe Lot langzaam maar zeker door Sodom wordt opgeslokt. In Genesis 13 12 slaat hij zijn tenten op bij Sodom, in Genesis 14 12 woont hij in Sodom, in Genesis 19 1 zit hij in de poort van Sodom, de plaats van de oudsten en in dat zelfde hoofdstuk verliest hij alles wat hij bezit, zelfs zijn vrouw met Sodom. Als we aan Lot denken, denken we tevens aan die woorden van Paulus in I Korinthe 3 15 „Doch hij zelf zal gered worden, maar als door vuur heen". Petrus noemt Lot een rechtvaardige, maar hij was een rechtvaardige wiens levenswerk verloren ging, omdat het op de vervulling van zijn eigen „ik" was gericht. liggen. 1 Sedert de vrijmaking i ;d en geschreven: Eers bekeren, dan spreken. Dr. Zwarts kon het zich voorstellen dat stukken met deze inhoud op de tafels van de synode blijven l Men moet voorzichtig zijn met het 1 teksten, want vrijheid van exegese is een kostbaar bezit Ook .als men de samenspreking een zonde noemt, moet men dit uit de schrift bewijzen. Zo niet dan mag ook niet de eis van beke ring als conditie worden gesteld. Samen- spreken stelt evenmin het werk Gods in de vrijmaking disputabeL We mogen niet vergeten, dat de vrij making door onvolkomen en zondige mensen werd uitgevoerd. Toch was het een gewetenszaak en konden we in 1944 niet anders. Denken onze vrijgemaakten Advertentie „Youth for Christ" viert derde lustrum Ongeveer 100 medewerkers van de in terkerkelijke jeugdevangelisatie. ..Youth for Christ" zijn zaterdag en zondag in Ede voor de jaarlijkse nationale verga dering van deze organisatie bijeen ge weest. Tijdens deze conferentie werden de plannen ontvouwd voor de jubileum actie, die dit jaar gehouden»^al worden. Youth for Christ-werkt dit jaar namelijk 15 jaar in ons-land. Door middel van jeugd-rallies, door weekends, vacantiekampen, film-rallies op scholen e.d. en door inschakeling van vele publiciteitsmiddelen hoopt Youth for Christ de Nederlandse jeugd met het evangelie te bereiken. Deze acties staan onder het motto: „Kom op, ga mee" en worden gehouden van eind maart tot en met december 1961. Zij vinden hun hoogtepunt maanden september en oktober. De heer Albert Ramaker te Rotter dam werd op deze conferentie als lan delijk voorzitter herkozen. Radio-Vaticana bestaat 30 jaar Het is vandaag 30 jaar geleden dat Paus Pius XI, ingeleid door de radio- pionier William Marconi, Radio-Vatica na in gebruik stelde. Ter gelegenheid hiervan heeft paus Joannes vandaag een boodschap laten uitzenden, waarin hij Radio-Vaticana belastte met de taak te helpen bij het afbreken SUIKERPATIËNTEN! vraagt uw winkelier suikerarme pindakaas van Kardinaal Alfrink in Utrecht i nationaliteit, ras scheidsmuren sociale stand". De paus wees op de groei het werk gedaan om heid en de liefde in de gehele wereld te verbreiden". „De Vaticaanse radiogolven zenden een uitnodiging uit te leven volgens die waarheid welke alleen de redden van het toe geven natuurlijke geneigdheid door hem weer op te heffen tot zijn waardigheid als .on van God". De paus maakte ook gewag De communistische regering van Oost-Berlijn heeft gisteren een nieuwe hindernis opgeworpen voör de Duitse Kerk. Zes bisschoppen en andere kerkelijke leiders, die de openingszitting van de synode wilden bjjwonen in de Oostberlgn- se Mariakerk, werd de toegang tot het communistische gedeelte van Berlijn geweigerd. Het opmerke lijke daarbij was dat twee bisschop pen die vorige week met name ge noemd werden als personae non gratae, namelijk bisschop Otto Di- C.H. STUDENTEN OVER ROME hij (Van onze parlementsredactie) ,TN DE PRAKTIJK doen wij stel- lig veel te weinig met het woord uit