Persoonlijk bijbellezen stimuleren De moderne negerpredikant haalt een streep door de hel SAME EN JM I Farizeese wetsbetrachting DEZE WEEK IN EEN WOELIGE WERELD ZONDAGSBLAD ZATERDAG 11 FEBRUARI 1961 Zclfverlossinj door dienen In de afgelopen dagen en weken rijn er heel wat col lectes gehouden voor noodgebieden. Dat ia goed. Maar er blijft de vraag, waarom wij anderen helpen. In een Engelse krant lazen we dezer dagen een boek- bespreking van een biografie van de piloot van het dat de ..beroemde" bommenwerper bege- at de atoombom liet vallen op Nagasaki. De- Cheahire, die naderhand rooms-katholiek werd. heeft tehuizen gesticht voor ongeneeslijk zieken, nsent bewondert het vele werk dat hij verzet eindigt zijn boekbespreking met de woor- INTERNATIONALE BIJBELBOND WIL: heeft. Komt dat. hij zoveel gedaan heeft, op de een of andere manier het middel moeten zijn in zijn hartstochtelijk en vol hardend zoeken naar eigen geestelijke zaligheid?" Waarom geven wij? Waarom dienen wij? Omdat God zich aan ona gegeven heeft en ons in Christus wilde dienen? Of omdat wij op zoek zijn naar God en me nen dat we door te dienen en ona zelf te offeren Hem kunnen vinden? Waarom willen we de onderontwikkelde volkeren hel pen? Om te zorgen dat het communisme er geen kans krijgt en we zo ona eigen hachje redden? Om de hemel te verdienen en onze eigen ziel te redden? Met het oog op goede investeringen om ons toekom stig inkomen te redden? Of geven wij. omdat God zoveel aan ons gegeven heeft? Dat is namelijk de enige Bijbelse grond om werke lijk Christelijk t« dienen. In de afgelopen weken hebben een gToot aantal gereformeerde kerkeraden in ons land een brief gekregen van de „Internationale Bijbelbond". Het doel is ouderlingen en diakenen er op attent te maken dat deze bond een gids uitgeeft, die als leidraad kan dienen bij het persoonlijk bijbellezen. De brief van deze organisatie citeert de uitspraak van het zogenaamde „Verschralingsrapport" van de generale synode van de Gereformeerde Kerken dat het persoonlijk bijbellezen „bepaald niet behoort tot het gereformeerde levenspatroon". In dit rapport wordt geschreven over de behoefte aan een soort gids voor het bijbellezen, waarin beknopte verklarende opmerkingen opgenomen zijn. Deze gids is eg, zegt de brief, al Jarenlang en als wij u kunnen helpen dan willen we dat graag doen. We hebben een gesprek gehad met Jaap Schriek, de jonge, enthousiaste se cretaris van deze organisatie die voor velen misschien nieuw maar in werke lijkheid reeds 80 jaar oud is. Deze blon de jonge man heeft zijn leven gewijd Wat gelooft de moderne ne gerpredikant nog van de hel? Deze vraag stelde het blad Ebo ny, het geïllustreerde weekblad voor de Amerikaanse negers, in een der Januarinummers. Om een antwoord te vinden, ging het op bezoek bij veertien vooraanstaande negerpredikan ten. De uitspraken van deze predikanten zijn wel opmerke lijk, maar dan door de nega tieve wijze waarop ze zich uit lieten. We laten enkele uitspra ken volgen: De baptist uit Brooklyn. ds. Gardner C. Taylor: ..Neen, per soonlijk geloof ik niet in een vuur en zwavel-hel. De termen ,.he- lang om te lijden (zoals sommi gen zeggen), want de mens krijgt voldoende tijd om voor zijn zon den verzoening te vinden op aan ..de bevordering van het persoon lijk bijbellezen". En hij staat niet al leen. want zijn organisatie reikt over de gehele wereld en heeft meer dan ander half miljoen leden, die gebruik maken van het rooster dat wordt uitgegeven. Ieder kwartaal geeft hij het rooster voor de komende drie maanden