Nou en... „KOMISCHE SCHETS" J&mtfinoxU. C^ÏYluzlelz van vandaag ZATERDAG 4 FEBRUARI 1961 AIS aanleiding en uit gangspunt voor deze pagina dienen de woorden zeventiende eeuwer Jean de la Bruyère „Het is even belachelijk de mode te ontvluchten als haar slaafs te volgen." We stonden er zo versteld van, dat reeds In lóOOJemand zo'n waar woord kon spreken; dat we bijna vergaten dat Aesopus in de zesde eeuw voor Christus al gezegd heeft t „Het zijn niet alleen mooie veren die mooie vogels maken." Waarmee we maar willen zeggen dat het kledingprobleem reeds eéuw in eeuw uit in discussie is geweest; Daar, vooral In onze tijcf, het assortiment kleren zo uitgebreid is, dat het vrijwel onmogelijk Is alles te overzien, beperken wij ons tot de teenagermode In de loop der tijden. Het zal wel niemand verbazen, dat we daarvoor niet zo ver In de geschie denis behoeven terug te gaan, daar pas In de twintigste eeuw het begrip „teenagermode" is ontstaan. En of het nu zo belangrl|k Is Iets over die teenagermode te weten Nou, reken maar I Op deze pagina wordt dat hopelijk duidelijk't de teenagermode Is een van de eerste hoogtepunten in de voortschrijdende emancipatie van de jeugd. Hei begon mei een (voor 4 dames en 1 heer) Het is niet de gewoonte dat wij, jeugd van 1961, ons bezighou- ook zijn. toch blijkt dat we graag den met het terugblikken op tijden die ver achter ons liggen, teruggrijpen op kleding uit ..de De omstandigheden waarin onze voorvaderen leefden interesse- °uw« d°°s PaaL ren ons vaak alleen maar, omdat re op srhool aan de orde ee- £r"ke„H«d'. ka^a'°p.m.l.Tlïn steld worden. Als we er in het dagelijks leven mee geconfron- 'de jong.„, Het lsrda„ halen (e verwonderen dat C en A als mascotte voor de teenagerkleding teerd worden, werken ze vaak op onze lachspieren, of i ongelovig onze schouders op. De tijden zijn wel enorm derd als we eens gaan vergelijken. Laten we ons, in het kader van deze pagina, bepalen tot de kledinggewoonten. In vroeger ja voon dat, DE SENUWE „Sorry, driewerf sorry, Annelies", zeg' ik, „maar ik moest vanmiddag de stad in, een jurk kopenEr heerst even een begrijpende stilte aan de betere kant van de lijn. Dan zuch ten we allebei tegelijk. Want het is tegenwoordig wat, het kopen van een jurk. [Soms droom ik na zo'n middag van «en heel nauw paskamertje, smal en donker als een chocoladereep. Ik sta tegenover een enorme spiegel en pas jurkjes, al die énige, vlotte spor tieve, jeugdige aparte advertentie- etalagejurkjes. Maar zpdjra iik ze aantrek, worden héf'sadie, fantasie- en kleurloze gevallen, ze slobberen of ik kan er niét in ademhallen, ze- maken een oude, afgeleefde diva van me of ik ben weer twaalf, blauw en wit geruit. (iIk doe de minst erge aan en schuif het ossebloedkleurige gordijn opzij natuurlijk, het alleen kopen van een jurk is een hachelijker zaak dan 't beroven van de Twentse Bank bij klaarlichte dag maar er zit nie- man geduldig te wachten, vreselijk, een bleekblonde verkoopster mom pelt mechanisch de bekende enthou siaste uitroepen: Werkelijk heel apart" tot en met ..een koopje voor die prijs". „Nee, het is toch niet wat ik zocht", een zinnetje uit mijn rol, maar dan komt een boze dikke man plotseling tussetibeide. i „Jij stuk ondankbaar x?x?.'