Johannes 17, dat ons op wekt tot eenheid. Onze protestant se kerken hebben veel te veel een pauselijke instelling: de anderen moeten maar - naar ons komen. Veelal geregeerd door. amateur theologen denken zij te weinig oecumenisch." Deze opzienbarende uitspraak deed zaterdagmorgen de Leidse hoogleraar prof. dr. J. N. Bakhuizen van den Brink tijdens de christelijk-historische studen tenconferentie, die in het gebouw Reho- both aan het Leidse Rapenburg werd gehouden. Tijdens deze bijeenkomst, die belegd door de landelijke commis- roor c.h.-studentenwerk, stond het thema „Reformatie en Rome" centraal. Prof. Bakhuizen van den Brink behan delde de voor de politiek belangrijke theologische verschillen tussen Reforma- "e en Rome. Uiteraard noemde de hoogleraar de Duitse CDU als voorbeeld. De grondslag ervan achtte hij aanvaardbaar. Voor samenwerking, vervolgde hij, is vereist een minimum van christelijke kerndenk beelden, voor het verkrijgen waarvan echter geen aftrekmethode moet Worden toegepast. Ook is nodig, dat men meer inzicht krijgt in eikaars denken en ge loven. Langs deze weg zou de verdeeld heid van de christelijke partijen kunnen worden tot een vruchtbare eenheid, zo geschakeerd, dat men er zich thuis voelt. De vraag is, of de praktische moge lijkheid bestaat. Bijna niemand gelooft het er nog in. Een versplintering zou het gevolg zijn van verwezenlijking. In we tenschappelijke kringen bestaat, aldus de hoogleraar, reeds inzicht in de be- trekkelijheid van de aparte confessies. In politieke kringen is dit minder het geval. Er bestaat daarom behoefte aan grote mannen, die in staat zijn te die nen, en een meerderheid van de juist heid van dit inzicht weten te overtuigen. Couivenberg: vóór QMDAT men de andere partij het best de factoren, die golden bij het ontstaan van de confessionele partijen, zijn thans niet meer van kracht. De schoolstrijd den, het emancipatieproces de liberale opperheerschap pij is verdwenen en het socialisme ont wikkelde zich van een antigodsdienstige een politieke richting. Het is derhal- nodig, het historisch gegroeide aan te passen aan de veranderde situatie. Dit kan, aldus dr. Couwenberg, het bes te gebeuren: door .de vorming van een interconfessionele christen-democrati sche unie. Van Hulst: tegen )EWEL hij niet de gesc ingaan als tegenstander ming van een CDU kwam het c.h. Eer- ste-Kamerlid, drs. J. van Hulst met en kele tegenargumenten. In een emotioneel geladen betoog zette hij uiteen, dat al het politieke denken uitgaat van theolo gische veronderstellingen. De CHU eeft, wat dit betreft, uit het Réveil, in de ARP legt men zich eenvoudig vast op de neocalvinistische inzichten In Trente, vervolgde hij, heeft Rome een brug over de kloof tussen haar en de Reformatie onmogelijk gemaakt. Om de moderniteit van deze stelling te be wijzen las hij een passage uit Berhofs kerkgeschiedenis: In Trente heeft de R. K. kerk voorgoed gekozen voor de afgo derij. Als ze zich nu nog bekeert, heft ze zichzelf op. Drs. Van Hulst zei, de samenwer king niet af te wijzen, maar het is voor hem de vraag, of men met eer. eenheid sterker staat. Voorop stond bij hem, dat op allerlei levensbeschou wingen eerst een theologisch antwoord gegeven behoort te worden, pas daar na een politiek antwoord. Zo'n refor matorisch theologisch antwoord kan nooit gelijk zijn aan (fat van Rome, meende hij. „Er zijn tekenen aanwezig, dat cr voor de CHU nog een toekomst is. Mocht dit echter niet het geval zijn, dan wil ik staan en vallen waaT ik streed!" riep drs. Van Hulst tenslotte loften in hield en dat Radio-Vaticana dr. S. W. Couwenberg als tweede spre- hiervan gebruik kon maken door mid- ker uitgenodigd. Hij noemde zes argu- j.isamenwerking met het Itali- menten ten gunste van de vorming var I één interconfessioneel politiek verband. aanse tv.