uit en voegt daarbij, voor wie dat wensen, een klein boekje met een beknopte verkla rende tekst bij de te lezen gedeel ten. Hij heeft twee uitgaven, een voor teenagers getiteld ..Onze Sleutel" en een voor de ouderen de zogenaamde ..Leidraad Het rooster wordt overgenomen door het Nederlands Bijbelgenootschap, dat uit ervaring weet dat velen in ons land behoefte hebben aan een gids bij het bijbellezen. Nederlands i ziekte ziin niet'nood- Het ™°*ter wer<* Voor net i ïïK\5£ wkiEto i*»- H« daden! De hemel li heerlijkheid fc," en blijdechap. Maar ook dat kun- nen we ona mdellijk indenken. Ik f'' 8,ch?", eeloof in eneelen Maar ik ben 'ezen- Maar het sloeg zo in dat al er niet zo zeker van erf Ik wel spoedig ook duizenden ouderen er in de gouden straten geloof, maar fere hüat"deilf n'lte dat doet er niet toe Dat laat ik regelmatig deze uitgave gebruikt, un God over ,eest een maal in de vlJ' iaar het Oude Testament en twee maal En de bekende baptisten predl- het Nieuwe. Het voorkomt dus altijd i gelijke rechte awaiHU Vii ttI M IIliai>1 nvci bruin, dr. Martin Luther King, dezelfde hoofdstukken overslaan, zegt: „Ik geloof niet in de hel Uitzonderingen op vaste regels JAN zei ik werd dus als zoon meegebracht door de 5 zoveelste pleeg-half stiefvader van Sarie, toen deze g bij haar moeder introk. Merk op dat in deze mededeling twéé nieuwe gezichtspunten worden geopend, waarover we voor heen nog niet spraken. Immers: de vader trekt bij Sarie's' j moeder in, èn hij brengt een zoon mede ten laten we nu u- maar zeggen: huwelijk. Wc mogen daaruit gerust conclu- deren dat er zich iets anders gaat afspelen dan voorheen, a- Sarie's moeder is al dat rare verhuizen beu en heeft een g eigen vast pied a terre gevonden. Uit de praktijk van een MAATSCHAPPELIJK WERKSTER en uitdoving buiten gemeenschap zaamheid en isolement." Dr. Martin Luther King schenken aan de aardse zaken. Dat is gezond." D« decaan van Marsh Chapel aan de universiteit van Boston, dr Howard Thurman: „Neen. ik geloof niet in een letterlijke he mel en hel.... Ik geloof in zaai en en oogsten en in loon en straf tijdens het leven. Maar hoe de morele wet nog werkt na de dood weten wij niet. Omdat ik geloof dat de dood iets is dat wij bele- hét" leven"* geïoof'Vk" niet"dai "e hHbelse °beeld dood iets te maken heeft met de het b-'Jbelse beeld morele wet." van Goor. de doopsgezinde predi kant ds. A. J. van der Linden van Drachten, de hervormde predikant ds. G. J. Visser van het Gel- „Leidraad" komen echter derse Rijswijk, en de christelijke ae wetge- niet uit het buitenland. Zij wor- gereformeerde predikant van De- de genade den geheel door Nederlanders ge- venter, ds. W. J. van der Linden. Het zijn over het algemeen nog werken maar tw< zeer jonge predikanten, drie staan een lyceum, en in hun tweede en de anderen nog maar pas in hun eerste ge- h®» formeerde predikant ds. L. Floor meente. Het merkwaardige is dat de gids ..Onze Sleutel" Geleerden wijden hun leven aan de bestudering van oude bijbel- manuscripten om ons een goede vertaling te geven, maar lezen wij de bijbel? het kwaad of tlonallst uit Chicago, da. Joseph Predikant ds. Evans, die zegt: „De hel is een gemoedsgesteldheid, die we ons self hebben geschapen Almelo, de gereformeerde F. H. Veenhuizen teenagers geen predikanten i «'.