.'" ba zuint hij. „Dit is een teenyjurk. spe ciaal voor jullie ontworpen, genaaid en op de markt gebracht. Jullie waarderen het niet" hij windt zich op als een marionet „Jul lie..." „Maar" probeer ik met een klein stemmetje, „ik vind 't niet mooi Niet móói" steunt hij, „niet mooi. Wij engageren en ont dekken teenysterren, wij maken tee- nyfilms in teeny technicolor. Maar de teeny's zijn niet tevreden. Goed. Tee- nyplaten rollen bij miriaden van de persen. Modehuizen verbouwen. Tee- ny-afdelingen komen. Teenykapsels, lipsticks. En tot slot gooien wij alles op alles en lanceren een Teenymo- de. Speciale ateliers, stoffen, maten, kleuren, ontwerpen, advertenties. En wat is onze dank? „We vinden het niet mooi..." De grote bons snuit aangedaan zijn neus in een briefje van duizend Maar als ik me tot uiterst kleine proporties herleid voel en in vredesnaam dan maar met 't ding voor de kassa sta, word ik wakker. Gelukkig, stel je voor dat ik in mijn dromen ook nog geld ging verspillen. Er over de trouwe schouders van een knaapje hangt daar dan de jurk van mijn Eigen Keus, waarmee ik dan drie weken weer erg blij ben. „Wat is .het geworden?" vraagt Anne lies. die ook even heeft staan filo soferen, over morgenavond waar schijnlijk. „Een zwart fluwelen", zeg ik drome rig, want naar zoiets verlangde ik al toen er alleen nog maar sprake was van wit katoenen luiers: „Zwart met een ronde hals. mouwtjes tot aan de elleboog met wit kant enne een wijde rok natuurlijk." De rode strik op de rug verzwijg ik, dat is een verrassing. „Je kunt je gouden hartje er op dra gen" oppert Annelies een beetje dub belzinnig, „of je medaillon". Ik hoor dóór hadr woorden een hardnekkig getirhnter. „Dat's Theo", verklaart Annelies, „hij spijkert visnetten aan het plafond, 't wordt zó enig.(je kunt merken, dat dit het onderwerp van haar ge- dachten is). „Er komen ook lam pions en.Maar je wilt toch niet zeggen, dat je.... Heb je die jurk voor „Precies" zeg ik. „Of heb je liever dat ik m'n ouwe met die ruitjes aantrek?". „Heb je m'n uitnodiging niet gehad?" vraagt ze, schijnbaar kalm. „Ligt nog op de mat", zeg ik spijtig. ,.'k Kan hem niet halen, want ik zit met m'n voeten in een emmertje". Ik zucht weer en denk even, lift in, lift uit, paskamer in, paskamer uit, jurk in, jurk uit. Annelies haalt diep adem: „Hou je vast, het is een spij- kerbroekenfuif. Elke avond trek ik nu de zwart flu welen- jurk een kwartiertje aan. Het is een slappe tijd wat fuifjes be treft matrozenpakji groeid, hij de kleren van pa aan kreeg. Tussen „kind en volwas sene" bestond geen overgangsfa se. Kom daar nu eens om! In onze moderne maatschappij kuie ren niet veel zoons meer rond in het hemd van pa. Evenmin doch ters in de robe van ma. De jeugd maakt op eigen wijze deel de bevolking en ondersche ook wat uiterlijk betreft „kindsheid en volwassenheid" Bij het onderzoek naai en ontwikkeling van dez gende toestand hebben voortreffelijke gids gevonden de firma C en A. leverancier uitstek van teenagerkleding. de De industrie loopt zich vuur uit de sloffen (tegen 1 Klciir goeding uiteraard) om het i teenagers, naar de zin te Onder invloed van de moderne ken. We hoeven maar een schilderkunst is de twintigste te geven, en ze vliegen! eeuw het „tijdperk der kleur" ge worden. Je kunt geen produkt noemen dat niet fel gekleurd is: verpakkingsmaterialen, stoffering, ondérscjieidt zich meubels, gebouwen. gebruiks- voorwerpen, enzovoort. Door