-net belius en bisschop Kunst, wel toe gelaten werden. Vooral het feit dat bisschop Kunst werd toegelaten is opmerkelijk, omdat hij het hoofd is van de geestelijke ver zorging van de strijdkrachten en de aanvallen van de communistische re gering zich juist tegen de kerk richten, omdat zij een verdrag heeft gesloten met de Bondsregering betreffende de ;eestelijke verzorging. Daarom werd de :erk reeds bij herhaling een Navokerk genoemd. Onder de kerkelijke leiders die niet lar Oost-Berlijn mochten om de dienst bij te wonen bevond zich ook dr. Lilje, de bisschop van Hannover, die bij her haling genoemd is als een mogelijke opvolger van dr. Dibelius als hoofd van de Duitse Evangelische Kerk. Verder betrof het verbod de bisschoppen van Sleeswijk-Holstein, Baden, Oldenburg, Würtemberg en de president van de Evangelische Kerk van het Rijnland, prof. Joachim Beekman. Ook de voorzit ter van de synode die niet geleid wordt door het geestelijk hoofd van de kerk, bisschop Dibelius, die tijdens deze zitting zal aftreden, maar door een niet- predikant, Konstantin von Dietz werd de toegang geweigerd. Bij wijze van protest keerde een bus met andere leden van de synode, die vandaag zijn werkzaamheden begint, te rug naar West-Berlijn, toen enkele bis schoppen aanzegging kregen uit te stap pen. omdat zij in Oost-Berlijn „onge wenst" waren. De dienst in de Mariakerk ging ge woon door. Behalve bisschop Dibelius en Kunst was daar ook de pacifisti sche bisschop Martin Niemöller. De preek werd gehouden door de bisschop van de Oostberlijnse stad Dresden, bis schop Gottfried Noth. Naar aanleiding van deze gebeurte nissen gaven de drie westelijke gealli eerden in Berlijn een verklaring uit, waarin werd gezegd dat het verhinderen van de toegang tot Oost-Berlijn voor het bijwonen van een vreedzaam gods dienstige plechtigheid het jongste voor beeld is van de wijze waarop Oost- Dnitsland de bewegingsvrijheid in Ber lijn onwettig belemmert. Hoogleraarsbenoeming Het bestuur der Sint Radboudstichting heeft mevrouw prof. dr. Chr. A. E. M. Mohrmann te Nijmegen benoemd tot ge woon hoogleraar in de faculteit der let teren en wijsbegeerte aan de r.k. uni versiteit te Nijmegen voor het geven van onderwijs in oudchristelijk Grieks en oudchristelijk vulgair en middeleeuws Beroepingswerk Advertentie Sanap/rin saa blust snel opkomende griep W. C. Hovius, kand. te Haarlem; te Schoonhoven: J. C. Schuurman te Bles- kensgraaf. Aangenomen naar Arnhem, 12de pred. plaats: S. de Roest te IJmuiden-O. Bedankt voor Tholen: C. Vos te Ben- nekom. GEREFORMEERDE KERKEN Tweetal te 's-Hertogenbosch, tweede ored.plaats: G. Haaksma te Ee (Fr.) en J. A. v. Netten te Grootegast, van wie eerstgenoemde is beroepen. GEREF. KERKEN (VRIJGEMAAKT) De classis AlkmaarZaandam heeft beroepbaar gesteld: J. A. de Vries, Duin kerken 18 A te Krommenie. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen te Dordrecht: P. Honkoop te Yerseke. Bedankt voor Leiden: K. de Gier te 's-Gravenhage- De vastenbrief van het rooms- katholieke episcopaat, die gisteren in alle rooms-katholieke kerken werd voorgelezen stond geheel in het teken van de nieuwe vertaling van het Nieuwe Testament, die gisteren officieel werd overhandigd aan kardinaal Alfrink. In de vas tenbrief wordt een groeiende be langstelling geconstateerd voor de Heilige Schrift en de hoop uitge sproken dat Gods Woord dagelijks wordt