ïl.ft' P'»* God een genadig God is en daar om heeft Hij het middel gege ven om ons te verzoenen. Maar Hij vraagt geen eeuwige atraf." De presbyteriaan ds. James H. Robinson uit New York: „Reeds als kind geloofde ik niet meer in Gemiste kans Dr. Archibald J. Carey thodist van Chicago: „Ik geloof seker In de ervaring bijbi Het is moeilijk om te gelo ven dat de paar korte jaren die wij op aarde doorbrengen de mens eeuwig kunnen veroordelen. Die gedachte kan ik niet vereen zelvigen met een God van lief- de Dc meeste predikanten dur- de hel, ven echter het bestaan van een hemel en een hel niet te ontken- niiiiinniiiui- nen> omdat zij bang zijn dat ze hun mensen dan een illusie ont- Rome en de Reformatie Rome en de Reformatie In Europa en Nederland, door T. Knecht. Uitgave N.V. De Ba nier, Utrecht. In dr „Culemborgfr Courant" van zondag 28 mei 1881 stond, onder .gemengd nieuws" het volgende be richt: .Nergens wordt de Sabbathsviering seker zoo tot het uiterzte gedreven, slz in Kanaaz, waar een der atreng rechtzinnige partijen er op aan dringt, dal de godsdienstoefeningen voortaan op een andere dag dan Zondag sullen gehouden worden, op dat ook predikanten, koster cn kerk bestuur hun Zondagsrust kunen bonden." (Strandvonder) dat Christus iemand eeuwige^vuur laat gaan. De hel Ten onrechte worden de prote stanten die tegen Rome waar schuwen, beschuldigd van anti papisme. zo concludeert de heer T. Knecht in zijn verhandeling Rome en de Reformatie ln Euro- Nederland. Maar zulks is verschei dene van Rome's voornaamste 'ieschaóen woordvoerders de geestelijke vrij- gescnapen democrat sche De bisschop van de Amerikaan se Methodisten Kerk George Bra- Ik k.„ mij niet indenken «JgSïï?' hrlatua iftmand naar het *el verklaarbaar, lot. Ik geloof ln de voortgang "j'r. *a" t J1 ven Ha» leven an In aan Halara rechtsstaat aantasten. het leven en in een betere toekomende wereld. Ik weet niet hoe, of waar, maar in Gods uni versum zijn een heleboel plaat sen waar de mens weer opnieuw ken beginnen." Mn heid van onze democratische Intussen zou het kortzichtig zijn aan te sturen op een definitieve breuk met het roomse volksdeel. Veel- Werkelijkheid benadering de voorkeur, grijpt bij de positieve trekken die er bij de ander te vinden is. De „grondtoon van ons volkskarak ter", een diep gewortelde vrij- Maar niet alle predikanten zijn heidszin, slaat nog altijd aan bij negatief optimistisch. Daar is brede lagen ook van ons rooms-katholieke volksdeel. Tot deze conclusie komt de auteur na een verhandeling over altijd go dr. Marmaduke Carter, zegt: „De hel is werkelijkheid j niet weten hoe hij t Het eeuwige hellevuur Is niet te land. studie van r.k. uitingen i Lees iedere dag de bijbel, zegt de Internationale Bijbelbond. Het is niet aan te bevelen om zo'n groot en ouderwets exemplaar te gebruiken. Het Nederlands Bijbelgenootschap zorgt voor uitgaven die veel gemakkelijker zijn te hanteren en de Bijbelbond zorgt dat we van wal grasduinen in de bijbel tot oen regelmatig lezen van de bijbel kunnen komen. Het adres van de Internationale Bijbelbond is Tuil land 7 te Doorn. De bedoeling van de beknopte verklaring Is niet exegese te ge ven. Het stukje moet op een aan tal belangrijke gedachten de aan dacht vestigen en enkele moeilijk heden verklaren. De nadruk moet steeds blijven liggen op het bij belgedeelte en niet op de aan een bijbeltekst opgehangen meditatie. Met kinderen Pas in de laatste jaren heeft de ze bijbelbond met zijn uitgaven grotere bekendheid gekregen, maar dat wil niet zeggen dat er voorheen niets werd gedaan. Reeds in de vorige eeuw gaf de Engelse organisatie een klein boekje uit in Amsterdam geti teld „De waarde van de kinder ziel". Ogenschijnlijk heeft dit on derwerp maar weinig te maken met het persoonlijk bijbellezen, maar dat komt, omdat het