De protestant** fraktie van de Vee- nendaalse gemeenteraad «temde te gen het vooratel een nieuwe flat met de naam Multatuli-flat te sie ren. omdat naar haar mening Mul- latuli een godloochenaar zou zijn. Ze hebben gelijk; we hebben dan ook met de meeste spoed ons let- terkunde hoek herzien en schrap ten: Hadewych (papiste), Eras mus (humanist), Vondel (afge dwaalde protestant), Bredern (vie zerd), Kloo« (was zelf een Godje), i verheu- Begin i het de ?n niet alleen deze produkten, maar daardoor ons hele leven. Op veel mensen hebben deze kleuren echter een averechtse uitwerking: zij kunnen er niet te gen. het doet pijn aan hun ogen. Daar is veel voor te zeggen, men kan het te. bont maken. Zachte kleuren hebben dan ook een kal merende werking, die weldadig aandoet: oases m onze felgekleur- Veel mensen voegen nog als argument voor hun kleurenafschuw dit er aan toe: felle kleuren, die in Neder land gebruikt worden, accentue- de het Hollandse klimaat. Maar anderen zeggen: neem nu eens een kleurige regen jas; dat is een fleurige noot in ons natte, donkere klimaat. Ach ja, smaken verschillen. Massa Je krijgt wel gauw de indruk. teenagerkleding. Dit begin was mm of meer als een komi sche sketch: voor vier dames en één heer: vier teams bestaande uit drie mannequins, één heer en één teenagermannequin trokken jen nog eei het land in om de laatste mode jroostigheid te showen. Deze teams deden in de maanden maart en september (dus wanneer de buitenlandse mo decollecties net uit waren!), zo'n achtentwintig plaatsen aan. Deze shows hadden een bijzonder in structieve werking, want het ac cent werd vooral gelegd op het aankweken van modezin en het M WC1 uc onderkennen van hrt Praktisch dat da „„„teotie-industn stuurt op het scheppen van een soort prototype teenager, een doorsneegeval dus. Toch is dit maar gedeeltelijk waar. zegt de confectionair. Door middel van l", „t enquêtes op middelbare scholen stopte met ho^d, me„ vc0„,act met de teen. agerklantenkring. Daarbij komt nog, dat de hoeveelheid model len. die geleverd wordt, zo groot is, dat zij die zich naar eigen smaak willen kleden, daar alle kans voor krijgen. Natuurlijk richt de industrie zich naar de grootste vraag. Filmsterren en zangers oefenen op die vraag een grote invloed uit We hoeven maar een paar voorbeelden te geven: Elvis Presley-hoedjes, B B.-jurken, Per ry Como-pullovers. En de indus- trie voorziet in die vraag uit fi- wat onze confectionairs verkopen, nanciële noodzaak!Maar het is vlnlZ nn nn»e n0g a,t'jd 20dat het Publiek de y.Ktof «P-;™mode bepaalt, zulks in tegenstel- Wp? hi^onHpr Ditprnn lmg tot de haute couture, die al- leen maar voorschrijft. Hierin zit de confectionau den, die bezocht werd door hele klassen van huishoudscholen en huismoeders die aan een verzetje toe waren. Overal trok men volle zalen, en toen C gn A dit experiment, namen verschil lende damesbladen de organisa tie van dergelijke shows op zich. Het bleek dat, wat in Amerika een succes was geworden, ook in Nederland kans van slagen had: teenagerkleding. Internationaal Hoewel C en A ook filialen in Amerika heeft; toch is het hoofd zakelijk Nederlands fabrikaat verkopen. DEZE WEEK Het was voornamelijk de werk groep Den Haag (contactadres: Marianne van Raav, Weisscn- bruchstraat 117). die deze pagina verzorgde. Je komt werk tegen van Meine