gelezen. Nadat kardinaal Alfrink van de St. Willibrord-vereniging de nieuwe verta ling had ontvangen, herinnerde hij zijn gehoor er aan. dat de kerk de inhoud van de bijbel voor de uitvinding van de boekdrukkunst alleen maar door middel van mondelinge overlevering aan de ge- lovigen kon doorgeven. Tussen 10 janu: ari 1477 dc dag waarop in Delft bij Jacob van der Meer de eerste complete bijbelvertaling in de volkstaal werd ge drukt cn het jaar 1517 verscheen bijna ieder jaar een nieuwe uitgave van de bijbel of gedeelten daarvan. De uitvinding van de boekdrukkunst heeft de situatie van de bijbel in de christelijke gemeenschap totaal gewij zigd. volgens kardinaal Alfrink. De ver spreiding en de bereikbaarheid van de Schrift werden verduizendvoudigd in een kerk die hier blijkbaar onvoldoende op was voorbereid. Hij meent dat de scheu ringen in de zestiende eeuw door deze' plotselinge doorbraak van de bijbel naar het grote publiek ongekende kansen kregen. Isolering De nieuwe leer (van de reformatie) heeft het als een ideaal gezien, de bij bel los te maken van het clericale mo nopolie. aldus de kardinaal, maar men heeft de Schrift tegelijkertijd losgemaakt van de mondelinge verkondiging van de kerk. De christenen lijden, volgens hem. alle onder de pijnlijke geloofsverdeeld heid. die uit deze isolering van de bij bel is voortgekomen en nog blijft voort vloeien. Kardinaal Alfrink ziet in deze geschei denheid in geloofszaken een duidelijk appèl aan het geweten van de christen held. om zich voortdurend op de positie van de bijbel In de kerk naar Christus' bedoeling te bezinnen. De kerk stelt haar verkondiging van het geloof niet boven maar naast de Schrift, zo zei hij. en koos daarbij voor een positie die lijnrecht ln strijd Is met die van d< formatie, omdat de reformatorische ker ken slechts uit de Schrift willen spre ken. Kardinaal Alfrink zei nog dat hij niet bedoelde dat de bijbel correctie nodig heeft, maar de mens die de Schrift leest. De eerbied van de Rooms Katho lieke Kerk voor de Schrift is, volgens hem, niet anders dan die van de chris tenen uit de reformatie. Hij voegde hier. aan toe dat niet haar visie op de Schrift anders is. maar haar visie op de i I in zijn verhouding tot de Schrift. Vraag: Ik woon in een oude huurwo ning. In verband met de hoogte var de huurprijs kan de huur niet automa tisch verhoogd worden, geen verschillende warmtesterkten. Is Vraag: Mijn dochtertje heeft was deze deken gevaarlijk? Waarin bestaat zachte piastic-pop volgekrast met .erklaring van de huuradviescom- dan net gevaar? Als de deken gevaar missie nodig, dat de woning geen ge- lijk is, neeft men dan enige kans op breken vertoonde, voordat de huurver- verhaal? Is er in Nederland geen wet hoging non ingaan. Van de woning- die tegen dergelijke gevaren bouwvereniging, waarvan mijn buren schermt" ik huurders zijn, ontvingen wij ballpoint. Van alles heb ik geprobeerd de strepen er weer af te krijgen, mij niet gelukt. Kan U be- mij raad geven? Antwoord: Wanneer u op een watje ere alcohol druppelt (96 pet.), kunt u daarmee de pop wel weer B^WB^^^B^M gehoon Krijgen mits de strepen er niet de huurad- elektrische deken met transformator te diep .ngekrast zijn. -c,-Antwoord: Het betrokken bureau zal wat door ons te Tekenen verklaring, dat de 'geen dekens verkopen, die gevaarlijk woningen geen gebreken vertoonden zijn.^ Desniettemin <^Jjgj tevens formulieren viescommissie, waarop wij onze klach- altijd veilig is. temeer als het K.E. B ten konden kenbaar maken. Later M.A.