lees- rooster eigenlijk is voortgekomen uit het kinderevangelisatiewerk in Engeland. Het begon allemaal met een va kantie van een jonge man, Josiah Spier. Hij volgde het voorbeeld van de welgestelden uit zijn da gen en bracht zijn tijd door in een badplaats. Dat was in 1868. De dames hadden een eigen strand, waar ze met hun met lood verzwaarde rokken te water konden gaan en de heren hadden een eigen strand waar ze konden zwemmen. Daar tussen speelden de kinderen. Ze bouwden forten, groeven gaten en amuseerden zich met kiezelstenen en schelpen. Terwijl Josiah Spiers zo naar hen stond te kijken vroeg hij zich in eens af: „Waarom maken die kin deren niet een bijbeltekst." Aan de boulevard kocht hij een stuk touw en deed de kinderen zijn voorstel. Deze wat verlegen En gelse jonge man, die in een ge zelschap nimmer opviel, had al spoedig een heel stel kinderen om zich heen. Samen met hen legde hij de tekst „God is liefde" Misschien komt dat door het klimmen der jaren: wanneer je een oudste dochter van zestien hebt. ben je tenslotte over je eerste jeugd heen. Misschien ook houdt dit verband met an dere ons onbekende factoren, maar dat andere verschijnsel een man mèt toch sterk denken dat we mogen spreken o\ van de al te zwerfzieke neigingen. Immers, e zoon van zestien is óók niet meer zo piepjong dien een bijzonder flinke man! Dat herinnert me er aan dat ik nu ook over zijn genealogie J iets ten beste moet geven. Ik noem hem Okapoe dat is ten- r minste weer 'n onwaarschijnlijke naam, waardoor niemand zich i gegriefd kan voelen. En deze Okapoe's treffen het in den regel slecht met hun echtvriendinnen. Ze plegen op jeugdige leeftijd t te trouwen want in tegenstelling tot de Blikstaarten doen zij t dit principieel wel, en ook nog al eens principieel meerdere malen maar ze komen meestal bekocht uit. Hun vrouwen snellen na enkele maanden weg, hetzij met hun beste vriend, hetzij naar hun moeder, hetzij zo maar in 't wilde zonder ach- terlating van adres. Dat laatste is 't lastigste geval, want zo- dra hun vrouwen de benen hebben genomen, vragen de Oka- poe's echtscheiding aan, en daarvoor schijnt men domicilie en J zo van de voortvluchtige huwelijkspartners te moeten kunnen j vermelden. Maar op den duur komen ze daar wel achter en 't J huwelijk wordt ontbonden verklaard. Daarna verschijnt zo'n j Okapoe nog altijd jeugdig dan opnieuw op de huwelijks- markt, en slentert al gauw weer raadhuiswaarts en beleeft een volgende honeymoon en ontdekt vervolgens dat alle verande- i ring geen verbetering is en dat ook een volgende vrouw niet j vastgelijmd in haar keuken blijft zitten. Enzovoort, enzovoort. Geen Okapoe vermag te zeggen waaraan dit noodlot precies j toe te schrijven is. Er zijn buitenstaanders, die beweren dat 't j verband houdt met de zekere misnoegdheid die vele Okapoe'* j ten toon spreiden, maar er zijn andere buitenstaanders, die het onmogelijk achten om vergenoegd te blijven, wanneer men der- 5 mate teleurstellende huwelijkservaringen beleeft. Opnieuw an- dere buitenstaanders brengen 't verschijnsel in verband met het J agressieve temperament dat vele Okapoe's eveneens vertonen: als iets hen niet zint en dat gebeurt nog al eens slaan j ze er op. maar opnieuw zijn er andere stemmen, die vinden i dat bovengenoemde mislukkingen een mens niet zachtzinniger plegen te maken. Ook wordt er gefluisterd over het hoge alco- holpercentage, dat vele Okapoe's in het bloed zit, maar is het niet denkbaar dat een mens zoveel leed van eeuwen bij de fles tracht te vergeten, en dan persé niet