Reitsma, Daan van der Waals en Marianne. De fo to's zijn o.a. van Antoinette Win- tionaal georiënteerd, zodat je de Hollandse mode Duitse, Fran se, Tsjechische, Italiaanse, Spaan se en Amerikaanse kenmerken kunt 'aanwijzen. Eén voorbeeld: ook in 1961 zullen de jacks van gladde stof met tricotkraag veel aftrek vinden. Deze tricotkraag, die een vlot accent aan een jack geeft, kwam oorspronkelijk voor op Italiaanse regenjassen, en wij hebben dit idee op een eigen ma nier aangewend. Het is dus hele maal niet waar dat alles uit Ame rika komt. Men verzekerde ons. dat de Amerikaanse mode veel te fel van kleur is om hier klak keloos nagevolgd te worden. Hier mede roeren we meteen een bij- bepaald produkt ac cepteren. Ja, dan is dat gelukkig; nee. dan pech gehad. En zo vrij als wij, jeugd, dan Marsman (twijfelaar), Locebert Wij hebben ons met een verzoek schrift tot He regering gewend om het Hollandse landschap grondig te pleinen en stegen terstond te wij- «igen om te de namen te geven van de protestantse fraktie van Vee- ncndanl6 gemeenteraad. Teenager van vroeger Ik heb het altijd wel gezegd, en ik wil het vanaf deee plaats nog eens herhalen: verrukkelijk was de tijd van vroeger. Ach, was ik maar één of twee eeuwen eerder geboren, :rlijk vrij lever teleid i dan 1 sende de fase ouder aalf dat jonger dan twin dat eds la. Een grapje voor de wintersport èn hier Een ontwerp voor ons. juist op deze pagina 't kon eigenlijk niet uit blijven. Magda Ste- merdink van de Rotterdamse Aca demie wil je door dit pakje een idee aan de hand doen voor het geval je gaat wintersporten. Die bontrand on- de ^panta- broekspijpen sterk Tn de mo de waren en hierin deed de oude re generatie beslist niet voor de jongere onder. Dit nuchtere feit stenit wel tot nadenken. Hoe het ook «ij, een uitgebreid en deskundig onderzoek aan de hand van betrouwbare bronnen heeft mij wel geleerd dat de teenager van vroeger enorm opstandig was. Zei vadertjelief met opgeheven vinger: trek je witte katoenen piqué aan of die jurk van Europese snit, dan zei de teenager, of aoals dat heette, do dixagien: ik ga toch m'n eigen gang, ik draag vandaag niet dat piqué, maar dat sits aan, rn«. ene en wat ik wil doen, dat doe ik. Doe hem (of haar; maar eens na in deae tijd van tucht. Zegt een ouder tegen je: vooruit, trek die petticoat aan of je nozempakje, dan heb je maar te gehoorzamen en anders wachten de Rijkst affen. De i ge voel ook ei dig grapje voor het g^val je een lange broek draagt zonder dat je di- rekt naar een of ander sneeuwge- bied gaat paedagogie is verhard. Nee, welke zegeningen deze tijd ook heeft gebracht, hetzij technisch, hetzij ethisch, hetzij esthetisch als teenager verlang je soms hartstoch telijk terug naar die goeie, goeie ouwe tijd, toen de dixagien zelf» op het gebied van de kleding zijn eigen, onafhankelijke aparte gang kon gaan. Wat zijn (of doen) wij dan ONZE MODEVERWACHTING Itleoat blijft A. Is toch v gp|gentle id *k loding i sterk als in lfIHO „Een van ons" was op „audiëntie" bij een inkoopchef van een grote confectie- firma. Deze chef be toogde, dat de moderne jeugd op zodanige wijze opge voed moet worden, dat ze begrijpt voor bepaalde gelegenhe den „even iets anders te moeten aantrek ken". Niet elk „kos tuum" is ten slotte geschikt om er over al in naar toe te gaan..., meende hij. Onze interviewer bloosde tot onder zijn trui...