-Keur erop staat. Een transforma- noemen heeft de huuradviescommissie de wo- tor transformeert de stroom ningen bezichtigd en voor een aantal volt m huizen de huurverhoging geweigerd, (drie warmtegraden) daar de privater. buitenshuis kan men krijgen bij de drogist. Vraag: Hoeveel successierecht moet er betaald worden, wanneer iemand 6000 nalaat aan vier broers en een zuster? Worden de rechten berekend over het volle bedrag of over het erf deel van elk afzonderlijk? Moet ieder afzonderlijk aangifte doen? Moet over het verdeelde bedrag nog inkomsten belasting worden betaald? Antwoord: Het recht wordt berekend over elk erf a eel afzonderlijk. Elk JB| krijgt ongeveer 1200. Over de eerste Vraag: Kunt U^ mij bungalowparken 1000 moet 180 betaald worden en overblijvende tweehonderd daar ac privatar. ouuan.nu» wara,. H - altijd ongevaarlijk. Voorzover wij mijn geval werd echter de huurverho- kunnen oeoordelen. kan e, alüjd enig adres ging toegestaan omdat het Id.w.n - Zuid-Europa, liefst met op- - gave van adressen voor de bespreking gulden 40. De aangifte moet geschie- stroom van 14 tot 24 volt erbij? Het mag ook Noord-Afrika of den door de erfgenamen (bij de inspec- gfiOl 'deze spanning Zuid-Spanje zijn. .7 ,...t Antwoord: Een goed informatie- teur der registratie en successie, bin nen wiens gebied de overledene zijn de A N.W.B. Deze is aange- laatste woonplaats had. Men kan een notariële vol- val? Zelf heb ik een soort portaal aan- volle spanning op de deken staat gebracht tussen mijn huis en het pri- aanraking van mogelijke gebroken beschikt vaat en het gevolg is dat ik deken sloten bij de Alliance Internationale de der erfgenamen J" tourisme en de Féderatio Internationa- macht geven le de Camping et de Caravanning. Zij IÉM gecontroleerde adressen. huur moet betalen. Is dit juist? letten op de K E.M.A.-keur en deze jn de voet meer draden fataal kan zijn. U moet altijd Vraag: Hoe komen er houtwormen puntjes aan de bladeren krijgt? 4 staande salonsche- Antwoord: Gele en bruine vlekken aan de oladeren van een philodendron wijzen op spint Deze moet men be strijden door spuiten met chloorbenzi- Volwassen houtwormen laat of tep. Men rekene ermee, dat dit Antwoord: Wij vrezen, dat dit feit waarscnuwing is reeds herhaalde niet met voldoende kracht onder de len publiek gemaakt in de bladen. Wat aandacht van de huuradviescommissie zegt het inkoopbureau hiervan? Eerst is gebracht. Misschien kan een beroep moet n daar informeren en vervolgens 'de kantonrechter baten, maar dit kan u zich altijd wenden tot de Ned. verpoppen zich als vlinders, die elders giftig is. Na tien tot veertien dagen moet binnen een maand geschieden. Vereniging Vraag: Twee jaar geleden ontvin- Vraag: Mijn gen wij Hulsvrouwen. KI HRPi heeft betrouwbaar bureau maanden drie weken gewerkt een elektrische deken. Wij vertrouw- 1 1 u"' eitjes leggen. De uitkomende r den boren zich in en door het hout. Gevernist hout wordt minder snel a de behandeling herhalen zo nodig nogmaals. Ook de achter in- kant van het blad moet bespoten wor de den. Een andere mogelijkheid is, dat men de plant te nat houdt. Er mag niet ge- ander hout- goten worden als de aarde donker van Antwoord: In dit geval kan uw zoon werk aan, zoals balken. Een middel kleur is en vochtig aanvoelt. is loonbelasting ingehouden, getast dan onvernist hout. Heeft den het bureau, maar horen nu een Verder heeft hij niet gewerkt, maar houtworm in huis, dan moet u deze waarscnuwing. dat deze deken gevaar- gestudeerd, zodat hij geen verdere in- goed uitroeien, anders tast de worm lijk is omdat er geen transformator komsten aan zit. Halverwege het i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 2