bij de zuigfles?! Echter, de Okapoe waarover het verhaal thans gaat wijkt van de algemene gedragsregel af: hij is noch narrig, noch agressief, noch alcoholist. Hij is alleen maar 'n wat verdrietig mens en daar heeft hij reden toe. Zijn vrouw is namelijk niet weggelopen, maar weggenomen: weggenomen door de dood bij de geboorte van lun tweede kindje, dat zelf ook gestorven is. En toen is die man alléén verder gegaan en hij heeft dat meer dan een jaar volgehouden. Ik vind dit iets zeer prijzen®- waardigs, want een man-met-één-zoon, wat heeft die nu voor vertier? Dat heeft Sarie's moeder óók gedacht en op n gegeven dag heeft ze teeen 'm gezegd: „Kom bij me inwonen. Waar plaats is vX el? vrouw met ne^én kinderen is tenslotte ook nog wel plaats voor een man en 'n tiende kind. En Okapoe kwam en bleef. En 'n jaar lang gebeurde er niets waar iemand zich aan zou kunnen stoten: de man verdiende best zn brood, en z n zoon alsmede de beide oudste Blikstaartjes brachten óók het hunne in en ze waren allemaal gelukkig en tevreden. Wat dat betreft had de geschiedenis hier sprookjesachtig kunnen eindi- (en, «venwel begon ze op dat moment pas. w,JKpREDIKANT met behulp van steentjes en schel pen op het zand. Maar de kin deren lieten hem niet gaan. „Kunt u vertellen?" vroeg er een en al spoedig vertelde hij het ene bijbelverhaal na het andere. Vanaf dat moment was zijn toe komst bepaald. Hij werd de stich ter van een organisatie die over al in het land bijzondere kinder samenkomsten ging beleggen en de naam kreeg van „Children's Special Service Mission". In enke le jaren tijds groeide dit werk uit tot een landelijke en al spoedig internationale beweging. Naast het kinderevangelisatiewerk werd aandacht geschonken aan jeugd- evangelisatie en het werk onder studenten. Om deze jonge mensen te helpen werd het bijbelrooster opgesteld, dat nu over de gehele wereld in 110 talen wordt ge bruikt. Oud en toch nieuw In Nederland werd de Interna tionale Bijbelbond al in 1914 ge vormd met als voorzitter de ban kier Schoch Gevers Deynoot wiens vrouw reeds in 1882 het werk van de kinderevangelisatie in ons land had geïntroduceerd In 1916 en 1920 werden pogingen ondernomen om naast het roos ter ook de beknopte verklaring uit te geven, maar pas in 1938 be gon een regelmatige uitgave, die echter door de oorlog al weer moest worden gestaakt. Na de oorlog was er nog wel een comité, maar de leden had den het zo druk, dat van "het werk weinig terecht kwam. De uitgave van de Leidraad werd pas weer vanuit België gestimuleerd door een jonge Nederlandse Belg. Theo Snitselaar. Veel hulp kreeg hij van de dochter van een secreta ris van minister Colijn, Annie G. Floor. Zij had zendelinge willen worden, maar moest jarenlang haar invalide moeder verzorgen. Oorspronkelijk vertaalde zij de Engelse uitgave, maar kwam er al spoedig toe haar eigen verkla ringen te gaan schrijven, die veel meer afgestemd waren op de Nederlandse lezers. Pas echter toen de kleinzoon van de Shell-koning Kessler, G. A. Kessler, de zendeling in Peru, die nu nog theologie studeert aan de Rijksuniversiteit te Utrech zich voor het werk ging interesse ren, kwam er echt schot in. On der zijn leiding werd vijf jaar ge leden de Bijbelbond geheel gere organiseerd. Jaap Schriek werd aangesteld als algemeen secreta ris en de zoon van minister Co lijn. de onlangs overleden di A. Colijn werd voorzitter vai stichtingsbestuur. In enkele jaren tijds groeide het aantal leden enorm. Het ledental steeg ieder jaar met minstens 25 procent, en dit percentage was het vorig