- B1I>. TEDDY EN EDDY EN ANDEREN BELOOFDE IK verleden week reeds, dat het plaatje SU- CU SUCU een succes zou wor den: wie beschrijft mijn vreug de. nu ik deze opinie o.m. be vestigd zie door niemand an ders dan onze oude-en-vertrouw- de EDDY CHRISTIANI! Onze goede vriend brengt dit num mer op Artone, maar kan niet nalaten Sucu Sucu te verhol landsen in: Zoeken, zoeken, mijn sombrero! Ach. we ken nen allemaal zijn stijl wel. Het is „lekker vlot" gebracht, echt iets voor wie van dit genre houdt. Uiteraard bezingt hij de liefde, daar maakt hij dan ook de rest van de plaat mee vol. VIVA L'AMOR. zo heet dat dan. Het merk ARTONE is overi gens goed om te onthouden, je vindt er op die goedkope 45 toerdertjes vele van je geliefde "terren en sterretjes, o.a. PAUL ANKA. LITTLE RICHARD. ROCCO GRANATA en THE EVERLEY BROTHERS Eigen- 'ijk mogen wc daarbij DINY SNIJDERS. DE PECHVOGELS en DE ONBEKENDE ZANGE RES niet vergeten, omdat ik hier een plaatje heb liggen, dat wel in deze laatste opsomming oast: DE ROSITA'S met LIEF DE IS ALS PORCELEIN en aan de andere kant GLOEDRO- ZE ROZEN. Bij de begeleiding duikt weer een EDDY op: Ed dy de Jong. Mag ik hierbij vol staan met: voor de liefheb bers?! Voor die is het toch ge noeg te weten, dat er weer een plaatje uit is van deze ster? Ergens heb ik een zwak voor blinde zangers! Bekleedden zij niet zo'n belangrijke functie in de Griekse maatschappij van weleer? Vandaar dat ik. tot mijn grote verrassing, ontdekte ■lat RAY CHARLES? nog steeds niet op zijn welverdiende lau- veren is gaan rusten.- Van zijn vroegere releases maakten de albums WHAT'LL I SAY en THE GREAT RAY CHARLES tFrenesüi de grootste indruk c.p mij. Typerend was zijn rit- megroep, die zeer opvallende resultaten wist te verkrijgen met zeer apart drumwerk. Nu echter heeft Ray zich geworpen op louter en alleen het vocale Op ABC-PARAMOUNT zingt hij eerstens op 45 toeren, begeleid loor het orkest MARTY PAICH RUBY en HARD- moet zeggen, dat hij op plaat het meeste tot zijn recht xomt. Het orkest ondersteunt bem op een stevige manier, ook ritmisch. Een ander plaatje van nem, op hetzelfde merk, laat hem begeleiden door de RAE- LETS. Naar de naam te oorde len. moet dit een idee van hem zelf zijn geweest. Ik zou willen zeggen: niet gek, Ray, maar 'aat die afgrijselijke violen ach terwege! Die gebruikt hij na- .roelijk ijskoud, waarom ik hem dan ook verdenk- van commer ciële neigingen! Dat is in de platenbusiness niet vreemd na tuurlijk. maar in dit geval wel jammer. Kennen jullie TEDDY CHAR LES nog? Juist, hij speelde met BENNY GOODMAN, BUDDY DE FRANCO. SLIM GAILLARD ROY ELDRIDGE. THE LIGHT HOUSE ALL STARS enzovoorts. T.k vond een album van hem. wel niet „vers van de pers" ■naar toch uiterst de moeite vaard. De plaat vermeldt het nerk LONDON en de naam THE TEDDY CHARLES TEN TET. Vooral opvallend zijn de nummers The quiet time van Jimmy Giuffre en de oldtimer Nature boy in een eigen arran gement. Mag ik verder jullie aandacht vestigen op een nieuwe BOB AZZAM? Op Barclay speelt hij KILI WATCH. Onze nieuwste ..tiener" is HANS BOEKHOUT VAN SOLINGE uit Arnhem. Hij zingt de Nederlandse versie van Muss ich denn nl. MIJN HART IS NIET HARD op OMEGA. Tot zover dan maar dit platen- Dlscoficl.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1961 | | pagina 9