jaar nog veel hoger. „De meeste men sen komen niet verder dan wat grasduinen in de bijbel, en deze hulp bij het bijbellezen blijkt werkelijk in een behoefte te voor zien," vertelde Jaap Schriek ons nog. Als jn mei van dit jaar de Europese werkers uit alle lan den van ons continent en Groot- Britannië naar Maarn zullen ko men voor hun tweejaarlijkse con ferentie. kan hij zeggen dat het werk in Nederland een eigen taak heeft gevonden. Sluier van geheimzinnigheid ligt nog over Kongo- plannen - De dramatische klucht van Loemoemba - Buiten competentie van Ver. Naties ALS de tekenen niet bedriegen, itun wc aan de vooravond van belangrijke ontwikkelingen In en met betrekking tot Kon go. Nu de Verenigde Staten een nieuwe president heeft en er dus geen enkele reden meer Is, met het nemen van dringende besluiten te wachten, mag wor den aangenomen, dat de rege ling te Washington pogingen aal doen om te streven naar een snelle en afdoende regeling van het Kongolese probleem Men heeft president Kennedy rceda een plan toegeschrever volgens hetwelk kort samen gevat de afgezette remler Loemoemba een nieuwe kans moet «orden gegeven, een ro' te spelen ln de Kongolese natto oale nol'tlek. Alleen op die m.i nier sou er volgens bedoeio lan een politieke onlosslng van de problemen In Korgo no gelllk zijn. Intussen zijn dr Amerikaanse plannen nog niet definitief vastgesteld. Er wor den met allerlei delegaties bij de Verenigde Natlec bcsprekln gen gevoerd en In de komen de week zal wellicht een tipje van de sluier der geheimsinnig heid worden opgelicht. Reorganisatie Wat is nu het geval? Onlangs heeft de secretaris-generaal van de Verenigde Naties, de Zweed Hammarskjoeld, de Veiligheids raad gevraagd hem volmachten te verlenen, die het hem mo gelijk zullen maken, het Kon golese leger te „reorganise ren". Nu is dit „reorganiseren" vooral in onze tijd een weids be grip. dat voor allerlei uitleg vat baar ls. Men kan bijvoorbeeld wijziging brengen in de leiding vin een leger, terwijl dit or chzelf onaangetast blijft Voorts zouden de autoriteiter /in de Verenigde Naties zelf de te leiding in handen kunnen ne men en het Kongolese leger als het ware tot een onderdeel van iet VN-leger kunnen maken Maar ook zou het mogelijk zijn. dit leger voor een bepaalde jeriode uit te schakelen, te ont wapenen. En dit alles zou moe ten geschieden om te voorko men, dat dc militairen zich in laten met de toch al zo inge wikkelde politieke zaken van Kongo. Een burgeroorlog zou dan wellicht voorkomen kunnen worden. Vrijlating Kort nadat Hammarskjoeld dit verzoek tot dc Veiligheids raad had gericht, werd uit „be trouwbare bronnen in Washing ton" vernomen, dat president Kennedy volledig achter de voorstellen van Hammarskjoeld zou staan en dat hij bij het uit werken van de Amerikaanse olannen ter oplossing van het Kongolese probleem nog Iets verder wilde gaan dan de se cretaris-generaal. HIJ zou nl. willen aandringen op opneming van Loemoemba In een breed op gezet coalitie-kabinet, b|jeenroe- ïlng van bet parlement In Leopold- stad en ontwapening van het Kongolese leger, die laatste niet nader gepreciseerd. Hier viel reeds onmiddellijk op, dat niet over het vage begrln „reorgani satie". maar over de aan dui delijkheid niets te wensen over latende term „ontwapening" werd gesproken. Schoonmaak Dat is geen kleinigheid. Men zou haast zeggen, dat Kennedy aan de grote schoonmaak be gonnen is en nu eerst Kongo eens een goede beurt gaat ge ven. En het spreekt nog wel tot de verbeelding ook, want aan vankelijk prees men Kennedy voor het doorzicht en de moed, die uit deze geheel nieuwe aan pak zouden zijn gebleken. Toch geloven we (nog) niet. dat Ken nedy werkelijk het gewicht van zijn volle persoonlijkheid achter de plannen wil plaatsen, die tot- dusver aan hem worden toege schreven. We zijn (nog) ge neigd om aan te nemen, dat de Amerikaanse president een proefballonnetje heeft opgelaten om reacties te vernemen van de Russen, de Afrikaanse en Aziatische landen, de westelijke bondgenoten en niet te verge ten. de Kongolezen ven de Ame rikanen) zelf. En als Kennedy goed heeft ge luisterd, dan zal hij zich nog wel twee maal bedenken, voor dat hij zijn fiat geeft aan een „regeling", die alleen maar als politieke waaghalzerij kan wor den beschouwd. Glad ijs Als Hammarskjoeld voorstelt het Kongolese leger te reorga niseren. waagt hij zich al op glad ijs. Maar niettemin blijft nij zich bewegen binnen de per ken, die in Kongo ook voor de Verenigde Naties gelden. Ham marskjoeld wil als we het zoed begrepen hebben het Kongolese leger, waar dat zich ook in Kongo bevindt, onder contróle krijgen Het ene deel luistert naar LoMIOtnbl, het andere naar aanhangers van Loemoemba, d.e de baas zijn in Oost-provincie en de daaraan grenzende provincie Kivoe, waarbij dan nog komt, dat die Loemoemba-militairen hun su perieuren slechts gehoorzamen, wanneer zij daar zelf zin in heb ben. Om te voorkomen, dat er een burgeroorlog uitbreekt, waarin delen van het Kongole se leger de voornaamste rol zul len spelen, wil hij over be voegdheden beschikken die het VN-leger in staat stellen, gehoor zaamheid af te dwingen. Schaduwzijde In de praktijk zal het er dus op neerkomen, dat het VN-leger in actie moet komen tegen Loe moemba-militairen, die zich niet aan het gezag van de Ver. Na ties willen onderwerpen- Aan de andere kant en dit is de schaduwzijde van Hammars- kjoelds plannen zou de rege ring in Leopoldstad evenwel niet langer over dc mogelijkheid be schikken, militaire maatrege len te nemen tegen de opstande lingen in Kivoe en Oostprovin cie. Het optreden van de Ver enigde Naties zou er dus op neerkomen, dat de wetteloos heid in die delen van Kongo, die een voortdurend gevaar voor de toekomst van dit land ople vert. door een besluit van de Veiligheidsraad zou worden be stendigd. Daarom ls het heel begrijpe lijk, dat president Kasavoeboe en generaal Moboetoe, maar ook prem' Tsjombe van de provincie Katanga, onder de huidige omstandigheden niets voelen voor Hammarskjoeld's plannen. Uitvoering ervan zou de chaos vergroten. Want de sa menstelling van het VN-leger is van dien aard, dat niet op een onpartijdig optreden mag wor den gerekend. Alleen Loemoem ba en diens aanhangers zouden er beter van worden. Taak V.N. Dit laatste geldt in veel ster kere mate voor de plannen, die aan Kennedy worden toegeschre ven. Het is nl. niet de taak van de Verenigde Naties, de Kongo lezen voor te schrijven, hoe zij hun binnenlandse politieke pro blemen moeten oplossen. Het VN-leger is naar Kongo gegaan om toe te zien op het vertrek van de Belgische militairen en om verdere buitenlandse inmen ging te voorkomen. Ook ver lenen de Ver. Naties economi sche, technische en andere hulp. Hoewel de verleiding groot is, Kongo tot een soort beheer- schapsgebied van de Verenigde Naties te maken, verdient net toch geen aanbeveling, stappen te doen, die in die richting gaan. Het aandringen op vrij lating van Loemoemba en zijn opneming in een coalitiekabi net op brede basis, is op zich zelf al een zaak, die buiten de competentie van de Verenigde Naties valt, ook al zou de Vei ligheidsraad zich er achter plaatsen. Gevangene Loemoemba is ondanks het feit. dat hij ontvlucht is een misdadiger, die op zijn berechting wacht en de Verenigde Naties hebben niet het recht, hier in te grijpen. De vorming van kabinet ten is een Kongolese aangelegen heid en zelfs nu Loemoemba aan zijn bewakers is ontsnapt, zou het niet de taak van de Ver. Naties zijn een rol voor hem op te eisen in een coalitiekabinet. Ook voor de Ver. Naties Is president Kasavoeboe met al le gebreken die aan zijn bewind kleven de hoogste vertegen woordiger van het Kongolese volk, aan wie de formatie van kabinetten moet worden overge laten. En we kunnen ons voor stellen. dat een coalitiekabinet op zo breed mogelijke basis ook zonder Loemoemba denkbaar is. Bezwaren De voorgestelde ontwapening van het Kongolese leger roept ook alle mogelijke bezwaren op. In de eerste plaats veronder stelt zij, dat het VN-leger bere kend zal zijn op de taak, die het tijdens en na die ontwapening op zich zal nemen. De lessen uit het jongste verleden hebben ons geleerd, hierin niet al te veel vertrouwen te hebben. Het falen van het bereiken van een stabiele toestand in Kongo is voor een belangrijk deel te wij ten aan de onmacht en de on wil van dc Verenigde Naties. Het voornamelijk uit Afri kaanse troepen bestaande VN- leger heeft bewezen, dat het niet onpartijdig kan zUn, dat het sympathiseert met de politieke plannen van Loemoem ba en de zijnen en als gevolg daarvan geen krachtige leiding van het VN-opperbevel mag wor den verwacht. Wat dit betreft •n er ln wezen geen verschil tussen het VN-leger en de strijd krachten van generaal Moboe toe. Te hoge prijs We mogen het gerust zo stel len. dat Loemoemba en diens aanhangers het in Kongo spoe dig weer geheel voor het zeggen zullen hebben, als de plannen A-orden uitgevoerd, die aan pre sident Kennedy worden toege schreven. En als dat werkelijk de enige manier is om de top- stand in Kongo te stabiliseren, dan moet het ons van het hart dat de prijs, die daarvoor be taald moet worden, onverant woordelijk hoog is. Het is geen kunst, Kongo uit te leveren aan Loemoemba, van wie het naïef zou zijn te verwachten, dat hij na de vernederingen, welke hij heeft ondergaan, plotseling een meelevend lid van de democra tische gemeenschap zou zijn ge worden. Als Loemoemba de macht eenmaal weer in handen heeft, zal hij inderdaad niet in ijn oude fouten vervallen. Integendeel: hij zal trachten zonder fouten te maken het doel te bereiken, dat hij zich voor ogen had gesteld, toen hij na de souverelniteltsovcrdracht pre mier werd. Hij zal dan de draad weer oppakken, waar hij hem heeft laten vallen. En hij kan verzekerd zijn van de steun van een meerderheid ln de Verenig de Naties. Verleiding Intussen is ook de vorming van een nieuw kabinet in Leopold stad. waarin aanhangers van Loe moemba zitting kunnen nemen als zij dat wensen, een reden voor Kennedy, niet te hard van stapel te lopen bij het zoeken naar een oplossing voor het Kon golese probleem. Het doen van spectaculaire stappen kan verlei delijk zijn voor een president, die tijdens een verziezingscampagne een krachtig leiderschap in het vooruitzicht heeft gesteld. Kennedy moet (n dit opzicht Inderdaad een plechtige belofte inlossen. Uit het weerstaan van dergelijke verleidingen kan ech ter veel meer moed spreken dan uit het toegeven er aan, ook al zou dit laatste wellicht korte tijd tot de verbeelding van velen kun nen spreken totdat blijkt, dat een misstap werd begaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 14